Milloin olit onnellinen? Miksi?

Mikä saa sinut onnelliseksi? Suomi on 9. kertaa maailman onnellisin maa. Kuulutko sinä onnellisten suomalaisten joukkoon?

193

1048

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse olin eilen onnellinen, kun Joensuun Kataja Basket voitti Tampereen Pyrinnön koripallo-ottelussa. Ottelu oli jännä, mutta ottelun viime hetkillä olin onnellinen Motonet Areenalla.

Tänään olin onnellinen Joensuun kauppahallissa kahvilla. Syy onnellisuuteen oli se, että torilla paistoi aurinko ja oli jo keväinen päivä. Elämä tuntui ihanalta.

Minkälaisia onnen hetkiä sinulla on?

• Anonyymi00001

Olen ihan perusonnellinen, joten kuulun joukkoon, kerrankin.

• Hienoa, että kuulut onnellisten suomalaisten joukkoon! :) Mitä perusonnellinen tarkoittaa sinulla? Voisitko tarkentaa ja sanoa edes yhden esimerkin siitä - milloin olit onnellinen?

• Anonyymi00004
        Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

Hienoa, että kuulut onnellisten suomalaisten joukkoon! :) Mitä perusonnellinen tarkoittaa sinulla? Voisitko tarkentaa ja sanoa edes yhden esimerkin siitä - milloin olit onnellinen?

Perusonnellisuus tulee luottamuksesta siihen, että vaikka kaikki tuntuisi välillä menevän pieleen luottaa selviytymiseensä, ellei aina ihan yksin niin ainakin läheisten tai miten tahansa.

Esimerkiksi tänään lähdin perusonnellisena töihin, astuin bussiin, istuin penkille ikkunan viereen, katselin samoja kaupunkimaisemia kuin eilenkin, taloja, ihmisiä, tietöitä. Se oli vallan ihanaa, tunsin itseni enemmän kuin perusonnelliseksi.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Perusonnellisuus tulee luottamuksesta siihen, että vaikka kaikki tuntuisi välillä menevän pieleen luottaa selviytymiseensä, ellei aina ihan yksin niin ainakin läheisten tai miten tahansa.

Esimerkiksi tänään lähdin perusonnellisena töihin, astuin bussiin, istuin penkille ikkunan viereen, katselin samoja kaupunkimaisemia kuin eilenkin, taloja, ihmisiä, tietöitä. Se oli vallan ihanaa, tunsin itseni enemmän kuin perusonnelliseksi.

läheisten *avulla*.

• Anonyymi00004 kirjoitti:

Kiitos hienosta määrittelystä. Itsekin olen huomannut tänä keväänä, että olen ollut viikkoja onnellinen niin, että voisin sanoa itseäni perusonnelliseksi suomalaiseksi.

• Anonyymi00002

Varmaan kannattaa olla iloinen jo siitä jos herää aamulla, se ei ole kaikille suotua se?

Mutta joo, mietin juuri että olen onnellinen normaalista päivästä haasteineen, vaikeuksineen ja ratkaisuineen. Ilman haasteita ei kai tuntisi edes onnellisuutta?

Mietin myös kasvatustyön ohjauksen onnistumisia, kaksi lapsistani on voittanut SM pronssia.
      Olen onnellinen heidän puolestaan.

AV

• Kiitos näkemyksestäsi AV! Itsekin tunne itseni perusonnelliseksi siksi, että olen joutunut kokemaan haasteita. Kun menee paremmin - niin tuntee onnea siitä, että ei ole juuri ongelmia. :)

Saako kysyä - missä lajissa lapsesi ovat voittaneet SM pronssia?

• Anonyymi00003

Kiitos näkemyksestäsi AV! Itsekin tunne itseni perusonnelliseksi siksi, että olen joutunut kokemaan haasteita. Kun menee paremmin - niin tuntee onnea siitä, että ei ole juuri ongelmia. :)

Saako kysyä - missä lajissa lapsesi ovat voittaneet SM pronssia?

Voimaan liittyvissä lajeissa.

AV

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Voimaan liittyvissä lajeissa.

AV

Sitten varmaan isältäkin löytyy lihaksia vai onko jälkipolvi lihaksikkaampi? Milloin viimeksi olet ollut onnellinen ja miksi?

• Anonyymi00006

Ilman haasteita, ongelmia ja niiden ratkaisua ei tosiaan voi tuntea itseään onnelliseksi. Tai ehkä voi, mutta se on hankalampaa eikä niin kokonaisvaltaista.

• Anonyymi00007

Sitten varmaan isältäkin löytyy lihaksia vai onko jälkipolvi lihaksikkaampi? Milloin viimeksi olet ollut onnellinen ja miksi?

Ikä, sukupuoli ja painoluokka huomioon ottaen, olen monessa asiassa heikompi mitä jälkipolvi.
        Niin tuleekin olla.

Viimeksi onnellinen? Tänään, yksi henkilö tuli kysymään voinko auttaa häntä. Tuo kysymys herättää jo tunteen missä minuun luotetaan. Ei kai kukaan kysymystä muuten esittäisi?

AV

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Ikä, sukupuoli ja painoluokka huomioon ottaen, olen monessa asiassa heikompi mitä jälkipolvi.
        Niin tuleekin olla.

Viimeksi onnellinen? Tänään, yksi henkilö tuli kysymään voinko auttaa häntä. Tuo kysymys herättää jo tunteen missä minuun luotetaan. Ei kai kukaan kysymystä muuten esittäisi?

AV

"Ikä, sukupuoli ja painoluokka huomioon ottaen, olen monessa asiassa heikompi mitä jälkipolvi.
        Niin tuleekin olla.

AV"

Kun minä olin jotain 10-vuotias niin isäni oli 40-vuotiaana nopeampi kuin minä. Mutta sitten, kun täytin 20 v. niin juoksi jo 13 sekuntiin satasen ja Cooperissa 3400 m. Niin se jälkipolvi menee iän myötä ohi.

Mainitsit hyvin, että onnellisuus tulee ehkä esiin toiminnassa muitten ihmisten kanssa. Itse olin eilen Joensuussa koripallo-ottelussa. 6 sekuntia ennen loppua joensuulaispelaaja onnistui kahdessa vapaaheitossa. Ero venyi tavoittamattomaan 4 pisteeseen. Kaveri kanssa yhdessä iloittiin kotikaupunkimme joukkueen voittoa. Onni siis saattaa olla paljolti yhteisöllistä suhteessa muihin, joten havaintosi oli hyvä.

• Anonyymi00011

"Ikä, sukupuoli ja painoluokka huomioon ottaen, olen monessa asiassa heikompi mitä jälkipolvi.
        Niin tuleekin olla.

AV"

Kun minä olin jotain 10-vuotias niin isäni oli 40-vuotiaana nopeampi kuin minä. Mutta sitten, kun täytin 20 v. niin juoksi jo 13 sekuntiin satasen ja Cooperissa 3400 m. Niin se jälkipolvi menee iän myötä ohi.

Mainitsit hyvin, että onnellisuus tulee ehkä esiin toiminnassa muitten ihmisten kanssa. Itse olin eilen Joensuussa koripallo-ottelussa. 6 sekuntia ennen loppua joensuulaispelaaja onnistui kahdessa vapaaheitossa. Ero venyi tavoittamattomaan 4 pisteeseen. Kaveri kanssa yhdessä iloittiin kotikaupunkimme joukkueen voittoa. Onni siis saattaa olla paljolti yhteisöllistä suhteessa muihin, joten havaintosi oli hyvä.

Näin se on, ei kysymys ole rahasta, tai siitä pääsetkö maailman hienoimpiin paikkoihin.
        Jos kaiken kokee yksin, ei se oikein miltään tunnu.
        Usein tunteen jakaminen toisen ihmisen kanssa on potentiaalisesti enemmän onnellisuuden tunteita nostattavaa.

Voi olla mahdollistaja, kanssaeläjänä tai jopa saa yllätyksiä toisilta, tekoja ja huomioita jotka oman onnen tunteita nostattavat.

Yksin maailmaa nähneenä voin kertoa että paljon näin, mutta ei se paljon jälkeenpäin itseäni lämmitä. Ei ollut kokemuksien jakajaa läsnä. Itsepuhelu kokemuksista on suorastaan tylsää:)

AV

• Anonyymi00011 kirjoitti:

Näin se on, ei kysymys ole rahasta, tai siitä pääsetkö maailman hienoimpiin paikkoihin.
        Jos kaiken kokee yksin, ei se oikein miltään tunnu.
        Usein tunteen jakaminen toisen ihmisen kanssa on potentiaalisesti enemmän onnellisuuden tunteita nostattavaa.

Voi olla mahdollistaja, kanssaeläjänä tai jopa saa yllätyksiä toisilta, tekoja ja huomioita jotka oman onnen tunteita nostattavat.

Yksin maailmaa nähneenä voin kertoa että paljon näin, mutta ei se paljon jälkeenpäin itseäni lämmitä. Ei ollut kokemuksien jakajaa läsnä. Itsepuhelu kokemuksista on suorastaan tylsää:)

AV

Joo tässäkin keskusteluyhteys luo sen onnen hetken. Itsepuhelu ei olisi niin hedelmällistä vaan monien ihmisten kanssa kommunikointi luo onnen tunnetta.

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Ilman haasteita, ongelmia ja niiden ratkaisua ei tosiaan voi tuntea itseään onnelliseksi. Tai ehkä voi, mutta se on hankalampaa eikä niin kokonaisvaltaista.

anonyymi: "Ilman haasteita, ongelmia ja niiden ratkaisua ei tosiaan voi tuntea itseään onnelliseksi. Tai ehkä voi, mutta se on hankalampaa eikä niin kokonaisvaltaista."

Minusta tuo ehkä on parempi, sillä onnelliseksi voi tuntea itsensä haasteita, ongelmia ja niiden ratkaisua. Jollakin voi elämä olla ruusuilla tanssimista, joten hän voi olla onnellinen ilman haasteita ja ongelmien ratkaisua?

• Anonyymi00008

En tiiä en muista en jaksa.

• Anonyymi00008: "En tiiä en muista en jaksa."

Kait sinä joskus olet ollut onnellinen. Joskus se aurinko paistaa risukasaakin?

• En kuulu onnellisten joukkoon. Sitten kuulun kun saadaan ees nää kolme asiaa: tieverkko, koulutus ja terveydenhoito kuntoon.

• Anonyymi00009

Voi JeroP. Ei se onnellisuus ole ulkoisissa tekijöissä. Sitäpaitsi koulutus ja terveydenhuolto on kansainvälisesti erittäin hyvässä kunnossa.

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Voi JeroP. Ei se onnellisuus ole ulkoisissa tekijöissä. Sitäpaitsi koulutus ja terveydenhuolto on kansainvälisesti erittäin hyvässä kunnossa.

No sorry. Mutta kun näitä asioita joudun itekseni päässäni pyörittelee. Laskeneet pisatulokset ja kaikki nää digiloikat ja avokoulut. Sitten näin muistisairaan omaisena. Kyllähän se hoito hyvää lopulta on. Mutta alkuun on vaikee saada mistään apuja.

• JeroP kirjoitti:

No sorry. Mutta kun näitä asioita joudun itekseni päässäni pyörittelee. Laskeneet pisatulokset ja kaikki nää digiloikat ja avokoulut. Sitten näin muistisairaan omaisena. Kyllähän se hoito hyvää lopulta on. Mutta alkuun on vaikee saada mistään apuja.

Enkä nyt tarkota että tää suomi niin huono paikka ois. Mutta kunnonnen avaimet, ne ois ihan tässä käsissämme. Mutta ikään kuin ei osata käyttää niitä. Verrattuna vaikka siihen mitä kaikkea saatiin aikaseksi köyhänä maana sotien jälkeen.

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Minä olen samaa mieltä kuin anonyymi - Suomessa juuri koulutus ja terveydenhuolto ovat maailman kärkeä. Joskus aikaisemmin myös tiestökin on ollut hyvässä kunnossa. Nyt kyllä on korjausvelkaa, mutta se ei ole mielestäni suomalaisten onnen esteenä!

• Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

Minä olen samaa mieltä kuin anonyymi - Suomessa juuri koulutus ja terveydenhuolto ovat maailman kärkeä. Joskus aikaisemmin myös tiestökin on ollut hyvässä kunnossa. Nyt kyllä on korjausvelkaa, mutta se ei ole mielestäni suomalaisten onnen esteenä!

Joo sorry sullekin, kun nyt synkistelen hyvän mielen ketjussa. Olin just ulkona ja teetin kuvia näyttelyyn ja pääsin puheleen ihmisten kansda. Niin nyt oon pirraantunu ja toivottavasti muutkin täällä palstalla pirraantuu. Että joo, ehkä mä sitten tosta näyttelystä oon onnellinen.

• JeroP kirjoitti:

Joo sorry sullekin, kun nyt synkistelen hyvän mielen ketjussa. Olin just ulkona ja teetin kuvia näyttelyyn ja pääsin puheleen ihmisten kansda. Niin nyt oon pirraantunu ja toivottavasti muutkin täällä palstalla pirraantuu. Että joo, ehkä mä sitten tosta näyttelystä oon onnellinen.

Toivottavasti olet onnellinen näyttelystä. Noin ne asiat saattavat kääntyä onnelliseen suuntaan. Elämällä on tarjolla paljon onnellisia yllätyksiä?

• Anonyymi00050
        JeroP kirjoitti:

Enkä nyt tarkota että tää suomi niin huono paikka ois. Mutta kunnonnen avaimet, ne ois ihan tässä käsissämme. Mutta ikään kuin ei osata käyttää niitä. Verrattuna vaikka siihen mitä kaikkea saatiin aikaseksi köyhänä maana sotien jälkeen.

Onnellisuus on taito ja kyky, ihan jokaisella kunhan sen löytää.

Sotien jälkeen oli tekemisen meininkiä enemmän kuin nyt. Mutta siinä ajassa eläminen koostui lähinnä työstä, itsensä ja mahdollisesti perheen elättämisestä. Ihminen on parhaimmillaan ponnistellessaan leipänsä eteen ja paremman tulevaisuuden puolesta. Huolehtiessaan ja auttaessaan muita. Nykyaikana vaivaa liiallinen auktoriteettipuutos ja kaikesta vänkääminen, joka on tullut netin ja somen mukana. Se ei silti estä olemasta onnellinen, eikä myöskään tarkoita sitä, etteikö kannattaisi ponnistella hyvien asioiden puolesta.

• Anonyymi00050 kirjoitti:

Sotien jälkeen oli tekemisen meininkiä enemmän kuin nyt. Mutta siinä ajassa eläminen koostui lähinnä työstä, itsensä ja mahdollisesti perheen elättämisestä. Ihminen on parhaimmillaan ponnistellessaan leipänsä eteen ja paremman tulevaisuuden puolesta. Huolehtiessaan ja auttaessaan muita. Nykyaikana vaivaa liiallinen auktoriteettipuutos ja kaikesta vänkääminen, joka on tullut netin ja somen mukana. Se ei silti estä olemasta onnellinen, eikä myöskään tarkoita sitä, etteikö kannattaisi ponnistella hyvien asioiden puolesta.

Tietenkin hyvien asioiden puolesta kannattaa ponnistella. En oo kuitenkaan löytäny niitä piirejä kutka näitä hyviä asioita jakaa.

• Anonyymi00050 kirjoitti:

anonyymi: "Onnellisuus on taito ja kyky, ihan jokaisella kunhan sen löytää.

Sotien jälkeen oli tekemisen meininkiä enemmän kuin nyt. Mutta siinä ajassa eläminen koostui lähinnä työstä, itsensä ja mahdollisesti perheen elättämisestä. Ihminen on parhaimmillaan ponnistellessaan leipänsä eteen ja paremman tulevaisuuden puolesta. Huolehtiessaan ja auttaessaan muita. Nykyaikana vaivaa liiallinen auktoriteettipuutos ja kaikesta vänkääminen, joka on tullut netin ja somen mukana. Se ei silti estä olemasta onnellinen, eikä myöskään tarkoita sitä, etteikö kannattaisi ponnistella hyvien asioiden puolesta."

Tuo oli mielenkiintoinen huomio - onnellisuus on taito ja kyky. Mielestäni onnellisuus osin myös onnesta kiinni, sillä jos menee hyvin niin helpompi on olla onnellinen. Puolestaan, jos on huonoa onnea sairauksien suhteen niin onnellisuus laskee - oli sitten taito tai kykyä siihen. Pahassa sairaudessa voi olla kipuja ja muita haittoja - silloin taito olla onnellinen joutuu koitokselle.

• UUSI
        JeroP kirjoitti:

Tietenkin hyvien asioiden puolesta kannattaa ponnistella. En oo kuitenkaan löytäny niitä piirejä kutka näitä hyviä asioita jakaa.

JeroP: "Tietenkin hyvien asioiden puolesta kannattaa ponnistella. En oo kuitenkaan löytäny niitä piirejä kutka näitä hyviä asioita jakaa."

Minä löysin kristilliset opiskelijanuoret. He olivat hyväpiiri, jossa hyviä asioita kykeni jakamaan. Ainot ongelma oli se, että kun 40-lukuni vaihtui 50-lukuuni niin aloin tuntemaan itseni liian vanhaksi opiskelijoitten keskuuteen.

• Anonyymi00010

Kuulun onnellisten suomalaisten joukkoon. Olen aika perusonnellinen luonteeltani ja arvostan elämän pieniä, suuria asioita. Viimeksi koin onnen hetken, kun kuulin, miten poikani jutteli puhelimessa tyttöystävänsä kanssa. Tunsin ylpeyttä ja lämpöä, kun näin miten kunnioittavasti poikani tyttöystävälleen puhuu. Äidin sydän suli siinä hetkessä 🥰

Ja onhan minulla muutenkin asiat todella hyvin. Ihania ja rakkaita ihmisiä elämässä, työ, kiva koti, harrastuksia.. On aika helppo kokea onnellisuuden tunteita siitpkun huilimatta, että eihän elämä aina pelkkää onnea ole.

Aletheias

• Onnittelut monesta onnellisesta asiasta. Sinulla on monta syytä olla onnellinen! Minkä ikäinen poikasi on?

• Anonyymi00021

Onnittelut monesta onnellisesta asiasta. Sinulla on monta syytä olla onnellinen! Minkä ikäinen poikasi on?

Olen samaa mieltä, että minulla on monta syytä olla onnellinen 😊 Ja mielestäni meillä täällä Suomessa on kuitenkin moni asia hyvin, vaikka viime aikoina ollaan menty huonompaan suuntaan esim heikoimmassa asemassa olevien osalta. Toivottavasti suunta vaihtuu seuraavan hallituksen myötä.

Poikani on vasts teini-ikäinen. Tai pikemminiin jo teini-ikäinen, vastahan hän oli sellainen taapero 🤗

Aletheias

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että minulla on monta syytä olla onnellinen 😊 Ja mielestäni meillä täällä Suomessa on kuitenkin moni asia hyvin, vaikka viime aikoina ollaan menty huonompaan suuntaan esim heikoimmassa asemassa olevien osalta. Toivottavasti suunta vaihtuu seuraavan hallituksen myötä.

Poikani on vasts teini-ikäinen. Tai pikemminiin jo teini-ikäinen, vastahan hän oli sellainen taapero 🤗

Aletheias

Aletheias, Kiitos vastauksesta. Joo, Suomessa on ehkä menty heikommassa asemassa olevien suhteen huonompaan suuntaan. Epäilen, että taloudessa leikataan lisää seuraavissa hallituksista kaikilta, kun yritetään ehkäistä velkaantumista.

• Anonyymi00025

Aletheias, Kiitos vastauksesta. Joo, Suomessa on ehkä menty heikommassa asemassa olevien suhteen huonompaan suuntaan. Epäilen, että taloudessa leikataan lisää seuraavissa hallituksista kaikilta, kun yritetään ehkäistä velkaantumista.

Velkaantuminen pitää saada taittumaan, siitä lienee kaikki samaa mieltä. Toivottavasti säästökohteet kohdistuvat kuitenkin oikeudenmukaisemmin tulevaisuudessa. Nykyhallituksen linja on hyödyttänyt vain hyvätuloisimpia suomalaisia, kun pieni- ja keskituloiset kiristävät nyörejään. Se ei mahdu oikeustajuuni, vaikka ymmärrän sen, että taloutta on pakko sopeuttaa, mutta sitä ei voida sopeuttaa, jollei mistään löydy kasvua.

Toivokaamme parempaa talouspolitiikkaa tulevaisuudessa.

Aletheias

• Anonyymi00025 kirjoitti:

Velkaantuminen pitää saada taittumaan, siitä lienee kaikki samaa mieltä. Toivottavasti säästökohteet kohdistuvat kuitenkin oikeudenmukaisemmin tulevaisuudessa. Nykyhallituksen linja on hyödyttänyt vain hyvätuloisimpia suomalaisia, kun pieni- ja keskituloiset kiristävät nyörejään. Se ei mahdu oikeustajuuni, vaikka ymmärrän sen, että taloutta on pakko sopeuttaa, mutta sitä ei voida sopeuttaa, jollei mistään löydy kasvua.

Aletheias

"Velkaantuminen pitää saada taittumaan, siitä lienee kaikki samaa mieltä. Toivottavasti säästökohteet kohdistuvat kuitenkin oikeudenmukaisemmin tulevaisuudessa. Nykyhallituksen linja on hyödyttänyt vain hyvätuloisimpia suomalaisia, kun pieni- ja keskituloiset kiristävät nyörejään. Se ei mahdu oikeustajuuni, vaikka ymmärrän sen, että taloutta on pakko sopeuttaa, mutta sitä ei voida sopeuttaa, jollei mistään löydy kasvua.

Aletheias"

SDP:stä tulee näillä näkyvin pääministeripuolue. Kokoomus ehkä joutuu oppositioon, siksi tuskin köyhimpiä enää rokoteta rankimmalla kädellä. Toivottavasti kaikkia kuritetaan oikeudenmukaisesti ja enemmän sieltä varakkaammasta päästä.

• Anonyymi00029

"Velkaantuminen pitää saada taittumaan, siitä lienee kaikki samaa mieltä. Toivottavasti säästökohteet kohdistuvat kuitenkin oikeudenmukaisemmin tulevaisuudessa. Nykyhallituksen linja on hyödyttänyt vain hyvätuloisimpia suomalaisia, kun pieni- ja keskituloiset kiristävät nyörejään. Se ei mahdu oikeustajuuni, vaikka ymmärrän sen, että taloutta on pakko sopeuttaa, mutta sitä ei voida sopeuttaa, jollei mistään löydy kasvua.

Aletheias"

SDP:stä tulee näillä näkyvin pääministeripuolue. Kokoomus ehkä joutuu oppositioon, siksi tuskin köyhimpiä enää rokoteta rankimmalla kädellä. Toivottavasti kaikkia kuritetaan oikeudenmukaisesti ja enemmän sieltä varakkaammasta päästä.

Kokoomus ja Persut ei ainakaan yhdistelmänä toimi lainkaan eli ehdottomasti joku muu hallitukseen. Tietenkin on niin, että hallitusta on aina helppo kritisoida ja jokainen hallitus joutuu tekemään päätöksiä, jotka eivät kaikkia miellytä, mutta viimeaikainen kehitys on ollut jo epäammattimaista.

Henkilökohtaisesti minuun ovat osuneet lähinnä verovähennysoikeuksien poistamiset, muuten olen selvinnyt vähällä, mutta kun katsoo esim, miten tiukilla monet opiskelijat ovat ja miten paljon enemmän meillä on köyhiä niin ei voi kuin ihmetellä, miten jonkun mielestä tuollaisilla toimilla saadaan Suomi kasvuun.

Aletheias

• Anonyymi00029 kirjoitti:

Kokoomus ja Persut ei ainakaan yhdistelmänä toimi lainkaan eli ehdottomasti joku muu hallitukseen. Tietenkin on niin, että hallitusta on aina helppo kritisoida ja jokainen hallitus joutuu tekemään päätöksiä, jotka eivät kaikkia miellytä, mutta viimeaikainen kehitys on ollut jo epäammattimaista.

Henkilökohtaisesti minuun ovat osuneet lähinnä verovähennysoikeuksien poistamiset, muuten olen selvinnyt vähällä, mutta kun katsoo esim, miten tiukilla monet opiskelijat ovat ja miten paljon enemmän meillä on köyhiä niin ei voi kuin ihmetellä, miten jonkun mielestä tuollaisilla toimilla saadaan Suomi kasvuun.

Aletheias

"Kokoomus ja Persut ei ainakaan yhdistelmänä toimi lainkaan eli ehdottomasti joku muu hallitukseen. Tietenkin on niin, että hallitusta on aina helppo kritisoida ja jokainen hallitus joutuu tekemään päätöksiä, jotka eivät kaikkia miellytä, mutta viimeaikainen kehitys on ollut jo epäammattimaista.

Aletheias"

Oli Suomessa mikä tahansa hallitus niin se joutuu säästämään, sillä Suomi on EU:n tarkkailuluokalla taloudellisesti. Joudumme säästämään niin kuin Kreikka aikaisemmin, mutta olen positiivisissa tunnelmissa, että siinä onnistutaan. Se saattaa muuten vaikuttaa onnellisuuteen - Suomi ei ehkä olekaan enää onnellisin maa, jos kaikki joutuvat maksamaan säästötoimista?

• Anonyymi00045

"Kokoomus ja Persut ei ainakaan yhdistelmänä toimi lainkaan eli ehdottomasti joku muu hallitukseen. Tietenkin on niin, että hallitusta on aina helppo kritisoida ja jokainen hallitus joutuu tekemään päätöksiä, jotka eivät kaikkia miellytä, mutta viimeaikainen kehitys on ollut jo epäammattimaista.

Aletheias"

Oli Suomessa mikä tahansa hallitus niin se joutuu säästämään, sillä Suomi on EU:n tarkkailuluokalla taloudellisesti. Joudumme säästämään niin kuin Kreikka aikaisemmin, mutta olen positiivisissa tunnelmissa, että siinä onnistutaan. Se saattaa muuten vaikuttaa onnellisuuteen - Suomi ei ehkä olekaan enää onnellisin maa, jos kaikki joutuvat maksamaan säästötoimista?

Olet oikeassa, säästöjä on pakko tehdä ja se tarkoittaa vyön kiristämistä, mutta toivoisin, että toimenpiteet kohdistuisivat oikeudenmukaisemmin kuin tällä hetkellä.

Ihan varmasti taloudellinen tilanne vaikuttaa myös ihmisten onnellisuuteen. Monesti sanotaan, että raha ei tuo onnea eikä sellaisenaan tuokaan, mutta jos joutuu jatkuvasti kiristämään vyötä eikä rahat riitä edes peruselämiseen, luo se valtavaa stressiä ihmiselle, mikä heikentää hyvinvointia.

Aletheias

• Anonyymi00051
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Aletheias

Eikö mielestäsi ole riittävää, että hyvätuloiset maksavat veroja ja muita maksuja 60% palkastaan? Mielestäni kohtuuden nimissä pitäisi verojen ja veron luonteisten maksujen olla korkeintaan 49% tuloista.

• Anonyymi00052

Aletheias"

Totta, oikeassa olet. Jotkut valittavat aina, oli hallituspuolue mikä tahansa. Aina olisi myös pitänyt säästää eikä vain ottaa velkaa.

Ja mikä nyt muka on huonommin kuin 20 vuotta sitten, 30 vuotta sitten, 40 vuotta sitten jne? Ei niin mikään, paitsi yhteisöllisyys/ihmisten kanssakäyminen on vähentynyt ("kiitos" netin), liian pienet rangaistukset rikoksista ja päihteiden käyttöä, huonoja käytöstapoja katsotaan läpi sormien.

Kun ihmisellä on koti, ystäviä/sukulaisia/sosiaalisuus, ja työ, niin siinä on kaikki mahdolliset onnen ainekset. Mikäli on eläkkeellä riittää koti ja ystävät/sukulaiset/sosiaalisuus.

• UUSI
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Olet oikeassa, säästöjä on pakko tehdä ja se tarkoittaa vyön kiristämistä, mutta toivoisin, että toimenpiteet kohdistuisivat oikeudenmukaisemmin kuin tällä hetkellä.

Ihan varmasti taloudellinen tilanne vaikuttaa myös ihmisten onnellisuuteen. Monesti sanotaan, että raha ei tuo onnea eikä sellaisenaan tuokaan, mutta jos joutuu jatkuvasti kiristämään vyötä eikä rahat riitä edes peruselämiseen, luo se valtavaa stressiä ihmiselle, mikä heikentää hyvinvointia.

Aletheias

Anteeksi, en huomannut sinun kirjoittaneen, joten vastaan päivän myöhässä. Joo, raha ei sinäänsä taida tuoda rahana onnea, mutta rahanpuute säästettynä saattaa vähentää onnea. Itse olen sairaseläkkeellä ja saan takuueläkettä, kun en työelämässä niin hirvittävästi eläkettä hankkinut. Nyt hirvittää, että takuueläke ollaan poistamassa. Uudessa järjestelmässä tosiköyhiltä taidetaan viedä vähäisetkin rahat. Voi olla, että en ole ymmärtänyt uutta järjestelmää, mutta säästöjen takia sitä järjestelmää uudistetaan.

• Varmasti kuulun.

"Mikä saa sinut onnelliseksi? "

Minusta onnellisuus ei ole mikään hetken mielentila, vaan semmoinen perustila, jossa kaikki on OK. Kaiken ei tarvitse olla täydellisesti. Minulla on lahja saada hupia kaikista maailman epätäydellisyyksistä.

• scrg: "Minusta onnellisuus ei ole mikään hetken mielentila, vaan semmoinen perustila, jossa kaikki on OK. Kaiken ei tarvitse olla täydellisesti. Minulla on lahja saada hupia kaikista maailman epätäydellisyyksistä."

Ei minullakaan kaikki ole OK. Olen jonkinlainen 87-vuotiaan isäni omaishoitaja, mikä rajoittaa elämääni. Isä ei saanut esimerkiksi ajokorttiaan uusittua ja muitakin vastoinkäymisiä on ollut, mutta siitä huolimatta elämässäni on onnellinen perusvire.

scrg: "Minusta onnellisuus ei ole mikään hetken mielentila, vaan semmoinen perustila, jossa kaikki on OK. Kaiken ei tarvitse olla täydellisesti. Minulla on lahja saada hupia kaikista maailman epätäydellisyyksistä."

Ei minullakaan kaikki ole OK. Olen jonkinlainen 87-vuotiaan isäni omaishoitaja, mikä rajoittaa elämääni. Isä ei saanut esimerkiksi ajokorttiaan uusittua ja muitakin vastoinkäymisiä on ollut, mutta siitä huolimatta elämässäni on onnellinen perusvire.

Sivusta nyt pakko kommentoida. Nää omaishoitojutut on tietenkin erilaisia ja eri vaikeusasteita. Mutta se tuo tietyllä tapaa sellasta rauhaa. Ei oo sitä jatkuvaa huolta. Ja toi ajokortti. Niin sekin on eräällä tavalla helpotus. Joo joutuu ite kuskaan ja hankkiin töistä vapaata, mutta toisaalta taas ettei liikenteessä mitään satu.

• JeroP kirjoitti:

Sivusta nyt pakko kommentoida. Nää omaishoitojutut on tietenkin erilaisia ja eri vaikeusasteita. Mutta se tuo tietyllä tapaa sellasta rauhaa. Ei oo sitä jatkuvaa huolta. Ja toi ajokortti. Niin sekin on eräällä tavalla helpotus. Joo joutuu ite kuskaan ja hankkiin töistä vapaata, mutta toisaalta taas ettei liikenteessä mitään satu.

Kiitos osuvasta huomiosta. Sinulla selvästi kokemusta aiheesta. Itse olen sairaseläkkeellä, miksi pystyn järjestämään aikaa Faijan kuskaamiseen. Joudun viettämään aikaa toisessa kaupungissa kuin asun varsinaisesti.

scrg: "Minusta onnellisuus ei ole mikään hetken mielentila, vaan semmoinen perustila, jossa kaikki on OK. Kaiken ei tarvitse olla täydellisesti. Minulla on lahja saada hupia kaikista maailman epätäydellisyyksistä."

Minun isältäni olisi pitänyt ottaa ajokortti pois vähän aiemmin. Onneksi mitään pahempaa ei sattunut, vaikka joku oli yllättäen käynyt siirtämässä teitä eri paikkaan kuin missä ne olivat 1970-luvulla ja jossa niiden muistin mukaan yhä olisi pitänyt olla turvalliseen ajoon. Joten voi olla ettei korttia ihan huvin vuoksi viety. Ikä ei tule yksin.

• scrg kirjoitti:

Minun isältäni olisi pitänyt ottaa ajokortti pois vähän aiemmin. Onneksi mitään pahempaa ei sattunut, vaikka joku oli yllättäen käynyt siirtämässä teitä eri paikkaan kuin missä ne olivat 1970-luvulla ja jossa niiden muistin mukaan yhä olisi pitänyt olla turvalliseen ajoon. Joten voi olla ettei korttia ihan huvin vuoksi viety. Ikä ei tule yksin.

Minusta isälläni olisi voinut säilyttää kortti, sillä sen verran hyvin hän vielä ajaa. Joku toinen lääkäri olisi ehkä antanut jatkaa ajoa. Minusta isä ajaa vielä turvallisesti. Tänään tulee kaksi viikkoa siitä, että lääkäri antoi kielteisen lausunnon.

• Anonyymi00053

Tismalleen samoilla linjoilla.

• Olen onnellinen arjen pienistä asioista, esim. turvallisuudesta, terveydestä, läheisistä ja ystävistä. Siitä, että minujsta välitetään ja minä välitän muista.

Onnellisuus voi olla myös tyytyväisyyttä ja oman elämän tasapainon hallintaa.
      Perusasiat ovat kunnossa.

Minulla ei ole mitään suurempaa syytä valittaa. Tilanne on OK. (mikäli tähän tulee muutoksia, tulen ilmoittautumaan palstalle) 😁🌸

• tosi.typy: "Olen onnellinen arjen pienistä asioista, esim. turvallisuudesta, terveydestä, läheisistä ja ystävistä. Siitä, että minusta välitetään ja minä välitän muista.

Onnellisuus voi olla myös tyytyväisyyttä ja oman elämän tasapainon hallintaa.
        Perusasiat ovat kunnossa.

Minulla ei ole mitään suurempaa syytä valittaa. Tilanne on OK. (mikäli tähän tulee muutoksia, tulen ilmoittautumaan palstalle) 😁🌸"

Kiitos näkemyksestäsi. Toit yhden ansiokkaan näkemyksen lisää aiheeseen. Tuskin sinun tarvitsee ilmoittaa muutosta palstalle! :)

• Anonyymi00012

Tiedän mistä se johtuu! Viikonloppuna onnistuin jotenkin laittamaan puhelimen mikroon siihen puuron viereen. Olis vtu silloin tullut kysyyn!
      Kuitenkin siivouksen jälkeen kaveri lupasi mulle vanhan 5G puhelimen ja käytti mua vielä operaattorini liikkeessä, jotka loihtivat minulle vastaavan SIM kortin parilla eurolla.

Asensipa vielä sen yhdellä silmällä näkymättömän kortin puhelimeen. Vaikka piti vielä paljon asentaa, kun kaveri oli toki omansa kikkeli kuvansa poistanut. Silti olin onnellinen ihmisten mahtavaa osallistumisesta toisten murheisiin.

Muutuin siis mököttävästä varakkaasta hirmu iloiseksi varakkaaksi, joka sitten puolestaan teki vähävarakkaista vähän iloisempia. Sen takia keskiarvio nousi. Hyvien kansalaisten takia.

>Simiti<

• Onneksi olkoon uudesta puhelimesta ja uudesta ilon lähteestä. Kiitos tarinasta, sillä se oli kokonaisuutena mielenkiintoinen. Hyviä hetkiä uuden puhelimen kanssa. :)

• Onnellisuus on lähimpänä silloin, kun tarpeita on mahdollisimman vähän.
      Esimerkiksi suklaakakkua riittävästi syöneenä, suklaakakkupuutoksen aiheuttama tarve on poistunut ja siksi onnellisuus on lähempänä.
      Kaikista tarpeista on kuitenkin samaan aikaan mahdotonta päästä eroon, joten tuolla perusteella absoluuttinen onnellisuus on tilana mahdoton saavuttaa.
      (jopa unessa on tarve kääntää kylkeä)

• Kiitos mielenkiintoisesta näkemyksestä. Onko muut samaa mieltä? Tutkitusti rikkaat ovat onnellisimpia kuin köyhät. Luulisi rikkailla olevan paljon tarpeita. Yhdessä sadussa kyllä kuningas halusi onnellisen miehen paidan, mutta kun sellainen löytyi - niin hänellä ei ollut paitaa ollenkaan.

• Mu5tasydän

Kiva aloitus! Tänään olin, kun tulin töistä, sain järkättyä kämpän ja saunoin. 🙏💛

• Tänään puolilta päivin olin Joensuussa, jossa eilen kävin katsomassa koripallo-ottelun. Onko sinulla oma sauna? Kiitos, kun tykkäsit aloituksesta.

• Anonyymi00014

Myös minä olen ollut pienistä ja halvoista asioista iloinen. Kerran tilasin Prisman halvinta wc paprua. No helkkari. Sehän oli kolminkertaista ja hirmu pehmeää, sekä riittää.

Toinen oli, kun rakensin 3,8 metrisen, äänennopeuteen perustuvan 1/4 äänellä perustuvan bassoni betoninvalu pahviputkista. Tuli tosi halvaksi ja hakkaa äänentoistossaan kaikki.

>Simiti<

• Anonyymi00014 kirjoitti:

Myös minä olen ollut pienistä ja halvoista asioista iloinen. Kerran tilasin Prisman halvinta wc paprua. No helkkari. Sehän oli kolminkertaista ja hirmu pehmeää, sekä riittää.

Toinen oli, kun rakensin 3,8 metrisen, äänennopeuteen perustuvan 1/4 äänellä perustuvan bassoni betoninvalu pahviputkista. Tuli tosi halvaksi ja hakkaa äänentoistossaan kaikki.

>Simiti<

"Myös minä olen ollut pienistä ja halvoista asioista iloinen. Kerran tilasin Prisman halvinta wc paprua. No helkkari. Sehän oli kolminkertaista ja hirmu pehmeää, sekä riittää.

>Simiti<"

Joo, pienistä asioista pitää olla onnellinen. Tuota bassojuttua en oikein usko - onko se tosissaan totta?

• Anonyymi00018

"Myös minä olen ollut pienistä ja halvoista asioista iloinen. Kerran tilasin Prisman halvinta wc paprua. No helkkari. Sehän oli kolminkertaista ja hirmu pehmeää, sekä riittää.

>Simiti<"

Joo, pienistä asioista pitää olla onnellinen. Tuota bassojuttua en oikein usko - onko se tosissaan totta?

Kyllä se on. Olen saanut koulutuksen muun muassa audiotekniikan puolelle. Osasin siis tehdä oikean putkibasson jäykistä, mutta halvoista materiaaleista.

Itse bassollakin on melko vähän merkitystä. Rakenne vaikuttaa eniten. Minulla on se nytkin kotona hieman lyhennettynä. Tosin elementin vaihdoin huomattavasti matalamman resonanssi taajuuteen omavaan silti halpaa.

>Simiti<

• Anonyymi00018 kirjoitti:

Kyllä se on. Olen saanut koulutuksen muun muassa audiotekniikan puolelle. Osasin siis tehdä oikean putkibasson jäykistä, mutta halvoista materiaaleista.

Itse bassollakin on melko vähän merkitystä. Rakenne vaikuttaa eniten. Minulla on se nytkin kotona hieman lyhennettynä. Tosin elementin vaihdoin huomattavasti matalamman resonanssi taajuuteen omavaan silti halpaa.

>Simiti<

"Kyllä se on. Olen saanut koulutuksen muun muassa audiotekniikan puolelle. Osasin siis tehdä oikean putkibasson jäykistä, mutta halvoista materiaaleista.

>Simiti<"

On se sitten uskottava, jos niin väität. Miksi sen piti olla 3,8 metrin kokoinen? Eikö pienempikin olisi riittänyt?

• Anonyymi00023

"Kyllä se on. Olen saanut koulutuksen muun muassa audiotekniikan puolelle. Osasin siis tehdä oikean putkibasson jäykistä, mutta halvoista materiaaleista.

>Simiti<"

On se sitten uskottava, jos niin väität. Miksi sen piti olla 3,8 metrin kokoinen? Eikö pienempikin olisi riittänyt?

Ääniäälloilla on taajuudesta riippuva välimatka.... Huoh.... Antaa olla... Lue vielä vähän fysiikkaa. Jookos?

>Simiti<

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Ääniäälloilla on taajuudesta riippuva välimatka.... Huoh.... Antaa olla... Lue vielä vähän fysiikkaa. Jookos?

>Simiti<

Ja se ei siis ole mikään kotelo, vaan tyhjä putki. Avoinna molemmista päistä.

• Anonyymi00023 kirjoitti:

>Simiti<

"Ääniäälloilla on taajuudesta riippuva välimatka.... Huoh.... Antaa olla... Lue vielä vähän fysiikkaa. Jookos?

>Simiti<"

Siitäkö saa sitten onnen tunteen, omatekemästä basso-elementistä?

• Anonyymi00013

Kyllä mun onnellisuus päättyi siihen kun isä kuoli kolme vuotta sitten. Sen jälkeen kaikki on olut harmaata ja melko yhdentekevää

• Anonyymi00013: "Kyllä mun onnellisuus päättyi siihen kun isä kuoli kolme vuotta sitten. Sen jälkeen kaikki on olut harmaata ja melko yhdentekevää"

Otan osaa. Itseltäni kuoli äiti, kun olin 29 v. Poistui liian äkkiä elämästäni. Ensimmäinen kuukausi oli vaikeaa, mutta pääsin puolessa vuodessa yli asiasta, joten on mahdollista, että sinunkin kohdalla aika parantaa haavat?

• Anonyymi00054

Miksi?

Molemmat vanhempani ovat kuolleet, samoin lähes kaikki vanhemman polven sukulaiset. Monet ystävätkin ovat jo kuolleet, muutama läheinenkin. Aina kun joku kuolee läheltäni, saan heidän hyvän energiansa, jota minun on velvollisuus, ilo ja kunnia jakaa eteenpäin.

• Anonyymi00015

Kuulun ehdottomasti, onnellisuus on mielentila, kuten rakkauskin ❤️.

Merkitykselliseksi koettu elämä, läheiset ja muut heterogeeniset ihmissuhteet, työ, mieluisat harrastukset - eli itselle tärkeät jutut, tekee onnelliseksi. Riippumatta siitä mitä kaikkea ei-niin-kivaa tapahtuu.

- Sheena

• Ehkä sinunkaltaisia Suomessa on paljon ja siksi Suomi noteerataan maailman onnellisimmaksi kansaksi. Kiva kuulla, että olet onnellinen. :)

• Anonyymi00016

Olen joka kerta ollut onnellinen, kun Suomi on voittanut maailmanmestaruuden jääkiekossa! Onko joku kokenut jotain samaa?

• Anonyymi00017

No melkein, ehkä sitten kun saan nämä oululaiset rinkelini loppumaan...säästän onnentunteeni siihen asti :D

• Mikä niistä mieliinpainuvin? Mistä olitte eniten onnessanne, ensimmäisestä vai viimeisestä?

Legendaarinen ensimmäinen miesten maailmanmestaruus saavutettiin vuonna 1995 ikimuistoisista Ruotsin kisoista. Ensimmäinen mestaruus ei suinkaan ole jäänyt viimeiseksi – Suomi on voittanut jääkiekon maailmanmestaruuden neljä kertaa. Kultaa on tullut vuosina 1995, 2011, 2019 sekä viimeisimpänä 2022.

• Anonyymi00017 kirjoitti:

No melkein, ehkä sitten kun saan nämä oululaiset rinkelini loppumaan...säästän onnentunteeni siihen asti :D

Anonyymi00017: "No melkein, ehkä sitten kun saan nämä oululaiset rinkelini loppumaan...säästän onnentunteeni siihen asti :D"

Nyt en ihan ymmärtänyt - mitä tarkoitit? Uutta maailmanmestaruutta odottelet?

• Anonyymi00019

Anonyymi00017: "No melkein, ehkä sitten kun saan nämä oululaiset rinkelini loppumaan...säästän onnentunteeni siihen asti :D"

Nyt en ihan ymmärtänyt - mitä tarkoitit? Uutta maailmanmestaruutta odottelet?

Kunhan höpöttelin omaksi ilokseni

• Anonyymi00019 kirjoitti:

Kunhan höpöttelin omaksi ilokseni

anonyymi: "Kunhan höpöttelin omaksi ilokseni"

Saahan sitä höpötellä, mutta minä luulin, että siinä oli jotakin syvällisempää. En ymmärtänyt, miksi kysyin.

• Yleensä olen onnellinen ja vieläpä ihan pienistä asioistakin. Nyt en kyllä voi sanoa olevani silleen huojentuneesti onnellinen. Tietysti näistä rakkaistani ja kodista olen onnellinen. Saan kaikki perustarpeet päivittäin.

En vain ole onnellinen jatkuvien kipujen verottaessa mielenkiintoa vähän kaikkeen. Enkä oikein koe maailmanmenoakaan kovin mukavaksi. Minusta nykyään on järkijättöisyyttä ihan liikaa. Kauhee sohlaaminen ja ei yhtään funtsita onko järkee vai ei. Tympäsee sellanen, kun en millään jaksa olla mukana sellaisessa. Silti on pakko miltei jos mielii olla osa yhteiskuntaa, töissä jne.

• Jasu2025: "Yleensä olen onnellinen ja vieläpä ihan pienistä asioistakin. Nyt en kyllä voi sanoa olevani silleen huojentuneesti onnellinen. Tietysti näistä rakkaistani ja kodista olen onnellinen. Saan kaikki perustarpeet päivittäin.

En vain ole onnellinen jatkuvien kipujen verottaessa mielenkiintoa vähän kaikkeen. Enkä oikein koe maailmanmenoakaan kovin mukavaksi. Minusta nykyään on järkijättöisyyttä ihan liikaa. Kauhee sohlaaminen ja ei yhtään funtsita onko järkee vai ei. Tympäsee sellanen, kun en millään jaksa olla mukana sellaisessa. Silti on pakko miltei jos mielii olla osa yhteiskuntaa, töissä jne."

Eli kykenet olemaan onnellinen, vaikka terveys on vajavainen kipujen kanssa?

Mitä kuuluu?

• Tuntuu, että mitä enemmän maailmassa keskitytään itsekkyyteen, läyhäämiseen, räyhäämiseen ja kulutusjuhlaan sitä kauemmas ne minusta ja minä niistä loittonen ja haluan loitotakin.

Jasu2025: "Yleensä olen onnellinen ja vieläpä ihan pienistä asioistakin. Nyt en kyllä voi sanoa olevani silleen huojentuneesti onnellinen. Tietysti näistä rakkaistani ja kodista olen onnellinen. Saan kaikki perustarpeet päivittäin.

En vain ole onnellinen jatkuvien kipujen verottaessa mielenkiintoa vähän kaikkeen. Enkä oikein koe maailmanmenoakaan kovin mukavaksi. Minusta nykyään on järkijättöisyyttä ihan liikaa. Kauhee sohlaaminen ja ei yhtään funtsita onko järkee vai ei. Tympäsee sellanen, kun en millään jaksa olla mukana sellaisessa. Silti on pakko miltei jos mielii olla osa yhteiskuntaa, töissä jne."

Eli kykenet olemaan onnellinen, vaikka terveys on vajavainen kipujen kanssa?

Mitä kuuluu?

Eihän mulla ole muuta vaihtoehtoa annettu. Tietysti voisihan sitä luovuttaakin ja loikata junan alle, mutta mitäs se hyödyttää, ei sinne kuolemaan mukaan saa elämän hienoja juttuja.

Sain tänään yhden tuoliprojektin tehtyä. Toissapäivänä hain läjän tulin osia ja putsasin ne. Nyt ne verhoiltu ja jalat öljytty, en lakannut kun muksu mietti että tulee liian tummat. Puuta ne jalat. Sitten pitää aloittaa toinen homma. Täytyy käydä ostaa sopivaa hiomapaperia ensin.

• Jasu2025 kirjoitti:

Eihän mulla ole muuta vaihtoehtoa annettu. Tietysti voisihan sitä luovuttaakin ja loikata junan alle, mutta mitäs se hyödyttää, ei sinne kuolemaan mukaan saa elämän hienoja juttuja.

Sain tänään yhden tuoliprojektin tehtyä. Toissapäivänä hain läjän tulin osia ja putsasin ne. Nyt ne verhoiltu ja jalat öljytty, en lakannut kun muksu mietti että tulee liian tummat. Puuta ne jalat. Sitten pitää aloittaa toinen homma. Täytyy käydä ostaa sopivaa hiomapaperia ensin.

Niin ja on ne kasattukin. Ovat ruokapöydän ympärillä nyt käytössä.

• Jasu2025 kirjoitti:

Vai sellaista kuuluu. Tuoliprojekti varmaan piristi. Mitä muuten tarkoittaa läyhääminen - tuolla aikaisemmin kirjoitit seuraavaa?

"Tuntuu, että mitä enemmän maailmassa keskitytään itsekkyyteen, läyhäämiseen, räyhäämiseen ja kulutusjuhlaan sitä kauemmas ne minusta ja minä niistä loittonen ja haluan loitotakin."

• Jasu2025 kirjoitti:

Niin ja on ne kasattukin. Ovat ruokapöydän ympärillä nyt käytössä.

Sitten kohta alkaakin pihatyöt. Väsään meille kesäkatoksen ja istutuslaatikoita aattelin rakennella ja kannet niihin, ettei etanat pilaa taas satoa. On jemmassa tuota kennolevyä, kirkasta. Puutavaraa tarttee kyllä varmaa käydä Bauhaussista ostamassa. Muut tarveaineet löytyy, kaksi kättäkin ja aivot. 😅

Vai sellaista kuuluu. Tuoliprojekti varmaan piristi. Mitä muuten tarkoittaa läyhääminen - tuolla aikaisemmin kirjoitit seuraavaa?

"Tuntuu, että mitä enemmän maailmassa keskitytään itsekkyyteen, läyhäämiseen, räyhäämiseen ja kulutusjuhlaan sitä kauemmas ne minusta ja minä niistä loittonen ja haluan loitotakin."

Se tarkoittaa päätöntä menoa, hölmöilyä urakalla, lyhytnäköistä sekoilua. Mä en jaksa semmosta aivot narikassa elämää.

• Jasu2025 kirjoitti:

Se tarkoittaa päätöntä menoa, hölmöilyä urakalla, lyhytnäköistä sekoilua. Mä en jaksa semmosta aivot narikassa elämää.

Uusi sana minulle "läyhääminen". Kiitos selvityksestä. Itse taidan lopetella kohta tämän päivän kirjoittelun. Muutaman minuutin vielä täällä olen. Milloin viimeksi voimakkaasti tunsit onnen tunteen?

Uusi sana minulle "läyhääminen". Kiitos selvityksestä. Itse taidan lopetella kohta tämän päivän kirjoittelun. Muutaman minuutin vielä täällä olen. Milloin viimeksi voimakkaasti tunsit onnen tunteen?

Tänään, kun silittelin sylissäni meidän yhtä poika marsua. Ja aina kun oon ylipäänsä meidän perheen eläinjäsenien kanssa tai lasteni kanssa. Ne on mun elämäni valot.

• Jasu2025 kirjoitti:

Tänään, kun silittelin sylissäni meidän yhtä poika marsua. Ja aina kun oon ylipäänsä meidän perheen eläinjäsenien kanssa tai lasteni kanssa. Ne on mun elämäni valot.

Marsu loikoi ja nukkui rennosti kyljellään ja jalat taivasta kohti. 🥰

• Jasu2025 kirjoitti:

Marsu loikoi ja nukkui rennosti kyljellään ja jalat taivasta kohti. 🥰

Mua jotenkin maadottaa ja rauhoitta toi eläimien kanssa syntyvä vuorovaikutus ja yhteys. Kun nään miten he luottaa minuun ja tykkää läheisyydestäni, paijailusta ja paijailee takas omalla tavallaan. Sydän pakahtuu silloin.

• Jasu2025 kirjoitti:

Elämäni valot - hienosti sanottu! :) Nyt minun aika lopetella ja valmistua sänkyyn menemiseen. Hyvää yötä! Törmätään joskus toiste palstalla! Öitä! :)

• Jasu2025 kirjoitti:

Mua jotenkin maadottaa ja rauhoitta toi eläimien kanssa syntyvä vuorovaikutus ja yhteys. Kun nään miten he luottaa minuun ja tykkää läheisyydestäni, paijailusta ja paijailee takas omalla tavallaan. Sydän pakahtuu silloin.

Ihmiset useinmiten epäilee ja kyräilee, ei ne luota kuten eläin, että oon luottamuksen arvoinen. Eläimet on viisaampia. Ne tunnistaa milloin ei ole syytä epäillä.

Elämäni valot - hienosti sanottu! :) Nyt minun aika lopetella ja valmistua sänkyyn menemiseen. Hyvää yötä! Törmätään joskus toiste palstalla! Öitä! :)

Hyvät yöt. 😊

• Jasu2025 kirjoitti:

Ihmiset useinmiten epäilee ja kyräilee, ei ne luota kuten eläin, että oon luottamuksen arvoinen. Eläimet on viisaampia. Ne tunnistaa milloin ei ole syytä epäillä.

Eli eläimet ja niiden kanssa puuhaaminen saat sinut Jasu2025 onnelliseksi?

Mitä viikonloppuun kuuluu muuta kuin marsuja?

Eli eläimet ja niiden kanssa puuhaaminen saat sinut Jasu2025 onnelliseksi?

Mitä viikonloppuun kuuluu muuta kuin marsuja?

No onnellisemmaksi kuin ihmiset. Kaikki on paljon mutkattomampaa. Ja mä olen kyllästynyt mutkiin. Kivempi mrnnä suoraa väylää.

Ainakin lepoa, pää särkee.

• Jasu2025 kirjoitti:

No onnellisemmaksi kuin ihmiset. Kaikki on paljon mutkattomampaa. Ja mä olen kyllästynyt mutkiin. Kivempi mrnnä suoraa väylää.

Ainakin lepoa, pää särkee.

Jasu2025: "No onnellisemmaksi kuin ihmiset. Kaikki on paljon mutkattomampaa. Ja mä olen kyllästynyt mutkiin. Kivempi mrnnä suoraa väylää.

Ainakin lepoa, pää särkee."

Mutta eläimet eivät ole yhtä älykkäitä kuin ihmiset. Ihmisiltä saa monipuolisempaa palautetta älyn takia, vaikka ymmärrän mieltymyksesi eläimiin.

Onko jotain buranaa päänsärkyyn?

Jasu2025: "No onnellisemmaksi kuin ihmiset. Kaikki on paljon mutkattomampaa. Ja mä olen kyllästynyt mutkiin. Kivempi mrnnä suoraa väylää.

Ainakin lepoa, pää särkee."

Mutta eläimet eivät ole yhtä älykkäitä kuin ihmiset. Ihmisiltä saa monipuolisempaa palautetta älyn takia, vaikka ymmärrän mieltymyksesi eläimiin.

Onko jotain buranaa päänsärkyyn?

Minusta tuntuu, että eläimet on jopa älykkäämpiä. Eivät tee elämästä liian monimutkaista. Eihän mikään muu eläin kärsi älykkyydestään kuin ihminen. Eli aika turha lahja se älykkyys, jos sitä käyttää kärsimyksen lisäämiseen eikä poistamiseen.

Ei burana auta.

• Jasu2025 kirjoitti:

Minusta tuntuu, että eläimet on jopa älykkäämpiä. Eivät tee elämästä liian monimutkaista. Eihän mikään muu eläin kärsi älykkyydestään kuin ihminen. Eli aika turha lahja se älykkyys, jos sitä käyttää kärsimyksen lisäämiseen eikä poistamiseen.

Ei burana auta.

Jasu2025: "Minusta tuntuu, että eläimet on jopa älykkäämpiä. Eivät tee elämästä liian monimutkaista. Eihän mikään muu eläin kärsi älykkyydestään kuin ihminen. Eli aika turha lahja se älykkyys, jos sitä käyttää kärsimyksen lisäämiseen eikä poistamiseen.

Ei burana auta."

Minusta taas ihmisten älykkyys on luonut autot, terveydenhoidon, television ja monta muuta kivaa asiaa.

Eikö voimakkaimmat kipulääkkeet auta, voi harmi, jos niin on?

Jasu2025: "Minusta tuntuu, että eläimet on jopa älykkäämpiä. Eivät tee elämästä liian monimutkaista. Eihän mikään muu eläin kärsi älykkyydestään kuin ihminen. Eli aika turha lahja se älykkyys, jos sitä käyttää kärsimyksen lisäämiseen eikä poistamiseen.

Ei burana auta."

Minusta taas ihmisten älykkyys on luonut autot, terveydenhoidon, television ja monta muuta kivaa asiaa.

Eikö voimakkaimmat kipulääkkeet auta, voi harmi, jos niin on?

Onhan se luonut ihmismieli vaikka mitä ja kaikesta kuitenkin myös kärsii. Jokin ei silloin täsmää.

Migreenisuihke tarttisi hakea, mutten nyt lähe hakemaan.

• Jasu2025 kirjoitti:

Onhan se luonut ihmismieli vaikka mitä ja kaikesta kuitenkin myös kärsii. Jokin ei silloin täsmää.

Luulenpa, että moni ihmisen keksintö on jääny vähän puolitiehen ja näennäiseksi hyödyksi. Kuitenkin niitten keksintöjen hyödyntäminen on vain joidenkin eduksi, ei kaikkien ja kolikon kääntöpuoli... Auto, saasteet. Lentokone, saasteet. Lääketiede, kaikki elinkelvotonkin koitetaan pelastaa ja toisaalta kaikkia ei edes yritetä auttaa jne jne.

• Jasu2025 kirjoitti:

Luulenpa, että moni ihmisen keksintö on jääny vähän puolitiehen ja näennäiseksi hyödyksi. Kuitenkin niitten keksintöjen hyödyntäminen on vain joidenkin eduksi, ei kaikkien ja kolikon kääntöpuoli... Auto, saasteet. Lentokone, saasteet. Lääketiede, kaikki elinkelvotonkin koitetaan pelastaa ja toisaalta kaikkia ei edes yritetä auttaa jne jne.

Samaan tahtiin kun keksitään uutta aiheutetaan tuhoakin. Lääkkeet esim vaatii eläinrääkkäystä. Olisko vaan parempi antaa ihmisen kärsiä ja kuolla pois, kun kiduttaa toista elollista? Kyllä.

Millä ilveellä ihminen päätti ettei eläimen elämä ja kärsimys ole niin tärkeää välttää kuin ihmisten tyhmät tuotteet? Tää nyt yks esimerkki.

• Jasu2025 kirjoitti:

Jasu2025: "Onhan se luonut ihmismieli vaikka mitä ja kaikesta kuitenkin myös kärsii. Jokin ei silloin täsmää.

Migreenisuihke tarttisi hakea, mutten nyt lähe hakemaan."

Ihminen on luonut kirjaimet, kieliopin, tietokoneen, Internetin ja vaikka mitä kivaa. Sinä kirjoittelet ihmisten hienojen keksintöjen keskellä Suomi24-fissä. Minusta elämme hienon teknologian keskellä. Onhan niitä sotia ja vaikka mitä kärsimyksiä, mutta minusta hienot asiat ovat päälimmäisenä.

Hommaa se migreenilääke. Itselläkin on joskus pää ollut kipeä - silloin olin vähemmän onnellinen.

• Jasu2025 kirjoitti:

Samaan tahtiin kun keksitään uutta aiheutetaan tuhoakin. Lääkkeet esim vaatii eläinrääkkäystä. Olisko vaan parempi antaa ihmisen kärsiä ja kuolla pois, kun kiduttaa toista elollista? Kyllä.

Millä ilveellä ihminen päätti ettei eläimen elämä ja kärsimys ole niin tärkeää välttää kuin ihmisten tyhmät tuotteet? Tää nyt yks esimerkki.

Loppujen lopuksi ihmisen elämä on yhtä torveilua alusta loppuun. Mennää kaiken typeryyden mukana, maksetaan siitä ja ihmetellään kun ongelmia onkin eessä. Jotain jäi vissiin huomioimatta.

• Jasu2025 kirjoitti:

Loppujen lopuksi ihmisen elämä on yhtä torveilua alusta loppuun. Mennää kaiken typeryyden mukana, maksetaan siitä ja ihmetellään kun ongelmia onkin eessä. Jotain jäi vissiin huomioimatta.

Ja mikä ällöttävintä ihmisyydessä, me tuedostetaan aika hyvin kaikki paska mikä me saadaan aikaan, muttei tehdä mitään asioitten hyväksi. Aina osa pakenee kun kurapaska puntista vastuutaan.

• Jasu2025 kirjoitti:

Jasu2025: "Loppujen lopuksi ihmisen elämä on yhtä torveilua alusta loppuun. Mennää kaiken typeryyden mukana, maksetaan siitä ja ihmetellään kun ongelmia onkin eessä. Jotain jäi vissiin huomioimatta."

Sinäpä negatiivinen ole - minusta maailma on kaunis ja ihmeellinen - uskoa, toivoa ja rakkautta täynnä. Uskon Luoja-Jumalan luoneen monisärmäisen maailman, joka ei kyllä ole täydellinen. Raamatun mukaan Paholainen on lisännyt elämän peltoon rikkaviljaa eli hän on turmellut Jumalan luomistyötä. Ilmeisesti tällä selitetään se, että kuinka hyvä Jumala on luonut puutteellisen maailma, jossa on paljon kärsimystä.

Jasu2025: "Loppujen lopuksi ihmisen elämä on yhtä torveilua alusta loppuun. Mennää kaiken typeryyden mukana, maksetaan siitä ja ihmetellään kun ongelmia onkin eessä. Jotain jäi vissiin huomioimatta."

Sinäpä negatiivinen ole - minusta maailma on kaunis ja ihmeellinen - uskoa, toivoa ja rakkautta täynnä. Uskon Luoja-Jumalan luoneen monisärmäisen maailman, joka ei kyllä ole täydellinen. Raamatun mukaan Paholainen on lisännyt elämän peltoon rikkaviljaa eli hän on turmellut Jumalan luomistyötä. Ilmeisesti tällä selitetään se, että kuinka hyvä Jumala on luonut puutteellisen maailma, jossa on paljon kärsimystä.

Mä olen mielestäni inhorealisti. Kaikki kauniit asiat ei ole ollenkaan ihmisestä riippuvaisia, ne on vaikkei meitä olisi. Masennuskin, vedän 200 mg Sertraliiniä naamaan ja yhtään enempää ei naurata. Masennus on sairaus vai onko se sittenkin vain seuraus ja reaktio ymmärryksen myötä tulleesta järkytyksestä?

• Jasu2025 kirjoitti:

Mä olen mielestäni inhorealisti. Kaikki kauniit asiat ei ole ollenkaan ihmisestä riippuvaisia, ne on vaikkei meitä olisi. Masennuskin, vedän 200 mg Sertraliiniä naamaan ja yhtään enempää ei naurata. Masennus on sairaus vai onko se sittenkin vain seuraus ja reaktio ymmärryksen myötä tulleesta järkytyksestä?

Vaan nyt meen kahville. Ja raaputtaa rottia, mitkä nekin ihminen on jalostanut ja sairaudet samalla eläimen riesaksi.

• Jasu2025 kirjoitti:

Jau2025: "Mä olen mielestäni inhorealisti. Kaikki kauniit asiat ei ole ollenkaan ihmisestä riippuvaisia, ne on vaikkei meitä olisi. Masennuskin, vedän 200 mg Sertraliiniä naamaan ja yhtään enempää ei naurata. Masennus on sairaus vai onko se sittenkin vain seuraus ja reaktio ymmärryksen myötä tulleesta järkytyksestä?"

MInusta maailma on kaunis, vaikka epätäydellinen. Olen varmaan ollut onnellinen noin 2 viikkoa putkeen. Varsinkin, kun syön suklaata niin olen onnellinen.

Itse olen kaikkea muuta kuin inhorealisti. Koita piristyä! :)

Jau2025: "Mä olen mielestäni inhorealisti. Kaikki kauniit asiat ei ole ollenkaan ihmisestä riippuvaisia, ne on vaikkei meitä olisi. Masennuskin, vedän 200 mg Sertraliiniä naamaan ja yhtään enempää ei naurata. Masennus on sairaus vai onko se sittenkin vain seuraus ja reaktio ymmärryksen myötä tulleesta järkytyksestä?"

MInusta maailma on kaunis, vaikka epätäydellinen. Olen varmaan ollut onnellinen noin 2 viikkoa putkeen. Varsinkin, kun syön suklaata niin olen onnellinen.

Itse olen kaikkea muuta kuin inhorealisti. Koita piristyä! :)

Ei mun piristyminen ole mahdottomuus, pitää vaan kyetä kohtaamaan elämä rumuuksineen. Mä en ole hetkeen aikaan valmis kohtaamaan elämän rumuuksia, kun mun elämä on ollu niitä täynnä. Ja ihan vain ihmisten takia. Ei eläinten, ihmisten. Vaikee tykätä niin kierosta otuksesta kuin ihminen on.

• Jasu2025 kirjoitti:

Ei mun piristyminen ole mahdottomuus, pitää vaan kyetä kohtaamaan elämä rumuuksineen. Mä en ole hetkeen aikaan valmis kohtaamaan elämän rumuuksia, kun mun elämä on ollu niitä täynnä. Ja ihan vain ihmisten takia. Ei eläinten, ihmisten. Vaikee tykätä niin kierosta otuksesta kuin ihminen on.

Mä vaan jäsentelen ymmärrykseni myötä tulleet asiat uudelleen tonne pollaan. Se ei ole kivaa, se on kivuliasta mutta pakko tehdä.

• Jasu2025 kirjoitti:

"Ei mun piristyminen ole mahdottomuus, pitää vaan kyetä kohtaamaan elämä rumuuksineen. Mä en ole hetkeen aikaan valmis kohtaamaan elämän rumuuksia, kun mun elämä on ollu niitä täynnä. Ja ihan vain ihmisten takia. Ei eläinten, ihmisten. Vaikee tykätä niin kierosta otuksesta kuin ihminen on."

Tänäkin vuonna tulee hetkiä jolloin piristyt. Vuosia sitten olit ilopillerini palstoilla. Tsemppiä sinne vaan.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mä vaan jäsentelen ymmärrykseni myötä tulleet asiat uudelleen tonne pollaan. Se ei ole kivaa, se on kivuliasta mutta pakko tehdä.

Tietoisuus lisää tuskaa, mutta kasvaminen on kehittymistä ja ilman kehittymistä mikään ei muutu. 🙂

"Ei mun piristyminen ole mahdottomuus, pitää vaan kyetä kohtaamaan elämä rumuuksineen. Mä en ole hetkeen aikaan valmis kohtaamaan elämän rumuuksia, kun mun elämä on ollu niitä täynnä. Ja ihan vain ihmisten takia. Ei eläinten, ihmisten. Vaikee tykätä niin kierosta otuksesta kuin ihminen on."

Tänäkin vuonna tulee hetkiä jolloin piristyt. Vuosia sitten olit ilopillerini palstoilla. Tsemppiä sinne vaan.

Juu, piristyn. Nään vaan selvemmin nyt rajani ja mitä haluan olla osa ja mitä en ikinä. Mä pidän masennusta kuormittavana, mutta tienviittana samalla. Silmät aukee monien asioiden kohdalla ja tiedostaa asioita, mitä ennen ei nähnyt tai halunnut nähdä. Suojakuplan sisällä lykänny kaiken vaan matonalle. Tulee hetkiä kun ei enää matonalle mahdu, täytyy perehtyä mitä sinne on kätkenyt.

• Jasu2025 kirjoitti:

Tietoisuus lisää tuskaa, mutta kasvaminen on kehittymistä ja ilman kehittymistä mikään ei muutu. 🙂

Elämä ei ole kärsimystä. Kärsimyksen syynä ei ole tietämättömyys ja elämänjano. Kasvaminen voi olla kehitystä, mutta maailma muuttuu omalla painollaan?

Elämä ei ole kärsimystä. Kärsimyksen syynä ei ole tietämättömyys ja elämänjano. Kasvaminen voi olla kehitystä, mutta maailma muuttuu omalla painollaan?

Tietämättömyys monesti lisää kärsimystä. Minun mielestä. Ei ehkä tietämättömän yksilön, mutta hänen kauttaan muitten kärsimys yleensä lisääntyy. Kun joku ei tuedä ja ymmärrä.

Maailma ei muutu painollaan, ei ihmisen osalta ainakaan. Ihmisen pitää tiedostaa muutoksen tarve ja tehdä muuttuakseen töitä sen eteen.

• Jasu2025 kirjoitti:

Tietämättömyys monesti lisää kärsimystä. Minun mielestä. Ei ehkä tietämättömän yksilön, mutta hänen kauttaan muitten kärsimys yleensä lisääntyy. Kun joku ei tuedä ja ymmärrä.

Maailma ei muutu painollaan, ei ihmisen osalta ainakaan. Ihmisen pitää tiedostaa muutoksen tarve ja tehdä muuttuakseen töitä sen eteen.

Sellanen herran haltuun elämänasenne ei ole yhtään minua.

• Jasu2025 kirjoitti:

Sellanen herran haltuun elämänasenne ei ole yhtään minua.

Vaan nyt join kahvin ja meen uudestaan kurkkimaan onko rottuleita hereillä. Nukkuivat äsken, silloin en raaski häiritä mussukoita. Sitten kun tulevat asumuksen ovelle kuikuilemaan, niin äkkiä ovi auki ja koko rottakasa syliin ja suukoteltavaksi. 🥰❤️ Ne on niin ihania. 🥹

• Jasu2025 kirjoitti:

Vaan nyt join kahvin ja meen uudestaan kurkkimaan onko rottuleita hereillä. Nukkuivat äsken, silloin en raaski häiritä mussukoita. Sitten kun tulevat asumuksen ovelle kuikuilemaan, niin äkkiä ovi auki ja koko rottakasa syliin ja suukoteltavaksi. 🥰❤️ Ne on niin ihania. 🥹

Jasu2025: "Vaan nyt join kahvin ja meen uudestaan kurkkimaan onko rottuleita hereillä. Nukkuivat äsken, silloin en raaski häiritä mussukoita. Sitten kun tulevat asumuksen ovelle kuikuilemaan, niin äkkiä ovi auki ja koko rottakasa syliin ja suukoteltavaksi. 🥰❤️ Ne on niin ihania. 🥹"

Löytyihän sieltä positiivista otetta! :) Lisää positiivisempaa ajattelua! :)

Jasu2025: "Vaan nyt join kahvin ja meen uudestaan kurkkimaan onko rottuleita hereillä. Nukkuivat äsken, silloin en raaski häiritä mussukoita. Sitten kun tulevat asumuksen ovelle kuikuilemaan, niin äkkiä ovi auki ja koko rottakasa syliin ja suukoteltavaksi. 🥰❤️ Ne on niin ihania. 🥹"

Löytyihän sieltä positiivista otetta! :) Lisää positiivisempaa ajattelua! :)

Joo, kuten sanoin ovat elämäni valo. 🙂

• Jasu2025 kirjoitti:

Joo, kuten sanoin ovat elämäni valo. 🙂

Jasu2025: "Joo, kuten sanoin ovat elämäni valo. 🙂"

Millä tavalla ne ovat elämäsi valo? Jotain olet sanonut, mutta voisiko tarkentaa? Mitä viikonloppuun kuuluu? Miten eläimet ovat osa onneasi?

Eikö ne pieneläimet teillä nuku aika paljon? Muistaakseni koirat ja kissat nukkuvat vuorokaudesta reilusti yli 12 tuntia?

Jasu2025: "Joo, kuten sanoin ovat elämäni valo. 🙂"

Millä tavalla ne ovat elämäsi valo? Jotain olet sanonut, mutta voisiko tarkentaa? Mitä viikonloppuun kuuluu? Miten eläimet ovat osa onneasi?

Eikö ne pieneläimet teillä nuku aika paljon? Muistaakseni koirat ja kissat nukkuvat vuorokaudesta reilusti yli 12 tuntia?

Mä kirjottelen myöhemmin. Tätille kylään menossa.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mä kirjottelen myöhemmin. Tätille kylään menossa.

Jasu2025: "Mä kirjottelen myöhemmin. Tätille kylään menossa."

Toivottavasti vierailu tädin luona oli antoisa. Kirjoittele sitten, kun ehdit. Itse en kyllä välttämättä ole heti vastaamassa, sillä en ole täällä koko päivää, joten vastaukset saattavat vähän myöhästyä.

Jasu2025: "Mä kirjottelen myöhemmin. Tätille kylään menossa."

Toivottavasti vierailu tädin luona oli antoisa. Kirjoittele sitten, kun ehdit. Itse en kyllä välttämättä ole heti vastaamassa, sillä en ole täällä koko päivää, joten vastaukset saattavat vähän myöhästyä.

Mullakin meni päivö kyläillessä. Sitten otin tirsat kotona. On toi kyläily rankkaa puuhaa. Sosiaalisuus.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mullakin meni päivö kyläillessä. Sitten otin tirsat kotona. On toi kyläily rankkaa puuhaa. Sosiaalisuus.

Jasu2025: "Mullakin meni päivö kyläillessä. Sitten otin tirsat kotona. On toi kyläily rankkaa puuhaa. Sosiaalisuus."

Mutta mikäli olen ymmärtänyt täällä kirjoitettuja viestiä onnesta - niin sosiaalisuus ja muut ihmiset ovat onnen avain? Oliko kiva kyläillä?

Jasu2025: "Mullakin meni päivö kyläillessä. Sitten otin tirsat kotona. On toi kyläily rankkaa puuhaa. Sosiaalisuus."

Mutta mikäli olen ymmärtänyt täällä kirjoitettuja viestiä onnesta - niin sosiaalisuus ja muut ihmiset ovat onnen avain? Oliko kiva kyläillä?

Kiva oli tätiä nähdä. Menny monta vuotta, kun viimeksi nähty. Mutta sosiaalisuus uuvuttaa mut. Osaan olla sosiaalinen, mutta väsyn aina oltuani. Kaipaan omaa rauhaa. Olen ennenkin kertonut, että mun kaikki aistikanavat on auki jatkuvasti, se uuvuttaa hirveästi.

Joku voi olla onnellinen, minä lähinnä välttelen sosialisoimista. Ei tee tiukkaa olla puhumatta vaikka kuukauteen kellekkään. Tätä ei ihmiset usko, joille muut ihmiset on tärkeitä ja sosiaalisuus. Tämän ymmärtää kyllä toinen samanlainen.

• Jasu2025 kirjoitti:

Kiva oli tätiä nähdä. Menny monta vuotta, kun viimeksi nähty. Mutta sosiaalisuus uuvuttaa mut. Osaan olla sosiaalinen, mutta väsyn aina oltuani. Kaipaan omaa rauhaa. Olen ennenkin kertonut, että mun kaikki aistikanavat on auki jatkuvasti, se uuvuttaa hirveästi.

Joku voi olla onnellinen, minä lähinnä välttelen sosialisoimista. Ei tee tiukkaa olla puhumatta vaikka kuukauteen kellekkään. Tätä ei ihmiset usko, joille muut ihmiset on tärkeitä ja sosiaalisuus. Tämän ymmärtää kyllä toinen samanlainen.

Jasu2025: "Kiva oli tätiä nähdä. Menny monta vuotta, kun viimeksi nähty. Mutta sosiaalisuus uuvuttaa mut. Osaan olla sosiaalinen, mutta väsyn aina oltuani. Kaipaan omaa rauhaa. Olen ennenkin kertonut, että mun kaikki aistikanavat on auki jatkuvasti, se uuvuttaa hirveästi.

Joku voi olla onnellinen, minä lähinnä välttelen sosialisoimista. Ei tee tiukkaa olla puhumatta vaikka kuukauteen kellekkään. Tätä ei ihmiset usko, joille muut ihmiset on tärkeitä ja sosiaalisuus. Tämän ymmärtää kyllä toinen samanlainen."

Olethan sinä sosiaalinen - eikö täällä kirjoittelu ole sosiaalista kanssakäymistä? En oikein usko tuota - "ei tee tiukkaa olla puhumatta vaikka kuukauteen kellekkään". Taidat liioitella?

• UUSI

Jasu2025: "Kiva oli tätiä nähdä. Menny monta vuotta, kun viimeksi nähty. Mutta sosiaalisuus uuvuttaa mut. Osaan olla sosiaalinen, mutta väsyn aina oltuani. Kaipaan omaa rauhaa. Olen ennenkin kertonut, että mun kaikki aistikanavat on auki jatkuvasti, se uuvuttaa hirveästi.

Joku voi olla onnellinen, minä lähinnä välttelen sosialisoimista. Ei tee tiukkaa olla puhumatta vaikka kuukauteen kellekkään. Tätä ei ihmiset usko, joille muut ihmiset on tärkeitä ja sosiaalisuus. Tämän ymmärtää kyllä toinen samanlainen."

Olethan sinä sosiaalinen - eikö täällä kirjoittelu ole sosiaalista kanssakäymistä? En oikein usko tuota - "ei tee tiukkaa olla puhumatta vaikka kuukauteen kellekkään". Taidat liioitella?

Tämä on erilaista sosiaalisuutta, kuin IRL. Riittää että lukee, ei tarvi muita aisteja käyttää kuin näkö.

Et usko niin, kun et ole kuten minä. Juurihan kirjoitin ettei usko ja ymmärrä kuin toinen samanlainen.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Tämä on erilaista sosiaalisuutta, kuin IRL. Riittää että lukee, ei tarvi muita aisteja käyttää kuin näkö.

Et usko niin, kun et ole kuten minä. Juurihan kirjoitin ettei usko ja ymmärrä kuin toinen samanlainen.

Täähän se tekee myös ihmisten kanssa olemisen raskaaksi, kun jatkuvasti saa perustella ja vääntää rautalankaa. En oikein jaksa olla perystelemassa aina jollekin itseäni. Helpompi välttää ihmisiä, kun jatkuvasti selittää auki jotain minkä vaan voisi hyväjsyä ja uskoa ihan ilman kamalaa selvitystä.

Lasten kanssa jotenkin jajsan, mutten oikein aikuisten kun aikusten pitäis kyetä jo itsenäisemmin ymmärtämään muutakin kuin oma maailmansa.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Täähän se tekee myös ihmisten kanssa olemisen raskaaksi, kun jatkuvasti saa perustella ja vääntää rautalankaa. En oikein jaksa olla perystelemassa aina jollekin itseäni. Helpompi välttää ihmisiä, kun jatkuvasti selittää auki jotain minkä vaan voisi hyväjsyä ja uskoa ihan ilman kamalaa selvitystä.

Lasten kanssa jotenkin jajsan, mutten oikein aikuisten kun aikusten pitäis kyetä jo itsenäisemmin ymmärtämään muutakin kuin oma maailmansa.

Tai jos mäkin ymmärrän muitakin kuin oman näkökulmani ja maailmankuvani, oletan että muutkin kykenee siihen. Ei se ole edes vaikeaa. Vaikka usein tuntuu että puhuu tynnyreille. Ei mee perille ei.

• UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Kiitos näkemyksesi monesta selventämisestä. Tuli selväksi näkökantasi. Hyvää viikonlopun jatkoa, sillä itse taidan kirjoitella tänään vähän. Vastailen jonkun verran, mutta en enää ole kovin aktiivisesti palstalla. Törmätään! :)

• Anonyymi00020

Kermakakun pala lautsella, mansikkatäyte kakun välissä, hedelmänpalat kakun pinnalla, hasselpähkinäinen kermakurrute, haukkaan suuren palan, olen onnellinen sen hetken, kun kakun maku on kuin sinfolinaa suussa, olen onnen kukkuloilla siinä hetkessä.
      Sen jälkeen, kun nielaisen, onni haihtuu ja katooaa, se on onnea.

• anonyymi: "Kermakakun pala lautsella, mansikkatäyte kakun välissä, hedelmänpalat kakun pinnalla, hasselpähkinäinen kermakurrute, haukkaan suuren palan, olen onnellinen sen hetken, kun kakun maku on kuin sinfolinaa suussa, olen onnen kukkuloilla siinä hetkessä.
        Sen jälkeen, kun nielaisen, onni haihtuu ja katooaa, se on onnea."

Jopa oli runollisesti kuvaava näkemys. Onni on vain hetken hubaa sinusta? Itselläni se on ollut viikkojen suoraa, jona aikana olen ollut putkeen onnellinen. Kyllä sitä viikkojen putkeen mahtuu välistä hetkiä jolloin ei ole niin onnellinen, mutta minulle onni ei ole kermakakun pala, joka tarjotaa vain hetken onnen. Kiitos kumminkin proosallisesta kuvauksesta, johon en kyllä itse yhdy hyväksyvällä rintaäänellä.

• Anonyymi00022

Salaisuus on siinä, että osaa tyytyä.
      Silloin pystyy olemaan pienestä onnellinen.

Olen ollut onnellinen koko viikon.
      Tein kaupat uudesta koneesta, odottelin sitä ja tänään sain sen :)

-keinovaginamies-

• Anonyymi00026

Juuri näin. "Kun osaa tyytyä".

• "Salaisuus on siinä, että osaa tyytyä.

-keinovaginamies-"

Ehkä olet oikeassa - osaa tyytyä pieneen ja onnellinen siitä - mitä saa. :) Onnea uudesta koneesta, onko tehokaskin?

• Anonyymi00027

Suomalaisten onnellisuuden salaisuus taitaa olla vähään tyytyminen.

• Usko.Tojvo.Rakkaus
        Anonyymi00027 kirjoitti:

"Suomalaisten onnellisuuden salaisuus taitaa olla vähään tyytyminen."

Tuota on tarjottu ulkomailla selitykseksi ainakin kerran. Itse olen onnellinen, kunhan on saanut hyvin syötyä ja asiat ovat jokseenkin kunnossa.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Juu, terveys, kunhan saa vatsansa täyteen, katto pään päällä, talvella lämmin asunto ja
        rauha, niin eipä sitä suurempia kaipaa.

• Anonyymi00033 kirjoitti:

Juu, terveys, kunhan saa vatsansa täyteen, katto pään päällä, talvella lämmin asunto ja
        rauha, niin eipä sitä suurempia kaipaa.

anonyymi: "Juu, terveys, kunhan saa vatsansa täyteen, katto pään päällä, talvella lämmin asunto ja
        rauha, niin eipä sitä suurempia kaipaa."

Jotkut voivat olla onnellisia ilman terveyttä niin kuin Jasu2025. Tuo ruoka saattaa olla perusasia. Kerran kysyin japanilaisilta - mitä he edellyttävä onnelta. Kaksi ensimmäistä heidän mainitsemaa asiaa oli perhe ja ruoka. Kolmas oli raha, jota ilman Japanissa ei pärjää. Kolmas japanilainen nuori nainen sanoi, että kawaii. Se tarkoittaa rakastettavaa, söpöä. Kawaii on japanilainen sana, joka tarkoittaa "rakastettavaa", mutta käännetään usein tarkoittamaan söpöä. Käyttö vaihtelee ja sillä voidaan kuvailla asioita koiranpennuista vaatteisiin. Jos nuori japanilaisnainen on hyväksytty, rakastettava tai söpö - kawaii - niin hän on onnellinen.

anonyymi: "Juu, terveys, kunhan saa vatsansa täyteen, katto pään päällä, talvella lämmin asunto ja
        rauha, niin eipä sitä suurempia kaipaa."

Jotkut voivat olla onnellisia ilman terveyttä niin kuin Jasu2025. Tuo ruoka saattaa olla perusasia. Kerran kysyin japanilaisilta - mitä he edellyttävä onnelta. Kaksi ensimmäistä heidän mainitsemaa asiaa oli perhe ja ruoka. Kolmas oli raha, jota ilman Japanissa ei pärjää. Kolmas japanilainen nuori nainen sanoi, että kawaii. Se tarkoittaa rakastettavaa, söpöä. Kawaii on japanilainen sana, joka tarkoittaa "rakastettavaa", mutta käännetään usein tarkoittamaan söpöä. Käyttö vaihtelee ja sillä voidaan kuvailla asioita koiranpennuista vaatteisiin. Jos nuori japanilaisnainen on hyväksytty, rakastettava tai söpö - kawaii - niin hän on onnellinen.

Tarkennus edelliseen - ensimmäinen japanilainen sanoi kolme asiaa onnesta: perhe, ruoka, raha - toinen japanilainen lisäsi ystävät - ja kolmas sanoi, että "kawaii" japaniksi. Niitä onnen juttuja japanilaisten mielestä oli viisi, ei neljä. Viimeistä lukuunottamatta muuttajat voivat olla maailmanlaajuisia!

• Anonyymi00056

"Salaisuus on siinä, että osaa tyytyä.

-keinovaginamies-"

Ehkä olet oikeassa - osaa tyytyä pieneen ja onnellinen siitä - mitä saa. :) Onnea uudesta koneesta, onko tehokaskin?

Kiitos.

Alustava vaikutelma on, että kyllä tehot minun tarpeisiin riittää. Harrastehommia kuitenkin, että urakointitahtiin ei tarvitse kyetä - ei miehen eikä koneen.

Enemmän kiinnostaa laatu ja tarkkuus kuin tehot, sekä monipuolisuus.

-keinovaginamies-

• Anonyymi00028

Tuoksu ja kevätpäivät. Tasot ja lomittuminen kun aika on.

• anonyymi: "Tuoksu ja kevätpäivät. Tasot ja lomittuminen kun aika on."

Tuoksut ja kevätpäivät ymmärrän onnellisuuden elementeiksi, mutta mitä tarkoittaa tasot ja lomittuminen? En aivan ymmärtänyt - mitä tarkoitit?

• Anonyymi00030

Viimeksi eilen illalla, ollessani kävelyllä ja auringon paistaessa yllättävän lämpimästi, koin olevani varsin onnellinen ja tyytyväinen. Elämäni on itseasiassa melkoisen hyvää. Kylla minun mielialani siinä varmasti yli sen 7.8 oli. Saattoi olla jopa 9. ☺

• Anonyymi00030: "Viimeksi eilen illalla, ollessani kävelyllä ja auringon paistaessa yllättävän lämpimästi, koin olevani varsin onnellinen ja tyytyväinen. Elämäni on itseasiassa melkoisen hyvää. Kylla minun mielialani siinä varmasti yli sen 7.8 oli. Saattoi olla jopa 9. ☺"

Samat asiat piristivät minua ja sai tuntemaan onnelliseksi Joensuun torilla eilen. Aurinko paistoi ja oli lämmintä vähän ennen puolta päivää. Join kahvia ja katselin torille päin Kauppahallin kahviosta. Kahvi ei ollut Juhlamokkaa vaan Kulta Katriinaa, mutta siitä huolimatta oloni oli 10 onnellisuusasteikolla.

• Anonyymi00031

Tuli.muuten, eilen, kun tuo indeksi taas julkaistiin, juteltua aiheesta mieheni kanssa. Hän on lähtöjään Unkarista. Sen keskustelun lopputulema oli, että vaikka Pohjoismaissa elämä onkin monella tavalla hyvää (kaikki Pohjoismaathan taas loistivat noissa tuloksissa), niin vielä sitä suurempi tekijä on elämänasenne. Hänen kotimaassaan kukaan ei ole koskaan tyytyväinen pieniin asioihin, vaan aina valitetaan, kaikesta. Pohjoismaissa, joissa hän nyt jo asunut melkoisen aikaa, aurinko paistaa ja linnut laulavat ja ihmiset ovat onnellisia. ☺

• Anonyymi00031 kirjoitti:

Tuli.muuten, eilen, kun tuo indeksi taas julkaistiin, juteltua aiheesta mieheni kanssa. Hän on lähtöjään Unkarista. Sen keskustelun lopputulema oli, että vaikka Pohjoismaissa elämä onkin monella tavalla hyvää (kaikki Pohjoismaathan taas loistivat noissa tuloksissa), niin vielä sitä suurempi tekijä on elämänasenne. Hänen kotimaassaan kukaan ei ole koskaan tyytyväinen pieniin asioihin, vaan aina valitetaan, kaikesta. Pohjoismaissa, joissa hän nyt jo asunut melkoisen aikaa, aurinko paistaa ja linnut laulavat ja ihmiset ovat onnellisia. ☺

Anonyymi00031: "Tuli.muuten, eilen, kun tuo indeksi taas julkaistiin, juteltua aiheesta mieheni kanssa. Hän on lähtöjään Unkarista. Sen keskustelun lopputulema oli, että vaikka Pohjoismaissa elämä onkin monella tavalla hyvää (kaikki Pohjoismaathan taas loistivat noissa tuloksissa), niin vielä sitä suurempi tekijä on elämänasenne. Hänen kotimaassaan kukaan ei ole koskaan tyytyväinen pieniin asioihin, vaan aina valitetaan, kaikesta. Pohjoismaissa, joissa hän nyt jo asunut melkoisen aikaa, aurinko paistaa ja linnut laulavat ja ihmiset ovat onnellisia. ☺"

Tuo oli hyvä havainto, että täällä ehkä ollaan tyytyväisiä vähempään ja ollaan vähemmästä onnellisempia. Joku amerikkalainen toimittaja kirjoitti vastaavaa joskus noin vuosi sitten. Amerikassa ihmiset ovat hänen mukaansa vaativampia kuin Suomessa, jossa tyydytään vähempään?

• Anonyymi00032

Anonyymi00031: "Tuli.muuten, eilen, kun tuo indeksi taas julkaistiin, juteltua aiheesta mieheni kanssa. Hän on lähtöjään Unkarista. Sen keskustelun lopputulema oli, että vaikka Pohjoismaissa elämä onkin monella tavalla hyvää (kaikki Pohjoismaathan taas loistivat noissa tuloksissa), niin vielä sitä suurempi tekijä on elämänasenne. Hänen kotimaassaan kukaan ei ole koskaan tyytyväinen pieniin asioihin, vaan aina valitetaan, kaikesta. Pohjoismaissa, joissa hän nyt jo asunut melkoisen aikaa, aurinko paistaa ja linnut laulavat ja ihmiset ovat onnellisia. ☺"

Tuo oli hyvä havainto, että täällä ehkä ollaan tyytyväisiä vähempään ja ollaan vähemmästä onnellisempia. Joku amerikkalainen toimittaja kirjoitti vastaavaa joskus noin vuosi sitten. Amerikassa ihmiset ovat hänen mukaansa vaativampia kuin Suomessa, jossa tyydytään vähempään?

"Tuo oli hyvä havainto, että täällä ehkä ollaan tyytyväisiä vähempään ja ollaan vähemmästä onnellisempia."

Aivan varmasti tuossa on osa totuutta. Meillä Suomessa ei ole tuo Ruotsin sana "lagom" suuremmin käytössä, mutta kyllä meilläkin moni sen ajatuksen kera elää, ettei määräänsä enempää tarvitse. Samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin todeta, että tietysti se, että voi olla vähempään tyytyväinen, vaatii perusasioiden olevan suht kunnossa. Jos nyt vaikka tuota Yhdysvaltoja miettii, niin siellä esim. huoli omasta ja läheisten terveydestä ja siitä onko varaa sairastaa tai luokkaantua, on hyvin konkreettinen. Kyllä meilläkin vakava sairaus elintasoa pudottaa, mutta harvalle se kuitenkaan tarkoittaa henkilökohtaista konkurssia.

• Usko.Tojvo.Rakkaus
        Anonyymi00032 kirjoitti:

"Tuo oli hyvä havainto, että täällä ehkä ollaan tyytyväisiä vähempään ja ollaan vähemmästä onnellisempia."

Aivan varmasti tuossa on osa totuutta. Meillä Suomessa ei ole tuo Ruotsin sana "lagom" suuremmin käytössä, mutta kyllä meilläkin moni sen ajatuksen kera elää, ettei määräänsä enempää tarvitse. Samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin todeta, että tietysti se, että voi olla vähempään tyytyväinen, vaatii perusasioiden olevan suht kunnossa. Jos nyt vaikka tuota Yhdysvaltoja miettii, niin siellä esim. huoli omasta ja läheisten terveydestä ja siitä onko varaa sairastaa tai luokkaantua, on hyvin konkreettinen. Kyllä meilläkin vakava sairaus elintasoa pudottaa, mutta harvalle se kuitenkaan tarkoittaa henkilökohtaista konkurssia.

anonyymi: "Aivan varmasti tuossa on osa totuutta. Meillä Suomessa ei ole tuo Ruotsin sana "lagom" suuremmin käytössä, mutta kyllä meilläkin moni sen ajatuksen kera elää, ettei määräänsä enempää tarvitse. Samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin todeta, että tietysti se, että voi olla vähempään tyytyväinen, vaatii perusasioiden olevan suht kunnossa. Jos nyt vaikka tuota Yhdysvaltoja miettii, niin siellä esim. huoli omasta ja läheisten terveydestä ja siitä onko varaa sairastaa tai luokkaantua, on hyvin konkreettinen. Kyllä meilläkin vakava sairaus elintasoa pudottaa, mutta harvalle se kuitenkaan tarkoittaa henkilökohtaista konkurssia."

Joo, ehkä olet oikealla jäljillä. Meillä terveydenhoito ja sosiaaliset tukiverkostot ovat paremmalla tasolla kuin monessa maassa. Costa Ricassa perhesuhteet olivat hyvin, miksi se oli pohjoismaitten tasolla onnellisuudessa. Siellä ihmiset kokivat hyvinvointia perhetasolla ja ehkä hekin tyytyivät pieneen? Monessa maassa myös turvallisuus ei ole samalla tasolla kuin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.

• Anonyymi00034

Kunhan rahat riittää ruokaan, laskujen maksamiseen ja johonkin harrastukseen, niin eipä sitä rahaa enempää tarvi.
      Mitä niillä miljoonilla tilillä tekee, jos kaikki tarpeellinen on hankittu, eikä ole enää mitään hankittavaa.

• anonyymi: "Kunhan rahat riittää ruokaan, laskujen maksamiseen ja johonkin harrastukseen, niin eipä sitä rahaa enempää tarvi.
        Mitä niillä miljoonilla tilillä tekee, jos kaikki tarpeellinen on hankittu, eikä ole enää mitään hankittavaa."

Minä kyllä toivoisin voittavani tänään 40 miljoonaa Eurojackpotissa. Antaisin molemmille siskoilleni 10 prosenttia eli 4 miljoonaa per nenä. Lisäksi lähtisin ensisyksynä kaverin kanssa ulkomaille, johon tällä hetkellä ei ole varaa. Minulle miljoonat kelpaisivat, vaikka ymmärrän näkemykseksi rahaa vain riittävästi. Itse luulisin olevani onnellisempi tuoreena miljonäärinä.

• Anonyymi00035

Mielestäni onnellisuus ei ole mikään tavoitetila. Vastoinkäymiset kuuluvat elämään. Itse asiassa viihdyn paremmin onnettomien ihmisten seurassa.

• anonyymi: "Mielestäni onnellisuus ei ole mikään tavoitetila. Vastoinkäymiset kuuluvat elämään. Itse asiassa viihdyn paremmin onnettomien ihmisten seurassa."

Minusta onnellisuus on tavoiteltava mukava tila. Pidän enemmän onnellisista hyväntuulisista paljon hymyilevistä ihmisistä.

• Anonyymi00036

Tänään olin TOSI onnellinen, koska löysin kuin kohtalon oikusta KOLMET uudet housut!!! Aivan käsittämätöntä, en koskaan ennen.

- Sheena

• "Tänään olin TOSI onnellinen, koska löysin kuin kohtalon oikusta KOLMET uudet housut!!! Aivan käsittämätöntä, en koskaan ennen.

- Sheena"

Hienoa. Minäkin olin onnellinen tänään. Vähän onneani varjosti se, että ystäväni Jasu2025 ei ole niin hyvissä voimissa kuin minä. Hänellä särkee päätä ja ajattelee asioista negatiivisesti.

Mitä kangasta housut on?

• Anonyymi00037

"Tänään olin TOSI onnellinen, koska löysin kuin kohtalon oikusta KOLMET uudet housut!!! Aivan käsittämätöntä, en koskaan ennen.

- Sheena"

Hienoa. Minäkin olin onnellinen tänään. Vähän onneani varjosti se, että ystäväni Jasu2025 ei ole niin hyvissä voimissa kuin minä. Hänellä särkee päätä ja ajattelee asioista negatiivisesti.

Mitä kangasta housut on?

Olen myös pahoillani Jasun puolesta. Negatiivinen ajattelu tuhoaa terveyttä.

Housut ovat kahdet etupäässä puuvillaa ja yhdet viskoosia. Aivan karseasti kiinalaisia polymateriaalisia tarjolla.

- Sheena

• Anonyymi00037 kirjoitti:

Olen myös pahoillani Jasun puolesta. Negatiivinen ajattelu tuhoaa terveyttä.

Housut ovat kahdet etupäässä puuvillaa ja yhdet viskoosia. Aivan karseasti kiinalaisia polymateriaalisia tarjolla.

- Sheena

"Olen myös pahoillani Jasun puolesta. Negatiivinen ajattelu tuhoaa terveyttä.

- Sheena"

Joo, minä olen yrittänyt ajatella hänelle positiivisesti, mutta ehkä Jasu2025 voi paremmin, kun suoltaa ulos negatiivisia ajatuksiaan.

Puuvilla housut kuulostavat hyvältä. Ostit kaupasta vai löysitkö kirpparilta? Itsekin olen kerran ostanut kolmet housut kerralla: puvun housut, tuulipuvun housut ja veryttelypuvun housut. Tai oikeastaan investoin kerralla pukuun, tuulipukuun ja veryttelypukuun.

• Anonyymi00038

Minusta Suomi maana on parometrin mukaan "onnellinen". Mikä tarkoittaa erilaisia mahdollisuuksia olla ns. "onnellinen".

Mulle onnellisuus tulee pienistä jutuista. Vaikka kun saan puut metsästä pihaan. Ja vaikka tehtyä taas ne pinoon. Myös kun ne on kuivana liiterissä ja saan odotella talvea tietäen, että voin asua lämpimässä kodissa.

Näitä on nyt muitakin juttuja. Joskus vaikka se, että voin ajaa jetillä keskelle järvenselkää ja katsella vaan luontoa.

Tai ajaa moottoripyörällä tietä pitkin kesämaisemaa ja haistaa juuri leikatun heinän tuoksun.

Katsella saunsnlauteilta kun lasiluukun takana palaa mun tekemää polttopuuta.

• anonyymi: "Minusta Suomi maana on parometrin mukaan "onnellinen". Mikä tarkoittaa erilaisia mahdollisuuksia olla ns. "onnellinen".

Mulle onnellisuus tulee pienistä jutuista. Vaikka kun saan puut metsästä pihaan. Ja vaikka tehtyä taas ne pinoon. Myös kun ne on kuivana liiterissä ja saan odotella talvea tietäen, että voin asua lämpimässä kodissa.

Näitä on nyt muitakin juttuja. Joskus vaikka se, että voin ajaa jetillä keskelle järvenselkää ja katsella vaan luontoa.

Tai ajaa moottoripyörällä tietä pitkin kesämaisemaa ja haistaa juuri leikatun heinän tuoksun.

Katsella saunsnlauteilta kun lasiluukun takana palaa mun tekemää polttopuuta."

Kiitos näkemyksestäsi. Se oli luonnonläheinen näkemys. Hyviä onnen hetkiä saunanlauteille katsomaan lasiluukun takana palavia muita! Hyvää viikonloppua! :)

• Anonyymi00046

Juuri tuo! Suomalainen onnellisuus on nimenomaan nauttimista arjen pienistä hetkistä, tyytyväisyyttä elämän perusasioihin ja pieneen ekstraan silloin tällöin.

"Onnellisuuden taito on opittavissa oleva taito, joka koostuu positiivisten tunteiden, kuten kiitollisuuden ja myötätunnon, aktiivisesta vaalimisesta sekä negatiivisten ajatusmallien vähentämisestä. Se on tasapainoinen elämänasenne, jossa korostuvat sosiaaliset suhteet, elämän merkityksellisyys ja kyky nauttia arjen pienistä hetkistä, ei vain suurista saavutuksista."

• Anonyymi00039

Eilen olin onnellinen, sillä pelasin yhden kauden tietokoneella yhtä peliä ilman tappiota. Tuli vain kaksi tasapeliä, mutta muut olivat voittoa. Oikeastaan pelasin sitä peliä useamman päivän, mutta loppuun pelasin kauden eilen. Samalla tavalla onnea tuottaa, jos kannattamani urheiluseura menestyy. Saa tulla pari tasapeliä, mutta jos muut melkein kaikki voittoja niin olen onnellinen seuran kannattajana.

• Itsekin katsoin keskiviikkona koripallomatsia, jossa joensuulainen kotiseura voitti ottelunsa. Olin onnellinen voitosta, sillä voiton ratkaisu tuli ihan lopussa. Iloitsimme yhdessä kaverini kanssa voitosta, joten jaoin yhteisen ilon ja onnen tunteen.

Viikon päästä perjantaina on seuraava kotiottelu, jossa vastus kovenee. Olen onnellinen, jos siitäkin tulee voitto. Minullakin siis kannattamani seuran voitot tuovat onnen tunnetta.

• Anonyymi00040

Olin onnellisempi ollessani ulkomailla.

• Mikä siellä ulkomailla toi onnen? Voisiko sitä jäljitellä täällä koto Suomessa?

• Palstakamu kirjoitti:

Mikä siellä ulkomailla toi onnen? Voisiko sitä jäljitellä täällä koto Suomessa?

Minäkin olen utelias saada tietää - mikä ulkomailla toi onnen? Palstakamu heitti ilmoille kaksi hyvää kysymystä. :)

• Anonyymi00047
        Palstakamu kirjoitti:

Mikä siellä ulkomailla toi onnen? Voisiko sitä jäljitellä täällä koto Suomessa?

Ulkomailla voi kuvitella helposti olevansa onnellisempi kuin Suomessa. Monesti ihmiset pakenevat ongelmiaan ulkomaille.

• Anonyymi00059
        UUSI
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Ulkomailla voi kuvitella helposti olevansa onnellisempi kuin Suomessa. Monesti ihmiset pakenevat ongelmiaan ulkomaille.

Mutta voiko olla niin että Suomessa kuvitellaan yhden lauseen perusteella, että asiat on paremmin kuin mitä ne voivat muualla olla? Tiedän vain sellaisia ulkomaille muuttaneita ihmisiä, jotka eivät koskaan halua palata pikkuiseen Suomeemme.

• Anonyymi00060
        UUSI
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Mutta voiko olla niin että Suomessa kuvitellaan yhden lauseen perusteella, että asiat on paremmin kuin mitä ne voivat muualla olla? Tiedän vain sellaisia ulkomaille muuttaneita ihmisiä, jotka eivät koskaan halua palata pikkuiseen Suomeemme.

Minä tiedän useita ulkomailta palanneita suomalaisia. Samoin ulkomaalaisia tänne muuttaneita esim. tutkijoita.

Vähän sellainen vaikutelma, että aliarvostat Suomea ja etenkin suomalaisia.

• UUSI
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Minä tiedän useita ulkomailta palanneita suomalaisia. Samoin ulkomaalaisia tänne muuttaneita esim. tutkijoita.

Vähän sellainen vaikutelma, että aliarvostat Suomea ja etenkin suomalaisia.

anonyymi00059: "Minä tiedän useita ulkomailta palanneita suomalaisia. Samoin ulkomaalaisia tänne muuttaneita esim. tutkijoita.

Vähän sellainen vaikutelma, että aliarvostat Suomea ja etenkin suomalaisia."

Minulla kävi aikaisemman kirjoittajasta sama mielessä - aliarvostaa Suomea ja suomalaisia. Ilmasto meillä on huonompi kuin yleensä, mutta terveydenhoitojärjestelmä ja sosiaalituki monia maita parempi.

• Minä olen onnellinen joka päivä, sillä elämässäni on niin mahtavia ihmisiä.

• En kyllä tiedä tunnenko onnellisuutta samalla tavalla kuin muut ihmiset. Minusta tuntuu että Aspergerina koen tunteet eri tavalla kuin muut. Mutta omalla tavallani olen "onnellinen".

• Palstakamu: "Minä olen onnellinen joka päivä, sillä elämässäni on niin mahtavia ihmisiä."

Hienoa kuulla. Mikä niissä mahtavissa ihmisissä tuo onnen? Itse en ole onnellinen joka päivä, sillä elämässä on monesti harmeja, jotka vievät onnen pois. Koko ajan ei jotenkin tunnu onnelliselta. Onko muitakin Palstakamun lisäksi, jotka ovat onnellisia joka päivä?

Palstakamu: "Minä olen onnellinen joka päivä, sillä elämässäni on niin mahtavia ihmisiä."

Hienoa kuulla. Mikä niissä mahtavissa ihmisissä tuo onnen? Itse en ole onnellinen joka päivä, sillä elämässä on monesti harmeja, jotka vievät onnen pois. Koko ajan ei jotenkin tunnu onnelliselta. Onko muitakin Palstakamun lisäksi, jotka ovat onnellisia joka päivä?

Avaan vähän omaa elämänfilosofiaani. Onnellisuus ei ole itseisarvo jota jahtaan. Eikä onnellisuus ja onnettomuus sulje toisiaan pois. Olen usein kovin onneton ja tunnen suunnatonta kärsimystä Aspergerin ja mielenterveyden ongelmien vuoksi.

Elämänmottoni on: "Kenenkään elämä ei ole helppoa." Usein kun olen onneton, sanon tuon itselleni mielessäni. Kaikilla on elämässä omat ongelmat ja vaikeudet.

Tyyneysrukous:
        Jumala suokoon minulle tyyneyttä
        hyväksyä ne asiat, joita en voi muuttaa,
        rohkeutta muuttaa niitä asioita, joita voin,
        ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

Olen hakenut apua sekä Aspergeriin ja mielenterveysongelmiin. Olen käynyt erilaisissa terapioissa ja syön lääkkeeni. Olen siis tehnyt kaiken mitä asian ratkaisemiseksi voi tehdä. Sairaus on hallinnassa, mutta ei se koskaan katoa.

Niinpä olen päättänyt elää sen kanssa niin laadukasta elämää kuin mahdollista. Pyrin keskittymään niihin hyviin asioihin jotka Luoja on minulle suonut, vaikka tuntisinkin samaan aikaan epätoivoa tai onnettomuutta tai miksi tahansa sitä haluaakaan kutsua.

• UUSI
        Palstakamu kirjoitti:

Avaan vähän omaa elämänfilosofiaani. Onnellisuus ei ole itseisarvo jota jahtaan. Eikä onnellisuus ja onnettomuus sulje toisiaan pois. Olen usein kovin onneton ja tunnen suunnatonta kärsimystä Aspergerin ja mielenterveyden ongelmien vuoksi.

Elämänmottoni on: "Kenenkään elämä ei ole helppoa." Usein kun olen onneton, sanon tuon itselleni mielessäni. Kaikilla on elämässä omat ongelmat ja vaikeudet.

Tyyneysrukous:
        Jumala suokoon minulle tyyneyttä
        hyväksyä ne asiat, joita en voi muuttaa,
        rohkeutta muuttaa niitä asioita, joita voin,
        ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

Olen hakenut apua sekä Aspergeriin ja mielenterveysongelmiin. Olen käynyt erilaisissa terapioissa ja syön lääkkeeni. Olen siis tehnyt kaiken mitä asian ratkaisemiseksi voi tehdä. Sairaus on hallinnassa, mutta ei se koskaan katoa.

Niinpä olen päättänyt elää sen kanssa niin laadukasta elämää kuin mahdollista. Pyrin keskittymään niihin hyviin asioihin jotka Luoja on minulle suonut, vaikka tuntisinkin samaan aikaan epätoivoa tai onnettomuutta tai miksi tahansa sitä haluaakaan kutsua.

Sinulla Palstakamu taitaa olla oikea asenne elämään, missä asenteesi mahdollistaa onnellisemman tunteen kuin pessimistillä. Sairaudenkin kanssa voi olla onnellisempi, jos oikein asenteella oivaltaa?

• Anonyymi00041

Päivän raastava masennus onneksi unohtuu illalla kun saa kiskalla ison mukin kahvia ja hyvän pullan. Toivottavasti hallitus ei vie tätä tunnetta.

• Usko.Tojvo.Rakkaus

Anonyymi00041: "Päivän raastava masennus onneksi unohtuu illalla kun saa kiskalla ison mukin kahvia ja hyvän pullan. Toivottavasti hallitus ei vie tätä tunnetta."

Mitenkä hallitus vie onnesi tai paremman olotilasi pois?

• Anonyymi00042

Olin onnellinen viimeksi yliopistossa. Nautin opiskelusta ja tuntui siltä, että koko maailma ja elämä oli vielä edessä.

• anonyymi: "Olin onnellinen viimeksi yliopistossa. Nautin opiskelusta ja tuntui siltä, että koko maailma ja elämä oli vielä edessä."

Saako kysyä - mitä opiskelit? Eikö tentit rasittanut? Itse olin onnellinen, kun sain psykologian laajan tenttipaketin läpi. Onko siitä pitkä aika, kun opiskelit?

• Anonyymi00049

anonyymi: "Olin onnellinen viimeksi yliopistossa. Nautin opiskelusta ja tuntui siltä, että koko maailma ja elämä oli vielä edessä."

Saako kysyä - mitä opiskelit? Eikö tentit rasittanut? Itse olin onnellinen, kun sain psykologian laajan tenttipaketin läpi. Onko siitä pitkä aika, kun opiskelit?

Opiskelin vaikka mitä, kaikki kiinnosti. Psykologiaa, tietotekniikkaa, kielitieteitä, antiikin kulttuuria, maailmankirjallisuutta… Oppimisen into oli vahvaa ja mielelläni uppouduin eri aiheisiin. Tentit eivät rasittaneet, valmistauduin niihin aina hyvin. Tuosta on jo parikymmentä vuotta.

• Anonyymi00049 kirjoitti:

Opiskelin vaikka mitä, kaikki kiinnosti. Psykologiaa, tietotekniikkaa, kielitieteitä, antiikin kulttuuria, maailmankirjallisuutta… Oppimisen into oli vahvaa ja mielelläni uppouduin eri aiheisiin. Tentit eivät rasittaneet, valmistauduin niihin aina hyvin. Tuosta on jo parikymmentä vuotta.

Kiitos tarkennuksesta! Tuliko sinusta opettaja vai kulttuurihenkilö? Anteeksi uteliaisuus iski jälleen. Täytyy sanoa, että oli sinulla mielenkiintoisia oppiaineita! Hyviä viikonloppuja!

• Olen oikeastaan hyvin perusonnellinen ihan omana itsenäni. Lähes joka päivä.

Eniten onnellisuutta tuottaa oma pieni kotini. Pääsen pois ihmisten joukosta.
      Saan olla ja elää kuten tahdon.

Toisekseen olen onnellinen suomalaisuudesta. Se, että tyytyy vähään ei ole suinkaan ainoa asia onnellisuudessani, vaan suomalainen infra on ihan käsittämättömän hyvä. Tämän seikan ymmärtäminen ei ole vähään tyytymistä vaan kokonaisuuden näkemistä.
      Meille on suotu niin monta toimivaa asiaa, että olemme suomalaisina tottuneet niihin. Ne ovat meille itsestään selvyyksiä. Mikä on valitettavaa.

Kolmannekseen onnellisuuttani lisää se, että olen hyvin tyytyväinen itseeni ja omaan elämääni. Ei ole ollut helppo elämä minulla, mutta olen onnellinen siitä, että sain elää juurikin tätä elämää. Kaikkinensa.

• Hienoa "Pikku-pirpana" - sinulla on positiivinen ote omaan elämääsi. Kiitos monipuolisesta onnen kuvauksesta. Suomalainen yhteiskuntakin sai sinulta kiitosta. Onnellista viikonloppua Sinulle! :)

• Anonyymi00048

"Meille on suotu niin monta toimivaa asiaa, että olemme suomalaisina tottuneet niihin. Ne ovat meille itsestään selvyyksiä. Mikä on valitettavaa."

No tämä!

• Anonyymi00043

Perhe

• ytimekäs anonyymi: "Perhe"

Ketä siihen perheeseen kuuluu? Onko se ydinperhe vai laajempi kokonaisuus, jossa on myös isovanhempia? Onko lapsia ja minkä ikäisiä? Anteeksi uteliaisuuteni.

• Anonyymi00044

Pyöräretkellä tuntee olevansa onnellinen, kun näkee uusia yksityiskohtia matkan varrella ja huomaa, että on matkaa kertynyt ja rasvaa palanut.
      Onnellisuuden tunne tulee myös hyvänmakuiseta ruoasta, varsikin jos on nälkä.
      Kuten myös leivonnaisista ja pullasta. Varsikin kermainen täytekakku, silloin oikein ulvoo onnesta, kun maku on niin valtavan huumaavan hyvä, että hyvän tunteen olotilan väreet hellivät koko kehoa....

• Kiitos tarinasta. Ruoka esiintyi täällä moneen kertaan jo aiemmin, joten olet mitä ilmeisemmin osunut asian ytimeen. Hyviä pyöräretkiä seuraavana kesänä tai keväästä syksyyn. Talvella et taida pyöräillä?

• Anonyymi00055

Kiitos tarinasta. Ruoka esiintyi täällä moneen kertaan jo aiemmin, joten olet mitä ilmeisemmin osunut asian ytimeen. Hyviä pyöräretkiä seuraavana kesänä tai keväästä syksyyn. Talvella et taida pyöräillä?

Minä pyöräilen ympäri vuoden, talvella, syksyllä, keväällä, vesi, räntä ja lumisateessa, kaljamajäällä, -20 asteen pakkasessa joka säässä.

• Anonyymi00055 kirjoitti:

Minä pyöräilen ympäri vuoden, talvella, syksyllä, keväällä, vesi, räntä ja lumisateessa, kaljamajäällä, -20 asteen pakkasessa joka säässä.

Hyvää pyöräilyä sitten ympäri vuoden! Hyvä harrastus! Onnen hetkiä pyöräilyn kanssa! :)

Kiitos selvennyksestä.

• Anonyymi00057
      UUSI

Melkolailla. Terveys palasi leikkauksen myötä.

• UUSI

Onneksi olkoon onnistuneen leikkauksen takia! Hyvä terveys saattaa olla monesti osalla onnellisuuden tae. Saako kysyä - mikä leikkaus?

• Anonyymi00061
      UUSI

Käännä kysymys toisinpäin: Miksi et ole ikinä elämäsi aikana ollut onnellinen?

• UUSI

anonyymi: "Käännä kysymys toisinpäin: Miksi et ole ikinä elämäsi aikana ollut onnellinen?"

Ei ole hedelmällinen kysymys, sillä tuskin sellaista ihmistä on. Onnellisuus alkaa vauvaiästä lähtien ja jatkuu lapsuuteen. Pahan sairauden runtelema aikuinen saattaa olla pitkään onneton, mutta "ikinä" taitaa olla mahdoton elämän aikana?

• Anonyymi00062
      UUSI

Tänään olen onnellinen, että minulla on niin hyvä mies.

-Thinksy

• Anonyymi00063
      UUSI

oletko joskus ollut onnellinen, ALOITTAJAN KUULUU MÄÄRITTÄÄ MILLE ONNELLISUUS TUNTUU.

• Anonyymi00064
      UUSI

Onnellista on olla punainen pulla suussa...

• Anonyymi00065
      UUSI

Viimeksi olin onnellinen, kun haaveilin saavani vakituisen työpaikan minulle hyvin rakkaiden työkaverien kanssa! Siitä on aikaa jo monia vuosia! Sen jälkeen olen kokenut paljon kiusaamista, tietyn projektin takia!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2127
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      34
      2090
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1835
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1360
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1251
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1141
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1060
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1013
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      936
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      282
      895
    Aihe