Mitä usko on, mitä se sinulle merkitsee?

kuunteleva_kirkko

Usko on henkilökohtainen asia, mutta puhumme myös yhteisestä uskosta. Mitä kaikkea tähän aihepiiriin liittyykään? Paljon. Sen voin sanoa, mutta mikä uskossa sinulle on tärkeää ja merkityksellistä?

Kirkon sanasto sanoo uskosta mm. seuraavaa:
Usko on luottamusta Jumalan lupauksiin ja hänen pelastavaan voimaansa (1. Moos. 15:6, 2. Aik. 20:20, Joh. 3:16, Room. 3:22) sekä turvautumista Kristukseen (Matt. 9:29). Usko on Jumalan lahja, jonka hän itse vaikuttaa (Ef. 2:8). Uskossa ihminen vastaanottaa Jumalan armon ja vanhurskauden (Room. 5:1).

Apostolit julistivat pelastusta Kristuksessa kehottaen: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut.” (Ap. t. 16:31.) Usko Kristukseen ei kuitenkaan ole ihmisen oman päättelyn synnytettävissä, vaan sen saa aikaan Jumalan sana: ”Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.” (Room. 10:17.)


Aikamoista. Mitäs tähän sanot?

Antti-pappi

23

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasse.

      Kusetusta. Tosin sitäkin joku tekee ammatikseen, rahaa vastaan.

    • FUCKIFUU

      Kollektiivinen usko?

      Jos kutsun kaksi uudelleen syntynyttä tosikristus uskovaista ja annan heille väärennetyt raamatut. Pyydän heitä lukemaan saman katkelman raamatuistaan Pyhässä Hengessä ja selittämään asian minulle. Heillä lukee täysin päinvastaiset asiat raamatuissaan. Nyt he väittävät samaa asiaa eli toinen valehtelee ja tämä voitaisiin toista, näin voisin osoittaa kaikki kristityt valehtelijoiksi yksi kerrallaan.

    • fiat lux

      Aivan ensiksi kiitän, että viime viikon toiveaiheeni valittiin viikon teemaksi.

      Usko on asia, jota olen pohtinut paljon, mutta joka edelleen pysyy minulle etäisenä ja herättää ristiriitaisia tunteita. Näin siis nimenomaan usko kristillisessä kontekstissa. Elämässäni on aina ollut hengellinen ulottuvuus ja usko johonkin itseäni suurempaan, mutta ehkä pikemminkin kaikkialla läsnäolevaan jumaluuteen kuin persoonalliseen Jumalaan. Jossain vaiheessa elämääni olin selkeästi kristitty, mutta sen vakaumukseni olen menettänyt vuosia sitten. Olen kuitenkin avoin erilaisille mahdollisuuksille ja olen oikeastaan lapsesta saakka tutkinut erilaisia uskontoja ja hengellisyyden ilmentymiä.

      Eräs aika keskeinen syy, miksi näin vuosien päästä kristillisen uskoni menetettyäni olen alkanut uudestaan tutkia kristinuskoa on valitettavasti helvetin pelko, jota pidän lähinnä neuroottisena oireena. Tämä pelko ei ole mitään joka hetki läsnäolevaa rampauttavaa kauhua, mutta kuitenkin ikävä jäytävä tunne jossain alitajunnassa. Tälläkin palstalla (Kirkko kuulee) ovat useat uskovaiset aktiivisesti muistuttaneet tästä kadotuksen uhasta, tavalla joka mielestäni jo lähentelee hengellistä väkivaltaa.

      Pidän (rangaistuksen) pelkoon pohjautuvaa uskoa aika surullisena asiana. Jätän tästä keskustelusta kokonaan pois tarkemman helvettipohdinnan, koska se veisi aikaa ja johtaisi keskustelun ehkä sivuraiteille. Sanottakoon kuitenkin, että koen koko kadotuksen käsitteen hyvin ristiriitaisena sen kanssa, että Jumalan sanotaan olevan rakkaus. En pysty sovittamaan näitä yhteen millään tavoin. En, vaikka kadotus nähtäisiin "vain" erona Jumalasta perinteisen piinahelvetin sijaan.

      Evankeliumin sanotaan olevan sen, että Jumala rakastaa meitä niin paljon, että hän tahtoo pelastaa meidät. Mutta miltä? Itseltään. Jos ihminen ei koe tarvitsevansa Jumalaa, hänelle tehdään ensiksi selväksi, miten hän on syntinen, ts. herätetään hänessä syyllisyydentunto. Sitten löytyy se vapauttava ratkaisu, että tilanteesta on ulospääsy, Kristuksen sovitus. Psykologiassa tällaista viestintää kutsutaan kaksoissidokseksi ja se on psyykkisesti manipuloivaa ja ihmistä satuttavaa viestintää.

      Nyt varsinaiseen kysymykseeni: minua hämmentää ja oikeastaan jo ärsyttää tapa, jolla uskosta ja pelastumisesta puhutaan. Ensin korostetaan, kuinka ihminen ei omin voimin voi uskoa, vaan usko on Jumalan lahja ja hänen työtään ihmisessä. Raamatussakin sanotaan, ettemme me lähesty Jumalaa vaan hän lähestyy ihmistä. Luterilaissa tunnustuskirjoissa käsittääkseni puhutaan rajatusta ratkaisuvallasta, joka tarkoittanee sitä, että hengellisissä asioissa ihmisen tahto ei ole vapaa. Kuitenkin, jos ihminen ei usko, hänelle kerrotaan, kuinka Jumala kunnioittaa "vapaata" tahtoamme, eikä väkisin vie taivaaseen. Samalla syyllistetään uskosta osatonta ihmistä ja muistutetaan, miten uskon lahja pitää ottaa vastaan. Nämä kaksi diskurssia ovat keskenään ristiriitaisia.

      Kukaan ei oikeasti halua kadotukseen, jos sellainen on olemassa. Kadotus ei ole ihmisen valinta. Ihmisen toimintamahdollisuudet ovat pelastuksen suhteen muutenkin varsin rajoitetut, jos Jumala päättää uskon syntymisestä.

      Taannoisessa ketjussa eräs pappi sanoi, että Jumala antaa uskon lahjan sitä pyytävälle. Tähän vastaan, että kaikki etsijät eivät tule uskoon ja on monia, jotka löytävät vastauksen toisesta hengellisestä kontekstista. Antti-pappi tässä ketjussa muistuttaa, että usko tulee Jumalan sanan kuulemisesta. Olen itse lukenut Raamatun kokonaisuudessaan läpi useita kertoja ja Uuden Testamentin useita kymmeniä kertoja, mutta uskoa ei ole syntynyt. Tähän tietysti joku fundamentalisti voisi tokaista, että olen jo käyttänyt etsikkoaikani ja hylännyt Jumalan itse, jolloin "ei ole enää uhria sovitukseksi...".

      Minua mietityttää myös se, kun sanotaan, että kastetussa sylilapsessa usko on hengellinen todellisuus, joka yhdistää lapsen Jumalaan, eikä mitään kognitiivista päättelyä vaativaa toimintaa. Sitten kuitenkin, kun ihminen varttuu ja alkaa kysellä ja kyseenalaistaa ja käyttää Luojansa antamaa älyllistä kapasitettia, siitä sakotetaan. Epäily asiassa, joka ei ole todistettavissa ja joka näyttäytyy monin tavoin järjenvastaisena on luonnollista. Mutta siinä vaiheessa usko ei enää olekaan sitä näkymätöntä yhteyttä Jumalaan, vaan siitä tulee kognition kysymys. Ihminen kompastuu älyynsä. Koen tämän epäreiluna. Silloinhan helpointa pelastumiskysymyksen kohdalla olisi, jos on vaikkapa kehitysvammainen tai muuten heikkolahjainen, eikä osaisi kyseenalaistaa.

      Toivottavasti osasin esittää asiani ymmärrettävästi ja pahoitteluni, jos tekstini on pisteliästä, se ei kohdistu kehenkään vaan heijastaa omaa turhautumistani.

      • fiat lux

        Kerrottakoon vielä taustatietona, että viimeisen parin vuoden aikana, kun olen uudestaan pohtinut kristillisiä kysymyksiä, olen lukenut Raamatun läpi kahdesti, olen lukenut lukuisia kristillisiä kirjoja, olen perehtynyt eri kristillisten kirkkokuntien historiaan ja dogmatiikkaan, olen lukenut kirkkohistoriaa ja patristiikkaa, katsonut kymmeniä tunteja kristillisiä ohjelmia, mm. apologetiikkaa, olen rukoillut päivittäin, olen käynyt jokusen kerran kirkossa ja puolestani on rukoiltu.

        En ole kokenut mitään. Moni tietysti sanoisi tähän, ettei usko saa olla kokemusten varassa, koska ne voivat johdattaa meitä harhaan. Mutta ilman mitään subjektiivista kokemusta yhteydestä persoonalliseen Jumalaan ei minulla ole mitään, minkä varassa voisin tuntea, että tämä on totuus, johon haluan uskoa. Jos se minun halustani olisi kiinni, en haluaisi perinteisen kristillisen jumalakuvan olevan totta, koska en koe sitä rakkaudellisena ja se pitää sisällään kamalan uhkakuvan. Se, mitä haluan, on oppia tuntemaan totuus, mitä se sitten onkaan.


      • Tosikko.
        fiat lux kirjoitti:

        Kerrottakoon vielä taustatietona, että viimeisen parin vuoden aikana, kun olen uudestaan pohtinut kristillisiä kysymyksiä, olen lukenut Raamatun läpi kahdesti, olen lukenut lukuisia kristillisiä kirjoja, olen perehtynyt eri kristillisten kirkkokuntien historiaan ja dogmatiikkaan, olen lukenut kirkkohistoriaa ja patristiikkaa, katsonut kymmeniä tunteja kristillisiä ohjelmia, mm. apologetiikkaa, olen rukoillut päivittäin, olen käynyt jokusen kerran kirkossa ja puolestani on rukoiltu.

        En ole kokenut mitään. Moni tietysti sanoisi tähän, ettei usko saa olla kokemusten varassa, koska ne voivat johdattaa meitä harhaan. Mutta ilman mitään subjektiivista kokemusta yhteydestä persoonalliseen Jumalaan ei minulla ole mitään, minkä varassa voisin tuntea, että tämä on totuus, johon haluan uskoa. Jos se minun halustani olisi kiinni, en haluaisi perinteisen kristillisen jumalakuvan olevan totta, koska en koe sitä rakkaudellisena ja se pitää sisällään kamalan uhkakuvan. Se, mitä haluan, on oppia tuntemaan totuus, mitä se sitten onkaan.

        The truth, you can't handle the truth!


      • usko...?
        fiat lux kirjoitti:

        Kerrottakoon vielä taustatietona, että viimeisen parin vuoden aikana, kun olen uudestaan pohtinut kristillisiä kysymyksiä, olen lukenut Raamatun läpi kahdesti, olen lukenut lukuisia kristillisiä kirjoja, olen perehtynyt eri kristillisten kirkkokuntien historiaan ja dogmatiikkaan, olen lukenut kirkkohistoriaa ja patristiikkaa, katsonut kymmeniä tunteja kristillisiä ohjelmia, mm. apologetiikkaa, olen rukoillut päivittäin, olen käynyt jokusen kerran kirkossa ja puolestani on rukoiltu.

        En ole kokenut mitään. Moni tietysti sanoisi tähän, ettei usko saa olla kokemusten varassa, koska ne voivat johdattaa meitä harhaan. Mutta ilman mitään subjektiivista kokemusta yhteydestä persoonalliseen Jumalaan ei minulla ole mitään, minkä varassa voisin tuntea, että tämä on totuus, johon haluan uskoa. Jos se minun halustani olisi kiinni, en haluaisi perinteisen kristillisen jumalakuvan olevan totta, koska en koe sitä rakkaudellisena ja se pitää sisällään kamalan uhkakuvan. Se, mitä haluan, on oppia tuntemaan totuus, mitä se sitten onkaan.

        Usko...
        Ihminen uskoo siihen, mihin hän luottaa. Ihminen luottaa siihen, minkä hän on kokenut hyväksi. Jos on kokenut jonkin pahaksi, siihen ei luota, ei usko.
        Miksi pitäisi luottaa, uskoa sellaiseen, minkä on kokenut pahaksi? No siksi, että pelkää sen tekevän itselle pahaa, jos ei siihen usko. Mutta miten voi siihen uskoa, luottaa, kun ei koe sitä hyväksi vaan sellaiseksi, joka tekee sinulle pahaa, jos et siihen usko? Ei voi uskoa, luottaa. Voi vain pelastaa nahkansa pakottamalla itsensä tahdollaan uskomaan siihen, vaikka sydämessään ei usko.

        You have to follow your heart.

        Usko siihen, mihin sydämesi uskoo. Mene sinne, minne se käskee. Ettäkö et uskalla, kun sinulle voi tehdä pahaa se, johon et luota, et usko? Niin, kuka tietää, mutta kun ei ole vaihtoehtoakaan...
        Vai onko jokin keskitie?


      • Mr....
        fiat lux kirjoitti:

        Kerrottakoon vielä taustatietona, että viimeisen parin vuoden aikana, kun olen uudestaan pohtinut kristillisiä kysymyksiä, olen lukenut Raamatun läpi kahdesti, olen lukenut lukuisia kristillisiä kirjoja, olen perehtynyt eri kristillisten kirkkokuntien historiaan ja dogmatiikkaan, olen lukenut kirkkohistoriaa ja patristiikkaa, katsonut kymmeniä tunteja kristillisiä ohjelmia, mm. apologetiikkaa, olen rukoillut päivittäin, olen käynyt jokusen kerran kirkossa ja puolestani on rukoiltu.

        En ole kokenut mitään. Moni tietysti sanoisi tähän, ettei usko saa olla kokemusten varassa, koska ne voivat johdattaa meitä harhaan. Mutta ilman mitään subjektiivista kokemusta yhteydestä persoonalliseen Jumalaan ei minulla ole mitään, minkä varassa voisin tuntea, että tämä on totuus, johon haluan uskoa. Jos se minun halustani olisi kiinni, en haluaisi perinteisen kristillisen jumalakuvan olevan totta, koska en koe sitä rakkaudellisena ja se pitää sisällään kamalan uhkakuvan. Se, mitä haluan, on oppia tuntemaan totuus, mitä se sitten onkaan.

        Fiat lux olet selvästikin aidosti pyrkinyt löytämään totuuden maailman niin moninaisesta uskontojen kirjosta. Ja kristillisyydenkin moninaisista oppirakenteista. Olet fiksu ja järjellä asioita käsittelevä, hyvä niin onhan Jumala luonut meille järjen käytettäväksi.

        Oletko koskaan pysähtynyt miettimään mikä on saanut sinutkin tutkimaan Jumalan sanaa. Mikä on saanut sinut jopa ahdistumaan tai turhautumaan asiaan. Minä ajattelisin sen olevan Pyhän Hengen työtä.

        Raamattu puhuu paljon siitä kuinka Kristuksen sana on se joka saa aikaan pelastuksen. Myös kun me halutaan jotain konkreettista, meillä on myös sakramentit vesi kasteena ja Herran Pyhä ehtoollinen joissa Kristus on itse läsnä ja me saamme oikein suullamme tuntea Kristuksen.
        Muistan Lutherin sanoneen, että kun hän tuntee epäuskoa ja ahdistusta hän huudahtaa minä olen kastettu minä olen pelastuva.

        Meidän uskohan ei luo mitään todellista vaan se tarttuu todellisuuteen, todellisuuteen joka on Jeesus Kristus ja Hänen sanansa.

        Mitä tulee uskonopin moninaiseen ilmentymään, näkisin, että ainut Jumalan sanan mukainen armollinen , rakkaudellinen ja pelastava usko tulee juuri esille luterilaisessa uskonopissa. Luterilainen oppi ei anna mitään osuutta pelastumisen suhteen ihmiselle ja se juuri on Jumalan suurta rakkautta.
        Ihmisen Aadamissa peritty syntiturmelus on meidän tuhomme. Ja tarvittiin uusi Aadam, Jeesus joka ei syntiä tehnyt ja oli puhdas uhri Jumalalle kelpaava sovitusuhri . Meillä on Kristuksessa syntien anteeksisaaminen ja senmyötä pelastus.

        Sinä olet selvästikin selvillä tästä pelastustyöstä mikä on tullut sinunkin osaksesi, älä yritä laittaa siihen mitään omaa osuuttasi. Lepää vain rauhallisin mielin Kristuksen haavojen varassa.

        ps. Antti-pappi laittoi oivallisia raamatunkohtia ketjun avaukseksi.


    • Kiitos fiat lux kirjoituksestasi. Tuot esille niin monisävyisesti ajatuksia ja kokemuksia, ettei kaikkeen millään pysty reagoimaan yhdessä keskustelukommentissa. Ei se varmaan ole tarkoituskaan. Ison osan siitä, mitä sanot, tunnistan ja allekirjoitan. Esimerkiksi hämmennys sen edessä, ettei "anovalle ole annettu". Jos on vuosikausia rukoillut ja etsinyt, miksei ole löytänyt, kun niin Raamatussa luvataan? Se on minulle suuri, suuri kysymys.

      Kadotuksesta. Ennen sillä on peloteltu, nykyään sitä pelottelua pyritään viimeiseen asti välttämään. Omassa ymmärryksessäni kuitenkin tulen siihen tulokseen, että kadotuksen täytyy olla olemassa - muutenhan hyvä ei voisi voittaa, kun paha ei voisi hävitä. Ajattelen, että kadotus on ennen kaikkea tehty paholaista varten, eikä sinne muita haluta lähettää.

      Jos tahdot jatkaa etsintää, rohkaisisin sinua etsiytymään enemmän muiden uskovien seuraan, vaikkapa vain siellä kirkossa käymällä. Koen, että seurakunnassa mukana oleminen ja kirkossa käyminen on lähempänä pyörällä ajamista kuin koulussa käymistä. Tarkoitan, että pyörällä ajaminen on taito, joka opitaan pyörää ajamalla, ei tasapainoteorioita lukemalla.

      Toivottavasti osasin kirjoittaa omat sanani niin kuin niitä tarkoitan: ajatuksina, jotka nousivat mieleeni sinun ajatuksistasi.

      Sinikka-pappi

      • fiat lux

        Kiitos vastauksestasi.

        Olet varmasti oikeassa siinä, että usko ylittää pelkän logiikan. Olen lukenut pappismunkki Ilarionin kirjan Uskon mysteeri, jossa asiasta oivaltavasti puhutaan. Toisaalta ihmetyttää, miksi Jumala, jos hän on löydettävissä kristinuskon kautta, ei paljasta itseään minulle, kun häntä itsenäisesti etsin, mutta löytyisi, kun menisin uskovien yhteisöön.

        En halua tulla manipuloiduksi ja olen ylivarovainen sen suhteen, miten erilaiset asiat ryhmädynamiikassa voisivat vaikuttaa siihen, että ehkä tulisin johdatelluksi. Tunteilla on tapana tarttua ja tiedän, miten hengellisessä tilaisuudessa voi olla tietty henki, joka voi vedota tunteisiin. Jos identifioituu ryhmään ja kokee olevansa osa sitä, voi kokea myös jopa tiedostamattaan tarvetta jakaa yhteiset kokemukset, olla niistä osallinen.

        Messussa tosin mainitsemaani riskiä tuskin on, vaan se liittynee pienryhmiin tai tietynlaisiin herätyskokouksiin.


    • en kerro hei

      Mä en tällä paölstalla henk.kohta asioita kertoile.
      Mitä te jatkuvasti niitä jankkaatte.

      • vapaa maa

        Eihän sua ny hyvä ihme kukaan ole pyytänykkään kertomaan.


    • Hei, ajattelin laittaa uuden aloituksen tälle viikolle, mutta minusta tästä uskosta puhumista voisi vielä jatkaa.

      Lukiessani sinun "fiat lux" pohdiskelua, niin tulee mieleen kysymys miten me voimme yhdistää järjen ja uskon? Kuten Sinikka-pappikin tuossa totesi, niin monet sinun pohdintasi ovat myös minulle totta. Pohdiskelen mielelläni asioita ja haluan myös monille uskonelämän piiriin kuuluviin asioihin järjellisen selityksen. Onko niin, että usko, joka järkeilee ei ole oikein sitä oikeaa, mitä yleisesti pidetään hyvänä uskona, että pitäisi olla jotenkin henkisempi tai herkempi uskon asioissa?


      Merja Lampila, pappi

      • fiat lux

        Hyvä kysymys.

        Uskoa ajatellaan usein jonakin tahdonalaisena kognitiona, vaikka käsitän, että se on pikemminkin sydämen liikettä, kaipuuta ja ojentautumista Jumalan puoleen. Sairaan lapsenkin isä huusi Jeesukselle: "Minä uskon! Auta minua epäuskossani!" (Mark. 9:24). Epäillen ja kyseenalaistenkin voi siis hapuilla kohti Korkeinta.

        Koen, että usein usko voi herkästi muuttua lakihenkiseksi suorittamiseksi, josta saattaa seurata eräänlainen hengellinen burn out. Tietyissä piireissä yhteisö tavallaan valvoo jäsentensä uskoa ja sen "toteuttamista". Niissä vahva, järkkymätön usko on ideaali ja epäilyistä kärsivä voi helposti tuntea itsensä vialliseksi ja epäonnistuneeksi.

        Järki ja usko eivät tietenkään sulje toisiaan pois ja jos looginen, pohdiskeleva puoli itsestä koetaan uskolle vastakkaiseksi, voidaan nopeasti ajautua tarpeettoman jäykkiin ja joustamattomiin uskonkäsityksiin. Lisäksi ihmiset ovat erilaisia ja on vain luonnollista, että luonteiden erilaisuus näkyy myös tavassa uskoa.


      • fiat lux
        fiat lux kirjoitti:

        Hyvä kysymys.

        Uskoa ajatellaan usein jonakin tahdonalaisena kognitiona, vaikka käsitän, että se on pikemminkin sydämen liikettä, kaipuuta ja ojentautumista Jumalan puoleen. Sairaan lapsenkin isä huusi Jeesukselle: "Minä uskon! Auta minua epäuskossani!" (Mark. 9:24). Epäillen ja kyseenalaistenkin voi siis hapuilla kohti Korkeinta.

        Koen, että usein usko voi herkästi muuttua lakihenkiseksi suorittamiseksi, josta saattaa seurata eräänlainen hengellinen burn out. Tietyissä piireissä yhteisö tavallaan valvoo jäsentensä uskoa ja sen "toteuttamista". Niissä vahva, järkkymätön usko on ideaali ja epäilyistä kärsivä voi helposti tuntea itsensä vialliseksi ja epäonnistuneeksi.

        Järki ja usko eivät tietenkään sulje toisiaan pois ja jos looginen, pohdiskeleva puoli itsestä koetaan uskolle vastakkaiseksi, voidaan nopeasti ajautua tarpeettoman jäykkiin ja joustamattomiin uskonkäsityksiin. Lisäksi ihmiset ovat erilaisia ja on vain luonnollista, että luonteiden erilaisuus näkyy myös tavassa uskoa.

        kyseenalaisten p.o. kyseenalaistaen


    • Hei,

      Ajattelen myös samalla tavoin kuin sinä fiat lux tuosta lakihenkisestä uskomisesta. Ja ajattelen, että ihminen luisuu sellaiseen ajatteluun hyvin helposti. Se varmaan on meille hyvin luonnollista, haluaahan ihminen hallita omaa elämää. Usko sijoittuu usein sellaiseen kategoriaan, mitä on vaikea määritellä ja hahmottaa. Ratkaisu tähän yritykseen voi helposti mennä siihen, että asettaa itselleen tiukat rajat siitä, mitä usko on ja miten se tulisi elämässä ilmetä. Tuekseen ihminen hakee joskus jopa perusteita Raamatusta. Tällaisessa tilanteessa voi määritellä uskonko oikealla tavalla minä ja myös sen miten toiset uskoo. Itse ajattelen, että usko on nimenomaan jotakin sellaista, joka pikemminkin alkaa siitä, kun määritteleminen ja rajaaminen loppuu. Usko on jotakin sellaista, mitä tarvitsen elämäni perustalle. Sellaista missä, lepää koko elämäni ja asenteeni kaikeen. Usko ei kuitenkaan ole jotain tunteita ja tunnelmointia, vaan ruisleipää ja ravintoa matkalle. Uskon, koska tarvitsen armoa ja sitä, että kelpaan Jumalalle juuri tällaisena ja saan kokea, että Jumala on minut luonut ja pitää huolta silloinkin, kun järki sanoo että ei ole toivoa tai mitään minkä varaan rakentaa. Jotakin tällaista, jota on vaikea selittää.


      Merja Lampila, pappi

    • Mandihanita

      Uskoon liittyen, ihmettelen kirkossa korostettua lapsikasteen pelastavaa 'vaikutusta'. Mihin asti se on voimassa? Jos ja kun kuitenkin usko ja sen tunnustaminenkin tarvitaan 'Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.' - Minusta on ihmisten harhaanjohtamista tuudittaa heidät siihen uskoon, että pelkkä lapsikaste riittää. -- Jeesus ainakin käski opettaa kaiken oman opetuksensa ja käski noudattamaan sitä kasteen lisäksi....

      'Luottakaa Herraan, Jumalaanne, niin kukaan ei teitä voita. Luottakaa hänen profeettojensa sanaan, niin teidän käy hyvin.'

      'Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.'

      'Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan.'

      'Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.'

      'Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa.'


      'Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika. Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä. Hänet oli valittu jo ennen maailman perustamista, ja nyt aikojen lopulla hänet on tuotu julki teitä varten. Hänen kauttaan te uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että te uskoessanne myös panette toivonne Jumalaan. Kun te totuudelle kuuliaisina olette puhdistautuneet elääksenne vilpittömässä, veljellisessä rakkaudessa, niin rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta sydämestänne. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta. Sillä ihminen on kuin ruoho, ihmisen kauneus kuin kedon kukka. Ruoho kuivuu, kukka lakastuu, mutta Herran sana pysyy iäti. Juuri tämä sana on teille ilosanomana julistettu.'

      Kiitos tästä pohdinnasta! Yhteistä uskoa en ymmärrä, mutta omassa (Jumalan lahjoittamassa) uskossa on tärkeää ja merkityksellistä juuri se, että TIEDÄN olevani pelastettu/pelastunut ja vanhurskas. Aivan valtavan iso ja merkityksellinen asia!

    • emmäätiedä

      Usko?
      Uskonko mihinkään?
      Onko se uskoa, etä ajattelee että J O S Jumala on, niin... Mutta J O S Jumalaa ei ole, niin kaikki jutut Jumalan rakkaudestakin.. .eihän se voi rakastaa jota ei ole?

      Mitä on se uskonvarmuus? tai vakuuttuneisuus? Toivon kyllä - mutta uskonko?

      Toiset kertovat, kuinka Jumala teki sitä tai tätä. Minä näen niissä vain tavallisia tapahtumia, joita en osaa selittää Jumalalla. Enkä siis usko? Mitä se usko oikeastaan usko? Joku sanoo, että usko on kuin avioliitto: kyllä sinä tiedät, oletko naimisissa vai et. Samoin tiedät, oletko uskossa vai et. Mutta onko se niin? Mistä minä tiedän, uskonko?

    • Sanoisin että

      Ainakin se on uskoa a rakkautta kolmiyhteiseen Jumalaan, lähimmäisenrakkautta ja paimennusta täällä maan päällä, jotta emme harhautuisi, ja toivo helvetin välttämisestä ja taivaaseen pääsystä. Viimeisellä tuomiolla meidät punnitaan Jumalan oikeudenmukaisuuden ja armon mukaan. Armoa tulen tarvitsemaan...

      Minusta ei haittaisi, jos luterilainen kirkko ryhdistäytyisi paimentamaan meitä selkeämmin. Nykyisin kun pulmatilanteessa papeilta kysyy syntiin liittyvästä asiasta (Kirkko kuulolla palstalla) niin vastaukseksi saa lähinnä, että tee niin kuin parhaaksi näet. Palstan ateistit sitten kyllä rientävät hätiin tarjoamaan omia neuvojaan.

    • Jarnamo

      Usko merkitsee minulle turhan vähän , ehkä saisi merkitä hieman enemmän , koska koen jossain ongelmissa siitä voivan olla apua. Uskonnolliset ääriliikkeet ajavat meitä tavallisia ihmisiä pois kirkon piiristä (Lest. Jeh. Hell.). Ei niin , että valitsisimme jonkun noista liikkeistä , vaan turha vouhkaaminen , joko pelottaa tai naurattaa. Jos uskon koko elämäni Jumalaan ja sitten lopulta pääsen sinne taivaaseen , siis sinne mihin kaikissa uskonnoissa lopulta päädytään , niin miten voin olla varma , ettei vastassani ole silloin Allah , joka pistää minulle hiilihangon käteen .Mikäli kysymykseni on loukkaava , niin perun sen , jos se hankala , niin siihen ei tarvitse vastata.

      • samaa mieltä

        Kysymyksesi ei ole loukkaava , mutta hieman vaikea se kyllä on. Olen itsekin miettinyt tuota samaa asiaa , kuinka ihmeessä voimme olla varmoja , että uakomme varmasti oikeaan Jumalaan. Thaimaan matkoillani olen huomannut kuinka uskomattoman hieno uskonto Budhalaisuus onkaan. Jos haluat päästä taivaaseen kanssaihmiselle pitää olla ystävällinen ja hänelle pitää hymyillä. Kuinkahan monta sotaa tässä maailmassa olisi jäänyt sotimatta mikäli kaikki ihmiset ajattelisivat kuten Budhalaiset. Kristinuskon historia on pelkkää sotaa ja tappamista.


    • Usko lienee niin vahvaa luottamusta jonkin asian todenperäisyyteen, että pitää sitä totena.

      Sitten taas uskoa voisi jaotella vaikka heikkoon uskoon ja vahvaan uskoon sen mukaan miten hyvin perusteltuja ja todistettuja uskomukset ovat ja miten paljon jättää pelivaraa, eli varaa sille, että asia saattaakin olla palturia.

      Vaikka käytännössä arjessa uskon moniin todistumattomiin asioihin enkä voisi elää ilman tällaista spekulatiivista uskoa, niin silti jaottelisin asiat niin, että toiset maailmankuvat perustuvat laadukkaammin todistettuihin tosiseikkoihin. Esimerkiksi falsifikaatiokriteerit toteutuvat, eivät vaadi yhtä paljon ennakko-oletuksia. Toki en yksin siitä syystä usko, että Jumalaa ole, vaikka en myöskään voi väittää tietäväni asiaa yleisellä tasolla.

    • yksin armosta

      Jumalan evankeliumi on sitä kuolemattomuuden lääkettä.
      Vaikka kerran ruumis kuolee mutta emme näe koskaan kuolemaa.
      Päivittäin olen saanut kuulla sitä ihmeellistä Jumalan terveeksi tekevää sanaa.
      Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta joka kaiken on tehnyt valmiiksi mitä tulee meidän autuuteemme.
      Kaiken sen mitä me tarvitsemme sen Herramme on meille antanut ja mikä parasta
      I L M A I S E K S I
      armo = ansaitsematon armo meidän osaksemme.

    • nnc1

      Sellaista Jumalaa ei voi rakastaa, jota pelkää. Näin on sanonut viisas mies Marshall Vian Summers.

      En usko persoonalliseen pieneen Jumalaan, vaan maailmankaikkeuden miljoonien rotujen ja elämänmuotojen Jumalaan, joka on saattanut alulle kaikki uskonnot, ja jotka kaikki ihminen on sittemmin enemmän tai vähemmän vääristellyt tai omaksi hyödykseen tai mieleisekseen muokannut.

      Jokaisesta uskonnosta voi löytää todellisen ytimen, joka vielä hengittää ja tarjoaa todellisen hengellisen kokemuksen niille, jotka sen ytimen voivat kokea. Kristinuskossa se ydin on lähimmäisenrakkaus, myötätunto ja suvaitsevaisuus, jonka Jeesus esimerkillään osoitti, ja minkä vuoksi Jeesus edelleen elää tässä maailmassa.

      Sisäiseen Tietämiseen verrattuna usko on kuitenkin heikko. Gnosis löytyy hiljaisuudesta ja tyyneydestä ja kuuntelemisesta.
      Hengellisyys on hyvin tärkeää, mutta uskosta en osaa sanoa, koska sitä käytetään tässä kristittyjen terminä. Vaikka täydellisesti uskon kristinuskon hengellisen ytimen totuuteen ja valoon ja tiedän Jeesuksen olleen todellinen, en voi sanoa mitään uskosta, jota en varsinaisesti ymmärrä. En siis nähtävästi ole kristitty, vaikka kuulunkin kirkkoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      89
      4600
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3133
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2202
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      231
      1348
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      67
      1097
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      112
      999
    Aihe