Citymaasturi harkinnassa - mitä suosittelette?

Kriteereinämme laadun ohella on edullisuus:
alhainen bensankulutus
kohtuulliset huoltokustannukset

Mitä suosittelette?

Tapio

40

12167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähiten maasturi

      Itse en koskaan ostaisi, mutta tuohon kysymykseen oikea vastaus on Honda CRV diesel. Menee naurettavan pienellä, järkevänhintaiset huollot ja vikoja ei ole. On myös erittäin henkilöautomainen ajettava.

      Maasturi se sen sijaan ei ole. Ja neliveto on citymaastureiden huonoin, mutta auttaa kyllä liikkeellelähdöissä, eikä samaan paikkaan kiinni jää, kuin kaksivetoisella.

      Mutta järkevin vaihtoehto, jos kriteereinä on laatu ja kulut.

      • Ihmettelen suuresti

        Citymaasturi harkinnassa - minkä ihmeen takia?

        Voisitko vastata ihan perustellusti?


      • 2+13
        Ihmettelen suuresti kirjoitti:

        Citymaasturi harkinnassa - minkä ihmeen takia?

        Voisitko vastata ihan perustellusti?

        En aja itse citymaasturilla, mutta kyllähän edes jonkinlainen neliveto ja vähän lisää maavaraa auttaa jo kummasti normaalissa talvikäytössä. Oikeaan maasturiin verrattuna sen verran halvemmat kilometritkin, että voi kysyä antaako ns. oikea maasturi mitään todellista lisäarvoa tavalliselle autoilijalle.


    • siinäpä pohdintaa

      Kovinpa on vähäiset kriteerisi cittariksi. Ylivoimaisesti halvin lienee Dacia.

      Ilman nelivetoa cittareita ei ole juuri mitään mieltä hankkia. Pelkkä korkeampi maavara tms ei auta etenemisessä oikeastaan yhtään mitään edes lumisissa kaupunkiolosuhteissa saati muissakaan olosuhteissa. Maastoautojahan cittarit eivät ole. Tietysti jos tarve on vain korkeammalle autolle, niin miksei...

      Halvimpien joukkoon kuuluu myös Seatin ja Skodan cittarit. Nämä irtoavat alle 40.000, jollein nyt ihan lelumoottoreilla mene hankkimaan ja nelivetoa pitää tärkeänä.
      Seat ja Skoda hieman alle 40.000 euron hintaisena ovat 2.0 tdi 170 hv:n moottoreilla. 140 hv:n tdi-moottorilla halvempia. Bensaversiotkin löytyvät, jos se on tärkeää...
      Merkkien kotisivuilta löytyy tarkempaa tietoa hinnoista ja tekniikasta yms.

      Seatin (Freetrack) ja Skodan (Yeti) cittarit ovat sisarmalleja volkkarin Tiguanille ja Audin Q3:lle, mutta tietysti halvempia. Freetrack ja Q3 tehdään jopa samassa tehtaassakin. Sama tekniikka ja moottorit.

      • 9+14

        Minulla on tuo diesel Freetrack ja huoltokustannus ensimmäisen 30.000 ajalta oli n 180 euroa. Sisältyy öljynvaihto jotain tarkistuksia huolto-ohjelman mukaisesti


      • LongTermVahinko
        9+14 kirjoitti:

        Minulla on tuo diesel Freetrack ja huoltokustannus ensimmäisen 30.000 ajalta oli n 180 euroa. Sisältyy öljynvaihto jotain tarkistuksia huolto-ohjelman mukaisesti

        >> Minulla on tuo diesel Freetrack ja huoltokustannus ensimmäisen 30.000 ajalta oli n 180 euroa. Sisältyy öljynvaihto jotain tarkistuksia huolto-ohjelman mukaisesti

        Riippumatta auton käyttötavoista, niin toivottavasti ihmiset alkaisivat viimeinkin käyttää sitä tervettä maalaisjärkeä, olla kuuntelematta öljymisten ja autonvalmistajien ilosanomaa piiiiii.....iiiitkistä huoltoväleistä ja olla ajamatta tuollaisia kilometrimääriä samoilla öljyillä ja suodattimella. Puhumattakaan jos auto on vielä paljon pätkäajossa.

        Uudet öljyt ja suodatin vähintään kerran vuodessa tai 15tkm välein jos haluaa välttyä konemurheilta.

        Aivan liian usein saa lukea LL-öljy "huoltojen" käyttäjien tilanteista jossa moottorin öljykanavat tai sihvilän vastaavat ovat tukkeutuneet ja kone hajalla.


    • Cittarilla jo 10 v.

      Perusasia: citymaasturi ei koskaan ole maasturi, mutta järkiauto kun vaaditaan etenemis- ja liikkeellähtökykyä lumipenkoista ja liukkaalla ja kun ajellaan huonoilla ja huonosti auratuilla teillä.
      Mikä on halpa? Japsi tai länsiauto maksaa helposti 35000, Dacian saa 24000:lla. Laatutason voi jokainen määritellä sitten itse.

    • jiipiist

      pojat suosittelee mopoja sulle mut osta jeep compass on paras vaihtoehto...nykyään mersun 2,2 l diesel koneella!!!

      • enpä tiedä

        No enpä tiedä. Isokokoinen möhkäle eikä suoritusarvot juuri häikäise nekään.

        Nythän haettiin cittaria, joilla ajetaan pääasiassa kuitenkin maantie ja kaupunkiajoa. Edullisesti.


      • Subaru
        enpä tiedä kirjoitti:

        No enpä tiedä. Isokokoinen möhkäle eikä suoritusarvot juuri häikäise nekään.

        Nythän haettiin cittaria, joilla ajetaan pääasiassa kuitenkin maantie ja kaupunkiajoa. Edullisesti.

        dieselin kun saisi automaattina mutta ei ilmeisesti ole kuin bensakoneella automaatteja?


      • 18+16
        enpä tiedä kirjoitti:

        No enpä tiedä. Isokokoinen möhkäle eikä suoritusarvot juuri häikäise nekään.

        Nythän haettiin cittaria, joilla ajetaan pääasiassa kuitenkin maantie ja kaupunkiajoa. Edullisesti.

        Iso kokoinenmöhkäle? Ettet sekoita nyt Grand cherokeeseen? Compass on nimenomaan normikokoinen ja vähän syövä citymaasturi.


      • japsi kinneri

        Heh, ja ekassa katsastuksessa kilvet pois. Hulluja kirjoitat pöljä.


      • sköbö
        japsi kinneri kirjoitti:

        Heh, ja ekassa katsastuksessa kilvet pois. Hulluja kirjoitat pöljä.

        vanhemmalle herrasmiehelle cittari oiva hankinta, käytettynä tietenki ,jaa ettäkö minkä takia, no sen istuimen, koska se siaitsee niin paljon korkeammalla kuin tavan henkilöpiilissä,pääsee huonoilla polvilla hyvin ylös siitä istuimelta,siinä se pointti ja crv on just sopiva kun siinä ei ole sitä maasto pykälää,saa pysytellä vain niitten ojien välissä missä sen tien pitäis olla.


    • Maa turi

      Nojaa.

      Kannattaa katsoa alle 20 ke hintaluokkaa ja ostaa bensakoneella jos kilometrejä ei tule 20 tkm enempää vuodessa.

      Dacia, renault, peugeot ja suzuki. Näistä joku mikä miellyttää.

    • qrwqwrrwq

      citymaasturissa on maavaraa, ei paljoa aurauspolanteet ole esteenä eikä jää pohjasta kiinni kuten monet jää normihenkilöautoilla, se on korkea -> sinne ei tartte laskeutua eikä istuta perse maassa ja neliveto vähintäänkin avustaa todella paljon liikkeelle lähdöissä. Se on heippa joka liikennevalolähdöissä.

      Kannattaa muuten katsella muitakin "korkeita" nelivetohenkilöautoja. osaan saa myös huonontien alustoja.

      Vajaavedot pitäuisi kieltää. tientukkoja talvella.

      • 4wdhi

        "citymaasturissa on maavaraa"

        Tuo ei kyllä enää näissä nykyisissä citymaastureissa ole itsestäänselvyys. Autoluokkaa ollaan kovaa vauhtia rappeuttamassa sille tasolle, mistä niitä kymmenen vuotta sitten aiheettomasti parjattiin.


    • Q & tomaatti

      Itsellä myöskin harkinnassa jokin käytetty ( ehkä - 50tkm ajettuna) SUV-tyyppinen kulkuväline seuravaksi.

      Toivomuslistalla: quatrous saattaa olla jopa ehdollinen, automaattivaihteisto ja mieluusti säädettävä alusta (ilma, hydraulinen, jokin muu?), hiljainen ja hyvillä säädettävillä istuimilla varustettuna. Todennäköisemmin diesel.

      Hasteena: budjettia pitäisi kiristää ja asuinmaa riskeeraa vaihtua johonkin toiseen (fr - be - es tai jokin muu) ja monissa maissa auton veroluontoiset vuosittaiset käyttökulut voivat olla melkoisen korkeita jos sattuu valitsemaan "väärän" konetyypin tehoiltaan ja tilavuudeltaan, niin lasku voi olla melko suolainen. Myös päästöt tuntuvat kukkarosa monissa maissa.

    • keskipitkä

      lada niva sopiva suomeen venäjän rautaa

    • Plussaacittarille

      Vitsit vitsinä. Niva menee maastossa, mutta on meluisa ja ahdas. Japanilaiset ovat luotettavimpia. Miten olisi uusi Suzuki Vitara? Katumaasturit edut on jo moneen kertaan lueteltu. Istutaan korkealla, hyvä näkyvyys (ainakin eteen), yleensä avara kori ja aina henkilöautoa suurempi maavara. Ja neliveto takaa sujuvan liikkeellelähdön. Itse en enää muunlaisella aja. No, ehkä pitäisi kokeilla Volvo XC70... uuteen ei toki varaa.

      • tässäpä_nuita

        Järkevimmät: Suzuki Vitara 1,4 turbooost automaatti, uus facelift Opel Mokka X 1,4 turbo A6 4WD, Nissan Qashaqai

        Huonoimmat: Rellu Kadjar (vikaherkkä), Seat Ateca (romauttaa jälleenmyyntiarvonsa), Jeep Renegade (Fiatin osia ja kootaankin makaroonimaassa eli paskaa laatua)


      • pihallaKuinEntinenSetä

        Pojalla on paljon ennakkoluuloja ja vanhentuneita typeriä käsityksiä eri merkkien suhteen, noloa tuollainen Essonbaarin "tietämys".


      • essonbaarista_kajahti
        tässäpä_nuita kirjoitti:

        Järkevimmät: Suzuki Vitara 1,4 turbooost automaatti, uus facelift Opel Mokka X 1,4 turbo A6 4WD, Nissan Qashaqai

        Huonoimmat: Rellu Kadjar (vikaherkkä), Seat Ateca (romauttaa jälleenmyyntiarvonsa), Jeep Renegade (Fiatin osia ja kootaankin makaroonimaassa eli paskaa laatua)

        Ei sinullakaan hyvin mene, jos datsun kasvain edustaa parasta laatua. Taisi olla tuulilasin testissä jatkuvaa pikku ongelmaa niin automaattivaihteiston kuin monien lisävarusteidenkin kanssa.

        Tai sukisuki.... ei ainakaan kehuja niittänyt ajettavuudesta eikä melutasosta. Tosi ei ole kalliskaan ja tämä kait aina 4-veto.

        Sehän kanssa kuuluu kuvioon, että nämä keksinnöt ovat lähes aina etuvetoisia. Esim kasvaimeen 4-vedon saa vain manuaalivaihteisen dieselin pariksi ja hinta tällöin yli 30 k€.


      • tottuuksia

        Qashqai edustaa Vitaran kanssa parasta hinta-laatu-ominaisuus-suhdetta cittateista. Qassun heikkous on nelivetoautomaattien puute ja muutenkin vajaa konevalikoima. Muuten hintaansa kalliimman oloinen ja hyvä ajaa maantielläkin. Ja komean näköinen. Kansa tietää ja ostaa siksi. Sukisuki Vitara on vahva, hyvin varusteltu, hyvännäköinen (aivan kuin uusi Range Rover piennnenttynä) ja aina neliveto sekä nyt kulkevalla bensaturbolla ja jopa kunnon aidon automaatin saa siihen.

        Huonoja taas ovat tosiaan Kadjar, koska Renun laatu vaan on heikkoa. Seatti taas on huonomaineinen vähän myyvä merkki jonka jälleenmyyntiarvo on surkea, sen vahvistaa jokainen autoliike. Pikkujeeppi taas on Fiiun peruja joten umpisurkeaa laatua ja jenkkimerkiksi siis pyhäinhäväistys.


    • niinettämihinkä

      Mihin sitä suurempaa maavaraa tarvitaan? Joku kirjoitti, että pääsee aurausvallin yli helposti. Mutta kun nykyään ei talvisin ole enää lunta mistä saisi niitä valleja tehtyä. Mökkitiellekin kannattaa ennemmin ajattaa pari kuormaa hiekkaa kuin ostaa huonon tienpätkän takia joku jyrä.

      • Plussaacittareille

        Eipä ole montakaan vuotta, kun pääkaupunkiseudullekin tuli niin paljon lunta, että auraus ei pysynyt perässä. Korkeita valleja ja kovia polanteita oli niin Kalliossa kuin lähiöissä ihan riittävästi. Lisäksi joudun ajelemaan teitä, joille ei voi tai saa omaa hiekkaa viedä. Korkea maavara on huolettomuutta myös rotvallinreunojen tai tielle pudonneiden satunnaisesineiden kannalta.


      • niinettämihinkä
        Plussaacittareille kirjoitti:

        Eipä ole montakaan vuotta, kun pääkaupunkiseudullekin tuli niin paljon lunta, että auraus ei pysynyt perässä. Korkeita valleja ja kovia polanteita oli niin Kalliossa kuin lähiöissä ihan riittävästi. Lisäksi joudun ajelemaan teitä, joille ei voi tai saa omaa hiekkaa viedä. Korkea maavara on huolettomuutta myös rotvallinreunojen tai tielle pudonneiden satunnaisesineiden kannalta.

        Niin, että kerran viidessä vuodessa on sellaiset olosuhteet, että citymaasturin ominaisuuksista voisi olla jotain hyötyä. Uskallan väittää, että itse ajan enemmän huonokuntoisia teitä ja huonommissa olosuhteissa kuin valtaosa palstan väestä. En ole vielä 30 vuotisella autoilu-uralla kokenut sellaisia olosuhteita mihin normaalin henkilöauton ominaisuudet eivät olisi riittäneet. Mielestäni citymaasturi on mainosmiesten luoma turhake.


      • Plussaacittarille

        En epäile ajokokemuksiasi. Kyllä minäkin takavetoisella ajoin vuosikausia tyytyväisenä vaikka joka talvi johokin jäin jumiin tai sutimaan, joskus etuvetoisellakin (citymaasturia ei ollut vielä keksitty ja nelivedot olivat Patrol/Land Cruiser -luokkaa). Nyt on joka talvi ollut korkeasta maavarasta hyötyä, usein kesälläkin. 45 vuoden autoilu-uralla olen usein joutunut ajamaan teillä ja paikoissa (työnkin takia), joihin ei tavallisella henkilöautolla ole ollut menemistä. Toistakymmentä vuotta on nyt ollut alla citymaasturi tai ns. oikea maasturi. Nyt on alla etuvetoinen citymaasturi ja sanon että enemmän olen tarvinnut maavaraa kuin nelivetoa. Seuraava auto on kyllä taas nelivetoinen. Ajo-olosuhteista ja asuinpaikastahan se paljolti riippuu, toki. Tämä on minun kokemukseni.


      • matalan_puolesta
        niinettämihinkä kirjoitti:

        Niin, että kerran viidessä vuodessa on sellaiset olosuhteet, että citymaasturin ominaisuuksista voisi olla jotain hyötyä. Uskallan väittää, että itse ajan enemmän huonokuntoisia teitä ja huonommissa olosuhteissa kuin valtaosa palstan väestä. En ole vielä 30 vuotisella autoilu-uralla kokenut sellaisia olosuhteita mihin normaalin henkilöauton ominaisuudet eivät olisi riittäneet. Mielestäni citymaasturi on mainosmiesten luoma turhake.

        Juuri näin. Itsellläni oli Audi A4 quattro business sport jossa siis madallettu alusta. Hyvin meni takatalvina Stadin lumipatjassa Kallion kaduilla, sinne jäi noi natkunaurettavat etuveto käskait sun muut jumiin. Matala pitää auton olla, jos kuski haluaa välittömän tarkan tuntuman tiehen ja ajonautintoa. Nyt alla 328i xdrive ja en sano aivan yhtä hyväksi ajodynamiikaltaan kuin A4 oli.


      • Plussaacittarille

        Minä en ole huomannut että matalan auton tietuntuma olisi parempi. Sen sijaan sinne laskeutuminen ja sieltä ulos könyäminen on paljon hankalampaa kuin korkean auton. Ja mitä se ajodynamiikka muka on? Jotain mainoshipstereiden syöttämää pelleterminologiaa.


      • Onjärkeä
        Plussaacittarille kirjoitti:

        Minä en ole huomannut että matalan auton tietuntuma olisi parempi. Sen sijaan sinne laskeutuminen ja sieltä ulos könyäminen on paljon hankalampaa kuin korkean auton. Ja mitä se ajodynamiikka muka on? Jotain mainoshipstereiden syöttämää pelleterminologiaa.

        Samaa mieltä. Matala alusta sopii johonkin rata-autoon. Teinit tykkää. Järkeä siinä ei juuri ole.
        Minulla on reilulla maavaralla ja jatkuvalla nelivedolla varustettu automaattivaihteinen auto. Ei tarvitse laskeutua eikä nousta autoon mennessä. Penkki on just sopivalla korkeudella.
        Talvella aivan ehdoton liukkaalla ja lumessa.
        Korkeammalta näkee myös paremmin koko vuoden. Vene nousee rampilta helposti milloin vain ja mökille pääsee ympäri vuoden.
        Erittäin järkevä valinta minulle.


      • totuuskomissio

        .. ja mielellään integroidulla Tenalla.

        Siitä voi sitten kierrättää kamat suoraan bluetekkiin.


      • pomppivaa_kyytiä
        Plussaacittarille kirjoitti:

        Minä en ole huomannut että matalan auton tietuntuma olisi parempi. Sen sijaan sinne laskeutuminen ja sieltä ulos könyäminen on paljon hankalampaa kuin korkean auton. Ja mitä se ajodynamiikka muka on? Jotain mainoshipstereiden syöttämää pelleterminologiaa.

        Kyllä matalat autot ovat parempia. Ainakin kun verrataan näitä pienemmän pään autoja, siis C-segmenttiläiset vs. pienimmät cittarit tai cross overit, kuten niitä mainostetaan.

        Crossarissa saattaa olla huikea 16 cm maavara verrattuna tavallisen auton 12 cm maavaraan. Siitä pointsit, mutta saa näitä tavallisiakin pari cm korkeampina.

        Cittari on auttamatta epätaloudellisempi korkeissa nopeuksissa (100-120). 15-20 cm lisää korkeutta muiden mittojen pysyessä ennallaan kasvattaa ilmanvastusta. Sehän on kuin olisi suksiboxi koko ajan katolla!

        Moinen tuntuu kukkarossa, jos joutuu moottoritietä ajamaan. Vielä jos halutaan neliveto tähän päälle, on kulutukset sellaista luokkaa, että diesel on ainoa vaihtoehto. Kitumaasturien ensimmäisessä aallossahan oli paljon bensakone 4-veto automaatti -settiä, mutta 12 l/100 km todelliset kulutukset muuttuvat tämän yhdistelmän nopeasti epähalutuksi. Nykyään tätä yhdistelmää harvemmin edes tuodaan maahan, vaikka valmistaljalla tällainenkin olisi valikoimissa, koska CO2 -päästöt ja sitä kautta hinta ovat liian kovat. Eli pitää ottaa riesakseen diesel (verot mahd. toimintaongelmat pätkäajossa), vaikka kilometrejä tulisi vähän ja ajo olisi eniten kaupunkipörräystä.

        Cittarin ajettavuus on auttamatta huonompi. Sehän on tavallaan tavallinen auto puujaloilla. Jengi KUVITTEEE, että pari cm korkeamman maavaran ansiosta voi paukuttaa surutta hidastustöyssyistä yli. Väärin. Korkeammassa autossa painopiste on ylempänä, joten jousten ja kallistuksenvaimentimien pitää olla jäykemmät. Mukavuus kärsii, kun auto joko kallistelee & nyökkii tavallista autoa enemmän tai sitten hidastustöyssyissä töksäyttää kunnolla, kun homma on hoidettu kuntoon kireällä alustalla. Puujaloille nostettu C-segmenttiläinen kärsii samasta ongelmasta kuin A/B-segmentin pikkuautot = lyhyt akseliväli suhteessa auton korkeuteen ja painopisteeseen.

        Kun ottaa laput pois silmiltä, niin kyllä nämä asiat tulevat esiin ihan vaikka TM vertailuista. Etenkin silloin, kun osaa etsiä ne autot (normi vs. cross över -versio), jotka on rakennettu likimain samalle pohjalevylle/tekniikalle. Korkeampi on aina ajettavuudeltaan tai ainakin mukavuudeltaan huonompi!


      • mieli_pide

        Tuo on oma makusi ja mielipiteesi ja siihen sinulla on ilman muuta vapaus. Mutta, on meitäkin joita cittarikori kiinnostaa. Plussaa siinä on maavara yleensä, luokkaa 16-21 cm joka on kuitenkin perushenkilöautoa (12-14 cm) parempi. Siitä on arvaamatonta hyötyä aina lumituiskun jälkeen, samoin mökkiteillä. Lisäksi rengashalkaisija on yleensä suurempi mikä tietää samalla vannekoolla paksumpaa rengasta eli alhaisempaa melua ja mukavuutta lisää. Cittarina pidän autoa, joka on vähimmillään siinä 160 cm korkea koriltaan. Silloin siihen on mukavaa ja luonnollista istahtaa ja poistua. On paljon selkä-, polvi- ja lonkkavaivaisia (nuorehkojakin) ihmisiä joille korimalli on helpotus tässä asiassa. Lisäksi suunnilleen jokaisella alkaa tuosta 5 kympistä ylöspäin kroppa vaan jäykistyä vaikka harrastaisi liikuntaa ja pitäisi painon normaalina. Korimallin korkeuden takia vähäisempään pituuteen on saatu hyvät sisätilat. Istuimet voidaan laittaa korkeammiksi joten jää polvitilaa, samoin yleensä pääntilat ovat hulppeat. Tavaratila on yleensä myös hyvä pituuteen nähden. Cittarissa on lisäksi lisäkorkeuden takia astetta parempi näkyvyys eteen jonoajossa, ja myös pihalta kadulle tullessa jossa kadun reunassa on pysäköitynä autoja eli cittarista näkee helpommin tulla pääväylälle. Suosion takia cittareita on pukannut ja pukkaa yhä lisää markkinoille, ja siitä on samalla tullut trendi. Sen sijaan itse en pidä lainkaan niistä matalammista, suunnilleen henkilöautokorille tehtyjä "crossovereista", vaikkapa esimerkkeinä Mersu GLA, Audi Allaroad, Volvo V60 cross country jne. Tuollaisia matalahkoja malleja tulee jatkossa lisää, itse en näe niitä hyvinä mutta makuja on monia.

        Ilman muuta cittarin heikkous on etenkin bensakoneella moottoritieajokulutus, otsapinta tuntuu. Samoin käsinpesu itse on työlästä ja ne kattokaiteetkin ovat hankalia pestessä ja kuivatessa. Renkaat ovat astetta kalliimpia ja renkaanvaihdattaminenkin sisältää yleensä cittarilisän. Vakuutusmaksut etenkin nelivetoisissa korkeat. Suorituskykykin on matalaa henkiöautomallia heikompi samalla tekniikalla. Kaikkea ei voi saada.


      • relax_relax
        pomppivaa_kyytiä kirjoitti:

        Kyllä matalat autot ovat parempia. Ainakin kun verrataan näitä pienemmän pään autoja, siis C-segmenttiläiset vs. pienimmät cittarit tai cross overit, kuten niitä mainostetaan.

        Crossarissa saattaa olla huikea 16 cm maavara verrattuna tavallisen auton 12 cm maavaraan. Siitä pointsit, mutta saa näitä tavallisiakin pari cm korkeampina.

        Cittari on auttamatta epätaloudellisempi korkeissa nopeuksissa (100-120). 15-20 cm lisää korkeutta muiden mittojen pysyessä ennallaan kasvattaa ilmanvastusta. Sehän on kuin olisi suksiboxi koko ajan katolla!

        Moinen tuntuu kukkarossa, jos joutuu moottoritietä ajamaan. Vielä jos halutaan neliveto tähän päälle, on kulutukset sellaista luokkaa, että diesel on ainoa vaihtoehto. Kitumaasturien ensimmäisessä aallossahan oli paljon bensakone 4-veto automaatti -settiä, mutta 12 l/100 km todelliset kulutukset muuttuvat tämän yhdistelmän nopeasti epähalutuksi. Nykyään tätä yhdistelmää harvemmin edes tuodaan maahan, vaikka valmistaljalla tällainenkin olisi valikoimissa, koska CO2 -päästöt ja sitä kautta hinta ovat liian kovat. Eli pitää ottaa riesakseen diesel (verot mahd. toimintaongelmat pätkäajossa), vaikka kilometrejä tulisi vähän ja ajo olisi eniten kaupunkipörräystä.

        Cittarin ajettavuus on auttamatta huonompi. Sehän on tavallaan tavallinen auto puujaloilla. Jengi KUVITTEEE, että pari cm korkeamman maavaran ansiosta voi paukuttaa surutta hidastustöyssyistä yli. Väärin. Korkeammassa autossa painopiste on ylempänä, joten jousten ja kallistuksenvaimentimien pitää olla jäykemmät. Mukavuus kärsii, kun auto joko kallistelee & nyökkii tavallista autoa enemmän tai sitten hidastustöyssyissä töksäyttää kunnolla, kun homma on hoidettu kuntoon kireällä alustalla. Puujaloille nostettu C-segmenttiläinen kärsii samasta ongelmasta kuin A/B-segmentin pikkuautot = lyhyt akseliväli suhteessa auton korkeuteen ja painopisteeseen.

        Kun ottaa laput pois silmiltä, niin kyllä nämä asiat tulevat esiin ihan vaikka TM vertailuista. Etenkin silloin, kun osaa etsiä ne autot (normi vs. cross över -versio), jotka on rakennettu likimain samalle pohjalevylle/tekniikalle. Korkeampi on aina ajettavuudeltaan tai ainakin mukavuudeltaan huonompi!

        Melkoisen liioittelevaa kertoa menon olevan pomppivaa. Vaikkapa alla olevassa suositussa kokoluokassa olevien autojen testeistä lukiessa tai videoita katsoessa ei kertaakaan ole tullut vastaan luokittelua "pomppivuudesta" eli tuossa vaikuttaa olevan lievästikin ilmaisten vahvan subjektiivistä tunnelisää.

        "Renault Kadjar vs Nissan Qashqai 2016 review" - TELEGRAPH CARS

        - https://www.youtube.com/watch?v=qykLIfes2WQ

        "Seat Ateca first impressions - What Car?"

        - https://www.youtube.com/watch?v=ECkvz78HVjs

        "2017 Seat Ateca Offroad Test Drive, Review"

        - https://www.youtube.com/watch?v=Ild1ydpB9bg

        Luonnollisestikin kaikkien autojen valinta on kompromissien summa, eli kaikkea ei voi saada samassa paketissa.

        Loppu onkin siten kunkin kulloistenkin tarpeiden, mieltymyksien, maun ja kukkaron mukaista ja on vain hyvä, että on runsaasti valinnavaraa jotta jokainnelöytää sen itseään mielyttävän vaihtoehdon, vaikka suurella osalla kukkaro pakottaa lisäkompromisseihin.


      • relax_relax
        pomppivaa_kyytiä kirjoitti:

        Kyllä matalat autot ovat parempia. Ainakin kun verrataan näitä pienemmän pään autoja, siis C-segmenttiläiset vs. pienimmät cittarit tai cross overit, kuten niitä mainostetaan.

        Crossarissa saattaa olla huikea 16 cm maavara verrattuna tavallisen auton 12 cm maavaraan. Siitä pointsit, mutta saa näitä tavallisiakin pari cm korkeampina.

        Cittari on auttamatta epätaloudellisempi korkeissa nopeuksissa (100-120). 15-20 cm lisää korkeutta muiden mittojen pysyessä ennallaan kasvattaa ilmanvastusta. Sehän on kuin olisi suksiboxi koko ajan katolla!

        Moinen tuntuu kukkarossa, jos joutuu moottoritietä ajamaan. Vielä jos halutaan neliveto tähän päälle, on kulutukset sellaista luokkaa, että diesel on ainoa vaihtoehto. Kitumaasturien ensimmäisessä aallossahan oli paljon bensakone 4-veto automaatti -settiä, mutta 12 l/100 km todelliset kulutukset muuttuvat tämän yhdistelmän nopeasti epähalutuksi. Nykyään tätä yhdistelmää harvemmin edes tuodaan maahan, vaikka valmistaljalla tällainenkin olisi valikoimissa, koska CO2 -päästöt ja sitä kautta hinta ovat liian kovat. Eli pitää ottaa riesakseen diesel (verot mahd. toimintaongelmat pätkäajossa), vaikka kilometrejä tulisi vähän ja ajo olisi eniten kaupunkipörräystä.

        Cittarin ajettavuus on auttamatta huonompi. Sehän on tavallaan tavallinen auto puujaloilla. Jengi KUVITTEEE, että pari cm korkeamman maavaran ansiosta voi paukuttaa surutta hidastustöyssyistä yli. Väärin. Korkeammassa autossa painopiste on ylempänä, joten jousten ja kallistuksenvaimentimien pitää olla jäykemmät. Mukavuus kärsii, kun auto joko kallistelee & nyökkii tavallista autoa enemmän tai sitten hidastustöyssyissä töksäyttää kunnolla, kun homma on hoidettu kuntoon kireällä alustalla. Puujaloille nostettu C-segmenttiläinen kärsii samasta ongelmasta kuin A/B-segmentin pikkuautot = lyhyt akseliväli suhteessa auton korkeuteen ja painopisteeseen.

        Kun ottaa laput pois silmiltä, niin kyllä nämä asiat tulevat esiin ihan vaikka TM vertailuista. Etenkin silloin, kun osaa etsiä ne autot (normi vs. cross över -versio), jotka on rakennettu likimain samalle pohjalevylle/tekniikalle. Korkeampi on aina ajettavuudeltaan tai ainakin mukavuudeltaan huonompi!

        Onko vaikkapa Qashqain meno "pomppivaa" - tarkista kohdasta 3:00 alkaen ;-)

        "Nissan Qashqai SUV 2017 review" | Mat Watson Reviews

        - https://www.youtube.com/watch?v=dGGz3mRbK7c

        Ps. Youtuben vidoihin pitäisi kaikkiin määrätä selkeästi näkayville millä kielellä ne ovat. Nyt joutuu useinkin testailemaan kun polskit, turkkilaiset & Co voivat olla englanninkielisiä kanavan nimeltää & 'test drive' nimikkeeltään.

        Venäläisillä vaikuttaa olevan melko usein reippaan ujostelemattomia maastotestejä, kasakoiden veren tehokkuudella, eli mennään eikä meinata ;-)


    • Keskusteluakotämä

      Minkä takia ei hyväksytä kunkin mieltymyksiä ja kokemuksia vaan tuputetaan omia käsityksiä yleispäteviksi totuuksiksi? Ja sitten vielä mennään henkilökohtaisiin solvauksiin?

      • erimieltätästä

        Harvinaisen asiallinen ketju näillä saiteilla. Argumentointia puolesta ja vastaan. Eikö se ole sitä keskustelua parhaimmillaan?


      • relax_relax

        Niinpä. On kovin lapsellista ja kypsymätöntä tyrkyttää omaa näkökulmaansa ainoana oikeana totuutena.

        Samalla ketkun penikkakaarti ottaa nämä autoasiat aivan liian vakavasti ja tosikko-ryppyotsaisesti.

        On vain hyvä asia, että markkinoilla on niin paljon erityyppisiä ja eri merkkisiä autoja joista jokainen voi sitten valita sen kulloisiakin omia tarpeitaan, makuaan ja kukkaroaan vastavan rakkineen.

        Aikansa kutakin ja sitten aikanaan hauta korjaa meistä jokaisen ;-)


      • Ruiseri

        Mieluumin ajan korkealla maasturilla, josta näkee hyvin, jonne on helppo kavuta ja pois laskeutua, johon mahtuu paljon tavaraa ja koiria, jonka kyyti on tasainen ja täristämätön (75 profiilit ja lähes 33" renkaat) ja maantiellä varsin hiljainen ja suunnassa pysyvä. Pysyvä 4-veto torsenin tasauspyörästöllä takaa sen, että kun matalat audit ja bemarit dynaamisine ajotuntumineen sutivat ja liukuvat perse edellä 3. linjan diakonissalaitoksen mäen sohjossa, minä ajan tasaisen arvokkaasti ohi vasenta, auraamatonta kaistaa. Suomen nopeusrajoituksilla ehdin paikasta toiseen yhtä nopeasti kuin kuka hyvänsä, ja Helsingissä tavallisesti nopeamminkin, koska isolle maasturille annetaan paremmin kaistanvaihtotilaa, liikenteen näkee kauemmas ja ennakoivalla ajolla pääsee tumpeloista ohi ihan puhtaalla nokkeluudella ja kaduston tuntemuksella.

        Kuten esimerkisi tänä aamuna noin 150 autoa tuli ohitettua Turun moottoritien itäpäässä pitkin tyhjää oikeanpuoleista kaistaa välillä viimeinen liittymä - Munkkivuoren silta. Joukossa jokunen tusina "ajodynaamisia" audeja. Menee 20-40 km/t vauhdissa auton dynamiikat tuhluuseen, minulla vauhtia 102 km/t, kiitos dynaamisen päävärkin.


    • AutoSaagi

      Mielestäni Opelin markkinointimateriaalissa selvennetään hyvin eri katumaasturityyppien eroja (https://www.opel.fi/vehicles/luokat/suv-article-pages/suv-types.html). Alla vähän yhteenvetoa alan termistöstä:

      "Ensinnäkin, mitä katumaasturi oikeastaan tarkoittaa? Katumaasturista käytetään englanniksi termiä SUV, joka on lyhenne sanoista Sports Utility Vehicle. Se viittaa oikeastaan useisiin erilaisiin autotyyppeihin maastoautoista katumaastureihin ja tila-autoihin. Jottei asia olisi liian yksinkertainen, on olemassa myös CUV eli Crossover Utility Vehicle. Mitä eroa näillä on?

      Nimensä mukaisesti crossover on tyylien yhdistelmä. Sen ulkokuoressa on ominaisuuksia perinteisestä katumaasturista, mutta ei yleensä ole neliveto, ja on siksi enemmän tavallisen henkilöauton kaltainen. Toisin sanoen CUV:n ei pidä odottaa pärjäävän kovinkaan hyvin kivikkoisessa maastossa tai ankarissa sääolosuhteissa SUV-serkkuunsa verrattuna. Sen sijaan maastoautot ovat nelivedon, korkean maavaran ja muiden maastoon sopivien ominaisuuksiensa ansiosta erinomaisen hyvin sorateille ja vaikkapa mutaisella pellolla ajamiseen sopivia.

      [...]

      Kaupunkimaasturit ovat yleensä kompakteja ja kuuluvat luokkaan pieni CUV ja niissä painotetaan ennen kaikkea tyyliä ja muotoilua sekä sisällä että ulkona.

      [...]

      Kompaktit katumaasturit on tehty jokapäiväiseen käyttöön ja niissä yhdistyvät neliveto ja aidot maastoajo-ominaisuudet sekä huippuluokan ajokokemus kaupungin kaduilla ja vilkasliikenteisillä teillä."

      Eli, CITYMAASTURI viittaa noihin crossovereihin. KATUMAASTURIT viittaavat taas maastoajo-ominaisuuksilla varusteltuihin maastureihin, ei kuitenkaan täysiverisiin maastureihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      64
      2594
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      193
      1844
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1584
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1387
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      165
      1298
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      83
      1180
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1009
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      780
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      760
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      54
      715
    Aihe