Toukan kasvattaminen

Janne

Olen kasvattamassa sellaista toukkaa joka on mustan karvan peitossa haluaisin tietää hoitoohjeita esim. kuinka lampimä ilma riittää,mitä lehtiä se syö,tarviiko kotelolle tehdä mitään esim. kastella.Ja olisi kiva tietää minkä niminen tämä minun toukka on.

42

8582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nilla

      Minkä kokoinen? Onko täysmusta? Kuinka pitkät sen karvat on? Miten karvat on ryhmittymeet toukassa?

      Silti heitän arvauksen, että toukkasi on Ruostesiiven toukka. Se syö mm. voikukan lehtiä. Talvehtii lähes täysikasvuisena toukkana käpertymällä rullalle kasvillisuuden sekaan.

      • Juuso

        Ruostesiiven toukka talvehtii täysikasvuisena. Ei se enää keväällä syö eikä kasva. Se nousee hangelle etsimään koteloitumispaikkaa ja kuoriutuu aikaisin keväällä heti lumien sulettua.

        Joku siilikehrääjä se voisi myös olla.

        Ja jos karvat ovat tupsuina, niin tupsutoukkakehrääjä. Tosin ne tupsut ovat usein hyvin värikkäitä, keltaisia tai punaisia, ja tämä taisi olla musta. Siis ruostesiipi tai joku siilikäs.


      • Nilla
        Juuso kirjoitti:

        Ruostesiiven toukka talvehtii täysikasvuisena. Ei se enää keväällä syö eikä kasva. Se nousee hangelle etsimään koteloitumispaikkaa ja kuoriutuu aikaisin keväällä heti lumien sulettua.

        Joku siilikehrääjä se voisi myös olla.

        Ja jos karvat ovat tupsuina, niin tupsutoukkakehrääjä. Tosin ne tupsut ovat usein hyvin värikkäitä, keltaisia tai punaisia, ja tämä taisi olla musta. Siis ruostesiipi tai joku siilikäs.

        Ruostesiipi on yksi laji siilikkäitä (siilikehrääjiä), ehkä jopa yleisin siilikäs ainakin täällä etelä-Suomessa.

        Ja ainakin itse hangilta keväisin keräämäni ruostesiiven toukat ovat vielä napostelleet voikukan lehtiä. Se lienee yksilöllistä...


      • Timoteus
        Nilla kirjoitti:

        Ruostesiipi on yksi laji siilikkäitä (siilikehrääjiä), ehkä jopa yleisin siilikäs ainakin täällä etelä-Suomessa.

        Ja ainakin itse hangilta keväisin keräämäni ruostesiiven toukat ovat vielä napostelleet voikukan lehtiä. Se lienee yksilöllistä...

        Meilläpäin täällä pohjoisessa (Rovaniemellä) ruostensiiven toukat koteloituu n. kuukautta ennen kuin ensimmäiset voikukan lehdet ovat naposteltavissa. Mitä niitä itse ole perhosiksi kasvattanut, niin ei ne kyllä mitään ole enää keväällä syöneet, vaikka joskus olen niille evästä tarjonnutkin (tosin vaan salaattia ja heinää, kun muuta vihreää ei ole ollut tarjolla.

        Voi olla, että etelämpänä ja rannikolla, jossa lumet lähtee aikaseen, siilikäs kannoilla on erilainen strategia selvitä elämästä hengissä kuin täällä pohjoisessa sisämaassa... Vaan eipä tuo oleellinen seikka liene, pääasia, että perhoset voi hyvin ja selviää talvesta ;D


      • Anonyymi

        Haluaisin tietää mitä tämä toukka syö se on musta keltainen siinä on mustia lyhyitä karvoja ja siinä on enemmän mustaa☺️


      • Anonyymi

        Moi


    • Jullexd

      Mäkin löysin ruostesiiventoukan ja nimesin Möhveliksi. Annoin sille ratamon- ja apilan lehtiä, mut haen sille just noita voikukanlehtii ku luin et se söis niit.

    • jos totta puhutaan

      Tuo on nokkosperhosen toukka.

      • Zahra

        minä hoidan vihreän toikan jolla on pieniä mustia täpliä mitä se syö ja mikä ilma miten kasvatan sitä


    • Kertokaas, te jotka perhosista oikeasti tiedätte, millaiset ovat ruostesiiven koteloitumisen vaiheet? Tuossa muutama päivä sitten löysin hangelta tumman karvaisen toukan, joka googlen mukaan olisi ruostesiipi. Laitoin sen lasikulhoon ja talouspaperia pohjalle. Kukkaruukusta löysin heinänkorren joka ei toukalle kelvannut. Laitoin myös pari tippaa vettä siltä varalta että se tarvitsisi kosteutta.

      Pari päivää se piileskeli paperin laskoksissa, sitten eilen se kiipesi puoliväliin kulhon seinämää ja jäi siihen. Tänään huomasin hetki sitten, että se oli kehrännyt ympärileen harsomaisen kotelon joka on ovaalin muotoinen ja väriltään tummahko ruskeanharmaa. Pituutta sillä on suunnilleen parin sentin luokkaa ja leveyttä ehkä kolmannes vähemmän. Luulin ensin että toukka on kuollut ja homehtunut, mutta tuo ei ole hometta. Se on selkeän kuitumaista, ja joitakin kuituja on kotelon alapuolellakin varisseena melkein kuin toukka olisi käyttänyt omia karvojaan sen kutomiseen. Kotelo on tällä hetkellä lähes läpinäkyvä eikä lähelläkään sitä muotoa miltä perhosten kotelot yleensä näyttävät. Tämä toukka on liimannut kotelonsa reunat kulhoa vasten joka puolelta eikä muoto muutenkaan mukaile toukan muotoa. Se on toukkaan nähden sen verran iso, että sinne kyllä mahtuisi toinenkin.

      Eli tekeekö ruostesiipi noin koteloituessaan, vai väsääkö se jotakin väliaikaista suojaa odotellakseen parempia olosuhteita koteloitumiseen? Toukka on siellä pää alaspäin. Takapää pysyy paikallaan yläreunassa, mutta etuosaa se välillä kääntelee, kai askarrellessaan jotakin siellä sisäpuolella.

      • sivusta-ajattelija

        Ruostesiipi, kuten muutkin siilikkäät kehrää kotelonsa suojaksi kotelokopan, jonka suojaamisvaikutusta se tehostaa poltinkarvoilla. Poltinkarvat ovat mekaanisesti ärsyttäviä, mikroskooppisilla väkäsillä varustettuja karvoja, joita on toukan suojana. Noita karvoja toukka siis irrottaaihostaan ja kiinnittää kotelokoppaan ennen koteloitumistaan.

        Kaikki on siis ruostesiivelläsi hyvin. :)


    • Sen takia se siis näytti karvoista tehdyltä! Kun se on juuri sellainen. Suuret kiitokset vastauksesta! Helpottaa tietää, etten ollut turmellut sen elämää. Nyt sitten kiinnostaisi tietää miten tästä eteenpäin? Eli kauanko kestää että se saa tehtyä varsinaisen kotelonsa, kun vielä tänä aamuna tuo karvakoppa ei näyttänyt muuttuneen mitenkään, eikä myöskään toukka sen sisällä. Paitsi että se oli vaihtanut asentoaan ja oli mutkalla kopan alareunassa. Ja kauanko tuo kotelovaihe sitten kestää? Milloin voi alkaa odotella kuoriutumista?

      • sivusta-ajattelija

        Toukalla menee kotelokehdon kutomisen jälkeen päivistä viikkoihin varsinaiseen koteloitumiseen. Kotelossa taas vietetään lämpötilasta riippuen jokunen viikko tai jopa useita kuukausia. Riippuen lajista ja lämpötilasta. En ole ruostesiipiä pitänyt, joten ei ole omakohtaista kokemusta kotelo-vaiheen kestosta. Aika pieni perhonen kuitenkin, eli ehkä hän kuukauden, puolitoista enimmillään siellä kotelossa on.


      • Jänkäkoira
        sivusta-ajattelija kirjoitti:

        Toukalla menee kotelokehdon kutomisen jälkeen päivistä viikkoihin varsinaiseen koteloitumiseen. Kotelossa taas vietetään lämpötilasta riippuen jokunen viikko tai jopa useita kuukausia. Riippuen lajista ja lämpötilasta. En ole ruostesiipiä pitänyt, joten ei ole omakohtaista kokemusta kotelo-vaiheen kestosta. Aika pieni perhonen kuitenkin, eli ehkä hän kuukauden, puolitoista enimmillään siellä kotelossa on.

        Sisällä huoneenlämmössä minulla (pohjoisessa) ruostesiivet kuoriutuivat kotelosta 2 - 3 viikkoa siitä kun tekivät kotelokopan. Luonnossa ja viileämmässä kotelovaihe kestänee kauemmin, kuukauden pari, sillä toukkia löytyy hangelta jo maalis-huhtikuussa ja ruostesiivet olivat lennossa toukokuun loppupuolelta eteenpäin.


      • Vaavitoukka

        Kotoa löytyi perhosentoukka (ruostesiipi) vietiin parvekkeelle sanomalehden päälle ja annettiin wc paperirulla jossa oli paperia (oli siellä sanomalehdellä myös juotavaa ja syötävää tottakai) toukka meni heti rullaan ja on ollut siellä nyt jo 3 päivää enkä oikein perhosentoukista tiedä niin voiko se koteloitua sinne käsipaperin sisään ku se on kuitenkin aika ahdas ja on lokakuu. Tietääkö joku vähän paremmin??


    • Okei. Kiitos teille!

      Jänkäkoira, missä vaiheessa sulla ovat tehneet sen varsinaisen kotelon? Kun mulla tää askartelee vieläkin sen karvakoppansa kanssa. Millon sen pitäs ruveta väsäämään sitä koteloo mistä se sitten joskus kuoriutuu?

      • Jänkäkoira

        Hangelta huoneenlämmössä olevaan terraarioon (terraariossa oksia ja pohjalla kosteaa turvetta) ruostesiiven toukka aloitti useimmiten kotelokopan kutomisen heti tai parin päivän kuluessa. Mutta jotkut harvat saattoivat olla terraariossa pari viikkoakin, ennen rakentamisen aloittamista. Kopan ne tekivät aina oksiin tai terraarion nurkkiin tai verkkoon, eivät koskaan turpeeseen. Aikaa kopan rakentamiseen meni yleensä parisen vuorokautta, mutta joillakin se sujui hitaammin. Itse koteloituminen tapahtui melko nopeasti (päivä tai pari) sen jälkeen kun kopan kutominen loppui.

        Ruostesiiven toukkia on muuten kahden värisiä, aivan punertavan tai oranssin ruskeita ja mustia (ja tietenkin siltä väliltä olevia).

        Poikasena tuli kasvateltua monia perhosia (päiväperhosia, yökkösiä ja kehrääjiä) niin terraarioon munituista munista kuin pensaista, heinikosta ja varvukoista haavituista toukista. Ja tietysti paljon tuli noukittua terraarioon täysiaikaisiksi kasvaneita koteloitumispaikkaa etsiviä toukkia. Sopivien ruokakasvien keksimisessä oli toisinaan melkoisesti vaivaa eikä se aina onnistunutkaan.

        Luonnosta otetut toukat olivat usein loispistiäisten saastuttamia. Esim. Isosiilikkään toukat söivät terraariossa hyvin ja kasvoivat normaalisti. Mutta juuri koteloitumisen kynnyksellä niistä kömpikin esiin kymmeniä, ellei peräti satoja loispistiäisten toukkia, jotka koteloituivat toukan raadon pinnalle. Meilläpäin jopa puolet Isosiilikkäiden toukista oli siihen aikaan täynnä loisia. Samoin tupsukehrääjien toukissa oli usein loisia.

        Mutta en muista koskaan tavanneeni loisten vaivaamaa ruostesiiven toukkaa. No, keräsin ne yleensä hangelta. Olisivatko loiset koteloituneet jo syksyllä, joten hangella vaelsi vain terveitä ruostesiiven toukkia.

        Joidenkin perhosten toukat voivat olla koteloituneena jopa vuosia. Esim. haavan haarukkakehrääjän (olisko nykyinen nimi Iso hangokas tai jotain sinne päin) toukat eivät minulla kuoriutuneet toisenkaan talven jälkeen. Mutta kotelokopan kun avasi (se on kova ja sen suuaukko on kuin nurinpäin olevan rysän nielu, eli sisältä pääsee ulos, mutta ulkoa ei sisälle) niin perhosen kotelo oli hengissä ja liikkuva. Sittemmin on selvinnyt, että tämä laji voi talvehtia kotelossaan useita vuosia, ennätys taisi olla peräti yhdeksän vuotta.

        Nuijapistiäisten toukat (isoja vihreitä toukkia, aikuinen isokokoinen kärpäsmäinen otus, jolla on hyvin matalasti pörisevä lentoääni, aivan kuin herhiläisellä) olivat aina kans kotelokopassaan vähintään kaksi vuotta. Muuta erotuksena perhosiin, ne olivat kotelokopassa toukkina. Niiden kotelokopassa ei ollut nielua, vaan valmis nuijapistiäinen jyrsi leuoillaan kotelokopasta pään pois ja ryömi esiin.

        Havaintojeni mukaan monta vuotta kotelokopassa viettävän lajin koppa on hyvin luja, kuin pakkausmuovia. Lyhyen aikaa kotelokopassa viettävän lajin koppa taas on hyvinkin heiveröinen verkko tai sitä ei ole lainkaan (kuten päiväperhoset tai jotkut sammaleen sisään koteloituvat lajit). Joten jos toukkia kasvattelet, niin tuosta kotelon rakenteesta voit mielestäni karkeasti arvuutella aikaa jonka kuluttua valmis otus kömpii esiin: viikkojen, vuoden tai useiden vuosien päästä.


    • suo muura hainen

      On hienoa, että haluat jakaa tietoa kanssaeläjille, mutta pitääkö sitä varten käyttää kolmea nimimerkkiä? Kirjoita vaikka kirja tai perusta blogi.

      • Jänkäkoira

        Piti ihan ajatuksen kanssa lukaista keskustelu läpi. Timoteuksen vastaus on kyllä samantapainen kuin omani, joten arvelet varmaan sitä minun kirjoittamaksi. Mutta mikä se kolmas nikki on?

        Huomioi muuten profilointia tehdessäsi, että tämä käyttämäni "Jänkäkoira" on rekisteröimätön nikki. Sillä kirjoittaa joku muukin lappilainen tai Lappi-henkinen kirjoittaja kuin minä.

        Mitä blogin pitämiseen tulee, niin siihen puuhaan olen aivan liian laiska. Vastailen joskus kysymyksiin, joista jotain luulen tietäväni, ja toisinaan väittelen jostain aiheesta aivan vain itseäni sivistääkseni :)


    • Kiitos jälleen, Jänkäkoira!

      En sitä kotelokoppaa ole sorkkinut joten en tiedä kuinka luja se on. Ainakin siitä näkee jotenkuten läpi. Joka tapauksessa se toukka on nyt koteloitunut, ja sen toukkanahka lojuu kopan pohjalla. Oli koteloitunut tuossa muutama päivä sitten. Harmittaa etten ehdi nähdä sen kuoriutumista, kun täytyy tuossa kuunvaihtessa lähtee työmatkalle joka kestää monta viikkoa. Ei taida mun perhoseni olla enää hengissäkään kun tulen takasin kotiin. :(

      • Jänkäkoira

        Vie kotelo työmatkasi ajaksi johonkin viileään paikkaan, jossa lämpötila on lähellä nollaa, niin kehitys hidastuu.
        Hautaa purkki vaikka lumeen lähelle maanpintaa. Tai laita se jääkaappiin.
        Luultavasti kotelo kestää jäätymisen, sillä luonnossa keväällä pakkasyöt ovat tavallisia.


    • Näinköhän venyisi kuudella viikolla, plus miinus jotain? Ja jos nyt siirrän sen kylmään, olisiko siitä haittaa, kun se on ikään kuin tottunut siihen että yöt ja päivät ovat hyvin lämpimiä sisällä? Jos sen heittää ulos kesken kehityksen, onko vaarana, että se kuolee kylmään?

    • marika t

      minä haluaisin tietää mitä ruostesiipi toukat syövät,varmaan lehtiä ja ruoho en tiedä enempää.

      • het1

        minun mielestä ne syövät henää,oksia,havunoksia ja lehtiä.en tiedä muuta.


      • Sillis

        Voikukanlehtiä


      • Lokhgds

        Voikukanlehtiä


    • tofcnu

      parhaan hyödyn siitä saat, kun paistat pannulla runsaan voin ja sipulin kera.

    • roosa 12.v

      en tiedä nimeä mutta minulla on sellainen se syö koivun lehtiä ja vaahteran,laitoin sille myös pienenpuun palasen ja ruusunterälehden ja se meni ruusun terä lehden ja puun palan väliin ja koteloitui kotelolle ei tarvitse tehdä mitään se pysyy kotelossa koko talven jakuoriutuu keväällä:)

    • roosa 12.v

      (huom!) kuulun suomen perhostutkiain seuraan tietoni ovat luotettavia;)

    • toinen harrastaja

      Roosa, älä pliiis käytä seuraan kuulumist perusteluna. SPS:ään voi liittyä kuka vaan maksamalla pienen summan, ett se ei tosiaan takaa tiedon luotettavuutta. Jäsenehdokkaita ei mun tietääkseni valkata mitenkään eikä minkäänlaista aiempaa ''uraa''/kokemusta vaadita.
      Aatteles millasen kuvan se antaa yhdistyksestä, jos sun antamat tiedot onkin vääriä (jonka joku ei-harrastajakin tietää) ja sä todistelet sanojas seuran ammattimaisuudella..? :P :)

    • sippura1

      Löysin viime viikolla hangelta ruostesiiventoukan. Laitoin sen terraarion. Meillä kun ei tällähetkellä löydy paljoakaan mitään vihreää, niin pilkoin vähän tomaattia ja kurkkua. Terraarion alle laitoin talouspaperia ja päälle vähän heinää ja pajunoksia.
      Toukka söi hyvin tomaatin mehukasta osaa ja samoin kurkun. Noin. 3-päivän päästä koteloitui talouspaperin alle. Onko lähes läpinäkyvä kuori vielä kotelo? Kuinka kauan kestää kun toukka koteloituu? Entä kuinka kauan toukalla kestää muuttua perhoseksi kotelossa, kun lämpöä sisällä on noin. 23-25 astetta lämmintä?
      Terveisin: toukka tietämätön

    • Lollok

      Ruostesiipi

    • MödKnuller

      Minun hallussani oleva toukka ei ole kokonaan karvan peitossa. Sitä kyllä on, mutta vain toisessa päässä. Kylmästä se ei tykkää, vaan vetäytyy kokoon. Aika ajoin se on melko aktiivinen, mutta toisinaan jurottaa ihan velttona. Yritän hoitaa sitä parhaani mukaan, pidän lämpimässä, puhdistan tarvittaessa ja silittelekin. Kiva pikku vekkuli!

    • ÖppikseKaveri

      Hei
      Minulla kävi sillalailla että kun otin sisälle syksyllä kukkaruukkuja, niin huomasin siellä jonkinlaisen toukan. annoin sille jotain viheää syötävää mm parsakaalta, vaikka en tiedä söikö se sitä vai ei.. nyt joulukuun alussa täällä sitten yhtäkkiä pörrää ja lentää kattolampussa ruskea perhonen, vai yökkönen, joku öppiäinen.
      kysyisinkin teiltä tietäviltä että mitähän on tehtävissä että tämä Öppis pärjäis elämässään hyvin ja sais asiansa toimiettua ennen kuolemaansa. syökö se mittään ja juoko. aikooko se olla tuolla lampussa aina kuolemaansa asti vai mitähän se meinaa? tartteeko se jonkun kaverin että tulis jälkeläisä vai hä, vai muniiko se ittestänsä? (=
      tämä näyttää siltä ruostesiiveltä kyllä mutta en hoksaa karvoja siinä kaulassa tai niskassa kylläkään.
      kiitos.

    • ToukanKasvattaja

      Pitäisikö toukalle pakastaa syksyksi ja talveksi ruokaa?

    • VexukkaPucca

      Hmm... onko täysmusta... Toukka on kyllä hieno eläin... Onnea toukan hoitoon! Jos minulla olisi toukka, sen nimeksi tulisi Skvii. Skvii Albert Kastelehti. (Plz älkää kopioiko) T: Vega 11 v. Julkaise kuva lemmikkitoukastasi, niin yritän saada rodun selville. Älä anna toukallesi kanaa. Mulla oli kerran yks toukka nimeltä Söpö. Annoin sille kanaa. Se söi sen ja tuli kylmäksi ja sairaaksi. Äiti vei sen ulos. Sitten Söpö varmaan oksensi tai kuoli😥

    • Anonyymi

      Mitä minun toukka syö se on ruskee ja mustan karvan peitossa

    • Anonyymi

      mikäköhän on minulla oli ruostesiipi toukka kasvatuksesta se pääsi välillä ulos ja sai voikukan lehtiä ja se kuoli mikä olisi voinut tuottaa kuoleman

    • Anonyymi

      Hei,kotilolle ei tarvitse tehdä mitään ja olosuhteista hieman. Korkea suuri läpinäkyvä terraario tai astia joka on mieluusti sisällä ja
      jonka sisältö on luontopitoista.kotelolle ei tarvitse mitään ei missään nimessä koskea,sillä vaihe keskentyisi.Ravinnon tulisi olla mehukkaita ja rasvapitoisia lehtiä esim:päärynä puun lehtiä omena puun ledetkin käy.Salaatin lehdet olisivat mainio ravinto mutta itse touka eivät sitä oikein omaksu.Silloin kun toukka menee käppyrään se on peloissaan aika hoitaa sen takaisin liikkeelle. MUKAVAA TOUKKAILUA!

    • Anonyymi

      Juoko ne vettä

    • Anonyymi

      Mitä karvatoukka syö

    • Anonyymi

      moi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe