Maarit ja Maaritin kadotus

Hei Ajateltavaa,

"Me luterilaiset käytämme hel-vetistä mieluummin sanaa "kadotus". Sillä ei viitata niinkään ruumiillisiin kipuihin ja eriasteisiin palovammoihin, vaan ikuiseen eroon Jumalasta.

Kuvittele, että olet menossa esim. terveyskeskuslääkärin luokse. Muiden nimiä huudetaan, muttei koskaan sinua. Oisi kammottavaa, jos taivaan portilla tapahtuisi samalla lailla ja joutuisin olemaan ikuisuudessa kaukana Jumalasta - eikö se olisi hel-vetti = ikuinen ero Jumalasta?

t. Maarit-pappi "

Suomen lain mukaan, johon myöskin kirkkolaki kuuluu, niin luterilaisen kirkon peruskirjoja on tunnustuskirjat ja Raamattu. Raamatussa puhutaan piinahelvetistä ja samoin puhutaan tunnustuskirjoissa.

Augsburgin tunnustuskirja:

XVII Kristuksen tuomiolle tulo
"Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.

Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka katsovat, että tuomittujen ihmisten ja perkeleiden rangaistus on kerran saava loppunsa.

Ne tuomitsevat myös sellaiset, jotka nyt levittävät juutalaisia oppeja, joiden mukaan hurskaat tulevat saamaan herruuden maailmassa ennen kuolleiden ylösnousemusta, sen jälkeen kun jumalattomat on kaikkialla kukistettu. "

Onko tuolle olemassa jokin peruste, että pappi opettaa täällä sievisteltyä totuutta?

Ja tuossa muuten tuli sille eräälle naispapille vastine, joka väitti kadotuksen olevan rajallinen...

ja mitäpä sanoo Jeesus Raamatussa :

Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä. 42 Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita. 43 Mutta Jumalan omat loistavat silloin Isänsä valtakunnassa niin kuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon!

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.13.html#o69


Ihan vain mielenkiinnosta. Eikö sinua laajemmin mietitytä koko tarina kristinuskosta, jos olennaista väittämää pitää noin sievistellä? Ei tuossa tarvitse olla mikään psykologin koulutusta saanut, kun huomaa sinun miedontaneen tulkintaa asian kiusallisuuden vuoksi. Miksi sinä häpeät Jumalasi päätöksiä?

74

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+18

      Jotain outoa siinä on, että papit häpeävät kirkon oppia. Tunnustuskirjoissa nuo opin kummajaiset kuvataan hyvin tarkasti ja niiden mukaan pappi on luvannut kansaa sivistää. Nyt homma pyörii vähän niinpäin, että kansa joutuu oikoomaan pappeja opin suhteen.

      • Täytyy olla hyvä uskonto, kun siitä palkkansa saavat papitkin häpeää sitä...Ilmeisesti tuon pappi sanan voi lisätä minkälaisen tahansa lausunnon alle vihjaamaan ihmisille, että tämä on kirkon kanta. Ei oikein monelle tule mieleen, että pappi puhuu omissa nimissään.


      • Tulta Pakkiin
        mave kirjoitti:

        Täytyy olla hyvä uskonto, kun siitä palkkansa saavat papitkin häpeää sitä...Ilmeisesti tuon pappi sanan voi lisätä minkälaisen tahansa lausunnon alle vihjaamaan ihmisille, että tämä on kirkon kanta. Ei oikein monelle tule mieleen, että pappi puhuu omissa nimissään.

        Pappi ei oikeastaan koskaan puhu omissa nimissään. Pappi on joko Jumalan asialla tai Sielunvihollisen asialla. Jos pappi eksyy ja ryhtyy eksyttäjäksi, viettää pappi ikuisuutensa helvetin tulisimman järven tulisimmassa syvänteessä. Loputtomat vuodet vierivät, kun pappi tuskissaan kiroaa maallista vaellustaan Valheen Apostolina.


      • Tulta Pakkiin kirjoitti:

        Pappi ei oikeastaan koskaan puhu omissa nimissään. Pappi on joko Jumalan asialla tai Sielunvihollisen asialla. Jos pappi eksyy ja ryhtyy eksyttäjäksi, viettää pappi ikuisuutensa helvetin tulisimman järven tulisimmassa syvänteessä. Loputtomat vuodet vierivät, kun pappi tuskissaan kiroaa maallista vaellustaan Valheen Apostolina.

        Pappislupaus kieltää tuollaiset lausunnot, mutta papit ei lupauksiaan kunnioita:

        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."

        Miten voi pappeja kunnioittaa, jos he ei itsekkään kunnioita omia lupauksiaan?


      • räppänä
        mave kirjoitti:

        Pappislupaus kieltää tuollaiset lausunnot, mutta papit ei lupauksiaan kunnioita:

        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."

        Miten voi pappeja kunnioittaa, jos he ei itsekkään kunnioita omia lupauksiaan?

        Melkein hävettää pappien puolesta. Kyllä kakkuja on lupa kuorruttaa ja naamaakin saa meikata, mutta kristinoppia, jolla sentään on vuosisadat kansa saatu pysymään kurissa, ei sentään tuolla lailla pitäisi muuttaa aivan toisennäköiseksi.


    • eroon pahasta

      Tietenkin Maarit ei halua sanoa suoraan että hellvetti on kamalan jumalan vielä kamalampi rangaistus epäuskosta. Sitten laitetaan samalle asialle hieman pehmeämpi sana, kadotus.

      Ikuinen ero Jumalasta on muuten aivan loistava asia jos Jumala on sellainen väkivaltainen lapsienteurastaja massamordare mitä raamatussa.

    • Augusti-pappi

      Koska me kaikki olemme perineet Aadamin synnin, me kaikki ansaitsemme iankaikkisen kadotuksen. Kaikki, jotka kuolevat kastamattomina, myös pienet lapset, joutuvat helvettiin kärsimään loppumattomia tuskia. Meillä ei ole oikeutta valittaa tätä, koska olemma kaikki pahoja.

      • ihanaaaa.

        ja jumala on aivan synnitön ja ihana kun itse joukkoteurastaa ihmisiä. on se vaan niin rakkaus.


      • 9+19
        ihanaaaa. kirjoitti:

        ja jumala on aivan synnitön ja ihana kun itse joukkoteurastaa ihmisiä. on se vaan niin rakkaus.

        Koetapa lukea Vanhaa Testamenttia sillä tavoin, että luet "Rakkaus" aina, kun Raamatussa lukee "Jumala". Kyllä tämä Rakkaus-jumala on pelkkää hippien höpötystä.


    • Potilaan vika?

      Maarit-pappi kirjoitti näin:

      "Kuvittele, että olet menossa esim. terveyskeskuslääkärin luokse. Muiden nimiä huudetaan, muttei koskaan sinua. Oisi kammottavaa, jos taivaan portilla tapahtuisi samalla lailla ja joutuisin olemaan ikuisuudessa kaukana Jumalasta - eikö se olisi hel-vetti = ikuinen ero Jumalasta?"

      Minkälainen "lääkäri" se Jumala sitten on, jos ei kutsu kaikkia potilaita vuorollaan? Onko niin, että jos on tehnyt syntiä, ei ole asiaa "lääkärin" luo?

      • Se on yksityinen lääkäri, joka voi valita potilaansa...Kunnallinen lääkäri joutuu hoitamaan kaikki potilaansa.


      • ei kiitti vaan

        outoa että jotkut haluaa väkivaltajumalan luokse joka on narsisti. minä en haluaisi lainkaan. kammottava ajatus olla ikuisesti taivaassa kuuntelemassa tyhmien hihhuleiden palvontaa ja tietää samalla mikä hirmuhallitsija tämä jumala on. kiduttaa isointa osaa kadotuksessa.


      • kunnian polut
        ei kiitti vaan kirjoitti:

        outoa että jotkut haluaa väkivaltajumalan luokse joka on narsisti. minä en haluaisi lainkaan. kammottava ajatus olla ikuisesti taivaassa kuuntelemassa tyhmien hihhuleiden palvontaa ja tietää samalla mikä hirmuhallitsija tämä jumala on. kiduttaa isointa osaa kadotuksessa.

        11-0 Marittia vastaan. Hävetkää! Jos ymmärrätte. Aikamiehet.


      • 15+3

        Ei ole kovin rakastavaa sorttia tämä Maaritin Jumala. Taitaa olla lähinnä jonkinlainen kirkon virkamies. Ehkäpä virkamiehen jumalankuva onkin juuri virkamies.


      • kunnian polut kirjoitti:

        11-0 Marittia vastaan. Hävetkää! Jos ymmärrätte. Aikamiehet.

        Miksi meidän täytyy hävetä sitä, että toinen häpeää oman uskontonsa vääryyttä?


      • 15+3 kirjoitti:

        Ei ole kovin rakastavaa sorttia tämä Maaritin Jumala. Taitaa olla lähinnä jonkinlainen kirkon virkamies. Ehkäpä virkamiehen jumalankuva onkin juuri virkamies.

        Ei voi olla kirkon virkamiestä vastaava. Kirkossa virkamiehen vaatetuksessa kasvaa kullan määrä sen mukaa, kuinka korkeassa asemassa hän on.---Maailmassa ei olisi yhtään kultaa, jos Jumalakin olisi jonkinsortin virkamies ja vaatetuksen kullan määrä vastaisi asemaa.


      • kunnian polut
        mave kirjoitti:

        Miksi meidän täytyy hävetä sitä, että toinen häpeää oman uskontonsa vääryyttä?

        Kyllä tuota tarttee hävetä kun päivästä toiseen kyttäillään toisten sanomisia.


      • Kunnian polut
        mave kirjoitti:

        Ei voi olla kirkon virkamiestä vastaava. Kirkossa virkamiehen vaatetuksessa kasvaa kullan määrä sen mukaa, kuinka korkeassa asemassa hän on.---Maailmassa ei olisi yhtään kultaa, jos Jumalakin olisi jonkinsortin virkamies ja vaatetuksen kullan määrä vastaisi asemaa.

        Et sinäkään näin kirjottelisi jos joutuisit nimelläsi kirjoittamaan.Nimimerkin suojassa on helppo ilkeillä kun ei tarvitse mitenkään vastata sanoistaan .


      • kunnian polut kirjoitti:

        Kyllä tuota tarttee hävetä kun päivästä toiseen kyttäillään toisten sanomisia.

        Tämä on vielä pientä, jos verrataan miten kristityt on kytännyt toisten sanomisia...

        Tässä kristillistä rakkautta. Luther käski tappamaan kasteen vuoksi. Mikähän tuomio tuosta olisi mahtanut olla, jos kyseessä olisi ollut miespappi. Silloinhan ei naisia hyväksytty papeiksi. Nuo piruparat oli pasifisteja, joten he eivät olleet mikään fyysinen uhka.

        http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/F0711E53DD9579D0C225776900736CBC?OpenDocument&lang=FI

        Aika suuri sota tuossakin oli. Kaikki osapuolet oli kristittyjä. Kai niillä oli jokin opillinen ristiriita?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmikymmenvuotinen_sota

        Miksiköhän kristityt kyttäs puritaaneja?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puritanismi

        Aika luterilaiselta uskolta vaikutti.


      • Kunnian polut kirjoitti:

        Et sinäkään näin kirjottelisi jos joutuisit nimelläsi kirjoittamaan.Nimimerkin suojassa on helppo ilkeillä kun ei tarvitse mitenkään vastata sanoistaan .

        Maaritilla on nikki myöskin. Etunimi-pappi. Ainakaan en usko, että hänen etunimensä on Maarit-Pappi.---Eikä sekään kertoisi vielä hänen kokonimeä, eikä häntä pystyisi yhdistämään johonkin tiettyyn pappiin..


      • FUCKIFUU
        mave kirjoitti:

        Maaritilla on nikki myöskin. Etunimi-pappi. Ainakaan en usko, että hänen etunimensä on Maarit-Pappi.---Eikä sekään kertoisi vielä hänen kokonimeä, eikä häntä pystyisi yhdistämään johonkin tiettyyn pappiin..

        Ei se ole nikki Maarit nimisiä pappeja vain on todella paljon kirkon leivissä.

        On muuten outoa ja tilastollisesti merkittävää että pappien etunimet eivät noudata
        muiden suomalaisten etunimien jakaumaa.

        Yllättävän monen papin nimi on Jorma, Tapani tai Simo, naispapeista yleisimmät lienevät Maarit ja Veera. Onkohan syynä se että uskonnollisissa perheissä saa raamatullisen nimen tai johdannaisen ja uskonnollisen perheen lapsista lähinnä tulee pappeja.


      • FUCKIFUU kirjoitti:

        Ei se ole nikki Maarit nimisiä pappeja vain on todella paljon kirkon leivissä.

        On muuten outoa ja tilastollisesti merkittävää että pappien etunimet eivät noudata
        muiden suomalaisten etunimien jakaumaa.

        Yllättävän monen papin nimi on Jorma, Tapani tai Simo, naispapeista yleisimmät lienevät Maarit ja Veera. Onkohan syynä se että uskonnollisissa perheissä saa raamatullisen nimen tai johdannaisen ja uskonnollisen perheen lapsista lähinnä tulee pappeja.

        Kyllä se silloin on nikki, jos jutut allekirjoitetaan Maarit-Pappi muodossa. Ei se ole ainakaan oma nimi kokonaisuudessa, sillä tuollaista nimiyhdistelmää en ole sentään nähnyt, että kaksiosaisen nimen toisena nimenä on pappi...


      • Kunnian polut
        mave kirjoitti:

        Tämä on vielä pientä, jos verrataan miten kristityt on kytännyt toisten sanomisia...

        Tässä kristillistä rakkautta. Luther käski tappamaan kasteen vuoksi. Mikähän tuomio tuosta olisi mahtanut olla, jos kyseessä olisi ollut miespappi. Silloinhan ei naisia hyväksytty papeiksi. Nuo piruparat oli pasifisteja, joten he eivät olleet mikään fyysinen uhka.

        http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/F0711E53DD9579D0C225776900736CBC?OpenDocument&lang=FI

        Aika suuri sota tuossakin oli. Kaikki osapuolet oli kristittyjä. Kai niillä oli jokin opillinen ristiriita?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmikymmenvuotinen_sota

        Miksiköhän kristityt kyttäs puritaaneja?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puritanismi

        Aika luterilaiselta uskolta vaikutti.

        Nyt on nyt. Ei nykyinen evl. kirkko mitään kyttäile. Kyllä vanhassa maailmassa on tehty hirveyksiä ja vääryyksiä laajalla rintamalla. Niitä teki Tsingis-kaani ja taispa tehdä Aleksanteri Suurikin ja monet muut.Ilman mitään kristillistäkään taustaa.


      • Kunnian polut kirjoitti:

        Nyt on nyt. Ei nykyinen evl. kirkko mitään kyttäile. Kyllä vanhassa maailmassa on tehty hirveyksiä ja vääryyksiä laajalla rintamalla. Niitä teki Tsingis-kaani ja taispa tehdä Aleksanteri Suurikin ja monet muut.Ilman mitään kristillistäkään taustaa.

        KION totesi VL-liikkeen lisääntymisopin loukkaavan ihmisoikeuksia. Kirkko ei ole puuttunut asiaan. Kirkko pakoilee edelleen vastuuta ja etsii syylliset kristillisen maailman ulkopuolelta.


    • 18+4

      Maarit-papilta on jäänyt Athanasioksen uskontunnustuksen opiskelu hieman kesken. Tässä ihan muistin virkistämisestä näitä kristinuskon perusteita:

      "Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen. Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua."

      • 16+8

        Kristityt ovat erehtyneet tässä asiassa. Helvetti on Jerusalemin kaatopaikka, jossa paloi ikuinen tuli. Maarit-pappi on aivan oikeassa sanoessaan - siihen puu maatuu, mihin se kaatuu. Ei tule mullan alla kutsua Jumalan puheille, eikä viimeisenä päivänä ruumiit nouse haudasta tuomittavaksi.


    • räppänä

      Opin sievistelyssä voi olla kyse rahasta.

      Jos puhdasta ikuisen helvetin oppia kovin kuuluvasti julistettaisiin nykypäivänä kirkossa, arvatkaa vain millaisia kirkostaeroamislukuja nähtäisiin, ja kirkon talouden alamäki sen kuin kiihtyisi. Se on pappien toimittava suu säkkiä myöten. Asiakas on aina oikeassa, ainakin niin kauan kuin hän maksaa.

      Kiusallisia nämä ateistit, jotka tuntevat tunnustuskirjojen sisällön :D

    • Yu.

      räppänä sanoi karun totuuden.Kirkko on myynyt ikuisen Sanan 30 hopearahasta.

      • evl.

        Ettet vaan sanonut jälleen kerran väärää todistusta vaan sen takia , että olet toiseen kirkkoon kuuluva ja haluat muka "totuuden" tuntevana lyödä katalasti.


    • Miksi muuten kirkko ei muuta tunnustuskirjojaan ja valojaan, kun eivät niitä kuitenkaan enää uskalla noudattaa ?

      • On pakko pitää ne, kun kirkon uskottavuus romahtaisi täysin. Nyt yksi pappi kumoaa kirkon opit ja kun menee kysymään asiasta toiselta papilta, niin tämä kumoaa ensimmäisen papin puheet. Aina löytyy joku, joka kumoaa jotakin.


      • evl.
        mave kirjoitti:

        On pakko pitää ne, kun kirkon uskottavuus romahtaisi täysin. Nyt yksi pappi kumoaa kirkon opit ja kun menee kysymään asiasta toiselta papilta, niin tämä kumoaa ensimmäisen papin puheet. Aina löytyy joku, joka kumoaa jotakin.

        Patmos liikkeen edustaja ja ateisti liikuttavan yksimielisiä . Mikä kombinaatio!


      • evl. kirjoitti:

        Patmos liikkeen edustaja ja ateisti liikuttavan yksimielisiä . Mikä kombinaatio!

        :D Toinen ei tiedä ja kysyi. Minä autoin jälleen eksynyttä lammasta.


      • räppänä
        evl. kirjoitti:

        Patmos liikkeen edustaja ja ateisti liikuttavan yksimielisiä . Mikä kombinaatio!

        evl., kannattaisi miettiä mistä tämä yksimielisyytenä näkyvä ilmiö johtuu.

        Se johtuu siitä että ev. lut. kirkko on oppeineen nolossa pöpelikössä, ja ulkopuolelta sen näkee selvemmin kuin sisäpuolelta. Tuoteseloste ei pidä paikkaansa.


      • evl.
        räppänä kirjoitti:

        evl., kannattaisi miettiä mistä tämä yksimielisyytenä näkyvä ilmiö johtuu.

        Se johtuu siitä että ev. lut. kirkko on oppeineen nolossa pöpelikössä, ja ulkopuolelta sen näkee selvemmin kuin sisäpuolelta. Tuoteseloste ei pidä paikkaansa.

        Minä näen sen toisin.Evl.kirkko on murroksessa ja siellä on monenlaista mieltä vl.liikkeen ja liberaalien edustaessa ääripäitä.En kyllä ole mikään "sisälläolija" enkä tiedä kaikkea vaan olen tavallinen kirkkoon kuuluja ja pikkasen epäilen sinun ja Mavenkin olevan ainakin välillä yhtä lailla mutun varassa.


      • räppänä
        evl. kirjoitti:

        Minä näen sen toisin.Evl.kirkko on murroksessa ja siellä on monenlaista mieltä vl.liikkeen ja liberaalien edustaessa ääripäitä.En kyllä ole mikään "sisälläolija" enkä tiedä kaikkea vaan olen tavallinen kirkkoon kuuluja ja pikkasen epäilen sinun ja Mavenkin olevan ainakin välillä yhtä lailla mutun varassa.

        Jos sinä kirjoitat nimimerkillä evl. ja kuulut kirkkoon niin sen enempää "sisäpuolella" et voi jäsenenä olla. Maksat todennäköisesti kirkollisveroakin ja siten tuet kirkon toimintaa. Evl. kirkon murros, josta puhut, on juurikin se sekaanus tuoteselosteessa ja opillinen pöpelikkö. Murros on vain vähän hienompi sana.

        Sanopa, miksi Jumala ei puutu peliin ja ilmoita yksiselitteisesti miten asiat ovat esimerkiksi h*lvetin suhteen?


      • evl.
        räppänä kirjoitti:

        Jos sinä kirjoitat nimimerkillä evl. ja kuulut kirkkoon niin sen enempää "sisäpuolella" et voi jäsenenä olla. Maksat todennäköisesti kirkollisveroakin ja siten tuet kirkon toimintaa. Evl. kirkon murros, josta puhut, on juurikin se sekaanus tuoteselosteessa ja opillinen pöpelikkö. Murros on vain vähän hienompi sana.

        Sanopa, miksi Jumala ei puutu peliin ja ilmoita yksiselitteisesti miten asiat ovat esimerkiksi h*lvetin suhteen?

        Minusta evl.kirkkoon kuuluvana voisi olla enempi "sisällä" jos olisi aktiivisempi. Tilaisi vaikkapa kirkon julkaisuja ja olisi muutenkin mukana kirkon toiminnassa. Kysymykseesi miksei Jumala puutu peliin ja ilmoittele yksiselitteisesti asioista voin vain vastata etten tiedä. Jotenkin varmaan harhaoppisesti aavistelen , että Jumala on vähän muuta kuin mitä raamatussa kerrotaan ja että Jumala on paremminkin vain jättänyt meidät tänne toteuttamaan omantuntomme ja järkemme kautta oikeita tai vääriä asioita. Hel-vettiin en usko ollenkaan.


      • räppänä
        evl. kirjoitti:

        Minusta evl.kirkkoon kuuluvana voisi olla enempi "sisällä" jos olisi aktiivisempi. Tilaisi vaikkapa kirkon julkaisuja ja olisi muutenkin mukana kirkon toiminnassa. Kysymykseesi miksei Jumala puutu peliin ja ilmoittele yksiselitteisesti asioista voin vain vastata etten tiedä. Jotenkin varmaan harhaoppisesti aavistelen , että Jumala on vähän muuta kuin mitä raamatussa kerrotaan ja että Jumala on paremminkin vain jättänyt meidät tänne toteuttamaan omantuntomme ja järkemme kautta oikeita tai vääriä asioita. Hel-vettiin en usko ollenkaan.

        Jos et usko H*ttiin, niin viittaat käytännössä kintaalla ev. lut. kirkon tunnustuskirjoille. Niihin kirkon uskonkäsitys ja julistus kuitenkin perustuu. Kyllä sieltä H*tti löytyy. Miksi haluat vielä kuulua kirkkoon? Ajatteletko, että kun sinä et usko helvettiin, niin sitä ei ole olemassa?

        Miksi ihminen joutuu vain "harhaoppisesti" aavistelemaan Jumalan olemusta? Miksei hänellä tiedotus pelaa?

        Minulla olisi näihin kyllä tällainen vastaus: Jumalaa ei ole ja uskonnot ovat ihmisen keksintöä.


      • evl.
        räppänä kirjoitti:

        Jos et usko H*ttiin, niin viittaat käytännössä kintaalla ev. lut. kirkon tunnustuskirjoille. Niihin kirkon uskonkäsitys ja julistus kuitenkin perustuu. Kyllä sieltä H*tti löytyy. Miksi haluat vielä kuulua kirkkoon? Ajatteletko, että kun sinä et usko helvettiin, niin sitä ei ole olemassa?

        Miksi ihminen joutuu vain "harhaoppisesti" aavistelemaan Jumalan olemusta? Miksei hänellä tiedotus pelaa?

        Minulla olisi näihin kyllä tällainen vastaus: Jumalaa ei ole ja uskonnot ovat ihmisen keksintöä.

        On monenlaista uskoa ja epäuskoa . Minä vastasin mitä uskon ja mitä en. Sinäkin olet luonut oman käsityksesi järkeilemällä. Niin minäkin .Olen siksi tullut tälläisiin päätelmiin. Toisiamme tuskin muuttaa voimme.


      • räppänä
        evl. kirjoitti:

        On monenlaista uskoa ja epäuskoa . Minä vastasin mitä uskon ja mitä en. Sinäkin olet luonut oman käsityksesi järkeilemällä. Niin minäkin .Olen siksi tullut tälläisiin päätelmiin. Toisiamme tuskin muuttaa voimme.

        Ei tietenkään voi muuttaa toista. Koenkin keskustelupalstan lähinnä sellaiseksi areenaksi jossa mielipiteitään voi esittää ja perustella toisille. Ihmettelin vain sitä, miksi patmoslaisen ja ateistin yksimielisyys yhden asian suhteen mahtoi olla sinusta "liikuttavaa" (16.10.2013 10:56). Aavistus ylimielisyyttä siitä tuntui välittyvän, mutta ehkäpä erehdyin.


    • Mave papiksi!

      Kyllä Mave on sentään tämän palstan paras pappi ja julistaja. Kertoo oikean opin ihan tunnustuskirjojen mukaan ilman mitään sievennyksiä.

      • rampa oppi

        Papin pitäisi pystyä julistamaan, miten siltä helvetiltä vältytään, mutta siihen Mave-pappi ei pysty. Oikea oppi sisältää lain ja evankeliumin, mutta missä se kirkon opin mukainen evankeliumi Mave-papilla luuraa?


      • rampa oppi kirjoitti:

        Papin pitäisi pystyä julistamaan, miten siltä helvetiltä vältytään, mutta siihen Mave-pappi ei pysty. Oikea oppi sisältää lain ja evankeliumin, mutta missä se kirkon opin mukainen evankeliumi Mave-papilla luuraa?

        Olet aivan oikeassa. Tuo on pahin painajainen mitä voisi kuvitella. Joku uskoisi minua ajattelematta itse asioita. Minun intresseissä ei ole mikään muu kuin saada ihmiset ajattelemaan. Minulle riittää, kun minä paneuden väittämiin ja ihmiset itse ratkaiskoon onko ne aivopieruja vai voisko asialle olla muitakin vaihtoehtoja.

        Kirkon puolelta, jos esitetään väittämiä, niin niiden tulee sopia myöskin luterilaiseen oppiin.


      • rampa oppisi
        mave kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa. Tuo on pahin painajainen mitä voisi kuvitella. Joku uskoisi minua ajattelematta itse asioita. Minun intresseissä ei ole mikään muu kuin saada ihmiset ajattelemaan. Minulle riittää, kun minä paneuden väittämiin ja ihmiset itse ratkaiskoon onko ne aivopieruja vai voisko asialle olla muitakin vaihtoehtoja.

        Kirkon puolelta, jos esitetään väittämiä, niin niiden tulee sopia myöskin luterilaiseen oppiin.

        Täh? Nythän sinä olet itse ajattelematta asioita ja yrität tarjoilla sitä muillekin.
        Suljet silmäsi kristinuskon tärkeimmältä osalta, evankeliumilta, ja yrität sen sijaan kaivaa siitä esille kaikkea mahdollisimman synkkää ja tulkita senkin mahdollisimman synkästi. Eihän noissa sinun näkemyksissäsi ole kristinuskosta tietoakaan.


      • rampa oppisi kirjoitti:

        Täh? Nythän sinä olet itse ajattelematta asioita ja yrität tarjoilla sitä muillekin.
        Suljet silmäsi kristinuskon tärkeimmältä osalta, evankeliumilta, ja yrität sen sijaan kaivaa siitä esille kaikkea mahdollisimman synkkää ja tulkita senkin mahdollisimman synkästi. Eihän noissa sinun näkemyksissäsi ole kristinuskosta tietoakaan.

        Minä olen tutustunut evankeliumiin. Siitä on yksi aloitus tuolla, joka käsittelee juutalaisten kohtaloa, kun Jeesus toi uuden liiton. Sinä voit mennä sinne kommentoimaan asiaa, joka minun mielestäni on omituinen.

        Mä voin joku päivä vetää leipäpapin harteudella evenkeliumia. Ihan vain huvikseni, että näkee pitääkö siinä olla oikeasti uskossa vai riittääkö tietämys.


      • rampa oppisi
        mave kirjoitti:

        Minä olen tutustunut evankeliumiin. Siitä on yksi aloitus tuolla, joka käsittelee juutalaisten kohtaloa, kun Jeesus toi uuden liiton. Sinä voit mennä sinne kommentoimaan asiaa, joka minun mielestäni on omituinen.

        Mä voin joku päivä vetää leipäpapin harteudella evenkeliumia. Ihan vain huvikseni, että näkee pitääkö siinä olla oikeasti uskossa vai riittääkö tietämys.

        Jos haluat arvioida kristinuskoa, sinun täytyy ottaa kohteeksi koko paketti eikä vain osaa siitä. Nyt tiputat siitä aina toisen puolen pois, evankeliumin, ja arviointisi on siitä syystä yhtä tyhjän kanssa.

        En nyt lähde tästä muihin ketjuihin, kun pitää lähteä muualle. Luin sen avauksesi varmaan eilen, ja se oli omituinen. Et katsonut sitä asiaa kristinuskon kannalta etkä juutalaisuuden kannalta etkä uskonnottoman kannalta, vaan toinen jalka juutalaisuudessa ja toinen kristinuskossa. Siis se avauksesi oli hölynpölyä. Sellaista uskontoa ei ole, mihin se sopisi.

        Juutalaisuuden kannalta Jeesus oli vain joku väärä opettaja. Kristinuskon kannalta ne juutalaiset kautta aikojen, jotka olivat uskoneet Messiaan tuloon ja odottaneet häntä, pelastuivat. Nyt kun Messias oli tullut, ne juutalaiset, jotka eivät uskoneet häneen, eivät pelastuneet. Taas oli juutalaisilla vapaus valita, uskoako vai ei, mutta nyt Messias vain oli jo tullut.

        Voithan sinä vedellä vapaasti leipäpapin rooliasi. Voi käydä jopa niin ihmeellisesti, että joku saa sitä ravintoa sielullensa. Se kun ei riipu julistajan hengellisestä tilasta. Itse sitten tunnet itsessäsi, miten se sinuun vaikutti, nolottaako, iljettääkö, vai puhutteliko kenties sana itseäsi. Nimittäin, jos se roolin vetäminen sinulta onnistuu ilman uskoa.


      • rampa oppisi kirjoitti:

        Jos haluat arvioida kristinuskoa, sinun täytyy ottaa kohteeksi koko paketti eikä vain osaa siitä. Nyt tiputat siitä aina toisen puolen pois, evankeliumin, ja arviointisi on siitä syystä yhtä tyhjän kanssa.

        En nyt lähde tästä muihin ketjuihin, kun pitää lähteä muualle. Luin sen avauksesi varmaan eilen, ja se oli omituinen. Et katsonut sitä asiaa kristinuskon kannalta etkä juutalaisuuden kannalta etkä uskonnottoman kannalta, vaan toinen jalka juutalaisuudessa ja toinen kristinuskossa. Siis se avauksesi oli hölynpölyä. Sellaista uskontoa ei ole, mihin se sopisi.

        Juutalaisuuden kannalta Jeesus oli vain joku väärä opettaja. Kristinuskon kannalta ne juutalaiset kautta aikojen, jotka olivat uskoneet Messiaan tuloon ja odottaneet häntä, pelastuivat. Nyt kun Messias oli tullut, ne juutalaiset, jotka eivät uskoneet häneen, eivät pelastuneet. Taas oli juutalaisilla vapaus valita, uskoako vai ei, mutta nyt Messias vain oli jo tullut.

        Voithan sinä vedellä vapaasti leipäpapin rooliasi. Voi käydä jopa niin ihmeellisesti, että joku saa sitä ravintoa sielullensa. Se kun ei riipu julistajan hengellisestä tilasta. Itse sitten tunnet itsessäsi, miten se sinuun vaikutti, nolottaako, iljettääkö, vai puhutteliko kenties sana itseäsi. Nimittäin, jos se roolin vetäminen sinulta onnistuu ilman uskoa.

        Katsoin sitä asiaa nimenomaan kristinuskon kannalta. Miten juutalaisten kävi siinä rytäkässä. Minä en katsonut sitä niin, että kuinka asian saisi näyttämään parhaimmalta. Siinä rytäkässä mä olisin tehnyt saman asian kuin aloituksessa mainittu pappi. Joutuisin tekemään kristinuskon dogmeja uuteen uskoon.

        Juutalaisilla ei ole koskaan ollut pelastuksen avaimena usko Messiaaseen. Ainoastaan usko Jumalan käskyihin ja niiden noudattaminen on ollut kaiken a ja o. Laki perustui Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen, eikä se silloin voinut olla paha laki.

        Täällä on juutalaisia ja sä voit kysyä niiltä tuota kysymystä. Onko koskaan vaadittu uskoa Messiaaseen, että on pelastunut. Minä väitän vastauksen olevan EI. Voithan sinä kysyä papiltakin tuota asiaa ja hän vastaa samoin kuin minä. Tee aloitus asiasta.


      • rampa oppisi
        mave kirjoitti:

        Katsoin sitä asiaa nimenomaan kristinuskon kannalta. Miten juutalaisten kävi siinä rytäkässä. Minä en katsonut sitä niin, että kuinka asian saisi näyttämään parhaimmalta. Siinä rytäkässä mä olisin tehnyt saman asian kuin aloituksessa mainittu pappi. Joutuisin tekemään kristinuskon dogmeja uuteen uskoon.

        Juutalaisilla ei ole koskaan ollut pelastuksen avaimena usko Messiaaseen. Ainoastaan usko Jumalan käskyihin ja niiden noudattaminen on ollut kaiken a ja o. Laki perustui Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen, eikä se silloin voinut olla paha laki.

        Täällä on juutalaisia ja sä voit kysyä niiltä tuota kysymystä. Onko koskaan vaadittu uskoa Messiaaseen, että on pelastunut. Minä väitän vastauksen olevan EI. Voithan sinä kysyä papiltakin tuota asiaa ja hän vastaa samoin kuin minä. Tee aloitus asiasta.

        Ymmärsit nyt väärin. En sanonut, että juutalaisilla usko Messiaaseen olisi ollut pelastava asia. Ainakaan en tarkoittanut tuota, ilmaisin asian ehkä epäselvästi.
        Kristinuskon näkövinkkelistä katsottuna se sitä oli. Kristinuskon mukaan kun sanoma Kristuksesta kulkee punaisena lankana VT:nkin läpi. Noin olen tuon asian ymmärtänyt. Voisi sitä vielä kysyä papeilta.


      • rampa oppisi kirjoitti:

        Ymmärsit nyt väärin. En sanonut, että juutalaisilla usko Messiaaseen olisi ollut pelastava asia. Ainakaan en tarkoittanut tuota, ilmaisin asian ehkä epäselvästi.
        Kristinuskon näkövinkkelistä katsottuna se sitä oli. Kristinuskon mukaan kun sanoma Kristuksesta kulkee punaisena lankana VT:nkin läpi. Noin olen tuon asian ymmärtänyt. Voisi sitä vielä kysyä papeilta.

        Noin minä sen kirjoitinkin sinne. Heillä oli laki, jota he yritti noudattaa. Kristinusko muutti tuota asiaa niin, että vain Jeesukseen uskomalla pelastui. He olisi muuten pelastunut, mutta Jeesuksen "sovitus" muutti heidän kohtaloa...huonompaan suuntaan.


      • rampa oppisi
        mave kirjoitti:

        Noin minä sen kirjoitinkin sinne. Heillä oli laki, jota he yritti noudattaa. Kristinusko muutti tuota asiaa niin, että vain Jeesukseen uskomalla pelastui. He olisi muuten pelastunut, mutta Jeesuksen "sovitus" muutti heidän kohtaloa...huonompaan suuntaan.

        Eihän se Jeesuksen sovitus muuttanut heidän kohtaloaan mihinkään suuntaan heidän mielestään, koska he pysyivät edelleen juutalaisessa uskossaan.

        Kristinuskon näkökulmasta taas lain noudattaminen ei pelastanut juutalaisia ennen Jeesuksen tuloakaan, vaan heidät pelasti usko Messiaaseen. Mutta, näin olen siis tämän itse ymmärtänyt, enkä ole varma, onko se "virallinen" selitys.


      • rampa oppisi kirjoitti:

        Eihän se Jeesuksen sovitus muuttanut heidän kohtaloaan mihinkään suuntaan heidän mielestään, koska he pysyivät edelleen juutalaisessa uskossaan.

        Kristinuskon näkökulmasta taas lain noudattaminen ei pelastanut juutalaisia ennen Jeesuksen tuloakaan, vaan heidät pelasti usko Messiaaseen. Mutta, näin olen siis tämän itse ymmärtänyt, enkä ole varma, onko se "virallinen" selitys.

        "Kristinuskon näkökulmasta taas lain noudattaminen ei pelastanut juutalaisia ennen Jeesuksen tuloakaan, vaan heidät pelasti usko Messiaaseen"

        Tuo on juuri sellainen asia, mitä en minä ole ennen kuullut. Sen tiedän, että he odotti Messiasta ja odottaa vieläkin. Jeesus kun ei täyttänyt Messiaan tunnusmerkkejä. Messiaan piti tuoda rauha ja israelilaiset nostaa valtaan, mutta Jeesuksen kuoleman jälkeen asiat meni päinvastoin. Juutalaisten temppeli tuhottiin ja heidät hajotettiin pitkin maailmaa. Onko sinulla jotain linkkiä tai taustatietoa tuolle sinun väittämälle?


      • rampa oppisi
        mave kirjoitti:

        "Kristinuskon näkökulmasta taas lain noudattaminen ei pelastanut juutalaisia ennen Jeesuksen tuloakaan, vaan heidät pelasti usko Messiaaseen"

        Tuo on juuri sellainen asia, mitä en minä ole ennen kuullut. Sen tiedän, että he odotti Messiasta ja odottaa vieläkin. Jeesus kun ei täyttänyt Messiaan tunnusmerkkejä. Messiaan piti tuoda rauha ja israelilaiset nostaa valtaan, mutta Jeesuksen kuoleman jälkeen asiat meni päinvastoin. Juutalaisten temppeli tuhottiin ja heidät hajotettiin pitkin maailmaa. Onko sinulla jotain linkkiä tai taustatietoa tuolle sinun väittämälle?

        Ei ole linkkiä enkä muista tässä mitään taustatietoakaan. Se käsitys on syntynyt minulle aikojen kuluessa, ties mistä lähteistä. Se tulee siitä, että kristinuskossa juutalaisuutta ei pidetä oikeana uskona, ja UT ja VT nähdään samana jatkumona. Siis että niissä molemmissa on kyse samasta uskosta, jonka keskus on Kristus.

        Juutalaiset syyttävät kristittyjä juutalaisuuden ja VT:n selittämisestä väärin, koska kristityt selittävät ne kristinuskon perspektiivistä.


      • rampa oppisi kirjoitti:

        Ei ole linkkiä enkä muista tässä mitään taustatietoakaan. Se käsitys on syntynyt minulle aikojen kuluessa, ties mistä lähteistä. Se tulee siitä, että kristinuskossa juutalaisuutta ei pidetä oikeana uskona, ja UT ja VT nähdään samana jatkumona. Siis että niissä molemmissa on kyse samasta uskosta, jonka keskus on Kristus.

        Juutalaiset syyttävät kristittyjä juutalaisuuden ja VT:n selittämisestä väärin, koska kristityt selittävät ne kristinuskon perspektiivistä.

        Varmaan juutalaiset onkin tuossa oikeassa. VT:n tarinat ei kosketa miltään osin kristittyjä. Vedenpaisumus on ainoa yleismaallinen kohtalo, joka juutalaisuuden mukaan kosketti kaikkia. Juutalaisen perimätiedon mukaan..tai oppi lie...Siinä yhteydessä annettiin kaikille ns. Nooan liitto. Seitsemän kohtainen sopimus, joka koskee kaikkia ihmisiä. Se on ainoa riippakivi, joka kosketti kaikkia. Kymmenen käskyä ja Mooseksen laki on annettu ainoastaan israelilaisille eli juutalaisille. Ne ei kosketa miltään osin kristittyjä. Kaikki seikkailut ja tarinat on tehty israelilaisen näkökulmasta ja heitä koskettamaan.

        Luomiskertomuksen on kristityt halunnut ottaa VT:n tarinoista ja sekin vain siksi, että voitiiin selittää perisynti. Tarpeeton oppi muuten, mutta sillä saatiin syyllistettyä kaikki ihmiset syntiseksi.

        Sen aloituksen minkä minä kirjoitin, niin siinä oli alkuasetelma vanhasta liitosta. Ja kun uusi liitto alkoi Jeesuksen kuolemasta, niin minä otin näkökulmaksi kristillisen näkökulman. Täytyy muistaa, että Jeesus oli juutalainen, joten periaatteessa hänen elämänrytminsä mukaisesti tarkasteltiin pelastuskertomusta. Kristillisestä näkökulmasta jos tuota tapahtumaa tarkasteltiin, niin juutalaiset ovat häviäjiä. Mikäli kysytään juutalaisilta näkemystä tuohon, niin heille ei tapahtunut mitään muutosta. Edelleen heillä on liitto Jumalan kanssa, eikä ole mitään uutta liittoa.


      • rampa oppisi
        mave kirjoitti:

        Varmaan juutalaiset onkin tuossa oikeassa. VT:n tarinat ei kosketa miltään osin kristittyjä. Vedenpaisumus on ainoa yleismaallinen kohtalo, joka juutalaisuuden mukaan kosketti kaikkia. Juutalaisen perimätiedon mukaan..tai oppi lie...Siinä yhteydessä annettiin kaikille ns. Nooan liitto. Seitsemän kohtainen sopimus, joka koskee kaikkia ihmisiä. Se on ainoa riippakivi, joka kosketti kaikkia. Kymmenen käskyä ja Mooseksen laki on annettu ainoastaan israelilaisille eli juutalaisille. Ne ei kosketa miltään osin kristittyjä. Kaikki seikkailut ja tarinat on tehty israelilaisen näkökulmasta ja heitä koskettamaan.

        Luomiskertomuksen on kristityt halunnut ottaa VT:n tarinoista ja sekin vain siksi, että voitiiin selittää perisynti. Tarpeeton oppi muuten, mutta sillä saatiin syyllistettyä kaikki ihmiset syntiseksi.

        Sen aloituksen minkä minä kirjoitin, niin siinä oli alkuasetelma vanhasta liitosta. Ja kun uusi liitto alkoi Jeesuksen kuolemasta, niin minä otin näkökulmaksi kristillisen näkökulman. Täytyy muistaa, että Jeesus oli juutalainen, joten periaatteessa hänen elämänrytminsä mukaisesti tarkasteltiin pelastuskertomusta. Kristillisestä näkökulmasta jos tuota tapahtumaa tarkasteltiin, niin juutalaiset ovat häviäjiä. Mikäli kysytään juutalaisilta näkemystä tuohon, niin heille ei tapahtunut mitään muutosta. Edelleen heillä on liitto Jumalan kanssa, eikä ole mitään uutta liittoa.

        Kas tässä kristinuskon mukaan pelastushistorian punainen lanka:

        Ihminen lankesi paratiisissa syntiin ja joutui tuomion alle. Jumala lupasi lähettää pelastajan (Messiaan), hänet, joka polkee rikki käärmeen pään.
        Tuosta Messiaasta VT:n profeetat ennustivat, ja häntä odotettiin. Sitten Messias tuli ja pelasti ihmiset tuomion alta. Se pelastuu, joka uskoo tuon.

        VT on siis tuon pelastushistorian toisena näyttämönä Raamatussa, toisena on UT. Ne ovat molemmat samaa katkeamatonta pelastushistoriallista kertomusta.
        Juutalaisten mielestä ei tietenkään noin ole, koska he eivät tuohon pelastukseen usko.


      • rampa oppisi
        rampa oppisi kirjoitti:

        Kas tässä kristinuskon mukaan pelastushistorian punainen lanka:

        Ihminen lankesi paratiisissa syntiin ja joutui tuomion alle. Jumala lupasi lähettää pelastajan (Messiaan), hänet, joka polkee rikki käärmeen pään.
        Tuosta Messiaasta VT:n profeetat ennustivat, ja häntä odotettiin. Sitten Messias tuli ja pelasti ihmiset tuomion alta. Se pelastuu, joka uskoo tuon.

        VT on siis tuon pelastushistorian toisena näyttämönä Raamatussa, toisena on UT. Ne ovat molemmat samaa katkeamatonta pelastushistoriallista kertomusta.
        Juutalaisten mielestä ei tietenkään noin ole, koska he eivät tuohon pelastukseen usko.

        lisäys
        Tuo oli siis kristinuskon näkökulma. On valittava, katsooko kristinuskon vai juutalaisuuden näkökulmasta, koska ne ovat erilaiset. En saa oikein selvää, kummasta katsot, kun panet niitä molempia sekaisin, eikä siitä synny kummankaann uskonnon mukaista selitystä.

        VT:n kertomukset koskevat täysin kristittyjä, koska VT on osa Raamattua. Ne vain tulkitaan kristinuskon mukaan.


      • rampa oppisi kirjoitti:

        Kas tässä kristinuskon mukaan pelastushistorian punainen lanka:

        Ihminen lankesi paratiisissa syntiin ja joutui tuomion alle. Jumala lupasi lähettää pelastajan (Messiaan), hänet, joka polkee rikki käärmeen pään.
        Tuosta Messiaasta VT:n profeetat ennustivat, ja häntä odotettiin. Sitten Messias tuli ja pelasti ihmiset tuomion alta. Se pelastuu, joka uskoo tuon.

        VT on siis tuon pelastushistorian toisena näyttämönä Raamatussa, toisena on UT. Ne ovat molemmat samaa katkeamatonta pelastushistoriallista kertomusta.
        Juutalaisten mielestä ei tietenkään noin ole, koska he eivät tuohon pelastukseen usko.

        Niin. Se luomiskertomus oli tarpeellinen, että voitiin ihmisen syyllistää olevan perisyntinen. Ennustukset ei oikein sovi Jeesukseen. Niitä ei käytäkkään kuin herätysliikkeet opeissansa. UT:n teksteissä vain todetaan asian olevan ennustuksen mukainen ja asia on selvä. Minäpä otan pätkä ennustetta, minkä piti kuvailla Messiasta:

        Daavidin jälkeläinen tuo oikeuden ja rauhan

        1 Iisain kannosta nousee verso,
        vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää.
        2 Hänen ylleen laskeutuu Herran henki,
        viisauden ja ymmärryksen henki,
        taidon ja voiman henki,
        totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki:
        3 hänen ilonsa on totella Herraa.
        Hän ei tuomitse silmämitalla
        eikä jaa oikeutta korvakuulolta
        4 vaan antaa heikoille oikean tuomion
        ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa.
        Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla
        ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän.
        5 Vanhurskaus on hänellä varustuksena ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan.

        6 Silloin susi kulkee karitsan kanssa
        ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen,
        vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä
        ja pikkupoika on niiden paimenena.
        7 Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella,
        yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja
        pennut,
        ja leijona syö heinää kuin härkä.
        8 Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä,
        vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään
        kohti myrkkykäärmeen luolaa.
        9 Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota
        minun pyhällä vuorellani,
        sillä maa on täynnä Herran tuntemusta
        niin kuin meri on vettä tulvillaan.
        10 Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde.

        Suuren paluun päivä
        11 Sinä päivänä Herra jälleen kohottaa kätensä
        vapauttaakseen kansansa jäännöksen
        Assyriasta ja Egyptistä
        ja Patrosista ja Nubiasta ja Elamista
        ja Sinearista ja Hamatista,
        tuodakseen kansansa takaisin
        meren saarista ja kaukaisilta rannoilta.
        12 Hän kohottaa merkkiviirin kansoille,
        hän korjaa talteen Israelista pois ajetut
        ja kokoaa yhteen Juudasta eri tahoille hajotetut
        maailman neljältä kulmalta.
        13 Efraimin kateus haihtuu,
        Juudan katkeruus häviää.
        Efraim ei enää kadehdi Juudaa,
        eikä Juuda vainoa Efraimia.
        14 Rinta rinnan he ryntäävät länteen, Filisteaan, yhdessä he saalistavat idän heimojen alueilla, heidän valtansa yltää Edomiin ja Moabiin, ja ammonilaisista tulee heidän alamaisiaan.

        15 Herra halkaisee Egyptin merenlahden
        ja heristää kättään Eufratia kohden,
        hän hajottaa sen polttavalla henkäyksellään
        seitsemään uomaan,
        joiden yli voi kulkea jalkojen kastumatta.
        16 Niin avautuu valtatie hänen kansansa jäännöksen kulkea -- sen, joka on jäljellä Assyriassa -- samalla tavalla kuin tie aukeni Israelille sinä päivänä, jolloin se lähti Egyptin maasta.


        Tuossa on se ongelma, että Jeesuksen aikana alkoi rauha järkkymään israelin alueella. 70 vuonna tuhottiin Jerusalemin temppeli. Alkoi diaspora....Kävi juuri päinvastoin kuin piti Messiaan tullessa tapahtua. Varmaan ymmärrät miksi juutalaiset ei pidä Jeesusta Messiaana..


      • rampa oppisi
        mave kirjoitti:

        Niin. Se luomiskertomus oli tarpeellinen, että voitiin ihmisen syyllistää olevan perisyntinen. Ennustukset ei oikein sovi Jeesukseen. Niitä ei käytäkkään kuin herätysliikkeet opeissansa. UT:n teksteissä vain todetaan asian olevan ennustuksen mukainen ja asia on selvä. Minäpä otan pätkä ennustetta, minkä piti kuvailla Messiasta:

        Daavidin jälkeläinen tuo oikeuden ja rauhan

        1 Iisain kannosta nousee verso,
        vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää.
        2 Hänen ylleen laskeutuu Herran henki,
        viisauden ja ymmärryksen henki,
        taidon ja voiman henki,
        totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki:
        3 hänen ilonsa on totella Herraa.
        Hän ei tuomitse silmämitalla
        eikä jaa oikeutta korvakuulolta
        4 vaan antaa heikoille oikean tuomion
        ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa.
        Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla
        ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän.
        5 Vanhurskaus on hänellä varustuksena ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan.

        6 Silloin susi kulkee karitsan kanssa
        ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen,
        vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä
        ja pikkupoika on niiden paimenena.
        7 Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella,
        yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja
        pennut,
        ja leijona syö heinää kuin härkä.
        8 Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä,
        vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään
        kohti myrkkykäärmeen luolaa.
        9 Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota
        minun pyhällä vuorellani,
        sillä maa on täynnä Herran tuntemusta
        niin kuin meri on vettä tulvillaan.
        10 Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde.

        Suuren paluun päivä
        11 Sinä päivänä Herra jälleen kohottaa kätensä
        vapauttaakseen kansansa jäännöksen
        Assyriasta ja Egyptistä
        ja Patrosista ja Nubiasta ja Elamista
        ja Sinearista ja Hamatista,
        tuodakseen kansansa takaisin
        meren saarista ja kaukaisilta rannoilta.
        12 Hän kohottaa merkkiviirin kansoille,
        hän korjaa talteen Israelista pois ajetut
        ja kokoaa yhteen Juudasta eri tahoille hajotetut
        maailman neljältä kulmalta.
        13 Efraimin kateus haihtuu,
        Juudan katkeruus häviää.
        Efraim ei enää kadehdi Juudaa,
        eikä Juuda vainoa Efraimia.
        14 Rinta rinnan he ryntäävät länteen, Filisteaan, yhdessä he saalistavat idän heimojen alueilla, heidän valtansa yltää Edomiin ja Moabiin, ja ammonilaisista tulee heidän alamaisiaan.

        15 Herra halkaisee Egyptin merenlahden
        ja heristää kättään Eufratia kohden,
        hän hajottaa sen polttavalla henkäyksellään
        seitsemään uomaan,
        joiden yli voi kulkea jalkojen kastumatta.
        16 Niin avautuu valtatie hänen kansansa jäännöksen kulkea -- sen, joka on jäljellä Assyriassa -- samalla tavalla kuin tie aukeni Israelille sinä päivänä, jolloin se lähti Egyptin maasta.


        Tuossa on se ongelma, että Jeesuksen aikana alkoi rauha järkkymään israelin alueella. 70 vuonna tuhottiin Jerusalemin temppeli. Alkoi diaspora....Kävi juuri päinvastoin kuin piti Messiaan tullessa tapahtua. Varmaan ymmärrät miksi juutalaiset ei pidä Jeesusta Messiaana..

        Mistä olet saanut tuollaisen omituisen luulon, että VT:n ennustuksia Jeesuksesta käyttäisivät vain herätysliikkeet? Koko kristikuntahan niitä käyttää (voi olla jotain ryhmiä jotka ei käytä, mutta kristinuskon valtavirta käyttää), koska kuuluvat kristinuskon peruskamaan.


      • rampa oppisi kirjoitti:

        Mistä olet saanut tuollaisen omituisen luulon, että VT:n ennustuksia Jeesuksesta käyttäisivät vain herätysliikkeet? Koko kristikuntahan niitä käyttää (voi olla jotain ryhmiä jotka ei käytä, mutta kristinuskon valtavirta käyttää), koska kuuluvat kristinuskon peruskamaan.

        Herätysliikkeissä pidetään yllä Jeesukseen "liittyviä" ennustuksia. Luterilaisessa kirkossa on papit käyneet yliopiston ja tietävät niiden ennustusten olevan hatusta vedettyjä ja tarinasta unohdetun toinen puoli. Herätysliikkeissä ei ole tälläistä estettä. He kaivaa jakeen tai jakeen puoliskon ja liittävät sen Jeesukseen, vaikka sillä pätkällä ei olisi mitään tekemistä UT:n asioiden kanssa.


      • rampa oppisi
        mave kirjoitti:

        Herätysliikkeissä pidetään yllä Jeesukseen "liittyviä" ennustuksia. Luterilaisessa kirkossa on papit käyneet yliopiston ja tietävät niiden ennustusten olevan hatusta vedettyjä ja tarinasta unohdetun toinen puoli. Herätysliikkeissä ei ole tälläistä estettä. He kaivaa jakeen tai jakeen puoliskon ja liittävät sen Jeesukseen, vaikka sillä pätkällä ei olisi mitään tekemistä UT:n asioiden kanssa.

        Herätysliikkeissä ei vouhkata ennustuksista. Ainakaan en ole kuullut tuollaisesta. Vapaissa suunnissa vouhkataan.
        Sinulla näyttää menevän sekaisin herätysliikkeet ja vapaat suunnat. Herätysliikkeet kuuluvat kirkkoon, ja niiden papit ovat luterilaisen kirkon pappeja. Vapaat suunnat ovat kirkon ulkopuolella.

        Papit uskovat yleensä pelastushistorian mukaisesti. Vain harvat heistä tulkitsevat Raamattua kirjaimellisesti. Sinä tulkitset sitä kirjaimellisesti, sinulle siinä on vain faktaa ja epätotta. Niin näiden ennustustenkin suhteen.


      • rampa oppisi kirjoitti:

        Herätysliikkeissä ei vouhkata ennustuksista. Ainakaan en ole kuullut tuollaisesta. Vapaissa suunnissa vouhkataan.
        Sinulla näyttää menevän sekaisin herätysliikkeet ja vapaat suunnat. Herätysliikkeet kuuluvat kirkkoon, ja niiden papit ovat luterilaisen kirkon pappeja. Vapaat suunnat ovat kirkon ulkopuolella.

        Papit uskovat yleensä pelastushistorian mukaisesti. Vain harvat heistä tulkitsevat Raamattua kirjaimellisesti. Sinä tulkitset sitä kirjaimellisesti, sinulle siinä on vain faktaa ja epätotta. Niin näiden ennustustenkin suhteen.

        Oletko lukenut täällä olevien pappien vastauksia? Eräs väittää Hlvetin olevan määräaikainen. Toinen väittää sen olevan vain eroa Jumalasta. Kolmas sanoo Jeesuksen olevan äpärä. Neljäs on kumonnut neitseestä syntymisen. Viides on sorvannut tunnustuskirjoja niin paljon, että hän on opettanut juuri sellaista oppia, joka nimenomaan kiellettään niissä......

        .... Niin, tunnenko minä mikä on herätysliikkeistä ja mikä vapareista. En kuule tiedä. Keskustelujen perusteella pelkästään pappien sekaan sopii sellaista penkin kuluttajaa, että ei tiedä ketä he edustaa. Varmasti löytyy luterilaisista herätysliikkeistä noita ennustuksilla ratsastajia kuin myöskin vapareista. Ei ole enää olemassa mitään selkeää oppia suuntausten välissä. Luterilainen voi kulkea nykyään vapareiden tilaisuuksissa kun luterilaisilla ei ole mitä tarjota. Siltikään hän ei hylkää kirkkoa.

        Mikä tekee minun Raamatun lukemisesta ja dogmien lukemisesta erillaista kristittyihin nähden on se, että minä luen mitä sinne on kirjoitettu, enkä lue sitä mitä minä haluaisin siellä lukeva. 99% kristinuskon opeista on sellaisia, jotka kumoaa jonkin dogmin tai tekee omasta Jumalastansa idiootin. Miksi ne on 2000 vuotta voineet olla käytössä, niin johtuu vain siitä, että asian esille ottaneet on tapettu tai vaiennettu muuten....Ja loppuja ei vain ole niin paljon kiinnostanut missä harhassa kristityt elää. Minuapa kiinnostaa ja minä annan teille aina mahdollisuuden puolustaa oppejanne, mutta ettepä te siinä kovin hyvin ole.....Tuntisitte edes Raamattua, niin voisitte puolustaa oppejanne.

        Ei se minun vika ole, jos teidän dogmit ei kestä minkäänlaista tarkastelua ja pappinne on älyllisesti ja henkisesti laiskoja. Sorvatkaa paremmat opit ja miettikää rekryrointianne.


      • rampa oppisi
        mave kirjoitti:

        Oletko lukenut täällä olevien pappien vastauksia? Eräs väittää Hlvetin olevan määräaikainen. Toinen väittää sen olevan vain eroa Jumalasta. Kolmas sanoo Jeesuksen olevan äpärä. Neljäs on kumonnut neitseestä syntymisen. Viides on sorvannut tunnustuskirjoja niin paljon, että hän on opettanut juuri sellaista oppia, joka nimenomaan kiellettään niissä......

        .... Niin, tunnenko minä mikä on herätysliikkeistä ja mikä vapareista. En kuule tiedä. Keskustelujen perusteella pelkästään pappien sekaan sopii sellaista penkin kuluttajaa, että ei tiedä ketä he edustaa. Varmasti löytyy luterilaisista herätysliikkeistä noita ennustuksilla ratsastajia kuin myöskin vapareista. Ei ole enää olemassa mitään selkeää oppia suuntausten välissä. Luterilainen voi kulkea nykyään vapareiden tilaisuuksissa kun luterilaisilla ei ole mitä tarjota. Siltikään hän ei hylkää kirkkoa.

        Mikä tekee minun Raamatun lukemisesta ja dogmien lukemisesta erillaista kristittyihin nähden on se, että minä luen mitä sinne on kirjoitettu, enkä lue sitä mitä minä haluaisin siellä lukeva. 99% kristinuskon opeista on sellaisia, jotka kumoaa jonkin dogmin tai tekee omasta Jumalastansa idiootin. Miksi ne on 2000 vuotta voineet olla käytössä, niin johtuu vain siitä, että asian esille ottaneet on tapettu tai vaiennettu muuten....Ja loppuja ei vain ole niin paljon kiinnostanut missä harhassa kristityt elää. Minuapa kiinnostaa ja minä annan teille aina mahdollisuuden puolustaa oppejanne, mutta ettepä te siinä kovin hyvin ole.....Tuntisitte edes Raamattua, niin voisitte puolustaa oppejanne.

        Ei se minun vika ole, jos teidän dogmit ei kestä minkäänlaista tarkastelua ja pappinne on älyllisesti ja henkisesti laiskoja. Sorvatkaa paremmat opit ja miettikää rekryrointianne.

        Mave hyvä, kun sinä et ymmärrä mitään uskosta. Se ei ole pohjimmiltansa kirjoituksiin uskomista, ei niilläkään, jotka uskovat Raamatun olevan sanasta sanaan totta. Se on luottamusta Jumalaan. Ilman tuota luottamusta ei ole uskoa, vaikka tulkitsisi Raamattua miten päin tahansa. Se luottamus taas syntyy aina viime kädessä omasta kokemuksesta. Raamattu ja kristinusko sanoittavat sitä luottamusta.

        Kun et ymmärrä, mitä usko on, luulet sen olevan kirjoituksiin uskomista. Se on sitä pintatasolla, pohjalla on se luottamus. Itseltäsi se luottamus puuttuu, ja siksi tuijotat vain kirjoituksiin ja dogmeihin ja luulet ihmisten uskon olevan niissä. Sitten yrität "valaista" heitä etkä käsitä, he pitävät sinua vain ymmärtämättömänä.


      • rampa oppisi kirjoitti:

        Mave hyvä, kun sinä et ymmärrä mitään uskosta. Se ei ole pohjimmiltansa kirjoituksiin uskomista, ei niilläkään, jotka uskovat Raamatun olevan sanasta sanaan totta. Se on luottamusta Jumalaan. Ilman tuota luottamusta ei ole uskoa, vaikka tulkitsisi Raamattua miten päin tahansa. Se luottamus taas syntyy aina viime kädessä omasta kokemuksesta. Raamattu ja kristinusko sanoittavat sitä luottamusta.

        Kun et ymmärrä, mitä usko on, luulet sen olevan kirjoituksiin uskomista. Se on sitä pintatasolla, pohjalla on se luottamus. Itseltäsi se luottamus puuttuu, ja siksi tuijotat vain kirjoituksiin ja dogmeihin ja luulet ihmisten uskon olevan niissä. Sitten yrität "valaista" heitä etkä käsitä, he pitävät sinua vain ymmärtämättömänä.

        Miten sinä voit luottaa johonkin, jos et tiedä tästä mitään. Tuo sinun väitteesi on vain keino vesittää kaikki epäuskottava kristinuskossa. Se on aina muiden vika, kun kristinusko on epäuskottava, ei koskaan kristinuskon oppien vika. Miksi te teette sellaisia oppeja, jotka ei kestä tarkasteluja? Eikö tuo jo todista sen, että kristinuskolla ei ole mitään tekemistä henkilön kanssa, jonka pitäisi olla kaikkiviisas ja kaikkitietävä?


        Minä en ymmärrä kuka teille on väittänyt, että epäuskottava tarino vahvistuu sillä, kun unohdetaan kaikki sitä vastaan olevat asiat ja vedotaan luottamiseen. Ei se niin mene. Tuo on vapaaseen tahtoon puuttumista, jos luodaan mielikuva valheellisesta uskonnosta, jota ei voi mitenkään puolustaa. Kyllä totuutta pitäisi pystyä puolustamaan. Teillä pitäisi olla kaikkitietävä Jumala puolellanne ja teidän ainoa puolustus on tuo, että unohtakaa kaikki ristiriitaiset ja uskokaa vain niin kuin minä sanon...


        Miksi minun pitäisi luottaa sinun sanaan, että tuo riittää? Oletko sinä kaikkivaltias Jumala, joka tietää kaikesta päinvastaista todistavista asioista huolimatta , tuossa riittävän vain luottamus? Jos sinä olet kaikkivaltias ja kaikkitietävä, niin luulisi sinun keksivän paremmankin selityksen kuin tuollaisen....


        Tuota en ole ymmärtänyt ikinä, että kristittyjen mielestä pitää heittää aivot narikkaan ja luottaa vain heidän sanaansa. Eihän siinä ikinä pääse edes uskomaan Jumalaan, kun suurin kysymys on uskomista hihhulin väitteeseen, joka vaatii täydellistä luottamista hihhulin puheisiin....Mietittekö te oikeasti mitä te opetatte vai vetelettekö te vain sanoja peräkkäin?


      • rampa oppisi
        mave kirjoitti:

        Miten sinä voit luottaa johonkin, jos et tiedä tästä mitään. Tuo sinun väitteesi on vain keino vesittää kaikki epäuskottava kristinuskossa. Se on aina muiden vika, kun kristinusko on epäuskottava, ei koskaan kristinuskon oppien vika. Miksi te teette sellaisia oppeja, jotka ei kestä tarkasteluja? Eikö tuo jo todista sen, että kristinuskolla ei ole mitään tekemistä henkilön kanssa, jonka pitäisi olla kaikkiviisas ja kaikkitietävä?


        Minä en ymmärrä kuka teille on väittänyt, että epäuskottava tarino vahvistuu sillä, kun unohdetaan kaikki sitä vastaan olevat asiat ja vedotaan luottamiseen. Ei se niin mene. Tuo on vapaaseen tahtoon puuttumista, jos luodaan mielikuva valheellisesta uskonnosta, jota ei voi mitenkään puolustaa. Kyllä totuutta pitäisi pystyä puolustamaan. Teillä pitäisi olla kaikkitietävä Jumala puolellanne ja teidän ainoa puolustus on tuo, että unohtakaa kaikki ristiriitaiset ja uskokaa vain niin kuin minä sanon...


        Miksi minun pitäisi luottaa sinun sanaan, että tuo riittää? Oletko sinä kaikkivaltias Jumala, joka tietää kaikesta päinvastaista todistavista asioista huolimatta , tuossa riittävän vain luottamus? Jos sinä olet kaikkivaltias ja kaikkitietävä, niin luulisi sinun keksivän paremmankin selityksen kuin tuollaisen....


        Tuota en ole ymmärtänyt ikinä, että kristittyjen mielestä pitää heittää aivot narikkaan ja luottaa vain heidän sanaansa. Eihän siinä ikinä pääse edes uskomaan Jumalaan, kun suurin kysymys on uskomista hihhulin väitteeseen, joka vaatii täydellistä luottamista hihhulin puheisiin....Mietittekö te oikeasti mitä te opetatte vai vetelettekö te vain sanoja peräkkäin?

        Hei Mave, älä hermostu. :) En ole sanonut mitään sellaista, että sinun pitäisi uskoa minun sanaani tai kristittyjen sanaan yleensäkään. Mistä kummasta tuollaisen tulkinnan keksit? Jokainen uskoo tietysti siihen mihin uskoo tai on uskomatta.

        Kerroin vain, mitä usko on, ja että luulet siitä väärin. Luulet sen olevan oppeihin uskomista, vaikka oppeihin uskominen on seuraus eikä syy. Syy on usko, se luottamus Jumalaan. Se taas on aina viime kädessä kokemuspohjaista, niinkuin sanoin.


    • Humanistisest

      Hyvää julistusta, ai mitä:

      Giuseppe Verdi: Requiem

      -o-o-

      II Dies irae
      Vihan päivä, syntien päivä
      polttaa maailman tuhkaksi
      niin kuin David ja Sibylla ennustivat.
      Miten kauhea on se hetki,
      kun tuomari tulee
      asettamaan kaikki tilille!
      Pasuunan ääni kaikuu voimakkaana
      kun haudat avautuvat
      ja kaikki nousevat valtaistuimen eteen.
      Kuolema ja elämä hämmästyvät
      nähdessään luomakunnan nousevan
      ja tulevan tuomiolle.
      Silloin avataan kirja,
      johon kaikki on merkitty,
      jokainen maallisen elämän synti.
      Tuomari alkaa jakaa oikeutta
      ja kun salattu tulee päivänvaloon,
      ei kukaan välty rangaistukselta.
      ..
      Huoaten minä syntinen seison tässä.
      Kasvoni hehkuvat häpeästä.
      Kuule pyyntöni, armahda minua, Herra!
      Annoit anteeksi Magdalan Marialle
      ja armahdit ryövärin.
      Soit minullekin toivoa.
      Pyyntöni on pieni edessäsi,
      mutta suo armostasi,
      etten joudu ikuiseen tuleen.
      Anna minun levätä lampaiden seurassa.
      Erota minut vuohista ja
      aseta minut oikealle puolellesi.
      Kun tuomiot on langetettu
      ja syylliset heitetty ikuiseen tuleen,
      kutsu sinä minut autuaiden asuinsijoille.

    • käsitekaaos

      Me kommunistitkin käsitämme kommunismin mieluummin ruotsin kielen kuntaa tarkoittavasta sanasta (kommun) johtuvana konseptina, jossa kuntataloudesta huolestuneet kansalaiset ovat ryhmittyneet kuntien itsenäisyyden puolesta, keskittämistä vastaan.

      Niin, ja me kansallissosialistit koemme olevamme se osa kansasta, joka on sosiaalipoliittisesti valveutunut. Haluaako joku ettei ihmisille annettaisi enää mitään sosiaali- ja terveyspalveluja mitä hä? Ei! Siksi me olemme täällä!

      Mutta meillä kirkonpolttajillapa onkin tarkoituksena tuoda lämpöä ja valoa kirkkotiloihin! Kuka sydämetön ihminen voisi olla näin jaloa tavoitetta vastaan?!?

      Minä sydämetön ihminen en ainakaan. Haluan vain ilmentää, että olen myös tavallaan pernaton, maksaton, kateenkorvaton ja miksei vaikkapa munuaiseton, mitä tulee lausuntoihini uskonnollisista kysymyksistä. Onko pernattomissa kommenteissani muka jotain vikaa?

    • Maarit kun on nyt paikalla, niin voinee vastata opilliseen kysymykseen...

      • Hei,

        Maarit nimi ei ole mitenkään raamatullinen. Vanhempani keksivät sen televisiojuontajalta "Maarit-lapintytöltä". Maarit ei ollut edes almanakassa silloin kuin minut on kastettu. Eli se on oikea etunimeni.

        Helvetistä taasen... Olen jo aikaisemminkin kirjoittanut, että suomen kielen sana hel-vetti tulee muinaisruotsista. Sillä viitataan manalan valtiattaren Helin rangaistukseen: Hel-vite.

        Uudessa testamentissa hel-vetistä käytetään nimitystä Gehanna. Gehanna tarkoitaa kirjaimellisesti kaatopaikkaa. Kaatopaikat olivat erityisen yököttäviä paikkoja, sillä ne olivat täynnä mätäneviä jätteitä. Silloin tällöin ne poltettiin maan tasalle. Koska jätettä oli kertynyt paljon, kaatopaikkojen polttaminen kesti viikkoja tai jopa kuukausia. Varhaisjuutalainen palava kaatopaikka on siis ollut esikuvana hel-vetin sammumattomalle tulelle.

        Helvetistä käytetään paljon vertauskuvia: tuo lääkärinvastaanotto kuvaus on yksi niistä. Hel-vetti on ikuista eroa Jumalasta. Pyhä Pietari ei koskaan kutsu hänen lähelleen, hänen vastaanotolleen. Ikuinen odottaminen se vasta kuntoa kysyy.

        Mutta kuten jo aiemmin mainitsin me luterilaiset käytämme hel-vetistä ennemmin sanaa "kadotus", koska sillä ei viitata niinkään vertauskuvallisestikaan ruumiillisiin kipuihin ja eriasteisiin palovammoihin vaan ikuiseen eroon Jumalasta.

        t. Maarit-pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Maarit nimi ei ole mitenkään raamatullinen. Vanhempani keksivät sen televisiojuontajalta "Maarit-lapintytöltä". Maarit ei ollut edes almanakassa silloin kuin minut on kastettu. Eli se on oikea etunimeni.

        Helvetistä taasen... Olen jo aikaisemminkin kirjoittanut, että suomen kielen sana hel-vetti tulee muinaisruotsista. Sillä viitataan manalan valtiattaren Helin rangaistukseen: Hel-vite.

        Uudessa testamentissa hel-vetistä käytetään nimitystä Gehanna. Gehanna tarkoitaa kirjaimellisesti kaatopaikkaa. Kaatopaikat olivat erityisen yököttäviä paikkoja, sillä ne olivat täynnä mätäneviä jätteitä. Silloin tällöin ne poltettiin maan tasalle. Koska jätettä oli kertynyt paljon, kaatopaikkojen polttaminen kesti viikkoja tai jopa kuukausia. Varhaisjuutalainen palava kaatopaikka on siis ollut esikuvana hel-vetin sammumattomalle tulelle.

        Helvetistä käytetään paljon vertauskuvia: tuo lääkärinvastaanotto kuvaus on yksi niistä. Hel-vetti on ikuista eroa Jumalasta. Pyhä Pietari ei koskaan kutsu hänen lähelleen, hänen vastaanotolleen. Ikuinen odottaminen se vasta kuntoa kysyy.

        Mutta kuten jo aiemmin mainitsin me luterilaiset käytämme hel-vetistä ennemmin sanaa "kadotus", koska sillä ei viitata niinkään vertauskuvallisestikaan ruumiillisiin kipuihin ja eriasteisiin palovammoihin vaan ikuiseen eroon Jumalasta.

        t. Maarit-pappi

        Eli tuo on nyt sitten virallista luterilaista oppia, että Hlvetissä ei kiduteta ihmisiä. Käytettiin siitä sitten sanaa kadotus tai mitä käytettiin, mutta Taivaan vaihtoehtona ei ole enää ikuinen kiduttaminen? Tuntuu toistolta, mutta tarkoituksena on saada yksinkertainen vastaus tuohon asiaa, josta ei olisi enää mitään tulkittavaa.

        Onko sinulla mitään linkkiä luterilaiseen opetukseen, jossa opettamallasi tavalla opetettaisiin?

        Katos prkelettä...

        "Kadotus on Kristuksen julistuksen peruskäsitteitä hänen opetuksessaan viimeisestä tuomiosta (Matt. 25). Se merkitsee eroa Jumalasta, rakkauden lähteestä. Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16), jota pidetään kristillisen uskon ydinesityksenä Raamatussa, ilmaistaan, kuinka Kristus on ainoa tie kadotuksesta pelastukseen. Tähän pelastuksen ihmeeseen saadaan yhteys armonvälineiden kautta.

        Koska kadotus on iankaikkisuudessa, siihen ei liity aika-avaruudellisia käsitteitä. Kadotus merkitsee siten iankaikkista, pysyvää, muuttumatonta pimeyttä eli eroa Kristuksesta. Tässä pimeydessä ovat jo Saatana ja hänen enkelinsä. "

        http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kadotus

        Tuohan etenee sinun kirjoittamalla tavalla. Enää jää epäselväksi tuo asia, mitä kierretään kuin kissa kuumaa puuroa. Onko enää olemassa luterilaisessa uskossa piinahelvettiä, johon joutuvia kidutettaisiin ikuisesti?


      • mave kirjoitti:

        Eli tuo on nyt sitten virallista luterilaista oppia, että Hlvetissä ei kiduteta ihmisiä. Käytettiin siitä sitten sanaa kadotus tai mitä käytettiin, mutta Taivaan vaihtoehtona ei ole enää ikuinen kiduttaminen? Tuntuu toistolta, mutta tarkoituksena on saada yksinkertainen vastaus tuohon asiaa, josta ei olisi enää mitään tulkittavaa.

        Onko sinulla mitään linkkiä luterilaiseen opetukseen, jossa opettamallasi tavalla opetettaisiin?

        Katos prkelettä...

        "Kadotus on Kristuksen julistuksen peruskäsitteitä hänen opetuksessaan viimeisestä tuomiosta (Matt. 25). Se merkitsee eroa Jumalasta, rakkauden lähteestä. Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16), jota pidetään kristillisen uskon ydinesityksenä Raamatussa, ilmaistaan, kuinka Kristus on ainoa tie kadotuksesta pelastukseen. Tähän pelastuksen ihmeeseen saadaan yhteys armonvälineiden kautta.

        Koska kadotus on iankaikkisuudessa, siihen ei liity aika-avaruudellisia käsitteitä. Kadotus merkitsee siten iankaikkista, pysyvää, muuttumatonta pimeyttä eli eroa Kristuksesta. Tässä pimeydessä ovat jo Saatana ja hänen enkelinsä. "

        http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kadotus

        Tuohan etenee sinun kirjoittamalla tavalla. Enää jää epäselväksi tuo asia, mitä kierretään kuin kissa kuumaa puuroa. Onko enää olemassa luterilaisessa uskossa piinahelvettiä, johon joutuvia kidutettaisiin ikuisesti?

        Hei,

        Kadotus oli alun perin juutalaisen apokalyptiikan käsite, joka sisältyi myös alkukristilliseen julistukseen pelastuksesta. Se esiintyy ensimmäisen kerran Raamatussa Danielin kirjassa, Dan. 12:2.

        Kadotukselle rinnakkaisia käsitteitä ovat helvetti ja Tuonela. Tuonela viittaa myös mytologisiin kuolleiden asuinsijoihin – sana esiintyy muun muassa Kalevalassa. Kadotus tai helvetti mielletään vastakohtana taivaalle.

        Kristillisen uskon mukaan ihminen on luotu elämään rakkauden yhteydessä lähimmäisiinsä ja Jumalaan. Luodessaan olevaisen Jumala kuitenkin antoi mahdollisuuden siihen, ettei hänen hyvää tahtoaan noudateta, vaan ihminen voi valita toisenkin tien.

        Kadotus merkitsee sen tien loppuun saattamista, missä ei noudateta rakkautta, hyvää tahtoa, elämän perimmäistä tarkoitusta eikä hyväksytä Jumalan armoa. Kadotus kohtaa niitä, jotka eivät ota vastaan sitä armoa, jonka Jumala Kristuksen sovitustyössä lahjoittaa.

        Kadotus on Kristuksen julistuksen peruskäsitteitä hänen opetuksessaan viimeisestä tuomiosta (Matt. 25). Se merkitsee eroa Jumalasta, rakkauden lähteestä. Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16), jota pidetään kristillisen uskon ydinesityksenä Raamatussa, ilmaistaan, kuinka Kristus on ainoa tie kadotuksesta pelastukseen. Tähän pelastuksen ihmeeseen saadaan yhteys armonvälineiden kautta.

        Koska kadotus on iankaikkisuudessa, siihen ei liity aika-avaruudellisia käsitteitä. Kadotus merkitsee siten iankaikkista, pysyvää, muuttumatonta pimeyttä eli eroa Kristuksesta. Tässä pimeydessä ovat jo Saatana ja hänen enkelinsä.


        t. Maarit-pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Kadotus oli alun perin juutalaisen apokalyptiikan käsite, joka sisältyi myös alkukristilliseen julistukseen pelastuksesta. Se esiintyy ensimmäisen kerran Raamatussa Danielin kirjassa, Dan. 12:2.

        Kadotukselle rinnakkaisia käsitteitä ovat helvetti ja Tuonela. Tuonela viittaa myös mytologisiin kuolleiden asuinsijoihin – sana esiintyy muun muassa Kalevalassa. Kadotus tai helvetti mielletään vastakohtana taivaalle.

        Kristillisen uskon mukaan ihminen on luotu elämään rakkauden yhteydessä lähimmäisiinsä ja Jumalaan. Luodessaan olevaisen Jumala kuitenkin antoi mahdollisuuden siihen, ettei hänen hyvää tahtoaan noudateta, vaan ihminen voi valita toisenkin tien.

        Kadotus merkitsee sen tien loppuun saattamista, missä ei noudateta rakkautta, hyvää tahtoa, elämän perimmäistä tarkoitusta eikä hyväksytä Jumalan armoa. Kadotus kohtaa niitä, jotka eivät ota vastaan sitä armoa, jonka Jumala Kristuksen sovitustyössä lahjoittaa.

        Kadotus on Kristuksen julistuksen peruskäsitteitä hänen opetuksessaan viimeisestä tuomiosta (Matt. 25). Se merkitsee eroa Jumalasta, rakkauden lähteestä. Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16), jota pidetään kristillisen uskon ydinesityksenä Raamatussa, ilmaistaan, kuinka Kristus on ainoa tie kadotuksesta pelastukseen. Tähän pelastuksen ihmeeseen saadaan yhteys armonvälineiden kautta.

        Koska kadotus on iankaikkisuudessa, siihen ei liity aika-avaruudellisia käsitteitä. Kadotus merkitsee siten iankaikkista, pysyvää, muuttumatonta pimeyttä eli eroa Kristuksesta. Tässä pimeydessä ovat jo Saatana ja hänen enkelinsä.


        t. Maarit-pappi

        Tuota...Minähän linkkasin tuo tekstin sinulle, joten miksi sinä sen vain kopioit palstalle vastaukseksi minulle? Enhän minä tuota kysynyt, kun tuon pystyin itsekkin lukemaan linkistä. Minä kysyin sinulta suoraan, että onko piinahelvetti poistunut luterilaisesta opista? Kutsuttiin sitä vaikka kadotukseksi, mutta onko fyysinen rangaistus poistunut luterilaisesta opista?


      • Kui
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Maarit nimi ei ole mitenkään raamatullinen. Vanhempani keksivät sen televisiojuontajalta "Maarit-lapintytöltä". Maarit ei ollut edes almanakassa silloin kuin minut on kastettu. Eli se on oikea etunimeni.

        Helvetistä taasen... Olen jo aikaisemminkin kirjoittanut, että suomen kielen sana hel-vetti tulee muinaisruotsista. Sillä viitataan manalan valtiattaren Helin rangaistukseen: Hel-vite.

        Uudessa testamentissa hel-vetistä käytetään nimitystä Gehanna. Gehanna tarkoitaa kirjaimellisesti kaatopaikkaa. Kaatopaikat olivat erityisen yököttäviä paikkoja, sillä ne olivat täynnä mätäneviä jätteitä. Silloin tällöin ne poltettiin maan tasalle. Koska jätettä oli kertynyt paljon, kaatopaikkojen polttaminen kesti viikkoja tai jopa kuukausia. Varhaisjuutalainen palava kaatopaikka on siis ollut esikuvana hel-vetin sammumattomalle tulelle.

        Helvetistä käytetään paljon vertauskuvia: tuo lääkärinvastaanotto kuvaus on yksi niistä. Hel-vetti on ikuista eroa Jumalasta. Pyhä Pietari ei koskaan kutsu hänen lähelleen, hänen vastaanotolleen. Ikuinen odottaminen se vasta kuntoa kysyy.

        Mutta kuten jo aiemmin mainitsin me luterilaiset käytämme hel-vetistä ennemmin sanaa "kadotus", koska sillä ei viitata niinkään vertauskuvallisestikaan ruumiillisiin kipuihin ja eriasteisiin palovammoihin vaan ikuiseen eroon Jumalasta.

        t. Maarit-pappi

        Maarit-pappi,

        Tuon ketjun aloittajan kertoman kuvauksen kadotuksesta annoit kerran minulle, sanoessasi ettei silla viitata palovammoihin eikä fyysiseen kiduttamiseen.

        Yhtä kaikki, lääkärin odotushuoneessa ikuisesti istuminen on tasan yhtä tuskallista kuin palohaavat ja alkaahan se jo tuntumaan pakaroissakin jonkun verran ikuinen istuttaminen. Saako edes lasillisen vettä kuivan suun kostukkeeksi välillä, mene tiedä..

        Miksei sanota sitten aivan suoraan vaan joka kerta kysyttäessä että tuo kadotus on mielikuvissa ihan yhtä julma tila kuin tulessa palaminen, mutta vain toisella tavalla - siis henkistä kitumista.

        Sanat 'kadotus ja ei palovammoja' hymiöllä maustettuina kun viestivät äkkinäisille enemmän armollisesta tilasta kuitenkin kuin tulinen pätsi.


      • Kui kirjoitti:

        Maarit-pappi,

        Tuon ketjun aloittajan kertoman kuvauksen kadotuksesta annoit kerran minulle, sanoessasi ettei silla viitata palovammoihin eikä fyysiseen kiduttamiseen.

        Yhtä kaikki, lääkärin odotushuoneessa ikuisesti istuminen on tasan yhtä tuskallista kuin palohaavat ja alkaahan se jo tuntumaan pakaroissakin jonkun verran ikuinen istuttaminen. Saako edes lasillisen vettä kuivan suun kostukkeeksi välillä, mene tiedä..

        Miksei sanota sitten aivan suoraan vaan joka kerta kysyttäessä että tuo kadotus on mielikuvissa ihan yhtä julma tila kuin tulessa palaminen, mutta vain toisella tavalla - siis henkistä kitumista.

        Sanat 'kadotus ja ei palovammoja' hymiöllä maustettuina kun viestivät äkkinäisille enemmän armollisesta tilasta kuitenkin kuin tulinen pätsi.

        Hei Kui,

        Nämä kadotus-asiat ovat valitettavasti sellaisia, jotka selviävät vasta sitten, kun Jeesus tulee toisen kerran maanpäälle. Täällä ajassa joudumme käyttämään vertauskuvia ja mielikuviakin. Niinhän Raamattukin tekee.
        Tuomiohan tapahtuu vasta viimeisenä päivänä. Vielä kukaan ei ole taivaassa tai kadotuksessa. Paitsi Raamatun kertomuksen mukaan rikas mies, joka olisi halunnut tulla kertomaan tilastaan läheisilleen.

        t. Maarit-pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Kui,

        Nämä kadotus-asiat ovat valitettavasti sellaisia, jotka selviävät vasta sitten, kun Jeesus tulee toisen kerran maanpäälle. Täällä ajassa joudumme käyttämään vertauskuvia ja mielikuviakin. Niinhän Raamattukin tekee.
        Tuomiohan tapahtuu vasta viimeisenä päivänä. Vielä kukaan ei ole taivaassa tai kadotuksessa. Paitsi Raamatun kertomuksen mukaan rikas mies, joka olisi halunnut tulla kertomaan tilastaan läheisilleen.

        t. Maarit-pappi

        Ei Raamattu tehnyt mielikuvilla pelailua Hlvetistä, kun Jeesus sanoi sen olevan piinahelvettiä. Saman tekstin löysi myöskin Luther ja kumppanit. Oikeastaan koko kristinuskon ajan on löydetty se piinahelvetti. Pitäisihän siinä olla jokin peruste, jos asia muutetaan vain eroksi Jumalasta, vai häh?


      • Kui
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Kui,

        Nämä kadotus-asiat ovat valitettavasti sellaisia, jotka selviävät vasta sitten, kun Jeesus tulee toisen kerran maanpäälle. Täällä ajassa joudumme käyttämään vertauskuvia ja mielikuviakin. Niinhän Raamattukin tekee.
        Tuomiohan tapahtuu vasta viimeisenä päivänä. Vielä kukaan ei ole taivaassa tai kadotuksessa. Paitsi Raamatun kertomuksen mukaan rikas mies, joka olisi halunnut tulla kertomaan tilastaan läheisilleen.

        t. Maarit-pappi

        Maarit-pappi

        Mihin Raamatun kohtiin uskot niin että ne kuvaavat jotain kirjaimellista- tai lähes jostakin, sellaista tilaa niinkun me se tajuamme tai miellämme? (esim. helmetin pätsiä miettiessämme, mehän ajatellaan ihan tätä meidän arkitodellisuudessamme palavaa tulta silloin ja sitä kuinka se polttaa iho riekaileiksi).

        Ja mitkä Raamatun kohdat sinä kuittaat sillä että ne ovat kielikuvia tai ihmisen tajunnan varassa muovautuneita käsityksiä asioista, luetusta tai kuullusta Raamatun opetuksesta, joita sitten vaan aletaan pitämään ehdottomina totuuksina aikojen saatossa, vaikka ne olisi miten mielettömiä tahansa tai voiko mielestäsi edes olla niin?

        Tai mikä on ollut ehkä tekstinkirjoittajan omaa näkemystä tai käsitystä asiasta eli kirjoittajan omaa kuvaa Jumalasta joka on sitten päätynyt Raamatun lehdille absoluuttiseksi todellisuudeksi?

        Ja miten sinä teet sen jaon lukiessasi, mikä on täyttä totta ja mikä ei silleen kun todellisuus tässä ja nyt näyttäytyy, mikä liiottelua, maalailua tai vain muuten vahvasti ilmaistua kielikuvaa jossa terveen harkinnan täytyisi voittaa ja todeta että asialla ei voi olla konkretian kanssa mitään tekemistä?

        Emme me sentään konkreettisesti katkoile raajojammekaan vaikka Jeesus selvästi Raamatun lehdillä kehoittaa niinkin julmasti toimimaan, mikäli viettelyksiä ilmenee.

        Jos tekisimme oikeasti niin, tääl olis enää pelkkiä torsoja jäljellä- vai?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2288
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2033
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1485
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1424
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1361
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      904
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      863
    Aihe