12 vai 14 bit, lossless compressed/compressed - hyödyt/haitat

Pakata vaiko eikö

Mitä hyötyä tai haittoja RAW tallennusmuodolla on eri bittisyyden ja pakkauksien osalta?

17

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simppeli ku pimppeli

      "Mitä hyötyä tai haittoja RAW tallennusmuodolla on eri bittisyyden ja pakkauksien osalta? "

      Isommalla bittisyvyydellä tallentuu enemmän dataa, kuin pienemmällä.
      Se kuluttaa myös enemmän muistia ja hidastaa kameran toimintaa.

      Pakkaus pakkaa kuvaa, eli siitä tiedoston koosta tulee pienempi.
      Näitä on kahta eri mallia, häviöllinen ja häviötön.
      Häviöllinen pakkaus hävittää tietoa, ja häviötön ei.

      • ???

        "Isommalla bittisyvyydellä tallentuu enemmän dataa, kuin pienemmällä.
        Se kuluttaa myös enemmän muistia ja hidastaa kameran toimintaa.

        Pakkaus pakkaa kuvaa, eli siitä tiedoston koosta tulee pienempi. Näitä on kahta eri mallia, häviöllinen ja häviötön. Häviöllinen pakkaus hävittää tietoa, ja häviötön ei."

        Joo, mutta missä kohtaa huomaa käytännön eron siihen että onko 12-bit pakattu vai 14-bit pakkaamaton käytössä. Onko esimerkkejä?


      • ??? kirjoitti:

        "Isommalla bittisyvyydellä tallentuu enemmän dataa, kuin pienemmällä.
        Se kuluttaa myös enemmän muistia ja hidastaa kameran toimintaa.

        Pakkaus pakkaa kuvaa, eli siitä tiedoston koosta tulee pienempi. Näitä on kahta eri mallia, häviöllinen ja häviötön. Häviöllinen pakkaus hävittää tietoa, ja häviötön ei."

        Joo, mutta missä kohtaa huomaa käytännön eron siihen että onko 12-bit pakattu vai 14-bit pakkaamaton käytössä. Onko esimerkkejä?

        Arvelen tuon 12 tai 14 bitin eron olevan peräisin kameran datasta, vanhemmat Nikonitkin taisivat tehdä 12 bitin värierottelua uudempien siirtyessä 14 bitin dataan. Joudut tyytymään tuossa valinnassa kameran valmistajan aikoinaan päättämään bittimäärään.

        9 bittinen jpg antaa värille 512 mahdollista "kirkkausporrasta" kun 12 bittisessä on 4096 vastaavaa porrasta ja 14 bittisessä 16'384. On helppoa päätellä noista vaihtoehdoista miten helppoa on avata tummaa ja kirkasta päätä jos ei ole tapahtunut todellista puhkipalamista tai umpipimeää.

        Tuosta on helppoa laskea 14 bitin kuvassa olevan 32 kirkkausvaihtoehtoa 9 bitin kuvan jokaisen vaihtoehdon tilalla.


      • Valittavissa on
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Arvelen tuon 12 tai 14 bitin eron olevan peräisin kameran datasta, vanhemmat Nikonitkin taisivat tehdä 12 bitin värierottelua uudempien siirtyessä 14 bitin dataan. Joudut tyytymään tuossa valinnassa kameran valmistajan aikoinaan päättämään bittimäärään.

        9 bittinen jpg antaa värille 512 mahdollista "kirkkausporrasta" kun 12 bittisessä on 4096 vastaavaa porrasta ja 14 bittisessä 16'384. On helppoa päätellä noista vaihtoehdoista miten helppoa on avata tummaa ja kirkasta päätä jos ei ole tapahtunut todellista puhkipalamista tai umpipimeää.

        Tuosta on helppoa laskea 14 bitin kuvassa olevan 32 kirkkausvaihtoehtoa 9 bitin kuvan jokaisen vaihtoehdon tilalla.

        Uusissa todellakin voi itse päättää haluaako 12- vai 14-bit.

        12-bit - NEF (RAW) images are recorded at a bit-depth of 12 bits.

        14-bit - NEF (RAW) images are recorded at a bit depth of 14 bits, producing
        files larger than those with a bit depth of 12 bits but increasing the
        color data recorded.

        NEF (RAW), Lossless compressed, 12-bit --- NEF (RAW), Lossless compressed, 14-bit --- NEF (RAW), Compressed, 12-bit --- NEF (RAW), Compressed, 14-bit

        "Lossless compressed"? Näyttäisi olevan pakattua joka tapauksessa.


    • hcbhas

      Lossless on tietysti parempi. Tietoa ei häviä, mutta jos lopullinen kuva on jpg, niin ei ole väliä tehdäänkö se 12, vai 14 bittisestä tiedostosta. Tulos on kuitenkin 8 bittinen.

      Jos taas kuvasta tehdään 16 bittinen TIFF on selvää, että kannattaa käyttää 14-bittistä lähdettä, kun parempaa ei ole.

      Joissakin kameroissa, kuten Nikon D3x 14-bittinen hidastaa kameraa niin paljon, ettei kuvasarjoja kannata haaveilla.

    • DNGnisti

      RAW tallennusmuodoista kannattaa valita DNG se vie yleensä vähiten tilaa, on nopeampi kauvansäädössä ja yhteensopiva myös jatkossa.

      • ???!

        Ei voi valita koska kamera tallentaa NEF muotoon. Jälkityöstössä voipi sitten tallentaa toiseen muotoon. Tätäkö tarkoitit?


      • DNGnisti
        ???! kirjoitti:

        Ei voi valita koska kamera tallentaa NEF muotoon. Jälkityöstössä voipi sitten tallentaa toiseen muotoon. Tätäkö tarkoitit?

        NEF on tietääkseni pakattu tiedostomuoto.
        Useissa kameramalleissa voi valita DNG:n ja merkkikohtaisen tallennusmuodon välillä.
        Kuvien tuontiasetuksiin kannattaa valita DNG-muunnos.
        Voit ladata nuo NEFfit esim Lightroon ohjelmaan ja tallentaa (export) sieltä kuvat DNG-muodossa kovalevylle tms.
        Kuvien tuontiasetuksiin kannattaa valita DNG-muunnos.


        Nykyisin tallennustila on niin halpaa, että kaikki arkistokuvat kannattaa tallentaa DNG-muodossa.
        Voit tallentaa myös jpeg -kuvat DNG-muotoon
        ”Library Convert Photo to DNG”

        Tästä on mm se etu, että kaikki eri kameroilla kuvaamasi tiedostot on arkistoitu samassa tallennusmuodossa.

        NEF tms merkkikohtaisissa tallennusmuodoissa on se ongelma, sttä niiden tilalle tulee uusia jotka ei ole yhteensopivia.
        Nikonkin on kai jo kerran vaihtanut vastaavaa tallennusmuotoa (NEF, NRW).


      • DNGnisti
        DNGnisti kirjoitti:

        NEF on tietääkseni pakattu tiedostomuoto.
        Useissa kameramalleissa voi valita DNG:n ja merkkikohtaisen tallennusmuodon välillä.
        Kuvien tuontiasetuksiin kannattaa valita DNG-muunnos.
        Voit ladata nuo NEFfit esim Lightroon ohjelmaan ja tallentaa (export) sieltä kuvat DNG-muodossa kovalevylle tms.
        Kuvien tuontiasetuksiin kannattaa valita DNG-muunnos.


        Nykyisin tallennustila on niin halpaa, että kaikki arkistokuvat kannattaa tallentaa DNG-muodossa.
        Voit tallentaa myös jpeg -kuvat DNG-muotoon
        ”Library Convert Photo to DNG”

        Tästä on mm se etu, että kaikki eri kameroilla kuvaamasi tiedostot on arkistoitu samassa tallennusmuodossa.

        NEF tms merkkikohtaisissa tallennusmuodoissa on se ongelma, sttä niiden tilalle tulee uusia jotka ei ole yhteensopivia.
        Nikonkin on kai jo kerran vaihtanut vastaavaa tallennusmuotoa (NEF, NRW).

        oops linkki onohtui
        http://laurashoe.com/2012/02/16/to-dng-or-not-to-dng/


      • dng-religion

      • ???! kirjoitti:

        Ei voi valita koska kamera tallentaa NEF muotoon. Jälkityöstössä voipi sitten tallentaa toiseen muotoon. Tätäkö tarkoitit?

        Nikon NEF tallennuksen voi valita joko pakattuna tai pakkaamattomana ja häviöllisellä tai häviöttömällä pakkauksella.


      • NEF = RAW
        DNGnisti kirjoitti:

        NEF on tietääkseni pakattu tiedostomuoto.
        Useissa kameramalleissa voi valita DNG:n ja merkkikohtaisen tallennusmuodon välillä.
        Kuvien tuontiasetuksiin kannattaa valita DNG-muunnos.
        Voit ladata nuo NEFfit esim Lightroon ohjelmaan ja tallentaa (export) sieltä kuvat DNG-muodossa kovalevylle tms.
        Kuvien tuontiasetuksiin kannattaa valita DNG-muunnos.


        Nykyisin tallennustila on niin halpaa, että kaikki arkistokuvat kannattaa tallentaa DNG-muodossa.
        Voit tallentaa myös jpeg -kuvat DNG-muotoon
        ”Library Convert Photo to DNG”

        Tästä on mm se etu, että kaikki eri kameroilla kuvaamasi tiedostot on arkistoitu samassa tallennusmuodossa.

        NEF tms merkkikohtaisissa tallennusmuodoissa on se ongelma, sttä niiden tilalle tulee uusia jotka ei ole yhteensopivia.
        Nikonkin on kai jo kerran vaihtanut vastaavaa tallennusmuotoa (NEF, NRW).

        > "NEF on tietääkseni pakattu tiedostomuoto."

        Ei, vaan NEF on Nikonin RAW tiedostomuoto. Pakattua tai pakkaamatonta. 12- tai 14-bit.


      • Kannattaa lukaista
        DNGnisti kirjoitti:

        NEF on tietääkseni pakattu tiedostomuoto.
        Useissa kameramalleissa voi valita DNG:n ja merkkikohtaisen tallennusmuodon välillä.
        Kuvien tuontiasetuksiin kannattaa valita DNG-muunnos.
        Voit ladata nuo NEFfit esim Lightroon ohjelmaan ja tallentaa (export) sieltä kuvat DNG-muodossa kovalevylle tms.
        Kuvien tuontiasetuksiin kannattaa valita DNG-muunnos.


        Nykyisin tallennustila on niin halpaa, että kaikki arkistokuvat kannattaa tallentaa DNG-muodossa.
        Voit tallentaa myös jpeg -kuvat DNG-muotoon
        ”Library Convert Photo to DNG”

        Tästä on mm se etu, että kaikki eri kameroilla kuvaamasi tiedostot on arkistoitu samassa tallennusmuodossa.

        NEF tms merkkikohtaisissa tallennusmuodoissa on se ongelma, sttä niiden tilalle tulee uusia jotka ei ole yhteensopivia.
        Nikonkin on kai jo kerran vaihtanut vastaavaa tallennusmuotoa (NEF, NRW).

        Mielenkiintoinen keskustelu aiheesta NEF vai DNG.

        NEF or DNG RAW files for archiving?
        http://www.dpreview.com/forums/thread/3336786


      • aina DNG
        DNGnisti kirjoitti:

        NEF on tietääkseni pakattu tiedostomuoto.
        Useissa kameramalleissa voi valita DNG:n ja merkkikohtaisen tallennusmuodon välillä.
        Kuvien tuontiasetuksiin kannattaa valita DNG-muunnos.
        Voit ladata nuo NEFfit esim Lightroon ohjelmaan ja tallentaa (export) sieltä kuvat DNG-muodossa kovalevylle tms.
        Kuvien tuontiasetuksiin kannattaa valita DNG-muunnos.


        Nykyisin tallennustila on niin halpaa, että kaikki arkistokuvat kannattaa tallentaa DNG-muodossa.
        Voit tallentaa myös jpeg -kuvat DNG-muotoon
        ”Library Convert Photo to DNG”

        Tästä on mm se etu, että kaikki eri kameroilla kuvaamasi tiedostot on arkistoitu samassa tallennusmuodossa.

        NEF tms merkkikohtaisissa tallennusmuodoissa on se ongelma, sttä niiden tilalle tulee uusia jotka ei ole yhteensopivia.
        Nikonkin on kai jo kerran vaihtanut vastaavaa tallennusmuotoa (NEF, NRW).

        Se menee niin, että pakattu NEF ei vie enempää tilaa kuin DNG joten tilan säästön kannalta niitä e kannata muuttaa DNG-muotoon. Mutta muuten DNG on yleensä huomattavasti vähemmän tallennustilaa vievä kuin muut RAW-formaatit.
        Tiedätkö missä Nikonin kameramalleissa voi valita pakattu/pakkaamaton NEF, missä malleissa valintaa ei ole?

        Mutulla saattaa piankin käydä niin, että muut kuin DNG häviää markkinoilta. DNG-muotoon on jo siirtynyt mm. Hasselblad, Leica, Ricoh, Samsung, Pentax …
        Lightroomissa DNG myös ”pyörii” nopeimmin ja siksi ”käännän kaikki kuvat DNG:ksi jo LR:n kirjastoon tuonnin ykteydessä.
        Lajittelen ja arkistoin (export) säilytettävät DNG-muotoisina.

        En keksi mitään järkevää syytä säätää ja arkistoida eri muotoihin (3FR, ARW, BAY, CAP, CR2, CRW, DCR, DCS, K25, KDC, DNG, DRF, FFF, MEF, MOS, MRW, NEF, NRW, ORF, PEF, PTX, PXN, R3D, RAF, RAW, RDC, RWZ, SR2, SRF, TIFF, X3F) tallennettuja RAW-kuvia.

        RAW on Casion, Epsonin, Konican, Panasonicin käyttämä tallennusmuoto.
        Liekö Panasonicin suosion syytä, että RAW:sta on tullut yleisnimi tallennusmuodolle jota on vain vähän muokattu kameran softassa.


      • 7+13
        aina DNG kirjoitti:

        Se menee niin, että pakattu NEF ei vie enempää tilaa kuin DNG joten tilan säästön kannalta niitä e kannata muuttaa DNG-muotoon. Mutta muuten DNG on yleensä huomattavasti vähemmän tallennustilaa vievä kuin muut RAW-formaatit.
        Tiedätkö missä Nikonin kameramalleissa voi valita pakattu/pakkaamaton NEF, missä malleissa valintaa ei ole?

        Mutulla saattaa piankin käydä niin, että muut kuin DNG häviää markkinoilta. DNG-muotoon on jo siirtynyt mm. Hasselblad, Leica, Ricoh, Samsung, Pentax …
        Lightroomissa DNG myös ”pyörii” nopeimmin ja siksi ”käännän kaikki kuvat DNG:ksi jo LR:n kirjastoon tuonnin ykteydessä.
        Lajittelen ja arkistoin (export) säilytettävät DNG-muotoisina.

        En keksi mitään järkevää syytä säätää ja arkistoida eri muotoihin (3FR, ARW, BAY, CAP, CR2, CRW, DCR, DCS, K25, KDC, DNG, DRF, FFF, MEF, MOS, MRW, NEF, NRW, ORF, PEF, PTX, PXN, R3D, RAF, RAW, RDC, RWZ, SR2, SRF, TIFF, X3F) tallennettuja RAW-kuvia.

        RAW on Casion, Epsonin, Konican, Panasonicin käyttämä tallennusmuoto.
        Liekö Panasonicin suosion syytä, että RAW:sta on tullut yleisnimi tallennusmuodolle jota on vain vähän muokattu kameran softassa.

        Ei. Lienee englannin kielen syytä että raakakuvasta käytetään nimeä raw.


    • Kun jpg kuva on 8 bitin väreillä niin monesti tummien/mustien alueiden dataa ei voi ottaa esiin pikseleiden vähyyden aikaansaaman portaallisuuden vuoksi kun taas saman kuvan raw versiosta jossa on nuo 12 tai 14 bittiä se käy joustavasti liukuvärinä. Sama koskee kirkasta päätä valotuksessa jos kuva ei ole pahoin puhkipalanut.

      Kuvaan pääosin jpg normaali nef (Nikon raw). Koska pääkäyttö on jpg niin lopulta pyrin säilyttämään vain tärkeimpien kuvien nef tiedostot niiden ollessa 2 - 3x kokoisia jpg tiedostoihin nähden. esimerkkinä yksi kuva jonka jpg on 9,6Mpix ja nef on 28Mpix kokoiset. (Nikon D7100)

      • selvä ku bläkki

        "Kun jpg kuva on 8 bitin väreillä niin monesti tummien/mustien alueiden dataa ei voi ottaa esiin pikseleiden vähyyden aikaansaaman portaallisuuden vuoksi..."

        ok.


        "esimerkkinä yksi kuva jonka jpg on 9,6Mpix ja nef on 28Mpix kokoiset."

        ok.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1881
    2. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      148
      1837
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      56
      1572
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      169
      1410
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      177
      1385
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      153
      1353
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1228
    8. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1183
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1168
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1065
    Aihe