Miksi (70-v) olen niin aikaansaamaton?

mistä energiaa?

Minua ei suorastaan väsytä, siis en halua nukkua ja yölläkin heräilen, mutta energia puuttuu.

Onko joku saanut avun tällaiseen, vai oletteko kaikki niin energisiä, että heti kasvimaalle tai ulkoilemaan 10 km lenkki?

Alkoholi ei ole syy, mutta olen alkanut epäillä noita verenpaine ja sokeri lääkitystäni, vaikka haittavaikutuksia ei pitäisi olla.

Nyt minulla olisi niin paljon noita "rästi" hommia, että ne jo unissakin kummittelee ja mikä pahinta, minä jopa herään niihin yöllä.

Tiedänhän minä sen nuoruuden (laihdutus) lääkkeen, joita meille pyytäville jaeltiin kuin karkkeja, mutta nyt se on kielletty ja missään tapauksessa en aijo lähteä kadulta sitä ostamaan.

55

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei! Mietin tässä,miten aloittaisit.. Yleensä kannattaa vain ajatella yhtä asiaa kerrallaan..Aloita ,jostain helposta,mikä on jäänyt tekemättä,sitten huilaat ja tartut seuraavaan ja sitten saat onnistumisen iloa ja on aina helpo,mpaa tehdä seuraava homma.. Anna itsellesi joku palkinto,tehdystä työstä.. Minä ajattelen:" Jos teen jonkun homman,niin sitten voin ,vaikka lukea" . Joku porkkana itselleen,pitää keksiä :) Osallistu johonkin toimintaan,niin aika kuluu kuin siivillä.. Tsemppiä! t.Irkku

      • mistä energiaa?

        Kiitos irkku neuvosta
        Tuota olen "tokottanut" tyttärelleni, jolla on kanssa kaikki asiat "rästissä" ja niihin hän haluaa minun apua. Apua, en jaksa?

        Olen todellakin yrittänyt tyttärelleni tuota yleistä asiaa, että vartti vain ja vaikka puolikas tunti ja sitten "palkkio", mutta kun se hänellä on olut tai viini lasillinen?
        Se on taas väärin, koska hän ei tyydy sitten siihen "yhteen" mitä yleensä kaikki nauttii, siis vain sen"yhden"?

        Huom! Osallistu johonkin toimintaan????Siis mihin? Minä inhoan jo noiden naapureiden makkaranpaisto kekkereitä, joissa he laulaa ja pyytävät minuakin mukaan, mutta en mene. En jaksa, koska inhoan jo heidän uteliaisuuttaan minua kohtaan, koska olen muuttanut toisaalta tänne. Jääköön nyt tähän tällä kertaa...


    • meitä on muitaki

      surkimuksia, vanhuus on pahanlaatunen sairaus.




      Alotuksentekijälle :

      aivan samat oireet täällä, ei pysty enään suoriutumaan samoista hommista kuin nurempana,
      kaikki vakituiset työt jää rästiin,
      pientä köpöttely tyyliin teen aina jotain, kuten pesen pyykkiä silitän, josku siivona pintapuolisesti, mutta siivous on nykyään kuin tervanjuontia,
      hirvittää mihin tämä johtaa,
      tuleeko kaaos kotiin,
      mistä saa apua, mihin rahat riittää,
      vanhuus on tosi pelottavaa,
      pitkään olen jo ajatellu kääntyä sossun puoleen kotiapua pyytämään, mutta kun seki näyttää jäävän aikeeksi,
      huh huh mitähän tästä saamattomuudesta seuraa, se jää nähtäväksi,

    • Ihan on korkea aika toteuttaa yhteydenotto sosiaalitoimeen!

      He tulevat kotiin kartoittamaan tilanteesi, ottavat tarkkaan selville miten suoriudut kotitöistäsi, ja saat kotiapua. Se on kuntienkin intresseissä vanhusten voivan olla kotona niin kauan kuin kukenevät kotiavun turvin.

      Itselleni hommasin juuri sellaisen kartoituksen 4 viikkoa sitten. Kotiin tulivat kaikki tiedot mukanaan, ja lääkärikäynnin jälkeen kunta myönsi minulle 10 taksimatkaa kk.a' 21 € , josta omavastuu 2,80

      Lisäksi monet yhteyshenkilöiden puh.nr, mistä löytyy vapaaehtoisystäväpiirejäkin sekä eläkeläisjärjestöjä, missä ruokailukin on edullista.
      Olin tosi kiitollinen, että saan itsekin vanhustyötä tehneenä joitakin etuja sydänsairaana.

      Kannattaa kysyä oikeuksiaan veronmaksajana:D

      • mistä energiaa?

        Kiitos sini-sirkku vastauksestasi, mutta ei taida minua koskea.

        Jos hieman "valotan" asiaa, niin asun yksin, mutta aika lähellä lastani, joka uhoaa usein tulla siivoamaan minulle ja heittää kaikki turhat roinat roskiin.???

        Siis, mitkä "turhat"? Minun aarteeni. En todellakaan päästä häntä tänne siivoamaan!

        Minun painajaiseni onkin, että en jaksa enää lähteä lapseni avuksi, jota hän ilmiselvästi tarvitsee. No, niin, ne pyykit. Onhan minulla oma pesutupa ja kuivausrumpu mankeli, ...vaan mitä tänään, kun huomenna tai ensiviikolla voi hoitaa homman, tai ei sittenkään. Onhan noita liinavaatteita.

        Vaan ihan totta puhuen. Tämä saamattomuus ei ole minulle luontaista ja missään tapauksessa ei ainakaan sossulan asia, koska minua ei kuunakullanvalkeana sinne hyväksytä asiakkaaksi, enkä todellakaan sinne itse mene.


    • meitä on monta--

      kiitos rohkaisusta sini-sirkku

      kynnys on korkea kääntyä sosun puoleen, mistä rokeus, sitä jään ihmettelemään.

    • Ole nyt sentään nykyaikainen! Kun otat sen itsestään selvänä oikeutenasi, järjestyy kaikki,-- kas' nuo vanhusalan sosiaalityöntekijät ovat erittäin motivoituneita hoitamaan tehtäväänsä parissamme, sen totesin:D

      Näin yhteiskuntamme toimii!

    • Kukas muu

      Myös täällä on yksi haluton ja masentunut ihminen.

      En saa oikein innostusta mistään ja olen läpikäynyt jo nuo kunnan avustajatkin,
      ei mitään apua.

      Vaikka vajaan vuoden jahkailin velkojeni maksujen kanssa ,mitä tyhmyydessäni olin saanut aikaiseksi, ja nyt vihdoinkin pääsin niistä 4eroon. niin sittenkin kaikki maistuu vain puulta.

      Ei annettu minulle enää taksiapuakaan, vaikka pari vuotta olin jo saanut,
      Nyt pääsen ainoastaan kauppaan, apteekkiin ja terveyskeskukseen kun ne ovat lähellä. Mutta kun tässä pitäjässä ei ole mitään muuta kauppaa kuin kaksi ruokatavara puljua, niin mitään asioita ei pääse hoitamaan.
      Onneksi tällä koneella voi joitakin asioita ratkaista.

      Tarvitsisin silmälääkärin ja lasit, mutta milläs lähdet laseja hankkimaan.

      Kaikki sitten masentaakin ei halua paljon sinnekään mennä minne pääsisi,
      Lapsetkaan eivät aina jaksa tulla jelppimään kun ovat kaempana ja on omatkin huolensa.
      Joka ilta kun käyn nukkumaan , lähetän toivomuksen jonnekin ettei aamuisin tarvitsisi herätä.
      Mutta Tsemppiä teille nuoremmille.

      • leeliana vaan :D

        Seurakunnilla on myös diakonipuhelin. Voit pyytää kotikäyntiä ja kertoa tilanteesi vaikeudet.
        Lääkärit kyllä yleensä noin iäkkäälle antavat taxi:sta todistuksen jos ei ole muuta mahdollisuutta päästä lääkäriin!
        Silmälasit on hyvinvoinnille tärkeät, voisit kertoa diakonissalle myös tuon!
        Mieheni sairastaessa, jouduin voimieni vähetessä kutsumaan diakonissan keskustelemaan kanssani, ihan henkisen tuen vuoksi:D Kyllä se auttoi,...miehelleni sain ort. papin sairaalaan tukemaan häntä.
        Nuo ihmiset ovat olemassa palvellakseen lähimmäisiä, muistathan!


      • ohitse kulkija...

        kukas muu, sinulle
        Missä takahikiällä asut, että saat taksi apua? Jotenkin tuntuu, että olet vain "masentunut", koska et saa yhteiskunnalta tarpeeksi avustuksia?

        "Tarvitsen sitä sun tätä ja yhteiskunnan pitäisi maksaa"? Ja nyt aijoit sen täällä ratkaista, siis tuon ongelmasi?

        Mielipiteeni tämäkin, että 70 palstalaisten vanhemmat ovat jo kuolleet, mutta ovat joko "punaisia tai valkoisia". Riistoa on kapitalisti ja kaikki "hyvä" jaettava, mutta, mutta...jäi sanomatta, että kaikki ansionsa mukaan, ei suinkaan siten, että "lusmuilijat" saavat saman, kuin yrittäjät.

        Tuli vain elävästi mieleeni, kun itse olin se työtön työllistetty Valtion laitokseen "laskujen tarkastukseen ja kirjaukseen"? Siellä oli parikymppinen nainen, joka jalat pöydällä ilmoitti vain, että olenhan työllistetty, joten siitä vain, hopi, hopi!!!

        Olinhan ollut jo talous päällikkönä laskenta alalta ja....... ja mitäpä näistä enää.

        Nöyrytetty olen ollut, mutta onneksi en tarvitse sossulan kolkutella Senkin voin sanoa, että minua ei hetkauta yhtään, jos joku arvostelee kirjoitustani.

        Voihan se olla, että joskus annan takaisin, mutta tuskin edes vaivaudun siihen.
        .


      • ''''''
        ohitse kulkija... kirjoitti:

        kukas muu, sinulle
        Missä takahikiällä asut, että saat taksi apua? Jotenkin tuntuu, että olet vain "masentunut", koska et saa yhteiskunnalta tarpeeksi avustuksia?

        "Tarvitsen sitä sun tätä ja yhteiskunnan pitäisi maksaa"? Ja nyt aijoit sen täällä ratkaista, siis tuon ongelmasi?

        Mielipiteeni tämäkin, että 70 palstalaisten vanhemmat ovat jo kuolleet, mutta ovat joko "punaisia tai valkoisia". Riistoa on kapitalisti ja kaikki "hyvä" jaettava, mutta, mutta...jäi sanomatta, että kaikki ansionsa mukaan, ei suinkaan siten, että "lusmuilijat" saavat saman, kuin yrittäjät.

        Tuli vain elävästi mieleeni, kun itse olin se työtön työllistetty Valtion laitokseen "laskujen tarkastukseen ja kirjaukseen"? Siellä oli parikymppinen nainen, joka jalat pöydällä ilmoitti vain, että olenhan työllistetty, joten siitä vain, hopi, hopi!!!

        Olinhan ollut jo talous päällikkönä laskenta alalta ja....... ja mitäpä näistä enää.

        Nöyrytetty olen ollut, mutta onneksi en tarvitse sossulan kolkutella Senkin voin sanoa, että minua ei hetkauta yhtään, jos joku arvostelee kirjoitustani.

        Voihan se olla, että joskus annan takaisin, mutta tuskin edes vaivaudun siihen.
        .

        Mitä väliä sillä on, missä kunnassa asuu, jos on taksia pakko käyttää lyhyelläkin matkalla syytä tai toisesta?


      • ei "veljensä" vartia
        '''''' kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on, missä kunnassa asuu, jos on taksia pakko käyttää lyhyelläkin matkalla syytä tai toisesta?

        ''''''''

        - Eipä niin väliä, koska miehenikin saa taksi kuljetukset ikänsä ja terveytensä puolesta, vaikka minulla on auto ja ajokortti.

        Myös virkistys käyntiin on mahdollisuus ystävien luokse noin kerran kuukaudessa.

        Ajat muuttuvat, kuten myös etuudetkin, kunnasta riippuen. Tuskin Lapin mies/vaimo saa ilmaisen taksisetelin käydäkseen siellä "Aslakin" kotona 200-300 km päässä?
        Näin se vain menee, tuo yhteiskunnan tasa-arvoisuus.


      • ''''''''
        ei "veljensä" vartia kirjoitti:

        ''''''''

        - Eipä niin väliä, koska miehenikin saa taksi kuljetukset ikänsä ja terveytensä puolesta, vaikka minulla on auto ja ajokortti.

        Myös virkistys käyntiin on mahdollisuus ystävien luokse noin kerran kuukaudessa.

        Ajat muuttuvat, kuten myös etuudetkin, kunnasta riippuen. Tuskin Lapin mies/vaimo saa ilmaisen taksisetelin käydäkseen siellä "Aslakin" kotona 200-300 km päässä?
        Näin se vain menee, tuo yhteiskunnan tasa-arvoisuus.

        Muistini mukaan entisissä taksiseteleillä, nykyisellä kortilla on jokin tietty matkanpituus, johon korvauksn saa.
        Oikokoon joku minua tietävämpi.
        Setelit/kortti on nimenomaan muuhun käyttyöön kuin sairausmatkoihin, jotka korvaa Kela.


      • ohitse kulkija... kirjoitti:

        kukas muu, sinulle
        Missä takahikiällä asut, että saat taksi apua? Jotenkin tuntuu, että olet vain "masentunut", koska et saa yhteiskunnalta tarpeeksi avustuksia?

        "Tarvitsen sitä sun tätä ja yhteiskunnan pitäisi maksaa"? Ja nyt aijoit sen täällä ratkaista, siis tuon ongelmasi?

        Mielipiteeni tämäkin, että 70 palstalaisten vanhemmat ovat jo kuolleet, mutta ovat joko "punaisia tai valkoisia". Riistoa on kapitalisti ja kaikki "hyvä" jaettava, mutta, mutta...jäi sanomatta, että kaikki ansionsa mukaan, ei suinkaan siten, että "lusmuilijat" saavat saman, kuin yrittäjät.

        Tuli vain elävästi mieleeni, kun itse olin se työtön työllistetty Valtion laitokseen "laskujen tarkastukseen ja kirjaukseen"? Siellä oli parikymppinen nainen, joka jalat pöydällä ilmoitti vain, että olenhan työllistetty, joten siitä vain, hopi, hopi!!!

        Olinhan ollut jo talous päällikkönä laskenta alalta ja....... ja mitäpä näistä enää.

        Nöyrytetty olen ollut, mutta onneksi en tarvitse sossulan kolkutella Senkin voin sanoa, että minua ei hetkauta yhtään, jos joku arvostelee kirjoitustani.

        Voihan se olla, että joskus annan takaisin, mutta tuskin edes vaivaudun siihen.
        .

        Kukas muu, lähettää......

        Ohitse kulkijalle terveisiä.

        Mistä kummasta sait mieleesi että minun vanhempani eläisivät, vai erehdyinkö, enkö ymmärtänyt mitä tarkoitit.

        Hei olen jo itse muutaman päivän päästä 83 vuotias, joten ymmärrettävää pitäisi olla että vanhempani ovat jo paremmassa paikassa kuin tämä maapallo, Siellä on myös miehenikin.

        Enkä asu missään takamuljulassa vaan melko lähellä Turkua.
        Kotini oli vain kinoksien takana, samoin kulkuyhteyteni keskustaan, Autoa en omista enkä jaksa kuutta kilometriä talvisin kulkea ja polkupyörällä kesäisin olen monasti kaatunut.

        Lisäksi olen saanut romaanin kokoisen määrän sairauksia ja vaivoja olemukseeni että itsekin ihmettelen kuinka vielä olen haudan tällä puolen.

        Sain sen käsityksen että olet toiminut yrittäjänä, minä vain tehtaantyöläisenä. Ehkä siitä johtuen ymmärrämme asioitakin eri tavalla.
        Mutta jos yrittäjyys oli raskasta, oli se sitä myös tehtaassa työskentelevälle.

        Miksi tunnet itsesi nöyryytetyksi, enhän minäkään.
        Nykyaikana saisivat monet tuntea itsensä nöyryytetyiksi, mutta suomalainenhan ei nöyrry.
        Ei edes sossuluukulla, olemme veromme maksaneet, nyt voimme ottaa vastaan omia kokoamiamme apulähteitä.


    • jaksamista teille --

      pahalta näyttää meidän tulevaisuus,
      vai sanoisko lähestyvä kuolema,
      sitä odotellessa pitäs jotenki jaksaa päivästä toiseen,
      ja kamalaahan se on jos koti muuttuu kaatopaikasi kun ei jaksa siivota,
      ennen siivosin vähintään kerran viikossa
      matot oli ulkona ja luutusin joka paikan,
      enään ei jaksa vaikka kuinka haluaisi,
      tois ydänvika läppävikoineen kai on syynä väsymykseen,
      monta kertaa olen jo ajatellu että jos saisi hyvät ohjeet ja siihen sopivan lääkityksen niin jonain sopivana iltana ottaisin semmosen ropun ettei tarvitseisi aamulla enään herätä,
      siis eutanasia on toiveena,
      meikäläinen on elämänsä jo eläny, puoliso nukkuu jo nurmen alla,
      sinne kaipaan minäki,

    • Perusjuttu

      Helposti ja yksinkertaisesti ajateltuna oikea RAVINTO on se, josta saa energiaa. Ja joka pitää myös verenpaineet ja sokerit tasapainossa, jos aihe on hallinnassa.

      • -------

        Kyllä vanhuus tulree, söi mitä vain, vaikka kuinka terveellisesti.


      • on tämä vaikeaa,,

        siinäpä se, kerro mikä on oikea ravinto, moni meistä ei enää osaa edes tehdä ruokaa, vaikka nuorena osasiki,
        puhumattakaa että osaisi ostaa oikein siis osaisi ostaa sitä oikeaa ruokaa joka ravitsee parhaiten,
        joskus unohtuu syöminenki kokonaan ku ei oo näläntunnetta kuten ennen,


      • Tietoa ja taitoa
        ------- kirjoitti:

        Kyllä vanhuus tulree, söi mitä vain, vaikka kuinka terveellisesti.

        Kuka on väittänyt, että ei tulisi. Mutta se tulee erilailla sellaiselle, joka ymmärtää ravinnon, hyvän ja terveellisen ruuan ja ruokailutottumusten päälle kuin sellaiselle, joka ei ymmärrä. "Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa" on tähän kohtaan oivallinen lohkaisu.


      • Koulunpenkille takas
        on tämä vaikeaa,, kirjoitti:

        siinäpä se, kerro mikä on oikea ravinto, moni meistä ei enää osaa edes tehdä ruokaa, vaikka nuorena osasiki,
        puhumattakaa että osaisi ostaa oikein siis osaisi ostaa sitä oikeaa ruokaa joka ravitsee parhaiten,
        joskus unohtuu syöminenki kokonaan ku ei oo näläntunnetta kuten ennen,

        Miten immeinen, joka osaa aukaista netin ja jopa käyttää keskustelupalstaa, voi sanoa noin. Nykyään on kaikki paikat pullollaan tietoa ihan mistä vain; ruuasta ja ruuan valmistuksesta ja ravinnon vaikutuksesta elimistöön ja sen terveyteen j n e ...

        Immeinen, joka on valaistunut näissä aiheissa, ei unohda syödä edes siitä syystä, että ei tunne nälkää. Valaistunut tietää, miksi pitää panna säännöllisin väliajoin jotain suusta alas. Ne jotka unohtelevat, löytyvät aika nopeasti lasaretin petistä. Siinä kohdassa joutuu aina pohtimaan, mihin elämä on kulunut, jos tärkein perusjuttu on hukassa, kadoksissa tai sitä ei ole ikinä löytynytkään.

        Mihin nuorena opittu taito katoaa iän myötä? Osaaminen ja tahtominen ovat meillä päin kaksi eri asiaa.


      • mistä energiaa 70-
        Koulunpenkille takas kirjoitti:

        Miten immeinen, joka osaa aukaista netin ja jopa käyttää keskustelupalstaa, voi sanoa noin. Nykyään on kaikki paikat pullollaan tietoa ihan mistä vain; ruuasta ja ruuan valmistuksesta ja ravinnon vaikutuksesta elimistöön ja sen terveyteen j n e ...

        Immeinen, joka on valaistunut näissä aiheissa, ei unohda syödä edes siitä syystä, että ei tunne nälkää. Valaistunut tietää, miksi pitää panna säännöllisin väliajoin jotain suusta alas. Ne jotka unohtelevat, löytyvät aika nopeasti lasaretin petistä. Siinä kohdassa joutuu aina pohtimaan, mihin elämä on kulunut, jos tärkein perusjuttu on hukassa, kadoksissa tai sitä ei ole ikinä löytynytkään.

        Mihin nuorena opittu taito katoaa iän myötä? Osaaminen ja tahtominen ovat meillä päin kaksi eri asiaa.

        sinulle "koulunpenkille takas"

        Ei pahalla, mutta minua alkoi huvittamaan nuo murresanasi, jotka ovat minulle niin tuttuja.

        Tomertauduin aamulla, siis olin tilannut ajan jo lääkärille klo 10, jonka jälkeen menin lapseni viileään asuntoon silittelemään pyykkejä, josta juuri palasinkin kotiin.

        Katselin siinä päivällä tätä Evakko elokuvaa, jossa on jutut karjalan murteella. Olipa siinä lapsenlapsi touhuamassa omiaan ja sanoi, että hän ei ymmärrä tuosta mitään. Toisteli siinä sitten sie, mie ja myö. Kertoi, että joku oli häneltä kysynyt "mistäs sie oot kotosin"? ja hän ei aluksi ymmärtänyt, mutta oli sitten kysynyt, että mistäs sie oot?

        Olemme joskus oman lapseni kanssa käyneet puhumaan tätä Pohjois-Karjalan murretta ja silloinkin on tämä lapsi todennut, että puhukaa oikeasti, sillä minä en ymmärrä mitään.

        Siispä mitä me tästä opimme? Jos ei ymmärrä mitä on Valaistunut, siis iso alkukirjain, tai jos nuoruudessa on ollut läskisoosi perunoilla tai Karjalanpaisti munavoi piirakoiden kanssa, puhumattakaan pullat ja kakut kahvin kanssa, niin ohjeita on joka tuhanteen nälkään "tuutintäydeltä", joten hullu niistä selvän saa.

        ok. tämän piti olla vain hauska kirjoitus noista murteista ja niiden ymmärtämisestä. Luen myöhemmin toistenkin kirjoitukset. Keksitään yhdessä se "viisastenkivi" millä sitä energiaa saisi.


      • So. ns. tietoinen
        mistä energiaa 70- kirjoitti:

        sinulle "koulunpenkille takas"

        Ei pahalla, mutta minua alkoi huvittamaan nuo murresanasi, jotka ovat minulle niin tuttuja.

        Tomertauduin aamulla, siis olin tilannut ajan jo lääkärille klo 10, jonka jälkeen menin lapseni viileään asuntoon silittelemään pyykkejä, josta juuri palasinkin kotiin.

        Katselin siinä päivällä tätä Evakko elokuvaa, jossa on jutut karjalan murteella. Olipa siinä lapsenlapsi touhuamassa omiaan ja sanoi, että hän ei ymmärrä tuosta mitään. Toisteli siinä sitten sie, mie ja myö. Kertoi, että joku oli häneltä kysynyt "mistäs sie oot kotosin"? ja hän ei aluksi ymmärtänyt, mutta oli sitten kysynyt, että mistäs sie oot?

        Olemme joskus oman lapseni kanssa käyneet puhumaan tätä Pohjois-Karjalan murretta ja silloinkin on tämä lapsi todennut, että puhukaa oikeasti, sillä minä en ymmärrä mitään.

        Siispä mitä me tästä opimme? Jos ei ymmärrä mitä on Valaistunut, siis iso alkukirjain, tai jos nuoruudessa on ollut läskisoosi perunoilla tai Karjalanpaisti munavoi piirakoiden kanssa, puhumattakaan pullat ja kakut kahvin kanssa, niin ohjeita on joka tuhanteen nälkään "tuutintäydeltä", joten hullu niistä selvän saa.

        ok. tämän piti olla vain hauska kirjoitus noista murteista ja niiden ymmärtämisestä. Luen myöhemmin toistenkin kirjoitukset. Keksitään yhdessä se "viisastenkivi" millä sitä energiaa saisi.

        Kun pisteen jälkeen alkaa uusi virke, se aloitetaan isolla kirjaimella. Valaistunut, esimerkiksi, mutta valaistunut keskellä tekstiä kirjoitetaan pienellä kirjaimella.

        Energiaa saa juuri siitä, että syö oikein, hyvää ja ravintorikasta ruokaa. Karjalanpaisti ja läskisoosikin silloin tällöin voi olla sellaista, mutta kakut ja pullat ovat pelkkää jauhoa ja rasvaa, ei ravintoaineita, ihan turhaa mössöä suolen seinämiin.

        Myös "tomertautuminen" on hyvä keino nostattaa fiilistä ja energisoitua.


      • hei tieto ja taito
        Tietoa ja taitoa kirjoitti:

        Kuka on väittänyt, että ei tulisi. Mutta se tulee erilailla sellaiselle, joka ymmärtää ravinnon, hyvän ja terveellisen ruuan ja ruokailutottumusten päälle kuin sellaiselle, joka ei ymmärrä. "Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa" on tähän kohtaan oivallinen lohkaisu.

        ihan satumaisia taas siinä leuhkit, voi se vaikka syöpä sinullekkin tulla , vaikka miten mallikelpoisesti olet aina elänyt.
        Riittäisi vähempikin itsensä kehuminen ja vaikka millä nikillä kirjoitat, sinut tuntee jo jokainen täällä.


      • mistä energiaa?
        hei tieto ja taito kirjoitti:

        ihan satumaisia taas siinä leuhkit, voi se vaikka syöpä sinullekkin tulla , vaikka miten mallikelpoisesti olet aina elänyt.
        Riittäisi vähempikin itsensä kehuminen ja vaikka millä nikillä kirjoitat, sinut tuntee jo jokainen täällä.

        no hei," hei tieto ja taito"

        Valitettavasti tämä tuli aloittajan viestiin, joten ilmeisesti tämä "tieto taito", itsensä kehuja, ei saanut, vai saiko saman viestin?

        Ainakaan minä en ole kehunut itseäni, saati terveyttäni, vaikka juuri todettiinkin ns. "perus terveeksi", koska on tuo ajokortin uusiminen edessä.

        Olen siis siirtynyt jo varmuudeksi tänne 70 palstalle, koska silloin nuorena pääsin kouluun 5-v, joten ajattelin olevani "niin kehittynyt"??? No, todellakin vitsi.

        Sopii epäillä, että tuntisit minut ja mukamas eri nikeistä huolimatta. Jos tunnet, niin terveppä terve vain! Oli kiva tavata, ei kun lukea suoraan.

        Aamulla sain kuitenkin jostain sitä energiaa, koska meillä tehdään talon ulkopuolista remppaa ja muurahaiset hyökkäsi minun luokse, vaikka en kutsunut. Pakko oli siivota jopa hellan tausta, koska merisuola ja Baygon sirote ei tepsi.

        ps. huomasin, kun lueskelin tuon edellisen kirjoittajan jutun, että hänelle ilmeisesti vastasit, mutta minähän en tunne täältä ketään ja toiveeni onkin, että minut otettaisiin asiallisesti vastaan.


      • Hah !
        hei tieto ja taito kirjoitti:

        ihan satumaisia taas siinä leuhkit, voi se vaikka syöpä sinullekkin tulla , vaikka miten mallikelpoisesti olet aina elänyt.
        Riittäisi vähempikin itsensä kehuminen ja vaikka millä nikillä kirjoitat, sinut tuntee jo jokainen täällä.

        Kantsisko tsekata ymmärryspuoli ensin ja kommentoida vasta sitten.


    • Tepposet

      Miksi pitäisi SUORITTAA?

      Tekee sen mikä huvittaa tai on tekemättä!

      • mistä energiaa?

        Tepposet

        SUORITTAA????? noin kirjoittelee vain mies, jolle vaimo huolehtii kaiken.

        Siis tekee sen, mikä huvittaa, mutta kun ei "huvita" mikään!

        Aamukahvin sentään juon itse paistamani leivän kera ja yritän muistaa, että monipuolisesti pitäisi syödäkin!

        Roskapussit odottaa viejää. Tiskit odottaa pesijää. Vaatteetkin heitän tuohon "sikinsokin", mutta löydän ne myös helposti, koska niitä ei ole kaappeihin laitettu.

        Kahvimaitoni olen onnistunut korvaamaan kuivamaidolla, joten se oli ennen pakko kauppareissu, mutta nyt pärjäilen jopa kolmisen viikkoa, että en kotoani liikahdakkaan ulos.

        Kieltämättä joskus illalla ajattelen, että huomenna aloitan päivittäiset ulkoilut sauvakävellen, sillä tiedän kyllä hyvin, kuinka se "avartaisi" minun tupakan savustamia keuhkojani!

        Mutta, mutta. Aamulla se onkin turha ajatus ja vaikka olenkin aamuvirkku..no, tuo virkku taisi tulla liikaa, niin silloin on kuitenkin se "turhuuden turhuus" mielessä.

        Miksi lähtisin kävelemään tuonne ulos, koska ei ole mitään asiaa? Ja näin se menee...

        Rahasta ei ole kiinni. Olen kyllä harkinnut, että ottaisin vaikka parin viikon "kuntoloman" johonkin kylpylään, jossa olisi uimahallikin! Olen joskus lomaillutkin sellaisessa hotellissa ja kuvitellut, että aamu- ja iltauinnit kuuluvat ehdottomasti ohjelmaani.

        Vaan, mikä onkaan lopputulos? Uikkarit on kuivana. Lenkkitossut kassissa ja ilta "hepeneetkin" käyttämättä, siis ei mitää tanssi-iltaa. Ruokailussa käyn ja sitten täyttelenkin sudokujani huoneessa, kunnes nukahdan.


      • ** **
        mistä energiaa? kirjoitti:

        Tepposet

        SUORITTAA????? noin kirjoittelee vain mies, jolle vaimo huolehtii kaiken.

        Siis tekee sen, mikä huvittaa, mutta kun ei "huvita" mikään!

        Aamukahvin sentään juon itse paistamani leivän kera ja yritän muistaa, että monipuolisesti pitäisi syödäkin!

        Roskapussit odottaa viejää. Tiskit odottaa pesijää. Vaatteetkin heitän tuohon "sikinsokin", mutta löydän ne myös helposti, koska niitä ei ole kaappeihin laitettu.

        Kahvimaitoni olen onnistunut korvaamaan kuivamaidolla, joten se oli ennen pakko kauppareissu, mutta nyt pärjäilen jopa kolmisen viikkoa, että en kotoani liikahdakkaan ulos.

        Kieltämättä joskus illalla ajattelen, että huomenna aloitan päivittäiset ulkoilut sauvakävellen, sillä tiedän kyllä hyvin, kuinka se "avartaisi" minun tupakan savustamia keuhkojani!

        Mutta, mutta. Aamulla se onkin turha ajatus ja vaikka olenkin aamuvirkku..no, tuo virkku taisi tulla liikaa, niin silloin on kuitenkin se "turhuuden turhuus" mielessä.

        Miksi lähtisin kävelemään tuonne ulos, koska ei ole mitään asiaa? Ja näin se menee...

        Rahasta ei ole kiinni. Olen kyllä harkinnut, että ottaisin vaikka parin viikon "kuntoloman" johonkin kylpylään, jossa olisi uimahallikin! Olen joskus lomaillutkin sellaisessa hotellissa ja kuvitellut, että aamu- ja iltauinnit kuuluvat ehdottomasti ohjelmaani.

        Vaan, mikä onkaan lopputulos? Uikkarit on kuivana. Lenkkitossut kassissa ja ilta "hepeneetkin" käyttämättä, siis ei mitää tanssi-iltaa. Ruokailussa käyn ja sitten täyttelenkin sudokujani huoneessa, kunnes nukahdan.

        Mukavasti osaat ainakin kirjoittaa, se on jo paljon.


      • Tepposet
        mistä energiaa? kirjoitti:

        Tepposet

        SUORITTAA????? noin kirjoittelee vain mies, jolle vaimo huolehtii kaiken.

        Siis tekee sen, mikä huvittaa, mutta kun ei "huvita" mikään!

        Aamukahvin sentään juon itse paistamani leivän kera ja yritän muistaa, että monipuolisesti pitäisi syödäkin!

        Roskapussit odottaa viejää. Tiskit odottaa pesijää. Vaatteetkin heitän tuohon "sikinsokin", mutta löydän ne myös helposti, koska niitä ei ole kaappeihin laitettu.

        Kahvimaitoni olen onnistunut korvaamaan kuivamaidolla, joten se oli ennen pakko kauppareissu, mutta nyt pärjäilen jopa kolmisen viikkoa, että en kotoani liikahdakkaan ulos.

        Kieltämättä joskus illalla ajattelen, että huomenna aloitan päivittäiset ulkoilut sauvakävellen, sillä tiedän kyllä hyvin, kuinka se "avartaisi" minun tupakan savustamia keuhkojani!

        Mutta, mutta. Aamulla se onkin turha ajatus ja vaikka olenkin aamuvirkku..no, tuo virkku taisi tulla liikaa, niin silloin on kuitenkin se "turhuuden turhuus" mielessä.

        Miksi lähtisin kävelemään tuonne ulos, koska ei ole mitään asiaa? Ja näin se menee...

        Rahasta ei ole kiinni. Olen kyllä harkinnut, että ottaisin vaikka parin viikon "kuntoloman" johonkin kylpylään, jossa olisi uimahallikin! Olen joskus lomaillutkin sellaisessa hotellissa ja kuvitellut, että aamu- ja iltauinnit kuuluvat ehdottomasti ohjelmaani.

        Vaan, mikä onkaan lopputulos? Uikkarit on kuivana. Lenkkitossut kassissa ja ilta "hepeneetkin" käyttämättä, siis ei mitää tanssi-iltaa. Ruokailussa käyn ja sitten täyttelenkin sudokujani huoneessa, kunnes nukahdan.

        Mies jolle vaimo huolehtii kaiken? Pahemmin et voisi erehtyä!

        Vaimo panostaa tiskikoneen ja huolehtii tekstiileistä paitsi vuodevaatteista jotka minä käytän pesulassa.
        Muut rätit vaimo pesee omalla koneellamme.

        Minä huolehdin muusta.
        Suunnittelen, ostan ja valmistan sapuskat sekä katan pöydän ja tarjoilen.
        Teen siivouksista suurimman, ja varsinkin raskaimman osan.
        Hoidan kaikki kuljetukset. Jäätyäni kotiin jätti vaimoni korttinsa uusimatta.
        Huolehdin perheen taloudesta. Tuloista noin 70% ja hoidan laskut.
        Vaimo keskittyy lähinnä rinnakkaiskorttinsa käyttöön. Lasku menee suoraveloituksena yhteiseltä ja ainoalta tililtämme.
        Hoidan kaikki yhteiset matkavarauksemme ja toimin tulkkina muualla paitsi latinopohjaisilla kielialueilla.
        Tietenkin teen kaikki teknisluontoiset tehtävät pp-huolloista asunnon pikkuremontteihin.
        Tietenkin kotitalouden jätteiden lajittelu ja poistaminen on minun hommiani.
        Varmasti tästä luettelosta jää jotain poiskin.

        Lisäksi olen uskollinen, tunnollinen, seurallinen, savuton ja kotioloissa täysin raitis, kuntoileva aviomies täyttäen kaikki ko. rooliin kuuluvat odotukset.

        Minulla on yksi erinomainen kannustin. Vaimoni ilmentää omalla käytöksellään ja toimillaan sekä joskus verbaalisestikin, että minä olen paras mahdollinen mies hänelle!

        Enkä muuten liioittele tippaakaan.
        Hassuinta on, että viihdyn tälläisessä elämäntavassa!


      • ihan katteeksi käy
        Tepposet kirjoitti:

        Mies jolle vaimo huolehtii kaiken? Pahemmin et voisi erehtyä!

        Vaimo panostaa tiskikoneen ja huolehtii tekstiileistä paitsi vuodevaatteista jotka minä käytän pesulassa.
        Muut rätit vaimo pesee omalla koneellamme.

        Minä huolehdin muusta.
        Suunnittelen, ostan ja valmistan sapuskat sekä katan pöydän ja tarjoilen.
        Teen siivouksista suurimman, ja varsinkin raskaimman osan.
        Hoidan kaikki kuljetukset. Jäätyäni kotiin jätti vaimoni korttinsa uusimatta.
        Huolehdin perheen taloudesta. Tuloista noin 70% ja hoidan laskut.
        Vaimo keskittyy lähinnä rinnakkaiskorttinsa käyttöön. Lasku menee suoraveloituksena yhteiseltä ja ainoalta tililtämme.
        Hoidan kaikki yhteiset matkavarauksemme ja toimin tulkkina muualla paitsi latinopohjaisilla kielialueilla.
        Tietenkin teen kaikki teknisluontoiset tehtävät pp-huolloista asunnon pikkuremontteihin.
        Tietenkin kotitalouden jätteiden lajittelu ja poistaminen on minun hommiani.
        Varmasti tästä luettelosta jää jotain poiskin.

        Lisäksi olen uskollinen, tunnollinen, seurallinen, savuton ja kotioloissa täysin raitis, kuntoileva aviomies täyttäen kaikki ko. rooliin kuuluvat odotukset.

        Minulla on yksi erinomainen kannustin. Vaimoni ilmentää omalla käytöksellään ja toimillaan sekä joskus verbaalisestikin, että minä olen paras mahdollinen mies hänelle!

        Enkä muuten liioittele tippaakaan.
        Hassuinta on, että viihdyn tälläisessä elämäntavassa!

        ku joillaki menee noin hyvin.




        onnittelen "Tepposet "

        että olet elämääsi tyytyväinen,
        huomautan kuitenki , pidä myös omasta terveydestäsi huolta,
        sillä miehille tahtoo aina käydä huonommin ennemmin kuin naisille,
        muistahan käydä säännöllisesti lääkärissä, ettei tule yllätyksiä,
        omaki puoliso poistui mananmaille liian varhain ,
        leskeksi jääminen harmittaa, yksin ei ole yhtä hauskaa kuin kaksin,
        eikä vanhana osaa etsiä uutta seuraa,


      • Tepposet
        ihan katteeksi käy kirjoitti:

        ku joillaki menee noin hyvin.




        onnittelen "Tepposet "

        että olet elämääsi tyytyväinen,
        huomautan kuitenki , pidä myös omasta terveydestäsi huolta,
        sillä miehille tahtoo aina käydä huonommin ennemmin kuin naisille,
        muistahan käydä säännöllisesti lääkärissä, ettei tule yllätyksiä,
        omaki puoliso poistui mananmaille liian varhain ,
        leskeksi jääminen harmittaa, yksin ei ole yhtä hauskaa kuin kaksin,
        eikä vanhana osaa etsiä uutta seuraa,

        Kiitoksia kannustuksesta ja huolenpidosta!

        Kuntoni on yhden lääkärin näkemyksen mukaan "kova"! Mitä se sitten tarkoittaneekaan. Liikuntaa aerobisella/anaerobisella alueella kertyy viikoittain 7 - 10 tuntia.
        Eturauhaseni on tyytyväinen kahteen päivittäiseen pilleriin.
        Perjantaisen laboratoriokokeen mukaan sisäelimeni ja aineenvaihduntani ovat kunnossa.
        Verenpainettani seuraan kotona vaikka se ei ole mikään ongelma koska pysyn raittiina. Vähäinenkin alkoholimäärä suistaa sen raiteiltaan.

        On ehkä paikallaan mainita, että olemme eläneet välillä, töitä ja vastuita ajatellen, kuvaamaani nähden täysin päinvastaisia vuosia.
        Vuosia jolloin vaimoni hoiti kaiken ( todella kaiken ) lukuun ottamatta tulon muodostusta.
        Passaamiseni ei ole pilannut ihmistä vaan tarvittaessa hän ottaa purnaamatta vastuun asioista mutta viihtyy nykyisessäkin olotilassa.

        Annan täyden tunnustuksen puolisolleni siitä, että hän hyväksyy tietyt oikkuni.
        Tuo varmistaa sen, etten edes harkitse "korvaavien" vaihtoehtojen etsintää.
        Sitäpaitsi, loppukiriähän taidan olla ottamassa.
        Minun on mahdotonta kuvitella elämää kenenkään muun kanssa. Missään tilanteessa.


      • kaikkea hyvää teille
        Tepposet kirjoitti:

        Kiitoksia kannustuksesta ja huolenpidosta!

        Kuntoni on yhden lääkärin näkemyksen mukaan "kova"! Mitä se sitten tarkoittaneekaan. Liikuntaa aerobisella/anaerobisella alueella kertyy viikoittain 7 - 10 tuntia.
        Eturauhaseni on tyytyväinen kahteen päivittäiseen pilleriin.
        Perjantaisen laboratoriokokeen mukaan sisäelimeni ja aineenvaihduntani ovat kunnossa.
        Verenpainettani seuraan kotona vaikka se ei ole mikään ongelma koska pysyn raittiina. Vähäinenkin alkoholimäärä suistaa sen raiteiltaan.

        On ehkä paikallaan mainita, että olemme eläneet välillä, töitä ja vastuita ajatellen, kuvaamaani nähden täysin päinvastaisia vuosia.
        Vuosia jolloin vaimoni hoiti kaiken ( todella kaiken ) lukuun ottamatta tulon muodostusta.
        Passaamiseni ei ole pilannut ihmistä vaan tarvittaessa hän ottaa purnaamatta vastuun asioista mutta viihtyy nykyisessäkin olotilassa.

        Annan täyden tunnustuksen puolisolleni siitä, että hän hyväksyy tietyt oikkuni.
        Tuo varmistaa sen, etten edes harkitse "korvaavien" vaihtoehtojen etsintää.
        Sitäpaitsi, loppukiriähän taidan olla ottamassa.
        Minun on mahdotonta kuvitella elämää kenenkään muun kanssa. Missään tilanteessa.

        Harvinaisen hieno juttu, onnea teille loppuelämän poluille ,


    • Jaksamisesta.. Pitää muistaa syödä monipuolisesti,mutta ei liikaa..salaatteja,vihanneksia ja hedelmiä.On tärkeää pitää kontakteja ihmisiin,sillä erakoitua ei kannata! Onhan joka paikkakunnalla Eläkekerhoja,ja niissä kaikkea kivaa toimintaa! Ulkona pitäisi olla,terveydelle hyväksi.Voihan sitä kävellä vaan, omaan tahtiinsa,pienen lenkin..Miettiäsitä,miastä pitää ja tehdä sellaista..Pitää ottaa itseään kädestä ja viedä mukaviin paikkoihin,kun sitä itse vastaa ajatuksistaan,teoistaan ja puheistaan..Minäkin aloitan aamun menemällä sättiin katsomaan,tuleeko joku,kello 6 olen paikalla 70 :lla..Kiva juoda kahvia seurassa..Tulkaa sättäilemään,kaikki yksinäiset! Nyt alan katsoa filmiä Neloselta ja kudon. Viihtyisää! Hauskaa iltaa! t. Irkku

      • kaisu-liisa

        Minä aloin katsella Teemalta, koko illan näkyy Palo/Ikonen elokuvia. Näkyneet varmaan kaikki jo moneen kertaan.
        Muita elokuvia tallennan.


    • Joku täälä lohdutti Että vanhuustulee -- juu seon totta --mutta jos ottasen asenteen että itsestään vanhuus on sairaus --eise niin mene .
      Jos on itsestään vähänkin huolehtinut -terveellisesti syömällä ja pitänyt liikunnasta -- niin vanhuus voi olla jopa ihan kivaakin -- Itse aiheutetut sairaudet ovat varmasti yleisempiä juuri ikäihmisillä .
      Nyt suljen pois nämä työstä aiheutuvat joilla on hyvin suuri osuus sairauksissa . varsinkin kun näihin vaivoihin on tottunut pikkuhiljaa , ei osaa ajoissa hakea lääkäriltä apua , kun se niinkun kuuluu siihen vanhuuteen .
      Koittakaa nyt se ymmärtää .. ei vanhuutta kannata kaikkin sotkea .
      Ulos ja on paras ainakin näin lämpimänä vuodenaikana oleskella ulkosalla .
      Raitis ilma antaa jo paljon . nukkuukin paremmin kun on pikkusen happihyppelyllä.

    • tuttu juttu

      Kilpirauhasen vajaatoimintaa se haluttomuus ja saamattomuus on vaikka kokeet näyttäisivätkin normaalia. Googleta ja perehdy asiaan.

    • yääk

      Vie enemmän kuin antaa, voi todeta tämänkaltaisista aloituksista!
      Nimettömillekö pitäisi muka kaikki tarjota valmiiksi,,,, lepsua!

      • u,m ****

        Juu sain karvaasti kokea chatissa viimelauantaina .
        Kaikki meni ihankivasti -- muttakun tuli viimeinen " kipale " joku naishenkilö pyysi minut yksityiseen keskusteluun , sanoi että tarvitsee vanhemmanihmisen neuvoa , no kun olen sellanen että jos voin auttaa niin siittä vaan sitte. Hän aloittikin ihan asiallisesti ,jääneensä hiljattain leskeksi . Heillä oli yksi CP .vammanen poika joka oli 5-6 vuotiaan tasolla . ja nyt jo aikuinen . . Sanoi että miehensä kuolema oli helpotus hänelle .koska heille tuli paha välirikko siihenaikaan kun poika oli 14v .
        Hän kertoikin sen tarinan joka johtuikin siittä heidän vammaisesta pojasta . Mies oli paljon reissuhommissa ja hän oli aina pojan kanssa kahden .
        ,. Sitten hän oli niinkun aina lauantaisaunottelemassa --mutta poika kävikin häneen käsiksi -- vaikea kertoa -- kun jo siinä vaiheessa olin melkei arvannutkin ,kun hän kysyi minulta mitä mieltä olen kun poika oli kehittynyt aikasin -- ja se pian loppuikin minun kirjoittamiseni --koska asia oli minusta arkaluontoinen ja siittä oli perheriitakin jo syntynyt Olikoos tarina edes tosii
        Sanoin vaan että nyt poistun . . Näin voi joku kirjoitta vaikka oli rekattunakin -
        En meinaa enään avata mitään yksityistä -- näissä Chateissa , sairasta porukkaa , koittavat mummuja höntittää -- näin ajattelen nyt.


      • asiasta viidenteen
        u,m **** kirjoitti:

        Juu sain karvaasti kokea chatissa viimelauantaina .
        Kaikki meni ihankivasti -- muttakun tuli viimeinen " kipale " joku naishenkilö pyysi minut yksityiseen keskusteluun , sanoi että tarvitsee vanhemmanihmisen neuvoa , no kun olen sellanen että jos voin auttaa niin siittä vaan sitte. Hän aloittikin ihan asiallisesti ,jääneensä hiljattain leskeksi . Heillä oli yksi CP .vammanen poika joka oli 5-6 vuotiaan tasolla . ja nyt jo aikuinen . . Sanoi että miehensä kuolema oli helpotus hänelle .koska heille tuli paha välirikko siihenaikaan kun poika oli 14v .
        Hän kertoikin sen tarinan joka johtuikin siittä heidän vammaisesta pojasta . Mies oli paljon reissuhommissa ja hän oli aina pojan kanssa kahden .
        ,. Sitten hän oli niinkun aina lauantaisaunottelemassa --mutta poika kävikin häneen käsiksi -- vaikea kertoa -- kun jo siinä vaiheessa olin melkei arvannutkin ,kun hän kysyi minulta mitä mieltä olen kun poika oli kehittynyt aikasin -- ja se pian loppuikin minun kirjoittamiseni --koska asia oli minusta arkaluontoinen ja siittä oli perheriitakin jo syntynyt Olikoos tarina edes tosii
        Sanoin vaan että nyt poistun . . Näin voi joku kirjoitta vaikka oli rekattunakin -
        En meinaa enään avata mitään yksityistä -- näissä Chateissa , sairasta porukkaa , koittavat mummuja höntittää -- näin ajattelen nyt.

        ullamirjami

        Kyllä meille iäkkäille taitaa olla vaikeaa ymmärtää tuo sexualisuus, jos nyt siitä olikaan kyse?

        Olen joskus yrittänyt ihmetellä täällä tarhaikäisten lasten juttuja, niin heti tulee, hyi, hyi!!!

        Olisi meidänkin vain pakko oppia, että kaikenlaista valistusta tulee tuutin täydeltä ja lapset kehittyvät aikaisemmin, kuin me silloin nuorena, kuten minä, joka en ymmärtänyt 10-v, mistä ihmeestä pikkuinen velipoika oli yöllä ilmestynyt äidin viereen?

        Miksi pelästyit, jos kehitysvammainen ei ymmärtänyt, ketä voi "lähestyä"? Oliko hänelle kukaan selittänyt tätä oidipus ilmiötä? Oliko otettu huomioon, että hänelläkin herää sexualisuuden tarve..joskus?

        En halua arvostella sinun reaktiotasi ko. tapauksessa, koska itsellänikin on paljon ihmettelemistä...ja joskus jopa "selityksen" velkaa, kun 6-v kysyy 8-v ikäiseltä, että tiedätkö, mitä sexi on? Olin hakemassa lapsia kotiin.

        Ja, voi hiivatin viivatti!? Kyllä he tiesivät, vaikka tämä vanhempi oli kysynyt isältään samaa asiaa jo aikaisemmin ja isä oli vastannut, että kyllä hän tietää, koska muutoin teitäkään ei olisi?


    • Muistan

      1950-luvulla äitini laihduttamisesta ja sitten vasta pitkälti sen jälkeen ilmeni että niissä lääkkeissä oli amfetamiinia,huumettahan se.

      • Tepposet

        70-luvun puolivälin tietämissä sain kaveriltani puoli purkillista amfetamiinikapseleita.

        Aamuisin kapseli suukkiin sokerittoman teen ja päällystämättömän ruisleipäsiivun kanssa ja loppupäivänä pelkkää vissyä niin eipä tullut nälkä kunhan pysyi ruokapöydästä pois.

        4 - 5:n vrkn jälkeen totesin, ettei nukuta, nälätä, kuseta, ulostuta eikä naitata.
        Siis ei mitään!

        Lopetin kuurin mutta olin pääsyt hyvään alkuun ja pudotin painoani 16kg joista 14kg pysyi pois niin kauan kuin tupakoin.


      • -''-
        Tepposet kirjoitti:

        70-luvun puolivälin tietämissä sain kaveriltani puoli purkillista amfetamiinikapseleita.

        Aamuisin kapseli suukkiin sokerittoman teen ja päällystämättömän ruisleipäsiivun kanssa ja loppupäivänä pelkkää vissyä niin eipä tullut nälkä kunhan pysyi ruokapöydästä pois.

        4 - 5:n vrkn jälkeen totesin, ettei nukuta, nälätä, kuseta, ulostuta eikä naitata.
        Siis ei mitään!

        Lopetin kuurin mutta olin pääsyt hyvään alkuun ja pudotin painoani 16kg joista 14kg pysyi pois niin kauan kuin tupakoin.

        70-luvulla minä sain lääkärin reseptillä laihdutuslääkettä, jota söin pitkään.
        Ikinä en olisi sitä syönyt, jos olisin tiennyt, että se on amfetamiinijohdannainen.
        Uskon vakaasti, että se on vaikuttanut joillain lailla luonteeseeni, sekä aiheuttanut koko elämän kestävät painonvaihtelut.
        En siihen aikaan ainakaan minä osannut hakea tietoa, eikä sitä ollut saatavanakaan, niin kuin nyt on.

        Suoraan sanoen olen vihainen. Enkä ole ainoa, vuosien myötä olen paljon asiasta lukenut.


    • muistan

      alottajalle edellinen

    • havumetsien mies

      Suhteellisen luotettava ja yksinkertainen lääke, johon ei saa reseptiä ja jota ei ole edes apteekissa, masentuneisuuden ja saamattomuuden torjumisessa olisi onnistunut ja toimiva parisuhde, näilläkin ikävuosilla.

      On ikävä kyllä niin, että monen elämäntilanne on sellainen, ettei sitäkään ole saatavilla.

    • Kyllä se enää näissä i´issä on turhaa odotella ´sitä juuri sopivaa´ , ohi on monelta aika livahtanut jo sitä odotellessa. Sen sijaan voi tyytyä aika sopivaan, maailma on pullollaan mukavia, sopivia ihmisiä, jos vain rohkeutta riittää. Mutta kun vain harvalla taitaa olla taito ottaa ohjat omiin käsiinsä, ei tarvitse yksin valitella yksinäisyyttään, siinä yksinäisyyden ohessa hankkia vielä sairauksiakin, joita ei ehkä olisi ilmennytkään ´suhteellisessa´elämässä.
      Monet haluaisivat vain ihmisen ihmisenä lämmittämään yksinäisiä hetkiä, hengittämään....tai vaikka kuorsaamaan....samaan tahtiin. Monet vanhenevat liiankin nopeasti läheisyyden puutteessaan.
      On onni olla syntynyt nuorisieluisena, varsinainen vanhuus on edessäpäin, itsehän on keksittävä keinot elämänsä laadun parantamiseen. Niin no, kellä minkinlaiset, jopa lohdutukseksi ´oikeaa ravintoa´tarjotaan. ja paheet pois, mitä niillä nyt kukin tarkoittaakaan. Ns. moralistit nyrpistelevät naamaansa saadakseen sen entistä ryppyisemmäksi.

      Ikävintä on juuri ikävänsä valittaminen, jos ei sen eteen mitään ole tehnyt.

      • u.m****36

        On ihan itsestäni kiinni ,kun en ota vastaan apua -- sitä tarjotaan ,omaiset kyselee että pärjäänkö. ja olis kunnaltakin ihan tultu kotio katsomaan , senkin kielsin - se oli sillon kun täytin 75-
        Nyt saan sitten itse hakea apua . ja se maksaa - -- En ole harkinnutkaan ottaa ulkopuolista apua . Tiedän että sillon tulee laiskuus, ja sen jälkeen lihakset kutistuu , ja sitten masennus . ja se vanhuus -- Voi olla että vielä jokin sairauskin --siittä laiskuudesta kun istun kotona -- Älkää nyt olko milläskään --mutta tää on minun elämääni -- en tiedä muista mitään --mitä nyt ihmettelen joskus tettä asuuko naapurissa tuollainenkin ikäihminen .kun joskus piipahtaa ulkona
        Ja vaikuttaa itseensä sulkeutuneelta , ei edes katso vastaantuliaa . jokin on hänellä pielessä.


      • susmorsian ek.
        u.m****36 kirjoitti:

        On ihan itsestäni kiinni ,kun en ota vastaan apua -- sitä tarjotaan ,omaiset kyselee että pärjäänkö. ja olis kunnaltakin ihan tultu kotio katsomaan , senkin kielsin - se oli sillon kun täytin 75-
        Nyt saan sitten itse hakea apua . ja se maksaa - -- En ole harkinnutkaan ottaa ulkopuolista apua . Tiedän että sillon tulee laiskuus, ja sen jälkeen lihakset kutistuu , ja sitten masennus . ja se vanhuus -- Voi olla että vielä jokin sairauskin --siittä laiskuudesta kun istun kotona -- Älkää nyt olko milläskään --mutta tää on minun elämääni -- en tiedä muista mitään --mitä nyt ihmettelen joskus tettä asuuko naapurissa tuollainenkin ikäihminen .kun joskus piipahtaa ulkona
        Ja vaikuttaa itseensä sulkeutuneelta , ei edes katso vastaantuliaa . jokin on hänellä pielessä.

        Äläs nyt vähättele, onhan sulla Jerry, hyvät kävelythän sulla tulee. Ja kun on nuori mieli...enpä nyt oikeestaan tiiä, onko sittenkään niin hyveiden puolelle laskettavaa sekään. Riesakin voi olla.
        Kuljin tänään minäkin tällä mummobussilla eestaas DUO.lla, olikin huomattavasti vähemmän kulkijoita näin hurjan painostavalla helteellä. Useampiakin ambulansseja on näkynyt parina päivänä liikenteessä, kyllä nyt monet odottavat sitä luvattua rankkasadetta ja ukkosta poistamaan sähköä ilmasta.

        Kukkakaalin ja Timo-perunoita muutaman ostin, riittää sellanen sillin ja muutaman lohisiivun kanssa tänään. Enpä yleensäkään suunnittele päiviä eteenpäin, nyt paiskau´un pettiin leppäämään, kuten niin ihanasti siinä yhessä 70-luvusta kertovassa ohjelmassa sellanen tukevampi herrahenkilökin tekkee. Että voikin olla eto ( vähäpätönen) asia niin hauskan näköstä. Vähästä tää sus-höpsö ilonaiheensa ottaa. Ne kintut kun lentää niin erinomaisen hauskasti !


      • kaisu-liisa
        susmorsian ek. kirjoitti:

        Äläs nyt vähättele, onhan sulla Jerry, hyvät kävelythän sulla tulee. Ja kun on nuori mieli...enpä nyt oikeestaan tiiä, onko sittenkään niin hyveiden puolelle laskettavaa sekään. Riesakin voi olla.
        Kuljin tänään minäkin tällä mummobussilla eestaas DUO.lla, olikin huomattavasti vähemmän kulkijoita näin hurjan painostavalla helteellä. Useampiakin ambulansseja on näkynyt parina päivänä liikenteessä, kyllä nyt monet odottavat sitä luvattua rankkasadetta ja ukkosta poistamaan sähköä ilmasta.

        Kukkakaalin ja Timo-perunoita muutaman ostin, riittää sellanen sillin ja muutaman lohisiivun kanssa tänään. Enpä yleensäkään suunnittele päiviä eteenpäin, nyt paiskau´un pettiin leppäämään, kuten niin ihanasti siinä yhessä 70-luvusta kertovassa ohjelmassa sellanen tukevampi herrahenkilökin tekkee. Että voikin olla eto ( vähäpätönen) asia niin hauskan näköstä. Vähästä tää sus-höpsö ilonaiheensa ottaa. Ne kintut kun lentää niin erinomaisen hauskasti !

        Jännää, miten eri sanojen merkitys on meille erilainen.
        Minulle eto on aina ollut erikoisen hyvä, erinomainen, ensiluokkainen.
        Niinhän on tuimakin. Kenelle liian suolainen, kenelle liian vähäsuolainen.


    • susmorsian ek.

      No niin on ! Nyt potut ja kukkakaalit panin kypsymään. Tuo eto - oli mulle yllätys, tuima on tuttu. Minullahan murteet sinänsä ihan sekaisin ja puhekieli on millon mitäkin. Itä-Suomessa linjalla Hamina-Kajaani oonkin luultavasti suurimman osan elämästäin asunut, jossain pariin kolmeen eri kertaan uuestaan. Ja nyt sitten vasta tää Länsi-Suomi kymmenisen vuotta, juu ja Oulun Piippolassakin ensin pienenä Viipurista tultua ja sitten kun oltiin naimisiin menty ukkoin kanssa. Vanhin poika syntyki Oulusa. No nyt ehken kypsii miun keitokset.

      • Oulussa syntynyt

        Missä on Oulun Piippola?
        Tarkoitatko Piippolaa?


      • sitroen.
        Oulussa syntynyt kirjoitti:

        Missä on Oulun Piippola?
        Tarkoitatko Piippolaa?

        Enpä tunnista minäkään Oulun Piippolaa, vaikka 1960-luvun Oulussa asuin ja enemmän tai vähemmän säännöllisesti siellä vieläkin aikaani vietän.


      • O-syntynyt
        sitroen. kirjoitti:

        Enpä tunnista minäkään Oulun Piippolaa, vaikka 1960-luvun Oulussa asuin ja enemmän tai vähemmän säännöllisesti siellä vieläkin aikaani vietän.

        Nythän siitä on tullut oikea suurkaupunki, ainakin pinta-alaltaan, kun vuoden alussa siihen liittyi usempikin lähikunta.


    • susm.

      Nii, eihän se Oulusa oo, satakunta kilometrii itäkaakkoon. Mutta laitoin tuolleen, että tietää suunnilleen missä päin on. Voi että näitä muistikatkoja tulee, nyt just unohin tään omalaatusensa hienon kirjailijan nimenki, joka asu siellä sillon sodan jälkeen.

    • susm.

      Nytr muistin ilman kuuklettamista....Pentti Haanpää. Oli varmasti melkoinen persoona hän, itekseen kuleksi enimmäkseen ja ryyppääili.

      • Oulussa syntynyt

        Hyvä, nyt tiedän, mitä tarkoitit.
        Haanpää oli hieno kirjailija, eikä mikään ihan kuka vaan. Olipa yhtenä valtuuskunnan jäsenenä, joka teki matkan Kiinaan.
        Muita olivat Sylvi Kekkonen, Kustaa Vilkuna, Matti Kurjensaari, Ritva Arvelo ja Aimo Kanerva.
        Kirjoittipa vielä matkastaan kirjankin.

        Hukkui Iso-Lamujärveen, jonka rannalla olen minäkin aurinkoa ottanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe