Kuinka pian Metforminin käyttö alkaa näkyä mittauksissa

59 v us diabeetikko

Rutiinitutkimuksissaa käydessäni minulla todettiin dp2 eli sokeriarvo oli 15.
Muut veriarvot olivat ok. ( kol 5.4 vp 132/90 )
Samalta istumalrta aloitettiin Metformin Actavis 500 mg lääkitys.
Ensim. viikon ajan 1 tbl/vrk , toisesta vko:sta lähtien 2 tbl/vrk.

Kyytipojiksi annettiin vp-lääke ja kolest.lääke.

Nyt lääkityksen alusta on kulunut 3 viikkoa.
Mukaani saamani mittari antaa edelleen samoja arvoja.

KYSYMYS:
Kuinka pian Metforminin käyttö alkaa näkyä mittauksissa?
( Itse oletin että olisi jo vaikuttanut )

16

16559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyn sinulta

      Hei, ihan uteliaisuuttani kyselen, paljonko sinulla on painoindeksi tai onko ylipainoa. Itse selvisin juuri ja juuri ilman . Minulla oli myös arvot koholla ja 2 viikon ruokavalion muutoksen turvin, sokeriarvot suht hyvät. Minulla on ylipainoa reilut 12kg.

      • kysyn sinulta

        oho, olikin jäänyt sanoja välistä, eli selvisin ilman lääkitystä. Minun kohdalla mietittiin myös tuota Metformia..


      • 59 v uus diabeetikko

        Kyllä'hän tuota ylipainoa on tähän ikään kertynyt. Meneillään jo dietti tavoiteena 15 kiloa pois.


    • Odota vielä

      Tuo metformiiniannostus noinkin korkealla verensokerille on vielä hyvin pieni. Vähitellen lisääminen perustuu siihen ettei suolisto sekoa ja tule kovaa ripulia. Lisäksi pillerit otetaan aterian yhteydessä oireiden rajoittamiseksi.

      Kolesterolisi ja verenpaineesi on pikkuisen yli diabeetikolle suositelluista arvoista joten siihen perustuu niidenkin lääkitys. Todennäköisesti metformiiniannosta nostetaan edelleen ja käytetty maksimiannos on em. pillereitä 6 kpl / vrk. Ellei näillä ja elintapamuutoksilla saada verensokereita normalisoitua, joudutaan harkitsemaan muutakin lääkitystä metformiinin lisäksi.

    • Vikaa ..?

      Yleensä metforfiini alkaa tehota yli 2 g annoksina eli 4 kpl 500mg tabletteja.
      Tietysti vähentämällä syömistä ja lisäämällä liikuntaa voit saada verensokeria myös alas.

      Kun olet pari vuotta syönyt yli 2 g pitäisi pitkäsokeri olla alle 6.
      Lisää kuitenkin pientä liikettä, jos et muita muutoksia pysty tekemään.

      • Minä popsin noita pillereitä jo parikin kymmentä vuotta (ylipaino), mutta kevällä tuli mittani täyteen 70 vuotiaana, kun diabeteshoitja alkoi vihjaamaan lisäyksistä. Arvot paastoarvoina lähentelivät 10 paikkeilla ja kolesterolit alta 5 lukemissa. Verenpaineet luokaa 75/130.

        Otin itseäni niskasta kiinni, vähensin hiilihydraatit minimiin ja tuumasin hoitajalle, otetaan uusiksi. Kyllä oli hoituri hiljaa 2 kk kuluttua ja nyt olen lopettanut diabetespillerit kokonaan ja arvot pyörii 8 molemmin puolin.
        Kolesterolilääkkeet jätin pois, kun lueskelin niiden vaikuttavan maksan toimintaa heikentävästi ja kukaan ei tiedä missä arvojen käytännössä pitäisi olla. Pitävät niitä lääketehtaiden huijauksena.

        Sydänläkkeet jätin käyttöön kun tuo tahdistin asennettiin 8 vuotta sitten ja noita lääkkeitä ei oikein tiedä miten ne vaikuttaa. Painoa on pudonnut 3 kk aikana 7 kg ja vointi hyvä. Kannattaa muistaa, että nuo hiilihydraatit ovat melkein samaa kuin sokeria säisi lusikalla, eli ruokavalio on tärkeintä mietittävää. Voi ja rasvat ovatkin tutkitusti terveellistä ja niitä kyllä käytän.


      • Kuolema korjaa
        uusajattelija kirjoitti:

        Minä popsin noita pillereitä jo parikin kymmentä vuotta (ylipaino), mutta kevällä tuli mittani täyteen 70 vuotiaana, kun diabeteshoitja alkoi vihjaamaan lisäyksistä. Arvot paastoarvoina lähentelivät 10 paikkeilla ja kolesterolit alta 5 lukemissa. Verenpaineet luokaa 75/130.

        Otin itseäni niskasta kiinni, vähensin hiilihydraatit minimiin ja tuumasin hoitajalle, otetaan uusiksi. Kyllä oli hoituri hiljaa 2 kk kuluttua ja nyt olen lopettanut diabetespillerit kokonaan ja arvot pyörii 8 molemmin puolin.
        Kolesterolilääkkeet jätin pois, kun lueskelin niiden vaikuttavan maksan toimintaa heikentävästi ja kukaan ei tiedä missä arvojen käytännössä pitäisi olla. Pitävät niitä lääketehtaiden huijauksena.

        Sydänläkkeet jätin käyttöön kun tuo tahdistin asennettiin 8 vuotta sitten ja noita lääkkeitä ei oikein tiedä miten ne vaikuttaa. Painoa on pudonnut 3 kk aikana 7 kg ja vointi hyvä. Kannattaa muistaa, että nuo hiilihydraatit ovat melkein samaa kuin sokeria säisi lusikalla, eli ruokavalio on tärkeintä mietittävää. Voi ja rasvat ovatkin tutkitusti terveellistä ja niitä kyllä käytän.

        Eiköhän olisi paras kaivaa ne diabeteslääkkeet takaisin käyttöön kaapin perältä. Jos paastoarvo pyörii 8 nurkilla, se on aivan liikaa ja diabeteksen oheissairaudet pääsee niskan päälle. Minä pidän lääkitystä ja hiilihydraatteja säätämällä verensokerin 5 molemmin puolin ja ovat vaan harventaneet silmäpohjakuvauksia ja muita oheissairauksien seurantaa kun kaikki on pysynyt kunnossa.

        Mutta sinullahan on tuota ikääkin jo niin paljon että tilastollisesti toinen jalka on vahvasti haudassa joten eihän tuossa enää ehdi tulemaan kuoliota jalkoihin (ellei ole jo neuropatiaoireita) ja näkökin voi säilyä senverran ettei ihan sokeaksi mene (voi kyllä käydä äkkiäkin). Mutta munuaisia VHH kyllä rassaa pahasti joten sitä puolta on seurattava tarkasti.


    • 59 v uus diabeetikko

      Niinpä avain "onneen" löytynee kolmesta asiasta, jotka yhteydessä toisiinsa.
      Painon pudotuksesta, liikunnan lisäämisestä. ja ruokavaliosta.
      Noissa sitten törmääkin seuraaviin:

      1)
      Kuinka liki 60 vuotia, vuosia vain autolleen likkunut voi TURVALLISESTI liikunnan aloittaa.
      Liikahdus ja heti mielessä riskit.Turvattomuutta lisää yksinäisenä elo, eli ei turvaa tuovaa kumppania jonka kanssa harrastaa. Ei halua löytyä polun varrelta menehtyneenä.
      2)
      Mitkäköhän nk. hyviä ruokia jotka myös yksinkertaisia valmistaa?
      Yksinäiselle lesikimiehelle ei tämä ruoka-asia ole helpoimpia.

      • Samma här

        Jos pelottaa kävely, kuinka ei auton ajo? Hämmästelen.

        Itsekin olen tilanteessa, jossa olisi hyvä pyöräillä, mutta olen alkanut pelätä yllättäviä heikotuspuuskia ja kaatumisia sekä muuta töpeksintää, kun muu liikenne on niin vilkasta ja kovavauhtista. Kävely jää ainoaksi mahdolliseksi työraadannan lisäksi.

        Iltakävelylle en yksin tohdi mennä, vaikka monesti oikein mieli tekee kävelemään. Kävelykaveria kun ei ole. Voi vaikuttaa kummalta, että mitä tuo yksin vaeltelee, seuraako etsii, vai mitä. Sitä kun satun olemaan naishenkilö.

        Takaapäin ei ikäkään näy, kun on kävelemässä ja monesti ihmeautoilijat, saalistajat pysähtyvät taakse huutelemaankin. Kyllä nolottaa!


      • Itselläni käytössä
        Samma här kirjoitti:

        Jos pelottaa kävely, kuinka ei auton ajo? Hämmästelen.

        Itsekin olen tilanteessa, jossa olisi hyvä pyöräillä, mutta olen alkanut pelätä yllättäviä heikotuspuuskia ja kaatumisia sekä muuta töpeksintää, kun muu liikenne on niin vilkasta ja kovavauhtista. Kävely jää ainoaksi mahdolliseksi työraadannan lisäksi.

        Iltakävelylle en yksin tohdi mennä, vaikka monesti oikein mieli tekee kävelemään. Kävelykaveria kun ei ole. Voi vaikuttaa kummalta, että mitä tuo yksin vaeltelee, seuraako etsii, vai mitä. Sitä kun satun olemaan naishenkilö.

        Takaapäin ei ikäkään näy, kun on kävelemässä ja monesti ihmeautoilijat, saalistajat pysähtyvät taakse huutelemaankin. Kyllä nolottaa!

        Otapa kävelysauvat käyttöön. Liikunta tehostuu valtavasti kunhan tekniikka on oikea eikä kukaan enää ihmettele vaikka kävelet yksinkin.


      • Anonyymi
        Samma här kirjoitti:

        Jos pelottaa kävely, kuinka ei auton ajo? Hämmästelen.

        Itsekin olen tilanteessa, jossa olisi hyvä pyöräillä, mutta olen alkanut pelätä yllättäviä heikotuspuuskia ja kaatumisia sekä muuta töpeksintää, kun muu liikenne on niin vilkasta ja kovavauhtista. Kävely jää ainoaksi mahdolliseksi työraadannan lisäksi.

        Iltakävelylle en yksin tohdi mennä, vaikka monesti oikein mieli tekee kävelemään. Kävelykaveria kun ei ole. Voi vaikuttaa kummalta, että mitä tuo yksin vaeltelee, seuraako etsii, vai mitä. Sitä kun satun olemaan naishenkilö.

        Takaapäin ei ikäkään näy, kun on kävelemässä ja monesti ihmeautoilijat, saalistajat pysähtyvät taakse huutelemaankin. Kyllä nolottaa!

        Yksin kävelemistä enemmän minä kyllä ihmettelen, jos aikuinen täysjärkinen ihminen ei kävele yksin, vaan tarvitsee siihenkin kaverin.

        Helpointa on kävellä yksin omaan tahtiin minne haluaa.


    • Olet_seurannassa

      Koska verensokerit ovat olleet noin korkeat, noin kevyt lääkitys ei vielä vaikuta kovin tehokkaasti. Todennäköisesti lääkitys joudutaan nostamaan suurimpaan annokseen, eli 6 x 500 mg vuorokaudessa. Ellei sekään vielä tehoa, lisätään toinen pillerilääkitys ja/tai perusinsuliini.

      • Anonyymi

        ---Todennäköisesti lääkitys joudutaan nostamaan suurimpaan annokseen, eli 6 x 500 mg vuorokaudessa.!-----

        Nykyään ei määrätä enää isompaa annostusta kuin 2 g/vrk eli 4x500 mg. Tutkimuksissa kun havaittiin, että annoksen nosto tuosta ei tuonut enää mitään lisähyötyjä.


    • Anonyymi

      Minulle on joskus lekuri sanonut, että muutokset HbA1c-arvossa näkyvät vasta 2-3 kk kuluttua eli ei pitkä sokeri mitään äkkihyppyjä tee. Pitää vain malttaa odottaa. Ilmeisesti aamu- ja iltamittauksissa näkyy jo aiemmin.

      • Anonyymi

        Kyllä aamusokerin pitäisi laskea viikossa tai parissa, lääkkeen täysi teho tulee kuukaudessa.

        Aloittajan annostus tosin on todella pieni varsin korkeaan verensokeriarvoon nähden. 2 x 1000 mg alkaisi vaikuttaa.

        Ns pitkä sokeri korjaantuu hitaasti, vie kuukausia.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe