millaista autoalalla on? rentoa? työssäoppimista paljonko ja millaista? miten pitkiä päiviä? onko totta että usei tai edes joskus olisi 4 päiväisiä viikkoja? kertokaa kun itse en tiedä ja kiinnostaa.
Autoala??
15
8600
Vastaukset
- avto_vaz
Dodiin, vastataanpa kun kukaan muu ei näy vastaavan. Itse vetäisin autopuolen amiksessa ja nyt opiskelen amkissa autoinssiksi. Autopuoli on mielenkiintoinen ja nopeasti kehittyvä ala joka vaatii opiskelijalta kiinnostusta ja loogista päättelykykyä. Enemmän varmaankin nuorta kiinnostaa se opiskelupuoli, joten siitä voin hieman kertoa.
Ensimmäinen vuosi ainakin (varmasti vaihtelee kouluittain) menee yhteisien aineiden kanssa ja tankkaamalla perustideot mm. jarru, moottori ja voimansiirtotekniikasta. Hallin puolella on myös tunteja hyvin, mutta varsinaisia autoremontteja on vähän. Yleensä ensimmäisen vuoden opiskelija pääsevät tekemään jarruremppoja, määräaikaishuoltoja ja yksinkertaisia hitsauksia (valvotusti), myös auton pesu tulee tutuksi.
Toisena vuonna sitten syvennetään teoriaa ja tutustutaan tarkemmin mm. polttoaineen ruiskutukseen ja sähkölaitteisiin. Hallin puolella on myös hyvin tunteja, ja töiksi saadaan ihan oikeita asiakastöitä. Jarrurempat ja alustan osien vaihdot on peruskauraa ja myös kytkin ja jakopäänremppoja voi tulla vastaan. Tässä vaiheessa työt alkaa vastaamaan sitä oikeaa työelämää, vaikka aikataulu on todella lepsu. Työharjoittelua oli ainakin meillä 2. vuonna 1 jakso (eli noin 2kk) ja se oli ihan kunnon korjaamohommaa jossa olin apumiehenä noin kuukauden ja kun luottamus kasvoi sain tehdä "itsenäisesti" hommia asentajien kuitenkin välillä auttaessa. Palkkaa ei saa.
Kolmas vuosi sitten käydään todella vaativia teoriakokonaisuuksia läpi (väylätekniikat, kansien virtaukset, common railit) ja yhteisiä aineita ei pitäisi enää olla. Hallissa tehdään lähinnä vikadiaknooseja ja vaativampia korjauksia. Työharjoittelua on 2 jaksoa ja sinä aikana toimitaan taas oikeana asentajana, sillä tietotaidot alkaa olla jo kasassa. Kolmas vuosi on todella rento, vaikka teoriat alkaa olla jo vaativia, on päivät jo lyhyitä ja yhteishenki hyvä.
4 päiväisiä viikkoja minulle taisi tulla muistaakseni 3 vuoden aikana 2 jaksolla, mutta toisaalta perjantaisin päivät loppuivat aina ennen 12, usein jopa ruokailuun joka alkoi 10:30.
Kysymyksiä voi esittää, pyrin päivystämään tätä palstaa aina kun kerkeän.- AATOM1ES
millaisia päivät yleensä oliva miltä lukkari siis näytti monelta alko ja monelta loppu
- avto_vaz
AATOM1ES kirjoitti:
millaisia päivät yleensä oliva miltä lukkari siis näytti monelta alko ja monelta loppu
Vaihtelee jaksoittain todella paljon. Yleensä kuitenkin alkoi klo 8 ja loppui 14-15 aikoihin ja mukaan mahtuu toki myös klo 16 loppuvia päiviä ( yleensä yks tai kaks per viikko). Välillä päivät alkoi myöhemminkin (9 tai 10), mutta tavallisesti kello 8. Perjantai tosiaan oli aina vähän lyhyempi päivä, mutta muuten koulupäivät oli ihan "oikean" mittaisia. Eipä taida olla tallessa vanhoja lukkareita, että olisi voinut lunttailla, mutta ei muistaakseni paljon yläasteen päivistä eronnut. Noin siis kahtena ensimmäisenä vuonna, kolmantena vuonna päivät oli sitten lyhkäsempiä.
Harjoittelut sovitaan sitten firman kanssa ja itse tein yleensä "täyttä" 8h päivää 8-16.
Ja tosiaan tuosta lukkarin rakenteesta, hallihommiin on yleensä varattu kaksi päivää viikossa ja kolmena päivänä on sitten teoriaa (toki voi hallipäivän alussa/lopussa olla teoriatunti tai kaksi). - AATOM1ES
avto_vaz kirjoitti:
Vaihtelee jaksoittain todella paljon. Yleensä kuitenkin alkoi klo 8 ja loppui 14-15 aikoihin ja mukaan mahtuu toki myös klo 16 loppuvia päiviä ( yleensä yks tai kaks per viikko). Välillä päivät alkoi myöhemminkin (9 tai 10), mutta tavallisesti kello 8. Perjantai tosiaan oli aina vähän lyhyempi päivä, mutta muuten koulupäivät oli ihan "oikean" mittaisia. Eipä taida olla tallessa vanhoja lukkareita, että olisi voinut lunttailla, mutta ei muistaakseni paljon yläasteen päivistä eronnut. Noin siis kahtena ensimmäisenä vuonna, kolmantena vuonna päivät oli sitten lyhkäsempiä.
Harjoittelut sovitaan sitten firman kanssa ja itse tein yleensä "täyttä" 8h päivää 8-16.
Ja tosiaan tuosta lukkarin rakenteesta, hallihommiin on yleensä varattu kaksi päivää viikossa ja kolmena päivänä on sitten teoriaa (toki voi hallipäivän alussa/lopussa olla teoriatunti tai kaksi).mitenkäs nuo ensimmäiset viikot voisitko kertoa niistä mitä ekoilla viikoilla tehdään ja miten nopeasti lukkarin saa
- avto_vaz
AATOM1ES kirjoitti:
mitenkäs nuo ensimmäiset viikot voisitko kertoa niistä mitä ekoilla viikoilla tehdään ja miten nopeasti lukkarin saa
Ei vanha tahdo muistaa noin vanhoja asioita mutta yritetään. Ensimmäisenä päivänä koottiin kaikki opiskelijat auditorioon ja siellä kuraattorit, rehtorit yms. esittäytyi ja kertoili vähän koulusta ja yleisistä asioista. Tämän jälkeen aloittain lähdettiin ja jaettiin opiskelijat luokkiin. Sitten luokan valvoja taisi ottaa vähän tietoja ylös ja kertoili lisää yleisiä asioita ja jakoi lippuja sekä lappuja. Siinä oli ensimmäisen päivän ohjelma.
Toisena päivänä taisi olla vielä pari yhteistä tutustumistuntia ja taidettiin saada jo lukkaritkin kouraan (ei voi muistaa mutta ihan ensimmäisinä päivinä kuitenkin saatiin) ja sitten alkoi jo lukujärjestyksen mukainen opetus. Tietysti aina jokaisen opettajan kanssa ne ensimmäiset tunnit menee tutustumiseen ja opetuksen tavoitteisiin tutustumiseen mutta "oikea" opiskelu alkaa heti ensimmäisestä viikosta.
Kannattaa sitten voittaa se ujous ja tutustua rohkeasti muihin, vaikka suomalaiseen luontoon kuuluukin istua tuppisuuna tuntemattomien seurassa. Ujous kyllä karisee ensimmäisten päivien aikana vaikka alussa voikin tehdä tiukkaa mennä kaveriin tutustumaan. Aikaa kyllä on, sillä sama porukka on todennäköisesti kasassa loppuun asti. Tähän väliin lienee sopivaa mainita, että erityisesti autoalalla on (ainakin oli) kova keskeyttämisprosentti, mutta sitä ei kannata pelätä. - Öljyä Suonissa ?? ;)
avto_vaz kirjoitti:
Ei vanha tahdo muistaa noin vanhoja asioita mutta yritetään. Ensimmäisenä päivänä koottiin kaikki opiskelijat auditorioon ja siellä kuraattorit, rehtorit yms. esittäytyi ja kertoili vähän koulusta ja yleisistä asioista. Tämän jälkeen aloittain lähdettiin ja jaettiin opiskelijat luokkiin. Sitten luokan valvoja taisi ottaa vähän tietoja ylös ja kertoili lisää yleisiä asioita ja jakoi lippuja sekä lappuja. Siinä oli ensimmäisen päivän ohjelma.
Toisena päivänä taisi olla vielä pari yhteistä tutustumistuntia ja taidettiin saada jo lukkaritkin kouraan (ei voi muistaa mutta ihan ensimmäisinä päivinä kuitenkin saatiin) ja sitten alkoi jo lukujärjestyksen mukainen opetus. Tietysti aina jokaisen opettajan kanssa ne ensimmäiset tunnit menee tutustumiseen ja opetuksen tavoitteisiin tutustumiseen mutta "oikea" opiskelu alkaa heti ensimmäisestä viikosta.
Kannattaa sitten voittaa se ujous ja tutustua rohkeasti muihin, vaikka suomalaiseen luontoon kuuluukin istua tuppisuuna tuntemattomien seurassa. Ujous kyllä karisee ensimmäisten päivien aikana vaikka alussa voikin tehdä tiukkaa mennä kaveriin tutustumaan. Aikaa kyllä on, sillä sama porukka on todennäköisesti kasassa loppuun asti. Tähän väliin lienee sopivaa mainita, että erityisesti autoalalla on (ainakin oli) kova keskeyttämisprosentti, mutta sitä ei kannata pelätä.Moro!
Mitenkä noi palkat sitte suurinpiirtei mennee jahka pääsee opiskelujen jäläkee töihi ??
Auto-ala kuulostaa omaan korvaan suhteellisen loistavalta vaihtoehdolta ;) - hisham
Öljyä Suonissa ?? ;) kirjoitti:
Moro!
Mitenkä noi palkat sitte suurinpiirtei mennee jahka pääsee opiskelujen jäläkee töihi ??
Auto-ala kuulostaa omaan korvaan suhteellisen loistavalta vaihtoehdolta ;)palkka on 13€/h
- AATOM1ES
miten on noiden poissa olojen suhteen ovatko tarkkoja ?
onko jokin raja poissa oloille?- --------------------
Sä et voi lintsata missää ilman, etteikö joku puuttuisi siihen jotenkin... Eli kyl ne puuttuu poissaoloihin ja soittelevat niistä kotiinkin asti, jos on syytä.
ja kandee se koulu käydä vaa kunnial läpi ainakin ammattii liittyvie juttuje osalta, ku jos oot poissa paljon niin sä et saa niitä muita kiinni vaa jäät jälkeen osaamisessa. Sitten kun oot työssäoppimisjaksolla niin silloin sulla on mahdollisuus näyttää työnantajalla mitä osaat ja ootko ahkera. Monesti työssäoppimispaikka on myös ensimmäinen työpaikka, josta saat arvokkaat työkokemukset tulevaisuutta varten, joten hoida se kunnolla. - avto_vaz
Periaatteessa poissaolot voi olla este kurssien suorittamiselle ja tietyt poissaolorajat on. Riippuu opettajasta pitääkö ne kiinni näistä kiintiöistä ja pääosin yhteisten aineiden opettajat on tarkempia kuin ammattiaineiden. Hirveän tarkkoja ei kuitenkaan poissaolojen suhteen olla ja tarvittaessa katsovat läpi sormien sillä kuitenkin amikset saa rahaa siitä että opiskelijat valmistuu.
Suosittelen tietysti vahvasti ottamaan osaa opetukseen mutta ei ne poissaolot maailmaa kaada. Tosin työturvallisuus- ja tulityökorttikurssilla oli ehdoton läsnäolopakko (tosin koulutukset taisi olla parin päivän mittaisia). Kotiin tuskin soittavat mutta opo tod.näk. ottaa sinuun yhteyttä mikäli poissaoloja kertyy.
Työharjoittelusta ei tietenkää olla pois ilman sopimista. Sen pitää olla itsestään selvää. - hjhyu
-------------------- kirjoitti:
Sä et voi lintsata missää ilman, etteikö joku puuttuisi siihen jotenkin... Eli kyl ne puuttuu poissaoloihin ja soittelevat niistä kotiinkin asti, jos on syytä.
ja kandee se koulu käydä vaa kunnial läpi ainakin ammattii liittyvie juttuje osalta, ku jos oot poissa paljon niin sä et saa niitä muita kiinni vaa jäät jälkeen osaamisessa. Sitten kun oot työssäoppimisjaksolla niin silloin sulla on mahdollisuus näyttää työnantajalla mitä osaat ja ootko ahkera. Monesti työssäoppimispaikka on myös ensimmäinen työpaikka, josta saat arvokkaat työkokemukset tulevaisuutta varten, joten hoida se kunnolla.Soittelevat kotiin... LOL.
- Anonyymi
Billu
- Anonyymi
Itseä kiinnostaisi auto ala mutta en ihan kauheasti autoista tiedä. Kannattaako silti alalle mennä vaikka ei etukäteen hommista paljoa ole tietoa?
- Anonyymi
Jo etukäteen on hyvä osata erottaa auto hevosesta. Muuten kaiken oppii koulussa, jos alalle haluaa. Tai oppii siis siihen pisteeseen, että pärjää töissä.
- Anonyymi
Moi, kaverini hakee just opiskelemaan ajoneuvo alan perustutkintoa. Minkälainen se hakuvaiheen haastattelu on? Mitä siellä kysellään? Tietty motivaatiota, mutta mitä muuta?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst25314389Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1483877PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1283742Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1661559En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O211524Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3771518Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn491286Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81071Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok45948En pystynyt vaan vastaamaan...
Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔105837