tupakkaterrorismia

laki hoi

Olen perinjuurin kyllästynyt ainaiseen tupakansavuun,en voi olla asuntoni parvekkeella,en pitää parvekkeen ovea auki,kaupunkislummimökkeilyssä sama juttu,lähellä olevat naapurit käryyttää kaiken aikaa.
Olis kesä ja haluais nauttia raittiista ilmasta mutta ei voi,ei voi nauttia myöskään kukkasista muuta kuin lasin takaa.

Ärsyttääkö muita naapureitten aiheuttama tupakansavu?

110

1346

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanki happinaamari

Kaikesta sinä teet ongelman. Jos et pysty asumaan toisten ihmisten lähellä niin laita teltta metsään.

• Ei ärsytä. Ulkoilmaan muiden saasteiden sekaan mahtuu myös kessu.

• Perusoikeutena on pilata hengitysilma. Oikeutta savuttomaan hengitysilmaan ei ole.
      Minulle tuli hieno lasitettu parveke. Alakerran asukas kaasuttaa kuitenkin niin ettei sitä voi edes varastona pitää. Ennen pystyin sentään tuulettamaan olohuoneen ikkunoista, nyt ei enää voi.
      Ilmanpilaaja laittakoon teltan metsään.

• sitroen.

• adressi?

Minä muutin kerran asunnosta pois ihan tupakanhajun takia. Asunto oli ihan uudessa talossa ja lasitetut parvekkeet. Alakerrassa asui ketjupolttaja. Se oli vielä pientä, että parvekkeelle tuli tupakansavu, oli lasit kiinni tai auki. Mutta kun savu ja haju tuli sisälle vaikka kaikki lävet oli kiinni. Jotain rakennettaessa mennyt pieleen. Onneksi asuin vuokralla, oli helppo lähteä. Onneksi nykyisin monissa uusissa vuokra-asunnoissa on kirjattu johonkin, että parveke kuuluu huoneistoon, eikä parvekkeella saa tupakoida. Jokseenkin hyvin piti kutinsa, mutta aina oli sellaisia, jotka eivät osanneet lukea. Asukkaat kyllä valvoivat asiaa, monesti oli lappu ilmoitustaululla tupakoinnista. Suurin osa meni kuitenkin ulos tupakoimaan. Kunpa saisi vielä ihan lain, että parvekkeella ei saa tupakoida.

• ministerit hoi

Ärsyttää, varsinkin viikonlopulla kun tupakoijalla on vieraita ja kaikki polttaa, missä viipyy laki kiellosta?

Kaikesta muusta vouhkataan, mutta ei ihmisten terveydestä ja sen suojelusta. Kaljakaan ei pilaa ilmaa, mutta tupakka pilaa ja haisee!

• Kuka sitäkään lakia valvoisi?

• lusiinana kirjoitti:

Kuka sitäkään lakia valvoisi?

Varmaan maailman helpoimmin valvottavia lakeja. Rikkoja antaa savumerkkejä ;-)

• kiva kuulla
        Phoca55 kirjoitti:

Kiipeisikö lainvalvoja seiniä pitkin sakottelemassa, vai miten? Kerro ihmeellä lisää, kun olet asian loppuun asti miettinyt.

• Lusiina
        Phoca55 kirjoitti:

Juu, Spiderman :)

• SAS*

Asun ok-talossa eikä tupakansavu häiritse, mutta naapurin puulämmitys häiritsee. Hän poltaa puita ns kituuttamalla, muuten vesi alkaisi kiehua. Pyykkiä ei voi kuivattaa ulkona, jos ei katso ensin tuulen suuntaa.
      En voisi asua talossa, missä olisi tupakan savua. Hankala asia tupakoiville, mutta toisille ei saisi olla haittaa savunhajusta.

• k/k

On tulossa asetus parvekepoltosta, siin onkin passeli homma eläkeläiselle,kiertelen kun väestönsuojelijat sotaaikana ja huomauttelen ,kohteliaasti.

• Lusiina

Veikkaan et saat yhtä kohteliaita kommentteja takaisin :).

• nautiskelija oon

Ärsyttää helvetisti te valittajat. Tupakoivana polttelen kesät talvet parvekkeellani, omassani kuin ? sinäkin.

Se on voi voi, ehdotan pistä palamaan ja et huomaa enää savuja ;DDD

• Tällä logiikalla omalle parvekkeelle sopii esimerkiksi kivääriammunta.

• nautiskelija oon
        Phoca55 kirjoitti:

Tällä logiikalla omalle parvekkeelle sopii esimerkiksi kivääriammunta.

Kokeile, minun tupakointiani ei pyssyleikkisi häiritsisi.

• vrt. savu
        nautiskelija oon kirjoitti:

Kokeile, minun tupakointiani ei pyssyleikkisi häiritsisi.

mut entäs ne luodit, jotka ei pysy omalla partsilla?

• nautiskelija oon
        vrt. savu kirjoitti:

mut entäs ne luodit, jotka ei pysy omalla partsilla?

Mitä se minulle, tupakoitsijalle kuuluisi? Tuskin ne kudit jäisivät minunkaan parvekkeelleni kuten ei natsani muiden. Tyhmää saivartelua, klupi huuleen ja löysäilkää nutturoitanne.

• nauti pian syövästä
        nautiskelija oon kirjoitti:

Mitä se minulle, tupakoitsijalle kuuluisi? Tuskin ne kudit jäisivät minunkaan parvekkeelleni kuten ei natsani muiden. Tyhmää saivartelua, klupi huuleen ja löysäilkää nutturoitanne.

"Mitä se minulle, tupakoitsijalle kuuluisi?"

Ne kudit, jotka lentelevät parvekkeellesi, kun olet sauhuttelemassa? Sinun savusi leuhuvat muiden parvekkeille ja asuntoihin ja se on sinun asiasi.

• kuvis

Ei ärsytä muut, kuin te ainaiset "terroristit", jotka yritätte vedota muka terveyshaittoihin ja samanaikaisesti syödä puputatte liikaa suolaa, rasvaa, sokeria ja valkoista kuorittua viljaa ja vietätte aikaanne liikkumattomina kämpässänne pelkästään parvekkeella istuskellen, jos tupakoitsijat vaan siihen antaisivat mahdollisuuden.

• k/k

Tää oli hyvä perustelu,kerrankin joku vietti aikaa miettien.

• oma valinta

"Ei ärsytä muut, kuin te ainaiset "terroristit", jotka yritätte vedota muka terveyshaittoihin ja samanaikaisesti syödä puputatte liikaa suolaa, rasvaa, sokeria ja valkoista kuorittua viljaa ja vietätte aikaanne liikkumattomina kämpässänne pelkästään parvekkeella istuskellen, jos tupakoitsijat vaan siihen antaisivat mahdollisuuden."

Epäterveellistä ruokaa puputtaessa ym. tekee itse sen valinnan *ilman, että joku muu kärsii*. Toisin on tupakoinnin laita... Tupakoitsijat pakottavat muut kärsimään, että saisivat itse nautiskella. Tupakointi voitaisiin Suomessa kieltää kokonaan kaikkialla. Pössyttelystä ja sätkien hallussapidosta vankilatuomio ja mojovat sakot.

Minun puolestani tupakoitsijat saisivat sauhutella vaikka itsensä hengiltä, kunhan kukaan sivullinen ei joudu niitä myrkkyjä hengittelemään. Ja tämähän ei ole mahdollista niin kauan, kun tupakoitsijat elelevät ihmisten ilmoilla.

• gernau
        oma valinta kirjoitti:

"Ei ärsytä muut, kuin te ainaiset "terroristit", jotka yritätte vedota muka terveyshaittoihin ja samanaikaisesti syödä puputatte liikaa suolaa, rasvaa, sokeria ja valkoista kuorittua viljaa ja vietätte aikaanne liikkumattomina kämpässänne pelkästään parvekkeella istuskellen, jos tupakoitsijat vaan siihen antaisivat mahdollisuuden."

Epäterveellistä ruokaa puputtaessa ym. tekee itse sen valinnan *ilman, että joku muu kärsii*. Toisin on tupakoinnin laita... Tupakoitsijat pakottavat muut kärsimään, että saisivat itse nautiskella. Tupakointi voitaisiin Suomessa kieltää kokonaan kaikkialla. Pössyttelystä ja sätkien hallussapidosta vankilatuomio ja mojovat sakot.

Minun puolestani tupakoitsijat saisivat sauhutella vaikka itsensä hengiltä, kunhan kukaan sivullinen ei joudu niitä myrkkyjä hengittelemään. Ja tämähän ei ole mahdollista niin kauan, kun tupakoitsijat elelevät ihmisten ilmoilla.

Terveisiä oma valinta klo 14.20.
        Kärsii se mun rahapussini sun puputtamisesta, kun tuo terveydenhuolto suomessa maksetaan verovaroin...turpoa tarpeeksi, et mahdu parvekkeelle...

• ....................

Hassua tässä on, että nuorempi sukupolvi on jo vähentänyt tupakointia ja tottuneet tupakkalakiin.
      Ikääntyneet, syrjäytyneet ja vammaiset polttavat oikein kaksin käsin. Samalla kun köhitään ja röhitään niin, että henki ei meinaa kulkea.
      Mutta kun mulla on oikeus... On jäänyt 50 luvun tupakoinnin ihanointi päälle

• savuton sussu

Olen laittanut parvekkeeni kauniiksi kesää varten,kukkia kuten tyyliin kuuluu.Aamukahvi tai muu oleskelu olisi kiva viettää siellä,sisustettukkin on sävy sävyyn.

Mutta naapuri käryttää sätkiään jatkuvasti,savun tuloa et voi estää millään,se leviää avonaisesta ovesta välittömästi asunnon puolelle,et voi kuivatella pyykkiäkään ja jos savusta huomautat (olen tehnyt jo ) saat vihat niskaasi.
      Itse koetan pysytellä pois mut naapurit ei poistu muuta kuin roskia viemään ja kauppaan hakemaan lisää tupakkaa ja kaljaa,näin on monella -valitettavasti.
      Toivottavasti tähän saadaan laki joskus.

• voi että

Että oikeen sävy sävyyn...

• pitihän se jne...
        voi että kirjoitti:

Että oikeen sävy sävyyn...

ai sinäkö se siellä...

• Toivottavasti tulee pian laki, joka kieltää kaikki kieltämiset ja itkemisen. Katsokaa kuvia suurista aasian metropoleista kun ihmiset kävelevät hengitys suojaimet päässään kun koko kaupunki on kuin iso saastepilvi. Tulee sitten parempi mieli kun taas muistaa millaisessa lintukodossa täällä asutaan.

• bessie*
        ketusyatti kirjoitti:

Toivottavasti tulee pian laki, joka kieltää kaikki kieltämiset ja itkemisen. Katsokaa kuvia suurista aasian metropoleista kun ihmiset kävelevät hengitys suojaimet päässään kun koko kaupunki on kuin iso saastepilvi. Tulee sitten parempi mieli kun taas muistaa millaisessa lintukodossa täällä asutaan.

Nyt kun vielä ymmärtäisi millä mekanismilla tuo aasian isoissa metropoleissa ja saastepilvissä kävelevien ihmisten katselu parantaisi suomalaisella parvekkeella hengitettävän ilman laatua?
        Entä milläs se "parempi mieli" !? siellä pystytään säilyttämään siinä vaiheessa kun tulee fyysisesti huono olo?

• Niksi!
      Minulla on partsilla semmoinen herkäksi säädetty palovaroitin joka reagoi alakertalaisen kaasutukseen. Syntyvät tilanteet ovat opettavaisia ;-)

• Kenelle? Sun partsillahan se varotin huutaa. :DD

• äänieristetty parvek
        Nittaminax kirjoitti:

Kenelle? Sun partsillahan se varotin huutaa. :DD

Kyllä naapurikin sen kuulee:DDD Huutava palovaroitin ei häiritse yhtään niin paljon kuin tupakankäry.

• ex-savuttelija

Entisenä tupakoitsijana voin kertoa ettei monikaan tupakoitsija itse ymmärrä todellista hajuhaittaa ja ärsytystä mitä ympäristölle aiheuttaa.
      Vuosi tupakoinnin lopettamiseni jälkeen laitoin joulukortin entisille naapureilleni jossa pyysin heiltä anteeksi ymmärtämyyttäni aiheuttamaani haittaa.
      Onnekseni ei nykyään kukaan läheisistäni polta, eikä savuttelevia naapureitakaan ole niin lähellä, että katku tänne asti kantautuisi.
      Lauantai-iltaisin nautin tuoksusta, joka tulee saunan lämmityksestä koivuklapin palaessa hyvällä tulella.

• tullaan toimeen

Tupakoitsijat ovat itsekkäitä ja heidän hermonsahan on just se tupakka.
      Sinulle ex-savuttelija nostan hattua fiksusta oivaltamisesta ja että vielä pyysit naapureilta anteeksi.

Näin pärjää hyvin missä tahansa kun vaan ymmärtää asian laidan.
      Monilla se on vaan se minä-minä-tyyli,vähät muista.

• ja tosi on....

Nykyään ei polta enää muut kuin luuserit. Ne joila on vähänkin järkeä tajuavat tupakoinnin älyttömyyden, rahaa kuluu, terveys menee, eikä kukaan pidä haisuleista.

• eipahaookenkäänihmin

Lieköhön ihan noinkaan. Paljon näkee vaikka poliitikkoja korkeissakin viroissaan, joille on se ja sama, kulkevatko jaloin vai pyörien.
        Jokainen tietää, ettei valtava ylipaino ole hyväksi mihinkään, mutta paheiden summa on vakio.

Kellä se näkyy tai haisee, kellä se kätkeytyy aivojen llkeyteen ja muuhun tarkoitukselliseen ymmärtämättömyyteen toisten hädästä.

Enkä itse ole koskaan polttanut.

• ja tosi on....
        eipahaookenkäänihmin kirjoitti:

Lieköhön ihan noinkaan. Paljon näkee vaikka poliitikkoja korkeissakin viroissaan, joille on se ja sama, kulkevatko jaloin vai pyörien.
        Jokainen tietää, ettei valtava ylipaino ole hyväksi mihinkään, mutta paheiden summa on vakio.

Kellä se näkyy tai haisee, kellä se kätkeytyy aivojen llkeyteen ja muuhun tarkoitukselliseen ymmärtämättömyyteen toisten hädästä.

Enkä itse ole koskaan polttanut.

Mielipiteeni koski tupakointia, koska se on tämän ketjun aihe, mutta liikalihavuus on vähintään yhtä tyhmää, jos se on itse aiheutettua.
        Itsekin olen entinen tupakan orja ja tekosyiden keksijä, sekä muiden heikkouksien taakse piiloutuja, eli ex-luuseri.

• eipahaookenkäänihmi
        ja tosi on.... kirjoitti:

Mielipiteeni koski tupakointia, koska se on tämän ketjun aihe, mutta liikalihavuus on vähintään yhtä tyhmää, jos se on itse aiheutettua.
        Itsekin olen entinen tupakan orja ja tekosyiden keksijä, sekä muiden heikkouksien taakse piiloutuja, eli ex-luuseri.

En puhunut itsestäni, vaain ihmisyydestä, johon jokaisella mahtuu hyveitä ja paheita, jos ei ihan pyhimyksesti ole sattunut syntymään.
        Kuka syö, kuka juo, kuka tupakoi liikaa, joku niitä kaikkea.

Nostan olematonta hattuani, että olet päässyt pois tupakan orjuudesta!!

Mikä muuten on itse aiheuttamaton lihavuus? Masennuksen oire se voi olla, olen lukenut. Myös kilpirauhasen toiminnanhäiriöt aiheuttavat, mutta enimmäkseen vain se, että syö enemmän kuin kuluttaa. Mutta sehän ei ole ketjun aihe, vaikka itse rehevistä ketjuista pidänkin, eikä kukaan voi toistaan estää puhumasta sivu suunsa/aiheesta. ;))

• Tällainen aloitus siis taas, joka toinen kuukausi...
      Pannaanpa pashaa siis taas.

Tää blaadaa ihan sika-tykisti, ja on aina blaadannu.
      Boltsia on rundailtu sen vertaa että garseesti on döfannutkin.
      Tää boltsi on hirvee haisu-näätä.
      Mut onneks mä oon nii tottunu jo.
      kato 63V hei...
      Tää mun kasernikin döfaa useesti, kaikenlaista nimmaria on taavlassa ja sen mukaan sit safkat kans.
      Must on liffaa hei, et elämän snaijaa kans döfiksista.
      Etnis on kohta pakollista gutaa.
      Gamlat hajut kasvattaa putkee pian.
      Hajut kotoutuu, Mites sit nokat tuhisee?
      H.

• Menisit ulos

Eipä uskoisi että yli 60 vuotias tuhlaa aikaansa moiseen sepustukseen.

• vastapään asukki.

Minua ei tupakansavu haittaa, koska asun rivitalossa, mutta kyttäävä naapuri on tosi rasittava.

Muutettuani tänne en tiennyt hänen taustoistaan, joten juttelin,---toki juttelen vieläkin, mutta silloinen juttelu sai jo jotain omituista aikaan mielessäni.

Hän leikkasi "lokeroita" aroniapensas aitaan ja kun kysyin syytä, niin hän ei näe muuten naapuriin kiikarinsa kanssa!!???!!!

Nyt kaikki pensaat on poistettu, mutta ukko istuu kuin tatti ulkona vahtaamassa, kuka liikkuu mihinkin ja minkähän takia ja nyt se meni tuonne, mutta minkähän takia, mutta nythän se tulikin jo pois, mutta minkähän takia???? Niin, ja tuohan on se Leena tai Liinu. On nekin minun tyttöystäviä!???

Joka kerran hän muistaa kysyä minulta, jos tapaa ulkona tullessani jostain? Kävitkö Espoossa?

Hänellä on todellinen tosi-TV kytätä, mitä naapureissa tapahtuu. Minua se ärsyttää, joten yleensä nökötän asunnossani pimennysverhot päällä vaikka aurinko paistaisi.

• "vastapään asukki"

Ei kai vaan sinulla ole kaapissa Pirkka-tuotteita?
        Ne aiheuttavat kaikenlaista vaivaa vatsaan.
        Varsinkin.

H.

• zz-zzz

Tupakoitsijat pitäisi sijoittaa samaan taloon asumaan. Tai pitäisi kehittää sellainen tila, missä tupakoiva ei pääsisi pois ennen kuin kaikki savu on elimistössä.

Tuli mieleen, että ei sikalaakaan saa rakentaa keskelle kylää hajuhaittojen vuoksi.

• -----

Johan on taloja, jonne vain sätkättömät pääsevät, siis pääsevät, eivät joudu.
        Sehän on sama asia.

• ei riitä
        ----- kirjoitti:

Johan on taloja, jonne vain sätkättömät pääsevät, siis pääsevät, eivät joudu.
        Sehän on sama asia.

Taitavat olla allergiataloja, joita ei ole riittävästi kaikille naapurien savuttelusta kärsiville. Tupakoimattomia on enemmän kuin tupakoivia, joten luonnollisesti tupakoiville pitäisi rakentaa omat savutalot johonkin korpeen kun muissa taloissa polttelu kiellettäisiin kokonaan myös pihapiirissä.

• "zz-zzz"

Must on liffaa hei, et elämän snaijaa kans döfiksista.

H.

• ei kiva

Kyllä ärsyttää!!
      Jos ei ois möksää jossa raitista ilmaa kärsimys olis vielä suurempi.
      Sen partsin vielä pakosta kestää, mutta makkari samalla puolen.
      Olis kiva tuulettaa, mutta parin korsteenin vuoks se ei kotona onnistu.

• hullujen touhua

Parvelkkeitten lasitus pitäisi kieltää. Parveketupakoinnin haitat moninkertaistuvat moisten turhuuksien takia. Parvekelasit ovat yhtä turhat kuin monen sadan litran pakastin kaupunkilaiselle.

• mimmimummi*

Miten parvekelasitus liittyy tupakointiin....en oikein nyt ymmärrä

• norttia huuleen

Muistelen vuosikymmeniä taakseppäin kun töissä ruokatunti vietettiin samassa pienessä tilassa.
      Siinä lapioidessa soppaa suuhun vastapäätä oleva työkamu pani tupakaks ja puhalteli savut suoraan silmille.

Paljon on tullut parannustakin niistä ajoista,ja pikkasen vielä puuttuu.Oliskos liikaa vaadittu jos taloyhtiöissäkin tulevaisuudessa laitettais sellainen pikku katos jonnekkin pihan perälle,missä saisivat vetää vaikka askin kerralla.
      Ja parantaa maailmaa samalla.
      Ja omia tapojaan.

• yritti savustaa pois

pikkujouluissa kerran eräs, puhalsi suoraan kasvojani vasten savun, ja varmaan tarkoituksella...

• julle18

ime kimonoos vitun valittaja

• gkg1

kyllä ärsytti..edellisessä asunnossa naapuri kärytti koko ajan..onneksi päästiin siitä eroon muuttamalla.

• impiumpilampi neitsy

naapurijuo jokaaamu kahvit parvekkeella,minä envoi sietää kahvinhajua,sittenvielä piereskelee muina miehinä,minun teehetkeni meneeainvan pilalle

• hmde4

Voi olla rasittavaa jos joku ketjupolttaa ja savut tulee omaan nenään. Yleensä tuuli ei aina puhalla samaan suuntaan. Mielestäni tupakansavu voi olla miellyttävä haju vähän aikaa. Kaukaa tuleva savu ei tartu vaatteisiin pysyvästi joten voi huoletta kuivattaa pyykkejä parvekkeella.
      Enemmän minua häiritsee naapureiden meluhaitat!

Olen poltellut aikoinaan paljonkin parvekkeella. Ei ollut lasitusta ja savu hälveni äkkiä.

• haisee

"Kaukaa tuleva savu ei tartu vaatteisiin pysyvästi joten voi huoletta kuivattaa pyykkejä parvekkeella"

Ei se haju niistä pyykeistä lähde ilman uutta pesua.

"Ei ollut lasitusta ja savu hälveni äkkiä. "

Niin, sinun parvekkeeltasi naapuriin.

• Näköjään jos polttaa niin on "rosvo" tai pahempi... Onhan se kumma että itkupilliin menty, poltakoon ne jotka sitä haluaa... on maailmassa pahempiakin asioita.....

• ei kiva

On varmasti pahempiakin asioita! Mutta hyviäkin olis, vaikka toisten huomioonottaminen! Oma koti kullankallis, ja sitte viereen tullaan terrorisoimaan, eikä sillä merkitystä että vuokralle, oikeesti ei merkitystä! On kyllä ainoat jotka ko taloyhtiössä polttaa. Moni tupakoitsija ei itsekää pidä savun hajusta sisätiloissa?
        Omat keuhkonsa saa mun puolesta jokainen käryttää minne haluaa, et sillee

• raivo2

MIETTIKÄÄ TÄTÄ?Asumme rivitalossa,jossa kummallakin puolella asuu röökin vetäjiä,toisella puolella kun on jengiä kun markkinoilla,toinen puoli suht siedettävä!EMME VOI PITÄÄ TUULETUSIKKUNOITA AUKI EIKÄ OVIA edes takapihallemme!Kaikki savu tulee makuuhuoneeseen vaikka ikkunat on kiinni,kun polttavat ulkorapulla ja ikkuna ihan vieressä!Takapihalta tulee olohuoneeseen haju!Eli emme voi pitää ikkunoita ja ovia auki,kun käymällä parkkipaikalla katsomassa ovatko autot pois,sitten tuuletamme!H¤¤¤¤¤¤i sisällä oli helteillä 32 astetta lämpöä!Olemme ELÄNEET NÄIN 2-VUOTTA!!!!EI MUUTEN MUTTA OLEN ALLEGINEN ASTMAATIKKO!!REPIKÄÄ TÄSTÄ HUUMORIA KAIKKI TUPAKOITSIJAT??! Näin 2 kesää,mutta tuleeko kolmatta??Mutta on meillä TUULETIN ONNEKSI!!Miettikää älkää lyökö kaikkea "LÄSKIKSI" HYVÄÄ KESÄÄ EI TUPAKOITSIJOILLE!!!!!

• polttelen

Muuta pois tai ole vaiti!

• savuton maailma

Kaikki nikotinistit pitäisi...............hirtt-- !

• nosmoookinnng

Olen perinjuurin kyllästynyt ihmisiin ,jotka valittavat tupakansavusta.En itse polta , ja se savun häive ,vähäinen määrä ja usein ihan olematon,joka joskus naapurun parvekkeelta kulkeutuu minun puolelle ,se ei minua hetkauta.Ja valittajat...he kyllä keksivät mistä vaan asiaa,että pääsevät naukumaan ja vinkumaan niitä julki.On tupakkamiehet/naiset lainsuojattomia nykyisin ,suoranaisia desperadoja, kun tuota valituksen narinaa kuuntelee.

• erillaisuutta sietäv

suomi on kieltojen maa.Kaikki pitäis aina kieltää.Linja-autossa ei saa kuskin soittaa radioa,ettei se vaan häiritse ketään,sama junassa.Nyt siellä istutaan kuin mykät kirkossa.Ja kaikki vaan sen takia,ettei se vaan häiritse ketään.pieni vähemmistö jota häiritsee kaikki päättää suomessa asioista.Mielestäni esim.bussissa voisi ihan hyvin radio olla taustalla,koska henkilöautossakin kaikkki kuuntelevat radioa.Koulussa pakkoruotsi,koska sen kieltäminen voi loukata pientä vähemmistöä.Vasta oli tutkimus tupakoinnin sietämisestä ja 75% ihmisistä katsoi sen olevan jokaisen oma asia.Mutta tämä äänekäs vähemmistö ajaa taas parveketupakoinnin kieltoa.Olis se vaan outoa,ettei saisi polttaa oman asuntonsa tiloissa.Junassa kiellettiin tupakointi,vaikka siellä oli erikseen tupakointivaunu,jossa oli vaan tupakointila...miten sellainenkin voi häiritä ketään???vasta tuli voimaan makeisvero,ettei kukaan vaan sattuisi lihomaan.Olutta ei saa juoda tupakkohuoneessa ravintolassa.Pelastusliivit soutuveneeseen ja mitä vielä keksitäänkään...luin juuri lehdestä,että nainen kaatui pyörällä ja jäi auton alle.Tämän voisi kätevästi estää määräämällä polkupyörät kolmipyöräisiksi niin olisi tämäkin tragedia jäänyt tapahtumatta.

• "erillaisuutta sietäv"

Sait mieleni iloiseksi kommentillasi.
        Tuli mieleeni kaveri 15 vuoden takaa.
        Hänen rapussaan alkoi haista kummallisesti.
        Isännöitsijä kertoi että sinne on muuttanut joku muulta maalta.
        Kaverini totesi että jassoo.
        Ja se siitä sitten.
        Ilmeisesti oli aikaa, jolloin tasa-arvo alkoi muuttaa muotoaan.

H.

• ei kiitos

Kenenkään ei tartte sietää möykkää. Toisekseen kaikki haluaa kuunnella eri radiokanavaa. Sellainen vois toimia, että on erilaisia busseja ja junavaunuja. Nuorille ja lapsiperheille omat joissa saa mölytä ja vanhoille omia, joissa saa nukkua matkan ajan.

• pikkumelu ei tapa
        ei kiitos kirjoitti:

Kenenkään ei tartte sietää möykkää. Toisekseen kaikki haluaa kuunnella eri radiokanavaa. Sellainen vois toimia, että on erilaisia busseja ja junavaunuja. Nuorille ja lapsiperheille omat joissa saa mölytä ja vanhoille omia, joissa saa nukkua matkan ajan.

"Kenenkään ei tartte sietää möykkää."

Kyllä tarvitsee, jos meinaa ihmisten ilmoilla elellä. Mahdatkohan sietää minkäänlaista elämisen ääntä, kannattaisko ehkä muuttaa Kuuhun?

Hetkellinen meteli bussi- tai junamatkalla ei ole mitenkään verrattavissa jatkuvaan vieraaseen tupakankäryyn omassa asunnossa.

• ei tupakalle

"Vasta oli tutkimus tupakoinnin sietämisestä ja 75% ihmisistä katsoi sen olevan jokaisen oma asia."

Tottakai minkä tahansa sietäminen on oma asia. Minä en siedä tupakansavua asunnossani, tuli se mistä tahansa. Suurin osa tupakoimattomien valituksesta valittavista on niitä, joilla ei ole kokemusta ketjupolttajan naapurina asumisesta (tai sitten ovat itse käryäjiä).

Erillaisuutta sietävä, sietäisitkö, jos eriLLainen naapurisi heittelisi aamupaskansa sinun parvekkeellesi?

Pakko se on asioita kieltää, kun ei tajuta olla harrastamatta muita vahingoittavaa toimintaa. Suomalainen ei välitä muista kuin itsestään, MINULLA on oikeus, muut kärsikööt, koska MINÄMINÄMINÄ!!!!

• Tase pappa

Erilaisuutta sietävä / Hyvä huomio tuosta radion käytöstä ja musiikin kuuntelusta busseissa.. Osoite vaan on väärä. Linja-autoissa ei soiteta musiikkia, koska yhtiön pitäisi maksaa radion kuuntelusta ilmeisesti Teostolle sievoiset summat vuosittain. Kymmeniä ja satoja autoja omistavat yhtiöy eivät suostu moista, valtavaa maksua pulittamaan. Vain kuljettajan kaiuttimesta kuunneltaessa ei Teostomaksua mene.

Tuosta tupakoinnista vielä. Nykyhallituksen eräs tietty Nais- Ministeri on elvistellyt tuolla Brysselin käytävillä, jotta Suomi on täysin savuton maa vielä tällä vuosikymmenellä.

Istuessamme ravintolassa pöydässä, en voi hakea itselleni ja seuralaiselleni baaritiskiltä yhtä aikaa juomatäydennystä. Lain mukaan en voi kantaa kahta lasia. Seuralaiseni on itse haettava juomansa tiskiltä. Leiki siinä sitten herrasmiestä daamillesi.
        Suomi on vapaa maa.

• etko tyhmä
        pikkumelu ei tapa kirjoitti:

"Kenenkään ei tartte sietää möykkää."

Kyllä tarvitsee, jos meinaa ihmisten ilmoilla elellä. Mahdatkohan sietää minkäänlaista elämisen ääntä, kannattaisko ehkä muuttaa Kuuhun?

Hetkellinen meteli bussi- tai junamatkalla ei ole mitenkään verrattavissa jatkuvaan vieraaseen tupakankäryyn omassa asunnossa.

just sen takia omat lokerot!

Koko matkan kestävä meteli ei ole hetkellinen meteli. Jos täytyy matkasta maksaa, täytyy myös vaatia laatua! Kaikkien ei ole pakko tanssia möykkääjien pillin mukaan! Ota naapuriisi joka vkl bilettäjiä, niin saatat tajuta!

• hmm..
        ei tupakalle kirjoitti:

"Vasta oli tutkimus tupakoinnin sietämisestä ja 75% ihmisistä katsoi sen olevan jokaisen oma asia."

Tottakai minkä tahansa sietäminen on oma asia. Minä en siedä tupakansavua asunnossani, tuli se mistä tahansa. Suurin osa tupakoimattomien valituksesta valittavista on niitä, joilla ei ole kokemusta ketjupolttajan naapurina asumisesta (tai sitten ovat itse käryäjiä).

Erillaisuutta sietävä, sietäisitkö, jos eriLLainen naapurisi heittelisi aamupaskansa sinun parvekkeellesi?

Pakko se on asioita kieltää, kun ei tajuta olla harrastamatta muita vahingoittavaa toimintaa. Suomalainen ei välitä muista kuin itsestään, MINULLA on oikeus, muut kärsikööt, koska MINÄMINÄMINÄ!!!!

Jep, suomalainen ei välitä muista kuin itsestään.. koskee myös sinua, itsekkyys oikein paistaa tekstistä. "Minäminäminä kärsin tupakansavusta asunnossani" ja lopuksi vielä rinnastat parveketupakoinnin aamupaskan heittelyyn.

• Savu-Simppa

Tupakansavusta muka kärsivät voisivat muuttaa asumaan junaan. Junassa on tupakointi kielletty. Tosin asemalle pysähdyttäessä voi olla että asemalaiturilta ehtisi savua pöllähtää avoimesta ovesta.

• Tuli mieleen vuosi 2004 kun espoon asemalla menin hissiin ja yätasanteella sytytin röökin, niin eikös joku äiskä lastenvaunuineen ruvenuut huutamaan mulle et meinaanko tosiaan tupakoida siellä hississä ja myrkyttää hänen vauvansa.
      Olin ihmeissäni kun olisihan se mamma päässyt portaitakin pitkin alas ja haistella raikasta ilmaa kun kusen hajua mikä niissä hisseissä silloin haisi. Ei olis tullut mieleenkään mennä niihin hisseihin ilman jotain myrkkyä ja jalkavaivaisena oli pakko niitä käyttää.

• mene vaan

Portaita lastenvaunujen kanssa?

• mene vaan kirjoitti:

Portaita lastenvaunujen kanssa?

Ei ku hypätä tasanteelta alas.

• soo soo sanoo hoo
        Nittaminax kirjoitti:

Ei ku hypätä tasanteelta alas.

niittalutunen on nyt häjy

• vilma ja ukkeli

Minusta tupakoitsijat eivät tajua kuinka pahalle haisevat. Meillä entisessä asunnossa alakerran mies oli ketjupolttaja, oli pakko pitää ikkunat ja parvekkeen ovi kiinni.
      Kerrostalot tupakoitsijoille erikseen!

• ---

Mikset muuta, johan on tupakoimattomien kerrostaloja.

• ihmeratkaisuja
        --- kirjoitti:

Mikset muuta, johan on tupakoimattomien kerrostaloja.

Ei niihin kaikki halukkaat mahdu, todennäköisesti tavallista kalliimpia ja/tai huonolla paikalla. Tupakoitsijat omiin taloihinsa, vain n. 20% kansalaisista polttaa.

• ---
        ihmeratkaisuja kirjoitti:

Ei niihin kaikki halukkaat mahdu, todennäköisesti tavallista kalliimpia ja/tai huonolla paikalla. Tupakoitsijat omiin taloihinsa, vain n. 20% kansalaisista polttaa.

Mulle se ja sama, en ole ikuna polttanut, eikä aidan takana omalla pihallaan polttavat naapurit meille asti haise.
        Jos tupakka keksittäisiin tänään, sitä varmaan myytäisiin reseptillä apteekissa.

• jormajollo

säännöt ja lait. Pyh ja pah.

Ne on maallisten säätmiä asioita. ei koske minua.
      minulla on omat lait jotka olen itse säätänyt.

en riistä ihmis henkeä mutta
      minä vedän röökii.
      Tietysti lakiini kuuluu että yritiän vetää sitä tupakoimattomista jonkun matkan päässä, mutta kyl ny parverkkeellla kaljan tai kahvin kaa pitää saada.

• VIE-stejä

Suurin osa aloittajan itse itselleen vastaamia

• savuyök

Naapureita, kun ei voi valita....Itse asun ylimmässä kerroksessa ja minulla on ihana järvinäköala. En vaan voi siitä nauttia kuin lasin läpi, koska alapuolellani asuu tupakkaterroristi, joka kotona ollessaan käy tupakalla puolen tunnin välein.
      Ja jos ymmärtäisi avata ne parvekelasinsa kokonaan, niin ei käry kerääntyisi yläpuolella olevalle parvekkeelle. Mutta olen sitä mieltä, että tupakoitsijat ovat niin itsekkäitä, että eivät ajattele muita kuin itseään. Tappakoon itsensä savuun ja nikotiiniin. Ehkä joskus voin istua parvekkeellani ja nauttia kesästä.

• striz

Meidän talossa asuu samanlainen naistupakkaterroristi. Tupakoi parvikkella koko ajan, ei mitä toisen elämää vain parvekeen tupakointti.Haisee niin kamala vanhaa tupakkan savu. Mutta vain yksi pääsy pesutupaan, roskiksille ja lasten pihaan.Emme ole kärpäisiä että häh koko ajan myrkyttää meitä.Pitäiskö heittää hänen parvikkelle vastaava hirveä haiseva palan, että hän voi olla sitten lopettaa tupakoida.Onko valtion käskyt hänelle kun tyhjä ääni? Sitten vankilan penkille -mietiä.Tai maksa allergikolle ja astmatikolle sairauslomat ja toiselle korvauksia häiriöistä.

• Maahanmuuttovirk.

Suosittelen muuttamaan maahan, jossa ei tupakoida!

• kamera

Kyllä!!!! ja Paljon!! Missä Valtion silmät?

• ei tolkkua

jotku tupakoijat myös sylkee parvekkeelta ja karistaa tuhkat myös tumpit heittää alas maahan,..palavana kaiken päälle..

• yksinkertainen juttu

Yksinkertainen se tupakkatehdas lopetetaan niin valittajat eivät voi valittaa enää tupakansavua. se olisi fiksu ratkaisu!

• Omakotitalossa asuva

Tulkaa sitte vasta itkemään tänne niistä "terroristitupakoitsijablaablaablaa" kun semmonen laki tulee voimaan että ei saa polttaa parvekkeella/terassilla/ulkona/sisällä/maapallolla nii sitte ehkä ymmärrän huolenne. Tai muuttakaa omakotitaloon. Koska enne lakia asiahan ei tule muuttumaan mihinkään suuntaan. Elikkä turha sitä täällä on vatvoa. Kiitos ja näkemiin!

• Valittaja oot

Mitä kitinää...Muuta korpeen

• niin siis tapahtukoo

miksi et hyvä ihminen mene ihan ULOS? vaikka puistoon niitä sorsia syöttämään? ja mikset kasvata kukkia ihan kukkaruukussa sisällä?

asiasta voi vaikka sanoa naapurille kiltisti? nyt kun muodissa näyttää olevan agressiivisempi lähestymistapa niin minähän teen tämän asian nyt selväksi teille kitisijöille. mitä enemmän valitatte ja mitä enemmän nostetaan uusia lakeja, niin sitä enemmän minä varmasti kiusaan teitä tupakansavulla ja nautinto kasvaa aina vain kun tiedän että lähellä on joku jota ärsyttää! olkoon se mies tai nainen, niin heti kun huomaan nenän vähänkin nyrpistyvän, tai kuulen pientäkin kitinää, niin puhallan kaikki savut mitkä irti saan kitisiän naamalle! miksi? koska te soditte meitä tupakoitsevia vastaan, olette pellet saaneet rellestää jo tarpeeksi! miksi me emme saa sotia teitä vastaan?! häh?! luuletteko te tosiaan olevanne meitä parempia?! sehän nähdään...

• tupakan inhooja 2

Hei hei hei....hengitä välillä !! Ja mittaa pulssisi,ei tee hyvää kiihtyä noin kamalasti.

Olen ulkona nytkin,joudun jopa olemaan pois kotoa että saisin raitista ilmaa kun en voi olla parvekkeella,näin se vain on.

• säälin sinua

en luule vaan tiedän
        minulla oli selkärankaa lopettaa, sinulla ei

• ihmijä vaan

sitä minä vaan ihmettelen että miksi ihmiset menee asunnoistaan parvekkeelle tupakoimaan jos se savu ei kerran häiritse, silloihan voisi ihan hyvin poltella omassa kämpässä niin ei häiritsisi muita

• tyhmäkö oot?

Minä olen hyvilläni, että nykyinen naapurini polttaa parvekkeella. Nyt voin pitää kaikkia muita ikkunoita auki, kunhan pidän parvekkeen oven kiinni silloin kun hän on tupakalla.

Aikaisempi naapurini poltti sisällä asunnossaan ja silloin tuli tupakanhaju sisälle kaikista luukuista, koska myös hänellä oli ikkunat auki. Samoin tuli tupakanhaju rappukäytävän aina kun hän aukaisi ovea.

• ilmastointi?
        tyhmäkö oot? kirjoitti:

Minä olen hyvilläni, että nykyinen naapurini polttaa parvekkeella. Nyt voin pitää kaikkia muita ikkunoita auki, kunhan pidän parvekkeen oven kiinni silloin kun hän on tupakalla.

Aikaisempi naapurini poltti sisällä asunnossaan ja silloin tuli tupakanhaju sisälle kaikista luukuista, koska myös hänellä oli ikkunat auki. Samoin tuli tupakanhaju rappukäytävän aina kun hän aukaisi ovea.

Siellä on sitten ollut ilmastoinnissa vikaa ja tiivisteet sisäovesta pois. Nykylain mukaan mitään hajua (=läskin/silankanpaiston/kahvinkeiton ym. ruuanlaiton hajua ei saa päästä rappukäytävään). Vanhojen kerrostalojen sisöovet falskaa, että niihin joutuu laittaan tiivisteet. Näiden hajujen pitäisi mennä ilmastointireittejä pitkin, eikä levitä rappuun.
        Esim. meille muutti hammaslääkärivastaanotto naapurihuoneistoon ja kyllä huomasi sen "pirtun" tai mitä ne nyt käyttää -hajun jo heti alaovella.
        Herranjesus se on asuintalo eikä mikään terveydenhoitoon tarkotettu. Kaikkeen nekin lupia saa. Tästä puhutaan seuraavassa yhtiökokouksessa.

• bessie*
        ilmastointi? kirjoitti:

Siellä on sitten ollut ilmastoinnissa vikaa ja tiivisteet sisäovesta pois. Nykylain mukaan mitään hajua (=läskin/silankanpaiston/kahvinkeiton ym. ruuanlaiton hajua ei saa päästä rappukäytävään). Vanhojen kerrostalojen sisöovet falskaa, että niihin joutuu laittaan tiivisteet. Näiden hajujen pitäisi mennä ilmastointireittejä pitkin, eikä levitä rappuun.
        Esim. meille muutti hammaslääkärivastaanotto naapurihuoneistoon ja kyllä huomasi sen "pirtun" tai mitä ne nyt käyttää -hajun jo heti alaovella.
        Herranjesus se on asuintalo eikä mikään terveydenhoitoon tarkotettu. Kaikkeen nekin lupia saa. Tästä puhutaan seuraavassa yhtiökokouksessa.

Tuntuu meidänkin rapussa aika ajoin jonkun puhdistusaineen hajua, usein ruoan tuoksujakin. Tupakansavu on ihan eri asia ja mielestäni tupakanhajukin on eri asia kuin tupakansavu.

Ei tarvitse olla mitään astmaa tai allergiaa ja silti voi tulla pahoinvoivaksi tupakansavusta. Viimeksi eilen tuli hieman huippaava ja lievästi pahoinvointinen olo, kun jouduin muutaman tupakoitsijan takana asemalaituria pitkin kävelemään. Vieressä olevan tupakan hajuiset vaatteet eivät tee samaa.

Parvekkeella tupakointi voi tarkoittaa sitä että naapuri ei pysty olemaan parvekkeellaan. Parempi olisi mennä vähän kauemmaksi pihalle tai tupakoida omassa asunnossaan, esim. liesituulettimen tuntumassa.
        Kylmään vuodenaikaan ulkona tupakointi on tupakoitsijalle itselleenkin vielä huomattavasti enemmän terveydelle haitallista kuin huoneenlämmössä tupakointi.

• näin on

alottajalle,

tupakka on kamala asia tupaitsemattomille,
      en voi sitää ohikulkenaka käryyttämistä,
      tupakointi pitää sakonuhallaki kieltää,
      tupaikoitsijat muuttakoon maale jossa lähin naapuri on kilometrin päässä,

• Eipä ärsytä, lähin tupakoiva naapuri asuu lähes puolen kilometrin matkan päässä. Joskus kun ohi kävelen, saattaa rouvan savukkeen tuoksu lehahtaa nenääni, mutta en kärsi siitä.

Suomi on valittajien maa, täällä ei olla sopeuduttu toisten lähellä asumiseen. Naapurit möykkäävät, haisevat ja tekevät ties mitä epämiellyttävää.
      Korpea kuitenkin rittää, valinnanvaraa pitäisi olla, ellei muita ja heidän touhujaan siedä.

• kaupunkilaiseläjä

Rouva hyvä,lueppas aloitus! Ja tulisit kokeilemaan ko.ongelmaa.

Sun on hyvä siellä metsän keskellä huudella.

• kaupunkilaiseläjä kirjoitti:

Rouva luki aloituksen ja kertoi omasta tilanteestaan, ja se on hyvä.
        On täällä peltojakin ympärillä.

Olen asunut kerrostaloissa Helsingissä, Mikkelissä ja Imatralla.
        Siihen aikaan sai vielä tupakoida joka asunnossa, työpaikoilla ja lähes kaikkialla.

Minkä minä sille voin jos toisia ärsyttää, koettakaa kestää, ihmisellä on oikeus myös valintoihin.
        Vaikka aina ei ole halua eikä kykyä, saati mahdollisuuksia.

• niinpä niin
        kaupunkilaiseläjä kirjoitti:

Kaupunkilaiseläjillä taitaa olla tarkempi hajuhaisti. Hehän haistavat tupakoinnin 300 km päästäkin....

Olen ollut reilut 8 viikkoa pois kaupunkiasunnostani ja palatessani maanantaina, minua odotti valituskirje, kuinka olen käryttänyt tupakkaa viime viikkoina eli tarkka on nenu tädillä, kun sen hajun haistoi 300 kilsan päästä.

• niinpä niin kirjoitti:

Kaupunkilaiseläjillä taitaa olla tarkempi hajuhaisti. Hehän haistavat tupakoinnin 300 km päästäkin....

Olen ollut reilut 8 viikkoa pois kaupunkiasunnostani ja palatessani maanantaina, minua odotti valituskirje, kuinka olen käryttänyt tupakkaa viime viikkoina eli tarkka on nenu tädillä, kun sen hajun haistoi 300 kilsan päästä.

No jo on hyvä hajuaisti, en ehkä haluaisikaan itselleni ihan noin tarkkaa.
        Kyllä valittajia löytyy niin kaupungista kuin maaltakin, täällä on vaan enemmän pinta-alaa ja välimatkaa. Pääsee näppärästi poistumaan ärsytystä aiheuttavista tilanteista.

• invalidiko olet?

Etkö voi mennä pihalle niitä kukkasia ihailemaan?

• nuusku nenä

Joskus toivoisin et hajuaistini olisi tosiaan heikompi.Aikoinaan mökkeilin vajaan parin sadan kilsan päässä kaupungista,maalla jossa oli talo siellä sun täällä.
      Mökkini sijaitsi pienessä kyläyhteisössä,joten lähin talo taisi olla 150 m päässä.
      Yöllä heräsin silloin tällöin siihen et haisi tupakka.Ketään ei näkynyt missään,kunnes keksin.
      Ko.naapuritalossa asuva ihminen kävi öisin tupakalla pihallaan,teki joka toinen viikko yövuoroa,joten tapa siitä tarpeesta.
      Näinkin turhan tarkka nenä voi olla,ei kyllä häirinnyt se haju mutta ihmetytti asia kunnes selvisi.

• Ärsyttääkö

Kyllä vaan!

Kävin tuossa jokin aika sitten lääkärissä, tuo "nuori poika" (lääkäri) kysyi että poltatko ?

Johon oitis vastasin Kyllä kiitos.

Mut en saanut silti tupakkaa ?

Joten kyllähän tuo tosiaan ärsyttää vanhaa miestä.

• Tässä te tupakoimaton kansa. Tiedätekö oikeesti kuinka paljon suomen valtio pitäisi nostaa verokanta jos suomesta loppuu polttaminen kokonaan. Mutta kai te myös olette sen jo laskeneet paljonko lisää olette valmiit maksaa veroja kun valtio ottaa ne rahat kumminkin muualta.

• -.,,.-

Itse suren tupakan keukoahtaumaan sairastuttamia, happipulloa perässään vetäviä uhreja.

• exkäryttäjä

tupakoinnin lopettamisen plussana tuli myös se ettei tarvitse enää keksiä mitä ihmeellisempiä tekosyitä peitelläkseen omaa hölmöyttään

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6133
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3396
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3315
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      265
      2052
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1636
    10. 6
      1398
    Aihe