mistä apua oppariin, kun englanti ei suju?

rgoahrgiopjaeiprtha

periaatteessa ymmärrän päälinjat, mutta tuntuu, että mulla jää jotain oleellista pois opinnäytetyöstä, tarvitsisin apua muutaman artikkelin tarkastamiseen ja mietin, että mistä tällänen opiskelija voisi saada apua käännöksiin, itse siis ymmärrän pääasiat, mutta multa jää aina jotain termejä kääntämättä

esim. yhessäkin artikkelissa metodina oli gounded theory approach eli mitä tark. suomeksi? ymmärrän kyllä tulokset, mutta tollaset olisi oleellista osata kääntää suomeksi

ideoita mitä teen? isomman työn käännöksistä olen siis jo tehnyt itse!!!! enää tarviin pientä apua!!!!

1

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • happy2help

Itse taas en ole paras suomeksi selittämään kun tutkintoni on ulkomailla. Yritän nyt edes vähän.

Grounded theory approach (Strauss and Corbin) - eli tyyppi on käyttänyt kvalitatiivista aineiston tulkintaa noudattaen "Grounded theory":n periaatteilla (jotkut käyttävät kirjaimellisesti ja jotkut hieman soveltaen). Yleensä, siinä on käytetty haastatteluita tai jotain muuta kirjallista aineistoa (päiväkirjoja, blogeja) joista on etsitty teema alueet (tai koodit joihin kyseinen haastattelun pätkä sopii) ja päästy sitten itse tutkimus kysymyksiin joista muodostetaan sitten hypoteesit jonka perusteella sitten päästään tekemään tutkimusta induktiivisesti (? liekö suomalainen käännös) eli se hypoteesi ei ole tuulesta temmattu tai se ei perustu aiempiin tutkimuksiin. Tosin, monet tutkimukset eivät käytä GT:tä tähän tyyliin (eli alusta asti ilman "etukäteistietoa") ja tekevät vain koodaus ja teema osat tutkiessaan onko hypoteesi "oikea". Tästä on enkuksi paljon asiaa ja väittelyä mikä on oikein ja mikä "väärin"... Netissä on valtava määrä aineistoa GT:stä ja osa on ihan helposti selitetty. Täältä löytyy hyvä selitys mitä siinä tehdään http://www.groundedtheoryonline.com/what-is-grounded-theory 1 - 8 kohdat

Miltä alalta sun oppari on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      30
      5063
    2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      67
      1940
    3. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      113
      1827
    4. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      29
      1744
    5. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1690
    6. Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa

Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p
      Maailman menoa
      235
      984
    7. Kumpi teki aloitteen?

🤗🤗🤗🤗
      Ikävä
      71
      921
    8. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      44
      897
    9. Leikitään tavuleikkiä

Millaiset nimitavut muodostuvat jos yhdistät oman etunimesi ensimmäisen tavun ja kaipaamasi ihmisen etunimen ensimmäisen
      Ikävä
      54
      843
    10. Mitkä on ne piirteet

Mitkä kaivatussasi vetoaa tai mihin ihmiset kiinnittävät huomiota
      Ikävä
      53
      792
    Aihe