Kamalan makuinen ruoka

Se Peteus

Ei ruokaa sovi moittia, eihän? Kaikki pitää syödä ja lautanen aivan puhtaaksi, muista se! Niin äitivainaa opetti minulle lapsena.

Kuulun siihen wanhan hywän ajan sukupolveen, jossa opetettiin tuollaiset ruokailuutottumukset. Niin ovat opit jääneet mieleen, että vieläkin tulee, ettenkö sanoisi nuoltua, ruokalautanen puti puhtaaksi. Ajattele, monet näkevät jossain nälkääkin, muistutettiin. Ruoka on arvokasta.

Nyt kun käy ulkona syömässä näkee usein fiksuinakin itseään pitäviä ihmisiä ruokailemassa, sellaisia joiden pitää briljanteerata ja jättää syömättä lautaselleen aikamoisen isohkon osan annoksesta. Se on n i i n nykyaikaa ja olevinaan hienoa, että!

Mutta palaan lapsuusaikaan. Eka ja toka luokalle kansakoulussa tarjottiin murkinaksi kauravelliä!!! Voi sitä akanoitten ja muiden sellaisten määrää vellin seassa. Melkein aloin täristä inhosta kun sellainen lautanen eteen tuotiin. Kun se osa vellistä tahtoi aina jäädä kurkkuunkin niin että alkoi yskittämään. Oliko pohjaanpalanuttakin, vai mitä. Pahaa se lapsesta oli, väkisten tuli syötyä. Tätiopettaja seisoi jossain taustalla ja vahti, että lautaselta tuli kaikki popsittua.
En soisi kellekään lapselle enää sellaisia.

Ei ikinä enää senjälkeen ole tullut syötyä pakolla eikä ilmaiseksi tarjottunakaan moista ruokaa.

Olen siis huono ihminen. Kasvatukseni on osittain epäonnistunut. Hylkäänhän kauravellit. Onko teillä muilla muistoja lapsuusajan pahanmakuisesta ruoasta?

13

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *****'

      Ei, äiti ja mummot olivat herkkujen valmistajia.
      Kaikki ruokahan saadaan osaamattomana epäonnistumaan.
      Ja lähes kaikki on hyvää, kun se on oikein tehtyä.
      Entisen työkaverin ruokailua oli kamala katsoa yhteisessä, upeassa ruokalassamme.
      Aina kasasi korkean vuoren ruokaa, söi korkeintaa puolet, sitten länttäsi lautaselle paperiservietin ja leivän jäännökset ruoan sekaan, niitä vielä sekoitellen.

    • ei tähtiainesta

      Eduskunnassako olit, kun upeassa ruokasalissä söit ?
      Minulla ei ollut aikaa muitten syömisiä tuijotella, söin omat eväät takahuoneessa, siellä muutkin haukkasivat eväsleipänsä ja lepuuttivat jalkojaan.

      • ******

        Lounaaseen oli aikaa käyttää puoli tuntia, hyvin siinä ehti, kun ei ollut kiire tupakalle ulos.
        Sama sakki yleensä aina samassa pöydässä.
        Jokainen tekee omat uravalintansa. Upealla tarkoitin maistuvaa ja terveellistä ruokaa.

        Kyllä silti ihmisen luulisi omaavat ihmistavat syödessään, eikä ottavan liikaa ruokaa leikittäväkseen. Ainahan sitä oli mahdollisuus hakea toisenkin kerran, itsepalvelussa.


    • Lorena*

      Joskus käyn lounaalla ulkona ihan sisäruokinnan vaihtelun vuoksi. Usein huomaan maksaneeni 10€ lounaasta miltei turhaan. Sillä lounasruokalat käyttävät paljon einespalveluita, siis pakastettua valmisruokaa joka lämmitetään tarjolle, mikä niissä päällimmäisenä maistuukaan - vesi! Ja nahkaperunat!!

      Kerta toisensa jälkeen palaan kotiruokintaan sillä tiedän mitä höystöjä siihen olen laittanut. Kuten huomata voi, olen kotiruuan ystävä, vaikka ruuan valmistaminen yhdelle henkilölle tuleekin kalliimmaksi kun käydä lounasruokalassa.

      Tähän aikaan vuodesta kotimainen sato on parhaimmillaan,kannattaa maistella kesän makuja, porkkanat suorastaan tihkuvat karotteenia, makeita ovat nauriitkin kun ne grillissä paistelee kypsiksi, hiukan kuorta sivuun ja lusikalla saa hyviä annospaloja vaikka nokareen voita kyytipojaksi laittaisi aina makoisampia ovat! Perunoista Siikli on tähän aikaan parhaimmillaan, samoin tomaatit, kurkut, parsat sekä kaalit. Mikä sen makoisampaa on kun Norjalainen lammaskaali ja itse valmistetut kaalikääryleet.
      Nautitaan syksyn antimista - hyvää ruuan valmistus intoa!

      Eilen paistoin porkkanasämylöitä, ovat aivan toisenmakuisia kun kauppojen runsaalla hiivalla kohotetut höttös-sämpylät.
      Onhan eläkeläisellä aikaa nauttia ruuanlaitosta varsinkin kun suomalaiset vihannekset on todettu erittäin vitamiinipitoisiksi ja puhtaiksi elintarvikkeiksi.

    • en usko

      että kotiruoka maksaa enempää yhdelle kuin useammalle. Voithan sinäkin laittaa ison annoksen vaikka laatikoita ja kastikkeita ja pakastaa annoksina. Tietysti jos syö kerralla ohjeen neljän hengen ruuat, tuleehan se kalliksi, pitää vaatteetkin uusia. Osta pienet kattilat ja pannut niin ei jää sinne ison astian seiniin.
      En ole koskaan kunnon lounasta ulkona kympillä syönyt, uhraan enemmän ja köyn vain harvoin ja katson että saan vastinetta rahoilleni.

      • Lorena*

        Tukeuduin jutussa ravitsemusterapeutin antamiin arvioihin, joita pidän ainakin todenmukaisena vastauksena. Tällä seudulla lounasruokailun hinta on 8 € -11 € riippuu siitä syökö lounaan keitolla ja jälkiruualla=kahvi vai pelkän pääruuan sisältää juoman sekä leivän. Tietysti hinta on toinen jos aterioi á la carte - tilausruuan.

        Yhden henkilön eläminen on kalliinpaa koska kulut maksetaan yhden henkilön kukkarosta jos ja kun perheessä on esim 2 henkilöä, kulut tulevat maksuun kahden henkilön kukkarosta.
        En oikein usko että kattiloden koko vaikuttaisi aterian hintaan muista tekijöistä hinta muodostuu. Naljailla aina voi.


    • ,,,,,,,,,,,,,,

      Mutta kun kahdelle pitää olla kaksinkertainen määrä ruokaa, vaikka se kahden kukkarosta maksetaan, se on yhtä ihmistä kohtaan sama. Ei tuo mitään naljailua minun mielestä ole. Asuminen on tietysti kahdelle halvempaa, voi katsoa samaa telkkaria ja lukea samaa lehteä ja ajaa samalla autolla. . Tosin kahden hengen asunto on usein isompi.

    • ei saa ruokaa --

      pilata lisäaineilla !





      Kaupan valmisruuat maistuu pahalta, samoin leipä on menny pilalle,
      ruokien paha maku johtuu lisäaineeista, esm homeenesto, sun muut pilaantumista estäistä aineista,
      joskus leipään lisätään jotain " mallasta " tai jotain lisäainetta siksi että on m u k a syytä nostaa hintaa,,
      pikkusen naurattaa,
      eikö leivän valmistajat ymmärrä, että aiakkaat kyllästyy makeutus ja lisäaineilla maustetuihin leipiin, EI leipä SAA maistua sokeriselta yööök ,
      leivän pitää olla suolasta, maistua aidolle viljanmaule, kuten ennen,
      pitkään syötynä valmisruokia niihin elimistö kyllästyy, alkavat jopa yököttämään,
      joten niitten terveellisyys ihmisen elimistössä täytyy olla kyseealaista,
      kotona valmistettu ruoka tuoreista puhtaista raakaaineista maistuu todella hyvälle,
      suorastaan on herkkua , kaupan ruokiin verrattuna,
      valmisruuan valmistajille pitää tehdä kysymys,
      ONKO pakko käyttää lisäaineita niin paljon että leipä ja valmisruoka alkaa tympimään,

    • Minusta mukavaa,kun tekee itselleen ruokaa.. Eihän se tietenkään maistu kamalalta,koska,huonoa ei kannata tehdä,että ei mene aineet hukkaan..Kaksi kertaa v oi syödä peräkkäin ja sitten pistää pakastimeen,ettei montaa päivää joudu samaa ruokaa syömään..Harvoin tulee mitään heitettyä pois.. Valmiita ruokia en osta,kun en ole keksinyt ,mikä niistä olisi maukasta! Lapsenlapselle ostan joskus maksalaatikkoa,kun hän pitää siitä.. En tiedä onko hyvää,en ole koskaan maistanut..Ei näytä hyvältä,minun mielestäni.. Jos on päiviä,että ruoka ei maistu,niin silloin värikästä salaattia paljon.

    • Se Peteus

      Kotiruoka on parasta.

      Lpsen mieleen jäi vain ikuisesti pahalta tuntuva kauravelli. Ette taida tunte sitä?

      • maistuis varmaan

        Minä söin joskus äidin tekemää hyvää nokkossoppaa, ja isäkin oppi sienten maailman.


      • ei voi moittia

        kaurapuuroakaan kun sen kotona laittaa,





        kaurapuuro on sillointällöin syötynä oikein hyvää,

        pidän juuri vellimäisestä, ei hirveen paksusta puurotönkistä,


      • ,,,,,,,,,
        ei voi moittia kirjoitti:

        kaurapuuroakaan kun sen kotona laittaa,





        kaurapuuro on sillointällöin syötynä oikein hyvää,

        pidän juuri vellimäisestä, ei hirveen paksusta puurotönkistä,

        Mummoni keittämä juuri hieman vellimäinen maitoon, tai osamaitoon keitettynä, vanhan ajan keittoaikaa vaativista hiutaleista, pikkuisen venyvä oli maailman parasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe