Vilket hallå!

sånt är livet...

Nu har några personer som samlar namn till medborgainitiativt för frivillig svenska blivit antastade och bråkade med.Det är förstås alldeles fel,så gör man inte.Det som jag tycker är konstigt är att fennona blir så upprörda när någon inte riktigt tror på att det här har hänt. Nu kunde språksoldaterna kanske se sig i spegeln,som man bäddar får man ligga.Här har i veckotal odlats de mest vilda teorier om att dödshoten mot Bettina och det andra bara var påhittade. Folk tar så gärna vara på tillfället att "ge tillbaka ".

13

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • min åsikt

      Jag är åtminstone inte förvånad,det är bra att smaka egen medicin emellanåt.Jag fördömer störandet,det gör jag.Fennona kan gärna tänka över vad de själva skriver.

    • Samuel L

      Det är klart, att man måste få samla namn på torg. Svårt att veta, om någon har försökt hindra dem eller inte. Det är klart, att när det gäller så här känsloladdad sak, får man säkert höra också också annorlunda åsikter. Men hota får man aldrig.

      • jag förstår

        Vi har ju ett fritt land,klart man ifred måste få göra sitt "jobb".Det är det här efterspelet som retar folk.Själv har fennona på alla sätt skyllt på att det var SFP, journalisterna ,Storgård och Bettina som SJÄLVA hade skickat foten åt sig.Nu får fennona betalt.


      • Jag tror inte ett ögonblick på att ngn svenskspråkig skulle ha antastat några namnsamlare. Det är helt fennornas fantasier att initiativet på något vis skulle vara känsloladdat för oss. På riktigt, vem bryr sig!!

        Det jag däremot kan föreställa mig är att några sv.språkiga kanske har betackat sig för att skriva på och fått sig en verbal omgång som sedan har lätt till något slags dispyt. Namnsamlandet är känsloladdat för insamlarna, vem fan av oss svenskspråkiga bryr sig om deras pakkoruotsi!!


      • Iida 07
        Ankdam kirjoitti:

        Jag tror inte ett ögonblick på att ngn svenskspråkig skulle ha antastat några namnsamlare. Det är helt fennornas fantasier att initiativet på något vis skulle vara känsloladdat för oss. På riktigt, vem bryr sig!!

        Det jag däremot kan föreställa mig är att några sv.språkiga kanske har betackat sig för att skriva på och fått sig en verbal omgång som sedan har lätt till något slags dispyt. Namnsamlandet är känsloladdat för insamlarna, vem fan av oss svenskspråkiga bryr sig om deras pakkoruotsi!!

        Tala visste ju att de hörde till SFP.konstigt att han inte antecknade deras namn om de nu gick med partiboken till allmänt beskådande.


      • så är det
        Ankdam kirjoitti:

        Jag tror inte ett ögonblick på att ngn svenskspråkig skulle ha antastat några namnsamlare. Det är helt fennornas fantasier att initiativet på något vis skulle vara känsloladdat för oss. På riktigt, vem bryr sig!!

        Det jag däremot kan föreställa mig är att några sv.språkiga kanske har betackat sig för att skriva på och fått sig en verbal omgång som sedan har lätt till något slags dispyt. Namnsamlandet är känsloladdat för insamlarna, vem fan av oss svenskspråkiga bryr sig om deras pakkoruotsi!!

        Jag håller med Ankdam.


    • Det där är säkert som när en dam ringde upp mej och erbjöd en finsk tidskrift. När jag sade att jag inte var intresserad utan jag beställer samma tidning på mitt eget modersmål på svenska blev hon arg och avkrävde mej en förklaring på varför jag inte läser den på finska. Då satte jag på. Så säkert tyckte hon att jag provocerade henne.

      • vem vet

        Alla är inte intresserade av pakkoruotsi och man kan ju tänka sig att någon flera gånger råkat ut för de har namninsamlarna och kanske känt sig störda.Då kanske någon brusat upp och sagt något opassande.


      • propaganda321
        vem vet kirjoitti:

        Alla är inte intresserade av pakkoruotsi och man kan ju tänka sig att någon flera gånger råkat ut för de har namninsamlarna och kanske känt sig störda.Då kanske någon brusat upp och sagt något opassande.

        Jag blir åtminstone irriterad om någon kommer och predikar för mig om något som jag inte bett om.


    • Tapperi

      Kan du ge oss ett raka svar; VARFÖR ska våra barn lära sig finlandssvenska i skolorna?

      • propahanda 321

        Jag bryr mig inte om vad det finns för skolämnen,jag sade bara att jag inte tycker om folk som trugar på mig sådant som jag inte har bett om.Jag sade inte ord om pakkoruotsi.


      • man blir störd...
        propahanda 321 kirjoitti:

        Jag bryr mig inte om vad det finns för skolämnen,jag sade bara att jag inte tycker om folk som trugar på mig sådant som jag inte har bett om.Jag sade inte ord om pakkoruotsi.

        De finns ju sådana "insamlare " som är rätt så agressiva och det gillar inte alla.


      • Face-to-face
        man blir störd... kirjoitti:

        De finns ju sådana "insamlare " som är rätt så agressiva och det gillar inte alla.

        Nej, hövlig ska man vara. Om någon tackar nej, då borde han eller hon lämnas i fred. Dessa insamlare/ medelskaffare/ stödvärvare, som man nästan dagligen möter på torget, är vanligtvis ganska hövliga.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1517
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      876
    3. 38
      874
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      58
      809
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      809
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      782
    7. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      735
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      719
    9. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      44
      688
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      672
    Aihe