Olen ensimmäistä kertaa nostamassa venettä talviteloille ja yksi kysymys on vielä avoinna. Jätetäänkö glykoli koneeseen, vai pitääkö sen antaa tulla läpi ja koneen sisälle jää ne rippeet mitä jää? Kuinka paljon 10hp moottori voisi glykolia imaista? Biltemasta saatava valmissekoite on ilmeisesti ok valinta?
Yksinkertaiset ohjeet ovat parhaita, joten sellaisesta saa ison kiitoksen!
Glykolia koneeseen
45
7654
Vastaukset
- seppomartti
Jätä glykoli koneeseen koska tarkoitus on mm estää korrosiota jäätymisen estämisen lisäksi.nPakkaskestävyyteen tarvittava sekoitussuhde on varmaan purkin kyljessä. 50/50 lienee yleensä hyvä .
- Propyleeniglykoli
Jäätymisen kannalta sama vaikka sen glykolin tyhjentäisikin mutta kuten seppomartti kirjoitti, korroosiosuojan kannalta parempi kun jätät glykolit koneeseen, niin metallipsat eivät pääse kosketuksiin ilman kanssa.
En ostaisi valmiiksi sekoitettua, siinähän maksaa vesijohtovedestä samalla, sama kuin ostaisi juotavaa yoghurttia joka on vain vedellä laimennettua ja silti kalliimpaa kuin tavallinen.
Laita propyleeniglykolia koneen merivesijärjestelmään, se on ympäristön kannalta parempi vaihtoehto, koska osa siitä glykolista päätyy välttämättä veteen seuraavana kesänä.
Tuollaiseen pikkukoneeseen ei kovin montaa litraa mene- Fats O.
Itämeri kiittää kun kerätään keväällä glykolit talteen, eikä ole kummoinen operaatio. Ämpäri poisto/pakoputken alle, muutama litra makeaa vettä toiseen ämpäriin, laskettelet läpi ja vot. Koko hommaan menee maksimissaan viisi minuuttia aikaa, eikä vaadi kummoista osaamista, joten en keksi yhtään hyvää syytä olla tekemättä.
- seppomartti
Fats O. kirjoitti:
Itämeri kiittää kun kerätään keväällä glykolit talteen, eikä ole kummoinen operaatio. Ämpäri poisto/pakoputken alle, muutama litra makeaa vettä toiseen ämpäriin, laskettelet läpi ja vot. Koko hommaan menee maksimissaan viisi minuuttia aikaa, eikä vaadi kummoista osaamista, joten en keksi yhtään hyvää syytä olla tekemättä.
Hyvä syy tehdä toisin on laiskuus. Keväällä ennen vesille laskua koneen koekäytön yhteydessä glykolit roiskitaan maaperään. Ne hajoavat siellä itsestään. Muistaakseni propylenglykoli paremmin kuin etylenglykoli. Lentokoneiden jäätymisen estossa käytetyt määrät ovat suuria ja ne eivät oletusten mukaan hajonneetkaan vaan Seutulasta taisi löytyä maan alainen järvi pakkasnestettä?. Taitaa olla liiottelua ruveta ongelmajätepuuhailuun parin glykolilitran takia.
- Jsk12341
seppomartti kirjoitti:
Hyvä syy tehdä toisin on laiskuus. Keväällä ennen vesille laskua koneen koekäytön yhteydessä glykolit roiskitaan maaperään. Ne hajoavat siellä itsestään. Muistaakseni propylenglykoli paremmin kuin etylenglykoli. Lentokoneiden jäätymisen estossa käytetyt määrät ovat suuria ja ne eivät oletusten mukaan hajonneetkaan vaan Seutulasta taisi löytyä maan alainen järvi pakkasnestettä?. Taitaa olla liiottelua ruveta ongelmajätepuuhailuun parin glykolilitran takia.
Googlettaminen kemian asioissa toimii, koska wikipediaan ovat kemistit kirjoitelleet näistä aineista.
Etyleeniglykoli on myrkyllistä, 50mL tappaa ihmisen. Eli ennen kuin se hajoaa luonnossa, se tapaa kaikkea elollista. Sulamispiste on -13, joten se ei ilman 50/50 vesiseosta riitä pakkasnesteeksi.
Propyleeniglykolia käytetään jopa elintarvikkeiden lisäaineena, ja lehmillekin sitä syötetään. Propyleeniglykolin sulamispiste on -59 astetta, joten vettä ei pakosti tarvitse lisätä. Mutta koska se on niin kallista, olen itse lisännyt siihen puolet vettä. - Propyleeniglykoli
Fats O. kirjoitti:
Itämeri kiittää kun kerätään keväällä glykolit talteen, eikä ole kummoinen operaatio. Ämpäri poisto/pakoputken alle, muutama litra makeaa vettä toiseen ämpäriin, laskettelet läpi ja vot. Koko hommaan menee maksimissaan viisi minuuttia aikaa, eikä vaadi kummoista osaamista, joten en keksi yhtään hyvää syytä olla tekemättä.
Fats. o:lle ja muillekin
Muutama litra makeaa vettä ei riitä täydelliseen huuhteluun ja sen takia sitä glykolia päätyy luontoon. Etyleeniglykoli on niin paha myrkky, että olisi syytä käyttää propyleeniglykolia vaikka se onkin kalliimpaa, kustannus on kuitenkin mitätön.
Samaa glykoli-/vesiseosta voi käyttää monta kertaa, ja talteenotto on muutenkin itsestäänselvyys.
Laiskuus on huono tekosyy olla ottamatta myrkkyjä talteen, niin vaan tapahtuu liian usein ja niissä tapauksissa glykolilaadulla on vielä suurempi merkitys. - glykolit luonnossa
Propyleeniglykoli kirjoitti:
Fats. o:lle ja muillekin
Muutama litra makeaa vettä ei riitä täydelliseen huuhteluun ja sen takia sitä glykolia päätyy luontoon. Etyleeniglykoli on niin paha myrkky, että olisi syytä käyttää propyleeniglykolia vaikka se onkin kalliimpaa, kustannus on kuitenkin mitätön.
Samaa glykoli-/vesiseosta voi käyttää monta kertaa, ja talteenotto on muutenkin itsestäänselvyys.
Laiskuus on huono tekosyy olla ottamatta myrkkyjä talteen, niin vaan tapahtuu liian usein ja niissä tapauksissa glykolilaadulla on vielä suurempi merkitys.Wikipwediasta vaarallisimmasta pakkasnesteestä:"Ethylene glycol breaks down in air in about ten days, and in water or soil in a few weeks."
Isvet.fi turvallisuustiedote etyleeniglycolista:" Ekotoksisuus. Myrkyllisyys vesieliöille: Ei ole haitallista. LC50/96h/kirjolohi18500mg/l. EC50/48h/vesikirppu 51000mg/l. IK5/7d/viherlevä >10000mg/l. EC50/30min...EC50/16h/ eri bakteereille 621mg/l...10000mg/l " Eli ei siellä telakointialueella mitään ekokatastrofia synny vaikka roiskaisee pakkasnesteet maan pinnalle. Ne hapettuvat hapoiksi.
Finairin, VR:n ja Seutulan kenttää sivuavan radan rakentajien sivuilta löytyy viittauksia pakkasnesteiden hyvästä biohajoavuudesta luonnossa kun happea on saatavilla. Näillä firmoilla on tietenkin ns. oma lehmä ojassa. Kaupallisessa liuoksessa luultavasti on lisäaineita estämässä hajoamista mutta se ei helposti selviä.
Propylenglykolia käytetään jopa elintarviketeollisuudessa eikä ole juurikaan myrkyllistä verrattuna yo pakkasnesteeseen.
Veneessä järjestämme sitten putkistoihin happokylvyn talven ajaksi glykoleilla. Siitäkään ei ole käytännon haittaa.
Seppomartti
- muuan mies
Pari litraa sama määrä vettä riittää. Imuletku ja pakoputkeen menevä letku irti, molempiin kiinni puutarjaletkun jatkoliittimellä metri puutarhalekua, ja molemmat päät ämpärin pohjalle tuohon pakkasnesteeseen. Kotvan koneen käyttöä (niin, että termostaattikin aukeaa) niin nesteet on sisässä.
- paljonko on paljon
Paljonko kotvanen on minuuteissa, itse käytin konetta 20 min silloin kun vielä oli merivesijäähdytteinen, nyt on makea ja sitä käytän kotvasen,joka mulle merkitsee n viittä minuutia.
- 4+13
paljonko on paljon kirjoitti:
Paljonko kotvanen on minuuteissa, itse käytin konetta 20 min silloin kun vielä oli merivesijäähdytteinen, nyt on makea ja sitä käytän kotvasen,joka mulle merkitsee n viittä minuutia.
Makeavesijäähdytteisessähän se merivesi kiertää samalla tavalla oli termostaatti kiinni tai auki, termostaatti on makeavesipuolella.
- Puoliplaanari
En tiedä kuinka yleisiä merivesisuodattimet ovat purjeveneissä mutta jos sellainen löytyy letkujen kanssa ei tarvitse temppuilla. Riittää että kiertää suodattimen kannen auki ja kaataa ämpärillä glykolia sisään koneen käydessä.
Itse haluan pelata sen verran varman päälle että käytän laimentamatonta glykolia. Jos jäähdytysjärjestelmän johonkin sokkeloon jää merivettä esimerkiksi liian lyhyen käytön takia se toivonmukaan sekoittuu sopivasti sekoittamattomaan glykoliin. Uskon tosin itsekin että se on hätävarjelun liioittelua mutta maksan sen hinnan paremmista yöunista. - SY/Möwe
Puoliplaanari kirjoitti:
En tiedä kuinka yleisiä merivesisuodattimet ovat purjeveneissä mutta jos sellainen löytyy letkujen kanssa ei tarvitse temppuilla. Riittää että kiertää suodattimen kannen auki ja kaataa ämpärillä glykolia sisään koneen käydessä.
Itse haluan pelata sen verran varman päälle että käytän laimentamatonta glykolia. Jos jäähdytysjärjestelmän johonkin sokkeloon jää merivettä esimerkiksi liian lyhyen käytön takia se toivonmukaan sekoittuu sopivasti sekoittamattomaan glykoliin. Uskon tosin itsekin että se on hätävarjelun liioittelua mutta maksan sen hinnan paremmista yöunista.Ota termostaatti irti siksi aikaa kun imet glykolin koneeseen, muuten merivesi jää blokiin sisään, siis jos kone on merivesijäähdytteinen.
Näin ainakin VP 2001 moottorissa täytyy tehdä. - 12+14
Puoliplaanari kirjoitti:
En tiedä kuinka yleisiä merivesisuodattimet ovat purjeveneissä mutta jos sellainen löytyy letkujen kanssa ei tarvitse temppuilla. Riittää että kiertää suodattimen kannen auki ja kaataa ämpärillä glykolia sisään koneen käydessä.
Itse haluan pelata sen verran varman päälle että käytän laimentamatonta glykolia. Jos jäähdytysjärjestelmän johonkin sokkeloon jää merivettä esimerkiksi liian lyhyen käytön takia se toivonmukaan sekoittuu sopivasti sekoittamattomaan glykoliin. Uskon tosin itsekin että se on hätävarjelun liioittelua mutta maksan sen hinnan paremmista yöunista.Enpä ole moista kuullut. Mihin "sopukkaan" se merivesi koneessa jäisi?
Kai tiedät, että pelkän glykolin jäätymispite on vain noin -13 astetta.
Eli tuossa on suuri riski, että koneesi jäätyy talvella. - termostaatti...
4+13 kirjoitti:
Makeavesijäähdytteisessähän se merivesi kiertää samalla tavalla oli termostaatti kiinni tai auki, termostaatti on makeavesipuolella.
Juuri näin! Edellä on ollut viestejä, joissa ei ole kerrottu oliko kysymys makea- vain merivesijäähdytetystä koneesta.
Makeavesijäähdytetyssä koneessa on jäähdytinneste (glykoliliuos, jossa on rusteenostoaineita) ympäri vuoden. Merivesi kiertää lämmönvaihtajan kautta pakoputkeen eikä mene termostaatin kautta, joka on jäähdytinnesteessä koko ajan.. Ei konetta tarvitse ajaa lämpimäksi sen takia. - liiottelua on
Puoliplaanari kirjoitti:
En tiedä kuinka yleisiä merivesisuodattimet ovat purjeveneissä mutta jos sellainen löytyy letkujen kanssa ei tarvitse temppuilla. Riittää että kiertää suodattimen kannen auki ja kaataa ämpärillä glykolia sisään koneen käydessä.
Itse haluan pelata sen verran varman päälle että käytän laimentamatonta glykolia. Jos jäähdytysjärjestelmän johonkin sokkeloon jää merivettä esimerkiksi liian lyhyen käytön takia se toivonmukaan sekoittuu sopivasti sekoittamattomaan glykoliin. Uskon tosin itsekin että se on hätävarjelun liioittelua mutta maksan sen hinnan paremmista yöunista.Menee todella aika pitkälle hätävarjelun liiottelun puolelle. Moottorillehan riittää käytännössä paljon laihempikin seos, kun jäähdytyksen ei tarvitse toimia pakkasilla. Laihakin seos nimittäin riittää siihen, ettei neste jäädy tönköksi, vaan jää soseeksi. Sose ei kiertäisi, mutta paikkoja se ei riko.
Itse kierrätän pakkasnestettä sen "kotvasen" moottorissa laittamalla paluuletkun imuletkun kanssa samaan astiaan siten kuin joku jo edellä kertoi. Sopivan ajan näkee silloin lämpömittarista. Tai jos sellaista ei ole, niin siihen saakka kun summeri varoittelee kuumenemisesta. Ylimääräinen pakkasneste käytetään seuraavana syksynä uudella jatkettuna. Lämpimästä moottorista saa öljytkin ulos helpolla. - oli liioittelua ;-)
liiottelua on kirjoitti:
Menee todella aika pitkälle hätävarjelun liiottelun puolelle. Moottorillehan riittää käytännössä paljon laihempikin seos, kun jäähdytyksen ei tarvitse toimia pakkasilla. Laihakin seos nimittäin riittää siihen, ettei neste jäädy tönköksi, vaan jää soseeksi. Sose ei kiertäisi, mutta paikkoja se ei riko.
Itse kierrätän pakkasnestettä sen "kotvasen" moottorissa laittamalla paluuletkun imuletkun kanssa samaan astiaan siten kuin joku jo edellä kertoi. Sopivan ajan näkee silloin lämpömittarista. Tai jos sellaista ei ole, niin siihen saakka kun summeri varoittelee kuumenemisesta. Ylimääräinen pakkasneste käytetään seuraavana syksynä uudella jatkettuna. Lämpimästä moottorista saa öljytkin ulos helpolla."Liioittelua on" viestisi jälkimmäinen kappale, etenkin jos kysymyksessä on makeavesijäähdytteinen kone!
Miksi mikään kone pitäisi ajaa niin kuumaksi, että hälytyssummmeri alkaa soida?
Se tietysti pitää paikkansa, että vanha öljy on helpompi imeä pois, jos moottori on lämmin. Öljynvaihdon voi tehdä silloin, kun käy viimeisellä syysreissulla tai kun on ajanut paatin telakointipaikalle. - Kaikki huomioitava
Puoliplaanari kirjoitti:
En tiedä kuinka yleisiä merivesisuodattimet ovat purjeveneissä mutta jos sellainen löytyy letkujen kanssa ei tarvitse temppuilla. Riittää että kiertää suodattimen kannen auki ja kaataa ämpärillä glykolia sisään koneen käydessä.
Itse haluan pelata sen verran varman päälle että käytän laimentamatonta glykolia. Jos jäähdytysjärjestelmän johonkin sokkeloon jää merivettä esimerkiksi liian lyhyen käytön takia se toivonmukaan sekoittuu sopivasti sekoittamattomaan glykoliin. Uskon tosin itsekin että se on hätävarjelun liioittelua mutta maksan sen hinnan paremmista yöunista.Kun avaa merivesisuodattimen kannen, täytyy myös samalla sulkea vedenoton venttiili. Muutenhan liuos valuu pohja venttiilinkautta suoraan ulos eli ei menekään moottoriin - ainakaan kaikki. Vielä tärkeämpää on muistaa avata pohjaventtiili, jotta seuraavana kesänä ei tule yllätystä.
- Muovi halkeaa
liiottelua on kirjoitti:
Menee todella aika pitkälle hätävarjelun liiottelun puolelle. Moottorillehan riittää käytännössä paljon laihempikin seos, kun jäähdytyksen ei tarvitse toimia pakkasilla. Laihakin seos nimittäin riittää siihen, ettei neste jäädy tönköksi, vaan jää soseeksi. Sose ei kiertäisi, mutta paikkoja se ei riko.
Itse kierrätän pakkasnestettä sen "kotvasen" moottorissa laittamalla paluuletkun imuletkun kanssa samaan astiaan siten kuin joku jo edellä kertoi. Sopivan ajan näkee silloin lämpömittarista. Tai jos sellaista ei ole, niin siihen saakka kun summeri varoittelee kuumenemisesta. Ylimääräinen pakkasneste käytetään seuraavana syksynä uudella jatkettuna. Lämpimästä moottorista saa öljytkin ulos helpolla.Jos seos kierrätetään takaisin astiaan, niin seosta ei mene pakoputkeen ja silloin sinne jää vettä, joka jäätyy. Veneissä äänenvaimentimet ovat yleensä muovia, joka voi haljeta veden jäätyessä. Kannattaa siis antaa pakkasnesteen kiertää koko järjestelmä.....
- ei halkea
Muovi halkeaa kirjoitti:
Jos seos kierrätetään takaisin astiaan, niin seosta ei mene pakoputkeen ja silloin sinne jää vettä, joka jäätyy. Veneissä äänenvaimentimet ovat yleensä muovia, joka voi haljeta veden jäätyessä. Kannattaa siis antaa pakkasnesteen kiertää koko järjestelmä.....
Vastataanpa molemmille yhdellä viestillä. Jos ei moottorin lämpömittaria ole, voi olla varma termostaatin aukeamisesta summerin kertoessa kuumenemisesta. Ja summeri soi kyllä hyvin turvallisesti ajoissa ennen kuin on minkäänlaista vaaraa ylikuumenemisen aiheuttamista vaurioista.
Kun irroittaa pakoputken mutkaan menevän paluuletkun ja kääntää paluuvirtauksen astiaan, ei pakoputkeen enää mene vettä sen paremmin kuin pakkasnestettäkään. Se kertaluokkaa 10 min käyttö tyhjäkäyntikierroksilla puhaltelee koko linjan äänenvaimentimineen niin tyhjäksi, ettei halkeamisvaaraa ole. Itse asiassa tavallinen käyttökin jättää äänenvaimentajaa niin paljon ilmatilaa, ettei se halkea.
Sen halkeamattomuuden olen kerran tahattomasti kokenut. Moottorin syyshuolto jäi muutaman sattuman takia myöhäiseen ja pakkaset aikaiseen. Lämpömittari oli käynyt jo -10 asteessa ja ollut pakkasella päivisinkin. Veneeseen sisään pakkanen tulee varsin hitaasti. Moottori ei ollut jäässä, edes vesipumppu ei ollut jäätynyt, kun sen ennen starttia avasin, etteivät impellerin siivet jäisi jäässä paikoilleen pumpun pyörähtäessä. Moottori kuitenkin sammui muutaman sekunnin käytön jälkeen ja syyksi osoittautui umpijäähän mennyt äänenvaimennin. Se kun nojasi veneen pohjaan. Sillä kertaa en uskaltanut sulatettua ja tyhjennettyä äänenvaimentajaa laittaa takaisin, vaan korvasin sen huollon ajaksi putkenpätkällä. En luottanut muovin lämmönkestoon kuivana käytettäessä. Aivan vaurioitumaton ännenvaimennin meni sitten syyshuollon jälkeen takaisin paikoilleen. - selvennetäänpä taas
ei halkea kirjoitti:
Vastataanpa molemmille yhdellä viestillä. Jos ei moottorin lämpömittaria ole, voi olla varma termostaatin aukeamisesta summerin kertoessa kuumenemisesta. Ja summeri soi kyllä hyvin turvallisesti ajoissa ennen kuin on minkäänlaista vaaraa ylikuumenemisen aiheuttamista vaurioista.
Kun irroittaa pakoputken mutkaan menevän paluuletkun ja kääntää paluuvirtauksen astiaan, ei pakoputkeen enää mene vettä sen paremmin kuin pakkasnestettäkään. Se kertaluokkaa 10 min käyttö tyhjäkäyntikierroksilla puhaltelee koko linjan äänenvaimentimineen niin tyhjäksi, ettei halkeamisvaaraa ole. Itse asiassa tavallinen käyttökin jättää äänenvaimentajaa niin paljon ilmatilaa, ettei se halkea.
Sen halkeamattomuuden olen kerran tahattomasti kokenut. Moottorin syyshuolto jäi muutaman sattuman takia myöhäiseen ja pakkaset aikaiseen. Lämpömittari oli käynyt jo -10 asteessa ja ollut pakkasella päivisinkin. Veneeseen sisään pakkanen tulee varsin hitaasti. Moottori ei ollut jäässä, edes vesipumppu ei ollut jäätynyt, kun sen ennen starttia avasin, etteivät impellerin siivet jäisi jäässä paikoilleen pumpun pyörähtäessä. Moottori kuitenkin sammui muutaman sekunnin käytön jälkeen ja syyksi osoittautui umpijäähän mennyt äänenvaimennin. Se kun nojasi veneen pohjaan. Sillä kertaa en uskaltanut sulatettua ja tyhjennettyä äänenvaimentajaa laittaa takaisin, vaan korvasin sen huollon ajaksi putkenpätkällä. En luottanut muovin lämmönkestoon kuivana käytettäessä. Aivan vaurioitumaton ännenvaimennin meni sitten syyshuollon jälkeen takaisin paikoilleen.Kerroit varmaankin raakavesijäähdytteisestä koneesta, koska selittelet termostaatin aukeamista!
Lämmönvaihtemella varustetussa makeavesijäähdytteisessä riittää, kun sulkee pohjahanan ja kaataa glykolia merisvesisuodattimeen sitä mukaa, kun kone käydessä sitä imee ja työntää pakoputkeen. Kun glykolia alkaa roiskia ulos pakoputkesta, homma on valmis. Ei tarvitse ajaa konetta kuumaksi. Sitä tarkoitin! - huomioitava sekin...
Kaikki huomioitava kirjoitti:
Kun avaa merivesisuodattimen kannen, täytyy myös samalla sulkea vedenoton venttiili. Muutenhan liuos valuu pohja venttiilinkautta suoraan ulos eli ei menekään moottoriin - ainakaan kaikki. Vielä tärkeämpää on muistaa avata pohjaventtiili, jotta seuraavana kesänä ei tule yllätystä.
Ei muuten ole hullumpi tapa, että myös kesällä sulkee pohjaventtiilin aina kun veneen jättää pitkäksi aika yksikseen! Kun pohjaventtiilit (läpivientihanat) on auki ja vene on vesillä, veden pääsy veneeseen on letkujen ja klemmareiden varassa!
Jos pohjaventtiilin kiinni unohtaminen arveluttaa, laita starttiavaimeen muistilappu! - SY/Möwe
12+14 kirjoitti:
Enpä ole moista kuullut. Mihin "sopukkaan" se merivesi koneessa jäisi?
Kai tiedät, että pelkän glykolin jäätymispite on vain noin -13 astetta.
Eli tuossa on suuri riski, että koneesi jäätyy talvella.Tarkoitin "glykolilla" pakkasnestettä jota saa autotarvikeliikkeestä. Minulla on VP 2001 moottori ja siihen käyttöohje, jota olen jo vuosia noudattanut.
En yritä keksiä mitään omia ratkaisuja, sillä siellä blokissa todellakin seisoo aina vesi ja kiinni oleva termostaatti estää nesteen menon syvemmälle koneeseen. Olen imenyt n.10l vahvaa pakkasnesteseosta sisään, sillä se laimenee koneessa olevan veden kanssa.
Myönnän että siinä on aika paljon pulaamista, mutta kannattaa varmaankin tehdä kuten ohje sanoo.
Halusin vain tuoda tämän tärkeän asian esille niille vähemmän kokeneille veneilijöille, jotka täällä kyselevät neuvoja. - Anonyymi
Puoliplaanari kirjoitti:
En tiedä kuinka yleisiä merivesisuodattimet ovat purjeveneissä mutta jos sellainen löytyy letkujen kanssa ei tarvitse temppuilla. Riittää että kiertää suodattimen kannen auki ja kaataa ämpärillä glykolia sisään koneen käydessä.
Itse haluan pelata sen verran varman päälle että käytän laimentamatonta glykolia. Jos jäähdytysjärjestelmän johonkin sokkeloon jää merivettä esimerkiksi liian lyhyen käytön takia se toivonmukaan sekoittuu sopivasti sekoittamattomaan glykoliin. Uskon tosin itsekin että se on hätävarjelun liioittelua mutta maksan sen hinnan paremmista yöunista.Koneeseen ei laimantamatonta voi laittaa ,konee ohjekirjassa on klykooli prosenttimäärä
Jos laitat puhdasta klykolia se voi syövyttää koneesi pilalle - Anonyymi
SY/Möwe kirjoitti:
Ota termostaatti irti siksi aikaa kun imet glykolin koneeseen, muuten merivesi jää blokiin sisään, siis jos kone on merivesijäähdytteinen.
Näin ainakin VP 2001 moottorissa täytyy tehdä.Höpö juttuja ei merivettä pääse.mitenkään koneen sisään ja termostaattiin jos pääsee on jossain syöpynyt reikä
- Anonyymi
liiottelua on kirjoitti:
Menee todella aika pitkälle hätävarjelun liiottelun puolelle. Moottorillehan riittää käytännössä paljon laihempikin seos, kun jäähdytyksen ei tarvitse toimia pakkasilla. Laihakin seos nimittäin riittää siihen, ettei neste jäädy tönköksi, vaan jää soseeksi. Sose ei kiertäisi, mutta paikkoja se ei riko.
Itse kierrätän pakkasnestettä sen "kotvasen" moottorissa laittamalla paluuletkun imuletkun kanssa samaan astiaan siten kuin joku jo edellä kertoi. Sopivan ajan näkee silloin lämpömittarista. Tai jos sellaista ei ole, niin siihen saakka kun summeri varoittelee kuumenemisesta. Ylimääräinen pakkasneste käytetään seuraavana syksynä uudella jatkettuna. Lämpimästä moottorista saa öljytkin ulos helpolla.Ei kone kuumene varmaan tunninkaan käytössä mutta raakavesipumpun siipipyörät kyllä menee miinuutissa
- Anonyymi
Kaikki huomioitava kirjoitti:
Kun avaa merivesisuodattimen kannen, täytyy myös samalla sulkea vedenoton venttiili. Muutenhan liuos valuu pohja venttiilinkautta suoraan ulos eli ei menekään moottoriin - ainakaan kaikki. Vielä tärkeämpää on muistaa avata pohjaventtiili, jotta seuraavana kesänä ei tule yllätystä.
Ei mene moottoriin pisaraakaan raakavesipuolen pumpusta menee pakoputkeen ja lämmön vaihtimeen
- Anonyymi
SY/Möwe kirjoitti:
Tarkoitin "glykolilla" pakkasnestettä jota saa autotarvikeliikkeestä. Minulla on VP 2001 moottori ja siihen käyttöohje, jota olen jo vuosia noudattanut.
En yritä keksiä mitään omia ratkaisuja, sillä siellä blokissa todellakin seisoo aina vesi ja kiinni oleva termostaatti estää nesteen menon syvemmälle koneeseen. Olen imenyt n.10l vahvaa pakkasnesteseosta sisään, sillä se laimenee koneessa olevan veden kanssa.
Myönnän että siinä on aika paljon pulaamista, mutta kannattaa varmaankin tehdä kuten ohje sanoo.
Halusin vain tuoda tämän tärkeän asian esille niille vähemmän kokeneille veneilijöille, jotka täällä kyselevät neuvoja.Sinullahan on aina moottorin sisällä klykooli? Termostaatin puolelle ei mene merivettä vaan siellä on aina sama.klykooli kuin ennenkin siellä ei kierrä merivesi .Moottorin sisään ei merivesi pääse ,menee vain pakoputkeen ja lämmönvaihtimeen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinullahan on aina moottorin sisällä klykooli? Termostaatin puolelle ei mene merivettä vaan siellä on aina sama.klykooli kuin ennenkin siellä ei kierrä merivesi .Moottorin sisään ei merivesi pääse ,menee vain pakoputkeen ja lämmönvaihtimeen
Jos luit koko ketjun, niin varmaankin näit tuon Sy Möwen viestin tuolla edellä.
” Ota termostaatti irti siksi aikaa kun imet glykolin koneeseen, muuten merivesi jää blokiin sisään, siis jos kone on merivesijäähdytteinen.
Näin ainakin VP 2001 moottorissa täytyy tehdä.”
Minullakin oli aikoinaan merivesi jäähdytetty VP kone, jonka käsikirjassa oli tuo ohje ottaa termostaatti pois glykolin sisään ajon ajaksi.
Millään maalla tehdyllä lämmityskäytöllä ei sitä dieselmoottorin termostaattia saa auki.
Moottorilla täytyy olla työtä, jotta se lämpenisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö juttuja ei merivettä pääse.mitenkään koneen sisään ja termostaattiin jos pääsee on jossain syöpynyt reikä
Luepa ketju ajatuksen kanssa, niin saat tosiseikat kohdalleen.
- sy Snoopy
Joo, propylene glycol on turvallisempaa. Sillä voi säilöä juomavesipuolenkin. Ainakin vesikoneen trinidadilainen valmistaja kehoitti syöttämään sen ja juomaveden seosta suhteessa 1:1 10 L talveksi vesikoneeseen. Pitäisi kestää silloin -30*C. Keväällä sitten huuhdellaan systeemi juomavedellä ja otetaan vesikone käyttöön (siellä valtamerellä). Maritim myy kai samaa ainetta Aqua Frost brändinä 2 L pulloissa a' 26,40 e. Seoksena 3 L vettä 2 L glycolia kerrottiin pakkaskestävyyden olevan -21*C. Jos Helsingin lentoasema on suurkuluttaja, niin ehkä sieltä saisi ainetta edullisemmin? www.snoopy.fi
- kukin tyylillään...
Oma PUR PowerSurvivor 40 -vesikoneeni on sen verran pieni, että sen olen kantanut talviksi kellariin. Ei ole tarvittu propyleenglykolia pakkasvaurion estoon. Käytännön vinkki: asenna vesikoneesi vanerilevylle, jonka kiinnität siipimuttereilla veneeseen. Silloin sen irrottaminen talvisäilytystä ja huoltotöitä varten on helppo!
Muuhunkaan veneeni makeavesijärjestelmään en ole laittanut propyleeniglykolia. Tyhjentäminen on riittänyt. Lämminvesiboilerin tyhjentämiseksi on syytä irrottaa letkut.
Eräät ammattitelakat käyttävät paineilmaa veneiden makeavesijärjestelmän tyhjentämiseen. Voisi olla hyvä.
Jotkut kaatavat etyylialkoholia makeavesisäiliön pohjalle ja käynnistävät pumpun. Sitten kehuvat juomaveden ihanaa laatua kevään ensi purjehduksella...
- keinot1
Ota impellerin imupuolen letku irti ja laita siihen metrin puutarhaletku.
Ota pakoputkeen menevä paluuputki irti joka ainakin pentassa on kiinni kahdella m6 pultilla.
Käännä se koneen etupuolelle ja tee siihen tratti vaikka limsapullosta noin että vesi valuu ämpäriin.
Laita puutarhaletku ämpäriin.
Kiehauta liedellä 1,5l vettä ja kaada se ja saman verran glygolia ämpäriin.
Käynnistä kone.
Termostaatti aukeaa melkein heti.
Kierrätä seosta pari minuuttia koneen läpi.
Siinäpä se.
Ennen glygolia ja pakoputkeen menevän putken irroitusta olen ajanut pari ämpäriä puhdasta vettä koneen läpi niin se hieman puhdistuu jä lämpenee.- Anonyymi
Koneen läpi tuskin ole ajanut pisaraakaan jos puhut impelleristä eivät ole yhteydessä . Raakavesipuolelta ei ole yhteyttä moottorin sisään
- sy Snoopy
Kiitos neuvosta "Kukin tyylillään", mutta se vanerijuttu ei ole mahdollinen mun veneessä. www.snoopy.fi
- 6y3
Yanmar 2gm20 manuska kehoittaa tyhjentämään koneen vesistä ja tukkimaan ilma-aukot. Suomalaiset tuhovat koneensa ja luonnon glygolilla, faija tuhosi 15 vuodessa volvon pikkukoneen glygolipelleilyllä.
- Jjdkdkdkd
Glykoli ei tuhoa konetta.
Glykoli oikein käytettynä ei tuhoa luontoa.
Nämä ovat kiistattomia tosiasioita, faijasi tuhosi koneensa jollain muulla tavalla. - 34 ft
Yanmarin 3GM30 manuska pyytää myös tyhjäämään moottorilohkon vedestä siihen tarkoitetuista tyhjennyshanoista ( 2 kpl) sekä sen jälkeen ajamaan glykooli sisään vesipumpun imuletkusta. Kyseessä siis merivesijäähdytteinen 90 luvun moottori.
- Anonyymi
Jjdkdkdkd kirjoitti:
Glykoli ei tuhoa konetta.
Glykoli oikein käytettynä ei tuhoa luontoa.
Nämä ovat kiistattomia tosiasioita, faijasi tuhosi koneensa jollain muulla tavalla.Kyllä voi tuhota jos käytät liian vahvaa seosta
- seppomartti
Kemiaa, glykolien vaikutuksista luonnossa, syövyttävistä ominaisuuksista esim metalleihin ja betoniin: http://www.liikenteensuunta.fi/fi/artikkelit/recent/glykoli-uhkaa-keharadan/
- Käytännön maamies
Merivesikoneessa poistetaan termostaatti ennen glykolin imua koneeseen. VP:ssä pari mutteria auki, termari pentterin laguaariin talveksi ja termarin kansi takaisin. Konetta ei tarvitse lämmittää ja pari litraa glykoliseosta riittää. Operaatio on helppo tehdä veneen ollessa pukilla.
- R K-S
Mikä moottori on kyseessä? Saat tarkemmat ohjeet kun kerrot perustiedot.
- Makeavesijäähdytteiset moottorit = helppo juttu. Merveden imuletkuun tai suodattimeen syötetään 50% pakkasnestettä ja annetaan koneen käydä hetki. Valmis.
- Merivesijäähdytteiset moottorit. Laske sylnteriryhmästä vesipois. Parempi on irrottaa myös termostaatti. Ja sitten sama juttu.
Miten on se muu talvihuolto? Aiotko jättää tekemättä? - 4+10
Makeavesikoneen glykolista sen verran (asiaa taidettiin jo aiemmin hieman sivutakin), jotta Volvo suosittelee sen vaihtamaan kahden vuoden välein ja käyttämään ionisoitua vettä (vastaa tislattua). Syy siinä, että glykoli muuttuu happamaksi ja alkaa syövyttämään konetta ja lämmönvaihdinta, joka lienee konetta herkempi osa.
Sama vaihtoväli on ollut autoissakin jäähdytysnesteelle ja samasta syystä.
Glykolin vaihtovälillä ei siis mitään tekemistä pakkaskestävyyden kanssa.
Se, käyttääkö sitten ionisoitua- vai kraanavettä, paljonko niiden välillä käytännön eroa, mutta kanisteri sitä ei maksa kuin muutaman euron, niin miksei. Kraanaveden mukana tulee kuitenkin aina hieman suoloja.
Asiaa voisi helpostikin analysoida PH papereilla, jos olisi referenssit arvoille OK ja NOK.
Toinen kiinnostava asia on, voisiko tuota nestettä sitten neutraloida jollakin tökötillä sujuvasti. - seppomartti
Ehkä yksinkertaisin pikkudieselin talvisäilöntä ei tullut monissa viesteissä esiin:
Impelleri vesipumpusta pois ja kone käymään. Makeavesijäähdytyksen paluuletkusta tunnustellaan sopivan kuuma lämpötila. Kone seis ja vaihdetaan öljy. Impelleri vaihdetaan tai vanha takaisin. Imuletku 50/50 glykoliastiaan ja kone käy hetken kunnes roiskii pakoputkesta. Imuletku kiinni. Kone on valmis kevään käyttöön ottoon. Raakavesijäähdytettyyn pätee varmaan sama mutta kun mikään jäähdytys ei toimi niin kannattanee käyttää kone lämpimäksi taukojen kera, että lämmöt tasaantuvat.
Vääriä ohjeita yllä olevassa ketjussa:
- Vaarallinen ohje "1.5 litraa kiehuvaa vettä saman verran glykolia aukaisee heti termostaatin". Ei varmasti avaa. Lämpömäärä on mitätön verrattuna moottorin kylmään rautaan. Termostaatin aukeaminen vaatisi n. 90 astetta. Termostaatti irti merivesijäähdytyksestä tai käyttö lämpimäksi yo tavalla. Tai hieman monimutkaisemmin kierrättämällä paluuletkun kautta astiaan kunnes kone on lämmin.
- Raakaa glykolia imuletkuun tai kaadetaan merivesisuodattimeen. Laimentamaton jäätyy helpommin kuin vesiseos. Tarkoitus ei ole jäädyttää vesitiloja talveksi.- Anonyymi
Niin se klykooli.menee vain pakoputkeen ja lämmönvaitimeen ei moottoriin .moottorin klykooli lisätään paisunta astiaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se klykooli.menee vain pakoputkeen ja lämmönvaitimeen ei moottoriin .moottorin klykooli lisätään paisunta astiaan
Kun tulet tänne neuvomaan sisämoottoreiden jäähdytys asioissa, niin sinun täytyy aina antaa ohjeet kummallekin järjestelmälle.
Merivesijäähdytteiset moottorit vaativat omat menettelynsä.
Makeavesijäähdytteisissä imetään glykoli merivesipuolelle. Lämmönvaihtimeen, (välijäähdyttimeen jos on) ja pakoputkeen.
Jos heittelet tietoja miten sattuu, niin aloittelijat menevät aivan sekaisin ja pahimmissa tapauksissa tekevät vahinkoa moottorilleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000607999124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102458Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2111842Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231613- 721040
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.43983Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?74872Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57862En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43832Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä81786