Mistä rahaa opiskeluun!!!

huolestunut5

Pääsin juuri sisään ammattikorkeakouluun toiselle paikkakunnalle. Mistä saan tarpeeksi rahaa muuttoon ja opiskeluun. Opintolaina ja -tuki tulevat vasta sen jälkeen kuin opinnot ovat jo alkaneet.

60

5272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mattafakk

      Töihin

      • p*ska neuvo

        Joo, koska töitähän on tarjolla kuin sieniä sateella. Senkun vaan menee.


    • s s

      pankkiin

    • ...........

      Sossusta. Ilmoittaudu uuden paikkakunnan sossuun asunnottomaksi. Saat vuokraan 600e ja käyttörahaa 480e. Lisäksi maksetaan ainakin lääkkeet, sähköt ja kotivakuutus (sekä silmälasit ja passi).

      • työtön.

        Ei makseta. olisin halunnut opiskella mut en saanuyt mitään. Toimeentulotuella olis pitänyt pärjätä, ostaa kaikki kirjat ja opiskelu välineet.


      • 01010101010101010101
        työtön. kirjoitti:

        Ei makseta. olisin halunnut opiskella mut en saanuyt mitään. Toimeentulotuella olis pitänyt pärjätä, ostaa kaikki kirjat ja opiskelu välineet.

        Työtön. Olet ilmeisesti kieltäynyt jostakin ehdotetusta työpaikasta tai näistä hiton työttömyys kursseista, koska saat toimeentulotukea. Haitko edes opintotukia, lainaa? Asutko vanhempiesi luona vielä? Katsotaanko vanhempiesi tulot?

        Ota yhteys sosiaalitoimistoon. Täältä Suomi sivuilta et saa kuitenkaan mitään järkevää vastausta. Huomasit varmasti jo itse, joku laittamassa jo huoraamaan.

        Sosiaalitomistosta pitäisi saada tukea muuttoa varten. Korkeakouluun menevällä pitäisi olla jo sen verran yleissivistystä päässä. Ottaa itse selvää.


      • työtön.
        01010101010101010101 kirjoitti:

        Työtön. Olet ilmeisesti kieltäynyt jostakin ehdotetusta työpaikasta tai näistä hiton työttömyys kursseista, koska saat toimeentulotukea. Haitko edes opintotukia, lainaa? Asutko vanhempiesi luona vielä? Katsotaanko vanhempiesi tulot?

        Ota yhteys sosiaalitoimistoon. Täältä Suomi sivuilta et saa kuitenkaan mitään järkevää vastausta. Huomasit varmasti jo itse, joku laittamassa jo huoraamaan.

        Sosiaalitomistosta pitäisi saada tukea muuttoa varten. Korkeakouluun menevällä pitäisi olla jo sen verran yleissivistystä päässä. Ottaa itse selvää.

        En ole kieltäytynyt mistään. Olin työkokeilussa ja sit vaan jouduin toimeentulotuelle koska en vaihtanut työpaikkaa käskystä. Olin työharjoittelussa josta sain palkkaa ja sit työkkäri käski mut työkokeiluun kesken työharjoittelun. no en mennyt vaan menin vasta kuukauden päästä koska työharjoittelu loppui. Siksi jouduin toimeentulotuelle. Ei kai paikkaa tarvii vaihtaa heti kun käsketään koska mulla oli työharjoittelu josta sain aika hyvää palkkaa. Nyt en sitten voi edes opiskella.
        Asun yksin enkä halua enkä ottaa lainaa.


      • old fart
        työtön. kirjoitti:

        En ole kieltäytynyt mistään. Olin työkokeilussa ja sit vaan jouduin toimeentulotuelle koska en vaihtanut työpaikkaa käskystä. Olin työharjoittelussa josta sain palkkaa ja sit työkkäri käski mut työkokeiluun kesken työharjoittelun. no en mennyt vaan menin vasta kuukauden päästä koska työharjoittelu loppui. Siksi jouduin toimeentulotuelle. Ei kai paikkaa tarvii vaihtaa heti kun käsketään koska mulla oli työharjoittelu josta sain aika hyvää palkkaa. Nyt en sitten voi edes opiskella.
        Asun yksin enkä halua enkä ottaa lainaa.

        Ai et halua ottaa lainaa... Mjoo, on siinä sitten yksi vaihtoeho.... Töihin! Niin moni tekee, myy mäkkärissä, aja taksia, siivoa.... tai jotain haasravampaa jos sellaista onnistut saamaan. Good luck.


    • huolestuneelle

      Jos sinulla on nyt paikka, jossa asua ja tulet toimeen jotenkin opintojen alkuun asti, niin miksi muuttaisit ennen tuota opiskelun alkamista uudelle paikkakunnalle? Laita opintoraha ja -opintolainahakemus heti Kelalle, jotta saat tuon tuen heti syyskuun alussa. Asumislisän voit hakea Kelalta vasta, kun tiedät uuden osoitteesi ja vuokran. Laita myös heti hakemus opiskelija-asunnosta. Onnea opiskeluihin, olet yksi niistä onnekkaista, jotka saivat opiskelupaikan.

      • asunnotonn

        entä jos koulu alkaa elokuussa? pitääkö asuu pari viikkoo teltassa??


      • joustavuutta
        asunnotonn kirjoitti:

        entä jos koulu alkaa elokuussa? pitääkö asuu pari viikkoo teltassa??

        Teltassa asuminenkaan ei ole huono vaihtoehto, kesäaika kun on. Viime vuonna oli lehdessä juttua siitä, miten opiskelijoita majoitettiin väliaikaisesti myös leirintäalueiden mökkeihin sekä opiskelupaikkojen tiloihin. Siihen asti, kunnes heille vapautui opiskelija-asunto. Lähde uudelle opiskelupaikkakunnallesi hyvällä mielin, joistakin asioista ehkä joudut luopumaan ja joitain vaikeitakin asioita voi olla edessä, mutta yleensä kaikki asiat järjestyvät ihan mukavalla tavalla.


      • matkamies9
        joustavuutta kirjoitti:

        Teltassa asuminenkaan ei ole huono vaihtoehto, kesäaika kun on. Viime vuonna oli lehdessä juttua siitä, miten opiskelijoita majoitettiin väliaikaisesti myös leirintäalueiden mökkeihin sekä opiskelupaikkojen tiloihin. Siihen asti, kunnes heille vapautui opiskelija-asunto. Lähde uudelle opiskelupaikkakunnallesi hyvällä mielin, joistakin asioista ehkä joudut luopumaan ja joitain vaikeitakin asioita voi olla edessä, mutta yleensä kaikki asiat järjestyvät ihan mukavalla tavalla.

        Teltoissa saavat asua vain romanikerjäläiset, kun suomalainen yrittää pystyttää teltan, niin heti poliisit ovat kimpussa. Kävin Helsingissä kesäkuussa ja tarkoitus oli yöpyä pari yötä teltassa, niin poliisit kävi kolme kertaa häätämässä minut pois. Uhkasivat sakoilla ja putkalla.


    • lena5

      Mamma och pappa betalar.

    • <<<

      postaljooniksii.

    • nellykin

      Olen itse hankkinut opiskelurahat luonnollisella tavalla. Ei ollut muuta mahdollisuutta.

    • yhteys op. paik.kunn

      Tämä palsta ei ole oikea paikka hakea faktatietoa asiastasi. Riippuen paikkakunnastasi ota heti yhteys oman kotikuntasi viranomaisiin ja myös sen koulun opintotoimistoon, jonne olet menossa opiskelemaan.HE osaavat kertoa seuraavat askeleet joita sinun pitää tehdä. Opettajat ovat lomilla - mutta muu hlökunta on töissä (ainakin osa heistä).
      Itsenäisenä ihmisenä (vanhempien luota nyt lähtiessäsi tai jo muutoin itsenäistynyt) et ole enää heidän virallisesti vastuun alla vaan sinua kohdellaan okana henkilönä.
      Alussa on monta kiemuraa, mutta älä anna periksi.
      Raha on 1 asia joka oltava kunnossa eds kohtuullisesti, sitten asuntoasia ja sen jälkeen alkaa monivuotinen työsi opiskelun piirissä. Se on sinun vastuullasi - tuloksen synty - jotta pysyt yhteikunna tukiviidakossa. Opintopisteitä pitää saada tietty määrä / kk jotta tuet pysyvät voimassa.
      Se työhön meneminen ei ole hyvä asia jos se vie opiskeluaikaa, koska joudut tekemään koulutehtäviä muuna aikana kuin kouluaikana päivisin.
      Usea käy töissä - ns hanttihommissa - ja jos ei pidä huolta myös opiskelun etenemisestä, voi käydä hassusti. Tulee kierre: pakko olla töissä jotta saa rahaa - mutta kun ei ehdi opiskella. Älä mene tähän ansaan!
      Tutkinto koulusta on tärkeä; se on käyntikortti hakea alaasi vastaavaa töitä ja myös mahdollisuus pysyä siinä. Eri asia on, mitä muutoin yhteiskunnan talouselämässä tapahtuu.
      Muutta pääasiassa amamttihenkilöt ja pätevät saavat töitä ja pystyvät rakentamaan tulevaisuuttansa ihan eri tavoin kuin he, jotka ovat ilman mitään ammattia.
      Jos on syntynyt "kultalusikka suussa" - perinyt - jne niin sillin ollenee talous kunnossa, mutta kestääkö se 70 seuraavaa vuotta on arvoitus. Itsetunnon kannalta on hyvä saada amamtti ja pystyä sanomaan itselle: " Minä tein sen".
      Onnea tulevalle elämällesi.

    • Onnitteluni

      Hienoa! Onnitteluni opiskelupaikasta! Kukaan Suomessa ei köyhyyden tähden jää vaille koulutusta. Nyt ota heti yhteys kotikuntasi sosiaalitoimistoon sekä oppilaitoksesi kansliaan, he neuvovat, mitä sinun tulee tehdä.

    • RikkausOnRikollista

      "Miltä köyhyys oikein tuntuu?"

      Hyvältähän se tuntuu, kun ei juokse rahan perässä ja ajattele, että se tuo onnea.

    • onneksi olkoon

      Yritä nykyisen kotipaikkasi sossusta muuttoavustusta. Sitä voidaan myöntää kahden kuukauden vuokraa vastaava summa ja muuttokulut halvimman mukaan. Jos ei myönnetä, joudut käyttämään opintolainasi takuuvuokriin ja pärjäämään aluksi tosi vähällä rahalla mutta kyllä se siitä ja aina voit kerätä tölkkejä jos nälkä tulee tai pitää vähän bilettää.

    • puolipimeä työ

      helppo nakki,kunhan saadaan vasemmisto-politiikot ymmärtämään puoliharmaa työllisyys!
      eli pikkuyritykset voisivat palkata aputyövoimaa pikku keikkoihin päiväpalkalla esim 10-50€ ilman veroja ja muita kuluja vain verokortti mukaan yrittäjälle jolloin se voi ilmoittaa kulunsa.
      töihin otettaisiin suoraan kaupan ovelta esim ikkunassa ilmoitus työpaikasta.
      näin saataisiin kauan odotettua edullista työvoimaa
      "paska-duuneihin" ei tarvitsis mennä sossuun ruikuttaa almuja kun saman rahan tai enemmänkin saa työtä tekemällä,yrittäjien hyväksi!
      ei olisi työnteon rajaa työn keston kanssa eli voisi olla töissä esim kuukauden,päivä 8h kuten muutenkin.voi olla pienempikin kuten sovitaan esim 4h.
      palkka on se mikä sovitaan päivätehtävästä eli vaikka 50€ ja tämän saisi kun on kotiinlähdön aika.
      luulisi monia kiinnostavan.
      vain valtion veropedot saavat sydiksen,mutta turhaan ,sillä varmasti sossukulut vähenis ja palkkarahat menee välittömästi yleensä kulutukseen?
      on sama käyttääkö rahat kekkereihin tai lapsien elättämiseen mutta olisi oiva vaihtoehto pikaluotolle!
      eli puolipimeä työ.

    • mek

      Jos on fiksut vanhemmat niin ne auttavat lapsensa alkuun opiskelujen alussa ja opintolainan kyllä voi laittaa heti hakuun kun opiskelupaikka on tiedossa ja voit nostaa sitä opintojen alussa.

    • 69mimmu

      Se, myöntääkö sosiaalitoimi takuuvuokraa tai muuttokuluja, on täysin harkinnanvaraista ja käytännöt vaihtelevat kunnittain. Sinuna ottaisin yhteyttä tämänhetkisen asuinkuntasi sossuun, sieltä saat ohjeet miten toimia.

    • sellatiställatistomm

      Mites se menikään, vanhemmat velvollisia avustamaan kunnes on ammatti?
      Ei vaiskaan.

      Kesätöitä ehdit vielä tekemään hetken aikaa.
      Äkkiä miettimään mistä voisit saada lisäansioita. Itse sain sekä pieniä lisäansioita että paljon uusia ystäviä liittyessäni mukaan Oriflameen (muitakin vaihtoehtoja on; avon, partylite jne.) Ei noilla hommilla miljonääriksi pääse, mutta saapahan hiukan lisärahaa, Partylite tosin taitaa edelleen vaatia toiminimen joka vaikuttaa sitten tukiin eli sitä en ehkä suosittelisi, avonista en tiedä, oriflame ei vaadi mitään toiminimiä tms. eli ei vaikuta tukiin eli sen puoleen turvallinen vaihtoehto.

    • Kyllä on kirjoittajien taso täällä järkyttävä: nuoret ovat hädissään, kun ei ole rahaa ja te idiootit ehdotatte seksin myyntiä - ei ole todellista. HÄVETKÄÄ !!! Mitä teillä lienee aivojen tilalla - ei yhtään mitään !

    • Itseä helppotti aikoinaan kun etsi asuntoa johon haettiin vain alivuokralaista / kimppakämppistä. Kustannukset jaetaan ja takuuvuokriakaan ei tarvinnut maksaa. Sitten kun on muutaman kk asustellut paikkakunnalla niin voi alkaa katsoa paremman ajan kanssa asuntoa. Kyllä opintotuella pärjää jos vain osaa matematiikkaa...

    • ilz1

      Ota yhteys paikkakuntasia sosiaalitoimistoon. Jos olet tällä hetkellä työttömänä tai esim. työmarkkinatuella, pystyt saamaan ainakin avustusta muuttoon.

    • ihmettelijäinen

      Millä elät nyt?

    • Kovimman kautta alku

      Vaikea se alku on. Sossuun ei aikaa saa vasta kuin parin-kolmen kk:n kuluttua jne. On harmillista, ettei kouluissa käydä myös näitä asioita läpi. Ei kaikilla ole auttavia vanhempia tai ei ole ollenkaan sukulaista joka edes neuvoisi. TÄMÄ YHTEISKUNTA EI KUITENKAAN OLE IHAN LÄPIMÄTÄ, vaikka välillä luulisi. Käänny kaikkien mahdollisten auttajien puoleen. Kirkko, sossu jne. Se paperiviidakko on jo kamala jonka joudut käymään läpi. Suomessa ei lähetä noinvain opiskelemaan. Ainoastaan joku Otaniemi tms. toimii paremmin, mutta valmistuuhan sieltä myös tasokkaampia työläisiä. Sulla on tosi vaikeat viikot edessä. JOstain sitä neuvoa kumminkin tulee. Ja muista, että kun sitä elämiseen tarkoitettua tukea saat, niin senttiäkään siitä ei riitä mihinkään ylimääräiseen. Tää on suuri mätäpaise, että ei edes ne harvat jotka saavat opintopaikan, niin kaikki muu siinä on sekaisin. Nämä asiat pitäisi hoitaa paremmin, mutta tänä päivänä kaikki on tehtävä ja tieto haettava itse, muuten ole nolla. Tää on niin kaistapäistä touhua. Kerrankin olin Kelassa odottamassa vuoroa kun edellä oleva nuori nainen yritti selvittää juuri näitä juttuja. Eihän se Kela enää anna rahaa mistään tiskin takaa. Toinen ei edes rassukka ymmärtänyt mitä hänelle yritettiin selittää. Enkä ihmelle, itkukurkussa ja nälkäisenä ei järki toimi. Toivottavasti sinulla löytyy joku joka alkaa setvimään kanssasi asioita, muuten menee järki.

    • fatta10

      Hae koulusi paikkakunnalta äkkiä asunto ja vie liitteeksi opiskelupaikkasi todistus. Kun olet asunnon saanut koulusi paikkakunnalta, vie vuokrasopimus sossuun, Anot muutokuluihin, vuokraan,elämiseen, toimeentuloa. Kyllä onnistuu. Nykyisen paikkakunnan sossuun sinun pitää hakemus jättää, jotta sossu voi vielä maksaa nykyisen vuokran ja uuden asunnon vuokran ja jos tarvitset vielä vuokravakuuden uuteen asuntoosi, ne onnistut saamaan sossusta.

      Itse olen avun sossusta hakenut. Kyllä sinäkin sen saat, et ole erillainen. ONNEA

      • Haatanakele

        Sossu ja sossu ja sossu ja sossu ja sossu............... Perkele mua ottaa kaaliin nuo neuvot mennä aina vaan sossuun hakemaan ilmaista rahaa! Olisiko mitenkään mahdollista tehdä itse jotain ja hankkia siten rahaa tarpeisiinsa??? Mikä helvetin kultakaivos se sossu on? Eihän sieltä voi riittää jakamista kaikenmaailman juopoille ja muille pummeille! Ne on meidän työssäkäyvien ja eläkkeellä olevien maksamia verorahoja eikä mitään "ilmaista" rahaa. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.


      • rfarm
        Haatanakele kirjoitti:

        Sossu ja sossu ja sossu ja sossu ja sossu............... Perkele mua ottaa kaaliin nuo neuvot mennä aina vaan sossuun hakemaan ilmaista rahaa! Olisiko mitenkään mahdollista tehdä itse jotain ja hankkia siten rahaa tarpeisiinsa??? Mikä helvetin kultakaivos se sossu on? Eihän sieltä voi riittää jakamista kaikenmaailman juopoille ja muille pummeille! Ne on meidän työssäkäyvien ja eläkkeellä olevien maksamia verorahoja eikä mitään "ilmaista" rahaa. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

        Tuohan on juuri sellainen tilanne jollaiseen ne tuet on tarkoitettu. Kumpikohan tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi, se että sossu tukee kuukauden jotta voi aloittaa opiskelun, vai se ettei aloita opiskelua eikä pääse töihin kun ei ole koulutusta? Taitaa olla liian vaikea kysymys sinunkaltaisillesi.


    • Saat takautuvasti tukiaisesi opintojen alusta asti, joten voit myös lainata rahaa. Mutta älä nyt vain mistään pikavippilainaamosta ota, vaan vanhemmilta tai sellaisilta, joiden kanssa olet luottamuksellisissa väleissä. Ja muista, että opintotukeen kuuluu se laina, tai oikeammin sen takaus, jolla voit alkuvaiheen lainat maksaa takaisin. Ymmärrän toki minäkin, ettei se laina mikään kiva ole. Itse olin sen polven opiskelija, jotka ottivat lainan kaikki. Ja maksettua se tuli, vaikka aikamoista takerointia tämä työelämäni on ollut.

      Asia on niin, että jos sinulla ei ole koulutukseesi ja tulevaisuuteesi sen vertaa luottamista, että saisit aivan välttämättömimpiin tarpeisiin otetun lainan aikanaan maksettua, niin ei se opiskelu maksa vaivaa.

    • osvnonvn

      mainoksia jakamaan,pikkurahaa mutta hyötyliikuntaa,riskeeraa pitkävetoon,vakioon tms.? myy itsellesi tarpeettomia tavaroita muille opiskelijoille.. käy tallinassa hakemassa halpaa viinaa,sätkäpepereita tms. kyl ne menee kun tietävät et sul ois "pari pulloa ylimääräistä",en yllytä pimeen myyntiin mut vaihda johonkin tavaraan jne. n.15€ edestä mitä Alkossa maksais 40% vodka..ja pääset samalla bileisiin jne...

    • oppia ikä kaikki

      Mun tytär muutti keski-suomesta eteläsuomeen opiskelemaan. Ensimmäinen vuosi meni koulun asuntolassa kun oli alaikäinen. Kaksi seuraavaa vuotta opiskelija-asunnossa (soluasunnossa). Tuloina opintotuki ja opiskelijan asumistuki. Tarkalla rahankäytöllä pärjäsi ilman opintolainaa, rahaa jäi jopa säästöön. Ei tarvinnut edes mennä mäkkäriin iltatöihin eikä siivoamaan. Keskittyi opiskeluun ja valmistui luokkansa parhaana ja ilman velkataakkaa.
      Ps. työttömän yksinhuoltajan lapsi, ei saanut kotoa "toimintatonneja". Oppi rahankäyttöä ja sen että aina pitää suhteuttaa menot tuloihin. Kun tulot pienet, turhat löysät karsitaan pois.

    • vyötärön hoikistusta

      Ota ihmeessä se opintolaina, jotta saat opintosi alkuun. Jos opiskelut lähtevät sujumaan ja saat osa-aikaisen työpaikan, niin älä sitten nosta myöhempinä vuosina sitä lainaa, mutta jos kerran ei ole yhtään säästössä eikä ketään, joka auttaisi, niin sitä varten se laina on olemassa. Sossukaan ei kovin mielellään anna ilmaista rahaa, vaan edellyttää sitä opintolainan nostoa.

      Olen eronnut lasteni äidistä ja elatusvelvollisuuteni jatkuu joko lapsen 18-v ikään tai niin kauan, että hän saa hankittua ammatin (edellyttää kotona asumista, ei omassa kämpässään). Tämä siis tarkoittaa aika monen kohdalla sitä, että elatusmaksua maksetaan helposti 21-22 -v ikäisestä nuoresta. Nuorin lapseni on juuri tuommoinen parikymppinen ja mielelläni autan häntä opintojen tukemisessa, vaikkei itsellä raha kasva puussa. Kotona käydessä hän pesee auton ja auttaa ruoan laitossa yms, joten mielelläni annan hänen ensimmäiseen omaan kotiin viemiseksi kassillisen ruokaa ja satasen kouraan.

    • perseenhaju.

      Sijoitat rahat osakkeisiin ja nautit muhkeista osinkkoista, niin minäkin tein ja mulla on muhkeat pääomatulot.

      • perseenhaju.

        Suosittelen myös lukemaan kirjat Seppo Saario - Miten sijoitan pörssiosakkeisiin.
        Kim Lindström - Vaurastu arvo-osakkeilla.

        Osingot ovat tärkeitä elämän kannalta.


    • 11+9

      1. Ota yhteyttä suoraan koulun opintotoimistoon, osaavat sieltä kyllä neuvoa.

      2. Opintolaina on nostettavissa jo heti elokuun alussa, mikäli se on sinulle myönnetty valtion takaus. Netissä voit hakea suoraan sen lainan. Käsittelyssä menee n. 3 pankkipäivää, ja rahat siirtyy tilillesi heti myönteisen päätöksen jälkeen. Ainoastaan itse opintotuki/asumislisä lähtevät rullaamaan vasta syyskuusta eteenpäin.

      3. Kuten jo moni sanonut, ota yhteyttä asuinpaikkakuntasi sosiaalitoimistoon, ja pyydä sieltä neuvoja/apua. "Ilmaista rahaa" on turha odottaa, koska tulet saamaan opintolainaa ja opintotukea, mutta harkinnanvaraista tukea kyllä esim. juuri takuuvuokraan yms. Sosiaalitoimisto voi myös antaa harkinnanvaraista lainaa, joka sitten lyhennetään esim. opintotuesta kunhan se sinulla lähtee pyörimään.

      Jatkoa ja tulevaisuutta ajatellen ihan ja jokaiselle joka vastaavassa tilanteessa on, niin kannattaa varautua tällaisiin asioihin jo itse hakuvaiheessa. Tuskin kukaan nyt huvikseen hakee esim. opiskelupaikkaa toiselta paikkakunnalta, ja sitten ihmetellään miten pärjätä, kun tuleekin hyväksytty opiskelupaikka? Vai? Tai ehkä se sitten on nykyajan toimintaa, että ensin tehdään ja mietitään vasta jälkikäteen.

      Ihan ja viimeinen vaihtoehto on sitten vielä se, että vastaanottaa opiskelupaikan "poissaolevana", jolloin jää ainakin koko syksy/kokonainen vuosi aikaa järjestää taloudellinen tilanteensa sille tolalle, ettei tarvitse tällaisia asioita miettiä. Opinnot tietysti sitten viivästyy, mutta parempi sekin kun ei mitään. Sinällään nimittäin kun miettii jo ihan aikuisopiskelijoitakin, niin kyllähän siinä jää todella lyhyt aika järjestää asioita (opiskelijavalinnat ilmoitettiin heinäkuussa) mahdolliseen paikkakuntavaihdokseen. Tosin aikuinen nyt sitten (ainakin toivottavasti) on tosiaan näihin asioihin perehtynyt ja valmistautunut hyvissä ajoin, vaikkei sitä opiskelupaikkaa sitten irtoaisikaan.

    • tyttö

      Ihan suoraan sanottuna kustansin opiskeluni p*seellä. 300e/ilta ja "töitä" n. 10 iltaa kuukaudessa.. Ei ehkä mikään ihanteellinen tapa mutta laskeskeleppa paljonko mulla jäi rahaa käteen. Siihen päälle sossu maksoi asunnon ja pakolliset laskut vaikean perhetilanteen vuoksi. Ei paljon tarttennu laskeskella et jääkö rahaa muuhunkin jos lähtee bilettämään.

      • Ent. opiskelija

        Oletpa rahanahne, kun aloit huoraksi,


    • sossutantta

      Ethän sinä mitään rahaa tarvitse koska opiskelu on suomessa ilmaista!

      • ....

        Ruoka ja asunto eivät ole ilmaisia.


    • Velaksi vaan

      Minä opiskelin velaksi opintolainalla. Kesät olin töissä, jolloin tietty maksoin vuokran ja matkalipun, ruuat jne. laskut, mutta pakko oli myös jäädä säästöön sen verran, että pääsi taas opiskelupaikkakunnalla alkuun ennen opintolainan saamista. Opintorahaa tms. ilmaista tukea en saanut mistään. Opiskelin Turussa (4 v) ja töitä sain Hgistä, eli asuin kesät Hgissä. Velkaa maksoin sitten tuplasti sen määrän kuin miksi ajaksi olin opintolainaa nostanut (8 v). Vanhemmiltani en saanut latin latia; joskus jotain evästä vkonloppuna. Sossuun en edes ajatellut meneväni.

    • sosiaalli viran omaiset tuhoavat tämän ja muut maat.

    • Vuokratyöt

      siivoustyöt, sanomalehdenlehdenjakoa mitä vain. Eikö näitä osata hakea. Niitä voi ja kannattaa tehdä myös opiskelun ohella.

    • pyramidi.

      Pitää olla aika harvinaisen tyhmä ihminen jos suomessa haluaa opiskeluaikana tai muutenkin elämässä itsensä elättää seksin myymisellä. Ymmärrän kyllä jos ei ole yhtään ihmistä auttamassa lähipiirissä ja on täysin mahdotonta saada tukea mistään. Tämä esimerkiksi siinä tapauksessa jos asuu ulkomailla, missä ei ole toimivaa sosiaalijärjestelmää.

      Ei enää minkäänlaista moraalia taida ihmisiltä löytyä, varsinkin kun jotkut naimisissa olevat ihmiset ehdottelevat "omaa apuaan". Rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta kannattaisiko ensin ottaa selvää miten tukea voi saada esim. sosiaalitoimistosta tai ottaa asiosta selvää muualta kuin suomi24 palstalta? Täällä ihmisiä kuitenkin tuetaan, tosin kuin muissa maissa.

      • JpMorganTakesitAll

        hei oikeesti et tiedä nykyopiskelusta mitään
        ei kaikki saa opiskelijakämppää helposti saati töitä

        jäljelle jää työkkäri ja haamutyöt a la puhelinmyynti ja siivous
        siivoustöihin ei suomalainen pääse kun ulkolaiset tekee laittomasti halvemmalla
        puhelinmyynti on taas sielunsa raiskaamista samoin kuin prostituutio
        se jää jäljelle

        ja tiedoksi vaan että ei sossusta helposti saa rahaa
        eikä kukaan halua vapaaehtoisesti siihen
        siihen joutuu ja sittenkin ei tulot riitä mihinkään
        se aiheuttaa syrjäytymistä kun ei ole varaa käydä baareissa yms
        kaikkialla tarvii rahaa

        köyhyys on kaiken pahan alku ja juuri
        on vaan fakta että sille kovimmallekin porvarille olisi hyvä
        että jokaisella jampalla suomessa olisi asunto ja muonaa...

        nykyajan suomi menettää työt ulkomaille koska siellä se tehdään halvemmalla
        tänne jää armeija ja hoitoala ja nekin menee romahdustilaan

        täällä mennään kreikan tietä
        siellä jampat kuolee kaduille

        sitä saa mitä tilaa
        kasinotalous ei ehkä ollutkaan hyvä suomelle??


    • Mikkis744

      Opintolaina, eikö sitä suurin osa opiskelijoista ota, joilla ei ole vanhempia jotka rahoittaa opiskelun. Sossusta et tule saamaan mitän ennen kuin olet ottanut opintolainan, etkä sittenkään ellei ole hirmuiset menot, koska opintolaina lasketaan tuloksi. Sossusta saatu raha on rahaa jota saa kun mistään muualta ei saa eikä ole varaa asuntoon ja ruokaan. Opintolainalla sinulla on varaa molempiin.

      Ei se opintolainan maksu takaisin niin kauheaa ole. Jenkeissä yliopisto maksaa 200 000$ ja jos haluat parempaan yliopistoon niin se maksaa 400 000$. Näin ne sitten iloisesti maksavat opintovelkojaan loppuelämänsä takaisin. Tosin onhan siellä palkat suurempia, muta ole iloinen, että opiskelu on täällä melkein ilmaista.

      • opintolainaihme

        "Opintolainalla sinulla on varaa molempiin."

        Opintolainan suuruus on max 300e/kk. Tuolla maksaa hädintuskin kuukauden vuokran. Opintorahan ja asumislisän rinnallahan tuo helpottaa elämistä. Täysillä tuilla opiskelija saa max 800 e/kk.

        "Ei se opintolainan maksu takaisin niin kauheaa ole."

        Ei ole, JOS pääsee töihin valmisumisen jälkeen.


    • näin meillä....

      Ei kannata opiskella. Kannataa mennä sossiin ja työkkäriin suoraan. Myös selkäkipua kannattaa valittaa koko ajan. Kun sinulle ei ole mitään koulutusta, et joudu minnekään töihin. Näin saat heti kaikki korvaukset ja tuet. Nämä on todella paljon kun
      otaa huomioon, mitää jostakin ...paskahommasta...jää käteen ja millä vaivalla. Kannattaa myös liittyä sosiaalidemokraattiseen puolueeseen tai vasemmistoliittoon sekä ammattiliittoon. On myös hyvä valittaa, että porvarit riistää työntekijöitä ja haukkua säännöllisesti hallitusta ja oikeusitoa.

    • 2 vaihtoehtoa

      Ryöstät pankin tai hakkeroit pelisivuston

      TAI

      Unohdat koko asian, et ota paikkaa vastaan, jäät vanhempiesi luokse elätettäväksi ja hankkiudut lähipubiin myyjäksi tai siivoojaksi. Ihan kivasti silläkin elää, eikä tarvii ottaa stressiä mistään.

    • ..-..

      Opintolainaa voi nostaa jo elokuussa. Mikäli sun opinnot alkaa jo ennen kuun puoltaväliä, voit perustella hakiessasi opintotukea, että tarvitset sen jo elokuussa. Harvemmin tosin AMK alkaa ennen elokuun puoltaväliä.
      Käy sosiaalitoimistossa, antavat muuttoavustusta. Jos sulla ei ole mitään omia kalusteita, eli muutat vanhempiesi luota, voit pyytää rahaa myös joihinkin kalusteisiin. Perustelet asiat hyvin ja asiallisesti, auttaa tukien saannissa.
      Monella toki vanhemmat/muut sukulaisetkin auttavat ja tavaroitakin monilla on varastoissa vaikka minkälaisia.

    • sama tilanne

      Lykkää opintojen aloittamista vuodella ja koita sinä aikana kerää rahaa, sit katot seuraavana vuonna uudestaan....

    • yxsvaan

      Oman paikkakunnan sossusta autetaan kun menet sinne . Meillä on kokemusta siitä koska omat lapsemme ovat joutuneet tähän tilanteeseen. Jotain voi joutua maksamaan takaisin sitten kun saa opintotuet ja asumislisät koska ne maksetaan takautuvasti opiskelupäivästä alkaen.
      Hoida asiat nopeasti ja aloita iloisella mielellä opiskelu sillä siitä on sinulle hyötyä nykyisessä ajassa. Omat lapsemme ovat saaneet työtä juuri siksi ,että ovat opiskelleet vaikka on juuri nämä alku vaikeudet olleet niinkuin sinullakin.
      Monia ongelmia on aina kun joutuu vieraalle paikkakunnalle mutta ne voittaa kun haluaa opiskella ja itsenäistyä. Tsemppiä sinulle ja opiskelun iloa ja hyvää syksyä !!!!!

    • säästäjä

      Nytkö vasta heräsit rahan puutteeseen? Samassa tilanteessa ovat monet muutkin opiskelijat ja ovat selvinneet. Itselläni on hyvä tilanne, olin koko viime talven töissä (välivuosi) ja sain mukavasti rahaa säästöön, koska asuin vielä kotona. Nyt voin hyvillä mielin aloittaa opiskelut säästöjen turvin.

      • mattikukkarossa1

        Mä oon suunnitellemassa samaa. Valmistuin nyt keväällä, ja vuoden päästä syksyllä olisi tarkoitus jatkaa opiskeluja, jos pääsen vain sisälle. Tään koko ajan kulutan olemalla töissä. Hoitoalalla kun olen, niin sitä riittää ainakin nyt syksyyn asti vallan mainiosti, vaikka epäilenkin että työttömäksikin joudun vähäksi aikaa ainakin.

        Ja tuo raha on kyllä ongelma. Asun vielä vanhempieni luona, ja me ollaan aina oltu niin köyhiä, että olen yläasteikäisesti itse käynyt töissä ja osallistunut taloudenpitoon sekä rahallisesti että työtä tekemällä. Heiltä en siiis voi minkäänlaista apua odottaa rahallisesti, joten omillaan on pärjättävä.

        Vähän olen antanut periksi ja hakenut lähimpään amk:hon, jotta pääsisin kulkemaan kotoa käsin.

        Mutta välivuoden pitäminen rahan hankkimiseksi tai opiskelujen ohella töiden tekeminen on kaikista fiksuin idea, vaikka siitä sattaakin seuraelämä vähän kärsiä. Työn suhteen ei kannata olla liian nuuka, ottaa vastaa kaikki paskaduunit, siivous, remonti, kauppa yms. mitä vaan saa. Jotain opintoja sulla on takana kuiteski, kerran amk:n haet, jotka voivat auttaa työnahussa, vaikket ehkä oman alan töitä saisikaan.


    • hkkk123

      Vitun köyhät. Nimim. huomenna purjehtimaan.

    • NuukaSaita

      Kauppa (Kesko, Stockmann, Osuskauppa, Lähikauppa, vaate- ja kenkäliikkeet), henkilökohtainen avustaja, huoltoasema, hampurilaisravintolat, tuote-esittelijän työt esim. kaupoissa, SubWay, R-kioskit, ravintolat, siivoustyö, kerroshoitotyö, sanomalehden varhaisjakelu, postinjako- ja lajittelu (Posti), hoitoapulainen, MLL:n lastenhoitopalvelun lastenhoitaja jne., jne.

      Työpaikkoja löytyy. Lue mol.fi ja JobSafarin yms. ilmoitukset ja sanomalehtien työpaikkailmoitukset. Kysele sukulaisilta, naapureilta, tuttavilta ja opiskelukavereilta ja lue koulun ja kauppojen ilmoitustaulut. Laita netissä työpaikkahakemuksia menemään ja vie "haetaan töitä"-ilmoituksia esim. koulun tai kauppojen ilmoitustaululle. Ole aktiivinen!

      Itselle tarpeettomien vaatteitten, kenkien ja tavaroitten myynti Tori.fi, Huuto.net ja kirpputorit.

    • kesäsäästöillä

      Sama tilannehan on kaikilla. Pitää osata ennakoida asioita.

    • sivi1

      Ihan omaa tyhmyyttä jos ei esim. ole töissä kun opiskelee siis JOS EI OLE RAHAA TAI ELÄTTÄJÄÄ... Ennen opiskeluja kannattaa vähän säästää sen verran että tulee alussa toimeen. Itse olen aina tehnyt töitä 16 vuotiaasta lähtien samalla kun olen opiskellut. Ikinä ei ole tarvinnut vanhemmilta rahaa ruinata saatikka ottaa opintolainoja. Nyt on ihanne tilanne, pääsen opiskelemaan ja minulle maksetaan siitä ansiosidonnaista rahaa eikä tarvi tehdä töitä yhtään! :D

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe