Olen aloittelemassa kesämökin rakentamista. Rakennukseen ei tule lämmitystä pl. tulisija joka luovuttaa lämpöä nopeasti. Pääasiassa mökki on tulossa kesäkäyttöön mutta talvellakin todennäköisesti tulee paikalla vietettyä viikonloppuja ja muita satunnaisia vapaita. Materiaaliksi olen ajatellut ohuehkoa Lamellihirsimökistä 95-120mm.
Kysymykset:
- pintakäsittely seinät ulkoa puunsuoja-aineella ja sisäpuoli esim. vaha tai vastaava, OK?
- ylä- ja alapohjaan mineraalivillaa ja höyrynsulkumuovi. Onko OK jos talvellakin tuvassa lämpötila nousee satunnaisesti sinne 20 nurkille? Jos ei niin mikä ratkaisu parempi?
Lamellihirsimökistä kysyttävää
25
499
Vastaukset
- minävaantaas
puu 'jäätyy' kylmällä jos ei jatkuvaa lämpövaikutusta. pikaisesti lämmitettynä sisäpinnat kostuvat ja kalusteiden,pehmusteiden homehtumisriski kasvaa. käytännössä mitä ohuempaa 'hirttä' niin nopeammin kuivuu, toki lämpötaloudellisuus ei ole tällöin kaiken kannattavinta... nooh mökillä harvoin.
sisä ja ulkopintojen käsittelyssä kannattaa muistaa erittäin hyvä pohjustus, ja pinnat homeenestoainein varustetuilla maaleilla. vesipohjaiset uudet peittosuojat hengittävät, vanhat öljymaalit eivät (kuten erheellisesti joskus väitetään).
eristyksenä näkisin mineraalivillaa parempana (hiirienkin takia) uretaania tai eps levyä (mm finnfoam). riittävällä (100mm) tuuletusvälillä katolla, harjatuuletus suositeltavaa. eristyksenä mökille riittää ala ja yläpohjassa 200mm.
talvella kylmiä lattioita tiedossa ellei rakenna eristeen päälle koolauksiin lämmityskaapelia (suosittelen, mukavuuslämmityksenä). lisäksi kannattaa tutustua painovoimaiseen ilmanvaihtoon, jotta tulee riittävät poistokanavat ja tulot (ylimääräinen hormi tms. ja venttiilit ikkunoihin).
rakentamisen iloa. - ft45tv5
Kaikki mahdolliset myrkyt, hengittävät pinnoitteet mitä teollisuus tarjoaa ja eristykseksi muovia, logiikka?
On kaksi koulukuntaa peruskylmän mökin kosteuskäyttäytymiseen suhtautumisessa. Toinen vannoo hengittävien materiaalien perään että rakenteisiin sitoutunut kosteus pääsee haihtumaan ja toinen laittaa muovit joka paikkaan ettei kosteus pääse rakenteisiin. Herää vain kysymys mitä järkeä on vuorata hirrellä pullotalo?
Kosteusteknisesti rakennukselle on pahinta oli se millä tahansa materiaaleilla varustettu se, että rakennusta pidetään kylmänä ja lämpimänä satunnaisesti läpi talven. Jäinenkin mökki pysyy kunnossa kun keväällä kosteus poistuu lämmittämällä mutta jos talvella rakennuksen lämmittää ja päästää taas kylmäksi toistuvasti, kosteusongelmien uhka on huom. suurempi. Pienikin peruslämpö olisi rakenteille ja käyttäjälleen parempi vaihtoehto. Siinä mielessä kannattaisi AINA laittaa kunnon eristykset esim. lattiaan ja kattoon ja seinät kunnon hirrestä jne. vaikka tarkoitus olisi käyttää vain kesäisin. Asia on ok jos on ihan varma ettei mökin käyttöaste koskaan muutu kesäkäytöstä ympärivuotiseen. Jos mieli muuttuu ja haluaakin käyttää mökkiä myös talvisin, lisäeristykset jne. on jälkiasennuksena huom. isompitöisiä. Välikatolle nyt saa usein helpohkosti lisäeristyksiä mutta lattia on jo isompi ongelma koska esim. ovet rajoittaa eristevahvuuksien kasvattamista jne. Siinä mielessä miel. 30cm lattiaan ja kattoon vaikka 40cm vaikka kesäkäyttö olisikin alkuperäinen käyttöajatus.
Hiirelle kelpaa mineraalivilla oikein hyvin. Hiiristä ei pääse eroon kuin verkoilla tms. estämällä hiirien pääsy eristeisiin pesiä rakentamaan- ammattilainen1
kyllä hiiristä pääsee eroon loistavasti ns. hiiribaareilla joita sijoitetaan jo ennen lumen tuloa tarpeellinen määrä nimen omaan talon ulkopuolelle jolloin hiirikanta ympäristöstä tapetaan ennenkuin on niin kylmä että ne alkaa hakeutumaan sisätilohin. toimii kokemus 15 vuotta.
- Hyviä neuvoja?
Kiitoksia tähänastisista vastauksista.
Mökki tulee tosiaan pääasiassa kesäkäyttöön ja todennäköisesti myös silloin tällöin talvikäyttöön. Verkkosähköäkään ei välttämättä tule (peruslämpö poissuljettu) mutta paneelit ja invertterin kautta 230V koko tupaan vähintään.
Lisätään sen verran että mökki (ison valmistajan toimittama) tulee pilariperustuksille ja tuo verkkohomma on ollut mielessä jyrsijöitä ajatellen. Toinen vaihtoehto (minusta parempi) jota ajattelin on pilarien yläpään pellitys ("tippalista") joka estänee noiden elikoiden pääsyn rakenteisiin.
Puunsuojaukseen ulkopintaan olen ajatellut esim. Tikkurilan Akvacoloria tai vastaavaa vesiohenteista puunsuoja-ainetta juuri tuon hengittävyyden vuoksi.
Tuon muovi/ei-muovia (ylä- ja alapohjaan) kysymyksen esitin juuri siksi että haluan todella punnita kumpi vaihtoehto tässä on parempi. Villaa tulee todennäköisesti 200mm yläpohjaan ja 150 alapohjaan. Jos laittaa höyrynsulkupaperin (jossa siinäkin on muovia) pitää eriste olla jotain muuta kuin mineraalivillaa että pystyy luovuttamaan kosteutta- näin olen ymmärtänyt.
Mielelläni kuulisin lisää nimenomaan tähän tapaukseen liittyen.- Hyviä neuvoja?
...tarkoitin siis ilmansulkupaperia tuossa
- Jkkoopp
Muovi pois. Kerää kastehelmeä kun lämmiät talvella eli villat homehtuu
- minävaantaas
hiiret kyllä pääsevät verannan/kuistin/rappusten kautta mökkiin, pilarit ei niitä pidättele. laskuvaran takia ikkunoiden yläpuolella villaa, sentinkikn rako ja hiiri juoksee sisälle, sama katolla. siksi suosittelin uretaania tms. jottei hiiret viihdy, villoissa ja sellussa ne tykkää kaivella ja pesiä. uretaani on myös itsessään höyrynsulku, joten se automaattisesti tullee asennettua paremmin kuin muovit...
- r i (amk)
Jkkoopp kirjoitti:
Muovi pois. Kerää kastehelmeä kun lämmiät talvella eli villat homehtuu
"Muovi kerää kastehelmeä". Kyllä joissakin olosuhteissa hetkellisesti, mutta huom: se jää sisäpuolelle, josta se kuivuu ilmanvaihdon mukana.
Ilman höyrynsulkua sen kastehelmen tehnyt vesihöyry menee villan sisään, johon se tiivistyy. Sieltä se ei kuivu!
Jokainen on uskossaan onnellinen, ja jos on niin fanaattinen ettei usko fysiikkaan (esim http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosteus ) niin vähintä mitä voi tehdä on edes valita oikea villatyyppi tällaiseen rakenteeseen! - p r o (res)
r i (amk) kirjoitti:
"Muovi kerää kastehelmeä". Kyllä joissakin olosuhteissa hetkellisesti, mutta huom: se jää sisäpuolelle, josta se kuivuu ilmanvaihdon mukana.
Ilman höyrynsulkua sen kastehelmen tehnyt vesihöyry menee villan sisään, johon se tiivistyy. Sieltä se ei kuivu!
Jokainen on uskossaan onnellinen, ja jos on niin fanaattinen ettei usko fysiikkaan (esim http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosteus ) niin vähintä mitä voi tehdä on edes valita oikea villatyyppi tällaiseen rakenteeseen!Ei auta muovi jos villoitus on hutiloiden tehty. Viime talvena ullakolle tuli tehtyä mh (asiakkaalle) ja villojen väleissä oli kuuraa missä oli rakoja.
Sama juttu ns. kylmäsiltojen kanssa. Märkänee muovien kanssa tai ilman.
Ja mikähän se mahtaa olla liimapuulle oikea villatyyppi?
- mökkiläinen
Pääasiassa sulan kelin käytössä oleva möksä meilläkin, joulu-maaliskuu kylmillään. Pilariperustus, alapohjassa 200mm selluvillaa ilmansulkupaperilla ja yläpohjassa 150mm pellava samaisella paperilla. Peltejä ei ole pilareiden päällä eikä mitään verkkoja alapohjassa, en ymmärrä mistä hiiret tulisivat jos ei sinne karmeita rakoja jätetä. Hirret on maalattu tervamaalilla joka on aikaisemmin hyväksi havaittu, merkkiä en mainosta mutta muutama valmistaja löytyy haulla.
- ge ethet
älä herrajumala näiltä palstoilta tietoa hae. Tämä on kuuluisa palsta siitä, että ammattilaiset käy lukemassa näitä sivuja kun huvituksia kaipaavat, niin tyhmiä näiden palstojen vakioviisastelijoiden pätemisentulokset ovat.
- Kyllähän määtiiän
Eli villan kanssa höyrynsulkumuovit.
Itsellä nyt 8. vuosi menossa tällaisen rakenteen omaavan hirsimökin kanssa. Talvisin on satunnaista käyttöä, mutta tosiaan pääosin kesäisin.
Kun vain muistaa huolehtia mökin kuivatuksesta lähtiessä, niin pysyy raikkaana.
Itse jätän lähtiessä tulipesiin hitaat tulet, niin kuivuu paikat hyvin. Tällöin on syytä varmistaa paloturvallisuus.
Ei "tuoksu" petivaatteet mökille.- Hyviä neuvoja?
Kiitos kokemuksen jakamisesta. Tuota "kuivattamista" olen itsekin ajatellut ja yleensä riittävää tuuletusta. Mitä jos jättäisi tuollaisesta esim. alhaalta ja ylhäältä yhden tuuletusluukun auki talvella kun poistuu paikalta. Onko huonompi vai parempi? Pääsisi ilma ainakin vaihtumaan!
- minävaantaas
Hyviä neuvoja? kirjoitti:
Kiitos kokemuksen jakamisesta. Tuota "kuivattamista" olen itsekin ajatellut ja yleensä riittävää tuuletusta. Mitä jos jättäisi tuollaisesta esim. alhaalta ja ylhäältä yhden tuuletusluukun auki talvella kun poistuu paikalta. Onko huonompi vai parempi? Pääsisi ilma ainakin vaihtumaan!
tarpeellinen vaihtuvuus on kun jätät pellin auki takasta, tai ainakin hieman raolleen. sekä tuloilmaventtiilit tai ikkunoiden rakoventtiilit, luukun päältä 10cm tiivistettä pois...tms... tapoja on satoja.
Noista pintakäsittelykysymyksistä en ole kovin hyvin perillä. Itse soittelisin niistä asiantuntijalle - esimerkiksi Tikkurilan maalauslinjalle.
Eristykseen laittaisin itse puukuitueristeet ja ilmansulkukankaat tai -paperit. Rakenne, joka kykenee kuivumaan molempiin suuntiin lienee parempi ratkaisu noiss aoloissa, kun lämpötilat ja kosteuden virtaussuunnat saattavat vaihdella. Puukuitueristeillä eristetty rakenne on myös hitusen vähemmän herkkä kosteudelle, koskapa puukuitueristeen kyky "varastoida" kosteutta on paljon mineraalivillaa parempi.- y5y
Vihonviimeinen paikka hakea tietoa maaleista on valmistajan edustaja. Ei ole vanha asia kun iltapäivä-lehdessä oli oikein maksettu mainos missä em. kaltainen "asiantuntija" (lobbari joka saa maksun mainostaessaan palkkansa maksavan valmistajan tuotteita) neyvoi ostamaan kaikki työnantajansa tuotteet uhkakuvia luomalla.
- hyviä neuvoja?
y5y kirjoitti:
Vihonviimeinen paikka hakea tietoa maaleista on valmistajan edustaja. Ei ole vanha asia kun iltapäivä-lehdessä oli oikein maksettu mainos missä em. kaltainen "asiantuntija" (lobbari joka saa maksun mainostaessaan palkkansa maksavan valmistajan tuotteita) neyvoi ostamaan kaikki työnantajansa tuotteet uhkakuvia luomalla.
osmolta tuntuu löytyvän hengittävää tuotetta sekä sisä- että ulkopintoihin (seinät ja lattiat) joten täytyypä tutkiskella niitä tarkemmin.
- Tim Berman
hyviä neuvoja? kirjoitti:
osmolta tuntuu löytyvän hengittävää tuotetta sekä sisä- että ulkopintoihin (seinät ja lattiat) joten täytyypä tutkiskella niitä tarkemmin.
jos jotain tutkia haluat tutki hiukan muutakin kuin sanaa hengittävä. Sen nimellä kun myydään paljon eri juttuja jotka ei todellakaan hengitä. Muotisana jolla myydään paljon p-skaa.
On se jännä miten ennen vanhaan mökit yms. eivät homehtuneet jne. ilman minkäänlaisia pintakäsittelyä.....?
EI ole vanha asia kun juttelin ammattilaisen kanssa joka paitsi ensin pesi myrkyillä ja sen jälkeen suojasi ostamansa puumateriaalin koska kukaan ei tiedä milloin puu on kaadettu tilanteessa missä ennen puuaines kaadettiin AINA sopivana ajankohtana home- yms ongemlien välttämiseksi. Esimerkkinä.
- Pökköä pesään
Ei se hirsirakennus homehdu ainakaan satunnaisen talvilämmityksen takia,
- Mökkihirssi
Juurikin näin. Lautamökit ne peruslämpöä tarvii.
- Hyviä neuvoja?
Kiitokset kaikille vastaajille!
Olen hieman tutkiskellut asiaa lisää ja taidan laittaa ala- ja yläpohjaan sekä noihin yläkerran päätyihin puukuitueristeen ja ilmansulkupaperin. Saa sitten tupa (ja myös saunarakennuksen erillinen tupaosa) hengitellä ihan vapaasti.- Utelias U
No se on varmasti hyvä ratkaisu. Minkälainen perustus mökkiin tulee?
- Hyviä neuvoja?
Utelias U kirjoitti:
No se on varmasti hyvä ratkaisu. Minkälainen perustus mökkiin tulee?
Pilarit.
- mökkinakertaja
Samoja kysymyksiä itsekin taannoin mietin ja etsin vastauksia. Nyt on mökki ollut käytössä ja pari kesää ja ainakin vielä vaikuttaisi valintani kelvollisilta, saa nähdä kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä mikä on tilanne... Mutta hyvin tuo on talvehtinut. En ole lämmittänyt talvella ollenkaan mutta käynyt säännöllisesti katsomassa että kaikki on kunnossa.
Minulle tuli 180 mm paksusta lamellihirrestä rakennus joka on talvet täysin kylmänä. En antanut laittaa mitään muovikalvoja mihinkään, selluvillasta (300 mm) tuli kattoeristys ilmansulkupaperi ja lattiaan muistaakseni 250 mm ja paperit ennen lankkuja. Sisäseinät käsittelin kertaalleen suvi-saunasuojalla (puhtaanapidon helpottamiseksi) ja ulkopinnat heti rakennuskesänä värittömällä kuultavalla puunsuoja-aineella. Tänä kesänä sitten värillisellä (Pinotex) kertaalleen ja kaunis tuli. Otsalaudat, vuorilaudat ja terassin pylväät maalasin ensin öljypohjalla ja sitten akryylimaalilla päälle. Nyt jos tekisin niin värittäisin nuokin kohdat vain kuultavalla (nykymaalit on huonoja peittämään, etenkin valkoinen).
Puu ei tarvitse mitään suojaa kestääkseen sen sata vuotta ja hirret vieläkin pidempään, mutta harmaantumisprosessin aikana ulkonäkö ei välttämättä ole kaunein mahdollinen ja se vaihe kestää kymmeniä vuosia tai ainakin sen kymmenen. Puunsuoja-aineet ovat vain väritystä, ei ne sitä puun elinkaarta sen ihmeemmin paranna, jossain tapauksissa jopa lyhentävät jos on kalvoa eikä kosteus pääse puusta pois. Siksi ohut kuultava on minusta paras, siitä en ole kuullut moitteen sanaa mistään. Liekö väliä onko kuultava vesiliukoinen vaiko tärpättiohenteinen, itse suosin jälkimmäistä.- Joplllk
Juurikin noin. Ja todella jos haluaa harmaannuttaa mökkinsä luonnollisesti, niin pintaa ei saa käsitellä millään puunsuoja-aineella. Sitten se harmaantuminen vasta kestääkin vuosikymmeniä. Katselin mökkiä, jossa oli joku peruskylläste ja sen jälkeen jätetty harmaantumaan. Mökki oli tehty 15 vuotta sitten ja hirret oli edelleen kirkkaan ja täplikkään sekainen. Oma rakennus on ollu nyt seitsemättä vuotta ja väri alkaa olla jo aika tasaisen harmaa. Räystäiden alla seinien yläpuolella vielä jonkin verran puun omaa väriä. Mutta "pahin" alkaa olla jo ohi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401