Firmalle järkkäri

A.Tööri

Tarkoitus kuvata suuri määrä tavaraa uuteen kuvastoon, välineet hakusessa. Kuvattavat tuotteet kooltaan tulitikkuaskista autonrenkaaseen. Kuvien ei rarvitse olla studiotasoisia. Mikä kamera, objektiivi ja muut varusteet? Kuvaamisesta ei juuri kokemusta ja kamera menee projektin jälkeen kotikäyttöön. Ehdotuksia välinevaatimuksista?

Kuvat otetaan hämärässä varastossa, riittääkö valo?

4

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • B.Tööri

      Aloitetaan valosta.
      Tarvinnet pari lamppua (esim työvaloled) ja valonhajoitinta (sateenvasrjo tms) sekä heijastimen (esim styrox-levy).

      Kuvauspöytä (mikä tahansa matalahko) ja taustakartonki sekä kameralle tukeva jalusta.

      Kameraksi esim joku Pentax K ja onjektiiviksi Tamron 90 mm makro.

      Eiköhän noilla pärjänne

    • Tööri itsekin

      Kameran ei tuollaisessa käytössä tarvitse olla kummoinenkaan. Aloittelijatasonkin APS-C-kennoiset järkkärit (aakkosjärjestyksessä Canon, Nikon, Pentax, Sony...) piisaavat mainiosti. Optiikan polttoväli saa olla pitkähkö ja makro-objektiivi on tuossa leikissä vakio-objektiivia parempi. Halpojen järkkärirunkojen mukana myydään useimmiten 18–55 mm:n ns. kittizoomia. Rungon ja objektiivin voi toki ostaa erikseenkin, mutta minä ottaisin kameran kittinä ja ostaisin tuon pidemmän (90 tai 105 mm) makrolasin lisäksi. Sille 18–55-milliselle löytyy käyttöä sitten kun kamera jää projektin jälkeen kotikäyttöön.

      Kuvastotasoiset kuvat otetaan taidolla, välineet eivät ratkaise onnistumista.

      Valaistukseen kannattaa panostaa ja perehtyä mm. terävyysalueen hallitsemiseksi (himmennysvara!) ja kuvattavien kohteiden yksityiskohtien erottumiseksi. Valaistuksen laadulla (valolähteen tyypillä) on suuri merkitys myös oikean värintoiston kannalta. Rohkenisin melkeinpä väittää, että kuvastokuvia kuvattaessa valaistusjärjestelyt ovat tärkeämmät kuin kamerakalusto!

      Kunnon jalusta on noissa hommissa enemmän kuin poikaa! En lähtisi laukomaan käsivaralta.

    • jos on tilaa varastossa niin tuosta tilpehöörit kuvaukseen:

      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/31245/dkqgn/Falcon-Eyes-SSK-3150D-studiopaketti

      niinkuin tööri itsekin sanoi, kameralla ei ole niin väliä. jos mahdollista niin osta kamera jossa on kääntyvä näyttö.huomaat sen tarpeellisuuden.

      itse otin lasitavarasta (n 150 kuvaa) canon 60D:llä ja EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS kittiputkella ja kelpasi asiakkaalle. meni painotuotteeksi.

      tuollainen valoteltta oli pikkutavaroille:

      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/36648/crfgs/Falcon-Eyes-60-X-60-cm-valoteltta

      varasto kannattaa muuten pitää pimeänä ettei kiiltäviin esineisiin tule ikäviä peilauksia koko varastosta :)

      kunnon tukeva jalusta lisäksi tietenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe