Omat lapset ilman perintöä

tuskainen tie

Voiko tehdä sellaisen testamentin, jossa osan lapsista voi heittää ilman mitään perintöä, siis ilman lakiosuuttakaan? Vanhimmat lapseni eivät ole pitäneet minuun mitään yhteyttä ja jos olen yrittänyt käydä heidän luonaan, minua on kohdeltu erittäin ikävästi uhkaillen ja haukkuen. Mitään pahaa en ole heille tehnyt, vaan x-mieheni, lasten isä on manipuloinut heitä valehdellen kaikenlaista.
Perinnön tahtoisin tästä syystä testamentata kokonaisuudessaan kahdelle nuorimmalleni.

64

3100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etpä voi

      Et voi sillä jokin syy siihen on miksi lapset ei ole käyneet luonasi?

      Oletko jo aiemminkin kohdellut heitä eriarvoisesti?

    • Unohda koko juttu

      Ei onnistu noilla spekseillä. Perintökaari sanoo tästä:

      "Sen estämättä, mitä perillisen oikeudesta lakiosaan on säädetty, perittävä voi tehdä perillisen perinnöttömäksi, jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Sama on laki, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää.

      Perinnöttömäksi tekemisestä on määrättävä testamentissa ja samalla mainittava määräyksen peruste. Peruste on sen toteennäytettävä, joka vetoaa tähän määräykseen."

      Jos nuo vanhemmat lapsesi päättävät nostaa kanteen testamentin kumoamiseksi niin kyllä he sen voittavat. Kohta "tahallisella rikoksella" tarkoittaa rikosta josta on oltava olemassa tuomioistuimen tuomio.

      Joten sinun tapauksessasi jäljelle jäisi vain "kunniaton ja epäsiveellinen elämä" ja se että lapsesi eivät syystä tai toisesta halua olla kanssasi tekemisissä ei todellakaan sovi tuohon määritelmään.

      • Ednakkkkkkk

        Kiitos. Juuri näin!


    • tuskainen tie

      En unohda, sillä voin todistaa, kuinka minua on kohdeltu väärin. Kasvatin lapset melkein yksin isän olematta mukana asiassa. Mies petti minua pahasti monella tavoin, mutta tyhmyyksissäni salasin hänen tekosensa lapsilta kuvitellen tekeväni oikein. Vanhimmat lapseni kerjäävät nyt aikuisina isänsä rakkautta hylkäämällä äitinsä.
      Avioliittoni oli hirvittävä!

      • Santra

        Äiti haluaa suojella lapsiltaan usein avioliiton ikävät puolet, ja näin lapsilla voi olla jopa täysin väärä käsitys todellisuudesta. Uskon tietäväsi sinun tilanteen, koska koen olevani jollain tasolla ns. kohtalotoverisi.

        Se on varmasti tosi, että testamentilla et voi kokonaan sulkea vanhempia lapsiasi, mutta mielestäni voit tehdä testamentin, jossa vanhimmat lapset saavat vain lakiosan, nuorimmat kaiken muun.

        Et kirjoittanut ikääsi, eikä omaisuutesi määräkään (paljon/vähän) tullut selville, mutta jos mahdollista, niin hoitaisin osan omaisuuttasi nuorimmille lapsillesi vähän kerrassaan, menetelmiä on, mielikuvitus on vain rajana. Näin tehdään hyvin paljon ns. kaikessa hiljaisuudessa ja mitä erilaisemmin menetelmin.


      • Unohda koko juttu

        Uudelleen, koska ei mennyt perille: se että sinua on kohdeltu noin EI OLE "kunniatonta ja epäsiveellistä elämää" lasten taholta.

        Perintökaari on tässä tapauksessa todella tiukka; mikä hyvänsä vanhemman kokema loukkaus ei todellakaan ole laillinen peruste perinnöttömäksi tekemiselle.

        Mikään ei tietenkään estä sinua tekemästä minkälaista testamenttia haluat. Jätä testamentissasi kaikki omaisuutesi kahdelle nuorimmalle lapsellesi. Sinun täytyy kuitenkin ymmärtää että jos kaksi vanhinta lastasi ei tyydy tilanteeseen, he kyllä tulevat voittamaan oikeudessa ja saavat perintöosansa.

        Sinuahan se ei tietenkään siinä vaiheessa mitenkään haittaa koska kasvat horsmaa.


      • sampsa6
        Unohda koko juttu kirjoitti:

        Uudelleen, koska ei mennyt perille: se että sinua on kohdeltu noin EI OLE "kunniatonta ja epäsiveellistä elämää" lasten taholta.

        Perintökaari on tässä tapauksessa todella tiukka; mikä hyvänsä vanhemman kokema loukkaus ei todellakaan ole laillinen peruste perinnöttömäksi tekemiselle.

        Mikään ei tietenkään estä sinua tekemästä minkälaista testamenttia haluat. Jätä testamentissasi kaikki omaisuutesi kahdelle nuorimmalle lapsellesi. Sinun täytyy kuitenkin ymmärtää että jos kaksi vanhinta lastasi ei tyydy tilanteeseen, he kyllä tulevat voittamaan oikeudessa ja saavat perintöosansa.

        Sinuahan se ei tietenkään siinä vaiheessa mitenkään haittaa koska kasvat horsmaa.

        Vanhemmata lapset voivat vaatia LAKIOSAA joka on vain puolet siitä perinnöstä jonka he olisivat muuten saaneet.


      • Unohda koko juttu
        sampsa6 kirjoitti:

        Vanhemmata lapset voivat vaatia LAKIOSAA joka on vain puolet siitä perinnöstä jonka he olisivat muuten saaneet.

        Totta kai he voivat vaatia lakiosaa, sitä ei ole kukaan kiistänytkään eikä siitä ole ollut edes missään vaiheessa kyse tässä keskustelussa!!

        Aloittaja nimenomaan itse sanoi: "Voiko tehdä sellaisen testamentin, jossa osan lapsista voi heittää ilman mitään perintöä, siis ilman lakiosuuttakaan?"

        Mutta onneksi olkoon täydellisen itsestäänselvyyden toteamisesta.

        Tässä nimenomaisessa aloittajan tapauksessa lapset tietystikin vaatisivat lakiosaansa, jonka he ilman muuta saisivat, mutta varmasti samalla nostaisivat kanteen testamentin moittimiseksi, ja lopputuloksena olisi että he saisivat eivät ainoastaan lakiosansa vaan koko perintöosuutensa.


      • pahan hauta

        Miksi haluat kostaa nimenomaan lapsillesi sen, että avioliittosi oli hirvittävä?

        Yleensä ihmiset, jotka ovat joutuneet kärsimään, eivät halua samaa edes pahimmille vihollisilleen.

        Äiti, joka haluaa perinnöllään käyttää valtaansa omia jälkeläisiään vastaan, kostaakseen jotain sellaista, mistä lapset eivät mitenkään voi olla vastuussa, ei ole lasten huomion ja rakkauden arvoinen.

        Halusi siirtää oma katkeruutesi seuraavaan polveen on ehkä jo toteutunut, et tarvitse siihen enää perintökikkailua varmemmaksi vakuudeksi epäonnistumisestasi äitinä.


      • Unohda koko juttu kirjoitti:

        Totta kai he voivat vaatia lakiosaa, sitä ei ole kukaan kiistänytkään eikä siitä ole ollut edes missään vaiheessa kyse tässä keskustelussa!!

        Aloittaja nimenomaan itse sanoi: "Voiko tehdä sellaisen testamentin, jossa osan lapsista voi heittää ilman mitään perintöä, siis ilman lakiosuuttakaan?"

        Mutta onneksi olkoon täydellisen itsestäänselvyyden toteamisesta.

        Tässä nimenomaisessa aloittajan tapauksessa lapset tietystikin vaatisivat lakiosaansa, jonka he ilman muuta saisivat, mutta varmasti samalla nostaisivat kanteen testamentin moittimiseksi, ja lopputuloksena olisi että he saisivat eivät ainoastaan lakiosansa vaan koko perintöosuutensa.

        >>mutta varmasti samalla nostaisivat kanteen testamentin moittimiseksi, ja lopputuloksena olisi että he saisivat eivät ainoastaan lakiosansa vaan koko perintöosuutensa.


      • Unohda koko juttu
        nix_nax kirjoitti:

        >>mutta varmasti samalla nostaisivat kanteen testamentin moittimiseksi, ja lopputuloksena olisi että he saisivat eivät ainoastaan lakiosansa vaan koko perintöosuutensa.

        Ilmaisin asian varmaan huonosti, mutta tarkoitin siis tätä:

        http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/va/veroartikkeli/sinulle-en-jata-euroakaan-2

        "Vaikka lakiosa kuuluu lain mukaan rintaperillisille, sitä tulee aina vaatia. Lakiosailmoitus pitää tehdä myös silloin, jos perintöriita menee käräjille, eli myös testamentissa sivuutetun täytyy muistaa vaatia lakiosaansa."

        Eli siis aloittajan kaksi vanhinta lasta vaatisivat lakiosansa, ja saisivat sen mutta myöskin aloittajan tekemä testamentti jossa nämä kaksi vanhinta lasta on jätetty perinnöttömiksi, menisi oikeudessa nurin. Eli loppujen lopuksi vanhemmille lapsille tulisi ei pelkkää lakiosaa (12,5% perinnöstä tässä tapauksessa) vaan he saisivat 25 % perinnöstä.


      • Unohda koko juttu kirjoitti:

        Ilmaisin asian varmaan huonosti, mutta tarkoitin siis tätä:

        http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/va/veroartikkeli/sinulle-en-jata-euroakaan-2

        "Vaikka lakiosa kuuluu lain mukaan rintaperillisille, sitä tulee aina vaatia. Lakiosailmoitus pitää tehdä myös silloin, jos perintöriita menee käräjille, eli myös testamentissa sivuutetun täytyy muistaa vaatia lakiosaansa."

        Eli siis aloittajan kaksi vanhinta lasta vaatisivat lakiosansa, ja saisivat sen mutta myöskin aloittajan tekemä testamentti jossa nämä kaksi vanhinta lasta on jätetty perinnöttömiksi, menisi oikeudessa nurin. Eli loppujen lopuksi vanhemmille lapsille tulisi ei pelkkää lakiosaa (12,5% perinnöstä tässä tapauksessa) vaan he saisivat 25 % perinnöstä.

        >>Eli siis aloittajan kaksi vanhinta lasta vaatisivat lakiosansa, ja saisivat sen mutta myöskin aloittajan tekemä testamentti jossa nämä kaksi vanhinta lasta on jätetty perinnöttömiksi, menisi oikeudessa nurin.


    • tuskainen tie

      Kiitos Sandra! Ymmärsit asian aivan oikein, mitä yritin kertoa. Olen miettinyt juuri tuota ehdottamaasi tapaa hoitaa asiaa. Ajattelin luopua kaikista kiinteistöistä ja antaa nuorimmille lapsilleni kaikessa hiljaisuudessa suurimman osan omaisuudesta ja elää itse niin, ettei jäljelle jää juuri mitään jaettavaa. Tiedän ja olen kuullut, kuinka ainakin yksi vanhimmista lapsistani odottaa vesikielellä suurta rahasummaa kuolemani jälkeen. Niin ei tule käymään, jos vain jotain voin asian eteen tehdä.
      Nuorimmat lapseni ymmärtävät ja tietävät, kuinka asiat ovat todellisuudessa. He ovat jopa uskaltaneet moittia isäänsä hänen teoistaan.

      • Unohda koko juttu

        No nythän tässä aletaan puhua täysin toisesta asiasta. Alkuperäinen kysymyksesi oli ""Voiko tehdä sellaisen testamentin, jossa osan lapsista voi heittää ilman mitään perintöä, siis ilman lakiosuuttakaan?" mihin vastaus on että noiden antamiesi tetojen valossa et voi.

        Tottakai voit eläessäsi tehdä erilaisia omaisuusjärjestelyjä jotka pienentävät jättämäsi perinnön määrää. Ota kuitenkin huomioon se mitä Perintökaari sanoo ns. suosiolahjoista.

        Haluatko todellakin tilanteen että kuolemasi jälkeen lapsesi joutuvat käymään ehkä vuosikausia oikeutta toisiaan vastaan?

        Kenen etua sinä tässä oikeastaan ajattelet? Onko katkeruutesi ja kostonhimosi sumentanut järkesi?


      • Näin teen
        Unohda koko juttu kirjoitti:

        No nythän tässä aletaan puhua täysin toisesta asiasta. Alkuperäinen kysymyksesi oli ""Voiko tehdä sellaisen testamentin, jossa osan lapsista voi heittää ilman mitään perintöä, siis ilman lakiosuuttakaan?" mihin vastaus on että noiden antamiesi tetojen valossa et voi.

        Tottakai voit eläessäsi tehdä erilaisia omaisuusjärjestelyjä jotka pienentävät jättämäsi perinnön määrää. Ota kuitenkin huomioon se mitä Perintökaari sanoo ns. suosiolahjoista.

        Haluatko todellakin tilanteen että kuolemasi jälkeen lapsesi joutuvat käymään ehkä vuosikausia oikeutta toisiaan vastaan?

        Kenen etua sinä tässä oikeastaan ajattelet? Onko katkeruutesi ja kostonhimosi sumentanut järkesi?

        Jos antaa rahat vuosien varrella käteisellä niin on täysin mahdotonta näyttää toteen mitään suosiolahjoja. Kusipäälapset saavat palkata juristeja, siihen menee heidän rahansa kun jäävät nuolemaan näppejää. Hyvä lopputulos.


      • 8+20
        Unohda koko juttu kirjoitti:

        No nythän tässä aletaan puhua täysin toisesta asiasta. Alkuperäinen kysymyksesi oli ""Voiko tehdä sellaisen testamentin, jossa osan lapsista voi heittää ilman mitään perintöä, siis ilman lakiosuuttakaan?" mihin vastaus on että noiden antamiesi tetojen valossa et voi.

        Tottakai voit eläessäsi tehdä erilaisia omaisuusjärjestelyjä jotka pienentävät jättämäsi perinnön määrää. Ota kuitenkin huomioon se mitä Perintökaari sanoo ns. suosiolahjoista.

        Haluatko todellakin tilanteen että kuolemasi jälkeen lapsesi joutuvat käymään ehkä vuosikausia oikeutta toisiaan vastaan?

        Kenen etua sinä tässä oikeastaan ajattelet? Onko katkeruutesi ja kostonhimosi sumentanut järkesi?

        Kai aloittaja nyt saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa?
        Hän ajattelee ilmeisen selvästi kahden nuorimman lapsensa etua, jotka ovat hänen kanssaan tekemisissä. Mikä tässä nyt on niin ihmeellistä???

        Vanhemmat lapset eivät halua olla äitinsä kanssa missään tekemisissä, mutta perintöä kyllä kärkytään..
        Tekisin juurikin sellaiset siirrot että jäisivät nuolemaan näppejään. Eikö ihmisellä ole oikeus tehdä omaisuudellaan ihan mitä itse haluaa. Ei kai sitä ole kasvatettu vain lapsia varten?


      • Anonyymi
        8+20 kirjoitti:

        Kai aloittaja nyt saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa?
        Hän ajattelee ilmeisen selvästi kahden nuorimman lapsensa etua, jotka ovat hänen kanssaan tekemisissä. Mikä tässä nyt on niin ihmeellistä???

        Vanhemmat lapset eivät halua olla äitinsä kanssa missään tekemisissä, mutta perintöä kyllä kärkytään..
        Tekisin juurikin sellaiset siirrot että jäisivät nuolemaan näppejään. Eikö ihmisellä ole oikeus tehdä omaisuudellaan ihan mitä itse haluaa. Ei kai sitä ole kasvatettu vain lapsia varten?

        Totta. Mutta perinnöttömäksi testamentilla jättämiseen, pitää löytyä juridisesti pätevä peruste.
        Muutoin sivuutetut helposti alkavat käydä oikeutta, saadakseen edes lakiosan.


    • tuskainen tie

      Ei ole kysymys katkeruudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Vanhimmat lapseni eivät ansaitse yhtään mitään.

      • tasapuolisuus1

        Miksi eivät ansaitse?


      • Anonyymi

        Jos nyt asiat otat pöyälle, mieti miten se on näiden kahden lapsen vika, että avioliittosi oli sitä tai tuota.
        He eivät ole millään voineet vaikuttaa edes siihen, saavatko alkunsa ja syntyvät, saati kenenkään muun ihmisen avioliiton tilaan.
        Mitä niin pahaa omat lapsesi ovat juuri sinulle tehneet, että mieluummin jättäisit heidät ilman? Sen täytyy olla hyvin vakava asia. Semmoinen että lasten itsensä on täytynyt rikkoa sinua kohtaan niin että siitä on jäänyt jopa rekisterimerkintöjä, ja tuomittukin.
        Ei kukaan kevein perustein ole jättämässä omiaan ilman perintöä.


    • Sioukrsu

      Olen melko paljon samassa tilanteessa kuin sinä Tuskainen tie. Silti olen sitä mieltä, että mieti asiaa uudelleen. Lapsesi jäävät taistelemaan keskenään ja silloin myös nuorimpien lastesi tunteet sinua (kuolluttakin) kohtaan varmaan muuttuvat. Haluavatko nuorimmat lapsesi saada selville myös epäoikeudenmukaisuutesi eli että heillä on suosintaa harrastava äiti. Suosija ei ole rakastava äiti. Olet vähemmän tuskainen, kun itse olet tasapuolinen, vaikka vanhimmat lapsesi kohtelevat sinua huonosti. Millaisena äitinä haluat tulla muistetuksi?

      • Näin teen

        Miksi kusipäälapsille pitäisi jättää euroakaan? Minä en ainakaan jätä, olen jo järjestelyn aloittanut.


      • Ttppii
        Näin teen kirjoitti:

        Miksi kusipäälapsille pitäisi jättää euroakaan? Minä en ainakaan jätä, olen jo järjestelyn aloittanut.

        Jos lapset ovat kusipäitä, niin syyllinen tähän löytyy yleensä peiliin katsomalla.


      • neperinnöt26
        Näin teen kirjoitti:

        Miksi kusipäälapsille pitäisi jättää euroakaan? Minä en ainakaan jätä, olen jo järjestelyn aloittanut.

        Meillä jo tehty,kyllä mulla on kiva pilven päällä naureskella.Olis kiva tyttärelle sanoa,meille voit lähestymiskiellon hakea,mutta me tehtiin sinut perinnöttömäksi.Tämä lähestymiskielto on niin vakava loukkaus vanhempia kohtaan,ettei ole mahdollisuutta edes lakiosaan sanoo peritökaari,suomen laessa.


      • Ttppii
        neperinnöt26 kirjoitti:

        Meillä jo tehty,kyllä mulla on kiva pilven päällä naureskella.Olis kiva tyttärelle sanoa,meille voit lähestymiskiellon hakea,mutta me tehtiin sinut perinnöttömäksi.Tämä lähestymiskielto on niin vakava loukkaus vanhempia kohtaan,ettei ole mahdollisuutta edes lakiosaan sanoo peritökaari,suomen laessa.

        Taitaa tytär saada viimeisen naurun, jos kusipäävanhmpien perintöä edes huolii. Lähestysmiskielto ei ole tahallinen rikos tai jatkuvaa kunniotonta tai epäsiveellistä elämää. Sen sijaan lähestysmiskieltoa ei tuomita ilman aihetta, joten syy on teissä.


      • merk9
        neperinnöt26 kirjoitti:

        Meillä jo tehty,kyllä mulla on kiva pilven päällä naureskella.Olis kiva tyttärelle sanoa,meille voit lähestymiskiellon hakea,mutta me tehtiin sinut perinnöttömäksi.Tämä lähestymiskielto on niin vakava loukkaus vanhempia kohtaan,ettei ole mahdollisuutta edes lakiosaan sanoo peritökaari,suomen laessa.

        Älä kuvittelekaan pilven päältä katselevasi. Helvetissä sinun paikka on, joka et osaa tasapuolisesti omia lapsiasi kohdella.


    • tuskainen tie

      Asia ei kyllä ole noin kuin nimimerkki Ttppii kirjoittaa. Jos lapset ovat perineet vaikka huonot geenit luonteeseensa, niin siihen ei auta mikään, ei vaikka kuinka peiliin tuijottaisi. Ja voisinpa kertoa senkin, kuinka nuorimmat lapseni eivät ole kovinkaan hyvissä väleissä nytkään vanhempien lasten kanssa, joten ongelmaa ei asiasta tule koskaan. Asiaan en ole vaikuttanut millään tavalla ja toisin olisin toivonut. Mutta kun ei niin ei. Ja nuorimmat eivät ole tuohon asiaan syypäitä myös mitenkään. Ihmettelevät vain asiaa suuresti.
      Aivan oikein. Ei ilkeille lapsille tarvitse jättää yhtään mitään. Vaikeudet ovat syntyneet lasten isän toiminnan vuoksi. Hän on syypää näihin ongelmiin.

      • Ttppii

        Jos ei ole tullut raiskatuksi, niin kenenköhän syy ne huonot geenit ovat?


    • turun suunnalta

      Sinun sanoillasi ei ole mitään merkitystä Ttppii. Olet pihalla kuin seinäkello!

    • sioukrsu

      Kuulostat sellaiselta henkilöltä ja äidiltä, että myös nuorimmat lapsesi pian tajuvat, mikä on homman nimi eli ennustan sinun olevan ennen pitkään riidoissa myös heidän kanssaan.
      Jos olet noin varmalla pohjalla asiassa, kuin väität, syyllisineen kaikkineen, niin miksi sitten olet TUSKAINEN, kun sinussa ei mitään vikaa ole?

    • tuskainen tie

      Kun et tiedä taustoista, niin ole hiljaa asioista joista et tiedä yhtään mitään. Nuorimpani eivät jätä minua koskaan, on sen verran lämpimät ja hyvät välit. He myös moittivat isäänsä huonosta käytöksestä.
      Tie on tuskainen sen vuoksi, koska minua on eronkin jälkeen kiusattu lasten isän taholta paljon. Varastettu omaisuuttani kiinteistöstä poissa ollessani ja viety sinne naisia tietämättäni ym. kaikkea pahantekoa, mitä ei viitsi julkisesti edes kertoa.

      Tuskainen tie on tällä hetkellä pienempi, koska X ei enää pääse käsiksi mihinkään, mitä omistan, eikä muutenkaan voi kiusata enää mitenkään. Kohtalo tarttui hienosti asiaan siltä osin. Vanhimmat lapseni ovat sokeita ja tyhmiä, eivätkä he ansaitse lainkaan perintöä. Ja piste.

      • Ttppii

        Kuulostat katkeralta narsistilta, joka ei ole pystynyt vanhempia lapsiaan manipuloimaan riittävästi.


      • Unohda koko juttu

        "Vanhimmat lapseni ovat sokeita ja tyhmiä, eivätkä he ansaitse lainkaan perintöä"

        Ansaitsevat tai eivät, tosiasia nyt kuitenkin on että et pysty mitenkään saamaan aikaan sitä että he eivät perisi sinulta yhtään mitään, paitsi jos todellakin ajoitat asiat niin että ensin pikkuhiljaa monen vuoden aikana siirrät omaisuutesi kahdelle nuorimmallesi (koko ajan muistaen että siitä ei saa jäädä mitään jälkiä, muuten lapsesi joutuvat kuoltuasi kuseen suosiolahjojensa takia), sitten tuhlaat kaiken muun omaisuutesi ja sinä päivänä kun sinulla ei ole senttiäkään jäljellä, vedät itsesi jojoon. On vain aika äärimmäinen ratkaisu.

        Jos pystyisit hyväksymään sen että kaksi nuorimmaistasi saa omaisuudestasi 37,5 % kumpkin ja kaksi vanhinta vaivaiset 12,5 %, elämäsi olisi paljon helpompaa.


      • vanhakehnomus

        Aikomallasi testamentilla tai osalle lapsiasi antamillasi pimeillä lahjoilla osoitat vanhemmille lapsillesi, että heidän isänsä oli sittenkin oikeassa, sinua edellä kertomasi mukaisesti arvostellessaan.
        Se nyt vaan näyttää jopa yleiseltä, että uudessa suhteessa lapsia saaneet exät lähes hylkäävät aiemmassa suhteessa syntyneet omat lapsensa. Sinä olet näemmä yksi heistä ja jopa äiti. Kai sinä ymmärrät kenen sinne peiliin kehoitettiin katsovan.

        Olet siinä juridisesti vahvoilla, että nämä vanhemmat lapset tuskin saavat lakiosansa (puolet perintöosasta) lisäksi suosiolahjaan vetoamalla täydennystä, ellet tunge omaisuuttasi näolle toisen suhteen lapsille, ainakaan enää 10 vuotta lähempänä kuolemaasi. Älä ainakaan lörpöttele ystävillesi lahjoitustesi motiivia, koska täällä kertomasi on juuri suosiolahjaan oikeuttavista perusteista oleellisin.


      • Santra
        Ttppii kirjoitti:

        Kuulostat katkeralta narsistilta, joka ei ole pystynyt vanhempia lapsiaan manipuloimaan riittävästi.

        Sinun kommentteja lukiessa muistuu mieleen, että lapsettomat ihmiset on parhaita lasten kasvattajia. Teoriassa kaikki on niin helppoa ja yksinkertaista, todellisuus on aivan jotain muuta.

        Vanhemmat eivät pysty parhaalla taidolla ja tahdollakaan jokaista lastaan kasvattamaan niin, että hän olisi aikuisena vanhempiaan kunnioittava ja teoistaan vastuullinen, hyvätapainen henkilö. Ihmisen luonnetta ei voi kukaan toiseksi muuttaa, mitä se synnynnäisenä ominaisuutena on, vaikka vanhemmat olisi kaikkensa tehneet lapsen parhaaksi. Tämän joutuu moni vanhempi toteamaan lapsensa aikuistuttua ja itsenäistyttyä.


    • sioukrsu

      Minulla oli äiti ja isä, joka suosivat kahta nuorempaa lastaan eli täyssisaruksiani. Nyt olemme monivuotisessaa perintöriidassa ja menossa käräjille. Vanhempani tekivät kaikki mahdolliset juridiset metkut antaakseen suurimman osan perinnöstä yhdelle, mutta minäpä pistän hanttiin, mitä he eivät ymmärtäneet odottaa, koska juristi neuvoi heitä toimissaan. Kyllä tässä vanhempieni muisto himmenee, enkä voisi heitä vähempää kaivata. Peirintösotku on vanhempieni häpeä!

      • Unohda vanhemmat

        Hienoa, että pistit hanttiin ja pidät puolesi!


      • ahneuden ideologiaa
        Unohda vanhemmat kirjoitti:

        Hienoa, että pistit hanttiin ja pidät puolesi!

        Huonoa että pistit hanttiin ja ryhdyin riitelemään. Parempi olisi ollut kunnioittaa vanhempiesi tahtoa, ja ihan siitä riippumatta, tuntuuko se sinusta epäoikeudenmukaiselta. Kyse on kuitenkin heidän omaisuudestaan ja heidän tahdostaan. Sinä et ole heidän omaisuuttaan kartuttanut eikä sinulla ole - tai ei ainakaan pitäisi olla - siihen mitään oikeutta.Vanhemmillasi on hyvinkin voinut olla peruste suosia nuorempia sisaruksiasi, ja se sinunkin olisi syytä hyväksyä. Mikä ihmeen vimma ylipäätään on hinguta toisten omaisuutta, vaikka lähisukulasista olisikin kyse. Silkkaa ahneutta!! Perintösotku on sinun itsesi häpeä. Toivottavasti sen riidan häviät.


    • näin se toimii

      Myy omaisuus kokonaisuudessaan nuoremmille-siinä se. Selvitä itse miten se on edullisinta sinulle ja lapsillesi.

    • suunnitelma1

      Koska olen jokaisen lapseni äiti, jätän tietysti kaiken maallisen tasan kaikille lapsilleni, koska puolisoakaan ei ole. Kukin on minusta tullut ja minun perillinen Kuinka voisin alkaa nyt jotain muuta perustetta käyttää? Eihän perintö ole mikään palkinto käytöksestä tms vaan sen maallisen jako joka kuolleelta jää.

    • arvaaja

      "Sama on laki, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää."

      Mitä on sellainen kunniaton tai epäsiveellinen elämä, jolla voi jättää perinnöttömäksi?:)

      • Oikeutta

        Rikollinen elämä.


      • Anonyymi

        Kunniaton voisi olla, päihdepäissään paljon viihtyvä, joka tekee myös esimerkiksi pahoinpitelyjä, ja tai ajelee päissään kolarin, jossa vahingoittaa muita ihmisiä.
        Epäsiveellinen elämä voisi nykyisin tarkoittaa lähinnä maksullisen seksin myymistä, tai jotain vastaavaa- ja perinnöttömäksitekoperusteille on oltava todisteita.
        Vihtaantuessaanhan kuka tahansa voisi kenet tahansa, normaalia elämääkin viettävän, jättää ilman perintöä muutoin.
        Ettei pelkkä testaattorin omasta mielestään väite, voi olla pätevä peruste.


    • -virolainen

      Helposti onnistuu lakiosan mitätöiminen.

      Muutat Viroon, jossa ei ole lakiosasäännöksiä laissa. Teet testamentin kenelle haluat ja lapset eivät saa mitään perinnöstäsi.

      • hkhkh20

        Joo, ja ota taloy yms kiinteä omaisuus matkalaukussa mukaasi.....


      • hkhkh20 kirjoitti:

        Joo, ja ota taloy yms kiinteä omaisuus matkalaukussa mukaasi.....

        Eipä tarvitse ottaa taloa mukaan Viroon.

        PK 26:6
        "Perittävä voi määrätä perimykseen sovellettavasta laista siten kuin 2 momentissa säädetään. Määräys on annettava testamentille säädetyssä muodossa, jotta se olisi pätevä. Harkittaessa, onko määräys annettu oikeassa muodossa, on sovellettava, mitä 9 §:ssä säädetään testamentin muodosta.

        Sovellettavaksi voidaan määrätä:

        1) sen valtion laki, jonka kansalainen perittävä on määräystä antaessaan tai kuollessaan; tai

        2) sen valtion laki, jossa perittävällä on määräystä antaessaan tai kuollessaan kotipaikka taikka jossa hänellä on aikaisemmin ollut kotipaikka.

        Jos perittävä on määräystä antaessaan avioliitossa, sovellettavaksi voidaan lisäksi määrätä sen valtion laki, jota on sovellettava avioliiton varallisuussuhteisiin.

        Määräyksen peruuttaminen on tehtävä testamentin peruuttamista koskevia muotovaatimuksia noudattaen, jotta se olisi pätevä."

        PK 26:7
        "Perimykseen sovellettavan lain mukaan on ratkaistava kysymykset, jotka koskevat:

        1) lakimääräistä perintöoikeutta ja kelpoisuutta saada perintö tai testamentti;

        2) perimysjärjestystä ja perintöosuutta;

        3) lakiosaa ja vastaavaa suojattua osuutta jäämistöön;

        4) ennakkoperinnön ja lahjoituksen huomioon ottamista perintöä jaettaessa sekä velvollisuutta palauttaa saatu ennakkoperintö ja lahjoitus;

        5) perintöoikeuden menettämistä ja perinnöttömäksi tekemistä sekä perintöoikeuden lakkaamista vanhentumisen, perinnöstä luopumisen tai vastaavan perusteen nojalla;

        6) testamentin ja muun kuoleman varalta annetun määräyksen sallittavuutta, aineellista pätevyyttä ja oikeusvaikutuksia sekä tällaisen oikeustoimen peruuttamista ja purkamista;

        7) oikeutta hallita jäämistöä jakamattomana taikka hallita tai käyttää jäämistöön kuuluvaa omaisuutta tai nauttia jäämistön tai siihen kuuluvan omaisuuden tuottoa; ja

        8) oikeutta saada elatusta tai avustusta jäämistöstä."

        PK 26:9
        "Testamentin ja sen peruuttamisen muotoon on sovellettava, mitä testamenttimääräysten muotoa koskevien lakiristiriitojen ratkaisemiseksi tehdyn yleissopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä ja yleissopimuksen soveltamisesta annetussa laissa (835/1976) säädetään.

        Sanotun lain säännöksiä on vastaavasti sovellettava myös perinnöstä luopumisen, perintösopimuksen sekä muiden kuoleman varalta tehtyjen oikeustointen muotoon."

        Testamenttia ei tarvita, jos perittävä on asunut Virossa 5 vuotta välittömästi ennen kuolemaansa.

        PK 26:5.1-2
        "Jollei perittävä ole toisin määrännyt eikä 2 momentista muuta johdu, perimykseen sovelletaan sen valtion lakia, jossa perittävällä oli kuollessaan kotipaikka.

        Jos perittävällä oli aikaisemmin ollut kotipaikka toisessa valtiossa, 1 momentissa tarkoitetun valtion lakia sovelletaan kuitenkin vain, jos:

        1) perittävä oli kuollessaan sen valtion kansalainen; tai

        2) perittävä oli asunut siinä valtiossa vähintään viiden vuoden ajan välittömästi ennen kuolemaansa."
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L26


    • Laruxell

      Voit elinaikanasi lahjoitella omaisuuttasi aivan vapaasti. Mutta kuolemasi jälkeen lakiosa astuu kuvioihin.

    • Etukäteen mietintää

      Öö... miksi on tehty noin paljon lapsia "hirvittävään" avioliittoon? Eikö miehen hirveys näkynyt mitenkään ennen lapsentekoa?

    • oman auringon alla

      Ja ajatella, että täällä se on niin päin että minä en halua äitini omaisuutta periä koska hän on niin paha ja epäreilu ihminen. Olen ainoa lapsi ja en ole totellut äitiäni oman elämäni valinnoissa. Aion tehdä ilmoituksen perinnöstä luopumiseksi.

      • 009090+0000+

        sanon näin: tuota tekoasi tulet katumaan. Muuta en sano.


    • 54646

      Nainen kuulostaa kamalalta katkeralta narsistisen häiriön omaavalta ihmiseltä, joka haluaa kostaa lapsilleen - jotka eivät ole suostuneet äitinsä katkeruuden hoviksi. Ällöttävää lukea tuollaista tekstiä! Ymmärrän, että lapsesi ei halua olla tekemisissä kanssasi. Voimia näille lapsille, jotka eivät saaneet rakastavaa äitiä.

    • Hylättyäiti

      Lapset voi olla manipuloituja vihaamaan äitiään, mutta ei se velvoita äitiä heille ja ex- miehelle rahaa jättämään. Voit eläessäsi lahjoittaa omaisuuttasi joka kolmas vuosi alle 4000€ ilman veroja sekä jos teet sen hyvissä ajoin niitä ei katsota ennakkoperinnöksi. Sukanvarsi lahjoituksista kukaan ei tiedä mitään. Testamentillä voit pienetään joidenkin perillisten osuuden vain lakiosaan ja sitäkään ei ole pakko maksaa rahana vaan se voi olla osuus asunnosta, johon antaa elinikäinen hallintaoikeuden esim lapsen lapselleen, joka on vielä vauva. Tällöin perijä maksaa verot, mutta ei vielä moneen vuoteen hyödy perinnöstä. Moni luopuu tällaisesta perinnöstä.

      • Näin_

        Tuollainen hallintaoikeus kaatuu rintaperillisen lakiosavaatimukseen, koska lakiosa pitää saada rasitteista vapaana.


    • sjohähtjt

      Tästä voi ottaa mallia - myy omaisuutta pois ja ostaa kultaa ja hopeaa (vaikka käteisellä, niin ei jää jälkiä ostoista myöhemmin kaiveltaviksi), ja antaa näitä fyysisiä omaisuuksia lapsille, jotka ne ansaitsevat.
      "Vuonna 1985 Pauli Lappalainen myi yhtiön. Hän uskoi rakennusbuumin jo hiipuvan. Lisäksi myyntivoittojen verovapautta oltiin poistamassa.

      – Lopullinen kauppahinta oli kai 134 miljoonaa markkkaa ja siihen sisältyivät tuntuvat vastaostot, kertoo Niko Lappalainen.

      Vastaostoilla Pauli Lappalainen osti takaisin esimerkiksi rakennusliikkeen omistamia kiinteistöjä. Pauli Lappalaisen pojanpoika Niko Lappalainen on nykyään näin syntyneen yhtilön, Kiinteistökartion, toimitusjohtaja. Hänen edeltäjänsä oli hänen setänsä Hannu Lappalainen.

      Vuoden 1985 kauppasummasta osa päätyi ulkomaille, minne Pauli Lappalainen oli vienyt omaisuuttaan piiloon niin verottajalta kuin pelkäämältään Neuvostoliiton miehitykseltä."
      http://yle.fi/uutiset/satoja_kiloja_kultaharkkoja_paaleittain_500_euron_seteleita__liechtenstein_tappoi_rikostutkinnan_turussa/8942121

    • HiRRRRRviö

      Kamala, hirviö-äiti. En voinut lukea edes loppuun. Katso itseäsi peiliin, miksi vanhimmat lapsesi eivät arvosta sinua. Millaiset lapset - sellaiset vanhemmat.

      Älä syytä lapsiasi, itse olet soppasi keittänyt. Jotkut ihmiset eivät näe itsessään mitään vikaa, syy on aina muissa. Onko pääkopassa jotain vikaa?

    • 45632178

      henkivakuutuksella voi tehdä perinnöttömäksi rintaperilliset jos niin haluaa, aloittaja voisi ottaa asiasta tarkemmin selkoa lakimiehen kautta.

      • LW-

        Ei voi.

        Perintökaaressa on nimenomainen säännös siitä, että vakuutukseen siirretyt varat voidaan ottaa huomioon lakiosia laskettaessa.


    • ajatuskinhirveää

      Vaikka on ketju on aloitettu vuosia sitten lienee joillekin ajankohtainen?
      Itselle äitinä ja mummona tuli mieleen, että voiko vanhempi vihata ja inhota lastaan niin paljon, että ajattelee tuollaista kuin aloittaja? Itselle tuntuu mahdottomalta. Lapsen pitäisi olla sarjamurhaaja tms jotta voisi kyetä ajattelemaan, ettei ole "lapseni" , eli kieltäisin lapseni. Ja aina voi elinaikanaan yrittää hoitaa suhteet kuntoon ja oikaista väärinkäsityksiä puolin ja toisin. Jos ei pääse puheyhteyteen voi kirjoittaa, meneekö perille vai ei, mutta edes yrittää.

      • Anonyymi

        Minä olen äiti, jolla ei ole normaalivälejä lasten kanssa. En voisi silti kuvitellakaan tilannetta, jossa edes harkitsisisin laittavani lapsiani eri arvojärjestykseen, suhteessa toisiinsa. Tai testamentin tekemistä.
        Minulle lapset ovat- lapsiani, ja saman arvoisia, siitä riippumatta millaisia ovat ihmisinä.
        Aikuisia siis. Toinen asuu kaukana. Toinen ei ilmeisesti tarvitse mihinkään äitiä, niin ainakin itse ilmoitti- olen koittanut noudattaa toteamustaan.
        Ja ei, en ole koskaan ollut, mitään muuta kuin hyvin pienituloinen. Kukas nyt semmoisella vanhemmalla mitään tekeekään.
        Ehkä nämä nuoruuden ehdottomuudessaan silloin aikaa sitten eläneet, ovat huomanneet että se ei merkitse mitä täällä tienataan.
        En kumpaakaan vihaa, toinen onkin välillä yhteyksissä. Mukava tosin olisi naamakkain nähdä- miten se onkaan: ei äiti koskaan lakkaa odottamasta, että lapsi on ovella.


    • Anonyymi

      Äitini on narsisti. Veljeni on ollut aina hänelle tärkeämpi kuin minä. Jaksoin 60-vuotiaaksi auttaa äitiäni kaikin tavoin mutta silti hän vain huusi minulle, haukkui ulkönäköäni ja vaati palvelua ja kuskaamista.

      Asuin homeasunnossa ja etsin uutta kotia. Olin ajatellut ostaa kolmion. Äitini laittoi samaan aikaan myyntiin oman kolmionsa. Pyysin, että hän myisi sen minulle. Sanoin etten tinkaa hinnasta, vaan voin maksaa välittäjän laittaman hinnan.

      Äitini, vaikka tiesi, että minulla oli paljon terveyshaittoja homeasunnon vuoksi, kieltäytyi myymästä minulle asuntoaan. Jätin kuitenkin tarjouksen välittäjälle, summaksi laitoin sen myyntihinnan. Äitini ei hyväksynyt tarjoustani, vaan myi asunnon jollekin muulle, joka tarjosi vähemmän.

      Se oli minulle viimeinen pisara. Vaihdoin puhelinnumeroni, laitoin sen salaiseksi. Sain myös uuden kodin ja laitoin osoitteenkin salaiseksi.

      Veljeni oli kertonut eräälle sukulaiselle äitini tehneen testamentin, jossa hän on merkinnyt minut perinnöttömäksi sillä verukkeella, etten ole enää ollut vuosiin hänen kanssaan tekemisissä. Äiti on aikonut antaa kaiken omaisuutensa veljelleni ja tämän lapsille. Rahaa hän on heille antanut jo vuosikymmenten ajan.

      Jos koko äidin elämää ajattelee, niin vaikka hän eläisi pitkäänkin, ei veljeni ehdi häntä auttaa niin paljon kuin itse olen auttanut ja vieläpä aina ystävällisesti ja loputtomasti hänen ilkeytensä anteeksi antaen. Tuntuu epäreilulta, että hän on jättämässä minua perinnöttömäksi, mutta ei kai minulla ole mitään keinoja sitä estääkään.

      Kun olen joskus kertonut veljelleni äitimme epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, kun toinen saa ja toinen ei, niin veljeni vain sanoi, että äiti haluaa toimia niin. Se on hänen oikeutensa. Veljeni ei siis minua tule puolustamaan.

      Olen järkyttyneenä kuunnellut sukulaisten ja tuttujen kertomia asioita minusta, joita äiti on heille valehdellut, kuinka kamala olen muka ollut häntä kohtaan. Ihan uskomattomia juttua, missä ei ole mitään perää eikä järkeä.

      • Anonyymi

        Sulla on oikeus lakiosuuteen joka on puolet normaalista perinnöstä.
        Lakiosuutta tulee sitten vaatia kun se tulee ajankohtaiseksi.

        Toisinsanoen äitisi ei noilla perusteilla voi tehdä sua perinnöttömäksi.


    • Anonyymi

      Kiitos sinulle.

      Äitini tuntien tiedän, että voi keksiä ihan käsittämättömiä valheita, joilla yrittää tehdä minut kokonaan perinnöttömäksi. Miten voisin sellaisessa tapauksessa toimia?

      Aikoinaan äiti valehteli sukulaisille että käyn hänen luonaan vain silloin, kun käyn pyytämässä rahaa. En koskaan ole pyytänyt häneltä rahaa, vaan minulle on ollut tosi tärkeää tulla toimeen omillani. Ja kävin hänen luonaan useamman kerran viikossa, eli paljon enemmän kuin veljeni.

      Surullista tässä on se, että vaikka veljeni tietää, millainen äitini on, niin hän ei koskaan puolusta minua, vaan puolustaa äitiä tai ei ota kantaa. Siten olen perinnöjaossakin aika heikoilla.

      • Anonyymi

        Tässä on perusteet perinöttömäksi määräämiselle:

        "Sen estämättä, mitä perillisen oikeudesta lakiosaan on säädetty, perittävä voi tehdä perillisen perinnöttömäksi, jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Sama on laki, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää.

        Perinnöttömäksi tekemisestä on määrättävä testamentissa ja samalla mainittava määräyksen peruste. Peruste on sen toteennäytettävä, joka vetoaa tähän määräykseen."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L15P4

        Tuskinpa sinua on tuomittu kerrotunlaisesta rikoksesta. Jos elämäntapasikaan eivät ole säännöksessä mainitun laisia, et lakiosaasi (eli 1/4 äidin jäämistöstä) menetä.

        Jos veljesi vetoaisi äitisi sinut syrjäyttävään testamenttiin (pakko ei ole), sinun tulee esittää todisteellisesti hänelle lakiosavaatimuksesi 6 kk:n kuluessa testamentin tiedoksiannosta. Jos veljesi siltikään ei haluaisi sinulle lakiosaasi luovuttaa, hänen tulee haastaa sinut käräjäoikeuteen, missä hänen tehtävänsä on todistaa, että perinnöttömäksi määräämiseen on laissa edellytetty peruste - uhalla, että muutoin kanne hylätään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on perusteet perinöttömäksi määräämiselle:

        "Sen estämättä, mitä perillisen oikeudesta lakiosaan on säädetty, perittävä voi tehdä perillisen perinnöttömäksi, jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Sama on laki, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää.

        Perinnöttömäksi tekemisestä on määrättävä testamentissa ja samalla mainittava määräyksen peruste. Peruste on sen toteennäytettävä, joka vetoaa tähän määräykseen."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L15P4

        Tuskinpa sinua on tuomittu kerrotunlaisesta rikoksesta. Jos elämäntapasikaan eivät ole säännöksessä mainitun laisia, et lakiosaasi (eli 1/4 äidin jäämistöstä) menetä.

        Jos veljesi vetoaisi äitisi sinut syrjäyttävään testamenttiin (pakko ei ole), sinun tulee esittää todisteellisesti hänelle lakiosavaatimuksesi 6 kk:n kuluessa testamentin tiedoksiannosta. Jos veljesi siltikään ei haluaisi sinulle lakiosaasi luovuttaa, hänen tulee haastaa sinut käräjäoikeuteen, missä hänen tehtävänsä on todistaa, että perinnöttömäksi määräämiseen on laissa edellytetty peruste - uhalla, että muutoin kanne hylätään.

        Kiitos paljon noista tiedoista ja linkistä myös. Helpottavaa tietoa.

        Juu, ei minulla ole mitään huonoa käytöstä eikä rikoksia taustalla, vain yksi ainoa parkkisakko. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe