Lukiot yhdistyvät ja alkaa yt-neuvottelut opettajillakin... Voi poloista kaupunkia, minkä teit!
Lukiot yhdistyvät
79
553
Vastaukset
- keskiverto
Joka kymmenes opettaja kuukaudeksi pakkolomalle vuorotellen, niin siitä tulee noin 10% säästöjä.
Samaa voi sanoa myös kaikista kaupungin työntekijöistä, vuosilomien aikana ei ole suurempaa puutetta palveluista, kyllä sieltäkin voi vuorotellen lomauttaa joka kymmenennen.
Miten se voisi tapahtua, pitää perustaa kymmenenhengen työryhmiä jotka vastaavat siitä että ryhmälle "kuuluvat" työt tulee hoidettua.
Onko se niin vaikeaa tehdä jotakin järkevää, puheet hyvinvointiyhteiskunnasta voi lopettaa jos ei halua kantaa siitä vastuuta.
Voi poloisia opettajia, miksi ette opeta yhteiskunta vastuuta oppilaille, koska tämä home-, mätä- velkakierre on katkaistava. - elinkaarimalli kusee
Koskeekohan yt:t noita muutaman oppilaan ruotsinkielisiä kouluja (ja tarhoja)?
Suomenkieliset ollaan tunkemassa Torkinmäen koulussa kaikki saman katon alle, päiväkoti-ikäisestä ysiluokkalaiseen. - Heja 10.
Meidan ruotsinkielisten palveluihin ei tula koskaan heikentamaan.
- TOSIrealisti Kokkola
Kaikki ruotsinmurteiset koulut on lakkautettava ja oppilaat tulee siirtää suomenkielisiin kouluihin. Voi mitkä valtavat säästöt siitä seuraisikaan...
- hdhh
TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:
Kaikki ruotsinmurteiset koulut on lakkautettava ja oppilaat tulee siirtää suomenkielisiin kouluihin. Voi mitkä valtavat säästöt siitä seuraisikaan...
Älykästä taas pomoilta tunkea kaksi yläkoulua yhteen! Keskushallinnossa olisi varaa laittaa pomoja eläkkeelle
- PUUPÄÄT
Hyvä HEJA!te ruotsinkieliset,ette tuu viisamaks vaikka teitä olis yks oppilas luokassa!voi surkeutta,onhan se ollut tiedossa,että olette huonoja oppilaita. ei olis kiva olla hurri!
- keskiverto
Papit voisivat pitää lukukinkereitä ja opettaa selviytymisoppeja, olisi kirkostakin jotakin hyötyä.
Ihminen oppii usealla erilaisella tavalla, hyvänkoulutuksen saaneita ovat ns. koulunpenkillä istujia, jotka ovat kaikkein eniten vaikuttaneet yhteiskunnan rappeutumiseen ja sitten ne toiset jotka ovat oppineet tekemällä rakentamaan, joutuvat taas aloittamaan home, mätä yhteiskunnan puhdistustyöt, maksamalla velat lainat sun muut istumalla saavutetut edut. - Ojalan laskuoppi
Aikovat yhdistää lukiot........ja sitten huomaavat, ettei kaikki mahdu saman katon alle niin pitää rakentaa uusi koulu......säästöä taas joka sekuntti!
- 0+0= 00
Mistä niitä uusia oppilaita tulee, eikös väestön ikärakenne ole tiedossa.
Ai niin jos eläkeläiset innostuvat opiskelemaan mistä säästää kun kaikki nousevat.
Voihan kunnan johto/johtajatkin tarvita lisäkoulutusta Ojalan laskuopista jotta menot eivät saa olla tuloja suurempia.- Ojalan laskuoppi
Jospa jo nykyset ei mahdy saman katon alle,,,,,,ja sitten huomataa...kas...kas...ei tänne sovi....vaan uusi koulu pitää saada....näin siinä tulee käymään, sata varma.
- Pöhölän hommaa
Onhan se kuntainlitoksessakin huomattu.....kaupungintalolle ei mahdu kaikki päättäjät...vaan jouduttiin vuokraamaan lisätilaa....ja kummiskin liittyneiden kuntien kunnatoimistot tyhjää jauhaa. Ja onhan se ojalan laskuopin mukaan järkevämpää., että yksi liikkuu kuin 20-kymmentä. En ole vielä edes nähnyt säästöjen osuutta tossa kuntainliitoksessakaan, vai johtuuko se siitä, että olen unohtanut ilmoittaa tilinumeron kaupungille.
- Ihmettelijä3
Surkeaa, kun ei huomata tosiaan, että yläasteellekin tulisi turhan iso koulu. Herätkää! Miksi puhutaan vain lukiosta? Vai mihin ne kaksi yläkoulua menee?
- TOSIrealisti Kokkola
Kaikki koulut yhteen ja ruotsin kieli unholaan...
- laskuopo
Torkinmäelle mahtuu.Sinne rakennetaan kauppakoulua.Amis loppuu,mutta kauppakoulu jatkaa uusissa tiloissa.
- Kauppakoulu?? Huh.
laskuopo kirjoitti:
Torkinmäelle mahtuu.Sinne rakennetaan kauppakoulua.Amis loppuu,mutta kauppakoulu jatkaa uusissa tiloissa.
Mstä lähtien Klassa on ollut kauppakoulu? Oikein kauppatieteilijöitäkö sieltä valmistuu? Vai kaupankassoja?
- kkookkoo
Kauppakoulu?? Huh. kirjoitti:
Mstä lähtien Klassa on ollut kauppakoulu? Oikein kauppatieteilijöitäkö sieltä valmistuu? Vai kaupankassoja?
Vanhahan on tuossa tehtaankadulla Minimanin kohdilla, onko se nykyiseltä nimeltään sitten kauppaoppilaitos vai kauppaopisto.
- koulu vai opisto?
kkookkoo kirjoitti:
Vanhahan on tuossa tehtaankadulla Minimanin kohdilla, onko se nykyiseltä nimeltään sitten kauppaoppilaitos vai kauppaopisto.
Oliko Siukkossaari siellä rehtorina?
- Pilkunviilaaja-asiaa
kkookkoo kirjoitti:
Vanhahan on tuossa tehtaankadulla Minimanin kohdilla, onko se nykyiseltä nimeltään sitten kauppaoppilaitos vai kauppaopisto.
Kauppakoululla tarkoitetaan kauppakorkeakoulua eli vähän eri tason väkeä sieltä valmistuu kuin kauppiksesta.
- Nuorten puolesta
Pilkunviilaaja-asiaa kirjoitti:
Kauppakoululla tarkoitetaan kauppakorkeakoulua eli vähän eri tason väkeä sieltä valmistuu kuin kauppiksesta.
Kuka haluaa lapsensa suureen yläasteeseen, jossa ongelmat senkun lisääntyvät?? Lukioiden yhdistäminen tarkoittaisi väistämättä yhtä suurta yläastetta, josta on Suomessa pelkästään huonoja esimerkkejä. Lukion ja yläasteen oleminen saman katon alla rauhoittaa yläasteikäisten käyttäytymistä, katsovat aina isommista mallia. Omia lapsiani en suureen yläasteeseen laittaisi. säästöistä on turha puhua, koska molempien koulujen , yhteislyseon ja Kiviniityn tilat vaatisivat reilusti remonttia ja muutoksia jos koulut näin yhdistyisivät. Vanhemmat, ottakaa kantaa vielä kun on mahdollista vaikuttaa! Lasten ja nuorten kaupunki??? Pah.
- kauppaankauppaan
Pilkunviilaaja-asiaa kirjoitti:
Kauppakoululla tarkoitetaan kauppakorkeakoulua eli vähän eri tason väkeä sieltä valmistuu kuin kauppiksesta.
Kauppakoulusta valmistui aikoinaan merkantteja ja opistomerkonomeja, joka oli siihen aikaan alin korkea-asteen tutkinto kaupan alalta. Ja se koulu on tuossa minimanin nurkilla.
- sopeuttamistaxx
Kyllä on opettajakunnankin sopeuduttava uudistuksiin.Ei ne sentäs mitään jumalia ole,vaikka niin itse luulevat.
- Voi jestas
Ei tässä ole opettajista kyse vaan LAPSISTA JA NUORISTA!
- epätasa-arvon maa
Voi jestas kirjoitti:
Ei tässä ole opettajista kyse vaan LAPSISTA JA NUORISTA!
Niinpä, ja kun nyt säästetään ja ahdetaan kaikki suomenkieliset samankaton alle, niin miten tuo ruotsinkielinen koulutoimi osallistuu talkoisiin. Niillä taitaa olla vielä omat kyläkoulunsa muutamille oppilaalle. Taitaisivat kaikki ruotsinkieliset mahtua samankaton alle tarhaikäisestä lukion päättäviin. Vanhan Kokkolan alueella taitaa olla kymmenkunta ruotsinkielistä peruskoulua ja suomenkielisiä ei taida olla montaa enempää. Luokkakoot taitaa olla ruotsinkielisillä keskiarvoltaan 15 oppilaan luokkaa...Otetaan ensin sieltä missä on löysiä ennenkuin kiristetään suomenkielistä koulutointa entisestään.
- juu niin
Kaikki vain yhteen.Etäopetusta lisää.
- johan vilhelm snellm
Turha kouluttaa teitä suomenkielisiä -Kokkolan ruotsinkieliset hyvät koulut laajennettava ja uutta teknistä varustusta sinne. iPad jokaiselle ruotsinkieliselle.
Suljetaan suomensukuiset homekoulut. Tulee valtavia säästöjä ja verot laskee meille muille- onneksi! Totelkaa kun tulee hyvät neuvot!!! - Lukiolaispoika
Lukioiden yhdistäminen on hyvä idea, jota kannatan ehdottomasti. Saman katon alta saisi kaikki kiinnostavat lukiokurssit eikä olisi yläastelaisia pyörimässä samoissa tiloissa. Lisäksi kaikki kaveritkin olisi samassa koulussa. Kyllähän länsipuiston koulun tiloihin kaikki lukiolaiset hyvin mahtuvat, jos kerran yläkoululaiset siirtyvät sieltä pois.
- Tasa-arvoa oppijoille
Ne tulevat lukiolaiset ovat aina yläkoululaisia. Eikö ole mitään merkitystä sillä , millainen on yläkoululaisen oppimisympäristö? Kun suuri joukko murkkuikäisiä laitetaan saman katon alle, lopputulos on se , että kiusaaminen, tuntihäiriköinti ja eristäytyminen lisääntyvät. yksilöopetus , oppilaan hyvä tuntemus , rauhallinen ja turvallinen työympäristö on tipotiessään. Suomen suuryläasteista on huonoja kokemuksia, miksi niistä ei oteta oppia?
Lisäkustannuksia tulee erityisopettajien ja koulupsykologien lisätunneista ja burnoutin partaalla olevien opettajien sairaskuluista. Yläkoulun tarkoitushan on kuitenkin taata kaikille oppivelvollisuusikäisille hyvää opetusta. Onnistuuko se jonkun mielestä suuryläasteella? Ja huom lukion poika, olet oikeassa siinä että kurssitarjonta voisi olla HIUKAN laajempi, ymmärrän myös sen , että lukioikäinen viihtyisi parhaiten omanikäistensä seurassa, mutta on ajateltava myös tulevia yläkoululaisia. Suurlukion kustannukset nousisivat hipomaan pilviä, rahaa tuskin riittää erikoiskurssien järjestämiseen. Suurlukion saneeraus syö rahaa, paljon. Yhteislyseon lukio ei todellakaan vastaa luokkatiloiltaan eikä varustukseltaan suurlukion vaateita. Joka on käynyt niin tietää!
- lukiolaispoika
Yhden suuren lukion kulut olisivat selvästi pienemmät kuin nykyisten lukioiden yhteenlasketut kulut.
- TOSIrealisti Kokkola
Älkää taas naurattako. Itse opiskelin luokassa (Keskikoulu-Lukio), jossa oli 30-35 oppilasta, eikä ilmennyt mitään häiriöitä. Välitunneilla oli koulukonsernin pihalla parhaimmillaan jopa satoja koululaisia. Eikä silloin kukaan puhunut kiusaamisesta, koska sellaista ei "ilmeisesti ilmennyt"...
Myöhemmin istuin oppitunneilla, jolloin samassa luokassa (auditoriossa) oli 150 oppilasta. Eikä ilmennyt mitään häiriöitä - ilmastointikin "pyöri" riittävällä tehokkuudella. Seuraava vaihe oli ammattiin johtavat opinnot sekä jatko-opinnot (3 2 vuotta) ja jälleen luokassa 100 oppilasta (15 ja 70). Ja hyvin oppi meni perille.
Ammatissani luokkani oppilasmäärät vaihtelivat 17 - 170:een. Eikä ilmennyt mitään ongelmia. Joten mistä te oikein valitatte ainaiset kitisijät rehtoreita myöten... - Ajattele joskus
TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:
Älkää taas naurattako. Itse opiskelin luokassa (Keskikoulu-Lukio), jossa oli 30-35 oppilasta, eikä ilmennyt mitään häiriöitä. Välitunneilla oli koulukonsernin pihalla parhaimmillaan jopa satoja koululaisia. Eikä silloin kukaan puhunut kiusaamisesta, koska sellaista ei "ilmeisesti ilmennyt"...
Myöhemmin istuin oppitunneilla, jolloin samassa luokassa (auditoriossa) oli 150 oppilasta. Eikä ilmennyt mitään häiriöitä - ilmastointikin "pyöri" riittävällä tehokkuudella. Seuraava vaihe oli ammattiin johtavat opinnot sekä jatko-opinnot (3 2 vuotta) ja jälleen luokassa 100 oppilasta (15 ja 70). Ja hyvin oppi meni perille.
Ammatissani luokkani oppilasmäärät vaihtelivat 17 - 170:een. Eikä ilmennyt mitään ongelmia. Joten mistä te oikein valitatte ainaiset kitisijät rehtoreita myöten...Hei TOSIrealisti. Nyt ei puhuta suurista oppilasmääristä luokissa vaan koko koulussa. Nyt ei myöskään puhuta mistään luennoista lähes aikuisopiskelijoille vaan yläkouluikäisille. Ja vielä, sinä olet yksi pahin kiusaaja näillä sivuiila; kiusaat kommenteillasi mm. suomenruotsalaisia, syrjintää on kirjoituksissasi monessa mielessä, jopa pieniin lapsiin kohdistuvaa. Koulussa joutuisit rehtorin puhutteluun ja saisit jälkkäriä;) ,kouluajoistako sinunkin ongelmasi juontavat juurensa?
- TOSIrealisti Kokkola
Ajattele joskus kirjoitti:
Hei TOSIrealisti. Nyt ei puhuta suurista oppilasmääristä luokissa vaan koko koulussa. Nyt ei myöskään puhuta mistään luennoista lähes aikuisopiskelijoille vaan yläkouluikäisille. Ja vielä, sinä olet yksi pahin kiusaaja näillä sivuiila; kiusaat kommenteillasi mm. suomenruotsalaisia, syrjintää on kirjoituksissasi monessa mielessä, jopa pieniin lapsiin kohdistuvaa. Koulussa joutuisit rehtorin puhutteluun ja saisit jälkkäriä;) ,kouluajoistako sinunkin ongelmasi juontavat juurensa?
Oletko sinä opettaja. Jos olet niin olet aika "kynnetön". Eikö Keskikoulu-ikäinen ollut yläkouluikäinen. Kuten kerroin, olimme kaikki samalla pihalla, pelikentällä, voikkasalissa (mm opettelemassa tanssin jaloja taitoja) jne ekaluokasta Keskikoulun viidenteen saakka. Siis ikähaitari noin kymmenen vuotta/satoja koululaisia.
Oli suorastaan häkellyttävää rikkautta nähdä ympärillään kaiken ikäisiä, keskustella ja jopa leikkiä heidän kanssaan. Se jos mikä kasvatti yhteenkuuluvuutta, solidaarisuutta, yhteishenkeä ja luottamusta. Olimme kuin valtavan suuri perhe! Ei ole ihme, että silloisista suurista kouluista ja ikäluokista kasvoi tunnollinen, ahkera ja suvaitsevainen yhteiskunta, joka elää nyt elämänsä parhainta aikaa - ketään kiusaamatta.
Jk Kokkolan suomen ja ruotsinkieliset koulut ovat olleet aina "liian kaukana toisistaan". Sain työssäni noin 15 vuoden ajan tasoittaa tuota syvää juopaa, joka näkyi myönteisesti katukuvassakin. Valitettavasti ovat "tappelut" taas alkaneet jäädessäni muutama vuosi sitten eläkkeelle... - Ajattele joskus
TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:
Oletko sinä opettaja. Jos olet niin olet aika "kynnetön". Eikö Keskikoulu-ikäinen ollut yläkouluikäinen. Kuten kerroin, olimme kaikki samalla pihalla, pelikentällä, voikkasalissa (mm opettelemassa tanssin jaloja taitoja) jne ekaluokasta Keskikoulun viidenteen saakka. Siis ikähaitari noin kymmenen vuotta/satoja koululaisia.
Oli suorastaan häkellyttävää rikkautta nähdä ympärillään kaiken ikäisiä, keskustella ja jopa leikkiä heidän kanssaan. Se jos mikä kasvatti yhteenkuuluvuutta, solidaarisuutta, yhteishenkeä ja luottamusta. Olimme kuin valtavan suuri perhe! Ei ole ihme, että silloisista suurista kouluista ja ikäluokista kasvoi tunnollinen, ahkera ja suvaitsevainen yhteiskunta, joka elää nyt elämänsä parhainta aikaa - ketään kiusaamatta.
Jk Kokkolan suomen ja ruotsinkieliset koulut ovat olleet aina "liian kaukana toisistaan". Sain työssäni noin 15 vuoden ajan tasoittaa tuota syvää juopaa, joka näkyi myönteisesti katukuvassakin. Valitettavasti ovat "tappelut" taas alkaneet jäädessäni muutama vuosi sitten eläkkeelle...En ole opettaja, mutta molemmat vanhempani olivat. Joten tuttua on koulumaailma.
- TOSIidiootti
Niinkö?Veikkaan että kun katsoo kokonaisuutta kuten tuossa edellä mainittiin "tasa arvoa oppilaille"nimim.kirjoituksessa käy loppujen lopuksi päinvastoin.
- Järki käteen "säästöissä
Ylioppilaskirjoitukset ovat suuren muutoksen edessä. Kirjoitukset alkavat jo muutamien vuosien kuluttua sähköisinä, jo pelkästään kaikille kirjoittajille on saatava tietokoneet kirjoituksiin.Mistä rahat? Missä oppilaat mahtuvat kirjoittamaan suurlukiossa? Uusi valtavan kokoinen sali? Mitä maksaa?
- TOSIrealisti Kokkola
Järki käteen "säästöissä kirjoitti:
Ylioppilaskirjoitukset ovat suuren muutoksen edessä. Kirjoitukset alkavat jo muutamien vuosien kuluttua sähköisinä, jo pelkästään kaikille kirjoittajille on saatava tietokoneet kirjoituksiin.Mistä rahat? Missä oppilaat mahtuvat kirjoittamaan suurlukiossa? Uusi valtavan kokoinen sali? Mitä maksaa?
Älä sinäkin aloita (jatka) noita iänikuisia "säästötalkoita" (sinänsä hyvää asiaa tarkoitat). Mutta ota huomioon ainakin seuraavat:
Jokaisella oppilaalla on kotonaan vähintään "kymmenen sähköistä" (akkukäyttöistä) laitetta, joista ainakin kaksi on kannettava tietokone ja kaksi huippukännykkää tupla-akkuineen. Joten omat "koneet" käyttöön. Ikäluokkani sekä vuosia vanhemmat ja nuoremmat ikäluokat, jouduimme ostamaan joka hellkkarin syksy uudet oppikirjat, joihin olivat vain kannet uusittu. Ja kirjat maksoivat silloinkin maltaita köyhille Lukiolaisille. Niillä olisimme naapurikunnista tulleet maksaneet lähes lukukauden asumisvuokrat. Eivätkä upouudet kirjat kelvanneet edes seuraaville, sillä heille tyrkytettiin jälleen uudet painokset. Ikään kuin historia, uskonto, maantiede, biologia, matematiikka, kielet ym, jne, olisivat vuodessa miksikään muuttuneet. Suoraa oppilaiden ja etenkin heidän vanhempiensa hyväksikäyttöä ja "rahanpesua" - sairasta. Näihin olisi valtiovallan, opettajien ja etenkin rehtoreiden pitänyt puuttua ja pitää edelleen. Joten hävetkää...!!! - Just joo
TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:
Älä sinäkin aloita (jatka) noita iänikuisia "säästötalkoita" (sinänsä hyvää asiaa tarkoitat). Mutta ota huomioon ainakin seuraavat:
Jokaisella oppilaalla on kotonaan vähintään "kymmenen sähköistä" (akkukäyttöistä) laitetta, joista ainakin kaksi on kannettava tietokone ja kaksi huippukännykkää tupla-akkuineen. Joten omat "koneet" käyttöön. Ikäluokkani sekä vuosia vanhemmat ja nuoremmat ikäluokat, jouduimme ostamaan joka hellkkarin syksy uudet oppikirjat, joihin olivat vain kannet uusittu. Ja kirjat maksoivat silloinkin maltaita köyhille Lukiolaisille. Niillä olisimme naapurikunnista tulleet maksaneet lähes lukukauden asumisvuokrat. Eivätkä upouudet kirjat kelvanneet edes seuraaville, sillä heille tyrkytettiin jälleen uudet painokset. Ikään kuin historia, uskonto, maantiede, biologia, matematiikka, kielet ym, jne, olisivat vuodessa miksikään muuttuneet. Suoraa oppilaiden ja etenkin heidän vanhempiensa hyväksikäyttöä ja "rahanpesua" - sairasta. Näihin olisi valtiovallan, opettajien ja etenkin rehtoreiden pitänyt puuttua ja pitää edelleen. Joten hävetkää...!!!Hei TOSIrealisti. Nyt ei puhuta ryhmäkoosta mikä on nykyisinkii kouluissa suuri. Nyt puhutaan koko koulun oppilasmäärästä. Se on hiukka eri asia. Ja kiusaamisesta sun ei pitäis puhua mitään, kun harrastat ite kiusaamista niin monella saralla. Pahimmanlaadun syrjintää suollat näillä sivuilla. Älä kommentoi kun et mistään mitään ymmärrä.
- Köyhä opiskelija
TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:
Älä sinäkin aloita (jatka) noita iänikuisia "säästötalkoita" (sinänsä hyvää asiaa tarkoitat). Mutta ota huomioon ainakin seuraavat:
Jokaisella oppilaalla on kotonaan vähintään "kymmenen sähköistä" (akkukäyttöistä) laitetta, joista ainakin kaksi on kannettava tietokone ja kaksi huippukännykkää tupla-akkuineen. Joten omat "koneet" käyttöön. Ikäluokkani sekä vuosia vanhemmat ja nuoremmat ikäluokat, jouduimme ostamaan joka hellkkarin syksy uudet oppikirjat, joihin olivat vain kannet uusittu. Ja kirjat maksoivat silloinkin maltaita köyhille Lukiolaisille. Niillä olisimme naapurikunnista tulleet maksaneet lähes lukukauden asumisvuokrat. Eivätkä upouudet kirjat kelvanneet edes seuraaville, sillä heille tyrkytettiin jälleen uudet painokset. Ikään kuin historia, uskonto, maantiede, biologia, matematiikka, kielet ym, jne, olisivat vuodessa miksikään muuttuneet. Suoraa oppilaiden ja etenkin heidän vanhempiensa hyväksikäyttöä ja "rahanpesua" - sairasta. Näihin olisi valtiovallan, opettajien ja etenkin rehtoreiden pitänyt puuttua ja pitää edelleen. Joten hävetkää...!!!Ei kaikilla välttämättä ole koneita kaksin kappalein. Ei tässä talossa ainakaan. Ja ei kai sinne voi omia koneita ottaa? Nehän pitäis kaikki tyhjentää.
- TOSIrealisti Kokkola
Köyhä opiskelija kirjoitti:
Ei kaikilla välttämättä ole koneita kaksin kappalein. Ei tässä talossa ainakaan. Ja ei kai sinne voi omia koneita ottaa? Nehän pitäis kaikki tyhjentää.
No ei ole - vielä. Silti tuokin on aivan yksinkertaista. Jokaisessa koulussa ja ainakin Lukioissa on jo nyt kymmeniä tietokoneita (Atk-luokka). Omat koneet on helppo tyhjentää ja uudelleen "täyttää".
Kysely vain oppilaille. Uskon että vain hyvin harva ei omista kannettavaa ja ellei niin sisarilta löytyy tai sukulaisilta. Jos oppilaat eivät mahdu samaan "saliin", niin jaetaan kahteen. Eihän se vaadi kuin valvojia lisää. Ja niitähän riittää liiaksikin kirjoitusten aikaan... - Hyvin meni
Järki käteen "säästöissä kirjoitti:
Ylioppilaskirjoitukset ovat suuren muutoksen edessä. Kirjoitukset alkavat jo muutamien vuosien kuluttua sähköisinä, jo pelkästään kaikille kirjoittajille on saatava tietokoneet kirjoituksiin.Mistä rahat? Missä oppilaat mahtuvat kirjoittamaan suurlukiossa? Uusi valtavan kokoinen sali? Mitä maksaa?
Eihän niitten kaikkien tarvi yhdessä salissa kirjoittaa? Itse olen käynyt Helsingissä lukion eikä sielläkään kaikki kaikki kirjoittajat olleet samassa tilassa vaan käytössä oli useita eri tiloja, joissa kirjoitukset järjestettiin. Kyllä kai täältä Kokkolastakin löytyy sen verran tiloja, joissa ylioppilaskokeet voi kirjoittaa ettei pelkkiä ylioppilaskokeita varten tarvi mitään isoa salia ruveta rakentaamaan.
- TOSIrealisti Kokkola
Just joo kirjoitti:
Hei TOSIrealisti. Nyt ei puhuta ryhmäkoosta mikä on nykyisinkii kouluissa suuri. Nyt puhutaan koko koulun oppilasmäärästä. Se on hiukka eri asia. Ja kiusaamisesta sun ei pitäis puhua mitään, kun harrastat ite kiusaamista niin monella saralla. Pahimmanlaadun syrjintää suollat näillä sivuilla. Älä kommentoi kun et mistään mitään ymmärrä.
"Just joo". Onko se muka kiusaamista kun sanoo, että ruotsin kieltä ei Suomessa tarvita. Eikä missään tapauksessa pakkona...
- mahtuus
Järki käteen "säästöissä kirjoitti:
Ylioppilaskirjoitukset ovat suuren muutoksen edessä. Kirjoitukset alkavat jo muutamien vuosien kuluttua sähköisinä, jo pelkästään kaikille kirjoittajille on saatava tietokoneet kirjoituksiin.Mistä rahat? Missä oppilaat mahtuvat kirjoittamaan suurlukiossa? Uusi valtavan kokoinen sali? Mitä maksaa?
Kamppushalliin mahtuu,sinne vain bussikuljetus.
- lukiot yhteen vaan
Nythän juuri lukioiden rehtoreiden muodostama työryhmä ehdottaa yhdistymistä, joka vielä tuottaisi selvät säästöt. Toivottavasti nyt päättäjät uskaltavat hyväksyä asian, vaikka opettajat asiasta tietysti valittavatkin.
Ja ylioppilaskirjoitukset tehdään jatkossa varmasti nimenomaan oppilaiden omilla koneilla. - Kannattaakohan?
Näyttää siltä, että todellisia säästöjä ei olisikaan tulossa. Mitään ei ole edes kunnolla laskettu. Voipi olla, että on käymässä päinvastoin. Mitähän tässä on oikeasti takana?
- lukiot yhteen vaan
Mihin perustat tietosi, ettei mitään olisi laskettu tai ettei säästöjä tulisi?
- Pointti
Minä perustan tietoni siihen , että olen töissä toisessa näistä kouluista, eikä kukaan ole esittänyt mitään järkeviä laskelmia, ei sellaisia , joissa olisi otettu huomioon kaikki seikat. Ei voida puhua vain lukioiden yhdistämisestä, koska kyse on samalla myös yläasteiden yhdistämisestä. Asia on mielestäni hoidettu huonosti. Hyvä että siitä käydään täällä keskustelua. Kaikkien näkökulmat hyviä ja asioista pitää puhua ja kuulla kaikkia, myös jo koulunsa käyneitä. Ei ole turhaa puhetta se, että ennen oli asiat monessa mielessä paremmin koulumaailmassa. Itse kannatan pieniä yksiköitä, joissa opettajalla on paremmat mahdollisudet tuntea oppilaansa. Heikot hukkuvat massaan, niin lukiossa kuin yläasteellakin. Hyvät pärjäävät aina, mutta valitettavasti oppilasaines ei ole aina vain sitä. Kiitos tästä viestiketjusta.
- Tuleva lukiolainen
Tuntuu että tässä asiassa ei ole ollenkaan otettu huomioon opettajia, tai edes oppilaita joita asia oikeasti koskee. Ensimmäinen asia mikä alkaa häiritsemään on luokkakoot. Jos omassa luokassani on vain 23 oppilasta ja siinä melussa ei enää pysty edes ajattelemaankaan, saati kuuntelemaan opetusta. Ja sitten ihmetellään tän uudistuksen jälkeen miten meidän Pertti-Liisamme ei opi yhtään mitään tunneilla vaikka kuinka yrittäisi, kun 30 kovaäänistä teini-ikäistä mölyää korvan juuressa. Ja kaiken lisäksi oppilaiden yksilöllinen opetus myös vähentyy luokkakokojen suurentuessa, jonka takia jokainen oppilas ei saa tarvitsemaansa opetusta ja tästähän seuraa vain arvosanojen laskeminen.
Toinen asia, kiusaaminen. Oppilasmäärä nousee, kiusaaminen nousee, kiusattujen määrä nousee vielä enemmän ja sitten ihmetellään miksei sillä Pertti-Liisalla ole yhtään kavereita. Jos nykyisessä oppilasmäärässä ei opettajat edes joihinkin kiusaamistapauksiin huomaa puuttua, niin ajatelkaa mikä kaaos siitä tulee suurempien koulujen myötä.
Sitten vielä loppuun yksi itselle hyvin tärkeä asia, kiviniityn koulun musikaalit. Ala-asteella kouluvuoden ehdoton kohokohta oli päästä katsomaan tuota ihanaa kulttuurielämystä ja se on ollut unelmien täyttymys kun on saanut olla siinä mukana. Olen saanut sieltä hyvin paljon uusia ystäviä, varsinkin ottaen huomioon että seitsemännellä luokalla ei ollut niitä yhtään, ja hyvin paljon kokemusta, koska itsekin teatterialalle haluaisin tähdätä. Mutta nyt jos kiviniityn yläaste ja lukio erotetaan, niin eihän tätä enää voi järjestää ja siinä menetetään kyllä hyvin paljon.
Jos jaksoitte lukea tämän, olen hyvin kiitollinen (: Oli pakko tulla purkamaan vähän mielipiteitä tästä asiasta.- Omakin tyttö
Siinä tuli lapsen suusta täyttä asiaa. Nuoria pitäs kuunnella tässä asiassa eniten.
- TOSIrealisti Kokkola
"Tuleva lukiolainen". Nyt tarkkana:
Ensimmäinen asia on. "Alkaa häiritä tai rupeaa häiritsemään". Eli opettele suomen kielen perusteet. Tässä vaiheessa äidinkielesi arvosana olkoon 6. Parannettavaa riittää - eikö.
Toinen. Luokassa ei saa olla melua. Olisi siellä vaikka viisi tai viisisataa oppilasta. Oletko yksi niistä meluavista?
Omassa luokassani ei kukaan - ei siis ainoakaan oppilas melunnut ja mölynnyt. Joten ihmettelen suuresti missä sellaista tapahtuu.
Kolmas. Opettajallla ei ole aikaa eikä mahdollisuutta yksilölliseen opetukseen. Se onnistuu vain erityisluokassa, joissa oppilaitten määrä lienee edelleen rajattu vain muutamaan.
Neljäs. Vai kiusaaminen. Sellaista ei olekaan. Eikä simputtamista, ellei oppilas itse hakeudu kiusatuksi...
Viides. Tyttäremme kävi Kiviniityn lukion ja juuri musiikkiluokan. Erinomainen näyttelijä ja laulaja/soittaja. Nyt hän on kaupallisella alalla ja sen johtotehtävissä Helsingissä. Joten miksi ei voi edelleen järjestää. Voihan lukiolaiset jatkaa perinnettä. Ei kai siihen tarvita yläastelaisia, ja jos tarvitaan, niin "lainataan".
Jk Annan hyvän (isällisen) neuvon. Älä ala opiskella teatteria ja/tai ruotsin kieltä. - Älä välitä:)
TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:
"Tuleva lukiolainen". Nyt tarkkana:
Ensimmäinen asia on. "Alkaa häiritä tai rupeaa häiritsemään". Eli opettele suomen kielen perusteet. Tässä vaiheessa äidinkielesi arvosana olkoon 6. Parannettavaa riittää - eikö.
Toinen. Luokassa ei saa olla melua. Olisi siellä vaikka viisi tai viisisataa oppilasta. Oletko yksi niistä meluavista?
Omassa luokassani ei kukaan - ei siis ainoakaan oppilas melunnut ja mölynnyt. Joten ihmettelen suuresti missä sellaista tapahtuu.
Kolmas. Opettajallla ei ole aikaa eikä mahdollisuutta yksilölliseen opetukseen. Se onnistuu vain erityisluokassa, joissa oppilaitten määrä lienee edelleen rajattu vain muutamaan.
Neljäs. Vai kiusaaminen. Sellaista ei olekaan. Eikä simputtamista, ellei oppilas itse hakeudu kiusatuksi...
Viides. Tyttäremme kävi Kiviniityn lukion ja juuri musiikkiluokan. Erinomainen näyttelijä ja laulaja/soittaja. Nyt hän on kaupallisella alalla ja sen johtotehtävissä Helsingissä. Joten miksi ei voi edelleen järjestää. Voihan lukiolaiset jatkaa perinnettä. Ei kai siihen tarvita yläastelaisia, ja jos tarvitaan, niin "lainataan".
Jk Annan hyvän (isällisen) neuvon. Älä ala opiskella teatteria ja/tai ruotsin kieltä.Tuleva lukiolainen. Älä välitä tuon edellisen kirjoituksesta. Sinun mielipiteesi oli tärkeä ja toit sen hyvin ja perustellusti esille. Vaatii rohkeutta tullla kirjoittamaan ,joten hienoa, kuka sitten oletkin tuleva lukiolainen! Ja huom. Tämä ei ollut äidinkielen koe:) joten siitä viis onko pilkut kohdallaan, keskustelupalstalla on tärkeintä asia, ja sitä sinulla oli! Joten kiitos! Ps. Jokainen ala on hyvä mistä on itse kiinnostunut ja missä on hyvä ja mitä nauttii tehdä:)
- Tuleva lukiolainen
TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:
"Tuleva lukiolainen". Nyt tarkkana:
Ensimmäinen asia on. "Alkaa häiritä tai rupeaa häiritsemään". Eli opettele suomen kielen perusteet. Tässä vaiheessa äidinkielesi arvosana olkoon 6. Parannettavaa riittää - eikö.
Toinen. Luokassa ei saa olla melua. Olisi siellä vaikka viisi tai viisisataa oppilasta. Oletko yksi niistä meluavista?
Omassa luokassani ei kukaan - ei siis ainoakaan oppilas melunnut ja mölynnyt. Joten ihmettelen suuresti missä sellaista tapahtuu.
Kolmas. Opettajallla ei ole aikaa eikä mahdollisuutta yksilölliseen opetukseen. Se onnistuu vain erityisluokassa, joissa oppilaitten määrä lienee edelleen rajattu vain muutamaan.
Neljäs. Vai kiusaaminen. Sellaista ei olekaan. Eikä simputtamista, ellei oppilas itse hakeudu kiusatuksi...
Viides. Tyttäremme kävi Kiviniityn lukion ja juuri musiikkiluokan. Erinomainen näyttelijä ja laulaja/soittaja. Nyt hän on kaupallisella alalla ja sen johtotehtävissä Helsingissä. Joten miksi ei voi edelleen järjestää. Voihan lukiolaiset jatkaa perinnettä. Ei kai siihen tarvita yläastelaisia, ja jos tarvitaan, niin "lainataan".
Jk Annan hyvän (isällisen) neuvon. Älä ala opiskella teatteria ja/tai ruotsin kieltä.Voi anteeksi niin kovasti jos rento puhekieleni häiritsee sinua. Äidinkielen numero kyllä ollut siinä kympin luokkaa pidemmän aikaa, että ei kannattaisi niin pikaisia johtopäätöksiä tehdä heti alkuunsa. Vai tuleeko vaan niin hyvä mieli toisten haukkumisesta muka älyllisesti?
Luokassa ei saisi olla melua, sen voin myöntää, mutta jotkut yksilöt eivät vain halua tajuta sitä tai ovat liian kapinallisia totellakseen opettajaa. Ja en melua, miksi muuten siitä olisin maininnut? Tajuan kyllä että kavereille voin puhua välitunnillakin, etten luokassa ilmoita kuuluvalla äänelläni mitä ruokaa söinkään viikonloppuna.
No mutta eikös opettajan tehtävä ole opettaa ja auttaa oppilaita oppimaan? Oma mielikuvani opettajasta on sellainen, että opettaja opettaa aluksi tunnin aiheen, antaa tehtäviä ja auttaa sitten jos joku ei ole ymmärtänyt. Jos on enemmän oppilaita, yhä useampi tarvitsee myös apua ja opettajalla ei kuitenkaan ole aikaa käydä kaikille yksitellen neuvomassa miten tuon tehtävän tekeminen onnistuu.
Itse hakeudu kiusatuksi? Anteeksi mutta tuo on jo törkeää, itse olen ollut vain oma itseni ja silti jäänyt porukan ulkopuolelle useasti. Hiljaiset ihmiset jäävät vain useasti hiukan varjoon eivätkä he voi luonteelleen yhtään mitään. Äläkä yritäkään vähätellä totuutta, vaikka maailma on kuulemma nykyään suvatsevaisempi, ei se silti tarkoita ettei kiusaamista ole. Sitä tulee aina olemaan koska jotkut ihmiset eivät vain osaa asettua toisen ihmisen asemaan.
Siitä tulisi kuitenkin hyvin monimutkaista, varsinkin jos yläastelaisia "lainattaisiin". Missä pidetään esitykset? Aikataulujen järjestely? Siirtyminen koulusta toiseen? Liian vaikeaa ja se ei kuitenkaan olisi sama ilman molempia kouluja.
Teen ihan mitä itse haluan, kellään tuntemattomalla henkilöllä ei ole siihen yhtään mitään sananvaltaa. Jos haluan opiskella teatterialalle niin sitten opiskelen, ei sen pitäisi ketään haitata vaikka niin teen. - Tuleva lukiolainen
Älä välitä:) kirjoitti:
Tuleva lukiolainen. Älä välitä tuon edellisen kirjoituksesta. Sinun mielipiteesi oli tärkeä ja toit sen hyvin ja perustellusti esille. Vaatii rohkeutta tullla kirjoittamaan ,joten hienoa, kuka sitten oletkin tuleva lukiolainen! Ja huom. Tämä ei ollut äidinkielen koe:) joten siitä viis onko pilkut kohdallaan, keskustelupalstalla on tärkeintä asia, ja sitä sinulla oli! Joten kiitos! Ps. Jokainen ala on hyvä mistä on itse kiinnostunut ja missä on hyvä ja mitä nauttii tehdä:)
Voi kiitos kommentistasi (: Mukava kuulla että siitä tulee myös hyvää palautetta. Ja rohkeuttahan se kyllä vaatii, mutta onneksi osaan ottaa myös vähän negatiivisemmat kommentit hyvin vastaan. Hyvä vain että mielipiteeni aiheuttaa keskustelua, ettei jää kokonaan huomiotta :D
- Hyvä sinä!
Tuleva lukiolainen kirjoitti:
Voi anteeksi niin kovasti jos rento puhekieleni häiritsee sinua. Äidinkielen numero kyllä ollut siinä kympin luokkaa pidemmän aikaa, että ei kannattaisi niin pikaisia johtopäätöksiä tehdä heti alkuunsa. Vai tuleeko vaan niin hyvä mieli toisten haukkumisesta muka älyllisesti?
Luokassa ei saisi olla melua, sen voin myöntää, mutta jotkut yksilöt eivät vain halua tajuta sitä tai ovat liian kapinallisia totellakseen opettajaa. Ja en melua, miksi muuten siitä olisin maininnut? Tajuan kyllä että kavereille voin puhua välitunnillakin, etten luokassa ilmoita kuuluvalla äänelläni mitä ruokaa söinkään viikonloppuna.
No mutta eikös opettajan tehtävä ole opettaa ja auttaa oppilaita oppimaan? Oma mielikuvani opettajasta on sellainen, että opettaja opettaa aluksi tunnin aiheen, antaa tehtäviä ja auttaa sitten jos joku ei ole ymmärtänyt. Jos on enemmän oppilaita, yhä useampi tarvitsee myös apua ja opettajalla ei kuitenkaan ole aikaa käydä kaikille yksitellen neuvomassa miten tuon tehtävän tekeminen onnistuu.
Itse hakeudu kiusatuksi? Anteeksi mutta tuo on jo törkeää, itse olen ollut vain oma itseni ja silti jäänyt porukan ulkopuolelle useasti. Hiljaiset ihmiset jäävät vain useasti hiukan varjoon eivätkä he voi luonteelleen yhtään mitään. Äläkä yritäkään vähätellä totuutta, vaikka maailma on kuulemma nykyään suvatsevaisempi, ei se silti tarkoita ettei kiusaamista ole. Sitä tulee aina olemaan koska jotkut ihmiset eivät vain osaa asettua toisen ihmisen asemaan.
Siitä tulisi kuitenkin hyvin monimutkaista, varsinkin jos yläastelaisia "lainattaisiin". Missä pidetään esitykset? Aikataulujen järjestely? Siirtyminen koulusta toiseen? Liian vaikeaa ja se ei kuitenkaan olisi sama ilman molempia kouluja.
Teen ihan mitä itse haluan, kellään tuntemattomalla henkilöllä ei ole siihen yhtään mitään sananvaltaa. Jos haluan opiskella teatterialalle niin sitten opiskelen, ei sen pitäisi ketään haitata vaikka niin teen.Tästä tytöstä / pojasta saa ottaa aikuiset mallia. tOSIrealistille laittaa ysiluokkalainen luun kurkkuun. Hahahahahah
- TOSIrealisti Kokkola
Hyvä sinä! kirjoitti:
Tästä tytöstä / pojasta saa ottaa aikuiset mallia. tOSIrealistille laittaa ysiluokkalainen luun kurkkuun. Hahahahahah
Kirjoita vastine sinä OIKEA "Tuleva lukiolainen" Nimittäin nuo muutamat hölmöt (Kalle 5 v) kirjoitelmat ovat kaikkea muuta kuin sinun.
- Realistille!
TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:
Kirjoita vastine sinä OIKEA "Tuleva lukiolainen" Nimittäin nuo muutamat hölmöt (Kalle 5 v) kirjoitelmat ovat kaikkea muuta kuin sinun.
Niele pallis. Tai ainakin sanat. Ettei hölmöjä kirjoituksia tulisi enää noin tiheään tahtiin, please make my day!
- Pekka Gronow
Tikkurilan lukiossa on 1100 oppilasta.
- EiSuurlukiolle
Oppimistuloksilla ei siinäkään lukiossa mässäillä, se on varma.
- stig Lillemor
Göteborgissa 1800 !Och det går bra!
- Just.just.
stig Lillemor kirjoitti:
Göteborgissa 1800 !Och det går bra!
Ruotsissa ei olekaan yo-kirjoituksia. Täällä on ajateltava niitäkin silmällä pitäen, millaisissa oloissa opiskellaan. Ja tietenkin oppilaiden ja hlökunnan jaksamista.
- Arvomaailma
Ehkei kannata verrata maakunnan pienen kaupungin lukioita pääkaupunkiseudun lukioihin oppilasmateriaalinkaan takia. Keskiarvoerot kannattaa huomioida. Tiedän, että sielläkin suunnalla on ollut suurta vastustusta suurta lukiota kohtaan. Toinen kaatui ja toinen näköjään ole olemassa. Hyvää arvokeskustelua, mikä on tärkeää! Nyt on päättäjien päätettävissä omat arvonsa.
- Mietiskelijä2
Kyllähän tässä todellakin koetellaan ihmisten arvomaailmaa, mitä kukin arvostaa. Kiitos hyvästä keskustelusta. Itse kannatan lastemme hyvinvoinnin takia pienempiä eli keskisuuria kouluja. Toivon mukaan nämä "pikku päättäjämme" eivät vain maalaile kaunopuheillaan meille asioita sopiviksi.
- Käläviä
Mitäs säästöjä siitä tulee, kun pieni Käläviän lukio tulee sinne Länsipuistoon omana koulunaan? Tarkoittaako sitä, että heillä on eri rehtori ja päälle koulukuljetukset? Ihmeellistä matematiikkaa täälläpäin.
- ekonominainen
Jos tämän päivän lehteä lukeen, niin kyllä siitä selvästi huomaa, että tuskin Kokkolan kaupungilla on enää kovin kauan varaa ylläpitää esim. Kälviän lukiota, jos se maksaa 11000 euroa opiskelijaa kohti, kun keskikaupungin lukiot maksavat 5000-6000 euroa per opiskelija.
- ekonom
Nyt kuulkaa tulee tiukat ajat ja kestää pitkään.Säästöä haetaan joka paikasta.Kamariorkesterilla ei kuulemma ole varaa ostaa viulunkieliä?
- kaikenlaista2
Eikös se sitten riitä, että Kälviän lukiolaiset siirtyvät keskustaan? Jaa-a....
- Höpsöäpuuhaa
Nyt halutaan suurta ja ei mene kuin muutama vuosi, jolloin huomataan, että parempi siirtyä niihin keskikokoisiin. Näin se menee muuallakin.
- Ihimettelen
Ei ole Kokkolan kaupungilla varaa tehdä virhearviointeja kouluasioissa! Jatkuvasti on joku koulu evakossa rempan takia, rahaa mennyt kouluihin jo tarpeeksi! Eiköhän ole halvinta pitää nykyinen tilanne. Kuka tässä oikein hakee sulkia hattuunsa?
- asioista tietävä
Ihimettelen kirjoitti:
Ei ole Kokkolan kaupungilla varaa tehdä virhearviointeja kouluasioissa! Jatkuvasti on joku koulu evakossa rempan takia, rahaa mennyt kouluihin jo tarpeeksi! Eiköhän ole halvinta pitää nykyinen tilanne. Kuka tässä oikein hakee sulkia hattuunsa?
Sulan hattuunsa joutuvat ottamaan ne aiempien vuosien päättäjät, jotka ovat antaneet Kokkolan talouden mennä siihen jamaan, missä se nyt on. Nyt kun aikaisemmat säästöt on syöty, ollaan monesa asiassa kuten tässä lukiokysymyksessä aika pakkoraossa. Lukioratkaisu toisi noin 300000 euron säästöt nykymalliin verrattuna nähden joka vuosi, mutta toisaalta vaatisi lukion puolella kertainvestointeja noin noin 150 000 - 250 000 euron edestä (edellyttäen, ettei tähän hätään mitään uusia saleja ruveta rakentamaan). Perusopetuksen puolella asiaa ei ole vielä perusteellisesti selvitetty, kun ei vielä tiedetä, millaiseen malliin siellä puolella päädytään.
- Järkevääkö?
asioista tietävä kirjoitti:
Sulan hattuunsa joutuvat ottamaan ne aiempien vuosien päättäjät, jotka ovat antaneet Kokkolan talouden mennä siihen jamaan, missä se nyt on. Nyt kun aikaisemmat säästöt on syöty, ollaan monesa asiassa kuten tässä lukiokysymyksessä aika pakkoraossa. Lukioratkaisu toisi noin 300000 euron säästöt nykymalliin verrattuna nähden joka vuosi, mutta toisaalta vaatisi lukion puolella kertainvestointeja noin noin 150 000 - 250 000 euron edestä (edellyttäen, ettei tähän hätään mitään uusia saleja ruveta rakentamaan). Perusopetuksen puolella asiaa ei ole vielä perusteellisesti selvitetty, kun ei vielä tiedetä, millaiseen malliin siellä puolella päädytään.
Voi myös olla, ettei tuo kertainvestointisumma edes riitä, joka on äkkiseltään laskettu. Ja joka tapauksessa se sali pitäisi jossain välissä uusia ja eikös se sitten olisikin jo miljoonainvestointi? Ei ihan järki touhua.
- asioista tietävä
Juttelin asiasta yhden asiaa valmistelleen virkamiehen kanssa ja hän sanoi, että tuo investointisumma on jonkin verran hieman yläkanttiin laskettu. Tuo saliasia tietysti muuttaaisi tilanteen, mutta kuulemma aika harvoissa Suomen todella suurissa lukioissa on sen suurempaa liikuntasalia kuin Länsipuiston koululla.
- Lisäkysymys
Onkohan näissä investointilaskelmissa otettu huomioon sitä, että jos yläasteet tässä mallissa yhdistettäsiin, se tietäsi sitä että kiviniittyyn pitäisi rakentaa uusia tiloja: teknisen työn, tekstiilityön, kuvataiteenluokka, mahdollisesti toinen liikuntasali.jne... Tällaiset luokat maksavat .
- Työpaikka missä?
Lisäkysymys kirjoitti:
Onkohan näissä investointilaskelmissa otettu huomioon sitä, että jos yläasteet tässä mallissa yhdistettäsiin, se tietäsi sitä että kiviniittyyn pitäisi rakentaa uusia tiloja: teknisen työn, tekstiilityön, kuvataiteenluokka, mahdollisesti toinen liikuntasali.jne... Tällaiset luokat maksavat .
Niin ja Kälviän lukion opettajilla saattaa olla tunteja myös yläasteella. Työskentelevätkö he jatkossa niin Kälviällä kuin Kla keskustassa? Olipa muuten hyötyä Kälviän liittyä Klaan. Nyt jo rahat menny ja olot sen kun huononee.
- Ihmettelijä27
Mistäs nuo virkamiehet tarkoista summista tietää?
- Ihmettelijä100
"Lukiot yhdistyvät "on harhaanjohtava otsikko. Asiasta on vasta tehty ehdotus , päätökset tehdään lähiaikoina.
- vaikea ottaa kantaa
Luulisin, että virkamiehet, joilla on käytettävissä olemassa olevat pohjatiedot, pystyvät kuitenkin laskea asiat hieman paremmin kohdalleen kuin valtaosa meistä tämän palstan keskustelijoista, jotka ollaan aika pitkälti sen varassa, miten lehden toimittaja on asiat ymmärtänyt ja kirjoittanut juttuunsa.
- Oikeesti......
TOSIrealisti vois välillä lopettaa muille v***uilun ja vilkaista sinne peilin suuntaan...
- TOSIrealisti Kokkola
On erinomainen asia, että kouluja yhdistetään. Kokkolan pitäisi ottaa mallia Pietarsaaresta, jossa suomenkielinen lukio ja ruotsinkielinen lukio yhdistettiin. Suuressa joukossa, ja eri ikäisten keskuudessa syntyy harmonia, joka tulee vastaan joka tapauksessa aikanaan työelämässä. Pienet "kuppikunnat" pilaavat koulujen ja työyhteisöjen yhteishengen.
Tuliko selväksi? Tulihan! - Nuorten puolesta
TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:
On erinomainen asia, että kouluja yhdistetään. Kokkolan pitäisi ottaa mallia Pietarsaaresta, jossa suomenkielinen lukio ja ruotsinkielinen lukio yhdistettiin. Suuressa joukossa, ja eri ikäisten keskuudessa syntyy harmonia, joka tulee vastaan joka tapauksessa aikanaan työelämässä. Pienet "kuppikunnat" pilaavat koulujen ja työyhteisöjen yhteishengen.
Tuliko selväksi? Tulihan!Tämän päivän keparissa oli hyvät kirjoitukset tästä asiasta! Murrosikäinen tarvii ja kaipaa yksilöohjausta, suuryläaste on kaikkea muuta kuin yksilöt huomioonottava, voi kaupungin päättäjät , nyt järkeä niihin päätöksiin ettei tehdä mammuttivirhettä nuortemme koulutusasioissa!
- Yllättävää tekstiä!
Nuorten puolesta kirjoitti:
Tämän päivän keparissa oli hyvät kirjoitukset tästä asiasta! Murrosikäinen tarvii ja kaipaa yksilöohjausta, suuryläaste on kaikkea muuta kuin yksilöt huomioonottava, voi kaupungin päättäjät , nyt järkeä niihin päätöksiin ettei tehdä mammuttivirhettä nuortemme koulutusasioissa!
Oli mielipidekirjoituksia. Sanna-Maija Kaupin kirjoituksessa oli oikein maininta, että Kälviän lukio on koko Keski-Pohjanmaan paras lukio. Siis PAR
AS? Ei mahda koululauakunnan jäsen tietää, että oppimistulokset on suoraan yhteydessä luokkakokoihin eikä näin voi sanoa, että joku koulu on paras. Yhtälailla lyseo ja kiviniitty loistaisivat lukiovertailussa, jos olisi mahdollisuus opiskella pienissä ryhmissä. En ymmärrä, miten Kälviän kasvatti ja koululauakunnan jäsen voi nimetä jonkin lukion alueen parhaaksi.
- Anonyymi
Toimiiko Kiviniityn yläkoulu ja lukio Kokkolassa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539