Ministeriö haluaa vähentää käteisen käyttöä

muovi puhuu

Työ- ja elinkeinoministeriön työryhmä selvittää, kuinka sähköistä maksamista voitaisiin edistää esimerkiksi ravintola-, majoitus- ja kauneudenhoitoaloilla.

Lehden mukaan harmaata taloutta havaittiin viime vuoden verotarkastuksissa lähes joka toisessa parturi-kampaamossa ja kosmetologiyrityksessä. Sähköisesti tapahtuva maksuliikenne on käteismaksamista helpommin jäljitettävissä.

Lehden haastatteleman hallitusneuvos Johanna Lähteen mukaan käteismaksamista ei kiellettäisi, mutta yrittäjän tulisi aina tarjota myös sähköistä vaihtoehtoa. Mahdollista olisi myös asettaa summa, jonka ylittäviä ostoksia ei voisi maksaa käteisellä.

Suomi lukeutuu jo nyt kortilla maksamisen kärkimaihin.

15

110

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kortittakavarikoitu

Tässä on vaan tämä suuri ongelma, kun automaatit monesti eivät toimi, silloin joutuu ostamaan tuotteita omakotitalon kauppakirjaa vastaan?

10 vuotta niin ehkä toimivat oikein, sitten.

• Käteinen vei käteise

Onkos jollain vielä käteistä...!

• iki-köyhä

Itse olen maksanut viimeiset 30 vuotta pelkällä käteisellä kaiken! Jos et satu tietämään niin kaikilla ei ole säännöllisiä tuloja eikä mahdollisuutta luottokorttiin!

• Keskusppp

Keskusjohto puhuu

• jgjgkkgkgkggg

Siinähän uhittelevat. Jatkossa nostan automaatista käteistä ja maksan sillä kaupassa. Niin typerää kun se onkin, mutta minulla on aikaa..

• Tosi on

Orwelliläinen maailma on jo hyvässä vauhdissa lisääntymässä Suomessa.

• platinallamakselen

Platinalla voi kai maksaa myös, sekä kultaharkoilla?

Kultaharkoilla voi kai myös maksaa kaupassa, kilo 24-karaattista kai vastaa jo yhtä muovinpalaa?

• jfknfnfnfnfkkgg

En noista karaateista tiedä, mutta jos olutpullossa olisi 1 karaati, niin kilolla kultaa saisit koko 24 päkin lapparia.

• kortti tottakai

joo hulluinta on kun näkee että ihmiset hakee kaupan seinästä
      käteistä, menee kauppaan sisään ja maksaa sitten sillä paperilla.
      MIKSI IHMEESSÄ? Miksei käytä sitä pankkikorttia?

Itse olen huomannut että säästän vuodessa huomattavia summia rahaa
      kun niitä irto hiluja ei enää tule, koska niitä oli niin helppo ennen tuhlaa.
      Pari kolikko taskun pohjalla helppo heittää peliin tai ostaa ohimennen jotain.

Kortilla kun maksaa, aina on tasasumma joka menee

• jnfdgnbf

oletko ääliö huomannut että sen minkä killingeissä säästät vie pankki sinultä korttimaksuina

• Kortiton13

ja sitten yhtenä päivänä joku murtautuu pankkijärjestelmään ja vie sun eläkerahat ja säästöt ja palkat. Näin siis tapahtuu..uskokaa vain .. Rikkaiden rahat ovat jo jossakin turvassa ulkomailla mutta sinun rahat valvotaan.

• TimoTT

Juu siitä vaan ja vieköön vaan!

Koska PANKKI on vastuussa siellä olevista rahoistani, joten tuo joutuu maksamaan minulle takaisin joka pennin, joka sieltä katoaa!

• Hyvä idea, turvallisuus paranee samalla.

• Luottotiedot kunnoss

Minä maksan kampaamo- ja muut palvelut käteisellä. Jos ei riihikuivaa tuohta löydy, en myöskään käytä mokommia palveluja.
      Omalta osaltani yritän minimoida luottokortti maksuliikennettä. Pankkikorttia käytän vain välttämättömien ostosten maksamiseen.

En halua elättää pankkeja, enkä rahalaitoksia. Toivottavasti jonakin päivänä pääsen kokonaan eroon muovirahasta ja käytän vain käteistä.
      Ei välttämättä helppo tavoite, mutta järkevä ratkaisu.

• onko hyvä idea?

Jipjee! Sidotaan koko kansan rahankäyttö pankeille. Sehän lisää kivasti pankkien ylivaltaa.
      Samalla voivat kytätä ihmisten rahankäyttöä ja -kulutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Sanna: Suomi maailman onnellisin maa

Sanna muutti Suomen maailman onnellisimmaksi maaksi. Hänen pyyteetön työnsä maailmalla tuottaa edelleen tulosta.
      Maailman menoa
      192
      4107
    2. Taisi kolahtaa....

Joku kysyi, että miksi S24 sallii kirjoittelun tänne venäläisiltä alustoilta, juttu poistui. Täällähän tosiaan välillä
      Maailman menoa
      39
      2647
    3. Moni islamilainen maa on jo kieltänyt burkat ja nigabit

mm. Marokko, Tunisia ja Turkki. Miksi he ovat sen tehneet? No perusteet ovat selkeät ja yhteneväiset: turvallisuus, yhte
      Maailman menoa
      103
      2136
    4. Vain puolet SDP:n kannattajista luottaa puoluejohtoon häirintäkohussa

Ja SDP on ilmoittanut, että ainoa rangaistus häirintään syyllistyneille kansanedustajille on puhuttelu - aina sama. Eli
      Maailman menoa
      86
      1922
    5. Suomi edelleen maailman onnellisin maa

Olemme hyvällä tiellä. Laitetaan nyt talous kuntoon.
      Maailman menoa
      207
      1807
    6. Kyllä mies pakit kestää

Herranen aina nyt poijat! 😃 Jos pelkäätte pakkeja noin paljon niin hamekangasta hakemaan. Oon ite saanut useammatkin n
      Ikävä
      30
      1128
    7. Mikä kaivatussasi

on eniten yllättänyt?
      Ikävä
      72
      1065
    8. Miksi ajattelet

että et riittäisi kaivatullesi?
      Ikävä
      72
      811
    9. Milloin olit onnellinen? Miksi?

Mikä saa sinut onnelliseksi? Suomi on 9. kertaa maailman onnellisin maa. Kuulutko sinä onnellisten suomalaisten joukkoon
      Sinkut
      148
      786
    10. Anniina Valtonen odottaa - Sai 2-vuotiaalta lapseltaan napakan heiton!

Suosikkimeteorologi Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Hän on kertonut odottavansa toista lasta. Valtonen
      Suomalaiset julkkikset
      28
      781
    Aihe