Oon nähny tosi monesti unia jotka on kyllä erillaisia mutta niissä tapahtuu aina samat tietyt asiat, siinä on vähintään yksi mies, yritän aina huutaa mutta suusta ei tule pihaustakaan, yritän lyödä mutta juuri ennen kuin osun mieheen niin voimat katoavat ja hädintuskin kosketan edes miestä, sama että yritän potkia munille, siinä sama homma ja jos jossain vaiheessa saan mahdollisuuden paeta jalat muuttuvat tajuttoman raskaiksi ja en pääse juoksemaan kovin lujaa ja minulla ei ole mitään toivoa päästä pakoon. Miksi??
Viime yönä näin unta että olin hakemassa jostai syystä yöllä postia, olin postiluukulla, käännyin ympäri ja näin pimeällä talon kulmalla miehen ääriviivat, mies lähti juoksemaan minua kohden ja yritin kiljua, ei tullut pihaustakaan, mies kaatoi minut maahan ja yritin taistella vastaan, muutaman kerran tuli tilaisuus että voisin lyödä niin tapahtui taas se että juuri ennen kuin osuin lyönnin voima katosi täysin, sain myös pienen tilaisuuden yrittää potkia mutta sama homma, sain myös tilaisuuden yrittää juosta, juoksin, jalat olivat raskaat ja tuntui että mies saisi minut vaikka rennosti hölkäten kiinni....niin se saikin ja en muista sen vakavemmin muuta kuin että heräsin niin olin paniikissa...
Toistuva ahdistava/piinaava uni ;_;
14
895
Vastaukset
- dubbelamatör
Millainen elämäntilanteesi on? Kuka tai mikä on se jota vastaan koet itsesi voimattomaksi tai keinottomaksi? Perheenjäsen? Työpaikalla joku/jokin? Vain itse pystyt oivaltamaan mihin alitajuiseen pysyvään huoleen tämä liittyy. Lähtisin tällaisesta nykyhetkeen pohjaavasta tulkinnasta mieluummin kuin penkomaan menneitä. Kun oivallat minkä annat jyrätä itseäsi ja oivalluksen myötä löydät oman arvosi ja keinot puolustautua käytännössä, uni lakkaa kummittelemasta. Sanoma sillä on.
Toinen tulkinta on tietysti jokin menneisyyden kauhunhetki jonka olet aktiivisesti pyrkinyt unohtamaan, mutta joka yhtä sinnikkäästi pulpahtelee unissa taas ja taas esille.
Olavi Moilanen voisi auttaa paremmin kuin minä, voisikohan hänelle lähettää postia, tai jos menisit unikurssilleen? - epä tieto epä
Olet vahvistanut ajan kanssa jotenkin mielikuvan että mies on uhka (noh, tottahan se varmaan voi ollakin?). Joutasit kokemaan vastaavia tilanteita muutaman kerran jotta opit että aina ei miehen läsnäollessa tarvi potkia, hakata eikä paeta. Ellei se ole juuri joku tietty mies (voi viitata johonkin muuhunkin asiaan mihin yhdistät miehen). Jostain syystä monet luovat oletuksena eri asioista ensin uhkaavia... Selviytymisvaistoako? Sama kuin jos ei näe pimeässä metsässä ketään, on siellä automaattisesti kaikki maailman möröt ja saalistajat. Muutaman kerran kuljettua pimeän metsän läpi ilman seuraamuksia, korvautuu ennakkoluulot kokemuksella.
- mariname
No okei mut on raiskattu 14vuotiaana ja no on elämäs muutenki tapahtunu kaikenlaista, mutta no omasta mielestä olen päässyt niistä yli, olen nyt 18-vuotias ja en omasta mielestäni ainakaan mietiskele enään tapahtumia ja elämä tässä on alkanut sujumaan. Mutta jos sillä on jotain tekemistä noiden tapahtumien kanssa niin miksi unet alkoivat nyt? Unissa pelottaa vain se että ne tuntuu niin oikeilta, eli jos vaikka oikeasti joku kävisi päälle en kykenisi tekemään mitään.
- et ole yksin!!
suosittelen sua lukemaan kurt levinen "kun tiikeri herää". käsittelee traumatisoitumista ja kehollisuutta. todella hyvä, ainakin mua on auttanut ymmärtämään asioita. olen myös itse joutunut seksuaalisen väkivallan uhriksi. näen edelleen unia, joissa jähmetyn, suusta ei kuulu pihaustakaan vaikka yritän kaikin voimin huutaa, enkä pysty liikkumaan.
olen itse alkanut suhtautumaan uniin auttavana tekijänä. en enää pelkää niitä, vaan uskon että niillä on minulle kerrottavaa. yhdellä kerralla onnistuin jopa sanomaan ääneen "apuaapuaapua", tällaisen unen iskiessä. painiskelen edelleen syyllisyyden kanssa, sillä koko asiasta on minulla todella hatarat muistikuvat ja tyyppi syyllisti mua asiasta. symmetriset mustelmat raajoissa ynnä muut kuitenkin todistaa raiskauksesta. uskonkin että näen näitä unia itse lähinnä sen takia, koska en valveilla kykene palauttamaan kokemusta täysin mieleeni, enkä haluakaan edes kohdata sitä, alan vaan syyllistämään järjettömästi itseäni keksien mitä päättömimpiä juttuja. unessa kuitenkin minulle näyttäytyy uudestaan sen paskan kokemuksen tunnepuoli. totaalinen kauhu ja jäätyminen, avuttomuus, lapsenomainen hätä. viimeisimmässä unessa jäätymisen jälkeen hajosin palasiksi. ikäänkuin olisin todellakin muuttunut jääpalaksi ja klir, hajonnut. unet auttavat minua ymmärtämään, mitä todella on tapahtunut ja ehkä lopulta onnistun luopumaan itseni syyllistämisestä.
soita ihmeessä tukinaiseen! sieltä saat apua.
- ...
Yksinkö olet päässyt "yli" tuosta kamalasta tapahtumasta? Eikö ole ollut terapeuttia? Aikansa voi tuntua siltä, että tästä selviää melkein ilman "mitään", mutta myöhemmin asia tulee tavalla tai toisella eteen. Olisiko nyt hyvä hetki hakea tukea? Eipä ihme, että varsinkin lapsena on tuntenut itsensä täydellisen avuttomaksi, ja ehkä ei ole ollut kokemusta siitä, että ympärillä olevat aikuiset olisivat tulleet riittävästi tueksi ja olleet sinun puolellasi. Kai ilmoitit raiskauksesta poliisille? Sen voi tehdä myös jälkikäteen. Hae siihenkin tukihenkilö itsellesi, ettei sinun tarvitse olla yksin missään tilanteessa missä et jaksaisi. Otapa yhteyttä Tukinaiseen, nettisivuilla on yhteystiedot ja muuta asiaa.
- ...
Noin yleisesti sanoisin, että jos joutuu uhkaavaan tilanteeseen, niin tietenkin kannattaa kuunnella vaistoaan, että mikä on se pahempi vaihtoehto (jos toisella on vaikka ampuma- tai teräase ja on erit. aggressiivinen), mutta ehkä voisit mennä krav maga -kurssille. Siinä lienee periaatteena se, että pyritään toimimaan eri tavoin eikä lamaannuta. Kaikenlaisia konsteja voi myös pitää takataskussa, monenlaista voi käyttää puolustautumiseen, sormet törkätä silmiin tai lyödä kovaa kurkkuun tai potkaista mihin asti ylettyy tällaisissa hätätilanteissa. Taskussa voi pitää vahvaa kynää, jolla törkkää nopeasti sopivalla hetkellä arkaan paikkaan, ja vaikka mitä, mielikuvitus on vain rajana. Ei minusta haittaa, jos olisi vaikka jokin maila isossa kassissa piilossa mutta sopivasti esiin otettavana.
- etsillaitaas
Unihalvausta muistuttava mutta ei ole kuitenkaan sitä. itellä on usein niitä......tajunta herää ja silmät näkee.....mutta mikään muu ropassa ei toimi. Siinä makaat sängyssä ja yrittelet saada roppaasi toimimaan!!
Inhottavia ja aluksi pelästyttäviä kokemuksia!! Mutta kun niitä on ollut tarpeeksi kauan niin tajuntakin oppii sen asian että kyllä tämä tästä pian laukeaa ja roppa lähtee toimimaan. - Unet alitajunnassa
Unihalvaus tuli mieleen. Se voi olla syynä kun ei oysty liikkumaan tai puhumaan.
Jostain tuosta. Se ei liene vaarallinen vain elimistön toiminta juttu.
Itselläni oli jatkuva painajainen enkä tiennyt mistä johtui. Oli vaaratilanne ollut ja ihan lapsena se tapahtunut en edes muistanut sitä. Kunnes kerroin veljelleni kerran kun puhuttiin unista yleensä. Hän kertoi mitä oli tapahtunut ja aloin muistaa tapahtuneen, Se painajainen loppui siihen. Olin aina oven takana ja kukaan ei avannut ovea pyrin ulkoa sisään siinä unessa. Niin oli tapahtunut oikeasti. - omomatopoem
joo, toi talo viittaa sinuun itseesi ja muut asiat ovat kuten muutkin sanoivat, et ole päässyt sen ikävän asian yli.
Ottaisin ja soittaisin jollekin jolle voisin puhua asian läpi, on se sitten ammattiauttaja tai luottoystävä.
Alitajuntasi on suojellut sua nämä vuodet, mutta nyt ne jutut pyrkii pintaan.
Niin, ja posti kertoo mielestäni tulevaisuutta, eli talosi, sinä, ei saa postia ennekuin se pimeydessä oleva mies on poissa.
Soita...johonkin, etsi sanoilla terapeutti tms. - :::::
12-vuotiaana näin puolen vuoden ajan joka yö saman unen, lähiomainen oli kuollut edellisenä kesänä, unessa hän vakuutti olevansa elossa.
Yhtenä yönä vastasin hänelle, minä tiedän sinun olevan kuollut joten lakkaa.
Siihen se loppui. Unesi oli eräässä tutkimuksessa lähes sanasta sanaan samanlainen,eli tulee voimaton olo eli ei pysty toimimaan.Minulla myös vastaavia unia ja otin selvää asiasta niin sain kuulla että unesi on melkein yleisin painajainen,eikä sille mitään selitystä ollut.Ihminen vain pelkää tietämättään joutuvansa toisen vallan alle mahtamatta mitään.
- psy-ko-lo-gi
On aivan normaalia että unessa on kuvaamallasi tavalla voimaton eikä pääse liikkeelle. Täällä jo mainittiin "unihalvauksen" nimellä asiasta, eli tietyissä unen vaiheissa tuo liikuntakyvyttömyys esiintyy eikä ole poikkeavuus tai sairaus ja se tunnistetaan siis unen läpi.
Unet ovat ihmisen tapa käsitellä alitajuntaan jääneitä asioita kuten päiväjäänteitä (aistien tuottamaa aineistoa, jota ei ole muokattu havainnoiksi) tai torjuttuja muistikuvia tai varhaislapsuuden tiedostamattomia muistoja.
Jos sama uni toistuu , siihen herää tai muistaa sen hyvin herättyään, se on merkki siitä että asiaa pitäisi käsitellä valveilla, unen aikainen "yöjärki" ei voi sitä ratkaista. Koska unessa hallitsee eri aivopuolisko kuin päivällä, kuvapuoli - uniahan "nähdään" vaikka silmät ovat kiinni - siellä ratkeavat monet sellaiset asiat joita päiväjärki ei ratkaise. Sinun unissa käsittelemäsi ongelmat pyrkivät nyt käsittelyyn päivänvalossa.Unien symboliikka on yksityistä eli osaisit itse parhaiten miettiä, mitä unissa kohtaamasi asiat sinulle merkitsevät. Kokemuksesi ovat ilmeisin syy noiden uniesi teemoihin. Unet eivät siis itse ole ongelma vaan ne ovat tapa ratkaista ongelmia. Tarvitset ehkä apua siihen päivällä selvitellessäsi, mitä osaa persoonastasi ("talostasi" ) muistikuva ja tapahtuma edelleen loukkaa. Asian käsittely on hyvällä alulla ja toivottavasti löydät oman ratkaisusi siinä. - Jhkdjfhhfd
Mulla on välillä sama juttu. Aina kun pakenee jotain henkilöä ei voi juosta. Nyt olen kyllä nähnyt sellaisia unia joita ei voi selittää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.28911238- 2164826
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny112498- 1271861
- 1611861
Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos921208Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411136Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il81077Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon34994- 83917