Hankin veneeseeni akkumonitorin ja totesin sen mitä aavistelinkin, eli nykyinen lataussysteemi on ihan onneton.
300Ah:n akustosta oli purettu 80 Ah:ta ja laittelin koneen käymään 1800rpm. Ensin latasi 15 ampperia ja sitten 20min kuluttua enää 6 ampeeria. Lopetin kokeen ja kytkin maasähkölaturin seinään, ja kas kummaa se alkoi tikuttamaan 20 ampeeria.
Miten parantaa nykyistä koneella toimivaa latausta? Nykyinen systeemi 80A uusi laturi, 70Ah käynnistysakku, josta latausreleen kautta hupiakustolle. Liitokset tarkistettu ja kunnossa.
Akun latauksen tehostaminen
23
494
Vastaukset
- Latausjännite ylös
Koneen laturi ei anna riittävän korkeaa jännitettä. Katso monitorista latausjännite maasähköllä ja moottorista ladaessa.
Laurista riippuen asialle voi helposti jotain tehdä tai sitten ei. Ulkopuolinen 3-vaihesäädin, esim. Mastervolt Alpha, on hyvä ratkaisu. Vastaava säädin sinulla on ilmeisesti maasähkölaturissa. - jore6
Mitä maasähkölatutri näytti muutaman minuutin jälkeen?
Yleensä, kun laittaa laturin päälle, se aloittaa suurella virralla ja vähentää sitä melko nopeasti, kuten kävi koneen laturin kanssa.
Sama voi käydä myös maasähkön kanssa, kun odottaa muutaman minuutin.
Se ei tarkoita sitä, etteikö koneen laturin käyrässä olisi parantamisen varaa. Siihen vastaukseksi sopii hyvin ulkopuolinen lataussäädin.
Kannattaa myös muistaa, että akku ottaa huonoiten vastaan viimeiset ampeerit. Ison akun täyteen lataamiseen voi mennä 20 tuntia koska akun kyky ottaa virtaa vastaan pienenee mitä täydemmäksi se tulee.
Virtaa kuluu käynnistykseen ja mahdollisesti keula ja peräpotkureihin ja ankkuribvinssiin melkoisesti. Vaikka kaikki toimisi kuin elokuvissa, ei akut aina ehdi latautua täyteen ajon aikana.
Itse pääsin latausongelmista eroon laittamalla jokaiselle akulle oman Ctekin maalaturin. Sillä tavalla jokainen akku saa juuri omaa tilaansa vastaavan kohtelun eikä käy niin, että yksi akku on 60% ja toinen 90% täynnä. - Lisää virtaa...
Testi ajettu uudelleen. Ei nosta laturi tarpeeksi jännitettä ja tunnin ajon jälkeen lataus enää naurettavat 6A. Maasähkössä heti 5 min rantautumisen jälkeen 20 ampeeria toista tuntia.
Olisiko kikka kolmosta, jolla laturia saisi huijattua antamaan enemmän jännitettä ja virtaa.- 2+13
Minä vaihdoin Volvon oman 60 A:n laturin 120 A:seen. Poistin diodin ja lataan hupiakkuja suoraan. Käynnistysakkua lataan vain maasähköllä. Käsikatkaisijalla voin valita lataanko kolmea hupiakkua a´ 100 Ah vai ankkurivinssin akkua tai kaikkia akkuja yhtäaikaa. Aurinkopaneeli (120 W) lataa lisäksi noita kaikkia hupiakkuja. Tämä on edullinen järjestelmä, eikä vaadi muuta kuin hieman omaa muistia käsisäädön tueksi. Akut ovat yleensä täynnä.
- Latausjännite ylös
Moottorilaturin perässä sinulla on ehkä jakodiodi, joka pudottaa latausjännitettä noin puoli volttia.
Laturi tutkii akkujen tilaa mittaamalla niiden napajännitettä erillisen ohuen kaapelin avulla, tämä kaapeli menee laturin pieneen apunapaan (S). Usein veneissä kytkentää hiukan oikaistaan kytkemällä tuo napa (S) suoraan laturin napaan (B), mutta nyt laturi saa noin puoli volttia todellista korkeamman jännitetiedon (kun se jakodiodi on välissä). Asian voi korjata vetämällä kaapeli (ohut riittää) akun navasta laturin ref.napaan (S) ja irroittamalla tämä siitä laturin ulostulonavasta (B).
Siis jos sinulla on jakodiodi veneessä, tarkista mistä laturin (S) napa saa jännitetiedon. Pitää tulla suoraan akun navasta omalla kaapelilla. - 2+13
2+13 kirjoitti:
Minä vaihdoin Volvon oman 60 A:n laturin 120 A:seen. Poistin diodin ja lataan hupiakkuja suoraan. Käynnistysakkua lataan vain maasähköllä. Käsikatkaisijalla voin valita lataanko kolmea hupiakkua a´ 100 Ah vai ankkurivinssin akkua tai kaikkia akkuja yhtäaikaa. Aurinkopaneeli (120 W) lataa lisäksi noita kaikkia hupiakkuja. Tämä on edullinen järjestelmä, eikä vaadi muuta kuin hieman omaa muistia käsisäädön tueksi. Akut ovat yleensä täynnä.
Lisäyksenä vielä, että myyjä Malmilla lisäsi uuden laturin latausjännitettä AGM-akuille sopivaksi. Muutoin olisi maksimisaanto ollut noin 80%. Eli akut olisivat täyttyneet vain aurinkopaneeleilla.
- jore6
Ilmeisesti laturi ei riitä tai on rikki. Tarkistuta se ja vaihda tarvittaessa. Ulkopuolisia säätimiä on olemassa, mutta kannattaa aloitta tarkastamalla että nylkyinen systeemi on ehjä.
- 47.7
Mun veneessa on 3 x 270ah akkua. Mika pitaisi olla maasahkolaturin kapasiteetti 810ah akkuihin. Akut ovat tyypiltaan ns. AGM (absorbed glass mat) ja nykyisen automaattilaturin output on 40A. Pitaisko olla isompi? Kun menee isommaksi esim 60A menee hinta jo pilviin.
- lisädiodi
Siihen S-napaan menevään johtoon voi vielä asentaa diodin nostamaan jännitettä. Näin olen itse tehnyt ja laittanut diodille ohituskytkimen ylilatauksen välttämiseksi, jos tulee pidempi koneajo. Piti kyllä rakentaa vielämonimutkaisempi systeemi aikareleen kanssa, koska oma laturi ei suostunut heräämään, jos säätöpiuha oli laturista katsoen erotusdiodin takana. Säätöjohtimessa kulkee vain mitättömiä virtoja, joten pikkuinen diodikin riittää. Vaikkapa 1N4001 on sopiva diodityyppi. Virrankestoa sillä on moninkertaisesti, mutta siinä on venekäyttöön ja moottorin tärinään sopivan paksut liitoslangat. Pitää vain asentaa oikein päin, mutta sen voi vaikka kokeilla paikkoja rikkomatta väärällä kytkennällä.
Tuollainen purkki laturiin kiinni ohjailemaan latausta, niiun alkaa pelittämään. Itselle asensin viime vuonna ja tehosti latausta huimasti. Nykyiset AGM akut kun vaatii korkeamman latausjännitteen, ja perus laturi ei sitä osaa lykätä.
http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/venesahko/latausohjaimet-ja-jakajat/ulkoinen-lataussaadin-detail
Ainahan voi tehdä tee se itse rakenteluita, jos osaa ja on aikaa. Itse en jaksa enää tapella vaikka osaisinkin.- Sivuhuomautus,
Olisiko hullu idea ostaa muutaman kympin halpisinvertteri ja kytkeä se käynnistysakkuun. Kun tulee tarve ladata hupiakustoa niin napsauttaa invertterin päälle ja kytkee siihen maasähkölaturin.
Aloittajalla on selkeästi sama ongelma kuon 90% muistakin veneilijöistä, mutta dilemma on tullut ilmi vasta akkumonitorin hankinnan jälkeen.
Invertteriä käytettäisiin siis vain koneen käydessä ja kun tiedetään että ei päästä maasähköön kiinni vähään aikaan.- Puoliplaanari
Invertterillä ja maasähkölaturilla lataaminen on hullu idea. Kannattaa ehdottomasti laittaa laturi kuntoon, täällä on annettu ihan hyviä vinkkejäkin. Se muutaman kympin halpisinvertteri ei mahda edes riittää kunnolliselle maasähkölaturille.
- jore6
Ongelman ydin on siinä, että laturin tehon pitäisi riittää kevyesti lataamaan molempia akustoja ja virtaa jäisi vielä ylikin. 300 Ah akustolle 30 A on riittävä virta ja laturista pitäisi tulla se helposti.
Latausreleissä voi piillä ongelma. Johdot on varmaankin kytketty niin, että ensin ladataan moottoriakku ja kun jännite on sopiva, ladataan hupiakut. Hupiakut on ilmisesti n.3x isommat.
Jos hupiakkujen jännite on alhainen, ne syövät virtaa moottoriakulta, jolloin sen jännite laskee. tämä taas kytkee latausrelee auki kunnes moottoriakkau on täynnä ja se kytkeytyy kiinni auetakseen taas uudelleen jännitteen laskiessa.
Minulla oli BEP säätimen kanssa juuri tuo ongelma. Rele nakutteli iloisesti eikä toiset akut latautuneet.
Laittasin releen rinnalle käsikytkimen, jolla akut voi kytkeä toisiinsa releen ohi. Silloin pitää vain muistaa, että hupiakut syö kännistysakun virtaa kunnes kaikilla on sama varaus.
Katkaisijan voi myös laittaa niin, että ohjaa latauksen jommalle kummalle akustolle. Silloin pitää ottaa huomioon, että laturilla pitää aina olla akku takanaan eli ensin kaikile akuille sitten vasta toinen irti. Muuten laturi voi hajota- Yksinkertainenvoltti
Miettikääpä hyvät ihmiset latausongelmianne hieman helpomman kautta. Ei ole mielestäni mitään järkeä käyttää suuria summia monimutkaisiin elektronisiin järjestelmiin, jotka sitten jossain vaiheessa pettävät sopivasti.
Järkevintä on tehdä manuaalinen systeemi, jossa mahdollisimman vähän liitoskohtia. Kuka keksii yksinkertaisimman ja tehokkaimman?
Tuolla ylempänä oli 2 13 päässyt jo aika optimaaliseen kokonaisuuteen. - Kankkulan kaivoon
Yksinkertainenvoltti kirjoitti:
Miettikääpä hyvät ihmiset latausongelmianne hieman helpomman kautta. Ei ole mielestäni mitään järkeä käyttää suuria summia monimutkaisiin elektronisiin järjestelmiin, jotka sitten jossain vaiheessa pettävät sopivasti.
Järkevintä on tehdä manuaalinen systeemi, jossa mahdollisimman vähän liitoskohtia. Kuka keksii yksinkertaisimman ja tehokkaimman?
Tuolla ylempänä oli 2 13 päässyt jo aika optimaaliseen kokonaisuuteen.Manuaalinen latauksen säätö on riski. Akkumonitorin avusta huolimatta voi mokata pahasti. Liian pieni tai liian suuri lataus pilaa helposti kalliin AGM-akkupaketin, joka saattaa maksaa paljonkin yli 1000 €. Kunnollinen ja tehokas lataussäädin maksaa tuosta vaan pienen murto-osan.
- jore6
Toisista en tiedä, mutta en tarkoittanut, että latausjännitettä säädetään käsin vaan sitä, että latausvirta ohjataan käsin halutulle akustolle. Latausjännite säätyy laturista tai erillisestä säätimestä, jos sellainen on asennettu.
- Lisää virtaa...
Lueskelin vanhempaa viestiketjua, ja siellä kehotettiin laturin "jännitteenhaistelujohto" siirtämään hupiakuston plus napaan. Katselin tuossa eilen tuota laturia ja siinä haistelujohto on heti laturin plusnavan pultin alla.
Laturi on 60A Valeo a13n32
Kun akku tyhjenee niin täytyy koittaa mitä sillä saa aikaiseksi. - jore6
Laturin jännitteen haistelun pitää olla siinä akussa, jota lataa.
- jore6
Täsmennän vielä sen verran, että haistelujohdon pitää olla ennen katkaisijaa, joka jakaa virtaa moottori- tai hupiakuille (ja jomman kumman pitää olla aina kytkettynä).
Jos mittaat jännitteen eri kohdasta, latausjännite säätyy väärin ja akku voi hajota ja samaten kaikki sähkölaitteet jotka on virtapiirissä.
- Haloo??
Jännite mitataan ladattavan akun plus-navasta, eikä mistään ennen katkaisijaa. Olettaen tietty että hupi ja käynnistysakku ovat samantyyppisiä.
- jore6
Jos latausvirta ohjataan käsikatkaisijalla erikseen moottori ja hupiakuille, paras paikka on mitata jännite ennen katkaisijaa. Muussa tapauksessa johdon joutuu siirtämään akusta toiseen katkaisijaa käännettäessä. Lopputulema on sama.
Pitää vain muistaa, että akkujen kanssa pitää olla vähintään yksi akku kiinni ettei tapahdu kauheita eli 1 tai 1 2 tai 2 ei siis 1, 0 tai 2 - olisko järkeä?
Tässä laturissa tuo haistelujohto on näköjään abikoliittimellä siinä laturin plusnavassa. Siihen kun kytkee sarjaan diodin, niin latausjännite nousee noin 0.6-0.7 volttia, joka riittänee kunnon latauksen aikaan saantiin.
Nyt en vaan muista kuinka päin diodi kytketään. Oliko se merkkirengas laturista poispäin vain sinne laturiin päin.
Diodin voisi kytkeä nykyisen haistelujohdon kanssa rinnan ja laittaa se suora johto kytkimen taakse. Näin voisi kytkeä "boost latauksen" päälle kun pitää ladata akkuja luonnonsatamassa pienillä kierroksilla. Pitkät koneajelut sitten normaalisti.- dsfsdfsdf
Toisia vaihtoehtoja: http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/D250S DUAL/
http://www.digitalo.de/products/158859/D250s-Dual-Lader-mit-Batterietrennung.html?WT.mc_id=idealo&ref=19&products_model=C34374&utm_source=idealo&utm_medium=CPC&utm_campaign=C34374&WT.mc_id=idealo
tai
http://www.ebay.de/itm/Votronic-3310-Lade-Booster-VCC1212-25-12V-25A-Ladeverstarker-/251282295000?pt=Reisemobil_Caravan_Teile&hash=item3a819788d8
tai
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812