Koirien käyttötarkoituksia

Doggy d

Tulipa mieleeni koittaa listata missä ja miten koiria käytetään, nämähän ei ole toisensa poissulkevia kategorioita:

- seura-/kotikoira, lenkkikaveri
- harrastuskoira (toko, agility, näyttely, metsästys, koiratanssi, jne)
- hypokoira (haistaa alhaisen verensokerin)
- kuten yllä, mutta syöpään
- poliisikoira (suojelukoira)/pommikoira, jne.
- homekoira
- pelastuskoira (= kadonneen etsintä)
- vesipelastuskoira
- rajavartiolaitos/huumekoira
- kaveri-/terapiakoira, esim. Lapset ja vanhukset
- vartijakoira
- paimenkoira
- laumanvartija
- työkoira/turvallisuusala
- rekikoira
- sotapoliisin koira

Unohtukohan monta?
Eipä se ihminen arvannut sutta kesyttäessään mihin kaikkeen koirasta vielä on :)

155

2781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moneksi on!

Opaskoira, avustajakoira. Varmasti vielä lisää.

• Ap.

Oho, mä luulin ton kyllä jo listanneeni, mutta taisin pyyhkiä vahingossa pois :)
        Eli sokeat ja muut heikosti näkevät olis ollu mun pointti, onkohan opaskoiria muuhunkin käyttöön kuin näkövammaisille?

• Ap.
        Ap. kirjoitti:

Oho, mä luulin ton kyllä jo listanneeni, mutta taisin pyyhkiä vahingossa pois :)
        Eli sokeat ja muut heikosti näkevät olis ollu mun pointti, onkohan opaskoiria muuhunkin käyttöön kuin näkövammaisille?

Vielä; Onko avustajakoira sellainen joka esim tuo tavaran, nostaa sen, sammuttaa valot, jne?

• Ap.
        Ap. kirjoitti:

Vielä; Onko avustajakoira sellainen joka esim tuo tavaran, nostaa sen, sammuttaa valot, jne?

Googlasinkin itse tolla termillä :)

http://www.avustajakoira.fi/17

• Ap. kirjoitti:

seuraksi lenkkille leikkiin ja harrastuksiin sekä haleihin :D

• J.Ranta
        Ap. kirjoitti:

Hei, aivan oikein. Avustajakoira auttaa arkisissa askareissa. Avustajakoirat on koulutettu auttamaan liikuntarajoitteisia henkilöitä. Koirat koulutetaan Kemiössä Brusabyn luonnonvaraoppilaitoksessa. Invalidiliitto omistaa koirat ja luovuttaa ne käyttöön. Lisäksi Suomessa on muutama sellainen avustajkoira, jotka omistaja on kouluttanut itse ja sitten on suoritettu vaadittavat testit. Tällä hetkellä Suomessa on 63 koulutettua avustajakoiraa. Suurin osa niistä on labradorinnoutajia. Koiria tarvittaisiin paljon lisää, mutta enempään koulutukseen ei ole määrärahoja. Monet yritykset osallistuvat nk. kummikoiran koulutukseen lahjoittamalla rahaa, esim. Ruukki.

• 14372
        J.Ranta kirjoitti:

Hei, aivan oikein. Avustajakoira auttaa arkisissa askareissa. Avustajakoirat on koulutettu auttamaan liikuntarajoitteisia henkilöitä. Koirat koulutetaan Kemiössä Brusabyn luonnonvaraoppilaitoksessa. Invalidiliitto omistaa koirat ja luovuttaa ne käyttöön. Lisäksi Suomessa on muutama sellainen avustajkoira, jotka omistaja on kouluttanut itse ja sitten on suoritettu vaadittavat testit. Tällä hetkellä Suomessa on 63 koulutettua avustajakoiraa. Suurin osa niistä on labradorinnoutajia. Koiria tarvittaisiin paljon lisää, mutta enempään koulutukseen ei ole määrärahoja. Monet yritykset osallistuvat nk. kummikoiran koulutukseen lahjoittamalla rahaa, esim. Ruukki.

Ois kiva omistaa 8 koiraa ja 7.5 kk kultn tilda

• trdgg

Metsästyskoira, taistelukoira.

• moneksi on!

Moni koira huomaa jo tunteja ennen omistajansa saavan epilepsiakohtauksen, ja kramppi voi olla enneltaehkäistävissäkin. Varmasti listasta puuttuu vielä, mutta tämä tuli mieleen. Rauniokoiran mainitsitko? Kuinka paljon hyötyjä ihmisen parhaasta ystävästä onkaan, mutta yksisilmäiset umpimielet jaksavat lietsoa koiravihaa ja linkkailla ääriesimerkkejä... Voi lapset lapset! Surullisia olette. Jos joltakulta läheiseltä lähtee kyky nähdä, ja päättää yrittää saada hankituksi opaskoiran päästäkseen kulkemaan, oletteko kannustamassa vai kaukaa nillittämässä kuinka "saastainen hullu rakki" voi viedä sut kauppaan?

• moneksi on!
        moneksi on! kirjoitti:

Moni koira huomaa jo tunteja ennen omistajansa saavan epilepsiakohtauksen, ja kramppi voi olla enneltaehkäistävissäkin. Varmasti listasta puuttuu vielä, mutta tämä tuli mieleen. Rauniokoiran mainitsitko? Kuinka paljon hyötyjä ihmisen parhaasta ystävästä onkaan, mutta yksisilmäiset umpimielet jaksavat lietsoa koiravihaa ja linkkailla ääriesimerkkejä... Voi lapset lapset! Surullisia olette. Jos joltakulta läheiseltä lähtee kyky nähdä, ja päättää yrittää saada hankituksi opaskoiran päästäkseen kulkemaan, oletteko kannustamassa vai kaukaa nillittämässä kuinka "saastainen hullu rakki" voi viedä sut kauppaan?

Kuulokoira.

• Heeler
        moneksi on! kirjoitti:

Mä itte kanssa mietin tota epilepsiakoiraa, kun se vielä oppisi soittamaan jollekin, että hei tarttis jeesiä. :) Mulla noin muuten prioriteetteina olis vartiointi (onnistuu sakemannilta yhtälailla kuin myös pienemmiltäkin paimenkoirilta), seurakoira ja jälki.

• ...
        moneksi on! kirjoitti:

Minkä rotuiset koirat voivat parhaiten aistia epilepsiakohtauksen etukäteen?

• ap.

Tässä kootusti tähän saakka, lisäsin ainakin ton "kanttarellikoiran" :)

- seura-/kotikoira, lenkki-/ulkoilukaveri, omaksi/kodin turvaksi otettu
      - harrastuskoira (toko, agility, näyttely, metsästys, koiratanssi, jne)
      - epilepsiakohtauksen ennalta havaitseva koira (ei termiä tällaiselle?)
      - homekoira
      - pelastus-/rauniokoira (= kadonneen etsintä)
      - vesipelastuskoira
      - vartijakoira (teollisuustilat, kotona oma piha)
      - paimenkoira
      - laumanvartija
      - rekikoira
      - sotapoliisin koira
      - opaskoira (sokeat ja muut heikosti näkevät)
      - avustajakoira (sytyttää valot, tuo tavaroita, avaa ovet)
      - kuulokoira
      - kanttarellien tmv. sienien etsijä

• ap.

nojoo, ei toi sienikoira nyt ehkä sentään oma kategoriansa oo... mutta sienikaverina varmaan aika kiva! :)

• dedde

Entä metsästyskoira?

• Ap.
        dedde kirjoitti:

Entä metsästyskoira?

Se on tuolla harrastuksen alla, mutta pitäisikö olla ihan omanaan?
        Tai ajattelin että Suomessa ei ammatikseen kukaan metsästäisi, vain harrastuksena? En tiedä yhtään...
        Varmaan pitäiskin olla oma kategoriansa.

• pitäisi omanaan
        Ap. kirjoitti:

Se on tuolla harrastuksen alla, mutta pitäisikö olla ihan omanaan?
        Tai ajattelin että Suomessa ei ammatikseen kukaan metsästäisi, vain harrastuksena? En tiedä yhtään...
        Varmaan pitäiskin olla oma kategoriansa.

Entä vesipelastuskoira, kanttarellikoira ja seurakoira? Eivät nekään ole mitään ammattitoimintoja, vaikka tuolla erikseen lukevatkin. Monta kertaa poliisi tarvitsee metsästyskoiraa esim. haavoittuneen hirven tai vihaisen karhun tavoittamiseksi. Taidat vihata metsästystä.

• ap.
        pitäisi omanaan kirjoitti:

Entä vesipelastuskoira, kanttarellikoira ja seurakoira? Eivät nekään ole mitään ammattitoimintoja, vaikka tuolla erikseen lukevatkin. Monta kertaa poliisi tarvitsee metsästyskoiraa esim. haavoittuneen hirven tai vihaisen karhun tavoittamiseksi. Taidat vihata metsästystä.

vihata metsästystä? on sulla logiikassa pikku aukko.

koitin niputtaa koti- ja harrastuskoirat yhteen, ja virka- ja muut hyötykäyttöasiat omille riveille ja enkö maininnutkin jo että nämä ei ole toisensa poissulkevia kategorioita?
        enkö myös maininnut että kanttarellikoira nyt ei ehkä oma kategoriansa ole kuitenkaan, vaikka sen jo kerkesin tuonne omalle rivilleen laittaa?
        Näitä kirjoituksia kun ei voi muokata jälkikäteen.

Metsästys toki on hyötyjuttu, joten sen voisin ottaa pois harrastuksen alta omaksi rivikseen kyllä, vaikka tietysti on myös harrastus.

niin, metsästys on mulle ihan yhdentekevä asia. Kummisetäni oli kova metsä- ja kalamies, koiranomistaja, sekä kotikadulta löytyy toinen samanlainen, kivoja ihmisiä, kivoja koiria, metsästävät taikka eivät.

• hahaahaa
        ap. kirjoitti:

vihata metsästystä? on sulla logiikassa pikku aukko.

koitin niputtaa koti- ja harrastuskoirat yhteen, ja virka- ja muut hyötykäyttöasiat omille riveille ja enkö maininnutkin jo että nämä ei ole toisensa poissulkevia kategorioita?
        enkö myös maininnut että kanttarellikoira nyt ei ehkä oma kategoriansa ole kuitenkaan, vaikka sen jo kerkesin tuonne omalle rivilleen laittaa?
        Näitä kirjoituksia kun ei voi muokata jälkikäteen.

Metsästys toki on hyötyjuttu, joten sen voisin ottaa pois harrastuksen alta omaksi rivikseen kyllä, vaikka tietysti on myös harrastus.

niin, metsästys on mulle ihan yhdentekevä asia. Kummisetäni oli kova metsä- ja kalamies, koiranomistaja, sekä kotikadulta löytyy toinen samanlainen, kivoja ihmisiä, kivoja koiria, metsästävät taikka eivät.

Metsästys,esimerkiksi hirvestys on hyötyjuttu ihmisille kuin sitä harrastaville koirillekin. Samoin ketunmetsästys,tai jäniksen. Mutta laillisissa rajoissa ja sääntöjen mukaan.

Kaksi meidän hirvikoiraa ovat myös hyviä marjakoiria. Molemmat tunkevat kuononsa mustikka-,puolukka-, ja karpalomättääseen ja taistelu alkaa... :D

Minä olen sitten se joka siivoaa ulkohäkeistä sulamattomia ja ehjiä marjoja.

Yritin kerran kouluttaa yhtä niistä avaintenetsijä-koiraksi,mutta koiran oma luonto ja eläinten jäljet ja hajutveivät liikaa huomiota. Sinne meni tuvan ja auton avaimet,metsään,ikiajoiksi...

• mun oma hauva

Listaan vielä ruumis koira.
        Mun rotikka alkaa käyttäytyyn oudosti kun mun verensokeri laskee. Mul tosi vaikee diabetes. Lenkillä se alkaa menee ihan jalan vieressä eikä välitä muista vaik on muuten kamala uhooja. Katsoo muo koko ajan ja sit vasta ite huomaan et on aika lähtee kotiin. Ja kotona sueraa muo jonkin aikaa.Niin voi kun osaisi soittaa jollekin, jos ois tosi paha paikka.

• viiia34

Näyttelijät viihdyttäjät ;)

Kettuterrieri oli yksi eniten tienaavia rotuja The thin Man-elokuvaroolissaan ..30luvulla muistaakseni..Rin Tin tin (saksanpaimenkoira)ei tienannut ihan noin paljon vaikka oli kuuluisampi samoin Lassie(collie..oli monta eri koiraa Lassien roolissa)..

Kettuterrieri ja villakoira oli aikoinaan paljon sirkuksen hauskuuttajia. Ja kettuterrieriä myös mainoksissa olvikoira ja sämpylämainos etc. Pyreneittenpaimenkoiraa mainoksissa myös yksi tulee mieleen ja varmasti moni muukin rotu kuten kultainen noutaja.

Sarjakuvan inspiroijia beagle ja kettuterrieri Snoopy ja Milou.

• 2146edfs

heh mulle tulee aina vain mieleen joku sukka-mainos sidoste tmv. missä muistaakseni jotkut terrierit (?) vetivät sitä sukkaa eri suuntiin ja se sukka tietysti kesti sen vedon ;)

• moneksi on!
        2146edfs kirjoitti:

heh mulle tulee aina vain mieleen joku sukka-mainos sidoste tmv. missä muistaakseni jotkut terrierit (?) vetivät sitä sukkaa eri suuntiin ja se sukka tietysti kesti sen vedon ;)

2146edfs ja ap.,kiva,tälläkin palstalla jopa jotain positiivista! :)

• viiiia34
        2146edfs kirjoitti:

Kettuterriereitähän nuo ja silloin sukat vielä kesti mutta nykyisin mainos kadonnut ja sukat heikentyneet..ei kestä edes kuukautta :(

• jälki

hajukoira

• jalki13

Siis hajutunnistus jälkikoira

Hajuseminaari Heurekassa 28.09 - 29.09.2013.

Jokainen voi kouluttaa koiralleen esim. '.ETSI MUN ESINE ' siten saat itsellesi innokkaan kotikoiran avustajan arkeen.

• ejhhenne

Näyttelyt voitaisiin mainita erikseen. Sekään ei mielestäni ole varsinaista koiraharrastusta, vaan koirien esittelyä. Ja sillä esittelyllä tarkoitan myös järkevää sellaista, kuten tarjota tietyistä roduista kiinnostuneille mahdollisuus tavata luonnossa kyseiset rodut ja niiden omistajat.

Agility, toko ym. kevyehköt aktiivitoiminnat koiran kanssa ovat mielestäni ennemmin osuvia perinteiseksi harrastuskoiraksi. Ja metysästyskin erikseen, onhan metsästys kumminkin myös elinkeino.

Ja retkikoira tai lenkkikoira (voidaan myös laskea yhteen, eli retki-/lenkkikoira), sillä koira kannustaa ihmistä liikkumaan :-)

No näistä voidaan olla montaa mieltä, mutta ei se mitään haittaa, jos noita käyttötarkoituksia vähän enemmän "hajotetaan", kuten kirjataan esim. tuo näyttelykoira ja metsästyskoira erikseen.

Mukava kysely :-)

• mummeli :)

Mun koira on mulle maailman paras lenkkikaveri :)

• Miksi kakara

Miksi sinulla on kakara? En edes viitsinyt lukea viestiketjua. Mutta samaa voi kysyä ihmisiltä joilla on kakara? Miksi?

• kelivaisto'

Sääkoira. Tutullani on posavinanajokoira, joka menee sängyn alle tärisemään jo ennen kuin ukkospilvet ovat edes pään päällä. Tuttuni tietää siitä, että jaahas nyt alkaa ukkostamaan.

• Oot hullun törkee.

Vanhemmillasi taitaa olla häpeämistä, kun he ovat sinut tehneet. Olet varmaan sitä mieltä, että heidän olisi ollut järkevämpää jättää kakara tekemättä, eli sinut. Mielestäsihän ei ole mitään järkeä hankkia kakaroita.

Onneksi minulla on kakaroita. Kun kuolen, he pitävät huolen siitä, mitä minulta jää, kuten rakkaista puuveistoksistani ja aarnioituneesta metsästäni.

• ap.

Tässä päivitettyä, hieman muutettua listaa, koitin ottaa huomioon kaikkien kommentit, toivottavasti mitään ei unohtunut:

- seura-/kotikoira
      - lenkki-/ulkoilukaveri
      - harrastuskoira (toko, agility, näyttelyt, metsästys, koiratanssi, jne)
      - epilepsiakohtauksen ennalta havaitseva koira (ei termiä tällaiselle?)
      - homekoira
      - pelastus-/rauniokoira (= kadonneen etsintä)
      - vesipelastuskoira
      - vartijakoira (teollisuustilat, kotona oma piha tai oma talo)
      - paimenkoira
      - laumanvartija
      - rekikoira
      - sotapoliisin koira
      - opaskoira (sokeat ja muut heikosti näkevät)
      - avustajakoira (sytyttää valot, tuo tavaroita, avaa ovet)
      - kuulokoira
      - hajukoira
      - metsästyskoira (hyötykäytössä, esim. autoon törmännyt loukkaantunut hirvi jäljitetään)
      - käyttö mainoksissa, tv-sarjoissa ja elokuvissa (vaikka Lassie)
      - sirkuskoira (esim. tekee temppuja)
      - näyttelyt (hyötynäkökoht: tarjotaan roduista tietoa/mahdollisuus tavata koiria)
      - Muuta yleistä hyötyä/"käyttötarkoituksia" koiralle:
      - kertovat ukkosen tulosta
      - kertovat epilepsiakohtauksen tulosta (onko ihan koulutettuja epilepsiakoiriakin?)
      - etsivät esim. kanttarelleja

• ap.

jaaha, sisennykset hävisi kun liitin tekstin, eli piti olla:

- Muuta yleistä hyötyä/"käyttötarkoituksia" koiralle:
        --- kertovat ukkosen tulosta
        --- kertovat epilepsiakohtauksen tulosta (onko ihan koulutettuja epilepsiakoiriakin?)
        --- etsivät esim. kanttarelleja

• viiiiia34

Milou (karkeakarvainen kettuterrieri ja snoopy beagle puuttui listasta.

Niin paljon lukenut, katsellut kaunista piirrosjälkeä ja viihtynyt Hergen sarjakuvan parissa sateisina päivinä lapsena.

Eli sarjakuvahamot(kettuterrieri ja beagle) :)

Ja myös taiteessa koira näkyy esim kääpiökoirat 1700luvun taide ja veistokset

Taide

Esim yksi kuuluisimpia on akitatlle tehty uskollisuuspatsas..isännän kuoltua kävi junaasemalla odottamassa isäntää joka päivä jos muistan oikein.

Myös uskonnollinen merkitys esim tiibetin pikkukoirat karkotti pahoja henkiä ja muistutti pientä leijonaa..ja annettiin vain arvokkaimmille vieraille.
        eli pyhä eläin(pekingeesi)

• viiia34
        viiiiia34 kirjoitti:

Milou (karkeakarvainen kettuterrieri ja snoopy beagle puuttui listasta.

Niin paljon lukenut, katsellut kaunista piirrosjälkeä ja viihtynyt Hergen sarjakuvan parissa sateisina päivinä lapsena.

Eli sarjakuvahamot(kettuterrieri ja beagle) :)

Ja myös taiteessa koira näkyy esim kääpiökoirat 1700luvun taide ja veistokset

Taide

Esim yksi kuuluisimpia on akitatlle tehty uskollisuuspatsas..isännän kuoltua kävi junaasemalla odottamassa isäntää joka päivä jos muistan oikein.

Myös uskonnollinen merkitys esim tiibetin pikkukoirat karkotti pahoja henkiä ja muistutti pientä leijonaa..ja annettiin vain arvokkaimmille vieraille.
        eli pyhä eläin(pekingeesi)

Lisään vielä taiteen ja uskonnon merkitys on suuri ihmiselle ja koirallakin on ollut osansa siinä..ja löytyy todella vanhoja vaikka chihuahua veistoksia meksikosta..joilla ollut joku kulttuurinen merkitys.

Ja myös (diplomatia) politiikassa on koira saanut osansa ja esim kekkonen sai venäjältä lahjaksi venäjän vinttikoirat.

• Ap.
        viiia34 kirjoitti:

Lisään vielä taiteen ja uskonnon merkitys on suuri ihmiselle ja koirallakin on ollut osansa siinä..ja löytyy todella vanhoja vaikka chihuahua veistoksia meksikosta..joilla ollut joku kulttuurinen merkitys.

Ja myös (diplomatia) politiikassa on koira saanut osansa ja esim kekkonen sai venäjältä lahjaksi venäjän vinttikoirat.

Hyviä pointteja :)
        Mulle tuli vielä sellainen mieleen, että koiran pitäminen opettaa vastuullisuutta lapsille, vastuuta koirasta voi ja kannattaa jakaa lapsen iän/kypsyyden/kokemuksen/koon, jne. mukaan. Ja miksei tuo opettaisi vastuuta vähän vanhemmillekin vielä.

Ja sitten olen ollut dobermannin vetämässä pulkassa talvella :)

• 8+4

tryffelikoira

• pro koirat

• namss.

- kuumakoira

• moneksi on!

Ap.,epilepsiakoiria ei varsinaisesti kouluteta,sen voi tehdä itse,jos koiralla jo valmiiksi taipumusta varottaa kohtauksesta. Paimenkoirilla oon sitä huomannut,varsinkin saksan-. Koira vaistoaa,ehkä haistaakin tulevan kohtauksen,ihminenkin sen joskus huomaa,epilepsiaa sairastavan muuttuneesta käytöksestä,mutta takuuvarmaahan se ei ole. Oma saksanpaimeneni on useasti estänyt ystävääni menemästä minnekään ja ohjannut hänet sohvalle. Hetken päästä ystäväni on saanut kohtauksen. Koiran toimintaa olen vahvistanut kehumalla varottelusta,paimentamisesta. Koirani pääsee toteuttamaan luonnollista paimennusviettiään,eikä ole useinkaan erehtynyt,ehkä jopa ennemmin saanut kohtauksen estettyä saamalla ystäväni sohvalle rauhalliseksi ja hän on itse ottanut lääkkeitä (jotain rauhottavia) ja kohtaus ollut joko lievä tai jäänyt kokonaan tulematta,ja hän on nukkunut hetken. Kertokaa lisää kokemuksia! Edelleenkin kiittelen aloittajaa vaihteeksi näin positiivisesta ketjusta. Sitä vihanlietsomista ja provoo aivan riittävästi varsinkin täällä "yleistä koirista"...

• ap.
        moneksi on! kirjoitti:

Ap.,epilepsiakoiria ei varsinaisesti kouluteta,sen voi tehdä itse,jos koiralla jo valmiiksi taipumusta varottaa kohtauksesta. Paimenkoirilla oon sitä huomannut,varsinkin saksan-. Koira vaistoaa,ehkä haistaakin tulevan kohtauksen,ihminenkin sen joskus huomaa,epilepsiaa sairastavan muuttuneesta käytöksestä,mutta takuuvarmaahan se ei ole. Oma saksanpaimeneni on useasti estänyt ystävääni menemästä minnekään ja ohjannut hänet sohvalle. Hetken päästä ystäväni on saanut kohtauksen. Koiran toimintaa olen vahvistanut kehumalla varottelusta,paimentamisesta. Koirani pääsee toteuttamaan luonnollista paimennusviettiään,eikä ole useinkaan erehtynyt,ehkä jopa ennemmin saanut kohtauksen estettyä saamalla ystäväni sohvalle rauhalliseksi ja hän on itse ottanut lääkkeitä (jotain rauhottavia) ja kohtaus ollut joko lievä tai jäänyt kokonaan tulematta,ja hän on nukkunut hetken. Kertokaa lisää kokemuksia! Edelleenkin kiittelen aloittajaa vaihteeksi näin positiivisesta ketjusta. Sitä vihanlietsomista ja provoo aivan riittävästi varsinkin täällä "yleistä koirista"...

ok, kiitos tiedosta ja täytyy sanoa että olipa tosi hieno tarina, on sulla fiksu saku vaan! :)

• moneksi on!
        ap. kirjoitti:

ok, kiitos tiedosta ja täytyy sanoa että olipa tosi hieno tarina, on sulla fiksu saku vaan! :)

Ap.,niin on. :) Eräässä keskustelussa,monessakin,raivotaan kuinka koirat murhaavat (kyllä,murhaavat,näin joku viisaampi kirjotti) ihmisiä. Harva tulee ajatelleeks kuinka paljon niistä on hyötyä,ja montako ihmistä pelastaneet. Näitä hyviä esimerkkejä on k.o.ketjuihin aivan turha kirjotella,koska ajattelukyky lukitaan heti kun se ei sitä omaa "mielipidettä" vastaakaan. Ehkä joskus omalle tai läheisensä kohdalle näin käy,esim.joutuu turvautumaan avustajakoiraan tai joutuu etsityttämään jonkun jälkikoiran avulla,ehkä silloin ajatusmaailma avautuu toisella lailla. Koirathan ennaltaehkäisevät murhia ja turhia kuolemia,välillisesti,mutta varmasti,esim.tullin huumekoirat. Kunnioitan tätä lajia,ja oma on mulle niin rakas. Hyödyllinen ja hassu lenkkikaveri,jonka pyyteettömästä hymystä ja hännänheilutuksesta voi huono päivä parantua heti. :)

• ap.
        moneksi on! kirjoitti:

Ap.,niin on. :) Eräässä keskustelussa,monessakin,raivotaan kuinka koirat murhaavat (kyllä,murhaavat,näin joku viisaampi kirjotti) ihmisiä. Harva tulee ajatelleeks kuinka paljon niistä on hyötyä,ja montako ihmistä pelastaneet. Näitä hyviä esimerkkejä on k.o.ketjuihin aivan turha kirjotella,koska ajattelukyky lukitaan heti kun se ei sitä omaa "mielipidettä" vastaakaan. Ehkä joskus omalle tai läheisensä kohdalle näin käy,esim.joutuu turvautumaan avustajakoiraan tai joutuu etsityttämään jonkun jälkikoiran avulla,ehkä silloin ajatusmaailma avautuu toisella lailla. Koirathan ennaltaehkäisevät murhia ja turhia kuolemia,välillisesti,mutta varmasti,esim.tullin huumekoirat. Kunnioitan tätä lajia,ja oma on mulle niin rakas. Hyödyllinen ja hassu lenkkikaveri,jonka pyyteettömästä hymystä ja hännänheilutuksesta voi huono päivä parantua heti. :)

heh, näinhän se menee, kyllä olisi aika monta naurua jäänyt nauramatta ja hyvää mieltä saamatta joka ikinen päivä, jos tuota hännänvispaajaa ei kotona olisi :)

Voi tosiaa olla että sille koiravastaisellekin ihmiselle tulee vielä joskus tarve vaikka tuolle avustajakoiralle, silloin viimeistään uskoisin tällä asenteen koiria kohtaan muutuvan paremmaksi, siitä huolimatta vaikka maailma muuten pysyykin ihan ennallaan myös niine huonoine puolineen (vaikka sitten se koiran kakka jalkakäytävällä, tai jotain joskus purraan, tmv.).

• Eiepilepsiakoiraa

Ihan tälleen epileptikkona pakko olla vähän skeptinen, sillä itse tiedän kohtauksen tulon ehkä paria sekunttia ennen, korkeintaan puol minsaa ja sit onki jo tajunta pois. Aivot ei sitä aikaisemmin ole olleet epänormaalissa tilassa, miten koira muka voi sen tietää, jos sairaalan tietokoneetkaan ei voi? Ja ei todellakaan syödä mitään rauhoittavia kun kohtaus tulee, aivoista tulee kohtaus, siihen ei auta kuin lääke suoraan peräsuoleen! Että jotain rajaa näihin juttuihin.. Munkin koira aistii kun kissa pierasee, heti häntä heiluu.

• moneksi on!

Sun epilepsia erilainen kun tän mun ystäväni sairaus. Totta puhun,olen nähnyt samanlaista paimentamiskäyttäytymistä ennen hänen kohtaustaan sekä omalla saksarillani että ystäväni colliella. Yleistä se vaistoaminen ei ole. Itse sairastan migreeniä,mutta sen kohtauksen osaan ennakoida itse oloistani. Koira tajuaa vasta kun oon sängyssä täysin pois pelistä.

• Yksi selitys voisi olla

Koiran hajuaisti on 100000-100 000 000 kertaa parempikuin ihmisen.
        Vain vihikoira pääsee tietääkseni tuohon ääripäähän.
        Mutta tässä voisi olla yksi syy. Varmaan helppo ymmärtää, että tieteellisesti ei pärjätä ihan koiralle.

• juuei4
        Yksi selitys voisi olla kirjoitti:

Koiran hajuaisti on 100000-100 000 000 kertaa parempikuin ihmisen.
        Vain vihikoira pääsee tietääkseni tuohon ääripäähän.
        Mutta tässä voisi olla yksi syy. Varmaan helppo ymmärtää, että tieteellisesti ei pärjätä ihan koiralle.

Joojoo, siksi mun koira osaa ennustaa säätä kun se haistaa kaikki maailman kaasumolekyylit ja laskee niistä päässään seuraavan vuoden sään.

• Pro koirat
        juuei4 kirjoitti:

Joojoo, siksi mun koira osaa ennustaa säätä kun se haistaa kaikki maailman kaasumolekyylit ja laskee niistä päässään seuraavan vuoden sään.

Pidät mahdottomana ajatusta, että ihmisen biologiassa jokin muuttuu ennen kohtauksen tuloa niin, että koira sen haistaa ja oppii yhdistämään tuon hajun olevan enne tulevasta kohtauksesta?

• Näin on
        moneksi on! kirjoitti:

Sun epilepsia erilainen kun tän mun ystäväni sairaus. Totta puhun,olen nähnyt samanlaista paimentamiskäyttäytymistä ennen hänen kohtaustaan sekä omalla saksarillani että ystäväni colliella. Yleistä se vaistoaminen ei ole. Itse sairastan migreeniä,mutta sen kohtauksen osaan ennakoida itse oloistani. Koira tajuaa vasta kun oon sängyssä täysin pois pelistä.

Sanon myös että epilepsiaa on monenlaista,kuten lääkkeitäkin siihen.Kohtauksiin
        auttaa myös suun kautta otettavat,ei pelkästään peräruiskeet.

• Helmiiss

Hei anteeksi jos tää kommentti satuttaa jotain ihmistä joka sairastaa jotain, mutta mun muelestä noi on hienoja tarnoita: - koirani ohjasi sohvalle ennen kun kaverini epilepsia kohtauksen. Ootteko miettinyt että se ihminen joka sai sen epilepsia kohtauksen ois voinut kolauttaa päänsä keittiön pöydän reunaan tai jotain vastaavaa. Silloin olisi taju ollut pois vähän kauemmin! Ne ihmiset joilla on kohtauksia aistiva koira saavat olla ylpeitä! Tai ne koirat! Ihmisiä on pelastunu koirien avulla ! Vaikka itse et ole ikinä nähnyt livenä koiraa joka aistii kohtaukset voit etsiä sellaisen tuttavaltasi ja katsoa sen toimintaa tosi tilanteessa jos on mahdollista! Se on hienoa toimintaa se! Kiitos ja kuittaus:)

• Koiria1

Hei. Yritin lukea koko ketjun, enkä huomannut veto/rekikoiraa eli esim Lapissa on koiravaljakoita,jotka vetävät turisteja kelkassa rekiajelulla. Kuuluuko johonkin kategoriaan?

Ja tosiaan kiva ketju, jonka jotkut provoilijat yrittävät kommenteillaan pilata :(.

• viiiia34
        Koiria1 kirjoitti:

Hei. Yritin lukea koko ketjun, enkä huomannut veto/rekikoiraa eli esim Lapissa on koiravaljakoita,jotka vetävät turisteja kelkassa rekiajelulla. Kuuluuko johonkin kategoriaan?

Ja tosiaan kiva ketju, jonka jotkut provoilijat yrittävät kommenteillaan pilata :(.

Ikävimmistä asioista tulee mieleen koeeläimet eli koirat auttanut lääketiedettä eteenpäin ja jalostuksesta on otettu geenien eriyttämiseen apua esim epilepsian tutkimiseen nykyisinkin..sarjasta ikävimpiä hyödyntämisiä.

Ruokana pula-aikoina tai edelleen muutamassa paikkaa Aasiassa, lämmittiminenä kylmyyttä vastaan esim pienemmät koirat(tietääkseni chihu jotka otettiin viereen yöksi lämmittämään. Mitäs vielä kuoleman koirat eli söivät tiibetissä vainajat pyhinä eläiminä ja puhdistivat vainajat pois myös kotkalle intiaanit puolestaan jätti vainajat vuoristoon. Uhrieläimet. Ja syntipukkinakin eli iranin ajatus saastaisena eläimenä.

Astronautti laikakoira.

Taistelukoirat toimi ikävänä viihteenä aikoinaan kun eläinoikeuksia ei vielä ollut varsinkin keskiajalla mutta silloin kirkko kyseenalaisti eläimen edes omistavan sielun. Tosin amerikassa näin edelleen :(

Laitoin listan ei kivoista asioista vaikka suurin osa koiran hyödyntämisestä on positiivista mutta näinkin ihminen on hyödyntänyt ja hyödyntää.

Koiralla on suuri merkitys meille kaikille ja itselleni erittäin rakkaita perheenjäseniä joilla on arvoa ihan ilman mitään hyödyntämistäkin eli perheenjäseniä. :)

• moneksi on!
        viiiia34 kirjoitti:

Ikävimmistä asioista tulee mieleen koeeläimet eli koirat auttanut lääketiedettä eteenpäin ja jalostuksesta on otettu geenien eriyttämiseen apua esim epilepsian tutkimiseen nykyisinkin..sarjasta ikävimpiä hyödyntämisiä.

Ruokana pula-aikoina tai edelleen muutamassa paikkaa Aasiassa, lämmittiminenä kylmyyttä vastaan esim pienemmät koirat(tietääkseni chihu jotka otettiin viereen yöksi lämmittämään. Mitäs vielä kuoleman koirat eli söivät tiibetissä vainajat pyhinä eläiminä ja puhdistivat vainajat pois myös kotkalle intiaanit puolestaan jätti vainajat vuoristoon. Uhrieläimet. Ja syntipukkinakin eli iranin ajatus saastaisena eläimenä.

Astronautti laikakoira.

Taistelukoirat toimi ikävänä viihteenä aikoinaan kun eläinoikeuksia ei vielä ollut varsinkin keskiajalla mutta silloin kirkko kyseenalaisti eläimen edes omistavan sielun. Tosin amerikassa näin edelleen :(

Laitoin listan ei kivoista asioista vaikka suurin osa koiran hyödyntämisestä on positiivista mutta näinkin ihminen on hyödyntänyt ja hyödyntää.

Koiralla on suuri merkitys meille kaikille ja itselleni erittäin rakkaita perheenjäseniä joilla on arvoa ihan ilman mitään hyödyntämistäkin eli perheenjäseniä. :)

Pari negatiivisempaa esimerkkiä keksin myös... Kiinassa vietetään vuosittain jopa yli 10000 osallistujan ruokajuhlia,joissa syödään koiranlihaa. Länsimaisesta kuulostaa järkyttävältä,mutta kulttuuriero. Koirien kasvattamisesta en tiedä,onko olot samanlaiset kun esim.suomalaisissa tehosikaloissa ja häkkikanaloissa,vai ovatko kulkukoiria,ja verrattavissa metsästykseen. Siltikin mun vaikea hyväksyä... Asiaan pystymättä vaikuttamaan. Toinen,todella asiaton,on sylkykuppi,syyllinen ja vihan kohde,tälläkin sivulla. Nikki dog hater on varsin ottanut asiakseen tuoda julki omia "mielipiteitään",joita on verrattu oksennukseen. Elinkeinona koirat jo mainittu??? Kennelit,ja jo mainitut rekikoirat,näyttelytuomarointi,koirien kouluttajat,teollisuus (tarkotan esim.koiranruokia,tuotekehittelyä),ja koiriinkin liittyen eläinkaupat,eläinlääkärit. Lista on vajaa. Itse aikoinani tienasin hyvinkin piirtämällä ja maalaamalla koirien muotokuvia. :)

• viiiia34
        moneksi on! kirjoitti:

Pari negatiivisempaa esimerkkiä keksin myös... Kiinassa vietetään vuosittain jopa yli 10000 osallistujan ruokajuhlia,joissa syödään koiranlihaa. Länsimaisesta kuulostaa järkyttävältä,mutta kulttuuriero. Koirien kasvattamisesta en tiedä,onko olot samanlaiset kun esim.suomalaisissa tehosikaloissa ja häkkikanaloissa,vai ovatko kulkukoiria,ja verrattavissa metsästykseen. Siltikin mun vaikea hyväksyä... Asiaan pystymättä vaikuttamaan. Toinen,todella asiaton,on sylkykuppi,syyllinen ja vihan kohde,tälläkin sivulla. Nikki dog hater on varsin ottanut asiakseen tuoda julki omia "mielipiteitään",joita on verrattu oksennukseen. Elinkeinona koirat jo mainittu??? Kennelit,ja jo mainitut rekikoirat,näyttelytuomarointi,koirien kouluttajat,teollisuus (tarkotan esim.koiranruokia,tuotekehittelyä),ja koiriinkin liittyen eläinkaupat,eläinlääkärit. Lista on vajaa. Itse aikoinani tienasin hyvinkin piirtämällä ja maalaamalla koirien muotokuvia. :)

Kieltämättä talouteen on tullut ns.koirateollisuus ja minusta sellainen pitäisi pistää eläintuotannon valvonnan alaiseksi ja verotuksia tarkistaa oli sitten seropeista tai rotukoirista kyse..varsinkin amerikassa ikäviä suurkenneleitä(mixejä ja rotu) ja meilläkin laki tulkitsee koiran tuotteeksi jolloin sen eläinoikeudellinen asema vääristyy.

Koirateollisuus pyörittää rahaa tavaroina eläinlääkäripalveluina ruokana harrastuksina vakuutuksina hautauksina ja summa on suuri verollisesti ajateltuna..eli hyvin tuottoisa ala.

Aikoinaan chowchow tarkoitti hyvää lihaa .. Vietnamissa käydessäni siellä oli erikseen lemmikit(rotukoirat) ja syötävät koirat, joita kasvatetaan surkeissa oloissa..myös eläintarhoissa eläimet ahtaasti ja surkeasti. :(
        Ja lintuja siellä ei ollut lähes tulkoon ollenkaan eli kaikki syödään pois.. surullinen kulttuuri tuolta osin toisin kuin intiassa jossa lintuja piisasi koska kulttuuri ei harrasta yleisesti lihansyöntiä.

• Ap.
        viiiia34 kirjoitti:

Astronautti laikakoira.

Sun ajatukset menee ihan samoja ratoja mun kanssa :)
        Mä jätin noi eläinkokeet ja jopa juuri tuon laika-koiran pois, kun aattelin eetä ne ei oo ehkä kivoja mainita...
        Mutta varmaan noistakin on hyötyä meille ihmisillekin ollut, vähintään eläinkokeista toisille koirille, eläinruokaa ainakin tiedän testatun koirilla itsellään, ainakin osaa niistä, tai sanotaan että näin olen ymmärtänyt.

Pari kertaa on rekikoira mainittu tässä ketjussa, se on kyllä tuolla listassa mukana jo.
        Täydennän listaa tässä vielä myöhemmin lisää näiden ja uusien kommenttien perusteella ja lisään ainakin harrastuksia lisää, esim. frisbee-koira, laitan listan sitten nettisivuksi vielä vähän myöh.

• Ap.
        Ap. kirjoitti:

Sun ajatukset menee ihan samoja ratoja mun kanssa :)
        Mä jätin noi eläinkokeet ja jopa juuri tuon laika-koiran pois, kun aattelin eetä ne ei oo ehkä kivoja mainita...
        Mutta varmaan noistakin on hyötyä meille ihmisillekin ollut, vähintään eläinkokeista toisille koirille, eläinruokaa ainakin tiedän testatun koirilla itsellään, ainakin osaa niistä, tai sanotaan että näin olen ymmärtänyt.

Pari kertaa on rekikoira mainittu tässä ketjussa, se on kyllä tuolla listassa mukana jo.
        Täydennän listaa tässä vielä myöhemmin lisää näiden ja uusien kommenttien perusteella ja lisään ainakin harrastuksia lisää, esim. frisbee-koira, laitan listan sitten nettisivuksi vielä vähän myöh.

Äh, siis koirafrisbee piti kirjoittaa.

• kurmeee

Koira on myös lautasella tarjoiltava maukas herkku Aasian suunnalla. Suosittelen ennakkoluulottomasti kokeilemaan!

• huyiuiyiui

Papuauusiguinealaiset puolestaan tykkäävät ihmisen lihasta. ;)

Nykyään koiran syönti on vähentynyt aasiassa eli maa länsimaistuu kovaa vauhtia ja he omaavat siellä rotukoiria joten luulen perinteen häviävän lopulta..

Ja aasiassa paljon kasvissyöjiä riippuen uskonnosta.

• jiiippo

Kirjastokoira

• Ap.

Lukukoira lie se ihan tarkka termi, kiitos jiiippo! :)

• moneksi on!
        Ap. kirjoitti:

Lukukoira lie se ihan tarkka termi, kiitos jiiippo! :)

Enpä mäkään noita negatiivisia käyttötarkotuksia hymyssäsuin luetellut. Faktaa kuitenkin. Kuvastaa kuitenkin sitä kuinka ihminen hyväkskäyttää koiria,niinkun muitakin eläimiä. Työtä tekevät koirat positiivista,esim.opaskoiraa oon päässyt seuraamaan,töissä valjaissa ja kotona ihan tavallisen lemmikin asemassa. Parhaat kirjat on juurikin koirista,esim. Herriot: Elämäni koirat ja Suutarla: Betty ja minä. Lisääkin saa vinkata! Varsinkin ensimmäisenä mainitsemaani suosittelen kaikille koiraihmisille! Saa itkeä ja nauraa,todellakin tuntea.

• viiiia34
        moneksi on! kirjoitti:

Enpä mäkään noita negatiivisia käyttötarkotuksia hymyssäsuin luetellut. Faktaa kuitenkin. Kuvastaa kuitenkin sitä kuinka ihminen hyväkskäyttää koiria,niinkun muitakin eläimiä. Työtä tekevät koirat positiivista,esim.opaskoiraa oon päässyt seuraamaan,töissä valjaissa ja kotona ihan tavallisen lemmikin asemassa. Parhaat kirjat on juurikin koirista,esim. Herriot: Elämäni koirat ja Suutarla: Betty ja minä. Lisääkin saa vinkata! Varsinkin ensimmäisenä mainitsemaani suosittelen kaikille koiraihmisille! Saa itkeä ja nauraa,todellakin tuntea.

Niinpä koiran rooli on ja on ollut uskomattoman laaja aina terapiakoirista pyhiin eläimiin.. :)

Se meneekö ihmisen tapa eläinten hyödyntämisessä liian pitkälle toisinaan on hyvä kyseenalaistaa ja tiedostaa jotta saamme kaikille eläimille ei pelkästään koirille hyvät olot ja arvostuksen.

Varsinkin metsästys esim mäyrä monissa paikoin rauhoitettu ja luonnonsuojeluliittokin kyseenalaistanut luolakoirapuolta tai jotkin lajit liian vähissä metsästykseen ja tuotantoeläinten pito esimkettutarhat meillä on välillä kyseenalaista. Ja toivoisi laajempia tarhoja eläintarhoihinkin mitkä sinällään tekee hyvää suojelutyötä lajien kannalta. Ja isompia honkia metsiin, tiukempaa puiden kaadon estoa pesintäaikaan..jne..

kun ymmärtää koiran sielun niin ymmärtää myös muidenkin eläinten..siinä mielessä että massatuotannosta huolimatta jokainen on yksilö ja yksilölliset tarpeet..ja tämä ei ole inhimillistämistä. Vaan lajinomaisuutta ja yksilöllisyyttä/ luonnetta.

• omatunnon monotus
        viiiia34 kirjoitti:

Niinpä koiran rooli on ja on ollut uskomattoman laaja aina terapiakoirista pyhiin eläimiin.. :)

Se meneekö ihmisen tapa eläinten hyödyntämisessä liian pitkälle toisinaan on hyvä kyseenalaistaa ja tiedostaa jotta saamme kaikille eläimille ei pelkästään koirille hyvät olot ja arvostuksen.

Varsinkin metsästys esim mäyrä monissa paikoin rauhoitettu ja luonnonsuojeluliittokin kyseenalaistanut luolakoirapuolta tai jotkin lajit liian vähissä metsästykseen ja tuotantoeläinten pito esimkettutarhat meillä on välillä kyseenalaista. Ja toivoisi laajempia tarhoja eläintarhoihinkin mitkä sinällään tekee hyvää suojelutyötä lajien kannalta. Ja isompia honkia metsiin, tiukempaa puiden kaadon estoa pesintäaikaan..jne..

kun ymmärtää koiran sielun niin ymmärtää myös muidenkin eläinten..siinä mielessä että massatuotannosta huolimatta jokainen on yksilö ja yksilölliset tarpeet..ja tämä ei ole inhimillistämistä. Vaan lajinomaisuutta ja yksilöllisyyttä/ luonnetta.

Viiiia34,oot niin oikeassa,fiksu ihminen. :) Todellakin menee,Homo Sapiens on se laji mitä täällä ei pitäis ollakaan,loinen,tuhoaja. Linkolan linjoilla,en radikaali toiminnassani,mutta tottahan vanha kalastaja puhuu... Itselle tuli peiliin katsomisen paikka,ostaako enää edes sitä alelappu-broileria ja halvinta eläintestattua tiskiainetta vaiko muuttaa tapansa ekologisemmiks ja vähemmän vahinkoa tuottavaksi. Retorinen kysymys,ilman "?".

• viiiiia34
        omatunnon monotus kirjoitti:

Viiiia34,oot niin oikeassa,fiksu ihminen. :) Todellakin menee,Homo Sapiens on se laji mitä täällä ei pitäis ollakaan,loinen,tuhoaja. Linkolan linjoilla,en radikaali toiminnassani,mutta tottahan vanha kalastaja puhuu... Itselle tuli peiliin katsomisen paikka,ostaako enää edes sitä alelappu-broileria ja halvinta eläintestattua tiskiainetta vaiko muuttaa tapansa ekologisemmiks ja vähemmän vahinkoa tuottavaksi. Retorinen kysymys,ilman "?".

Itse aikoinani olisin saanut häkkikanaloiden munia ilmaiseksi..ja kuitenkin ostin luomumunia. Oli järkyttävää nähdä kanojen elinolot ja en pystynyt sen jälkeen nauttimaan tekemistäni leipomuksista.

Pyrin vähentämään lihan syöntiä toki syön jos käyn vierailulla ja siellä tarjotaan lihaa..muulloin syön paljon papuja intialaisittain tehtyinä ja normaalisti keittoja. Kun maustaa kunnolla niin ruoka päihittää liharuuatkin :)
        Meillä on vain totuttu tekemään lihasta..ja oli huvittavaa että minulla oli jauhelihaa pakkasessa niin mietin että mitä ihmettä siitä valmistaisi,..huvittavaa kelkka kääntyi outoon suuntaan ruuan suhteen. ;)

Paljon tiedolla ja valinnoilla pystyy vaikuttaamaan omaan ekologisuuteen ja sillä että on aktiivinen eläinten asioiden ja luonnon etujen suhteen..eli aktiivisuutta vain peliin ja yksi keino on myös ekologinen siivous ja puutarhahoito ja pyrkimys vähentämään tuoteostoja ja tekemään paljon itsekin..

Omatunnon monotus on hyvästä ja sen voi ottaa harrastuksenakin. :)Lopulta luontoa tarvitsemme kaikki..ja luonto kuuluu kaikille myös muillekin eläimistölle kuin pelkästään ihmisille ja heidän luontoarvojen arvottamiselleen.

Linkoloita tarvitaan ja paljon ettei kaikki mene vain muutaman harteille..Vastuu pitää jakaa.
        Aamujulistusta ja anteeksi saarnaus mutta olisi mukavaa tietää miten muutkin ajattelee ekologisuudesta..ja mitä se herättää ..:)

• Ap.
    • Mull on koira, joka se antaa seuraa(: I love my dogs. Ja mull on siis 2 koiraa

• ghsdfgggg

Pierukoira. Haistaa koiraihmisten aivopierut jo kilometrien päästä ja alkaa haukkumaan.

• hjooioi

Wuh räyh räyh ;)

• PuoliamMattilainen

Jalostus ja kasvatus.

• Ap.

Lista löytyy nyt täältä.

Tuolla on kohta "näyttelyt", joka liippaa läheltä, mutta tulen lisäämään tuon jalostus/kasvatus -asian kanssa jotenkin selvemmin.

• Ap.
        Ap. kirjoitti:

Lista löytyy nyt täältä.

Tuolla on kohta "näyttelyt", joka liippaa läheltä, mutta tulen lisäämään tuon jalostus/kasvatus -asian kanssa jotenkin selvemmin.

Siis täältä :)

https://sites.google.com/site/prokoirat/home

• Kaikkee sitä

Mulla on koiran seurakoira, ettei toisella eroahdistusta kärsivällä koiralla ole yksikseen kurjaa työpäivien aikana. Sekä 2 jätemyllyä, joille voin syöttää kaiken elintarvikekelpoisen aineksen. Kolmas on sohvakoira, joka pitää paikkaa sohvalla lämpimänä. Sekä ajoseurakoira automatkoja varten...

• Ap.

Lisään näitäkin lähiaikoina listalle :)

• Ap. kirjoitti:

Lisään näitäkin lähiaikoina listalle :)

Oli pitkä ketju,mutta en löytänyt sieltä etsimääni. Olen nimittäin aikeissa kouluttaa koirastani karjatilalle KIIMAKOIRAN. Olen jo tiedustellut koulutustapaa ja ohjeita. Jännä haaste ja tosi iso apu paimenkoiran rinnalla maatilalle.

• ap.
        hankipanki kirjoitti:

Oli pitkä ketju,mutta en löytänyt sieltä etsimääni. Olen nimittäin aikeissa kouluttaa koirastani karjatilalle KIIMAKOIRAN. Olen jo tiedustellut koulutustapaa ja ohjeita. Jännä haaste ja tosi iso apu paimenkoiran rinnalla maatilalle.

Kiitos!

Listaa päivitetty:

https://sites.google.com/site/prokoirat/kayttojahyodyt#TOC-Kiimakoira

• Börjen fani
    • dsxfvd

Ketjussa ei ole lainkaan vielä käsitelty erästä koiran tärkeintä käyttötarkoitusta.

Koirasta saa nimittän herkullista ruokaa. Esimerkiksi Kiinassa koiranliha on suurta herkkua.

• Silmäkäteen

Jos ei lue koko ketjua, ei kannata kirjoitella tuollaasia.

• moneksion
        Silmäkäteen kirjoitti:

Jos ei lue koko ketjua, ei kannata kirjoitella tuollaasia.

Malminetsintäkoira, pommikoira. Faijalla on villasukat,jotka on neulottu koirankarvasta kehrätystä langasta. :D

• moneksion
        moneksion kirjoitti:

Malminetsintäkoira, pommikoira. Faijalla on villasukat,jotka on neulottu koirankarvasta kehrätystä langasta. :D

Koiratanssi mainittiin jossain harrastuksena. :D

• moneksion
        moneksion kirjoitti:

Koiratanssi mainittiin jossain harrastuksena. :D

Innokas yleisapu,ei varsinainen avustajakoira,mutta meiän saksarityttö kantaa kylkirepussa muutaman kilon kauppatavaroita ja valjaissa vetää polkupyörää. Kokee tekevänsä tärkeää työtä ja tykkää siitä. Lukukoiraksi käy myös,kiltisti kuuntelee vaikka lukisin talousuutisia tai Suomi24:ä ääneen. :D

• tsaahhh

Ystäväkoira, seurakoira, metsästyskoira. Samassa yksilössä.

Hylätty koira, ylimääräinen koira ,tarpeeton koira. Samassa yksilössä = nyt kaivattu koira, uudessa kodissa toisen samanrotuisen kaverina.

• moneksion

Meilläkin samassa paketissa palluutettava kotikoira, suojelija, kompostori, apulainen, lenkkikaveri, elämän rytmittäjä, taulujen malli, uskollinen kuuntelija, jäljestäjä, naurunaihe, paapottava hoitolainen, "kuusattava elävä lelu", puheenaihe, älykäs opetettava ja varsinkin paras ystävä. :)

• ap.
      • moneksion

Harrastuksiin keksin vielä match show'n,eli leikkimielisempi näyttely,johon saavat osallistua vaikka lapset sekarotuistenkin koirien kanssa. Yks käyttötarkotus vois olla vielä ihmisen luontainen hoivavietti. Esim.syystä/toisesta lapsettomille. Monet yksinäiset voivat ottaa koiran vaikka vuorovaikuttaakseen ja rytmittääkseen elämäänsä,erästä tuttuani kun tulin ajatelleeksi (sairaseläkkeelllä,raitis,ilman koiraansa olisi epäsosiaalinen erakko,koiran kanssa saanut yleisrohkeutta ja säännöllistänyt elämäntapansa liikunnasta lähtien ja nykyään iloisempi kuin koskaan ennen).

• ap.
        moneksion kirjoitti:

Harrastuksiin keksin vielä match show'n,eli leikkimielisempi näyttely,johon saavat osallistua vaikka lapset sekarotuistenkin koirien kanssa. Yks käyttötarkotus vois olla vielä ihmisen luontainen hoivavietti. Esim.syystä/toisesta lapsettomille. Monet yksinäiset voivat ottaa koiran vaikka vuorovaikuttaakseen ja rytmittääkseen elämäänsä,erästä tuttuani kun tulin ajatelleeksi (sairaseläkkeelllä,raitis,ilman koiraansa olisi epäsosiaalinen erakko,koiran kanssa saanut yleisrohkeutta ja säännöllistänyt elämäntapansa liikunnasta lähtien ja nykyään iloisempi kuin koskaan ennen).

Kiitos, lisäsin pari riviä kirjoituksesi perusteella, ja:

https://sites.google.com/site/prokoirat/kayttojahyodyt#TOC-Match-show

Minussakin muuten on pienen pieni erakko välillä, mutta koiran ansiosta tuo on pienentynyt entisestään ;)

• Tosi perheen

lemmikki kaikkien kaveri tuntuu joskus, että on älykkäänpi, kun ihminen voi ollakin mistä minä sen tiedän.

• moneksion

AP.,aika erakkomainen mäkin. :) Junnuna mun parhaita kavereita oli omat ja kaikkien tuttujenkin koirat. Omani nukuttua pois pidin kavereitten ja tutuntuttujen koiria tarvittaessa hoidossa,hyvin usein,kun sana alkoi kiertää ja moitteita ei tullut. :) Lapsia ei ole,eikä tule omia,mutta koirat on mulle just "mutsin pikku kakaroita". :D Teen työtä missä mun tarvii olla sosiaalinen,aika paljon höpötän koiristani,ja jopa työpaikallani oon saanut muutaman kerran pitää koirille seuraa. :) Koiria piirtäessäni mä haluan aina tietää jotain sen persoonasta,sen tapoja ja jotain tarinoita. Kissan,hevosen tai linnun teen helposti kylmiltäänkin. Mutta ne koirat... :D

• koira on aivan tyhjänpäiväsin elukka jonka on hankkinut siitä ei ole muuta kuin menoja,työtä, sitoo,ruoka,paskankeruu,mitä vielä siis tyhjänpäiväistä työtä"ei ikuna"......!

• moneksion

Tyggi,kukaanhan ei sinua pakota koiraa ottamaan. :) Me enemmistövastuulliset koiranomistajat olemme tietoisia kaikista niistä rajotteista ja vaivoista mitä koiran mukana tulee,ja hetkeäkään en ole katunut,koskaan. :) Ap.,onko listalla jo mainitsemani ihmisen luontainen hoivavietti? Tavallaan käyttötarkoitus,toisaalta koira on sen väline. Samoista syistä joku muu ottaa kissan tai marsun,vaikka kultakaloja.

• Ap.
        moneksion kirjoitti:

Tyggi,kukaanhan ei sinua pakota koiraa ottamaan. :) Me enemmistövastuulliset koiranomistajat olemme tietoisia kaikista niistä rajotteista ja vaivoista mitä koiran mukana tulee,ja hetkeäkään en ole katunut,koskaan. :) Ap.,onko listalla jo mainitsemani ihmisen luontainen hoivavietti? Tavallaan käyttötarkoitus,toisaalta koira on sen väline. Samoista syistä joku muu ottaa kissan tai marsun,vaikka kultakaloja.

Juu laitoin sen tuonne Seura-/kotikoira -kohtaan, sopi mielestäni sinne.. Kai se omakin kohta voisi olla.. olisko sitten hoivavietti nimi? no jos nyt tossa olis toistaseksi. Jos esim. kodin/perheen kokee olevan "vajaa", mistä vain syystä, niin tuota rooliahan koira voi paikata tosiaan, kun eivät yleensä väsy olemaan hoivavietin kohteita :) vaikka pikkurillillä jos saisi huomiota, nin ollaan kovin tyytyväisiä :D

Samoilla ajatuksile tuohon tyggin vastaukseen, onhan koirasta oma hommansa, mutta koska tästä huolimatta niinkin monissa talouksissa tuo koira siitä huolimatta on, niin monessa taloudessa on siten ilm. keksitty jotain positiivistakin koirasta... ;)

• koirasta ei mitään hyötyä päinvastoin niin tyhjänpäiväinen elukka kun vain voi olla: ruokinta,ulkoiluttaminen,sitoo,paskantaja,räkyttäjä mitä vielä......."tyhjänpäiväinen paskantaja kalliita muroja saa kantaa säkkitolkulla mitä siitä saat palkkioksi PASKAA

• Pro koirat

Tuolta voi käydä vakoilemassa onko mitään hyötyä vai ei:

https://sites.google.com/site/prokoirat/kayttojahyodyt
        Ks. Myös sivuston artikkelisivu!

Löytyy esim. linkit matskuihin
        "Koiran omistaminen vaikuttaa suotuisasti terveyteen ja allergiaan"
        Ja
        "Koiran merkitys lapsen elämässä"

Ja monia muita, mm. Pro graduja aiheesta.

• just joo!

HUHHUIJAKKAA!! Kylläpä jaksaa v***aa taas kaltaisesi tyhjäpäät; vaikka toki mielipiteitä on monia ja ne on vapaita...silti olen sitä mieltä että jos ko. keskustelu ei kiinnosta, tai asiattomat kommentit on ainut mitä mieleen juolahtaa, voi siirtyä keskustelusta pois.

Itselläni on 2 lasta ja 2 koiraa; niin ihmis- kuin karvalapsetkin antavat PALJON ja opettavat paljon tässä maailman menossa!! Koirista & lapsista on seuraa ja turvaa toinen toisilleen kun olen töissä, lisäksi koirat opettavat lapsille mm. vastuuntuntoa, mikä kaltaisellesi on ilmeisen absurdi käsite..

Vanhempi koiristani on perheemme todellinen seurakoira sanan varsinaisessa merkityksessä :), toista (pentu 4 kk) on tarkoitus käyttää muutamassa näyttelyssä ja sitten keskittyä tokoon tai agilityyn. Eroahdistus vanhemmalta koiralta (1 v) väistyi kun uutukaisemme muutti luoksemme :) - eli vähemmän tuhoja & itkua yksinäisyyttään :)

• just joo!
        just joo! kirjoitti:

HUHHUIJAKKAA!! Kylläpä jaksaa v***aa taas kaltaisesi tyhjäpäät; vaikka toki mielipiteitä on monia ja ne on vapaita...silti olen sitä mieltä että jos ko. keskustelu ei kiinnosta, tai asiattomat kommentit on ainut mitä mieleen juolahtaa, voi siirtyä keskustelusta pois.

Itselläni on 2 lasta ja 2 koiraa; niin ihmis- kuin karvalapsetkin antavat PALJON ja opettavat paljon tässä maailman menossa!! Koirista & lapsista on seuraa ja turvaa toinen toisilleen kun olen töissä, lisäksi koirat opettavat lapsille mm. vastuuntuntoa, mikä kaltaisellesi on ilmeisen absurdi käsite..

Vanhempi koiristani on perheemme todellinen seurakoira sanan varsinaisessa merkityksessä :), toista (pentu 4 kk) on tarkoitus käyttää muutamassa näyttelyssä ja sitten keskittyä tokoon tai agilityyn. Eroahdistus vanhemmalta koiralta (1 v) väistyi kun uutukaisemme muutti luoksemme :) - eli vähemmän tuhoja & itkua yksinäisyyttään :)

Yllä oleva viesti oli nimim. togin kaltaisille anti-koiraihmisille jotka lehtien vinkupalstoille kirjoittelee aktiivisesti joka kevät koirankakoista tien vieruksilla...eipä ne ihmiset tule miettineeksi että pienempi paha on pestä kakkaantuneet lenkkarit, kuin että koira astuu ihmisten jättämiin & rikkomiin kaljapulloihin....tekee varsin kipeää koiralle & omistajalle eläinlääkärikulut..toki vastuuntuntoiset koiranomistajat korjaavat lemmikkinsä jätökset roskiin, mutta EDELLEEN, ne maatuvatkin kyllä luontoon toisin kuin lasinsirut!...

• pro koirat
    • moneksion

Sivustosi on aivan mahtava!!! :) Tarinoilla ja kuvilla voisin osallistua,mutta sähköisesti en pysty... :( Jos joskus otat Pro Koirat-sivustollesi esim. Poste restante- tai PL-osoitteen,voin lähettää valokopioita piirustuksistani sekä tarinoita omista että tuttujeni koirista. Ajankohtaista ei vielä hetkeen, ehkä vasta talvella.
      En voi lakata hehkuttamasta! :) Mahtavaa työtä olet tehnyt,ja KIITOS siitä!!! :)

• Pro koirat

Kiitos, ja kiva kun tykkäät :)

Voidaan katsoa sitten joskus myöhemmällä miten tuota materiaalia sivulle saa, siellä on se sp-osoite minkä kautta onnistuu kyllä kuvioista sopiminen.
        Eipä noilla tosiaan mikään kiire ole, asiahan ei käytännössä vanhene tai edes "mene muodista" ;)

Itselläkin alustavia ajatuksia sivuston jatkokehitykselle, mutta muita projekteja ja mielenkiinnon aiheitakin vielä lisänä on tässä nyt jonkinlaisena esteenä tai ainakin hidasteena vielä varmaan aika pitkään.

Hyviä artikkeleita nyt pitäisi etsiskellä ainakin, tai tuottaa itsekin, osaamisen ja ajan rajoissa, siellä voisi olla esim. vaikka ohjetta miten koira kohdataan oikeaoppisesti, tai mitkä asiat puhuvat sen puolesta että lapselle voisi koiran hankkia, ja kaikkea muutakin mikä jotenkin koira-asiaa ihmisten/perheiden silmissä edistää ja ylip. avaa. Aiheita on varmaan vaikka kuinka, niitähän voisi sivustolle listata tyyliin: artikkeleita kaivataan.

Kirjastoissa taitaa päästä tietokoneelle ja saisikohan siellä ilmaiseksi lähetettyä skannattuja kuvia spostiinsa, paperiversiot nyt ainakin varmaan maksaa, tuli tällainen vielä mieleen, voihan tuollaistakin kysyä, jos niikseen. Ja jos joskus olet omaa tietokonetta hommaamassa, kannattaa pitää mielessä sellainen pienehkö (saa kyllä eri kokojakin) läppäri kuin chromebook, vasta tulleet markkinoille ja silti hinta vain alkaen 299, toivottavasti tuosta vielä halpenevat.
        Ei ehkä ihan kaikkeen käyttöön, mutta aika pitkälle kyllä pitäisi pärjätä..

No nyt meni vähän kai jo off topic :o

• moneksion
        Pro koirat kirjoitti:

Kiitos, ja kiva kun tykkäät :)

Voidaan katsoa sitten joskus myöhemmällä miten tuota materiaalia sivulle saa, siellä on se sp-osoite minkä kautta onnistuu kyllä kuvioista sopiminen.
        Eipä noilla tosiaan mikään kiire ole, asiahan ei käytännössä vanhene tai edes "mene muodista" ;)

Itselläkin alustavia ajatuksia sivuston jatkokehitykselle, mutta muita projekteja ja mielenkiinnon aiheitakin vielä lisänä on tässä nyt jonkinlaisena esteenä tai ainakin hidasteena vielä varmaan aika pitkään.

Hyviä artikkeleita nyt pitäisi etsiskellä ainakin, tai tuottaa itsekin, osaamisen ja ajan rajoissa, siellä voisi olla esim. vaikka ohjetta miten koira kohdataan oikeaoppisesti, tai mitkä asiat puhuvat sen puolesta että lapselle voisi koiran hankkia, ja kaikkea muutakin mikä jotenkin koira-asiaa ihmisten/perheiden silmissä edistää ja ylip. avaa. Aiheita on varmaan vaikka kuinka, niitähän voisi sivustolle listata tyyliin: artikkeleita kaivataan.

Kirjastoissa taitaa päästä tietokoneelle ja saisikohan siellä ilmaiseksi lähetettyä skannattuja kuvia spostiinsa, paperiversiot nyt ainakin varmaan maksaa, tuli tällainen vielä mieleen, voihan tuollaistakin kysyä, jos niikseen. Ja jos joskus olet omaa tietokonetta hommaamassa, kannattaa pitää mielessä sellainen pienehkö (saa kyllä eri kokojakin) läppäri kuin chromebook, vasta tulleet markkinoille ja silti hinta vain alkaen 299, toivottavasti tuosta vielä halpenevat.
        Ei ehkä ihan kaikkeen käyttöön, mutta aika pitkälle kyllä pitäisi pärjätä..

No nyt meni vähän kai jo off topic :o

Niin,tosiaan! :) Sitä kautta sitten. Tietokonetta en osaa käyttää,älypuhelintanikin vielä vierastan... :D Konsti keksitään kyllä. :)
        Hau! :)

• borsku2

minulla on ollut koira syntymästäni lähtien,enkä ole osannut elää ilmän.nyt minulla on todettu"kansankielellä"torikammo.toivoin että voisin kouluttaa nykyisestä pennustani avustuskoiran itselleni liikkumista varten,sen lisäksi että hän taitaa haluta vesipelastuskoiraksi.muuten han olisi vaan koti/seurakoira.

• moneksion

Borsku2,tsemppiä! :) Koira tuo valtavasti rohkeutta ihmiselle. Eräällä ystävälläni on paniikkihäiriön oireita,sekä lieviä että pahoja,mutta kurkun alkaessa puristaa hän pystyy keskittymään koiraan ja oireilu helpottaa.
        Tilanteissa,joissa hän joutuu olemaan sosiaalisempi kuin haluaisi,keksii äkkiä tekosyyn koiran ruoka-ajasta tms. Koira ei kärsi,eikä isäntänsäkään enää niin paljon,koira on opettanut häntä siinä missä hän koiraansa.
        Jos kohtaus tai pahempi ahdistus yllättää,asuu koiran luottolenkittäjä naapurissa.
        Ystäviesi ja koirasi tuella sinunkin helpompi hengittää. :)

• moneksion
        moneksion kirjoitti:

Borsku2,tsemppiä! :) Koira tuo valtavasti rohkeutta ihmiselle. Eräällä ystävälläni on paniikkihäiriön oireita,sekä lieviä että pahoja,mutta kurkun alkaessa puristaa hän pystyy keskittymään koiraan ja oireilu helpottaa.
        Tilanteissa,joissa hän joutuu olemaan sosiaalisempi kuin haluaisi,keksii äkkiä tekosyyn koiran ruoka-ajasta tms. Koira ei kärsi,eikä isäntänsäkään enää niin paljon,koira on opettanut häntä siinä missä hän koiraansa.
        Jos kohtaus tai pahempi ahdistus yllättää,asuu koiran luottolenkittäjä naapurissa.

Keksinpä vielä yhden repeilyttävän esimerkin koiran hyödystä käsitöissä. Muorini oli pula-ajat kokenut ja pihi kuin mikä. Hänen kuoltuaan siivosimme hänen tavaroitaan,ja löysin isäni v.-94,eli yli 10 vuotta aikaisemmin edesmenneen briardin karvoja parikin muovikassillista.
        Ihmettelin että mikäköhän näidenkin tarkoitus on,Kallen karvoja säilyttänyt. :D Joku tiesi kertoa,että marttakerholainen muorini oli käyttänyt niitä ompelemiensa nuppineulatyynyjen täytteenä. :D Kuulemma paljon parempia kuin ihmisten hiukset,joita tiesin myös joskus kauan aikaa ennen vanua käytetyn. Vieläköhän jollain on käytössä myyjäisistä ostettu Kallenkarva-neulatyyny? :D

• Pro koirat
        moneksion kirjoitti:

Keksinpä vielä yhden repeilyttävän esimerkin koiran hyödystä käsitöissä. Muorini oli pula-ajat kokenut ja pihi kuin mikä. Hänen kuoltuaan siivosimme hänen tavaroitaan,ja löysin isäni v.-94,eli yli 10 vuotta aikaisemmin edesmenneen briardin karvoja parikin muovikassillista.
        Ihmettelin että mikäköhän näidenkin tarkoitus on,Kallen karvoja säilyttänyt. :D Joku tiesi kertoa,että marttakerholainen muorini oli käyttänyt niitä ompelemiensa nuppineulatyynyjen täytteenä. :D Kuulemma paljon parempia kuin ihmisten hiukset,joita tiesin myös joskus kauan aikaa ennen vanua käytetyn. Vieläköhän jollain on käytössä myyjäisistä ostettu Kallenkarva-neulatyyny? :D

Moneksi on juu :D

http://fi.wikipedia.org/wiki/Koirankarvan_kehräys

http://www.hs.fi/mesta/a1370954938260

http://picasaweb.google.com/koirankarvat

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/103682-nain-teet-lankaa-koirankarvasta

http://www.kantrilehti.fi/koirankarvan-kehrääjän-rukki-surraa-päivittäin-1.33541

Tarvii kirjailla jotain tästä sivustolle jossain raossa...

• narnia-77
        moneksion kirjoitti:

höpö höpö! keskittyy nyt koiraan? eli mahtava muutos.

• VeeraKaisa<3

Meillä on kiinanharjakoira eli seurakoiraksi jalostettu mutta mä hypin sen kanssa myös esteitä mutta ihan kotona mun bestiksen kanssa :)

• Prokoirat

Niin siis ilm. koira hoitaa tuon hyppimisen? ;)
        Ootteko tehneet itse jotain agility-esteitä?
        Tota olis kans kiva koittaa takapihalla...

• Kassu

Mun ainoo syy miks on koira koska ne on niiiiiiiin iiiiiiiihania! PS. En oo aikun

• ilovemudogi

Lenkkikaveri, harrastuskoira (agility, mätsärit, näyttelyt(harvemmin))

• pro koirat
    • miss_vaitiny

Näin tulevaisuudessa koira, seuraksi ja muutenkin sehän on ihmisen bestfriend 4ever .. Koira kuiteki pysyy koko elämänsä sun vierellä, toisinku ihmiset .. Aika haikeeta meininkii

• pro koirat
    • dogface...

tänäpäivänä koira on siksi että saa pidettyä jotain ees ylempänä kuin ihmistä. tarviihan se joka pv broikunrintafileitä ja maksaa ja raejuustoa. katoppas kun ihmisillä on menny pikkasen aivot ylösalasin.koirista on tehty ihmisiä.mutta se tulee kostautumaan sanon vaan... onnea matkaan

• pro koirat
    • Ninnn1

Hei kaikki koiran omistajat!
      Teen tutkimusta siitä, mistä ja miten 0-1½ vuotiaiden koirien omistajat etsivät tietoa harrastusmahdollisuuksista. Tähän liittyen tarvitsisin Lahden (ja Heinolan) alueelta mahdollisimman monta haastateltavaa. Haastattelut kestävät noin 15 minuuttia ja antavat minulle paljon arvokasta tietoa. Kaikkia kynnellekykeneviä toivotaan mukaan! Laita minulle viestiä ([email protected]) niin sovitaan haastattelulle ajankohta. Kiitos jo etukäteen!
      (Saa jakaa (: )

• annikki.mummi

minua kiinostaa kun omistan pienen tytökoiran noin 4 kuisen
      tiibetin panielin mitä sille pitää syöttää on koti ruoalla
      ettei tulis väärin syötetyä leikkisä virkee pentu on
      kuka neuvoisi
      koirien raksuja ollaan liotetu ja annettu
      annetaankos lisänä kalkkia tai jotakin muuta

• Pro koirat

• haije 1

Vastuuntunteva kasvattaja antaa pennun mukana ruokintaohjeet.
        Pentutehtailijoilta ei niitä saa. Huono homma!

• <<<

OLIS JOSKUS IHANAA KU OIS KOIRA. TYTTÖYSTÄVÄ JA JJ CALEA KASETILLA..

• <<<

OIS IHANAA OMISTAA 3 1-4. 4 3-7 KOIRAA JA SITTEN TYTTÖYSTÄVÄNSÄ KANSSA USEITA ERI ROTUISIA KOIRIA JA JOSKUS SITTEN 3 DOBERMANNIAKIN

• kutvonen3
        <<< kirjoitti:

OIS IHANAA OMISTAA 3 1-4. 4 3-7 KOIRAA JA SITTEN TYTTÖYSTÄVÄNSÄ KANSSA USEITA ERI ROTUISIA KOIRIA JA JOSKUS SITTEN 3 DOBERMANNIAKIN

OIS UPEETA OMISTAA KOIRA. SITTEN LENKKEILLÄ TÄMÄN KANSSA JA ELELLÄ KOIRAPUISTOISSA NÄIDEN KANSSA

• Da-De

Minulla ollut saksanpaimenkoira yks kerrallaan noin 38 vuotta kaikilla olen kilpaillut palveluskoira kokeissa.Aikaisemmin hain veropisteetkin mutta nyt ei enää tarvi.Kokeessa harrastanut jälkeä ja hakua.Tervehenkinen harrastus miksei siitä enemmän kirjoiteta.

• pro koirat

"Tervehenkinen harrastus miksei siitä enemmän kirjoiteta"

Mitä tarkoitat tällä? Ei kirjoiteta tässä ketjussa, vai ylipäänsä kirjoiteta netissä/lehdissä aiheesta enemmän?

Jos haluat muutosta tähän ja kirjoittaa jonkin artikkelin aiheesta itse, se voidaan julkaista "pro koirat" -sivustolla, ohjeet artikkelin lähetykselle täältä:

https://sites.google.com/site/prokoirat/palaute

Mikäli asiapitoisen artikkelin kirjoitus ei kiinnosta, voit kirjoittaa myös oman vapaamuotosen juttusi pk-aiheesta/kokemuksistasi tälle sivulle:

https://sites.google.com/site/prokoirat/tarinat

• OLIS KIVA OMISTAA USEITA ERI ROTUISIA KOIRIA

• Eemeli :)

Hämeenlinnassakin on kirjastokoira Eemeli. :)

• PikkuHarjasGeggo

Vahtkoira
      Opaskoira
      Metsästyskoira

• Koiraskaba

Hypokoira, harrastekoira ja samalla kaveri. :)

• Koiraskaba

Piti kirjoittaa että tuleva hypokoira :(

• bernit

Otin alunperin koiran lenkkikaveriksi ja seurakoiraksi. Valitsin paimenkoiran, koska meillä on karjaa ja halusin koiran jota voi huoletta pitää vapaana pihalla. Mutta sain jotain paljon enemmän. Koira osoittautui todella palveluhalukkaaksi ja oppivaiseksi yksilöksi. Pakkohan sille oli alkaa opettaa uusia juttuja. Jäljestys aloitettiin 3kk ikäsenä, hajuerottelu 6kk ikäsenä, toko ja pk-harrastus tuli pikkuhiljaa kuvioon ja viimeisenä pelastuskoiraharjoittelu. Vahtikoiraksi siitä ei ole, sillä se ei varoita haukkumalla vaan vartioi eikä päästä vieraita tulemaan sisälle. Kallis, rakas harrastusväline...ja perheenjäsen.

• <<<<

MUSTA OIS IHANAA OMISTAA 19 ERI ROTUSTA KOIRAA JA SIT VIELÄ 2 BERNHARDILAISTA

• josaldinho57783

OIS IHANAA OMISTAA USEITA ERI ROTUISIA KOIRIA JA SIT MM 7 BERNHARDILAISTA JA HARRASTAA NÄYTTELYITÄ. AGILITYÄ JA TOKOA

• dogimen

Mulla on dogi,koska inhoon ihmisiä!!!

• josapappa1773

OLISI UPEAA OMISTAA USEITA ERI ROTUISIA KOIRIA ENGLANINNINSPRINGERSPANIELISTA BERNHARDILAISEEN JA NÖFFIIN

• Lapsirakas koiramamu

Miksi vanhuksille tehdään robottieläimiä ellei olisi todettu eläinten positiivinen vaikutus?

Onhan se todettu, että verenpaine laskee ja mielihyvähormooneja lisääntyy koiran läsnäolessa. Paitsi eläinvihaajilla, joille käy päinvastoin. Heille tekisikin hyvää riisua vihanaamionsa ja myöntää, että ihminen ei ole luomakunnan herra, vaikka niin luuleekin.

Ja sille joka luetteli koiran negatiivisia puolia vastineeksi tämä: lapsi ulostaa, virtsaa, itkee, oksentaa, kiukuttelee, likaa vaatteita, kuluttaa suunnattomasti rahaa, pahimmillaan siitä tulee rikollinen. Mikä on johtopäätös: osta koira ja pääset siitä eroon nopeammin kuin lapsesta, joka elää yleensä kauemmin kuin sinä.

• Aloittajalle! :)

Lähetin sulle juuri meilinä pari kuvaa puuväritöistäni. :) Koirien käyttötarkoituksena taide, sattumien kautta sivubisneskin. T: K.L.

• pekkolainen68

mulla on miina koira jonka kanssa just kotiuduttiin just kahen vuoden komennukselta

• Pro koirat

• Hyvä käytäntö
        Pro koirat kirjoitti:

Varmasti mukava kun työkaverina on koira ja sitten vielä kaverina ilmeisesti töiden jälkeenkin :)

Miten koira indikoi miinan, istahtamalla? Onko näissä vain yksi käytäntö?
        Varmasti istahtaminen on paras, niin ei vahingossa liiku miinan päälle, seköhän tuossao n takana?

https://sites.google.com/site/prokoirat/kayttojahyodyt#13f8f2c763bb8a14_TOC-Sotakoira

Muistaakseni venäläisillä oli miinakoiria joiden tehtävä oli juosta panssarivaunun telojen alle räjähteet selässään.

• Ihan kaikkea en jaksanut lukea,sorry.
      Minulla on rescue koira,saksanpaimenkoira juuri tällä hetkellä ja tähän tarkoitukseen missä nyt olen.
      Ovat seurana,terapiana,suojelijana,paimenena,ystävänä,aavistajina,uskollisina,aitoina,pyyytettöminä.
      Rescue on myös siis paimen/tiibetinterrieri.(huom.se ei ole ns.terrieri,google)
      Elämässäni on ollut yhteensä 34 vuotta koira,koiria joten siksi minulla on koira.Hyödystä en kirjoita,se on.
      Mutta viittaan tuohon,jossa joku kirjoitti,että koirat ovat toisilleen seurana eroahdistuksessa.
      Onko näin?
      Jos on kaksi koiraa ja yksi henkilö tai pariskunta omistajana,on myös olemassa kaksi yksinäistä eroahdistuksessa olevaa koiraa,jos siis molemmat koirat kärsivät eroahdistuksesta.Koira kaipaa omistajaansa,laumanjohtajaa.Toinen koira ei korvaa toista eroahdisuksessa.

• .....siis minulla on kaksi koiraa,rescue=tiibetinterrieri ja saksanpaimenkoira.....

• Rytöjaakko

Koirat ovat varmasti seuraa toisilleen, mutta onko toisesta koirasta apua eroahdistukseen tuntuu olevan aika tapauskohtaista.
        Joskus voi olla niinkin, että ei toivottu käytös on toisen koiran tultua poistunut, mutta onko silloin ollut kyseessä lievä eroahdistus vai esim. vajaa aktivointi ja tekemisen puute.

Noin yleisesti toinen koira tuskin ainakaan kovaa eroahdistusta ratkaisee, mutta on han näitäkin tapauksia luettu. Jos toinen koira osaa olla yksin hienosti, voi se rauhoittaa toisenkin.

• haije1
        Rytöjaakko kirjoitti:

Koirat ovat varmasti seuraa toisilleen, mutta onko toisesta koirasta apua eroahdistukseen tuntuu olevan aika tapauskohtaista.
        Joskus voi olla niinkin, että ei toivottu käytös on toisen koiran tultua poistunut, mutta onko silloin ollut kyseessä lievä eroahdistus vai esim. vajaa aktivointi ja tekemisen puute.

Noin yleisesti toinen koira tuskin ainakaan kovaa eroahdistusta ratkaisee, mutta on han näitäkin tapauksia luettu. Jos toinen koira osaa olla yksin hienosti, voi se rauhoittaa toisenkin.

Tyhmyys tiivistyy myös koirissa jäätyään keskenään. Keksivät yhdessä kepposia :-)

• asfefef
    • nnn---

Seurakoira ja vartija,,tekee molempia.

• minkuliz

Minulla on harrastuskoira

• rekikoirahistoria

Unohdit, että koira on myös lihatuotantoeläin monissa maissa.

• Pro koirat

Koirien syöminen ketjussa kyllä jo, näin muistelen.

En laske koiran syömistä kuitenkaan sen käyttämiseksi, kuten koiraa voi käyttää vaikka terapian välineenä tai taidemallina tai kadonneen etsinnässä. Pro koirat -sivustolle pyritty listaamaan suomalaisia käyttötapoja.

Syömiselle sopivampi termi olisi tavallan kuluttaminen, vaikkei suuhun oikein istukaan. Jotain häviää, sen voi kuluttaa, "käyttää" vain kerran. Koirasta tulisi tietynlainen kertakäyttöhyödyke. Jos koiria metsästettäisiin, sekään ei olisi käyttämistä siinä yhteydessä mitä nyt hain, sen sijaan koiria voi käyttää metsästyksessä apuna.

Koirasta on suomessa hyötyä, se ei ole kulutettava hyödyke.

• mäkärä

Kultainen keskikaljan noutaja.

• En tulisi toimeen il

Koira on meillä nimenomaan töissä. Lapsen vahtina. Koira inhoaa kun lapset (joita on useampi) riitelevät, ja lopettaa riidan tehokkaasti. Ei siedä että lyövät toisiaan ja tulee tilanteeseen ja murinallaan lopettaa riidanpidon. Puolustaa heikointa.

Ja edelleen lapsenvahtina, kun lapsi lähtee pimeeseen yöhön mennäkseen harrastuksiinsa, tiedän, ettei häneen kukaan matkalla koske. Koira ei anna koskea.

Ja kun koululaiset ovat koulussa, vahtii meidän vahti vauvan unta vaunuissa pihalla. Kukaan ei häntäkään vaunuista vie. Se on vissi. Aina tarkkana, satoi tai paistoi. Ei häiritse harakka, ei kukaan ihminen. Ihan saan rauhassa keskittyä muihin töihin sen aikaa. Luottaa voin.

Ei laske kolmivuotiasta kadoksiin, vaan tuo takaisin pihalle, ei anna mukuloiden hukkua rantaveteen, vaan on oivallisesti tukena ja turvana. Täysin korvaamaton otus. 24/7

• ..353

:D

minkä rotunen?

• ¨kirkko2k9

Moi! Mä oon Pirkko 45v. Minälla on kissa, Kissani on ruskea,Menin eilen Uskontoon. Jumala on olemassa olenvarma siitä koska olen Koira.Olemassa on, ja minulla on Jumala. Koirani on Jumala, koska jjumala on Koira...
      ,
      ,,,¨¨
      Tervesisiä: Pk kerkko

• rottis fani

minulla on kaksi koiraa vaikka ne eivät tee yhtikäs mitään muuta kuin nukkuvat

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6079
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2140
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1972
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1153
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      70
      1151
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      922
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      907
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      775
    Aihe