Alkoholitarjoilut häissä

Sikke1

Heipsan!

Täällä tää iänikuinen ongelma ravintolahäät ja alkoholi..

Olemme järjestämässä häitä ravontolassa ja haluamme tarjota hyvän ruuan ja siksi tämä paikka valinta. Ruoka itsessään maksaa jo 5000e (100henk). Tämän lisäksi tarjoamme myös alkoholilliset alkumaljat sekä 2 kaatoa viiniä ruuan kanssa. Eli siis mikäli haluaa lisää juoda hääjuhlan aikana täytyy käydä hakemassa baarista omaan piikkiin.

Jatkoille tulee tallinnasta viinakset ja niitä riittää varmasti yllinkyllin kaikille jotka jatkoille haluavat lähteä.

Tarjoammeko mielestäsi liian vähän alkoholia? Olen kuullut jo monen monta kertaa sen että se kuka häät järjestää sen täytyy kaikki tarjota. Kuitenkin noihin alkoholeihin joita vaan ravintolassa tarjoamme menee jo 1600e joten mielestäni ei ole enempää järkevää maksaa muuten häiden hinta kohoaa pilviin(eikä meillä edes varaa olisi juottaa 100 henkilöä ravintolassa humalaan). Omasta mielestäni on parempi panostaa erittäin hyvään ruokaan kuin alkoholiin.. Alkoholiahan kaikki saa baarista omaan piikkiin jos ennen jatkoja haluaa mutta ruokaa ei oikein voi tilata mikäli tyytyisimme vaatimattomampaan ruokaan.

Onko mielestäsi siis järkevämpää panostaa ruokaan viimeisen päälle vaiko sitten alkoholiin jolloin ruuan laatu kärsii? Toki hyvää ruokaa saa ehdottomasti halvemmallakin ja tietysti myös kalliimmalla..

Haluan todella että vieraat viihtyvät, siksi täällä tyhmiä kyselen.Tuntuisi kamalalta että vieraat lähtisivät kesken jatkamaan juhlia muualle kun alkoholista täytyy maksaa. Kyllähän tietysti saa järjestää vaikka alkoholittomat häät jos siltä tuntuu.

Mutta tärkeintä meille on että vieraat viihtyvät, joten nyt mielipiteet kehiin vieraiden viihtymisen puolesta!

218

9505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä yllätä

      Mun mielestäni on tärkeintä, että vieraat tietävät, mitä odottaa.
      Jos he tietävät tullessaan, että juhla-aterian kanssa saa kaksi kaatoa alkoholia ja sen jälkeen he vastaavat itse juomakuluistaan, niin kukaan ei juhlassa pety. He ovat varautuneet ostoksiin.

      • Sikke1

        Ajattelin itseasiassa että kutsussa tai kutsun infossa voisi mainita jotenkin fiksusti että häät pidetään ravintolassa ja pitää varautua sen mukaisesti. Mutta pitää vielä miettiä että miten.


      • Ei osata juoda
        Sikke1 kirjoitti:

        Ajattelin itseasiassa että kutsussa tai kutsun infossa voisi mainita jotenkin fiksusti että häät pidetään ravintolassa ja pitää varautua sen mukaisesti. Mutta pitää vielä miettiä että miten.

        http://saiturin.blogspot.com/2011/11/osaatko-juoda-oikein.html
        on usein suomalaisilta kysyttäessä "En". Kannattaa pitää alkoholitarjoilut vähissä.


      • Juuri omat järjestänyt
        Sikke1 kirjoitti:

        Ajattelin itseasiassa että kutsussa tai kutsun infossa voisi mainita jotenkin fiksusti että häät pidetään ravintolassa ja pitää varautua sen mukaisesti. Mutta pitää vielä miettiä että miten.

        Kutsussa pitää olla juuri tuollaiset asia. Tuon lisäksi mm. jotain arviota aikataulusta, pitää kertoa että syödään ja jotain kuljetuksista tai siitä ettei niitä järjestetä. Samoin pukukoodi kannattaa mainita. Vieraan on paljon helpompi toimia tuolloin.


      • Fakta

      • viina pois häistä
        Fakta kirjoitti:

        Kuitenkin 90% Suomalaisita ei ole alkoholiongelmaa eli osataan juoda.

        Ei alkoholia häihin.

        Kauheeta jos on lapsiakin näkemässä.

        Kuinka hirveä tapa aloitaa yhteinen elämä, että tarjoittaisiin jollekin viinaa.


      • 110kg
        viina pois häistä kirjoitti:

        Ei alkoholia häihin.

        Kauheeta jos on lapsiakin näkemässä.

        Kuinka hirveä tapa aloitaa yhteinen elämä, että tarjoittaisiin jollekin viinaa.

        On, todella hirveää. Itse olen häissä ottanut noin 6-8 olutta tai paukkua enkä juuri kummemmaksi muutu. Ehkä hieman rentoudun. Todellisuus on, että hyvin harva siellä persekännejä häissä vetelee.

        Juuri tuollaisen asenteen takia juntti-Suomessa on alkoholiongelmia, hyvin monella ei ole luonnollista suhtautumista alkoholiin osana päivittäistä elämää, kuten esim. Keski-Euroopassa! Varmaan vielä kieltolakiakin kannatat.


      • 16+16=32
        viina pois häistä kirjoitti:

        Ei alkoholia häihin.

        Kauheeta jos on lapsiakin näkemässä.

        Kuinka hirveä tapa aloitaa yhteinen elämä, että tarjoittaisiin jollekin viinaa.

        Eihän tässä viinasta ole kysymyskään, vaan alkumaljasta ja parista viinilasillisesta! Mikä sinua vaivaa? Alkoholiongelma - tavalla tai toisella


      • 110kg kirjoitti:

        On, todella hirveää. Itse olen häissä ottanut noin 6-8 olutta tai paukkua enkä juuri kummemmaksi muutu. Ehkä hieman rentoudun. Todellisuus on, että hyvin harva siellä persekännejä häissä vetelee.

        Juuri tuollaisen asenteen takia juntti-Suomessa on alkoholiongelmia, hyvin monella ei ole luonnollista suhtautumista alkoholiin osana päivittäistä elämää, kuten esim. Keski-Euroopassa! Varmaan vielä kieltolakiakin kannatat.

        Oletko sinä oikea henkilö arvioimaan sitä miten muutut?


      • iem1
        Sikke1 kirjoitti:

        Ajattelin itseasiassa että kutsussa tai kutsun infossa voisi mainita jotenkin fiksusti että häät pidetään ravintolassa ja pitää varautua sen mukaisesti. Mutta pitää vielä miettiä että miten.

        Jos on vara sänkätä tuommonen summa toisten miellyttämiseen, niin anna vain olla piikki auki, että saavat ryypätä kunnolla, silloinhan sinut muistetaan vielä kymmenien vuosien päästä.


      • erittäin kohtuukäytt
        Fakta kirjoitti:

        Kuitenkin 90% Suomalaisita ei ole alkoholiongelmaa eli osataan juoda.

        Tuplataanpa hiukan lukuja, 19% juo liikaa kaikilla mittareilla laskettuna ja kuitenkin 90% kattaa kaikki ne humalasta liittyvät haitat, se viimeinen 10% on niitä raittiita.
        Kummaa alkoholimyönteistä matematiikkaa.


      • 45689372

        Alkumalja ja kaksi kaatoa viiniä on tavallinen ja oikein hyvä ruokajuomatarjoilu ravintolassa.Tarvittaessa voi kyllä lisätä jälkiruuan ohella tarjottavan alkohijuoman, mutta kahvi Yksinäänkin on oikein hyvä. Yleensä ihmiset, jotka ovat olleet aikaisemminkin vastaavissa juhlissa tai ovat sivistyneitä osaavat odottaa tämänkaltaista järjestelyä. Joka tapauksessa kutsuun on huomaavaista liittää tietoa juhlan järjestelyistä.
        Jos menet johonkin vähän parempaan ravintolaan ja katsot 3-4 ruokalajin ateriakokonaisuuksiin (menu) ja niihin tarjottavia ruokajuomakokonaisuuksia, saatat saada vahvistusta siihen, että juhlaksi juomapuoli on kunnossa. Riittää varsin hyvin, että juhla-aterian yhteydessä tarjotaan kuvaamasikaltaiset ateriakokonaisuuteen kuuluvat juomat ja jatkoille varataan juomia jatkoja varten.
        Entä, mikä on se todennäköisyys, että juhliisi kutsutu vieraat eivät olisi niin fiksuja, että eivät ymmärtäisi tätä asiaa?
        Älä huoli vaan nauti juhlistasi.


      • vierailijatar_
        Juuri omat järjestänyt kirjoitti:

        Kutsussa pitää olla juuri tuollaiset asia. Tuon lisäksi mm. jotain arviota aikataulusta, pitää kertoa että syödään ja jotain kuljetuksista tai siitä ettei niitä järjestetä. Samoin pukukoodi kannattaa mainita. Vieraan on paljon helpompi toimia tuolloin.

        Totta. Ja jos on omakustanteiset juomat (mitä en suosittele, tinkikää jostain muusta, on se tarjottu viina meille finskeille niin tärkeätä :) ) niin asiasta on ehdottomasti mainittava kutsussa. Vieraat tietätävät sitten tulla omin, julkisin, bussein, taksein, hotellein, kälyn kyydein tms.

        Olemme me suomalaiset vähän sellaisia että vaikka olisi kuinka kaunis ja kallis paikka, hyvät ruoat ja ohjelmat - jos alkoholitarjoilu puuttuu, se jää kaihertamaan hampaan koloon seuraaville sukupolville asti. Tiedän ainakin itse tapauksia. Jos häät pitää, kaikki pöytään tai sitten ei mitään ja mennään maistraatissa avioon.

        "Muistatko kun ne Ville ja Tiina meni naimisiin, niin ajatteles, nyt, ei edes boolia saanut vaikka niin leveästi elävät, itselleen halusivat kaiken hyödyn vain vaikka Virosta saisi vielä halvalla viinaa pakulla"!

        Ja tässä ei ole kyse mistään alkoholiongelmasta jos joku tiukkis nyt tästä sellaisen saa revityksi. Jos edes lähiomaisen häissä ottaa vähän ilolientä, heti ollaan rappiolla? Jos niin, niin olen sitten iloisesti rappiolla itse :)


      • dfgdfhdzhfhfxuyyj
        Sikke1 kirjoitti:

        Ajattelin itseasiassa että kutsussa tai kutsun infossa voisi mainita jotenkin fiksusti että häät pidetään ravintolassa ja pitää varautua sen mukaisesti. Mutta pitää vielä miettiä että miten.

        "Täällä tää iänikuinen ongelma ravintolahäät ja alkoholi..
        Olemme järjestämässä häitä ravontolassa ja haluamme tarjota"...blaablaablaa....

        Voiko vielä puisevammat & juntimmat häät olla??? Only in Finland!!!


      • Arvoisat häävieraat
        110kg kirjoitti:

        On, todella hirveää. Itse olen häissä ottanut noin 6-8 olutta tai paukkua enkä juuri kummemmaksi muutu. Ehkä hieman rentoudun. Todellisuus on, että hyvin harva siellä persekännejä häissä vetelee.

        Juuri tuollaisen asenteen takia juntti-Suomessa on alkoholiongelmia, hyvin monella ei ole luonnollista suhtautumista alkoholiin osana päivittäistä elämää, kuten esim. Keski-Euroopassa! Varmaan vielä kieltolakiakin kannatat.

        Vain alkupala ja juhladrinkki on ilmaista kaikki muu on ulkoistettu juhlaväen nautittavaksi ja maksettavaksi.


      • 4940877
        vierailijatar_ kirjoitti:

        Totta. Ja jos on omakustanteiset juomat (mitä en suosittele, tinkikää jostain muusta, on se tarjottu viina meille finskeille niin tärkeätä :) ) niin asiasta on ehdottomasti mainittava kutsussa. Vieraat tietätävät sitten tulla omin, julkisin, bussein, taksein, hotellein, kälyn kyydein tms.

        Olemme me suomalaiset vähän sellaisia että vaikka olisi kuinka kaunis ja kallis paikka, hyvät ruoat ja ohjelmat - jos alkoholitarjoilu puuttuu, se jää kaihertamaan hampaan koloon seuraaville sukupolville asti. Tiedän ainakin itse tapauksia. Jos häät pitää, kaikki pöytään tai sitten ei mitään ja mennään maistraatissa avioon.

        "Muistatko kun ne Ville ja Tiina meni naimisiin, niin ajatteles, nyt, ei edes boolia saanut vaikka niin leveästi elävät, itselleen halusivat kaiken hyödyn vain vaikka Virosta saisi vielä halvalla viinaa pakulla"!

        Ja tässä ei ole kyse mistään alkoholiongelmasta jos joku tiukkis nyt tästä sellaisen saa revityksi. Jos edes lähiomaisen häissä ottaa vähän ilolientä, heti ollaan rappiolla? Jos niin, niin olen sitten iloisesti rappiolla itse :)

        Meille finskeille, no kenelle on kenelle ei. Oma itse ei ole aina kaiken mitta.


    • Kokonaiskuva puuttuu

      Olipa hyvä aloitus. Ainut mitä jöin miettimään, etä mitkä jatkot? Kauanko aiotte olla ravintolassa syömässä ja koska siirrytte jonnekin muualle "jatkoille"? Miten kauas siirrytte ja onko kaikki sinne tervetulleitta? Yhteiskyydistys?Persoonallinen, mutta nykyaikainen tapa tiestysti.

      Mutta itse kysymykseen. Arvostan sitä että tarjottava ateria on maukas, tsoin ihmisten arviothyvästä ruuasta vaihtelee suuresti eikä koskaan voi miellyttää kaikkia. Kaksi kaatoa on ihan ok. On yleistä että loput ostetaan "baarista" itse. Siitäö olisi kuitenkin hyvä tiet'ää ennakkoon. Samoin kaiken tuon jälkeen mietin , että mitkä ihmeen jatkot? Jos ruokailun jälkeen siirryträän suoraan muualle niin tuo 2 kaatoa on varmasti ok. Tietty jos on kahvit ja kakut niin joku ehkä saattaa haluta tilata konjakin/liköörin tms.

      • Sikke1

        Eli tarkoitus on syödä hyvin ravintolassa, erittäin kattava noutopöytä ja pääruoka tarjoillaan pöytiin(pääruuassa kaksi vaihtoehtoa joista pystyy valitsemaan) sen jälkeen kahvit ja kakut ja häätanssi. Jatkoille lähteminen menee siis aika myöhäiseksi, mutta sinne ovat ilman muuta kaikki tervetulleita. Jatkopaikka on kävelymatkan päässä ravintolasta ja kun hetki on sopiva kaikki halukkaat ohjeistetaan jatkoille. Jatkopaikkana toimii iso huvila jossa tarjoillaan meidän piikkiin limpparia siideria lonkeroa kaljaa drinksuja sekä viiniä ja konjakkia, tietysti myös kattava yöpala eihän tyhjällä mahalla jaksa bailata. (Huvilalla on myös saunomismahdollisuus)

        Tuo paikka on aika hintava (ainakin omasta mielestäni) ja esimerkiksi konjakki maksaisi 11e per henkilö josta tulee mielestäni aika iso paukku jos edes suurin osa aikuisista konjakin ottaa.

        Tietyski kun häihin nyt on vielä aikaa ja voimme vaihtaa paikan vielä sellaiseksi johon voi tuoda omat ruuat ja juomat niin ettei vieraiden tarvitse ostaa itse mitään. Me kuitenkin arvostamme hyvää ruokaa ja siksi olemme päätymässä tuohon paikkaan. Kolmas kaato viiniä tai pelkkä likööri (konjakkia edullisempi) avecina ei ole täysin pois suljettu ajatus, mutta tätä täytyy pohtia vielä sopiiko se budjettiin.


      • Sininen21
        Sikke1 kirjoitti:

        Eli tarkoitus on syödä hyvin ravintolassa, erittäin kattava noutopöytä ja pääruoka tarjoillaan pöytiin(pääruuassa kaksi vaihtoehtoa joista pystyy valitsemaan) sen jälkeen kahvit ja kakut ja häätanssi. Jatkoille lähteminen menee siis aika myöhäiseksi, mutta sinne ovat ilman muuta kaikki tervetulleita. Jatkopaikka on kävelymatkan päässä ravintolasta ja kun hetki on sopiva kaikki halukkaat ohjeistetaan jatkoille. Jatkopaikkana toimii iso huvila jossa tarjoillaan meidän piikkiin limpparia siideria lonkeroa kaljaa drinksuja sekä viiniä ja konjakkia, tietysti myös kattava yöpala eihän tyhjällä mahalla jaksa bailata. (Huvilalla on myös saunomismahdollisuus)

        Tuo paikka on aika hintava (ainakin omasta mielestäni) ja esimerkiksi konjakki maksaisi 11e per henkilö josta tulee mielestäni aika iso paukku jos edes suurin osa aikuisista konjakin ottaa.

        Tietyski kun häihin nyt on vielä aikaa ja voimme vaihtaa paikan vielä sellaiseksi johon voi tuoda omat ruuat ja juomat niin ettei vieraiden tarvitse ostaa itse mitään. Me kuitenkin arvostamme hyvää ruokaa ja siksi olemme päätymässä tuohon paikkaan. Kolmas kaato viiniä tai pelkkä likööri (konjakkia edullisempi) avecina ei ole täysin pois suljettu ajatus, mutta tätä täytyy pohtia vielä sopiiko se budjettiin.

        Mielestäni viinaksia on parempi tarjota vähän. Exäni sisaren häissä oli silloisen anoppini tekemä booli. Ajattelin, että otanpa jonkinlaisen kännin. Booli oli kuitenkin niin laimeaa, että päätinkin olla kuski. Ihan mukavat häät ne kuitenkin olivat. Ei juurikaan juopuneita.

        Jokin aika sitten olin häissä, joissa viinaa oli viljalti. Tietysti minä mokasin, eli join eri aineita sekaisin ja ihan liikaa. Pahoinvointihan siitä vanhalle miehelle tuli, ja se niistä hääjuhlista. Aika lailla kännissä oli koko sakki, pääosin

        Mielestäni melko raittiit kemut ovat parhaat. Jos kuitenkin viinaksia on runsaasti, pitää puoli tusinaa bestmania tms. olla selvin päin, jotta kaikki hoituu, ja humalaista huolehditaan.


      • Mohammed XI
        Sininen21 kirjoitti:

        Mielestäni viinaksia on parempi tarjota vähän. Exäni sisaren häissä oli silloisen anoppini tekemä booli. Ajattelin, että otanpa jonkinlaisen kännin. Booli oli kuitenkin niin laimeaa, että päätinkin olla kuski. Ihan mukavat häät ne kuitenkin olivat. Ei juurikaan juopuneita.

        Jokin aika sitten olin häissä, joissa viinaa oli viljalti. Tietysti minä mokasin, eli join eri aineita sekaisin ja ihan liikaa. Pahoinvointihan siitä vanhalle miehelle tuli, ja se niistä hääjuhlista. Aika lailla kännissä oli koko sakki, pääosin

        Mielestäni melko raittiit kemut ovat parhaat. Jos kuitenkin viinaksia on runsaasti, pitää puoli tusinaa bestmania tms. olla selvin päin, jotta kaikki hoituu, ja humalaista huolehditaan.

        Ei suomalaiset osaa hillitysti juhlia kuin harvoin.


      • NiinHäät
        Sikke1 kirjoitti:

        Eli tarkoitus on syödä hyvin ravintolassa, erittäin kattava noutopöytä ja pääruoka tarjoillaan pöytiin(pääruuassa kaksi vaihtoehtoa joista pystyy valitsemaan) sen jälkeen kahvit ja kakut ja häätanssi. Jatkoille lähteminen menee siis aika myöhäiseksi, mutta sinne ovat ilman muuta kaikki tervetulleita. Jatkopaikka on kävelymatkan päässä ravintolasta ja kun hetki on sopiva kaikki halukkaat ohjeistetaan jatkoille. Jatkopaikkana toimii iso huvila jossa tarjoillaan meidän piikkiin limpparia siideria lonkeroa kaljaa drinksuja sekä viiniä ja konjakkia, tietysti myös kattava yöpala eihän tyhjällä mahalla jaksa bailata. (Huvilalla on myös saunomismahdollisuus)

        Tuo paikka on aika hintava (ainakin omasta mielestäni) ja esimerkiksi konjakki maksaisi 11e per henkilö josta tulee mielestäni aika iso paukku jos edes suurin osa aikuisista konjakin ottaa.

        Tietyski kun häihin nyt on vielä aikaa ja voimme vaihtaa paikan vielä sellaiseksi johon voi tuoda omat ruuat ja juomat niin ettei vieraiden tarvitse ostaa itse mitään. Me kuitenkin arvostamme hyvää ruokaa ja siksi olemme päätymässä tuohon paikkaan. Kolmas kaato viiniä tai pelkkä likööri (konjakkia edullisempi) avecina ei ole täysin pois suljettu ajatus, mutta tätä täytyy pohtia vielä sopiiko se budjettiin.

        Miksi nykyaikaiset häät ovat jo kutsusta alkaen noin monimutkaisen suoraviivaisia?
        Olkoonkin "pitopaikka mikä vaan".Tietenkin häävieraat on hyvä "pitää ajantasalla".
        Ovatko ko häät akateemisen pariskunnan?


      • vaikeeksi menee
        NiinHäät kirjoitti:

        Miksi nykyaikaiset häät ovat jo kutsusta alkaen noin monimutkaisen suoraviivaisia?
        Olkoonkin "pitopaikka mikä vaan".Tietenkin häävieraat on hyvä "pitää ajantasalla".
        Ovatko ko häät akateemisen pariskunnan?

        Samaa ihmettelen itsekin, itse olin kesällä häissä, kutsuissa ei ollut mitään juomisista mainittu, vain se että kaivakaa juhlavaatteet esiin. Tervetulo malja oli, ruoan kanssa sai ottaa viiniä, vichyä, maitoa, olutta, mehua, kahvitus oli sitten ruoan jälkeen. Hyvät ruoat oli, join vichyä ja boolit kannettiin esiin vasta myöhemmin, tosin olin jo lähtenyt. Eli juomapuolta ei tarvitse mainita, kun olen ollut täysin alkottomissakin häissä, joihin ei myöskään kutsuissa ollut mainintaa, ettei alkoholia tarjoilla.


      • saketeus78
        Sikke1 kirjoitti:

        Eli tarkoitus on syödä hyvin ravintolassa, erittäin kattava noutopöytä ja pääruoka tarjoillaan pöytiin(pääruuassa kaksi vaihtoehtoa joista pystyy valitsemaan) sen jälkeen kahvit ja kakut ja häätanssi. Jatkoille lähteminen menee siis aika myöhäiseksi, mutta sinne ovat ilman muuta kaikki tervetulleita. Jatkopaikka on kävelymatkan päässä ravintolasta ja kun hetki on sopiva kaikki halukkaat ohjeistetaan jatkoille. Jatkopaikkana toimii iso huvila jossa tarjoillaan meidän piikkiin limpparia siideria lonkeroa kaljaa drinksuja sekä viiniä ja konjakkia, tietysti myös kattava yöpala eihän tyhjällä mahalla jaksa bailata. (Huvilalla on myös saunomismahdollisuus)

        Tuo paikka on aika hintava (ainakin omasta mielestäni) ja esimerkiksi konjakki maksaisi 11e per henkilö josta tulee mielestäni aika iso paukku jos edes suurin osa aikuisista konjakin ottaa.

        Tietyski kun häihin nyt on vielä aikaa ja voimme vaihtaa paikan vielä sellaiseksi johon voi tuoda omat ruuat ja juomat niin ettei vieraiden tarvitse ostaa itse mitään. Me kuitenkin arvostamme hyvää ruokaa ja siksi olemme päätymässä tuohon paikkaan. Kolmas kaato viiniä tai pelkkä likööri (konjakkia edullisempi) avecina ei ole täysin pois suljettu ajatus, mutta tätä täytyy pohtia vielä sopiiko se budjettiin.

        Kyllä kaikilla on aina taskumatit mukana tai sit käydään auton takakontilla. Ja nykyisin itse ollu pari kertaa semmoisissa häissä joissa ravintolassa on syöty ja juomat maksettu itse ja jatkopaikalla on ollut vasta alkoholi tarjoilu, mikä on mun mielestä erittäin fiksua. Kyllä varmasti kaikki saa jatkopaikalla juhlittua sen minkä tuntuu.


      • Sorrettu
        NiinHäät kirjoitti:

        Miksi nykyaikaiset häät ovat jo kutsusta alkaen noin monimutkaisen suoraviivaisia?
        Olkoonkin "pitopaikka mikä vaan".Tietenkin häävieraat on hyvä "pitää ajantasalla".
        Ovatko ko häät akateemisen pariskunnan?

        To. Kaikille

        Siis kummasta olikaan kysymys häistä vai hautajaista?


      • onnistuu
        Sikke1 kirjoitti:

        Eli tarkoitus on syödä hyvin ravintolassa, erittäin kattava noutopöytä ja pääruoka tarjoillaan pöytiin(pääruuassa kaksi vaihtoehtoa joista pystyy valitsemaan) sen jälkeen kahvit ja kakut ja häätanssi. Jatkoille lähteminen menee siis aika myöhäiseksi, mutta sinne ovat ilman muuta kaikki tervetulleita. Jatkopaikka on kävelymatkan päässä ravintolasta ja kun hetki on sopiva kaikki halukkaat ohjeistetaan jatkoille. Jatkopaikkana toimii iso huvila jossa tarjoillaan meidän piikkiin limpparia siideria lonkeroa kaljaa drinksuja sekä viiniä ja konjakkia, tietysti myös kattava yöpala eihän tyhjällä mahalla jaksa bailata. (Huvilalla on myös saunomismahdollisuus)

        Tuo paikka on aika hintava (ainakin omasta mielestäni) ja esimerkiksi konjakki maksaisi 11e per henkilö josta tulee mielestäni aika iso paukku jos edes suurin osa aikuisista konjakin ottaa.

        Tietyski kun häihin nyt on vielä aikaa ja voimme vaihtaa paikan vielä sellaiseksi johon voi tuoda omat ruuat ja juomat niin ettei vieraiden tarvitse ostaa itse mitään. Me kuitenkin arvostamme hyvää ruokaa ja siksi olemme päätymässä tuohon paikkaan. Kolmas kaato viiniä tai pelkkä likööri (konjakkia edullisempi) avecina ei ole täysin pois suljettu ajatus, mutta tätä täytyy pohtia vielä sopiiko se budjettiin.

        Huippusunnitelma. Minä ainakin haluaisin vieraaksi teidän juhliin. :) On ihan asiallista tuo alkumalja ja kaksi kaatoa. Ns. normi-ihmiset juovat ruoansa kanssa about 2 lasillista viiniä. Ja kyllä kunnon ruoka on tärkeää, se häistä parhaiten muistetaan. Serkkuni häissä ruoka loppui kesken ja sekös oli noloa ja sen kaikki muistaa.

        Loistoajatus siirtyä kakun ja häätanssin jälkeen sinne huvilaan. Ensinnäkin vanhempi väki voi halutessaan vetäytyä nautittuaan kunnon häistä ja sitten ne jotka vasta ovat lämmitelleet pääsevät vielä kunnon bileisiin joissa on niin ruokaa kuin juomaakin. Saatte huippuhäät, joita kaikki kehuu myöhemmin. Jos joku marisee kahvikonjakistaan, niin voivoi. Tulee juomaan sitä konjakkia sinne huvilalle sitten.

        Samaten erittäin tärkeää tuo yöpala, meidän häissä syötiin selvästi eniten yöpalalla. ;) Myös morsian, jonka alkujännitys oli poissa. ;)

        Joten hauskoja häitä, onnistuu varmasti!


      • Sikke1
        NiinHäät kirjoitti:

        Miksi nykyaikaiset häät ovat jo kutsusta alkaen noin monimutkaisen suoraviivaisia?
        Olkoonkin "pitopaikka mikä vaan".Tietenkin häävieraat on hyvä "pitää ajantasalla".
        Ovatko ko häät akateemisen pariskunnan?

        Kyllä ovat

        -ap-


    • häät ollu jo

      tilaa vaan tarpeeks hyvän cateringinja valkkaa paikakseen sellasen mihin tosiaan saa tuoda omat ruoat ja juomat mut voit tokimenetellä noinkin mutta yhtä yvää ja kattava ruoka tulee varmasti cateringiltäki ja tarjoilee ne buffet ruokailuna...tai hommaa tarjoilijat esim tajoilija koulust tms. tai kalliimal cateringinkin kautta saa

      • Tlkuggdfsr

        Makuasia itse viihtyisin vieraana molemmissa vaihtoehdoissa hyvin, mutta vielä vähän paremmin aloittajan kuvaamassa ravintolavaihtoehdossa.


    • evamaria70

      Moi.Häät ovat teidän näköisenne ja sillä sipuli.Fiksuina te tietenkin ilmoitatte tarjoilusta.Upea ruoka varmasti muistetaan mutta kuka haluaa muistella örinää ja krapulaa?Onnea yhteiselle taipaleelle!

      • Juuri omat järjestänyt

        Toimii se varmasti noinkin, mutta sopiiko sama viini sekä alkuruualle että pääruualle? Yleensä voisi ajatella, että yksi kaato alkuruoan kanssa ja kaksi kaatoa pääruuan kanssa sopivaa viiniä.

        Onko alkuruoka jotain sellaista, että siihen kuuluisi snapsi? Sekin vaikuttaa valintoihin.

        Entä jälkiruoka? Eli kakun kanssa ei siis ole jälkiruokaviiniä tai avec'ia?

        Eli ihan eksaktia mielipidettä on vaikea sanoa, koska ei tiedä mitä ruokaa tarjotaan.


      • KALLE KELLO

        Suurimmalla osalla tänne kirjoittajista ja viinaa/kaljaa/viiniä tarjoillaan häissä (tai muissakin juhlissa) lasi/lärvi etteivät vaan tule räkäkänniin . On teillä juoppoja sukulaisia ja ystäviä. Itse olen ollut eräissäkin häissä ja juhlissa, joissa tarjoilun määrää ei ole rajoitettu (ei ruoan eikä alkoholin). Minun sukulaiseni ja ystäväni osaavatkin käyttäytyä ja ovat fiksuja ja OSAAVAT OTTAA vaikka olisi ollut tynnyrikaupalla juotavaa, mutta suurimmalla osalla teistä tuntuu olevan alkoholisoituneita sukulaisia ja ystäviä, jotka juovat itsensä pöydän alle. Minkä helvetin takia sitten änkeätte ravintolaan. Menkää johonkin maamiesseurantalolle, joka on vähintään 50 km:n päässä, että kaikkien on pakko tulla autolla ja muistakaa että pommakki korvaa loistavasti kuohujuoman. Älkää menkö naimisiin tai järjestäkö mitään juhlia, jos ette osaa olla vieraanvaraisia, vieraanvaraisuuden yksi merkki on se, että tarjottavaa on riittävästi, myös niille teidän juopoille sukulaisillinne ja ystävillenne.


      • Sorrettu
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Suurimmalla osalla tänne kirjoittajista ja viinaa/kaljaa/viiniä tarjoillaan häissä (tai muissakin juhlissa) lasi/lärvi etteivät vaan tule räkäkänniin . On teillä juoppoja sukulaisia ja ystäviä. Itse olen ollut eräissäkin häissä ja juhlissa, joissa tarjoilun määrää ei ole rajoitettu (ei ruoan eikä alkoholin). Minun sukulaiseni ja ystäväni osaavatkin käyttäytyä ja ovat fiksuja ja OSAAVAT OTTAA vaikka olisi ollut tynnyrikaupalla juotavaa, mutta suurimmalla osalla teistä tuntuu olevan alkoholisoituneita sukulaisia ja ystäviä, jotka juovat itsensä pöydän alle. Minkä helvetin takia sitten änkeätte ravintolaan. Menkää johonkin maamiesseurantalolle, joka on vähintään 50 km:n päässä, että kaikkien on pakko tulla autolla ja muistakaa että pommakki korvaa loistavasti kuohujuoman. Älkää menkö naimisiin tai järjestäkö mitään juhlia, jos ette osaa olla vieraanvaraisia, vieraanvaraisuuden yksi merkki on se, että tarjottavaa on riittävästi, myös niille teidän juopoille sukulaisillinne ja ystävillenne.

        T.evamaria70


        Teidän näköisenne sössön sössön


    • bl'''h

      Kokolailla perseestä, jokainen saa hommattua syötävää ennen häitä, mutta juominen kuuluu hääperinteeseen.

    • Näin meillä

      Meillä oli ravintolassa vähän saman tyyliset häät. Alkudrinkit, pääruoka seisovassa pöydässä, jälkiruokana kakkukahvit, pullaa, pikkuleipiä jne. Meillä tarjottiin tosiaan nuo alkudrinkit, valkoviini tai punaviini ruoan kanssa ja kahvin kanssa oli konjakki tai likööri ja sen mukaan lasku tuli, montako pulloa meni. Ei loppujen lopuksi montakaan, kun usea oli kuitenkin autolla ja kauempaa. Meidän häät tuli kuitenkin melko edulliseksi siinä suhteessa, että tilavuokra oli ilmainen. Samoin vietimme hääyömme kyseisessä hotelliravintolassa parhaassa vapaassa huoneessa ilmaiseksi, kun oli maksettuja asiakkaita tietty määrä (olikohan raja joku 40?). Huone sattui olemaan sitten sviitti :) Itse asiassa varmasti olisi tullut saman maksamaan, jos olisimme jostain muualta maksaneet tilan, ostaneet ruoan ja mahdollisesti vieraan tarjoilemaan, pöytäliinat ja servetit vielä erikseen hinta olisi mennyt..... Meidän häät oli Keski-Suomessa ja voin todellakin suositella paikkaa. Sinne oli laitettu ekstraakin, mitä ei edes pyydetty, esim. kukkalaitteita oli useammassa pöydässä kuin piti ja samaan hintaan. Voista oli taiteiltu hieno hääpariveistoskin (eikä siitäkään veloitettu). Muutamat vieraat jäi sitten omakustanteisesti yöksi kyseiseen hotelliin. Joulun alla kun vielä piti juhlat, oli loppuillasta vielä tanssit ihan ravintolan puolesta kera orkesterin, ne oli sitten jo ihan avoin tilaisuus kaikille.

    • mirrorofmadnes

      Olen ollut molemmanlaisissa häissä. Eli on ollut tarjolla 1 ilmainen alkoholijuoma ja loput viinakset (jos haluaa juoda lisää) maksullisia. Tästä ei ilmoitettu etukäteen, mutta näkisin sen olevan reilua. Toisessa tapahtumassa sai juoda ilmaisia viinoja kaksin käsin aamuun asti, ja tästä ei ollut etukäteen mitään mainintaa. Olisiko pitänyt?

      • Juhlia järjestänyt

        Minusta suunnitelmasi on hyvä. Tee kutsusta sellainen, johon tulee menu ja ruokajuomat ja tervetuliaismalja mainittuna. Esim. ruokajuomana maito, kotikalja ja viini 2 kaatoa.
        Yleensä tuollaisissa juhlisa on hyvä sopia tarjoilun järjestäjän kanssa pullotaksalla maksu. On selkeämpi. Kaikki ei välttämättä juo alkoholipitoisia juomia ja mukana kun on varmaan lapsiakin. Hekin täytyy tarjoilussa huomioida.
        Otat varmaan ilmoittatumisen saapumisesta ja siinä samalla pyydät ilmoittatamaan myös mahdolliset ruoka-aine rajoitukset. Niitäkin voi vieraissa olla.


      • Totta tuokin!
        Juhlia järjestänyt kirjoitti:

        Minusta suunnitelmasi on hyvä. Tee kutsusta sellainen, johon tulee menu ja ruokajuomat ja tervetuliaismalja mainittuna. Esim. ruokajuomana maito, kotikalja ja viini 2 kaatoa.
        Yleensä tuollaisissa juhlisa on hyvä sopia tarjoilun järjestäjän kanssa pullotaksalla maksu. On selkeämpi. Kaikki ei välttämättä juo alkoholipitoisia juomia ja mukana kun on varmaan lapsiakin. Hekin täytyy tarjoilussa huomioida.
        Otat varmaan ilmoittatumisen saapumisesta ja siinä samalla pyydät ilmoittatamaan myös mahdolliset ruoka-aine rajoitukset. Niitäkin voi vieraissa olla.

        Itse olen istunut häissä kuivin suin siihen saakka, että hain itse keittiöstä vettä.
        Viinaksia kyllä oli tarjolla vaikka millaisia, muttei vichyä, vettä, mehua eikä limsaa.


      • NiinHäät2

        Kyllä toki,että olisi "voinut hankkia pohjakunnon",se on tarkeintä noissa tappauksissa?


      • Juhlia järjestänyt
        Totta tuokin! kirjoitti:

        Itse olen istunut häissä kuivin suin siihen saakka, että hain itse keittiöstä vettä.
        Viinaksia kyllä oli tarjolla vaikka millaisia, muttei vichyä, vettä, mehua eikä limsaa.

        Hyvän ruuan kanssa mehua? Anna mun kaikki kestää. :D :D :D


      • ammattilainenkin
        Juhlia järjestänyt kirjoitti:

        Hyvän ruuan kanssa mehua? Anna mun kaikki kestää. :D :D :D

        Häissä kun tahtoo joskus olla lapsiakin paikalla, heillä juhlajuoma on usein limsa tai mehu ;)


      • onnistuu
        Totta tuokin! kirjoitti:

        Itse olen istunut häissä kuivin suin siihen saakka, että hain itse keittiöstä vettä.
        Viinaksia kyllä oli tarjolla vaikka millaisia, muttei vichyä, vettä, mehua eikä limsaa.

        Ruokapöytään tulee asettaa useampi kannullinen vettä.


      • Sorrettu
        onnistuu kirjoitti:

        Ruokapöytään tulee asettaa useampi kannullinen vettä.

        To: Onnistuu
        Sitä kyllä kutsutaan leivättömäksi pöydäksi


      • Totta tuokin!
        Juhlia järjestänyt kirjoitti:

        Hyvän ruuan kanssa mehua? Anna mun kaikki kestää. :D :D :D

        Kyllä olisin ottanut vaikka mehua kun ei todellakaan ollut tarjolla muuta kuin alkon tuotteita, joita en käytä. Kaljaa/siideriä/viiniä kyllä löytyi monen merkkistä...

        Jos oikeasti järjestät juhlia (=nikkisi) niin ota ihmeessä tästä ilmainen neuvo, jollet sinäkään ymmärrä, etteivät kaikki juo viinaksia.


      • onnistuu
        Sorrettu kirjoitti:

        To: Onnistuu
        Sitä kyllä kutsutaan leivättömäksi pöydäksi

        To: sorrettu
        No siis sen ruoan viereen tulee ne kannulliset vettä. ;) Viini kun ei ole kuitenkaan janojuoma.


    • 6329583

      Hääjuhlat saavat olla hääparin näköiset. Itse en viihtyisi juhlissa, jotka keskittyvät vain alkoholin ympärille. Alkumalja ja kaksi lasia viinia kuulostaa oikein hyvältä. Ja tosiaan kun on vielä mahdollisuus jatkoihin ja tarjoiluihin siellä, asiassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ymmärrän hyvin, ettei ole varaa/halua laittaa omaisuuksia alkoholiin ravintolahinnoilla. Eivätköhän vieraatkin sen ymmärrä. Tosiaan jonkinlainen maininta kutsuun, niin asia ei tule yllätyksenä. Tyyliin: "Seremonian jälkeen nautimme yhteisestä illallisesta viineineen ravintolassa x, jossa myös alkoholin ostomahdollisuus. Aterioinnin jälkeen halukkaat voivat siirtyä jatkoille paikkaan y, jossa tarjolla myös iltapalaa ja suun kostuksetta".

    • kokenut vieras

      Oma mielipiteeni on se, ettei kannata järjestää häitä jos ei ole varaa ruokkia ja juottaa vieraansa. En tiedä mitään niin mautonta kuin se, että laittaa vieraat ostamaan omat juomansa tai vielä pahempi: jakaa sen kaksi drinnkilippua per vieras.

      Meillä suvussa on menty naimisiin vaikka vähän rähjäisemmissä paikoissa kuin, että oltaisiin säästetty ruuasta ja juomista. Täytyy sanoa, että onneksi olen joutunut ottamaan osaa vain yhteen teidän tyyliseenne hääjuhlaan.

      Yksi tekijä myös mikä tekee häistä "huonot" on se, että kutsutaan liikaa vieraita, niin ettei kaikki pääse välttämättä edes osalliseksi hääjuhlaan, kun heidät on tungettu ruokailemaan käytävään, tai ihan toiseen tilaan kuin missä itse vihkipari on.

      Toisaalta jokainen järjestää häänsä omien arvojensa mukaan. Se onko arvot vieraiden mielestä oikein on sitten toinen juttu...

      • Sulhanen v. 2006

        Olisin kanssasi samaa mieltä, että ei kannata lähteä lainkaa leikkimään hääjuhlien kanssa, jos ei talous sitä kestä. Jos safkaan on vara upottaa 5000€, ei pitäisi enään olla mikään kustannus laittaa tuo 1600€ vielä juomiin.
        Onhan se tietty, jos haluaa häistään ikimuistoiset, niin maksattaa vieraillaan vaikka mitä. Paras juttu mielestäni oli, kun naapurimme "pisaralla pidemmälle" pappa järjesti tyttärelleen häät jossakin "huitin kuusessa" (matkaa ainakin 150km), jonne oli järjestetty kuljetus linja-autoilla. Häävieraita olikin runsas joukko, kun kerta kuljetuskin oli järjestetty, kutsussa vaan ei ollut mitään mainintaa kuljetuksen maksullisuudesta ja oli häävieraille melkoinen yllätys, kun linja-autojen kuljettajat alkoivat kiertämään rahastamassa häävieraat. Eikä se rahastus ihan siihen vielä jäännyt...

        Näitä em. häitä sitten muisteltiin tuttavapiirissämme vuosia, joten omat häämme järjestimme varojemme mukaisesti ja siten, että vieraiden ei tarvinnut, kuin vaivautua paikalle ja kaikki oli maksettu.


      • Ymmärrä lukemasi
        Sulhanen v. 2006 kirjoitti:

        Olisin kanssasi samaa mieltä, että ei kannata lähteä lainkaa leikkimään hääjuhlien kanssa, jos ei talous sitä kestä. Jos safkaan on vara upottaa 5000€, ei pitäisi enään olla mikään kustannus laittaa tuo 1600€ vielä juomiin.
        Onhan se tietty, jos haluaa häistään ikimuistoiset, niin maksattaa vieraillaan vaikka mitä. Paras juttu mielestäni oli, kun naapurimme "pisaralla pidemmälle" pappa järjesti tyttärelleen häät jossakin "huitin kuusessa" (matkaa ainakin 150km), jonne oli järjestetty kuljetus linja-autoilla. Häävieraita olikin runsas joukko, kun kerta kuljetuskin oli järjestetty, kutsussa vaan ei ollut mitään mainintaa kuljetuksen maksullisuudesta ja oli häävieraille melkoinen yllätys, kun linja-autojen kuljettajat alkoivat kiertämään rahastamassa häävieraat. Eikä se rahastus ihan siihen vielä jäännyt...

        Näitä em. häitä sitten muisteltiin tuttavapiirissämme vuosia, joten omat häämme järjestimme varojemme mukaisesti ja siten, että vieraiden ei tarvinnut, kuin vaivautua paikalle ja kaikki oli maksettu.

        "...noihin alkoholeihin joita vaan ravintolassa tarjoamme menee jo 1600e ..."

        Niihin viinoihin siis menee jo tuo 1600€ kuten aloittaja selvästi kirjoitti.


      • 1697654

        Kokenut vieras,

        Aloittaja on selvästi tarjoamassa vierailleen ateriakokonaisuuteen kuuluvat ruokajuomat.

        Varmasti on kokemuksesi aika rajoittunutta kun noin sivistymättömästi käyttäydyt.


      • KALLE KELLO

        "kokenut vieras". Sinä ymmärrät juhlien järjestämisen pointin. Nämä lasi/vieras -tyyliset häät tai muut juhlat on tehty drinkkilippuinensa on täysin verrattavissa pikkujouluihin.


      • Sorrettu
        1697654 kirjoitti:

        Kokenut vieras,

        Aloittaja on selvästi tarjoamassa vierailleen ateriakokonaisuuteen kuuluvat ruokajuomat.

        Varmasti on kokemuksesi aika rajoittunutta kun noin sivistymättömästi käyttäydyt.

        To: Kokenut vieras

        Kaikkeen oppii. Kymmenennellä kerrala vihkiäiset sujuvat paremmin


    • Zjezus

      No. En kyllä itse jäisi iltaan asti häihin, missä baari laskuttaa vieraita. Jatkot kotona isommalla porukalla! Hääpari voi sitten jäädä pokkuroimaan fiiniin ravintolasaliin juomaan häälahjarahojansa alas kurkusta.

      • huhhuh

        Joo koska se sun biletyshän onkin se illan tärkein teema.


    • Porvarit asialla

      Pikkuporvareilla on näemmä aivan omat huolet, ja pieni pää miettii joutavia. Itse olen duunari, ja omiin häihin ostettiin sen verran juotavaa ja syötävää, ettei kenelläkään tullut jano eikä nälkä. Ei elämässä kovin montaa kertaa mennä naimisiin, joten luotto auki vaan.

    • Hhjkljjlln

      Voit mainita, että on ruoka ja ruokajuomat. Kaksi kaatoa on tällöin normaalikäytäntö... Itse järjestimme ravintolassa häät 60 hlö ja kaikki maksettiin. Osa oli sitten siinä kunnosakin. Mielestäni baari omaan piikkiin on hyvä käytäntö ja olen monissa häissä ollut, missä on näin toimittu.

    • joku_tyyppi_

      Ainakin itse panostaisin mieluusti ruokapuoleen - ja noutopöytäsysteemi (tai muu "vaihtoehtoruokailu" - ap. kun kirjoitti "vaihtoehtoruoista") on hyvä juttu.
      Mitä tulee alkoholipuoleen, on pari kaatoa ok - ei tarvitse kustantaa enempää. Kuitenkin hyvä mainita kutsussa - kuten jotkut jo kirjoittikin - että ns. omalla rahalla saa lisää juomia jne. ;)

    • resdfsfsd

      Mielestäni kuulostaa ihan järkevältä sekä kohtuulliselta. Parempi vain, että varsinaisessa hääjuhlassa ei vedetä perseitä.

      • ruoka on parasta

        Aivan, peseet voi säästää sinne jatkoille ja varsinaien juhja ollaan kunnolla.


    • Juomaa kiitos

      Kuten joku jo kirjoittikin niin mitään moukkamaisempaa en tiedä kuin se, että juomat joutuu maksamaan häissä itse. Jos ette halua tarjota juomiakin niin älkää pitäkö häitäkään. Itse asiassa suosittelen että käytätte vähäiset rahanne muuhun kuin häihin.

      • herätkää jo

        Jos vieraat tulee vain juomaan ilmaista juomaa, niin varmaan osaavat mennä baariin ihan itse. Häät voi pitää myös nyyttikesteinä, eikä mene paljoa. Ihme porukkaa jos häissä pitää vain juopotella. Onneksi itse olen nähnyt monenlaisia häitä, jopa täysin alkoholittomia, eli oli ruokaa alkoholittomat juomat, samoin kakut ja kahvit. Lapsillakin oli kerrankin kivaa häissä, kun ei juoneita pitänyt katsella. Jokainen siis pitää sellaiset häät kuin haluaa, juopot hommatkoon juomansa ihan itse.


      • 34567352

        Juomaa kiitos,

        Aloittajahan on aikeissa tarjota ruokajuomat. Kukakohan tässä on moukka.


      • KALLE KELLO
        herätkää jo kirjoitti:

        Jos vieraat tulee vain juomaan ilmaista juomaa, niin varmaan osaavat mennä baariin ihan itse. Häät voi pitää myös nyyttikesteinä, eikä mene paljoa. Ihme porukkaa jos häissä pitää vain juopotella. Onneksi itse olen nähnyt monenlaisia häitä, jopa täysin alkoholittomia, eli oli ruokaa alkoholittomat juomat, samoin kakut ja kahvit. Lapsillakin oli kerrankin kivaa häissä, kun ei juoneita pitänyt katsella. Jokainen siis pitää sellaiset häät kuin haluaa, juopot hommatkoon juomansa ihan itse.

        "Häät voi pitää myös nyyttikestinä". Voi persaus sentään!! Oletko ihan tosissasi?? Jos häät pitää pitää nyyttikestinä, niin älkää nyt jumaliste sentään menkö naimisiin. Koittakaa nyt pahvit tajuta, että jos järjestät juhlat, niin sinä myös huolehdit siitä että vierailla on KAIKKEA tarjolla riittävästi. Hyvät emännät ja isännät tietävät kuinka juhlia järjestetään ja niitä EI KUSTANNETA VIERAILLA! Täällä' taitaa "juhlien järjestelijöinä" kirjoittaa pelkkiä kakaroita, "NYYTTIKESTIT", kuinka idioottimaista!!


      • KALLE KELLO
        34567352 kirjoitti:

        Juomaa kiitos,

        Aloittajahan on aikeissa tarjota ruokajuomat. Kukakohan tässä on moukka.

        Aloittaja on aikeissa tarjota ruokajuomat, kyllä MUTTA JATKOILLA SITÄ VIINAA ONKIN. Vieraat roudataan sitten johonkin luukkuun jatkoille, jossa on Tallinnan viinaa ja vedetään lärvit. Osa vieraista jätetään ravintolaan juhlimaan omalla kustannuksellaan ja mielivieraat viedään jatkoille ilmaisen viinan ääreen.. Kukahan ihan oikeasti on moukka?


    • jorma 10"

      Vuokraa jokin paikka, seurojentalo tai pienempi, ja pitopalvelu niin saat homman halvemmalla. Voit tarjota omia alkoholijuomia alusta loppuun. Ja sahtia olla pitää, ja pelimannit.

      • Sorrettu

        To. jorma 10 Just näin ja " panostamiset" varakkaille. Alussa tietenkin punaviini


    • reiskan ideat

      Meillä oli samanlainen ongelma että rahat ei riittänyt juomiin kaikille kun laskettiin hääbudjettia. Ratkaistiin se sillai että pistettiin pontikkapannut pulputtamaan kotipolttoista, ja kyllä oli kaikilla hauskaa niissä häissä :)

      • Sorrettu

        To: Kaikille
        Ruokaviinit saivat hoveissa jalansijaa siksi, että vesi oli saastunutta. Sitten ne valuivat ylhäältä alaspäin kansan pariin


    • Kannattaa funtsia

      Tottakai jos hääpari vie vieraansa ravintolaan, niin kuuluu maksa kaikki kulut.
      Eihän niissä mmuten ole järkee.
      jos haluutte tarjota alkosta ostettua omissa tiloissa, ei este, mutta jos on kyse halvemminverotetuista tuontijuomista, niin se on laitonta, päättäkää itse, mutta tokkopa kukaan haluaa aloittaa liittoaan huijjaamalla, huojjausliitto .

      • känni=järki?

        Vai että ihan huijjjjjjaamalla... Eikä tosiaan ole hääparilla velvollisuutta tarjota vieraille perskännejä. Itse en ainakaan haluaisi pilata omia häitäni kännisillä vierailla.


      • Sorrettu
        känni=järki? kirjoitti:

        Vai että ihan huijjjjjjaamalla... Eikä tosiaan ole hääparilla velvollisuutta tarjota vieraille perskännejä. Itse en ainakaan haluaisi pilata omia häitäni kännisillä vierailla.

        Hääparilla ei ole velvollisuutta edes pitää juhlia


    • mmmmm

      ei mitään ongelmaa , normihomma.

    • Wilma241

      Fiksu järjestely. Suomessahan alkoholi on pakko juoda sammumis- ja puukotusasteelle asti, jos sitä saa ilmaiseksi. Niillä, jotka eivät juo liikaa, on mukavammat muistot juhlasta tällä tavalla. Hyvä ruoka on ihan tarpeeksi.
      Ei kai se, että ollaan ravintolassa, saa merkitä sitä, että kaikkien olisi tultava ympärikänniin. Ne, jotka kaipaa känniä, maksakoot.

      • KALLE KELLO

        Minkäs minä sille voin, että sukusi ja ystäväsi ovat juoppoja ja taitavat morsion (nainenhan näin tyhmiä aloituskirjoituksia tekee) pelätä itse sitä, että siltä karkaa mopo käsistä. Juoppo morsion pelkää munaavansa itsensä, no tekee sen muutenkin


    • 17 + 6

      1600 euroa pelkästään alkoholeihin ? oot nii varakas tyyppi että palkkaa hääsuunnittelija ratkoon ongelmas, vittuako täällä kyselet

      • Sorrettu

        To:KALLE KELLO

        Tulihan se sieltä. Haukuttiin morsian ja tämän ystävät plus molempien suku juopoiksi. Joten iloitse siinä sitten iloitsevien kanssa ja sure surevien lohtuna. Ainakin siinä heitettin ensimmäinen kivi.


    • kokemusta häistä

      Itsekkin ravintolassa työskenneenä ja häitä järjestäneenä voin sanoa Ruoat ja tavalliset ruokajuomat Maito,jäävesi ja kotikalja riittää ruokailun jälkeen yleensä ohjelmaa ja sillä aikaa laitetaan kahvi pöytä kakkuineen muine tarjottavineen se riittää sen jälkeen yleensä vieraat ostavat itse juomansa jotkut käyvät jo välillä bubin puolella paukuilla mikäli ravintolassa on sellainen alkoholia ei yleensä tarjota ruoan yhteydessä mut jos välttämättä haluatte voitte toki sopia siitä ravintolan kanssa niin he voivat jonkun tietyn pullomäärän viiniä kaadella laseihin niille jotka haluavat

      • Frankfurter

        Lasten juomia nuo maito, vesi, kotikalja. Aikuiset juovat ruan kanssa Olutta tai Viiniä.


      • just just
        Frankfurter kirjoitti:

        Lasten juomia nuo maito, vesi, kotikalja. Aikuiset juovat ruan kanssa Olutta tai Viiniä.

        Itse olet lapsi. Olen ylöi 40-vuotta pärjännyt ilman olutta ja viiniä ja hyvin on ruoka mennyt alas.


      • Frankfurter
        just just kirjoitti:

        Itse olet lapsi. Olen ylöi 40-vuotta pärjännyt ilman olutta ja viiniä ja hyvin on ruoka mennyt alas.

        Pärjää pärjää, mutta eihän se hyvän makuista ruokaa tukevaa ole. Muuten on sama sitten syödä pelkkää pettuleipää.


    • maha täyteen

      Kyllä parin lasillisen pitää riittää ruokajuomiksi. Moni tulee kuitenkin häihin autolla eli ei edes pystyisi juomaan enempää. Janoisimmat voivat juoda omaan piikkiinsä tai käydä taskumatillaan vessassa.

    • annukka49

      Kyllä on aikoihin eletty, jos hääjuhlien arvo mitataan promilleissa. Änkyräkännissä heiluvat ja oksentavat häävieraat pilaavat juhlat jos mitkä. Pari viinilasia ruuan kanssa on ihan ok, mutta kuka haluaa kännätä niin siitä vaan mitä oma pussi kestää. Oikeat ystävät ja lähimmäiset arvostavat mukavaa yhdessäoloa ja seurustelua joten siihen ei booliämpäreitä tarvita. Itse viihtyisin juuri sellaisissa häissä mitä olet kuvannut ja kun järjestät ravintolassa on monta huolta vähemmän. Tärkeintä niissä häissä kuitenkin on se että saatte toisenne ja voitte elämänne ihanan päivän jakaa ystävien kanssa.

      • Sorrettu

        To: just just
        Mutta ainakaan Sinun tapauksessasi se ei ole ollut itsellesi eduksi


    • Kaikenlaista onkin

      Joo just ravintolaan, vaikka on persaukinen, näitä provoja taas riittää .

      Mutta asiahan on niin jotta hääparin kuuluu hommata ruuat juomat ohjelmat,
      Ennenhän ne oli morsiamen vanhempien asia.

      Jos ei ole varaa järjestää isoja häitä, niin miksi pitäs järjestää.
      Järjestäkää omannäköiset ja mihin kykenette.
      On tosi ällöö jos vieraat joutuu maksaan kulunne, hei haloo, maksaako taksikuskikaan sun kyytis ?
      Tuo kuluhan on mitätön verrattuna mitä aikanaan maksaa lapset ja isompi talo.

      Mutta maksatakaa vaan vierailla, niin ainakin jäätte vieraiden muistiin.

      • 345321

        Et tainnut ymmärtää lukemaasi. Ovat tarjoamassa ruokajuomat eli alkumaljaksi ja kaksi kaatoa viiniä.


    • noeitätätajua

      Ehdottomasti ruokaan! Minä ainakin menen häihin juhlimaan hääparia ja nauttimaan päivästä, en vetämään lärvejä hääparin piikkiin. Muutenkaan en ymmärrä tätä suomalaista juhlintakulttuuria, jossa pari lasillista ei riitä vaan on oltava aina aivan tolkuttomassa humalassa, jotta olisi muka hauskaa.

      Todella rajoittuneita ihmisiä, jos häissä viihtyminen on promilleista kiinne. Toivottavasti saatte ihanat juhlat vähemmällä viinankittauksella!

    • että näitä taas

      Häälahjan arvo ainakin meillä romahtaa tuosta uutisesta täysin. Kun on tottunut siihen että häissä on tarjolla ruokaa ja juomaa sopivasti, tuollainen kitsastelu i ainakaan laita panostamaan häälahjaan.

      Me on aina varattu kaveriparsikunnan häihin lahjaan n. 100 Eur (per pari siis), koska kyllähän ruoka ja etenkin juoma maksaa. Mutta jos häiden ankea teema on tuo, en itse ainakaan sijoita kahtakymppiä enempää.

      En ikänään kehtaisi pitää tuollaisia häitä. Vaihtaisin paikkaa mielummin maalaisromanttiseen latoon tai vaikka liikuntahalliin, että juomat saisi tuoda paikalle itse.

      • että näitä...

        Ja jos ette halua tarjota alkoholia, älkää nyt ihmeessä tarjotko sitä ruokaakaan. Pitäkää kahvikestit aamutuimaan :)

        Ja vielä ihmetellään, ovatko vieraat iltaan asti....


      • Niin juu,

        ettet edes sen vertaa maksaisi että omat syömisesi...ehkei kukaan haluakaan noin saitoja vieraita...
        Ihme vetonaula tuo ilmainen viina!


      • Kaltaistasi tuskin
        että näitä... kirjoitti:

        Ja jos ette halua tarjota alkoholia, älkää nyt ihmeessä tarjotko sitä ruokaakaan. Pitäkää kahvikestit aamutuimaan :)

        Ja vielä ihmetellään, ovatko vieraat iltaan asti....

        kukaan toivoo hääjuhliinsa sekoilemaan.


      • kohtuukäyttäj'

        Missä täällä menee se luetun ymmärtämisen raja, hääpari aikoo tarjota tervetulojuoman ja ruoan kanssa viiniä ravintolassa, jonka jälkeen on varattu jatkopaikka jossa on tarjolla lisää syötävää ja riittävästi juotavaa.
        Itse lähden taatusti autolla jos on epäilys että häissä tai missään muissakaan juhlissa on tarkoitus juhlia Pohjanmaan kautta. Kunnioitan niitä juhlia joissa voidaan nauttia seurasta ilman kännäämistä. Itselle kun alkoholin käyttö rajoittuu juurikin ½-2 lasilliseen viiniä ruoan kanssa.


      • Sorrettu
        Niin juu, kirjoitti:

        ettet edes sen vertaa maksaisi että omat syömisesi...ehkei kukaan haluakaan noin saitoja vieraita...
        Ihme vetonaula tuo ilmainen viina!

        To: Että näitä

        Muistakaa kuitenkin tärkein, tilinumeronne johon ihmiset voivat lähettää rahaa


      • SORRETTU
        Kaltaistasi tuskin kirjoitti:

        kukaan toivoo hääjuhliinsa sekoilemaan.

        to. kaltasistasi tuskin
        Joka parhaiten osaa toisen haukkua se vottaa


      • Tuiiwttrryiuroektoie

        Että näitä taas,

        Ostat siis kahdenkympin lahjan, jos hääpari tarjoaa sadan euron aterian, siihen kuuluvat viinilasilliset, alkumaljan, kahvit ja jatkopaikan juomat ja ruuat ja maksaa tilavuokran. Tai siis jos olet tuomassa lahjaa kumppanisi kanssa yhdessä, katsot, että et voi sijoittaa kymppiä enempää lahjaan, jos hääpari kaiken kaikkiaan satsaa osallistumiseesi noin parisataa euroa.

        Eikö häiden tarkoitus ole juhlia ja iloita hääparia puolesta, eikä miettiä, mitä mikäkin maksaa?


    • mikkomikko1

      Minun mielestä tämmöinen ratkaisu on hyvä. Eipä tarvi kenenkään stressata että riittääkö viinat vai ei. Ja paikasta riippuen niin alkoholitarjoilu voi olla laadukas, löytyy sitten viskit ja vissyt kaikkien makuun. En itse koe tälläistä mitenkään ongelmallisena. Varsin tämä kylläkin vahvistaa sitä peräkonttilla käymistä, ja olen nähnyt senkin kun porukka kuppaa koko illan siellä. Ei kai porukka nyt nykyään niin viinaorientoitunutta ole. vai onko?

      • SORRETTU

        To: kohtuukäyttäjä
        Uskon, että jokainen palstalla käväisijä osaa lukea ja ymmärtää lukemansa


    • ai ku hienoo

      Karseimmat häät mitä muistan on ollut ravintolassa huitsin nevadassa keskellä ei mitään. Häihin tungettu 100 vierasta kolmeen huoneeseen!!! Ja baari oli siis maksullinen !!! Osa ei ollut yhtään perillä mitä juhlassa edes tapahtui. Hääparin kättely oli typerin ohjelmanumero ikänään kun vieraita oli noinkin paljon. Ja kättely... ravintolan parkkipaikalla! Aaah, miten romanttista.

      Kaiken kruunasi hääpari, joka kehoitti meitäkin järjestämään suuret häät niin saadaan sitten paljon lahjoja!! Just.

    • Oyutta

      Heh, no on sulla ongelmat.

      Ruoat maksaa hunajaa ja niihin vielä kustannatte tarpeelliset kaadotkin. Lisäksi jatkoilla viinaa tarjolla yllinkyllin.

      Ymmärtäisin huolesi, jos suvuissanne tai kavereissanne on tosisieniä =) Sellaiset voivat korkeintaan lähteä pois kesken häistänne. Mutta menkööt =)

    • juomatar

      Taskumatit keksitty.Jonkun takakontilla on tullut aina piipahettua.Onpa ollu huoneita otettu myös puuterointia ja vaateitten vaihtoa varten ja aina on pikku hömsy löytynyt....

    • mr.shephard

      Minä ja kihlattuni järjestämme alkoholittomat häät. Näin perisuomalaiseen tapaan - not.

    • --------------

      Joka toisten rahoilla juo tai syö, tyytyköön siihen mitä on tarjolla. Jos ei kelpaa, aina voi poistua. Ei sellaisia vieraita kukaan jää kaipaamaan. Sitäpaitsi mitä järkeä olisi ensin tuhlata omaisuus vapaaseen viinatarjoiluun ravintolassa, sen jälkeen jatkoilla tarjoilla puoli-ilmaista Virosta haettua, josta jäisi varmaan valtaosa kostean ravintolakeikan jälkeen yli?

      Siinähän se vasta auvoisa tuoreen parin avio-onni alkaisi, kun olisi satamäärin ylijääneitä viinaksia varastoissa.

    • Hyvääruokaa

      Ruokaan panostaminen on fiksua. Kaikki syövät, mutta kaikki eivät käytä alkoholia. Enemmästä alkosta voi olla tunnelmaa laskevia seurauksia, kun aletaan örveltämään. Jos on pakko juoda, käykööt nappaamassa baarin puolella. Ilo viinan kanssa on teeskentelyä enkä ymmärrä, miksi juhlissa on otettava kännit.

      • murmei

        Niin, siis ollaan menossa/kutsumassa HÄIHIN todistamaan rakkautta.... Jos viina on ensimmäinen probleema, niin voi voi....


      • KALLE KELLO

        Minusta kysymys on siitä, että tällaiset hääparit satsaavat siihen helvetinmoiseen hienosteluun ja sitten tarjotaa vain ruokaa kun rahat on hassattu joihinkin tyhmiin vaaleanpunaisiin tyllikoristeisiin ja kaikkeen muuhun mauttomaan, joita ei kukaan edes viitsi katsoa ja juomat maksatetaan vierailla. Häät on häät ja varmasti suurinosa lähtee niihin häihin myös pitämään hauskaa, ei vain palvomaan morsiainta (nimenomaan morsiain odottaa, että kaikki ryömivät sen jalkojen juuressa). Nämä yliampuvat häät ovat kaikkein kamalampia, jossa istutaan suut kuivina ventovieraiden ihmisten keskellä eikä ole yhteistä jutun juurta kenenkään kanssa, morsiain on teh nyt istumajärjestely mutu-tuntumalla ajattelematta sitä, onko niillä ihmisillä mitään yhtyeistä. Sitten ei tarjota edes viinaa, joka saisi kielenkannat irtoamaan.


      • jaajajaja
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Minusta kysymys on siitä, että tällaiset hääparit satsaavat siihen helvetinmoiseen hienosteluun ja sitten tarjotaa vain ruokaa kun rahat on hassattu joihinkin tyhmiin vaaleanpunaisiin tyllikoristeisiin ja kaikkeen muuhun mauttomaan, joita ei kukaan edes viitsi katsoa ja juomat maksatetaan vierailla. Häät on häät ja varmasti suurinosa lähtee niihin häihin myös pitämään hauskaa, ei vain palvomaan morsiainta (nimenomaan morsiain odottaa, että kaikki ryömivät sen jalkojen juuressa). Nämä yliampuvat häät ovat kaikkein kamalampia, jossa istutaan suut kuivina ventovieraiden ihmisten keskellä eikä ole yhteistä jutun juurta kenenkään kanssa, morsiain on teh nyt istumajärjestely mutu-tuntumalla ajattelematta sitä, onko niillä ihmisillä mitään yhtyeistä. Sitten ei tarjota edes viinaa, joka saisi kielenkannat irtoamaan.

        Onko sinua joskus näin häissä sorrettu, kun noin katkera olet. Palvoa morsianta? In which universum? Hohhoh.


    • Joka tapaus nyt on tietysti omanlaisensa, mutta tääpäin on normaalia että tervetuliaismalja, joka skoolataan morsiusparin kuuniaksi ja ruuan kanssa ei alkoholia, sitten myöhemmällä ajalla korkki narahtaa sahtikannusta auki ja illanvietto alkaa.

      • harrastelija69

        Tässä tapauksessa ymmärtäisin ettei viini ole alkoholin tähden ruokajuomana, vaan täydentääkseen makunautintoa. Tarkkaan harkittu kokonaisuus on mahtava, toki ruoka voidaan juoda vaikka veden kanssa ja nautinto se on silti.


    • fghfghfghfgh

      Se vähän riippuu. Aikuiset voivat olla närkstyneitä, koska Suomi on juoppokansaa, mutta ainakin itse olen lähtenyt kalppimaan heti kun omat vanhemmat on ottanut ekat alkoholiannoksensa, jos alkoholia on ollut rajattomasti tarjolla, koska tiedän, että se ei ole kaunis näky kun äiti on kännissä ja isä kevyemmin kännissä huutamassa, kun on taas ryypätty liikaa.

      Pahinta on itselle se, kun on joutunut olemaan se alaikäinen pikkupoika kun kaikki aikusiet on örvekltänyt ja ollut sen metrin pidempiä ja on tungettu viinakuppia käteen, vaikka haluaisi vaan mehua tai kotiin.

      Känniset ihmiset on toisille pelottavia, koska niiltä saa odottaa vähän mitä vaan ja sitten vielä joutuu kotona häpeämään, kun käyttäytyi rumasti ja lähti, ennen kuin viimeinenkin kuskiksi sopiva oli humalassa ja jäi hääparien häistä ilta seuraamatta, mutta jos olisi jäänyt, häpeäisi niitä kännissä riiteleviä ihmisiä.

      Minusta järjestelynne toimii loistavasti, vaikka valitusta varmasti paljon tuleekin, mutta kaikille kelpaa hyvä ruoka.

    • Tosi siistiä!!

      Kannattaisko miettii kuiteski kuviot viel uusiksi. Ruokaa 5000€ ja alatte pihtaa juotavista???? En oo mikää himo häissä juhlija, mutta jotenki tuntuu, et en menis koko kemuihin, jos pitää ottaa lompakko taikka muovikorttia mukaan. Jos kerta järjestää juhlat, niin sitten järjestää juhlat, eikä ala himmalemaan loppusuoralla.

      Juhlat on juhlat, ei siellä aleta rahastaa ketää. Aika älämölö syntys, jos itsenäisyyspäivän vastaanotolla sais ruokaa, mutta juomat sitten maksais... Nyyttikestit on eriksee!

      • helvetinhyviämakkaroita

        Mun mielestä makkarat on helvetin hyviä;)


      • piste piste

        olet ääliö !

        yksi kierros konjakkia 1100 euroa ja pari 2200 euroa . Maksaisitko itse omissa häissäsi ?

        olet lisäksi ärsyttävä


      • Sorrettu
        piste piste kirjoitti:

        olet ääliö !

        yksi kierros konjakkia 1100 euroa ja pari 2200 euroa . Maksaisitko itse omissa häissäsi ?

        olet lisäksi ärsyttävä

        To: Piste Piste
        Mistä Suomessa löytyy vihittävät, joilla ei tuollaiseen olisi rahaa. Ei mistään.


    • Nemesissi

      Ette tarjoile liian vähän, jos jatkoilla on tarjoamianne juomia. Hyvä suunnitella etukäteen ja ilmoittaa myös kutsuille tyylikkäästi juhlan kulku. Sellaiset häät, jotka ovat kunnolla suunnitellut, ovat parhaita. Eräissä ikimuistoisimmissa kokemissani häissä hääpari oli painanut eräänlaisen käsiohjelma, joten juhlaväki tiesi mitä on ohjelmassa seuraavaksi. Lopulta oli toki vapaata tanssia ja keskinäistä seuranpitoa. Ne olivat hääparinsa näköiset ja ihmiset viihtyivät. Tylsimmissä hääjuhlissa vieraat ovat tulleet sisään ja odottaneet koko illan jotain tapahtuvaksi. Ei tapahtunut mitään. Väki valui sisään, istui paikalla, haki noutopöydästä, joi, mutta minkäänlaista seremoniamestaria ei edes ollut. Kaikki pyörivät hölmistyneinä, kunnes vähitellen alkoivat poistua paikalta.

      Tärkein ohje on minusta se kaikkia juhlia koskien, että mitottaa juhlat rahkeidensa mukaan. Jos ei ole varaa, ei kannata pitää isoja häitä. Sananlaskukin sanoo: pilkka vaivaisen pidoista, häpeä köyhän häistä.

    • 12+15

      Jos olisin järjestämässä itse häitä, ja joku vieras jäisi sen takia pois, ettei ilmaista viinaa ole tarpeeksi, niin olisin vahvasti sitä mieltä että hyvä vaan että jäi pois.

      Suunnitelma kuullostaa ihan asialliselta. Tuon tapaisissa häissä olin itsekkin, ja oikeen hyvät kemut. Jos haluaa edullisemmin järjestää, niin sitten pitää hankkia edullinen paikka, ja tehdä enemmän itse/talkoilla. Ei kai nyt kukaan sen takia jätä naimisiin menemättä siksi, ettei ole varaa häitä pitää, niinkuin tuossa joku ääliö päätänsä aukoi että niin pitäisi tehdä. Ja häät voi aina pitää pienemmällä piirillä. kukin tyylillään.

    • Ei ole mitään uutta

      Itse olen ollut sellaisissa juhlissa jotka sinä aijot järjestää eli muutama paukku hääparin laskuun ja loput omaan laskuun.

      En loukkaantunut tai mitään muutakaan, kun asia kerrotiin heti tilaisuuden alussa, sitä en tiedä oliko kutsussa mainintaa, kun kutsu tuli äidille ja isälle. Tosin kutsu oli tarkoitettu koko perheelle eli minulle ja sisarillenikin. Tosin olimme kaikki muuttaneet asuun omillemme, mutta opiskelimme vielä, serkku ei tainut tietää kaikkien osoitetta, joten kutsu oli helpompi lähettää vanhemmilleni.

      Itse juhlassa vanhemmat ilmoittivat meille, että he maksavat juomat, sisaremme ja minä olemme kaikki alkoholin suhteen kohtuu käyttäjiä ja yksi on absolutisti, joten halvalla päästiin (olimme samassa pöydässä ja isä kuiskasi asian ja toinen sitten toiselle... Ei siis tehty numeroa siitä).

      Eli kun asia kerrotaan kutsussa ja vielä paikanpäällä voidaan muistuttaa kauniisti asiasta, en näe ongelmaa.

      Itse en ole koskaan pitänyt juhlista, jossa porukka on niin sekaisin, ettei tiedä mitä tekee. Minä pyrin siihen aina, ettei tarvitse seuraavana päivänä soittaa koko suvulle ja pyytää anteeksi omaa törttöilyä.

    • suomalainen =juoppo

      Onko suomalaiset oikeasti noin juoppoja että 3 annosta alkoholia häissä ei riitä? Miksi pitää juoda itsensä känniin? En käsitä..

      • KALLE KELLO

        On se nyt taas oikein vääntöä. Kuka nyt jumalauta on kirjoittanut "perseet ollalle" koko sakki vauvasta vaariin?? Kyllä hääparin pitää huomioida se, että SUURIN osa häävieraista odottaa, että myös juomapuoli PITÄÄ OLLA niin, ettei tarvitse lasejaa n laskea. Eikä se tarkoita sitä, että on perseet olalla. Ne ketkä ei juo, ei juo, mutta ketkä ottavat pitää olla myös juomien määrä niin, että se riittää. Ei se pilaannu vaikka sitä jäisi. Oli juhlat kun juhlat, pitää ruoat, juomat myös viinat, viinit, oluet, lonkerot, siiderit, myös alkoholittomat, kahvit, teet, ruokavaliot jne. olla huomioitu ja riittävästi. Tällaiset pihtaajat ovat HUONOJA EMÄNTIÄ ja ISÄNTIÄ.


    • 6+12

      En lukenut muita vastauksia, mutta luulisin muidenkin olevan samoilla linjoilla. Eli aivan hyvä ratkaisu, jokainen voi sitten maksaa omat juomansa, eikä ylenpalttinen alkoholin juonti kuulu mielestäni noin tärkeään tilaisuuteen. Vaikka varmasti nyttenkin saatte kärsiä ylilyönneistä. Itse pääsin tuollaisiin häihin kaupungin keskustassa ja hyvä meininki oli, perinteisten latohäiden sijaan.

    • ...

      En mene häihin juomaan muiden laskuun, vaan viettämään hääparin näköistä päivää ja jakamaan heidän onneaan. Minusta on junttimaista vetää häissä hirveät perseet, varsinkin jos hääpari ei tällaista toivo. Itse menisin mieluummin kokonaan alkoholittomiin kuin örvellyshäihin. Ruokajuomien tarjoaminen on kuitenkin ihan luontevaa, mutta ei sekään pakollista.

      • Sorrettu

        Mitä on selvällä suomella "Hääparin näköiset"


      • SORRETTU
        Sorrettu kirjoitti:

        Mitä on selvällä suomella "Hääparin näköiset"

        To: Suomalainen=juoppo
        Jokainen pisara alkoholia juodaan humaltumistarkoitukssa


    • viinapäissään
    • Sama Sikko ei muu si

      Näin pitkänlinjan muusikkona haluan kommentoina, että viinaa pitää häissä olla tarpeeksi. Kerrankin kun orkesteri muhinoi morsiamen kanssa, niin sulhanen, tuo koira joi kaikki bändille varatut juomat

      Kauheaa sellainen.

    • KaleviÖ

      Se että suomessa on tapana vetää perseet olalle, ja hävetä käyttäytymistään seuraavana päivänä, siinä tapauksessa että muistaa jotain eilisestä ja usein jopa juoda itsensä hengiltä alkoholismin seurauksena, ei velvoita ketään tarjoilemaan päihdyttäviä aineita ilmaisiksi omissa juhlissaan. Itsekin pidän viinan juomisesta, mutta ei ole kenenkään velvollisuus omissa häissään sitä kenellekkään juottaa jos ei halua. Tosin, viinatarjoilun puuttuminen on kohteliasta mainita kutsussa, niin vieraat osaavat varata taskumatit mukaan.

    • 85 illalliskortti

      Kannattaa ehdottomasti periä pääsymaksu häihin. Sillä karsii turhia sukulaisia vähemmäksi. Samalla saattaa jäädä voitolle. VIP vieraille vielä omat liput, jolloin siihen voi sisätlyä esim. parempia ruokia ja juomia.

    • Aika monissa häissä oon ollut ja alkoholia on ollut yleensä 0-2 lasia. Ruoka on mielestäni tärkeempi ja nehän saa lisää ostettua jotka haluu. Saidoimmilla on se takakonttitarjoilu niin ei tarvii maksaa ravintolahintoja alkoholista. Aina on kyllä hauskaa ollu eikä kukaan oo valittanu ettei viinaa ois.

      Tärkeempi onkin jättää kaikki perinteiset vaimon ryöstöt sun muut vek jotka seittämännellä kerralla alkaa olla jo aika nähtyjä :)

    • Mokkula123

      Minä tuota alkoholipolitiikkaa aikoinan häitä järjestäessä pohdin. Toinen anoppi kun on raivoraitis ja toinen juoppo, niin päätin ettei häissämme tarjota tippaakaan alkoholia. Lopputuloksena kaikki viihtyi ja käyttäytyi hyvin. Mukavia muistoja jäi.

    • EL.aiM

      Sikke1

      Avoin baari on pöljyyttä. Suljettu myös. Tarjotkaa vain alkudrinksu. Joku trokaa sen juoman sinne sen jälkeen. Kunhan paikalla saa nauttia òmia`juomia. Ettehän te ole ryyppäjäisiä järjestämässä, vaan häät. Tuhlatkaa rahanne häämatkaan.

    • Vitun snobit!

      Jumalauta aina on viinat ja ruuat tarjottu niikun on ollut tapana ollut jo ikuisuuksia. Pitääks mennä jonnekki vitun elitistiseen ravintolaan ku voi vittu vuokrata tilan tai pitää juhlat kotona ja keittää vaikka itte viinakset perkele! Tässä mallia miten ennenki on häät hoidettu saatana! https://www.youtube.com/watch?v=A_H3-I0tpKI

    • Mautonta maksattaa

      Meidän häissä ei tarjoiltu juuri lainkaan alkoholia, vain lasillinen kuohuviiniä ja lapsille Pommacia, muuten mentiin kotimehuilla, vedellä ja maidolla. Satsasimme ruokaan, musiikkiin ja juhlapaikkaan. Vuokrasimme sisävesilaivan kippareineen ja muine henkilökuntineen, lisäksi meillä oli omaa henkilökuntaa paikalla.
      Risteilimme Suomen suvessa tuolla laivalla läheisiemme kanssa ja ihailimme järvimaisemia. Kaikilla tuntui olevan hauskaa ilman alkoholiakin. Keneltäkään vieraista ei peritty maksua osallistumisesta häihimme, emme esittäneet lahjatoiveita ja annoimme ymmärtään, että meillä on jo kaikkea, haluamme vain läheiset ihmiset juhlimaan kanssamme. Mielestämme onnistuimme tässä.

      Olemme myös järjestäneet juhlia, joissa on ollut alkoholia tarjolla. Toki sellaisetkin juhlat onnistuu, kun hoitaa järjestelyt kunnolla. Jos itsellä ei ole ammattitaitoa, kannattaa käyttää asiantuntijoita.

      Ei minulle ainakaan alkoholi ole tärkeää juhlimisessa, jos sitä on tarjolla, nautin sitä kohtuullisesti tilanteen mukaan taikka en nauti lainkaan alkoholia. En kuitenkaan ymmärtäisi tilannetta, että minun tarvitsee alkaa maksamaan kutsuttuna juhlissa jostain vielä erikseen. Erilaisia lahjalistoja myös kavahdan, missä esitetään toiveet taikka, että häät järjestetään vain rahan ja tavaran hankkimiseksi.

    • lol69

      sulla on kaks vaihtoehtoa: joko järjestät häät johon kuuluu alkoholi (niinku yleensä) tai järjestät häät ilman suu kostuketta...mutta kai nä nyt ite osaat pähkäillä mitä haluat ilman kyselyä?
      kannattaa jättää häät välistä jos tämmönen yksinkertanen asia tuottaa ongelmaa.

    • Ihan hääsuunnittelijan näkökulmasta en näe suunnitelmaasi yhtään huonona. Hyvän ruuan kanssa ei tarvitse olla yhtään tuon enempää alkoholia tarjolla, varsinkaan jos olette jo jatkopaikkaan hankkineet läträttävää ihan yllin kyllin. Jos joku vieraista naputtaa alkon puutetta ravintolassa, niin tälle vieraalle ei kannata varmaan kertoa jatkoista, koska ei ole teidän takianne juhlassa vaan tarjoilun/alkoholin.

      Näin jos ruokailussa ei ole tarjolla plajoa alkoholia, niin ne jotka eivät suuresti ota eivät tunne itseään ulkopuoliseksi ja tuntevat itsensä tervetulleiksi. Pidän ratkaisua erittäin hyvänä teidän kannalta.

      Eikä mielestäni kannata edes kutsuun rautalangasta vääntää asiaa. Seremonia mestari kertoo illallisen alussa kupletin juonen ja ne joilla on jäänyt kukkaro kotiin voivat odottaa hyvin jatkoille, jos suu napsaa.

      Tehkää häistänne juuri sellaiset että ne sopivat teidän kukkarolle ja ovat teitän näköisenne! Tsemppiä projektiin!

    • KALLE KELLO

      "Meille on tärkeintä että vieraat viihtyvät". Ei ole, koska KAIKKI tarjoilu pitää olla "talon puolesta". Oletko noin tyhmä. Jos menette naimisiin tai järkkäätte muut juhlat, niin kylllä silloin isäntäväen pitää huolehtia siitä, että ruokaa ja juomaa on riittävästi ja piste.

      • Mautonta maksattaa

        Olen kanssasi samaa mieltä, että jos kerta järjestää juhlat, niin silloin järjestää juhlat, eikä ala maksattamaan kustannuksia vieraillaan. Mutta kukin tavallaan ja jo sekin osoittaa jotain, jos pitää täällä asiasta alkaa kyselemään.


      • voihan odottaa
        Mautonta maksattaa kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä, että jos kerta järjestää juhlat, niin silloin järjestää juhlat, eikä ala maksattamaan kustannuksia vieraillaan. Mutta kukin tavallaan ja jo sekin osoittaa jotain, jos pitää täällä asiasta alkaa kyselemään.

        Mitä fucking kustannuksia ollaan maksattamassa vierailla ? Tarjottavaahan on ruokapaikalla ja lisäksi hieman myöhemmin jatkoilla, vai oletko sitä mieltä että juhlissa kitataan alusta loppuun saakka kaksin käsin ?


    • huonot vs.hyvät häät

      En vaan ylipäätään käsitä miksi joku haluaa järjestää häänsä ravintolassa. Tietysti jos haluaa juhlista jäykemmät niin mikä siinä.

      Ja mitkä jatkot? Onkohan samanlaiset jatkot kun häissä missä itse olimme. Jatkoille pääsikin siis vain lähipiiri. Me maksoimme drinkkimme baarissa ja muut lähti hääparin kanssa "jatkoille".

      Noitä häitä muistelemme edelleen hirveimpinä häinä, missä olemme koskaan olleet. Parhaimmat taas järjestettiin seuraintalolla. Hyvin askeettinen paikka, mikä oli saatu kukoistamaan joukon voimin. Hääpari vihittiin juhlapaikan vieressä rantakalliolla kitaran säestäessä. Pari kannettiin parituolissa juhlapaikalle. Pakollista kättelyä ei ollut, vaan hääpari kävi jokaisessa pöydässä tapaamassa vieraitaan.

      Viiniä ei rajoitettu mitenkään, ruat tilattu paikalliselta pitopalvelulta, mikä oli hyvin tunnettu laadukkaasta, mutta helposti tunnetusta ruuastaan. Alkumaljat otettiin pihamaalla syyreenien kukkiessa, kylän tytöt lauloi alkumaljanoston. Häissä ei ollut ohjelmaa kuin nimeksi, eikä pakkoleikitetty vieraita ollenkaan. Hyvä bändi, mikä säesti kivasti jo ruokailua. Iltaa varten oli buukattu sitten menevämpi kokoonpano. Booli tehtiin vasta illansuussa ja se vahveni sopivasti aina iltayhdeksään, jolloin tarjottiin myös iltapala. Viimeiset vieraat kömpi omaan mökkiin vasta aamulla.

      Hauskaa, välitöntä yhteiseloa, kankeudesta ei ollut tietoakaan.

      • paulusXXX

        Olen ollut elämäni parhaissa häissä juuri ravintolassa. Pointti ei olekaan paikassa vaan juomatarjoilun ajoituksessa. Siellä ei ollut vain yhtä kuoharilasia vaan halutessaan sai kolme; alkujuoman aikana vieraat eivät istuneet pöydissä, vaan saivat vapaasti liikkua ravintolassa ja jutella kenelle halusivat

        Tällaiset ihan pienet muutokset jäykkään ajatusmaailmaamme (lue: vain yksi lasi kuohuviiniä, joka nautitaan aina pöydässä tai jossain seuraintalolla lipputangon juurella) saattavat olla juuri se juttu, miksi koemme häiden alun kiusallisen jäykäksi, ja valitettavan usein tämä saattaa vaikuttaa myös jatkon tunnelmaan. Vieraat pitää saada rentoutumaan HETI kutsujen alussa - tämä on ylipäänsä kaikkien onnistuneiden kutsujen salaisuus, jota Suomessa ei jostain käsittämättämästä syystä tajuta edelleenkään!


      • hubaluuko
        paulusXXX kirjoitti:

        Olen ollut elämäni parhaissa häissä juuri ravintolassa. Pointti ei olekaan paikassa vaan juomatarjoilun ajoituksessa. Siellä ei ollut vain yhtä kuoharilasia vaan halutessaan sai kolme; alkujuoman aikana vieraat eivät istuneet pöydissä, vaan saivat vapaasti liikkua ravintolassa ja jutella kenelle halusivat

        Tällaiset ihan pienet muutokset jäykkään ajatusmaailmaamme (lue: vain yksi lasi kuohuviiniä, joka nautitaan aina pöydässä tai jossain seuraintalolla lipputangon juurella) saattavat olla juuri se juttu, miksi koemme häiden alun kiusallisen jäykäksi, ja valitettavan usein tämä saattaa vaikuttaa myös jatkon tunnelmaan. Vieraat pitää saada rentoutumaan HETI kutsujen alussa - tämä on ylipäänsä kaikkien onnistuneiden kutsujen salaisuus, jota Suomessa ei jostain käsittämättämästä syystä tajuta edelleenkään!

        Ja silläkö se rentous saadaa että kierretään puvut päällä ravintolaa skumppalasi kädessä -WOT!


      • onnellinen anoppi

        En taasen ymmärrä, miksi ravintolassa pitäisi jäykistellä ? Ainakin meidän perheessämme ulkona ruokailu hyvän ruoan merkeissä on tapa kokoontua. Mukana jo aikuiset ja pienemmät lapseni. Kaiken saa valmiina ja saan itsekin keskittyä seurusteluun, eikä kenenkään tarvitse tiskailla tms.
        Ai niin, mutta mehän ollaan erilaisia, meillä ei läträtä viinan kanssa, vaikka lupaan tarjota halutessa viiniä, niin virvoitusjuomat aikuiset lapsetkin puolisoineen haluavat.


    • ...

      Ymmärrän täysin. Juomat ovat kalliita ja pitää olla varakas, että budjetti riittää, jos kaikille ryhtyy juomia ostamaan. Sitäpaitsi, jos häiden järjestäjät eivät itse välitä juomisesta, ei heillä ole mitään velvollisuutta tarjota niitä muillekkaan: häät ovat kuitenkin hääparia varten :) Kunhan on ruuat ja penkki, jolla istua :) jos ei vierailla ole muuta syytä tulla, kuin ilmaiset juomat, olkoot tulematta

    • Freud S.

      Hyvä Sikke1,

      Kenen ongelmasta oikein kirjoitat?
      Jos minä saan kutsun häihin, missä tarjotaan hyvä ruoka á 50 euroa sekä ruokajuomaksi pari lasia viiniä, olisin varsin tyytyväinen.
      Mutta mikä tässä on ongelma?
      Kaksi ihmistä on aloittamassa yhteisen taipaleensa.
      Kaksi sukua (?) liittymässä yhteen ja tutustumassa toisiinsa.
      Haluat, että vieraat viihtyvät, joten panosta ohjelmaan!
      Jos haluat, että ruokailu ja jatkot sujuvat luistavasti ja hyvin, niin panosta seremoniamestariin, koska vaikutat epävarmalta. Maksa tonni tai kaksi kunnon juontajalle, vaikkapa stand up -koomikolle, niin häistäsi tulee ikimuistettavat.
      Huomaa, että jos hääyleisö ei tiedä mitä tapahtuu tai kuule juhlapuheita (muista äänentoisto!!!), niin pettymys on suuri. Ja sitten kun ei voi osallistua tapahtumaan, aletaan dokata...
      Tsemppiä!

    • Jaiks

      Tarjoamme kaksi lasillista viiniä ruokailun yhteydessä.

      Jo tuo kutsussa saa minut jäämään pois, vaikken mikään loppa olekaan. Tietää jo odottaa miten köyhät juhlat tulossa. Ei nuo ole häät, vaan esiintyminen, näyttely sukulaisille.

      Ja mitkä ihmeen jatkot? Ai sitten ilta 10, kun on laitettu sen satsen drinkkeihin ja toinen lahjaan. Juu, ei kiitos.

      • KALLE KELLO

        Olet aivan oikeassa. Jos noin ilmoitetaan, että kaksi lasia/ruokailu, voisi samaan syssyyn kutsuun laittaa 1 peruna/hlö jne.. Kuvaa hyvin hääparia tai muiden laisien juhlien järjestäjien järjenjuoksua. Jos juhlia (oli sitten mitkä tahansa) järjestää, on tärkeintä että kaikkea myös juomia on riittävästi. Uskallanpa epäillä, että tämä aloittaja nuori nainen tekee jenkkityylistä oksetushörhöä ja sitten suku kaverit istuu naamat norsun veellä kuivissa juhlissa ja suurelliset häät on vietetty ja kaasot on hermoromahduksen saaneina ja sitten vuoden päästä tämä öykkäripariskunta eroaa.


      • Ei juoppo, mutta...
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa. Jos noin ilmoitetaan, että kaksi lasia/ruokailu, voisi samaan syssyyn kutsuun laittaa 1 peruna/hlö jne.. Kuvaa hyvin hääparia tai muiden laisien juhlien järjestäjien järjenjuoksua. Jos juhlia (oli sitten mitkä tahansa) järjestää, on tärkeintä että kaikkea myös juomia on riittävästi. Uskallanpa epäillä, että tämä aloittaja nuori nainen tekee jenkkityylistä oksetushörhöä ja sitten suku kaverit istuu naamat norsun veellä kuivissa juhlissa ja suurelliset häät on vietetty ja kaasot on hermoromahduksen saaneina ja sitten vuoden päästä tämä öykkäripariskunta eroaa.

        Joo, tämäkin on nähty, että kakkua oli niin vähän häissä, että pitopalvelun puolesta alettiin leikkaamaan valmiita kakunpalasia juhlavieraille, että kaikille riitti edes pieni palanen kakkua.

        Vaan aatelkaapa ihan ite, että saisitte kutsun vaikkapa 06.12. järjestettäviin itsenäisyyspäivän juhliin ja joutuisitte itse maksamaan osan tarjoiluista paikan päällä, taikka saatte kutsun suuren yhtiön juhlatilaisuuteen ja selviääkin, että joudutte maksamaan paikan päällä osasta tarjoiluja. Ei varmaan tunnu kivalta.

        Ehdotan, että pidätte häät sellaisessa paikassa, missä voitte tarjota vieraillenne kunnollista ruokaa ja juotavaa ilman, että ketään tarvitsee rahastaa tarjoilujen suhteen. Ei ole mikään ongelma!


    • Hoonoidee

      Jos ette itse ole simasuita tai olette lestadiolaisia, ymmärrän. Muuten EN.

      Eli jos muuten vapaa-aikananne juotte, mutta häissä maksatatte juomat vierailla, on se vaan mautonta.

    • 19+9

      Mielestäni itse kutsuun voi jo kirjoittaa pelin hengen. Liitteenä menu ja juomapolitiikka, maininta mahdollisuudesta ostaa omia juomia baarista, sekä sitten jatko-mahdollisuus huvilalla ketkä kynnelle kykenevät. Ei ongelmaa. Tällä tavoin miellyttää kumpaakin kahtiajakoa:

      1. He jotka eivät tule juhlaan ilmaisen alkoholin takia/eivät jaksa katsella ryyppäystouhua ja sitten 2. Heille jotka odottavat ja olettavat hääjuhlassa ilmaista viinaa ja bilemeininkiä. Ravintolassa hienostuneempi (ja ehkä jäykempikin fiilis) joka varsinkin kuvittelisi uppoavan vanhempaan juhlakalustoon/lapsiperheisiin, jatkoilla rennompi ja rempseämpi joka puolestaan uppoaa nuorempaan väkeen. Kaikille jotakin, eikö?

      Hääjuhla on aina parin itsensä näköinen, heidän juhlapäivänsä, joten vierailla on varaa valita: ilmestyä paikalle, tai kieltäytyä kutsusta. Helppoa. Ja kyllä, itsekin panostaisin ennemmin ruokaan kuin juomaan. Oli se hääbudjetti sitten 500euroa tai 15000.

      Omissa häissäni tulee olemaan sama linjaus= alkuhumuissa ei juurikaan alkoholia ole tarjolla skumppamaljoja ja ruokajuomia lukuunottamatta, ja n. klo.19.00 jälkeen tulee sitten myös alkoholitarjottavat pöytään kun lapset poistuneet kuviosta. Kyllä. Me hääparina olemme niin "sikamaista" sakkia, että pistämme jo itse kutsuun maininnan asiasta: Ei lapsia juhlapaikalla klo. 19.30 jälkeen, koska tuon jälkeen alkaa "aikuisten" juhlat.

      Tästä olemme jo keskustelleet etukäteen niiden kutsuvieraiden kanssa joilla jälkikasvua on, ja onneksi kyllä ovat olleet samoilla linjoilla ja ymmärtäväisiä asian suhteen. Me emme yksinkertaisesti halua pieniä lapsia mahdollisesti humalaisten aikuisten joukkoon. Jos joku kiskoo herneet nenään tuon asian takia ja päättää jättää tulematta, se on silloin heidän valintansa. Tosin meidän tapauksessa tätä ongelmaa tuskin tulee, koska häät ovat muutenkin hyvin pienimuotoiset vain ja ainoastaan lähipiirin kesken. Vieraita tulee olemaan max. 50.

      • sorrettu

        To:KALLE KELLO

        Ei ei ei. Koko peruna on liikaa. Yksi siivu riittää ja loput maksulliseksi


    • Kännikalojen maa

      Tuntuu siltä, että moni menee häihin vain viinan takia, ei hääparin takia. Kuka sellaisia vieraita haluaa häihinsä?! Pysykööt poissa ja lipittämässä rakasta viinaansa kotonaan. Miksi sitä pitäisi tulla toisten suureen juhlaan kittaamaan ja pilaamaan tunnelma örvellyksellä?

      • Sorrettu

        To: Kännikalojen maa.
        Eihän alkoholittomiin häihin kukaan tule. Ei ainakaan selvin päin


    • JacksBy

      En tiedä mihin "piireihin" kuulutte, mutta en ole koskaan kuullut että ihmiset viihtyisivät ravinola-häissä enemmän kuin rennosti jollain seuraintalolla/ huvilalla.

      Ja jos vieraat tietävät teidän itsenne juovan vapaa-ajallanne muutenkin kuin vain pienellä mitalla, ei häät kuvasta teitä yhtään.

      Mutta jokainen tyylillään. Kunhan mainitsette kutsussa pelin hengen. Me saimme aikanaan kutsun häihin ja kutsussa ei ollut sanallakaan siitä, että juomat joutuu maksamaan itse. Oli kiva matkata ravintolaan keskelle metsää ja todeta että kaikilla ei ole edes lompakkoaan mukana. Tilanteesta tuli siis todella kiusallinen kun ihmiset joutuivat lainaamaan toisiltaan.. Ja tämä on se mitä noista häistä muistamme, se siitä kauniista muistosta.

      • teinejäkö olette?!

        Onpa hyvin outoa, että aikuinen ihminen ei tajua ottaa lompakkoa mukaan mennessään häihin - eikö lompakko kuulu jokaisen aikuisen ihmisen vakiovarusteisiin kun lähdetään lähes koko päiväksi juhlimaan häitä, oltiin sitten metsässä tai keskellä kaupunkia. Ja kaiken huipuksi vielä pilataan muiden vieraiden päivä mököttämällä juhlissa, kun lompakko unohtui kotiin. Kyllä on taas uusavuttomuus huipussaan!!!


      • omituinen höpö
        teinejäkö olette?! kirjoitti:

        Onpa hyvin outoa, että aikuinen ihminen ei tajua ottaa lompakkoa mukaan mennessään häihin - eikö lompakko kuulu jokaisen aikuisen ihmisen vakiovarusteisiin kun lähdetään lähes koko päiväksi juhlimaan häitä, oltiin sitten metsässä tai keskellä kaupunkia. Ja kaiken huipuksi vielä pilataan muiden vieraiden päivä mököttämällä juhlissa, kun lompakko unohtui kotiin. Kyllä on taas uusavuttomuus huipussaan!!!

        Miksi kuuluisi? Miksi ottaisin pieneen iltalaukkuun suurta lompakkoa, jos menenmme häihin? Enpä ole missään häissä ennen lompakkoa tarvinut. Kuski tarvitsee lompakon, ei kuskattavat.

        Häissä tarvitaan ehostusvälineet, että pysyy kulissi yllä -ei muuta!


      • Heh-eh
        teinejäkö olette?! kirjoitti:

        Onpa hyvin outoa, että aikuinen ihminen ei tajua ottaa lompakkoa mukaan mennessään häihin - eikö lompakko kuulu jokaisen aikuisen ihmisen vakiovarusteisiin kun lähdetään lähes koko päiväksi juhlimaan häitä, oltiin sitten metsässä tai keskellä kaupunkia. Ja kaiken huipuksi vielä pilataan muiden vieraiden päivä mököttämällä juhlissa, kun lompakko unohtui kotiin. Kyllä on taas uusavuttomuus huipussaan!!!

        Niiden törppöhäiden kutsujako ilmoittautui noin?


      • omituinen....
        omituinen höpö kirjoitti:

        Miksi kuuluisi? Miksi ottaisin pieneen iltalaukkuun suurta lompakkoa, jos menenmme häihin? Enpä ole missään häissä ennen lompakkoa tarvinut. Kuski tarvitsee lompakon, ei kuskattavat.

        Häissä tarvitaan ehostusvälineet, että pysyy kulissi yllä -ei muuta!

        Eikä meillä kukaan mököttänyt. Lainailtiin vaan siskon mieheltä joka kuskasi. Mutta kyllä tässä teinein oli itse kutsuja kun oli päässyt tuollainen "pikku juttu" unohtumaan kutsutekstistä. Kyllä minusta vaan on noloa olla ilmoittamatta jos juomat maksaa, ja sitten raahat toiset metsään.


    • Hyvä systeemi!

      Juu meillä oli juuri noin kanssa. Tosin ei ollut noinkaan isot häät.

      Juontaja häissä sanoi juhla-ateriaa kuuluttaessa, että "myöskin nautitaan lasillinen viiniä ja voi sitä sitten toisenkin saada". Tosin ravintolan hekilökunta unohti sovitun asian ja kierroksia tuli varmaan neljä. Joten kannattaa olla tarkkana. Jossain vaiheessa meinasin sanoa, että hei nyt stoppi tarjoilulle, mutta kun itsellekin taisi tuo viini maistua ja vaimolleki niin annoin sitten mennä... no laskuhan tuli perästä.

      Mutta kyllä ne vieraat käytti ahkerasti baariakin eikä kukaan valittanut.

    • Neiti 22v.

      Osa keskusteluun osallistuneista ei ilmeisesti ole lukenut ja/tai sisäistänyt aloittajan kirjoitusta, jossa mainitaan alkoholiin menevän jo valmiiksi 1600 euroa ja annoksia on varattu 2-3 per vieras, JA jatkoille on varattu reilusti alkoholipitoisia juomia.

      Miten tämä tekee hääparista huonon isäntäparin juhlilleen? Mikäli vieras tahtoo jo ravintolassa alkaa kostuttaa kurkkuaan, ei ole hääparin velvollisuus tarjota, koska vieraille on kerrottu jatkojen juomatarjoiluista. Jos ei sinne asti jaksa odottaa, voi aivan hyvin poistua paikalta. Pari, kolme lasillista riittää aivan hyvin ruokajuomaksi.

      Olen itse ollut lapsena sukulaisten häissä, joissa on vedetty perseet olalle jo ennen kirkkoa tai heti sieltä ulos pääsemisen jälkeen. Ei ollut kaunista katseltavaa ja hääpariakin välillä hävetti muiden käytös.

      Tehkää niin kuin itse näette parhaaksi. Mielestäni teette häistä tällä tavalla miellyttävämmät kaikille vieraille, joiden ei tarvitse pelätä jo syödessä muiden törttöilyjä. :)

      • ei jymmär

        Miksi sitten ei pidä koko häitään siellä jatkoilla...? Varmasti rennompi meno. Vai onko jatkot vaan harvoille valituille?


    • mille1000

      Ehkä pahinta, mitä olen tässä suhteessa kokenut häissä, on se, että kaikki ohjelma, kuten esim. ruokailu, viivästyy alkuperäisestä aikataulusta reippaasti. Kutsuvieraat istuvat kuivin suin tunnin pöydässä odottamassa ruokailun ja "juomailun" alkamista. Tunnelma on jännittynyt ja teennäinen, kun pöytäseuruekin on useinmiten tuntematon.

      Eli alkoholin määrä ei ole se juttu, vaan se, että homma toimii; jos maljat saadaan kohotettua aikataulussa ja ruokailu alkamaan suunnitelmien mukaan, niin tuskinpa kenelläkään on valittamista. Häävieraat osaavat myös ihan itse varautua siihen, että viinaa ei ole ylen määrin tarjolla, ja tästä ei tarvitse kutsussa erikseen mainita - ainakin itse kokisin hyvin outona, että asiasta mainittaisiin erikseen.

    • Bride2011

      Meillä oli häät ravintolassa. Ravintolassa oli alkumaljat, viinit ruoan kanssa tarjoilijoiden kaatamana, likööri tai konjakki kahvin kanssa. Illalla siirryttiin kasin maissa jatkopuolle jossa oli boolia, siideriä, olutta ja napsujakin yllin kyllin. Kukaan ei valittanut ja minusta juomaa oli riittävästi. Ei minun mielestäni ole tarkoitus jottaa väkeä yltiöpäiseen humalaan ennen iltaa. Baari oli tietysti auki ja pahimmat lutrusuut hakivat sieltä muutaman lonkeron päiväsellä, mutta enpä minä olisi häihin lonkeroa asettanut muutenkaan tarjolle keskellä päivää vielä, että plussaahan nuo baaripalvelut vain periaattessa olivat. Ruoan kanssa ei minusta ole myöskään tarkoitus kiskoa pullollista viiniä naamariin per vieras. Riittää kun illlal boolihanat on auki, eikä lopu juomat kesken. Olen ollut häissä, jossa oltiin ravintolassa koko ilta ja kahvilikööreihin loppui alkomahoolitarjoilu. Baari oli kahteen asti yöllä auki ja sieltä sitten haettiin. Toisaalta väki viihtyi omilla autoillaan ja pihalla pussikaljaa juoden. En olisi aivan sellaista omiin häihin toivonut.

    • raitis-Riitta

      Minusta alkoholit kannattaa jättää sinne jatkoille vasta. Jos häissä on lapsia, on ikävää kaikkien kannalta, jos vanhemmat on jo niin kännissä, ettei kukaan huolehdi lapsista. Kutsussa kannattaa mainita, että klo ::: siirrytään jatkoille ja sinne ovat tervetulleita kaikki 18-v täyttäneet halukkaat.

    • Jos olisin nyt järjestämässä häitä, valitsisin jonkin tilan, en ravintolaa. Pitopalveluja kilpailuttamalla, saa parempaa kuin ravintolasta. Alkoholista puheenollen, kuohuviini tietysti alkuun ja buffet pöytä, viinit ,oluet, alkoholitonta unohtamatta. ja kahvin kanssa mahdollisesti, ei välttämättä konjakki tai likööri. Tanssijuomana olisi tietysti booli. Alkoholit hakisin Tallinnasta.

      • L. Virtanen

        Hyvässä ravintolassa ja pitopalvelussa ei nähdäkseni ole mitään eroa sen suhteen, kuinka hyvää ruokaa saa - ravintolan ruoka kun ei muutu yhtäkkiä huonoksi vain siksi, että siellä järjestetään häät. Myöskään buffet ei ole välttämättä yhtään sen parempi kuin pöytiin tarjoilu. Jos ravintola on tasokas, sen henkilökunta hoitaa homman ammattitaidolla, ja vieraat voivat keskittyä olennaiseen, eli pöytäseurueen kanssa seurusteleluun.


      • Sorrettu
        L. Virtanen kirjoitti:

        Hyvässä ravintolassa ja pitopalvelussa ei nähdäkseni ole mitään eroa sen suhteen, kuinka hyvää ruokaa saa - ravintolan ruoka kun ei muutu yhtäkkiä huonoksi vain siksi, että siellä järjestetään häät. Myöskään buffet ei ole välttämättä yhtään sen parempi kuin pöytiin tarjoilu. Jos ravintola on tasokas, sen henkilökunta hoitaa homman ammattitaidolla, ja vieraat voivat keskittyä olennaiseen, eli pöytäseurueen kanssa seurusteleluun.

        Muuten kaikilla pitopalveluilla ei ole anniskeluoikeuksia.


    • tätä mieltä

      Vastaanpa kun oli yläpalkissa tämä eli teette juuri niin kuin olit suunnitellut, minusta oikein hyvä noin että hyvät sapuskat ja siihen kuuluen vain vähän alkoholia, näin kaikki pääsevät nauttimaan eikä absolutisteja ja autolla liikkuvia harmita ja jos jonkun pitäää jo siellä ruualla päästä kiskomaan lärvit niin siihenhän on mahdollisuus olemassa kun vain itse maksaa, se on omaa tyhmyyttään sitten jos on maksuvälineet jättänyt pois eikä ollenkaan teidän ongelma.

      Jatkoilla on sitten kaikilla mahdollisuus juoda vielä teidän piikkiin niin en näe mitään ongelmaa tässä, hienot häät tulee olemaan ja vaikken itse lasiin syljekään niin mukavin juuri suunnittelemallasi tavalla minusta olisi vieraanakin, jos jo siellä ruokapaikassa olisi piikki auki niin ei sitä hirveästi edes kehtaisi käyttää kun tietäisi että tulee hääparille kustantamaan paljon ylimääräistä.

    • en osallistuisi

      Köyhien ei kannattaisi järjestää ollenkaan häitä!

    • 5tähteätehnyt

      Panosta ruokaan, jos on rahaa niin kolmanteen lasiin.

      • 5tähteä tehnyt

        Lähtökohta on yleensä että häissä tarjoillaan kaikki, mutta jos ei ole varaa niin on kohteliasta kertoa vieraille tarkka suunnitelma. Vähemmän töitä bestmaneille ja muille kun kaikki tietää missä mennään ja kaikki voivat rentoutua.


    • vinkkaus

      Neuvottele alennushinnat juhlaväelle ja ilmoita juhlaväelle, että juomat kustannetaan itse alennettuin hinnoin

    • urts

      No laihialla ainakin sulhanen ei suostunut menemään hääyönä morsiamen kanssa samaan sänkyyn koska epäili kaiken menevän tuolloin omasta pussista.

    • Vähempikin riittää

      No eiköhän tuo ole ihan kohtuullista, vielä kun jatkojuomat on kuitenkin juhlakalujen puolesta.
      Ja muutenkin, olis tuolta porukalta yks kymppitonni lisää hääbudjettiä(vähintään) jos baariin olis avoin piikki.
      Suomalainen on kuitenkin niin idiootti, et aina pitää tenutella niin että oksennus lentää, kun on ilmaista viinaa tarjolla.
      Mutta tosiaan, ihan ok tuo suunnitelmanne:) Ja kun teidänhän takianne kuitenkin väki kokoontuu juhlimaan, eikä ilmaisen viinan takia.
      Onnea avioon:)

    • En varppina jäis

      Itse en kyllä jäis semmosiin häihin jos joutus ostamaan viinat :) Kirkkoon tulisin myöhässä, kävisin äklkiä syömässä ja kotiin :)

    • bhbghggjgjgh

      Minusta on hyvä järjestely :) Viinaläträäminenkin pysyy hillitympänä.

    • PPProle

      Alkuperäinen kysymys on melko prole. Kannattaako ylipäänsä järjestää liian suuret häät?

      • Sorrettu

        PPProle proleista en tiedä, mutta kaikki ovat provoja


    • Hkhkhtkvky

      Me pidettiin viime kesänä myös ravintolahäät. Juomapuolella tarjottiin alkumaljat, 2 kaatoa viiniä, kahvin kanssa avecit ja illaksi oltiin varattu n. 3 kaatoa boolia per vieras. Lisäksi tarjolla oli toki tavalliset alkoholittomat juomat (vesi, maito, mehu, kotikalja, limsa). Kutsussa ei tiedotettu tarjoilun "rajallisuudesta" erikseen, mutta vieraat olivat tähän osanneet varautua, koska jatkopaikaksi ilmoitettiin ravintola. Aktiivisesti kävivät niin boolimaljalla että tilaamassa tiskiltä juotavaa, kukaan ei pahastunut tästä käytännöstä ja boolia riitti loppuiltaan saakka. Eikä vieraista kukaan örveltänyt itseään peräänkatsottavaan kuntoon, mikä olisi ollut varsin todennäköistä ns. ilmaisen viinan bileissä ;)

    • Etiketti juhlissa

      Hei.

      Olen nähnyt tällaiset häät 80-luvulla. Se oli kammottavaa. Häissä tarjotaan se, mitä tarjotaan. Jos ravintola on varattu teidän häitänne varten, niin voit ilmoittaa ravintolan henkilökunnalle, että häätarjoilun aikana ei myydä alkoholijuomia baarista hääväelle. Eli baari on "suljettu".Vai onko se baari koko juhlanne ajan avoinna yleisesti kaikille asiakkaille? Lisäksi voitte ilmoittaa juhlaväelle, että ravintolasta siirrytään jatkoille, jossa on myös alkoholijuomatarjoilua. (Ottakaa huomioon, että monet vieraista saapuvat paikalle omalla autolla). Te voitte järjestää vain sellaiset häät, joihin teillä on varaa. Vieraat tulevat teidän hääjuhlaanne, joka on järjestetty teidän tavallanne. Mielestäni on todella omituista, jos yksityistilaisuudessa käydään välillä ostamassa juomia omalla rahalla. Ei taida kuulua juhlien etikettiin. Toivotan onnea hääparille!

    • Syyslaulu

      Suunnitelmanne tuntuu järkevältä. Kenenkään ei pitäisi pahoittaa mieltään..
      Ilmeisesti häät on jo olleet. Onnea uudelle parille!!!

    • timotej

      Kyllähän tilaisuuden tarjoilut kuuluu kutsujan hoitaa. Varaa koko ravintola yksityistilaisuutta varten. Samalla baari kiinni, näin muuta tarjoilua ei ole edes tarjollakaan. Alkoholitarjoiluksi mielestäni riittää alkumalja ja sitten booli jatkoilla. Ruokajuomaksi vain normaalit maito, vesi, kotikalja jne.

    • ei viinaksia

      Sikke1
      Eipä tulis mieleenkään juottaa viinia hääjuhlaväelle.
      Pommakki käy hyvin kohotusmaljana.

      • Lapsen asialla

        Ei nyt liity alkuperäiseen juttuun, mutta mietin tuota suomalaista juomakulttuuria. Kun nyt luin näitä kommentteja, että jo kirkon edessä avataan eka pullo. Jotenkin surullista tämä viinan himo. En itsekään todellakaan sylje lasiin, mutta häät ovat mielestäni sellainen juhla, jossa ei tule känniörveltää. Kun niitä lapsiakin on usein paikalla ja se on mielestäni se pahin asia: raukat joutuvat katsomaan ja pelkäämään aikuisia, jotka käyttäytyvät heidän silmissään omituisesti ja pelottavasti vaikka olisivat kuinka hilpeitä. Eikö ole mahdollista juoda sivistyneesti ainakin iltaan asti? Ja aina joku selvä aikuinen, jonka vastuulla lapset ovat. Ei kai ole liikaa vaadittu?


      • missä kunnioitus
        Lapsen asialla kirjoitti:

        Ei nyt liity alkuperäiseen juttuun, mutta mietin tuota suomalaista juomakulttuuria. Kun nyt luin näitä kommentteja, että jo kirkon edessä avataan eka pullo. Jotenkin surullista tämä viinan himo. En itsekään todellakaan sylje lasiin, mutta häät ovat mielestäni sellainen juhla, jossa ei tule känniörveltää. Kun niitä lapsiakin on usein paikalla ja se on mielestäni se pahin asia: raukat joutuvat katsomaan ja pelkäämään aikuisia, jotka käyttäytyvät heidän silmissään omituisesti ja pelottavasti vaikka olisivat kuinka hilpeitä. Eikö ole mahdollista juoda sivistyneesti ainakin iltaan asti? Ja aina joku selvä aikuinen, jonka vastuulla lapset ovat. Ei kai ole liikaa vaadittu?

        En kyllä itse ole ollut yksissäkään häissä missä ollaan täydessä kännissä jo alkuillasta. On sitten häävieraiden oma häpeä, jos ne kakarat jätetään juhlapaikalle vielä ilta yhdeksän jälkeen. Sitten sitä saa mitä tilaa.

        Lapset voisi muutenkin laittaa hoitoon pilaamasta toisten häitä. Hyvä esimerkki työkaverista, joka oli kutsussa nimenomaan esittänyt toiveen, että lapset jätettäisiin pois tilaisuudesta. Silti paikalle oli tuotu ihan pieniäkin lapsia kirkumaan kirkkoon. Kaveri sanoi että tunnelma meni täysin kun kirkossa kuuunteli sitä kiljuntaa ja vanhempien hyssyttelyä. Kyllä nuo lapsiperheelliset vaan voi olla itsekkäitä. "Mutku mä haluun häihin".


      • Hyvä Systeemi
        missä kunnioitus kirjoitti:

        En kyllä itse ole ollut yksissäkään häissä missä ollaan täydessä kännissä jo alkuillasta. On sitten häävieraiden oma häpeä, jos ne kakarat jätetään juhlapaikalle vielä ilta yhdeksän jälkeen. Sitten sitä saa mitä tilaa.

        Lapset voisi muutenkin laittaa hoitoon pilaamasta toisten häitä. Hyvä esimerkki työkaverista, joka oli kutsussa nimenomaan esittänyt toiveen, että lapset jätettäisiin pois tilaisuudesta. Silti paikalle oli tuotu ihan pieniäkin lapsia kirkumaan kirkkoon. Kaveri sanoi että tunnelma meni täysin kun kirkossa kuuunteli sitä kiljuntaa ja vanhempien hyssyttelyä. Kyllä nuo lapsiperheelliset vaan voi olla itsekkäitä. "Mutku mä haluun häihin".

        Kyllä häät on sukutapahtuma ja sinne kuuluu myös lasten kiljunta. Ikäväähän se on kun on häiriökäyttäytyviä lapsia niinkuin meidän häissä lähti laitteiden johdot seinästä ja oli kovaa yskimistä kesken biisien ynnä juoksentelua ja huomiohakuisuutta. mutta vauvat eivät niitä häiriölapsia ole.

        En minäkään silloin pitänyt lapsista juurikaan mutta nyt on varmaa, kun itsellä on lapsi, että tommosiin häihin en ottaisi lasta mukaan - mutta en menisi itsekään.


      • Klonkku
        Hyvä Systeemi kirjoitti:

        Kyllä häät on sukutapahtuma ja sinne kuuluu myös lasten kiljunta. Ikäväähän se on kun on häiriökäyttäytyviä lapsia niinkuin meidän häissä lähti laitteiden johdot seinästä ja oli kovaa yskimistä kesken biisien ynnä juoksentelua ja huomiohakuisuutta. mutta vauvat eivät niitä häiriölapsia ole.

        En minäkään silloin pitänyt lapsista juurikaan mutta nyt on varmaa, kun itsellä on lapsi, että tommosiin häihin en ottaisi lasta mukaan - mutta en menisi itsekään.

        Se lasten kiljunta kuuluu juhliin, jos hääpari niin haluaa. Kyllä häät mielestäni on ihan ensimmäisenä sen hääparin juhlat kuin kaikki lapset kattavat sukujuhlat.

        Et voi väittää että on kohteliasta dissata kutsun toive vaan koska haluaa koko perheen häihin. Se vaan on todella itsekästä ja osoittaa huonoa käytöstä.

        Oman siskoni häät oli vuosia sitten, ennen kuin hänellä oli jälkikasvua. Tästä huolimatta kykenee ymmärtämään vielä sen, että kaikki ei halua lasten kiljuntaa juhliinsa. Onneksi on vielä äitejä, joiden päätä ei tissivesi ole ihan kokonaan pehmentänyt, vaan osaavat vielä samaistua muihinkin ihmisiin.

        Ja jos ne lapset kutsutaankin häihin, tarviiko niiden kanssa ängetä kirkkoon. Tai voisiko joku vanhempi edes joskus toimia niin, että jos lapsi alkaa siellä kirkossa rääkymään, niin menee sen kanssa sitten ulos. Välillä tuntuu että kaikki lapselliset on todella moukkia, eikä huomioi enää muita ollenkaan. Oma napa, oma perhe. Minä ja me.


      • Lapsen asialla
        missä kunnioitus kirjoitti:

        En kyllä itse ole ollut yksissäkään häissä missä ollaan täydessä kännissä jo alkuillasta. On sitten häävieraiden oma häpeä, jos ne kakarat jätetään juhlapaikalle vielä ilta yhdeksän jälkeen. Sitten sitä saa mitä tilaa.

        Lapset voisi muutenkin laittaa hoitoon pilaamasta toisten häitä. Hyvä esimerkki työkaverista, joka oli kutsussa nimenomaan esittänyt toiveen, että lapset jätettäisiin pois tilaisuudesta. Silti paikalle oli tuotu ihan pieniäkin lapsia kirkumaan kirkkoon. Kaveri sanoi että tunnelma meni täysin kun kirkossa kuuunteli sitä kiljuntaa ja vanhempien hyssyttelyä. Kyllä nuo lapsiperheelliset vaan voi olla itsekkäitä. "Mutku mä haluun häihin".

        No en minäkään ole ollut yksissäkään häissä, missä ollaan täydessä kännissä jo alkuillasta. Tosin näitä juttuja lukiessa saa sen kuvan, että monissa häissä örvelletään. Se, missä ne "kakarat" jätetään juhlapaikalle yhdeksän jälkeen ei ole vieraiden oma häpeä vaan lapsen tuska. Kuka saa mitä tilaa? Ei ainakaan se "kakara" joka pyörii siellä helmoissa ja ihmettelee humalaisia.

        Olen tosin ollut monissa häissä, missä on ollut mukana paljonkin lapsia, eikä niistä kukaan ole häitä pilannut. Yksissä hääjuhlissa oli esim. puuhanurkkaus ja palkattu lastenvahti, hyvin toimi. Ja joissakin ei ole ollut, silti lapset ovat olleet ihan nätisti. On lapsia ja lapsia. Kirkkoon ei tarvitse tuoda pieniä lapsia, se on lapselle tylsää ja aikuiselle stressaavaa. Esim. siskoni häissä ja mummoni hautajaisissa (jotka olivat samana kesänä) mieheni oli 9 kk vanhan vauvamme kanssa ulkopuolella odottelemassa. Jos kyseessä olisi ollut hänen sukulaisensa, olisin minä odottanut ulkopuolella. Ei se ole niin vaikeaa.


    • ihanvaan

      Jos kutsussa kerrotaan että alkoholi omakustanteisesti niin on ok. Itsellä kävi kerran niin että asiasta ei ollut mainittu, enkä tiennyt että kyseessä on anniskeluoikeudellinen paikka, joten ei ollut rahaa mukana. Siitä jäi vähän paha mieli.

    • Outooooo

      Itse tykkään nykyisin juoda mutta olen ollut kyllä monissa ihan alkoholittomissakin häissä. En tajua tätä asennetta, että häihin mennään ryyppäämään ja kaksi lasia viiniä ruuan kanssa ei riitä. Ja vielä jos tosiaan sitä juomaa saa ostaa niin mikä on ongelma!?

      Itse en kyllä varmaan edes kehtaisi vetää kännejä kenenkään häissä. Lähimmäksi tulin omissa häissäni.

      Hävettää, että Suomessa alkoholi on se todellinen juhlakalu näissä suurissa tapahtumissa.

    • WAT + TER

      Uskovana mitä häissä oleminen alkoholi/viini tarkoittaa, Häiden ensiksikin olisi oltavat ei sillä lailla mitä voisi olla olemassa/olematta uusi ilme siis häihin eikä näitä suuria pieniä avuttomia herkkiä .... (no ne kaikki sanaset) ..... Pankaa Helvetissä pois kaikki myrkyttävä aines, se on kielellä ja suunnitelmissaan ... lyhyesti esimerkki Jeesukselta, se pieni vedenpirahdus elämänne ylläpitäjäksi, Jeesus on Elävä Vesi,,,,,,,,,,,,,,,,, Jeesus häihin, jos ei juotavaa löydy, olen kokeillut kaikkea ja hyvä Jumala etten kaikkea, se vähäkin oli annos tuhoutumiseksi, kaiken tuhoutumiseksi, siis on tää ohjelmaa, vesilasillinen mukavaa ja vesipistoolit ja katsokaa sopivasti silmäillä, olisiko muuta ,,,,, Jeesus olemmeko unohdetut, Terveisin,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Jeesus pitoihin ja niin voi olla selvillä mitä Juotavaksi HÄIHIN HÄIHIN HÄIHIN HÄIHIN HÄIHIN HÄIHIN HÄIHIN HÄIHIN HÄIHIN HÄIHIN HÄIHIN

      • Itsetyydytys

        Ei myrkkymaljoja, vesi se puuttui kannettavaksi ja viini valmisteltavaksi, se Jeesus on Herra sanoi järjestäkää


      • ei jakeluun:-(

        Olikos tuossa jotain ajatusta vai vain sanoja peräkanaa?


    • Mullehhan häät järjestetään, Toivon Häävaatteita ainakin. Maallisissa Jeesus saatoi kässitellä Äitinsä pyynnöstä ....

      • UKKO JO HUMALASSA, NÄIN


    • tyttö22v.

      Hahahahaha, vastaajista suurin osa vaikuttaa olevan rapajuoppoja! Kyllä se on niin että se alkumalja ja kaksi kaatoa ruoan kera ovat hääjuhliin aivan riittävästi alkoholia per vieras. Ne ovat häät, ei mikään yökerho! Toisten häihin EI mennä juomaan itseään pöydän alle! Voi v*ttu mitä porukkaa sullekin (Ap) on täällä vastaillu, siis ei minkäänlaisia käytöstapoja aikuisilla ihmisillä! Nykyajan Suomessako se viina on tärkein asia merkkipäiviä juhliessa? Kyllä etoo.

      • Hienoa, että näin nuori ajattelee näin. Kyllä nuorisossa on voimaa!!


      • that's it

        Itselleni riittää hyvin tuo kaksi kaatoa, mutta silti kaikki kitsastelu syömisessä ja juomisessa on vaan mautonta. Miksi järjestää häät paikassa jossa ei ole vara niitä järjestää.


    • jotain positiivista

      Hienoa, että olette järjestämässä ravintolahäitä. Baarimikkoko vihkii teidät?
      Vielä jotkut moukat järjestävät kirkkohäitä, joihin en ole osallistunut kolmeenkymmeneen vuoteen.

    • in vino veritas

      Kannattaa selvittää, miten vanhoillislestadiolaisen lahkon häät sujuvat. Niissähän ei alkoholeja saa edes tuulilasinpyyhkijän pissapoikaan.

      • Sorrettu

        To: in vino veritas
        näinhän se menee, in vino veritas. Muuten ehdottomasti hauskin kannanotto


    • Tarjoilua harkiten..

      Itse olen ollut häissä, jossa täytyi itse maksaa juomansa baarista, mutta jatkoilla oli kyllä sitten jo juomatarjoilua yllin kyllin :) Itse kyllä panostaisin tuohon ruokatarjoiluun ja kutsuun maininta tuosta alkoholitarjoilun "rajoituksesta".

    • onnikaikkille

      Me vietimme tyttären häät vuosi sitten ravintolassa häämalja tarjottiin vaan vieraille,jonka ilmoittivat bestman ja kaaso kun kaikki oli paikalla,skoolattiin siinä ruokailun alussa ja sitten todella oli satsattu siihen ruoka puoleen .Ravintola oli yksityistilaisuutena ruokailun ja kahvi ja ohjelman ajan n.4tuntia ja sitten lapset piti viedä pois noin 22 ne antavat olla ravintolasta riippuen.Mutta senhän jokainen järjestää perhe itse.Sitten jatkettiin hauskan pitoa kaaso ja bestmani kantoi lahjat autoihin ettei olu houkutuksia ja tarvitse niitä vahata.Olen ihan samaa mieltä kanssasi että häät on nykypäivänä niin kalliita jos viellä tarjaisi viinat niin saattas mennä joltain överiksi.Hyvää häitten järjestelyä teille ja onnea etukäteen.Tyttäreni on onnellinen miehensä kanssa toukok.syntyneestä pojasta samoin tämä mummo.

    • anoppi ja muori

      Ihan oman poikani häissä oli näin. Ei päässeet vanhemmat toivomaan eikä vaikuttamaan, eikä maksamaankaan.

      Homma oli ihan hyvä. Ne jotka halusi driksuja enemmän maksoi, meni ihan huomaamattoman kivasti ravintolan toimesta. Ja ruoka oli hyvä ja heidän tarjoamat juomat ihan sopiva määrä monellekin vieraalle.

      Ei mielestäni naimisiin menevän parin tarvitse kustantaa kaikkien lörppöhuulien kännäystä.
      Nämäkin häät oli ihan kuin he halusi, ei kaikkia perinteitä, vieraat keitä he halusi ja ohjelma sitä mitä he halusi.
      Jos nyt kauhistuttaa jotain vierasta tarjoamisten maksaminen, ei kun piilottamaan
      narikkaan, autoon tai pensaaseen vinkkupullo.
      Ihmiset haluaa viettää omanlaisensa häät ja porukat sopeutukoon.

      • anoppi ja muori

        Ja joo, asia mainittiin jo kutsussa.

        Kun noita lörppöhuulia löytyy yleensä joka suvusta.


    • sigtuna1

      Aivan hyvä, koska tarjoatte jo tervetuliaismaljan ja kaksi lasia viiniä ruoankanssa on aivan riittävä. Olin oman tyttäreni häissä Ruotsissa ja kutsuvieraita oli 150, häät pidettiin tosi kauniissa ja hyvässä ravintolassa, siellä myös oli maljat plus pari lasia viiniä ruoan kanssa, loput ostivat vieraat itse.

    • pulloittain

      Jotenkin vaivaavaa kun lasketaan "2-kaatoa". Voisitteko kysyä ravaintolalta tarjousta 80 pulloa x 20 = 1600. Ja varaventtiilinä 20 pulloa, jos alkaa maistua. Niin kaikille riittäisi juomaa ruokailun ajaksi. Jos jää jäljelle, loput pullot voi siirtää sivu pöydälle, janoisimmille.

      Kokemus eräästä hassusta vieraasta: kaatakaa mulle viiniä, en sitä juo mutta avekkini saa sitten 4 kaatoa.

      Yllättävä kokemus häätarjoilusta: pöytään oli katettu puna- ja valkoviinilasit, mutta vieraiden olisi itse pitänyt tilata viinit ja kaivaa kuvetta. Istuimme sitten tyhjien viinilasien ääressä ja haimme noutopöydästä vettä/kotikaljaa. Miehet tilasivat pari olutta omaan piikkiin.

    • oeoeoe13

      Mun mielestä alkoholiaei tarvitse tarjota ollenkaan. Vieraat maksaa itse siitä myrkystä, jos haluavat juoda ja entävät ulos jos eivät OSAA sitä juda kohtuullisesti.

    • Ne on sinun juhlat ja panostat ruokaan, jos niin hyvältä tuntuu. Moni juo viiniä, ja monelle riittää yksi kaato ruuan kanssa. Kaikki eivät juo viiniä.

      Minä juon. En juo sitä humaltuakseni. Nyt häitä ei ole enää ollut vähään aikaan, mutta viimeksi kun ol,i pöydässä oli viinipulloja. Aika moni ei ottanut lainkaan eli käytännössä olisin saanut yksin juoda koko pullon. Jos arveluttaa pari kaatoa, niin aina voi koittaa sopia että ravintola kaatamisen sijaan laittaisi pöytään tietyn määrän viinipulloja ja ehkä tietyn määrän lisää, jos edes tarvii. Mun kokemuksen mukaan kun pöydässä ei kovin montaa viininjuojaa ole.

      Pari kaatoa kaikille tarkoittaa että monta kaatoa jää käyttämättä. Ehkä niitä voidaan antaa ylimääräisiä kaatoja käyttäville. Ainakin minulle riittäisi kaksi kaaatoa ja vesi lopun edestä. Enkä arvostele häitä niissä ollessani. Neon hääparin juhla ja tarkoitus olla hääparin unelma. Ei mun, kun oon vieraana.

    • 9+18

      Pitänee ottaa varoiksi mukaan omat diapamit ja taskumattiin konjakit että pystyy häissä koko päivän olemaan.

    • Tättä

      Mua edelleenkin hämää nuo jatkot? Onko kuitenkin tarkoitettu siis kaikille halukkaille häävieraille?

      • onnistuu

        Myöhemmässä kommentissaan Sikke1 kirjoitti, että jatkot on tarkoitettu kaikille halukkaille.


    • Ei hyvä

      Hienoa!!!

      Sitten kun vielä raahatte ne vieraat jumalan selän taa, keskelle metsää, on häänne täydelliset fiaskot. Sori, mutta kokenut on.

    • Duulia

      Ideanne hääjuhlista on ihan toimiva, jos:

      -ilmoitatte myös kutsussa, että ruokailun yhteydessä tarjoamme kaksi kaatoa viiniä
      -ette itse ole taipuvaisia nauttimaan liiasta alkoholista tai jos jatkoille pääse kaikki halukkaat, eikä vain rajattu sisäpiiri

      Henkilökohtaisesti ravintolassa järjestetyt hääjuhlat ovat aina olleet jotenkin jäykemmät, mutta eipä siinä, jos sellaiset haluattekin. Onhan häät sinänsä arvokas tilaisuus.

    • Sikke1

      Oho, onpas vastauksia..

      Selvennykseksi. Ravintola on meille tietysti yksityiskäyttöön ja se suljetaan lähdettyämme jatkoille. Haluaisin päivän olevan suht. Rauhallinen sillä juhlassa on mukana myös lapsia. Eihän kenekään ole pakko ostaa baarista mitään voi juoda sitten jatkoilla. Jatkopaikka on ravintolan läheisyydessä 250m2 hulppea huvila (ei mikään törkypaikka) Ja siellä on itsepalvelu periaatteella drinkki baari.

      Kuten jo aijemmin sanoin ruoka on mielestäni tärkein siksi haluamme tasokkaan ravintolan mieluummin kuin seurojen talon.

      Joku kysyi viineistä. Eli 2 eri punaviiniä ja samoin 2 valkoviiniä. Ravintolasta osaavat varmaan neuvoa mikä sopii alkuruokaan mikä pääruokaan.

      Päätettiin vielä tarjota ne avecit, jotenkin se tuntuu juhlavalta. Ja on ilmeisesti myös etiketin mukaista. (Onhan tässä aikaa vielä säästää, ja todellakin säästetään kun itse maksetaan eikä lainoja oteta niinkuin joku ehdotti) Eli ennen jatkoille siirtymistä aikaa on ostaa ehkä 1 tai 2 juomaa se toivottavasti ei pilaa kenekään juhlia.

      Vieramäärästä vielä kommentoin, meillä on erittäin suuri ja läheinen suku joten nämä ovat jo ns. Pienet häät meille.
      Kiitos ihanista ja asiallisista vastauksista!

      • Sikke1

        Jatkoa. Kaikilla vierailla on majoitus mahdollisuus samassa paikassa eli ravintolan ja jatkopaikan läheisyydessä. Ja me kustannamme majoituksen perheillemme sekä kaasoille ja bestmaneille. Sekä kahdelle ulkomailta asti tulleelle vieraalle, heidän matkakustannukset ovat niin suuret että on mielestäni kohteliasta järjestää majoitus.

        Luin tarkemmin noita viestejä, pakko on kyllä sanoa että tuli ihan paha mieli lukiessa. En arvannut että alkoholi on noin tärkeää häävieraille, joku jopa jättäisi tulematta häihin. :(

        Minä kun yritän tässä miettiä vieraiden viihtyvyyttä viimeisen päälle. Edullinen majoitus kävelymatkan päässä, laadukas hääruoka, alkoholia sopivasti ei edes mautonta boolia vaan drinkkejä oman maun mukaan, yöpalaa, ei häälahjoja (emme toivo mitää) kasvisruokavalio, keliaatikot ja laktoosittomat otettu huomioon. Oivoi pieleen menee aina jonkun mielestä :(


      • onnistuu
        Sikke1 kirjoitti:

        Jatkoa. Kaikilla vierailla on majoitus mahdollisuus samassa paikassa eli ravintolan ja jatkopaikan läheisyydessä. Ja me kustannamme majoituksen perheillemme sekä kaasoille ja bestmaneille. Sekä kahdelle ulkomailta asti tulleelle vieraalle, heidän matkakustannukset ovat niin suuret että on mielestäni kohteliasta järjestää majoitus.

        Luin tarkemmin noita viestejä, pakko on kyllä sanoa että tuli ihan paha mieli lukiessa. En arvannut että alkoholi on noin tärkeää häävieraille, joku jopa jättäisi tulematta häihin. :(

        Minä kun yritän tässä miettiä vieraiden viihtyvyyttä viimeisen päälle. Edullinen majoitus kävelymatkan päässä, laadukas hääruoka, alkoholia sopivasti ei edes mautonta boolia vaan drinkkejä oman maun mukaan, yöpalaa, ei häälahjoja (emme toivo mitää) kasvisruokavalio, keliaatikot ja laktoosittomat otettu huomioon. Oivoi pieleen menee aina jonkun mielestä :(

        Sikke älä murehdi, olen ihan varma että teidän häät ovat ihanat ja onnistuneet. Ja niin kuin jo aikaisemmin kirjoitin, tuollaisiin häihin minäkin haluaisin tulla vieraaksi.

        Onhan se selvä, että kun tänne kirjoittaa, tulee myös negatiivistakin palautetta, se on vain kestettävä. Sait kuitenkin hyviäkin kommentteja, ja sehän on pääasia. Esim. tuo avec juoman tarjoaminen ravintolassa oli mielestäni ihan hyvä vinkki. Ei varmaan kaikki halua, mutta muutama sitten kuitenkin ottaa, niin onhan se kiva että se on siinä kakun ja kahvin kyljessä.

        En ole itse ollut yksissäkään häissä, joissa alkoholilla olisi ollut pääosa. Ei omissanikaan. Toki sitä juotiin, mutta viinin/oluen muodossa ruokailessa. Illalla kun ns. rento osuus alkoi, meillä oli lisää viiniä, olutta, siideriä, lonkeroa ja muutama väkevä (konjakkia oli jo kakun kanssa) snapsityylinen juoma. Porukka oli hyväntuulista, muutama vähän hiprakassakin, mutta ei mitään kännäämistä. Sellainen on mielestäni häissä tooosi junttia.

        Hauskaa hääjuhlaa!


      • oma kokemus

        Tasokasta ruokaa saa myös tilaamalla sinne seuraintalolle :) Ravintolaympäristö sori nyt vaan on aina kankea, ja saa vieraatkin käyttäytymään niin.


      • Sissi-Sess

        Mahtuuko 100 vierasta todella ravintolasaliin? Vai onko vieraat jaettu eri tiloihin? MInusta teidän juhlapäivä vaikuttaa muuten oikein mukavalta ja ajatellulta, mutta tuota paikkaa edelleen ihmettelen.

        Olimme aikanaan mieheni veljen häissä ravintolassa, johon vieraat oli jaettu eri tiloihin. Ei toiminut yhtään. Ohjelmahan ei näkynyt aulassa istuville ja monet oli ihan pihalla mitä tapahtuu. Tuo väkimäärä ravintolaan sovitettuna kuulostaa vaan niin samankaltaiselta katastrofilta mitä saimme itse todistaa.

        Noissa kylän taloilla on se etu, että niissä on monesti korotettu lava, ja kaikki ohjelma näkyy sitten koko juhlakansalle, eikä tapahtumia tarvitse seurata jälkikäteen videolta kun ei nähnyt toiseen saliin.

        Jos vaan voitte, miettikää vielä paikkaa.


      • Sikke1
        Sissi-Sess kirjoitti:

        Mahtuuko 100 vierasta todella ravintolasaliin? Vai onko vieraat jaettu eri tiloihin? MInusta teidän juhlapäivä vaikuttaa muuten oikein mukavalta ja ajatellulta, mutta tuota paikkaa edelleen ihmettelen.

        Olimme aikanaan mieheni veljen häissä ravintolassa, johon vieraat oli jaettu eri tiloihin. Ei toiminut yhtään. Ohjelmahan ei näkynyt aulassa istuville ja monet oli ihan pihalla mitä tapahtuu. Tuo väkimäärä ravintolaan sovitettuna kuulostaa vaan niin samankaltaiselta katastrofilta mitä saimme itse todistaa.

        Noissa kylän taloilla on se etu, että niissä on monesti korotettu lava, ja kaikki ohjelma näkyy sitten koko juhlakansalle, eikä tapahtumia tarvitse seurata jälkikäteen videolta kun ei nähnyt toiseen saliin.

        Jos vaan voitte, miettikää vielä paikkaa.

        Olisi ehkä pitänyt mainita jo alussa että kyseinen paikka on ns. "hääkohde" eli samaan pakettiin saa ne majoitukset ja jatkot ja jopa seuraavan aamun hääbrunssin.

        Puitteet on juurikin se mihin ihastuttiin paikka on todella tasokas ja kaunis sisältä ja ulkoa. Ravintola on sisustettu todella nätiksi eli pyöreät pöydät, tuolihuput, kukat, kangasservetit jne. Lisäksi ravintolasta on upea järvinäkymä eli siis myös jatkohuvila on järven rannalla. Ja jatkoille on siis ilmanmuuta kutsuttu kaikki. Vaikka hääporukka on iso niin jokainen vieraista on sellainen jonka todella haluamme mukaan juhlaan. Tiestysti vanhemmat ja lapset karsiutuvat tuosta pois.

        Niin ja kaikki ovat samassa tilassa, se on minusta tärkeä juttu.


    • Sissi-Sess

      Vaikuttaa todella hyvältä :)

    • Anonyymi

      Vähä myöhäs mut, just sopivasti alkoholii

    • Anonyymi

      Moikka häiden järjestäjät,
      Toimin Turussa cocktail- ja viinitarjoilijana. Nyt kaudelle 2023-2024 aloitan Hääcocktailpalvelun. Tällainen näkemys tuli mieleen kun luin Siken viestin..
      Ruoan ja juomien välillä ei tarvitse tehdä kompromissia.
      Jos hääporukka haluaa syödä yhdessä ja ottaa alkujuomat ravintolassa parin viinikaadon kera, niin se kuulostaa oikein sopivalta.
      Tapauksessa, jossa jatkopaikka on hankittu ja sinne juomat, niin tilanne on vieläkin parempi.
      Jatkot eivät kuitenkaan tarvitsisi olla juomatarjoilun puolesta täysin erilaista kuin aiemmin ravintolassakaan. Ammattilaiset tekivät ruoan, joten miksei ammattilainen tekisi juomat jatkoilla, vaikka ei oltaisikaan ravintolassa?
      Hääcocktailpalveluni tavoitteena olisi tarjota cocktaileja ja mocktaileja koko häitä viettävälle seurueelle. Sellaisia ravintolatason juomia, tarjoiltuna oikeista laseista ammattimaisesti, kuten siellä missä ne etkojen viinitkin kaadettiin.
      Jatkot voisivat olla missävain paikassa missä niitä halutaan viettää ja sinne tarvitaan tilaisuuden koosta riippuen 1 tai 2 baariammattilaista tekemään cocktaileja ja mocktaileja.
      Tällätavoin, hankituille jatkojuomille saadaan maksimaalinen lisäarvon, kun ne pääsevät ammattilaisen kautta tarjolle. Annoskootkin pysyvät sopivana kuten oikeissa cocktaileissa.
      Näin ruokien ja juomien laatu saadaan tasapainoon illan ajaksi, myös jatkoille!
      Mun freelancer-profiili löytyy osoitteesta https://www.tyontekijoita.fi/profiili/1689-alkoholijuomien-valmistaja-janne-goman

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe