Mikä on mielestänne paras matkapyörä?

m0tor1st!

Joo eli otsikon mukaisesti olen hankkimassa moottoripyörää. Mikä on mielestänne sopivin/luotettavin matkapyörä pitkillekin ajomatkoille.
Myös omia kokemuksia eri pyöristä saa laittaa!!!

87

19075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cz..........
      • Viilataan kärjet

        Nyyh...tuli aivan hillitön ikävä stä mun Jaavaa ( ja nuoruutta..)

        Toi loppu kolahti " ..ai perkele ku sattu polveen!!" Tainnu ittekin joskus sanoa noin.


      • tyhmä kysymys

        Oma pyörä tietysti !


      • Kätevä..
        tyhmä kysymys kirjoitti:

        Oma pyörä tietysti !

        R 1200 gs."013- kevyt ja halvempi kuin massiiviset matkapyörät...vaihdoin Wingin tälläiseen, matka-ajo sujuu mainiosti vaikka 2-päällä ja on monipuolisempi kaikintavoin.


      • sanon vaan!

    • Mika.....

      No kai se vähän riippuu minkälaista matkaa olet tekemässä. Olen kuullut, että jotkut ovat tehneet reissuja kyykylläkin. Esitä itsellesi ainakin seuraavanlaiset kysymykset: tarvitaanko paljon kuljetuskapasiteettia?, istuuko kyydissä joku?, minkälaisia teitä aiot ajella?, omista mieltymyksistä löydät sitten vastauksen tyylikysymyksiin ja siihen kuinka mukavasti haluat matkaa taittaa.

      Jos meinaat posottaa lähinnä moottoritietä, kannattaa hommata pyrö jolla on mukavaa ajaa suoraan. Pitkäakseliväli ja matala painopiste iso ja vääntävä kone sekä iso tuulilasi. Tällaisia pyöriä löytyy kustomeista, mutta Honda GoldWing lienee näiden pyörien kuuluisin ja yksi näyttävimpiä ilmestyksiä. Hiukan enemmän moottoripyörää ja vähemmän ruotsinlaivaa muistuttavia matkapyöriä löytyypi sitten bemarilta se K-sarja ja esim. Yamaha fjr (nämä ovat vielä erittäin mukavia pyöriä edelleen, mutta taittuvat jo vähän mutkiinkin).

      Matkamoottoripyrien kunkku taitaa olla bemarin lippulaivamalli 1200GS, jonkahengenheimolaisia on ainakin Yamahan Supertenere ja Triomphilta Tiger. Nämä ovat vielä selkeästi tiekäyttöön tarkoitettuja, mutta näillä voi pikkuisen mukavammin poiketa välillä hiekkatiellekin ja mutkaisia kyläteitä nämä matkaenskat nielevät ilokseen. Matkaenduroista hardcorempi on nämä advanturepyörät elikkäs seikkailupyörät joilla pitäisi päästä vähän jo sinne teittömienkin taipaleiden taakse. Tosiasiassa metsään ei oikein isolla pyörällä voi mennä vaan siellä pitäisi olla kevyt pyörä ja advanturet sekä pienemmät matkaenskat kai koittavatkin tehdä kompromissia juuri tuon keveyden vaatimuksen kanssa.

      Niin että minkälaista matkaa aiot tehdä? kaikki prätkät sopii matkan tekoon jos niillä haluaa matkaa taittaa. Jos meinaat ajella moottoritietä hotellista toiseen, niin pitkäakselivälinen keppivetoinen pyörä, johon saa poikakaverin mahtumaan kyytiin, on hyvä. Jos meinaat poiketa välillä leirintäalueellekin, niin vähän maavaraakin saa olla ja pyörän kykyä taittua mutkiin alkaa arvostaa.

      • Hämäläinen

        Ai ei Wingi taivu mutkiin? Eiköhän se taas ole kiinni sieltä sarvien ja penkin välistä?

        deals gap on a goldwing gl1800 by yellow wolf dragons tail - YouTube


    • Homo-sohva

      Honda gold wing....siitä parempaa ajopyörää ei ole!

    • Motskarisetä

      Varmin ja luotettavin on vanhemman mallin BMW, esim. R1100 RT. Kulkee kuin juna kaksikin päällä. Samoin vanhat BMW:n K-pyörät ovat todella luotettavia. Uudempia en mene kehumaan, enkä moittimaan, koska kokemusta niistä ei ole. Ainoa normaalin huollon lisäksi, joka kannattaa tarkistaa on takapyörän laakerin kunto. Se on BMW:ssä kulutusosa ja 60-70 tuhattakm on sille sopiva vaihtoväli.

      Kokemusta minulla on sekä K:sta että R:stä kolme kesää, 10 tkm/vuosi kummastakin. Molemmilla pyörällä oli ajettu yli 100 tkm. Viimeisimmästä eli R:stä jouduin luopumaan viime kesänä vamman vuoksi.

    • TimoEv

      Olen ajanut Moto Guzzilla 10v. Nykyinen California on 2008 ja nyt on 88700 km lasissa. En tiedä, onko se paras mahdollinen matkapyörä, kun en muilla ole pitkiä matkoja ajanut. Mutta hyvä se on! Päivämatka 800km ei ole mikää sankarillinen ponnistus, vaan ihan hyvin ajettavissa.
      Kaksi päällä menee sujuvasti, tavaraa mahtuu riittävästi ( no, naisten vaatekasa... ), kardaani on ainoa oikea matkapyörän toisioveto.
      Pa-kulutus on pyöreästi 5,5l, riippuen tietenkin miten tupesta vääntää. Teknisesti erittäin luotettava, kunhan huolloista pitää huolen - kuten kaikissa muissakin pörisevissä kapineissa.
      Ajoasento leppoisa, iso tuulisuoja erinomainen, satula hyvä. Menee kuin juna, ei heilu, eikä tarvitse ns. ajaa koko ajan ja tarvittaessa sujahtaa tiukkaankin mutkaan rapeasti. Kaipaan ns. lepuutustappeja etupäähän. Kulkee ihan riittävästi, kokeilun mukaan mittariin 180km/h. Eikä tuotakaan nopeutta juuri pysty missään ajamaan.

      Mutta... kokeile ja testaa, mieti ja harkitse, osa mielesesi tai "mihin rahat riittävät". Vaihtoehtoja on.

      Muista merkeistä en lausu mitään, kun en ole niillä ajanut pitkiä matkoja.

      • Meikäläinen_

        Guzziin älä erehdy.
        Bemareissa luotettavan pyörän mainetta, hintaansa nähden, rokottaa aika usein lauenneet perät ja on niissä sähkövikaakin ollut.
        Honda on luotettavin, joskin GoldWing on liian katettu ja raskas.
        Ennemmin PanEuropean (pannari) myös XX:llä paljon ajetaan (joskin ketjut) ja VFR1200F on kova rauta. Niitä saa vielä aika halvalla.


      • Meikä Mattilainen
        Meikäläinen_ kirjoitti:

        Guzziin älä erehdy.
        Bemareissa luotettavan pyörän mainetta, hintaansa nähden, rokottaa aika usein lauenneet perät ja on niissä sähkövikaakin ollut.
        Honda on luotettavin, joskin GoldWing on liian katettu ja raskas.
        Ennemmin PanEuropean (pannari) myös XX:llä paljon ajetaan (joskin ketjut) ja VFR1200F on kova rauta. Niitä saa vielä aika halvalla.

        Mites ne perät Bemarissa laukee? Ja kuinka usein?
        Ja miksi Guzziin ei saisi "erehtyä"?
        Usemmiten henkilöt, jotka lausuvat asiantuntevia mielipiteitä syvällä rintaäänella pyöristä, eivät ole koskaan ko. pyörillä ajaneet saati omistaneet.
        Ja mielipide perustuu luulotteluiden lisäksi huhupuheisiin R-kiskalla.

        Minäkin kuulin, että japanilaisissa ketjut katkeilevat ja varaosien toimitus kestää 2kk tai jopa koko ajokauden. Sen lisäksi jaappanialaiset pyörät ovat ihan paskoja jo 20´000 km jälkeen. Tämän kertoi yks kaveri, jonka veli oli kuullut messuilla, kun kaksi kaveria oli puhuneet toisen tavanneen motoristin, jonka serkulla oli kuulemma ketjut katkenneet 1970-luvulla.

        Semmosta se asiantuntemus...


      • Ihan kelvoton
        Meikä Mattilainen kirjoitti:

        Mites ne perät Bemarissa laukee? Ja kuinka usein?
        Ja miksi Guzziin ei saisi "erehtyä"?
        Usemmiten henkilöt, jotka lausuvat asiantuntevia mielipiteitä syvällä rintaäänella pyöristä, eivät ole koskaan ko. pyörillä ajaneet saati omistaneet.
        Ja mielipide perustuu luulotteluiden lisäksi huhupuheisiin R-kiskalla.

        Minäkin kuulin, että japanilaisissa ketjut katkeilevat ja varaosien toimitus kestää 2kk tai jopa koko ajokauden. Sen lisäksi jaappanialaiset pyörät ovat ihan paskoja jo 20´000 km jälkeen. Tämän kertoi yks kaveri, jonka veli oli kuullut messuilla, kun kaksi kaveria oli puhuneet toisen tavanneen motoristin, jonka serkulla oli kuulemma ketjut katkenneet 1970-luvulla.

        Semmosta se asiantuntemus...

        Kyllä Guzzi tekniikka ja sen kestävyys on ihan persiasta:
        Ajovaloja ( H4 ) pimenee joka toinen vuosi, tulppien vaihtoon menee 10min joka toinen kesä. Venojen säätöön menee 15min / puoli. Kardaanin öljyt on vaihdettava vuosittain. Jarrupalat kuluu loppuun parissa vuodessa. Öljynsuodatinkin pitää uusia n. 10´000km jaksoissa.
        Kone se vasta on ihan p**ka: Kytkin ei kestä kuin 150´000 km tai pidempään, koneremppa pitää tehdä - kuulemma - 250´000km jälkeen, jos ei kaikki ole kunnossa.
        Kaikkein pahinta on, että sadekelillä ajaessa pyörä kuraantuu ja pitää pestä.

        Ei noita jaappanilaisissa tule eteen.


      • 1000ccVesiV2
        Ihan kelvoton kirjoitti:

        Kyllä Guzzi tekniikka ja sen kestävyys on ihan persiasta:
        Ajovaloja ( H4 ) pimenee joka toinen vuosi, tulppien vaihtoon menee 10min joka toinen kesä. Venojen säätöön menee 15min / puoli. Kardaanin öljyt on vaihdettava vuosittain. Jarrupalat kuluu loppuun parissa vuodessa. Öljynsuodatinkin pitää uusia n. 10´000km jaksoissa.
        Kone se vasta on ihan p**ka: Kytkin ei kestä kuin 150´000 km tai pidempään, koneremppa pitää tehdä - kuulemma - 250´000km jälkeen, jos ei kaikki ole kunnossa.
        Kaikkein pahinta on, että sadekelillä ajaessa pyörä kuraantuu ja pitää pestä.

        Ei noita jaappanilaisissa tule eteen.

        Paljonkos venttiilien vaihtoon menee Guzzissa aikaa? Mulla oli joskus Lario, sen kansii sai rempata yhtenään. Liekö joku tyyppivika. 70 tkm heivasi kiertoon kun kyllästyin HD -tyyppisiin remppahetkiin.

        Menin joskus Larion hankkiin ku halusin V2 kepillä. Sen jälkeen oli CX500 mutta sitten isommat ketjuvetoiset V2 vei mukanaan.

        Herää hei noitten kilometries kans. Montako yli 100 000 km ajettu Guzzia löydät nettimotosta myytävänä? Katto sen jälkeen paljonko ajetaan japseilla.

        Hajoohan noita kaikkia. Hondissa ja jopa Bemareissa on ollut typeriä bensapumppuvikoja. BMW:n GS:n (ainakin) kytkimet on alimitoitettuja jatkuvaan 2 päällä ajoon. Kytkinhän pitäis kestää maailman tappiin maantiellä muttei vaan kestä.

        "Ei noita jaappanilaisissa tule eteen. "
        Juu ei tuu. Ne on niin kaukana horisontissa ettet niitä ajamalla kiinni saa.

        -


      • TimoEv
        1000ccVesiV2 kirjoitti:

        Paljonkos venttiilien vaihtoon menee Guzzissa aikaa? Mulla oli joskus Lario, sen kansii sai rempata yhtenään. Liekö joku tyyppivika. 70 tkm heivasi kiertoon kun kyllästyin HD -tyyppisiin remppahetkiin.

        Menin joskus Larion hankkiin ku halusin V2 kepillä. Sen jälkeen oli CX500 mutta sitten isommat ketjuvetoiset V2 vei mukanaan.

        Herää hei noitten kilometries kans. Montako yli 100 000 km ajettu Guzzia löydät nettimotosta myytävänä? Katto sen jälkeen paljonko ajetaan japseilla.

        Hajoohan noita kaikkia. Hondissa ja jopa Bemareissa on ollut typeriä bensapumppuvikoja. BMW:n GS:n (ainakin) kytkimet on alimitoitettuja jatkuvaan 2 päällä ajoon. Kytkinhän pitäis kestää maailman tappiin maantiellä muttei vaan kestä.

        "Ei noita jaappanilaisissa tule eteen. "
        Juu ei tuu. Ne on niin kaukana horisontissa ettet niitä ajamalla kiinni saa.

        -

        >> Paljonkos venttiilien vaihtoon menee Guzzissa aikaa? > Mulla oli joskus Lario...> Montako yli 100 000 km ajettu Guzzia... > Ne on niin kaukana horisontissa ...


      • setienmopotromuja

        Mitä on tuo kulkee riittävästi??? Oikeat pyörät herää vasta henkiin tuossa 180 km/h vauhdissa.


      • surkee peli !
        setienmopotromuja kirjoitti:

        Mitä on tuo kulkee riittävästi??? Oikeat pyörät herää vasta henkiin tuossa 180 km/h vauhdissa.

        Mulla meni rengas puhki..ikinä en osta semmosta enää !


      • luuloja vaan !
        Meikäläinen_ kirjoitti:

        Guzziin älä erehdy.
        Bemareissa luotettavan pyörän mainetta, hintaansa nähden, rokottaa aika usein lauenneet perät ja on niissä sähkövikaakin ollut.
        Honda on luotettavin, joskin GoldWing on liian katettu ja raskas.
        Ennemmin PanEuropean (pannari) myös XX:llä paljon ajetaan (joskin ketjut) ja VFR1200F on kova rauta. Niitä saa vielä aika halvalla.

        200tuhatta on Guzzilla nyt mittarissa..eikä ikinä ole tielle jääty..bemareissa sen sijaan on ollut kaikenlaista!


      • Mikä vaivaa ???

        Olen ajanut Cuzzin 1200 enskalla -09) nyt 46tkm, eikä minkäänlaisia ongelmia ole toistaiseksi esiintynyt. Pyörä on loistava ajaa ja takapyörätehoa on105hv joka on riittänyt olosuhteisiimme aivan hyvin.

        Jutut Cuzzien sähkövioista ovat peräisin menneiltä ajoilta..toki yksilö ja hapettumisvikoja voi tietysti esiintyä. Guzzi on omatoimihuoltajien suosiossa rakenteensa puolesta.
        Guzzi on arvostettu pyörä jopa saksassa, jossa ne pitävät hyvin hintansa.

        Sähköongelmia esiintyy vanhoissa japseissakin aivan yleisesti, kuten kaikissa muissakin.


      • Anonyymi
        Meikä Mattilainen kirjoitti:

        Mites ne perät Bemarissa laukee? Ja kuinka usein?
        Ja miksi Guzziin ei saisi "erehtyä"?
        Usemmiten henkilöt, jotka lausuvat asiantuntevia mielipiteitä syvällä rintaäänella pyöristä, eivät ole koskaan ko. pyörillä ajaneet saati omistaneet.
        Ja mielipide perustuu luulotteluiden lisäksi huhupuheisiin R-kiskalla.

        Minäkin kuulin, että japanilaisissa ketjut katkeilevat ja varaosien toimitus kestää 2kk tai jopa koko ajokauden. Sen lisäksi jaappanialaiset pyörät ovat ihan paskoja jo 20´000 km jälkeen. Tämän kertoi yks kaveri, jonka veli oli kuullut messuilla, kun kaksi kaveria oli puhuneet toisen tavanneen motoristin, jonka serkulla oli kuulemma ketjut katkenneet 1970-luvulla.

        Semmosta se asiantuntemus...

        750 Honda eli tuutti on yksi parhaista pyöristä mitä on tety.Tuli markkinoille muistaakseni 1969.Hikolle Eli Bengt Haikolalle tuli eka pyörä Suomeen.1970 luvun alkupuolella niitä myytiin paljon.Pitkäikäisiä pyöriä verrattuna Brittipyöriin,jotka vain vuosivat öljyä kuin seula.100000 km ei ollut tuutilla vielä kovin paljon.Siihen aikaan ongelma oli ketjut.Ei ollut kunnollisia kettinkejä kuten nykyään.Ei mitään O-rengasketjuja.Ketjut olivat varmaan jotain teollisuusketjuja,jotka eivät kestäneet tehokkaammissa moottoripyörissä.Ne menivät usein poikki.Sateella ajamista eivät kestäneet kun vesi huuhteli rasvat pois.Joissakin Tuuteissa kävi niin,että ketjut katkesivat ja menivät nippuun eturattaan etupuolelle ja mursivat reiän lohkoon.Mutta ei hätää.Prätkäharrastajat osasivat silloin itsekin korjailla vehkeitään.Purettiin moottori ja vietiin lohkon puolikkaat pajalle jossa osasivat hitsata alumiinia ja koneistaa sen.Moottori kokoon ja menoksi.Siis vika ei ollut Hondassa vaan surkeissa ketjuissa.Harvinaisia nämäkin lohkovauriot olivat.Itse aloitin prätkäilyn maaliskuussa 1966 nykyään ajelen VFR 1200F pyörällä.On ollu monen laisia pyöriä.Suzuki 250,Laverda 750,Möhkö Kawa,4 Bemaria,Pannari,FJR,MotoGuzzi ja joitain muitakin,Tuutti tietenkin.Hengissä ollaan eikä vahinkoja ole sattunut.


    • Niin tai näin

      Itse pidän Guzzeista ja olen sellaisella noin 10tkm kymmenisen vuotta sitten ajellut. Malli oli Jackal.
      Sepä oli oikein viihdyttävä moottoripyörä. Ikävää oli sahapukkimainen jousitus. Kovilla takajousilla estetään ilmeisesti kardaanihissin toimintaa. Puolitoista kesää sillä ajelin ja sitten vaihdoin Bemaan. Nykyään on RS 1200.

      Bemari on tarkempi kuivakka insinöörin pyörä, Guzzi emotiaalinen. Bema ehkä varmempi valinta, miellyttää useampia.

      • Stelviossa luonnetta

        Bemari on nykyään valtavirran pyörä ihmisille jotka kavahtavat Individualismia. Myös HD on nykyään jokapojanpyörä, nykymallit ovatkin melko ongelmattomia.

        Kokeiltua tullut.
        Uusin vesijäähdytteinen GS kävi kuin Honda ja oli yhtä kuivantylsä ajaa..varmaan ihan hyvä pyörä teknisesti.


    • 4-tie

      Paras matkapyörä on nelisylinterinen. Kulku on tasaista. Pyörällä tulisi olla painoa reilusti, ainakin yli 250 kg jotta tuulenpuuskat ei heilauta. Ajoasento tulisi olla aika pysty. Kyykyssä puutuu ja väsyy. Tuulisuojan tulisi olla vähintään hartioiden korkeudelle. Jos ei ole tuulisuojaa ollenkaan pidemmillä matkoilla jatkuva vastatuuli voi kipeyttää munuaiset. Kardaanivetoa ei tarvi öljytä kuin ketjuja. Matkatavarat pyörässä lukkojen takana niin voi rauhassa vaikka lounastaa huoltoasemalla.

      • kyykyttäjä

        Noi kilot ja pysty ajoasento ei oikeen vakuuta tuulessakaan. Mitä isompi pyörä sitä enemmän siinä on tuulipinta-alaa ja sitä enemmän tuuli sitä heittelee. Itsellä on 5 kesää kokemusta Varaderosta ja siin on aerodynamiikka sama kuin merikontissa. Suorastaan kelju ajaa tuulisella säällä. Metsästä kun tulet peltoaukeelle niin ei tiedä mihin tuuli vetää. Varadero yli 250 kg varusteineen, pysty ajoasento ja korkealla pleksillä. Melkeen ku homosohva mutta ei oikeesti kiva.

        Tällä hetkellä ajan 1000cc 200kg kyykyllä, varttikate, se on paljon vakaampi ajaa tuulisella säällä. Tänäänkin puuskittainen tuuli, ei tunnu missään.


    • bemu24

      bmw k1200 lt, niin ei tartte koko ajan vaihtaa ja korjata. pesee wingin mennentullen niinkuin myös nuo pikkumopot joista haastelette, menee matkaa ihan omillaan, vähän haistelee bensakaasuja ja on radiot ja pelit, penkit ja kahvat lämpiää ja vakionopeussäädin helpottaa.

      ei ole muita, no ehkä 1600 on, mutta kun en oo ajanut niin en mee kehumaan.

      Tämän keskustelun voi nyt sitten päättää tähän!

    • ykas

      sama mikäpyörä,lomamielisen ratkaisee,satoitai paistoi,mentävä on japsi tai sakemanni tai usalainen,itselläni usalainen

    • Born to be child!

      No se mikä on paras on aina makuasia. Yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
      Jos ja kun parasta haetaan, niin täältä voi katsella, ainakin minun mielestäni.
      http://www.victorymotorcycles.com/

    • motoks

      Ite reissannu Hondan 1100 xx:llä sekä Kawasakin zzr 1400 abs:llä ja molemmat ovat mielestäni hyviä matkapyöriä, niin pohjoismaissa kuin euroopan moottoriteillä. Hondaan vaihdoin korkeamman pleksin ja kyytiläinen tykkäsi myös. Mielipiteeni on matkasportti, ehkä custom rauhalliseen ajeluun ajan kanssa.

    • nautiskelija2

      Bmv:n isot matkamallit ehdottomasti parhaita, muita "lullia" ei kannata edes harkita, kokeiltu on. Ajoin 3v aikana 90 tkm euroopassa ja afrikassa ilman ongelmia, suosittelen. Jos olet matkamotoristi etkä brassailija, ostat bemarin!

    • Gilera 800

      VAIHDOIN MOTON ISOON MAKSISKOOTTERIN ja sen jälkeen matkanteko helpottui
      huomattavasti. Enää ei tarvitse istua kiven päällä ja kaikki tavaratkin mahtuvat mukaan

    • Aina Kurko

      H-D Elegtra Glide. Parempaa pyörää ei ole. Kokemusta on. Iso painava ja vakaa. Turvallinen ajaa. H-D on kunkku.

      • liivimiehenpaluu

        Ai mihin käyttöön kunkku? Jos käyt maksimissaan 20km päässä jätskillä ja et ikinä aja yli 70 km/h, niin voi olla käyttökelpoinen. Muuten ei mitään hyvää sanottavaa matkapyöränä - ei kulje, ei kiihdy, ei pysähdy, ei taitu mutkiin ja vielä helvetin ruma. Tuollaisen kun ostaa niin se on vähän sama kuin ostaisi Hummerin; olen idiootti ja haluan muidenkin tietävän sen. Sitten kun puhutaan, että on niin mahtava moottori ja mahtavat äänet. Paskat! Saman tunteen sai pikkupoikana kun laittoi pahvin polkupyörän pinnojen väliin. Tuli ääntä, mutta mitään ei tapahtunut.


    • joskus ajeskellut

      No juuh: Jawahan se aikoinaan oli se yleisin. Minulla vain sattui olemaan skootteri. Heinkel 175ccm ja sillähän tuulisuojan kanssa tuli reissattua Norjasta Italiaan kesäisillä keleillä. Ei vauhti päätä huimannut, korkeimmillaan n. 120 km/h. Kyl kakspyöräiset on ihka kivoja vempaimia.
      Nyky pyöristä en tiedä mutta luottaisin nelitahtisiin."

    • No minäpä kerron oman kokemukseni. Omistan vanhan Yamaha FJ 1200:n. Luotettavuudessaan se on omaa luokkaansa. Kun maailmanloppu aikanaan tulee, jäljelle jää Yamaha FJ 1200:t. Ja sitten ne huonot puolet:

      Vanhanaikainen, jos se häiritsee.
      Vanha, jos ikä sinällään häiritsee.
      Ei komea, Vaan kuka sitä pyöräänsä ajaessaan katsoo. Matkapyörästähän oli kyse, ei näyttelyesineestä.
      Värisee joillakin käyntinopeuksilla. Korjattavissa.
      Ei pönkitä egoa, paitsi Suomen maantienopeuksissa ohitettaessa.
      Ei katu-uskottava. Ei muutoinkaan parhaimmillaan taajamakäytössä.

      Jaa niin, niitä muita hyviä puolia: kohtuullinen ajoasento, massaankin nähden kelvollinen alavääntö, vankeustuomioon riittävä huippunopeus, hyvä kate konsa vaihtaa akkunan yläkroppansa mittaan sopivaksi. Niin painava, että prätkävaras valitsee vierestä gixxerin tai jonkun sellaisen. Maantieuskottava. Kokoonsa ja massaansa nähden kohtalaisen ketterä. Koska maantieuskottavuus ei metakalla parane, ei ole tarvetta ronklata pakoputkia sen takia. Yksinkertainen - jos joku sitä arvostaa. Halpa hankkia, vaikkei ostaisikaan nettimoton halvinta. Ifiltä liikenne- ja osakaskovakuutus halvemmalla kuin henkilöautoon. Ja kun käyttöesineet, kuten moottoripyörät, käytössä kuitenkin kuluvat, niin vanhassa möhömahajammussa ei pieni naarmu enää haittaa. Vaikka ajaisi pyöränsä tuhannen vulvan päreiksi, ei aiheuta kukkarolleen kohtuutonta vahinkoa. Ja hitto, jos yhtään kohtuullisesti ajaa, niin paikasta A paikkaan Ö pääsee kokonaiskustannuksiltaan edullisemmin kuin oikeastaan millään. Sanoinko jo, että jos okein kovin haluaa, niin joskus sitä saa myös huoltaa?

    • Repsol5

      Honda CB 500. Menee nätisti ekä tuuli keikauta.

    • biceboy

      Ducati Multistrada tai BMW R 1200 GS

    • Mulla on Bemarin 1150 rt vm 2004 ollut muutaman vuoden ja en voi moittia mitenkään.Kestää kuormaa ja vääntää hyvin.Kuluttaa 5 litraa sadalla ja tankillisella pääsee n. 450 km..Ajoasento on pysty ja suuren pleksin takia ilmavirtaukset ei haittaa.Paljon on hyviä matkamopoja mut tästä itse tykkään.

    • Fmenijä

      Suzuki GSX 1100F..vanha kunnon menorauta!!

      • skoteri

        jos pyörit kulmilla kuin mä nii mulle riittää skootteri. En olis uskonu et o hienopeli. Pyöräteitä vetelet menemääm
        ei tarvii oottaa ruuhkassa. Suositelen. Halpa ja hyvä


      • Tyytyväinen
        skoteri kirjoitti:

        jos pyörit kulmilla kuin mä nii mulle riittää skootteri. En olis uskonu et o hienopeli. Pyöräteitä vetelet menemääm
        ei tarvii oottaa ruuhkassa. Suositelen. Halpa ja hyvä

        Intruder m1800r sopii mielestäni monipuoliseen ajoon. Voi vetää tarvittaessa vaikka pidemmänkin siivun, mitenkään väsymättä. On V2 ja huoleton kardaani pyörä ja taatusti riittää se VÄÄNTÖ joka tilanteessa, vaikka millä vaihteella tai kaks päällä tavarat...käy ihmeessä kokeilemassa kun eivät ole edes mitenkään hinnankiroissa ne pyörät.


      • josapappa1773
        skoteri kirjoitti:

        jos pyörit kulmilla kuin mä nii mulle riittää skootteri. En olis uskonu et o hienopeli. Pyöräteitä vetelet menemääm
        ei tarvii oottaa ruuhkassa. Suositelen. Halpa ja hyvä

        OTTASIN ITTE AINAKI HONDA CB 750MPIN OIS KIVA KIERTÄÄ TOLLASELLA SUOMEA. JA AJAA MM KESKI-EUROOPASSA SAKSASTA AUGSBURG ITÄVALTAAN INNSBRUCK


      • suzuki62

        Suzuki RF900R ketterä ja tarpeeksi tehokas matkasportti, luotettava.


    • kilpamies

      itellä olis mielessä suzuki rg500 , se on tosihyvä matkapyörä, ehkä vähän kyykkypyörämäinen, mutta ajoasento on ok, selkäreppuun saa kalsareita ja pörssin.

      ite oon ajanu suomesta haaparannankautta kaalixiin ja takas tornioon, ja iltasella ko ajoin niin ei kauoo menny aikaa tein reissun, on niin nopee pyörä, polttoainetta se kuluttaa enempikö nelitahtiset, ja pitää muistaa olla öljypullo reissussa racing 2t öljyä ettei tuu karstaa. mutta kone on luotettava kun ei tartte säätää edes ventiileitä.

      • supermotoristi

        Kyllä ehdottomasti paras on aina ollut semmoinen kuin minulla on sattunut kulloinkin olemaan. On ajettu pienellä kulutuksella ilman yhtään mitään korjauksia mahdottomia matkoja kaksi päällä säällä kuin säällä. Ajelkoon tomppelit sitten millä resuilla haluavat, minulla on kuitenkin aina ollut se paras. Meidän isäkin voittaa teidän isän.


      • motor man

        Kaikki kakstahti koneet pitäis lailaa kieltää, niinkuin on kielletty jossain päin maailmaa.


    • Jos luotettavaa

      haluat niin vanhemman mallinen Honda Pan European. Ei tiedossa teknisiä vikoja tai heikkouksia. Nykybemarit on tietty hienoja mutta niin herkkiä tekniikaltaa etten uskaltaisi koskea. Nykyajan sähköväylätekniikka tulee romahduttamaan käytettyjen arvon kun sitä ei kukaan enää halvalla huolla. Vanhemmassa siis vara parempi.

      • sähkääri

        Toi on ihan höpöjuttua, ei sähköväyläsysteemejä tarvi huoltaa. Ei varmaan oo huoltokirjassa sun sähköväyliäs.

        Mutta toi viimene lause on asiaa, itekki ajan 18 vuotta vanhalla. Ei oo yhtään asia jota ei pystyis itte korjaan. On halpa ylläpitää.


    • mek

      Nykyinen pyörä 2001 malin honda sevenfity ja hyvin riittää yksin matkustamiseen ja jaksaa mennä ihan hyvin. Halvat vakuutukset kun ei ole mitään 150 hv tehoa mutta hyvä käyttöpyörä. KAikki muut pörät ihan hyvia paitsi viimeisen päälle olevat kyykyt.

      • hooreemiäs

        Hyvä on sellanen millä itse tykkää ajaa muutenkin.
        Hayabusalla ajetaan yllättävän pitkiä matkaja eikä kuulemma paikat puudu,
        Touring vehkeissä on automaista mukavuutta ja hd on hyvä ajaa niin kuin muutkin pyörät ...isolla pyörällä pitää vaan vähän harjoitella, jos on tottunut keveisiin muovipyöriin.
        Mielikuva hd:n epäluotettavuudesta johtuu siitä, että museoikäistä kalustoa on enemmän liikenteessä kuin muita merkkejä.


      • Mika....
        hooreemiäs kirjoitti:

        Hyvä on sellanen millä itse tykkää ajaa muutenkin.
        Hayabusalla ajetaan yllättävän pitkiä matkaja eikä kuulemma paikat puudu,
        Touring vehkeissä on automaista mukavuutta ja hd on hyvä ajaa niin kuin muutkin pyörät ...isolla pyörällä pitää vaan vähän harjoitella, jos on tottunut keveisiin muovipyöriin.
        Mielikuva hd:n epäluotettavuudesta johtuu siitä, että museoikäistä kalustoa on enemmän liikenteessä kuin muita merkkejä.

        Ei pelkästään museoikäisyys (vaikka tietenkin ikääntyneet vehkeet ovat vanhanaikaisia ja hauraita), vaan myös se hinta. Pyöriä on paljon sieltä hintahaitarin alapäästä ja ikääntyvien pyörien korjauksia ja kustomointia tehdään halppis kiinaosilla (lue piraattiosilla) nuukuuksissa. Kun alkuperäisiä osia korvataan heikkolaatuisilla piraattiosilla, niin ei laatu voi mitenkään säilyä uudenveroisena. Sinällään HD on kallis ja älyttömän makea pyörä, joka sitkeästi säilyttää omaleimaisuuttaan.

        Poikkeuksena ehkä pikkuisen harkitsematon ja mauton veto kopioida Yamahalta V-max. Ainakin itse pidän V-maxia "aitona asiana" ja V-rod on siitä "vain kopio". Toisaalta alkaa japsikustomit pikkuhiljaa löytämään omaa identiteettiään eivätkä ole muutenkaan enää vain "halpoja kopioita" harrikasta, vaan ihan omanlaisiaan pyöriä jotka keräävät sitä respektiä ihan omilla avuillaan. Miksipä niitä ei voisi vähän kopioidakin.

        Sitli HD ansaitsee hyvin paikkansa tuossa porukassa ja ainakin minusta "oikeat" harrikat on pirun mageita prätkiä.

        Viktoriat on vähän kummallinen ilmentymä tämän kustomimaailman taivaalla.... siis itselleni enkä vielä ole oikein oppinut niihin suhtautumaan. Toisaalta kyllä nekin tuonne tienpäälle mahtuvat ja osa niistä on oikein tyylikkäitä.


    • selaa mp lehtiä kirj

      Koe aja useampi pyörä ja hommaa se mikä tuntuu ergonimesti parhaimmalle. Kun paikat ei väsy niin jaksaa ajella pitemmänkin matkan.

    • Kag/ka

      Auto on paras moottoripyörä on surkea matkakumppani, olen omistanut monta eri tyyppistä mp:tä 45 vuoden aikana ja ne kaikki ovat olleet surkeita matkakumppaneita. Moottoripyörä on "leikkimistä" varten ei sillä muuta käyttöä ole.

    • pera341

      No jopa on ihmeellistä selittämistä kaikki matkamp pannari.fjr.bmv on hyviä luotettevuuden takia pysyisin näissä kolmessa

    • Eiköhän nuo nykyiset vekottimet kaikki ole luotettavia. Jopa Wikakasa kuuluu saaneen sylinterinkantensa kuntoon. Tarjolla on jos vaikka millaista vekotinta ja prätkähommissahan makuasiat saavat näkyä, tai oikeastaan niiden kai kuuluukin näkyä! Todella pitkässä ajossa, siis satoja kilsoja joka päivä, kannattaa varmasti kiinnittää huomiota ergonomiaan. Osaksi sitä sanoisin vähäisen värinän, jossa aikaisemmin mainitsemani Yahama Fak Juu ei todella ole hyvä, ellei kone ole viimeisen päälle säädöissään ja sen kiinnikkeet mahdollisesti vaihdettu.

      Jamppi seisoo pihassani kun en saa toimeksi kaupitella sitä. Käytännössä ajelen Suzuki GSX 750 F:llä. Tämä on toinen omistamani kyseistä mallia. Edellisellä ajelin parhaan kauden aikana liki 20 000 kilsaa, tosin harvemmin yli 200 kilsaa päivässä. Kepeästä matkapyörästä sekin käy, mutta 600 kilsan päivämatkalla se jumitti kroppani. 300 kilsan reposaarenreissu sujui vielä ihan mukavasti. Voisin tietenkin muistaa pitää kunnon tauot ja vähän jumpatakin, motskari se on, ei laiskanlinna.

      Taitaapi olla niin, että hyvä matkapyörä on sellainen yleishyvä. Ja usein se tarkoittaa, että kaikenlaiset äärimmäisyydet on karsittu. Jäljelle jää siis kysymys siitä, että mikä on juuri käyttäjälleen hyvä, ja siihenhän vaikuttavat makuasioiden lisäksi kuljettajan koko, ajettavat matkat ja jos sun vaikka mitkä asiat. Ja valitettava tosiasia lienee sekin, että vasta kokemus määrittelee omat tarpeet, ja nekin vielä vaihtelevat. Taidanpa käväistä ajelemassa lenkin, sitten on palattava ansiopuuhien pariin...

    • yama1

      Riippuu vähän käytöstä. Jos poikkeilet soralle (esim. ajoa Lapissa), siis iso matkaenduro. Ja matkakäytössä muutenkin hyvä olla kokoa, siis moottorissa 1000 cc ylöspäin toimii. Jos ajelet yksin pienempikin kone voi toimia esim. Honda transalp. Koneen koko pätee myös puhtaaseen matkapyörään, mikäli et ajele soralla. Iso kone antaa taivaallista kyytiä kuorman kanssa. Kardaaniveto on huoleton ja varma, itse en ketjurasvoja mukana pitelisi... Merkeistä ollaan montaa mieltä, itsellä kokemuksia Hondasta ja Yamahasta, molemmat äärimmäisen laadukkaita ja voit vuosia (ja vuosia) ajella hyvin mielin, kunhan huollatat pyörän normaalisti. Itse ajan tällä hetkellä Yamana xt1200z (super tenere) ja olen erittäin tyytyväinen. Pyörä on kerran kaatunutkin täydellä kuormalla parkissa, tuntuu kuin olisivat osanneet suunnitella pyörän kaatumisen. Ei pahoja jälkiä. Yamahan omat sivulaukut ottivat hyvin vastaan kaatumisen, very good. Muitakin hyviä rasseja löytyy varmasti, itse suosin japsia merellä ja maantiellä, ei ongelmia. Antavat varman ja hyvä kyydin, joku voi antaa vielä paremmat, ehkä kuitenkin luotettavavuuden kustannuksella, mene ja tiedä...

      • horsti1

        Transalp on hyvä pyörä, jossa voi kiertää pallon ilman suuria ongelmia. Itsekin aloitin mopoiluni sillä. Luotettava, Ketterä jne.

        Kokemuksia esim. täältä (2 Transalppia reissussa. Rullattu 179tkm tähän mennessä):
        http://krad-vagabunden.de/unsere-motorräder/tips-erfahrungsbericht-transalp/100-000-km-erfahrungsbericht/


    • bmw1600gt

      bmw 1600gt,siinä 6 syliteriä,tehoa 170hv ,iso 25 litran tankki ja kulutus vain 4,5l satasella,huonoa vain sähköinen kaasu joka pienillä kieroksilla hitaassa ajossa vaatii opettelua

      • Paras matkapyörä on

        Honda z50j Monkey!!!


      • TopiKale

        BMW K1600Gt Ajellut tänä kesänä 5000km, keskikulutus 5.8litraa, kallis ja hankala huollettava, pakki ja peruutuskamera puuttuu. Hitsasin heti sivuseisontatuelle
        lisää pintaa, kun bemarilla ei ole näköjään varaa laittaa näin kalliiseen pyörään muutamaa neliösenttiä lisää rautaa. Muuten kyllä sieltä parhaasta päästä.


    • Ladkksdjf

      Itse ajan Triumph Rocket 3:lla.

      Mulla ei ole sivulaukkuja, tuulisuojia tai mitään muutakaan ylimääräistä. Kaikki matkatavarat kulkevat repussa ja taskuissa.

      Perinteisen mallinen pyörä, joka kulkee ihan kivasti motarillakin.

      Joku muu tietysti haluaa matkarakkineeltaan kaikkea kummaa ominaisuutta, mutta mulle on piisannut tuo.

    • KERRO

      Tähän on mahdoton vastata. Tuleeko vaimosi matkailuautolla peräässä/ edessä vai aiotko lähteä luontoon, niinkin voi matkailla. Itse oon ajanut pohjosen postilenkin 3 kertaa 125 Hondalla ,toiset kiertää krilliä ja on motoristejä toiset oikeesti nauttii ajamisesta. Itte on kuljetettava mukana pensa ja eväät sieltä ei haeta eksyneitä . Laita siitä motoristit järjestykseen. kuka on motoristi

    • Ääni enduroille

      Jokaisella on oma makunsa.

      Mutta yleisesti vastatakseni, luulen matkaenduron olevan useimmille paras.
      Siinä on hyvä pysty ajoasento, josta näkee maisemia ja liikenteen hyvin.
      Siinä on kantavuutta ja tilaa myös kanssamatkustajalle ja matkatavaroilleeikä se säikähdä eteen osuvia sorateitä.

      Itsellä oli joskus Suzuki V -Strom 1000. Se oli aika hyvä yleispyörä, yllättävän kevyt käsitelläkin.
      Nykyinen pyörä on BMW 1200 RS. Se on myös hyvä, mutta tarkoitettu ainoastaan nopeaan matkailuun hyvillä päällystetyillä teillä. Aika raskaskin se on käsitellä.

      • Edellisen kanssa samoilla linjoilla..... jokaisella oma makunsa:).
        Itse olen pari kesää ajellut Honda Varaderolla (2006) ja täytyy ainakin sanoa, että ajoasento ainakin on mitä mainioin ja kone vääntää omiksi tarpeiksi. Edelliset pyörät olivat ZZR1200 ja VZ1600, mutta kyllä pidemmillä matkoilla Varre istuu tämmöselle iäkkäämmällekkin ukolle paremmin eikä haittaa vaikka eksyy välillä sorateillekkin, aina maistuu :)


      • paljon sorateillä
        speedbiker kirjoitti:

        Edellisen kanssa samoilla linjoilla..... jokaisella oma makunsa:).
        Itse olen pari kesää ajellut Honda Varaderolla (2006) ja täytyy ainakin sanoa, että ajoasento ainakin on mitä mainioin ja kone vääntää omiksi tarpeiksi. Edelliset pyörät olivat ZZR1200 ja VZ1600, mutta kyllä pidemmillä matkoilla Varre istuu tämmöselle iäkkäämmällekkin ukolle paremmin eikä haittaa vaikka eksyy välillä sorateillekkin, aina maistuu :)

        Turha korostaa sorateille poikkeamisen vaativan matkaenduron, rauhallinen eteneminen sujuu mallikkaasti muillakin pyörätyypeillä, ehkä kyykkypyörää lukuunottamatta, sitä nyt tuskin kukaan käyttää matkapyöränä. Ainut seikka mihin kannattaa kiinnittää huomiota on riittävän pitkä etulokasuoja(kuraläppä), jotta renkaan heittämät kivet ei kolhi jäähdyttäjää ja moottoria.


    • Petteri

      Iso rosvo on paras! Sen kun modaa itelleen reissuja varten touring paketilla, niin hyvin menee, kulku on vakaata säällä kuin säällä ja ajoasento loistava. Eikä kavahda sorateitäkään.

    • Mika++

      En tiedä parhaasta, mutta BMW1600GT on loistava matkapyörä. Siinä on kakki kohdallaan. Mitä nyt jalkatappeja jouti alentamaan, koska lonkat kipeytyi. Ja ajamisesta tuli vielä parempaa kun tajusi, että on otettava edes lievä etukeno. Jos ajaa pystyssä, niin peppu puutuu ja tuuli ottaa. Tämän takia GT on parempi kuin sisarmalli GTL. Siinä tanko tulee taaemmas, eikä voi ottaa kunnon etukenoa. Vasen näppäinpolitiikka vaihdettiin uuteen osaan. Bemari vaihtoi ko osan toimittajaa, ja uusi pelittää hyvin.

      • Mika++

        pari kiritusvirhettä. Tumma bacardi aiheuttaa kaikenlaista


    • reissaaja1

      Yamaha XVS 1300 on hyvä pyörä matkalle yksin tai kaksin. pitkä runko, rauhallinen ajettava. Vääntää riittävästi ja kulkee riittävästi.
      Ei ole tullut vaihtaminen mieleen vaan samalla jatketaan ensi kesänä.

      • No se miksei tule

        mieleesi on niin monesta seikasta kiinni,tuskin kuitenkaan tosissasi pidät 1900cc vastaavaa sen huonompana matkapyöränä.


      • Mika...
        No se miksei tule kirjoitti:

        mieleesi on niin monesta seikasta kiinni,tuskin kuitenkaan tosissasi pidät 1900cc vastaavaa sen huonompana matkapyöränä.

        Kokoero niillä on mutta samoja pyöriä sinällään. Tuskin tonniysisatanan on mitenkään huonompi, mutta joillekin isokoko voi tuntua epämiellyttävältä.


    • Moottoripyörät=Elämä

      No, en tiiä siitä merkistä, mutta jos haluaa hyvän matkapyörän, niin kannattaa suosia joitakin hyvin katettuja malleja jotka suojaa tuulelta ja sateelta. Sekä runsaita tiloja että mahtuu tavaraa mukaan. Ja myöskin sillein että pystyy pistämään jonkin verran satulalaukkuja ja jos oikein haluaa jonnekin 2000-5000km reissun tehä niin myöskin kannattaa hommata tankkilaukut jos suinkin mahdollista. Jos haluaa huolettoman vaihtoehdon, niin kannattaa suosia kardaanivetoa tai hihnavetoa. Kokemuksesta voin sanoa että kardaani kannattaa!
      Suosittelen 1200-1700 kuutioisia pyörää.

      • Kiire mutta minne?

        On olemassa vaihtoehtoinenkin tapa matkustaa moottoripyörällä:

        Uudessa Moto1-lehdessä oli matkakertomus, jossa ikääntynyt motoristi ajoi Suomesta Espanjan Aurinkorannikolle.
        Ratsuna miehellä oli melko uusi Royal Enfield 500. Ilman katteita ja muita mukavuusvarusteita.
        Perille pääsi hyvin 23 hevosvoimalla, kun vältteli moottoriteitä ja valitsi pikkutiet reitiksi.
        Tässä se idea juuri on! Nopea baanan paahtaminen muistuttaa lentomatkailua - eipä juuri nää kuin moottoritien taukopaikkoja. Hitaalla pyörällä unohtuu se kiire, ja sitähän me moottoripyörämatkalta oikeastaan odotamme. Se kiireettömyyden kokemus on vain löydettävä!

        Ikimuistoisimmat reissuni olen tehnyt juuri noin itsekin. Ensi kesänä Vespalla.


      • Noukiire
        Kiire mutta minne? kirjoitti:

        On olemassa vaihtoehtoinenkin tapa matkustaa moottoripyörällä:

        Uudessa Moto1-lehdessä oli matkakertomus, jossa ikääntynyt motoristi ajoi Suomesta Espanjan Aurinkorannikolle.
        Ratsuna miehellä oli melko uusi Royal Enfield 500. Ilman katteita ja muita mukavuusvarusteita.
        Perille pääsi hyvin 23 hevosvoimalla, kun vältteli moottoriteitä ja valitsi pikkutiet reitiksi.
        Tässä se idea juuri on! Nopea baanan paahtaminen muistuttaa lentomatkailua - eipä juuri nää kuin moottoritien taukopaikkoja. Hitaalla pyörällä unohtuu se kiire, ja sitähän me moottoripyörämatkalta oikeastaan odotamme. Se kiireettömyyden kokemus on vain löydettävä!

        Ikimuistoisimmat reissuni olen tehnyt juuri noin itsekin. Ensi kesänä Vespalla.

        Mulla on ollut kymmenkunta vuotta Virago1100, johon kiinnitin laukkutelineet 28 litran Givin laukuille. Takana on pieni tarakka jossa pidän kassia johon laitan 5 litran vatatankin. Matkustajan penkille laitan poikittain vedenkestävän 40 litran matkasäkin.
        Tankin päälle viiden litran laukku jossa pidän kännykkää, laturia ja gepsiä ja vesipulloa. Ajelen sillä varustuksella joka kesä tuollaisen 5 tuhannen kilsan matkan.
        Eli customilla voi taittaa matkaa. Koko setin hinta on noin 3500 eeroa.
        Joskus olen miettinyt pyöränvaihtamista, kun joku parkkeeraa Hondan pannarilla viereen. Taidan matkailla kuitenkin edelleen tällä nykyisellä, se kun on niin moottoripyörä. Kiirettä en pidä.


      • Rojali Enfieldi
        Kiire mutta minne? kirjoitti:

        On olemassa vaihtoehtoinenkin tapa matkustaa moottoripyörällä:

        Uudessa Moto1-lehdessä oli matkakertomus, jossa ikääntynyt motoristi ajoi Suomesta Espanjan Aurinkorannikolle.
        Ratsuna miehellä oli melko uusi Royal Enfield 500. Ilman katteita ja muita mukavuusvarusteita.
        Perille pääsi hyvin 23 hevosvoimalla, kun vältteli moottoriteitä ja valitsi pikkutiet reitiksi.
        Tässä se idea juuri on! Nopea baanan paahtaminen muistuttaa lentomatkailua - eipä juuri nää kuin moottoritien taukopaikkoja. Hitaalla pyörällä unohtuu se kiire, ja sitähän me moottoripyörämatkalta oikeastaan odotamme. Se kiireettömyyden kokemus on vain löydettävä!

        Ikimuistoisimmat reissuni olen tehnyt juuri noin itsekin. Ensi kesänä Vespalla.

        Minäkin ihmettelen tuota kiirettä, että mihin on kiire? Olen itse ajanut useampana talvena Intiassa juuri Royal Enfield moottoripyörällä melkoisiakin reissuja. Matkanopeudet ei päätä huimaa, mutta perille tullaan.

        Täällä Suomessa taasen olen ajanut jopa mopolla pitkää matkaa, perille on päässyt mopollakin. Mopolla kun on reissussa, niin avautuu aivan uskomaton maailma, nimittäin juttusille tulee taukopaikoilla monenlaista porukkaa, mitä ei välttämättä moottoripyörällä liikenteessä ollessa tapaisikaan. Kokeilkaa!


    • helppoa matkustamist

      Onhan sitä tämän 40 vuoden aikana tullut testattua kaikelaisia matkapyöriä ja pyöriä jotka todella on tarkoitettu kotia grillille ja takas jos nyt aina edes pääsi sinne grillille. Kaikissa o ollut vikaa toisissa vähemmän ja toisissa enemmän. Mutta nyt on tajunnut vasta sen että matkantekokin voi olla mukavaa eikä sateet ja kylmys paljoa haittaa. Otetaan Kabe TravelMaster ja perään kärry johon lastataan Kawasaki KLE500 tuo on semmoinen aketti oka toimii.

    • Kesälomareissu

      Henkilöautolla matkailu on ihan p-----stä. Matkailuauto on jopa hauska vekotin, myönnän vaikka ytimiin asti moottoripyöräilijä olenkin.

      Olen tuota samaa systeemiä koettanut itsekin sillä variaatiolla, että rouva on vienyt matkailuauton jonnekin Kalajoelle tms. ja minä tullut prätkällä perässä. Vaimo kun viihtyy paikallaan, mutta minä en. Matkailuauto tukikohtana on sitten mukava minun tehdä tutkimusreissujani lähiympäristöön.

      Meille tosin on riittänyt halvempi kuljetin kuin Kabe.

      • Helppoa matkustamist

        Meillä on taas päin vastoin emännällä olis vielä virtaa reissata pelkällä pyörällä mutta meikäläisen vasen lonkka rupiaa jo ilmoittaa että ikää on mittarissa, ja sen takia KLE se jaksaa vielä kantaa kaksi kevyehköä hmistä eihän se mikään raketti ole mutta kyllä sillä päiväsellään käy paikkoja kiireettä kiertelemässä ja on suht kevyt käsitellä ja lastailla. Ja mitä autoon tulee niin ohan se" Kabe" mutta kuminkin ensimmäinen ja viimeinen asuntoauto meikäläisellä, takasin tilavampaan vaunuun.


    • dillekö?

      "Mikä on mielestänne paras matkapyörä?"

      Tietenkin sellainen, minkä itse omistan. Älä kysele tyhmiä.........

    • jetpilot

      Finnair. Illaksi kotiin.

    • Teuvoville

      Honda Deauvilleen olen ollut tyytyväinen. Ei vikoja, kardaaniveto, kevyt pyöriä euroopan vilkkaissa kaupungeissakin.

    • Jutustelija1

      Itse tykkään kyllä ajaa pitkät tai lyhyet matkat tonnisella kyykyllä. Mutta se on ihan maku asia millä haluaa ajaa. Jos haluaisin matkamaisemman pyörän, niin se olisi sitten ZZ-R 1400.

      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

      Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

    • BMW1200PekkaTi..n

      Ei ole parasta, on erilaisia. Riippuu käyttäjän ominaisuuksista (pituus, paino), matkustajasta (on eli ei), matkatavarasta (0-60 kg), missä ajetaan (Alpit, soralla, reikätiet, vain päätietä), millaisia päivämatkoja (250-1100 km/pv), nopeuksista (80-220 km/t) jne. Yksin ja omaan tahtiin lähes kaikki laattapyörät ovat mahdollisia. Yksin päivämatkat kasvavat, tietty pyörän ominaisuuksien mukaan. Hiljaa näkee ajossa enemmän. Porukassa on tuskallista jos samaan tahtiin pitäisi ajaa kokoonpanolla Virago 250-535-750, Intruder 650-800-1500, -BMW K1200-1300-1600, ZZR 1400. Honda VFR 800-1200, GSR 1000., Gold Wng jne Liian sekalainen seurakunta hankaloittaa matkantekoa ja tuo tuskaa. Jos välillä ajaa kaverin pyörää, löytää taas jotain uutta lähestymiskulmaa asiaan. Olen ajanut noin 100 katupyörällä. Kaikissa on mielenkiintoisia ominaisuuksia. Avopyörällä vauhti tuntuu mukavalta pienemmälläkin nopeudella. Hitaalle avopyörälle nopea katepyörä ei oikein sovi matkalle kaveriksi. Pieni tankki myös joskus hankaloittaa porukassa ajamista (Intruder 1400, V-Max). Olen päätynyt noin 300000 km ajettuani BMW 1200 GS laitteeseen.

    • Pan1

      Vanhan pan-europeanin kanssa tormuutettu muutama vuosi, ei elektroniikkaa tai abs/tcs. Aika kova peli vaan menemään päivästä toiseen hintaansa nähden.

      • Jutustelija1

        ABS oli siihen tyrkyllä mutta monet suomi-pyörät siltä pelasti korkea verotus.


      • ABS

      • PissalihaOjossa

        Kuvist päätellen toi Jutustelija on pakoputkipoikii. Onx totta vai viinien huumaa?


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe