Kysymys seksuaalisuudesta

miten on

Miten buddhalaisuudessa, hindulaisuudessa ja esim. Veda-kirjallisuudessa tai valaistuneiden mestareiden opetuksissa suhtaudutaan ihmisen seksuaalisuuteen? Mietin, että kun ihminen kehittyy henkisesti niin jääkö jossain vaiheessa seksuaalisuus pois kokonaan kuvioista? Sillähän vain taataan, että jatkossakin on kehoja, joihin syntyä jälleen. Ja jos ei enää samaistu keho-mieli -identiteettiin niin näkee varmaan, että on nurinkurista yrittää yhdistyä kehollisesti. Minusta tuntuu, että elävä keho ei niin hirveän paljoa eroa kuolleesta kehosta, koska tavallaan syntymäänkin on jo sisällytettynä kuolema. Sellasta zombiemeininkiä siis koko touhu. Silti halujen tukahduttaminen voi olla vaarallista, kuten voidaan ottaa opiksi katolisen kirkon skandaaleista.

10

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZenKivi

      Jos syntymään sisältyy kuolema, niin myös kuolemaan sisältyy elämä.

      Kun buddhalaisuudessa on tärkeää keskitie, niin sekä täydellinen pidättäytyminen ja täydellinen antautuminen seksuaalisuudelle käsitetään kärsimyksen aiheuttajina. Munkit saattavat olla asia erikseen.

      Zenissä sanotaan usein: Katso sitä! Jos seksuaalisuus on ongelma tai se mietityttää, niin kehotetaan usein seuraamaan sitä mitä tapahtuu. Kun katsot naista tai miestä, niin mitä tunnet? Kenties seksuaalista halua joissain tapauksissa? Se on vain jotain mitä tapahtuu. Jos astut naulan päälle, tunnet kipua, eikö totta? Mutta emme kysy silloin, että onko kipu oikein tai väärin, se on kehon tapa kertoa mielelle, että nyt tapahtui jotain,

      Mutta jos katson tarpeeksi tarkasti itseäni, niin varsinainen juttu ei ole tuossa. Kun näen kauniin naisen, tunnen ihailua, kenties myös halua. Se on ok, se on kuin kipu -pelkkä signaali. Mutta varsinainen asia tapahtuu vasta sen jälkeen.

      Syntyy ajatus, joka on seuraus tuosta kokemuksesta. Kuvittelen itseni harrastamassa seksiä naisen kanssa. Syntyy kuvitteellinen nautinto, joka tuo toisenlaista mielihyvää. Minä haluan. Ja siitä syntyy usein ongelma, joko en pääse irti halusta tai yritän kieltää sen. Jään kiinni siihen ajatukseen, tein kumminpäin tahansa. Ellei sitten...

      Käytän sinun lausettasi: jos en enää samaistu keho-mieleen on nurinkurista yhdistyä kehollisesti. Se on hyvä oivallus. Se on pätevä myös toisinpäin: jos en enää samaistu keho-mieleen on nurinkurista välttää yhdistymistä kehollisesti. Jos ymmärrämme nuo filosofisena tai moraalisena lauseena, niillä ei ole mitään merkitystä. Ne ovat vain asian kieltämistä ja kiertämistä. Mutta jos ymmärrämme ne todella kehossa, niin koko kysymys on turha. Seksi on silloin jotain joka tapahtuu tai on tapahtumatta. No biggie? Tärkeintä on nähdä itsensä ja omat motiivinsa.

      • miten on

        Okei. Kesti hieman pitkään kommentoida takaisin. Piti sulatella ja tuumailla, koska kaikenlaista manifestoituu alitajunnastani todellisuuteeni. Käyn nyt tällaista sipulinkuorimisvaihetta lävitse.

        Olet oikeassa. Ei seksuaalisuus sinällään ole ongelma, pelkkiä tuntemuksia kehossa. Ne tulee ja menee aina lopulta. Mutta siitä päästäänkin sitten ihastumisen tunteeseen. No ihastumisen tunnekin on joskus voimakas ja joskus ei, välillä se unohtuu, mutta enimmäkseen se on henkiseen kehitykseen tähtäävää toimintaa häiritsevä tekijä. Esim. aamuisin en enää ehdi meditoida, koska vietän enemmän aikaa peilin edessä. On vähän sekava olo sen takia kun ei malta hiljentyä niin kuin yleensä ja tsekata kuka tai mikä oikeasti olen. Mielen levottomuus saa aikaan, että keskityn vain ulkoisiin asioihin ja yritän järkeillä ja junailla ja suunnitella asioita sen sijaan, että luottaisin elämän virtaan. Halu nostaa rumaa päätään sen sijaan, että luovuttaisin tahtoni ns. korkeamman tietoisuuden käsiin. Toisesta keho-mieli-kokonaisuudesta tulee mielessäni jonkinlainen pakkomielle ja siihen yhdistetään erilaisia ideaalisia mielikuvia, mitkä pitävät yllä ihastumisen tunnetta. Sen sijaan, että ikään kuin etsisin "valoa" sisimmästäni, etsinkin sitä toisesta keho-mieleen samaistuneesta uneksijasta. Se on väärä suunta. Ja juuri tällaisella hetkellä elämä testaa täysillä eli hurmureita ilmestyy yhtäkkiä joka nurkan takaa. Kärsivällisyyskö tähän auttaa, tyyliin "kyllä se ohi menee"?


    • ZenKivi

      Nope, en usko että kärsivällisyydestä on mitään hyötyä tässä tapauksessa. Joidenkin asioiden täytyy antaa tulla itsestään, mutta kuulostaa siltä, että tämä ei ole niitä. Mixi?

      Muutamia juttuja, mitä tulee mieleen, kenties jotain liikahtaa kenties ei...

      Ihastumisessa ei ole mitään vikaa. Se tapahtuu jos on tapahtuakseen. Ja se on hieno juttu, toisesta voi ja saa pitää. Mutta jos luot ideaalista kuvaa toisesta, niin se on eri juttu. Silloin et tsekkaa sitä kuka tai mitä hän on, vaan tsekkaat mitä tai kuka sinä haluat hänen olevan. Ja se tuottaa jossain vaiheessa ongelmia. Tapahtuu valitettavasti melkein kaikissa ihmissuhteissa. Meillä on päässämme kuva toisesta sellaisena kuin uskomme/haluamme hänet nähdä. Ja me seurustelemme sen kuvan kanssa, emme sen todellisen ihmisen.


      Jos teet "sipulinkuorintaa", niin tarkkaile kaikkea mikä nousee esteeksi sille. Sitä ei tarvitse sulkea pois, mutta mieli on ovela. Se pyrkii kehittämään sijaistoimintoja, häiritsemään. Peilin edessä seisominen voi olla hyvin hienovarainen vihje siitä. Mieli ei halua käsitellä niitä asioita joita nousee, se ei halua olla rajoilla jatkuvasti. Mihin olemme tottuneet on rutiini ja muuttumattomuus, joka nousee pelosta. Kun mikään ei muutu liikaa kerralla, koemme olevamme turvassa.

      Mutta "sipulinkuorinta" ei toimi sillä tavoin. Mikään ei ole pohjimmiltaan hallinnassa, turvallista. Siksi se voi muuttaa kaiken. Kaikki arkitajunnan alta tulee esiin ajan kanssa. Asiat ikäänkuin palaa loppuun, kunnes ei ole mitään jäljellä. Jos annat sen tehdä sen. Useimmat eivät anna, vaan jämähtävät johonkin. Jossain tulee raja, jonka taakse ei halua nähdä. Tulee pohjakosketus, ja jos sen yli uskaltaa niin mikään ole ennallaan.

      Ja tämä viimeinen on biggie... Jos teet ihannekuvaa jostain toisesta ja huomaat sen, niin käännä myös toisinpäin. On nimittäin sairaan helppoa jäädä koukkuun ihannekuvaan itsestään - uudesta " tosi henkisestä, korkeamman tietoisuuden itsestä". Ja sitten lähdetään kehittämään sitä edelleen. Etsitään lopullista perimmäistä todellisuutta, valoa ja muuta bullshittiä. Mutta huomaa, mitä tapahtuu...

      Syntyy maallinen ja henkinen, maailma pamahtaa kahtia. On sisäisiä, syviä ja henkisiä asioita...toisella puolen maallisia, kevyitä ja ulkoisia asioita. Toinen on merkittävää, toinen ei niin merkittävää. Ja kas kummaa meillä on ongelmia näiden välissä?

      Jos meditoit, tuo se meditaatio sinne peilin eteen. Tuo se meditaatio ihastumiseen. Jos olet avoin ja hiljaa itsellesi meditaatiossa, niin ole avoin ja hiljaa itsellesi kammatessa hiuksia. Jos olet läsnä kaikelle meditaatiossa, niin ole läsnä toiselle ihastumisessa. Harjoitus ei ole elämästä erillinen osa?

      Miksi siis ylipäätää tehdä se keinotekoinen ero, jakaa elämänsä ajatuksellisesti kahtia? Henkiseen ja muuhun?

      Kaikki on Tao, elämä on sen harjoittamista.

      • miten on

        Kärsivällisyydellä tarkoitinkin juuri kaiken hyväksymistä sellaisenaan ja samalla sen tietämistä, että kaikki mikä on joskus alkanut myös loppuu aikanaan. Siitä kärsivällisyys, että tavallaan "jaksaa kärsiä". Tavallaan.

        Ihannekuva, ideaalikuva, mielikuva. Me ollaan kaikki toistemme mielikuvia ja eletään erilaisissa mielikuvitusmaailmoissa. Kaikilla, jotka minut tuntee on oma mielikuvansa minusta. Kaikki se on harhaa. Koko maailma on yhtä mielikuvaa. Ja jokaisella meistä on erilainen mielikuva siitä samasta asiasta. Ihastumiseen tarvitaan jotain ihannekuvaa, koska muuten ihastumista ei tapahdu, jos näemme toisen ns. heikkoudet, virheet ja vääristymät. Jos taas näemme toisen sellaisena kuin hän todella on, emme voisi kuin rakastaa kaikkia ja kaikkea. Mutta se pitää löytää ensisijaisesti ja omakohtaisesti itsestä käsin, ei toisesta. Kuten sanotaan osuvasti, kauneus on Katsojan silmÄssä.

        Ihastumisessa ei olekaan mitään pahaa, niin kuin ei missään muussakaan ole. Mutta jos olen ihastunut yhteen muotoon niin mikä siitä muodosta muka tekee sen paremman kuin jokin toinen muoto? Miksi pystyisin "rakastamaan" yhtä ihmistä mutten toista? Se on dualistista arvottamista, vaikka koko elämä ja universumi on lahja. Kaikki viittaa yhteen ja samaan.

        Ok, et pidä "valo"-termistä. No en tiedä miksikä sinun "koulukunnassasi" (taolaisuudessa?) sitä kutsutaan ja se on vain viaton symboli. Sen voi sanoa niin monella tavalla ja mikään ei kuitenkaan kuvaa sitä täydellisesti. Mutta jos sitä etsii vain aistihavainnoilla niin silloin on hukassa (jonkin aikaa, ei lopullisesti).

        Koen, että se ihannekuva henkisestä minuudesta on jo jossain mailien päässä takanapäin, että ymmärrän kyllä mihin sillä viittaat, mutta ei ole ajankohtaista.

        "Etsitään lopullista perimmäistä todellisuutta, valoa ja muuta bullshittiä. Mutta huomaa, mitä tapahtuu..." Etsinnässä ei ole mitään pahaa ja itseasiassa ihan jokainen meistä etsii, kaikki ei vain vielä tiedä mitä ja mistä kannattaa etsiä. Huomaan, että etsintä tapahtuu minussa, en siis ole etsijä vaan sen havaitsija, jota ei voi havaita ja jossa kaikki tapahtuu. Kunnes jokin aistihavainto kiinnittää huomioni.

        Maailma on moninainen, dualistinen ja ongelmainen, mutta voin havaita sen kaiken ykseydestä ja ei-dualistisesta käsin. Joten no problems. Harjoitus eikä mikään muukaan ole elämästä erillinen osa. Varsinkaan Elämästä.

        Näissä ihastumispakkomielteissä on vain sellainen juju, että ego vetelee juuri oikeista naruista tietäen mikä saa huomion loggautumaan sisään matrixiin. Tuo oli pelkkä vertauskuva eli sitä samaa bullshittiä taas.

        Ajattelin vain josko täällä joku tietäisi onko viisaat antaneet tällaisiin parisuhteellisuuksiin jotain vinkin tynkää. Tämäkin auttaa kun saa kirjoittaa ja selvittää näkemyksiään. Joten iso kiitos siitä! :)


    • ZenKivi

      Ahaa, ymmärrän hieman paremmin missä menet ja mistä tulet tuohon tilanteeseen. Kirjoitan nyt kahdesta suunnasta, vaikka tuntuu että kyse on samasta asiasta. Ehkä jompikumpi nytkäyttää jotain mielen pohjalla...

      "Koen, että se ihannekuva henkisestä minuudesta on jo jossain mailien päässä"

      "Mutta jos olen ihastunut yhteen muotoon niin mikä siitä muodosta muka tekee sen paremman kuin jokin toinen muoto?"

      Jos luet lauseet peräkkäin niin huomaatko hyvin hienostuneen ongelman, älykkäälle ihmiselle tyypillisen? Siellä taustalla kummittelee jokin käsitys siitä, millainen haluaisit olla? Onko se sinun mielikuvasi "valaistuneesta" mielestä? Ihannekuva siitä, miten sellaisen ihmisen pitäisi toimia ja ajatella? Korkeampi tietoisuus ei tunne halua? Ei ihastu johonkin tiettyyn muotoon? Nouseeko koko ristiriita ihastumiseen sieltä?

      Minulla ei taida olla mitään sanaa "valo" vastaan, se käy ihan hyvin nyt kun ymmärrän mitä hait takaa. Ehkä edelliseenkin liittyen, jatkan hiukan, kenties ymmärrät mitä hain takaa. Tai käytän sinun termejäsi. Jos maailma on sinulle dualistinen ja ongelmainen, mutta voit havaita sen ykseydestä käsin? Jossa ei ole dualismia ja ongelmia?

      Huomaatko? Se on itsessään jo dualistinen tilanne. Ja siitä syntyy hyvin hienostunut mielen temppu, jossa maailma jakautuu taas osiin. On "matrix" ja on "valo". On maallinen ja on henkinen. Ja niin kauan kun ne ovat erit, on olemasssa ristiriita. Me pakenemme "valoon", me etsimme "valosta". Käymme latautumassa. Ja silloin harjoitus on jotain elämästä erillistä.

      Josta lähtee toinen suunta...Kysyit parisuhteesta, mutta jos laajennan hieman? Jos ajattelet elämää ylipäätään, niin mitä se on? Eikö se ole suhde johonkin? Oli se sitten ihminen, asia tai idea? Vuorovaikutusta toisen kanssa, itsemme kanssa, maailman kanssa? Tapahtuma, jossa annamme, otamme vastaan ja reagoimme? Jatkuvasti, koko ajan...

      Parisuhde tai suhde mihin tahansa on paras itsetutkiskelun muoto. Se paljastaa meidät itsellemme, jos haluamme antaa sen paljastaa. Yksin meditoidessa on helpompaa pysyä tasapainossa, mutta vasta suhde johonkin paljastaa mistä mielessämme on oikeasti kysymys. Jos harjoitus on mukana parisuhteessa, se tuo alta niin monta asiaa, joihin meditoimalla yksin on vaikea päästä käsiksi.


      " Ihastumiseen tarvitaan jotain ihannekuvaa, koska muuten ihastumista ei tapahdu, jos näemme toisen ns. heikkoudet, virheet ja vääristymät."

      Noin se saattaa olla, mutta onko sen pakko olla noin? Onko se edes totta? Jos minulla on idea, ihannekuva, jostain ihmisestä tai asiasta elämässä, niin mistä se kertoo? Se idea tai ihannekuva nousee juuri halusta. Eikö totta? Se voi olla halua saavuttaa jotain, kokea jotain tai paeta vaikkapa yksinäisyyttä?

      Parisuhteessa se tarkoittaa: Minulta puuttuu jotain. Minä haluan sinulta jotain.

      Tai: minä tarvitsen sinua täyttämään minun haluni. Psykologisesti tai fyysisesti.

      Minulla on siis tiedostumaton tai tietoinen idea, millainen minä haluan sinun olevan. Sinun tulee täyttää se idea. Ja se tarkoittaa sitä, että sinun täytyy toimia tietyllä tavalla. Ei muilla tavoilla, ainakaan liian poikkeavasti suhteessa minun ideaani.

      Ja jotta saan sinut toimimaan tietyllä tavalla, myös minun täytyy toimia tietyllä tavalla. Ja lopulta kumpikaan ei enää toimi luovasti, elävästi, vaan näyttelemme tiettyjä rooleja toisillemme. Mutta onko se enää suhde, josta voi kasvaa jotain uutta, jotain luovaa? Jotain joka paljastaa itsestämme jotain?

      Tai kenties pitäisi kysyä mitä tapahtuu, jos minä en halua parisuhteelta mitään? Voisiko olla, että se mitä olemme hyväksyneet rakkauden tarkoittavan, on sekin harhaa? Ja oikea rakkaus on jotain muuta?

      Sori, kun tuli pitkä. Yövuorossa ja aikaa miettiä.

      • miten on

        Kiitos. En nyt jaksa lukea koko ketjua läpi enkä muista mitä olen aiemmin kirjoittanut, mutta ei kai se haittaa. Yritän käsittää viestisi sisältöä. Ehkäpä kirjoittaessani olen olettanut liikaa enkä osannut pukea sanoiksi tarkalleen mitä tarkoitan.

        Eli vaikka käytän jotain tiettyjä termejä niin en tarkoita että olisi olemassa erilliset "henkinen" ja "ei-henkinen". Olen kyllä käynyt läpi sen vaiheen, jossa uskoin noin, mutta se vaihe on tosiaan jo takanapäin eli olen nähnyt ettei se pitänyt paikkansa.

        Tarkoitan, että jos voin tiedostaa minkä tahansa asian, niin silloin huomaan etten ole itse se tiedostettu asia (näen käden, mutta käsi ei näe minua, jne.), mutta olen silti siitä tietoinen eli ei se ole sinänsä erillään minusta vaan minä olen läsnä siinäkin, kuten kaikessa havaitussa. Siis persoonaton minä, ei persoonallinen minä. En tiedä ymmärtääkö tästä mitä tarkoitan. Mutta periaatteessa siinähän on vastaus kaikkeen.

        Kaikki havaittu on yhtä "arvokasta" tai "arvotonta", joten jos arvostan enemmän vasenta kättä kuin oikeaa kättä niin laitan vasemmalle kädelle arvon jota sillä ei sinänsä ole ja samalla epähuomioin oikean käden, joka kuitenkin on yhtä arvokas kuin vasenkin heijastaessaan minulle vain totuutta kuten kaikki muukin havaittu. Totuutta eli siis itseäni. Noin pelkistetysti sanottuna. Menikö yli ymmärryksen.

        Eli "ei-dualistisuus" ikään kuin sisältyy "dualistisuuteen". Vaikka se kuulostaakin ihmismielelle paradoksilta.

        Tosiaan kaikki suhteet ovat hyviä itsetutkiskelun muotoja. Ihan kaikenlaiset suhteet, eikä pelkästään parisuhde. Jos sitten miettii, että minkä suhde mihin, niin tavallaan itsen suhde itseen, mutta sitä on turha pohtia liikaa, koska se ei ole oleellista. Riippuu ihan siitä, että mistä näkökulmasta katsoo asiaa.

        Kiva työ, jos on aikaa mietiskelläkin. :)


    • ZenKivi

      Hyvä, sopiiko jos yksinkertaistan rajusti? Sinulla on notkea ja älykäs mieli. Se on kaunis asia, mutta joskus se voi olla myös suurin haitta.

      Jos olet kokenut että suhteet ovat hyviä itsetutkiskeluun, niin anna itsesi vastata noihin alkuperäisiin kysymyksiin.

      Jos sinusta ihastumisen tunne on voimakas, niin mitä tapahtuu jos vain olet sen tunteen kanssa? Siinä tilanteessa kun se tunne nousee? Huomaatko milloin se nousee vai huomaatko vasta kun se on päällä? Mitä tapahtuu sinussa?

      Toinen, jos sanot, että suhtaudut siihen häiritsevänä tekijänä? Keskity samalla tavalla siihen ristiriitaan, mistä se nousee? Mistä ajatuksesta se lähtee?

      Eikä ole mitään tarvetta arvottaa noita, ihan rehellisesti vain seuraat hiljaa mitä mielesi tekee noissa tilanteissa. Ajatuksia, tunteita....

      • on miten on

        Luulin antaneeni jo edellisessä viestissäni ihan käytännönläheisen ratkaisun, jonka myötä kaikki kysymykset raukeaa. Tällöin ei myöskään ole merkitystä älyn notkeudella tai älyn tylsyydellä. Kaikki on havaittavissa, kaikki on siis hyvin.


    • ZenKivi

      Toisinaan menen asioiden edelle, pahoitteluni. Ja olen tarpeettoman monimutkainen ja pitkäsanainen.

      Laitan sinulle kuitenkin kappaleen, joka selvensi minulle aikanaan yllätyksen jonka koin näiden asioiden tiimoilta omalla matkallani. Ehkä palaat siihen joskus.

      CHING-TE CH'UAN TENG-LU:
      Ennenkuin olin opiskellut zeniä kolmekymmentä vuotta, näin vuoret vuorina ja vedet vesinä. Kun saavutin syvemmän tiedon, tulin pisteeseen jossa näin, että vuoret eivät ole vuoria eivätkä vedet ole vesiä. Mutta nyt kun olen saavuttanut tiedon todellisen olemuksen, olen rauhassa. Sillä on vain niin, että näen jälleen vuoret vuorina ja vedet vesinä.

    • whoever

      Naisnäkökulma: Jos ideaalina on tasapaino ja kaiken yhdistyminen/ymmärtäminen, niin eikö se silloin merkitse myös naisen ja miehen, hengen ja materian, konkreettisen ja ideaalin, teorian ja käytännön, valon ja varjon jne yhdistymistä ja tasapainoa? Tämä on varmasti ikiaikainen naisnäkökulma, jonka naiset ovat kautta aikojen esittäneet selibaatissa eläville askeetikkomiehille. Otetaan nyt vaikkapa esimerkiksi Tao-symboli tai Siva-temppelin yoni-lingam, jotka kuvaavat täydellistä tasapainoa ja yhdistymistä. Teoriassa: Jos henki voittaisi materian globaalisti ja kaikki ihmiset muuttuisivat selibaatissa eläviksi joogeiksi, tarkoittaisi se nopeasti ihmiskunnan loppua, ikuisten uskontojen päättymistä ja yhden kolmesta perusprinsiipistä; pysyvyyden lakkaamista. Just saying ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe