Autoala??

AATOM1ES

millaista autoalalla on? rentoa? työssäoppimista paljonko ja millaista? miten pitkiä päiviä? onko totta että usei tai edes joskus olisi 4 päiväisiä viikkoja? kertokaa kun itse en tiedä ja kiinnostaa.

15

8730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avto_vaz

      Dodiin, vastataanpa kun kukaan muu ei näy vastaavan. Itse vetäisin autopuolen amiksessa ja nyt opiskelen amkissa autoinssiksi. Autopuoli on mielenkiintoinen ja nopeasti kehittyvä ala joka vaatii opiskelijalta kiinnostusta ja loogista päättelykykyä. Enemmän varmaankin nuorta kiinnostaa se opiskelupuoli, joten siitä voin hieman kertoa.

      Ensimmäinen vuosi ainakin (varmasti vaihtelee kouluittain) menee yhteisien aineiden kanssa ja tankkaamalla perustideot mm. jarru, moottori ja voimansiirtotekniikasta. Hallin puolella on myös tunteja hyvin, mutta varsinaisia autoremontteja on vähän. Yleensä ensimmäisen vuoden opiskelija pääsevät tekemään jarruremppoja, määräaikaishuoltoja ja yksinkertaisia hitsauksia (valvotusti), myös auton pesu tulee tutuksi.

      Toisena vuonna sitten syvennetään teoriaa ja tutustutaan tarkemmin mm. polttoaineen ruiskutukseen ja sähkölaitteisiin. Hallin puolella on myös hyvin tunteja, ja töiksi saadaan ihan oikeita asiakastöitä. Jarrurempat ja alustan osien vaihdot on peruskauraa ja myös kytkin ja jakopäänremppoja voi tulla vastaan. Tässä vaiheessa työt alkaa vastaamaan sitä oikeaa työelämää, vaikka aikataulu on todella lepsu. Työharjoittelua oli ainakin meillä 2. vuonna 1 jakso (eli noin 2kk) ja se oli ihan kunnon korjaamohommaa jossa olin apumiehenä noin kuukauden ja kun luottamus kasvoi sain tehdä "itsenäisesti" hommia asentajien kuitenkin välillä auttaessa. Palkkaa ei saa.

      Kolmas vuosi sitten käydään todella vaativia teoriakokonaisuuksia läpi (väylätekniikat, kansien virtaukset, common railit) ja yhteisiä aineita ei pitäisi enää olla. Hallissa tehdään lähinnä vikadiaknooseja ja vaativampia korjauksia. Työharjoittelua on 2 jaksoa ja sinä aikana toimitaan taas oikeana asentajana, sillä tietotaidot alkaa olla jo kasassa. Kolmas vuosi on todella rento, vaikka teoriat alkaa olla jo vaativia, on päivät jo lyhyitä ja yhteishenki hyvä.

      4 päiväisiä viikkoja minulle taisi tulla muistaakseni 3 vuoden aikana 2 jaksolla, mutta toisaalta perjantaisin päivät loppuivat aina ennen 12, usein jopa ruokailuun joka alkoi 10:30.

      Kysymyksiä voi esittää, pyrin päivystämään tätä palstaa aina kun kerkeän.

      • AATOM1ES

        millaisia päivät yleensä oliva miltä lukkari siis näytti monelta alko ja monelta loppu


      • avto_vaz
        AATOM1ES kirjoitti:

        millaisia päivät yleensä oliva miltä lukkari siis näytti monelta alko ja monelta loppu

        Vaihtelee jaksoittain todella paljon. Yleensä kuitenkin alkoi klo 8 ja loppui 14-15 aikoihin ja mukaan mahtuu toki myös klo 16 loppuvia päiviä ( yleensä yks tai kaks per viikko). Välillä päivät alkoi myöhemminkin (9 tai 10), mutta tavallisesti kello 8. Perjantai tosiaan oli aina vähän lyhyempi päivä, mutta muuten koulupäivät oli ihan "oikean" mittaisia. Eipä taida olla tallessa vanhoja lukkareita, että olisi voinut lunttailla, mutta ei muistaakseni paljon yläasteen päivistä eronnut. Noin siis kahtena ensimmäisenä vuonna, kolmantena vuonna päivät oli sitten lyhkäsempiä.

        Harjoittelut sovitaan sitten firman kanssa ja itse tein yleensä "täyttä" 8h päivää 8-16.

        Ja tosiaan tuosta lukkarin rakenteesta, hallihommiin on yleensä varattu kaksi päivää viikossa ja kolmena päivänä on sitten teoriaa (toki voi hallipäivän alussa/lopussa olla teoriatunti tai kaksi).


      • AATOM1ES
        avto_vaz kirjoitti:

        Vaihtelee jaksoittain todella paljon. Yleensä kuitenkin alkoi klo 8 ja loppui 14-15 aikoihin ja mukaan mahtuu toki myös klo 16 loppuvia päiviä ( yleensä yks tai kaks per viikko). Välillä päivät alkoi myöhemminkin (9 tai 10), mutta tavallisesti kello 8. Perjantai tosiaan oli aina vähän lyhyempi päivä, mutta muuten koulupäivät oli ihan "oikean" mittaisia. Eipä taida olla tallessa vanhoja lukkareita, että olisi voinut lunttailla, mutta ei muistaakseni paljon yläasteen päivistä eronnut. Noin siis kahtena ensimmäisenä vuonna, kolmantena vuonna päivät oli sitten lyhkäsempiä.

        Harjoittelut sovitaan sitten firman kanssa ja itse tein yleensä "täyttä" 8h päivää 8-16.

        Ja tosiaan tuosta lukkarin rakenteesta, hallihommiin on yleensä varattu kaksi päivää viikossa ja kolmena päivänä on sitten teoriaa (toki voi hallipäivän alussa/lopussa olla teoriatunti tai kaksi).

        mitenkäs nuo ensimmäiset viikot voisitko kertoa niistä mitä ekoilla viikoilla tehdään ja miten nopeasti lukkarin saa


      • avto_vaz
        AATOM1ES kirjoitti:

        mitenkäs nuo ensimmäiset viikot voisitko kertoa niistä mitä ekoilla viikoilla tehdään ja miten nopeasti lukkarin saa

        Ei vanha tahdo muistaa noin vanhoja asioita mutta yritetään. Ensimmäisenä päivänä koottiin kaikki opiskelijat auditorioon ja siellä kuraattorit, rehtorit yms. esittäytyi ja kertoili vähän koulusta ja yleisistä asioista. Tämän jälkeen aloittain lähdettiin ja jaettiin opiskelijat luokkiin. Sitten luokan valvoja taisi ottaa vähän tietoja ylös ja kertoili lisää yleisiä asioita ja jakoi lippuja sekä lappuja. Siinä oli ensimmäisen päivän ohjelma.

        Toisena päivänä taisi olla vielä pari yhteistä tutustumistuntia ja taidettiin saada jo lukkaritkin kouraan (ei voi muistaa mutta ihan ensimmäisinä päivinä kuitenkin saatiin) ja sitten alkoi jo lukujärjestyksen mukainen opetus. Tietysti aina jokaisen opettajan kanssa ne ensimmäiset tunnit menee tutustumiseen ja opetuksen tavoitteisiin tutustumiseen mutta "oikea" opiskelu alkaa heti ensimmäisestä viikosta.

        Kannattaa sitten voittaa se ujous ja tutustua rohkeasti muihin, vaikka suomalaiseen luontoon kuuluukin istua tuppisuuna tuntemattomien seurassa. Ujous kyllä karisee ensimmäisten päivien aikana vaikka alussa voikin tehdä tiukkaa mennä kaveriin tutustumaan. Aikaa kyllä on, sillä sama porukka on todennäköisesti kasassa loppuun asti. Tähän väliin lienee sopivaa mainita, että erityisesti autoalalla on (ainakin oli) kova keskeyttämisprosentti, mutta sitä ei kannata pelätä.


      • Öljyä Suonissa ?? ;)
        avto_vaz kirjoitti:

        Ei vanha tahdo muistaa noin vanhoja asioita mutta yritetään. Ensimmäisenä päivänä koottiin kaikki opiskelijat auditorioon ja siellä kuraattorit, rehtorit yms. esittäytyi ja kertoili vähän koulusta ja yleisistä asioista. Tämän jälkeen aloittain lähdettiin ja jaettiin opiskelijat luokkiin. Sitten luokan valvoja taisi ottaa vähän tietoja ylös ja kertoili lisää yleisiä asioita ja jakoi lippuja sekä lappuja. Siinä oli ensimmäisen päivän ohjelma.

        Toisena päivänä taisi olla vielä pari yhteistä tutustumistuntia ja taidettiin saada jo lukkaritkin kouraan (ei voi muistaa mutta ihan ensimmäisinä päivinä kuitenkin saatiin) ja sitten alkoi jo lukujärjestyksen mukainen opetus. Tietysti aina jokaisen opettajan kanssa ne ensimmäiset tunnit menee tutustumiseen ja opetuksen tavoitteisiin tutustumiseen mutta "oikea" opiskelu alkaa heti ensimmäisestä viikosta.

        Kannattaa sitten voittaa se ujous ja tutustua rohkeasti muihin, vaikka suomalaiseen luontoon kuuluukin istua tuppisuuna tuntemattomien seurassa. Ujous kyllä karisee ensimmäisten päivien aikana vaikka alussa voikin tehdä tiukkaa mennä kaveriin tutustumaan. Aikaa kyllä on, sillä sama porukka on todennäköisesti kasassa loppuun asti. Tähän väliin lienee sopivaa mainita, että erityisesti autoalalla on (ainakin oli) kova keskeyttämisprosentti, mutta sitä ei kannata pelätä.

        Moro!
        Mitenkä noi palkat sitte suurinpiirtei mennee jahka pääsee opiskelujen jäläkee töihi ??
        Auto-ala kuulostaa omaan korvaan suhteellisen loistavalta vaihtoehdolta ;)


      • hisham
        Öljyä Suonissa ?? ;) kirjoitti:

        Moro!
        Mitenkä noi palkat sitte suurinpiirtei mennee jahka pääsee opiskelujen jäläkee töihi ??
        Auto-ala kuulostaa omaan korvaan suhteellisen loistavalta vaihtoehdolta ;)

        palkka on 13€/h


    • AATOM1ES

      miten on noiden poissa olojen suhteen ovatko tarkkoja ?
      onko jokin raja poissa oloille?

      • --------------------

        Sä et voi lintsata missää ilman, etteikö joku puuttuisi siihen jotenkin... Eli kyl ne puuttuu poissaoloihin ja soittelevat niistä kotiinkin asti, jos on syytä.

        ja kandee se koulu käydä vaa kunnial läpi ainakin ammattii liittyvie juttuje osalta, ku jos oot poissa paljon niin sä et saa niitä muita kiinni vaa jäät jälkeen osaamisessa. Sitten kun oot työssäoppimisjaksolla niin silloin sulla on mahdollisuus näyttää työnantajalla mitä osaat ja ootko ahkera. Monesti työssäoppimispaikka on myös ensimmäinen työpaikka, josta saat arvokkaat työkokemukset tulevaisuutta varten, joten hoida se kunnolla.


      • avto_vaz

        Periaatteessa poissaolot voi olla este kurssien suorittamiselle ja tietyt poissaolorajat on. Riippuu opettajasta pitääkö ne kiinni näistä kiintiöistä ja pääosin yhteisten aineiden opettajat on tarkempia kuin ammattiaineiden. Hirveän tarkkoja ei kuitenkaan poissaolojen suhteen olla ja tarvittaessa katsovat läpi sormien sillä kuitenkin amikset saa rahaa siitä että opiskelijat valmistuu.

        Suosittelen tietysti vahvasti ottamaan osaa opetukseen mutta ei ne poissaolot maailmaa kaada. Tosin työturvallisuus- ja tulityökorttikurssilla oli ehdoton läsnäolopakko (tosin koulutukset taisi olla parin päivän mittaisia). Kotiin tuskin soittavat mutta opo tod.näk. ottaa sinuun yhteyttä mikäli poissaoloja kertyy.

        Työharjoittelusta ei tietenkää olla pois ilman sopimista. Sen pitää olla itsestään selvää.


      • hjhyu
        -------------------- kirjoitti:

        Sä et voi lintsata missää ilman, etteikö joku puuttuisi siihen jotenkin... Eli kyl ne puuttuu poissaoloihin ja soittelevat niistä kotiinkin asti, jos on syytä.

        ja kandee se koulu käydä vaa kunnial läpi ainakin ammattii liittyvie juttuje osalta, ku jos oot poissa paljon niin sä et saa niitä muita kiinni vaa jäät jälkeen osaamisessa. Sitten kun oot työssäoppimisjaksolla niin silloin sulla on mahdollisuus näyttää työnantajalla mitä osaat ja ootko ahkera. Monesti työssäoppimispaikka on myös ensimmäinen työpaikka, josta saat arvokkaat työkokemukset tulevaisuutta varten, joten hoida se kunnolla.

        Soittelevat kotiin... LOL.


    • Anonyymi

      Billu

    • Anonyymi

      Itseä kiinnostaisi auto ala mutta en ihan kauheasti autoista tiedä. Kannattaako silti alalle mennä vaikka ei etukäteen hommista paljoa ole tietoa?

      • Anonyymi

        Jo etukäteen on hyvä osata erottaa auto hevosesta. Muuten kaiken oppii koulussa, jos alalle haluaa. Tai oppii siis siihen pisteeseen, että pärjää töissä.


    • Anonyymi

      Moi, kaverini hakee just opiskelemaan ajoneuvo alan perustutkintoa. Minkälainen se hakuvaiheen haastattelu on? Mitä siellä kysellään? Tietty motivaatiota, mutta mitä muuta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      119
      10024
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      78
      5016
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      69
      4842
    4. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      7
      3300
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      14
      2507
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      107
      1740
    7. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      55
      1560
    8. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1536
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      59
      1454
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe