Miksi Kian takuu on niin pitkä?

kumma juttu.

Onko Kia jotenkin kestävämpi kuin toiset automerkit vai miksi näin? Eurooppalaisilla merkeillähän (myös kalliilla premiumeilla) takuu on vain 2 vuotta. Eikö eikö esim. kalliit laatumerkit kuten Mercedes, Bmw tai Audi luota autojensa kestävyyteen kun on noin lyhyet takuut?

75

6316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sekundatakuu
      • 777Kyba

        Niinpä, kyllä minuakin harmittaisi jos olsi pari-kolmivuotias skoda tai volkkari alla ja saisi pelätä jatkuvasti koneen totaalista laukeamista...


      • Sehän korvaa kaiken.


    • sdddaa3

      Takuu on pitkä koska autot ovat oikeasti kestäviä. En keksi yhtään järkisyytä valita esim. Volkkari surkealla takuulla jos vaihtoehtona on valita uusi auto pitkällä takuulla. Autoiluun palaa rahaa niin paljon muutenkin, ettei kyllä huvita jännittää yhtään takuun jälkeisiä remontteja.

      • Kias

        No joo, mutta kannattaa huomioida, et takuiden piiristä tippuu aika paljon pois jo ekan vuoden aikana jne ja on muutenkin niin pirun tarkkaa ja vaikeaehtoista touhua että.. Useimmissa tapauksissa takuiden voimassapito vaatii et kaikki pikkuviatkin laitetaan merkkiliikkeessä kuntoon ja näin. Eli suurinpiirtein jos käyt vaihdattamassa ajovalopolttimot edes jossain muualla kuin omassa merkkihuollossa, niin jotain jää takuista heti pois. Ja viimeiset pari vuotta tuosta takuuajasta koskee todennäköisesti vaan autonkoria/runkoa sekä moottoria ja voimansiirtoa(vaihteisto..).
        Sit esim. myytiinhän muuten tuossa vuosituhannen vaihteessa Fiat Bravaa 3 vuoden takuulla ilman kilometrirajaa, mikä oli aikanaan ihan omaa luokkaansa takuissa, mutta sekin oli enemmänkin myyntikikka. Ja ammattiautoiluunhan sitä takuuta ei silloin saanut, kuten takseihin. Mutta no, se siitä Italian tuotteesta.
        Tosin Kia kyllä käsittääkseni ON kestävä ja laadukas auto. Itsellä ei sellaista ole, mut useammalla ystävällä ja tuttavalla on(niin henkilö- kuin maastoautoa) ja ovat olleet todella tyytyväisiä.
        Ja sen verran tuosta takuusta vielä, että juttelin erään miehen kanssa joka on Deltalla töissä. Niin hän kyllä sanoi ettei he kyllä voisi antaakaan tuollaisia takuita jos nuo Kiat hajoilisivat pitkin tienpientareita. ja uskoisin kyllä, et ihan pointti siinäkin asiassa on.


    • Helppo yhtälö

      Kalliit pakolliset vuosihuollot ja kaikki viat tietyllä kilometrimäärällä pois sulkeva takuu ovat saaneet aikaiseksi rahasammon.

      • Kialla

        Kian takuu käytännössä joustavampi kuin nuo pari-kolmivuotiset. Ja jos jotain on, ei niitä maksateta asiakkailla. Eikä todellakaan sido orjalliseen kalliiseen huoltorumbaan niinkuin esim. sakemanneissa, riittää kun on asianmukaisesti huollettu. Eikä vaivaa kalliit remminvaihdot, koneiden hajoamiset ym. eikä ruosteet raiskaa...


      • onko kallista

        Jos nyt keskimäärin 400 menee vuodessa huoltoon niin onko se kallista? Ja vaikka kuluvat osat eivät takuuseen kuulukaan niin onhan ainakin moottorilla ja vaihteistolla jonkinlainen takuu loppuun asti.


      • tenpoints

        Vaihdoin kusetus Volkkarista Kiaan ja en ole katunut. Huollot ovat jotakuinkin saman hintaisia. Kerran vaihdettu ajovaloumpio ledin toimimattomuuden takia ja takuu toimi kuin unelma. Soitto huoltoon, auto pajalle tunniksi ja homma hoidettu! Ten points Kialle


    • faarao56

      Ei se Kian huollattaminen oikeasti ole sen kalliimpaa nykyään kuin muillakaan merkeillä. Ja takuun kanssa ei ole ongelmia. Kyllä hyvä myynti kertoo sen, että nämä asiat ovat kunnossa, jos eivät olisi niin kyllä siitä olisi kuultu.

      • KIA jatkossakin

        On halvempaa kuin euromerkeillä. Nyt menee huoltoon Ceedillä 300-400 vuodessa. Esim. Ooppelilla ei päässyt alle 600 koskaan. Volvossa 1000 normi.


      • gs birotor
        KIA jatkossakin kirjoitti:

        On halvempaa kuin euromerkeillä. Nyt menee huoltoon Ceedillä 300-400 vuodessa. Esim. Ooppelilla ei päässyt alle 600 koskaan. Volvossa 1000 normi.

        Kerro oliko nuo kaikki huoltokulut minkä ikäisiin autoihin tehtynä?


    • jakkemarkk

      Vastaus: ”Tavoitteenamme on nousta maailman johtavaksi autovalmistajaksi asiakastyytyväisyydellä mitattuna. Uusi, koko mallistoa koskeva 7 vuoden Kia-takuu on merkittävä askel kohti tätä päämäärää. Pitkä takuu lisää varmasti liikkeidemme asiakasvirtaa ja kasvattaa myyntiä niin tänä vuonna kuin tulevaisuudessakin”, toteaa Kia Motors Europen operatiivinen johtaja Paul Philpott.

      lähde: http://www.delta.fi/tabid/1414/Default.aspx

      • eikestäkäyttöäVWskoda

        Eikös VW maksata jo vuoden jälkeen konerempat asiakkaalla kun kuluttajansuoja siunaa?


    • myyntitakuut

      laatuautot eivät tarvitse myyntitakuita, niihin luotetaan muutenkin. asiakas ne takuut kuitenkin maksaa. ja on niissä takuuehdoissa pieniä heikennyksiä normaaleihin takuisiin nähden.

      • Takuu on köyhille?

        Mahtaa olla hieman hölmö olo siinä vaiheessa, kun sun laatu Audi:sta tai BMW:stä hajoaa kone nokkaketjun katketessa. Ethän sitten ole itkemässä valmistajan vastuun perään takuun jo loputtua?
        Asiakashan ne takuut maksaa, eikö ;)


    • seppo taalainmaa

      Minä en ainakaan maksanut takuusta lisähintaa, ainoastaan auton tavallinen hinta joka oli täysin linjassa kilpailijoiden hintojen kanssa. Myöskään huollot eivät ole muita kalliimpia, joten miten niin asiakas maksaa takuun? Tähän mennessä takuulle ei ole käyttöä löytynyt kun mitään vikoja ei ole ole ollut. En myöskään ymmärrä logiikkaa siinä, miksei "laatuautoilla" tarvitse olla pidempää takuuta. Eihän koko takuusta ole tehtaalle mitään kustannuksia jos auto vastaa sille asetettuja laatuvaatimuksia ja asiakkaalle annettuja lupauksia? Ja voiko joku mainita mitä huononnuksia Kian takuu sisältää muihin merkkeihin verrattuna?

    • mirkku28v

      ite ajan isoisäisäisiän kia ceediä vm on 1921 ja kilsoja 800 000tkm eikä kertaakaa oo ollu vikaa

    • Takuuripitys

      Oikaisempa pari väärää kuvitelmaa:


      A. Harhakuvitelma takuun maksattamisesta asiakkaalla.....Takuu ei voi näkyä huoltokuluissa, koska takuun kustannuksista vastaa itse tehdas, eikä suinkaan huollot tekevä huoltoverkosto. Huoltoverkosto saa tehtaalta takuuosat veloituksetta ja vaihtoon käytetty aika korvataan huoltoliikkeelle ohjeaikojen mukaisesti. Sinäänsä Kiojen hinnat ovat olleet jopa edullisia, joten takuut eivät ole juuri näkyneet autojenkaan hinnoissa. Tämä hintaetu on tosin viimeaikoina valitettavasti ollut muuttumassa, johtunee kuitenkin laatuvaikutelman ja viimeistelyn parantamisesta, sekä kokoajan lisääntyneestä varustetasosta.

      B. Harhakuvitelma autojen laadusta vs. takuu.....Kia ei omistajien mukaan (esim KHFC-keskustelut) liene sen kummempi kuin muutkaan merkit. Adacin yms. luotettavuustutkimuksissa Kia on keskitasoa. Näppituntumalla kuitenkin todettakoon, että ehkäpä suurempia teknisiä vikoja ja megaluokan katastrofeja (viittaan erääseen saksalaiseen konserniin, joka onnistui munimaan totaalisesti niin moottoriensa kuin vaihteistojensa kanssa) on keskimääräistä vähemmän, mutta vastaavasti kaikenmaailman pikkuriesoja tuntuu näisssä euroopassa valmistetuissa Kioissa olevan lisääntyvissä määrin jo senkin takia, että perusauton olemus on muuttunut viimevuosina yhä paremmin varusteltuun ja monimutkaisempaan suuntaan. Monimutkaisempi tekniikka ->enemmän vikakohteita.
      Vaikka perustekniikka lähes kaikissa uusissa autoissa on varsin kestävää, yleisestiottaen nykyautojen laatu on huonontunut kun alihankkijoita kilpailutetaan yhä tiukemmalle ja kuitenkin autot kokoajan monimutkaistuvat.
      Kian takuu on varmasti suurimmaksi osaksi markkinointikeino, siitä ei liene epäselvyyttä.
      Kian vanavedessä monet muutkin merkit ovat joutuneet nostamaan takuitaan, tuskin kuitenkaan ovat samassa suhteessa parantaneet autojensa laatua.Takuun pidennykset ovat tehty puhtaasti myynnin lisäämisen toivossa. Se helppo tapa lisätä houkuttavuutta muuttamatta itse tuotetta.

      C. Harhakuvitelma Kian takuun rajallisuudesta..... On totta, että pitkässä takuussa joutuu jonkinlaisia rajauksia tekemään enemmän kuin esim. 2 vuoden takuussa, jossa auto ei paljonkaan ajavalla juuri käytössä uutta kummene. Kian takuun rajoitukset kuitenkin ovat melko maltillisia, koskevat lähinnä tehdasakkua, renkaita, audiolaitteita ja kuluvia osia, joiksi on mainittu mm. nivelet ja jarrujen -sekä kytkimen kitkapinnat.
      Takuu pitääkin ymmärtää turvana valmistusvirheitä vastaan, eikä huoltosopimuksena. Onko esim. se epänormaalia kulumista, että raidetangonpäät kuluvat 100 thkm:n kohdalla vaihtokuntoon. Minusta ei, eikä se luonnollisesti tuolloin kuulu takuun piirin. Jos vaihteisto hajoaa vastaavilla kilometreillä, asia on tietysti toisin.
      Kian takuissa on kuitenkin maahantuoja ottanut melko joustavan linjan. Mm. niveliä on vaihdettu vielä melko paljonkin ajettuihin autoihin veloituksetta, kunhan huollot ovat tehty asiallisesti.

      Veikkaan, että viimeisetkin Eurooppalaiset vastaanharaajat joutuvat joustamaan ja pidentämään takuitaan. Näin ovat jo tehneet mm. Renault, Ford, Peugeot ja jopa Fiat. Reanaultin talliin kuuluvalla Dacialla on ollut 3 vuoden takuu alusta asti.
      2 vuoden lyhyestä takuusta pitävät itsepintaisesti kiinni oikeastaan enään MB, VW-konserni, BMW, Opel ja Volvo. (Opelin kanssa samaa tekniikkaa saa Chevyn keulamerkillä 3 vuoden takuulla).
      Saa nähdä milloin esim. korealaisten noususta aina huolestunut VW nostaa takuitaan. Nyt siihen olisi tuhannen taalan paikka, kun luottamus merkkiin on varmasti kokenut viimeaikoina melkoisia kolauksia Euroopassa.

      • pop98

        "Saa nähdä milloin esim. korealaisten noususta aina huolestunut VW nostaa takuitaan. Nyt siihen olisi tuhannen taalan paikka, kun luottamus merkkiin on varmasti kokenut viimeaikoina melkoisia kolauksia Euroopassa"

        -Volkkari antais heti 5v takuun, mutta kun ei kassa kestä, koska kun puoleen autoista pitäis vaihtaa vaihdelaatikko takuuseen ja yms, niin ei vaan voi antaa 2v pidempää takuuta.


    • Huh huh takuu

      Onko alle 150 000 km ajettu auto paljon ajettu. Tätähän jutun yhteydessä ei kerrota. Kilometrimäärä, joka menee heittämällä suurella osalla autoja.

      Rämmitte suossa takuinenne, joka jättää kattamatta ne viat, joita autoon ei saisi tulla alle 200 000 ajettuna.

      Entäpä Kian takuu. Maahantuojan takuuhan jatko-osa on sisältäen markkinakikan. Tehtaalla eli Kialla ei ole tähän osaa eikä arpaa. Autoa ei vain saa myytyä ilman asiakkaalle kalliiksi tulevaa ja liikkeeseen sitovaa takuuta. Takuu ei edes siirry eteenpäin, jos auto käy liikkeessä myytävänä.

      • Taas täysin väärin

        Olet niin metsässä kuin vain voit olla, juuri tyypillinen ennakkoluuloinen asenne vailla oikeaa tietoa.

        Nimittäin Kian 7 vuoden takuut muuttuivat täysin tehdastakuiksi 1.1.2010 lähtien rekisteröidyissä autoissa, eli eihän siitä ole kuin vaivaiset 4 vuotta.... :) Tuo takuun päättyminen, jos auto siirtyy jonkin autoliikkeen omistukseen, kumoutui myös samalla päivämäärällä. Tuota ennen Kioissa oli mallien mukaan vaihtelevia tehdastakuita. 3 vuotta oli se yleisin, mutta ceedissä se oli 5 vuotta koko autolle ja 7 vuotta tekniikalle ja voimansiirrolle. Delta todellakin laajensi takuun kattamaan koko auton osalta 7 vuoteen, jos autoja huolsi heidän liikkeissään. Mikäli ei, jäi voimaan se 5 7 takuu, joten jos halusi säilyttää ne 2 lisävuotta koko autoa koskevana, kannatti huoltaa Deltalla.
        Mitä tulee tuohon auton siirtymiseen autoliikkeen omistukseen, tuo autoliike pykälä on edelleen muutamassa muutaman muunkin merkin takuuehdoissa. Mutta ei Kialla nykyisin.

        Jos Kia-kuskit rämpii suossa 7 vuoden tai 150 thkm: n jälkeen, niin missä rämpii 2 vuoden takuulla tai yleisesti 100 thkm:iin rajatuilla takuilla (melkein kaikki muut kuin 2 vuotiset) ajavat kuskit??
        2 vuotisissa takuissa ei ole kilometrirajaa, mutta eipä ole nykyään Kian takuussakaan kilometrejä rajattu ensimmäisen 3 vuoden aikana, toisin sanoen vaikka ajelet yli 50 thkm vuodessa, takuu on voimassa siltikin 3 vuotta. Eli periaatteessa voit ajaa Kialla takuukilometrejä vaikka miljoonan, jos kerkeet tehdä sen kolmessa vuodessa,,,,


      • Anonyymi

        Takuu siirtyy seuraavalle omistajalle. Lukee ihan kian omilla sivuilla


    • raimo9876

      Kian takuu on tehdastakuu, ei maahantuojan myöntävä lisäturva. Takuu myös siirtyy seuraavalle omistajalle aivan normaalisti vaikka olisi kyseessä yksityishenkilöiden välinen kauppa. Onko takuu markkinontikikka? Tottakai, mutta se on myös oikeasti toimiva takuu. Sitä on taas naurettavaa spekuloida hajoaako auto 150 000km ja takuun päättymisen jälkeen. Mikään ei ole ikuista.

      • Betty Nyt

        Mulla on 3 vuotta vanha Kia ja takuu ei enää korvaa mitään kun sillä on ajettu n. 220 000 km. 160 000 km kohdalla se alkoi leviämään sieltä sun täältä, alusta on rakennettu kokonaan uusiksi omalla kustannuksella, laturi on mennyt, ilmastoinnin kenno alkoi vuotaa jne. Viimeisen vuoden aikana rempattu n. 4000 eurolla.
        Se 7 vuoden takuu on vain sunnuntai autoilijoille. Jos ajaa 70 000km vuoteen niin takuu loppuu parin vuoden kohdalla vaikka huollot olisi hoidettu oikein.


      • Betty hohhoijaa
        Betty Nyt kirjoitti:

        Mulla on 3 vuotta vanha Kia ja takuu ei enää korvaa mitään kun sillä on ajettu n. 220 000 km. 160 000 km kohdalla se alkoi leviämään sieltä sun täältä, alusta on rakennettu kokonaan uusiksi omalla kustannuksella, laturi on mennyt, ilmastoinnin kenno alkoi vuotaa jne. Viimeisen vuoden aikana rempattu n. 4000 eurolla.
        Se 7 vuoden takuu on vain sunnuntai autoilijoille. Jos ajaa 70 000km vuoteen niin takuu loppuu parin vuoden kohdalla vaikka huollot olisi hoidettu oikein.

        Mitenkähän Betty olet autoa pidellyt? Mulla 7v. vanha Kia Cerato Diesel.ajettu 270tkm. Ilman mitään remppoja, huollettu säännöllisesti. Takuuhan ei luonnollisesti ole voimassa, mutta hyvin on kestänyt. Huollot on maksanut n.300- max.500€. Suurin remppa ylimääräisenä kuluna nyt edessä, kun tuulilasi menee uusiksi.


      • Betty hohhoijaa
        Betty hohhoijaa kirjoitti:

        Mitenkähän Betty olet autoa pidellyt? Mulla 7v. vanha Kia Cerato Diesel.ajettu 270tkm. Ilman mitään remppoja, huollettu säännöllisesti. Takuuhan ei luonnollisesti ole voimassa, mutta hyvin on kestänyt. Huollot on maksanut n.300- max.500€. Suurin remppa ylimääräisenä kuluna nyt edessä, kun tuulilasi menee uusiksi.

        Minä olenkin ajellut vain maanteillä, niin alustakin on pysynyt kunnossa. On eri vehkeet pelto töihin.


    • 3456789
      • VAG-uskonto

        Ja VAG-uskonto vielä kovemmin. Raamattunaan VAGniikan maailma.


    • ex-ceed

      KIA:n huolto,siis määräaikaishuolto on luvattoman kallis!!!
      Siksi vaihdoin merkkiä,en jaksanut tapella kaikista pienistä nitinöistä ja natinoista!
      Ainakun jotain laitetiin takuuna se oli sitä "goodwill:iä",j***lauta,takuun piikkin oven nupit ym. kilkkeet!

      Ei se mitään hyvää tahtoa maahantuojalta vaadi...

    • Koreankinneri

      Siksi koska Kian takuu ei todellisuudessa kata mitään. Pikku präntilla valmistaja luistaa kaikista takuukorjauksista jotka muilla merkeillä hoidetaan automaattisesti takuun piirissä. Eli yhtä tyhjän kanssa tämä Kian "takuu".

    • Pitkä takuu on hyvä

      Pitkän takuun on helppo antaa autolle, jossa käytetyt ratkaisut ja laatu on sillä tasolla, että se luvattu 5-7 vuotta menee pääsääntöisesti ilman suurempia korjauksia.

      Itselläni on korealainen auto ollut vuosia, eikä takuun loputtua ole ollut mitään tarvetta etsiä uutta autoa tilalle. Huoleton käyttöauto, joka tuntuu pysyvän kunnossa perushuolloilla vuodesta toiseen.

      Mitä olen seurannut VAG tuotteiden nykyistä laatua... ei siinä uuden auton omistajalla ole enää mitään muuta mahdollisuutta kuin laittaa auto kierton 2 vuoden välein. Riskit ja ylläpitokulut ovat liian kovat sen jälkeen.

      Renault on lähtenyt jo tarjoamaan 4 vuoden takuuta autoihinsa. Nähtäväksi jää onko kyseessä todellinen laadun nousu vai pelkästään markkinointikikka. Suunta kuitenkin on oikea takuussa.

    • Halpaa ajoa

      Kun olen ostamassa uutta tai uudehkoa autoa mietin onko auto sellainen, että ostaisin sen vaikka ilman takuuta.

      Korealaisen tai japanilaisen ostaisin helposti ilman takuuta, vag tuotetta en koskaan.

      esim. ceed:t vakuuttavat, mitä olen joidenkin autojen huoltohistorian selvittänyt. 6 vuotta /120tkm näyttäisi menevän lähinnä perushuolloilla ja vähäisillä kulutusosien vaihdoilla (jarrupalat, jne.). Takuuseen on saatettu vaihtaa jokin nivel, koiranluu tai muuta vähäistä.

    • tov.wiljami

      Hankittiin vuonna 2009 cee'd-malli, suhteellisen riisuttu sellainen, mm. ilman ilmastointia.

      Tänä vuonna tutustuttin sattumalta uuteen vastaavaan malliin, jossa oli vakiovarusteena mm. ilmastointi ja kuusi vaihdetta.

      Uusi malli alkoi kiinnostaa ja kaupat tehtiin Deltassa. Erinomaisesti toimineesta vanhasta ajokista jouduttiin kyllä luopumaan, mutta saatiinpahan tilalle uusi ja ajanmukaisempi.

      Autoa vastaanotettaessa kuultiin, että siinä yhteydessä luovutettavalle vanhalle autolle oli jo ostaja tiedossa.

      Autonvaihtotilanteessa harkittiin kyllä mahdollisuuksia siirtyä johonkin eurooppalaisempaan automerkkiin.

      Lopputuloksena päädyttiin kuitenkin siihen, että järkevintä on valita sama merkki ja malli. Syynä oli ensimmäisestä Kiasta saatu myönteinen kokemus hinta-laatu-suhteesta ja pitkä takuuaika.

      Eipä olisi ihme, jos jollakulla muullakin entisellä Ladan omistajalla olis samanlaisia kokemuksia.

      • On meitä

        On meitä entisiä ladisteja paljon nykyisissä Kian omistajissa. Eikä Kiaa Ladaan voi verrata laadun perusteella. Lada oli jäänyt aika pahasti jo jälkeen siinä vaiheessa kun myynti loppui. Eihän Kiakaan mikään huippuauto ole millään tavalla mutta käy ja kukkuu luotettavasti.


      • Kanto.

        Omistan Lada 111 ostin sen v.2008 se on 2006 vuosimallia. Siinä oli 5vuoden takuu, käytin huollot 37500 ja 45000km huollot Deltassa. Seuraavana päivänä 45000km huollon jälkeen tuli ongelmia Lada kävi kolmella sylinterillä menin Deltaan ja se tutkittiin vikaa ei löytynyt. vajaa pari viikkoa vika uusiutui menin uudestaan sinne. Sieltä kerrottiin että virtapuolen vika on ollut mutta kun vika ei ole nyt päällä ei tiijetä mistä viasta on kyse. Vika tuli kolmannen kerran ,kävin silloin eräässä autosähköliikkeessä luetuttamassa via, siellä sanottiin että nelossylinterin sytytys vika. Menin sen paperin kanssa Deltaan esitin sen heille. He tilasivat sytytys puolan tai mikä lie, sovittiin päivä jona se vaihdetaan. Menin sovittuna päivänä ja odottelin vaihdon mutta osa olikin väärä sovittiin uusi aika ja vaihto onnistui silloin. Vika uusiutui kuitenkin uudestaan parin viikon päästä. Deltalla tutkivat Ladani ja kertoivat että pakoventtiili olikin palanut. Auto jäi sinne venttiili remonttiin. Uteliaisuuttani soitin siihen autosähkö korjaamoon jossa olin luetuttanut aiemmin vian ja kerroin voiko antaa sellaisen vikatiedon ventiiliviasta että nelossylinterin sytytys katkos jos venttiili on palannut. Sieltä kerrottiin että ei voi ja kun venttiili palaa autosta vika on pysyvä eikä auto käy ajoittain oikein. Kyselin tätä myös parilta muultakin korjaamolta ja saman kertoivat hekin. En sen jälkeen ole Deltalta ostanut edes öljynsuodatinta autooni, huolloista puhumattakaan.


      • Exit von Amel
        Kanto. kirjoitti:

        Omistan Lada 111 ostin sen v.2008 se on 2006 vuosimallia. Siinä oli 5vuoden takuu, käytin huollot 37500 ja 45000km huollot Deltassa. Seuraavana päivänä 45000km huollon jälkeen tuli ongelmia Lada kävi kolmella sylinterillä menin Deltaan ja se tutkittiin vikaa ei löytynyt. vajaa pari viikkoa vika uusiutui menin uudestaan sinne. Sieltä kerrottiin että virtapuolen vika on ollut mutta kun vika ei ole nyt päällä ei tiijetä mistä viasta on kyse. Vika tuli kolmannen kerran ,kävin silloin eräässä autosähköliikkeessä luetuttamassa via, siellä sanottiin että nelossylinterin sytytys vika. Menin sen paperin kanssa Deltaan esitin sen heille. He tilasivat sytytys puolan tai mikä lie, sovittiin päivä jona se vaihdetaan. Menin sovittuna päivänä ja odottelin vaihdon mutta osa olikin väärä sovittiin uusi aika ja vaihto onnistui silloin. Vika uusiutui kuitenkin uudestaan parin viikon päästä. Deltalla tutkivat Ladani ja kertoivat että pakoventtiili olikin palanut. Auto jäi sinne venttiili remonttiin. Uteliaisuuttani soitin siihen autosähkö korjaamoon jossa olin luetuttanut aiemmin vian ja kerroin voiko antaa sellaisen vikatiedon ventiiliviasta että nelossylinterin sytytys katkos jos venttiili on palannut. Sieltä kerrottiin että ei voi ja kun venttiili palaa autosta vika on pysyvä eikä auto käy ajoittain oikein. Kyselin tätä myös parilta muultakin korjaamolta ja saman kertoivat hekin. En sen jälkeen ole Deltalta ostanut edes öljynsuodatinta autooni, huolloista puhumattakaan.

        Heh, eikä käynyt mielessä yhdelläkään ammattilaisella että sytytyskatkovalla autolla kun ajetaan niin venttiilihän palaa :)


    • Hyä

      2008 vm Ceed toiminut hyvin! Äsken tehty 120000 km huolto ja taas takuu voimassa vuoden kuin uudella autolla! Takuu toiminut moitteetta koko ajan. Takuuseen vaihdettu viallisia osia kuten koiranluut eteen viimevuonna, naftapumppu (vuoti eikä ollut korjattavissa, olis ollu kallis itse maksaa), boksi joka ohjasi sisätilatoimintoja ja takaluukku maalattiin myös viimevuonna. Ainostaan kerran on vikavalo palanut (jäästä johtui) ja takkuu vastasi. Hyvä auto huolettomin mitä mulla on ollut. Edelliset oli Skodia 4 kertaa Lada ja Polski ym.

      • herran haltuu

        juu riippuu mihin vertaa, vanhoihin itäautoihinko?
        Kovin on ollut vikoja Kiassa.


    • minä täällä

      Kuluvan vuoden helmikuussa ostettuun Rioon vaihdettiin mittaristo ja edelleenkin odottelen uutta kutsua pajalle kun pissapojan jokin liitin on viallinen mutta maahantuojalta ei ole vielä tullut selkoa että mikä liitin on kyseessä (muutama vastaava tapaus suomessa). Sitä kun valitellaan Kian kallista huoltoa niin tässä tyhmänä mietin että kannattiko maksaa autosta varusteineen 20 tonnia ja maksaa huolenpitosopimuksella huolloista 400€ vuoteen vai olisiko pitänyt ostaa vastaavan kokoluokan volkkari ja maksaa siitä 30 tonnia jotta selviäisin halvemmilla huolloilla ja viisi vuotta lyhyemmällä takuulla, tosin olen siinä käsityksessä ette volkkarin huollot eivät ole yhtään sen halvempia ja sen minkä nyt sitten mahdollisesti huolloissa häviää niin vakuutusmaksuissa voittaa, eiköhän kiassa ole kuitenkin edullisemmat vakuutukset.

    • 12830

      On se Kia vaan niin kestävä että pystyy kunnon takuunkin antamaan.

    • 7v Takuu

      Oikeampi kysymys on: Miksi "premium" autoissa on vain 2v takuu? Eikö autotehdas itsekkään luota tuotteeseensa?
      Autotehtaille onneksi näilläkin sivuilla tuntuu olevan paljon lyhyisiin takuihin luottavia uskovaisia!

      • Premiiiiii

        Auton premium tarkoittaa vain sitä, että ovenkahvojen ja kojelaudan muovi ovat hieman parempaa ja kalliimpaa materiaalia. Kestävyyden kannalt ei mitään eroa.


      • perustelun huiput
        Premiiiiii kirjoitti:

        Auton premium tarkoittaa vain sitä, että ovenkahvojen ja kojelaudan muovi ovat hieman parempaa ja kalliimpaa materiaalia. Kestävyyden kannalt ei mitään eroa.

        Köyhän ja nuukan pitää osata pettää itseään tuollaisilla asioilla, onnea ja hyvää jatkoa sumuisessa itsepetoksessa.


    • kiamyyjä

      Ainoa asia millä kia käy kaupaksi on tuo takuu joka ei todellisuudessa korvaa mitään, lisäksi huoltohinnat viisinkertaiset oikeisiin autoihin verrattuna.

      • Kia Optima

        Mitä höriset? minun Kiassa on huoltoväli 2 vuotta tai 30000km. Ensimmäinen huolto maksaa noin 250-400 e riippuen paikasta missä sen teettää. Ei tarvitse käyttää Deltassa ja takuut senkun säilyy. Onko tuo nyt kallista vai halpaa, rippuu omistajan tai haltijan pussista. Vag konsernin tuotteissa on auto huollatettu jo kahteen kertaan tuossa ajassa ja takuut loppuu silti kuin seinään 2 vuoden jälkeen.


      • gs birotor
        Kia Optima kirjoitti:

        Mitä höriset? minun Kiassa on huoltoväli 2 vuotta tai 30000km. Ensimmäinen huolto maksaa noin 250-400 e riippuen paikasta missä sen teettää. Ei tarvitse käyttää Deltassa ja takuut senkun säilyy. Onko tuo nyt kallista vai halpaa, rippuu omistajan tai haltijan pussista. Vag konsernin tuotteissa on auto huollatettu jo kahteen kertaan tuossa ajassa ja takuut loppuu silti kuin seinään 2 vuoden jälkeen.

        Olet oikeassa että VAG-konsernin tuotteissa oli lyhyt huoltoväli, mutta niin oli kaikissa merkeissä silloin.
        Tiesitkö sen että tuo VAG-konserni nimi on poistunut käytöstä vuonna 1992?

        Mutta toki voit laittaa malliksi missä VW-konsernin tuotteessa on huoltoväli 15000tkm/1v ?


      • Exit von Amel

        Oman KIAni vuosihuolto maksoi 89€, eli muilla merkeillä ensimmäisen vuoden huolto maksaisi alle 20€?

        Ootkohan ihan tässä maailmassa?


    • sis. varoituksen

      Myyntitakuuhan tuo on, ei sillä ole mitään tekemistä kestävyyden tai luotettavuuden kanssa. Ostajat ne takuut kuitenkin maksaa auton hinnassa ja huoltojen hinnoissa.
      Laatuautoissa ei takuissa ole kilometrirajoituksia, kilometrit ne viat tuo esiin eikä aika.
      Kannattaa lukea ne takuuehdot muutenkin tarkasti, ettei vaan tule pettymyksiä.

      • brtyuyy

        Kaikki maksaa aina ostajat. Eihän liitoiminta ole muuten kannattavaa millään alalla.


    • sddf

      Erittäin vähän löytyy valituksia Kian takuun toimivuudesta. Huollothan ei edelleenkään ole sen kalliimpia kuin muillakaan merkeillä. Autotkin ovat halvempia kuin jotkut volkkarit ja muut lyhyen takuun merkit.

    • kia,as

      Kian takuu on täyttä kusetusta.

      • jii pee veli

        Mielestäni Kian takuu pelaa loistavasti. Huollossa asentaja huomasi, että autoni takaiskunvaimennin oli alkanut vuotaa. Sovittiin, että tuon auton iskarien vaihtoon, ja tällä viikolla ne vaihdettiin puolessa tunnissa takuuna uusiin. Ilman huoltomiestä en olisi edes tiennyt viasta.


      • niin tai näin
        jii pee veli kirjoitti:

        Mielestäni Kian takuu pelaa loistavasti. Huollossa asentaja huomasi, että autoni takaiskunvaimennin oli alkanut vuotaa. Sovittiin, että tuon auton iskarien vaihtoon, ja tällä viikolla ne vaihdettiin puolessa tunnissa takuuna uusiin. Ilman huoltomiestä en olisi edes tiennyt viasta.

        Vajaa vuoden vanha Rio ja kesällä vaihdettiin uusi mittaristo, lähiaikoina menee vaihtoon joku johtosarja josta ei itsellä ole tietoa mutta vajaan vuoden tutkimisen jälkeen löysivät syyn auton nykimiselle silloin tällöin. Samalla saavat katsoa mikä vaivaa takakaiuttimia kun tuntuvat hönkivän ääntä pihalle heikonlaisesti välillä vain vinkuen. Siltikin voin sanoa että takuu toimii eikä tuon 7 vuoden aikana käsittääkseni kauheasti putoa korvattavia kohteita pois.


      • seli seli

        Miten takuu voi olla kusetusta? Jos se olisi niin siihen puuttuu kuluttajansuoja ja takuulla toimii jos toiminut ohjeiden mukaan esim. määrähuollot ajallaan jne.


    • HuonoTakuu

      Meillä kolme kuukautta sitten 600 euron 60 000 km huolto Deltalla. Jarrulevy oli vissiin jo silloin jumissa/jäänyt päälle oikeassa takarenkaassa mutta sen tarkistaminen ei näköjään edes tuohon huoltoon kuulu.

      Nyt tuon korjaaminen maksoi 500, ei kuulunut huoltoon. Selityksiä oli monta "Suomen olosuhteissa todella tavallista" / "luonnollista kulumista/vanhenemista, ulkoisten tekijöiden aiheuttamia virheitä, ".

      Aivan uskomatonta ja kusetusta koko firman 7 vuoden takuu.

      Pari vuotta vanha auto ja näin siitä tuli lihava lasku maksettavaksi.

      • mesemieskin

        Heheheh..:-D ei ne kuluvat osat kuten jarrut kuulu muidenkaan merkkien takuuseen. Kysäse vaikka mersun huollosta.


    • Sorento

      Koska se kestää viikkoa saada varaosat, esimerkiksi jäähdyttimen saaminen kestää puolitoista viikkoa.

    • Kaikkein_kestävin

      On se vaan Kiia niin kestävä, että löytyy 3 kpl käytettynä yli 400 000 km ajettuna.
      22 kpl 320 000 km ajettuna.
      Todistaa vain, ettei yksikään ihminen myy vielä 500 000 km ajettua autoa.
      Todistaa vain miten heikkoja mersut, volvot ja Toyotat on, kun niitä löytyy pilvin pimein suuremmilla kilometreillä.

      Olin kerran Deltan tiskillä, turpa mutrullahan nuo asiaansa hoitivat ja minullekin tulivat asiaansa kertomaan. Ostakaa ihmiset, elämä hymyilee sen jälkeen.

    • saasteVWseataudiskoda

      Miksi VW takuu on lyhyt

      • novolks

        Eijkös tuo ole selvää: Mitä lyhyempi takuu sitä nopeammin päästään omistajan kukkarolle!
        Volkkarin politiikka on Euroopassa muutoinkin kusetusta. Jenkeissä ne on asetettu selkä seinää vasten huijauksista niin joutuvat maksamaan korvauksia, vaan ei Euroopassa. Voin luvata että ikinä enää ei tule volks-tuotteita tähän taloon.


    • päkätsy

      Kian takuu ei taida oikeasti koirvata mitään.Mulla toinen auto menossa ja periaatteessa olen ollut tosi tyytyväinen eikä takuuseen ole tarvinnut korjata juuri mitään kunnes.....konepelti vaihdettiin liikkeessä 4 v sitten kun edellisen päälle tipahti laatikko.Vuosi sitten siihen tuli pieniä pilkkuja,joihin en kiinnittänyt huomiota.Ajattelin,että kivet tms.ovat sitä rikkoneet.Pilkut alkoi laajenemaan ja jokaisessa pesussa sitten alkoi irtoamaan lakka ,nyt se irtosi viimeisessä jo isoina liuskoina.Sama kävi sitten etulokasuojalle vaikka sitä ei ole edes vaihdettu.Otin liikeeseen ja sitten isompaan pomoon yhteyttä mutta eipä kuulu takuun piiriin. Kuulemma hyvittäisivät jotain seuraavan auton ostossa..juupajuu.Palvelu oli autoa ostattaessa muutenkin onnettoman huonoa mutta se siitä.Kia vaihtui juuri ww-autoon,vaikka olenkin autoihini ollut tyytyväinen mutta en voi kannattaa tuollaista kusetusta ,jossa pinnan lakka kestää muutaman vuoden eikä sitä kukaan korvaa.

      • ei.mullamuuta

        Maalipinta on Kian heikkous. Vertaa 10-vuotiasta Toyotaa 8-vuotiaaseen Kiaan. Kia kukkii lokasuojista kuin keväinen kukkaketo. Toyotassa ei edes nuppua.

        Ip-lehdissä mainittu Väinämöisen keskimä pitkä takuu ei olekaan Väinämöisen keskintöä. Englannissa Kialla oli pitkät takuut jo ennen Suomea. Kysessä on siis puffi, muka-uutinen, joka on mainos. Halpisautolla on pitkä takuu jotta autoja saadaan paremmin kaupaksi. Ei se mikään kädenojennus ole. Sitä paitsi takuun korvausvastuut vähenevät vuosi vuodelta, mutta huoltohinat nousevat. Ihan pelkkää bisnestä tämä pitkä takuu on.


    • eitakuutaVWskodaudi

      Taitaa ostajat tykätä huolettomasta ajosta takuun siivittämänä.
      kohta menee myynnissä kolmostilalle maailmalla.

    • eitakuutaVWskodaudi

      Olisko markkinat ja asiakastyytyväisyys syynä

    • jiipeevee2

      Kian takuu on pitkä, koska vikoja on vähän. Ajoin kolme vuotta ja 65 tkm Kialla, ja siihen vaihdettiin ensimmäisessä huollossa takuuna takaiskarit, joista toinen oli alkanut pakkasella vuotaa. Tämän lisäksi koko aikana vain kääntymisvalon poltin kärähti kerran. Muuten auto pelasi hienosti ja olisi palvellut vielä monta vuotta minua, mutta tuli vaihdettua se automaattivaihteiseen, kun löytyi sopiva vaihdokki pienellä välirahalla.

    • oliMazda.nytKia

      Mazda taisi aloittaa tämän takuukilpailun jo 80-luvulla jolloin Mazdoihin tuli 3 vuoden takuu puskurista puskuriin ilman kilometrirajoitusta. Tosin nykyään taitaa olla 100.000km rajoitus Mazdallakin?
      80-luvulla ei yleensä takuu tainnut olla kuin vuoden verran.
      Kialla ja Mazdalla on ollut joskus yhteistyötä joten ehkäpä Kia on ottanut oppia Mazdalta miten tehdään luotettavia autoja :)

    • Molempia_kokeiltu

      Ollut 2 Masaa, yksi oli 10v kuoska lama iski 90-luvulla, siinä ainot viat oli mittarivalon himmentimen oikuttelu ja joku särki vasemman peilin parkkipaikalla eli oli aika vaihtaa rikkinäinen pois? Nyt kakkosena jo toinen Kia eikä kummassakaan ole ollut mitään vikaa!

    • Markkinointikikkavaan

      Kukaan ei ostaisi niitä muuten, siksi niiden on pakko mainostaa pitkällä takuulla ja sitten olla korjaamatta viat.
      Oikeasti takuu on aivan samanlainen kuin muillakin merkeillä, kyllä niissäkin valmistus ym virheet korjataan myöhemminkin.

    • nt677

      Mikä se ongema sitten on, koska takuu on samanlainen kuin muillakin. Eihän se silloin ainakaan huonopi ole kuin muut?

    • Odkfkkfkfkfkmg

      Markkinointiahan se on. Saadaan asiakas ostamaan luottavaisena, ja hyvä niin. Esimerkiksi VW:n ei tarvitse Suomessa myöntää autoilleen takuuta, koska suomalaiset asiakkaat ostavat päät märkinä saksalaista laatua. Sen sijaan USA:ssa VW myöntää yhden markkinoiden pisimmistä takuista, vähintään 5v vai oliko peräti 10v? Näin koska jenkki ei luota sokeasti sakuun, vaan vaatii ostopäätöksensä turvaksi jotain kättä pidempää.

      Auton kestävyydelläkin voi olla oma pieni osuutensa asiaan, mutta eipä esimerkiksi Toyota ole aikakausiin antanut pisimpiä takuita, koska ei sen tarvitse, vaikka luotettavuustilastoissa aina pärjääkin. Toisaalta nyt Renault on lähtenyt pitkien takuiden kisaan mukaan 4-7v takuilla, mutta ei kai kukaan sentään usko Renault’n muuttuneen yht’äkkiä huippuluotettavaksi?
      Kyse siis markkinoinnista. Pitkä takuu maksaa myöntäjälle aina jotain. Uusien tai heikon laatumielikuvan merkkien kannattaa maksaa takuun mukanaan tuomista ylimääräisistä kustannuksista, saksalaisten Suomessa taas ei, sillä niiden asiakaskunta ostaa autoa ilmankin takuuta ja hyväksyy pikkumurheet, kuten moottorin ja vaihteiston vaihdon parin vuoden välein premium-autoiluun kuuluvana kustannuksena.

      • markkinointikikkaa

        Juurikin näin. Kyse on puhtaasti markkinoinnista ja ostavan yleisön mielikuvista. Huonon mielikuvan merkit joutuvat markkinoimaan autijaan pitkillä takuilla. Esimerkiksi Seat myy täsmälleen samoja autoja viiden vuoden takuulla kuin VW kahden vuoden takuulla. Takuun pituus ei kerro mitään tuotteen loutettavuudesta.


    • Sorrento

      Toi Kian takuu on kylla suurta huijausta. Kaikki osat jotka voi jollain tavalla olla kuluvia ei kuulu edes normaali takuun piiriin’
      Itsellani on alle 3 vuottq vanha Sorrento johon on vaihdettu laturi, ovien sahkolukot, polttoainetankin anturi ym’ ym. Viimeksi siita hajos takaluukun lukko jota ei korvattu takuuseen koska autoa ei ole huollettu merkkikorjaamossa.
      Maahantuojan takuukasittelija kysyi onko oljysta ja oljynsuodattimista kuitteja ?? On vaikeaa ymmartaa miten suodattimen ja oljyn kuitit liittyy takaluukun lukkoon mutta eihan toi ylimielinen takuu johtaja edes viitsi vastata kun kysyin. Toisaalta taa melkein 50 tuhannen auto on viimeinen Kia meidan taloudessa. Toyotalla tai M-B:lla ei ole ikina ollut vastaavia ongelmia takuu korjauksissa’

      • Anonyymi

        Kuules Toyotalla kanssa takuukorjauksen kanssa ongelmaa! Corolla 2.0 hybridissäni ollut kahtena talvena pakkasongelmaa eli relevikaa kovilla pakkasilla, ei käynnisty. Viety hinurilla 2 kertaa korjaamolle. Vaihtoivat lopulta kovan huutamiseni jälkeen uuden releen mutta sama vika jatkuu. Levittivät kätensä, eivät pysty muuhun ja tehdas ei ole myös ratkaisssut ongelmaa.


    • Anonyymi

      Kian pitkä takuu on vain palanen Kian markkinointibudjetissa.
      Toki auton pitää olla keskiverto laadultaan, jotta summat siellä markkinointibudjetin puolella eivät ala paisua kohtuuttomiksi.
      Osa takuusta maksatetaan myös suoraan auton ostajalla, niin auton tukkuhinnassa kuin myös huoltohinnoissa. Huoltohinnoissa siinä mielessä, että valmistaja määrittää huolto-ohjelman ja sopivan kireä ohjelma pitää takuuhuoltotarpeet vähäisempinä.
      Se on sitten jokaisen auton ostajan itse mietittävä, onko pitkä takuu kannattava itselle vai ei. Moni ottaa autoon kaskovakuutuksenkin, vaikka todellisuudessa myös vakuuttaminen on businessta, jossa vakuutuksen ottajat maksavat enemmän vakuutusmaksuja kuin saavat korvauksia, siis noin suuressa mittakaavassa ja yleensä myös henklökohtaisesti. Esimerkiksi itse maksan omakotitalovakuutusta noin 1200€ vuodessa ja nyt kymmenvuotiaassa talossa tuli 5 vuoden kohdalla vesijohdon liittimen aiheuttama äkillinen vesivahinko joka aiheutti 7000€ kustannukset. Sillä hetkellä vakuutus tuntui kivalta...mutta todellisuudessa olen nyt kymmenen vuoden aikana maksanut jo lähes kahden vesivahingon verran vakuutusmaksuja.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      693
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe