uskallanko kastaa lapseni

tuleva äiti?

Haluaisin kysyä vauvan kasteeseen liittyvää asiaa. Vauva ei ole vielä syntynyt. Isä on muslimi. Avioliittomme jälkeen mies yllätyksekseni oli kiihkomielisempi muslimi kuin ennen avioliittoamme ja hän ilmoitti, että hänen lapsestaan ei ikipäivinä tule kristittyä ja että hän ottaa eron heti, jos lapsi menee lähellekän kristillistä kirkkoa. Riitojen jälkeen sovimme, että lapsi ei tule kuulumaan mihinkään uskontoon. Mutta siitä on aikaa ja sen jälkeen mies alkoi erouhkailun pienimmästäkin syystä ja uhkaili että palaa kotimaahansa minulle ilmoittamatta. Sitten hän taas katuu erouhkausta ja vetää sen takaisin, pyytää anteeksi ja kaikki on taas "hyvin". Mutta minä pidän avioliittoani erittäin epävarmana, ja näyttäisi siltä, että se, että lapsi menee kirkkoon, ei ole ainoa syy eroon, mitä hän voi tulevaisuudessa keksiä. Olen alkanut harkitsemaan, että kuitenkin - mikäli lapsi syntyy - annan kastaa hänet kristinuskoon. Kristinusko on minulle tärkeä. En tiedä miten se vaikuttaa tunteisiini, jos lapseni ei ole kastettu. Luulen, että tulisin suremaan jatkuvasti hänen puolestaan. Voiko lapsen kastaa ilman, että siitä ilmoitetaan isälle? Tiedän, että hän silloin syyttää minua siitä, että en kunnioita häntä jne. Mutta minä koen, että hän ei myöskään ole kunnioittanut minua jatkuvilla erouhkauksilla. Ne ovat vahvasti koetelleet kykyäni rakastaa häntä.

73

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • senkus kastat

Kasta itse.
      Eiköhän se ole ihan yhtä pätevä.
      Ei se papin läsnäolo siihen mitään uutta tuo.
      Ja tuskin se nyt rikollista jättää kertomatta, että olet kastanut lapsen iltakylvyn aikana.

No turha katuu nyt, mutta yleensähän muslimiehet radikalisoituu kun ne saa naisen koukkuun eli naimisiin. Se on ihan tyypillistä.

• kiertotiehen turvaan

Tuttavani on naimisissa muslimimiehen kanssa, mutta lapset on kastettu kristityiksi. Tämä ei sinua nyt lohduta, mutta ehkä te vielä keskustelette asiasta.

Jos miehn mieli ei muutu ja haluat olla naimisissa jne. minä tekisin niin kuin mitä edellinen vastaaja kertoi. Kastaisin itse ja määrittelisin tilanteen hätäkasteeksi. Normaalistihan tilannetta ei sellaiseksi määriteltäisi, eikä tässä tilantessa seuraisi kasteen vahvistus. Mutta niin minä tekisin.

• aikuinen nainen

Tottahan se on että et kunnioita miestäsi jos kastat hänet kristillisin menoin?

Ei sulla ole ollut Jeesus mielessäs tähänkään asti.

Otit muslimimiehen joka käyttäytyy niinkuin muslimimies käyttäytyy.

• Balttis

Lapsesi kastaminen ilman hänen omaa tahtoaan, on samanlaisten pakkotoimien harjoittamista kuin mihin miehesi syyllistyy tehdäkseen lapsestasi muslimin, eli vauvasi kastaminen ei tee hänestä kuin nimikristityn, joka varmaankin pahentaa vastakkaisasettelua miehesi kanssa, ja tekee lapsestasi uskontojen välisen kamppailun pelinappulan - tavalla jota Jumala ei koskaan harjoita - eli älkää vaan "halkaisko tätä lasta", näkemyserojenne tähden. Lapsen omaa henkistä ja hengellistä kasvua tulisi tukea ja kunnioittaa eikä "leimata" häntä vastoin omaa tahtoaan mihinkään uskontoon, vaan antaa hänen itse päättää, jos, ja kun Jumala häntä kutsuu - miten hän tuohon mahdolliseen kutsuun harkintansa perusteella: itse oman vastaa ja sitoutuu. Opetusta hänelle voi toki antaa, ja eväitä tähän kuitenkaan häntä painostamatta tai manupuloimatta, - sillä eihän tosi Jumalakaan niin kenellekään tee - vai mitä?

• mieti tätä(se aito)

Balttis
        12.10.2013 11:34

MItenhän lapsen hengellistä kasvua voi tukea jos lapsella ei ole hengellistä identiteettiä?
        Mikä hänen uskontonsa on? Muslimi, kristitty, "ei osaa sanoa"?

• Otollisella ajalla
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

Balttis
        12.10.2013 11:34

MItenhän lapsen hengellistä kasvua voi tukea jos lapsella ei ole hengellistä identiteettiä?
        Mikä hänen uskontonsa on? Muslimi, kristitty, "ei osaa sanoa"?

Kanat synnyttävät kananpoikia, ja Jumalan synnyttää Jumalan lapsia, - mailmaan silloin kun hän ottaa vastuun elämästä.

Luterilaiset synnyttävät luterilaisia, jotka on pakka merkata, kasteella, ja muslimit kloonaavat kaltaisiaan, - mm. resitoimalla viidesti päivässä kohti Mekkaa, jossa Allahin palvelijoiden jumalat perinteisten satujen mukaan asustavat.

• *Faith*

Suoraan kysymykseen suora vastaus:

Islamin uskossa lasten uskonnollinen kasvatus kuuluu aina isälle. Sinun on toteltava miestäsi etkä voi päättää tulevan lapsesi puolesta.

Tilanteesi kuulostaa hankalalta, ja kristittyjen ja muslimien avioliitot kestävät harvoin. Joku hyvin moderni muslimimies (esim. Venäjän tataari) voi hyväksyä lapsensa kastamisen ja kasvattamisen kristinuskoon, mutta nekin poikkeukset ovat harvassa. Afrikan tai Lähi-Idän muslimeilta sellaista myönnytystä on turha odottaa, eikä se yleensä onnistu turkkilaisten miestenkään kanssa.

• Jos olisin tilanteessasi, niin minä en kastaisi. Senhän voi tehdä myöhemminkin, jos siltä tuntuu.
      Miehesi tekee asioita, jotka eivät osoita kunnioitusta sinua kohtaan. Tilanne ei kuitenkaan parane sillä, jos sinä teet tekoja, jotka eivät kunnioita häntä.

Mies ei kuitenkaan vaadi myöskään lapsen kasvattamista islaminuskoon, niin ymmärsin. tilanne on siinä mielessä "tasapeli".

Liitossanne tuntuu olevan vaikeita asioita ilman tätä uskontokysymystäkin. Voisi olla hyvä katsoa ne ensin ja päättää sitten tuosta kasteasiasta.

No, nämä ovat ateistin näkemyksiä. Niillä tuskin on painoarvoa kun uskonasioita mitataan.

• *Faith*

"Mies ei kuitenkaan vaadi myöskään lapsen kasvattamista islaminuskoon"

Tulee vaatimaan ja tulee kasvattamaan. Se on muslimimiehen tehtävä.

• *Faith* kirjoitti:

"Mies ei kuitenkaan vaadi myöskään lapsen kasvattamista islaminuskoon"

Tulee vaatimaan ja tulee kasvattamaan. Se on muslimimiehen tehtävä.

No, mulla ei ole enustajan lahjoja, mutta hyvä että sinä tiedät etukä'teen miten muiden ihmisten elämässä käy.

• *Faith*
        kaarne kirjoitti:

No, mulla ei ole enustajan lahjoja, mutta hyvä että sinä tiedät etukä'teen miten muiden ihmisten elämässä käy.

En tiedä ihmisten kohtaloista, mutta tiedän islaminuskoon liittyvistä tavoista.

• Nasse.
        *Faith* kirjoitti:

En tiedä ihmisten kohtaloista, mutta tiedän islaminuskoon liittyvistä tavoista.

Sama juttuhan se on sinunkin edustamassasi taikauskossa....

• Kasta lapsesi vasta sitten kun on 18-vuotias ja koe se miten lapsesi suhtautuu siihen, koska kasteeseen liittyy automaattisesti kirkon jäsenyys, joka lain mukaan laitonta koska alle 18-vuotiaana ei pitäisi olla missään järjestöissä jäsenenä, vaikka siihen holhoojan tai vanhempien suostumus. Eli siltä vauvalta pitäisi kysyä lupaa siihen kasteeseen eli vauvan tulisi olla ainut joka siitä päättää, koska se koskee enimmäkseen häntä eikä hänen vanhempiaan!

Oisko teillä mitään sitä vastaan, ettei lapsi liittyisi kumpaakaan uskontoon ennen kuin on täysikäinen!?

• Hei tuleva äiti?

Kurja kuulla, että avioliittosi kariutui. Oletteko eronneet jo virallisesti?
      Aikaisemmin lapsi seurasi uskontokunnassaan aina automaattisesti äitiä, ellei vanhemmat toisin sopineet esim. jos äiti ei kuulunut kirkkoon. Nyt vanhemmat voivat valita lapsensa uskontokunnan jommankumman vanhemman uskontokunnista.

Jos olet eronnut ennen lapsen syntymää, voit kastaa lapsesi ilman isän mielipidettä, jos sinut määrätään lapsen yksinhuoltajaksi. Ongelmallisempaa on, jos teillä on yhteishuoltajuus. Nimetäänkö lapsi sinun vai ex-miehesi sukunimelle?

Sinun kannalta voisi olla helpompaa, jos olisit lapsesi yksinhuoltaja ja olisitte eronneet ennen lapsen syntymää.

Pelottaako sinua, että mies saattaisi viedä luvatta lapsenne kotimaahansa? Jos pelottaa, kallistuu valintasi taas yksinhuoltajuuden suhteen. Jos olette avioliitossa, olette molemmat automaattisesti lapsen huoltajia.

Uskon, että lapsen kastamatta jättäminen olisi sinulle iso murheen ja huolenaihe. Monikulttuurissa perheissä pitäisi silti kunnioittaa molempien vanhempien mielipiteitä, jos on yhteishuoltajuus. Tuo asia siis ratkaisee monin tavoin perheessänne. Sinun kannattanee tilata aika kaupunkinne/kuntanne lastenvalvojan luokse jo hyvissä ajoin ennen lapsen syntymää ja selvittää, miten yksin/yhteishuoltajuus määrittää näitä asioita.

Kasteesta voit käydä juttelemassa oman seurakuntasi papin kanssa. Hän osaa neuvoa sinua yksityiskohtaisesti, miten tilanteessasi olisi viisainta toimia.

Voimia sinulle loppuodotukseen ja oman elämäsi aloittamiseen! Kannattaa miettiä kestätkö jatkuvia kiristyksiä vai haluatko elää ilman pelkoa.

t. Maarit-pappi

• älä ap eroa

Ei aloittaja ole eronnut, sinulla on maarit vaikeuksia ymmärtää lukemaasi.

• kirjoitusongelma
        älä ap eroa kirjoitti:

Ei aloittaja ole eronnut, sinulla on maarit vaikeuksia ymmärtää lukemaasi.

Tai kirjoittajalla vaikeuksia ilmaista itseään oikein? Hän kirjoittaa "avioliittomme jälkeen", josta Maarit tekee aivan oikein tulkinnan, että avioliitto on päättnyt. Kirjoittaja tarkoitti kuitenkin ilmeisesti "vihkimisen jälkeen" eli avioliitossa.

• kirjoitusongelma kirjoitti:

Tai kirjoittajalla vaikeuksia ilmaista itseään oikein? Hän kirjoittaa "avioliittomme jälkeen", josta Maarit tekee aivan oikein tulkinnan, että avioliitto on päättnyt. Kirjoittaja tarkoitti kuitenkin ilmeisesti "vihkimisen jälkeen" eli avioliitossa.

Hei, Kirjoitusongelma

Tuota samaa jäin miettimään ja pyörittelemään. Siksi jossittelen vastauksessani puolin että toisin. Toivotaan, että hän tarkentaa kirjoitustaan, niin osaamme auttaa paremmin.

t. Maarit-pappi

• aikuinen nainen

Siis mies uhkaa erolla. Et sitten siitä tajunnut että ei olla erottu vielä?

• aikuinen nainen
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Hei, Kirjoitusongelma

Tuota samaa jäin miettimään ja pyörittelemään. Siksi jossittelen vastauksessani puolin että toisin. Toivotaan, että hän tarkentaa kirjoitustaan, niin osaamme auttaa paremmin.

t. Maarit-pappi

Mies uhkaa erolla, se tuli siis tekstistä selvästi esiin. Joten eiköhän se sitä tarkoita ettei olla erottu vielä.

• hrtawnhjaqr
        aikuinen nainen kirjoitti:

Mies uhkaa erolla, se tuli siis tekstistä selvästi esiin. Joten eiköhän se sitä tarkoita ettei olla erottu vielä.

ja avioliiton jälkeen tarkoittaa että avioliitto on jo takana.

• lukemisen vaikeus
        hrtawnhjaqr kirjoitti:

ja avioliiton jälkeen tarkoittaa että avioliitto on jo takana.

Etkö osannut lukea tekstistä muuta kuin sen? Asiayhteydestä homma selviää.

• Kannattaa erota

Minun mielestäni sinun pitäisi ottaa avioero nyt, ennen kuin lapsi on siitä kärsimässä. Mies jo erolla uhkailee, ei sellaista pidä hyväksyä.

Muslimimies kasvattaa lapsestaan muslimin. Se on itsestään selvää. Jos jäät avioliittoon, kannat nyt sisälläsi muslimia. Lapsi tullaan viemään myös "oikeaan" kotimaahansa käymään monet kerrat ja samalla uskoa yhä vain vahvistetaan.

Ystäväni joutui kauheisiin tilanteisiin muslimimiehensä kanssa. Jälkeen päin hän katui sitä, ettei uskaltanut erota lapsen ollessa pieni.

Ole varovainen!

• Mitäs sitten tehdään

Suositteletko Maarit tässä tapuksessa naisen purkavan avioliittonsa, jotta hän voisi itse kirkkoon kuuluvana äitinä päättää yksinhuoltajana, lapsen kastamisesta - ja tavallaan siis siten käyttää luterilaisten oikeutta äidin uskontokunnan määrätessä sen että lapsesta tulisi luterilainen, eikä muslimia? Miten oletat miehen asiaan reagoivan? Eikös tässä ole se vaara, että mies voi katsoa oikeudekseen todellakin kaapata lapsen ja että hän voi viedä lapsen johonkin muslimaahan mistä häntä ei tietenkää palauteta vääräuskoisille takaisin?

• Kannattaa erota

Mies vie lapsen kotimaahansa vain, jos siellä on joku, joka voi lapsesta huolehtia. Omaksi taakakseen mies ei lasta ota kokonaan. Ehkä miehen äiti tai sisko voi kuitenkin ottaa lapsen kuin omakseen.

Aloittajan kannattaa erota nopeasti, ennen kuin lapsi syntyy. Erolla uhkailu ja kristinuskon kieltäminen ovat vasta alkusoittoa tulevalle. Jos mies ei uhkailisi häipyvänsä, kannattaisi keskustella hänen kanssaan. Nyt viesti on selvä: lapsesta tehdään muslimi sanoi äiti mitä sanoi. Kastetta ei saa ikinä lapselle antaa eikä Raamattuun koskea. Yhtäkään rukousta ei saa Jumalalle osoittaa lapsen puolesta. Oletko valmis tuohon kaikkeen? Eikö sinun oma uskosi olekaan tärkeä?

• Hei Mitäs sitten tehdään,

Valitettavasti "Tulevan äidin" kirjoituksesta ei selviä, onko hän jo virallisesti eronnut. En yleensä ota kantaa siihen, kannattaako jonkun erota tai ei. Mutta haluan heidän ajattelevan seuraamuksia, jos jatkavat liittoa tai eroavat. Nämä suuret asiat ovat jokaisen itse päätettävissä.

Minusta tässä tapauksessa ei ole suurin ongelma se, että lapsesta tulisi muslimi ja hänet jätettäisiin kastamatta, vaan se, ettei lapsen äiti koe liittoa turvalliseksi miehen uhkailujen vuoksi. Jospa hän toteuttaakin uhkailunsa. Entä, jos hän vie lapsen pois maasta. Ei välttämättä, mutta jos.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että "Tulevan äidin" on syytä mennä keskustelemaan lastenvalvojan kanssa ennen lapsen syntymää ja mietittävä ratkaisunsa.

t. Maarit-pappi

• aikuinen nainen

Hei Mitäs sitten tehdään,

Valitettavasti "Tulevan äidin" kirjoituksesta ei selviä, onko hän jo virallisesti eronnut. En yleensä ota kantaa siihen, kannattaako jonkun erota tai ei. Mutta haluan heidän ajattelevan seuraamuksia, jos jatkavat liittoa tai eroavat. Nämä suuret asiat ovat jokaisen itse päätettävissä.

Minusta tässä tapauksessa ei ole suurin ongelma se, että lapsesta tulisi muslimi ja hänet jätettäisiin kastamatta, vaan se, ettei lapsen äiti koe liittoa turvalliseksi miehen uhkailujen vuoksi. Jospa hän toteuttaakin uhkailunsa. Entä, jos hän vie lapsen pois maasta. Ei välttämättä, mutta jos.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että "Tulevan äidin" on syytä mennä keskustelemaan lastenvalvojan kanssa ennen lapsen syntymää ja mietittävä ratkaisunsa.

t. Maarit-pappi

Aloituksessa lukee selvästi että he ovat vielä yhdessä mutta mies uhkailee erolla.

Onko sinulla lukemisen ymmärtämisen vaikeuksia noin muutenkin, Maarit?

He ovat myös yhdessä päättäneet etteivät kasvata lasta mihinkään uskontokuntaan, mikä on viisas päätös.

• aikuinen nainen kirjoitti:

Aloituksessa lukee selvästi että he ovat vielä yhdessä mutta mies uhkailee erolla.

Onko sinulla lukemisen ymmärtämisen vaikeuksia noin muutenkin, Maarit?

He ovat myös yhdessä päättäneet etteivät kasvata lasta mihinkään uskontokuntaan, mikä on viisas päätös.

Hei,

Hän aloittaa kirjoituksensa: Avioliittomme jälkeen... siis onko eronnut? Ei käy varmasti selväksi.

t. Maarit-pappi

• aikuinen nainen

Hei,

Hän aloittaa kirjoituksensa: Avioliittomme jälkeen... siis onko eronnut? Ei käy varmasti selväksi.

t. Maarit-pappi

Et ole jaksanut keskittyä avauksen lukemiseen kunnolla. Mies jos uhkaa erolla niin silloin ei tietenkään olla erottu.

Kirjoitit noista uhkauksistakin..mutta täysin tajuamatta sitä millä on uhattu. Siis erolla on uhattu.

Vastaas nyt aloittajalle..ero on hänelle vaikea kysymys.

Hän uhkaa itse kastaa lapsensa ns.väärään uskoon koska on kyllästynyt erouhkailuihin.

Voi sen lapsen näköjään kastaa ihan vain kostomentaliteetilla. Siihenkö sinä kannustat?

• K.T.

Hei Mitäs sitten tehdään,

t. Maarit-pappi

Lapsikasteella ei ole muuta merkitystä kuin liittää lapsi tietämättään järjestöön,joka ei perustu likimainkaan raamatun periaatteisiin.Lapselle voi antaa laillisen nimen ilman kirkkoon sekaantumista.Viisain ratkaisu on olla liittymättä mihinkään organisoituun uskonnon-joukkoon.Aikuiseksi tullessaan jokainen voi ratkaista itse kuuluvaisuutensa.

• Lapsi on pulassa

Viisaintä olisi jatkaa avioliitossa, ja antaa lapsen tullessaan tolkulliseen ikään päättää sen mitä hän tahtoo ja tekee, ja jos isä yrittää manipuloida häntä musseksi, äitä voisi tehdä voitavansa aivopestäkseen hänet lutukuksi, ja molemmathan palvelevat kuulemma samaa jumalaa, joten lapsesta voi siten tulla vain näiden uskontojen uhri, ja epäjumalanpalvelija kummankin vahemman manipuloinnin seurauksena, - vai mitä.

• Mirka ,:-)

Ota ero. Uskonnot pilaa elämäsi. Ihan sama mikä uskonto. Kaikki uskonnot ovat samaa shittiä.

Anna lapsellesi mahdollisuus valita itse uskontonsa. Älä liitä häntä mihinkään uskontoon, anna valinta hänelle itselleen. Unohda typerät kasteet.

• pdfogi

"anna valinta hänelle itselleen."

Miksi sinä olet antamassa suostumuksesi lapsen itse valita uskontonsa, kun kuitenkin sitten olet julistamassa, että uskonnot saastuttaa aivot?

Suurin osa kristityistä ovat itse valinneet kristinuskon aikuisena.

• Mieti tarkkaan

Mies ei varmaankaan halua sukunsa edessä sitä nöyryytystä, että hänen lapsensa on kristitty. Vaikka onnistuisittekin kasvattamaan lapsesta uskonnottoman, täytyy miehen perheen edessä teeskennellä muslimia.

Luuletko, että mies kuuntelisi, jos sinä pyytäisit, ettei lasta viedä moskeijaan? Luulenpa, ettei siinä sinun mielipiteesi paljoa paina. Miehen mielestä hänen lapseltaan ei saa viedä pois uskoa Jumalaan ja Koraani täytyy myös tulla tutuksi edes jollain tavoin. Todennäköisesti hän vetoaa siihen, että haluaa lapsen tutustuvat myös hänen kulttuuriinsa. Islaminusko tulee siinä ikään kuin ohessa lapsen elämään.

Sinusta tulee muslimin äiti. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa. Helpoimmalla pääsisit, jos itsekin kääntyisin muslimiksi.

• Aloittajan kysymykseen kasteesta:
      Äiti voi päättää yksin lapsen kasteesta siihen saakka, kunnes lapsi täyttää vuoden. Kastaminen on tällaisessa tapauksessa mahdollista sen jälkeen, kun lapselle on annettu nimi ja se on ilmoitettu maistraattiin.

Toivon, että asianne järjestyvät ja saatte elää yhdessä hyvää perhe-elämää tulevaisuudessa.

Antti-pappi

• Mites suu pannaan

Mutta jos lapsen isä on erimeiltä kanssasi Antti, eikä annakaan luterilaisten vääräuskoisten kastaa lasta, mikä merkitsi hänen kulttuurissaan samaa kuin että lapsi olisi kuollut koko hänen suvulleen - ja vie hänet heti kun vain pystyy ent. korimaahansa ja ymräpileikkauttaa hänet muslimiksi, eikä tuokaan häntä enää sieltä takaisin Suomeen vaikka saisi kuinka hienot Emmaljunge lastevaunut ja virkelelut lapselleen sossun tukemana kouttamisapuna?

• Hei,

Alle 12-vuotias voidaan kastaa kirkon jäseneksi, jos ainakin toinen hänen vanhemmistaan tai yksi hänen huoltajistaan on kirkon jäsen. 12-14-vuotiaan lapsen kastamiseen tarvitaan hänen oma kirjallinen suostumuksensa.

Lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhteisöön päättävät hänen huoltajansa yhdessä. Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan. Jos tuomioistuin on päättänyt tehtävien jaosta lapsen huoltajien kesken toisin, noudatetaan tuomioistuimen päätöstä.

t. Maarit-pappi

• Nasse.

Maarit vernistelee

• tuleva äiti?

Avioliittomme on edelleen voimassa. Lain mukaan "Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan."
      Me emme ole puhuneet asiasta mitään sen jälkeen, kun raskaus alkoi. Minä en uskalla. Tilanne juontaa kauas...siihen kun menimme naimisiin. Menimme naimisiin maistraatissa. Sen jälkeen mies pyysi islamilaista liittoa. Menimme moskeijaan. Siellä imaami ilmoitti, että minun on allekirjoitettava paperi, jossa lupaan, että mahdolliset lapset kasvatetaan islaminuskoon. Kun ihmettelin tätä mieheltäni, niin hän muuttui ja ilmoitti, että tietysti hänen lapsistaan tulisi islaminuskoisia. Itkin ja itkin ja hän pysyi kovana. Kieltäydyin islamilaisesta avioliitosta tämän asian takia. Sitten hän alkoi uhkaamaan erolla, jos edes kerran veisin mahdollisen tulevan lapsen kirkkoon. Hän alkoi vaatimaan minua ottamaan seiniltä kristilliset kuvat alas, koska ne saastuttaisivat lapsen, jos lapsi syntyisi. Hän vaati minua ottamaan ristin kaulastani. Hänen sukulaisensa julkaisivat facebookissa pilkkatekstejä Kristuksesta. Hän kuunteli youtubesta kristinuskoa pilkkaavia videoita. Sitten hän ilmoitti, että hän epää minulta lapsen saamisen kokonaan.
      Nyt tuntuu pahalta koko raskaus. Suurelta virheeltä. Pelkään tulevia riitoja ja avioero näyttää lähes väistämättömältä. Mutta aborttikaan ei ole vaihtoehto, en hyväksy sitä, eikä taida enää olla edes mahdollista.
      Jos joku väittää, että minulla ei ollut Jeesus mielessäni avioituessani muslimin kanssa, niin se ei ole totta. Minä en löytänyt kristittyä miestä, joka olisi halunnut avioliittoon. Kaikki haluavat elää seurustelusuhteissa ja avoliitoissa ja yleensä vaatimuksena on avioliiton ulkopuolinen/esiaviollinen seksi. En halunnut sellaista elämää.

• Sinuna eroaisin

"Hänen sukulaisensa julkaisivat facebookissa pilkkatekstejä Kristuksesta. Hän kuunteli youtubesta kristinuskoa pilkkaavia videoita."

Lapsesi tulee toimimaan samoin, jos et eroa miehestäsi, vaan jäätte hänen omaisuudekseen. Jos kastat lapsen, mies hylkää hänet. Muslimimies ei voi ottaa taakakseen sitä nöyryytystä, että hänen lapsensa on kristillisen kirkon jäsen. Lapsestasi on tultava muslimi tai mies menettää kasvonsa perheensä edessä. Lapsesi ei saa viettää joulua tai pääsiäistä ja hänen on opittava rukoilemaan Allahia.

Voi olla, että isompana lapsesi tekeekin itse päätöksen omasta uskostaan. Pieni lapsi on valitettavasti täysin vanhempiensa armoilla näissä uskonasioissa. Jonkinlaiset jäljet islamista häneen tulee jämään, kävi miten kävi.

Koita lähteä itse aina mukaan, kun mies vie lasta kotimaahansa!

• *Faith*

Abortti ei todellakaan ole mikään vaihtoehto. Jo ilman lastakin tilanteesi on erittäin ongelmallinen, eikä miehesi käytös sinua kohtaan vaikuta lainkaan rakastavalta.

• Täällä on hyvin kerrottu kasteen mahdollisuuksista.

Ymmärrän äitiä, joka kantaa huolta asiasta. On monia lapsia, jotka kastetaan, vaikka toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon. Ihanteellista on, jos vanhemmat voivat yhdessä päättää mitä tehdään. Näin yhteishuoltajuudessa joudutaan yhdessä tekemäänmonien muidenkin asian suhteen, kun on kyse lapsen asioista.

Ymmärtääkseni, jos yhteishuoltajuudessa oleva lapsi ja sitähän hän on, kun olette avioliitossa, ehditään ensin rekisteröidä maistraattiin, ei äiti enää voi yksin päättää lapsen siirtämistä kirkon jäseneksi kasteen kautta. Äiti voi siis yhden kerran päättää alle yksi vuotiaan kohdalla lapsen rekisteröinnistä. Yli 12 vuotiaan kohdalal tarvitaan myös lapsen oma allekirjoitus papereihin.

Toisinaan äidin tai isän muututtua yhteishuoltajasta yksinhuoltajaksi saatetaan lapsi kastaa vain tämän yksinhuoltaja vanhemman pyynöstä minkä ikäisenä tahansa.

Monikulttuuriset liitot eivät ole helppoja, mutta toivon teille kaikkee hyvää tulevaisuuteen.

Tuula -pappi

• Nasse.

"Monikulttuuriset liitot eivät ole helppoja, mutta toivon teille kaikkee hyvää tulevaisuuteen."

Eiköhän se riitä että toisella viiraa kuupassa..... Ollakseen hankala siis.
        Siitä kertoo sekin että kristinuskoiset eroavat taikauskottomia herkemmin.

• tuleva äiti?
        Ehdit kirjoittaa oman vastauksesi edellisiin kommentteihin, ennen kuin julkaisin oman yllä olevan kommenttini.

Meillä Suomessa on uskonnon vapaus, mutta mikäli oikein ymmärrän islamin piirissä tätä lakia ei pidetä oikeana. Sitä ei kunnioiteta, niin kuin pitäisi, vaan islamilaisuus menee aina edelle, usein voimakkaastikin.

Olet kokenut rankkoja asioita jo nyt yhteistaipaleenne aikana. Jos uskallat, voit käydä oman seurakuntasi papin tai diakoniatyöntekijän kanssa juttelemassa. Meillä on kirkolla myös monenlaista nettiauttamispalveluita, joita voit käyttää ja Palvelevaan puhelimeen voi myös soittaa.

Hyvä, kun kirjoitit tänne palstalle, mutta yksityiskohtaisempaa apua ja tukea kannattaa mielummin etsiä vaikkapa palvelevan netin yhteyden kautta
        https://www.verkkoauttaminen.fi/palvelevanetti
        tai chattiauttamis palvelu ja yhteys
        on sekin arkipäivinä käytössä.
        https://www.facebook.com/kirkkosuomessa/app_177794048978925

Myös neuvolassa monikulttuuriset liitot ja vanhemmuus on tuttu asia, joten siellä kannattaa jutella kaikista asioista. Älä jää yksin.

Tuula -pappi

• Nasse.

tuleva äiti?
        Ehdit kirjoittaa oman vastauksesi edellisiin kommentteihin, ennen kuin julkaisin oman yllä olevan kommenttini.

Meillä Suomessa on uskonnon vapaus, mutta mikäli oikein ymmärrän islamin piirissä tätä lakia ei pidetä oikeana. Sitä ei kunnioiteta, niin kuin pitäisi, vaan islamilaisuus menee aina edelle, usein voimakkaastikin.

Olet kokenut rankkoja asioita jo nyt yhteistaipaleenne aikana. Jos uskallat, voit käydä oman seurakuntasi papin tai diakoniatyöntekijän kanssa juttelemassa. Meillä on kirkolla myös monenlaista nettiauttamispalveluita, joita voit käyttää ja Palvelevaan puhelimeen voi myös soittaa.

Hyvä, kun kirjoitit tänne palstalle, mutta yksityiskohtaisempaa apua ja tukea kannattaa mielummin etsiä vaikkapa palvelevan netin yhteyden kautta

Myös neuvolassa monikulttuuriset liitot ja vanhemmuus on tuttu asia, joten siellä kannattaa jutella kaikista asioista. Älä jää yksin.

Tuula -pappi

"Meillä Suomessa on uskonnon vapaus, mutta mikäli oikein ymmärrän islamin piirissä tätä lakia ei pidetä oikeana. Sitä ei kunnioiteta, niin kuin pitäisi, vaan islamilaisuus menee aina edelle, usein voimakkaastikin. "

Lapsella sitä ei ole. Taikauskossasi lapset liitetään lahkosi jäsniksi ilman omaa tahdon ilmailsuaan, juridisn seurauksin.

• Hätäselle äidille

tuleva äiti?

Tuula -pappi

Tietystikään islaminuskoisten elämässä evät vääräuskoisten lait päde, ja siksihän he esittävätkin jatkuvasti uusia vaatimuksia joissa tulisi huomioda myös heidän vaatimuksensa, ja tällaisissa lapsen huoltajien välisissä kiistoissa, kuten mm. myös kunniamurhissa, - voidaan osoittaa että, kaltaisesi "sinisilmäiset ja kevetkenkäiset naiset", ovat lähinnä sotasaaliiksi joutuvan asemassa, islaminuskon silmin asiota tarkastellen, ja herääkin kysymys miksi sinä yleensäkin viettelit muslimimiehen?

• Kirkon espoolaiset

tuleva äiti?

Tuula -pappi

Aivan oikein Tuula-pappi sanoi: "Älä jää yksin."

• Tämä on oleellista
        Kirkon espoolaiset kirjoitti:

Aivan oikein Tuula-pappi sanoi: "Älä jää yksin."

Luterilaiset papit ovat valmiin Suomen lain ja kirkkolain nojalla taistelemaan muslimi-isän tahtoa vastaan tukien hänen vääräuskoista vaimoaan tässä kapinassa miestään vastaan.

• Kukas siellä valvoo?

Jos tuomioistuin on isän mielestä vääräuskoisten tuomioistuin, hän voi toki koittaa alistaa vaimonsa tahtoonsa, tai palata taikaisin sinne mistä tänne tulikin kotoutumaan, ja jättää lapsen äidin hyljäten hänet vääräuskoisena sekä hän voi viedä lapsen mukanaan vaikka Afrikansarveen kotoutumaan, eivätkä kaiketi siellä Suomen lain ja uskotolakien luterilaisten tuomioden täytäntöönpanoa valvo kaiketi edes papistot tai tuomarit ?

• tuleva äiti?

Mies on useampaan otteeseen ehdottanut aborttia. Hän on kuin tuuliviiri. Välillä hän haluaa elää elämänsä minun kanssani. Välillä hän haluaa eron ja abortin ja sanoo, ettei kiinnosta mitä minä teen. Mutta vaikka häntä ei lapsi niin kauheasti kiinnostakaan, niin tiedän, että häntä kiinnostaa se, miltä näyttää suvun edessä...eli onko lapsi muslimi vai ei. Hän kokee suureksi häpeäksi sen, että hänen lapsensa ei olisi muslimi. Surullista on se, että kun menimme naimisiin, niin hän esitti olevansa suvaitsevainen. Meidät jopa siunattiin kirkossa. Kristinuskon pilkkaaminen alkoi sen jälkeen. Siunaustilaisuudessa en voinut kuvitellakaan, mitä hän oikeasti sisimmässään silloin ajatteli.

• Mietipä nyt
        tuleva äiti? kirjoitti:

Mies on useampaan otteeseen ehdottanut aborttia. Hän on kuin tuuliviiri. Välillä hän haluaa elää elämänsä minun kanssani. Välillä hän haluaa eron ja abortin ja sanoo, ettei kiinnosta mitä minä teen. Mutta vaikka häntä ei lapsi niin kauheasti kiinnostakaan, niin tiedän, että häntä kiinnostaa se, miltä näyttää suvun edessä...eli onko lapsi muslimi vai ei. Hän kokee suureksi häpeäksi sen, että hänen lapsensa ei olisi muslimi. Surullista on se, että kun menimme naimisiin, niin hän esitti olevansa suvaitsevainen. Meidät jopa siunattiin kirkossa. Kristinuskon pilkkaaminen alkoi sen jälkeen. Siunaustilaisuudessa en voinut kuvitellakaan, mitä hän oikeasti sisimmässään silloin ajatteli.

Mies tietää kyllä, milloin kannattaa esittää suvaitsevaa ja milloin voi paljastaa todellisen minänsä.

Minun mielestäni mies, joka edes puhuu vaimonsa ja lapsensa hylkäämisestä, on jo vienyt heiltä perusturvan pois. Lähteminen on siis hänelle vaihtoehto. Sen ei pitäisi olla.

Seuraavan kerran, kun hän uhkaa lähteä, sano että tervemenoa. Saattaa olla, että hän ei edes anna sinulle eroa noin vain. Lähtemisellä uhkailu on vain keino alistaa sinua ja näyttää, että lopulta päätäntävalta on aina hänellä.

Raskauden myötä sinun roolisi on muuttunut: sinusta on tulossa hänen lapsensa äiti. Sinä olet nokkimisjärjestyksessä viimeinen, mies ja lapsi menevät aina sinun edellesi. ja kuten sinulle imaami kertoi: muslimilla voi olla vain muslimilapsia.

Tuntuu, että perusteesi avioliitolla olivat kovin naiivit. Valitsit muslimimiehen, koska et halunnut esiaviollista seksiä. Etkö ajatellut ollenkaan, voitko alkaa muslimiperheen äidiksi?

• *Faith*
        tuleva äiti? kirjoitti:

Minusta miehesi kuulostaa todella itsekeskeiseltä ja vastuuntunnottomalta ihmiseltä.

• Huomaa tämäkin
        *Faith* kirjoitti:

Minusta miehesi kuulostaa todella itsekeskeiseltä ja vastuuntunnottomalta ihmiseltä.

Hän lakkaa olemasta muslimi, jos hän ei vaadi lapsensa alistamista myös muslimiksi. Kyseessä ei ole mikään henkilökohtainen valinta, vaan koko islamia koskeva velvoite miehelle, jolla ei ole mitään valinnan vapautta, kuten ei lapsillakaan jotka kastetaan vaikkapa vauvana jo luterilaisiksi.

• Tukea Espoosta

Täällä lapset syntyvät vieläkin yleensä luterilaiseksi ja muslimimaissa muslimeiksi joten, tätä riitaa ei voine ratkaista ainakaan hiuksia halkomalla. Kirkko seisoo rinnallasi jos ryhdyt lastensuojeluviranomaisten kanssa taistelemaan islmailaisten vaatimuksia vastaan.

Kyllikki-pappi

Espoo

• Älä anna periksi

Kaikki espoolaisen naipapit tukevat sinua ja meitäkin on sentään kirkossa aika paljon.

Kyllikki-pappi

´Esbo

• Ettäs ketasitkin

Miksi sinä vääräuskoinen menit ja viettelit muslimin?

• Ettäs ketasitkin kirjoitti:

Miksi sinä vääräuskoinen menit ja viettelit muslimin?

No huh huh. Tällaisen hullunmyllyn keskelle syntyy lapsi, joka ei ymmärrä miksi aikuiset tappelevat ja huutavat. En minäkään ymmärrä.

Toinen väittää että joulupukilla on musta parta, toinen että valkea. Ja sen takia pilataan kolmen ihmisen elämä.

Ollapa tämäkin avioliitto ilman uskontoja, mutta rakkautta ja välittämistä sen sijalla.

• Lapsesta vai mitä?

Uskonnot tappelevat.

• Nasse.

"Uskonnot tappelevat. "

Ei uskonnot tappele, hihhulit tappelevat.

• Selvä tapaus

Luterilaiset papit taistelevat lainsäädännöllisiin oikeuksiinsa vedoten lapsen kastamisen puolesta, ja tämä tietysti muslimien uskontoa ja miehen näkemyksiä vastaan, etkös sinä sitä huomaan, siitä tuesta ja ohjeista joita äidille annettiin?

• Kävisiköhän tämä?

Jospa muslien annettaisiis pitää lapsesta irtileikatut osat, ja luterilaiset tyytyisivät vain verotuoikeuteen, ja molemmat tekisivät keskenään uskonrauhan ekumeenisesti samaan jumallaa palvellen?

• Jos sinä joudut tuollaisia kyselemään palstalta, niin et sinä ole kyllä valmis lisääntymäänkään....

• Nasse.

Avaus on puhdasta trollausta mutta siihen menneet papit kyllä paljastavat lahkonsa raadollisen puolen.

• Apua.

Tuleva äiti,

Minä neuvoisin kääntymään Lähetyshiippakunnan piispan Risto Soramiehen puoleen ja soittamaan hänelle. Hän on tehnyt elämäntyönsä muslimien parissa Turkissa ja on varmasti kohdannut lukuisia vastaavia tapauksia, joissa perheen sisällä vain toinen puolisoista on kristitty ja toinen muslimi ja kastamisesta on syntynyt kiistaa.

Tämä ei nyt ole mikään Lähetyshiippakunnan mainos, vaan mielestäni vain olisi viisasta konsultoida henkilöä, jolla on kokemusta ja näkemystä tällä saralla paljon enemmän kuin papeilla, jotka ovat elämäntyönsä tehneet vain suomalaisten parissa ja jotka ovat ehkä vain kirjoista hankkineet tietoa islamista. Soramies antaa varmasti mielellään apua vaikket kuuluisikaan mihinkään hänen hiippakuntansa seurakuntaan. www.lhpk.fi löytyy yhteystietoja.

• Lapsen oma valinta?

Onko teille mitenkään mahdollista jättää lapsi uskonnottomaksi? Lapsi kärsii, jos hän kokee, että näin tärkeässä asiassa hänen vanhempansa eivät kykene sopimaan ristiriitoja. Lapsi voi sitten itse vanhempana valita oman uskontonsa. Koulussa hän voi aivan hyvin käydä ET-tunneilla. Kotona hänelle voidaan kertoa ilman tunnelatausta, että kristityt uskovat näin ja muslimit näin. Molemmat ovat aivan yhtä "oikeassa" ja molemmat uskonnot ovat samanarvoisia. Tosin, en tiedä, voiko muslimi sanoa, että muutkin uskonnot ovat yhtä tärkeitä kuin islam?

• Balttis

Kyllä ja jos Jumala ei ole totta, eikä kutsu häntä todella, onkin parampi että: hän jäisi uskonnottomaksi, - kuin että: hänestä tulisi ihmistten toimien tuloksina uskontojen uhri.

• Tottakai kastat

Miehesi on täysin sairas.

Eroa heti!
      Kasta lapsesi!

Sinä asut Suomessa. Jos miehesi ei voi hyväksyä Suomen tapaa ja sinun vakaumustasi, niin häippäsköön takaisin omaan maahansa ja olkoon siellä muslimi!

Mitä se täällä määräilee?

• *Miehesi on täysin sairas.*

Hmm. Mies uskoo jumalaan ja haluaa että lapsi kuuluu samaan uskontokuntaan kuin hän itse, koska perinnekin velvoittaa tähän.

Nainen uskoo jumalaan ja haluaa että lapsi kuuluu samaan uskontokuntaan kuin hän itse, koska perinnekin velvoittaa tähän.

Eikö ole jännä juttu, että mies on tässä tapauksessa silti se "sairas" ja "paha"? Eikä millään muulla perusteella kuin että te leimaatte AUTOMAATTISESTI islamin vääräuskoisuudeksi, aivan samaan tapaan kuin islaminuskoiset leimaavat kristinuskoiset AUTOMAATTISESTI vääräuskoisiksi?

Arvaatteko ketkä tässä ketjussa näyttäytyvät kajahtaneina, agnostisen ateistin silmissä?

*Kasta lapsesi!*

Te olette menettäneet pelin siinä vaiheessa, jos/kun olette antaneet fiktiivisten tarinoiden alkaa vaikuttaa reaalimaailmaan, omaan elämäänne.

Tässä ketjussa on yksi esimerkki siitä, mitä siitä seuraa. Ollapa maailma ilman uskomuksia ja uskontoja, maailma ilman koflikteja, maailma ilman sotia.

• Humanistisest

Lasta ei pidä juridisesti liittää kirkon jäseneksi. Sellainen lapsijäsenten ottaminen ja laittamien on epäeettistä.

Lapsi ei kirkon jäsenenä pääse koulussa elämänkatsomustiedon opetukseen. ks. pakkouskonto.fi Hänelle tulee myös kirkolllisverovelvollisuus, josta hän ei pääse eroon, sillä jos hän eroaa vaikka heti 18-vuotiaana, kun voi, hänen pitää slti maksaa kirkollisveroa kuitenkin koko eroamisvuoden loppuun asti joka kuukaudelta.

Uskontoa ei pitäisi sotkea juridiikkaan ja valtioon. Voithän pyytää vaikka kristityn papin siunausta tms. jos olet niin uskovainen, mutta älä liitä viralliesti kirkon jäseneksi (niin kauan kuin meillä on tämmoinen jäännevaltiokirkko)

• Kun ihminen rakastuu, hän näkee toisessa paljon hyvää ja mahdollisuuksia. Arki sitten tuo mukanaan todellisemmat puolet toisesta. Uudessa tilanteessa, tulevan lapsen kautta miehesi kokee voimakkaasti odotuksia, jotka hänen sukunsa, muslimiyhteisö ja mahdollisesti myös ystävät asettavat. Hänen on vaikea vastutstaa näitä paineita. Hän tuntee itsensä loukatuksi, koska et suostunut allekirjoittamaan sitoumusta lasten uskonnosta, mikä oli ihan oikein, koska et sitä tahtonut. On tärkeä miettiä, tahdotko jatkaa miehesi kanssa, mitkä ovat hänen hyviä jarakentavia puoliaan. Mitä tapahtuu, jos et toimi hänen uhkaustensa mukaan. Toteuttaako hän uhkauksensa? Jos suhteessanne on väkivaltaa, sitä ei saa sietää, väkivallalla naisen itsetunto pyritään nujertamaan.Oletko valmis kantamaan vastuun lapsesta yksinhuoltajana. Jos jatkatte yhdessä, niin lapsen uskontokunnan jättäminen avoimeksi on mahdollista niin, ettei lasta liitetä kirkon jäseneksi eikä muslimiyhteisöön. Tärkeintä on kuitenkin miettiä, tahdotko jatkaa tämän miehen kanssa yhdessä eteenpäin.

Anne-pappi

• Nasse.

Rasisimi elää syvässä......

• Annelle miettimistä

Anne-pappi sinä voi tukiessasi naista, kapinaan miestänsä vastaa, ajaa hänet tilanteeseen jossa hänen miehensä on islaminuskon mukaisesti velvollinen jopa ruumiillisesti kurittamaan niskuroivaa vaimoaan, joten saatat neuvoinesi ajaan naisten tilanteeseen jossa miehen on hakattava vaimoaan "kuin vierasta sikaa", jotta hänet saadaan alistetuksi islamilaisen miehensä tahtoon ja islamille ominaiseen alamaisuuteen miestään ja siis myös islamia kohtaan.

• tuleva äiti?

Ei tässä ole kyse kapinasta miestä vastaan millään muotoa. Eikä mieheni ole väkivaltainen enkä voisi kuvitella, että tulisi olemaankaan. Kyse on omastatunnostani. Minä en tiedä, onko mahdollista omantuntoni kannalta, että jättäisin sallimatta kastaa lapsen (jonka olen kohdussani kantanut ja jonka tähden itse asiassa olen asettanut elämäni/terveyteni melkoiselle trapetsinuoralle), pelastaakseni avioliittoni, joka on muutenkin kovin hauraalla pohjalla ja käytännössä ero voi tulla minä päivänä tahansa. Ajatus siitä, että lasta ei kastettaisi, tuntuu erityisen raskaalta ratkaisulta, enkä tiedä, kykenenkö suostumaan siihen.

• Piru tai Allah vie

Jos ei piru riistä lastasi rinnoiltasi niin miehesi vie hänet sinulta, tahtoo tai ei sillä ei muslimi voi sallia muuta, eikä tämä ole hänen päätettävissään vaan Allahin tahto.

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7644
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3193
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2486
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      8
      2102
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      35
      2044
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      22
      1988
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1887
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1673
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      61
      1611
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18