Äiti kohtelee mua kuin jotain 3 vuotiasta jolla ei ole mitään oikeuksia. Mitäs oikeuksia lapsilla on laen mukaan?
Olisi kiva jos vastaisitte näihin kysymyksiin
-onko vanhemmilla lupa katsoa lapsen puhelimen viestiin tai stalkata netissä käyntä?
-saako vanhemmat lyödä lasta? jos ei niin mitäs siitä seuraava jos poliisi saa tietää asiasta että niin on käynyt
kertokaa myös muita 12 vuotiaan oikeuksia!
kiitos jo etu-käteen
12 vuotiaiden oikeudet
4
94
Vastaukset
- Vastaus ensinmäiseen
Vanhenmilla EI OLE oikeutta katsoa lasten viestejä puhelimesta ilman lapsen lupaa (Kirje/Viestintäsalaisuus) ELLEI itse viesti ole saatavilla ilman että vanhempi tekee mitään toimia (eli jos puhelimesi on auki ja vanhempi voi nähdä viestin ilman että hän koskee puhelimeen niin silloin se on ihan luvallista.)
Wikipediasta:
Kirjesalaisuus on useimmissa Euroopan maissa voimassa oleva perusoikeus. Se tarkoittaa, että vain ja ainoastaan kirjeen vastaanottaja saa avata kirjeen ja lukea sen sisältämän viestin.
Vastaava salaisuus koskee usein myös esimerkiksi erilaisia sähköisen viestinnän muotoja.
Kirjesalaisuuden rikkoja voidaan tuomita rikoslain perusteella viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
HUOMAA kuitenkin että:
Holhouslaissa on kuitenkin säännös, jonka mukaan holhoojalla on ilman holhottavan suostumusta oikeus avata sellaisia holhottavalle saapuneita kirjeitä, joiden voidaan lähettäjän nimen tai muun erityisen seikan perusteella päätellä koskevan asiaa, josta holhoojan tulee tietää. - --ä--
Ja pahoinpidellä ei saa ketään, ei lasta eikä aikuista. Poliisi ilmoittaa asiasta sosiaalihuoltoon ja he alkavat siltä puolelta hoitaa asiaa. Jos selviää, että kyseessä on rankempi tapaus, niin huostaanotto ja lapsen sijoitus pois kotoa on sitten ne "äärimmäiset" vaihtoehdot.
- Emotyttö_01
Molempiin ei todellakaan. Onneks mun vanhemmat ei oo viel kohdellu mua tolleen!
Ihan törkeetä. Kytät eikä sossut tykkäis asiasta.
"kuin jotain 3 vuotiasta jolla ei ole mitään oikeuksia"
Ei kyllä 3-vuotiastakaan saa lyödä...
Ja periaatteessa kirjesalaisuuskin pätee 3-vuotiaisiin, mutta sen asian noudattaminen ei välttämättä ole kovin mielekästä... XD
p.s. Ilmoita poliisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351208
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34781Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 14570
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä23512Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott29496Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .14462Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver14451- 20436
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad18435