Kissa pissaa yksin ollessaan sängylle!

6+10

Narttu kisu reilu 7kk, alkanut pari viikkoa sitten tekemään asioitaan sängylleni. Tekee vain silloin, kun olen pois kotoa. Yleensä aamulla kun menen koiran kanssa ulos. Tänään päivällä kaupassa ollessani oli tehnyt kakat sängylle!

Hiekkalaatikko on siisti ja käykin siellä aina kotona ollessani. Juoksujakaan en oikein usko kun ei ole mitään muita merkkejä siitä (vielä) tullut. Melkein kaikki keinot on kokeiltu, folio, etikka, sitruunamehu, ruuan laittaminen peitolle... Parhaimmaksi olen todennut laittaa koiran makuupatjan sängylle suojaksi. Silloin ei ole tehnyt pissoja. Mutta ei tuota kehtaisi joka kerta alkaa tuohon asetella.
Eikä viitsi töiden ajaksi kissaa vessaankaan lukita, ja yksiö on kyseessä niin toiseen huoneeseenkaan ei voi viedä. Mikä voisi olla avuksi?

30

2025

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ossi

Meillä leikattu kolli pissaa omaan vuoteeseen . Tulee ulkoa ja pissaa omaan vuoteeseen . Kissa on kolli ja leikattu. Mikä vaivaa?

• Otti aikansa

Kissa osoittelee mieltään.. Kisuille pitää antaa laatuaikaa. Ei ne mitään leluja ole.

• yleinen ongelma sisä

Kissasi taitaa olla masentunut olemaan yksin yksiössä. Asutko maalla ja voiko järjestää esim. kissaluukun tai ikkunan kautta, että se pääsisi ulos. Pitkä aika on olla yksin.

• 6+10

Ei ole masentunut. Leikkii päivät pitkät ihan mielissään ja saa kyllä virikkeitä. Eikä se ole yksin. Joo, avaan sille ikkunan niin se hyppää kahdeksannesta kerroksesta alas ja juoksee lähimmälle tielle ja jää auton alle... Unohda jo tuo kissat ulos-provoilu!

• Ell.

Joo ei ole mikään ratkaisu päästää kissaa ulos yksin.
      Ihan ensimmäisenä kannattaa viedä kissa eläinlääkärille jotta voidaan sulkea pois sairaudet. Onko sinulla siis yksi vai kaksi kissaa? Oletko vaihtanut uuteen hiekkaan tai laatikkoon lähiaikoina? Oletko ollut tavallista enemmän pois kotoa? Onko koira tullut milloin, ovatko kissat tottuneet siihen?
      Feliway haihdutin voisi olla kokeilemisen arvoinen jossa kissa tosiaan stressaa jotain.

• 6+10

Eläinlääkärille ollaan menossa jos mikään muu ei auta. Yksi kissa ja hiekka on aina ollut samaa. Reilu kuukausi sitten alkoi työt, mutta aloitti tuon pissailun paljon sen jälkeen. Koira on ollut jo ennen kissaa ja tulevat toimeen keskenään.
        Tuota feliwayta olen harkinnut jos kissalla vaikka onkin jotain eroahdistusta. Jännä kuitenkin kun ei ole ennen pissaillut, vaikka olen joskus ollut pitkään poissa kotoa.

• kissakissankissaa

Noh, kissasi ei ole oppinut olemaan sisäsiisti, tai sillä voisi olla tietynlainen oire:pelko... kissoja on erilaisia.

• 6+10

Kissa on alusta asti ollut sisäsiisti. Ja tekee tuota vain kun olen poissa kotoa. Ei siis ole ennen tehnyt sitä (vaikka olen ollut useita tunteja pois) vaan vasta vähän aikaa sitten aloitti. miksiköhän olisi yhtäkkiä alkanut pelkäämään yksin oloa.

Tiedän että kaikki ovat erilaisia mutta siksi yritänkin etsiä ratkaisua ongelmaan. Pissatulehdustakin mietin mutta luulen että silloin tekisi tarpeensa joka kerta väärään paikkaan.

• 9+11
        6+10 kirjoitti:

Kissa on alusta asti ollut sisäsiisti. Ja tekee tuota vain kun olen poissa kotoa. Ei siis ole ennen tehnyt sitä (vaikka olen ollut useita tunteja pois) vaan vasta vähän aikaa sitten aloitti. miksiköhän olisi yhtäkkiä alkanut pelkäämään yksin oloa.

Tiedän että kaikki ovat erilaisia mutta siksi yritänkin etsiä ratkaisua ongelmaan. Pissatulehdustakin mietin mutta luulen että silloin tekisi tarpeensa joka kerta väärään paikkaan.

Tässä olisi muutama asiallinen sivu joka kannattaa lukea

http://www.elainlaakariin.fi/kun-kissan-hiekkalaatikkokaytos-muuttuu/

http://www.oriola.fi/eReseptori/Potilas/Kissojen-virtsaamishairiot-ovat-hyvin-yleisia/

http://esyjenkummit.net/wp-content/uploads/2012/10/Kissojen-virtsaongelmat-omistajan-opas.pdf

http://www.vethaus.fi/vethaus-group/artikkelit-ja-ohjeet/kissan-sisasiisteysongelmat

Tarkistuta eläinlääkärillä kissasi virtsa ettei siinä vain ole kiteitä tai virtsateissä tulehdusta.

• 6+10

Kiitos linkeistä. Luulen vähän että tuo on merkkailua tai sitä stressiä. Tänään ei ollut kuitenkaan tehnyt pissoja sängylle, kun oli koiran patja "suojana". Ja ihan normaalisti käyttää hiekkalaatikkoa muuten. Mutta tiedä sitten nuiden elikoiden ajatuksenjuoksusta. Vuoden lopussa loppuu työt niin ei tarvitse raukan sitten enää stressata, jos se sitä on.

• Olehyvä

Onko kissalla työt? Onko kissoilla työtä? Mitä ne tekevät? Saavatko ne kuukausi palkka? Vai kiitoksellako kissat elävät?

• OTA YHTEYTTÄ ELÄINLÄÄKÄRIIN!!!!

Kissa saattaa kärsiä kivuista tai olla muuten sairaana, eikä osaa sitä muuten kertoa. Kissa ei välttämättä aristele mitään kohtaa, vaikka kärsisi esim. jostain tulehduksesta.

Verikokeilla ja muilla testeillä eläinlääkäri pystyy erittäin nopeasti toteamaan onko kissa sairaana ja jos on niin niin millä lailla. Kissa saattaa myös olla allerginen esim. jollekkin ruoka-aineelle, mikä myös selviää eläinlääkärissä.

Pissailu on yksi toimiva tapa ilmoittaa, että nyt ei ole kaikki kunnossa, varsinkin jos sitä tehdään salaa. Yleensä kiima-aikaan leikkaamattomat kissat tirauttelee häpeilemättömästi sinne tänne. Ja vaikka kyseessä olisikin kiima, niin sitäkin varten eläinlääkäri on oikea paikka ainakin sterilointiin.

• 6+10

Jos sillä olisi kipuja niin miksei se paikalla ollessani liruttele sänkyyn...? Ja miksei se liruttele silloin kun sängyssä on koiran peti suojana? Ihmettelen vaan. Ruoka-allergiaa tuskin on. Eikös se ilmene rapsutteluna? Syö laadukasta napua (applaws pentu) ja broileria eri muodoissa.
        No toivottavasti tuo liittyy vaan tuohon ikään ja "naisten vaivoihin".

• Sillä voi olla stressi. meillä tekee samaa. Paitsi silloin kun olen pidempään kotona. Kokeile vetää kahta sormea kissan selkärangan nolemmin puolin (yks per puoli) kun silittelet sitä. meidän ukko rauhoittuu vähän siitä aina. toinen on että alat tehdä mandariineista mehua ja laita kuoret sängylle. haisee kuulemma niin pahalle että ei pitäis mennä. Mulla on leikkaamaton narttu niin luultavimmin pissii sen takia.

toinen on pistää kisulle laatikko sängyn viereen varmuudeksi. jos on eri huoneita niin laita laatikko jonnekkin mihin koira ei pääse. se voi stressata siitäkin että koira ei anna sille tarpeiden teko rauhaa.

• 6+10

Tuota silittelyä voisi kokeilla. Etikkaa pidin joskus kupeissa pitkin sänkyä ja huomasi kyllä, että kissan mielestä haisi pahalle. Silti se teki pissat niin en tiedä auttaako mandariinit, mutta täytynee kokeilla kuitenkin.
        Koira ei tietääkseni häiritse kissaa, taitaa olla toisinpäin :D laatikko on kerran sängyn vieressä ollut mutta kävi silti peitolle lirauttamassa. Auttaisikohan jos hiekkalaatikon siirtää sängyn päälle, vai oppiikohan kissa siitä että sängyllä on ok käydä asioilla.

• pese ja kuuraa

Pienennä tilaa jossa kissa on ilman vahtimista.Yksi huone vain,lattialla ei paljoa muutakun vessaloota.Kylppärikin on hyvä,mutta pitäis olla sitten siistiä kanssa,ettei tavaroita lattioilla.Siivoa laatikko tihiään,ettei haise kisun herkkään nenään.Monilla on kissan kanssa välillä sisäsiisteysongelmaa.Jos alkaa uudestaan sotkemaan kun kissa ollut jo siisti,kannattaa käyttää lääkärissä.Voi johtua sairaudestakin.

• 6+10

Yksiössä ei ole kuin yksi huone ja kylppäri on sen verran pieni, ettei viitsi kisua jättää sinne 9 tunniksi. Lattialla ei ole mitään sinne kuulumatonta. Samat tavarat jotka ovat aina olleet.
        En vieläkään oikein osaa uskoa sairauksiin kun käyttää ihan normaalisti hiekkalaatikkoaan, kun olen kotona. Ja muutenkin käyttäytyy kuten ennenkin. Vaikka kissa ei helposti kipua osoitakaan.

Nyt ei ole moneen päivään tenhyt pissoja sängylle. Työpäivien ajan on sängyn päällä ollut suoja ja lyhyen yksinolon ajaksi laitan kissan kylppäriin etsimään raksuja. Mutta ei kuitenkaan vielä viitsi kokeilla ottaa tuota suojaa pois.

• 6+10 kirjoitti:

Yksiössä ei ole kuin yksi huone ja kylppäri on sen verran pieni, ettei viitsi kisua jättää sinne 9 tunniksi. Lattialla ei ole mitään sinne kuulumatonta. Samat tavarat jotka ovat aina olleet.
        En vieläkään oikein osaa uskoa sairauksiin kun käyttää ihan normaalisti hiekkalaatikkoaan, kun olen kotona. Ja muutenkin käyttäytyy kuten ennenkin. Vaikka kissa ei helposti kipua osoitakaan.

Nyt ei ole moneen päivään tenhyt pissoja sängylle. Työpäivien ajan on sängyn päällä ollut suoja ja lyhyen yksinolon ajaksi laitan kissan kylppäriin etsimään raksuja. Mutta ei kuitenkaan vielä viitsi kokeilla ottaa tuota suojaa pois.

kai tajuat että kissa pitää vessaan sulkemista rangaistuksena.

• 233+987
        6+10 kirjoitti:

Hyvä että pissiminen nyt vähentynyt/loppunut.
        kannattaa kehua kissaa kun se käy laatikollaan,ja juurikin suojata,ettei jatkuvasti voikkaan sotkea.
        Tarkkaile kuitenkin viellä kissaa,jos näyttää pissaaminen vähääkään kivuliaalta,voi olla pissatulehdus.Se tarvitsee nopeasti hoitaa,ettei leviä laajemmalti.
        Tutun nuorella kissalla oli pissatulehdus,pissi ympäriinsä,vaikka ennen oli sisäsiisti.Kun ei hoidettu ajoissa kissa jouduttiin lopettamaan.Siksi käskin tarkkailla kissan laatikkoasioita.Toivotaan että kissallasi kaikki ok :)

• 6+10
        233+987 kirjoitti:

kannattaa kehua kissaa kun se käy laatikollaan,ja juurikin suojata,ettei jatkuvasti voikkaan sotkea.
        Tarkkaile kuitenkin viellä kissaa,jos näyttää pissaaminen vähääkään kivuliaalta,voi olla pissatulehdus.Se tarvitsee nopeasti hoitaa,ettei leviä laajemmalti.
        Tutun nuorella kissalla oli pissatulehdus,pissi ympäriinsä,vaikka ennen oli sisäsiisti.Kun ei hoidettu ajoissa kissa jouduttiin lopettamaan.Siksi käskin tarkkailla kissan laatikkoasioita.Toivotaan että kissallasi kaikki ok :)

Kissan ei tarvitse olla vessassa pitkiä aikoja ja laitan sille kyllä tekemistä sinne. Kulkee siellä muutenkin niin tuskin pitää sitä rangaistuksena.

Tänään aamulla kun olin lähdössä niin kissa otti ja meni pisulle suojapatjalle. Ei yrittänyt peittää vaan lähti vain pois. Kaippa se sitten on sitä stressiä. Noh, onneksi sen ei tarvitse enää kauaa ressata. Sänky on yleensä ollut silittely ja nukkumispaikkana ja yhtäkkiä se onkin vessa.

• 6+10
        233+987 kirjoitti:

Niin ja ei näytä kivuliaalta, tosin laatikko on aika pieni kun pentuajalta jäänyt (ja kovin isoa ei tänne edes mahdu) niin mietin että auttaisikohan uusi isompi laatikko. Kannen olen nostanut pois päivien ajaksi ettei tunnu niin ahdistavalta.

• 23+876
        6+10 kirjoitti:

Niin ja ei näytä kivuliaalta, tosin laatikko on aika pieni kun pentuajalta jäänyt (ja kovin isoa ei tänne edes mahdu) niin mietin että auttaisikohan uusi isompi laatikko. Kannen olen nostanut pois päivien ajaksi ettei tunnu niin ahdistavalta.

Osa kissoista haluaakin tehdä asiansa piilossa,joten kannellinen on sellaiseen sopiva.Jos kissa tekee sinne,älä muuta mitään,kannen pois otto ei silloin välttämättä hyvä idea.Siis jos tottunut tekemään kannellisessa,ja nappaat sen kannen pois,tekee muualle sitten...vaikea on noiden kissojen aivoituksia ymmärtää.
        Tiedän yhden joka pissi ja kakki kaikki lattialle tipahtaneet vaatteet,omistajan oli pakko alkaa siistimmäksi.Myös sohvalle jätetyt vaatteet pissittiin....kovan siivoamisen ja jatkuvat vaatteiden oikeaan paikkaan,naulakkoon laitolla tilanne parani.Kissa ei ehkä halunnut olla sekasorron keskellä,tai luuli muuten vaan tiputeltuja vaatteita sopiviksi vessapaikoiksi.

• 6+10
        23+876 kirjoitti:

Osa kissoista haluaakin tehdä asiansa piilossa,joten kannellinen on sellaiseen sopiva.Jos kissa tekee sinne,älä muuta mitään,kannen pois otto ei silloin välttämättä hyvä idea.Siis jos tottunut tekemään kannellisessa,ja nappaat sen kannen pois,tekee muualle sitten...vaikea on noiden kissojen aivoituksia ymmärtää.
        Tiedän yhden joka pissi ja kakki kaikki lattialle tipahtaneet vaatteet,omistajan oli pakko alkaa siistimmäksi.Myös sohvalle jätetyt vaatteet pissittiin....kovan siivoamisen ja jatkuvat vaatteiden oikeaan paikkaan,naulakkoon laitolla tilanne parani.Kissa ei ehkä halunnut olla sekasorron keskellä,tai luuli muuten vaan tiputeltuja vaatteita sopiviksi vessapaikoiksi.

Voihan se toki olla merkkailuakin tai jonkin sortin "protestia". Tänään aamulla kävi kuitenkin normaalisti pissalla kannettomassa laatikossa, eli ehkä tämä nyt on parempaan suuntaan menossa :)

• harmist

Voi onnetonta vankia.

• 6+10

Oleppa trollipeikko hiljaa. Olen kahdesti käyttänyt tuota ulkona, ja se stressasi ja jännitti niin pahasti etten sitä enää halua sinne viedä. Stressi ei ole millekään eläimelle hyväksi.

Nyt on käynyt laatikollaan, vaikka olen ollut pois kotoa. Auttoi (ainakin hetkeksi) tuo kannen pois ottaminen.

• Quaria

Hei,
      etsin juuri tietoa samaan aiheeseen liittyen ja löysin tämän ketjun. Omalla kissallani alkoi muutama päivä sitten kummallinen sänkyynpissailukäytös. Minulla on kaksi 4,5 kuukauden ikäistä ja leikkaamatonta kollikissanpentua (yhtä aikaa otetut veljekset), jotka ovat alusta asti olleet suorastaan unelmia sisäsiisteydeltään eivätkä koskaan ole merkkailleet vääriin paikkoihin. Kissat ovat olleet nyt hieman yli kuukauden meillä.

Mutta tällä viikolla kolme päivää sitten kävi niin, että asuntoomme kannettiin tavaraa ja kämpän ulko-ovea täytyi pitää vähän aikaa auki. Siksi aikaa suljin molemmat kissat oven taakse makuuhuoneeseemme noin viideksi minuutiksi, jotta ne eivät karkaisi. Myöhemmin samana iltana huomasin kusiläntin sängyssä ja päättelin sen ilmestyneen juuri sinä muutaman minuutin aikana, kun kissat eivät olleet pääseet laatikolleen. No, ei muuta kuin lakanapyykkiä pesemään.

Seuraavana aamuna kissat tavalliseen tapaansa tulivat kiehnäilemään sänkyymme huomiota hakemaan, mutta toinen niistä lirautti taas pissat juuri samaan kohtaan sänkyä kuin eilen! Ja ihan isännän silmien edessä, ei edes mitenkään salaa! Päättelimme, että sama katti oli ollut asialla jo eilen.
      Sen jälkeen aloimme pitää makuuhuoneen ovea kiinni suurimman osan ajasta, ja varsinkaan sänkyyn emme enää päästäneet kumpaakaan kisua. Minnekään muualle hiekkalaatikon ulkopuolelle ei ole pissaa ilmestynyt kertaakaan.
      Mutta tänä aamuna unohdin makkarin oven auki kun itse keittelin keittiössä kahvia - ja eikös tuo sama sankari taas ehtinyt, juuri kun silmä vältti, lirauttamaan jälleen pissat sänkyymme. Selvästi siis tarkoituksella aina juuri siihen. Ei koskaan muualle.

Tässä on isännän kanssa pohdittu, että kun se kerran pissasi sänkyymme, sen jälkeen se on hajujälkien perusteella päätellyt, että siihen voi pissailla jatkossakin. Mutta onko myös virtsatiesairaus mahdollinen noin nuorella kollilla? Vai voiko kyse olla sukukypsäksi tulemisesta ja sen takia merkkailusta? Kissat syövät laadukasta eläinkaupan kuiva- sekä märkäruokaa ja juovat mielestäni runsaasti, ja käyttäytyvät muuten aivan tavallisesti, ovat leikkisiä ja aktiivisia. Mitä toimenpiteitä voisi suorittaa? Eläinlääkäriin, vai vain pitää makuuhuoneen ovea kiinni jatkossa (meidän ihmisten kannalta hiukan ikävää)?

• voi olla...

Tilanteen tarkistus klinikalla ei ole koskaan turhaa. Sillä voidaan sulkea pois sairauden mahdollisuus ja siirtyä miettimään muita syitä.Mitä pidempään pissavaiva muhii, sitä helpommin siitä tulee krooninen eli jatkuvahoitoinen.

Petivaatteet on syytä pestä hyvin ja laittaa huuhteluveteen esim. etikkaa, se on yksi niistä aineista jotka vie pissanhajun pois. Kissan hajuaisti on niin hyvä, ettei tavallinen pesu riitä poistamaan pissan hajuja mihinkään. Jos on käynyt niin, että pedissä kaikki on kastunut (lakanat, peitot, petarit, runkopatja), ei ilman kunnon pesua hajut lähde. Kissa tekee silloin jatkuvasti samaan paikkaan koska siinä on tuttu pissan haju.

Virtsavaivoja voi olla vaikka pentukissalla, ne kun eivät ole aina samasta syystä johtuvia tai samoja kaikilla. Merkkausta se voi olla myös ja siihen auttaa yleensä leikkaus, mitä aikaisemmin sen tekee sen paremmin opittua tapaa ei ehdi tulla.

Pissavaivoissa on perusasioita ruokinta, riittävä veden/nesteen saanti, sekä hiekkalaatikon sekä hiekkamerkin sopivuus ja lisäksi myös stressitön elämä. Jos ruokinta ja veden saanti on kunnossa, on syytä tarkistaa hiekan ja laatikon tilanne sekä laatikon paikka. Lisäksi voi käyttää feromonihaihdutinta jolla saadaan stressitasoa laskettua. Kahden kollipojan keskinäinen valtataistelu voi olla myös syynä ja siihenkin se leikkaus auttaa.

• Valeriana kissalle

Meidän kissalle auttoi tämä lopetamaan sisälle pissailun:
      http://www.findogs.fi/kauppa/product_details.php?p=2281

Osalla kissoista pissailu voi johtua stressistä tai merkkaamisesta (leikkautus auttaa usein). Jenkeissä ainakin omistajat ostavat sellaisia kongeja kuten koirillekin joihin päiväksi laittavat namia ja kissa voi pyöritellä lelua sen aikaa kun omistaja on poissa. Feliway on kanssa hyvä vaan osaan laite ei vain tahdo vaikuttaa. Joku sanoi harrastavansa kisunsa kanssa juoksulenkkejä ja sisällä kissa onkin mitä mainioin lemmikki ilman stressaavaa käytöstä. Jos vaan viitsii hieman nähdä aikaa ja vaivaa lisäilemällä kissalle virikeitä niin kotona on tyytyväinen lemmikki varmasti :)

Ps. Meidän entisellä leikatulla kissalla merkkaus johtui iän myötä tulleista virtsavaivoista eli aina ensin ell käyttää jotta sulkee terveydelliset syyt.

• kissatlol

No jos mä olisin sun kissas ni kusisin sun päälles!!!!!!!!

• mävaan

Itselläni on kaksi leikattua uros kissaa.
      Noin puolitoistavuotta sitten alkoi toisen kissan pissailu ensin sänkyyn ja siitä myöhemmin sohvalle. Käytin kissaa lääkärissä ja lääkäri totesi kissan olevan terve .

Huomasin pissailun tapahtuvan aina silloin, kun itse olin suihkussa. Makkarin ovea rupesin pitämään päivisin kiinni , ja sovhalle laitoin suojauksen. Rupesin jo olemaan epätoivoinen ,kun jatkuvasti oli lakanat ja peitto tai sohvan päälliset pesussa.

Kissat kävivät siis myös tekemässä tarpeensa hiekkalaatikolle , jossa käytin ei- paakkuuntuvaa kristallihiekkaa. Eräänä päivänä ostin eläinkaupasta paakkuuntuvaa mikrohiekkaa. Pissailu vääriin paikkoihin loppui. Makkarin ovea voi taas pitää auki ja sohvalla ei ole tarvittu suojausta moneen kuukauteen.
      Olen erittäin onnellinen tästä muutoksesta ja suosittelen sinua kokeilemaan hiekan muutosta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4666
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      194
      2545
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1667
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1575
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      21
      1299
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      22
      1255
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1217
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      134
      1025
    9. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      952
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      924
    Aihe