Onko kenelläkään käytännön/järjen vinkkejä siihen, miten toimia kun edellytykset ovat otsikonmukaiset. Toisella on rahaa toisella ei. Eli toisella isot tulot ja sen mukainen käsiraha asunnon ostamiseen (pääkaupunkiseutu) ja toisella normaalipalkka, jolla ei pk-seudulta asuntoja osteta. Säännölliset tulot kummallakin ja vakityöt.
Olemme ottamassa kumpainenkin maksukyvyn mukaiset lainat.
Mutta miten lainanlyhennykset jne, onko olemassa viisamman neuvoa tai käytännön vinkkejä ? Jos otamme kumpainenkin oman lainamme, voiko toinen meistä lyhentää pelkästään lainaa ja toinen muita kuluja (vastikkeet ja muut juoksevat kulut). Ja jos toinen lyhentää pelkkää lainaa (vaikka molempien nimissä lainaa onkin) onko tällä jotakin merkitystä esim. mahdolliseen erotilanteeseen. Jos toisen pussista mennyt lainat ja toisen pussista muut kulut? Ja edelleen painotan, että lainat molempien nimissä mutta josko toinen niitä vain käytännössä lyhentäisi. Omistanko edelleen oman osuuteni vaikka omasta tilipussista en ole lainaa lyhennellyt vaan hoitanut muut kulut.
Ehkä joku ymmärsi kysymyksestä jotain, toivoisin saavani viisaamman neuvoja tilanteeseen kun asunto on ostettava tuloero hankaloittaa tilannetta.
ASUNNON osto kun pariskunnan tuloerot suuret
43
4144
Vastaukset
- 20220
Tää samma kysymys nousee kertta toisensa jälkkeen palstalle.
Tähän saa varmasti hyviä vastauksia.
- pistäkää poikki.
- köyhempi löisii.
- saattanan proletaari.
- Laskekaa pääomantuottoa.
- Ostakaa omat.
- ei tuosta too mitään.- ......
Joskus löisii se rikkaampikin. Maksattaa toisella juoksevat kulut ja lyhentää itse vaan lainaa.
- 5+9
Et kertonut, oletteko avo- vai avioliitossa. Näppituntumalta sanoisin, että molempien kannattaa lyhentää omia lainojaan ja maksaa muut juoksevat menot jotenkin tasaillen.Kuinka te omistatte sen asunnon? Onko vähemmän ansaitsevalla pienempi osuus siitä asunnosta? Vai 50/50?
- Tasa-arvo!
1)
Jaetaan laina ja osuudet nettotulojen suhteessa ja tehdään asiasta avioehto
2)
Jaetaan laina ja osuudeta nettotulojen suhteessa eikä tehdä avioehtoa, missä tapauksessa (miltei aina) nainen voittaa avioeron yhteydessä törkeästi.
3)
Jaetaan laina ja osuudet puoliksi, ja sitten tehdään erillinen lainasopimus, jolla köyhempi osapuoli lainaa rikkaammalta osuutensa. Näin avioliiton ollessa onnellinen, ongelma häviää ajanmittaan, koska ei ole pakottavaa tarvetta periä tuota jälkimmäistä laintaa. Ja jos sitten avioliitto kariutuu, niin kumpikin saa sen, mitä on on satsannut.
On syytä ymmärtää, erityisesti naisten, että toisen osapuolen tulot ovat toisen osapuolen ansaitsemia.- jduristi
avioeron sattuessa varat puolitetaan
eli ei sulla hätää ole - rakkaus .vs. raha?
jduristi kirjoitti:
avioeron sattuessa varat puolitetaan
eli ei sulla hätää oleNiiin, itse olen sitä mieltä että jos saman katon alla asutaan niin silloin on myös yhteinenelämä = yhteinentili.Ei hommasta tule hevonp*skaa jos perusasioista lähdetään pilkuttamaan ja laskemaan.
Eli,joko yhdistätte rahanne ja hyväksytte tuloero "ongelman" tai pysytte molemmat omissa kämpissä.Nääin se toinen ei pääse ainakaan,vahingossakaan hyötymään yhdestäkään kultaakin arvookkaamasta latista joista ilmeisesti pidätte kiinni kynsin ja hampain. ;))
ps.Itse olisin valmis jakamaan oman kohtuuhyvät tuloni heikompi tuloisen naisen kanssa. - jokaisen oma valinta
rakkaus .vs. raha? kirjoitti:
Niiin, itse olen sitä mieltä että jos saman katon alla asutaan niin silloin on myös yhteinenelämä = yhteinentili.Ei hommasta tule hevonp*skaa jos perusasioista lähdetään pilkuttamaan ja laskemaan.
Eli,joko yhdistätte rahanne ja hyväksytte tuloero "ongelman" tai pysytte molemmat omissa kämpissä.Nääin se toinen ei pääse ainakaan,vahingossakaan hyötymään yhdestäkään kultaakin arvookkaamasta latista joista ilmeisesti pidätte kiinni kynsin ja hampain. ;))
ps.Itse olisin valmis jakamaan oman kohtuuhyvät tuloni heikompi tuloisen naisen kanssa.rakkaus .vs. raha?:lle
Miksi jälleen hyvin karikatyrisen musta-valkoinen vastakkainasetelu j ajopa hieman agressiivisessä hengessä ilmaisuna?
Onko se sinulta pois jos toiset pariskunnat katsovat parhaaksi toimia eri tavalla? Niin, tuo ps-osion perusteella kysessä ei ole parisuhteessa elävä.
Pikeminkin rakkaus JA raha ;-)
Eihän yhteisistä raha-asioista kummellekin sopivalla tavalla sopimonen ole rakkaudesta pois.
Päinvastoin. Hyvin sovitut rahaasiat vain poistavat mahdollisia väärinkäsityksiä ja tekevät asiat selkeiksi.
>> Nääin se toinen ei pääse ainakaan,vahingossakaan hyötymään yhdestäkään kultaakin arvookkaamasta latista joista ilmeisesti pidätte kiinni kynsin ja hampain. ;))
Mitä ajattelet kaikista niistä noin 50% :a kaupungeissa asuvista pareista, jotka tilastojen mukaan eroavat ja osan heistä jautuessa hyvin vaikesiin kistoihin ja riitoihin raha-asioista eron hetkellä?
Eikö olisi ollut viisasta sopia _e t u k ä t e e n_ raha-asioista ja tehdä avioehto. Eihän vakuutustakan oteta sen vuoksi, että ollaan vakuututneita onnettomuudesta. Kyse on terveestä eri tilanteisiinvarautumisesta.
Jo liiton aikana kaikki on selkeää ja myös ei toivotun mahdollisen eron kohdatessakin kaikki menevät hdessä sovitun mukaisesti. Eli hyvät sopimukset palvelevat kaikissa tilanteissa.
Tietystikin jokainen pari toimii hyväksi katsomallaan tavalla ja kantaa vastuun ratkaisuistaan, eli siihen ei toisilla ole oikeutta moralisointiin.
Ps. Sitten on kieltämättä erotilanteessa yksi hankala asia naisten kannalta, jotka ovat jääneet kotiin hoitamaan lapsia ja joilla urakehitys on jäänyt vajaaksi ja sen myötä myös eläkekertymä.
Osa naisista lähtee nuorina lasten hankintaan ilman edes ammattikompetenssia / koulutusta ja myöhemmin lasten kasvettua heidän on vaikea löytää vaikaita työpaikkoja kompetenssin puuteensa vuoksi.
Osa ei edes ole halukas työntekoon vaan haluavat mieluummin jäädä kotiin vaikka lasten olosuhteen eivät sitä enää edes edellyttäisi. Nämä naiset ovat kaikkein heikommilla erotilanteissa, sillä heillä ei edes ole vahvaa motiivia työntekoon ja tämä lisäksi ilman ammattia ja varsinaista työkokemusta.
Sitten on naisia, jotka ovat ensin hankkineet koulutuksen ja hyvän työkokemuksen ja vasta sitten alkavat hankkia lapsia. Osa palaa nopeasti akaisin työelämään. Sitten moni näistä palaa työelämään kun lapset ovat hieman kasvaneet ja / tai tekevät osa-aikasta työtä jo ennen kokoaikaiseen työhon palamista.
Kaiken kaikkiaan vaiketa ja haastavia asioita. Menestyminen parisuhteessa ja lastenkasvatuksessa, menestyä työ- ja talousasioissa, sekä ikävän ja ei toivotun eron tilanteessa hoitaa asia mahdollisimman inhimillisesti kaikkien kannalta. Myös yhteiskunta on muuttunut monin tavoin. - 9+2
rakkaus .vs. raha? kirjoitti:
Niiin, itse olen sitä mieltä että jos saman katon alla asutaan niin silloin on myös yhteinenelämä = yhteinentili.Ei hommasta tule hevonp*skaa jos perusasioista lähdetään pilkuttamaan ja laskemaan.
ps.Itse olisin valmis jakamaan oman kohtuuhyvät tuloni heikompi tuloisen naisen kanssa.No siis ei todellakaan yhteistä tiliä ikinä! Siitä ei tule yhtään mitään jos kaikki rahat on yhteisiä.
- Anonyymi
9+2 kirjoitti:
No siis ei todellakaan yhteistä tiliä ikinä! Siitä ei tule yhtään mitään jos kaikki rahat on yhteisiä.
olet juuri edellisen kirjoittajan toiseksi viim. kappaleen nainen. haluat elää leveästi eikä tuloillasi ole merkitystä onko niitä kuhan mies elättää, maksaa siis kun sanot ettei ole varaa.
- fdsapoi
Yksinkertaista yks yhteinen tili yks laina.
Näin meillä mää käyn töissä ja tienaan, vaimo kotona lasten kanssa.
Hyvin toimii ainakin meillä! - KALLE KELLO
Tehkää keskinäinen sopimus (siis ihan mustaa valkoisella), joko 50/50 tai sitten enemmän tienaavalle suurempi omistusoikeus.
Täysin tyhmää on ottaa "omat" lainat., siis aivan järjetöntä maksella tuplakuluja. Yksi laina, sopimus omistusoikeudesta ja piste, mahdollisen eron tultua asia on selvä kun pläkki. - naimisissa 17-v
Ottakaa lainaa esim. 70/30 -suhteessa ja makselkaa asumiskuluja samassa suhteessa. Jos ero tulee, niin silloin kumpikin tietenkin saa omistussuhteen mukaan asunnosta rahat pois.
Jos teillä on pieniä lapsia tai tulossa perheenlisäystä, niin ainakin meillä minä maksoin asuntolainaani silloinkin, mutta mies huolehti kaikki kulut (sähkölaskut jne), koska yhteiset lapsethan on kyseessä ja lastenkin koti.
Minusta tämä systeemi on toiminut hyvin käytännössä ja voin suositella sitä lämpimästi. Meillä ollut myös kolmen tilin malli käytössä eli kummallakin omat tilit ja perheen yhteisiä menoja varten yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa palkkapäivänä sovitun nettosumman (summaa/prosenttia tarkistetaan vuosittain palkankorotusten jälkeen) ja tililtä sitten maksellaan sähkölaskut jne.
Jos tulee ylimääräistä rahaa (veronpalautuksia, bonuksia), niin ne ovat ensisijassa omaa tuloa, mutta usein kuitenkin tullut niitä rahoja käytettyä yhteiseen hyvään esim. ostettu uutta telkkaria jne.Mitä helvetin moskaa tuo on, Vaikka toinen maksaisi enemmän, ei hän omista enempää. Jos vaimo hoitaa lapsia kotona, ja mies on täissä, niin vaimo sitten ei omista kämpästä mitään?
- iujynhbgtvfrdcesx
okaro kirjoitti:
Mitä helvetin moskaa tuo on, Vaikka toinen maksaisi enemmän, ei hän omista enempää. Jos vaimo hoitaa lapsia kotona, ja mies on täissä, niin vaimo sitten ei omista kämpästä mitään?
Nainen on sinun mielestäsi sellainen merkillinen olento, että vaikka sen hoitaa ja elättää paremmin kuin mihin hänen omat varansa riitäisivät niin vielä sen päälle pitäisi kerätä hänelle omaa mammonaa ja perintöä vaimon omaan sukanvarteen, jos emäntä päättääkin lähteä lätkimään. Eihän tuossa nyt mitään järkeä ole.
iujynhbgtvfrdcesx kirjoitti:
Nainen on sinun mielestäsi sellainen merkillinen olento, että vaikka sen hoitaa ja elättää paremmin kuin mihin hänen omat varansa riitäisivät niin vielä sen päälle pitäisi kerätä hänelle omaa mammonaa ja perintöä vaimon omaan sukanvarteen, jos emäntä päättääkin lähteä lätkimään. Eihän tuossa nyt mitään järkeä ole.
Tuollainen omista varoista puhuminen on jotenkin outoa,. Onko nyt kyse kämppäkavereista vai puolisoista?
- yhdessä
Avioliitto ja yhteiset tulot ja menot palkkan määrästä riippumatta Muuten menee pelleilyksi ja nainen laskuttaa lapsen hankinasta 100000e, ruuan laitosta 40e kerta ja selän pesustakin pitää jo saada kymppi että heh
- Leppoisa liitto
Samaa mietin kuin muut, onko avioliitto vai avoliitto kysymyksessä? Avioliitossa ehdottomasti helpoin ratkaisu on yhteinen tili ja yhteinen laina, eli yhteiset rahat, niin ei tarvitse arpoa kuka maksaa mitäkin.
Toimii meillä. Molemmat tienaa sen mitä tienaa, kumpikin tekee parhaansa yhteisen kodin eteen. Yksi ainoa yhteinen tili jonne rahat menee, ja sieltä maksetaan kaikki menot kauppalaskuista asuntolainaan ja matkusteluihin asti. Jos jotain jää, se laitetaan osakkeisiin, säästötilille, tai jätetään irtorahaksi tilille yllättäviä menoja varten.
Helppoa ja yksinkertaista, mutta edellyttää toki etteivät kumppanit ole mustasukkaisia tienaamistaan rahoista, ja että puolisoilla on suunnilleen samanlaiset rahankäyttötavat, jolloin riitoja rahankäytöstä ei tule.- mek
Niin on mutta jos puoliso kuolee yllättäen niin yhteinen tili sulkeutuu saman tien ja vasta perunkirjoituksen jälkeen se avataa ja milläs elät sen muutaman kuukauden kun yhteinen tili suljettu.
mek kirjoitti:
Niin on mutta jos puoliso kuolee yllättäen niin yhteinen tili sulkeutuu saman tien ja vasta perunkirjoituksen jälkeen se avataa ja milläs elät sen muutaman kuukauden kun yhteinen tili suljettu.
Ei pidä paikkaansa. Tilin saa auki varsin nopeasti.
- Yhteinen tili
Yhteiset rahat yhteinen asunto.Lapsetkin yhteisiä vai 70/ 30%.
- jokaisen oma valinta
>> Yhteiset rahat yhteinen asunto.Lapsetkin yhteisiä vai 70/ 30%.
Miksi pitää rakentaa keinotekoisia ja epärelevantteja vastakkainaasetteluja?
Lapstet ovat aina yhteisiä ja henkis-tunnepeäiset vanhemmat pitävät lapsistaan parasta mahdollista huolta erotilateessakin.
Sen sijaan moni pareista katsoo viisaaksi sopia raha-asioistaan, veloista ja velvotteista omaan tilanteeseensa soveltaen. Moni myös katsoo viisaaksi tehdä avioehdon.
Tämä on järkevääkin ottaen huomioon erotilastot joiden mukaan kaupungeissa noin puolet liitoista päätyy eroon.
Tokihan ei kukaan eronneistakaan avioituessaan arvellut eroavansa.
Sopimukset ovat juurikin vastuuntuntoista eri tilateisiin edeltä varautumista, joka tekee asiat selkeiksi.
Luonnollisestikin jokainen pari toimii heille itselleen sopivaksi katsomallaan tavalla, eikä sen suhteen ulkopuolisilla ole siihen mitään oikeutta tuomaroimiseen ja moralisointiin. - yhteinen tili/talo
Meillä uusperheessä on vain yksi yhteinen lapsi ja kolme muuta,minun ex liitosta yksi ja miehen ex liitosta kaksi siis miehellä nyt kolme ja minulla kaksi.
- 53v.mies
Eikö samassa taloudessa asuvat laita ne rahat yhteen kasaan ja maksa sillä sitä asuntolainaa.
Tuntuu jotenkin pikkasen siltä, että jos tuollaisia ajatellaan niin sitten ei ehkä kannata olla kimpassa.
Kimpassa ollaan rakkaudesta eikä rahasta.
Meillä minä tienaan enempi ja olen koko aika tienannut enempi mutta mitäs siitä, mä rakastan vaimoani ja rahat on yhteisiä, joskin pientä liikkuma varaa on ollut siinä miten ostan vaikkapa harrastuksiini noita soittimia, toisaalta sama on vaimollakin eli molemmat voi tehdä kuitenkin sitä mitä haluaa ja talous on kuitenkin yhteinen ja vyötä kiristetään jos on pakko niin sekin tehdään kimpassa.
Muistakaa rakkaus ja raha vasta sitten, vaikka raha on tärkeää elämisessä niin ei se ole kuin vaan osa ja todellinen rakkaus ei katso kukkaroa.- Anonyymi
naiselle merkitsee todellisuudessa raha rakkautta enemmän joka toisin sanoo valehtelee. Tämä ajatus ei tarvitse olla näkyvää mutta näin se vaan lopulta on pitkässä juoksussa.
- ...
Se kummalla on enemmän, maksaa myös enemmän. Rakkaus ei ole bisnestä.
- mieteliäs
omat tilit ja yksi yhteinen...
,,johon laittatte yhdessä kuukauden kattavat menot..
eli maksut ...mistä maksatte lainat ,sähköt, ruuat , asunto vakuutukset, ym..yhteis kulut ,
mitä yhteis asumiseen sisälltyy kuukauden aikana...joskus saattaa jäädä säästöökin muta toisella kuukaudella saatta olla taas enmin maksuja ,
jolin yhteis tilillä tasapaino säilyy....
ja siten jokainen vastaa omista menoisa autosta, poltoaine maksuista ,meikeistä , vaateista selaisita,mitä vain ite tarvii...tai jättää itele säästöö, myös henkilö kotaisita vakuutuksita, puhelin ja niin edeleen..
kirjoita mitä mieltä olet...miteliäs - isöäiti
Jos oletta avioliitossa ilman avioehtoa laina on teidän molempien huolimatta siitä kumpi sitä maksaa.Avioliitossa olet ilman avioehtoa aina antamaan puolisollesi omaisuudestasi puolet esim.jos tulee avioero.Oli se omaisuus mitä tahansa.
Jo avioliittolaki sanoo,että yhdessä vastataan kaikista ja ollaan elatusvelvollisia toista kohtaa.
Kyllä sen avioehdon voi vieläkin ennen lainanottoa tehdä.Elätte kuten ennenkin ja otat lainan täysin omiin nimiin.Näin takaat rahasi jos tulee ero.Eli hyvä lakimies nyt ensin pankista.Ei pääse sitten vieras puoliso viemään lapsiltanne omaisuuttasi jos sinä kuolet.Vain lapsesi perii. Niitä on onnenonkijoita jos kuolet. - se köyhempi
Me otimme yhteisen lainan jota maksoimme yhteisillä rahoillamme jotka lepäävät henkilökohtaisilla tileillämme joihin molemmilla kuitenkin käyttöoikeus, kerran kuussa rahat suoraveloituksena molempien tililtä lainanhoitotille. Tulo erot on meilläkin,mutta menot on yhteiset. En minä asuisi yhteisessä talossa vain 30%!!! Siis kun parisuhde lepää luottamuksella ja rakkaus kantaa, niin tällaiset asiat ei miettimistä kaipaa. Monen pitäisi miettiä talouden sisäiset ja ulkoiset. Jos hoitaa talouden sisäiset, ei ehdi hoitaa ulkoisia. Jos ulkoistaa sisäiset esim siivous ja lapsen hoito, ehtii tehdä ulkoiset eli työt, ja tienata enempi.
- Näin meillä
Molemmat ottavat oman mutta erisuuruisen lainan. Yhteissumma riittää asunnon ostoon. Asunto ostetaan sillä omistussuhteella, mihin varat riittävät - esim. toinen omistaa 70 % ja toinen 30 %. Molemmat lyhentävät omaa lainaansa omaan tahtiinsa. Elämisen menot eli vastike, sähkö, kotivakuutus ja ruoka maksetaan sitten puoliksi tai maksukyvyn mukaan.
- avoliittoa3v
Meillä mies tienaa enemmän ja hän maksoi enemmän asuntolainasta kun minulla teki tiukkaa pari vuotta sitten. Tällä hetkellä maksetaan lainaa 50/50 koska asunto on 50/50. Mies maksaa sitten useammin muita laskuja esim sähköä ja nettiä.
- Kyrsiihän se
Miksi suurempituloisen pitäisi maksaa enemmän? Käytännössä homma menee niin, että suurempituloinen maksaa enemmän asunnosta, autosta, ruoasta, kaikesta ja kun ero tulee, niin kaikki laitetaan tasan tai jopa niin, että pienempituloinen saa enemmän. Tehkää hyvät ihmiset avioehto, onni ei ehkä olekaan ikuista.
- Nhvhfgf
Yhteinen tili jonne kumpikin laittaa erikseen sovitut summat rahaa. Sieltä sitten maksetaan lyhennykset ja juoksevat kulut jne.
- asdgthtyjutjt
Höh, meillä molemmilla omat tilit, asuntolaina ja asunto tietty molempien nimissä 50/50. Mun tililtä menee asuntolaina, koska tienaan enemmän. Miehen tililtä menee sitten remppalaina ja autolaina. Kaupassa käydään sen kortilla, jolla rahaa sattuu olemaan. Rahat on aina olleet yhteisiä, vaikka täysin omat tilit. Se maksaa, jolla rahaa. Miks täytyy tehdä asiat niin vaikeasti, että omat tilit, omat lainat, omat... Eiks tässä liitossa, olipa avio tai avo, ihan samassa veneessä olla?
- NiinJyvitys
Kuten joskus mainitsin,se ns.jyvitys on mielestäni parasratkaisu.
- tsukka1
Ei ole väliä otatteko yhteisen lainan vai erilliset lainat. Vaikka toinen maksaisi molempien lainojen lyhennyksiä ja toinen esimerkiksi muita kuluja niin erotilanteessa kaikki omaisuus menee puoliksi ilman avioehtoa. Omistat edelleen puolet vaikka et konkreettisesti lyhennä itse lainaa.
- 16+5
Jaa-a, kannattanee käydä vaikka asianajajan juttusilla ja sopia kuinka menetellään. Sekä eron että kuolemantapauksen seuraukset kannattaa selvittää.
Vanhempani asuivat kymmeniä vuosia avoliitossa, niin, että äiti maksoi kulut ja isäasuntolainan. Käytännössä kaikki omaisuus jäi isälle, koska se oli lain mukaan hänen, eikä muustakaan omaisuudesta ollut todentaa kumman ne olivat. Äitini oli maksanut kaikki kulut koko tuon ajan eikä hänelle jäänyt juuri mitään käteen erossa, vaikka olikin huolehtinut perheestä siinä missä isäkin.
Nykyinen laki tosin suojaa jo tässä tilanteessa ja perheen eteen tehty työ voidaan "hyvittää", mikäli työn määrä on ollut merkittävä.
Jokatapauksessa pelisäännöt kannattaa tehdä heti selviksi.
Itse kannattaisin myös ajatusta "yhteinen kulutili henkilökohtaiset tilit", jolloin varmasti kaikki kulut menevät tasan, eikä kumpikaan jää miinukselle.- tyhmyydestä.....
Avoliitossakin asuntolaina ja asunto pitää ottaa molempien nimiin.
Jo 70-luvulla kun me ruvettiin elämään avoliitossa otettiin laina kummankin nimiin ja myös asunto ostettiin puoliksi. Liitto kesti 30 vuotta eikä ollut ongelmia jakaa omaisuutta.
Miten joku on niin tietämätön oikeuksistaan alun alkaen? Koskaan ei voi tietää mitä sattuu....
- Velaton. . .
Tilanne on jo lähtökohdiltaan absurdi ja falski.
Miksi pitää ottaa yhteistä velkaa?
-Vaimosta erosin
-Velkaa 0e
-mutta ei ole vaimoakaan
-ja hyvä niin :
-perintöä odotellessa - Aviomies
Meillä on avioehto. Vaimo ymmärsi, että se on vain eron varalta. Sillä ei ole mitään tekemistä rakkauden puutteen vuoksi.
Asunto-omistus 60/40 ja kummallakin omat lainat. Molemmat autot ovat minun ja minä maksan kaiken niihin liittyvät kulut. Vaimo käyttää tietenkin autoja miten haluaa.
Molemmila omat tilit ja yksi yhteinen, josta maksetaan yhteiset asiat, kuten ruuat, päivähoito, sähkö yms. Yhteiseen tiliin kumpikin laittaa kuukaudessa saman summan.
Lomat hoidan pääasiassa minä.
Vaimo tienaa suunnilleeen keskiarvon verran, tosin hän tekee töitä 4 päivää viikossa, kun haluaa olla perjantain lapsen kanssa.
Minä olen ns hyvätuloinen. - hk,,
jätä koko asia ja lähde ,,etsi rikas kaveri,,anna köyhän olla ja elää kaikessa rauhassa hän on onnnelisempi kuin sinä kaikkine rahoineen,,pidä ja vahdi rahojasi,,
- Yhdessä eteenpäin
Jos vaimo on kotona hoitamassa lapsia, miehen pitää avata vaimolle oma eläkesäästötili.
Onneksi nykyään laksi suojaa jo vähän vaimoakin, joka on uhrannut koko työuransa miehen työlle ja eron sattuessa saa edes jotain.- anna minun kestää
Niin että vaimio on ikään kuin perheessä töissä. Ei riitä edes että elättää? Taitaa mennä monta jannua konkurssiin, kun äijä saa lopputilin. Kai sen vaimon voisi sitten vissiin lomauttaa "tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä", irtisanoutumisvaihtoehdot kun taitavat tulla vielä kalliimmiksi. Päättelisin, että vaimon eläke on sitä suurempi mitä ylellisemmin on ylläpidetty eli esim. 60 % vaimon tuhlaamista rahoista hänelle piilojemmaan.
Voitaneen varmaan sopia, että kun vaimo ei ole raskaana tai ei imetä, silloin on vain osa-aikaisena.
- lainaaaaaaa
se joka maksaa lainat saa kämpän....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456