Mitä raamattu sanoo vasektomiasta?

???

Erityisesti pappien mielipiteet kiinnostavat. Mitä raamattu sanoo vasektomiasta?

"Vasektomia tarkoittaa miehen siemenjohtimien katkaisua. Siemenjohdin on putki, jonka kautta siittiöt siirtyvät kiveksistä pois. Vasektomia on siis steriloinnin menetelmä miehille." Wikipedia

29

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3de3dt

      Raakaa silpomista niinkuin ympärileikkauskin.

    • ei pikkutrolleja

      Trolleilta voi laittaa nips naps vain :D

    • Tuo on mielenkiintoinen kysymys....

      "Opetuslapset sanoivat: "Jos avioliitto merkitsee miehelle tätä, on parempi olla menemättä naimisiin." 11 Mutta hän sanoi heille: "Se ratkaisu ei sovellu kaikille, ainoastaan niille, joille se osa on annettu. 12 On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon." "

      Tuossa puhutaan ihmisistä, joka ihminen on tehnyt avioliittoon kelpaamattomaksi. Tuo ei vielä auta mitään, kun pitäisi tietää avioliiton tarkoitus. Mikäli se on lisääntyminen, niin silloin vasektomia on avioliittoon kelpaamaton. Olisikohan seksi silti kelvollinen syy olla avioliitossa tai mennä avioliittoon. Vasektomiassa kuitenkin säilyy heppi kunnossa....Tuotahan voisi laajentaa ja miettiä eturauhasleikkausta. Siinähän tulee impotenssiongelmia aika monelle. Onko se sitten ihmisten tekemä ja avioliittoon kelpaamaton...Tuossa Jeesus kuitenkin tarkoitti kastrotoituja. Ei heppi seiso, eikä voi lisääntyä. Mikähän tuossa on tuon lauseen tarkoitus "on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia," ?

    • Hei ???

      Raamattu ei sano vasektomiasta yhtään mitään.
      Luin Pauliina Rajalan kirjan Taivaslaulu, joka kertoo lestadiolaispariskunnan väsymyksestä, kun lapsia syntyy tiuhaan tahtiin. Heille ehtii syntymään kuusi alle kouluikäistä lasta, kunnes perheen isä päättää hankkia sterilisaation.

      Kirjasta saan ensi kertaa tietää, miksi lestadiolaisuudessa ei hyväksytä ehkäisyä. Siinä vedotaan 1.Moos.38:ssa kerrottuun Juudan ja Tamarin tarinaan. Juudan poika Onan joutuu vastoin tahtoaan solmimaan avioliiton veljensä lesken kanssa. Hän tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan ja siksi "onanoi" eli laskee siemenensä maahan niin ettei Tamar tule raskaaksi. Jumala katsoo Onanin rikkoneen hänen tahtonsa ja Onan kuolee.

      Toinen asia, johon lestadiolaisuudessa vedotaan ehkäisykiellon vuoksi on, että Jumala kysyisi viimeisellä tuomiolla: MIssä sinun syntymättömät lapsesi ovat? Vaimo pelastuu lapsensynnyttämisen kautta.

      Onneksi perusluterilaisuudessa ei ajatella noin. Jokainen pelastuu Yksin armosta. Lapsiluvulla ei ole osaa eikä arpaa pelastumisasiassamme. Kristus kuoli puolestamme, jotta pelastuisimme.

      Kirjan kirjoittaja arveli, että myös se, että lestadiolaisuus liikkeenä kuolisi, jos perheet eivät hankkisi niin suuria lapsilaumoja. Kun läheskään kaikki lapset eivät nykyään sitoudu isiensä uskoon ja herätysliikkeeseen.

      Jokaisella pariskunnalla on mielestäni täysi oikeus käyttää ehkäisyä tai olla sitä käyttämättä.

      t. Maarit-pappi, kolmen lapsen äiti

      • Maarit, pientä tarkkuutta asioihin. VL-liikkeessä vedotaan useampaan kohtaan kuin pelkästään Onanin kohtaan. Toisekseen, niin Suurrunkkari Onan ei ollutkaan runkkari. Hän kyllä makasi lesken kanssa, mutta päästi siemenensä parempiin multiin. Siinä oli yhdynnät ja kaikkea, mutta kun ei tahtonut lasta, niin Jumala tappoi tämän.

        Ja tuo kohta: nainen pelastuu siksi, että hän on synnyttänyt, niin löytyy Raamatusta. Raamattu esittää sen perustuuksi, miksi nainen pelastuu.

        Mä oon nyt pari päivää miettinyt tuota. Kuinka paljon voi unohtaa Raamatun opetuksia ja määräyksiä, että on vielä kristitty....Luterilaisten opit on kuin absolutisti, joka juo viikottain, mutta pääosin on abslotusti.


      • mave kirjoitti:

        Maarit, pientä tarkkuutta asioihin. VL-liikkeessä vedotaan useampaan kohtaan kuin pelkästään Onanin kohtaan. Toisekseen, niin Suurrunkkari Onan ei ollutkaan runkkari. Hän kyllä makasi lesken kanssa, mutta päästi siemenensä parempiin multiin. Siinä oli yhdynnät ja kaikkea, mutta kun ei tahtonut lasta, niin Jumala tappoi tämän.

        Ja tuo kohta: nainen pelastuu siksi, että hän on synnyttänyt, niin löytyy Raamatusta. Raamattu esittää sen perustuuksi, miksi nainen pelastuu.

        Mä oon nyt pari päivää miettinyt tuota. Kuinka paljon voi unohtaa Raamatun opetuksia ja määräyksiä, että on vielä kristitty....Luterilaisten opit on kuin absolutisti, joka juo viikottain, mutta pääosin on abslotusti.

        Hei Mave,

        En väittänytkään, etteikö Onan olisi maannut veljensä lesken kanssa. Hän vain ehkäisi keskeytetyllä yhdynnällä, vaikkei sitä Raamatussa sillä nimellä kutsutakaan.

        Raamatun aikana vaimojen asema oli vallan toinen kuin meidän aikanamme. Jeesus antoi naiselle ihmisarvon.

        Kaikki Raamatun ajan aikasidonnaiset opit eivät sido meitä. Mutta Raamatun punainen lanka kylläkin. Raamatuntulkintaa varten tarvitaan pappeja ja muita seurakunnan työntekijöitä, kommentaareja ym apuvälineitä.

        t. Maarit-pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Mave,

        En väittänytkään, etteikö Onan olisi maannut veljensä lesken kanssa. Hän vain ehkäisi keskeytetyllä yhdynnällä, vaikkei sitä Raamatussa sillä nimellä kutsutakaan.

        Raamatun aikana vaimojen asema oli vallan toinen kuin meidän aikanamme. Jeesus antoi naiselle ihmisarvon.

        Kaikki Raamatun ajan aikasidonnaiset opit eivät sido meitä. Mutta Raamatun punainen lanka kylläkin. Raamatuntulkintaa varten tarvitaan pappeja ja muita seurakunnan työntekijöitä, kommentaareja ym apuvälineitä.

        t. Maarit-pappi

        Sä käytit onanointia tuossa yhteydessä ja se tarkoittaa masturbointia. Keskeytetty yhdyntä on taas toinen asia.

        Itse asiassa se : nainen saa taivaspaikan vain koska hän synnyttää, niin löytyy UT:n puolelta, kun Jeesus on jo tapettu...

        Miksi Raamatun määräykset ei koske ihmisiä, kun Jeesus sanoi niiden olevan voimassa maailmanloppuun asti...ja vähän päällekkin?

        Oikeastaan voisit vastata siihen fariseuksista tekemään aloitukseen, kun se sivuttaa tuota asiaa.

        Pitääkö teillä olla oikein komitea, joka poimii rusinat pullasta määräysten osalta? Mihin te sitä tarvitsetta, kun ette muutenkaan noudata Jeesuksen toiveita :O


      • mave kirjoitti:

        Sä käytit onanointia tuossa yhteydessä ja se tarkoittaa masturbointia. Keskeytetty yhdyntä on taas toinen asia.

        Itse asiassa se : nainen saa taivaspaikan vain koska hän synnyttää, niin löytyy UT:n puolelta, kun Jeesus on jo tapettu...

        Miksi Raamatun määräykset ei koske ihmisiä, kun Jeesus sanoi niiden olevan voimassa maailmanloppuun asti...ja vähän päällekkin?

        Oikeastaan voisit vastata siihen fariseuksista tekemään aloitukseen, kun se sivuttaa tuota asiaa.

        Pitääkö teillä olla oikein komitea, joka poimii rusinat pullasta määräysten osalta? Mihin te sitä tarvitsetta, kun ette muutenkaan noudata Jeesuksen toiveita :O

        Tämä sama kohta on tulkittu niin, ettei saa harrastaa itsetyydytystä. Siksi siitä on tullut termi ”onanoida”. Vaikka oikeasti se tarkoittaa keskeytettyä yhdyntää, joka on ollut tärkein ehkäisykeino aikoinaan. Jostain syystä sen hyväksyi moni uskovakin, ilmeisesti siksi ettei ymmärtänyt koko asiaa?


      • Nasse.

        Maarit-pappi, kun olet loitsutieteellisen käynyt niin sinun pitäisi tietää mitä Jumalasi sanassaan asiasta ilmoittaa...Vai sivuutatko asian siksi etä vastaus kuvastaa hyvin sitä johdonmukaisuutta jota ihmisten keksimälle ja luomalle Jumalallsei on niin ominaista?

        http://skepticsannotatedbible.com/contra/castrated.html


      • mummomuori kirjoitti:

        Tämä sama kohta on tulkittu niin, ettei saa harrastaa itsetyydytystä. Siksi siitä on tullut termi ”onanoida”. Vaikka oikeasti se tarkoittaa keskeytettyä yhdyntää, joka on ollut tärkein ehkäisykeino aikoinaan. Jostain syystä sen hyväksyi moni uskovakin, ilmeisesti siksi ettei ymmärtänyt koko asiaa?

        Himorunkkarinahan ne piti onania. Hihhulit eivät ymmärtäneet mikä on runkkaamisen ja keskeytetyn yhdynnän ero. Onanointi on ihan suomenkielessä tarkoitamassa masturbointia...Virheellisesti, mutta kuitenkin vakiintuneesti. Aina joutuu ihmettelemään miten hihhulit on lukenut Raamattunsa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Tämä sama kohta on tulkittu niin, ettei saa harrastaa itsetyydytystä. Siksi siitä on tullut termi ”onanoida”. Vaikka oikeasti se tarkoittaa keskeytettyä yhdyntää, joka on ollut tärkein ehkäisykeino aikoinaan. Jostain syystä sen hyväksyi moni uskovakin, ilmeisesti siksi ettei ymmärtänyt koko asiaa?

        Himorunkkarinahan ne piti onania. Hihhulit eivät ymmärtäneet mikä on runkkaamisen ja keskeytetyn yhdynnän ero. Onanointi on ihan suomenkielessä tarkoitamassa masturbointia...Virheellisesti, mutta kuitenkin vakiintuneesti.


      • mave kirjoitti:

        Maarit, pientä tarkkuutta asioihin. VL-liikkeessä vedotaan useampaan kohtaan kuin pelkästään Onanin kohtaan. Toisekseen, niin Suurrunkkari Onan ei ollutkaan runkkari. Hän kyllä makasi lesken kanssa, mutta päästi siemenensä parempiin multiin. Siinä oli yhdynnät ja kaikkea, mutta kun ei tahtonut lasta, niin Jumala tappoi tämän.

        Ja tuo kohta: nainen pelastuu siksi, että hän on synnyttänyt, niin löytyy Raamatusta. Raamattu esittää sen perustuuksi, miksi nainen pelastuu.

        Mä oon nyt pari päivää miettinyt tuota. Kuinka paljon voi unohtaa Raamatun opetuksia ja määräyksiä, että on vielä kristitty....Luterilaisten opit on kuin absolutisti, joka juo viikottain, mutta pääosin on abslotusti.

        Neljä pappia käynyt antamassa miinuksia, eivätkä ole kuitenkaan vastanneet minun aloituksiin :(


      • Roomaan?
        Nasse. kirjoitti:

        Maarit-pappi, kun olet loitsutieteellisen käynyt niin sinun pitäisi tietää mitä Jumalasi sanassaan asiasta ilmoittaa...Vai sivuutatko asian siksi etä vastaus kuvastaa hyvin sitä johdonmukaisuutta jota ihmisten keksimälle ja luomalle Jumalallsei on niin ominaista?

        http://skepticsannotatedbible.com/contra/castrated.html

        Ei "loitsutieteellisessä" sitä opeteta, mitä Jumala opettaa, vaan sitä, millaisia uskomuksia ihmisillä on ollut.

        Suurin osa maailman kristityistä kuuluu kirkkokuntaan, joka opettaa, että vasektomia on yksiselitteisesti väärin. Luulisi, että tämä siellä loitsutieteellisessä on kerrottu? Ja tätä ei perustella suinkaan vain jollain Onanilla, vaan sillä että seksuaalisuuden ideaan kuuluu sekä yhteys että hedelmällisyyden mahdollisuus, eikä kumpaakaan saa sulkea pois.


    • Lipsu-pappi

      Vasektomia on ihan ok, jos on kastettu ja kuuluu kirkkoon.

    • hmm...

      Vasektomia ratkaisuna, vasektomia vihan tekona ja vasektomia rakkauden eleenä. Voihan se olla vähän niinkuin lapsen kuritus; ei sitä tehdä sadistisen tyydytyksen saamiseksi. vaan jonkin muun vuoksi.

    • ittetyydytys

      itetyydytys ei oo syntiä. Ittensä on tunnettava, että osaa nauttia toisestakin.

    • Zeenaslainoppinut

      "Lasten synnyttäjänä hän (nainen) on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää." (1 Tim. 2:15)

      15-20 % naisista ei ole koskaan synnyttänyt. Sulkeeko VL-liike heidät pelastuksen ulkopuolelle?

      • Eiköhän nekin ole hlvetissä , kuten suurinosa Suomen kansasta, jos kysytään heiltä...Sairaalla yhteisöllä on sairaat opit.


    • Hei,

      Kuten Maarit sanoikin jo, Raamatussa ei puhuta mitään vasektomiasta, mutta ei myöskään e-pillereistä.
      Se on ok, jokaisen oma asia. Helpotus varmasti monelle pariskunnalle jotka eivät enää halua lapsia.

      Kaisa-pappi

      • Siellä puhutaan kylläkin ihmisistä, jotka toiset ihmiset on tehnyt avioliittoon kelpaamattomiksi. Mitä se tarkoittaa?


      • Nasse.

        "Kuten Maarit sanoikin jo, Raamatussa ei puhuta mitään vasektomiasta, mutta ei myöskään e-pillereistä. "

        Kaisa, kyllä siellä puhutaan miehistä jotka on steriloitu;
        http://skepticsannotatedbible.com/contra/castrated.html

        Minulle herää kysymys valehteletko tietoisesti Jumalasi sanasta vai vain siksi ette tunne Raamattua, onko mitään muita selistysmahdollisuuksia olemassa?


      • Nasse. kirjoitti:

        "Kuten Maarit sanoikin jo, Raamatussa ei puhuta mitään vasektomiasta, mutta ei myöskään e-pillereistä. "

        Kaisa, kyllä siellä puhutaan miehistä jotka on steriloitu;
        http://skepticsannotatedbible.com/contra/castrated.html

        Minulle herää kysymys valehteletko tietoisesti Jumalasi sanasta vai vain siksi ette tunne Raamattua, onko mitään muita selistysmahdollisuuksia olemassa?

        "Raamatunlukeminen suomalaisten pappien keskuudessa on ylipäätään vähentynyt selvästi. Erityisesti naispappien Raamatun lukeminen on vähäistä."

        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/1173/tutkija_kati_niemela_naiset_ovat_kirkon_muutosagentteja

        Sellaista ei ole olemassa, mistä ei tiedäkkään :D


      • Nasse. kirjoitti:

        "Kuten Maarit sanoikin jo, Raamatussa ei puhuta mitään vasektomiasta, mutta ei myöskään e-pillereistä. "

        Kaisa, kyllä siellä puhutaan miehistä jotka on steriloitu;
        http://skepticsannotatedbible.com/contra/castrated.html

        Minulle herää kysymys valehteletko tietoisesti Jumalasi sanasta vai vain siksi ette tunne Raamattua, onko mitään muita selistysmahdollisuuksia olemassa?

        Tuota, sterilisaatio ja kuohitseminen ovat eri asioita. Ennen kuohittiin, eli kivekset murskattiin tai otettiin kokonaan pois, saatettiinpa koko penis leikata pois. Steriili saattoi olla ehkä muusta syystä, mutta sehän tuli ilmi vasta sitten, kun niitä lapsia ei alkanut kuulua. Eikä silloinkaan kukaan tiennyt, kumpi on steriili. Usein se meni naisen niskoille.


      • mummomuori kirjoitti:

        Tuota, sterilisaatio ja kuohitseminen ovat eri asioita. Ennen kuohittiin, eli kivekset murskattiin tai otettiin kokonaan pois, saatettiinpa koko penis leikata pois. Steriili saattoi olla ehkä muusta syystä, mutta sehän tuli ilmi vasta sitten, kun niitä lapsia ei alkanut kuulua. Eikä silloinkaan kukaan tiennyt, kumpi on steriili. Usein se meni naisen niskoille.

        Eiköhän tuo ole ihan perustietoa

        Tuo kuohitseminen on kuitenkin mielenkiintoinen asia ja mikä siinä tekee sen avioliittoon kelpamattomaksi. Se, että nainen ei saa seksiä vai se, että ei voi lapsia tehdä. Seksi ei ole ollut oikein tärkeää tuossa kulttuurissa, joten todennäköinen syyllinen on lisääntymiseen kelpaamaton. Silloin päästäänkään vasektomian ja kuohitsemista yhdistävään asiaan.

        Molemmat toimenpiteet on kuitenkin tehty niin, että uhri on tiennyt lisääntymiskykynsä lähteneen...


      • Nasse.
        mave kirjoitti:

        "Raamatunlukeminen suomalaisten pappien keskuudessa on ylipäätään vähentynyt selvästi. Erityisesti naispappien Raamatun lukeminen on vähäistä."

        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/1173/tutkija_kati_niemela_naiset_ovat_kirkon_muutosagentteja

        Sellaista ei ole olemassa, mistä ei tiedäkkään :D

        Ainakin tämän palstan perusteella pappien tietämys raamatusta on yllätttävän heikko. Heikko sikäli että jos missä tahansa muusssa ammatissa olisi muutamastasivuiseen läpyskään tiivistetty kaikki ydintieto, niin ei niin hidasta ihmistä olisikaan joka ei toisinaan sitä viitsisi lukea.

        Toki erityisesti ihmetyttää palstan pappein perusteella tuo polarisoituminen varsinkin naisten suhteen, on valikoivaa rusinapullafindamentalisiam jossa eräät naispapit julistavat homoja h3lv3ttiin (vaikka siis ovat _naisia_ pappiena :))) ja eräät jotka vähät välittävät koko raamatusta, ovat tehneet korvikeuskonnon mielensä mukaan.

        Plus sitten aina se yksi joka on ihan kassalla kaikesta.

        Ehkä kyseessä on kaksijakoinen juttu, ensinnäkään teologiseen luulokuntaan ajautuu heikoin aines ja sen läpikäyneistä hitaimmat ovat enää kyenneet säilyttämään kyseisen taikauskonsa?


      • Nasse. kirjoitti:

        Ainakin tämän palstan perusteella pappien tietämys raamatusta on yllätttävän heikko. Heikko sikäli että jos missä tahansa muusssa ammatissa olisi muutamastasivuiseen läpyskään tiivistetty kaikki ydintieto, niin ei niin hidasta ihmistä olisikaan joka ei toisinaan sitä viitsisi lukea.

        Toki erityisesti ihmetyttää palstan pappein perusteella tuo polarisoituminen varsinkin naisten suhteen, on valikoivaa rusinapullafindamentalisiam jossa eräät naispapit julistavat homoja h3lv3ttiin (vaikka siis ovat _naisia_ pappiena :))) ja eräät jotka vähät välittävät koko raamatusta, ovat tehneet korvikeuskonnon mielensä mukaan.

        Plus sitten aina se yksi joka on ihan kassalla kaikesta.

        Ehkä kyseessä on kaksijakoinen juttu, ensinnäkään teologiseen luulokuntaan ajautuu heikoin aines ja sen läpikäyneistä hitaimmat ovat enää kyenneet säilyttämään kyseisen taikauskonsa?

        Paras tapaus täällä oli miespappi, joka oli naispapin kanssa naimisisa. Hän vastusti homoliittoja. Samassa kirjessä kielletään molemmat, mutta se ei estänyt tekemästä subjektiivisten intressien mukaista arvovalintaa..


    • usko tulee kuulosta

      Olette kyllä kaikki ihan metsässä!! Jumala on elämän ja kuoleman herra.jos me otamme nämä asiat omiin käsiin niin uskommeko me silloin jumalaan ja annamme hänen hallita elämäämme? Minä olen herra sinun jumalasi.miettikääpä jokainen omalla kontolla että missä on meidän jumala? Onko se raha? Helppo elämä? Ilot ja huvit? Omat itsekkyys? Vai minä itse??

      • idler

        Minulla se on asiallisten kommenttien miinuspeukuttelu ja päätön trollaaminen sosiaalituella.


    • Anonyymi

      Ihan sama mitä sanoo. Ne on mun pallit ja mun vastuu jälkeläisistä ja jos olen sitä mieltä, että lisää ei tule edes vahingossa, ratkaisu on minun oma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe