Millaisia kulutuslukemia teillä on Tristaneissa ollut? Niissä kun on aika yleisesti koneina ollut Volvon Penta 200 hv AD41 koneella ja vetarina dp 290. Venehän painaa Noin 3500 kg ja kuormalla enemmänkin.
Eli millaisia kulutuslukemia on ollut. Olisin kiinnostunut koska itselläni Volvon AD 41 B kone ja dp 290 vetari missä A4 potkurit . Veneeni painaa kuorman kanssa noin 2600 kiloa. Kiitos tiedoista etukäteen.
Tristan 820 ja kulutus
48
4852
Vastaukset
- FrankZane
Veikkaisin 1,2-1,4 litraa/ maili.
- Ei vähäruokainen
kakkosella alkaa kulutus l/nm.
Alkaa olla rasittava tämä "myytti" Volvon pieniruokaisuudesta. Sellaista Volvoa ei ole edes tehty. Jostain syystä Volvo-ihmiset ovat kovia valehtelemaan moottorinsa kulutuksia. - tässä tärkeimmät
Ei vähäruokainen kirjoitti:
kakkosella alkaa kulutus l/nm.
Alkaa olla rasittava tämä "myytti" Volvon pieniruokaisuudesta. Sellaista Volvoa ei ole edes tehty. Jostain syystä Volvo-ihmiset ovat kovia valehtelemaan moottorinsa kulutuksia.mwhahahahah teidän kulutuksianne :)
Normi perätuupparit ajaa käytännössä yhtä kovaa kaikkialla muualla paitsi avomerellä johon teidänkaltaiset laituripostailijat ei KOSKAAN mene, ja ne ajaa koko kesän sillä bensamäärällä mitä te poltatte päivässä.
Hauskaa kesää vaan
- Veneilijä
Kumpi parempi potkuri A4 vai A5 Tristaneissa?
- Veneilijä
Jos joku vois kertoa vähän näistä potkureista ,olisin kiitollinen tiedoista kiitos.A4 nyt ja ehkä A5 hakusessa.A4: silla nyt kierrokset koneessa 3600 ja nopeus 21,5 kn.Tuntuu että liikaa kierroksia nopeuteen nähden.
- patrol_
Väärä mies vastaamaan sillä yhtään ei ole kokemusta tristanista (hienoja kyllä ovat). Tuntuu kuitenkin perin ihmeelliseltä jos A4 potkureilla saavutat vain tuon nopeuden 3600rpm kierrosluvulla. Perän välityssuhde tietty vaikuttaa asiaan. Mulla muistaakseni on i=1.95 ja pääsen A4 parilla 20kn 3100rpm.
patrol_ kirjoitti:
Väärä mies vastaamaan sillä yhtään ei ole kokemusta tristanista (hienoja kyllä ovat). Tuntuu kuitenkin perin ihmeelliseltä jos A4 potkureilla saavutat vain tuon nopeuden 3600rpm kierrosluvulla. Perän välityssuhde tietty vaikuttaa asiaan. Mulla muistaakseni on i=1.95 ja pääsen A4 parilla 20kn 3100rpm.
Toisaalta aloittajan putkurit lienevät oikean kokoiset, koska moottori ottaa niillä oikeat huippukierrokset. Kyllä dieselinkin huippukierrokset nousevat yli suositellun jos potkurit ovat liian pienet, ei toki yli ryntäyskierrosten mutta siitähän ei tässä ole kyse.
Omassa aikoinaan omistamassani Tiiskeri 770 P veneessä oli AD41/290SP (DP vetolaitteita ei 80-luvulla vielä myyty viranomaiskäyttöön). Partiokäyttöön valmistettu Tiiskeri 770 oli hieman huvimallia raskaampi muutenkin suuremman laminaattipaksuuden ansiosta, jonka lisäksi tässä yksilössä oli puinen ajohytti ja kajuutta jotka oli jossain vaiheessa huollon yhteydessä kuidutettu veistämöllä, eli painoa ajovarustuksessa oli n. 3.800 kg. Yli 3.000 tuntia ajettu moottori antoi 3.600 kierroksella 28-29 solmun huiput, ja kulutti matkakierroksilla 3.400 (23-24 solmua polttoaine- ja kuormamäärästä riippuen aika tasan 30 l tunti). Joten ei kovinkaan kevytkulkuisen liukuvan veneen kulutus matkanopeudella oli melko tarkkaan 1,3 l/mpk (veneessä oli kaksi samankokoista tankkia, joten kulutus mitattiin vaihtamalla täyteen tankattuun tankiin matkanopeudella ja mittaamalla sillä ajettu aika pidemillä yli tunnin kestävillä osuuksilla. Laskettaessa tai nostettaessa nopeutta vaihdettiin takaisin toiselle tankille. Sitten vain täyteen tankkauksen yhteydessä jaettiin siihen huvennut polttoaine määrä käytetyllä ajalla).
Eli aloittajalla taitaa olla harvinaisen raskaskulkuinen vene (toivottavasti ei ainakaan puoliliukuva)..- Veneilijää
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toisaalta aloittajan putkurit lienevät oikean kokoiset, koska moottori ottaa niillä oikeat huippukierrokset. Kyllä dieselinkin huippukierrokset nousevat yli suositellun jos potkurit ovat liian pienet, ei toki yli ryntäyskierrosten mutta siitähän ei tässä ole kyse.
Omassa aikoinaan omistamassani Tiiskeri 770 P veneessä oli AD41/290SP (DP vetolaitteita ei 80-luvulla vielä myyty viranomaiskäyttöön). Partiokäyttöön valmistettu Tiiskeri 770 oli hieman huvimallia raskaampi muutenkin suuremman laminaattipaksuuden ansiosta, jonka lisäksi tässä yksilössä oli puinen ajohytti ja kajuutta jotka oli jossain vaiheessa huollon yhteydessä kuidutettu veistämöllä, eli painoa ajovarustuksessa oli n. 3.800 kg. Yli 3.000 tuntia ajettu moottori antoi 3.600 kierroksella 28-29 solmun huiput, ja kulutti matkakierroksilla 3.400 (23-24 solmua polttoaine- ja kuormamäärästä riippuen aika tasan 30 l tunti). Joten ei kovinkaan kevytkulkuisen liukuvan veneen kulutus matkanopeudella oli melko tarkkaan 1,3 l/mpk (veneessä oli kaksi samankokoista tankkia, joten kulutus mitattiin vaihtamalla täyteen tankattuun tankiin matkanopeudella ja mittaamalla sillä ajettu aika pidemillä yli tunnin kestävillä osuuksilla. Laskettaessa tai nostettaessa nopeutta vaihdettiin takaisin toiselle tankille. Sitten vain täyteen tankkauksen yhteydessä jaettiin siihen huvennut polttoaine määrä käytetyllä ajalla).
Eli aloittajalla taitaa olla harvinaisen raskaskulkuinen vene (toivottavasti ei ainakaan puoliliukuva)..Niin minun veneeni on Fjord Attache 24 ,tiedätte varmaan veneen rungon sama runko kuin 24 weekedereissä ,mutta yläosa korkeempi ja ei niin virtaviivaisempi.Kone tuo Volvon AD 41 B ja vetari 290 DP.Vene varmaan täydessä polttoainekuormassa ja matka varusteissa ehkä lähempänä 2800 kg kuin tuota 2600kg.Nyt epäilen olisikohan A5 potkurit kokeilemisen arvoiset ,noilla A4 potkureilla tosiaan kierrokset 3600 ja vauhtia vain 21-22 on.Kyllä tolla koneella ja liukuvalla rungoilla pitäisi olla lähempänä 26-27 noilla kierroksilla.Vai olenko ihan kadoksissa näitten asioiden kanssa.Eli apuja tarvittaisiin.Kiitos etukäteen.
Veneilijää kirjoitti:
Niin minun veneeni on Fjord Attache 24 ,tiedätte varmaan veneen rungon sama runko kuin 24 weekedereissä ,mutta yläosa korkeempi ja ei niin virtaviivaisempi.Kone tuo Volvon AD 41 B ja vetari 290 DP.Vene varmaan täydessä polttoainekuormassa ja matka varusteissa ehkä lähempänä 2800 kg kuin tuota 2600kg.Nyt epäilen olisikohan A5 potkurit kokeilemisen arvoiset ,noilla A4 potkureilla tosiaan kierrokset 3600 ja vauhtia vain 21-22 on.Kyllä tolla koneella ja liukuvalla rungoilla pitäisi olla lähempänä 26-27 noilla kierroksilla.Vai olenko ihan kadoksissa näitten asioiden kanssa.Eli apuja tarvittaisiin.Kiitos etukäteen.
No jokin on selkeästi pielessä. Asensin aikoinaan AQD 41:sen (150 hv) Fjord 725 SE:hen, ja se kelasi 23-24 solmun huiput ja matkanopeutena pystyi pitämään 21 solmua. 725 SE on tietenkin vähän kevyempi kuin Attaché, mutta runko on käytännössä sama. Yhdellä perhetutulla oli 80-luvulla 24 Weekender jossa AQAD 40 (uusin eli 165 hv versio), ja se kulki 27-28 solmua.
Eli potkurinvaihtoa kannattaa kokeilla, tee se vain jollain diilillä jossa et joudu ostamaan potkureita jos ne eivät sovikaan. Seuraava vaihtoehto on että moottoristasi uupuu tehoja, mutta sen selvittäminen on kallimpaa ja työläämpää kuin potkurin vaihto. Eli aloita potkureista.- Veneilijä
Välittäjä_LKV kirjoitti:
No jokin on selkeästi pielessä. Asensin aikoinaan AQD 41:sen (150 hv) Fjord 725 SE:hen, ja se kelasi 23-24 solmun huiput ja matkanopeutena pystyi pitämään 21 solmua. 725 SE on tietenkin vähän kevyempi kuin Attaché, mutta runko on käytännössä sama. Yhdellä perhetutulla oli 80-luvulla 24 Weekender jossa AQAD 40 (uusin eli 165 hv versio), ja se kulki 27-28 solmua.
Eli potkurinvaihtoa kannattaa kokeilla, tee se vain jollain diilillä jossa et joudu ostamaan potkureita jos ne eivät sovikaan. Seuraava vaihtoehto on että moottoristasi uupuu tehoja, mutta sen selvittäminen on kallimpaa ja työläämpää kuin potkurin vaihto. Eli aloita potkureista.Kone mielestäni toimii hyvin ,ei savuta ,turbo tulee hyvin mukaan noin2500 kierroksen kohdilla, nousee hyvin palaaniin ,ei mitään ylimääräisiä ääniä koneesta.Kone asennettu veneeseen 2005 ja en usko,että sitä ei olisi peruskunnostettu ennen veneeseen laittamista.Vene oli seissyt neljä vuotta ennenkuin ostin sen viime syksynä.Eli kone on ollut veneessä 8 vuotta josta 4 vuotta vene on seissyt maissa.Oliskohan pitkä seisonta tukkeuttanut esim välijäähdyttimen tai jotain vastaavaa.Varapotkureina on uudet A3 set jos joku vaikka vaihtaisi noihin A5 potkureihin ja jättäisin noi A4 set varapotkureiksi.Tää on nyt tätä kun ostin veneen kuolinpesältä ,eikä vanha kapteeni ole veneestä kertomassa.Olet oikeassa joku nyt mättää.
- patrol_
Välittäjä_LKV kirjoitti:
No jokin on selkeästi pielessä. Asensin aikoinaan AQD 41:sen (150 hv) Fjord 725 SE:hen, ja se kelasi 23-24 solmun huiput ja matkanopeutena pystyi pitämään 21 solmua. 725 SE on tietenkin vähän kevyempi kuin Attaché, mutta runko on käytännössä sama. Yhdellä perhetutulla oli 80-luvulla 24 Weekender jossa AQAD 40 (uusin eli 165 hv versio), ja se kulki 27-28 solmua.
Eli potkurinvaihtoa kannattaa kokeilla, tee se vain jollain diilillä jossa et joudu ostamaan potkureita jos ne eivät sovikaan. Seuraava vaihtoehto on että moottoristasi uupuu tehoja, mutta sen selvittäminen on kallimpaa ja työläämpää kuin potkurin vaihto. Eli aloita potkureista.Paljonko muuten ottaa moottorikierroksia pois kun suurennetaan yhdellä pykälällä? Esim. A4->A5. Ajelen A4 parilla ad41b ja i=1.95 moottori antaa 4150 rpm 29kn. Paino yhteensä noin 2.6 ton.
- Veneilijä
patrol_ kirjoitti:
Paljonko muuten ottaa moottorikierroksia pois kun suurennetaan yhdellä pykälällä? Esim. A4->A5. Ajelen A4 parilla ad41b ja i=1.95 moottori antaa 4150 rpm 29kn. Paino yhteensä noin 2.6 ton.
Kyselisin tuota samaa kuin patrol_ noista potkureista. Olisi hienoa jos joku osaisi kertoa tästä asiasta ,itselläni suunnilleen samanlainen paketti kuin patrolilla.
- FjordT48
Välittäjä_LKV kirjoitti:
No jokin on selkeästi pielessä. Asensin aikoinaan AQD 41:sen (150 hv) Fjord 725 SE:hen, ja se kelasi 23-24 solmun huiput ja matkanopeutena pystyi pitämään 21 solmua. 725 SE on tietenkin vähän kevyempi kuin Attaché, mutta runko on käytännössä sama. Yhdellä perhetutulla oli 80-luvulla 24 Weekender jossa AQAD 40 (uusin eli 165 hv versio), ja se kulki 27-28 solmua.
Eli potkurinvaihtoa kannattaa kokeilla, tee se vain jollain diilillä jossa et joudu ostamaan potkureita jos ne eivät sovikaan. Seuraava vaihtoehto on että moottoristasi uupuu tehoja, mutta sen selvittäminen on kallimpaa ja työläämpää kuin potkurin vaihto. Eli aloita potkureista.Yes, Mun 24 weekenderissä oli 165 AQAD 40 290DP 1,95 välityksellä ja meni 27-28 solmua A5 potkureilla. (3600rpm)
Vaihdoin siihen AD41P/DPE paketin v. 2000 ja sillä päästiin 32 solmua A7 potkureilla (3900rpm). Tämä oli paras setti, koska sillä sai ajettua 21 solmun vauhtia edullisesti.
Viime keväänä Fjordini sai voimanlähteeksi 300h ajetun nurkissani lojuneen KAD44EDC moottorin DPE 1,68 vetarilla ja C5 teräspotkureilla. Tuolla Fjordi kelaa 38 solmun huiput 3950 kirerroksella ja matkanopeus 2600 rpm:llä on 24 solmua. 24 solmun vaudilla KAD kuluttaa hiukan vähemmän, kuin 41 samalla nopeudella. 41:n l/mpk oli kutenkin paras 20-21 solmun kohdalla.
Fjord tuntuu pitävän voimasta, sillä sen ajo-ominaisuudet on todella hyvät vielä 35 solmun nopeuksissa.
- Muussakka
Varsinkin tuon aikalaisissa Volvoissa aivan sairaat erot laadussa, hevosvoimissa ja kestävyydessä. Samalaisella veneellä ja samalla koneella voivat erot olla huipuissa 7 solmuakin. Vanha Volvo on ehdottomasti nei nei.
Eivätköhän ne erot selity lähinnä ylläpidon tasolla.
On pakko ymmärtää, että samalla hetkellä kun tehdasuusi moottori asennetaan veneeseen ja käynnistetään ensimmäsitä kertaa, niin alkaa huoltotarve. Jokaisessa moottorissa on mukana käsikirja joka kertoo milloin mitäkin huoltoja tulee tehdä. Jos et tee niitä silloin kun kuuluu ("tämähän toimii ihan loistavasti, määräajat ovat vain ahneiden vamistajien rahastusta"), niin seurauksena on ennenaikaisesti loppuunkulunut moottori.
Pahimmat laminlyönnit AD 41:ssä ovat venttiilien säädöt määrättynä aikana (ei, se ei vaadi mitään erokoistyökaluja), sekä suutinhuoltojen laiminlyönti (kyllä maksaa vähän ajallaan tehtynä, pirusti kun kärjet joutuu vaihatmaan. Lisäksi turbokin tuhoutuu, muutama tonni lisää kuluja).
Eli ihan turha itkeä, jos moottori ei anna tehija käytettynä, niin huolto on laimilyöty!!
P.S. Tämä muuten koskee kaikkia korkeaviritteisiä merimoottoreita, merkistä riippumatta!- Muussakka
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eivätköhän ne erot selity lähinnä ylläpidon tasolla.
On pakko ymmärtää, että samalla hetkellä kun tehdasuusi moottori asennetaan veneeseen ja käynnistetään ensimmäsitä kertaa, niin alkaa huoltotarve. Jokaisessa moottorissa on mukana käsikirja joka kertoo milloin mitäkin huoltoja tulee tehdä. Jos et tee niitä silloin kun kuuluu ("tämähän toimii ihan loistavasti, määräajat ovat vain ahneiden vamistajien rahastusta"), niin seurauksena on ennenaikaisesti loppuunkulunut moottori.
Pahimmat laminlyönnit AD 41:ssä ovat venttiilien säädöt määrättynä aikana (ei, se ei vaadi mitään erokoistyökaluja), sekä suutinhuoltojen laiminlyönti (kyllä maksaa vähän ajallaan tehtynä, pirusti kun kärjet joutuu vaihatmaan. Lisäksi turbokin tuhoutuu, muutama tonni lisää kuluja).
Eli ihan turha itkeä, jos moottori ei anna tehija käytettynä, niin huolto on laimilyöty!!
P.S. Tämä muuten koskee kaikkia korkeaviritteisiä merimoottoreita, merkistä riippumatta!Kyse oli lähinnä uusista, veistämöllä uusiin veneiisiin asennettujen moottorien ominaisuuksista.
Kaikki huollot tehtiin kuten suositeltiin maahantuojan toimesta, eivätkä saaneet tehoja takaisin, eivätkä osanneet edes selittää mistä ne erot johtuvat.
Äläkä viitsi alkaa taas räpeltämään ja selittelemään. Tämä on asia, josta on todellista omakohtaista kokemusta kymmenien moottorien kohdalta.
Näin ne vaan Volvot, ainakin tuon aikakauden toimivat, tai olivat toimimatta. - ABF
Muussakka kirjoitti:
Kyse oli lähinnä uusista, veistämöllä uusiin veneiisiin asennettujen moottorien ominaisuuksista.
Kaikki huollot tehtiin kuten suositeltiin maahantuojan toimesta, eivätkä saaneet tehoja takaisin, eivätkä osanneet edes selittää mistä ne erot johtuvat.
Äläkä viitsi alkaa taas räpeltämään ja selittelemään. Tämä on asia, josta on todellista omakohtaista kokemusta kymmenien moottorien kohdalta.
Näin ne vaan Volvot, ainakin tuon aikakauden toimivat, tai olivat toimimatta.Samanlaiset kokemukset uusien ja uutena veistämöllä asennettujen Volvojen jumalattomista yksilöeroista. Identtinen vene voi kulkea samanlaisella moottorilla joko 21 tai 29 solmua, ja Volvon jätkät pihalla, tehdasta myöden :)
- moottoripää
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eivätköhän ne erot selity lähinnä ylläpidon tasolla.
On pakko ymmärtää, että samalla hetkellä kun tehdasuusi moottori asennetaan veneeseen ja käynnistetään ensimmäsitä kertaa, niin alkaa huoltotarve. Jokaisessa moottorissa on mukana käsikirja joka kertoo milloin mitäkin huoltoja tulee tehdä. Jos et tee niitä silloin kun kuuluu ("tämähän toimii ihan loistavasti, määräajat ovat vain ahneiden vamistajien rahastusta"), niin seurauksena on ennenaikaisesti loppuunkulunut moottori.
Pahimmat laminlyönnit AD 41:ssä ovat venttiilien säädöt määrättynä aikana (ei, se ei vaadi mitään erokoistyökaluja), sekä suutinhuoltojen laiminlyönti (kyllä maksaa vähän ajallaan tehtynä, pirusti kun kärjet joutuu vaihatmaan. Lisäksi turbokin tuhoutuu, muutama tonni lisää kuluja).
Eli ihan turha itkeä, jos moottori ei anna tehija käytettynä, niin huolto on laimilyöty!!
P.S. Tämä muuten koskee kaikkia korkeaviritteisiä merimoottoreita, merkistä riippumatta!Heti kun joku täyspäinen kirjoittaa ikäviä totuuksia niin tulee miinuksia.
Muuttaisin tuota PS:ää niin että "tämä muuten koskee kaikkia moottoreita, merkistä riippumatta". Maakulkuneuvossakin on tärkeää pitää kaikki puhtaana ja öljyttynä ja merillä tämä on tärkeää potenssiin kaksi. Ja moottori ei suorastaan nuorennu jos sitä ajaa väärillä säädöillä.
Muistakaa että teillä on varaa vain sellaiseen veneeseen jota on varaa huoltaa. - päämoottori
moottoripää kirjoitti:
Heti kun joku täyspäinen kirjoittaa ikäviä totuuksia niin tulee miinuksia.
Muuttaisin tuota PS:ää niin että "tämä muuten koskee kaikkia moottoreita, merkistä riippumatta". Maakulkuneuvossakin on tärkeää pitää kaikki puhtaana ja öljyttynä ja merillä tämä on tärkeää potenssiin kaksi. Ja moottori ei suorastaan nuorennu jos sitä ajaa väärillä säädöillä.
Muistakaa että teillä on varaa vain sellaiseen veneeseen jota on varaa huoltaa.LKV täyspäinen? 99% täyttä skeidaa, googleviisastelua, arvattua jne.
- FjordT48
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eivätköhän ne erot selity lähinnä ylläpidon tasolla.
On pakko ymmärtää, että samalla hetkellä kun tehdasuusi moottori asennetaan veneeseen ja käynnistetään ensimmäsitä kertaa, niin alkaa huoltotarve. Jokaisessa moottorissa on mukana käsikirja joka kertoo milloin mitäkin huoltoja tulee tehdä. Jos et tee niitä silloin kun kuuluu ("tämähän toimii ihan loistavasti, määräajat ovat vain ahneiden vamistajien rahastusta"), niin seurauksena on ennenaikaisesti loppuunkulunut moottori.
Pahimmat laminlyönnit AD 41:ssä ovat venttiilien säädöt määrättynä aikana (ei, se ei vaadi mitään erokoistyökaluja), sekä suutinhuoltojen laiminlyönti (kyllä maksaa vähän ajallaan tehtynä, pirusti kun kärjet joutuu vaihatmaan. Lisäksi turbokin tuhoutuu, muutama tonni lisää kuluja).
Eli ihan turha itkeä, jos moottori ei anna tehija käytettynä, niin huolto on laimilyöty!!
P.S. Tämä muuten koskee kaikkia korkeaviritteisiä merimoottoreita, merkistä riippumatta!Tämä on muuten aivan totta. Ostamaani 41 Volvoon laitettiin uutena A6 potkurit Volvon asentajan toimesta. Hyvin ajetun sisäänajon jälkeen kone piristyi ja alkoi kiertää liikaa (4100).
Volvon miehet päivittivät potkurit A7:ksi. (3950)
Moottori toimi moitteetta siihen asti, kun otin sen pois. Tehoa ei kadonnut. Kone oli puhdas. Venttiilin säädöt tein 150-200h välein. Jäähdytysnesteet vaihdettiin joka 3. vuosi. Öljyt joka syksy, suuttimenkärjet 700h kohdalla jne.
Huolto kannattaa!
Ystäväni osti Flipperiinsä samaisen moottorin vuoden myöhemmin. Sitä poljettiin kuin naapurin tytärtä uudesta asti. Ongelmia on ollut runsaasti. Mm. Jäähdytysjärjestelmä on täynnä ruskeaa moskaa, öljynpaineet kateissa, tehot hävinneet ja potkurit vaihdettu pari kertaa loivempiin. Poijunpaino.
Eli VälittäjäLKV:n kommentti on asiaa. Haistan myös, että hänellä on kommentin tukena myös kokemusta. Ehkä jo toisessa polvessa.
Keskitytäänkö siis asiaan eikä ilkeillä muille.
- tristan kuski
Minulla Tristan 820 volvon 200 hv koneella vie aika tarkkaan 1,5 litraa/maili, kolmas kesä menossa.
- Omituista höpinää
Taitaa olla aikalailla uppisajoa tuossa kulutuksessa mukana, kuten muutenkin näissä surullisissa volvomiesten 1,2 - 15 L/nm. kulutuksissa. Plaanissa matkavauhtia veivatessa ei tuollaisella kulutuksella Volvossa ole juurikaan mitään muuta kuin tarinan ja vitsin arvo. Oikeat kulutuslukemat aivan jotain muuta.
- Omituista höpinää
Omituista höpinää kirjoitti:
Taitaa olla aikalailla uppisajoa tuossa kulutuksessa mukana, kuten muutenkin näissä surullisissa volvomiesten 1,2 - 15 L/nm. kulutuksissa. Plaanissa matkavauhtia veivatessa ei tuollaisella kulutuksella Volvossa ole juurikaan mitään muuta kuin tarinan ja vitsin arvo. Oikeat kulutuslukemat aivan jotain muuta.
Vähän on sentään liioittelua jopa volvolle tuollainen 15 L/nm. On siis 1,5 L/nm.
- FjordT48
Omituista höpinää kirjoitti:
Taitaa olla aikalailla uppisajoa tuossa kulutuksessa mukana, kuten muutenkin näissä surullisissa volvomiesten 1,2 - 15 L/nm. kulutuksissa. Plaanissa matkavauhtia veivatessa ei tuollaisella kulutuksella Volvossa ole juurikaan mitään muuta kuin tarinan ja vitsin arvo. Oikeat kulutuslukemat aivan jotain muuta.
Heippa "Omituista höpinää".
Eipä tuota 1.2 l/nm niin vaikea ole saavuttaa.
Mittasin aikoinaan omasta veneestäni tarkasti kulutuksen.
Kyseessä oli ad41 200hp, jonka ostin uutena vuonna 2000.
Sillä pääsi hyvässä kelissä n.1 l/nm @ 20 solmua ja 1.2l /nm 22 solmua.
Vene on hyvin liukuva ja syvä v-pohjainen norjatar, joka painaa 2900kg.
Eli en usko, että "tristan kuski"n kommentti on mitenkään vääristelty.
Hänen veneensä on omaani pidempi ja loivemmalla v-pohjalla.
Isoissa veneissä, joissa 41:n on selvästi alamittainen kulutukset on helposti yli 2 l/nm.
Onko sinulla oikeaa kokemusta asiasta? Laita speksiä millaisella setupilla väität ym. kulutuslukemia vääristetyiksi. - Faktahöpinää
Omituista höpinää kirjoitti:
Taitaa olla aikalailla uppisajoa tuossa kulutuksessa mukana, kuten muutenkin näissä surullisissa volvomiesten 1,2 - 15 L/nm. kulutuksissa. Plaanissa matkavauhtia veivatessa ei tuollaisella kulutuksella Volvossa ole juurikaan mitään muuta kuin tarinan ja vitsin arvo. Oikeat kulutuslukemat aivan jotain muuta.
Onhan noita lukuisia testejä, niin kotimaisissa, kuin ulkomaisissakin lehdissä, mistä selviää asian todellinen laita.
- iloinen volvomies
Faktahöpinää kirjoitti:
Onhan noita lukuisia testejä, niin kotimaisissa, kuin ulkomaisissakin lehdissä, mistä selviää asian todellinen laita.
Joo, ja näistä faktahöpinöistä selviää sekin että D3, D4 ja D6 koneet vievät vielä reilusti vähemmän. D3 vie 2 tonnin veneessä 0,7 l/mpk pakkeilla jopa alle. D4 vie 3,5 tonnin veneessä juuri yli litran.
Ihmettelen muuten näitä suomalaisten venelehtien mitattuja kulutuksia. Joku toistaitoinen jankuttaa palstalla että eivät pidä paikkaansa. Eivät niin, ovat liian korkeita. Minulla oli aiemmin DC perämoottori yhdistelmä, jolla ajoin 5 kesässä noin 4000 mailia. Keskikultus oli 0,87 l/mpk. Suomalainen lehti raportoi tasan litran. Vi Båtaägare oli oikeammassa, alin kulutus 0,84. Vetää veneen kevyen liu'un alarajalle kaasulla, ja trimmaa nopeuden maksimiinsa, se on siinä. Alkaa itkijöidenkion veneet kuluttaa "höpinäkulutuksia". Ajoa vaan, ja opettelemaan. Eipä toisaalta ihme kun katsoo miten rumasti könöllään tai kyntäen yleisesti ajellaan, että ainetta kuluu.
Nyt mulla on korkeahko koppivene jossa on D4-260. Venelehti raportoi alimmaksi plaanikulutukseksi noin 1,2 l/mpk. Nyt kahden kesän ja 2000 mpk jälkeen keskikulutus on aika tarkkaan 1,05 l/mpk. Toki näissä on uppouma ajoa, mutta niin on myös lämppärin ja hellan kulutus, joutokäynti ja esim 12 somua Tallinnaan ajamista rytyyttävässä vasta-aalokossa. - Loki?
iloinen volvomies kirjoitti:
Joo, ja näistä faktahöpinöistä selviää sekin että D3, D4 ja D6 koneet vievät vielä reilusti vähemmän. D3 vie 2 tonnin veneessä 0,7 l/mpk pakkeilla jopa alle. D4 vie 3,5 tonnin veneessä juuri yli litran.
Ihmettelen muuten näitä suomalaisten venelehtien mitattuja kulutuksia. Joku toistaitoinen jankuttaa palstalla että eivät pidä paikkaansa. Eivät niin, ovat liian korkeita. Minulla oli aiemmin DC perämoottori yhdistelmä, jolla ajoin 5 kesässä noin 4000 mailia. Keskikultus oli 0,87 l/mpk. Suomalainen lehti raportoi tasan litran. Vi Båtaägare oli oikeammassa, alin kulutus 0,84. Vetää veneen kevyen liu'un alarajalle kaasulla, ja trimmaa nopeuden maksimiinsa, se on siinä. Alkaa itkijöidenkion veneet kuluttaa "höpinäkulutuksia". Ajoa vaan, ja opettelemaan. Eipä toisaalta ihme kun katsoo miten rumasti könöllään tai kyntäen yleisesti ajellaan, että ainetta kuluu.
Nyt mulla on korkeahko koppivene jossa on D4-260. Venelehti raportoi alimmaksi plaanikulutukseksi noin 1,2 l/mpk. Nyt kahden kesän ja 2000 mpk jälkeen keskikulutus on aika tarkkaan 1,05 l/mpk. Toki näissä on uppouma ajoa, mutta niin on myös lämppärin ja hellan kulutus, joutokäynti ja esim 12 somua Tallinnaan ajamista rytyyttävässä vasta-aalokossa.Lokin toimiminen tai toimimattomuus voi aiheuttaa erittäin merkittäviä poikkeamia/virheitä kulutuslukemien arvioinnissa. Eräällä sukulaisellani on veneessä 260 hv D4:n ja loki näyttää reilusti pieleen (noin 20...30%).
En toki sano, että aina olisi tästä kyse, mutta se on kuitenkin eräs mahdollisuus? - Iloinen volvomies
Loki? kirjoitti:
Lokin toimiminen tai toimimattomuus voi aiheuttaa erittäin merkittäviä poikkeamia/virheitä kulutuslukemien arvioinnissa. Eräällä sukulaisellani on veneessä 260 hv D4:n ja loki näyttää reilusti pieleen (noin 20...30%).
En toki sano, että aina olisi tästä kyse, mutta se on kuitenkin eräs mahdollisuus?Ihan gepsillä ja tankkausten perusteella olen mitannut keskiarvoja. Voihan niissä heittoa olla, muttei kyllä hurjasti. Kahdella keinolla pääsee alhaiseen kulutukseen kuten sanoin: Ajelee vain todella hilljaa tai taloudellisinta liukuvauhtia ja jalksaa vielä trimmata optimiin. Eikä aina pidä tankkeja täynnä vaan antaa niiden mennä tyhjemmäksi.
Edellisellä veneellä ei Suomen lehdistö edes olllut viitsinyt mitata kulutusta 18 solmussa, mutta se oli kaikkein talloudellisin vauhti. Silloin kone kiersi 2800 rpm, huiput 5600 rpm ja 43 kn.Toinen vauhti millä ajoin oli 1100 rpm ja 5 solmua. Joskus luukutin minuutin.
Nykyisellä ajan 22-23 solmua ja 2400-2500 rpm tai 5,5-6 solmua ja 950 jengaa. Huom! en 7 solmua kuten useat näyttävät kyntävän. Jos uppouma ajo vie vaikkapa 0,6 l/mpk ja taloudellisin liuku 1,1, tällä erotuksella sitten tulee kuitattua pienet hellan ja lämppärin kulutukset ja havinaiset puoliliu'ut. Onhan monet 3,5 tonnisetkin vieneet testeissä 1,1,. Nimbus muistaakseni oli ainakin yksi. Omani testissä todettiin että keskinkertainen kulutus.
Hyvä kun sanoit lokista! Mulla tais jumahtaa viime kauden lopulla, pitää taristaa ennen laskua - Trisranisti78
Päätimpä minäkin kommentoida Tristan820 omistajana. Kone on Volvon 41-mallia.
Ajoin eilen 68 mailia Gepsillä mitattuna, lähdin täydellä tankilla ja normaali kahden hengen kuorma varusteineen vettä noin 80 l. Ajon jälkeen tankkiin meni 102 litraa dieseliä eli 1,5 l merimailille. Nopeus vaihteli 17 solmun ja 22 solmun välillä. Joku pikkupätkä hitaamminkin.
Keli oli lievä vastatuuli, millä on oma kulutusta nostava tekijä. - tristan820
Ekaa kesää joten kulutus kiinnostaa.
87nm ja tankkiin meni 127L. Epäilen että nopeus mittari/matka näyttää liikaa, ainakin käytössä olleen tabletin mukaan. Joten tuo 1.5 kuulostaa oikealta. - vainmää
iloinen volvomies kirjoitti:
Joo, ja näistä faktahöpinöistä selviää sekin että D3, D4 ja D6 koneet vievät vielä reilusti vähemmän. D3 vie 2 tonnin veneessä 0,7 l/mpk pakkeilla jopa alle. D4 vie 3,5 tonnin veneessä juuri yli litran.
Ihmettelen muuten näitä suomalaisten venelehtien mitattuja kulutuksia. Joku toistaitoinen jankuttaa palstalla että eivät pidä paikkaansa. Eivät niin, ovat liian korkeita. Minulla oli aiemmin DC perämoottori yhdistelmä, jolla ajoin 5 kesässä noin 4000 mailia. Keskikultus oli 0,87 l/mpk. Suomalainen lehti raportoi tasan litran. Vi Båtaägare oli oikeammassa, alin kulutus 0,84. Vetää veneen kevyen liu'un alarajalle kaasulla, ja trimmaa nopeuden maksimiinsa, se on siinä. Alkaa itkijöidenkion veneet kuluttaa "höpinäkulutuksia". Ajoa vaan, ja opettelemaan. Eipä toisaalta ihme kun katsoo miten rumasti könöllään tai kyntäen yleisesti ajellaan, että ainetta kuluu.
Nyt mulla on korkeahko koppivene jossa on D4-260. Venelehti raportoi alimmaksi plaanikulutukseksi noin 1,2 l/mpk. Nyt kahden kesän ja 2000 mpk jälkeen keskikulutus on aika tarkkaan 1,05 l/mpk. Toki näissä on uppouma ajoa, mutta niin on myös lämppärin ja hellan kulutus, joutokäynti ja esim 12 somua Tallinnaan ajamista rytyyttävässä vasta-aalokossa.En ymmärrä sun höpinääsi SYYTTÄÄ venelehteä, joka ilmoittaa kulutuksen ja nopeuden sekä moottorin kierrokset, se on sen hetken fakta!!!
Sinä ilmoitat oman keskikulutuksen joka on käytännön fakta, ja keskikulutusta alentaa joutokäynti ja kaikki ajo alle runkonopeuden...
Eli kaksi täysin eri asiaa keskikulutus kaudessa tai hetkittäinen kulutus...
- Ihmetyttää kovasti
Aiemmin, 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, kaikki Volve meridieselit veivät omistajiensa ilmoitusten mukaan 1,2-15 L/mpk, nyt kun ovat nämä "uudemman" Volvo dieselit tulleet, niillä nämä hurjat ajavat jo alle litran / mpk. Siis huomattavasti alle sen, mitä fysiikan lakien mukaan tarvitaan tuottamaan tehoa, kappaleen liikuttamiseksi vedessä :)
Volvo on siis harvinaisen taloudellinen laiten, ja syö lähes poikkeuksetta 40 % vähemmän kuin muut vastaavan tehoiset laitteet samoissa veneissä. Kaikki tuo siis vain vähän vanhemmalla ja vanhentuneemmalla tekniikalla fysiikan lakeja rikkoen - Volvolla !!
Ja venelehden testit ja mittaustuloksista -plrföööööö !!! rahalla saa ja tollot testaa ;)- Ihmetyttää kovasti
Tuo 1,2 - 15 L/mpk tarkoittaa 1,2 - 1,5 L/mpk.
- FrankZane
Kertoisitko millä kokemuksella asiaa kommentoit?? Ja jos on omaa kokemusta, niin kerro toki, minkälaisia kulutuslukemia olet mittaillut ja millä menetelmällä??
- Ovlovlaatua
Luvut perustuvat Volvon elektroniikkaan. Se kertoo paljon. Ei toki kulutuksesta vaan elektroniikasta.
- Trissu
Mulla Tristanissa 820 vm1989 200hv koneessa 2v sitten uusittu turbo. 5v sitten dieselpajalla tarkistettiin dieselpumppu ja uusittiin monireikäiset suuttimet. Silloin myös venttiilit säädettiin. Nyt vain käynyt niin, että kierrokset max. 3600 ja max nopeus tuolla n.24 solmua. Potkurit aina olleet samalla nousulla. Olisiko jollain ideoita millä max. kierrokset saisi tonne alkuperäiseen 3800 kierroksiin.
- NaftaSeVauhtiaAntaa
Trissu kirjoitti:
Mulla Tristanissa 820 vm1989 200hv koneessa 2v sitten uusittu turbo. 5v sitten dieselpajalla tarkistettiin dieselpumppu ja uusittiin monireikäiset suuttimet. Silloin myös venttiilit säädettiin. Nyt vain käynyt niin, että kierrokset max. 3600 ja max nopeus tuolla n.24 solmua. Potkurit aina olleet samalla nousulla. Olisiko jollain ideoita millä max. kierrokset saisi tonne alkuperäiseen 3800 kierroksiin.
Pitäiskö sille antaa sitten sitä polttoainetta, ja unohtaa taloudellisuusajot (muutamilla jutut netissä).
Trissu kirjoitti:
Mulla Tristanissa 820 vm1989 200hv koneessa 2v sitten uusittu turbo. 5v sitten dieselpajalla tarkistettiin dieselpumppu ja uusittiin monireikäiset suuttimet. Silloin myös venttiilit säädettiin. Nyt vain käynyt niin, että kierrokset max. 3600 ja max nopeus tuolla n.24 solmua. Potkurit aina olleet samalla nousulla. Olisiko jollain ideoita millä max. kierrokset saisi tonne alkuperäiseen 3800 kierroksiin.
Yllättävän usein, ongelma on moottorin ilman saannissa.
- Mortami
NaftaSeVauhtiaAntaa kirjoitti:
Pitäiskö sille antaa sitten sitä polttoainetta, ja unohtaa taloudellisuusajot (muutamilla jutut netissä).
Kieltämättä meno paranee kummasti, kun lisätään polttoaineen syöttöä, niin että saa sitä edes tarvittavan määrän - ja ilmaa kanssa riittävästi.
- Volvollax
Vain Volvo osaa luoda tehoa ilmasta, tai oikeammin Volvojen omistajat jostain syystä väittävät ajavansa ilmalla.
- oletkoilmaavailla
Volvollax kirjoitti:
Vain Volvo osaa luoda tehoa ilmasta, tai oikeammin Volvojen omistajat jostain syystä väittävät ajavansa ilmalla.
käsittääkseni kaikki koneet merkistä riippumatta tarvitsevat käydäkseen ilmaa=happea oikeammin, mitä enemmän sitä parempi palamis tulos, vai miksiköhän turbot on keksitty?
- Olet-väärässä-
oletkoilmaavailla kirjoitti:
käsittääkseni kaikki koneet merkistä riippumatta tarvitsevat käydäkseen ilmaa=happea oikeammin, mitä enemmän sitä parempi palamis tulos, vai miksiköhän turbot on keksitty?
Juuri tämän ongelman vuoksi volkkari ja muut dieselautot ovat vaikeuksissa päästöjen kanssa, diesel kun käy vaihtelevan runsaalla ilmaylimäärällä josta syystä typen oksideja ei voi pelkistää katalysaattorilla.
Palamistulos ei siten ole sen parempi, mitä suurempi ilmamäärä, turbot on tehoa lisäämässä.
- kaikmän
mulla on kuluttannut aina kaiken mitä olen tankkiiin lorottanut!
- Tristanukko
Ajoin tänä kesänä (2017), joka oli pirun kylmä 657 mailia ja polttoainetta kului 110 litraa. Osa tuosta kulutuksesta meni kylmien öiden aikana lämmitykseen ja muutaman kerran käytin moottoria akkujen lataukseen. Suoraan laskien kulutus oli siis noin 1,68 l mailille, mutta lämmitykset ja akkujen lataukset huomioiden kulutus lienee ollut noin 1,65 l mailille. Samansuuruisia arvoja olen mitannut aikaisimpinakin kesinä.
Vene Tristan820 ja moottori vm 1991 Volvo Penta ad41 dp290. Matkanopeus vaihteli 18...21 välillä. - VPD6
Olisiko tuossa laskelmissasi pieni virhe? Polttoainetta meni varmaan 1100 litraa?
- helppojäähdytys
Itse kone kuluttaa vähemmän kylmässä vedessä ajettaessa
- pentanen
23 kesää ajelin ko. Tristanilla. Potkuri A5, kulutus 1,2-1,3 l/mpk. Mitattu usean kesän keskikulutus.
- vaanmää
Olisi fiksua myös ilmoittaa ko. Aluksen keskinopeus kauden moottoritunnit / kauden ajettu nm= keskinopeus
Sitten vois hieman peilailla kulutusta vs käyttö.
Tuohon 1,2-1,3 keskikulutukseen pääse vaikka 40' flybridge veneellä ajelemalla usein miten 6-7 kn ja silloin tällöin liuku nopeuksia, kertooko se siis totuuden kulutuksesta 2 x 380 hv dieseleillä?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662218Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381843Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711450Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211434Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771104Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.741087Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211074Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1031036En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 75898