Tarvitsen apua seuraavassa tehtävässä:
Tiedetään ilman tilavuus puristustahdin alussa: v1=485cm3
Paine: p1=1 bar
Lämpötila: t1=27ºC
Puristustahdin aikana tilavuus pienenee : v2=46cm3
Ja paine nousee: p2=27bar
Määritä loppulämpötila?
Kiitoksia etukäteen!
Kiire!
8
151
Vastaukset
- .............
t2= t1 x p2 x v2 /p1 x v1
- näinikkäästi
Lämpötilat tulee muuntaa kelvineiksi ennen ko kaavan käyttöä.
Toisinaan käytetäänkin isoa T:tä lämpötilan symbolina erotukseksi celsiusasteista.
Samoin paineet tulee muuntaa SI-järjestelmään, eli pascaleksi.
Kaavasta puuttuu myöskin sulut, tai vaihtoehtoisesti viimeinen kertolasku pitäisi olla jakolasku.
(27 273.15) * 2.7MPa * 46cm^3 / (0.1MPa * 485cm^3) = ?
? - 273.15 = lämpötila celsiusasteina. - martta0
tämä tehtävä melko helppo ok se siitä, mutta mitenkäs ratkaisisit jos loppupainetta p2 ei tunnettaisikaan?
- näinikkäästi
Yksinkertaistetulla isentrooppisella mallilla voisi aloittaa, ja tarvittaessa lisätä malliin ilman eroavaisuudet ideaalikaasusta (esim muuttuvat ominaislämmöt), lämpöhäviöt sylinterin seinämiin tai päinvastoin, jos ne ovatkin tosi kuumat, virtaushäviöt pyörteisen kaasun puristuessa kokoon puristustahdin aikana ym.
Isentrooppisella (kitkattomalla) adiabaattisella puristuksella voidaan mallissa olettaa cp/cv=1.4
Tällöin p1 * V1^1.4 = p2 * V2^1.4, josta voidaan ratkaista loppupaine p2.
p2 = p1 * V1^1.4 / V2^1.4 = (V1 / V2 )^1.4 *p1
p2 = (485cm^3 / 46cm^3 )^1.4 *10^5 Pa = 2.7 MPa näinikkäästi kirjoitti:
Yksinkertaistetulla isentrooppisella mallilla voisi aloittaa, ja tarvittaessa lisätä malliin ilman eroavaisuudet ideaalikaasusta (esim muuttuvat ominaislämmöt), lämpöhäviöt sylinterin seinämiin tai päinvastoin, jos ne ovatkin tosi kuumat, virtaushäviöt pyörteisen kaasun puristuessa kokoon puristustahdin aikana ym.
Isentrooppisella (kitkattomalla) adiabaattisella puristuksella voidaan mallissa olettaa cp/cv=1.4
Tällöin p1 * V1^1.4 = p2 * V2^1.4, josta voidaan ratkaista loppupaine p2.
p2 = p1 * V1^1.4 / V2^1.4 = (V1 / V2 )^1.4 *p1
p2 = (485cm^3 / 46cm^3 )^1.4 *10^5 Pa = 2.7 MPaMartta0 haki todennäkköisesti vain yksinkertaista adabaatin lämpötilan muutosta T2/T1=(V1/V2)^(1.4-1)
Ja tavan mukaan aina näyttää löytyvän joukosta yksilö, jonka on aivan pakko "loistaa laajalla tiedollaan", jaarittelemalla asiaan kuulumattomilla itsestäänselvyyksillä.- martta0
e.d.k kirjoitti:
Martta0 haki todennäkköisesti vain yksinkertaista adabaatin lämpötilan muutosta T2/T1=(V1/V2)^(1.4-1)
Ja tavan mukaan aina näyttää löytyvän joukosta yksilö, jonka on aivan pakko "loistaa laajalla tiedollaan", jaarittelemalla asiaan kuulumattomilla itsestäänselvyyksillä.no niin hain, mutta eihän sitä e.d.k aina kaikki kaikkia tiedä... ja onhan tämä kuitenniii myös "opetuspalsta"? vai?
- Opetus oikeaan paikk
martta0 kirjoitti:
no niin hain, mutta eihän sitä e.d.k aina kaikki kaikkia tiedä... ja onhan tämä kuitenniii myös "opetuspalsta"? vai?
Lisäyksesi tehtävään on hyvä ja perusteltu, ärtymykseni kohdistui edeltävään kommenttiin.
Tehtävän annossa on rajattu puristussuhde ja paineenmuutos, joista voi todeta että kyseessä on puhdas ideaalikaasun tilamuutos.
Jo oppimisenkin kannalta moottoritekniikan tarpeeton sotkeminen termodynamiikan alkeiden opetteluun vain sekoittaa asioita. - mietis nyt
Opetus oikeaan paikk kirjoitti:
Lisäyksesi tehtävään on hyvä ja perusteltu, ärtymykseni kohdistui edeltävään kommenttiin.
Tehtävän annossa on rajattu puristussuhde ja paineenmuutos, joista voi todeta että kyseessä on puhdas ideaalikaasun tilamuutos.
Jo oppimisenkin kannalta moottoritekniikan tarpeeton sotkeminen termodynamiikan alkeiden opetteluun vain sekoittaa asioita.Opettelepa ensiksi lukemaan puurakenteita, niin tiedät jatkossa mikä viesti on vastauksena mihinkin.
Vaikka alkuperäisessä tehtävässä oli kyse termodynamiikan alkeista, oli martta0:n jatkossa kyse jo moottoritekniikasta. Siispä kyse oli noilla puristuksilla ottomoottorista, jossa puristetaan ilman ja esim bensan seosta.
Tällöin loppupainetta ei noilla kaavoilla saada tarkasti, joten jatkokommentti siitä mitä jää ottamatta huomioon on enemmän kuin paikallaan. Lämpövuo sylinterin ja kaasujen välillä on pienissä koneissa jo ihan oleellista suuruusluokkaa, kuten esim polttomoottorilennokeissa alemmilla kierroksilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on kaivattusi etunimi?
Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.1302455En kestä katsoa
Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois1091464- 1361283
Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja
Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää3501223Kun viimeksi kohtasitte/näitte
Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...1051140Olet kyllä vaarallisen himokas
Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.991045On minulla suunitelma
Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s46759Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe
Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks252729Anna vielä vähän vihreää valoa
Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet13721Ei koskaan saatu tuntea
Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee33720