Ilmestyskirja

Textus receptus

Kansainvälinen kristillinen teos joka laadittu useiden kristillisten piirien yhteistyönä, sisältää kreikkalaisen tekstin yhdistelmän kahdesta eri tekstistä. Näin ollen sitä ei voi lukea suoraan rivi riviltä, vaan eri vaihtoehdoista on pakko valita osuvin ja ytimekkäin.

On laskettu erilaisia UT : n viidessätuhannessa käsikirjoituksessa olevia lukutapoja olevan noin neljännesmiljoona. Luit aivan oikein. Noin 250 000 tapaa tulkita ja lukea Uutta Testamenttia. Mutta kuitenkin vain harvat niistä ovat todella merkittäviä, Textus receptusta pidetään kuitenkin yleisesti merkittävimpänä ja pääasiallisena Runkona kaikille käsikirjoituksille.

Textus receptuksen mukainen käännös, sana sanalta kreikkalaiselle alkutekstin mukaan suomen kielelle, mutta tottakai pyrin samaan aikaan kääntämään alkutekstin mahdollisimman sujuvaksi suomenkieleksi. Joilla alkutekstit, kommentointi ja kritisointi tottakai suotavaa aloitukseen.

JOHANNES TEOLOGIN ILMESTYS

Luku 1

1. Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka hänelle antoi Jumala, näyttääkseen hänen palvelijoille mitkä pitää tapahtua pian, ja ilmaisi lähettäen hänen enkelin kautta, hänen palvelijalle Johannekselle,

2. joka todisti Jumalan sanan ja Jeesuksen Kristuksen todistuksen, kaiken minkä niin näki.

3. Autuas lukeva, ja kuulevat profetian sanat, ja siihen kirjoitetut säilyttävät, sillä hetki lähellä.

4. Johannes seitsemälle seurakunnalle Aasiassa, armoa teille ja rauhaa olevalta ja olleelta ja tulevalta, ja seitsemältä hengeltä jotka ovat Hänen valtaistuimen edessä

5. ja Jeesukselta Kristukselta, uskollinen todistaja, esikoinen kuolleista, ja maan kuninkaiden hallitsija. Meitä rakastaneelle ja rakastavalle, ja meidät meidän synneistä päästäneelle hänen veressä,

6. ja teki meidät kuninkaiksi ja kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalle ja hänen Isälle, hänelle kunnia ja voima aikakausiin aikakausien. Aamen.

7. Katso, tulee pilvien kanssa, ja jokainen silmä näkee hänet, ja jotka hänet lävistivät, ja häntä valittavat kaikki maan heimot, kyllä, aamen.

8. Minä olen A alfa ja O omega, alku ja loppu, sanoo Herra Jumala, oleva ja ollut ja tuleva, Kaikkivaltias.

9. Minä Johannes, myös teidän veli ja osatoveri ahdistuksessa ja kuningaskunnassa ja kestävyydessä Jeesuksessa Kristuksessa, olin Patmokseksi kutsutulla saarella, Jumalan sanan vuoksi ja Jeesuksen Kristuksen todistuksen vuoksi.

10. Olin Herran päivänä hengessä ja kuulin minun takaa kovan äänen kuin pasuunan,

11. sanoen : Minä olen Alfa ja Omega, ensimmäinen ja viimeinen, ja : Mitä näet kirjoita kirjaan, ja lähetä seitsemälle seurakunnalle Aasiassa, Efesokseen, ja Smyrnaan, ja Pergamoniin, ja Thyatiraan, ja Sardekseen, ja Filadelfiaan, ja Laodikeaan.

12. Ja käännyin katsomaan ääntä joka puhui minun kanssa, ja kääntyen näin seitsemän kultaista lampunjalkaa,

13. ja keskellä seitsemän lampunjalan kaltaisen Ihmisen Pojan, pukeutuneena pitkäliepeiseen, ja rinnuksilta vyöttäytyneenä kultaisella vyöllä.

14. Ja hänen pää ja hiukset valkoisia kuten valkoinen villa, kuin lumi, ja hänen silmät kuin tulen liekki,

15. ja hänen jalat kultamalmin kaltaiset kuin ahjossa hehkutetut, ja hänen ääni kuin paljojen vesien ääni,

16. ja hänen oikeassa kädessä pitävänä tähtiä seitsemän, ja hänen suusta tulevana kaksiteräinen terävä miekka, ja hänen näkö kuten aurinko loistaa sen voimalla.

17. Ja kun näin hänet, kaaduin hänen jalkojen eteen kuin kuollut, ja laittoi hänen oikean käden minun päälle, sanoen minulle : Älä pelkää, minä olen ensimmäinen ja viimeinen,

18. ja elävä, ja oli kuollut, ja katso elävä olen aikakausiin aikakausien, aamen, ja omistan Haadeksen ja kuoleman avaimet.

19. Kirjoita siis mitä näit, ja mitkä ovat, ja mitkä tulevat tapahtumaan näiden jälkeen.

20. Seitsemän tähden salaisuus jotka näit minun oikealla, ja seitsemän lampunjalkaa kultaista : seitsemän tähteä ovat seitsemän seurakunnan enkeleitä, ja seitsemän lampunjalkaa jotka näit ovat seitsemän seurakuntaa.

30

249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totuus jäi puuttuun!

Hyvä on muuten,mutta on puutteita mitkä olisi pitänyt myös kirjoittaa,ne ovat tärkeät, ei palaa vaan kirjoituksesta,vaan kaikki mitä kirjoitukseen on sisällytetty,että lukija ymmärtää ja saa ymmärryksen!
      Kirjoituksesta puuttuu paljon olennaista,eli kuka tulee pilvissä,esim ym...!
      Kuka puhui,kuka on ensimmäinen ja viimeinen?
      On pajon puutteita,josta vois mainita,nuo oli vain esimerkkejä!
      Ari

• Textus receptus

"Kirjoituksesta puuttuu paljon olennaista,eli kuka tulee pilvissä,esim ym...!"

Kreikkalainen alkuteksti menee sanasta sanaan :

Ilm. 1 : 7 Katso, tulee kanssa pilvien, ja näkee hänet jokainen silmä, ja jotka hänet lävistivät, ja valittavat häntä kaikki heimot maan, kyllä, aamen.

Hän-sanaa ei siis sanota alkutekstissä lauseen sisällä olevassa pilkuilla erotetussa lauseessa sen sisällä, lauseen kohta kuuluu alunperin oikeasti siis näin jonka mukaan myös käännös:

" tulee kanssa pilvien "

En siis tiedä minkä takia näin on, ja miksi lauseen myöhemmässä osassa hän- sanaa käytetään peräti kolme kertaa, asiani ei ole lähteä tulkitsemaan yhtään mitään, vaan kuten kirjoitin jo aloituksessa pysyä uskollisena alkutekstille, ja kuitenkin kääntäen teksti sujuvalle suomen kielelle.

• Totuus jäi puuttuun
        jäiköhän
        Katso, hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset näkevät hänet, nekin, jotka hänet lävistivät, ja hänen tullessaan vaikeroivat maailman kaikki kansat. Näin on käyvä. Aamen Ilm.1:7

Pilvissa tulija on jeesus itse,kun noutaa omasa pois maanpäältä.

Minä olen A ja O, alku ja loppu"*, sanoo Herra Jumala, hän, joka on, joka oli ja joka on tuleva, Kaikkivaltia.Ilm 1:8 joka on tämän maailman asettanut ja joka myös päättä tämän maaiman.
        Tämän kirjan totuutta eivät ukopuoliset ymmärrä.

• Textus receptus

2 : 1 Efesoslaisen seurakunnan enkelille kirjoita : Näin sanoo hänen oikeassa seitsemää tähteä pitävä, keskellä seitsemän kultaisen lampunjalan käyskelevä :

2. Tunnen sinun teot, ja sinun vaivannäön, ja sinun kestävyyden, ja että et voisi sietää pahoja, ja koettelit apostoleita väittävät olevansa ja eivät ole, ja löysit heidät valehtelijoiksi,

3. ja kestävyyttä omistat ja siedit, ja minun nimen vuoksi olet ponnistellut ja et ole uupunut.

4. Mutta sinua vastaan omistan, että sinun ensimmäisen rakkauden jätit.

5. Muista siis mistä olet langennut ja käänny, ja tee ensimmäisiä tekoja, mutta jos et, tulen sinulle pian, ja liikutan sinun lampunjalan sen paikalta, jos et käänny.

6. Mutta sen omistat, että vihaat nikolaiittojen tekoja, joita minäkin vihaan.

7. Korvat omistava kuulkoon mitä henki sanoo seurakunnalle : Voittavalle annan hänen syödä elämän puusta, joka on keskellä Jumalan paratiisin.

8. Ja smyrnalaisten seurakunnan enkelille kirjoita : Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, joka oli kuollut ja tuli eläväksi :

9. Tunnen sinun teot ja ahdistuksen ja köyhyyden ja häväistyksen olevan puolelta juutalaisia itsensä sanovien, ja eivät ole, vaan saatanan synagooga.

10. Älä pelkää mitään mitä tulet kärsimään. Katso perkele on heittävä teistä vankilaan, jotta teitä koeteltaisiin ja saatte kymmenen ahdistuksen päivää.

11. Korvan omistava kuulkoon mitä henki seurakunnille sanoo. Voittava ei vahingoitu toisesta kuolemasta.

12. Ja seurakunnan enkelille Pergamonissa kirjoita. Näin sanoo kaksiteräistä terävää miekkaa pitävä :

13. Tunnen sinun teot ja missä asut, missä saatanan valtaistuin, ja pidät kiinni minun nimestä, ja et kieltänyt minun uskoa päivinä jolloin minun uskollinen todistaja Antipas joka tapettiin teidän luona, missä saatana asuu.

14. Mutta omistan sinua vastaan joitakin, että omistat siellä pitäytyviä Bileamin opetukseen, joka opetti Baalakia heittämään viettelyksen Israelin poikien eteen, syömään epäjumalanuhria ja harjoittamaan huoruutta.

15. Samoin myös sinä omistat nikolaiittojen opetukseen pitäytyviä jota vihaan.

16. Käänny, mutta jos et, tulen sinulle pian, ja taistelen heidän kanssa minun suun miekalla.

17. Korvan omistava kuulkoon mitä henki sanoo seurakunnille. Voittavalle annan hänen syödä salatusta mannasta, ja annan hänelle valkoisen kiven, ja kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tunne kukaan paitsi saava.

18. Ja seurakunnan enkelille Thyatirassa kirjoita : Näin sanoo Jumalan Poika, hänen silmät omistava kuin tulen liekki, ja kultamalmin kaltaiset hänen jalat :

19. Tunnen sinun teot ja rakkauden, ja sinun uskon ja palveluksen ja kestävyyden, ja sinun teot, ja viimeiset suurempia ensimmäisistä.

20. Mutta omistan sinua vastaan, että sallit naisen Iisebelin, sanovan itseään naisprofeetaksi, opettavan ja eksyttävän omia palvelijoitani, harjoittamaan huoruutta ja syömään epäjumalanuhria.

21. Ja annoin hänelle aikaa että kääntyisi hänen huoruudesta, ja ei kääntynyt.

22. Katso, minä heitän hänet vuoteeseen, ja hänen kanssa huoraavat suureen ahdistukseen, jos eivät käänny heidän teoista.

23. Ja hänen lapset tapan kuolemalla, ja kaikki seurakunnat tietävät että minä olen sydämet ja munuaiset tutkiva ja annan teille jokaiselle teidän tekojen mukaan.

24. Muille Thyatirassa ja teille sanon, kaikki jotka eivät omista tätä opetusta, ja jotka eivät tutustuneet saatanan syvyyksiin, kuten sanovat, en heitä teidän päälle muuta painoa.

25. Kunhan pidätte mitä omistatte, kunnes tulen.

26. Ja voittavalle ja loppuun saakka minun teot pitävälle, annan hänelle vallan yli pakanoiden,

27. ja paimentaa heitä rautaisella valtikalla, kuin saviset astiat särjetään, kuten minäkin olen saanut minun Isältä,

28. ja annan hänelle aamuisen tähden.

29. Korvan omistava kuulkoon mitä henki seurakunnille sanoo.

• Textus receptus

3 : 1 Ja seurakunnan enkelille Sardeksessa kirjoita : Näin sanoo Jumalan [seitsemän] henget ja seitsemän tähteä omistava, tunnen sinun teot, että omistat nimen että elät, ja kuollut olet.

2. Tule valvovaksi, ja vahvista muita jotka ovat kuolemaisillaan, sillä en ole löytänyt sinun tekojesi olevan täytetyt minun Jumalan edessä.

3. Muista siis kuinka kuulit ja olet saanut, ja säilytä, ja käänny, jos siis et valvoisi, tulen sinun päälle kuin varas, ja et tiedä millä hetkellä tulen sinun päälle.

4. Sinulla on muutamia nimiä myös Sardeksessa, jotka eivät saastuttaneet heidän vaatteita, ja vaeltavat minun kanssa valkoisissa, sillä arvollisia ovat.

5. Voittava, hänet puetaan valkoisiin vaatteisiin, ja en pyyhi hänen nimeä elämän kirjasta, ja tunnustan hänen nimen minun Isän edessä ja hänen enkelien edessä.

6. Korvan omistava kuulkoon mitä henki sanoo seurakunnille.

7. Ja seurakunnan enkelille Filadelfiassa kirjoita : Näin sanoo Pyhä, Totuudellinen, Daavidin avaimen omistava, avaava ja kukaan ei sulje, ja sulkee ja kukaan ei avaa :

8. Tunnen sinun teot, katso, olen antanut sinun eteen avatun oven, ja kukaan ei voi sulkea sitä, sillä omistat vähän voimaa, ja säilytit sanani, ja et kieltänyt minun nimeä.

9. Katso, annan saatanan synagoogasta itseänsä juutalaisiksi sanovista, ja eivät ole, vaan valehtelevat, katso, teen heille että tulevat ja kumartuvat sinun jalkojen eteen, ja tietävät että minä rakastin sinua.

10. Kun säilytit minun kestävyyden sanan, minäkin säilytän sinut kaiken maanpiirin päälle tulossa olevasta koettelemuksen hetkestä, maan päällä asuvia koettelemaan.

11. Katso, tulen pian, pidä mitä omistat, että kukaan ei ottaisi sinun seppelettä.

12. Voittava, hänestä teen pylvään minun Jumalan temppeliin, ja ulos ei lähde enää, ja hänen päälle kirjoitan minun Jumalan nimen, ja minun Jumalan kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, minun Jumalan luota taivaasta laskeutuvan, ja minun uuden nimen.

13. Korvan omistava kuulkoon mitä henki seurakunnille sanoo.

14. Ja laodikealaisten seurakunnan enkelille kirjoita : Näin sanoo amen, uskollinen ja totuudellinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku :

15. Tunnen sinun teot, että et ole kylmä etkä kuuma, kunpa olisit kylmä tai kuuma,

16. siten että olet haalea, ja et kylmä etkä kuuma, olen oksentava sinut minun suusta.

17. Sillä sanot, että olen rikas ja olen rikastunut ja en ole minkään tarpeessa, ja et tiedä että sinä olet viheliäinen ja kurja, ja köyhä ja sokea ja alaston.

18. Neuvon sinua ostamaan minulta hehkutettua kultaa tulesta, jotta rikastuisit, ja valkoiset vaatteet, että pukeutuisit ja sinun alastomuuden häpeä ei näkyisi, ja voitele silmävoidetta sinun silmiin, että näkisit.

19. Kaikkia joita minä rakastan, nuhtelen ja kasvatan, ole innokas siis ja käänny.

20. Katso, seison ovella ja koputan, jos joku kuulisi minun äänen, ja avaisi oven, tulen sisään hänen luo, ja aterioin hänen kanssa, ja hän minun kanssa.

21. Voittava, hänen annan istua minun valtaistuimella minun kanssa, kuten minäkin voitin, ja istuin minun Isän kanssa hänen valtaistuimella.

22. Korvan omistava kuulkoon mitä henki seurakunnille sanoo.

• RaiAnTa

kristittyjä on opetettu väärin:

PsyOpp kirjoitti:''
      1 Tim 6 on maailman vanhipia psykologian oppikirjoja joka auttaa arvioimaan henkilöt jotka opettavat. Jos joku muuta oppia opettaa {luterin, lestadion, helluntain, jehovan, juutalaisen, katolilaisen,ynnä kaikki muut uskonnot ja niitten eri lahkot} eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen -joita Suomen perustuslaki tukee 100%:

- paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on
      - riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy
      - kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
      - alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat
      - turmeltuneet mieleltään ja
      - totuuden menettäneet ja jotka pitävät
      - jumalisuutta keinona voiton saamiseen.
      - lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin
      - mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat
      - ihmiset turmioon ja kadotukseen
      =sivityneen yhteiskunnan tuho ''

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11511051#comment-61863118

• RaiAnTa

25 Ja neljännellä yövartiolla Jeesus tuli heidän tykönsä kävellen järven päällä.
      26 Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: "Se on aave", ja huusivat pelosta.
      27 Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: "Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö".
      28 Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten".
      29 Hän sanoi: "Tule". Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli VETTEN päällä mennäkseen Jeesuksen tykö.
      30 Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua".
      31 Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"
      32 Ja kun he olivat astuneet venheeseen, asettui tuuli.
      33 Niin venheessä-olijat kumarsivat häntä ja sanoivat: "Totisesti sinä olet Jumalan Poika".

υδατα = huomioi MONIKOSSA "vetten"

vesi = kolme eri ilmenemismuotoa 1) kaasu 2) nestemäinen vesi 3) kiinteä jää

υδατα : "vetten" -sana viittaa lukijan jumalalliseen älykkyyteen,kuinka oppinut hän on,eli millä veden 3:sta ilmenemismuodosta voi kuka tahansa LUOMISTYÖN mukaan kävellä?

jos Jumala on sinussa, hän kertoo sinulle oikean vastauksen, Jumalan sanan, totuuden, luomistyön mukaan

"5 Ja enkeli, jonka minä näin seisovan meren päällä ja maan päällä, kohotti oikean kätensä taivasta kohti
      6 ja vannoi hänen kauttansa, joka elää aina ja iankaikkisesti, hänen, joka on luonut taivaan ja mitä siinä on, ja maan ja mitä siinä on, ja meren ja mitä siinä on, ettei enää ole oleva aikaa,

7 vaan että niinä päivinä, jolloin seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaan pasunaan, Jumalan salaisuus käy täytäntöön sen hyvän sanoman mukaan, jonka hän on ilmoittanut palvelijoillensa profeetoille.

8 Ja sen äänen, jonka minä olin kuullut taivaasta, kuulin taas puhuvan minulle ja sanovan: "Mene ja ota tuo avattu kirjakäärö, joka on meren ja maan päällä seisovan enkelin kädessä".
      9 Ja minä menin enkelin tykö ja pyysin, että hän antaisi minulle sen kirjasen. Ja hän sanoi minulle: "Ota ja syö se; se on karvasteleva vatsassasi, mutta suussasi se on oleva makea kuin hunaja".
      10 Niin minä otin kirjasen enkelin kädestä ja söin sen; se oli minun suussani makea kuin hunaja; mutta sen syötyäni minun vatsaani karvasteli.
      11 Ja minulle sanottiin: "Sinun tulee taas profetoida monista kansoista ja kansanheimoista ja kielistä ja kuninkaista". "

• Textus receptus

Tarkoitukseni ei ole itse lähteä tässä aloituksessa niin kovin tulkitsemaan tekstiä, mielenkiintoinen kuitenkin tulkintasi, mutta kuten jo aloituksessa totesin, Raamatun lukutapoja on jo pelkästään alkuperäisissä papyrus- ja pergamentti- käsikirjoituksissa yli neljännesmiljoona, joten kuinka paljon tulkintoja ja lukutapoja tulee lisää, kun otetaan maailmalla mukana olevat nykyiset kaikki raamatunkäännökset? Lukemattomia.

• Textus receptus

4 : 1 Näiden jälkeen näin, ja katso avattu ovi taivaassa, ja ensimmäinen ääni jonka kuulin kuin pasuunan puhuvan minun kanssa, sanoen : Nouse tänne, ja näytän sinulle mitkä pitää tapahtua näiden jälkeen.

2. Ja heti olin hengessä, ja katso, valtaistuin sijaitsi taivaassa, ja valtaistuimella istuva.

3. Ja istuva oli näöltään jaspiksen ja sardionin kiven kaltainen, ja näöltään smaragdin kaltainen sateenkaari ympäri valtaistuimen.

4. Ja valtaistuimen ympärillä kaksikymmentä ja neljä valtaistuimia, ja valtaistuimilla näin kaksikymmentä ja neljä vanhinta istuvina, pukeutuneina valkoisiin vaatteisiin, ja omistivat heidän päissä kultaiset seppeleet.

5. Ja valtaistuimesta lähtevät [prees.] salamat ja jylinät ja äänet, ja seitsemän tulen lamppua palavina valtaistuimen edessä, jotka ovat Jumalan seitsemän henkeä.

6. Ja valtaistuimen edessä lasinen meri, kristallin kaltainen. Ja keskellä valtaistuinta ja valtaistuimen ympäri neljä eläintä täynnä silmiä edestä ja takaa.

7. Ja ensimmäinen eläin leijonan kaltainen, ja toinen eläin vasikan kaltainen, ja kolmannella eläimellä ollen kasvot kuin ihmisen, ja neljäs eläin lentävän kotkan kaltainen.

8. Ja neljällä eläimellä, kukin kohdaltaan [ kukin heistä ], oli kullakin siipiä kuusi, ympäriinsä ja sisältä silmiä täynnä, ja eivät omista päivän ja yön lepoa, sanovina : Pyhä, pyhä, pyhä Herra Jumala Kaikkivaltias, ollut ja oleva ja tuleva.

9. Ja kun eläimet antavat ylistyksen ja kunnian ja kiitoksen valtaistuimella istuvalle, aikakausien aikakausiin elävälle,

10. lankeavat kaksikymmentä ja neljä vanhinta valtaistuimella istuvan eteen, ja kumartavat aikakausien aikakausiin elävää, ja heittävät heidän seppeleet valtaistuimen eteen, sanoen :

11. Arvoinen olet, Herra ja meidän Jumala, saamaan voiman ja kunnian ja ylistyksen, sillä sinä loit kaiken, ja sinun tahdon vuoksi ne ovat ja ne luotiin.

• Textus receptus

5 : 1 Ja näin sisältä ja päältä kirjoitetun kirjan valtaistuimella istuvasta oikealla, seitsemällä sinetillä sinetöidyn.

2. Ja näin voimakkaan enkelin julistavan suurella äänellä : Kuka on arvollinen avaamaan kirjan, ja irrottamaan sen sinetit?

3. Ja kukaan ei kyennyt taivaassa eikä maan päällä, eikä maan alla, avaamaan kirjaa, eikä katsomaan siihen.

4. Ja minä itkin paljon, sillä ketään ei löydetty arvolliseksi avaamaan [ ja lukemaan ] kirjaa, eikä katsomaan siihen.

5. Ja yksi vanhimmista sanoo minulle : Älä itke, katso, Juudan heimosta oleva leijona voitti, Daavidin juuri, avatakseen kirjan, ja irrottaakseen sen seitsemän sinettiä.

6. Ja näin, ja katso, keskellä valtaistuinta ja neljää eläintä, ja keskellä vanhimpia, seisovan kuin teurastetun Karitsan, omistaen seitsemän sarvea ja silmiä seitsemän, jotka ovat Jumalan seitsemän henkeä lähetetyt koko maahan.

7. Ja tuli, ja otti kirjan valtaistuimella istuvan oikeasta.

8. Ja kun otti kirjan, neljä eläintä ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, jokainen harput omistavina ja kultaiset maljat täynnä suitsukkeita, jotka ovat pyhien rukoukset,

9. ja laulavat uutta laulua, sanoen : Arvollinen olet ottamaan kirjan, ja avaamaan sen sinetit, sillä sinut teurastettiin ja ostit meidät Jumalalle sinun veressä, jokaisesta heimosta ja kielestä ja kansasta ja kansakunnasta,

10. ja teit meidät meidän Jumalalle kuninkaiksi ja papeiksi, ja hallitsemme päällä maan.

11. Ja näin, ja kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja eläinten ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukumäärä oli kymmentuhansien kymmentuhannet ja tuhansien tuhannet,

12. sanovina suurella äänellä : Teurastettu Karitsa on Arvoinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja siunauksen.

13. Ja jokaisen luodun joka on taivaassa, ja maassa, ja maan alla, ja meren päällä mitkä ovat, ja niissä kaikki, kuulin sanovan: Valtaistuimella istuvalle ja Karitsalle siunaus ja kunnia ja kirkkaus ja valta aikakausien aikakausiin.

14. Ja neljä eläintä sanoivat, Amen, ja kaksikymmentäneljä vanhinta lankesivat, ja palvoivat elävää aikakausien aikakausiin.

• Textus receptus

6 : 1 Ja näin kun Karitsa avasi yhden seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden neljästä eläimestä sanovan, kuin jylinän äänellä : Tule ja katso!

2. Ja näin, ja katso, valkoinen hevonen, ja sen päällä istuva jousen omistavana, ja sille annettiin seppele, ja lähti voittaen, ja jotta voittaisi.

3. Ja kun avasi toisen sinetin, kuulin toisen eläimen sanovan : Tule ja katso!

4. Ja lähti toinen tulipunainen hevonen, ja sen päällä istuvalle annettiin hänen ottaa rauha maasta, ja jotta toisiaan tappaisivat, ja hänelle annettiin suuri miekka.

5. Ja kun avasi kolmannen sinetin, kuulin kolmannen eläimen sanovan : Tule ja katso! Ja näin, ja katso, musta hevonen, ja sen päällä istuva omistavana vaa ' an hänen kädessä.

6. Ja kuulin äänen sanovan neljän eläimen keskeltä : Koiniks vehnää denarilla, ja kolme koiniksia ohraa denarilla, ja öljyä ja viiniä älä turmele.

7. Ja kun avasi neljännen sinetin, kuulin neljännen eläimen äänen sanovan : Tule ja katso!

8. Ja näin, ja katso, kellertävä hevonen, ja sen päällä istuvalla, hänellä nimi Kuolema, ja Haades seuraa hänen kanssa, ja heille annettiin valta tappaa neljännekseen maasta miekalla ja nälällä ja kuolemalla, ja maan petojen toimesta.

9. Ja kun avasi viidennen sinetin, näin uhrialttarin alapuolella Jumalan sanan vuoksi tapettujen sielut, ja todistuksen vuoksi jonka omistivat,

10. ja huusivat suurella äänellä sanoen : Mihin saakka, pyhä ja totuudellinen valtias, et kosta ja tuomitse meidän verta maan päällä asuvilta?

11. Ja jokaiselle heille annettiin valkoiset puvut, ja heille sanottiin että rauhoittuisivat vielä pieneksi ajaksi, kunnes täyttyisivät myös heidän kanssapalvelijat ja heidän veljet, tulevat tapettaviksi kuten myös he.

12. Ja näin kun avasi kuudennen sinetin, ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, ja aurinko tuli mustaksi kuin karvainen säkki, ja kuu[koko] tuli kuin vereksi,

13. ja taivaan tähdet putosivat maahan, kuten viikunapuu pudottaa sen kesäviikunat, suuren pudistavan tuulen toimesta,

14. ja taivas väistyi kuin kokoon käärittävä kirja, ja jokainen vuori ja saari siirtyi niiden paikoilta,

15. ja maan kuninkaat ja ylimykset, ja rikkaat ja upseerit, ja mahtavat, ja jokainen orja ja jokainen vapaa piilotti itsensä luoliin ja vuorien kallioihin,

16. ja sanovat vuorille ja kallioille : Kaatukaa meidän päälle, ja kätkekää meidät valtaistuimella istuvan kasvoilta, ja Karitsan vihalta,

17. sillä hänen vihan suuri päivä tuli, ja kuka voi kestää?

• Textus receptus

7 : 1 Ja näiden jälkeen näin neljä enkeliä neljällä maan kulmalla seisovina neljää maan tuulta pitävinä, jotta tuuli ei puhaltaisi maan päälle, eikä meren päälle, eikä minkään puun päälle.

2. Ja näin elävän Jumalan sinetin omistavan auringon noususta nousseen toisen enkelin, ja huusi suurella äänellä neljälle enkelille, heille joille annettiin vahingoittaa maata ja merta,

3. sanoen : Älkää vahingoittako maata, älkääkä merta, älkääkä puita, kunnes sinetöisimme meidän Jumalan palvelijat heidän otsiin.

4. Ja kuulin sinetöityjen lukumäärän : 144 [sata neljäkymmentä neljä] tuhatta sinetöityä jokaisesta Israelin poikien heimosta,

5. Juudan heimosta 12 [kaksitoista] tuhatta sinetöityä, Ruubenin heimosta 12 tuhatta sinetöityä, Gaadin heimosta 12 tuhatta sinetöityä,

6. Asserin heimosta 12 tuhatta sinetöityä, Naftalin heimosta 12 tuhatta sinetöityä, Manassen heimosta 12 tuhatta sinetöityä,

7. Simeonin heimosta 12 tuhatta sinetöityä, Leevin heimosta 12 tuhatta sinetöityä, Isaskarin heimosta 12 tuhatta sinetöityä,

8. Sebulonin heimosta 12 tuhatta sinetöityä, Joosefin heimosta 12 tuhatta sinetöityä, Benjaminin heimosta 12 tuhatta sinetöityä.

9. Näiden jälkeen näin, ja katso, suuri joukko, jota kukaan ei kyennyt sitä laskea, jokaisesta kansakunnasta ja heimosta ja kansasta ja kielistä, valtaistuimen edessä seisovina ja Karitsan edessä pukeutuneina valkoisiin pukuihin, ja palmut heidän käsissä,

10. ja huutavina suurella äänellä, sanovina : Pelastus meidän valtaistuimella istuvalle Jumalalle, ja Karitsalle.

11. Ja kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen ja vanhinten ja neljän eläimen ympärillä, ja lankesivat valtaistuimen eteen heidän kasvoille, ja palvoivat Jumalaa,

12. sanoen : Aamen! Siunaus ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalalle aikakausien aikakausiin, aamen.

13. Ja yksi vanhimmista vastasi, minulle sanoen : Nämä valkoisiin pukuihin pukeutuneet, keitä ovat, ja mistä tulivat?

14. Ja olen sanonut hänelle : Herra, sinä tiedät. Ja sanoi minulle : Nämä ovat suuresta ahdistuksesta tulevia, ja pesivät heidän puvut, ja valkaisivat heidän puvut Karitsan veressä.

15. Sen vuoksi ovat Jumalan valtaistuimen edessä, ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissä, ja valtaistuimella istuva levittää teltan heidän päälle.

16. Eivät ole enää nälissään, eivätkä ole enää janoissaan, eikä heidän päälle lankea ei aurinko, eikä mikään paahde,

17. sillä valtaistuimen keskellä heitä paimentaa Karitsa, ja ohjaa heidät vesien eläville lähteille, ja Jumala pyyhkii jokaisen kyyneleen heidän silmistä.

• Textus receptus

8 : 1 Ja kun avasi seitsemännen sinetin, tuli taivaassa noin puolituntiseksi hiljaisuus.

2. Ja näin seitsemän enkeliä, jotka ovat Jumalan edessä seisseinä, ja heille annettiin seitsemän pasuunaa.

3. Ja tuli toinen enkeli, ja asettui alttarille, pitäen kultaista suitsukeastiaa, ja hänelle annettiin monia suitsukkeita, että antaisi kaikkien pyhien rukouksiin kultaiselle alttarille valtaistuimen edessä.

4. Ja suitsukkeiden savu nousi pyhien rukouksilla, enkelin kädestä, Jumalan eteen.

5. Ja enkeli otti suitsukeastian, ja täytti sen alttarin tulesta, ja heitti maan päälle. Ja jylinät ja äänet tulivat ja salamat ja maanjäristys.

6. Ja seitsemän enkeliä seitsemän pasuunaa omistavina valmistivat itseään että puhaltaisivat pasuunoihin.

7. Ja ensimmäinen enkeli puhalsi pasuunaan, ja tuli verellä sekoitettuina raetta ja tulta, ja heitettiin maan päälle [ja kolmannes maasta paloi, ] ja kolmannes puista paloi, ja kaikki vihreä ruoho paloi.

8. Ja toinen enkeli puhalsi pasuunaan, ja kuin suuri vuori tulessa palaen heitettiin mereen, ja kolmannes merestä tuli vereksi,

9. ja kolmannes luoduista kuoli meressä sielut omistavina, ja kolmannes laivoista tuhoutui.

10. Ja kolmas enkeli puhalsi pasuunaan, ja taivaalta putosi suuri palava tähti kuin soihtu, ja putosi kolmannekseen joista, ja vesien lähteisiin.

11. Ja tähden nimeksi sanotaan Koiruoho ja kolmannes [vesistä] tulee koiruohoksi, ja monet ihmisistä kuolivat vesistä, sillä tulivat karvaiksi.

12. Ja neljäs enkeli puhalsi pasuunaan, ja auringosta kolmannesta lyötiin ja kuusta kolmannesta lyötiin ja tähdistä kolmannesta, jotta niiden kolmannes pimentyisi, ja päivä ei sen kolmannekselta loistaisi, ja yö samoin.

13. Ja näin, ja kuulin yhden enkelin lentävän [kotkan lentävän] keskitaivaalla, sanoen suurella äänellä : Voi, voi, voi, maan päällä asuville, muista kolmen pasuunaan puhaltamaan tulevan enkelin pasuunoiden äänistä!

• Textus receptus

9 : 1 Ja viides enkeli puhalsi pasuunaan, ja näin taivaalta maahan pudonneen tähden, ja sille annettiin syvyyden kaivon avain.

2. Ja avasi syvyyden kaivon, ja kaivosta nousi savu kuin suuren uunin savu, ja aurinko ja ilma pimeni kaivon savusta.

3. Ja savusta lähtivät heinäsirkat päälle maan, ja niille annettiin valta, kuten maan skorpionit omistavat vallan.

4. Ja niille puhuttiin että eivät vahingoittaisi maan ruohoa, eivätkä mitään vihreää, eivätkä mitään puuta, paitsi ihmisiä jotka eivät omista Jumalan sinettiä otsilla.

5. Ja niille annettiin että eivät tappaisi heitä, vaan että vaivaisivat kuukausia viisi, ja heidän vaiva kuin skorpionin vaiva, kun ihmistä pistää,

6. ja niinä päivinä ihmiset etsivät kuolemaa, ja eivät löydä sitä ja himoitsevat kuolla, ja kuolema pakenee heitä.

7. Ja heinäsirkkojen kaltaisuudet taisteluun varustettujen hevosten, ja heidän päiden päällä kuin kullan kaltaiset seppeleet, ja niiden kasvot kuin ihmisten kasvot,

8. ja omistivat hiukset kuin naisten hiukset, ja niiden hampaat olivat kuin leijonien,

9. ja omistivat haarniskat kuin rautaiset haarniskat, ja niiden siipien ääni kuin vaunujen, monien hevosten juostessa taisteluun,

10. ja omistavat skorpionien kaltaiset pyrstöt, ja pistimet, niiden pyrstöissä myös valta niiden vahingoittaa ihmisiä kuukausia viisi.

11. Ja omistavat kuninkaan, syvyyden enkelin, nimi hänellä hepreaksi Abaddon, ja omaa kreikkalaisella nimen Apollyon.

12. Ensimmäinen ' Voi! ' meni, katso, kaksi ' voita ' tulevat vielä tämän jälkeen.

13. Ja kuudes enkeli puhalsi pasuunaan, ja kuulin äänen kultaisen alttarin yhdestä neljästä sarvesta Jumalan edessä,

14. sanovan kuudennelle enkelille jolla oli pasuuna : Irrota neljä sidottua enkeliä suuren Eufratin virran varrella.

15. Ja neljä enkeliä irrotettiin, valmiina tunnilleen ja päivälleen ja vuodelleen, että tappaisivat kolmanneksen ihmisistä.

16. Ja ratsuväen (sota)joukkojen lukumäärä kymmenientuhansien kaksi kymmentätuhatta, ja kuulin niiden lukumäärän.

17. Ja täten näin hevoset näyssä, ja niiden päällä istuvat : tulipunaiset ja tummansinervät ja rikinkeltaiset haarniskat omistavina, ja hevosten päät kuin leijonien päät, ja niiden suusta lähtee tulta ja savua ja rikinkäryä.

18. Näiden kolmen [vaivan] toimesta kuolivat kolmannes ihmisistä, tulesta ja savusta ja rikinkärystä, niiden suista lähtevästä.

19. Sillä niiden vallat ovat niiden suussa [sillä hevosten valta on niiden suussa ja niiden hännissä], sillä niiden hännät käärmeiden kaltaisia, päät omistavina, ja vahingoittavat niillä.

20. Ja muut ihmisistä jotka eivät kuolleet näissä vaivoissa, eivätkä kääntyneet heidän käsien teoista, että eivät kumartaisi kultaisia ja hopeisia ja kuparisia ja kivisiä ja puisia riivaajia, jotka eivät voi nähdä, eivätkä kuulla, eivätkä kävellä,

21. ja eivät kääntyneet heidän murhista, eivätkä heidän myrkynsekoituksista, eivätkä heidän huoruudesta, eivätkä heidän varkauksista.

• Textus receptus

10 : 1 Ja näin toisen voimakkaan enkelin tulevan taivaasta, pilveen pukeutuneena, ja sateenkaari päällä pään, ja hänen kasvot kuin aurinko, ja hänen jalat kuin tulen pylväät,

2. ja piti hänen kädessä avattua kirjasta, ja asetti hänen oikean jalan meren päälle, ja vasemman maan päälle,

3. ja huusi suurella äänellä kuten leijona karjuu, ja kun huusi, puhuivat seitsemän ukkosenjylinää omilla äänillään,

4. ja kun seitsemän ukkosenjylinää puhuivat niiden äänillä, olin kirjoittamaisillani, ja kuulin äänen taivaalta sanovan minulle : Sinetöi mitä seitsemän ukkosenjylinää puhuivat, ja älä sitä kirjoita.

5. Ja enkeli jonka näin seisovan meren päällä ja maan päällä, nosti hänen [oikean] käden taivaalle,

6. ja vannoi (kautta) aikakausien aikakausiin elävän, joka loi taivaan ja (mitkä) siinä, ja maan ja (mitkä) siinä, ja meren ja (mitkä) siinä, että aikaa ei enää tule,

7. vaan seitsemännen enkelin äänen päivinä, kun hankkiutuu puhaltamaan pasuunaa, ja täyttyisi Jumalan salaisuus, kuten julisti omille palvelijoilleen profeetoille.

8. Ja ääni jonka kuulin taivaalta, puhuen taas minun kanssa, ja sanoen : Mene, ota meren ja maan päällä seisovan enkelin kädessä avattu kirjanen.

9. Ja menin enkelin luo, sanoen hänelle : Anna minulle kirjanen. Ja sanoo minulle : Ota ja syö se, ja karvastelee sinun vatsassasi, mutta sinun suussa on makea kuin hunaja.

10. Ja otin enkelin kädestä kirjasen, ja söin sen, ja oli minun suussa kuin makea hunaja, ja kun söin sen, karvasteli minun vatsa.

11. Ja sanoo [sanovat] minulle : Sinun pitää taas profetoida monista kansoista ja kansakunnista ja kielistä ja kuninkaista.

• Hyvä ymmärtää:

Jumalan Henki opettaa anovia nöyriä.

• Textus receptus

"Jumalan Henki opettaa anovia nöyriä."

Kaikilla Jumalan profeetoilla on kautta aikojen ollut juuri tällainen henki, he eivät ole itseään ajatelleet, vaan olleet uskollisia vain ja ainoastaan sille, mikä on Jumalan tahto. Tämä paistaa myös kaikessa Johanneksen kirjoittamassa.

• Textus receptus

11 : 1 Ja minulle annettiin sauvan kaltainen ruoko, sanoen : Nouse ja mittaa Jumalan temppeli, ja alttari, ja siinä palvovat,

2. ja etupiha sisäpuolella temppelin jätä ulos pois, ja älä sitä mittaa, sillä pakanoille annettiin, ja tallaavat pyhää kaupunkia kuukausia neljäkymmentä ja kaksi.

3. Ja annan minun kahdelle todistajalle, ja profetoivat päiviä tuhat kaksisataa kuusikymmentä säkkeihin pukeutuneina.

4. He ovat kaksi öljypuuta ja kaksi lampunjalkaa seisovia edessä maan [Herran] Jumalan.

5. Ja jos joku heitä tahtoisi vahingoittaa, tuli lähtee heidän suusta, ja syö heidän viholliset, ja jos joku tahtoisi heitä vahingoittaa, siten pitää hänen kuolla.

6. Nämä omistavat vallan sulkea taivas, että ei sataisi sade heidän profetian päivinä, ja omistavat vallan vesiin, muuttaa ne vereksi, ja lyödä maata jokaisella vaivalla, aina kun haluaisivat.

7. Ja kun päättäisivät heidän todistuksen, syvyydestä nouseva peto tekee taistelun heidän kanssa, ja voittaa heidät, ja tappaa heidät.

8. Ja heidän ruumiit suuren kaupungin kadulla, jota kutsutaan hengellisesti Sodomaksi ja Egyptiksi, missä myös meidän Herra ristiinnaulittiin.

9. Ja näkevät heidän ruumiit kansoista ja heimoista ja kielistä ja kansakunnista päiviä kolme ja puoli, ja heidän ruumiita eivät salli panna hautoihin.

10. Ja asuvaiset maan päällä iloitsevat heistä, ja riemuitsevat ja lähettelevät lahjoja toisilleen, sillä nämä kaksi profeettaa vaivasivat maan päällä asuvia.

11. Ja kolmen ja puolen päivän jälkeen, elämän henki Jumalasta meni heihin, ja nousivat heidän jaloille, ja suuri pelko lankesi heidät näkevien päälle.

12. Ja kuulivat suuren äänen taivaasta, sanovan : Nouskaa tänne. Ja nousivat pilvessä taivaaseen, ja heidän viholliset näkivät heidät.

13. Ja sillä hetkellä tapahtui suuri maanjäristys, ja kymmenesosa kaupungista sortui, ja maanjäristyksessä saivat surmansa [ihmisten nimet] tuhansia seitsemän, ja loput kävivät kauhistuneiksi, ja antoivat taivaan Jumalalle kunnian.

14. Toinen ' voi ' meni, katso, kolmas ' voi ' tulee pian.

15. Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasuunaan, ja taivaassa tulivat suuret äänet, sanoen : Meidän Herran maailman kuningaskunnat tulivat [kuninkuus tuli], ja hänen Kristuksen, ja hallitsee kuninkaana aikakausien aikakausiin.

16.Ja kaksikymmentä neljä vanhinta Jumalan edessä heidän valtaistuimilla istuvina, lankesivat heidän kasvoille, ja palvoivat Jumalaa,

17. sanoen : Kiitämme sinua, Kaikkivaltias Herra Jumala, oleva ja ollut ja tuleva, että olet tarttunut sinun suureen voimaan, ja ryhdyit hallitsemaan.

18. Ja pakanakansat suuttuivat, ja sinun viha tuli, ja kuolleiden aika saada tuomio, ja antaa palkka sinun palvelijoille profeetoille, ja pyhille ja sinun nimeä pelkääville, pienille ja suurille, ja turmella maata turmelevat.

19. Ja Jumalan temppeli avautui taivaassa, ja hänen liiton arkku näkyi hänen temppelissä, ja tulivat salamat ja äänet ja jylinät ja maanjäristys ja suurta raetta.

• Textus receptus

12 : 1 Ja näkyi suuri merkki taivaassa, nainen pukeutuneena aurinkoon, ja kuu hänen jalkojen alla, ja hänen päässä tähtien kahdentoista seppele,

2. ja raskaana ollen, huutaa synnytyskivuissa ollen ja tuskaisena synnyttää.

3. Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso, suuri tulipunainen lohikäärme, omistaen päitä seitsemän ja sarvia kymmenen, ja sen päiden päällä seitsemän kruunua.

4. Ja sen pyrstö pyyhkäisee(prees.)taivaan tähdistä kolmanneksen, ja heitti ne maan päälle. Ja lohikäärme seisoi synnyttää aikovan naisen edessä, että kunhan synnyttäisi, hänen lapsen söisi.

5. Ja synnytti miespuolisen pojan, joka on paimentava kaikkia kansakuntia rautaisella sauvalla, ja lapsi tempaistiin hänen Jumalan ja hänen valtaistuimen luo.

6. Ja nainen pakeni autiomaahan, missä omistaa Jumalan toimesta valmistetun paikan, että siellä ruokkisivat häntä päiviä tuhat kaksisataa kuusikymmentä.

7. Ja tuli taistelu taivaassa, Mikael ja hänen enkelit taistelivat lohikäärmettä vastaan, ja lohikäärme ja hänen enkelit taisteli,

8. ja eivät voittaneet, eikä heille enää löytynyt paikkaa taivaassa.

9. Ja suuri lohikäärme heitettiin, muinainen käärme, perkeleeksi kutsuttu, ja saatanaksi, kaiken maanpiirin eksyttävä, heitettiin päälle maan, ja hänen enkelit hänen kanssa heitettiin.

10. Ja kuulin suuren äänen sanovan taivaassa : Nyt tuli meidän Jumalan kuningaskunta ja voima ja pelastus, ja Kristuksen valta, sillä meidän veljien syyttäjä heitettiin alas, päivän ja yön heitä meidän Jumalan edessä syyttävä.

11. Ja he voittivat hänet Karitsan veren kautta, ja heidän todistuksen sanan kautta, ja kuolemaan asti eivät rakastaneet sieluansa.

12. Tämän vuoksi riemuitkaa taivaat ja niissä majailevat. Voi maassa ja meressä asuville, sillä perkele astui alas teidän luo omistaen suurta kiukkua, tietäen että omistaa vähän aikaa.

13. Ja kun lohikäärme näki että heitettiin maan päälle, vainosi naista joka synnytti miespuolisen.

14. Ja naiselle annettiin kaksi suuren kotkan siipeä, jotta lentäisi autiomaahan hänen paikkaan, missä ruokitaan siellä aika, ja ajat, ja puoli aikaa, poissa käärmeen kasvoilta.

15. Ja käärme heitti sen suusta naisen perään vettä kuin virran,
      että virran vietäväksi tämän[hänet]tekisi.

16. Ja maa auttoi naista, ja maa avasi sen suun, ja joi virran jonka lohikäärme heitti sen suusta.

17. Ja lohikäärme suuttui naiseen, ja lähti tekemään taistelun muiden hänen siemenen kanssa, Jumalan käskyt pitävien, ja Jeesuksen Kristuksen todistuksen omistavien.

18. Ja seisahduin(!) meren hiekalle.

• Textus receptus

13 : 1 ja näin merestä nousevan pedon, omistaen päitä seitsemän ja sarvia kymmenen, ja sen sarvien päällä kymmenen kruunua, ja sen päiden päällä pilkkauksen nimi(yks).

2. Ja peto jonka näin oli leopardin kaltainen, ja sen jalat kuin karhun, ja sen suu kuin leijonan suu, ja lohikäärme antoi sille sen voiman, ja sen valtaistuimen, ja suuren vallan.

3. Ja näin yhden sen päistä kuin kuolemaan teurastetun, ja sen kuoleman isku parantui, ja koko maassa ihmeteltiin pedon perään.

4. Ja palvoivat lohikäärmettä joka antoi vallan pedolle, ja palvoivat petoa, sanoen : Kuka pedon kaltainen; kuka voi taistella hänen kanssa?

5. Ja hänelle annettiin suu puhua suuria ja pilkkaamisen, ja sille annettiin valta tehdä kuukausiksi neljäksikymmeneksi ja kahdeksi;

6. Ja avasi pilkkaamiseen sen suun Jumalaa kohden, pilkatakseen hänen nimeä, ja hänen majaa, taivaassa majailevia.

7. Ja sille annettiin pyhien kanssa taistelu tehdä, ja voittaa heidät, ja sille annettiin valta yli jokaisen kansakunnan ja kielen ja heimon.

8. Ja sitä palvovat kaikki maan päällä asuvat, joiden nimet ei ole maailman luomisesta kirjoitettu teurastetun Karitsan elämän kirjaan.

9. Jos jollakin on korva, kuulkoon.

10. Jos joku vankeuteen vie, vankeuteen joutuu, jos joku miekalla tappaa, pitää hänen tulla tapetuksi miekalla; tässä on pyhien kestävyys ja usko.

11. Ja näin toisen pedon nousevan maasta, ja omisti Karitsan kaltaisia sarvia kaksi, ja puhui kuin lohikäärme;

12. ja tekee kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen edessä, ja tekee maan ja siinä asuvat jotta palvoisivat ensimmäistä petoa, jolta parantui sen kuoleman isku;

13. ja tekee suuria merkkejä, että myös tulen tekisi taivaasta tulemaan maahan ihmisten edessä;

14. ja eksyttää maan päällä asuvat, vuoksi merkkien joita sen annettiin tehdä pedon edessä, sanoen maan päällä asuville, tehdä pedolle kuvan jolla on miekan isku ja virkosi.

15. Ja sille annettiin antaa pedon kuvalle henki, jotta myös pedon kuva puhuisi, ja tekisi, kaikki tapettaisiin jotka eivät palvoisi pedon kuvaa;

16. ja tekee kaikki, pienet ja suuret, ja rikkaat ja köyhät, ja vapaat ja orjat, että antaisi heille merkin heidän oikeaan käteen, tai heidän otsiin,

17. ja että kukaan ei voisi ostaa tai myydä, paitsi pedon merkin tai nimen omistava, tai hänen nimen luvun.

18. Tässä on viisaus, ymmärrystä omistava, laskekoon pedon luvun, sillä luku on ihmisen, ja sen luku 666[kuusisataa kuusikymmentä kuusi].

• Textus receptus

14 : 1 Ja näin, ja katso, Karitsa seisten Siionin vuorella, ja hänen kanssa sata neljäkymmentä neljä tuhatta, omistavina heidän otsille kirjoitettuna hänen Isän nimen;

2. ja kuulin äänen taivaasta kuin paljojen vesien, ja kuin suuren ukkosenjylinän äänen; ja kuulin harpunsoittajien äänen heidän soittaessa harppuja;

3. ja laulavat uutta laulua valtaistuimen edessä, ja neljän eläimen ja vanhinten edessä; ja kukaan ei voinut oppia laulua, paitsi sata neljäkymmentä neljä tuhatta, maasta ostetut;

4. nämä ovat jotka eivät saastuneet naisten kanssa, sillä neitsyitä ovat, nämä ovat Karitsaa seuraavia minne vain menisi, nämä ostettiin ihmisistä Jumalalle ja Karitsalle esikoisiksi;

5. ja heidän suusta ei löydetty vilppiä, ovat moitteettomia Jumalan valtaistuimen edessä.

6. Ja näin toisen enkelin lentävän keskitaivaalla, omistaen iäisen evankeliumin maan päällä julistettavaksi, ja jokaiselle kansakunnalle ja heimolle ja kielelle ja kansalle,

7. sanoen suurella äänellä : Pelätkää Jumalaa, ja antakaa hänelle kunnia, sillä tuli aika hänen tuomion, ja palvokaa taivaan ja maan ja meren ja vesien lähteet tehnyttä.

8. Ja toinen enkeli seurasi, sanoen : Kaatui kaatui Babylon, suuri kaupunki, sillä on juottanut kaikki kansat hänen huoruuden vihan viinistä.

9. Ja kolmas enkeli seurasi heitä, sanoen suurella äänellä : Jos joku palvoo petoa ja hänen kuvaa, ja ottaa hänen merkin otsalle, tai hänen käteen,

10. myös hän juo Jumalan vihan viinistä, laimentamattomana hänen vihan maljaan sekoitettua, ja piinataan tulella ja tulikivellä, pyhien enkeleiden edessä, ja Karitsan edessä,

11. ja heidän tuskan savu kohoaa aikakausien aikakausiin, ja petoa ja sen kuvaa palvovat eivät omista yön ja päivän lepoa, ja jos joku ottaa sen nimen merkin.

12. Tässä on pyhien kestävyys, tässä Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon pitävät.

13. Ja kuulin äänen taivaasta sanovan minulle : Kirjoita : Autuaita Herrassa kuolleet tästedes, Kyllä, sanoo henki, jotta saisivat levon heidän vaivoista, heidän teot seuraavat heidän kanssa.

14. Ja näin, ja katso, valkoinen pilvi, ja pilven päällä ihmisen (pojan), kultaisen seppeleen omistava hänen pään päällä, ja terävän sirpin hänen kädessä.

15. Ja toinen enkeli lähti temppelistä, huutaen suurella äänellä pilvellä istuvalle : Lähetä sinun sirppi, ja leikkaa, sillä aika tuli leikata, sillä maan sato kuivui.

16. Ja pilven päällä istuva heitti hänen sirpin maahan, ja maa puitiin.

17. Ja temppelistä taivaassa lähti toinen enkeli, hän myös omistava terävän sirpin.

18. Ja alttarilta lähti toinen enkeli, omistava vallan yli tulen, ja kutsui suurella huudolla terävän sirpin omistavaa, sanoen : Lähetä sinun terävä sirppisi, ja kokoa maan [viinipuun] tertut, sillä sen rypäleet kypsyivät.

19. Ja enkeli heitti hänen sirpin maahan, ja korjasi maan viinipuun, ja heitti Jumalan suureen vihan kuurnaan.

20. Ja kuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta lähti verta hevosten kuolaimiin asti, stadionien tuhannen kuudensadan päähän.

• Textus receptus

- - -
        Malli 14. luvusta : Ja näin, ja katso, valkoinen pilvi, ja pilven päällä (istuva kaltainen [istuvan kaltaisen] pojan)[pojan] ihmisen, pään päällä omistava kultaisen seppeleen.

Edelläoleva esimerkki käännöstyön vaikeudesta, ensisijainen vaihtoehto varsinaiselle Textus receptukselle itse kappaleen teksti, sarkaimissa oleva on ensisijainen vaihtoehto Tr:n runkotekstille, ja suluissa oleva on toissijainen vaihtoehto Tr:lle.

Säilytän Textus receptuksen runkotekstin mahdollisimman puhtaana, lisäämättä siihen muita vaihtoehtoja, jollei varsinaiseen tekstiin tule aivan ylimääräistä sanaa, joka myöskin selventää lauseen sisältöä; laitan sulkuihin tällä kertaa 14. jakeessa pois jo aivan yleisen selväksi käsitteeksi tulleen Ihmisen Poika 'Poika'- sanan, koska tässä kohdassa 'Poika'- sana ei ole mukana Textus receptuksen runkosanastossa. Sekin huomioitavaa, että 'poika'- sana kirjoitetaan kreikkalaisen alkutekstin mukaan pienellä, ei isolla kirjaimella.
        - - -

• Textus receptus

15 : 1 Ja näin toisen suuren ja ihmeellisen merkin taivaassa, enkeleitä seitsemän, iskuja omistavina viimeiset seitsemän, sillä niissä täyttyi Jumalan viha.

2. Ja näin kuin lasisen meren tulella sekoitettuna, ja pedosta ja sen kuvasta ja sen merkistä, ja sen nimen luvusta voiton saaneet, seisovina lasisella merellä, Jumalan harput omistavina.

3. Ja laulavat Jumalan palvelijan Mooseksen laulua, ja Karitsan laulua, sanovina : Suuria ja ihmeellisiä sinun teot, kaikkivaltias Herra Jumala, totuudellisia ja oikeudenmukaisia sinun tiet, pyhien [kansojen] kuningas.

4. Kuka ei pelkäisi sinua, Herra, ja ylistäisi sinun nimeä; sillä yksin pyhä, sillä kaikki kansakunnat tulevat ja palvovat sinun edessä, sillä sinun oikeat tuomiot tulivat julki.

5. Ja näiden jälkeen näin, ja katso, todistuksen majan temppeli avautui taivaassa;

6. ja seitsemän iskua omistavat seitsemän enkeliä lähtivät, temppelistä, pukeutuneina puhtaaseen ja loistavaan pellavaan, ja vyöttäytyneinä rinnuksilta kultaisiin vöihin.

7. Ja yksi neljästä eläimestä antoi seitsemälle enkelille seitsemän kultaista maljaa, täynnä aikakausien aikakausiin elävän Jumalan vihaa,

8. ja temppeli täyttyi Jumalan kirkkaudesta savulla, ja hänen voimasta, ja kukaan ei voinut mennä temppeliin, kunnes täyttyisivät seitsemän enkelin seitsemän iskua.

• Textus receptus

16 : 1 Ja kuulin temppelistä suuren äänen, sanovan seitsemälle enkelille : Menkää ja vuodattakaa Jumalan seitsemän vihan maljaa maahan.

2. Ja ensimmäinen lähti, ja vuodatti hänen maljan maan päälle; ja tuli ilkeää ja pahaa paisetta pedon merkin omistaviin ihmisiin, ja sen kuvaa kumartaviin.

3. Ja toinen enkeli vuodatti hänen maljan mereen, ja tuli kuin kuolleen vereksi, ja jokainen elävä sielu meressä kuoli.

4. Ja kolmas enkeli vuodatti hänen maljan jokiin ja vesien lähteisiin, ja tuli vereksi.

5. Ja kuulin vesien enkelin puhuvan : Oikeudenmukainen, Herra, olet, oleva ja ollut pyhä, että nämä tuomitsit,

6. sillä pyhien ja profeettojen verta vuodattivat, ja verta heille annoit juoda, (sen)arvoisia ovat.

7. Ja kuulin toisen alttarilta sanovan : Kyllä, kaikkivaltias Herra Jumala, totuudelliset ja oikeudenmukaiset sinun tuomiot.

8. Ja neljäs enkeli vuodatti hänen maljan aurinkoon, ja sen annettiin paahtaa ihmisiä tulella,

9. ja ihmiset paahtuivat suurella paahteella, ja pilkkasivat näiden iskujen yli vallan omistavaa Jumalan nimeä, ja eivät kääntyneet antamaan hänelle kunniaa.

10. Ja viides enkeli vuodatti hänen maljan pedon valtaistuimelle, ja sen valtakunta tuli pimennetyksi, ja pureskelivat tuskasta heidän kieliä,

11. ja pilkkasivat taivaan Jumalaa heidän tuskista ja heidän paiseista, ja eivät kääntyneet heidän teoista.

12. Ja kuudes enkeli vuodatti hänen maljan suureen virtaan Eufratiin, ja sen vesi kuivui, jotta valmistuisi auringon nousuista kuninkaiden tie.

13. Ja näin lohikäärmeen suusta, ja pedon suusta, ja valeprofeetan suusta, henkiä kolmea saastaista kaltaisia sammakoiden,

14. sillä ovat riivaajien henkiä merkkejä tekeviä (lähteäkseen) kaiken maanpiirin ja maan kuninkaiden luo, kokoamaan heitä kaikkivaltiaan Jumalan suuren päivän taisteluun.

15. Katso, tulen kuin varas, autuas valvova, ja hänen vaatteet säilyttävä, jotta ei alasti kulkisi, ja hänen häpeän näkisivät.

16. Ja kokosi heidät hepreaksi kutsuttuun paikkaan Harmagedon.

17. ja seitsemäs enkeli vuodatti hänen maljan ilmaan; ja suuri ääni lähti (taivaan) temppelistä, valtaistuimelta, sanoen : On tapahtunut.

18. Ja salamat ja jylinät ja äänet tulivat, ja tapahtui suuri maanjäristys, jollaista ei ollut siitä lähtien kun ihmiset tulivat maan päälle, niin suurta sellaista maanjäristystä.

19. Ja suuri kaupunki tuli kolmeen osaan, ja kansojen kaupungit kaatuivat, ja suuri Babylon muistui Jumalan edessä, hänen kiivauden vihan viinin malja annettavaksi sille.

20. Ja jokainen saari pakeni, ja vuoria ei löytynyt.

21. Ja taivaasta tulee suurta raetta kuin talentinpainoisia ihmisten päälle, ja ihmiset pilkkasivat Jumalaa, rakeen iskusta, sillä kovin suuri sen isku on.

• Textus receptus

17 : 1 Ja yksi seitsemän maljaa omistavista seitsemästä enkelistä tuli , ja puhui minun kanssa, sanoen minulle : Tänne, näytän sinulle suuren huoran tuomion, paljojen vesien päällä istuvan,

2. jonka kanssa maan kuninkaat huorasivat, ja maan asuvat juopuivat hänen huoruuden viinistä.

3. Ja vei minut hengessä autiomaahan, ja näin naisen istuvan tulipunaisen pedon päällä, täynnä pilkkaamisen nimiä, omistaen seitsemän päitä ja sarvia kymmenen.

4. Ja nainen pukeutuneena purppuraan ja tulipunaiseen, ja kullattu kullalla ja kalliilla kivellä ja helmillä, kultaista maljaa pitäen hänen kädessä, iljetyksiä ja hänen huoruuden saastaisuuksia täynnä ollen,

5. ja hänen otsalle kirjoitettuna nimi : Salaisuus, suuri Babylon, huorien ja maan inhotusten äiti.

6. Ja näin naisen juopuneen pyhien verestä, ja Jeesuksen todistajien verestä, ja ihmettelin nähtyäni sen, suurella ihmetyksellä.

7. Ja enkeli sanoi minulle : Miksi ihmettelit? Minä sanon sinulle naisen, ja häntä kantavan pedon, seitsemän päätä ja kymmenen sarvea omistavan salaisuuden.

8. Peto jonka näit, oli, ja ei ole, ja on nouseva syvyydestä, ja tuhoon menevä, ja maan päällä asuvat, joiden nimiä ei ole kirjoitettu maailman perustamisesta elämän kirjaan, hämmästyvät, pedon näkevinä joka oli, ja ei ole, vaikka on [ja on läsnä].

9. Tässä viisauden omistava ymmärrys : seitsemän päätä ovat vuoria seitsemän[ovat seitsemän vuorta], jossa nainen istuu niiden päällä,

10. ja on kuninkaita seitsemän, viisi kaatui, ja yksi on, toinen ei vielä tullut, ja kunhan tulisi, hetkisen hänen pitää pysyä.

11. Ja peto joka oli, ja ei ole, ja itse kahdeksas on, ja seitsemästä on, ja tuhoon menee,

12. ja kymmenen sarvea jotka näit, ovat kymmenen kuningasta, jotka eivät vielä saaneet valtakuntaa, vaan kuin kuninkaat yhdeksi hetkeksi vallan saavat pedon kanssa.

13. Näillä on yksi mieli, ja tulevat jakamaan vallan ja voiman pedolle.

14. Nämä taistelevat Karitsan kanssa, ja Karitsa voittaa heidät, sillä on kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra, ja hänen kanssa, kutsuttuja ja valittuja ja uskollisia.

15. Ja sanoo minulle : Vedet jotka näit, missä huora istuu, ovat kansoja ja joukkoja, ja kansakuntia ja kieliä.

16. Ja kymmenen sarvea jotka näit päällä [ja] pedon, nämä vihaavat huoraa, ja tekevät hänestä autioitetun ja alastoman, ja syövät hänen lihat, ja polttavat hänet tulessa.

17. Sillä Jumala antoi heidän sydämiin tehdä hänen mielen, ja tehdä yhden mielen, ja antaa heidän valtakunnan pedolle, kunnes täyttyisi Jumalan [täyttyvät sanat] sanat.

18. Ja nainen jonka näit, on suuri kaupunki, yli maan kuninkaiden kuninkuuden omistava.

• Textus receptus

18 : 1 Ja näiden jälkeen näin [toisen] enkelin tulevan taivaasta, suuren vallan omistaen, ja maa valkeni hänen kirkkaudesta.

2. Ja huusi voimakkaalla, suurellä äänellä sanoen : Kaatui kaatui suuri Babylon, ja tuli riivaajien asuinsijaksi, ja jokaisen saastaisen hengen ja saastaisen ja vihatun linnun vankilaksi,

3. sillä hänen huoruuden vihan viinistä on juonut kaikki kansat, ja maan kuninkaat huorasivat hänen kanssa, ja maan kauppiaat rikastuivat hänen hekuman voimasta.

4. Ja kuulin toisen äänen taivaasta, sanovan : Lähtekää hänestä, minun kansa, jotta ette tulisi osallisiksi hänen synteihin, ja jotta ette saisi hänen iskuista,

5. sillä häntä seurasivat synnit taivaaseen asti, ja Jumala muisti hänen vääryydet.

6. Maksakaa hänelle kuten hän myös maksoi teille, ja kahdentakaa hänelle hänen tekojen mukaan kaksinkertaiset, maljaan johon sekoitti, sekoittakaa hänelle kaksinkertaisesti,

7. niin paljon kuin hankki kunniaa itselleen ja hekumoi, niin paljon antakaa hänelle vaivaa ja surua, sillä sydämessä hänen sanoo, että : Istun kuningattarena, ja leski en ole, ja surua en näe.

8. Sen vuoksi tulevat hänen iskut yhtenä päivänä, kuolema ja suru ja nälkä, ja tulessa poltetaan, sillä väkevä Herra Jumala hänet tuomitseva.

9. Ja maan kuninkaat itkevät ja valittavat häntä, hänen kanssa hekumoineet ja huoranneet, kun näkevät hänen savun palamisen,

10. hänen vaivan kauempaa seisovina pelon vuoksi, sanoen : Voi, voi, suuri kaupunki Babylon, vahva kaupunki, sillä yhdessä hetkessä tuli sinun tuomio.

11. Ja maan kauppiaat itkevät ja valittavat häntä, sillä heidän lastia ei kukaan enää osta,

12. lastia kultaa, ja hopeaa, ja kallista kiveä, ja helmeä[helmien] ja pellavaliinaa ja purppuraa, ja silkkiä ja helakanpunaa, ja kaikkea tuijaista puuta, ja kaikkea norsunluista esinettä, ja kaikkea esinettä kalleimmasta puusta, ja kuparista, ja raudasta, ja marmorista,

13. ja kanelia, ja suitsukkeita ja voidetta, ja suitsutuspihkaa, ja viiniä, ja öljyä, ja vehnäjauhoja, ja viljaa, ja karjaa, ja lampaita, ja hevosia, ja vaunuja, ja ruumiita, ja ihmisten sieluja.

14. Ja sinun sielun himon syyshedelmä meni sinulta, ja kaikki herkut ja komeudet menivät sinulta, ja et enää löydä niitä.

15. Siitä niiden rikastuneet kauppiaat, seisovat kauempana hänen vaivan pelon vuoksi, itkien ja valittaen,

16. ja sanoen : Voi, voi, suuri kaupunki, helakanpunaan ja purppuraan ja pellavaan puettu, ja helmillä ja kalliilla kivellä ja kullalla kullattu,

17. sillä yhdessä hetkessä autioitui tuollainen rikkaus. Ja jokainen laivuri, ja jokainen miehistö laivoilla,[jokainen paikkaan purjehtiva] ja merimiehet, ja kaikki jotka merellä työskentelevät, seisoivat kauempana,

18. ja huusivat, katsellen hänen palamisen savua, sanoen : Mikä suuren kaupungin kaltainen?

19. Ja heittivät heidän päiden päälle tomua, ja huusivat itkien ja valittaen, sanoen : Voi, voi, suuri kaupunki, josta kaikki hänen kallisarvoisuudesta merellä laivoja omistavat rikastuivat, että yhdessä hetkessä autioitui.

20. Riemuitse hänestä, taivas, ja pyhät ja apostolit ja profeetat, sillä Jumala tuomitsi hänelle teidän tuomion.

21. Ja yksi voimakas enkeli otti kuin suuren myllyn kiven, ja heitti mereen, sanoen : Näin rajusti heitetään suuri kaupunki Babylon, ja ei löydy enää.

22. Ja ei kuulla sinussa enää harpunsoittajien ja muusikoiden ja huilunsoittajien ja torvensoittajien ääntä, ja ei löydetä sinusta enää minkään ammatin käsityöläistä, ja ei kuulla sinussa enää myllyn ääntä,

23. ja ei loista sinussa enää lampun valo, ja ei kuulla sinussa enää morsiamen ja sulhasen ääntä, sillä sinun kauppiaat olivat maan mahtavia, sillä kaikki kansat eksytettiin sinun myrkynsekoittamisella.

24. Ja hänestä löydettiin pyhien ja profeettojen, ja kaikkien maan päällä tapettujen veri.

• Textus receptus

19 : 1 Ja näiden jälkeen kuulin [kuin] suuren väkijoukon äänen paljouden taivaassa, sanovan : Halleluja, pelastus ja kirkkaus ja kunnia ja voima meidän Herralle Jumalalle,

2. sillä hänen tuomiot totuudelliset ja oikeat, sillä tuomitsi suuren porton, joka turmeli maan hänen huoruudessa, ja kosti hänen kädestä hänen palvelijoiden veren.

3. Ja toistamiseen sanoivat : Halleluja. Ja aikakausien aikakausiin nousee hänen savu.

4. Ja kaksikymmentä ja neljä vanhimmat lankesivat, ja neljä eläintä, ja palvoivat valtaistuimella istuvaa Jumalaa, sanovina : Aamen, Halleluja.

5. Ja valtaistuimelta lähti ääni sanoen : Ylistäkää meidän Jumalaa kaikki hänen palvelijat, ja häntä pelkäävät ja pienet ja suuret.

6. Ja kuulin kuin suuren väkijoukon äänen, ja kuin paljojen vesien äänen, ja kuin mahtavien ukkosenjylinöiden äänen, sanovien : Halleluja, sillä [meidän] kaikkivaltias Herra Jumala otti kuninkuuden!

7. Iloitkaamme ja riemuitkaamme, ja antakaamme hänelle kunnia, sillä Karitsan häät tuli, ja hänen vaimo valmisti itsensä.

8. Ja hänelle annettiin että puettaisiin puhtaaseen ja hohtavaan liinavaatteeseen, sillä liinavaate pyhien vanhurskaudenteot ovat.

9. Ja sanoo minulle : Kirjoita : Autuaita Karitsan häiden päivälliselle kutsutut. Ja sanoo minulle : Nämä sanat ovat Jumalan todet.

10. Ja lankesin hänen jalkojen eteen palvomaan häntä, ja sanoo minulle : Katso ettet, olen Jeesuksen todistuksen omistavien sinun veljien ja sinun kanssapalvelija, palvo Jumalaa, sillä Jeesuksen todistus on profetian henki.

11. Ja näin taivaan avattuna, ja katso, valkoinen hevonen, ja sen päällä istuva, uskolliseksi ja totuudelliseksi kutsuttu, ja taistelee ja tuomitsee vanhurskaudessa,

12. ja hänen silmät kuin tulen liekki, ja hänen pään päällä monia kruunuja, omistaen kirjoitetun nimen jota ei kukaan tiedä paitsi hän,

13. ja puettuna vereen kastettuun vaatteeseen, ja hänen nimi kutsutaan : Jumalan Sana.

14. Ja sotajoukot taivaassa seurasivat häntä valkoisilla hevosilla puettuina puhtaaseen ja valkoiseen liinavaatteeseen.

15. Ja hänen suusta lähtee terävä miekka, että sillä löisi kansoja, ja hän paimentaa heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan ja kiivauden viinin kuurnan.

16. Ja omistaa vaatteella ja hänen kupeella [nimi] kirjoitettuna : Kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra.

17. ja näin erään enkelin seisovan auringossa, ja huusi suurella äänellä sanoen kaikille keskitaivaalla lentäville linnuille : Tulkaa ja kokoontukaa suuren Jumalan päivälliselle,

18. että söisitte kuninkaiden lihoja, ja sotapäälliköiden lihoja, ja mahtavien lihoja, ja hevosten ja niiden päällä istuvien lihoja, ja kaikkien lihoja, vapaiden [sekä] myös orjien, ja pienten ja suurten.

19. Ja näin pedon, ja maan kuninkaat, ja heidän sotajoukot kokoontuneina tekemään taistelun hevosen päällä istuvan kanssa, ja hänen sotajoukon kanssa.

20. Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa sen edessä merkit tehnyt valheprofeetta, joilla eksytti pedon merkin ottaneita, ja sen kuvaa palvovia, kaksi elävinä heitettiin tulikiveä palavaan tulen järveen.

21. Ja muut tapettiin hevosen päällä istuvan miekalla, hänen suusta käyvällä, ja kaikki linnut ravittiin heidän lihoista.

• Textus receptus

20 : 1 Ja näin enkelin astuvan taivaasta, omistaen syvyyden avaimen, ja hänen kädessä suuren kahleen.

2. Ja tarttui lohikäärmeeseen, vanhaan käärmeeseen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi,

3. ja heitti hänet syvyyteen, ja sulki(hänet), ja sinetöi hänen yläpuolelta, että ei eksyttäisi enää pakanakansoja, kunnes täyttyisivät tuhat vuotta, ja niiden jälkeen pitää hänet irrottaa vähäksi aikaa.

4. Ja näin valtaistuimia, ja istuivat niille, ja tuomiovalta annettiin heille, ja Jeesuksen todistuksen vuoksi teloitettujen sielut, ja Jumalan sanan vuoksi, ja jotka eivät palvoneet petoa, eivätkä sen kuvaa, ja eivät ottaneet (heidän) otsalle merkkiä, ja heidän käteen, ja virkosivat, ja hallitsivat Kristuksen kanssa kuninkaina tuhat vuotta.

5. Muut eivät vironneet kunnes täyttyisivät tuhat vuotta, tämä ensimmäinen ylösnousemus.

6. Osan ensimmäisessä ylösnousemuksessa omistava autuas ja pyhä, toisella kuolemalla ei ole valtaa yli näiden, vaan tulevat Jumalan ja Kristuksen papeiksi, ja hallitsevat hänen kanssa kuninkaina tuhat vuotta.

7. Ja kun tuhat vuotta täyttyvät, irrotetaan saatana hänen vankilasta,

8. ja lähtee eksyttämään pakanakansoja maan neljällä kulmalla, Googia ja Maagogia, kokoamaan heitä sotaan, joiden lukumäärä kuin meren hiekka,

9. ja nousivat yli maan tason, ja piirittivät pyhien sotaleirin, ja rakastetun kaupungin, ja tuli alas Jumalalta tuli taivaasta, ja kulutti heidät,

10. ja heitä eksyttävä perkele heitettiin tulikiven ja tulen järveen, missä myös peto ja valheprofeetta, ja päivän ja yön aikakausien aikakausiin piinataan.

11. Ja näin valkoisen suuren valtaistuimen, ja sen päällä istuvan, jonka kasvoilta maa ja taivas pakeni, ja niille ei löydetty paikkaa.

12. Ja näin kuolleet, pienet ja suuret, seisomassa Jumalan [valtaistuimen] edessä, ja kirjat avattiin, ja toinen kirja avattiin, joka on elämän, ja kuolleet tuomittiin kirjoihin kirjoitetuista, heidän tekojen mukaan.

13. Ja meri antoi siinä kuolleet, ja Kuolema ja Haades antoivat niissä kuolleet, ja jokainen tuomittiin heidän tekojen mukaan.

14. Ja Kuolema ja Haades heitettiin tulen järveen; tämä on toinen kuolema [tulen järvi].

15 Ja jos jotakuta ei löydetty elämän kirjaan kirjoitetuksi, heitettiin tulen järveen.

• Textus receptus

21 : 1 Ja näin uuden taivaan ja uuden maan, sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa katosi, ja merta ei enää ole.

2. Ja minä Johannes näin pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, laskeutuvan Jumalan luota taivaasta, valmistetun kuin hänen miehelle valmistetun morsiamen.

3. Ja kuulin suuren äänen taivaasta, [valtaistuimelta] sanovan : Katso, Jumalan maja ihmisten kanssa, ja asuu heidän kanssa, ja he tulevat hänen kansoiksi, ja itse Jumala on heidän kanssa, heidän: )Jumala.

4. Ja Jumala pyyhkii jokaisen kyyneleen heidän silmistä, ja kuolemaa ei enää tule, eikä murhetta, eikä parkua, eikä tuskaa ei tule enää, sillä ensimmäiset katosivat.

5. Ja valtaistuimen päällä istuva sanoi : Katso, uusiksi teen kaiken. Ja sanoo minulle : Kirjoita, että nämä sanat ovat luotettavia ja tosia.

6. Ja sanoi minulle : On tapahtunut [Ovat tapahtuneet]. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle lahjaksi elämän veden lähteestä.

7. Voittava on [nämä] kaiken perivä, ja tulen hänelle Jumalaksi, ja hänestä tulee minulle poika.

8. Mutta pelkureille ja epäuskoisille ja inhottaville ja murhaajille ja huorille ja velhoille ja epäjumalanpalvelijoille, ja kaikille valehtelijoille, heidän osa tulikiveä ja tulta palavassa järvessä, mikä on toinen kuolema.

9. Ja minun luo tuli yksi seitsemän maljaa omistavista seitsemästä enkelistä täynnä viimeisestä seitsemästä iskusta, ja puhui minun kanssa, sanoen : Tänne, näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon.

10. Ja vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle, ja näytti minulle suuren kaupungin Pyhän Jerusalemin, laskeutuvan Jumalan luota taivaasta,

11. omistavan Jumalan kirkkauden, ja sen hohde kalleimman kiven kaltainen, kuin kristallinkirkkaan jaspiksen kiven,

12. omistaen myös suuren ja korkean muurin, omistaen portteja kaksitoista, ja porteilla enkeleitä kaksitoista, ja nimiä päälle kirjoitettuina, jotka ovat Israelin poikien kahdentoista heimon,

13. portteja idästä kolme, [ja] portteja pohjoisesta kolme, [ja] portteja etelästä kolme, [ja] portteja lännestä kolme,

14. ja kaupungin muurissa on perustuksia kaksitoista, ja niissä [niiden päällä kaksitoista] Karitsan kahdentoista apostolin nimet.

15. Ja minun kanssa puhuvalla oli [mittana] kultainen ruoko, että mittaisi kaupungin, ja sen portit, ja sen muurin.

16. Ja kaupunki on neliskulmainen, ja sen pituus on niin paljon kuin myös leveys, ja mittasi kaupungin kahdeksitoista tuhanneksi stadioneiksi ruo'olla, sen pituus ja korkeus ja leveys ovat yhtäläiset,

17. ja mittasi sen muurin sata neljäkymmentä neljä ihmisen kyynärän mittaa, mikä on enkelin,

18. ja sen muurin rakennelma oli jaspista, ja kaupunki puhdasta kultaa, puhtaan lasin kaltaista,

19. ja kaupungin muurin perustukset kaikella kauniilla kivellä kaunistetut : Ensimmäinen perustus jaspista, toinen safiiria, kolmas kalkedonia, neljäs smaragdia,

20. viides sardonyksiä, kuudes sardionia, seitsemäs krysoliittiä, kahdeksas berylliä, yhdeksäs topaasia, kymmenes krysoprasia, yhdestoista hyasinttia, kahdestoista ametistia,

21. ja kaksitoista porttia, kaksitoista helmeä, jokainen porteista oli aina yhdestä helmestä, ja kaupungin pääkatu puhdasta kultaa, kuin läpikuultavaa lasia.

22. Ja temppeliä en nähnyt siinä, sillä kaikkivaltias Herra Jumala on sen temppeli, ja Karitsa,

23. ja kaupunki ei omaa auringon tarvetta, eikä kuun, että loistaisivat siinä, sillä Jumalan kirkkaus valaisi sen, ja Karitsa sen lamppu,

24. ja kansat pelastuneista vaeltavat sen valossa [kansat vaeltavat sen valon kautta], ja maan kuninkaat kantavat heidän kunnian ja ylistyksen sinne,

25. ja sen portteja ei suljeta päivällä, sillä yötä ei siellä tule,

26. ja vievät kansojen kunnian ja ylistyksen sinne,

27. ja sinne ei mene mitään saastunutta, [epäpyhää] ja valhetta ja inhottavuutta tekevää, paitsi Karitsan elämän kirjaan kirjoitetut.

• Textus receptus

22 : 1 Ja näytti minulle elävän veden puhtaan virran, kirkkaana kuin kristalli, Jumalan ja Karitsan valtaistuimelta lähtevän.

2. Keskellä sen (pää)katua ja virtaa, sieltä ja täältä, elämän puu, tekevä kaksitoista hedelmiä, aina antaen jokaisen sen hedelmän kuukauden mukaan, ja puun lehdet kansojen parantamiseksi.

3. Ja mitään kirousta ei enää tule, ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä, ja hänen palvelijat palvelevat häntä,

4. ja näkevät hänen kasvot, ja hänen nimi heidän otsilla.

5. Ja yötä ei tule siellä [enää] ja eivät omista auringon valon ja lampun [valon] tarvetta, sillä Herra Jumala valaisee heitä, ja hallitsevat aikakausien aikakausiin.

6. Ja sanoi minulle : Nämä sanat luotettavat ja todet, ja pyhien profeettojen [henkien] Herra Jumala lähetti hänen enkelin näyttämään hänen palvelijoille mitä pitää tapahtua pian.

7. [Ja] Katso, tulen pian. Autuas tämän kirjan profetian sanat säilyttävä.

8. Ja minä Johannes näitä näkevä ja kuuleva, ja kun kuulin ja näin, lankesin minulle näitä näyttävän enkelin jalkojen eteen palvomaan,

9. ja sanoo minulle : Katso ettet, sillä olen sinun, ja sinun veljien profeettojen, ja tämän kirjan sanat säilyttävien kanssapalvelija, palvo Jumalaa.

10. Ja sanoo minulle : Älä sinetöi tämän kirjan profetian sanoja, [sillä] että aika on lähellä.

11. Vääryyttä tekevä tehköön vielä vääryyttä, ja tahrainen tahraantukoon vielä, ja vanhurskas vanhurskautukoon [vanhurskautta tehköön] vielä, ja pyhä pyhittyköön vielä.

12. Ja katso, tulen pian, ja minun kanssa minun palkka, maksamaan jokaiselle kuten hänen työ on.

13. Minä olen A [alfa] ja O [omega], alku ja loppu, ensimmäinen ja viimeinen.

14. Autuaita hänen käskyt tekevät [pesevät heidän vaatteet], että tulee heillä valta elämän puuhun, ja menisivät porteista kaupunkiin.

15. Ulkopuolella koirat ja velhot ja huoraajat ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat, ja jokainen valhetta tekevä ja rakastava.

16. Minä Jeesus lähetin minun enkelin todistamaan näitä seurakunnille, minä olen Daavidin juuri ja suku, [varhainen] ja aamuinen loistava tähti.

17. Ja Henki ja morsian sanovat : Tule! Ja kuuleva sanokoon : Tule! Ja janoava tulkoon, ja tahtova ottakoon elämän vettä lahjaksi.

18. Sillä todistan yhdessä [minä todistan] jokaiselle kuulevalle tämän profetian kirjan sanat, jos joku lisäisi näihin, lisää Jumala hänen päälle tähän kirjaan kirjoitetut iskut,

19. ja jos joku ottaisi tämän profetian kirjan sanoista, ottaa Jumala hänen osan elämän [puusta] kirjasta, ja pyhästä kaupungista, ja tässä kirjassa kirjoitetuista.

20. Näitä todistava sanoo : Kyllä tulen pian. Aamen. Kyllä, tule, Herra Jeesus.

21. Meidän Herran Jeesuksen Kristuksen armo teidän kaikkien kanssa. Aamen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      72