Moi.
Kertokaa puolesta/ vastaan mielipiteitä!
Veneessäni on akunvalintakytkin:
http://biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Virtakytkimet/Akunvalitsin-1-2-12-25877/
Olen ajatellut korvata tuon kytkimen tällä lataureleellä:
http://biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/
Olen ajatellut eduiksi: molemmat akut latautuvat AINA moottorin ollessa käynnissä ja starttiakku on AINA pois tahattomastakin hupikäytöstä. Latausjohdot huomattavasti lyhyemmät, entä nyt kun releen voi kokonsa johdosta sijoittaa akkujen viereen. Ei jännitehäviötä. Rele erottaa akut toisistaan jännitteen laskettua 12,8v:n alle ja kytkee molemmat akut lataamaan starttiakun jännitteen noustua 13,3v:iin. Näin molemmat akut voi usean latausreleen ohjeidenkin mukaan olla erisuuret, kun virta menee "vain yhteen suuntaan". Kipinäsuojattu.
Haitat: Apuvirran "vaikeus" startatessa....
Apuvirtaahan saa toisesta akusta starttikaapeleilla, mikäli jostain kumman syystä starttiakku olisi päässyt tyhjiin...
Latausrele, vai akunvalintakytkin?
37
7272
Vastaukset
- kättä taskuun,
unohda bilteman tuotteeet
- Piltsun romut
Juuri näin! Sähköjärjestelmän osiin kannattaa mielummin sijoittaa vähän enemmän, eikä rakennella heikkolaatuisista osista mitään viritelmiä.
- Hinta ei kerro
Piltsun romut kirjoitti:
Juuri näin! Sähköjärjestelmän osiin kannattaa mielummin sijoittaa vähän enemmän, eikä rakennella heikkolaatuisista osista mitään viritelmiä.
Voi kun tietäisit mistä ja mitä ne monet "laadukkaat ja kalliit" oikin ovat. Siinä on Biltema laatutavaraa.
- MitaanTietamaton
Itsellä on tällä hetkellä diodit hoitamassa akkujen erotusta, joten kokemusta ei releestä ole. Uskaltaisin kuitenkin tuollaisen releen laittaa akkujen väliin. Välttämättä akunvalitsinta en hävittäisi, toimiihan se myös pääkatkaisijana. Toki riippuu akunvalitsimen ja johtojen kytkennöistä, kuinka helposti onnistuu tyhjentämään vahingossa molemmat akut.
Miinusta Bilteman mallissa on vain toisen navan jännitteenhaistelu. Jos, siis jos, moottorin laturi lataa starttiakkua ja aurinkopaneeli hupiakkua, niin rele kytkeytyy vain toisen navan jännitteen noustessa latauksen vuoksi eli käytännössä aurinkopaneelilla ei ladata starttiakkua lainkaan. Vastaavia releitä on myös molempien napojen haistelulla eli DS (dual sensing) malleja, joskaan ei Bil-hintaan.
Oma ajatus tälle talvelle on tehdä nykyisestä kahdesta akusta hupiakusto kytkemällä ne akunvalitsimilla enempi tai vähempi pysyvästi rinnan. Moottorille tulee oma starttiakku, josta vain starttikaapeli ulos. Moottorin laturi lataa hupiakustoa. Solenoidille virta tulee hupiakustosta, jotta moottoria ei saa käynnistettyä ilman, että hupiakusto on kytkettynä ottamassa latausta vastaan. Hupiakuston ja starttiakun väliin tulee nykyiset diodit rinnan kytkettynä, jolloin starttiakulle tulee 0,35V pienempi latausjännite kuin hupiakuille. - Starttiapua
Joissakin erotusreleissä on myös starttiboosti, sellaisella pystyy tarvittaessa antamaan lisävirtaa käyttöakusta jos startti ei muuten jaksa. Tuossa ainakin yksi vaihtoehto, eli Whisperpower WBL-120
http://www.whisperpower.com/product/wbl-120/M3_C1_S95_P98_D136/- Manuaalisesti Apua
Edullinen "starttiboosti":
Laita hupiakkujen plusnavasta tarpeeksi paksu johto päävirtakatkaisijalla varustettuna starttiakun plusnapaan. Kun tarvitset startille jossakin ääritilanteessa lisää virtaa, käännä tämä katkaisija yhdistämään akustot keskenään. Ajaa saman asian, kuin linkittämäsi vekotin, mutta toimii oman tahtosi mukaan manuaalisesti ja tiedät milloin se toimii.
- yer7tyre
Itsellä oli veneessa startti ja hupi erotettu 1-2-both kytkimellä ja latauskin valittiin sillä.
Kun tein akkujen ja sähköjen uusimista niin laitoin startin ja hupiakkujen väliin blue sea systemsin releen ja hupi ja keulapotkurin akun väliin kanssa. Sitten tein tuosta monivalinta kytkimestä ohjauskytkimen noille releille. Eli kun kytkin on asennossa 0: kone lataa vain starttia, kun asennossa 1: lataus startti ja hupi, asento: 2 kaikki akut lataantuu.
Moottorin laturi siis lataa starttiakun kautta. Sitten taas maasähkö ja aurinko paneeli lataa suoraan hupiakkuja ja tuolla kytkimellä voi taas valita mitä akkuja ladataan hupipuolen lisäksi.
Eli voi valita käytetäänkö releiden automatiikkaa vai mennäänkö manuaalisesti. - Apu Akku
Minulla on lataus diodien akutta siten, että laturilta tulee virta suoraan hupiakuille (ei siis jännitehäviötä). Starttiakulle virta tulee diodin läpi site, että diodin ulostulopäät on kytketty yhteen ja siitä sitten johto starttiakulle (jännitehäviötä vähemmän kuin vain toisen kytkentäkohdan kautta tulisi).
Starttiakkuhan on oikastaan aina täynnä, kun siitä ei mene virtaa muualle kuinhetken starttaukseen ja starttauksiakin on harvakseltaan. Myös hupiakut ovat kestäneet hyvin. Aurikopaneelista (85 W) kaikki virta menee sätimen kautta suoraan ja vain hupiakuille. Toiminut jo vuosia ja ilman sähköongelmia. Starttiakku n. 75 Ah ja hupiakut yhteensä n. 230 Ah.
Mielestäni hyvä systeemi, mutta mitä sanovat palstan "sähköinsinöörit"?Tuo on vallan mainio järjestely, suosittelen muillekin. Diodi päästää startatessa "apuvirtaa" starttipiiriin ja kun olet laittanut jakodiodipakan diodit rinnakkain niin ne luultavasti myös tuon starttivirran kestää.
- Göran--
spkoo kirjoitti:
Tuo on vallan mainio järjestely, suosittelen muillekin. Diodi päästää startatessa "apuvirtaa" starttipiiriin ja kun olet laittanut jakodiodipakan diodit rinnakkain niin ne luultavasti myös tuon starttivirran kestää.
Mastervoltin Battery Mate olisi aika hyvä valinta. Hinta on kova, n. 300, mutta lataa useaa akkua eikä ole jännitehäviötä lainkaan.
- Apu Akku
Göran-- kirjoitti:
Mastervoltin Battery Mate olisi aika hyvä valinta. Hinta on kova, n. 300, mutta lataa useaa akkua eikä ole jännitehäviötä lainkaan.
Eipä ole mullakaan hupiakkujen puolella jännitehäviötä ja starttipuolella se on niin pieni, että sillä ei ole merkitystä.
- Apu Akku
spkoo kirjoitti:
Tuo on vallan mainio järjestely, suosittelen muillekin. Diodi päästää startatessa "apuvirtaa" starttipiiriin ja kun olet laittanut jakodiodipakan diodit rinnakkain niin ne luultavasti myös tuon starttivirran kestää.
Eihän se starttivirta kulje diodin läpi, vaa starttiakulta suoraan starttimoottorille paksua kaapelia pitkin. Diodin läpi kulkee vain latausvirta yhteen suuntaan laturilta akkuun, mikä onkin diodin tarkoitus.
- Jsk1234
Göran-- kirjoitti:
Mastervoltin Battery Mate olisi aika hyvä valinta. Hinta on kova, n. 300, mutta lataa useaa akkua eikä ole jännitehäviötä lainkaan.
Vetuksen BW-312 on hyvä myös. Latausjännitteitä ja akkujen jännitteitä voi katsella sisälle tulevasta käyttöpaneelista. Lisäksi voin kytkeä hupiakkua käyttävät laitteet päälle ja pois keskimmäisestä painikkeesta, eli toimii samalla pääkytkimenä. Lisäksi se vahtii, ettei hupiakku pääse koskaan kokonaan tyhjäksi asti.
Apu Akku kirjoitti:
Eihän se starttivirta kulje diodin läpi, vaa starttiakulta suoraan starttimoottorille paksua kaapelia pitkin. Diodin läpi kulkee vain latausvirta yhteen suuntaan laturilta akkuun, mikä onkin diodin tarkoitus.
Kyllä sieltä hupiakuilta tulee "apuvirtaa". Kun startatessa starttiakun napajännite laskee niin diodi päästää apuja hupiakustosta. Se on ihan jees, kunhan diodit on sen verran tuhdit että kestää sen virran. Jos sulla on 100A diodisetti ja diodit rinnakkain kytketty niin eiköhän ne kestä. Tuo on joka tapauksessa erittäin yksinkertainen (=hyvä) systeemi. Releissä on liikkuvia osia ja liikkuvat osat menee AINA ennemmin tai myöhemmin rikki.
- Jännitehäviö
spkoo kirjoitti:
Kyllä sieltä hupiakuilta tulee "apuvirtaa". Kun startatessa starttiakun napajännite laskee niin diodi päästää apuja hupiakustosta. Se on ihan jees, kunhan diodit on sen verran tuhdit että kestää sen virran. Jos sulla on 100A diodisetti ja diodit rinnakkain kytketty niin eiköhän ne kestä. Tuo on joka tapauksessa erittäin yksinkertainen (=hyvä) systeemi. Releissä on liikkuvia osia ja liikkuvat osat menee AINA ennemmin tai myöhemmin rikki.
Diodit aiheuttavat jännitehäviötä (=huono) ja kyllä nekin hajoo vaikka ei niissä liikkuvia osia olekaan.
- Diodisti
Jännitehäviö kirjoitti:
Diodit aiheuttavat jännitehäviötä (=huono) ja kyllä nekin hajoo vaikka ei niissä liikkuvia osia olekaan.
Tuolla starttiakun jännitehäviöllä ei ole mitään merkitystä tuossa systeemissä. Hupiakun puolella ei noin järjestettynä ole lainkaan jännitehäviötä.
Itselläni on diodisysteemi toiminut jo 26 vuotta hajoamatta, joten aika kestävää laatua taitavat olla. - Kfkfkfkfkfk
Diodisti kirjoitti:
Tuolla starttiakun jännitehäviöllä ei ole mitään merkitystä tuossa systeemissä. Hupiakun puolella ei noin järjestettynä ole lainkaan jännitehäviötä.
Itselläni on diodisysteemi toiminut jo 26 vuotta hajoamatta, joten aika kestävää laatua taitavat olla.Kaikilla jännitehäviöillä on merkitystä. Starttiakut täytyy saada täyteen, koska silloin kun jostakin syystä joutuu starttaamaan pitkään jonkun mahdollisen ongelman takia, niin akuissa täytyy olla virtaa niin paljon kuin mahdollista.
Nykyaikaiset erotusreleet ja latausjakajat hoitavat tuon homman niin kuin kuuluu, ilman ongelmia tai virityksiä. - Virtaa riittä
Kfkfkfkfkfk kirjoitti:
Kaikilla jännitehäviöillä on merkitystä. Starttiakut täytyy saada täyteen, koska silloin kun jostakin syystä joutuu starttaamaan pitkään jonkun mahdollisen ongelman takia, niin akuissa täytyy olla virtaa niin paljon kuin mahdollista.
Nykyaikaiset erotusreleet ja latausjakajat hoitavat tuon homman niin kuin kuuluu, ilman ongelmia tai virityksiä.Tuossa sinun ongelmatilanteessa on suurempi merkitys starttiakun kapasiteetilla, kuin olemattoman pienellä jännitehäviöllä latauksen aikan. Nasan monitori näyttää minulla starttiakun jännitteeksi jatkuvasti noin 13 V ja akku on aina täynnä. Kannattaa pitää koneesa (ja akkunsa) siinä kunnossa, että se kone käynnistyy normaalistarttauksella - ei siis mitään minuuttitolkulla sahaamista. Jos koneesi sattuu olemaan siinä kunnossa, että se ei käynnisty, vaikka olisit ladannut starttiakkua suoraan koneesi laturista, niin mitenkäs suu silloin laitetaan. Kunnossa oleva kone käynnistyy erittäin helpolla ja epäkunnossa oleva ei käynnisty välttämättä lainkaan, vaikka virtaa olisi rajatomasti käytettävissä..
Myös akkukaapeleiden koko on paljon tärkeämpi, kuin joku mitätön jännitehäviö starttiakun latauksen yhteydessä.
Vihje: Saat helpolla hupiakuista tarvitessasi lisävirtaa starttaukseen ihan vaan tarpeeksi paksulla ja sopivan mittaisella apukaapelilla, jossa on kunnolliset leuat. - >>>
Vaikuttaa näppärältä systeemiltä, ja ensin ajattelin että sopisi minunkin tilanteeseen.
Mutta yksi ongelma tuossa voi tulla. Viallinen starttiakku tyhjentää myös hupiakut, ja sitten onkin kokonaan ilman sähköä. Ehkä harvinainen tilanne, mutta sitäkin kiusallisempi.
Syksyn viimeisellä reissulla meidän starttiakku tuli tiensä päähän ihan yllättäen. Pimenevässä illassa piti startata ja ajaa koneella vastatuuleen kapea salmi, ja sitten muutama mpk perille. Paneelin valot vaan paloi hetken hyvin himmeästi ja häipyi kokonaan. Kryssittiin perille ja seuraavana aamuna toinen hupiakku starttiakun tilalle (tarkoituksella hupiakut sellaisia, että niillä voi myös startata).
Jos olisi ollut em. kytkentä, niin sähköä ei ehkä olisi saanut lainkaan kun hupiakkukin olisi tyhjä, ja kulkuvalot ja mittarit olisi ollut pimeänä. Jos hupiakut olisi tyhjät ja startti ok, koneen käydessä varmaan saisi virtaa valoihin ja mittareihin.
Yksi ajatus olisi tietty, että olisi vielä ihan erillinen akku varalla, Ja tarvittaessa voisi eristää muut akut ja kytkeä tuon vara-akun antamaan sähköä mittareihin ja valoihin yms. Joku 10-20 Ah suljettu lyijyakku voisi riittää näin LED-valojen aikakaudella antamaan tarpeeksi varavoimaa.
Mutta joka tapauksessa välttäisin järjestelmiä, joissa yhden akun vika voi tyhjentää kaikki muutkin.
- Kättä taskuun vaan
Köyhästä se vaan tuntuu kalliilta ;)
- 7+16
Rele hyvä, mutta hanki Dual sensing -malli. Esim BEP marinella on tällaisia.
Siltä varalta, että starttiakku olisi tyhjä, voit erotusreleen ympärille laittaa "hätkytkimen", jolla saa yhdistetty startti- ja hupiakkuen navat.
http://www.bepmarine.com/media/product/pro507f4fb0a4096.pdf- 7+18
Aika monessa releessä on se starttiboosti valmiina, ei tarvii viritellä mitään.
- Yksinkertainen ratkaisu
Suosittelen tällaista, löytyy myös järeämpi malli jos useampi akkupankki tai latauslähde.
www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=53
Toiminut moitteetta useampi kesiä. Ei tarvitse muistella kytkimien asentoja tms.
Halvimman ostospaikan saatte itse etsiä, linkki vain tuotteen näyttämistä varten. - -.,_:,_:;
Mulla on molemmat. Laitoin latausreleen moottorilaturin ja kahden akun väliin. Lataus onnistuu näin molempiin akkuihin yhtäaikaa aina ajonaikana.
- Riki
Mulla on startti ja hupi kokonaan toisistaan erillään.Startiakkua 180Ah lataa orkkis laturi ja hupia 2x180Ah oma laturi.Halvempi ja varmempi kuvio kun tommoset viritykset.Akut saa nopeammin ladattua ja vaikka toinen laturi sippaisi niin yhdellä pärjää hyvin sen aikaa että saa asian hoidettua kuntoon.Noista Bilteman sähkötarvikkeista olen samaa mieltä ylempänä esitettyjen kanssa.
- Joakim_
Miten kaksi laturia voi olla halvempi? Uusi laturi maksaa selvästi enemmän kuin latausrele ja pääkytkin, joka tarvitaan yhtälailla myös sinun systeemissä. Lisäksi toinen laturi tarvinnee muutoksia moottoriin, jotta sen saa asennettua.
Tietysti kaksi laturia tuo luetettavuutta laturivian varalle, ainakin, jos on mahdollisuus helposti kytkeä latausvirrat ristiin.
Miksi muuten stattiakkusi on 180 Ah? Omissa veneissä stattiakku on ollut 60 Ah molemmin puolin.
- Riki
Akun teho on suhteessa starttimoottorin tehoon.
- Tuplat Ah
Toi kahden laturin systeemi on ollut itselläni mielessä pidemmän aikaa ja talven aikana meinaan toteuttaa asian.Jää kaikki turhat nippelit ja nappelit pois ja akut saa nopeammin täyteen kuten ylempänä todettiin.
- Joakim_
Jos laitat laturit siten, että toinen lataa hupiakustoa ja toinen starttiakkua, ei latausaika lyhene lainkaan. Starttiakku on lähtökohtaisesti aina täynnä eikä siten vie käytännössä lainkaan virtaa laturilta. Vaikka olisi 3 kW starttimoottori ei normaali alle 10 s käynnistys vie kuin ~1 Ah, joka aiheuttaa laturille käynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin suuremman virran, joka laskee pian ~1 A tasolle.
Perusdieselmoottorissa ei myöskään ole juuri mitään kulutusta virrat päällä/käynnissä, toisin kuin vaikkapa autoissa, joissa saattaa mennä 10-20 A ohjauselektroniikkaan ja -sähkölaitteisiin.
Jotta toisenkin laturin saa "hyötykäyttöön", pitäisi edelleen olla latausrele tai -diodi, jolla saadaan virtaa toiseltakin laturilta hupiakustoon.
- Riki
Esitin asian ehkä turhan ylimalkaisesti.Joo ns.starttiakusta on otettu normaalit kulussa oltaessa käytettävä sähkö kuten kulkuvalot,navigointiin käytettävien laitteiden,pyyhkijöiden,toisen pilssipumpun,kiinteän hakuvalon ja puhallin.Keskikesällä edellämainittujen tarve on tietysti vähäistä ja olet oikeassa siinä että ainakin silloin kulutus jää pieneksi sillä puolella.
- dadadadsd
Itse rakentaisin tällaisen. Ihan perus diodi ei mitään kikkailuja. Koneen laturit antaisin olla just sellasenaan kun on. Mielummin sitten aurinkopaneeleita jos tarve.
Hätäkäynnistykseen on olemassa katkaisiat jotka toimii niin että Kummassakin akku pankissa on katkaisin ON/OFF jotka menee starttiin. Katkaisin toimii niin että siinä on "avain" ja avaimen saa pois katkaisiasta vain jos katkaisin on OFF tilassa. Näin molempia akkuja ei voi käyttää samanaikaisesti edes vahingossa. Akut on täysin eristetty toisistaan eikä yhden akkupatterin vikaantuminen vaikuta toiseen millään tavalla. Tämä on ammattiveneissä käytetty tapa ja on yksinkertainen ja toimiva. Ei mahdollisuutta käyttää väärin eikä tarvitse muistaa mitään. Hupipuolelle voisi sitten laittaa vaikka 3 vaihe katkaisimen jolla voisi kytkeä Starttiakun hupipuolelle. Jos vaikka hupiakku pimahtaa.- Käykää katsomassa
Työveneissä käytetään todella usein sellaisia teippivirityksiä, että heikompaa hirvittää. Ei tietenkään kaikissa, joissakin on jopa ihan kunnolla rakennettu sähköjärjestelmä erotusreleineen.
- Missä vikaa ?
En ymmärrä vähääkään tätä toistuvaa mielipiteiden esittelyä erilaisista katkaisimisista ja jakoreleistä ym. ym.
Varmaan ne on olleet ihan jees aikoinaan, mutta puolijohteiden keksiminen on siirtänyt ne historiaan.
Yksinkertaisin ja toimivin systeemi on diodi starttiakulle !
Starttiakun käyttö on niin olematonta että se on lähes täysi aina, pieni häviö diodissa ei haittaa mitään, ei väärään asentoon unohtuneita katkaisimia, laturin käräyttämistä vahingossa, ei muutakaan huolta tai muistamista..
Kertoipa täällä joku vielä viisaana oikein esimerkein kuinka jakaja osaa syöttää latausvirtaa eniten tyhjempään akustoon ?.., ilmiö on luonnollinen suljetussa piirissä ilman mitään erillistä jakajaakin, mutta fiksulta kai näyttää.
Pelko että "hieno elektroniikka ei sovi veneeseen ( diodi) , on hurskastelua, laturissakin niitä on useita ja hyvin toimii jos ei itse ryssi niillä katkaisimillaan ja kytkennöillään.- näin meillä
"Starttiakun käyttö on niin olematonta että se on lähes täysi aina"
Koska noin on asia, loogisinta ja yksinkertaisinta on käyttää yhtä akkua kerrallaan. Toinen tai useampi akku on varalla ja ne otetaan käyttöön tarvittaessa. Siis startti ja hupi virta tulee aina samasta akusta, niin ei tarvitse pelleillä diodien ja releiden kanssa. Purjein kulkevassa aluksessa koska moottorin laturilatauksen voi unohtaa, maasähkölaturi, joka lataa älykkäästi kaikki akut on way to go.
- Kytkijä Tsäp
Itse panisin tällasen laturilta akustoiille akkuerottimen joka toimii samalla älysäätimenä.
http://www.sterling-power.com/images/datasheets/A to B low res.pdf
Nerokasta! samalla pulaakilla on myös paljon kehuttu akkuerotin joka jakaa latausta aina sille akulle joka on vajaana, ei siis turhaan yhdistä täyttä akkupankkia. lisäksi laitteessa ei kulje virtaa käynnistyshetkellä releen läpi.
http://www.sterling-power.com/images/downloads/ProSplitR.pdf
Ihan ässä vehkeitä. Kytketää te juntit niillä starttikaapeleilla bilteman akkujanne! - pähkäilewä
Mikähän on oikeasti erona: http://www.marinekauppa.com/product/5782/digitaalinen-jannitteen-tunnistava-latausrele-dvsr
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/
Molemmissa ledi samassa kohtaa ja samanlaiset lähdöt. Siskuskalutkin vaikuttivat samoille....- Joakim_
Eihän noissa välttämättä ole eroa. Latausrele on erittäin yksinkertainen vekotin, jonka tekeminen suurissa sarjoissa ei paljoa maksa. Molemmat taitavat olla perinteisellä mekaanisella releellä, kun toisessa varoitetaan äänestä ja toisessa ilmoitetaan varsin suuri virrankulutus.
Tässä on kolmas "samanlainen": http://www.venesahkotukku.suomalainenverkkokauppa.fi/tuote/83/latausrele-jannitetunnistava
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1639606Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493060Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422841- 612649
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012055- 1061964
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251893Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä531450Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121286- 281241