Tarkoitus kuvata suuri määrä tavaraa uuteen kuvastoon, välineet hakusessa. Kuvattavat tuotteet kooltaan tulitikkuaskista autonrenkaaseen. Kuvien ei rarvitse olla studiotasoisia. Mikä kamera, objektiivi ja muut varusteet? Kuvaamisesta ei juuri kokemusta ja kamera menee projektin jälkeen kotikäyttöön. Ehdotuksia välinevaatimuksista?
Kuvat otetaan hämärässä varastossa, riittääkö valo?
Firmalle järkkäri
4
332
Vastaukset
- B.Tööri
Aloitetaan valosta.
Tarvinnet pari lamppua (esim työvaloled) ja valonhajoitinta (sateenvasrjo tms) sekä heijastimen (esim styrox-levy).
Kuvauspöytä (mikä tahansa matalahko) ja taustakartonki sekä kameralle tukeva jalusta.
Kameraksi esim joku Pentax K ja onjektiiviksi Tamron 90 mm makro.
Eiköhän noilla pärjänne- B.Tööri
Valoa läpäisevä kuvaustausta helpottaa varjojen hallintaa
esim http://www.verkkokauppa.com/fi/product/27796/ckmnf/Falcon-Eyes-SPK-1W-taustakangasteline-valkoinen-taustapaperi
- Tööri itsekin
Kameran ei tuollaisessa käytössä tarvitse olla kummoinenkaan. Aloittelijatasonkin APS-C-kennoiset järkkärit (aakkosjärjestyksessä Canon, Nikon, Pentax, Sony...) piisaavat mainiosti. Optiikan polttoväli saa olla pitkähkö ja makro-objektiivi on tuossa leikissä vakio-objektiivia parempi. Halpojen järkkärirunkojen mukana myydään useimmiten 18–55 mm:n ns. kittizoomia. Rungon ja objektiivin voi toki ostaa erikseenkin, mutta minä ottaisin kameran kittinä ja ostaisin tuon pidemmän (90 tai 105 mm) makrolasin lisäksi. Sille 18–55-milliselle löytyy käyttöä sitten kun kamera jää projektin jälkeen kotikäyttöön.
Kuvastotasoiset kuvat otetaan taidolla, välineet eivät ratkaise onnistumista.
Valaistukseen kannattaa panostaa ja perehtyä mm. terävyysalueen hallitsemiseksi (himmennysvara!) ja kuvattavien kohteiden yksityiskohtien erottumiseksi. Valaistuksen laadulla (valolähteen tyypillä) on suuri merkitys myös oikean värintoiston kannalta. Rohkenisin melkeinpä väittää, että kuvastokuvia kuvattaessa valaistusjärjestelyt ovat tärkeämmät kuin kamerakalusto!
Kunnon jalusta on noissa hommissa enemmän kuin poikaa! En lähtisi laukomaan käsivaralta. jos on tilaa varastossa niin tuosta tilpehöörit kuvaukseen:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/31245/dkqgn/Falcon-Eyes-SSK-3150D-studiopaketti
niinkuin tööri itsekin sanoi, kameralla ei ole niin väliä. jos mahdollista niin osta kamera jossa on kääntyvä näyttö.huomaat sen tarpeellisuuden.
itse otin lasitavarasta (n 150 kuvaa) canon 60D:llä ja EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS kittiputkella ja kelpasi asiakkaalle. meni painotuotteeksi.
tuollainen valoteltta oli pikkutavaroille:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/36648/crfgs/Falcon-Eyes-60-X-60-cm-valoteltta
varasto kannattaa muuten pitää pimeänä ettei kiiltäviin esineisiin tule ikäviä peilauksia koko varastosta :)
kunnon tukeva jalusta lisäksi tietenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654