Kuvaan omaksi ilokseni ja hieman työtarpeisiin .
Olen opetellut Canonin 600D:llä (18 -55mm) ja haluaisin hankkia siihen nyt kohtuuhintaisen laajakulmaobjektiivin.
Käyn pääntyhjennys reissuilla merenrannoilla ja muutenkin haluaisin kuvata "isoja" maisemia :)
Pää meni kaupassa sekaisin, joten löytyisikö täältä hyviä vinkkejä ja apua.
Laajakulmaa harrastelijalle
9
253
Vastaukset
- Kolme lasia
Jos 14-millinen on jo riittävä irtiotto nykyisestä 18 mm:stä (zoomisi laajispää), saattaisi tämä olla jotakin:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/30868/ckmth/Samyang-14mm-f-2-8-IF-ED-UMC-Aspherical-kasitarkenteinen-laa
Tuo Samyang on käsitarkenteinen, mutta sen ei pitäisi olla ongelma eikä mikään noilla milleillä.
Jos haluat zoomausmahdollisuutta ja vieläkin laajempia kuvakulmia, voisi ratkaisu löytyä Sigmalta:
http://www.rajalacamera.fi/sigma-eos-10-20-4-5-6-ex-dc-hsm-objektii.html
Jos lasi saa maksaa vähän enemmän (ja tarjota sen vastineeksi zoomiksi ihan kelvollista optista laatua ja valovoimaakin), voisi kiinnostava ratkaisu olla tässä:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/24506/djhch/Tokina-AT-X-116-PRO-DX-II-11-16mm-f-2-8-laajakulmaobjektiivi
Itselläni ei ole kokemusta yhdestäkään edellämainitusta. Kuvaan vastaavat näkymät Nikonilla ja 10–24-millisellä Nikkor-zoomilla. ostin tuon tokinan yli vuosi sitten enkä ole katunut.
rakennuskuvauksessa se on ihan ykkönen ja sisäkuvissa. toki maisemissakin ihan ok.
alkujaa harkitsin tuota samyangia ja olen tyytyväinen etten ostanut sitä vaan tuon 2x kalliimman tokinan.
suosittelen- kokemusta on noista
Samyang tekee edullista ja kelvollista optiikkaa. Komppaan sitä.
- tietäjä92
Miten olisi paljon kehuttu EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM? Tuon 18-55 mm:n suuri ongelma laajakulmapäässä on valtava tynnyrivääristymä.
- maisemiin
Minusta Samyangin 16 millinen on hinta-laatusuhteeltaan paras maisemakuvausobjektiivi.
- tynnyrivääristymän
saa korjattua kuvankäsittelyohjelmalla, jopa kameran mukana tulevalla.
- Miten on?
Onnistuuko korjaus myös kolmannen osapuolen optiikalla?
Miten on? kirjoitti:
Onnistuuko korjaus myös kolmannen osapuolen optiikalla?
onnistuu.
- profiililla
Miten on? kirjoitti:
Onnistuuko korjaus myös kolmannen osapuolen optiikalla?
Mitä tarkoittaa kolmannen osapuolen optiikka?
Kuvankäsittelyohjelmalla onnistuu korjaaminen millä tahansa objektiivilla kuvatussa kuvassa (osapuolien lukumäärästä riippumatta).
Useimmiten korajaus onnistuu ”automaattisesti” ns. profiililla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654