Käsikirjoituksen täysi oikoluku

NäkymätönKirjoittaja

Kijoitin aiheen "ilmaiseksi" kustannuttaminen, mutta aloitan uuden selkiyttääkseni asiaani. Sieltä löytyy enemmän siitä mitä suunnittelen. Kokonaiskuva muodostui edellisen topiikin loistavien kommenttien ansioista. Kiitos siitä. Eli minulla on käsikirjoituksen raakile käsissäni, jossa minun mielestäni on potentiaalia joko paljon tai vähän muokattuna. Kirjoitusasu on muutaman vuoden takaa minun kädestäni ja uskon että se kaipaa hiomista tai vähintään jonkun ulkopuolisen tutkailua. Tietääkö kukaan mitään missä minä saisin siistittyä käsikirjoituksen? Onko sellaista palvelua olemassa missä joku ulkopuolinen lukee ja muokkaa niitä kohtia joille minä tekijänä olen "sokea"? Niin kirjallisesti kuin juonellisesti? Siitäkin huolimatta että julkaisisin käsikirjoituksen ilmaisena e-kirjana tai blogina niin minä en halua sen olevan "keskeneräinen".
Kiitos.

17

1150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mrlw

      Käytä ensin kriitikolla jollain arvostelupalveluista. Sen jälkeen oikolukupalveluja voi googlettaa. Freelancer kustannustoimittajiakin on. Mutta kaikki tietysti maksaa, vaikka se ei ollut ilmeisesti mikään ongelma.

    • 8+10

      Oikolukua on saatavilla (tuntiveloitus), mutta kustannustoimittajan työhön ei kuulu kirjoittaa uudelleen kenenkään tekstejä. Hän tekee huomioita ja korjaukset tehdään itse.

    • ksdjlkdsjfdskjlf

      Kustannustoimittajien liitosta voi kysellä freelance-kustannustoimittajia, mutta palkkiopyynnöt ovat varmaan rivikirjoittajalle liian kallitta.

    • 7+5

      Oikoluvun palkkio on nettimainoksessa tarjouksessa 30 e tunti, normaaliveloitus 35 e tunti.

      • Pistä teksti tulemaa

        Freelance-toimittajana voisin tehdä sen 14 euron tuntihinnalla. Siis pelkän oikoluvun, en tyylin, rakenteen tai muun sisällön mietintää. Tai könttähinnalla riippuen työn vaativuudesta.

        Leipä on niin hyvää, että sen takia kannattaa välillä halvalla raataa. Kolmenkympin tuntipalkkoja en ole saanut kuin isojen aikakauslehtien tilausjutuista = harvoin.


      • terveystietokirjalija
        Pistä teksti tulemaa kirjoitti:

        Freelance-toimittajana voisin tehdä sen 14 euron tuntihinnalla. Siis pelkän oikoluvun, en tyylin, rakenteen tai muun sisällön mietintää. Tai könttähinnalla riippuen työn vaativuudesta.

        Leipä on niin hyvää, että sen takia kannattaa välillä halvalla raataa. Kolmenkympin tuntipalkkoja en ole saanut kuin isojen aikakauslehtien tilausjutuista = harvoin.

        Vieläkö teet ns oikolukemista? Olen SuomenTietkorjailijaksi aikoineen valittu, Asuessani Oulussa 2 ensimmäistä runo-ja proosa pikku teosta julkaisi Pohjoinen Kustantamo, jonka kautta oikoluku jne tapahtuikin. Aika suurella tekstien muutteluilla. Olen itsekin freelancer toimittaja, ja aikuiskolut.esitystaidoissa ym.Nyt olen 20v asunut Veikkolassa, Kirkkonummenkuntaan kuuluen. 20v aikana tehnyt julkaissut 15 Itsehoito-Elämäntaitoon liittyvää opasta. Nyt olisi Miten Selvät, 85 siv teoksen käsikirjoitus lähes valmis. Painattaisin taas omakustaneena Picaset Oy painossa. Ryhdytkö se oikolukemaan edullisesti? tv Liisa Jeromaa 040-7281767


    • pohdintaaani

      Sellaista paikkaa ei tietääkseni ole, jossa ulkopuolinen muokkaa tekstisi valmiiksi. Oikoluku tulee kalliiksi, olisi fiksumpaa opetella kielioppi itse, koska siitä on muutenkin hyötyä.

      • kldsjlskjfkldsjfklds

        Kyllä niitä tietääkseni on, kyse on vain hinnasta. Tietääkseni minäkin tekisin homman, mutta aloittajalla tuskin on siihen rahaa, vaikken paljon perisikään.


      • pohdintaaani
        kldsjlskjfkldsjfklds kirjoitti:

        Kyllä niitä tietääkseni on, kyse on vain hinnasta. Tietääkseni minäkin tekisin homman, mutta aloittajalla tuskin on siihen rahaa, vaikken paljon perisikään.

        No hyvä. Onko sulla firma? Tässä on hyvä paikka mainostaa ko. palveluita.


      • pohdintaaani
        kldsjlskjfkldsjfklds kirjoitti:

        Kyllä niitä tietääkseni on, kyse on vain hinnasta. Tietääkseni minäkin tekisin homman, mutta aloittajalla tuskin on siihen rahaa, vaikken paljon perisikään.

        Kysyn vielä tarkentavan kysymyksen kldsj... eli muokkaisit käsikirjoituksesta kirjan kirjoittajan toiveiden pohjalta, ei vain oikolukua? Siis haamukirjoittaja? Millaisissa summissa palkkiot liikkuvat?


      • NäkymätönKirjoittaja
        pohdintaaani kirjoitti:

        Kysyn vielä tarkentavan kysymyksen kldsj... eli muokkaisit käsikirjoituksesta kirjan kirjoittajan toiveiden pohjalta, ei vain oikolukua? Siis haamukirjoittaja? Millaisissa summissa palkkiot liikkuvat?

        Eli tarkennetaan. On hyvin ymmärrettävää että jos päätän hankkia "ulkopuolisen" palvelun, joka pysyy ulkopuolisena, niin se maksaa. Haamukirjoittaja on väärä termi koska minun puolestani tämä toinen kirjoittaja on myös "kirjailija" koska minä toivon henkilön puuttuvan epäjohdonmukaisuuksiin juonessa (jos niitä on) sekä avustamaan kirjallisessa ulosannossa ja mahdollisesti rakenteellisissa poistoissa ja lisäyksissä - toimimaan toisina silminä. Eli kirjan tekijöinä olisi minun nimeni ja "avustajan" nimi. Kummatkin ovat silloin tasapuolisia kirjoittajia, vaikka idea olisikin alunperin minun kädestäni ja olen jo kirjoittanut suurimman osan. Ja palkkio puoliksi(tai neuvoteltu määrä) jos menee kustantajalta lävitse. Jos minulla olisi kirjailija kaverina niin menisin kimppaan, mutta kun ei ole. Selkiintyikö?


      • kjkljljlkjlkjlkjlkjk
        pohdintaaani kirjoitti:

        Kysyn vielä tarkentavan kysymyksen kldsj... eli muokkaisit käsikirjoituksesta kirjan kirjoittajan toiveiden pohjalta, ei vain oikolukua? Siis haamukirjoittaja? Millaisissa summissa palkkiot liikkuvat?

        Teen töitä free-verokortilla, ei ole firmaa. Free-verokortti tarkoittaa, että minulla on yksi verokortti, jota vilautan jokaiselle toimeksiantajalle, vaikka niitä olisi vuodessa sata.

        Palkkion suuruus riippuu toimeksiantajasta ja työstä. Saman työmäärän vaativasta jutusta saattaa vauras toimeksiantaja maksaa pari tonnia, mutta köyhä rivilehti kaksi sataa. Ala on villi, enkä ainakaan itse pysty pitämään kiinni freetoimittajien itse laatimista suosituksista tai mistään tessistä.

        Voisin muokata haamukirjoittajana toisen henkilön teoksen lähtökohtaisesti 5000 euron hinnalla. Summa vastaa suurinpiirtein sitä, millaisia suosituksia olen saanut tilattujen elämäkertojen kirjoittamisesta. Homman työläys tai helppous saattaisi nostaa tai laskea pyyntiä.

        Eri asia on sitten, hyväksyisikö mikään kustantaja kässäriä, joka olisi tuohon tapaan tehty, koska kustantaja varmaan haluaa talliinsa kirjailijan sen sijaan, että ottaisivat yksittäisen kirjan, jolle jatko on epävarmaa.


      • kljfdlkdsjfkldsjf
        NäkymätönKirjoittaja kirjoitti:

        Eli tarkennetaan. On hyvin ymmärrettävää että jos päätän hankkia "ulkopuolisen" palvelun, joka pysyy ulkopuolisena, niin se maksaa. Haamukirjoittaja on väärä termi koska minun puolestani tämä toinen kirjoittaja on myös "kirjailija" koska minä toivon henkilön puuttuvan epäjohdonmukaisuuksiin juonessa (jos niitä on) sekä avustamaan kirjallisessa ulosannossa ja mahdollisesti rakenteellisissa poistoissa ja lisäyksissä - toimimaan toisina silminä. Eli kirjan tekijöinä olisi minun nimeni ja "avustajan" nimi. Kummatkin ovat silloin tasapuolisia kirjoittajia, vaikka idea olisikin alunperin minun kädestäni ja olen jo kirjoittanut suurimman osan. Ja palkkio puoliksi(tai neuvoteltu määrä) jos menee kustantajalta lävitse. Jos minulla olisi kirjailija kaverina niin menisin kimppaan, mutta kun ei ole. Selkiintyikö?

        Tarkoittamasi henkilö on kustannustoimittaja, ei välttämättä mikään kumppanikirjailija, jonka nimi tulee kanteen sinun nimesi kanssa.


      • NäkymätönKirjoittaja
        kljfdlkdsjfkldsjf kirjoitti:

        Tarkoittamasi henkilö on kustannustoimittaja, ei välttämättä mikään kumppanikirjailija, jonka nimi tulee kanteen sinun nimesi kanssa.

        No vielä kerran. En löydä aiheesta suomekielistä tekstiä näin pikaseen, mutta tarkoitan tätä:

        coauthor

        An author who collaborates with another to write something.

        Eli kai te tiedätte että on olemassa kirjoja, jota on työstänyt enemmän kuin yksi kirjoittaja/kirjailija. Tässä vaikka esimerkkinä kaksoset Suresh Guptara ja Jyoti Guptara, jotka ovat yhdessä kirjoittaneet kaikki kirjat Insanity Saagasta.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Insanity_Saga

        Ja yksinkertaistetaan nyt minun omaa kässäriäni vielä. Minulla on idea ja pohja jota minä olen omilla taidoillani työstänyt niin pitkälle kun saatoin, mutta koska en enää harrasta kirjoittamista niin paljoa sen loppuun vieminen on vaikeaa ja epäilen myös olevani osittain "sokea" sisällölle, koska kirjailija ei koskaan voi lukea kirjaansa samasta näkökulmasta kuin lukija. Enkä näe yhäkään syytä viedä kässäriä kustannustoimittajalle koska minun itsenikin mielestä se on vain potentiaalinen raakile. Minun puolestani tämä toinen kirjailija voi kirjoitella uusia juonen käänteitä tai mitä hyvänsä jos minun tekstistä tuntuu jotain puuttuvan tai vaikka poistaa kokonaisia lukuja. Pääasia että idea pysyy jotenkuten kuosissa ja alkuperäisellä radalla ja sotkut saada siivottua ja suoristettua. Ja kaikesta neuvotellaan, kommunikoidaan ja puhutaan.

        kjkljljlkjlkjlkjlkjk -nimimerkki on kyllä oikeassa mainitessaan yhden kirjan kirjailijan kannatavuuden kustantajan näkökulmasta. Siksi minä käytinkin sanaa "ilmainen". Minä en pyytämässä mitään ja minun puolestani kustantaja voi saada kaiken mitä kirja tuottaa - jos tuottaa. Paitsi jos toinen kirjoittaja tulee messiin niin hän saakoon oman osuutensa.
        Monet teistä varmasti ihmettelee miksi ihmeessä luovuttaisin kaikki rahat pois jos kirja myy, mutta se liittyy omaan elämäntilanteeseeni. Se on hieman...epätavallinen.

        Omakustannettakaan en dissaa, mutta siinäkin tapauksessa minun käsissäni on yhäkin vain puolivalmis teos. Plus miinus nolla. Vastauksista oletan että etsimä apu ei löydy täältä, mutta halusin vain selkiyttää tarkoitusperäni. Ihan mielenkiintoisia ehdotuksia tuli, mutta ei sitä mitä etsin tähän tilanteeseen.


      • NäkymätönKirjoittaja
        NäkymätönKirjoittaja kirjoitti:

        No vielä kerran. En löydä aiheesta suomekielistä tekstiä näin pikaseen, mutta tarkoitan tätä:

        coauthor

        An author who collaborates with another to write something.

        Eli kai te tiedätte että on olemassa kirjoja, jota on työstänyt enemmän kuin yksi kirjoittaja/kirjailija. Tässä vaikka esimerkkinä kaksoset Suresh Guptara ja Jyoti Guptara, jotka ovat yhdessä kirjoittaneet kaikki kirjat Insanity Saagasta.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Insanity_Saga

        Ja yksinkertaistetaan nyt minun omaa kässäriäni vielä. Minulla on idea ja pohja jota minä olen omilla taidoillani työstänyt niin pitkälle kun saatoin, mutta koska en enää harrasta kirjoittamista niin paljoa sen loppuun vieminen on vaikeaa ja epäilen myös olevani osittain "sokea" sisällölle, koska kirjailija ei koskaan voi lukea kirjaansa samasta näkökulmasta kuin lukija. Enkä näe yhäkään syytä viedä kässäriä kustannustoimittajalle koska minun itsenikin mielestä se on vain potentiaalinen raakile. Minun puolestani tämä toinen kirjailija voi kirjoitella uusia juonen käänteitä tai mitä hyvänsä jos minun tekstistä tuntuu jotain puuttuvan tai vaikka poistaa kokonaisia lukuja. Pääasia että idea pysyy jotenkuten kuosissa ja alkuperäisellä radalla ja sotkut saada siivottua ja suoristettua. Ja kaikesta neuvotellaan, kommunikoidaan ja puhutaan.

        kjkljljlkjlkjlkjlkjk -nimimerkki on kyllä oikeassa mainitessaan yhden kirjan kirjailijan kannatavuuden kustantajan näkökulmasta. Siksi minä käytinkin sanaa "ilmainen". Minä en pyytämässä mitään ja minun puolestani kustantaja voi saada kaiken mitä kirja tuottaa - jos tuottaa. Paitsi jos toinen kirjoittaja tulee messiin niin hän saakoon oman osuutensa.
        Monet teistä varmasti ihmettelee miksi ihmeessä luovuttaisin kaikki rahat pois jos kirja myy, mutta se liittyy omaan elämäntilanteeseeni. Se on hieman...epätavallinen.

        Omakustannettakaan en dissaa, mutta siinäkin tapauksessa minun käsissäni on yhäkin vain puolivalmis teos. Plus miinus nolla. Vastauksista oletan että etsimä apu ei löydy täältä, mutta halusin vain selkiyttää tarkoitusperäni. Ihan mielenkiintoisia ehdotuksia tuli, mutta ei sitä mitä etsin tähän tilanteeseen.

        Kiitos paljon vastauksista muuten. Eihän nämä asiat selkiä ellei kysy :)


      • pohdintaaani
        NäkymätönKirjoittaja kirjoitti:

        No vielä kerran. En löydä aiheesta suomekielistä tekstiä näin pikaseen, mutta tarkoitan tätä:

        coauthor

        An author who collaborates with another to write something.

        Eli kai te tiedätte että on olemassa kirjoja, jota on työstänyt enemmän kuin yksi kirjoittaja/kirjailija. Tässä vaikka esimerkkinä kaksoset Suresh Guptara ja Jyoti Guptara, jotka ovat yhdessä kirjoittaneet kaikki kirjat Insanity Saagasta.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Insanity_Saga

        Ja yksinkertaistetaan nyt minun omaa kässäriäni vielä. Minulla on idea ja pohja jota minä olen omilla taidoillani työstänyt niin pitkälle kun saatoin, mutta koska en enää harrasta kirjoittamista niin paljoa sen loppuun vieminen on vaikeaa ja epäilen myös olevani osittain "sokea" sisällölle, koska kirjailija ei koskaan voi lukea kirjaansa samasta näkökulmasta kuin lukija. Enkä näe yhäkään syytä viedä kässäriä kustannustoimittajalle koska minun itsenikin mielestä se on vain potentiaalinen raakile. Minun puolestani tämä toinen kirjailija voi kirjoitella uusia juonen käänteitä tai mitä hyvänsä jos minun tekstistä tuntuu jotain puuttuvan tai vaikka poistaa kokonaisia lukuja. Pääasia että idea pysyy jotenkuten kuosissa ja alkuperäisellä radalla ja sotkut saada siivottua ja suoristettua. Ja kaikesta neuvotellaan, kommunikoidaan ja puhutaan.

        kjkljljlkjlkjlkjlkjk -nimimerkki on kyllä oikeassa mainitessaan yhden kirjan kirjailijan kannatavuuden kustantajan näkökulmasta. Siksi minä käytinkin sanaa "ilmainen". Minä en pyytämässä mitään ja minun puolestani kustantaja voi saada kaiken mitä kirja tuottaa - jos tuottaa. Paitsi jos toinen kirjoittaja tulee messiin niin hän saakoon oman osuutensa.
        Monet teistä varmasti ihmettelee miksi ihmeessä luovuttaisin kaikki rahat pois jos kirja myy, mutta se liittyy omaan elämäntilanteeseeni. Se on hieman...epätavallinen.

        Omakustannettakaan en dissaa, mutta siinäkin tapauksessa minun käsissäni on yhäkin vain puolivalmis teos. Plus miinus nolla. Vastauksista oletan että etsimä apu ei löydy täältä, mutta halusin vain selkiyttää tarkoitusperäni. Ihan mielenkiintoisia ehdotuksia tuli, mutta ei sitä mitä etsin tähän tilanteeseen.

        Toivottavasti löydät etsimäsi kanssakirjoittajan. Kirjoittamisen idea on monille kirjoittaa omaa tarinaa, ei muiden, mutta eihän sitä koskaan tiedä.


      • pohdintaaani
        kjkljljlkjlkjlkjlkjk kirjoitti:

        Teen töitä free-verokortilla, ei ole firmaa. Free-verokortti tarkoittaa, että minulla on yksi verokortti, jota vilautan jokaiselle toimeksiantajalle, vaikka niitä olisi vuodessa sata.

        Palkkion suuruus riippuu toimeksiantajasta ja työstä. Saman työmäärän vaativasta jutusta saattaa vauras toimeksiantaja maksaa pari tonnia, mutta köyhä rivilehti kaksi sataa. Ala on villi, enkä ainakaan itse pysty pitämään kiinni freetoimittajien itse laatimista suosituksista tai mistään tessistä.

        Voisin muokata haamukirjoittajana toisen henkilön teoksen lähtökohtaisesti 5000 euron hinnalla. Summa vastaa suurinpiirtein sitä, millaisia suosituksia olen saanut tilattujen elämäkertojen kirjoittamisesta. Homman työläys tai helppous saattaisi nostaa tai laskea pyyntiä.

        Eri asia on sitten, hyväksyisikö mikään kustantaja kässäriä, joka olisi tuohon tapaan tehty, koska kustantaja varmaan haluaa talliinsa kirjailijan sen sijaan, että ottaisivat yksittäisen kirjan, jolle jatko on epävarmaa.

        Käsikirjoituksen trimmaus ennen kustantajalle lähettämistä olisi varmasti monelle tarpeellinen palvelu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe