Sitä saa mitä tilaa

mummeliini.

Just on tiedossa että nuoria ei kiinnosta hakeutua vanhustenhoidon pariin ja ulkomailta asti pitää tuoda hoitsuja. Eipä ihme kun mummot ja papat kohtelee lapsenlapsiaan siten kuin täältä voi lukea!
Älkää tulko vinkumaan että lapset ja lastenlapset ei muista teitä vanhuksina kun menojalkanne alkaa pettää.
Miksi muistaisi! Ette halua viettää aikaa heidän kanssaan silloin kun ovat lapsia, itsekeskeisyys ja minäminä-asenne on yleisempää kuin luulinkaan.
Olkoonkin että esmes työssä ollessa vapaa-aikaa jää vähän tai eläkkeellä tekee mieli viimein ottaa rennosti tai vetää tukka putkella pitkin maailmaa.
So what, aina luulisi riittävän jossain välissä aikaa tulevaisuuden eteen. Eikä se ole kiitollisuuden velkaa lapsilta aikanaan vaan sitä että isovanhemmat on aidosti läheisiä ja heistä halutaan oikeasti huolehtia.
Näin meillä, en tiedä miten muilla.

52

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 53 v

      Ei minua lainkaan ihmetytä, ettei "nuoria kiinnosta hakeutua vanhustenhoidon pariin". Itsekin olen kannustanut nuoriani opiskelemaan kevyempään ammattiin.

      Teen siistiä sisätyötä, muuten en olisi millään jaksanut hoitaa ikääntyviä vanhempiani iltaisin ja viikonloppuisin. Olen myös kiitollinen vanhemmilleni että he kannustivat minua opiskelemaan.

      Nuoret katsovat mallia siitä, kuinka te kohtelettte omia VANHEMPIANNE. Avauksesi on absurdi. Huomaa, ettet ole kovin tarkkaan asioita miettinyt. :)

      • sitä saa mitä tilaa

        On se hyvä kun teet siistiä sisätyötä, kaikilla vain ei ole siihen mahdollisuuksia.
        Jonkun on tehtävä ne raskaammatkin työt.
        Vastauksesi on ylimielinen ja ja ajattelematon ja huomaa että et ajattele asioita kovin tarkkaan, vain omasta näkökulmastasi.
        Tuo koulutus ei liity avaukseeni millään lailla.
        Itse olen sekä ajatellut asioita että nähnyt läheltä.


      • Nainen 53 v
        sitä saa mitä tilaa kirjoitti:

        On se hyvä kun teet siistiä sisätyötä, kaikilla vain ei ole siihen mahdollisuuksia.
        Jonkun on tehtävä ne raskaammatkin työt.
        Vastauksesi on ylimielinen ja ja ajattelematon ja huomaa että et ajattele asioita kovin tarkkaan, vain omasta näkökulmastasi.
        Tuo koulutus ei liity avaukseeni millään lailla.
        Itse olen sekä ajatellut asioita että nähnyt läheltä.

        Kyllä sinun avauksesi oli teinimäinen. Kerro meille, kuinka sinä olet hoitanut omia vanhempiasi. Miksi tunnet tarvetta tulla "pelottelemaan" tälle kyseiselle palstalle?


      • mummeli...
        Nainen 53 v kirjoitti:

        Kyllä sinun avauksesi oli teinimäinen. Kerro meille, kuinka sinä olet hoitanut omia vanhempiasi. Miksi tunnet tarvetta tulla "pelottelemaan" tälle kyseiselle palstalle?

        Miksi sinä tunnet tarvetta tulla haukkumaan aloitustani?
        En ole mitään peloitellut. vieläkö sinun ikäisesi henkilö alkaa pelkäämään luettuaan yhden viestin foorumilta joka vilisee jos minkälaista uhittelua ja toisten mollaamista.
        Tuon teinimäisyyden otan kohteliaisuutena. en siis olekaan kalkkiintunut vanha, suvaitsematon ja kärttyisä eukko kuten eräät.
        Olen 56v., tehnyt ikäni raskasta ruumiillista työtä, kasvattanut yksin kaksi lastani kunnollisiksi ja toiset, myös vanhukset, huomioon ottaviksi aikuisiksi. Siinä myös hoitanut vanhempani, kuten myös kaksi tätiäni auttaen missä voin. Lopulta kädestä kiinni pitäen saattohoitaen tuonne puolen.
        Älä sinä tule haukkumaan tänne, jos et osaa vastata asiallisesti niin pysy pois.
        En tarkoita että pitäisi koko ajan olla käytettävissä kun vaan naukaistaan mutta kumma asenne teillä mummoilla täällä, ei haluta olla lasten elämässä vaikka se on aivan ainutlaatuinen kokemus.
        Teinipisiis, ohhoijaa, mistähän mummo on nuorisoslangia oppinut...


      • Nainen 53 v
        mummeli... kirjoitti:

        Miksi sinä tunnet tarvetta tulla haukkumaan aloitustani?
        En ole mitään peloitellut. vieläkö sinun ikäisesi henkilö alkaa pelkäämään luettuaan yhden viestin foorumilta joka vilisee jos minkälaista uhittelua ja toisten mollaamista.
        Tuon teinimäisyyden otan kohteliaisuutena. en siis olekaan kalkkiintunut vanha, suvaitsematon ja kärttyisä eukko kuten eräät.
        Olen 56v., tehnyt ikäni raskasta ruumiillista työtä, kasvattanut yksin kaksi lastani kunnollisiksi ja toiset, myös vanhukset, huomioon ottaviksi aikuisiksi. Siinä myös hoitanut vanhempani, kuten myös kaksi tätiäni auttaen missä voin. Lopulta kädestä kiinni pitäen saattohoitaen tuonne puolen.
        Älä sinä tule haukkumaan tänne, jos et osaa vastata asiallisesti niin pysy pois.
        En tarkoita että pitäisi koko ajan olla käytettävissä kun vaan naukaistaan mutta kumma asenne teillä mummoilla täällä, ei haluta olla lasten elämässä vaikka se on aivan ainutlaatuinen kokemus.
        Teinipisiis, ohhoijaa, mistähän mummo on nuorisoslangia oppinut...

        Katsos, kun 53-vuotias ei ole vielä niin "mummo". Avauksesi oli niin typerä provo, että luulin sinun olevan 16-vuotias. Anteeksi. My mistake.

        Avauksesi on absurdi. Ensinnäkään lapsenlapset harvoin hoitavat omia isovanhempiaan, koska heillä on tuolloin "yleensä" opiskelut toisella paikkakunnalla menossa. Ne, jotka eivät opiskelusta ole kiinnostuneita, hoitavat pieniä lapsiaan.

        Kyllä ne vanhukset tulee hoidettua heidän omien lastensa voimin, jos tulee.


      • mummeli...
        Nainen 53 v kirjoitti:

        Katsos, kun 53-vuotias ei ole vielä niin "mummo". Avauksesi oli niin typerä provo, että luulin sinun olevan 16-vuotias. Anteeksi. My mistake.

        Avauksesi on absurdi. Ensinnäkään lapsenlapset harvoin hoitavat omia isovanhempiaan, koska heillä on tuolloin "yleensä" opiskelut toisella paikkakunnalla menossa. Ne, jotka eivät opiskelusta ole kiinnostuneita, hoitavat pieniä lapsiaan.

        Kyllä ne vanhukset tulee hoidettua heidän omien lastensa voimin, jos tulee.

        Tuon absurdin sanoit jo kerran, sitäkö pitää toistaa ja oikein englanninkieltä päälle. Voi taivas.
        Kuka tässä on sanonut että lastenlasten pitäisi hoitaa isovanhempiaan. Eikö sinulle nyt mene jakeluun että tarkoitin avauksessani sitä että ei voi niin kiire olla mummoilla ettei ehdi edes tutustua lastenlapsiin ja viettää edes sen verran aikaa heidän kanssaan että syntyy suhde joka on molemmille osapuolille hyväksi. Mikähän siinä on sitä sinun absurdiasi.
        Kuinka voi joku ihminen olla noin tunnekylmä.

        Vastauksesi on olleet typeriä. Siis vähättelet teinejä. Se taitaa kuvastaa juuri suhtautumistasi nuoriin ja siten tulevaisuuden tekijöihin.
        Sinun kanssasi en viitsi enempää aikaani tuhlata. Tämä on pelkkää jauhamista kun käännät kaiken päälaelleen mitä tarkoitan.
        Menen nyt lapsenlapseni kanssa saunaan ja uimaan. Ja nautimme molemmat.


      • Nainen 53 v
        mummeli... kirjoitti:

        Tuon absurdin sanoit jo kerran, sitäkö pitää toistaa ja oikein englanninkieltä päälle. Voi taivas.
        Kuka tässä on sanonut että lastenlasten pitäisi hoitaa isovanhempiaan. Eikö sinulle nyt mene jakeluun että tarkoitin avauksessani sitä että ei voi niin kiire olla mummoilla ettei ehdi edes tutustua lastenlapsiin ja viettää edes sen verran aikaa heidän kanssaan että syntyy suhde joka on molemmille osapuolille hyväksi. Mikähän siinä on sitä sinun absurdiasi.
        Kuinka voi joku ihminen olla noin tunnekylmä.

        Vastauksesi on olleet typeriä. Siis vähättelet teinejä. Se taitaa kuvastaa juuri suhtautumistasi nuoriin ja siten tulevaisuuden tekijöihin.
        Sinun kanssasi en viitsi enempää aikaani tuhlata. Tämä on pelkkää jauhamista kun käännät kaiken päälaelleen mitä tarkoitan.
        Menen nyt lapsenlapseni kanssa saunaan ja uimaan. Ja nautimme molemmat.

        Pitäisikö sinun seuraavalla kerralla kirjoittaa avauksesi harkitummin, niin että ajatuksesi tulevat esiin, eikä tarvitsisi yrittää lukea rivien välejä? Oletpa sinä hassu. Kukas tuolla englanninkelellä keskustelun aloittikaan? :D


      • mummo.
        Nainen 53 v kirjoitti:

        Katsos, kun 53-vuotias ei ole vielä niin "mummo". Avauksesi oli niin typerä provo, että luulin sinun olevan 16-vuotias. Anteeksi. My mistake.

        Avauksesi on absurdi. Ensinnäkään lapsenlapset harvoin hoitavat omia isovanhempiaan, koska heillä on tuolloin "yleensä" opiskelut toisella paikkakunnalla menossa. Ne, jotka eivät opiskelusta ole kiinnostuneita, hoitavat pieniä lapsiaan.

        Kyllä ne vanhukset tulee hoidettua heidän omien lastensa voimin, jos tulee.

        Olen 50v. ja mummo joten hyvin voi olla tämän ikäinenkin mummo.


      • Ikä on vaan numeroit
        mummo. kirjoitti:

        Olen 50v. ja mummo joten hyvin voi olla tämän ikäinenkin mummo.

        Tulin mummoksi 42 vuotiaana. Ensimmäinen lapsenlapseni on jo 14v. En kyllä vieläkään tunne olevani mummo iässä, paljon nuoremmaksi luulevat. En viitsi kaikille edes kertoa ikääni kun ne sitten eivät usko tai kattovat suu auki ;)
        Lapsenlapsia on aika monta, pienemmät käyvät leikkimässä "mummon" kanssa.


      • Mumma Pohjanmaalta
        sitä saa mitä tilaa kirjoitti:

        On se hyvä kun teet siistiä sisätyötä, kaikilla vain ei ole siihen mahdollisuuksia.
        Jonkun on tehtävä ne raskaammatkin työt.
        Vastauksesi on ylimielinen ja ja ajattelematon ja huomaa että et ajattele asioita kovin tarkkaan, vain omasta näkökulmastasi.
        Tuo koulutus ei liity avaukseeni millään lailla.
        Itse olen sekä ajatellut asioita että nähnyt läheltä.

        Mitä ihmettä sillä on merkitystä, mitä työtä joku tekee? Aloituksessasi sanot, että vanhukset jäävät yksin eikä pidä tulla vinkumaan, kun lapset ja lapsenlapset eivät tule. Eivät tietenkään tule, jos tekevät niitä raskaampia töitä, jonkunhan ne on tehtävä.

        Ylimielisenä ja ajattelemattomana leimaat kaikki mummat ja papat ihmisiksi,jotka rientävät tukka putkella maailmalla. - Ei muuten riennä. Eläkkeet ovat niin pienet tällä ikäpolvella, että niillä ei riennetä minnekään. Lapsenlapsilla on ensi työpaikastaan lähtien isovanhempiensa tulotaso.

        Kun itse aikanasi olet eläkkeellä, huomaat kyllä, että vaikka haluaisitkin huolehtia lapsiesi lapsista, niin tulosi eivät siihen riitä. Lapsi on kallis. Ei lapsen hoidossa voi tinkiä, ruuat maksavat, ja jos allergioita on, voivat talousmenot todella riistäytyä käsistä.

        Lohdutonta on, että nuoret eivät edes halua ymmärtää, että se ei ole mitään minä-minä-asennetta, vaan pienillä rahoilla sinnittelemistä, eikä nuorten ollenkaan pidä kadehtia isovanhempia, jotka kuukausia säästettyään rientävät tukka ptkella Teneriffalle viikoksi.

        Tätä ei voi ilmeisesti kyllin usein toistaa, koska nuoret eivät sitä millään halua uskoa tai muistaa. itsekästä.


    • Vastavuoroisesti

      Minä olin tavattoman iloinen, kun vanhempani matkustelivat ja nauttivat elämästään vielä kun he kykenivät liikkumaan. Kun heidän liikuntakykynsä huononi, hoidin asioita heidän puolestaan.

      Mikä helskutti näitä nykyajan teinipissiksiä vaivaa? Kaiken pitäisi pyöriä heidän napansa ympärillä!

      Kannustakaa vanhempianne nauttimaan elämästä, kun menojalkaa vielä on vipattamassa. Olkaa kiitollisia vanhemmillenne, että he kasvattivat teidät, vaikka teistä osasta tulikin minä-minä-minä-ihmisiä.

      • annica

        Ai mistä? Katso peiliin täti.


      • Vastavuoroisesti
        annica kirjoitti:

        Ai mistä? Katso peiliin täti.

        Mikäs teinien invaasio tänne vyöryi? Mummeli... ja annica taitavat olla samalta näppäimistöltä?
        Eikö vanha muori ottanut annican mukeloa hoitoon, että annica olisi päässyt vähän bilettämään? Voi, voi...


      • annica
        Vastavuoroisesti kirjoitti:

        Mikäs teinien invaasio tänne vyöryi? Mummeli... ja annica taitavat olla samalta näppäimistöltä?
        Eikö vanha muori ottanut annican mukeloa hoitoon, että annica olisi päässyt vähän bilettämään? Voi, voi...

        Ei muuten ole. Luuletko tätirassu et kaikki on kanssas samaa mieltä. Voi voi...
        Sunko mielestä teinien invaasion vyöryminen on yks kappale... ja mun tietääksein tänne saa kirjoittaa muutkin kuin tommoiset täti-ihmiset.


    • Omillaan toimeen

      Kohtuutonta sinun vaatia, että lapsenlapsesi keskeyttäisi opintonsa ja ryhtyisi omaishoitajaksesi, ehkä 15 vuodeksi. Miten lapsenlapsesi sitten sinun jälkeesi tulisi toimeen ilman työtä ja koulutusta? Vai eikö kiinnsta?

      Senkö vuoksi olet hoitanut lapsenlastasi, että hän sitten uhraisi nuoren elämänsä sinun paapomiseesi?
      Toivottavasti nuoret vanhemmat nyt lukevat vuodatuksesi ja miettivät, miksi omat isovanhemmat niin innolla lapsia hoivaavat. Luulevatko he panevansa hoivapäiviä säästöön kuin rahaa pankkiin?

      Miten kuvittelet asioiden hoituvan, kun vielä 90-vuotiaana asut omassa kodissasi, koska suku hoitaa ja juoksee asiat puolestasi. Mahdat olla aika matriarkka.

      • Linda*

        No mutta huh-huh!! Lastenlasten kanssa ollaan sen vuoksi, että he ovat hauskaa, iloista ja mielenkiintoista seuraa. Yli yhden ikäpolven harjoitettu kanssakäyminen on kaikille antoisaa ja yhdessä ollaan kiintymyksestä ja rakkaudesta. Ei uhrimielellä tahi keräämässä jyviä johonkin hoitopankkiin.

        Vanhemma/isovanhemmat toivovat lastensa ja lastenlastensa viettävän omaa elämäänsä kehittyäkseen ihmisinä täyteen mittaansa ja elävät sitä omaansa parhaaksi katsomallaan tavalla.

        Luontevalla kanssakäymisellä ja molemminpuolisella pyytettömällä avunannollakin on vankka sijansa tässä maailmassa!!


      • mummeli...
        Linda* kirjoitti:

        No mutta huh-huh!! Lastenlasten kanssa ollaan sen vuoksi, että he ovat hauskaa, iloista ja mielenkiintoista seuraa. Yli yhden ikäpolven harjoitettu kanssakäyminen on kaikille antoisaa ja yhdessä ollaan kiintymyksestä ja rakkaudesta. Ei uhrimielellä tahi keräämässä jyviä johonkin hoitopankkiin.

        Vanhemma/isovanhemmat toivovat lastensa ja lastenlastensa viettävän omaa elämäänsä kehittyäkseen ihmisinä täyteen mittaansa ja elävät sitä omaansa parhaaksi katsomallaan tavalla.

        Luontevalla kanssakäymisellä ja molemminpuolisella pyytettömällä avunannollakin on vankka sijansa tässä maailmassa!!

        Huhhuh vaan. Etkö ymmärrä lukemaasi, juuri tuota tarkoitin viestissäni. Ei pakkoa vaan vapaaehtoisuutta ja siksi että halutaan niin tehdä. Juuri siten että tunnetaan vuorovaikutuksen myötä aitoa halua huolehtia vastavuoroisesti.
        Mikä siinä on epäselvää?


      • mummeli...

        Voi taivas teidän kanssa jotka ette todellakaan ymmärrä!
        Kuka tässä muka on vaatinut että lapset tai lapsenlapset keskeyttäisivät yhtään mitään. Missä olen niin kirjoittanut saati vaatinut?

        En myöskään vaadi että minua paapotaan tai edes hoidetaan kotona mutta kun vanhuksena saatan olla hoidettavana niin olen varma ettei minua suinkaan sängyn pohjalle unohdeta. Ja huom! ei kiitollisuudenvelasta ja siitä että ollaan läheisiä.
        Sinulla on valtavan kieroutunut ajatusmaailma jos uskot kaikesta että siitä ollaan velkaa. Otan osaa. Etkö todellakaan voi ajatella että asioita tehdään epäitsekkäistä tarkoitusperistä.

        "Toivottavasti nuoret vanhemmat nyt lukevat vuodatuksesi ja miettivät, miksi omat isovanhemmat niin innolla lapsia hoivaavat. Luulevatko he panevansa hoivapäiviä säästöön kuin rahaa pankkiin?" Tekee oikein pahaa lukea, noinko todellakin ajattelet!

        Tiesin että tänne kirjoittaa juuri tuollaiset itsekeskeiset ja aina mukaoikeassaolevat mutta en arvannut että näin moni koira älähtää kun kalikka kalahtaa.


      • Ei kannata nuolaista
        mummeli... kirjoitti:

        Voi taivas teidän kanssa jotka ette todellakaan ymmärrä!
        Kuka tässä muka on vaatinut että lapset tai lapsenlapset keskeyttäisivät yhtään mitään. Missä olen niin kirjoittanut saati vaatinut?

        En myöskään vaadi että minua paapotaan tai edes hoidetaan kotona mutta kun vanhuksena saatan olla hoidettavana niin olen varma ettei minua suinkaan sängyn pohjalle unohdeta. Ja huom! ei kiitollisuudenvelasta ja siitä että ollaan läheisiä.
        Sinulla on valtavan kieroutunut ajatusmaailma jos uskot kaikesta että siitä ollaan velkaa. Otan osaa. Etkö todellakaan voi ajatella että asioita tehdään epäitsekkäistä tarkoitusperistä.

        "Toivottavasti nuoret vanhemmat nyt lukevat vuodatuksesi ja miettivät, miksi omat isovanhemmat niin innolla lapsia hoivaavat. Luulevatko he panevansa hoivapäiviä säästöön kuin rahaa pankkiin?" Tekee oikein pahaa lukea, noinko todellakin ajattelet!

        Tiesin että tänne kirjoittaa juuri tuollaiset itsekeskeiset ja aina mukaoikeassaolevat mutta en arvannut että näin moni koira älähtää kun kalikka kalahtaa.

        Onhan se hyvä, että sul on just jotain tiedossa, mutta onhan tuo nyt aika vanha juttu.

        Mikä vika ulkomailta tuoduissa hoitajissa on? Esimerkiksi Aasian maissa vanhuksia kunnioitetaan toisin kuin täällä. Vanhukset saavat tulevaisuudessa siis empaattisempaa vanhustenhoitoa, kuin suomalaisilta nuorilta naisilta ja miehiltä.

        Hienoa, että olet nyt jo niin varma, että sinua ei unohdeta sängynpohjalle, mutta entä jos joku jälkikasvustasi menehtyy ennenaikojaan, joku muuttaa ulkomaille, joku sairastuu, joku muuttaa Suomessa 500 km:n päähän työn perässä jne...?


      • mummeli...
        Ei kannata nuolaista kirjoitti:

        Onhan se hyvä, että sul on just jotain tiedossa, mutta onhan tuo nyt aika vanha juttu.

        Mikä vika ulkomailta tuoduissa hoitajissa on? Esimerkiksi Aasian maissa vanhuksia kunnioitetaan toisin kuin täällä. Vanhukset saavat tulevaisuudessa siis empaattisempaa vanhustenhoitoa, kuin suomalaisilta nuorilta naisilta ja miehiltä.

        Hienoa, että olet nyt jo niin varma, että sinua ei unohdeta sängynpohjalle, mutta entä jos joku jälkikasvustasi menehtyy ennenaikojaan, joku muuttaa ulkomaille, joku sairastuu, joku muuttaa Suomessa 500 km:n päähän työn perässä jne...?

        Tässä tuntuu monelta teiltä menevän puurot ja vellit sekaisin.
        Eihän elämässä voi koskaan tietää kuinka käy mutta elettävä on ja siitä nautittava joten niin teen, kera perheeni. Ja sen vain nyt tiedän että jos elossa ja terveenä jälkikasvuni on niin eivät unohda minua sängyn pohjalle.
        En nyt ymmärrä ensimmäistä lausettasi...
        Ulkomailta tuoduissa hoitajissa en sanonut olevan mitään vikaa. Vai missä niin kirjoitin?
        Kuitenkin mielestäni pointti joka tuntuu kaikilta teiltä unohtuvan, on se että kotimaamme nuorille ei olisi yhtään pahasta oppia kunnioittamaan ja tuntemaan vanhuksiamme. ennen se oli luonnollinen osa elämää kun elettiin tiivimmissä perheyhteisöissä. Nyt moni nuori perhe jää vaille tuota rikkautta ties mistä syistä.
        Tänne on turha kirjoittaa tietäen suomi 24-foorumin kirjoittajakunnan koostumuksen ja tason mutta tulipahan nyt mitta täyteen kun epäitsekkyys tuntuu kadonneen maailmastanne.
        Hyvää viikonloppua.

        Kuinka sitä oppii puolin ja toisin jos ei olla kanssakäymisissä.
        Ja onhan nuoria työttöminä reilusti, hoitajista on pula joten...


      • Annetaan olla
        mummeli... kirjoitti:

        Tässä tuntuu monelta teiltä menevän puurot ja vellit sekaisin.
        Eihän elämässä voi koskaan tietää kuinka käy mutta elettävä on ja siitä nautittava joten niin teen, kera perheeni. Ja sen vain nyt tiedän että jos elossa ja terveenä jälkikasvuni on niin eivät unohda minua sängyn pohjalle.
        En nyt ymmärrä ensimmäistä lausettasi...
        Ulkomailta tuoduissa hoitajissa en sanonut olevan mitään vikaa. Vai missä niin kirjoitin?
        Kuitenkin mielestäni pointti joka tuntuu kaikilta teiltä unohtuvan, on se että kotimaamme nuorille ei olisi yhtään pahasta oppia kunnioittamaan ja tuntemaan vanhuksiamme. ennen se oli luonnollinen osa elämää kun elettiin tiivimmissä perheyhteisöissä. Nyt moni nuori perhe jää vaille tuota rikkautta ties mistä syistä.
        Tänne on turha kirjoittaa tietäen suomi 24-foorumin kirjoittajakunnan koostumuksen ja tason mutta tulipahan nyt mitta täyteen kun epäitsekkyys tuntuu kadonneen maailmastanne.
        Hyvää viikonloppua.

        Kuinka sitä oppii puolin ja toisin jos ei olla kanssakäymisissä.
        Ja onhan nuoria työttöminä reilusti, hoitajista on pula joten...

        Tämä mummeli... on uusperheet palstan kuuluisa lissu. Aina niin kännissä, ettei muista mitä kirjoitti.


      • voi voi
        Annetaan olla kirjoitti:

        Tämä mummeli... on uusperheet palstan kuuluisa lissu. Aina niin kännissä, ettei muista mitä kirjoitti.

        No en kyllä yhtään ihmettele nykyajan nuorison käytöstä kun sinunlaisiasi aikuisia ? on heitä ollut kasvattamassa. Ja ihan tiedoksi, en ole aloittaja enkä kännissä joten turha aukoa siitä päätä.
        Itse taisit ottaa lauantai-illan kaljat jo.


      • Ajattele laajemmin
        mummeli... kirjoitti:

        Huhhuh vaan. Etkö ymmärrä lukemaasi, juuri tuota tarkoitin viestissäni. Ei pakkoa vaan vapaaehtoisuutta ja siksi että halutaan niin tehdä. Juuri siten että tunnetaan vuorovaikutuksen myötä aitoa halua huolehtia vastavuoroisesti.
        Mikä siinä on epäselvää?

        Se on siinä epäselvää, että aloituksessasi nimenomaan valitat, että nuoremme eivät ole valmiit hoitamaan ikäihmisiä, vaan hoivahenkilöt on tuotettava ulkomailta.
        Nyt oletkin muuttanut mielesi?

        On myös ymmärrettävä, että kun isovanhemmat voivat huolehtia lapsenlapsistaan pyyteettömästi ja uhrautuvasti, niin heillä on siihen aikaa, ei ole enää työpaineita eikä lapsien tuottamia tehtäviä ja taloutta.
        Kun nämä vanhat joutuvat hoivattaviksi itse, on lapsenlapsilla kiivain elämän aika meneillään, opiskelut, perheen perustamiset, asuntovelat, työpaineet. Aika kohtuutonta syyllistää nämä ihmiset, jos heillä ei olisi aikaaa vanhuksilleen. Ilomielin otetaan vastaan ulkomailta hoivahenkilöt, sillä työvoimaa tarvitaan yhä enenevässä määrin.
        Jossakin sanottiin, että miksi ei työttömiä velvoiteta vanhustenhuollon piiriin Kyllä se jos mikään tuntuisi kauhealta, kun työttömät pakkotyöläiset työntelisivät pyörätuoleja ja saunottaisivat ikämuoreja vihaisina ja turhautuneina, vailla ammattitaitoa ja kutsumusta.


      • mummeliini...
        Ajattele laajemmin kirjoitti:

        Se on siinä epäselvää, että aloituksessasi nimenomaan valitat, että nuoremme eivät ole valmiit hoitamaan ikäihmisiä, vaan hoivahenkilöt on tuotettava ulkomailta.
        Nyt oletkin muuttanut mielesi?

        On myös ymmärrettävä, että kun isovanhemmat voivat huolehtia lapsenlapsistaan pyyteettömästi ja uhrautuvasti, niin heillä on siihen aikaa, ei ole enää työpaineita eikä lapsien tuottamia tehtäviä ja taloutta.
        Kun nämä vanhat joutuvat hoivattaviksi itse, on lapsenlapsilla kiivain elämän aika meneillään, opiskelut, perheen perustamiset, asuntovelat, työpaineet. Aika kohtuutonta syyllistää nämä ihmiset, jos heillä ei olisi aikaaa vanhuksilleen. Ilomielin otetaan vastaan ulkomailta hoivahenkilöt, sillä työvoimaa tarvitaan yhä enenevässä määrin.
        Jossakin sanottiin, että miksi ei työttömiä velvoiteta vanhustenhuollon piiriin Kyllä se jos mikään tuntuisi kauhealta, kun työttömät pakkotyöläiset työntelisivät pyörätuoleja ja saunottaisivat ikämuoreja vihaisina ja turhautuneina, vailla ammattitaitoa ja kutsumusta.

        Enpäs valita. Vaan kirjoitan sitä että jos kohtelisitte nuoria paremmin ja loisitte heihin jo lapsuudesta lähtien hyvän suhteen, antaisitte mahdollisuuden oppia arvostamaan vanhempia ihmisiä niin ehkäpä kutsumus siihen työhön syntyisi heillekin. Hoitohenkilöitä voi ihan mielellään tuoda, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Muuttanut mieleni... ???
        Kumma kun täällä ei voida kirjoittaa samalla nimimerkillä...


      • Ajattele laajemmin
        mummeliini... kirjoitti:

        Enpäs valita. Vaan kirjoitan sitä että jos kohtelisitte nuoria paremmin ja loisitte heihin jo lapsuudesta lähtien hyvän suhteen, antaisitte mahdollisuuden oppia arvostamaan vanhempia ihmisiä niin ehkäpä kutsumus siihen työhön syntyisi heillekin. Hoitohenkilöitä voi ihan mielellään tuoda, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Muuttanut mieleni... ???
        Kumma kun täällä ei voida kirjoittaa samalla nimimerkillä...

        Ketkä "me"? Eikö tässä puhuta yleisellä tasolla nuorten asennoitumisesta hoivatyöhön?
        On ihan eri asia käydä tervehtimässä vanhuksiaan kuin ottaa heidän hoivaamisestaan vastuu.

        Annatko meille sen kuvan, että lapsenlapset jättävät isovanhemmat omiin oloihinsa, jos isovanhemmat eivät ole hoitaneet heitä pikkulapsina?
        Pikkulapsi ei muista kuka häntä on hoitanut. Hän muistaa mummunsa ihan henkilönä, mummuna, läheisenä ihmisenä, eikä se tunne riipu siitä, montako yötä hän on mummulla ollut.

        Kummallinen asenne, että vanhuksia käydään katsomassa kuin palkkioksi entisistä ajoista. Rakkaus ei vaadi jatkuvaa yhteisoloa. Läheisemme ovat meille tärkeitä, vaikka emme tapaisi vuosiin. Kyllä vanhuksetkin sen tiedostavat.


      • Ikä on vain numeroit
        Annetaan olla kirjoitti:

        Tämä mummeli... on uusperheet palstan kuuluisa lissu. Aina niin kännissä, ettei muista mitä kirjoitti.

        Ei ole Lissu, Lissun tietää kirjoitusvirheistä ja sekavasta tyylistä, naikkosteluista ja pehreenrikkojista :)
        Minusta aloittaja puhuu asiaa, ei kannata yrittää väkisin väännellä hänen tarkoitustaan. Kyllä näitä bilemummoja on jotka viis veisaavat lastenlapsista. En ole minäkään vielä mummon näköinen mutta lastenlapset saavat tulla milloin vain haluavat ja koko perhe/perheet myös. Asuvat kyllä harmittavan kaukana kaikki. Minä en työn takia pääse muuttamaan lähemmäs.


      • höpön löpö
        Ajattele laajemmin kirjoitti:

        Ketkä "me"? Eikö tässä puhuta yleisellä tasolla nuorten asennoitumisesta hoivatyöhön?
        On ihan eri asia käydä tervehtimässä vanhuksiaan kuin ottaa heidän hoivaamisestaan vastuu.

        Annatko meille sen kuvan, että lapsenlapset jättävät isovanhemmat omiin oloihinsa, jos isovanhemmat eivät ole hoitaneet heitä pikkulapsina?
        Pikkulapsi ei muista kuka häntä on hoitanut. Hän muistaa mummunsa ihan henkilönä, mummuna, läheisenä ihmisenä, eikä se tunne riipu siitä, montako yötä hän on mummulla ollut.

        Kummallinen asenne, että vanhuksia käydään katsomassa kuin palkkioksi entisistä ajoista. Rakkaus ei vaadi jatkuvaa yhteisoloa. Läheisemme ovat meille tärkeitä, vaikka emme tapaisi vuosiin. Kyllä vanhuksetkin sen tiedostavat.

        sanon minä.Jos oikeasti on tärkeä jollekkin sen myös tapaamisella näyttää.Kaikki varmaan tahallaan ymmärtää väärin ja vääristelee aloittajan kirjoitusta.Pointtihan oli että miksei nykymummot halua olla osana perhettä! Täällä löpistään jotain epämääräistä,miksei suoraan sanota että ei kiinnosta oma lapsi saati lapsenlapset.


      • Annetaan olla
        Ikä on vain numeroit kirjoitti:

        Ei ole Lissu, Lissun tietää kirjoitusvirheistä ja sekavasta tyylistä, naikkosteluista ja pehreenrikkojista :)
        Minusta aloittaja puhuu asiaa, ei kannata yrittää väkisin väännellä hänen tarkoitustaan. Kyllä näitä bilemummoja on jotka viis veisaavat lastenlapsista. En ole minäkään vielä mummon näköinen mutta lastenlapset saavat tulla milloin vain haluavat ja koko perhe/perheet myös. Asuvat kyllä harmittavan kaukana kaikki. Minä en työn takia pääse muuttamaan lähemmäs.

        Epäilin lissuksi, koska hänellä on kirjoittamansa suhteen yhtä huono muisti kuin lissulla. Avauksessaan vääntää englantia, mutta kettuilee toiselle kirjoittajalle englannin käytöstä ym. vastaavaa yhtä hoopoa. Avaaja on selkeästi liikkeellä vain haastaakseen riitaa.


      • voi ei
        Annetaan olla kirjoitti:

        Epäilin lissuksi, koska hänellä on kirjoittamansa suhteen yhtä huono muisti kuin lissulla. Avauksessaan vääntää englantia, mutta kettuilee toiselle kirjoittajalle englannin käytöstä ym. vastaavaa yhtä hoopoa. Avaaja on selkeästi liikkeellä vain haastaakseen riitaa.

        Sinä ja sinun selkeästi. Itse selkeästi jankutat samaa ja et osaa sisäistää lukemaasi ja olet täällä vain haastaaksesi riitaa.
        Aloittajan avaus oli aivan asiaa.
        Jokaiselle tulee kirjoitusvirheitä eikä täällä oikeinkirjoituksella olla ennenkään loistettu. Aloittaja kirjoittaa hyvää suomenkieltä ja sillä hyvä. Itse et ymmärrä että Lissu on nimi ja se aloitetaan isolla kirjaimella.
        Voi kamala, tulikohan mulle nyt sanat oikein ettei tule kettuilua...
        Ja kun nimimerkkisi on "annetaan olla" niin miksi yhä jakutat etkä anna asian olla.


      • Annetaan olla
        voi ei kirjoitti:

        Sinä ja sinun selkeästi. Itse selkeästi jankutat samaa ja et osaa sisäistää lukemaasi ja olet täällä vain haastaaksesi riitaa.
        Aloittajan avaus oli aivan asiaa.
        Jokaiselle tulee kirjoitusvirheitä eikä täällä oikeinkirjoituksella olla ennenkään loistettu. Aloittaja kirjoittaa hyvää suomenkieltä ja sillä hyvä. Itse et ymmärrä että Lissu on nimi ja se aloitetaan isolla kirjaimella.
        Voi kamala, tulikohan mulle nyt sanat oikein ettei tule kettuilua...
        Ja kun nimimerkkisi on "annetaan olla" niin miksi yhä jakutat etkä anna asian olla.

        En ole syyttänyt avaajaa huonosta suomenkielestä, ainoastaan huonosta tai pitäisikö sanoa valikoivasta muistista omien kirjoitustensa suhteen. Lue tämä niin monta kertaa että ymmärrät:

        Avauksessaan vääntää englantia, mutta kettuilee toiselle kirjoittajalle englannin käytöstä ym. vastaavaa yhtä hoopoa

        Kun epäilin lissuksi, en tarkoittanut lissulla erisnimeä.


      • Asiallisuutta odotan
        mummeli... kirjoitti:

        Huhhuh vaan. Etkö ymmärrä lukemaasi, juuri tuota tarkoitin viestissäni. Ei pakkoa vaan vapaaehtoisuutta ja siksi että halutaan niin tehdä. Juuri siten että tunnetaan vuorovaikutuksen myötä aitoa halua huolehtia vastavuoroisesti.
        Mikä siinä on epäselvää?

        Mikäs tätä mummelia vaivaa, kun hänelle ei tunnu kelpaavan mikään vastaus, vaan hän pahastuu joka sanasta.
        Tuossa yläpuolella 20.7. Linda kirjoittaa asiallisen ja rauhallisen mielipiteen, ja mummeli päivittelee, "etkö ymmärrä lukemaasi". Hän on samaa mieltä Lindan kanssa, mutta varmuuden vuoksi vielä ihmettelee, mikä on epäselvää.

        Keskustelu on parhaimmillaan silloin, kun eri näkemykset kohtaavat. Ei pidä ottaa syytöksenä eriävää mielipidettä, sillä kaikilla asioilla on monta puolta. Mummeli murehtii, että ikäihmiset eivät solmi kyllin kiinteitä suhteita lasenlapsiinsa.
        Ihan asiallista, mutta on myös otettava olosuhteet huomioom, ja se, että lapsenlapsillakin on kiirensä, menonsa ja kiintymyksensä kohteet. Eivät kaikki lapsenlapsetkaan ole innokkaita suhteiden vaalimiseen. Se nyt vaan on niin, että meitä on moneksi.

        Hoivalaitosten henkilökuntaa on tunnetusti liian vähän, mutta ei se välttämättä liity nuorten vastahakoisuuteen, vaan laitokset ovat bisnestä siinä kuin muutkin alat, niin että on laskettava mihin varat riittävät. On tultava toimeen vähällä porukalla, ja kun palkat ovat pienet, ei halukkuutta juuri työhön ole. Eikä se varmastikaan johdu omasta isovanhenmpitraumasta.


      • samaa mieltä
        Linda* kirjoitti:

        No mutta huh-huh!! Lastenlasten kanssa ollaan sen vuoksi, että he ovat hauskaa, iloista ja mielenkiintoista seuraa. Yli yhden ikäpolven harjoitettu kanssakäyminen on kaikille antoisaa ja yhdessä ollaan kiintymyksestä ja rakkaudesta. Ei uhrimielellä tahi keräämässä jyviä johonkin hoitopankkiin.

        Vanhemma/isovanhemmat toivovat lastensa ja lastenlastensa viettävän omaa elämäänsä kehittyäkseen ihmisinä täyteen mittaansa ja elävät sitä omaansa parhaaksi katsomallaan tavalla.

        Luontevalla kanssakäymisellä ja molemminpuolisella pyytettömällä avunannollakin on vankka sijansa tässä maailmassa!!

        Juuri näin,ei mitään lisättävää


    • Hoitovelkaa

      No mitä mummeliini nyt sitten on tilannut?

      Kirjoituksesta huokuu, että hän on järkyttynyt siitä, että tuodaan hoivahenkilöitä ulkomailta, mutta omalta osaltaan hän on hoitanut tilanteen niin mukavasti, että lapsenlapset hoitavat hänet lopun ikää, kun voimat vähenevät. Ei tarvitse hänen turvautua niihin ulkomaalaisiin.
      Hän saa mitä on tilannutkin. Onnittelut.
      Mummeliini uskoo, että häntä hoidetaan aidolla läheisyydellä ja halukkaasti.

      Tässä toivossa on hyvä elää. Kerropa mummeliini meille, miten itse aikanasi hoivasit omia isovanhempiasi, kun he olivat ikääntyneet ja heikkokuntoiset. Ehkäpä heistä oli aika jo jättänyt, mutta entäs omat vanhempasi? Kuinka paljon uhrasit vapaa-aikaasi heidän auttamiseensa. Se aika oli omalta perheeltäsi pois, niin että jouduit valitsemaan, kummat ovat läheisemmät. Vai tulivatko lapsesi mukaan auttamaan ja maksamaan omia velkojaan vauva-ajoilta?

      • mummeliini...

        Voi ei, miksi asiat pitää vääntää rautalangasta eikä ne mene sittenkään perille!
        Olen jo kertaalleen vastannut siihen mitä kysyt, toista kertaa en aio tehdä tiliä ventovieraalle ilkeilevälle joko tahallaan tai tyhmyyttään väärin ymmärtävälle.
        Kerroppa sinä sensijaan vuorostasi meille omalta kohdaltasi noista asioista.
        Koko viestisi on sellaista potaskaa että ei mitään rajaa. Kaikki mitä kirjoitat, olet kääntänyt juuri erilailla kuin tarkoitin ja toistat paljon samaa mihin jo olen vastannut.
        Eikä tarkoitukseni alunperinkään ollut todellakaan epäselvä. Taitaa olla tällä köörillä luetetun ymmärtämisessä ongelmia. Tiedättekö että dementikoille on nykyisin saatavissa hoitoa...
        Kukaan tuttava/ystäväpiirissäni ei ymmärrä asennetta joka täällä on. Kaikki haluavat olla lastensa kanssa tekemisissä.
        Mitä tulee tuohon vittuiluun kännissä kirjoittamisesta niin ihan vaan kerron että kissani hyppii aina sylissäni kun kirjoitan joten virheitä tulee. Sekin vinoilu meni pieleen. Enkä todellaan ole edes käynyt missään uusperheiden palstalla, luule mitä lystäät. Eikö teillä todellakaan ole muuta tekemistä kesäisenä viikonloppuna kuin päivystää täällä ja kirjoitella ilkeyksiä.
        Tämän enempää en aio kirjoittaa. Kukaan ei ole ansainnut tuollaisia isovanhempia kuin te.


      • Hoitovelkaa
        mummeliini... kirjoitti:

        Voi ei, miksi asiat pitää vääntää rautalangasta eikä ne mene sittenkään perille!
        Olen jo kertaalleen vastannut siihen mitä kysyt, toista kertaa en aio tehdä tiliä ventovieraalle ilkeilevälle joko tahallaan tai tyhmyyttään väärin ymmärtävälle.
        Kerroppa sinä sensijaan vuorostasi meille omalta kohdaltasi noista asioista.
        Koko viestisi on sellaista potaskaa että ei mitään rajaa. Kaikki mitä kirjoitat, olet kääntänyt juuri erilailla kuin tarkoitin ja toistat paljon samaa mihin jo olen vastannut.
        Eikä tarkoitukseni alunperinkään ollut todellakaan epäselvä. Taitaa olla tällä köörillä luetetun ymmärtämisessä ongelmia. Tiedättekö että dementikoille on nykyisin saatavissa hoitoa...
        Kukaan tuttava/ystäväpiirissäni ei ymmärrä asennetta joka täällä on. Kaikki haluavat olla lastensa kanssa tekemisissä.
        Mitä tulee tuohon vittuiluun kännissä kirjoittamisesta niin ihan vaan kerron että kissani hyppii aina sylissäni kun kirjoitan joten virheitä tulee. Sekin vinoilu meni pieleen. Enkä todellaan ole edes käynyt missään uusperheiden palstalla, luule mitä lystäät. Eikö teillä todellakaan ole muuta tekemistä kesäisenä viikonloppuna kuin päivystää täällä ja kirjoitella ilkeyksiä.
        Tämän enempää en aio kirjoittaa. Kukaan ei ole ansainnut tuollaisia isovanhempia kuin te.

        Minä en ole väittänytkään, että olisin hoitanut esivanhempani esimerkillisesti.
        Minulla ei ollut näitä vanhuksia kuin yksi, ja hän muutti vanhusten taloon, jossa asui 12 v. Joka toinen viikonloppu hän oli luonani ja kesäisin n. viikon lomalla meidän mökillä. Siellä oli hankala olla ulkovessan ja saunapolulla kulkemisen kanssa, joten hän ei halunnut siellä sen pitempään viipyä.

        Omat mummuni eivät hoitanet minua ikinä, toinen kuoli, kun olin muutaman vuoden ikäinen, ja toinen oli itse huollettava, niin että hän oli meillä monta viikkoa kerrallaan.
        Minä väistin häntä parhaani miukaan, sillä hän tuoksui kamfertilta.

        Omia lapsiani en haluaisi rasittaa, toivoisin, että jaksaisin asua edelleen omatoimisesti, nyt 80 v. täytettyänikin.
        Minä en ole tilannut mitään, ja jälkikasvuni käy kun joutaa. En laske sen varaan, että he kävisivät minua huoltamassa, omissa asioissaan heillä on tarpeeksi puuhaa.

        Takerruin vain aloitukseen, jossa valitetaan, että hoitohenklilökuntaa tuodaan ulkomailta ja katsotaan, että se on kiittämättömien lasten syy.
        Minä en hyväksy sellaista näkemystä, enkä edelleenkään tiedä, mitä aloittaja on tilannut, ja mikä häntä nyt niin kamalasti tässä pännii.
        En ole syyttänyt aloittajaa mistään, joten jos joku on sen tehnyt, niin se en ole ollut minä.


      • mummeliini...
        Hoitovelkaa kirjoitti:

        Minä en ole väittänytkään, että olisin hoitanut esivanhempani esimerkillisesti.
        Minulla ei ollut näitä vanhuksia kuin yksi, ja hän muutti vanhusten taloon, jossa asui 12 v. Joka toinen viikonloppu hän oli luonani ja kesäisin n. viikon lomalla meidän mökillä. Siellä oli hankala olla ulkovessan ja saunapolulla kulkemisen kanssa, joten hän ei halunnut siellä sen pitempään viipyä.

        Omat mummuni eivät hoitanet minua ikinä, toinen kuoli, kun olin muutaman vuoden ikäinen, ja toinen oli itse huollettava, niin että hän oli meillä monta viikkoa kerrallaan.
        Minä väistin häntä parhaani miukaan, sillä hän tuoksui kamfertilta.

        Omia lapsiani en haluaisi rasittaa, toivoisin, että jaksaisin asua edelleen omatoimisesti, nyt 80 v. täytettyänikin.
        Minä en ole tilannut mitään, ja jälkikasvuni käy kun joutaa. En laske sen varaan, että he kävisivät minua huoltamassa, omissa asioissaan heillä on tarpeeksi puuhaa.

        Takerruin vain aloitukseen, jossa valitetaan, että hoitohenklilökuntaa tuodaan ulkomailta ja katsotaan, että se on kiittämättömien lasten syy.
        Minä en hyväksy sellaista näkemystä, enkä edelleenkään tiedä, mitä aloittaja on tilannut, ja mikä häntä nyt niin kamalasti tässä pännii.
        En ole syyttänyt aloittajaa mistään, joten jos joku on sen tehnyt, niin se en ole ollut minä.

        Vielä tämän viestin verran kestän sinua... EN ole valittanut että hoitohenkilökuntaa tuodaan ulkomailta siksi että se olisi kiittämättömien lasten syy! Herranjestas, eikö tämä asia nyt mene kaaliisi. Käännät yhä kaiken toisinpäin mitä kirjoitan.
        Hoitotyö on tärkeää ja siihen pitäisi olla kutsumusta.
        En minäkään odota että lapseni täysihoitavat minut kun vanha olen mutta uskon että katsomassa käyvät. Jotain pieniä askareita voi toimittaa omien vanhusten puolesta, siinä ei paljon aikaa tuhlaannu.
        AINUT asia mitä ajan takaa on se että antaisimme aikaa kukin kykyjensä ja vapaa-aikansa puitteissa jälkikasvulle että heistä kasvaisi kaikkia ikäpolvia kunnioittavia ihmisiä ja nuoria. Mikä siinä voi olla väärin.
        Nyt häivyn täältä aivoinvalidien palstalta elämään elämääni. Jatkakaa te joilla sitä ei muualla ole. Huhhuh...


      • Huhhuh-hoi
        mummeliini... kirjoitti:

        Vielä tämän viestin verran kestän sinua... EN ole valittanut että hoitohenkilökuntaa tuodaan ulkomailta siksi että se olisi kiittämättömien lasten syy! Herranjestas, eikö tämä asia nyt mene kaaliisi. Käännät yhä kaiken toisinpäin mitä kirjoitan.
        Hoitotyö on tärkeää ja siihen pitäisi olla kutsumusta.
        En minäkään odota että lapseni täysihoitavat minut kun vanha olen mutta uskon että katsomassa käyvät. Jotain pieniä askareita voi toimittaa omien vanhusten puolesta, siinä ei paljon aikaa tuhlaannu.
        AINUT asia mitä ajan takaa on se että antaisimme aikaa kukin kykyjensä ja vapaa-aikansa puitteissa jälkikasvulle että heistä kasvaisi kaikkia ikäpolvia kunnioittavia ihmisiä ja nuoria. Mikä siinä voi olla väärin.
        Nyt häivyn täältä aivoinvalidien palstalta elämään elämääni. Jatkakaa te joilla sitä ei muualla ole. Huhhuh...

        Kuuleppas.
        Sait mitä tilasit. Ole tyytyväinen.


      • mielestäni

        kirjoituksesta kyllä huokui järkytys miten suomalaisia ei kiinnosta vanhustenhoito.


      • Miksi järkyttyä?
        mielestäni kirjoitti:

        kirjoituksesta kyllä huokui järkytys miten suomalaisia ei kiinnosta vanhustenhoito.

        Ei suomalaisia kiinnosta raskas ja alipalkattu työ. Helpompaa olla kortistossa tai jos opiskeluhaluja löytyy, opiskella muuhun työhön. Onneksi ulkomaista työvoimaa sentään on saatavilla.


    • yksi mummo

      Kyllä minäkin olen kanssasi samaa mieltä että isovanhemmuus on ihan muuta kuin lastenlasten kuvat kirjahyllyssä ja kehumista tutuille miten hyvin ovat pärjänneet.
      Yhdessäoloa ja kanssakäymistä. Kaikki tuntemani isovanhemmat kans nimenomaan haluavat niin tehdä joten tämä palsta näkyy olevan täynnä ihme urputtajia joiden elämä on istua netissä.

      • ...

        Niinkuin sinäkin urputat ja elämäsi on istua netissä. :)


      • yksi mummo
        ... kirjoitti:

        Niinkuin sinäkin urputat ja elämäsi on istua netissä. :)

        Teen kyllä muutakin kuin istun netissä. Satuin nyt tälle palstalle mutta taso on sitä luokkaa että pysyn pois. Kuinka aikuiset ihmiset voi tällä tavoin riidellä!!!
        Mielipiteessäni ei ollut mitään urputusta, se oli asiallinen mielipide.


    • Ymmärrä lukemaasi

      Nyt menee todella puurot ja vellit sekaisin. ALOITTAJA SANOI ETTÄ MUMMOT JA PAPAT EI HALUA VIETTÄÄ AIKAA LASTENLAPSIEN KANSSA KUN OVAT ITSEKESKEISIÄ JA MINÄ MINÄ ASENTEISIA.

      Siis älkää vääntäkö tätä niin että lastenlapsien tulisi hoitaa näitä mummoja/pappoja, aloittaja ei tästä puhunut mitään!!

      • ...

        Kyllä tuolla aloittajalla meni puurot ja vellit sekaisin heti kahdessa ensimmäisessä lauseessaan.

        "Just on tiedossa että nuoria ei kiinnosta hakeutua vanhustenhoidon pariin ja ulkomailta asti pitää tuoda hoitsuja. Eipä ihme kun mummot ja papat kohtelee lapsenlapsiaan siten kuin täältä voi lukea!"


      • Ymmärtänyt

        No nyt ymmärrän lukemani: "Mummot ja papat eivät halua viettää aikaa lastenlapsien kanssa kun ovat itsekeskeisiä ja minä minä asenteisia."

        On ihan totta, että ikäihminen ei aina jaksa nuorten itsekkyyttä ja minäminä- asennetta.
        Pitäisihän ymmärtää tietysti, että nuoret lyhyen elämänkokemuksensa nimissä kuvittelevat itsestään paljon enemmän kuin mihin rahkeet kestävät, mutta joskus se itsetietoisuus tosiaan väsyttää isovanhemmat.

        Lyhytnäköisyys esim. näkyy siinä, että pidetään itsestään selvänä, että isovanhemmille lapsenlapset ovat elämän keskipiste.
        Monille isovanhemmille omat lapset aikanaan olivat keskipisteenä, ja heidän eteensä tehtiin kaikki mikä voitiin. Siihen saattoi kuulua esim. se, että äiti jäi kotiin hoitamaan lapsiaan useaksi vuodeksi, ja kun hän sitten palasi työelämään, eivät työvuodet riittäneet täyteen eläkkeeseen, vaan äiti joutuu lopun ikäänsä maksamaan suorastaan rahassa niistä vuosista, jotka hän käytti lapsiensa hoivaamisen ilman ansiotuloja.

        Nykynuorelle ei käy niin, koska laki jo tukee kotiin jäävää äitiä, työpaikka on varmistettu ja yhteiskunta maksaa kodinhoidon tukea. On toimiva neuvolajärjestelmä ja lakimääräinen oikeus päivähoitoon, kun äidin vapaa päättyy.

        Tästä huolenpidostakohan sitten johtuu, että nuoret ovat sitä mieltä, että koko yhteiskunta, mukaanlukien isovanhemmat, on velvollinen auttamaan, tukemaan ja huolehtimaan nuorten perheiden arjesta.

        Suurin osa isovanhemmista haluaa elää itsenäistä elämää kuolemaansa saakka, vain harva vapaaehtoisesti suostuu hoivattavaksi ja huolehdittavaksi. Vanhuus ei ole sairaus, johon tarvitaan hoitohenkilökuntaa. Sairaus voi iskeä missä iässä vain, ja ne hoitajat ovat sitten muualta kuin perheen parista.
        Itsenäisesti elävä vanhus hankkii itselleen siivousavun ja lääkärinhoidon omatoimisesti, ei hän halua vaivata näillä asioilla lapsenlapsiaan.


      • Vastavuoroisesti
        Ymmärtänyt kirjoitti:

        No nyt ymmärrän lukemani: "Mummot ja papat eivät halua viettää aikaa lastenlapsien kanssa kun ovat itsekeskeisiä ja minä minä asenteisia."

        On ihan totta, että ikäihminen ei aina jaksa nuorten itsekkyyttä ja minäminä- asennetta.
        Pitäisihän ymmärtää tietysti, että nuoret lyhyen elämänkokemuksensa nimissä kuvittelevat itsestään paljon enemmän kuin mihin rahkeet kestävät, mutta joskus se itsetietoisuus tosiaan väsyttää isovanhemmat.

        Lyhytnäköisyys esim. näkyy siinä, että pidetään itsestään selvänä, että isovanhemmille lapsenlapset ovat elämän keskipiste.
        Monille isovanhemmille omat lapset aikanaan olivat keskipisteenä, ja heidän eteensä tehtiin kaikki mikä voitiin. Siihen saattoi kuulua esim. se, että äiti jäi kotiin hoitamaan lapsiaan useaksi vuodeksi, ja kun hän sitten palasi työelämään, eivät työvuodet riittäneet täyteen eläkkeeseen, vaan äiti joutuu lopun ikäänsä maksamaan suorastaan rahassa niistä vuosista, jotka hän käytti lapsiensa hoivaamisen ilman ansiotuloja.

        Nykynuorelle ei käy niin, koska laki jo tukee kotiin jäävää äitiä, työpaikka on varmistettu ja yhteiskunta maksaa kodinhoidon tukea. On toimiva neuvolajärjestelmä ja lakimääräinen oikeus päivähoitoon, kun äidin vapaa päättyy.

        Tästä huolenpidostakohan sitten johtuu, että nuoret ovat sitä mieltä, että koko yhteiskunta, mukaanlukien isovanhemmat, on velvollinen auttamaan, tukemaan ja huolehtimaan nuorten perheiden arjesta.

        Suurin osa isovanhemmista haluaa elää itsenäistä elämää kuolemaansa saakka, vain harva vapaaehtoisesti suostuu hoivattavaksi ja huolehdittavaksi. Vanhuus ei ole sairaus, johon tarvitaan hoitohenkilökuntaa. Sairaus voi iskeä missä iässä vain, ja ne hoitajat ovat sitten muualta kuin perheen parista.
        Itsenäisesti elävä vanhus hankkii itselleen siivousavun ja lääkärinhoidon omatoimisesti, ei hän halua vaivata näillä asioilla lapsenlapsiaan.

        Kannatan ajatuksiasi ja toivon, että kaikki isovanhemmat olisivat itsekkäämpiä ja nauttisivat elämästään, matkustaisivat ja pitäisivät huolta terveydestään. Mitään muuta en omille vanhemmilleni toivo kuin ihanaa ja leppoisaa loppuelämää. Olette meille rakkaita!


    • miten muka

      sekaisin.Täältähän saa luke alvariinsa miten mummoja ja pappoja ei omat lapsenlapset kiinnosta.Ja jos ei elämässä koskaan ole vanhempaa ikäpolvea niin ajatus vanhustenhoidosta ei varmaan kiinnosta.Onko täällä palstalla oikeasti tälläistä väkeä ettei asioita ymmärretä?

      • ...

        Eihän näillä kahdella asialla ole mitään tekemistä keskenään. Ei se, että isovanhemmilla ja lapsenlapsilla on ylen lämpimät välit saa lapsenlapsia valitsemaan ammatiksi raskasta vanhustenhoitotyötä. Luulen, että siinä pikemminkin voi käydä aivan päinvastoin.

        Omat lapseni näkevät, kuinka paljon hoidan vanhempiani ja elän oman jaksamiseni äärirajoilla. Olen kutakuinkin varma, ettei lapsieni ammatti tule olemaan hoitotyötä. Pikemminkin ne, joilla ei ole kokemuksia, elättelevät ruusunpunaisia unelmia hoitoalasta.


    • oma käytös vaikuttaa

      Elämä on sattumaa, ja ei voi luvata et jos nyt hoidan lapsia hyvin tai lapsenlapsia he kyllä hoitavat minua vanhana. Ei se ole näin, kaikki hoiva on joko hyväsydämisyyttä tai velvollisuutta.
      Kukaan ei ole velkaa kellekkään, joten jos tykkää niin tykkää jos ei tykkää ei voi pakottaa.
      Vanhemmilla on aina vastuu omista lapsistaan.Sekin vaikuttaa, onko lapsenlapsien vanhemmat fiksuja, ja silloin isovanhemmat kyllä hoivaa lapsenlapsia, mutta jos vinoillaan ja käskytetään, mielenkiinto menee.

      Vaikka lapsenlapset ovatkin ihania.

    • mummo neljälle

      Ehkäpä se ettei nuoria kiinnosta hakeutua vanhustenhoidon pariin on kysymys myös työn arvostuksesta. Se on rankkaa työtä olla vanhustenhoitajana, sinne tarvittaisiin myös paljon enemmän miespuolisia hoitajia.
      He jotka aidosti ovat kiinnostuneita hoiva-alasta useinmiten hankkiutuvat tälle alalle.
      Voisihan yksi keino myös tulevaisuutta ajatellen olla että päiväkodit/tarhat olisivat vanhustenhoitopaikkojen läheisyydessä ja näin vuorovaikutus olisi luonnollisempaa. Kaiken tulisi olla toki valvottua, koska dementoituneet vanhukset voivat olla tosi ilkeitä ja jopa vahingoittaa lapsia.

    • mummeliini.

      Pisteenä tähän keskusteluun laitan vielä tämän viestin.
      Koska kirjoitukseni ymmärretään tahallisesti väärin ja sanojani vääristellään, en aio enää lukea, saati vastata mihinkään. En ole edes lukenut noita viimeksi tulleita typeriä viestejänne kuin pikaisesti vilkaisemalla ja se riitti.
      Juuri siksi että ei tunnu menevän jakeluun mitä tarkoitan enkä jaksa jankuttaa ja vääntää rautalangasta enää.
      Onneksi on joitain jotka tuntuu tajuavan mitä tarkoitan.
      Minulla on parempaakin tekemistä.
      Ollos hyvä ja jatkakaa kun teillä ei tunnu olevan.

    • Lapsenlapsi :)

      Sitä on saanut, mitä on tilannut.
      Piste.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1270
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      807
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      760
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      671
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe