Ministeriö haluaa vähentää käteisen käyttöä

muovi puhuu

Työ- ja elinkeinoministeriön työryhmä selvittää, kuinka sähköistä maksamista voitaisiin edistää esimerkiksi ravintola-, majoitus- ja kauneudenhoitoaloilla.

Lehden mukaan harmaata taloutta havaittiin viime vuoden verotarkastuksissa lähes joka toisessa parturi-kampaamossa ja kosmetologiyrityksessä. Sähköisesti tapahtuva maksuliikenne on käteismaksamista helpommin jäljitettävissä.

Lehden haastatteleman hallitusneuvos Johanna Lähteen mukaan käteismaksamista ei kiellettäisi, mutta yrittäjän tulisi aina tarjota myös sähköistä vaihtoehtoa. Mahdollista olisi myös asettaa summa, jonka ylittäviä ostoksia ei voisi maksaa käteisellä.

Suomi lukeutuu jo nyt kortilla maksamisen kärkimaihin.

15

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kortittakavarikoitu

      Tässä on vaan tämä suuri ongelma, kun automaatit monesti eivät toimi, silloin joutuu ostamaan tuotteita omakotitalon kauppakirjaa vastaan?

      10 vuotta niin ehkä toimivat oikein, sitten.

    • Käteinen vei käteise

      Onkos jollain vielä käteistä...!

      • iki-köyhä

        Itse olen maksanut viimeiset 30 vuotta pelkällä käteisellä kaiken! Jos et satu tietämään niin kaikilla ei ole säännöllisiä tuloja eikä mahdollisuutta luottokorttiin!


    • Keskusppp

      Keskusjohto puhuu

    • jgjgkkgkgkggg

      Siinähän uhittelevat. Jatkossa nostan automaatista käteistä ja maksan sillä kaupassa. Niin typerää kun se onkin, mutta minulla on aikaa..

    • Tosi on

      Orwelliläinen maailma on jo hyvässä vauhdissa lisääntymässä Suomessa.

    • platinallamakselen

      Platinalla voi kai maksaa myös, sekä kultaharkoilla?

      Kultaharkoilla voi kai myös maksaa kaupassa, kilo 24-karaattista kai vastaa jo yhtä muovinpalaa?

      • jfknfnfnfnfkkgg

        En noista karaateista tiedä, mutta jos olutpullossa olisi 1 karaati, niin kilolla kultaa saisit koko 24 päkin lapparia.


    • kortti tottakai

      joo hulluinta on kun näkee että ihmiset hakee kaupan seinästä
      käteistä, menee kauppaan sisään ja maksaa sitten sillä paperilla.
      MIKSI IHMEESSÄ? Miksei käytä sitä pankkikorttia?

      Itse olen huomannut että säästän vuodessa huomattavia summia rahaa
      kun niitä irto hiluja ei enää tule, koska niitä oli niin helppo ennen tuhlaa.
      Pari kolikko taskun pohjalla helppo heittää peliin tai ostaa ohimennen jotain.

      Kortilla kun maksaa, aina on tasasumma joka menee

      • jnfdgnbf

        oletko ääliö huomannut että sen minkä killingeissä säästät vie pankki sinultä korttimaksuina


    • Kortiton13

      ja sitten yhtenä päivänä joku murtautuu pankkijärjestelmään ja vie sun eläkerahat ja säästöt ja palkat. Näin siis tapahtuu..uskokaa vain .. Rikkaiden rahat ovat jo jossakin turvassa ulkomailla mutta sinun rahat valvotaan.

      • TimoTT

        Juu siitä vaan ja vieköön vaan!

        Koska PANKKI on vastuussa siellä olevista rahoistani, joten tuo joutuu maksamaan minulle takaisin joka pennin, joka sieltä katoaa!


    • Hyvä idea, turvallisuus paranee samalla.

    • Luottotiedot kunnoss

      Minä maksan kampaamo- ja muut palvelut käteisellä. Jos ei riihikuivaa tuohta löydy, en myöskään käytä mokommia palveluja.
      Omalta osaltani yritän minimoida luottokortti maksuliikennettä. Pankkikorttia käytän vain välttämättömien ostosten maksamiseen.

      En halua elättää pankkeja, enkä rahalaitoksia. Toivottavasti jonakin päivänä pääsen kokonaan eroon muovirahasta ja käytän vain käteistä.
      Ei välttämättä helppo tavoite, mutta järkevä ratkaisu.

    • onko hyvä idea?

      Jipjee! Sidotaan koko kansan rahankäyttö pankeille. Sehän lisää kivasti pankkien ylivaltaa.
      Samalla voivat kytätä ihmisten rahankäyttöä ja -kulutusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1658
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      110
      1254
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1192
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      86
      1097
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      835
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      798
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      748
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      682
    Aihe