Tanssinopettajat eivät osaa tanssia?

itse olen parempi

Viime kuussa menin sellaiseen tupailtaan, jossa oli torvisoittokunta orkesterina ja illan ohjelmassa oli rivitanssiesitys ja sitten rivitanssin opetusta halukkaille. Lopuksi soittokunta soitteli tanssimusiikkia ja lattia oli vapaa tanssijoille. Porukka, jonka matkassa olin, tiesi minun käyneen tanssikursseilla. Näitä innokkaita rivitanssityttöjäkin oli siinä samassa pöydässä kuin minä. Siitä jouduinkin rivitanssikoulutukseen ja myöhemmin illalla vielä torvisoiton tahdissa tanssimaan yli oman tarpeen.

Tanssin osaaminen ei ole itsestäänselvyys, vaikka olisi olevinaan kuinka tanssitaitoinen ja täydellinen tanssija. Nimittäin hain myös lattialle molempia rivitanssiopettajia, toista chachalle ja toista hitaalle valssille. Ei siitä tanssista oikein kummankaan kanssa mitään tullut. Sopii ihmetellä, millä keinoin he ovat tanssinopettajan statuksen saavuttaneet. Todellisuudessa tanssin ammattilaiset eivät osaa yhtään mitään ja todelliset osaajat ovat ihan muita ihmisiä.

21

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä teet kahden rivitanssiopettajan perusteella. Meilläpäin molemmat naispuoliset tanssiopettajat ovat loistavia tanssijoita. Molemmat erilaisia vietäviä toki, mutta hyviä kumpikin.

      Siis todelisuudessa tanssin ammattilaiset osaavat lähes kaiken ja ovat todellisia osaajia. Rivitanssiopettajista en tiedä mitään!

    • Kauko.

      Ensinnäkin on kaksi taitoa opettaa tanssimista ja tanssia itse. Kummassakin voi olla hyvä.
      Toiseksi tassinopettajt ovat yleensä keskittyneet omaan tanssilajiinsa ja hallitsevat
      vain sen hyvin. Tanssinopettajan aika ei vain riitä kierrellä kaikilla erityyppisillä tanssikursseilla. Kyllä he oppisivat kun opettelisivat.
      Kolmas ongelma etenkin paritansseissa on se että ei löydä mistään naista jonka kanssa opetella. Tuollaisia kuin sinä kyllä on jotka tanssivat yhden kappaleen ja kirjoittavat sitten Suomi palstalle että eihän tuo osaa mitään. Mutta sellainen tarvittaisiin joka harjoittelee yhdessä edes silloin tällöin ja ei heti lähde paremman miehen perään jos sellainen jossin vilahtaa.
      Tanssinopettaja on ihan tavallinen ihminen jonka myös pitää harjoitella.

    • Hauska kökkö prövö:D

      Heh, jätitkö tarkoituksella otsikosta sanan "Rivi" pois... (Rivi)"tanssinopettajat eivät osaa tanssia"?? Vai pääsiko ihan unohtumaan kun noin järisyttävän otsikon sait aikaan :D

      " Nimittäin hain myös lattialle molempia rivitanssiopettajia.."
      -Heh, sullapa onkin iso otanta..


      Kiitän makeista nauruista :DD

    • Toinen näkemys

      Itse olen sitä mieltä, että jokainen tanssinopettaja (vähintään puolta tusinaa olen tanssittanut) ja jokainen enemmän tanssinut nainen on helppo ja hyvä tanssitettava. Vähemmän tanssineet ovat paljon vaativampia vietäviä. Olen myös sitä mieltä, että jokainen nainen tanssii paritansseja aivan niin hyvin kuin viejä vie. Jos vietävä ei mene kuten viedään, niin silloin viejä ei luultavasti vie musiikkiin ja siinähän on vikaa silloin vähän molemmissa.

      • Osaavat ja eivät osa

        Ei nämä "tanssinopettat" useinkaan ole tanssin ammattilaisia. Ovat käyneet itse kursseja ja tanssikokemusta on kertynyt vähän, niin se tanssin sielu puuttuu. Ei tätäkään voi yleistää mutta kokemusta on tästäkin alueesta. opettaa osataan kuviot hallitaan, mutta itse tanssi ei sitten olenkaan sitä mitä pitäisi.


      • Ammattilainen?
        Osaavat ja eivät osa kirjoitti:

        Ei nämä "tanssinopettat" useinkaan ole tanssin ammattilaisia. Ovat käyneet itse kursseja ja tanssikokemusta on kertynyt vähän, niin se tanssin sielu puuttuu. Ei tätäkään voi yleistää mutta kokemusta on tästäkin alueesta. opettaa osataan kuviot hallitaan, mutta itse tanssi ei sitten olenkaan sitä mitä pitäisi.

        Mikä on ammattilainen?

        Joskus ei käyty lainkaan kouluja, opittiin asiat kantapään kautta. Onko 70 vuotta levyseppähitsaajana vähemmän ammattilainen kuin juuri koulun penkiltä tullut keltanokka, joka näki hitsivehkeet ekan kerran koulussa?

        Sitä paitsi, meilläpäin opettajat kyllä kertovat nettisivuillaan koulutuksensa ja kaikilta löytyy myös muodollinen pätevyys, mutta sen lisäksi myös harrastustaustaa ja oikeaa kiinnostusta työtään kohtaan.

        Kilpatanssin opetus voi olla sitten oma taiteen (?!) lajinsa, eli siellä mennään juuri tietyn kaavan mukaan ja sillähän ei mielestäni tanssin kanssa ole mitään tekemistä, siinä ei tulkita yhtään mitään.. paitsi ehkä koreografi omassa työssään.


      • tanssin taigaa
        Ammattilainen? kirjoitti:

        Mikä on ammattilainen?

        Joskus ei käyty lainkaan kouluja, opittiin asiat kantapään kautta. Onko 70 vuotta levyseppähitsaajana vähemmän ammattilainen kuin juuri koulun penkiltä tullut keltanokka, joka näki hitsivehkeet ekan kerran koulussa?

        Sitä paitsi, meilläpäin opettajat kyllä kertovat nettisivuillaan koulutuksensa ja kaikilta löytyy myös muodollinen pätevyys, mutta sen lisäksi myös harrastustaustaa ja oikeaa kiinnostusta työtään kohtaan.

        Kilpatanssin opetus voi olla sitten oma taiteen (?!) lajinsa, eli siellä mennään juuri tietyn kaavan mukaan ja sillähän ei mielestäni tanssin kanssa ole mitään tekemistä, siinä ei tulkita yhtään mitään.. paitsi ehkä koreografi omassa työssään.

        Ammattilainen on kuka elantonsa ansaitsee lajissaan. Harvoilla suomalaisilla on päätyö tanssin opetuksessa.


      • kimmo10011
        Ammattilainen? kirjoitti:

        Mikä on ammattilainen?

        Joskus ei käyty lainkaan kouluja, opittiin asiat kantapään kautta. Onko 70 vuotta levyseppähitsaajana vähemmän ammattilainen kuin juuri koulun penkiltä tullut keltanokka, joka näki hitsivehkeet ekan kerran koulussa?

        Sitä paitsi, meilläpäin opettajat kyllä kertovat nettisivuillaan koulutuksensa ja kaikilta löytyy myös muodollinen pätevyys, mutta sen lisäksi myös harrastustaustaa ja oikeaa kiinnostusta työtään kohtaan.

        Kilpatanssin opetus voi olla sitten oma taiteen (?!) lajinsa, eli siellä mennään juuri tietyn kaavan mukaan ja sillähän ei mielestäni tanssin kanssa ole mitään tekemistä, siinä ei tulkita yhtään mitään.. paitsi ehkä koreografi omassa työssään.

        "Kilpatanssin opetus voi olla sitten oma taiteen (?!) lajinsa, eli siellä mennään juuri tietyn kaavan mukaan ja sillähän ei mielestäni tanssin kanssa ole mitään tekemistä, siinä ei tulkita yhtään mitään.. paitsi ehkä koreografi omassa työssään."

        No hoh hoijaa mikä kommentti.Tuolla kommentilla paljastit vain oman tietämättömyytesi ja tyhmyytesi.


      • Se koira älähtää...
        kimmo10011 kirjoitti:

        "Kilpatanssin opetus voi olla sitten oma taiteen (?!) lajinsa, eli siellä mennään juuri tietyn kaavan mukaan ja sillähän ei mielestäni tanssin kanssa ole mitään tekemistä, siinä ei tulkita yhtään mitään.. paitsi ehkä koreografi omassa työssään."

        No hoh hoijaa mikä kommentti.Tuolla kommentilla paljastit vain oman tietämättömyytesi ja tyhmyytesi.

        Tiedän helkkarin monta kilpatanssijaa, jotka ovat täysiä untamoita lavoilla, eivät viedä kuin tietyllä kaavalla, eikä mitään taitoa tulkita musiikkia.


      • kimmo10011
        Se koira älähtää... kirjoitti:

        Tiedän helkkarin monta kilpatanssijaa, jotka ovat täysiä untamoita lavoilla, eivät viedä kuin tietyllä kaavalla, eikä mitään taitoa tulkita musiikkia.

        No se että pari vuotta on tanssinut kilpatanssia ei vielä kenestäkään mestaria tee.
        Tulkinta ja tulkinta ,lavatanssijat kun saisivat edes hitusen tanssitekniikkaa niin voisivat puhua sen jälkeen edes tanssimisesta.
        Kävisit katsomassa vaikka Helsinki Openia seuraavan kerran ja tule puhumaan sitten.Huomaat mikä ero on kilpat. ja lavatanssilla.


      • Huomaan eron ;)
        kimmo10011 kirjoitti:

        No se että pari vuotta on tanssinut kilpatanssia ei vielä kenestäkään mestaria tee.
        Tulkinta ja tulkinta ,lavatanssijat kun saisivat edes hitusen tanssitekniikkaa niin voisivat puhua sen jälkeen edes tanssimisesta.
        Kävisit katsomassa vaikka Helsinki Openia seuraavan kerran ja tule puhumaan sitten.Huomaat mikä ero on kilpat. ja lavatanssilla.

        Kyllä minä sen eron olen huomannut, siihen riittää ihan sen sokeankin silmän käyttö.. ehkä vain olemme eri mieltä siitä kumpi on tanssia ;)


      • Fruktista
        Se koira älähtää... kirjoitti:

        Tiedän helkkarin monta kilpatanssijaa, jotka ovat täysiä untamoita lavoilla, eivät viedä kuin tietyllä kaavalla, eikä mitään taitoa tulkita musiikkia.

        Olen katsellut lavoilla satoja tanssijoita lavoilla jotka ovat täysin pihalla koko tanssimisesta. Ei osata edes tanssien periaatteellisia alkeita.
        Kuitenkin luulot itsestään ovat taivaissa eli kun ei osata tanssia niin sitten on pakko vedota omaan taiteelliseen tulkintaan ja sen varjolla voi könkkästä miten sattuu. Ja vaikka itse tanssimisessa ei ole päätä ei häntää niin käsitys omista taiteellisista lahjoista on pilvissä.


      • Tärkeintä onkin..
        Fruktista kirjoitti:

        Olen katsellut lavoilla satoja tanssijoita lavoilla jotka ovat täysin pihalla koko tanssimisesta. Ei osata edes tanssien periaatteellisia alkeita.
        Kuitenkin luulot itsestään ovat taivaissa eli kun ei osata tanssia niin sitten on pakko vedota omaan taiteelliseen tulkintaan ja sen varjolla voi könkkästä miten sattuu. Ja vaikka itse tanssimisessa ei ole päätä ei häntää niin käsitys omista taiteellisista lahjoista on pilvissä.

        ..tanssin ilo ja jos naiset hakee yhä uudelleen, niin eiköhän se tulkinta ole silloin ihan passeli ilman kurssejakin.


      • khgkhkhgh
        Tärkeintä onkin.. kirjoitti:

        ..tanssin ilo ja jos naiset hakee yhä uudelleen, niin eiköhän se tulkinta ole silloin ihan passeli ilman kurssejakin.

        Naiset hakevat ketä tahansa. Sopii katsella vaikka naistenhaulla. Ei sinne koskaan jää ketään miestä seisomaan, vaan pihaltakin käydään raahaamassa lattialle. Olisi tarpeellista kouluttaa naisia siten, että tanssitaan vain tanssia osaavien kanssa. Muuten miehet eivät ikinä opi.


      • tangon huumaa
        Tärkeintä onkin.. kirjoitti:

        ..tanssin ilo ja jos naiset hakee yhä uudelleen, niin eiköhän se tulkinta ole silloin ihan passeli ilman kurssejakin.

        Minunkin mielestä paras tanssitaidon (lavatanssin) mittari on juurikin naisten haku.
        Naiset tietää.

        Tosin varmasti tanssin hakuun vaikuttaa miehen komeuskin.
        Ainakin naisia hakiessa on se varmasti yksi kriteeri. Tosin aivan turha, eihän sitä daamia joudu edes katseleen suljetun otteen tanssissa.

        Mitä tulee näihin kilpatansijoihin, eiköhän anneta niiden parenmuuden päättää tuomaristo.
        Upeastihan ne menee lavoillakin...keskenään.
        Minulla ei tosin ole kokemusta tanssittaa kilpatansijatarta. Ainakaan tietoisesti.


      • tangon huumaa
        khgkhkhgh kirjoitti:

        Naiset hakevat ketä tahansa. Sopii katsella vaikka naistenhaulla. Ei sinne koskaan jää ketään miestä seisomaan, vaan pihaltakin käydään raahaamassa lattialle. Olisi tarpeellista kouluttaa naisia siten, että tanssitaan vain tanssia osaavien kanssa. Muuten miehet eivät ikinä opi.

        Missä sinä käyt tanssimassa?

        Mietin vaan, kun aina välillä joutuu lähteen hakurivistä pois kun ei kelpaa kellekkään.


    • tulipahan mentyä

      Oma otantani on yksi kappalepari tanssinopettajan kanssa. Hän oli teknisesti pätevä, mutta ei ollut mikään hieno kokemus silti.

      • Menisin vaikka heti

        Minulla on tanssinopettajista päinvastaisia kokemuksia. Olen tanssinut miesten ja joskus naistenkin kanssa (olen nainen), ja tanssi on aina ollut vähintäänkin miellyttävää ja helppoa, mutta usein jopa pään sekoittavan upeaa. :)

        Paritanssissa viejällä on niin suuri rooli, että taitavinkaan seuraaja ei pysty korjaamaan viejän rytmitajun, musiikintulkinnan tai vientitaidon puutteita. Sen sijaan taitava viejä voi korjata seuraajan mahdollisia virheitä ja saada tämän ylittämään itsensä. Ja mikäs sen mukavampaa. :D


    • ouiho

      Veit rivitanssijan valssille ja ei muka onnistunut? Yhtä järjellinen valitus kuin että olisi ottanut pesäpalloilijan jalkapallojoukkueeseen ja sitten valittaa osaamisesta.

      • korrekti tanssitapa

        Voiko sitä edes tanssimiseksi kutsua jos ei osaa edes vakiotanssien perusaskeleita. Miten joku voi olla tuommoinen että kaakatta kaakattamasta päästyäänkin eikä opettele. Ihan sama jos väittäisi osaavansa lukea vaikka ei osaisikaan.

        Riittää että osaa vakiotanssin perusaskeleet, sitten voi mennä yleisellä paikalla tanssimaan. Vähän saman tapaan pitää osata edes muotokuva maalata jos väittää maalauksiaan abstraktiseksi taiteeksi. Ei mielestäni ole kohtuuttomasti vaadittu.


      • osaatko itse kaiken?
        korrekti tanssitapa kirjoitti:

        Voiko sitä edes tanssimiseksi kutsua jos ei osaa edes vakiotanssien perusaskeleita. Miten joku voi olla tuommoinen että kaakatta kaakattamasta päästyäänkin eikä opettele. Ihan sama jos väittäisi osaavansa lukea vaikka ei osaisikaan.

        Riittää että osaa vakiotanssin perusaskeleet, sitten voi mennä yleisellä paikalla tanssimaan. Vähän saman tapaan pitää osata edes muotokuva maalata jos väittää maalauksiaan abstraktiseksi taiteeksi. Ei mielestäni ole kohtuuttomasti vaadittu.

        Kyllä pesäpalloilijakin varmaan tuntee jalkapallon perussäännöt ja osaa potkia vastustajan maalia kohti, mutta on silti huono oikeassa jalkapallo-ottelussa. Eikä jokaisen taidemaalarin tarvitse osata muotokuvia maalata. Miksi pitäisi? Useimmat näyttelijätkin pysyvät tietyssä genressä jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2326
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      175
      1974
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      46
      1451
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1200
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe