-aamusokeri??

Kysyn kun en tiedä

Minulla aamusokeri tahtoo olla 6.5-9. korkeimmillaan siis 9.
Jos olen ottamatta iltapalaa ja otan lääkkeen Diformin 1000 mg niin varmaa on että sokeri on yli 7. tai sitten tapissaan 9. aamulla.
Mutta jos syön n. klo 20.00 jotain ja otan lääkkeen vaikka se olisi hiilaria niin aamusokeri voi olla parhaimmillaan jopa 6.
En ymmärrä tätä? lääkäri ei ottanut mitään kantaa.

156

6905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko o

      Minullakin on jotain samantapaista. Maksa kai pukkaa vereen sokeria.

      • VP?

        Kyseessä on aamunkoittoilmiä.
        Kehosi säästää sokeria ja aamulla laskee sen vereen heräämisen helpottamiseksi.

        LCHF ruokavaliolla kun hiilihydraattia syödään mahdollisimman vähän (diabeetikko) niin viimeinen verensokeri joka asettuu terveen tasolle on aamusokeri. D2:sella päivänaikaiset verensokerit tasaantuu muutamassa päivässä ja hyvin monet pääsevät lääkityksistään.
        D1:nen ei koskaan pääse kokonaan eroon lääkityksestä mutta insuliinimäärät vähenee huomattavasti ja pitkäaikaisennuste paranee.

        D!:sen täytyy olla tarkkana LCHF ruokavaliolle siirtyessään, vähentää lääkitystä heti ensimmäisestä päivästä ja mitata tiheään ettei sokeri mene liian alas.

        http://lchf3356.blogit.fi/?s=normalisoi


    • ap. sokruineen

      ap. vastaa, minulla on 2-dia ja aion nyt tätä seurata, vaikka klo on jo 21.47, aion ottaa tuon iltapalan vaikka en välittäisikään.
      Mittaan aamulla sokerin, ei viitsi ottaa pelkkää lääkettä kun tietää että sokeri nousut aamulla ja pitäisi aamupalakin ottaa.
      Sitten ei auta kuin pakkolenkki tai kuntosali että sokrut putoaa.
      Pitänee koettaa vähentää tuota hiilaria, sitä on melkein joka ruuassa.
      Katsellaan tilannetta, joskus tuntuu ettei millään jaksaisi tätä rumbaa...
      Lenkin jälkeen ja ruuan vahtimisen se päivällä putoaa kyllä melko normiin.
      Eli lenkilta tultaessa, 4.8-5.6 suurinpiirtein.

      • Lisää mittauksia

        Oletko mitannut verensokerin myös aamuyöllä? Tuo yömittaus tehdään klo 4 ja silloin pitäisi sokerit olla alhaisimmillaan ennen kuin aamunkoittoilmiö pistää maksan pumppaamaan glukoosia vereen valmistumaan aamun toimiin. Minulla on hypot tulleet aamuyöllä klo 3-4 välillä (aika harvoin) joten tuo minimiarvo tuntuisi pitävän paikkansa.

        Ruumiillinen kuormitus (lenkillä käynti) pudottaa verensokeria.


    • VP?

      ap. sokruineen

      "Pitänee koettaa vähentää tuota hiilaria, sitä on melkein joka ruuassa."

      Aivan oikei sitä on melkein joka ruoassa. Sana ei ole pitänee vaan sinun on pakko jos aiot saada verensokerin kuriin. Ei se kehosi itse lähde Prismaan ostamaan kevyttuotteita, margariinia tai muutakaan sokeria sisältävää moskaa.

      Osta aitoja elintarvikkeita, lihaa, jugurttia, majoneesia, kananmunia rasvaista kalaa, oliiviöljyä.
      jne.

      http://lchf3356.blogit.fi/tarkeita-kasitteita/mita-kaupasta/

    • ¨Tiia Expeetikko

      Veijo,
      minä kärsin vielä satunnaisesti korkeammasta aamuverensokerista eli yhtään ei pitäisi hiilareita syödä yli 10g/100g, kyllä kostautuu eli voi olla vielä jopa korkeimillaan 6.
      Kokeiluja on nyt tullut tehtyä sen verran, että enpä keksi kun ne hiilarit. Ehkä syön liikaa saksanpähkinöitä leivän korvikkeena, vielä sen verran riippuvuutta :-(

      • VP?

        Tiia Expeetikko

        Kyllä diabeetikon täytyy heittäytyä varovaiseksi kun elintarvike sisältää enemmän kuinm 5% (5gr/100gr) hiilihydraatia. Kun se tapahtuu useamman kerran päivän aikana ja riippuen kuinka paljon vettä tuote sisältää tai ei sisällä niin loppupäässä tulos voi olla jotain muuta kuin on itse luullut.

        Tärkeää opetella käyttämää E% laskuria, esim. finelin ruokakassi johon voit koota päivän syömisesi ja nähdä energiajakkautuman. Kun sitten riittävästi mittaamalla suhteutat koko vuorokauden hh määrän verensokerisi tasoon siinä on juuri sinulle sopiva määrä.

        Ymmärsitkö Tia? Jos jotain kysyttävää niin tiedät mistä kysyä.

        terv Veijo


      • Tiia Expeetikko
        VP? kirjoitti:

        Tiia Expeetikko

        Kyllä diabeetikon täytyy heittäytyä varovaiseksi kun elintarvike sisältää enemmän kuinm 5% (5gr/100gr) hiilihydraatia. Kun se tapahtuu useamman kerran päivän aikana ja riippuen kuinka paljon vettä tuote sisältää tai ei sisällä niin loppupäässä tulos voi olla jotain muuta kuin on itse luullut.

        Tärkeää opetella käyttämää E% laskuria, esim. finelin ruokakassi johon voit koota päivän syömisesi ja nähdä energiajakkautuman. Kun sitten riittävästi mittaamalla suhteutat koko vuorokauden hh määrän verensokerisi tasoon siinä on juuri sinulle sopiva määrä.

        Ymmärsitkö Tia? Jos jotain kysyttävää niin tiedät mistä kysyä.

        terv Veijo

        Kiitos Veijo. Tänä aamuna mittasin tasan 5. Muutin Cashewpähkinät saksanpähkinöihin, kuten sivuillasi neuvotaan, näytti auttavan. Ei tullut sitä aiemmin ajateltua kuin, että pähkinä, kun pähkinä. :)
        Kuulostaako nuo 5-6 verensokeriarvot pahoilta aamuisin, muutoin minulla on 4 ennen ruokailua ja ruokailun jälkeen 4,5-5,5.
        On unohtunut sanoa, että jalkasäryt ovat tipotiessään myös ruokavalion muutoksen jälkeen. Mitä mieltä olet maksaruuista?
        Toivottavasti ap.n aamuarvot paranevat myös.


      • VP?
        Tiia Expeetikko kirjoitti:

        Kiitos Veijo. Tänä aamuna mittasin tasan 5. Muutin Cashewpähkinät saksanpähkinöihin, kuten sivuillasi neuvotaan, näytti auttavan. Ei tullut sitä aiemmin ajateltua kuin, että pähkinä, kun pähkinä. :)
        Kuulostaako nuo 5-6 verensokeriarvot pahoilta aamuisin, muutoin minulla on 4 ennen ruokailua ja ruokailun jälkeen 4,5-5,5.
        On unohtunut sanoa, että jalkasäryt ovat tipotiessään myös ruokavalion muutoksen jälkeen. Mitä mieltä olet maksaruuista?
        Toivottavasti ap.n aamuarvot paranevat myös.

        Terve Tias

        Kuulostaa oikein hyvältä. Normaali verensokeri 4-6mmol/l. Pähkinöissä on suuria eroja, esim. maapähkinahän ei ole pähkinä vaan palkokasvi. Kun muuten ravintosi on päivänmittaan kunnossa niin kourallinen pähkinöitä välipalaksi on oikein hyvä ratkaisu.

        Särkyjen häviäminen on tuttu ilmiö monelle, jopavuosikausia lääkkeitä siihen syöneille. Uskoisin että suurin syyllinen usein on omega3 ja omega6 rasvahappojen väärä suhde. Siihen pääsee helpolla esim. kasvisrasvoilla ja margariineilla. Voi on aina voita.

        HYvää syksynjatkoa sinulle.

        terv.Veijo


      • Tiia Expeetikko
        VP? kirjoitti:

        Terve Tias

        Kuulostaa oikein hyvältä. Normaali verensokeri 4-6mmol/l. Pähkinöissä on suuria eroja, esim. maapähkinahän ei ole pähkinä vaan palkokasvi. Kun muuten ravintosi on päivänmittaan kunnossa niin kourallinen pähkinöitä välipalaksi on oikein hyvä ratkaisu.

        Särkyjen häviäminen on tuttu ilmiö monelle, jopavuosikausia lääkkeitä siihen syöneille. Uskoisin että suurin syyllinen usein on omega3 ja omega6 rasvahappojen väärä suhde. Siihen pääsee helpolla esim. kasvisrasvoilla ja margariineilla. Voi on aina voita.

        HYvää syksynjatkoa sinulle.

        terv.Veijo

        Jep, kiitoksia paljon. :-)


      • Väärä paikka
        Tiia Expeetikko kirjoitti:

        Jep, kiitoksia paljon. :-)

        Eikös tuokin vuoropuhelu olisi voitu käydä Veijon omalla blogisivulla?


      • Tiia Expeetikko
        Väärä paikka kirjoitti:

        Eikös tuokin vuoropuhelu olisi voitu käydä Veijon omalla blogisivulla?

        Kiitos neuvosta, totta, olisihan sen voinut kyllä tehdä. Upeaa kuitenkin, että olit kiinnostunut meidän vuoropuhelusta. Toivottavasti sait itsellesi siitä jotain hyötyä! :-)

        Väärä paikka, oikea puheenaihe.


      • Väärä paikka
        Tiia Expeetikko kirjoitti:

        Kiitos neuvosta, totta, olisihan sen voinut kyllä tehdä. Upeaa kuitenkin, että olit kiinnostunut meidän vuoropuhelusta. Toivottavasti sait itsellesi siitä jotain hyötyä! :-)

        Väärä paikka, oikea puheenaihe.

        En saanut hyötyä, eikä varmaan moni muukaan. Keskusteluketju vain venyi pidemmäksi turhantakia (toisaalta tästä vastauksestanikin).

        Mutta sen olen huomannut niin sinun kuin eräiden muidenkin kirjoittajien teksteistä että alussa viestit ovat asiallisia ja tasapuolisia kysymyksiä ja keskustelua. Kun sitten olette olleet jonkin aikaa Veijon "opissa" hänen blogiaan lukemassa, tekstit ovat muuttuneet fanaatisiksi ja puolueellisiksi.


      • VP?
        Väärä paikka kirjoitti:

        En saanut hyötyä, eikä varmaan moni muukaan. Keskusteluketju vain venyi pidemmäksi turhantakia (toisaalta tästä vastauksestanikin).

        Mutta sen olen huomannut niin sinun kuin eräiden muidenkin kirjoittajien teksteistä että alussa viestit ovat asiallisia ja tasapuolisia kysymyksiä ja keskustelua. Kun sitten olette olleet jonkin aikaa Veijon "opissa" hänen blogiaan lukemassa, tekstit ovat muuttuneet fanaatisiksi ja puolueellisiksi.

        Väärä paikka

        "Kun sitten olette olleet jonkin aikaa Veijon "opissa" hänen blogiaan lukemassa, tekstit ovat muuttuneet fanaatisiksi ja puolueellisiksi. "

        Onko mieleesi tullut että ehkä "opissani olleet" ovat saaneet hyvän tuloksen LCHF ruokavaliolla. "Uskomatonta", "Miksi tämä täytyy tehdä salaa läkkäriltäni", "En ole koskaan syönyt näin hyvää ruokaa, jopa lapset tykkävät siitä" jne. E-mailistani joka on luottamuksellinen ja en voi julkistaa siellä olevia kirjoituksia.

        Tulkitse sinä niinkuin haluat mutta älä narise turvasta. Kukaan ei pakota ketään "Veijon oppiin".


      • Taas tätä...
        VP? kirjoitti:

        Väärä paikka

        "Kun sitten olette olleet jonkin aikaa Veijon "opissa" hänen blogiaan lukemassa, tekstit ovat muuttuneet fanaatisiksi ja puolueellisiksi. "

        Onko mieleesi tullut että ehkä "opissani olleet" ovat saaneet hyvän tuloksen LCHF ruokavaliolla. "Uskomatonta", "Miksi tämä täytyy tehdä salaa läkkäriltäni", "En ole koskaan syönyt näin hyvää ruokaa, jopa lapset tykkävät siitä" jne. E-mailistani joka on luottamuksellinen ja en voi julkistaa siellä olevia kirjoituksia.

        Tulkitse sinä niinkuin haluat mutta älä narise turvasta. Kukaan ei pakota ketään "Veijon oppiin".

        Tämä oli taas ihan tyypillinen "Veijo vastaa itselleen" - ketju. Tuo Tiia on siis Veijo itse. Sama rytmi kirjoituksissa, eli ns. sama ääni.


      • Anonyymi
        Väärä paikka kirjoitti:

        Eikös tuokin vuoropuhelu olisi voitu käydä Veijon omalla blogisivulla?

        Hehe, tää oli hyvä. Itsensä haastattelu sivupersoonan kautta on kieltämättä hassu tapa mainostaa sivuaan.


    • hp&v

      Ihan normaalia. Ei diabeetikon ongelmana ole ravinnon hiilihydraatti vaan se, että keho tekee itse sokeria liikaa. Itsellä ihan sama juttu, kevyt iltapala ennen nukkumaanmenoa laskee paastosokeria. Ehkä paras vaikutus on ollut hedelmillä mutta pieni voileipäkin toimii.

      Jos et syö hiilihydraattia niin keho erittää vähemmän insuliinia. Ei hiilihydraatin vähentäminen toimi, energian saannin vähentäminen kyllä.

      • Lisää mittauksia

        Minulla on nyt viime viikkoina aamusokerit asettuneet 4,5 ( -0,2) lukemiin kun syön iltapalaksi viimeisenä (n. 9-10 h ennen aamumittausta) reilun kokoisen omenan. Lisäksi aiemmin illalla syöty iltapala on yleensä pari viipaletta ruisleipää ja päällä kalkkunaleikettä, kylmän veden keralla.


      • hp&v
        Lisää mittauksia kirjoitti:

        Minulla on nyt viime viikkoina aamusokerit asettuneet 4,5 ( -0,2) lukemiin kun syön iltapalaksi viimeisenä (n. 9-10 h ennen aamumittausta) reilun kokoisen omenan. Lisäksi aiemmin illalla syöty iltapala on yleensä pari viipaletta ruisleipää ja päällä kalkkunaleikettä, kylmän veden keralla.

        Itsellä on noin 6.5 - 0.5 ja olen arvoihin tyytyväinen. Iltapalalla, jossa on hiilihydraattia ja proteiinia mutta vähän rasvaa toimii ainakin minulla.


      • VP?

        hp&v

        Ihan ikioma teoria vai onko perusteitakin, muutakin kuin oma kuvittelusi??


    • alkuperäinen .....

      ap. En ole mitannut klo 4.00 sokeria kun olen nukkunut, pitääpä laitella klo soimaan ja katsoa tilanne.
      Niin onhan tuo Prisma lähellä, mutta en käytä kevyttuotteita, käytän voita, kalaa, lihaa, kalaa, oliiviöljyt, avakado-öljy, omegat, kalaöljyt, rypsiöljy, kanamunia käytän silloin tällöin, juustot ostan kyllä, en ole juustoherkuttelija mutta ostan n. 17% juustoa ja joskus kermajuustoa, miehellä on verkot järvessä läpi vuoden, käytämme kalaa siis aika paljon itse noudettua järveltä..marjat poimimme metsistä.
      Onhan tässä tietysti jotain väärääkin kun en saa tuota aamujuttua kuriin, mutta pahin pulla kahvin kanssa iltapäivisin, voi kun siitä pääsisin.
      Mies sanoo mulle, että ei voi olla tyhmempää aikuista kun ei usko tuota kahvisessiota.
      Yleensä ennen käytin hedelmän kahvin kanssa, mutta nyt on tullut lipusttua...huoooh.....

      • Lisää mittauksia

        Lääkärisi ei siis ole pyytänyt tekemään ympärivuorokautisia mittauksia. Minulla tuo on rutiinia ennen vuosikäyntiä. Kolmena vuorokautena tehdään vuorokausiseuranta. Siinä mitataan verensokerit ennen ja 2 h jälkeen aamiaisen, lounaan ja päivällisen, lisäksi nukkumaan mennessä ja yöllä klo 4. Näistä tuloksista lääkäri näkee kohtalaisen hyvin ilman sensorointiakin miten verensokeri muuttuu vuorokauden mittaan.


      • ap.......
        Lisää mittauksia kirjoitti:

        Lääkärisi ei siis ole pyytänyt tekemään ympärivuorokautisia mittauksia. Minulla tuo on rutiinia ennen vuosikäyntiä. Kolmena vuorokautena tehdään vuorokausiseuranta. Siinä mitataan verensokerit ennen ja 2 h jälkeen aamiaisen, lounaan ja päivällisen, lisäksi nukkumaan mennessä ja yöllä klo 4. Näistä tuloksista lääkäri näkee kohtalaisen hyvin ilman sensorointiakin miten verensokeri muuttuu vuorokauden mittaan.

        No ei ole mitään pyytänyt. Ensin oli työterveys jossa huomattiin tämä sokerin nousu, siellä ei käsketty mittaamaan ja kaiken päälle siellä ei ollut edes heidän käytössään sokerimittaria joten sitten ostin sen itse.
        Ja kun tulin eläkeikään niin terveyskeskus jatkoi, sieltä olen saanut liput mittariin ja peräti uuden mittarin kun liuskat kai muuttui.
        No kukaan ei ole sanonut mitään että pitäisi olla klo 4. mittauskin mukana.
        Mittaan aina aamulla ja ennen ruokailua. Illalla sitten harvemmin, mutta viimeaikoina olen kyllä tarkkaillut enemmän.
        Nimittäin läksin pyörällä ajamaan tässä kuumalla ilmalla ja matka oli n. 20 km, kiersin lähiön, se on kunnon lenkki ylä-ja alamäkineen.
        Tulin kotiin heikotti kummasti vaikka join vettä ja söin banaanin matkan varrella, lähtiessä oli aamupala,( leipää pari siivua, tomaattia, juustoa, kurkkua kahvia.)
        Mittasin sokerit ja 2.9. näytti mittari, toistin, sama tulos.
        Otin hunajaa ja tuoremehua ja ruisleipää. Ennen ei ole ollut tuollaista, tämä ilmeni tänä kesänä. Peruskuntoni ei voi olla ihan huono, sillä kuntosalit ym. lenkkeilyt on melkein jokapäiväistä. Ajattelin ja ajattelen nytkin, että onko tämä menossa huonompaan suuntaan koko homma???


      • Lisää mittauksia
        ap....... kirjoitti:

        No ei ole mitään pyytänyt. Ensin oli työterveys jossa huomattiin tämä sokerin nousu, siellä ei käsketty mittaamaan ja kaiken päälle siellä ei ollut edes heidän käytössään sokerimittaria joten sitten ostin sen itse.
        Ja kun tulin eläkeikään niin terveyskeskus jatkoi, sieltä olen saanut liput mittariin ja peräti uuden mittarin kun liuskat kai muuttui.
        No kukaan ei ole sanonut mitään että pitäisi olla klo 4. mittauskin mukana.
        Mittaan aina aamulla ja ennen ruokailua. Illalla sitten harvemmin, mutta viimeaikoina olen kyllä tarkkaillut enemmän.
        Nimittäin läksin pyörällä ajamaan tässä kuumalla ilmalla ja matka oli n. 20 km, kiersin lähiön, se on kunnon lenkki ylä-ja alamäkineen.
        Tulin kotiin heikotti kummasti vaikka join vettä ja söin banaanin matkan varrella, lähtiessä oli aamupala,( leipää pari siivua, tomaattia, juustoa, kurkkua kahvia.)
        Mittasin sokerit ja 2.9. näytti mittari, toistin, sama tulos.
        Otin hunajaa ja tuoremehua ja ruisleipää. Ennen ei ole ollut tuollaista, tämä ilmeni tänä kesänä. Peruskuntoni ei voi olla ihan huono, sillä kuntosalit ym. lenkkeilyt on melkein jokapäiväistä. Ajattelin ja ajattelen nytkin, että onko tämä menossa huonompaan suuntaan koko homma???

        Metformiinia käytettäessä verensokerit eivät pitäisi mennä hypoille. Annostuksesikin on pieni joten sekään ei pitäisi vaikuttaa.

        Tuollainen pyörälenkki ei pitäisi vaatia vielä ruokatankkausta varsinkin kun olit syönyt ennen lähtöä joten banaani oli jo vähän ekstraa. Juoda kyllä pitää jos hikoilee runsaasti. Tuntuu siis oudolta ettei maksa pystyisi buustaamaan glukoosia verenkiertoon pyörälenkin aikana ja verensokeri putoaa noin alas.

        Et ole ainoa joka valittelee tuollaisia outoja verensokerin heittelyitä. Ei siis ihmekään jos lääkäri ei ottanut kantaa koska ilmiön jäljille pääsy on vaikeaa. Sensorointi ja tarkka ruoka- ja liikuntakirjanpito voisi paljastaa missä mennään. Mutta tällaista palvelua ei saa terveyskeskuksesta vaan pitää mennä yksityispuolen diabeteslääkärille.


      • ap ja sokrut
        Lisää mittauksia kirjoitti:

        Metformiinia käytettäessä verensokerit eivät pitäisi mennä hypoille. Annostuksesikin on pieni joten sekään ei pitäisi vaikuttaa.

        Tuollainen pyörälenkki ei pitäisi vaatia vielä ruokatankkausta varsinkin kun olit syönyt ennen lähtöä joten banaani oli jo vähän ekstraa. Juoda kyllä pitää jos hikoilee runsaasti. Tuntuu siis oudolta ettei maksa pystyisi buustaamaan glukoosia verenkiertoon pyörälenkin aikana ja verensokeri putoaa noin alas.

        Et ole ainoa joka valittelee tuollaisia outoja verensokerin heittelyitä. Ei siis ihmekään jos lääkäri ei ottanut kantaa koska ilmiön jäljille pääsy on vaikeaa. Sensorointi ja tarkka ruoka- ja liikuntakirjanpito voisi paljastaa missä mennään. Mutta tällaista palvelua ei saa terveyskeskuksesta vaan pitää mennä yksityispuolen diabeteslääkärille.

        Ajattelin tässä että pitäneekö alkaa todella kasvislinjalle, siis jättää pois tuo leipäkin ainakin joksikin ajaksi tai silleen että ottaa vain aamulla, mulla 0n lääkitys 2x1000 mg metforminia, kauppanimi Diformin.
        Niin ei nuo tk-lääkärit paljoa anna apua, vain ne kontrollit ym., lähempiin tutkimuksiin ei ole vissiin aihetta niin kauan kun jaloillaan pysyy.
        Kävin Virossa kylpylässä, siellä oli mukava naislääkäri joka ihmetteli sitä ja kyseli että onko minulta tutkittu lainkaan haimaa?? jne.... no ei ole.
        Olin siellä vain 4 pv, joten en ennättänyt siihen, täällä kukaan ei ole sellaisesta edes maininnut, sappikivet ym.... niiden yhteisjuttu jne. miten toimii yhteistyö?
        Tuo 2.9 mittaus se ihmetytti, eli tuliko se tosin lääkkeestä vai ei, kun metformin ei todellakaan pitäisi pudotella sokrua noin alas.
        Kuumissa olosuhteissa, siis matkoilla keskellä talvea täältä lähdettessä ei ole etelässä ollut mitään pudotuksia.
        Jollain lailla tuntuu että tämä on todellista arpapeliä. Teet niin tai näin, jossain on aina este joka täytyy ylittää. Vain ukillani oli suvussa todettu "vanhuuden diabetes" ja lääkärit pitää tätä nyt sukuperintönä. Voipi ollakkin.
        Aamulla oli 6.2, illalla söin soijajogurtin.


      • hp&v
        ap ja sokrut kirjoitti:

        Ajattelin tässä että pitäneekö alkaa todella kasvislinjalle, siis jättää pois tuo leipäkin ainakin joksikin ajaksi tai silleen että ottaa vain aamulla, mulla 0n lääkitys 2x1000 mg metforminia, kauppanimi Diformin.
        Niin ei nuo tk-lääkärit paljoa anna apua, vain ne kontrollit ym., lähempiin tutkimuksiin ei ole vissiin aihetta niin kauan kun jaloillaan pysyy.
        Kävin Virossa kylpylässä, siellä oli mukava naislääkäri joka ihmetteli sitä ja kyseli että onko minulta tutkittu lainkaan haimaa?? jne.... no ei ole.
        Olin siellä vain 4 pv, joten en ennättänyt siihen, täällä kukaan ei ole sellaisesta edes maininnut, sappikivet ym.... niiden yhteisjuttu jne. miten toimii yhteistyö?
        Tuo 2.9 mittaus se ihmetytti, eli tuliko se tosin lääkkeestä vai ei, kun metformin ei todellakaan pitäisi pudotella sokrua noin alas.
        Kuumissa olosuhteissa, siis matkoilla keskellä talvea täältä lähdettessä ei ole etelässä ollut mitään pudotuksia.
        Jollain lailla tuntuu että tämä on todellista arpapeliä. Teet niin tai näin, jossain on aina este joka täytyy ylittää. Vain ukillani oli suvussa todettu "vanhuuden diabetes" ja lääkärit pitää tätä nyt sukuperintönä. Voipi ollakkin.
        Aamulla oli 6.2, illalla söin soijajogurtin.

        Kasviksia kannattaa syödä todella paljon jo senkin vuoksi, että ne eivät juurikaan sisällä energiaa mutta niissä on paljon hivenravinteita. Rasvan kanssa taas kannattaa olla varovainen koska se sisältää paljon energiaa mutta ei lainkaan hivenravinteita.

        Jos leivän vähentämisellä saa painoa pois niin hyvä. Sinällään kakkostyypin diabeetikkojen ongelmana ei ole hiilihydraatti vaan se, että elimistö tuottaa itse liikaa sokeria. Leivässä on kuitenkin aika paljon energiaa, varsinkin jos päällysteitä on paljon.


      • Tiia Expeetikko
        hp&v kirjoitti:

        Kasviksia kannattaa syödä todella paljon jo senkin vuoksi, että ne eivät juurikaan sisällä energiaa mutta niissä on paljon hivenravinteita. Rasvan kanssa taas kannattaa olla varovainen koska se sisältää paljon energiaa mutta ei lainkaan hivenravinteita.

        Jos leivän vähentämisellä saa painoa pois niin hyvä. Sinällään kakkostyypin diabeetikkojen ongelmana ei ole hiilihydraatti vaan se, että elimistö tuottaa itse liikaa sokeria. Leivässä on kuitenkin aika paljon energiaa, varsinkin jos päällysteitä on paljon.

        hp&V :"Sinällään kakkostyypin diabeetikkojen ongelmana ei ole hiilihydraatti vaan se, että elimistö tuottaa itse liikaa sokeria."

        Haluisin tietää mihin perustuu tämän sinun väittämäsi? Ja miten elimistö tuottaa itse sokeria? Mistä?


      • Biologiaa
        Tiia Expeetikko kirjoitti:

        hp&V :"Sinällään kakkostyypin diabeetikkojen ongelmana ei ole hiilihydraatti vaan se, että elimistö tuottaa itse liikaa sokeria."

        Haluisin tietää mihin perustuu tämän sinun väittämäsi? Ja miten elimistö tuottaa itse sokeria? Mistä?

        Maksasta!


      • hp&v
        Tiia Expeetikko kirjoitti:

        hp&V :"Sinällään kakkostyypin diabeetikkojen ongelmana ei ole hiilihydraatti vaan se, että elimistö tuottaa itse liikaa sokeria."

        Haluisin tietää mihin perustuu tämän sinun väittämäsi? Ja miten elimistö tuottaa itse sokeria? Mistä?

        Googlaa glukoneogeneesiä. Sonkseneilla on asiasta aika hyviä artikkeleita. Aloita vaikka tästä:
        http://bja.oxfordjournals.org/content/85/1/69.full

        Kakkostyypin diabeetikot kärsivät yleensä insuliiniresistenssistä. Se tarkoittaa sitä, että insuliinia tarvitaan enemmän jotta se vaikuttaisi niin kuin sen pitäisi. Insuliinilla on elimistössä kaksi asiaa mihin se vaikuttaa. Ensinnäkin tietysti energian ja proteiinin varastointiin mutta sen lisäksi insuliini säätelee glukakoni-hormonia. Jos insuliinitaso on matala (ei ole syöty hiilihydraattia tai proteiinia [proteiinikin lisää insuliinin eritystä]) tai on insuliiniresistanssi niin glukakonin taso nousee ja tuo saa elimistön tuottamaan sokeria. Tuon sokerin lähteenä on ensisijaisesti maksan glykogeeni mutta glukoosia voidaan tuottaa myös rasvan sisältämästä glyserolista (noin 10% rasvasta on glyserolia, loput rasvahappoja) ja proteiinista (reilu puolet proteiinista voidaan muuttaa ja muutetaankin yleensä glukoosiksi, ylimääräinen typpi poistuu virtsa-aineena).

        Kakkostyypin diabeetikkojen käyttämä hidas insuliini ei vaikuta ravinnon varastointiin vaan se vähentää glukagonin eritystä.

        Jos et saa riittävästi hiilihydraattia tai proteiinia ravinnosta niin elimistö alkaa muuntaa ensin lihaksia ja myöhemmin myös sisäelimiä glukoosiksi koska glukoosi on elämälle täysin välttämätöntä.

        Koska karpaus vähentää insuliinin eritystä niin se ei juurikaan auta kakkostyypin diabeetikkoja. Karppausta kokeiltiin ennen insuliinin keksimistä hoitona niin ykkös kuin kakkostyypin diabetekseen. Ei toiminut, potilaat kuolivat.

        Sen sijaan karppaus voi olla ihan toimiva keino painon pudotukseen. Ylipaino ja liikkumattomuus ovat kakkostyypin diabeteksen suurimmat riskitekijät.


      • Tiia Expeetikko
        hp&v kirjoitti:

        Googlaa glukoneogeneesiä. Sonkseneilla on asiasta aika hyviä artikkeleita. Aloita vaikka tästä:
        http://bja.oxfordjournals.org/content/85/1/69.full

        Kakkostyypin diabeetikot kärsivät yleensä insuliiniresistenssistä. Se tarkoittaa sitä, että insuliinia tarvitaan enemmän jotta se vaikuttaisi niin kuin sen pitäisi. Insuliinilla on elimistössä kaksi asiaa mihin se vaikuttaa. Ensinnäkin tietysti energian ja proteiinin varastointiin mutta sen lisäksi insuliini säätelee glukakoni-hormonia. Jos insuliinitaso on matala (ei ole syöty hiilihydraattia tai proteiinia [proteiinikin lisää insuliinin eritystä]) tai on insuliiniresistanssi niin glukakonin taso nousee ja tuo saa elimistön tuottamaan sokeria. Tuon sokerin lähteenä on ensisijaisesti maksan glykogeeni mutta glukoosia voidaan tuottaa myös rasvan sisältämästä glyserolista (noin 10% rasvasta on glyserolia, loput rasvahappoja) ja proteiinista (reilu puolet proteiinista voidaan muuttaa ja muutetaankin yleensä glukoosiksi, ylimääräinen typpi poistuu virtsa-aineena).

        Kakkostyypin diabeetikkojen käyttämä hidas insuliini ei vaikuta ravinnon varastointiin vaan se vähentää glukagonin eritystä.

        Jos et saa riittävästi hiilihydraattia tai proteiinia ravinnosta niin elimistö alkaa muuntaa ensin lihaksia ja myöhemmin myös sisäelimiä glukoosiksi koska glukoosi on elämälle täysin välttämätöntä.

        Koska karpaus vähentää insuliinin eritystä niin se ei juurikaan auta kakkostyypin diabeetikkoja. Karppausta kokeiltiin ennen insuliinin keksimistä hoitona niin ykkös kuin kakkostyypin diabetekseen. Ei toiminut, potilaat kuolivat.

        Sen sijaan karppaus voi olla ihan toimiva keino painon pudotukseen. Ylipaino ja liikkumattomuus ovat kakkostyypin diabeteksen suurimmat riskitekijät.

        Hei hp&V, sinä uskot omaan teoriaasi, hienoa ja sinulla on esittää tietoa siitä, mitä esimerkiksi saa googlaamalla,
        . Ok, minulla nousee verensokeri AINA, kun syön viljatuotteita, olen sen testannut moneen kertaan. Nyt viimeaikoina minulla on ollut korkea verensokeri ainoastaan aamuisin max. 6. Päivällä arvot noin 4-5,5. Lisäksi veriarvot parantuneet karppauksen myötä eli: maksa-arvot, kihti. verenpaine normaali. Työterveyshuollon väki oli ihmeissään, mutta ei tuominnut tai moittinut, koska tulokset puhuivat puolestaan.

        Olen elossa, voin hyvin ja kasviksia menee joka päivä varmasti se puoli kiloa hyvän lihan kanssa, jonka valmistan kermassa, oliiviöljyssä ja voissa.

        Tarkoitat varmaan, että ruokavalio ei toimi ykköstyypin diabeteksessa, joskus siihen kuollut potilaita?


      • Ei pelkkä sokeriarvo
        Tiia Expeetikko kirjoitti:

        Hei hp&V, sinä uskot omaan teoriaasi, hienoa ja sinulla on esittää tietoa siitä, mitä esimerkiksi saa googlaamalla,
        . Ok, minulla nousee verensokeri AINA, kun syön viljatuotteita, olen sen testannut moneen kertaan. Nyt viimeaikoina minulla on ollut korkea verensokeri ainoastaan aamuisin max. 6. Päivällä arvot noin 4-5,5. Lisäksi veriarvot parantuneet karppauksen myötä eli: maksa-arvot, kihti. verenpaine normaali. Työterveyshuollon väki oli ihmeissään, mutta ei tuominnut tai moittinut, koska tulokset puhuivat puolestaan.

        Olen elossa, voin hyvin ja kasviksia menee joka päivä varmasti se puoli kiloa hyvän lihan kanssa, jonka valmistan kermassa, oliiviöljyssä ja voissa.

        Tarkoitat varmaan, että ruokavalio ei toimi ykköstyypin diabeteksessa, joskus siihen kuollut potilaita?

        Onko kolesterolit mitattu ennen ja jälkeen ruokaremonttisi? Mitä oli ennen ja mitä on nyt. Entä onko munuaisarvot menneeet huonompaan suuntaan?

        Viljatuotteilla ei ole mitään vaikutusta kihtiin, muut ruoka-aineet vaikuttaa siihen. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=reu00069


      • hp&v
        Tiia Expeetikko kirjoitti:

        Hei hp&V, sinä uskot omaan teoriaasi, hienoa ja sinulla on esittää tietoa siitä, mitä esimerkiksi saa googlaamalla,
        . Ok, minulla nousee verensokeri AINA, kun syön viljatuotteita, olen sen testannut moneen kertaan. Nyt viimeaikoina minulla on ollut korkea verensokeri ainoastaan aamuisin max. 6. Päivällä arvot noin 4-5,5. Lisäksi veriarvot parantuneet karppauksen myötä eli: maksa-arvot, kihti. verenpaine normaali. Työterveyshuollon väki oli ihmeissään, mutta ei tuominnut tai moittinut, koska tulokset puhuivat puolestaan.

        Olen elossa, voin hyvin ja kasviksia menee joka päivä varmasti se puoli kiloa hyvän lihan kanssa, jonka valmistan kermassa, oliiviöljyssä ja voissa.

        Tarkoitat varmaan, että ruokavalio ei toimi ykköstyypin diabeteksessa, joskus siihen kuollut potilaita?

        Kakkostyypin diabetesta on montaa tyyppiä eikä siihen ole mitään yksiselitteistä parasta hoitoa. Jokaisen täytyy etsiä itselleen toimiva ruokavalio ja elämäntapa. Tyydyttynyttä rasvaa taasen ei diabeetikonkaan kannata ahnehtia liikaa.

        Karppauksesta ei ole tehty yhtään isoa pitkäikaista tutkimusta mutta parista väestötutkimuksesta on löytynyt joukko ihmisiä, jotka syövät vähän hiilihydraattia. Lihaa ja tyydytettyä rasvaa syöneet eivät ole pärjänneet kovinkaan hyvin, kasviksia (ts. kasviöljyjä ja -proteiinia) syövät paremmin:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989112/


        Tämä yhteenvetotutkimus taasen on kattava mutta mielenkiinnoton koska siinä ei oteta kantaa karppaustapaan:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3555979/

        Ruokatutkimuksissa (joissa kaikille ihmisille on syötetty nimenpmaan kasvirasvoja, suomalaista rasvausdieettiä tukevia tutkimuksia ei ole) on saatu ihan hyviä tuloksia.

        Alan merkittävimpien tutkijien mietteitä tyydyttyneestä vs. tyydyttymättömästä rasvasta voi lukea vaikka tästä:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3138219/

        Tuo on ihan karppausmyönteinen juttu mutta painottaa kasvirasvojen käyttöä.

        Ei karppauksessa ole mitään vikaa. Se vaan ei toimi yleensä kakkostyypin diabeetikoilla diabeteksen hoidossa kovinkaan hyvin. Jos toimisi niin sitä kyllä siihen suositeltaisiin.

        Karppaus toimii itse asiassa ykköstyypin diabeetikoilla paljon paremmin kuin kakkostyypin diabeetikoilla. Ateriainsuliinin määrä on suoraan riippuvainen syödyn hiilihydratin määrästä ja jos on vaikeuksia annostella insuliinia oikein niin karppaus voi toimiakin. Kannattaa googlata Tri Bernsteiniä.


      • Tiia EXpeetikko
        Ei pelkkä sokeriarvo kirjoitti:

        Onko kolesterolit mitattu ennen ja jälkeen ruokaremonttisi? Mitä oli ennen ja mitä on nyt. Entä onko munuaisarvot menneeet huonompaan suuntaan?

        Viljatuotteilla ei ole mitään vaikutusta kihtiin, muut ruoka-aineet vaikuttaa siihen. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=reu00069

        Hei, minulla ei ole kolestoriarvot ennen, eikä jälkeen kohonneet eli ne ovat olleet aina normaalitasoa. Myöskään munuaisarvoissa ei mitään. Kuten aiemmin sanoin arvoni ovat parantuneet tämän ruokavalion myötä. Se on ainut näyttö mitä minulla on antaa.


      • Tiia EXpeetikko
        hp&v kirjoitti:

        Kakkostyypin diabetesta on montaa tyyppiä eikä siihen ole mitään yksiselitteistä parasta hoitoa. Jokaisen täytyy etsiä itselleen toimiva ruokavalio ja elämäntapa. Tyydyttynyttä rasvaa taasen ei diabeetikonkaan kannata ahnehtia liikaa.

        Karppauksesta ei ole tehty yhtään isoa pitkäikaista tutkimusta mutta parista väestötutkimuksesta on löytynyt joukko ihmisiä, jotka syövät vähän hiilihydraattia. Lihaa ja tyydytettyä rasvaa syöneet eivät ole pärjänneet kovinkaan hyvin, kasviksia (ts. kasviöljyjä ja -proteiinia) syövät paremmin:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989112/


        Tämä yhteenvetotutkimus taasen on kattava mutta mielenkiinnoton koska siinä ei oteta kantaa karppaustapaan:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3555979/

        Ruokatutkimuksissa (joissa kaikille ihmisille on syötetty nimenpmaan kasvirasvoja, suomalaista rasvausdieettiä tukevia tutkimuksia ei ole) on saatu ihan hyviä tuloksia.

        Alan merkittävimpien tutkijien mietteitä tyydyttyneestä vs. tyydyttymättömästä rasvasta voi lukea vaikka tästä:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3138219/

        Tuo on ihan karppausmyönteinen juttu mutta painottaa kasvirasvojen käyttöä.

        Ei karppauksessa ole mitään vikaa. Se vaan ei toimi yleensä kakkostyypin diabeetikoilla diabeteksen hoidossa kovinkaan hyvin. Jos toimisi niin sitä kyllä siihen suositeltaisiin.

        Karppaus toimii itse asiassa ykköstyypin diabeetikoilla paljon paremmin kuin kakkostyypin diabeetikoilla. Ateriainsuliinin määrä on suoraan riippuvainen syödyn hiilihydratin määrästä ja jos on vaikeuksia annostella insuliinia oikein niin karppaus voi toimiakin. Kannattaa googlata Tri Bernsteiniä.

        Hei, ymmärrän ja uskon sinua, mutta jos voin nyt hyvin, minulla ei ole mitään syytä tässä vaiheessa innostua sinun teorista enempää. Minulla ei ole antaa täällä anonyymisti sinulle, eikä kenellekään muulle mitään muuta näyttöä/kertomaa, kun että verensokeri on nyt normaali, veriarvot parantuneet, ruoka-ja vatsakatarri taakse jäänyttä, verenpaine hyvä, jalkakivut poissa ja muut suolistovaivat. Lisäksi painoa on pudonnut niin, että olen normaalipainon rajoissa.
        Minulla ei ole MITÄÄN lääkitystä, en tarvinnut sitä myöskään 2 tyypin diabeteksen hoitoon, asia testattiin uudestaan sokerirasituksella.
        Ja kuten olen jo useaan kertaan jankuttanut: minulla verensokeri nousee viljatuotteita syödessä ja kärsin vuosia ruokatorven tulehduksista ja vatsakatarrista. Voin ja pystyn syömään viljaa, JOS syön säännöllisesti samanaikaisesti koko ajan vatsahappolääkkeitä. Lääkärit eivät kuitenkaan suosittele niiden käyttöä pitkäaikaisesti.

        En ahnedi mitään, en syö päivässä paketillista voita tai juo kermaa litratolkulla. Syön terveellisesti, monipuolisesti, voin hyvin.
        Ja nyt en enää tämän jälkeen toista tämän suhteen asiaa.

        Luin em. linkit kuitenkin ja yhä edelleen Antti Heikkilän linjoilla mennään, samoin Veijon suosituksilla.


      • hp&v
        Tiia EXpeetikko kirjoitti:

        Hei, ymmärrän ja uskon sinua, mutta jos voin nyt hyvin, minulla ei ole mitään syytä tässä vaiheessa innostua sinun teorista enempää. Minulla ei ole antaa täällä anonyymisti sinulle, eikä kenellekään muulle mitään muuta näyttöä/kertomaa, kun että verensokeri on nyt normaali, veriarvot parantuneet, ruoka-ja vatsakatarri taakse jäänyttä, verenpaine hyvä, jalkakivut poissa ja muut suolistovaivat. Lisäksi painoa on pudonnut niin, että olen normaalipainon rajoissa.
        Minulla ei ole MITÄÄN lääkitystä, en tarvinnut sitä myöskään 2 tyypin diabeteksen hoitoon, asia testattiin uudestaan sokerirasituksella.
        Ja kuten olen jo useaan kertaan jankuttanut: minulla verensokeri nousee viljatuotteita syödessä ja kärsin vuosia ruokatorven tulehduksista ja vatsakatarrista. Voin ja pystyn syömään viljaa, JOS syön säännöllisesti samanaikaisesti koko ajan vatsahappolääkkeitä. Lääkärit eivät kuitenkaan suosittele niiden käyttöä pitkäaikaisesti.

        En ahnedi mitään, en syö päivässä paketillista voita tai juo kermaa litratolkulla. Syön terveellisesti, monipuolisesti, voin hyvin.
        Ja nyt en enää tämän jälkeen toista tämän suhteen asiaa.

        Luin em. linkit kuitenkin ja yhä edelleen Antti Heikkilän linjoilla mennään, samoin Veijon suosituksilla.

        Juu, kannattaa jatkaa tuolla linjalla jos se kohdallasi toimii. Ainut on tosissaan se, että tyydyttynyttä rasvaa ei kannata suosia.

        Suurimmalla osalla kakkostyypin diabeetikoista karppaus ei toimi. Ei välttämättä edes painonsäätelyssä. Siihen se sopii taasen monelle, itselle se ei käy liikunnan ja työmaaruokailun takia. Vähärasvaisella on nyt pudotettu 5 kiloa ja suunta on alaspäin.

        Karppausta on montaa tyyliä. Pelkkään lihaan, rasvaan ja kananmuniin pohjautuva dieetti ei ole mitenkään terveellinen. Kasviksiin pohjautuva taasen on.

        Diabeetikolle karppauksen tuoma hyöty on lähinnä apu painonhallintaan, mitään metabolista etua sillä ei saavuteta.


      • Onnea vaan
        Tiia EXpeetikko kirjoitti:

        Hei, ymmärrän ja uskon sinua, mutta jos voin nyt hyvin, minulla ei ole mitään syytä tässä vaiheessa innostua sinun teorista enempää. Minulla ei ole antaa täällä anonyymisti sinulle, eikä kenellekään muulle mitään muuta näyttöä/kertomaa, kun että verensokeri on nyt normaali, veriarvot parantuneet, ruoka-ja vatsakatarri taakse jäänyttä, verenpaine hyvä, jalkakivut poissa ja muut suolistovaivat. Lisäksi painoa on pudonnut niin, että olen normaalipainon rajoissa.
        Minulla ei ole MITÄÄN lääkitystä, en tarvinnut sitä myöskään 2 tyypin diabeteksen hoitoon, asia testattiin uudestaan sokerirasituksella.
        Ja kuten olen jo useaan kertaan jankuttanut: minulla verensokeri nousee viljatuotteita syödessä ja kärsin vuosia ruokatorven tulehduksista ja vatsakatarrista. Voin ja pystyn syömään viljaa, JOS syön säännöllisesti samanaikaisesti koko ajan vatsahappolääkkeitä. Lääkärit eivät kuitenkaan suosittele niiden käyttöä pitkäaikaisesti.

        En ahnedi mitään, en syö päivässä paketillista voita tai juo kermaa litratolkulla. Syön terveellisesti, monipuolisesti, voin hyvin.
        Ja nyt en enää tämän jälkeen toista tämän suhteen asiaa.

        Luin em. linkit kuitenkin ja yhä edelleen Antti Heikkilän linjoilla mennään, samoin Veijon suosituksilla.

        Et ollut vielä varsinaisesti diabeetikko ja selvisit ilman lääkitystä. Moni muukin jolla verensokerit ovat nousussa, selviää ruokavaliohoidolla ja pudottamalla painoaan. Kun siis sait pudotettua painoasi, verensokerit normalisoitui, varsinkin kun vähensit rajusti jauhotuotteita (suuri hiilihydraattilähde). Muut oireesi (ruoka-ja vatsakatarri, verenpaine, jalkakivut ja muut suolistovaivat) johtuivat ilmeisesti tavanomaisista jauhojen käytöstä ja lopettamalla niiden käytön, paranit. Noilla oireillasi ei ollut mitään yhteistä diabeteksen kanssa mutta "hoitokeinosi" korjasi molempien oireet. Hyvä että sait hoitosi käyntiin lukemalla Veijon ja Heikkilän kirjoituksia, mutta liiallisuuksiin ei pidä mennä ja fanaattisuus on turhaa.


      • Tiia Expeetikko
        Onnea vaan kirjoitti:

        Et ollut vielä varsinaisesti diabeetikko ja selvisit ilman lääkitystä. Moni muukin jolla verensokerit ovat nousussa, selviää ruokavaliohoidolla ja pudottamalla painoaan. Kun siis sait pudotettua painoasi, verensokerit normalisoitui, varsinkin kun vähensit rajusti jauhotuotteita (suuri hiilihydraattilähde). Muut oireesi (ruoka-ja vatsakatarri, verenpaine, jalkakivut ja muut suolistovaivat) johtuivat ilmeisesti tavanomaisista jauhojen käytöstä ja lopettamalla niiden käytön, paranit. Noilla oireillasi ei ollut mitään yhteistä diabeteksen kanssa mutta "hoitokeinosi" korjasi molempien oireet. Hyvä että sait hoitosi käyntiin lukemalla Veijon ja Heikkilän kirjoituksia, mutta liiallisuuksiin ei pidä mennä ja fanaattisuus on turhaa.

        hp&v ja onnea vaan -nimimerkit, kiitos teille hyvistä kommenteista, arvostan ja otan huomioon myös ne. Sen verran lisään, että KAIKKI viljatuotteet pahentavat oireitani, olipa missä muodossa tahansa, ei siis pelkät jauhot. Lääkärin mukaan oireet liittyivät myös alkavaan diabetekseen, kuvaillen niitä neuropatiaksi, johon kuuluu ainakin tämän linkin takaa ongelmat joita minulla oli mm. vatsa- ja suolistovaivat ym. ym:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00765


      • Onnea vaan
        Tiia Expeetikko kirjoitti:

        hp&v ja onnea vaan -nimimerkit, kiitos teille hyvistä kommenteista, arvostan ja otan huomioon myös ne. Sen verran lisään, että KAIKKI viljatuotteet pahentavat oireitani, olipa missä muodossa tahansa, ei siis pelkät jauhot. Lääkärin mukaan oireet liittyivät myös alkavaan diabetekseen, kuvaillen niitä neuropatiaksi, johon kuuluu ainakin tämän linkin takaa ongelmat joita minulla oli mm. vatsa- ja suolistovaivat ym. ym:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00765

        Minulla on ollut diabetes vakavampana ja kauemmin kuin sinulla ja jaloissa on lieviä neuropatian oireita. Kun kerroin lääkärilleni epäileväni että myös suolistossa olisi neuropaattisia oireiluja ajoittain, lääkäri totesi ettei se ole vielä mahdollista. Siksi epäilen ettei vatsavaivasi ole diabetespohjaista vaan keliakiaa (onko otettu suolinukkanäyte?).


      • hp&v
        Tiia Expeetikko kirjoitti:

        hp&v ja onnea vaan -nimimerkit, kiitos teille hyvistä kommenteista, arvostan ja otan huomioon myös ne. Sen verran lisään, että KAIKKI viljatuotteet pahentavat oireitani, olipa missä muodossa tahansa, ei siis pelkät jauhot. Lääkärin mukaan oireet liittyivät myös alkavaan diabetekseen, kuvaillen niitä neuropatiaksi, johon kuuluu ainakin tämän linkin takaa ongelmat joita minulla oli mm. vatsa- ja suolistovaivat ym. ym:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00765

        Noin 10% suomalaisista kärsii ärtyneestä suolistosta ja 2% keliakiasta. Jos viljat aiheuttavat ongelmia niin ei niitä kannata syödä. Ihan sama koskee kaikkia ruoka-aineita, olivatpa ne terveellisiä tai ei.


      • Tiia Expeetikko
        hp&v kirjoitti:

        Noin 10% suomalaisista kärsii ärtyneestä suolistosta ja 2% keliakiasta. Jos viljat aiheuttavat ongelmia niin ei niitä kannata syödä. Ihan sama koskee kaikkia ruoka-aineita, olivatpa ne terveellisiä tai ei.

        "Onnea vaan", huomenta. Minulle on tehty tähystys monta kertaa, kun on etsitty syytä viljojen aiheuttamiin ongelmiin. Minulla ei ole todettu keliakiaa ei verikokein, eikä tähystyksessä (otettu samalla myös koepaloja ja näytteitä). Minulla ei myöskään allergiaa. Joka kerran löydos: ruokatorvi- ja vatsakatarri, hoidoksi vatsahappolääkkeitä. Lääkityksen jälkeen oireet palasivat heti. Myöskään gluteenittomat eivät sopineet ja ihmettelin aina miksi. Syy on sitten selvinnyt: hiilihydraatti, en kestä/siedä sitä.
        Minulla on varmaankin ollut tuo diabetes piilevänä jo vuosia ja sen lisäksi ollut raskausdiabetes, joten neuropaattiset oireet aivan mahdollisia. Minua ei vain ole tutkittu missään viimeiseen 10 vuoteen, nyt työterveyshuollon kautta muutama kuukausi sitten jysähti nämä arvot.
        hp&v syö päivittäin paljon kasviksia, muistaakseni myös sinä olet niitä suositellut täällä, joten olen huomionut ja lukenut myös sinun neuvosi. Ja oikeassa olet siinäkin, että mikä ei sovi ei kannata syödä. P.S. Verensokeri eilen illalla 5.1 ja tänä aamuna 4.8.


      • hp&v
        Tiia Expeetikko kirjoitti:

        "Onnea vaan", huomenta. Minulle on tehty tähystys monta kertaa, kun on etsitty syytä viljojen aiheuttamiin ongelmiin. Minulla ei ole todettu keliakiaa ei verikokein, eikä tähystyksessä (otettu samalla myös koepaloja ja näytteitä). Minulla ei myöskään allergiaa. Joka kerran löydos: ruokatorvi- ja vatsakatarri, hoidoksi vatsahappolääkkeitä. Lääkityksen jälkeen oireet palasivat heti. Myöskään gluteenittomat eivät sopineet ja ihmettelin aina miksi. Syy on sitten selvinnyt: hiilihydraatti, en kestä/siedä sitä.
        Minulla on varmaankin ollut tuo diabetes piilevänä jo vuosia ja sen lisäksi ollut raskausdiabetes, joten neuropaattiset oireet aivan mahdollisia. Minua ei vain ole tutkittu missään viimeiseen 10 vuoteen, nyt työterveyshuollon kautta muutama kuukausi sitten jysähti nämä arvot.
        hp&v syö päivittäin paljon kasviksia, muistaakseni myös sinä olet niitä suositellut täällä, joten olen huomionut ja lukenut myös sinun neuvosi. Ja oikeassa olet siinäkin, että mikä ei sovi ei kannata syödä. P.S. Verensokeri eilen illalla 5.1 ja tänä aamuna 4.8.

        Suurimpaan osaan vatsavaivoista tai oikeammin ärtyneestä suolesta kärsiville ei löydy mitään yksittäistä syytä. Viljojen ongelmana on se, että niissä on paljon sulamatonta kuitua, joka joillain ihmisillä kelpaa oikein hyvin suoliston bakteereille ravinnoksi. Lopputuloksena ilmavaivoja, ripulia ja kipuja.

        Ei tuommoisessa tilanteessa voi muuta kuin kokeilla eri ruokia. Äitini ei esimerkiksi kykene syömään kokojyväviljaa kuin pieniä määriä mutta pullaleipä ei aiheuta ongelmia.


      • Anonyymi
        ap....... kirjoitti:

        No ei ole mitään pyytänyt. Ensin oli työterveys jossa huomattiin tämä sokerin nousu, siellä ei käsketty mittaamaan ja kaiken päälle siellä ei ollut edes heidän käytössään sokerimittaria joten sitten ostin sen itse.
        Ja kun tulin eläkeikään niin terveyskeskus jatkoi, sieltä olen saanut liput mittariin ja peräti uuden mittarin kun liuskat kai muuttui.
        No kukaan ei ole sanonut mitään että pitäisi olla klo 4. mittauskin mukana.
        Mittaan aina aamulla ja ennen ruokailua. Illalla sitten harvemmin, mutta viimeaikoina olen kyllä tarkkaillut enemmän.
        Nimittäin läksin pyörällä ajamaan tässä kuumalla ilmalla ja matka oli n. 20 km, kiersin lähiön, se on kunnon lenkki ylä-ja alamäkineen.
        Tulin kotiin heikotti kummasti vaikka join vettä ja söin banaanin matkan varrella, lähtiessä oli aamupala,( leipää pari siivua, tomaattia, juustoa, kurkkua kahvia.)
        Mittasin sokerit ja 2.9. näytti mittari, toistin, sama tulos.
        Otin hunajaa ja tuoremehua ja ruisleipää. Ennen ei ole ollut tuollaista, tämä ilmeni tänä kesänä. Peruskuntoni ei voi olla ihan huono, sillä kuntosalit ym. lenkkeilyt on melkein jokapäiväistä. Ajattelin ja ajattelen nytkin, että onko tämä menossa huonompaan suuntaan koko homma???

        Voiko olla että sokeri arvoninousi kun söin cahel pähkinöitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko olla että sokeri arvoninousi kun söin cahel pähkinöitä

        MUKAVA LUKEA KUN IHMISET HUOLEHTII TERVEYDESTÄÄN.OLEN 64V. EN HALUA ELÄÄ 100V. KYLLÄ LOPPUAJAT OLISI VAIN KIPUA. ELÄMÄ ON OLLUT HYVÄ SIITÄ KIITÄN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MUKAVA LUKEA KUN IHMISET HUOLEHTII TERVEYDESTÄÄN.OLEN 64V. EN HALUA ELÄÄ 100V. KYLLÄ LOPPUAJAT OLISI VAIN KIPUA. ELÄMÄ ON OLLUT HYVÄ SIITÄ KIITÄN.

        Olisikohan syytä hoitaa itseään ettei se loppuelämä olisi kipua.


    • VP?

      Lisää mittauksia

      Nuo säännölliset mittaukset ovat tärkeitä LCHF ruokavaliolle siirtyvälle diabeetikolle itselleen. Itse mittasin kahden kuukauden ajan 10 kertaa vuorokaudessa. Tämä opetti näkemään miten eri tyyppinen ravinto vaikuttaa verensokeriiini. Tärkein havainto kohdallani, koska aloitin tiukalla LCHF ruokavaliolla, oli se että lääkkeitä oli turha käyttää koska verensiokeri ei juuri niillä eväillä noussut, ja hyvää oli ja on edelleen. Tähän m,ennessä mittauksia on 1500-2000

      Diagrammin vastaa oikein hyvää omaani:

      http://lchf3356.blogit.fi/diabeteksesta/diabeetikon-keittokirja-1917/lchf-ruokavalion-vaikutuksesta-diabeeteksessa/

      Vehnäjauhot ovat todella paha ansa diabeetikolle.

    • Kirkas mieli

      Luin näitä kirjoituksia ja päätin kertoo omasta kokemuksestani. Olen 48v nainen.
      Olen vuodesta 07 ollut 2D. 1.5v sitten jouduin aloittamaan insuliinin, Levemir pitkävaikutteinen aamuisin.
      Sokerit oli jatkuvasti n 12 aamulla ja päivällä jopa 20. Pikkuhiljaa ne tasoittui mutta alkoi painon nousu. Jätin pois herkut ja yritin koiran kanssa lisätä liikuntaa. Kaiken kaikkiaan paino nousi yhden vuoden aikana n 10kg.
      D- hoitajani sanoi että kyllä voit ja pitääkin syödä ihan normaalisti. Puuroo, leipää hedelmiä, perunaa ym. Ja juu, pullaa saa kohtuudella nauttia. Pistät vain insuliinia lisää!

      Kunnes lopulta insuliinia meni 108 yksikköö ja oloni oli tukala. En pystynyt nukkumaan kuin tunnin kerralla. Jäsenii särki ja aloin syömään kipulääkkeitä. Otin jopa 4 kpl Ibumaxia yöksi jotta saisin ees vähän nukuttuun. Lääkärille kerroin kivuista johon totesi: ne ovat vain diabeetikon ikäviä vaivoja.

      Sukulaiseni alkoi tutkiskelemaan, mistä voi johtua tuo kuntoni heikentyminen. Hemoglobiini tippui vuodessa 143:sta 99:ään. Pitkä sokeri oli 11-12. Voitte kuvitella kuinka olin kipeä. Päivät meni torkkuessa. Alkoholia en käytä.
      No aloinpa lukemaan Antti Heikkilän kirjaa Diabeteksen hoito ruokavaliolla. Hain lisää tietoo vhh:sta. Aloitin ruokaremontin nyt elokuun alussa.

      Pois:perunat, riisit, pastat, kaikki vilja ja vehnätuotteet, sokeriset. Lisäksi vaihdoin margariinin voihin ja sillä paistan. Aloin syömään paljon paljon juureksia paitsi peruna, vihanneksia, salaatteja. Kananmunia, lihaa, kalaa.

      Kun menin seuraavaksi labraan, 12.9 oli jopa lääkärin hämmästys suuri. Pitkäsokeri 5.5 ja hemo 122. Lisänä aloitin monivitamiinit ja foolihapon ja omega3.
      Ja jäsenten särky loppui muutamassa päivässä, päiväunet jäi väliin, yöunet yhtä putkee n 6-7 tuntia.
      Paino tippunut 85.5:stä nyt, eilen punnitukseen 78.8.
      Paastosokerit on n 6-7 mutta päivällä n 4-5.5. Insuliinii olen tiputtanut 4 yksikköö kerralla ja nyt pistän vain 58 yks. Oloni on hieno.

      Tämän kerroin lääkärilleni joka oli täysin ihmeissään kuinka on mahdollista että sokeriarvoni ovat kuten terveellä? Mitä olet oikein tehnyt itsellesi, hän kysyi.

      Nyt joskus saattaa aamusokeri olla pikkuisen korkeella. Mittaan sen melko pian herättyäni ennen koiran kanssa ulos lähtöö.

      Että kyllä se ruokavalio on se paras lääke. Kannattaa kokeilla, vaikka tiukkaa tekis, niin vaikka pari viikkoo niin huomaa että kuinka olo paranee. Mä inhosin niitä jalka ja käsisärkyjä, se oli hyvin tuskaista.
      Hyvää syksyn jatkoo kaikille, voikaa hyvin:)

      • Ruokavalio parhaaksi

        "Pois:perunat, riisit, pastat, kaikki vilja ja vehnätuotteet, sokeriset. Lisäksi vaihdoin margariinin voihin ja sillä paistan. Aloin syömään paljon paljon juureksia paitsi peruna, vihanneksia, salaatteja. Kananmunia, lihaa, kalaa."

        Toimintasi oli aivan oikeaa, hiilihydraatteja pitääkin vähentää jos diabetes johtuu suuresta ylipainosta. Mutta margariinin vaihto voihin oli väärä teko, kannattaa vaihtaa rasvat takaisin terveellisiin pehmeisiin rasvoihin ennen kuin tulee ongemia sydän- ja verenkiertoelimissä. Kananmunien syöntiä kannatta hieman säännöstellä mikäli kolesterolit ovat korkeat (D2:lla tiukemmat rajat).


      • hp&v
        Ruokavalio parhaaksi kirjoitti:

        "Pois:perunat, riisit, pastat, kaikki vilja ja vehnätuotteet, sokeriset. Lisäksi vaihdoin margariinin voihin ja sillä paistan. Aloin syömään paljon paljon juureksia paitsi peruna, vihanneksia, salaatteja. Kananmunia, lihaa, kalaa."

        Toimintasi oli aivan oikeaa, hiilihydraatteja pitääkin vähentää jos diabetes johtuu suuresta ylipainosta. Mutta margariinin vaihto voihin oli väärä teko, kannattaa vaihtaa rasvat takaisin terveellisiin pehmeisiin rasvoihin ennen kuin tulee ongemia sydän- ja verenkiertoelimissä. Kananmunien syöntiä kannatta hieman säännöstellä mikäli kolesterolit ovat korkeat (D2:lla tiukemmat rajat).

        Jeps. Ei kannata läträtä tyydyttyneellä rasvalla. Painon säätely on aika hankala juttu ja kannattaa vaan etsiä dieetti, joka sopii itselle. Vaikka karppaus kasvirasvoilla.


      • Tiia Expeetikko

        Hei Kirkas mieli, tarinasi oli samankalttainen, kun omani. Hienoa, onneksi olkoon sinulle, tiedän tunteen, olen kokenut saman. Hyvää syksyn jatkoa sinulle myös! :-)


    • VP?

      hp&v

      Tyydytetyn rasvan käytällä ei ole mitään yhteyttä sairauksiin-todistetusti.

      On erittäin vaikeaa pitää verensokeri matalana ja vakaana lääkinnällä kun ravinto on suosituksen mukainen. Tulokset puhukoon puolestaan:

      Diabeetikon ravintosuositukset lepäävät heikolla tieteellisellä perustalla.
      Diabeteshoidolla on jättiläismäisiä ongelmia. Yksi syistä on todennäköisesti se että diabeetikon ravintosuositukset ovat olleet täysin sopimattomat. Ruotsin valtion lääkintäohjeita tarkastava elin (SBU) raportoi: ”Diabeetikon ravintoohjeita ei koskaan ole arvioitu/tarkastettu perusteellisesti”. Ja ”Kun katsotaan tieteellisiä perusteita diabeetikon ravintosuositukselle niin ne lepäävät todella heikolla tieteellisellä perustalla joten sairaanhoidon on oltava todella varovainen suositellessaandiabeetikolle hänelle sopivaa ravintoa”.

      http://lchf3356.blogit.fi/diabeteshoidon-surkeat-tulokset/

    • nainen58

      Minä olen saanut lääkeettömästi kuriin diabetes 2:n. Pois pasta, riisi, peruna, leipä jne. Tiukkaa tekee entiselle leipähirmulle. Aterioille lihaa, kalaa ja kanaa ja loput kasviksia ja juureksia. Välipalaksi sokeroimatonta rahkaa, raejuustoa jne. Joskus vähän pähkinöitäkin. En varsinaisesti karppaa eli saatan joskus erityistilanteissa ottaa jopa perunan tai leivänkin tai vaikka makeaa. Mutta pääosin noudatan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Näin on menty jo vuosi eikä vieläkään ole tabletteja tarvittu =)

      • hp&v

        Onko paino pudonnut?


    • nainen58

      Paino on pudonnut muutaman kilon. Minulla ei varsinaista ylipaino-ongelmaa olekaan. Sokerit nousi ja suvussa paljon D2:sta. harrastan myös paljon liikuntaa. Sekin osaltaan kai helpottaa sokereiden hallintaa =)

      • hp&v

        Itsellä ei vähähiilihydraattinen ruokavalio vaikuta verensokeriin juurikaan. Sen sijaan 5 kg painonlasku vähensi insuliinia kolmanneksen. Liikuntakin auttaa mutta nyt on niin kiirettä että ei ehdi salille kun kolme kertaa viikossa.


    • Ihmettelen yleistys

      Olet täällä kirjoituksissasi varoitellut karppausta ja väittänyt, ettei karppiruoka vaikuta verensokeriin alentavasti sillä perusteella ettei se toimi itselläsi. Miten voit nostaa oman kokemuksesi ylitse muiden yleistäen ettei se toimi kenelläkään?
      Nyt sen ymmärsin tästä viestistä, miksi vastutat karppausta ja puhut ainoastaan Täällä on verensokeri noussut ns. normaalipainoisillakin ja laskenut nimenomaan karppiravinnolla.

      Älä laita omaa kokemustasi ylitse muiden

      • Puolin jos toisin

        Aivan samoin Veijo, uusajattelija ja Tia Peetikko nostaa karppauksen ylitse kaiken diabeteksen hoitokeinona kun heillä se on toiminut.


      • Ihmettelen yleistys
        Puolin jos toisin kirjoitti:

        Aivan samoin Veijo, uusajattelija ja Tia Peetikko nostaa karppauksen ylitse kaiken diabeteksen hoitokeinona kun heillä se on toiminut.

        No ehkä, mutta onneksi viimeaikoina on tullut myös tukea sille näytölle (karppiruoka = normaali verensokeri), täälläkin useita linkkejä, kun etsii. Ja sitten uusiakin saman kokeneita löytyy monissa ketjuissa em. lisäksi.

        Miten sinun oma laita, syötkö lääkkeitä? Minä en, karppaus takaa sen, ettei lääkkeitä tarvitse.


      • Puolin jos toisin
        Ihmettelen yleistys kirjoitti:

        No ehkä, mutta onneksi viimeaikoina on tullut myös tukea sille näytölle (karppiruoka = normaali verensokeri), täälläkin useita linkkejä, kun etsii. Ja sitten uusiakin saman kokeneita löytyy monissa ketjuissa em. lisäksi.

        Miten sinun oma laita, syötkö lääkkeitä? Minä en, karppaus takaa sen, ettei lääkkeitä tarvitse.

        Karppaus ei takaa mitään! Kyllä minullakin yritettiin alussa saada verensokerit kuriin ruokavaliolla, mutta kun haima ei pelaa enää kunnolla niin minkä sille mahtaa. Olen vähentänyt hiilihydraatteja selvästi joten lääkitystä voidaan pitää kohtuurajoissa. Mutta karppaajaksi eikä voin syöjäksi minua ei saa, senverran on vielä järkeä päässä.


      • hp&v
        Puolin jos toisin kirjoitti:

        Karppaus ei takaa mitään! Kyllä minullakin yritettiin alussa saada verensokerit kuriin ruokavaliolla, mutta kun haima ei pelaa enää kunnolla niin minkä sille mahtaa. Olen vähentänyt hiilihydraatteja selvästi joten lääkitystä voidaan pitää kohtuurajoissa. Mutta karppaajaksi eikä voin syöjäksi minua ei saa, senverran on vielä järkeä päässä.

        Hiilihydraatin vähentämisellä voi saada painoa alas ja se helpottaa niin insuliiniresistenssin kuin insuliinin tuotannonkin kanssa. Voin ahmiminen taas lihottaa eikä ole terveellistä sydämenkään kannalta.

        Suomessa kokeili karppausta ehkä 70000 diabeetikkoa. Diabetesluvut eivät ole parantuneet.


      • Ihmettelen yleistys
        Puolin jos toisin kirjoitti:

        Karppaus ei takaa mitään! Kyllä minullakin yritettiin alussa saada verensokerit kuriin ruokavaliolla, mutta kun haima ei pelaa enää kunnolla niin minkä sille mahtaa. Olen vähentänyt hiilihydraatteja selvästi joten lääkitystä voidaan pitää kohtuurajoissa. Mutta karppaajaksi eikä voin syöjäksi minua ei saa, senverran on vielä järkeä päässä.

        Ilman muuta, syöt miten parhaaksi näet. Ja onneksi on lääkkeet, niin ei tarvitse minkään tietyntyyppistä ruokavaliota.
        Haimasi on jo tuhoutunut, siitä huolimatta, että karppaukseen et ole sortunut. Itseasiassahan sinulla pitäisi olla kaikki hyvin, koska et karppaa? Eikö vaan?


      • Ihmettelen yleistys
        hp&v kirjoitti:

        Hiilihydraatin vähentämisellä voi saada painoa alas ja se helpottaa niin insuliiniresistenssin kuin insuliinin tuotannonkin kanssa. Voin ahmiminen taas lihottaa eikä ole terveellistä sydämenkään kannalta.

        Suomessa kokeili karppausta ehkä 70000 diabeetikkoa. Diabetesluvut eivät ole parantuneet.

        Onko sinulla linkkiä, missä on testattu 70000 otoksessa, ettei karppaus auta diabetekseen tai em. kohdalla, kuka teki tutkimuksen ja ketkä siihen osallistuivat?
        Mihinkä ne diabetes luvut paranee, jos koko ajan tulee lisää diabeetikkoja?

        Näet karppauksen vain voin ahmimisena, lue enemmän, älä vääristele.


      • Ihmettele vaan
        Ihmettelen yleistys kirjoitti:

        Onko sinulla linkkiä, missä on testattu 70000 otoksessa, ettei karppaus auta diabetekseen tai em. kohdalla, kuka teki tutkimuksen ja ketkä siihen osallistuivat?
        Mihinkä ne diabetes luvut paranee, jos koko ajan tulee lisää diabeetikkoja?

        Näet karppauksen vain voin ahmimisena, lue enemmän, älä vääristele.

        Nämä tämän palstan hurahtaneet nimenomaan kehottaa siirtymään terveellisistä kasvirasvoista eläinrasvojen käyttöön.

        Taidat olla kovaa vauhtia liittymässä tähän hurahtaneiden joukkoon.


      • Ihmettelen yleistys
        Ihmettele vaan kirjoitti:

        Nämä tämän palstan hurahtaneet nimenomaan kehottaa siirtymään terveellisistä kasvirasvoista eläinrasvojen käyttöön.

        Taidat olla kovaa vauhtia liittymässä tähän hurahtaneiden joukkoon.

        Älä sinä huoli minun hurahteluista ;-) Paino normaali, samoin verensokerit ja ei lääkitystä, syy karppaus. Huom. lukija(t), älä aloita karppausta, jos koet sen huonona vaihtoehtona. Kokeile vaikka ensin yleisiä THL ja Diabetesliiton suosituksia, jos ne ei toimi, sitten muita. Muista saat ihan itse päättää, kukaan ei sinua pakota. Taannoin mm. Tom Hanks näyttelijä, kertoi, ettei ala noudattamaan ruokavaliota, ottaa mieluummin lääkkeet.: http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288607355884.html

        Varmaan koet se hurahtamisena, kun ihmiset täällä onnellisina, uuden terveen elämän saaneina tulevat kertomaan karppauksen myötä jättäneensä tai välttäneensä diabeteslääkityksen. Sinua kismittää ja harmittaa, koska sinusta joku muu tapa on parempi, mutta mikä mahtaa olla oma tilanteesi? Onko ylipainoa, verensokerit korkealla ja lääkitys? Ja lisäksi et todennäköisesti karppaa, kun voi on sinulle suuri pelko, voi, voi.

        Ja mikäs on tuo sinun oman hurahtamisen laita, olet hurahtunut vastustamaan karppausta?

        Tehkää niinkuin parhaaksenne näette!


      • Ihmettelen yleistys
        Ihmettele vaan kirjoitti:

        Nämä tämän palstan hurahtaneet nimenomaan kehottaa siirtymään terveellisistä kasvirasvoista eläinrasvojen käyttöön.

        Taidat olla kovaa vauhtia liittymässä tähän hurahtaneiden joukkoon.

        Voitko lukea oman tietosi lisäksi nämä:

        http://yle.fi/uutiset/professori_elainrasvat_ovat_terveellisia/6150878

        http://www.magneettimedia.com/luonnolliset-rasvat-verisuonten-ja-sydamen-ystavat/

        http://www.magneettimedia.com/tunnettu-laakari-paljastaa-sydan-ja-verisuonitautien-todellisen-syyn/

        Palataan sen jälkeen taas keskusteluun!


      • hp&v

      • Ihmettelen yleistys
        hp&v kirjoitti:

        Magneettimedia wi ole erityisen luotettava lähde. Siihen nojaaminen vie uskon asiaan hyvin nopeasti.

        Sinussa taitaa olla lakimiehen ainesta, voisiko harkita syytten nostamista perättömien tietojen levittämisestä? Koska meitä em. asioihin nojaajia löytyy useampi.
        hp&v, jos karppaus ei sovi sinulle, "that's fine", mutta anna meidän muiden voida hyvin ja karpata.


    • Anonyymi

      Jätin pois leivät, riisin, perunat, ja melkein kaiken pastan. Onko huono juttu jos syö muutaman nuudelin joskus kalan kanssa kun muuten kaikki lautasella on salaattia ja vihannesta, linssejä ym. Ei muita hiilareita kuin tuo muutama nuudeli joskus.
      Sitten en tiedä voiko pitääkö syödä voita vai benecolia (kolesteroli) ja käytän oliviöljyä.
      Metformiinilla sokeri n 5,5 joten kaikki ok. Mutta haluaisin puolittaa lääkityksen.

      Eli en ihan tiedä mitkä rasvat olisi parhaat ja saako koskaan, ikinä enää syödä hiilareita.
      Kakkuja eikä leipää eikä makeaa tee mieli. Lahdun koko ajan vähän, koska liikun monta tuntia päivässä ulkoilemalla metsässä ja muuten.

      • Ei diabeetikoita ole kielletty hiilihydraattia. Sen laadulla on sitten suuri merkitys. Täysjyvä siis ok, pulla ei.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei diabeetikoita ole kielletty hiilihydraattia. Sen laadulla on sitten suuri merkitys. Täysjyvä siis ok, pulla ei.

        "Ei diabeetikoita ole kielletty hiilihydraattia. Sen laadulla on sitten suuri merkitys. Täysjyvä siis ok, pulla ei."

        Eikö riittä että jatkat valehtelmista yhä vieläkin. Täytyykö sinun kirjoittaa soopaasi myös vanhoihin kirjoituksiin??


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ei diabeetikoita ole kielletty hiilihydraattia. Sen laadulla on sitten suuri merkitys. Täysjyvä siis ok, pulla ei."

        Eikö riittä että jatkat valehtelmista yhä vieläkin. Täytyykö sinun kirjoittaa soopaasi myös vanhoihin kirjoituksiin??

        Veijo, missä kielletään hiilihydraatit diabeetikoita? Ruotsissakin suositellaan eräänä diettinä neljästä diabeetikoiden painonhallintaan maltillista karppausta diabeetikoiden painonhallintaan eli 30E%-40E%. Sinun dieetistä si todetaan että se lisää huomattavasti kuolleisuutta.


      • Anonyymi

        Pudotin painoani vain muutaman kilon ja pystyin puolittamaan jo sillä metformiinin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Veijo, missä kielletään hiilihydraatit diabeetikoita? Ruotsissakin suositellaan eräänä diettinä neljästä diabeetikoiden painonhallintaan maltillista karppausta diabeetikoiden painonhallintaan eli 30E%-40E%. Sinun dieetistä si todetaan että se lisää huomattavasti kuolleisuutta.

        "Sinun dieetistä si todetaan että se lisää huomattavasti kuolleisuutta."

        Kyseessä ei ole MINUN dieettini vaan tutkitusti ja todistetusti toimiva elämäntapa diabeetikolle.

        Milloin aiot lopettaa asioiden vääntelyn vakavan sairauden yhteydessä. Eikö yli 20 pilattua vuotta jo riitä??


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Veijo, missä kielletään hiilihydraatit diabeetikoita? Ruotsissakin suositellaan eräänä diettinä neljästä diabeetikoiden painonhallintaan maltillista karppausta diabeetikoiden painonhallintaan eli 30E%-40E%. Sinun dieetistä si todetaan että se lisää huomattavasti kuolleisuutta.

        Kyseessä ei ole MINUN dieettini vaan tutkitusti ja todistetusti toimiva elämäntapa diabeetikolle.

        Missä sen on todettu lisäävän kuolleisuutta??

        Pitäisikö sinulle taas lähettää Sosiaalihallituksen tutkimuksen tulos???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sinun dieetistä si todetaan että se lisää huomattavasti kuolleisuutta."

        Kyseessä ei ole MINUN dieettini vaan tutkitusti ja todistetusti toimiva elämäntapa diabeetikolle.

        Milloin aiot lopettaa asioiden vääntelyn vakavan sairauden yhteydessä. Eikö yli 20 pilattua vuotta jo riitä??

        Mitään terveyshaittoja ei ole havaittu.

        mm.

        https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M14-0180?articleid=1900694&


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä ei ole MINUN dieettini vaan tutkitusti ja todistetusti toimiva elämäntapa diabeetikolle.

        Missä sen on todettu lisäävän kuolleisuutta??

        Pitäisikö sinulle taas lähettää Sosiaalihallituksen tutkimuksen tulos???

        LCHF tunnetusti vie muistin mutta lue esimerkiksi nämä:'Low-Carbohydrate Diets and All-Cause Mortality: A Systematic Review and Meta-Analysis of Observational Studies' ja 'Low-carbohydrate diets and all-cause and cause-specific mortality: Two cohort Studies'.

        Muiden kannattaa lukea Ruotsin sosiaalihallituksen diabeetikoiden ravitsemussuosituksissa todetaan että LCHF lisää huomattavasti kuolleisuutta. Löytyy kun etsii 'Kost vid diabetes'. Siinä myös viitataan tuohon jälkimmäiseen tutkimukseen.


    • Anonyymi

      Sama juttu minulla ja sama lääke,hieman miedompi 750g. Tuntus,että kannattaa syödä hyvin,eikä paastota.siintä ei näytä olevan mitään hyötyä.

    • Anonyymi

      Olis kyllä hemmetin kiva jos saa vielä Sushia syödä. Ainoa ilo kohta. Jotenkin ahdistaa, kun joka aamu pitää mitata sokeria. Mietin, että se stressi joka tähän asiaan liittyy saattaa nostaa sokeria. Kun ei oikein uskalla enää mitään syödä. Itselleni on epäselvää tuleeko karpata vai vain lievästi rajoittaa syömistä niin, että valkeat vehnäjauhot on pelistä vekka.

      • Puhdistettu vilja ja sokeri pois, noin suositellaan kaikille eikä satunnaisesta herkuttelusta ole haittaa. Syön itsekin sushia ehkä kerran kuussa ja toisen kerran risottoa. Lisukkeena yleensä täysjyväpasta tai bulguuri. Kesällä keitinperunaa sillillä pari kertaa viikossa.

        Kakkostyypin diabeetikoiden suurin ongelma on se, että elimistö valmistaa liikaa sokeria, ei ravinnon hiilihydraatti.

        Kannattaa laihduttaa jos on ylipainoa. Se parantaa insuliiniherkkyyttä.

        Diabetesliiton sivuilta löytyy lisää tietoa ja jos englanti sujuu niin ADAn sivuilta enemmän.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Puhdistettu vilja ja sokeri pois, noin suositellaan kaikille eikä satunnaisesta herkuttelusta ole haittaa. Syön itsekin sushia ehkä kerran kuussa ja toisen kerran risottoa. Lisukkeena yleensä täysjyväpasta tai bulguuri. Kesällä keitinperunaa sillillä pari kertaa viikossa.

        Kakkostyypin diabeetikoiden suurin ongelma on se, että elimistö valmistaa liikaa sokeria, ei ravinnon hiilihydraatti.

        Kannattaa laihduttaa jos on ylipainoa. Se parantaa insuliiniherkkyyttä.

        Diabetesliiton sivuilta löytyy lisää tietoa ja jos englanti sujuu niin ADAn sivuilta enemmän.

        Olen yrittänyt miljoona kertaa opettaa hoopoveelle mikä sopii deekakkosille. Ei mee vaan perille. Majoneesi ja kylki, kerma ja voi, loraus konjakkia. Kaikki arvot pysyy hyvinä.
        Nyt vaan on itsehillintä kovilla kun nuo peurat häärää tuolla takapihalla, voi että mitä ravintoo ois diabeetikoille. Syötän niille kyllä uskontoni vastaisesti hiilareita sisältäviä porkkanoita. En ole minäkään täydellinen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Puhdistettu vilja ja sokeri pois, noin suositellaan kaikille eikä satunnaisesta herkuttelusta ole haittaa. Syön itsekin sushia ehkä kerran kuussa ja toisen kerran risottoa. Lisukkeena yleensä täysjyväpasta tai bulguuri. Kesällä keitinperunaa sillillä pari kertaa viikossa.

        Kakkostyypin diabeetikoiden suurin ongelma on se, että elimistö valmistaa liikaa sokeria, ei ravinnon hiilihydraatti.

        Kannattaa laihduttaa jos on ylipainoa. Se parantaa insuliiniherkkyyttä.

        Diabetesliiton sivuilta löytyy lisää tietoa ja jos englanti sujuu niin ADAn sivuilta enemmän.

        "Kakkostyypin diabeetikoiden suurin ongelma on se, että elimistö valmistaa liikaa sokeria, ei ravinnon hiilihydraatti."

        Luuleppas nyt pöllö:

        Jos mätät itseesi liikaa hiilihydraattia niin se on suuri ongelma-taatusti.

        Poista hiilihydraatti niin mistäs se elimistö sitten tuottaa LIIKAA hiilydraattia???

        En viitsi enempää sinulle rautalangasta vääntää keska menee edelleen yli hilseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kakkostyypin diabeetikoiden suurin ongelma on se, että elimistö valmistaa liikaa sokeria, ei ravinnon hiilihydraatti."

        Luuleppas nyt pöllö:

        Jos mätät itseesi liikaa hiilihydraattia niin se on suuri ongelma-taatusti.

        Poista hiilihydraatti niin mistäs se elimistö sitten tuottaa LIIKAA hiilydraattia???

        En viitsi enempää sinulle rautalangasta vääntää keska menee edelleen yli hilseen.

        Elimistö tuottaa glukoosia lähinnä proteiinista jos ei saa A innosta riittävästi hiilihydraattia. Vaikka ihminen ei saisi lainkaan hiilihydraattia ravinnosta niin verensokeri ei laske juurikaan. Kannattaa lukea glukoneogeneesistö.


    • Anonyymi

      Eikö tässä ole kaksi koulukuntaa Diabetesliiton näkemykset ja sitten ketodieetti. Jotka hieman poikkeavat toisistaan. Itse kallistuisin ketodieetin puolelle. Mutta kumpi näkemys sitten tuottaa parempaa tulosta en tiedä.
      En tiedä voiko syödä esim puuroja tai mitään viljoja vai pitäisikö ne jättää pois. Sama juttu voi vai margariini. Kakkostyypin diabeteseksestä on omalla kohdalla kyse. Toisin hyvin lievästä muodosta. Melkein esiasteesta.

      • Erot eivät ole pieniä. Ennen lääkkeitä karppausta käytettiin diabeteksen hoidossa huonolla menestyksellä.

        Asiaa on tutkittu. Lue vaikka tämä: 'Vähähiilihydraattinen (VHH) ruokavalio ja diabetes'.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Erot eivät ole pieniä. Ennen lääkkeitä karppausta käytettiin diabeteksen hoidossa huonolla menestyksellä.

        Asiaa on tutkittu. Lue vaikka tämä: 'Vähähiilihydraattinen (VHH) ruokavalio ja diabetes'.

        Kun on myös kolesterolia, niin kumpaa voita vai margariinia? Muuten alkaa olla dieetin ainesosat hanskassa. Juureksia ja kaurapuuroa voi varmaan myös syödä, VVH on ok. Koitan tässä sisäistää tätä asiaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun on myös kolesterolia, niin kumpaa voita vai margariinia? Muuten alkaa olla dieetin ainesosat hanskassa. Juureksia ja kaurapuuroa voi varmaan myös syödä, VVH on ok. Koitan tässä sisäistää tätä asiaa.

        Monityydyttymätön rasva parantaa kolesteroliarvoja ja tyydyttynyt rasva huonontaa niitä. Mitä pehmeämpi rasva niin sitä enemmän siinä on tyydyttymätöntä rasvaa. Mieluummin siis margariinia kuin voita ja mieluummin öljyjä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Monityydyttymätön rasva parantaa kolesteroliarvoja ja tyydyttynyt rasva huonontaa niitä. Mitä pehmeämpi rasva niin sitä enemmän siinä on tyydyttymätöntä rasvaa. Mieluummin siis margariinia kuin voita ja mieluummin öljyjä.

        "Mieluummin siis margariinia kuin voita ja mieluummin öljyjä."

        Koetappa tollo nyt päättää. margariinimannekiinina ei ole helppoa kun kukaan ei enää halua käyttää koska hyötyväitteet on todistettu vääriksi.


    • Anonyymi

      Entös Benecol? Sitä aloin käyttää kun en ole vuosiin syönyt margariinia. Paitsi jotain missä on oliiviöljyä. En muista nimeä. Ja sitten olen syönyt voita. Mutta nyt kun sokeri on koholla, on vähän verenpainetta ja kolesteroli samoin koholla siirryin Benecoliin. Muuten käytän oliiviöljyä kaikessa. En kyllä uskalla syödä margariinia kun se on muovia.

      • Eivät margariini ole muovia. Ne tehdään sekoittamalla kasvirasvojen rasvahapot sellaisella tavalla että lopputulos on mahdollisimman kiinteä. Sitten niissä on kirnumaitoa, emulgaattoria (yleensä kasvirasvoista eristettyä lesitiiniä), väriä ja luontaista aromia (tehty hydrolyysillä maitorasvasta). Jos margariini pelottaa niin käytä majoneesia ja kasviöljyjä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Eivät margariini ole muovia. Ne tehdään sekoittamalla kasvirasvojen rasvahapot sellaisella tavalla että lopputulos on mahdollisimman kiinteä. Sitten niissä on kirnumaitoa, emulgaattoria (yleensä kasvirasvoista eristettyä lesitiiniä), väriä ja luontaista aromia (tehty hydrolyysillä maitorasvasta). Jos margariini pelottaa niin käytä majoneesia ja kasviöljyjä.

        Sano mistä tämä kiista margariinin ja voin välillä sitten johtuu? Minusta jossain vaiheessa margariini kyseenalaistettiin ja koko kansa siirtyi syömään voita. Eikö ketodieetissä juuri syödä voita. Ehkä sitten joku levite missä on oliiviöljyä voisi olla paras. Tämä on musta aukko tässä elintapamuutoksessa. Onneksi metformiini vei kaiken himon leipään joten en oikein tarvitse mitään leivän päälle enää. Minusta tuo lääke vähentää ruokahalua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sano mistä tämä kiista margariinin ja voin välillä sitten johtuu? Minusta jossain vaiheessa margariini kyseenalaistettiin ja koko kansa siirtyi syömään voita. Eikö ketodieetissä juuri syödä voita. Ehkä sitten joku levite missä on oliiviöljyä voisi olla paras. Tämä on musta aukko tässä elintapamuutoksessa. Onneksi metformiini vei kaiken himon leipään joten en oikein tarvitse mitään leivän päälle enää. Minusta tuo lääke vähentää ruokahalua.

        Metformiini vähentää ruokahalua.

        Voin syönti lisääntyi karppauksen myötä mutta se ei ole edelleenkään mikään terveystuote. Kolesteroliarvojen suhteen rypsiöljy on yleisistä öljyistä paras. Suomalaiset söivät vuonna 1970 liki 40 kiloa maitorasvaa ja sydäntautikuolleisuus oli maailman huippuluokkaa. Niin oli kolesteroliarvotkin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Metformiini vähentää ruokahalua.

        Voin syönti lisääntyi karppauksen myötä mutta se ei ole edelleenkään mikään terveystuote. Kolesteroliarvojen suhteen rypsiöljy on yleisistä öljyistä paras. Suomalaiset söivät vuonna 1970 liki 40 kiloa maitorasvaa ja sydäntautikuolleisuus oli maailman huippuluokkaa. Niin oli kolesteroliarvotkin.

        Väität uskovasi vain tutkimuksiin. Ihmeellinen valinta tapa. Vain uskosi mukaiset jatkoon toiset valhetta. Kolesteroli asiantuntijat joiden piti olla ainoita ja oikeita ovat hiljakseen vaienneet. Ovat siirtyneet eläkkeen rauhaan vai? Vaikuttiko Utriaisen tilastot?

        Onhan se yks kirijoottanut nimensä paperiin jossa todetaan: hyvät uutiset oli notta kolesterolit laski ja huonot oli notta sydänkuolleisuus lisääntyi.

        Ai niin ja suurin huruguru on sulle joka somasti unohti juopottelevien rottien maksojen parantumisen sillä kovalla rasvalla paremmin ku siemenöljyillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sano mistä tämä kiista margariinin ja voin välillä sitten johtuu? Minusta jossain vaiheessa margariini kyseenalaistettiin ja koko kansa siirtyi syömään voita. Eikö ketodieetissä juuri syödä voita. Ehkä sitten joku levite missä on oliiviöljyä voisi olla paras. Tämä on musta aukko tässä elintapamuutoksessa. Onneksi metformiini vei kaiken himon leipään joten en oikein tarvitse mitään leivän päälle enää. Minusta tuo lääke vähentää ruokahalua.

        Raha.
        https://www.crossfit.com/health/ancel-keys-cholesterol-con-part-2-2

        Lukuhaluja.


      • Anonyymi

        Benecol on samaa margariinia kuin muutkin margariinit, tuotteet vaan sisältävät lisäksi kasvistanoliesteriä, joka alentaa kolesterolia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raha.
        https://www.crossfit.com/health/ancel-keys-cholesterol-con-part-2-2

        Lukuhaluja.

        Ja taas sama puppu. Kun loput maat lisättiin graafiin niin tilastollinen yhteys säilyi ja kyseinen paperi ei edes käsitellyt 7 maan tutkimusta vaan oli ajalta ennen sitä.

        Mielenkiintoinen "tilasto" löytyy kun etsii 'Average serum cholesterol level and 25-year CHD death rates in the 16 cohorts'. Samasta paikasta löytyy myös graafi tyydyttyneen rasvan vaikutuksesta sydänkuolemiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väität uskovasi vain tutkimuksiin. Ihmeellinen valinta tapa. Vain uskosi mukaiset jatkoon toiset valhetta. Kolesteroli asiantuntijat joiden piti olla ainoita ja oikeita ovat hiljakseen vaienneet. Ovat siirtyneet eläkkeen rauhaan vai? Vaikuttiko Utriaisen tilastot?

        Onhan se yks kirijoottanut nimensä paperiin jossa todetaan: hyvät uutiset oli notta kolesterolit laski ja huonot oli notta sydänkuolleisuus lisääntyi.

        Ai niin ja suurin huruguru on sulle joka somasti unohti juopottelevien rottien maksojen parantumisen sillä kovalla rasvalla paremmin ku siemenöljyillä.

        Oletko rotta? Jos olet juopotteleva rotta niin voi kannattaa vaihtaa kovaan rasvaan mutta ihmisillä on saatu erinomaisia tuloksia rasvamaksan hoidossa kasviöljyillä.

        Eivät kolesterolitutkijat ole mitenkään vaienneet. Kaikkialla suositellaan kasvirasvoja ja täysjyvää kolesterolin laskemiseksi ja niiden lisäksi statiineja.

        Kannattaa katsoa se alempana oleva artikkeli kolesterolin vaikutuksesta sydänkuolemiin.


      • hvp27 kirjoitti:

        Oletko rotta? Jos olet juopotteleva rotta niin voi kannattaa vaihtaa kovaan rasvaan mutta ihmisillä on saatu erinomaisia tuloksia rasvamaksan hoidossa kasviöljyillä.

        Eivät kolesterolitutkijat ole mitenkään vaienneet. Kaikkialla suositellaan kasvirasvoja ja täysjyvää kolesterolin laskemiseksi ja niiden lisäksi statiineja.

        Kannattaa katsoa se alempana oleva artikkeli kolesterolin vaikutuksesta sydänkuolemiin.

        Pistetään vielä linkkikin etsintätaidottomille: https://www.sevencountriesstudy.com/serum-cholesterol-and-coronary-heart-disease-mortality-in-the-seven-countries-study/


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Oletko rotta? Jos olet juopotteleva rotta niin voi kannattaa vaihtaa kovaan rasvaan mutta ihmisillä on saatu erinomaisia tuloksia rasvamaksan hoidossa kasviöljyillä.

        Eivät kolesterolitutkijat ole mitenkään vaienneet. Kaikkialla suositellaan kasvirasvoja ja täysjyvää kolesterolin laskemiseksi ja niiden lisäksi statiineja.

        Kannattaa katsoa se alempana oleva artikkeli kolesterolin vaikutuksesta sydänkuolemiin.

        Jos sitten teen olivi- tai rypsiöljystä jotain levitettä niin voi olla hyvä ratkaisu. Osaatko sanoa mikä ravintoaine voisi sulattaa verisuonien seinämiä jos se vain on mahdollista, pitkällä aikavälillä. Ja mikä ravinne voisi myös vahvistaa itse suonia.

        Olen aika vakuttunut, että sekä verenpaineen nousu että sokerin kohoaminen johtuu pitäkestoisesta stressistä. Satsaan nyt myös siihen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos sitten teen olivi- tai rypsiöljystä jotain levitettä niin voi olla hyvä ratkaisu. Osaatko sanoa mikä ravintoaine voisi sulattaa verisuonien seinämiä jos se vain on mahdollista, pitkällä aikavälillä. Ja mikä ravinne voisi myös vahvistaa itse suonia.

        Olen aika vakuttunut, että sekä verenpaineen nousu että sokerin kohoaminen johtuu pitäkestoisesta stressistä. Satsaan nyt myös siihen.

        Verisuoniplakki vähenee kun LDL-kolesteroli on hyvin matala, muu ei auta.

        Hyvä levite syntyy rahkasta mausteista rypsiöljystä. Voihinkin voi lisätä rypsiöljyä (ja hiukan vettä).

        Kovatempoinen liikunta vetreyttää verisuonia mutta en usko tuolla olevan suurtakaan merkitystä. Parempi välttää kovaa rasvaa ja suosia pehmeää.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Oletko rotta? Jos olet juopotteleva rotta niin voi kannattaa vaihtaa kovaan rasvaan mutta ihmisillä on saatu erinomaisia tuloksia rasvamaksan hoidossa kasviöljyillä.

        Eivät kolesterolitutkijat ole mitenkään vaienneet. Kaikkialla suositellaan kasvirasvoja ja täysjyvää kolesterolin laskemiseksi ja niiden lisäksi statiineja.

        Kannattaa katsoa se alempana oleva artikkeli kolesterolin vaikutuksesta sydänkuolemiin.

        Artikkeli: Tyydyttyneelle rasvalle ehdotetut vaihtoehdot haitallisempia kuin tyydyttynyt rasva.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ja taas sama puppu. Kun loput maat lisättiin graafiin niin tilastollinen yhteys säilyi ja kyseinen paperi ei edes käsitellyt 7 maan tutkimusta vaan oli ajalta ennen sitä.

        Mielenkiintoinen "tilasto" löytyy kun etsii 'Average serum cholesterol level and 25-year CHD death rates in the 16 cohorts'. Samasta paikasta löytyy myös graafi tyydyttyneen rasvan vaikutuksesta sydänkuolemiin.

        ABSTRAKTI
        Vaikka varhaiset tutkimukset osoittivat, että tyydyttyneiden rasvojen ruokavaliot, joissa oli erittäin alhainen PUFA-pitoisuus, lisäävät seerumin kolesterolia, kun taas muut tutkimukset osoittivat, että korkea seerumin kolesteroli lisäsi sepelvaltimotaudin (CAD) riskiä, ​​todisteet ruokavalion tyydyttyneiden rasvojen lisääntymisestä tai ennenaikaisen kuoleman aiheuttamisesta olivat heikot . Vuosien mittaan tiedot paljastivat, että ruokavalion tyydyttyneisiin rasvahappoihin (SFA) ei liity CAD: ta ja muita haitallisia terveysvaikutuksia tai pahimmillaan heikosti joissakin analyyseissä, kun muita tekijöitä voidaan jättää huomiotta. Useat tuoreet analyysit osoittavat, että erityisesti maitotuotteissa ja kookosöljyssä olevat SFA: t voivat parantaa terveyttä. Todiste siitä, että ω6-monityydyttymättömät rasvahapot (PUFA) edistävät tulehdusta ja lisäävät monia sairauksia, kasvaa edelleen, kun taas ω3 PUFA: t näyttävät torjuvan näitä haittavaikutuksia. Tyydyttyneiden rasvojen korvaaminen ruokavaliossa hiilihydraateilla, erityisesti sokereilla, on lisännyt liikalihavuutta ja siihen liittyviä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ABSTRAKTI
        Vaikka varhaiset tutkimukset osoittivat, että tyydyttyneiden rasvojen ruokavaliot, joissa oli erittäin alhainen PUFA-pitoisuus, lisäävät seerumin kolesterolia, kun taas muut tutkimukset osoittivat, että korkea seerumin kolesteroli lisäsi sepelvaltimotaudin (CAD) riskiä, ​​todisteet ruokavalion tyydyttyneiden rasvojen lisääntymisestä tai ennenaikaisen kuoleman aiheuttamisesta olivat heikot . Vuosien mittaan tiedot paljastivat, että ruokavalion tyydyttyneisiin rasvahappoihin (SFA) ei liity CAD: ta ja muita haitallisia terveysvaikutuksia tai pahimmillaan heikosti joissakin analyyseissä, kun muita tekijöitä voidaan jättää huomiotta. Useat tuoreet analyysit osoittavat, että erityisesti maitotuotteissa ja kookosöljyssä olevat SFA: t voivat parantaa terveyttä. Todiste siitä, että ω6-monityydyttymättömät rasvahapot (PUFA) edistävät tulehdusta ja lisäävät monia sairauksia, kasvaa edelleen, kun taas ω3 PUFA: t näyttävät torjuvan näitä haittavaikutuksia. Tyydyttyneiden rasvojen korvaaminen ruokavaliossa hiilihydraateilla, erityisesti sokereilla, on lisännyt liikalihavuutta ja siihen liittyviä

        Tri Laatikainen naureskelee tuolle hutkimukselle. Sanoo, että porukka ajaa käärmettä pyssyyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ABSTRAKTI
        Vaikka varhaiset tutkimukset osoittivat, että tyydyttyneiden rasvojen ruokavaliot, joissa oli erittäin alhainen PUFA-pitoisuus, lisäävät seerumin kolesterolia, kun taas muut tutkimukset osoittivat, että korkea seerumin kolesteroli lisäsi sepelvaltimotaudin (CAD) riskiä, ​​todisteet ruokavalion tyydyttyneiden rasvojen lisääntymisestä tai ennenaikaisen kuoleman aiheuttamisesta olivat heikot . Vuosien mittaan tiedot paljastivat, että ruokavalion tyydyttyneisiin rasvahappoihin (SFA) ei liity CAD: ta ja muita haitallisia terveysvaikutuksia tai pahimmillaan heikosti joissakin analyyseissä, kun muita tekijöitä voidaan jättää huomiotta. Useat tuoreet analyysit osoittavat, että erityisesti maitotuotteissa ja kookosöljyssä olevat SFA: t voivat parantaa terveyttä. Todiste siitä, että ω6-monityydyttymättömät rasvahapot (PUFA) edistävät tulehdusta ja lisäävät monia sairauksia, kasvaa edelleen, kun taas ω3 PUFA: t näyttävät torjuvan näitä haittavaikutuksia. Tyydyttyneiden rasvojen korvaaminen ruokavaliossa hiilihydraateilla, erityisesti sokereilla, on lisännyt liikalihavuutta ja siihen liittyviä

        Lainauksissa olisi kohteliasta mainita lähde.

        Omega-6 ei aiheuta tulehdusta vaikka niin uskottiinkin. Laatikaisella on hyvä blogikirjoitus asiasta mutta hänen bloginsa on alhaalla.

        Sokeria ei suositella missään ja suomalaiset kuluttavat nykyään 37E% rasvaa. 100 vuotta sitten syötiin lähinnä viljaa ja perunaa ja ihmiset olivat hoikkia. Lihomisen selittää ruuan halpa hinta, helppo saatavuus ja laajat valikoimat.

        Suomessa sydäntautikuolleisuus on laskenut 80% ja samassa ajassa tyydyttyneen rasvan syönti on laskenut 22E%->14E% ja kokonaiskolesteroli 7.4 mmol/l->5.2 mmol/l. Rasva on siis muuttunut tyydyttymättömäksi ja sen määrä on lisääntynyt. Lihavuus on lisääntynyt suuresti kuten kakkostyypin diabeteskin.


      • hvp27 kirjoitti:

        Lainauksissa olisi kohteliasta mainita lähde.

        Omega-6 ei aiheuta tulehdusta vaikka niin uskottiinkin. Laatikaisella on hyvä blogikirjoitus asiasta mutta hänen bloginsa on alhaalla.

        Sokeria ei suositella missään ja suomalaiset kuluttavat nykyään 37E% rasvaa. 100 vuotta sitten syötiin lähinnä viljaa ja perunaa ja ihmiset olivat hoikkia. Lihomisen selittää ruuan halpa hinta, helppo saatavuus ja laajat valikoimat.

        Suomessa sydäntautikuolleisuus on laskenut 80% ja samassa ajassa tyydyttyneen rasvan syönti on laskenut 22E%->14E% ja kokonaiskolesteroli 7.4 mmol/l->5.2 mmol/l. Rasva on siis muuttunut tyydyttymättömäksi ja sen määrä on lisääntynyt. Lihavuus on lisääntynyt suuresti kuten kakkostyypin diabeteskin.

        Laatikaisen blogi toimii taas ja tuon kirjoituksen otsikko on 'Jos ketoilet, tee se margariiniin, rypsi-, rapsi- ja oliiviöljyyn sekä pähkinöihin painottuen'.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lainauksissa olisi kohteliasta mainita lähde.

        Omega-6 ei aiheuta tulehdusta vaikka niin uskottiinkin. Laatikaisella on hyvä blogikirjoitus asiasta mutta hänen bloginsa on alhaalla.

        Sokeria ei suositella missään ja suomalaiset kuluttavat nykyään 37E% rasvaa. 100 vuotta sitten syötiin lähinnä viljaa ja perunaa ja ihmiset olivat hoikkia. Lihomisen selittää ruuan halpa hinta, helppo saatavuus ja laajat valikoimat.

        Suomessa sydäntautikuolleisuus on laskenut 80% ja samassa ajassa tyydyttyneen rasvan syönti on laskenut 22E%->14E% ja kokonaiskolesteroli 7.4 mmol/l->5.2 mmol/l. Rasva on siis muuttunut tyydyttymättömäksi ja sen määrä on lisääntynyt. Lihavuus on lisääntynyt suuresti kuten kakkostyypin diabeteskin.

        Lähde on ilmeisesti tämä. "Dietary Fats and Health: Dietary Recommendations in the Context of Scientific Evidence" https://doi.org/10.3945/an.113.003657


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähde on ilmeisesti tämä. "Dietary Fats and Health: Dietary Recommendations in the Context of Scientific Evidence" https://doi.org/10.3945/an.113.003657

        Ihan mielenkiintoinen artikkeli. Aika lailla oikeassakin mutta on aika lailla mielipideartikkeli. Ei käsitellyt hiilihydraatin laadun merkitystä. Tottahan se on että kovaa rasvaa ei kannata vaihtaa huonoihin hiilihydraatteihin.


    • Anonyymi

      Eikö aamuarvo n 5,5 ole ihan hyvä?
      Pitäsikö sokeria mitata vrk ympäri jollain laitteella , että näkee miten se käyttäytyy? Onko teillä joku sensori siihen. Niitä ei varmaan saa terv kesk mutta oletteko ostaneet sellaisen. Vai mittaatteko vaan sormesta aamusin? Olisi hienoa jos joku älylataite joskus pystyisi siihen. Eli miten tärkeää on tietää tuo vuorokausivaihtelu. En ole perehtynyt asiaan niin paljon.

      • Sensorit ovat kalliita ja hankalasti hankittavia.

        Libre olisi suunilleen 200€ aloituspakkaus mutta eivät myy yksityiselle.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Sensorit ovat kalliita ja hankalasti hankittavia.

        Libre olisi suunilleen 200€ aloituspakkaus mutta eivät myy yksityiselle.

        5,5 on hyvä aamuarvo. Julkisen puolen terveyskeskuksista sensoreita saavat insuliinidiabeetikot, lähinnä dm1 sairastavat. Kakkosilla tablettihoitoisilla verensokeri ei niin valtavasti heittele. Ateriaparit ja paastot liuskamittarilla mittaamalla pärjää usein hyvin.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti ei voi syödä hiilareita yhtään. Kiskoin kolme päivää sushia putkeen ja heti lähti aamusokeri nousuun. Ei nyt paljon mutta suunta oli nouseva. Miten noin pieni asia voi vaikuttaa sokeritasoon ihmettelen.

      • Ihmisten vaste hiilihydraatteihin vaihtelee ja moni muukin asia kuin se vaikuttaa verensokeriin. Miten pahoja paastot olivat?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ihmisten vaste hiilihydraatteihin vaihtelee ja moni muukin asia kuin se vaikuttaa verensokeriin. Miten pahoja paastot olivat?

        Ei paljon. Lääkkeillä ollut 5,4-5,6 mutta nyt heti ponkas 6, kuuteen. Jos vielä tänään syön sushia ja jätän huomena mittaamatta ja sitten paastoan taas. Ei voi yhtään lipsua heti nousee sokeri se harmittaa. Mutta ehkä ajan kanssa voi ottaa kerran viikossa tai parissa kevyemmin. En tiedä oikein miten pedantti kannattaa olla. Muuten en syö pottuja, pastaa tai riisiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei paljon. Lääkkeillä ollut 5,4-5,6 mutta nyt heti ponkas 6, kuuteen. Jos vielä tänään syön sushia ja jätän huomena mittaamatta ja sitten paastoan taas. Ei voi yhtään lipsua heti nousee sokeri se harmittaa. Mutta ehkä ajan kanssa voi ottaa kerran viikossa tai parissa kevyemmin. En tiedä oikein miten pedantti kannattaa olla. Muuten en syö pottuja, pastaa tai riisiä.

        Verensokerimittareiden tarkkuus on luokkaa -20% joten en olisi huolissani. Sushin paras puoli on se, että se on kevyttä ja painonhallinta on kakkostyypin diabeteksessä tärkeintä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Verensokerimittareiden tarkkuus on luokkaa -20% joten en olisi huolissani. Sushin paras puoli on se, että se on kevyttä ja painonhallinta on kakkostyypin diabeteksessä tärkeintä.

        Kannattaa kokeilla oman mittarin ja liuskojen mittaustarkkuus mittaamalla pari peräkkäistä mittausta samasta pisarasta koskematta mitenkään sormeen välillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla oman mittarin ja liuskojen mittaustarkkuus mittaamalla pari peräkkäistä mittausta samasta pisarasta koskematta mitenkään sormeen välillä.

        Myös eri pisarasta mittaaminen antaa hyödyllistä tietoa koko prosessista. Nuo eivät tosiaan ole mitään tarkkusinstrumentteja.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Myös eri pisarasta mittaaminen antaa hyödyllistä tietoa koko prosessista. Nuo eivät tosiaan ole mitään tarkkusinstrumentteja.

        Hei, kiitos näistä vinkeistä. Mittaankin useamman kerran ja teen vertailevaa tutkimusta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Myös eri pisarasta mittaaminen antaa hyödyllistä tietoa koko prosessista. Nuo eivät tosiaan ole mitään tarkkusinstrumentteja.

        Mittasin 2 liuskalla ensin 5,5 ja 4,6 joten kyllä vaan mittari mittaa valikoidusti. Joka olikin heti matalampi kun jäi sushien riisi pois eli eilinen mentiin vihanneksilla, juureksilla ja kalalla. Onneksi on tullut herkuteltua ennen joten kyllä tämä on jees. Yhden mämmiannoksen ajattelin syodä maksoi mitä maksoi pääsisäisenä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mittasin 2 liuskalla ensin 5,5 ja 4,6 joten kyllä vaan mittari mittaa valikoidusti. Joka olikin heti matalampi kun jäi sushien riisi pois eli eilinen mentiin vihanneksilla, juureksilla ja kalalla. Onneksi on tullut herkuteltua ennen joten kyllä tämä on jees. Yhden mämmiannoksen ajattelin syodä maksoi mitä maksoi pääsisäisenä.

        Diabeteksen kannalta laihtuminen on tärkein asia ja nuo mittarit ovat aika epätarkkoja. Ei kannata kauheasti tuhlata liuskoja ja pari mittaukset eli ennen ruokaa ja 2 tuntia ruokailusta ovat myös tärkeitä. Hoitotasapainoa mitataan enemmän pitkällä sokerilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei paljon. Lääkkeillä ollut 5,4-5,6 mutta nyt heti ponkas 6, kuuteen. Jos vielä tänään syön sushia ja jätän huomena mittaamatta ja sitten paastoan taas. Ei voi yhtään lipsua heti nousee sokeri se harmittaa. Mutta ehkä ajan kanssa voi ottaa kerran viikossa tai parissa kevyemmin. En tiedä oikein miten pedantti kannattaa olla. Muuten en syö pottuja, pastaa tai riisiä.

        Omaseurantaan tarkoitetuille verensokerimittareille sallitaan /- 15 % poikkeama referenssimenetelmästä, eli ammattilaisen laboratoriossa tekemästä testistä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun verensokerimittari näyttää lukemaa 10 mmol/l, voi vastaava laboratorion mittaustulos olla mitä vain välillä 8,5 mmol/l ja 11,5 mmol/l. Lisäksi standardin mukaan vain 95 prosenttia mittauksista tulee asettua näihin puitteisiin. (Diabetes-lehti 5/2018)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omaseurantaan tarkoitetuille verensokerimittareille sallitaan /- 15 % poikkeama referenssimenetelmästä, eli ammattilaisen laboratoriossa tekemästä testistä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun verensokerimittari näyttää lukemaa 10 mmol/l, voi vastaava laboratorion mittaustulos olla mitä vain välillä 8,5 mmol/l ja 11,5 mmol/l. Lisäksi standardin mukaan vain 95 prosenttia mittauksista tulee asettua näihin puitteisiin. (Diabetes-lehti 5/2018)

        Jeps. Noissa mittareissa on melkoisesti sekä satunnaisvirhettä että systemaattista virhettä. Ensimmäinen johtuu mm. näytteen koon vaihtelusta ja "lypsämisestä". Jälkimmäinen pitkälti liustaerien eroista ym..

        Ehkä 10% sääntö olisi helppo omaksua? Jos mittaat verensokeriksi 6 mmol/l niin verensokeri on jossain 5.4 mmol/l ja 6.6 mmol/l välillä eli yksittäisistä arvoista ei kannata välittää vaan seurata verensokerin keskiarvoa. Tuo on myös syy siihen miksi kakkosille ei kaikkialla jaeta mittareita, pitkä sokeri riittää hyvin.

        Pitkällä juoksulla satunnaisvirheet kumoavat toisensa eli jos on mitattuna 20 paastoarvoa niin niiden keskiarvo on jo aika luotettava. Yksittäisiä verensokeria nostattavaa ruoka-aineita ei kyllä noin löydy. Satunnaisvirhe on yleensä jonkin jakauma mukainen eli isot virheet ovat paljon harvinaisempia kuin pienet virheet ja sitähän tuo -15% 95% mittauksista tarkoitaa.


    • Anonyymi

      Eilen söin leivoksen ja sokeri aamulla 6,1 ei kai se ole huono asia jos on tilapäistä. Onnetonta varoa jokaista suupalaa. Metformiini onneksi vaikuttaa niin, ettei tee mieli makeaa eikä hiilareita juuri muutenkaan.

      • Anonyymi

        Riippuu siitä mihin aikaan söit leivoksen. Leivoksen "pullaosuus" on yleensä vaaleaa vehnäjauhoa, jonka hiilihydraatti palaa muutamassa tunnissa, viimeistään yön aikana pois. Jos leivoksessa on runsaasti kerma- ja sokeripohjaista täytettä ja pintaa koristeineen, niiden tuottama hiilihydraatti vaikuttaa pidempään (varsinkin rasva), mutta sittenkin hieman epäilyttää että tuo yksi leivos olisi nostanut aamusokeria kovinkaan paljon ellei leivos ollut iso ja syöty juuri ennen nukkumaan menoa.

        Itselläni oli tänä aamuna aamusokerit vähän yläkantissa kun söin eilen illalla n. klo 18 ruisleipää vähärasvaisella margariinilla ja broilerfileesiivuilla. Pari tuntia myöhemmin vielä herkuttelin parilla Pågenin pienellä korvapuustilla (niistä kertyi hiilihydraattia n. 40 g ja rasvaa ehkäpä 5 g). Ei siis ihme jos aamusokeri oli vajaan yksikön verran suurempi kuin yleensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä mihin aikaan söit leivoksen. Leivoksen "pullaosuus" on yleensä vaaleaa vehnäjauhoa, jonka hiilihydraatti palaa muutamassa tunnissa, viimeistään yön aikana pois. Jos leivoksessa on runsaasti kerma- ja sokeripohjaista täytettä ja pintaa koristeineen, niiden tuottama hiilihydraatti vaikuttaa pidempään (varsinkin rasva), mutta sittenkin hieman epäilyttää että tuo yksi leivos olisi nostanut aamusokeria kovinkaan paljon ellei leivos ollut iso ja syöty juuri ennen nukkumaan menoa.

        Itselläni oli tänä aamuna aamusokerit vähän yläkantissa kun söin eilen illalla n. klo 18 ruisleipää vähärasvaisella margariinilla ja broilerfileesiivuilla. Pari tuntia myöhemmin vielä herkuttelin parilla Pågenin pienellä korvapuustilla (niistä kertyi hiilihydraattia n. 40 g ja rasvaa ehkäpä 5 g). Ei siis ihme jos aamusokeri oli vajaan yksikön verran suurempi kuin yleensä.

        No, eihän parilla Pågenin korvapuustilla pitäs arvojen nousta. Eikä noilla muutamalla leivällä. Itse söin sen pienehkön leivoksen klo 17 joten ei pitäisi vaikuttaa kovin paljon. Söin kyllä eilen päivällä yhden kana wrapin sekin pienehkö joten tuli sen verran hiilareitakin enemmän. Saa nyt nähdä huomena, mikä on tilanne. Tänään elän kuin armeijassa salaatilla, juureksilla, kauralla ja kalalla. Ja kahveella. En oikein tiedä mikä on se raja mitä ylempänä aamusokeri ai saisi olla. Onnetonta tasapainottelua tämä elämä. En ole edes ajatellut jos joisi pari lasia punkkua pääsiäisenä, et nostaako se sokeria. Ehkä pitääkin kokeilla, heh. Hyvä et on tavoitteita.


    • Anonyymi

      Miten pitkää sokeria voi itse seurata?

      • Mittauttaa allá laboratoriossa joka ei vaadi lääkärin lähetettä.


    • Anonyymi

      Tuossa kysyttiin miten viini vaikuttaa sokeriin. Haitallista? Olisi myös hyvä jos voisi käyttää jotain mittaria pari vrk saisi paremman kokonaiskuvan. Mutta niitä ei varmaankaan saa. Ehkä on kehitteillä joku sellainen vempele minkä voisi yhdistää puhelimeen.

      • Tuollaisen vehkeen nimi on sensori ja Libren saa 60 € hintaan ha yksi sensori toiset 60 €. Yksi sensori toimii 2 viikkoa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuollaisen vehkeen nimi on sensori ja Libren saa 60 € hintaan ha yksi sensori toiset 60 €. Yksi sensori toimii 2 viikkoa.

        Sako sen esim verkosta tilaamalla. Ja kannattaako seurata 2 tyypin sokeria? Jostain ymmärsin, ettei sensoria myydä suoraan tavalliselle ihmiselle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sako sen esim verkosta tilaamalla. Ja kannattaako seurata 2 tyypin sokeria? Jostain ymmärsin, ettei sensoria myydä suoraan tavalliselle ihmiselle.

        Libre ei ole myyty suoraan mutta nyt myydään.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Libre ei ole myyty suoraan mutta nyt myydään.

        Jos on kokemusta käytöstä, niin antaako se jotenkin erilaista infoa kuin kerta päivässä aamulla tehty mittaus sormesta. Voiko arvot vaihdella paljonkin. Tarkoitan voiko oma ruokailurytmi ja sisältö vaikuttaa sokerin vaihteluihin paljonkin. Suositteletko sen käyttöä yleisesti vai vaan joissain tapauksissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kokemusta käytöstä, niin antaako se jotenkin erilaista infoa kuin kerta päivässä aamulla tehty mittaus sormesta. Voiko arvot vaihdella paljonkin. Tarkoitan voiko oma ruokailurytmi ja sisältö vaikuttaa sokerin vaihteluihin paljonkin. Suositteletko sen käyttöä yleisesti vai vaan joissain tapauksissa.

        Libre mittaa minuutin välein. Kakkosen kannattaisi mitata parimittauksia enne vuosikontrollia eli paasto, ennen aamiaista. 2 h aamiaisesta, ennen lounasta, 2h lounaasta jne. useampana päivänä.

        En tiedä kuinka hyviä nuo srnsirut ovat mutta itse ajattelin kokeilla ihan uteliaisuudesta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Libre mittaa minuutin välein. Kakkosen kannattaisi mitata parimittauksia enne vuosikontrollia eli paasto, ennen aamiaista. 2 h aamiaisesta, ennen lounasta, 2h lounaasta jne. useampana päivänä.

        En tiedä kuinka hyviä nuo srnsirut ovat mutta itse ajattelin kokeilla ihan uteliaisuudesta.

        meinaatko ostaa libre2:n vai libre kolmosen


      • Anonyymi kirjoitti:

        meinaatko ostaa libre2:n vai libre kolmosen

        Näytti olevan kakkosta myynnissä eli sen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näytti olevan kakkosta myynnissä eli sen.

        D2-potilaana sinulle riittää pitkäsokeri pari-kolme kertaa vuodessa.

        Mutta jos kuitenkin ostat Libren, sinun kannattaisi käyttää sitä jonkin aikaa lähinnä erityyppisten aterioiden aterian jälkeisen sokerinnousunvaikutuksen tutkimiseen ja opiskeluun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        D2-potilaana sinulle riittää pitkäsokeri pari-kolme kertaa vuodessa.

        Mutta jos kuitenkin ostat Libren, sinun kannattaisi käyttää sitä jonkin aikaa lähinnä erityyppisten aterioiden aterian jälkeisen sokerinnousunvaikutuksen tutkimiseen ja opiskeluun.

        En ole kiinnostunut etsimään ruokia, jotka nostavat mahdollisimman vähän verensokeria, vaan olen kiinnostunut verensokeriprofiilista ympäri vuorokauden. Karppaus tunnetusti laskee pitkää sokeria vain 0.5 prosenttiyksikköä vanhoissa yksiköissä ja 5 mmol/mol uusissa yksiköissä ensimmäisenä vuonna mutta ei enää sen jälkeen. Laihduttamalla saa paremman tuloksen.

        Tarkoituksena siis korvata parimittaukset (ennen ruokailua ja 2 h ruokailusta ja paasto) eli 11 mittausta päivässä sensorilla. Normaalisti mittaan 5 päivää ja nyt saan siis 14 päivän datan ja huomattavasti paremmalla resoluutiolla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        En ole kiinnostunut etsimään ruokia, jotka nostavat mahdollisimman vähän verensokeria, vaan olen kiinnostunut verensokeriprofiilista ympäri vuorokauden. Karppaus tunnetusti laskee pitkää sokeria vain 0.5 prosenttiyksikköä vanhoissa yksiköissä ja 5 mmol/mol uusissa yksiköissä ensimmäisenä vuonna mutta ei enää sen jälkeen. Laihduttamalla saa paremman tuloksen.

        Tarkoituksena siis korvata parimittaukset (ennen ruokailua ja 2 h ruokailusta ja paasto) eli 11 mittausta päivässä sensorilla. Normaalisti mittaan 5 päivää ja nyt saan siis 14 päivän datan ja huomattavasti paremmalla resoluutiolla.

        Miksi teet noita parimittauksia? Oma idea vai lääkärin määräys? Minulta helsinkiläisen terveyskekuksen asiakkaana otetaan vain pitkäsokeri 6 kuukauden välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi teet noita parimittauksia? Oma idea vai lääkärin määräys? Minulta helsinkiläisen terveyskekuksen asiakkaana otetaan vain pitkäsokeri 6 kuukauden välein.

        Sain lisäksi maaniteltua itselleni Ozempicin sillä ehdolla, että painon on myös oikeasti pudottava selvästi. Pitkäsokeri oli ollut ennen sitä jo varsin hyvä, mutta onneksi minulla oli vanha Kelan erityiskorvausoikeus vuodesta 2013 lähtien. Uutta korvausoikeutta en olisi missään tapauksessa saanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi teet noita parimittauksia? Oma idea vai lääkärin määräys? Minulta helsinkiläisen terveyskekuksen asiakkaana otetaan vain pitkäsokeri 6 kuukauden välein.

        Lupasin lääkärille. Parimittaukset kertovat kuinka insuliiniresistenssi vaikuttaa syömisen jälkeiseen verensokeriin. Syön muutenkin matalan glykeemisen indeksin mukaan eli hiilihydraattina täysjyvä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lupasin lääkärille. Parimittaukset kertovat kuinka insuliiniresistenssi vaikuttaa syömisen jälkeiseen verensokeriin. Syön muutenkin matalan glykeemisen indeksin mukaan eli hiilihydraattina täysjyvä.

        ”En ole kiinnostunut etsimään ruokia, jotka nostavat mahdollisimman vähän verensokeria, vaan olen kiinnostunut verensokeriprofiilista ympäri vuorokauden.”

        Pitkäsokeri paljastaa tuon tarpeeksi hyvin, enkä ajatellut, että etsisit Libren avulla matalan glykemiakuorman elintarvikkeita.

        Mutta voisit Librellä tutkia, miten hyvin siedät hiilihydraatteja maksimissaan ja miten hiilihydraattien nauttiminen smoothiena vaikuttaa aterian jälkeiseen verensokeriin. Siedätkö esim. 70 g hiilihydraatteja yhdellä smoothieaterialla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”En ole kiinnostunut etsimään ruokia, jotka nostavat mahdollisimman vähän verensokeria, vaan olen kiinnostunut verensokeriprofiilista ympäri vuorokauden.”

        Pitkäsokeri paljastaa tuon tarpeeksi hyvin, enkä ajatellut, että etsisit Libren avulla matalan glykemiakuorman elintarvikkeita.

        Mutta voisit Librellä tutkia, miten hyvin siedät hiilihydraatteja maksimissaan ja miten hiilihydraattien nauttiminen smoothiena vaikuttaa aterian jälkeiseen verensokeriin. Siedätkö esim. 70 g hiilihydraatteja yhdellä smoothieaterialla?

        Tuokaan ei oikeasti kiinnosta. Enemmän kiinnostaa kuinka pitkään verensokerin lasku vie. Syödessä verensokeri nousee ja saa noustakin eikä minusta verensokeri vaikkapa 12 mmol/l ole laisinkaan paha tunti ruokailusta. Smoothieen kanssa on tullut mittailtu ja verensokeri on aika lähellä 8 mmol/l 2 h sen syönnistä. Pitkä sokeri on yleensä ollut luokkaa 40 mmol/mol insuliinilla ja metformiinilla. Pelkällä XigDuo:lla oli 50 mmol/mol enkä nyt tiedä Ozempicilla ja XigDuolla.

        Sen sijaan yön aikaisista eikä aterioiden välisistä verensokereista ei ole aavistustakaan. Ruokana siis hitaat hiilihydraatit ja pehmeät rasvat höystettynä vaalealla lihalla ja vähärasvaisilla maitotaloustuotteilla. Myös palkokasveja ja muutenkin kasviksia. Suhteista en niinkään välitä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuokaan ei oikeasti kiinnosta. Enemmän kiinnostaa kuinka pitkään verensokerin lasku vie. Syödessä verensokeri nousee ja saa noustakin eikä minusta verensokeri vaikkapa 12 mmol/l ole laisinkaan paha tunti ruokailusta. Smoothieen kanssa on tullut mittailtu ja verensokeri on aika lähellä 8 mmol/l 2 h sen syönnistä. Pitkä sokeri on yleensä ollut luokkaa 40 mmol/mol insuliinilla ja metformiinilla. Pelkällä XigDuo:lla oli 50 mmol/mol enkä nyt tiedä Ozempicilla ja XigDuolla.

        Sen sijaan yön aikaisista eikä aterioiden välisistä verensokereista ei ole aavistustakaan. Ruokana siis hitaat hiilihydraatit ja pehmeät rasvat höystettynä vaalealla lihalla ja vähärasvaisilla maitotaloustuotteilla. Myös palkokasveja ja muutenkin kasviksia. Suhteista en niinkään välitä.

        Tarkoitin aterian jälkeisellä sokerilla juuri 2 tuntia aterian jälkeen mitattua. Eikö se riittäisi perusteeksi toteamaan onko hiilihydraattia nautittu liikaa suhteessa elimistön kykyyn?

        Minulle on oikeastaan epäselvää miksi D2-potilaana minun piti monen vuoden ajan mitata verensokereita- Eikö pitkäsokeri anna riittävän hyvän kuvan kokonaistilanteesta yöllä ja päivällä?

        Mitä teet tutkimuksesi tuloksella? Voiko sitä yleensä tulkita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin aterian jälkeisellä sokerilla juuri 2 tuntia aterian jälkeen mitattua. Eikö se riittäisi perusteeksi toteamaan onko hiilihydraattia nautittu liikaa suhteessa elimistön kykyyn?

        Minulle on oikeastaan epäselvää miksi D2-potilaana minun piti monen vuoden ajan mitata verensokereita- Eikö pitkäsokeri anna riittävän hyvän kuvan kokonaistilanteesta yöllä ja päivällä?

        Mitä teet tutkimuksesi tuloksella? Voiko sitä yleensä tulkita?

        Mittaamisesta on hyötyä, jos tuloksien suhteen osaa tehdä muutoksia. Muutoin se on turhaa. Kannattaa huomioida mm. Voiko lääkitystä tai iltapalaa muuttaa jos sokerit lähtevät nousuun aamuyöllä? Kuinka erilaiset ateriakoostumukset vaikuttavat sokereihin? Mihin aikaan päivästä sokerit nousevat herkimmin, milloin on matalaa, ja kuinka arvoihin vaikuttavat liikunta, lääkkeenottoaika, unirytmi, stressi yms? Ennen kaikkea jos huomaa jonkun säännöllisen poikkeaman, osaako siihen reagoida ja tehdä muutoksen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mittaamisesta on hyötyä, jos tuloksien suhteen osaa tehdä muutoksia. Muutoin se on turhaa. Kannattaa huomioida mm. Voiko lääkitystä tai iltapalaa muuttaa jos sokerit lähtevät nousuun aamuyöllä? Kuinka erilaiset ateriakoostumukset vaikuttavat sokereihin? Mihin aikaan päivästä sokerit nousevat herkimmin, milloin on matalaa, ja kuinka arvoihin vaikuttavat liikunta, lääkkeenottoaika, unirytmi, stressi yms? Ennen kaikkea jos huomaa jonkun säännöllisen poikkeaman, osaako siihen reagoida ja tehdä muutoksen?

        Mittaukset antavat myös tietoa muutoksesta. Eli kun mittaan sensorilla 2 viikkoa elokuussa ja toiset 2 viikkoa tammikuussa niin tiedän kuinka muutaman kilon laihtuminen vaikuttaa verensokeriin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Mittaukset antavat myös tietoa muutoksesta. Eli kun mittaan sensorilla 2 viikkoa elokuussa ja toiset 2 viikkoa tammikuussa niin tiedän kuinka muutaman kilon laihtuminen vaikuttaa verensokeriin.

        Tosiaan, ja jos huomaa selvän eron, motivoi taatusti jatkossakin tsemppaamaan!


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Mittaukset antavat myös tietoa muutoksesta. Eli kun mittaan sensorilla 2 viikkoa elokuussa ja toiset 2 viikkoa tammikuussa niin tiedän kuinka muutaman kilon laihtuminen vaikuttaa verensokeriin.

        hvp:lle:

        Nyt kun olet ilmeisesti kesällä kokeillut Libreä, niin minkälaisen tiivistelmän ja loppuarvion voisit tehdä kokemuksestasi? Kannattaisiko hankkia? Itsellä kuitenkin hoitotasapainossa oleva D2. Paastosokeri oli labrassa kesäkuussa 5,2 mmol/l ja HbA1c (pitkäsokeri) 33 mmol/mol.


      • Anonyymi kirjoitti:

        hvp:lle:

        Nyt kun olet ilmeisesti kesällä kokeillut Libreä, niin minkälaisen tiivistelmän ja loppuarvion voisit tehdä kokemuksestasi? Kannattaisiko hankkia? Itsellä kuitenkin hoitotasapainossa oleva D2. Paastosokeri oli labrassa kesäkuussa 5,2 mmol/l ja HbA1c (pitkäsokeri) 33 mmol/mol.

        Oli ihan mukava kokemus ja voin suositella. Omat verensokerini olivat hyvin lähellä terveen ylärajaa eikä mitään kummallisuuksia ollut, olisiko ollut että verensokerit olivat 95% viitealueella. Loput 5% meni sitten 50%/50%.

        Isoa eroa ei ollut ruokailun jälkeisissä verensokereissa riippumatta ruuasta eli papupata ja perunat sillillä tuottivat samaa käyrää.


    • Anonyymi

      "Mutta jos syön n. klo 20.00 jotain ja otan lääkkeen vaikka se olisi hiilaria niin aamusokeri voi olla parhaimmillaan jopa 6.
      En ymmärrä tätä? lääkäri ei ottanut mitään kantaa."

      Eikö lääkäri ymmärrä lääkkeeen vaikutusta???? Ei sitten varmaan ymmärrä sitäkään että jos lasket rajusti hiilihydraatin kulutusta niin elimistösi ja jäljellä oleva insuuliinin käyttökyky pystyy paremmin hallitsemaan verensokerisi määrän.

    • Anonyymi

      Kyseessä tuskin on aamunkoittoilmiö kuten joku väitti, jos sulla tuohon vaikuttaa se oletko syönyt iltapalaa vai et. Ennemminkin kyse on todennäkösesti siitä, että verensokerisi käy yöllä liian matalalla ja maksa korjaa tilannetta pullauttamalla vereen glukoosia. Jos kyse olisi aamunkoittoilmiöstä niin sillon tuota tapahtuisi rippumatta siitä syötkö iltapalan vai et. Se, että aamusokeri on parempi sillon jos syöt iltapalan viittaa siihen, että verensokerisi käy matalalla jossain vaiheessa yötä sillon kun et ole syönyt iltapalaa ja maksa sitten korjaa tilannetta.

      • Anonyymi

        lisään vielä sen, että voithan kokeilla sensorointia saadaksesi selville mitä yöllä tapahtuu.


      • Anonyymi

        "Kyseessä tuskin on aamunkoittoilmiö kuten joku väitti, jos sulla tuohon vaikuttaa se oletko syönyt iltapalaa vai et. Ennemminkin kyse on todennäkösesti siitä, että verensokerisi käy yöllä liian mat......"

        Ihamko ikioma teoria????


    • Anonyymi

      KYSYMYS? Paljonko on 180g. Painavassa hillomunkissa sokeria.
      Entä pullapitkpssa.
      Onko muuta saatavillaolevaa keinoa, kuin kysyä leipurilta.
      Onko kaikki valkoinen sokeri yhtä makeeta?

      • Anonyymi

        Tarkoitatko hiilihydraattia vai sokeria? Hillomunkissa sokeria on paljon. Noista parempi vaihtoehto on maltillinen siivu pullapitkoa. Sokeri on sokeria, sitten on erikseen karppisokerit ja kaikenlaiset makeutusaineet.


    • Anonyymi

      Sokeri on hiilihydraattia. Sitä on myös jauhoissa ja hillomunkin täytteessä!

      • Anonyymi

        "Sokeri on hiilihydraattia. Sitä on myös jauhoissa ja hillomunkin täytteessä!"

        Itse munkissa ja sen täytteessä.


    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe