Kokemuksia glaukoomalääkkeistä

räpsyripsi

Minulla todettiin glaukooma reilu puoli vuotta takaperin. Olen käyttänyt Taflotan silmätippoja, jotka laskevat painetta hyvin, mutta sivuvaikutuksena on nuhaa ja naiselle ikävää silmänalusten tummumista. Silmäluomiin on myös kasvanut pieniä näppyjä, sellaisia näärännäpyn näköisiä. Silmäripset ovat tuuhentuneet, mutta välillä kasvavat väärään suuntaan ja joudun niitä repimään. Ikävintä on, että näytän nykyisin koko ajan väsyneeltä turvonneiden ja mustien silmnalusten ansiosta. Olen miettinyt, että pitäisikö pyytää silmälääkäriä vaihtamaan lääkitystä. Millaisia kokemuksia teillä on ollut glaukoomalääkkeistä?

63

26008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räpsyripsi

      Eikö täällä ole muita glaukoomapotilaita? Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksistanne lääkkeistä. Itselleni ei tunnu löytyvän mitään sopivaa, kaikista tähän astisista silmätipoista olen saanut runsaasti ikäviä sivuvaikutuksia.

      • höpötystä

        Travatan käytössä yli 5 vuotta. Ainoa "haitta" mukavan pitkät ripset.
        Sopivat , ei ole tarvinnut nyppiä.
        Diagnoosi ns. matalapaineinen glaukooma joten paineet ei alunperinkään korkeat .


      • Anonyymi

    • toinen räpsyripsi

      Täällä ilmoittautuu yksi =)
      Mulla oli kanssa alussa käytössä Taflotan, alkuun se laski paineita hyvin mutta sitten ne nousi taas. Mulla kanssa mustui silmänaluset hurjasti, ei oo nätti näky.. peitevoiteitten kanssa joutuu nyt sitten pelaamaan =(
      Monet tipat kokeiltu, nyt vuoden verran ollut Cospt ja Xalatan käytössä. Paineet ne laskee suht hyvin, mutta Xalatanilla myös tuo ikävä sivuvaikutus, silmäluomien ja alusten tummuminen.. koitan minimoida sitä pyyhkimällä heti tippojen laiton jälkeen ylimääräisen aineen pois iholta.

    • mamma

      Mun pojalla nyt blocanol, azopt ja xalatan käytössä. Blocanolia käytetty n. puoli vuotta, ei vielä ainakaan sivuvaikutuksia. Xalatan ja azoptia käyttänyt jo vuosia, ei muuta sivuvaikutuksia kuin että xalatanista kulmakarvat ja ripset tosi paksut ja tuuheat, ja sehän ei ole negatiivista..

    • Timogel

      Minulla on käytössä Timogel-niminen tippa, josta ei ole ollut mitään haittavaikutuksia.

      Ripset ei kylläkään kasva, mutta mielummin niin kuin tummat silmänaluset;-)

      • Oliko kuitenkin

        Timosan?


      • Timogel
        Oliko kuitenkin kirjoitti:

        Timosan?

        En asu Suomessa, joten lääkkeellä on eri kaupallinen nimi tässä maassa. Sama tuote kumminkin.


    • Tippa

      Äidillä käytössä duotrav, joka lääkärin mukaan uudehko lääke ja hyväksi kehui. Paineet pysyneet hyvinä ja näkökin yllättävän hyvänä. Ikää äidillä 91 v.

      • No joo...

        Ei ole kovin uusi eikä erityisen hyvä. Xalcomiin verrattuna heikompi (marginaalisesti, paljon yksilökohtaista vaihtelua), ärsyttää enemmän.

        Paljon käytössä ja ihan asiallinen lääke. Ei vaikuta näköön. Paitsi ulkonäköön ;)


      • Anonyymi

        Minulla oli silmät tulessa sekä valoherkät Vuorokauden


    • Lumican

      Hei! Minulla on käytössä Cosopt 1x2 ja Lumican 1x1 olleet nyt vuoden. Aiemmin Albhagan 1x2 josta ei enää mitään apua kun paineet täytyy olla alle 15 molemmissa. Lumican aiheuttaa ripsien kasvua ja tummentumista (ihan hävettää) kun kaikki luulee tekoripsiksi. Ja Lumican aiheuttaa silmän alusten ja luomienb tummenemista (yäääkkk). Soitin eilen silmäpolille ja kysyin et voisivatko vaihtaa sellaseen joka ei tummuta mut ei ole kuulema sellasta josta saisin tarpeellisen tehon .Valitettavasti....
      Käytän paljon erilaisia silmänalusvoiteita ja meikkiä tietty ettivät kummitukseksi luulisi.

      • 1961

        Tummat silmänaluset on pikkujuttu sokeutumiseen verrattuna. Minulla on ollut tippahoito 11n. Tällä hetkellä cosopt×2 ja lumigan×1. Se ei ile hidastanut riittävästi taudin etenemistä. Laseroitu on 2 kertaa. Nyt on leikkaus edessä, kun mikään muu ei enää auta. Ikää minulla on 56v.


    • MustasilmäSusanna

      Minulla myös ollut toisessa silmässä käytössä Alphagan, Cosopt ja Taflotan. Alphagan aiheutti silmäluomen punaisuutta, joka jatkuu edelleen vaikka lääkkeen lopettamisesta on jo viikkoja aikaa. Silmänaluset ovat myös kyllä mielestäni tummuneet entuudestaan ja siihen varmaan on syyllinen Taflotan. Onkohan Taflotanin haittavaikutukset ihoon miten pysyviä? On tämä kurjaa...

      • TM1944

        Minulla Alphagan aiheutti luomitulehdusta. Läkkärit sanoivat sen johtuvan lähinnä säilöntäaineesta. Lopetin käytön ja luomet paranivat. Vaiva on jonkunaseista lääkeallergiaa kuulemma. Käytän Latanoprostia, joka laskee paineen siedettävälle tasolle, mutta ei tarpeeksi. Monissa eri kauppanimissä on sama vaikuttava aine. Latanoprost on sama kuin Xalatan, mutta säilöntäaine eri. Painetta laskettin laser-käsittelyllä lisää.


      • merikilpikonna

        Tämä kuulostaa nuorten naisten kosmetiikkapalstalta. Vanha mies, oikea silmä sokeutui nopeasti, huomaamatta. Vasen virheetön, sillä pärjää, ilman laseja, ilman autonajorajoitteita. Mulla oireita on mahdoton aamujano, kolme litraa vettä puolipäivään, sitte kuset illansuuhun. Senhän kanssa kyllä pärjää. Lamaannuttava väsymys on ilkeämpi. Jos tästä kuka lohtua sit löytää.


      • Anonyymi
        merikilpikonna kirjoitti:

        Tämä kuulostaa nuorten naisten kosmetiikkapalstalta. Vanha mies, oikea silmä sokeutui nopeasti, huomaamatta. Vasen virheetön, sillä pärjää, ilman laseja, ilman autonajorajoitteita. Mulla oireita on mahdoton aamujano, kolme litraa vettä puolipäivään, sitte kuset illansuuhun. Senhän kanssa kyllä pärjää. Lamaannuttava väsymys on ilkeämpi. Jos tästä kuka lohtua sit löytää.

        Taitaa vaarilla olla kuitenkin diabetes?


    • ceesay54

      olen käyttänyt vuoden taflotantippoja, pientä kutinaa/kirvelyä ja joskus tuntuu kuin neulalla pistettäisiin silmään ;(...oon odottanut ripsien kasvua mutta en ole huomannut muutosta...osaako joku sanoa että missä ajassa se pitäisi huomata?..kerrankin lääkkeellä mukava sivuoire ;)

    • Aloitin todetun glaukooman takia Xalcom-tippojen käytön. Melkein metrin pituisesta käyttöohjeesta luin mahdollisista haittavaikutuksista. Ihan hirvittää...
      Olen jo yli seitsenkymppinen ukko. Silmänpaineet olivat 30 tietämissä ja lääkäri sanoi että autolla ajo on ihan siinä ja siinä.

    • mmhg

      Niinpä siinä kävi että lääkäri löysi hypertension silmästä, eli painetta. Tutkimuksissa ei onneksi silmän vaurioita. Kai sitä pitää tippoja käyttää kuitenkin loppuelämä? Taflotan on käytössä. Paine laski hämmästyttävän paljon jo 2½ viikon käytön jälkeen, että onpa tehokas lääke. Alussa silmät punoittivat kovasti, mutta ei enää juurikaan. Muita sivuvaikutuksia ei ole vielä, joten niitä odotellessa...

      • LeenaMarke

        Minulla on vain yhdet silmät ja on ihan yhdentekevää mitä sivuvaikutuksia silmätipoista on kunhan vain laskisivat painetta ja säästäisivät sitä kautta näkökyvyn, Matalapaineglaukoomani löydettiin jokunen viikko sitten ja silloin oli jo oikea silmä pahasti tuhoutunut. Vasen onneksi jotenkin pelittää. Lääkkeeni on Taflotan, silmänaluset on mustuneet entisestään eikä ripset ole tuuheentuneet. Näkö valitettavasti tuntuu heikentyvän entisestään pikaista vauhtia. Pyhien jälkeen yritän silmäosastolle tarkistukseen.


      • Juuso101
        LeenaMarke kirjoitti:

        Minulla on vain yhdet silmät ja on ihan yhdentekevää mitä sivuvaikutuksia silmätipoista on kunhan vain laskisivat painetta ja säästäisivät sitä kautta näkökyvyn, Matalapaineglaukoomani löydettiin jokunen viikko sitten ja silloin oli jo oikea silmä pahasti tuhoutunut. Vasen onneksi jotenkin pelittää. Lääkkeeni on Taflotan, silmänaluset on mustuneet entisestään eikä ripset ole tuuheentuneet. Näkö valitettavasti tuntuu heikentyvän entisestään pikaista vauhtia. Pyhien jälkeen yritän silmäosastolle tarkistukseen.

        Aivan sama, mitä sivuvaivoja, jos niiden kanssa edes jotenkuten pärjää! On se vain merkillistä, että joillekin tuo ulko- on varsinaista näköä tärkeämpi juttu. Ainakin miehellä ulkonäön muuttuminen yleensä parantaa vaikutelmaa! Käytän Taflotania x1ja cosopt ia x2, varsinaisia haittaavia vaikutuksia en ole huomannut. Ei ole tummentuneet silmänaluset eikä ripset kasvaneet. No tosin ajoittain sormet ovat palelevaisempia.


      • Anonyymi
        Juuso101 kirjoitti:

        Aivan sama, mitä sivuvaivoja, jos niiden kanssa edes jotenkuten pärjää! On se vain merkillistä, että joillekin tuo ulko- on varsinaista näköä tärkeämpi juttu. Ainakin miehellä ulkonäön muuttuminen yleensä parantaa vaikutelmaa! Käytän Taflotania x1ja cosopt ia x2, varsinaisia haittaavia vaikutuksia en ole huomannut. Ei ole tummentuneet silmänaluset eikä ripset kasvaneet. No tosin ajoittain sormet ovat palelevaisempia.

        Hei
        Avokulmaglaukooma todettiin vuosi sitten. Monoprost-silmätipat olleet käytössä.
        Ulkoisista haitoista todella en välitä, mutta kun sydän hakkaa hirmuisesti ja epätahtiin, päätä särkee, huimaa, silmät kipuilee ja särkee ja näkö hämärtyy. Lisäksi hengitys rohisee välillä. Ei taida sopia nämä v. 2017 myyntiluvan saaneet tipat.
        Jospa löytyisi joku parempi lääke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei
        Avokulmaglaukooma todettiin vuosi sitten. Monoprost-silmätipat olleet käytössä.
        Ulkoisista haitoista todella en välitä, mutta kun sydän hakkaa hirmuisesti ja epätahtiin, päätä särkee, huimaa, silmät kipuilee ja särkee ja näkö hämärtyy. Lisäksi hengitys rohisee välillä. Ei taida sopia nämä v. 2017 myyntiluvan saaneet tipat.
        Jospa löytyisi joku parempi lääke.

        Minullakin on käytössä Taflotan. Nyt on tullut kutinaa ja ehkä (vasemmalla) näenkin vähän huonommin kuin ennen. Mutta tämä syndrooma ei minull ehkä johdu Taflotanista. Onhan minulla verenpainetta ja lääkitys siihen.

        Eikö päänsärky voisi viitata johonkin muuhun? Otan kumminkin osaa - ymmärrän mieliharminne - ja sijassanne menisin terveyskeskukseen valittamaan ja pyytämään apua. Tuttua minullekin on asentohuimaus. Johtisiko stressistä. Olen saanut sitä vähän kuriin liikeharjoittelulla.

        Toivotan teille onnea seuraavissa tutkimuksissa.


    • meelee

      Olen 68-vuotias nainen. Mulla todettiin molemmissa silmissä avokulmaglaukooma. Aloitettin Ganfort 0,3mg/ml 5mg/ml silmätipat. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisistä tipoista?? Haittavaikutusten lista on pitkä! Kiitos mahdollisesta vastauksestasi!

    • Saara17

      Hei! Ganfort on ollut käytössä vuosia, toimi pitkään yksin, 1 tippa illassa molempiin silmiin matalapaineglaukoomaan. Nyt piti aloittaa toinen lääke rinnalle eli Azopt. . Ganfort on aiheuttanut ripsien kasvua ja tummumista ja myös silmänalusten tummenemista jonkun verran.

      • Anonyymi

        Onko Azopista tullut mitään haittoja, mulla aloitettu noin 1 kk sitten ja jatkuvaa mahakipua.Imeytyy myös elimistöön ja tuo mahalkipu mainittu haitoissa, aika uskomatonta kylläkin, mutta mietityttää minua.Aion soittaa silmälääkärille asiasta ja kysyä.


    • powell6260

      Took Azarga for 6 months and not properly as to avoid getting it in the tear ducts. I developed shortness of breath as a result. My doctor changed me to Taflotan. I will be sure to keep this one out of the tear ducts as best I can.

    • Hanne62Q

      Olen käyttänyt useita vuosia Alcon duotravia, 2,5 mg. Hyvä lääke mutta nyt paineet nousseet. Uusi lääkäri sanoi, että kuuluu laittaa aamulla. Tähän asti sanottu että illalla koska silmänpaine nousee öisin
      Ota näistä selvää. Ripsiä olen välillä leikellyt, mutta ei muuta. Joskus mietin, onko hajuaistini kärsinyt ko lääkkee käytöstä. Onko muilla kokemusta ko lääkkeestä?

      • Anonyymi

        Yleensä suurin osa glaukooma lääkkeistä otetaan illalla. Osa lääkkeistä kuuluu ottaa aamulla. Tätä ehkä kaikki lääkärit ei huomaa painottaa eikä apteekissakaan farmaseutti. Joten useimmat eivät lue käyttöohjetta ja ottaa vanhasta tottumuksesta tipat yötä vasten.


    • Anonyymi

      Moikka. Lumican oli käytössä 2 vuotta, nyt paineet nousseet ja duotrav aloitettu. Avokulmaglaukooma molemmissa silmissä. Niin onpandan silmät täälläkin ja ripset sikinsokin..ei haittaa ikää 63v. Kun vaan näkö säilyisi pitkään jonkinmoisena. Perintönä äidiltä jolla toisessa silmässä sama sairaus. Vaikka yllätyksenä tuli normaalien lukulasien oston yhteydessä. Kaikkeen tottuu kun ensi shokki on ohitettu. 👍

      • Anonyymi

        👍😊 pääasia että näkö säilyy.


    • Anonyymi

      Voiko Xalatan-silmätippoja saada reseptivapaasti? paineet normaalit mutta silmät vetistää varsinkin ulkona ollessa aivan mahdottomasti, tippuu rinnuksille oli sää mikä hyvänsä.

      • Anonyymi

        Silmien vetistelyyn saa käsikauppalääkkeitä. Ei niihin glaukooma lääkettä käytetä.


    • Onko kenelläkään kokemuksia AZOP silmätipoista glaukooma hoidossa.Uskomatonta, mutta minulle alkoi vähän käytön jälkeen tulla jatkuvaa mahakipua, eikä koskaan aikaisemmin ollut minkäänlaisia.Luin haittavaikutuksista ja siellä mainittiin näitä myös elimistöön liittyviä, kuten mahakipu. En tiedä onko vaiva siitä, mutta pistää mietityttämään.

      • Anonyymi

        Minä käytin jonkin aikaa Azopia, mutta koska siinä oli allergisoivaa säilöntäainettä vaihdettiin kertakäyttöpipetteihin. Maha ei kylläkään tullut kipeäksi, mutta silmät punoittivta. Soita lääkärille, että vaihtaa kokeeksi johonkin muuhun lääkkeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytin jonkin aikaa Azopia, mutta koska siinä oli allergisoivaa säilöntäainettä vaihdettiin kertakäyttöpipetteihin. Maha ei kylläkään tullut kipeäksi, mutta silmät punoittivta. Soita lääkärille, että vaihtaa kokeeksi johonkin muuhun lääkkeeseen.

        Mulla cosopt 2x vrk. On laskenut paineita, mutta silmät tosi kuivat ja roskantuntoiset, herkät, punoittavat ja välillä sumeat. Ennen ei silmät ole oireilleet pahemmin. Voiko oireet johtua cosoptista, olisiko kokemuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytin jonkin aikaa Azopia, mutta koska siinä oli allergisoivaa säilöntäainettä vaihdettiin kertakäyttöpipetteihin. Maha ei kylläkään tullut kipeäksi, mutta silmät punoittivta. Soita lääkärille, että vaihtaa kokeeksi johonkin muuhun lääkkeeseen.

        Kiitos vastuksesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla cosopt 2x vrk. On laskenut paineita, mutta silmät tosi kuivat ja roskantuntoiset, herkät, punoittavat ja välillä sumeat. Ennen ei silmät ole oireilleet pahemmin. Voiko oireet johtua cosoptista, olisiko kokemuksia?

        Voihan olla, että olet allerginen jollekin aineelle mitä Cosoptissa on. Pyydä lääkäriä vaihtamaan lääke kokeeksi johonkin toiseen vastaavanlaiseen. Silmätipoissa on noita säilöntäaineita, joille moni on allerginen. Kertakäyttöpipeteissä olevissa tipoissa ei säilöntäaineita ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla cosopt 2x vrk. On laskenut paineita, mutta silmät tosi kuivat ja roskantuntoiset, herkät, punoittavat ja välillä sumeat. Ennen ei silmät ole oireilleet pahemmin. Voiko oireet johtua cosoptista, olisiko kokemuksia?

        Siltä vaikuttaa, ettei Cosopt sinulle sovi. Minulle se taas on sopinut ja ollut ensimmäiset tipat monien muiden kokeilujen jälkeen, joiden kanssa pärjään. Yksittäiset pipetit käytössä eikä mainittavia haittoja. Varmasti sinullekin vielä löytyy sopiva.


      • Anonyymi

        Kannattaa silmän nenänpuoleista sisänurkkaa-kyynelkanavaa painaa parin minuutin ajan välittömästi tipan laiton jälkeen. Estää elimellisten haittojen vaikutuksen, ei mene kyynelkanavasta elimistöön.


      • Anonyymi

        Kannattaa käydä lääkärissä, siellä se selviää. Mahavaivat tulee ja menee, vaikka ei käyttäisi tippojakaan. Monille tulee ihan siitä kun lukee mitä kaikkia haittavaikutuksi lääkkeestä tulee. Yhdellä tutun tutulla rouvalla kaikki vaivat mitä hänen ystävillään on. Oli jo huippu, kun ystäväni kertoi tulleen takapuolesta verta peräpukamat. Jo tällä henkilöllä sama vaiva parin päivän päästä verta oli häneltäkin tullut. Ihan psykosomaattisia juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käytin jonkin aikaa Azopia, mutta koska siinä oli allergisoivaa säilöntäainettä vaihdettiin kertakäyttöpipetteihin. Maha ei kylläkään tullut kipeäksi, mutta silmät punoittivta. Soita lääkärille, että vaihtaa kokeeksi johonkin muuhun lääkkeeseen.

        Minä läytän vain säilöntäaineettomia silmätippoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla cosopt 2x vrk. On laskenut paineita, mutta silmät tosi kuivat ja roskantuntoiset, herkät, punoittavat ja välillä sumeat. Ennen ei silmät ole oireilleet pahemmin. Voiko oireet johtua cosoptista, olisiko kokemuksia?

        Kyllä voivat


    • Anonyymi

      Saman huomannut. Silmänaluset tummuneet.

    • Anonyymi

      Tuli akuutti glaukoomakriisi (paine 70). Se laukaistiin antamalla Diamoxia suoneen. Seuraavat kuukaudet hoidettiin erilaisilla tipoilla ja Diamox-tableteilla. Silmänpaine laski vähitellen, mutta välissä tuli uusi glaukoomakriisi (paine 55) joka laukaistiin glyseriinillä. Onneksi nyt on pysynyt noin 25 tasolla, mutta jokaisen silmäleikkauksen jälkeen olen tarvinnut noin kuukauden ajan tippoja.

      • Anonyymi

        On kovat lukemat! Lääkityksellä mulla pysyy paineet 30-40 tietämillä, käytössä Azopt ja Taflotan.

        Onko kenelläkään muulla tullut oireena korvien soimista, siis kuuluisi sellainen suihsuihsuih-ääni koko ajan? Mulla alkoi noin vuosi sitten ja tuntuu että nenäkin on vähän tukossa aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kovat lukemat! Lääkityksellä mulla pysyy paineet 30-40 tietämillä, käytössä Azopt ja Taflotan.

        Onko kenelläkään muulla tullut oireena korvien soimista, siis kuuluisi sellainen suihsuihsuih-ääni koko ajan? Mulla alkoi noin vuosi sitten ja tuntuu että nenäkin on vähän tukossa aina.

        Mielenkiintoista tuo korvien soiminen! Minulla avokulmaglaukooma 10 vuotta sitten ja hoitona Duotravia 1 tippa silmiin iltaisin.
        Minulla kuuluu ikään kuin pikkulintujen liverrystä. Luulin sitä aluksi tinnitukseksi mutta en tiedä tuleeko se lääkityksestä vai mistä. Yleensä sitä ei huomaa muulloin kuin silloin kun on aivan hiljainen ympäristö.


    • Anonyymi

      On aikamoisia paineita jos 70. Minulla avokulmaglaukooma paineet 21 ja toisessa 19 alkujaan. Nyt muutaman kuukauden Taflotan tippoja käyttänyt. Paineet 15 molemmissa, jo kuukauden käytön jälkeen toinen 15 ja 16 oli. Lääkäri vaihtoi nyt toiseen jossa sama taflotan ja lisäksi timomolia. Toisaalta alkujaan normirajoissa kun glaukooma niin pitää vielä laskea jonkin verran jotta oikea hyötysuhde saavutetaan.

    • Anonyymi

      Kuinka nopeasti Monoprost voi laskea painetta? Voiko laskea vajaassa kuukaudessa 16 pykälää?

    • Anonyymi

      Samanlaisia. Huimaus, masennus, ikuinen nuha. Korvaava kuin löytyisi - ja parempi.

    • Anonyymi

      Nyt kävi niin, että eksyin tälle sivulle, kun etsin vastausta, unohdin ottaa Xalgomtipat.
      Ehkä parikymmentävuotta sitten todettiin avokulmaglaukoma.
      Minulla noi tipat ihan hyvät.
      Ei kirvelyä, ehkä sitten silmänaluset tummuneet.
      Nyt luin, että moni mainitsikin sen. Tai ostinkin juuri apteekista voidetta tummiin sil.alusiin.
      Minulla onkin ollut sitten hankalampi vaiva, oikea silmä leikattu kolmesti -13 syksyn aikana ja -14 vielä silikoniöljyn poisto.
      Silmän verkkokalvo repeynyt/irronnut.
      Ensimmäinen oli nukutuksessa, paikalispuud., nukutus, jossa öljyt, kun kaasu ei pitänyt paikallaan.
      Öljynpoisto jännä, kun näki samalla, kuinka huuhdeltiin, eri värejä vaan. Samalla hahmoittui ompeleetkin.
      Ihme, että kaikkien "parsimisien" jälkeen näkee.
      Jäi kyllä näkökenttä vääristyneeksi.
      Tähän tuli nyt minun kokemuksia, tällekin sivulle.
      En oikein tiedä aiheuttiko tuo glaukoma verkkokalvoon vaurioita.
      Hyvää näkökykyä teille kaikille!

    • Anonyymi

      Minulla cosopt aiheutti silmien tulehtumisen. Seurasi monen kuukauden antibioottilääkitys. Lopulta lääkäri otti kokeeksi cosoptin pois 2 viikoksi. Sen jälkeen olen käyttänyt Taflotania. Nyt paine oli noussut ja odotan laseria.

      • Anonyymi

        Laserleikkaus harvoin auttaa, kokemusta on useasta kerrasta . Pari viikkoa ok , sitten taas paineiden nousu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laserleikkaus harvoin auttaa, kokemusta on useasta kerrasta . Pari viikkoa ok , sitten taas paineiden nousu

        Olen menossa ekaan laserhoitoon. Luin, että 80%
        saa apua siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen menossa ekaan laserhoitoon. Luin, että 80%
        saa apua siitä.

        Mulla paineet on pari pykälää alempia, olleet nyt kuukauden verran.


    • Anonyymi

      Olen suunnilleen vuoden sairastanut silmänpainetautia. Alkuun sain lääkkeeksi Taflotania. Puolen vuoden kuluttua kontrollissa paineet oli laskeneet, mutta lääkärin mielestä ei tarpeeksi. Lääke vaihdettiin Monoprostiksi. Kun nyt viimeksi olin kontrollissa, paineet oli taas nouseet. Vaihdettiin Taflotan takaisin ja sai sen lisäksi Timosania. Luettuani pakkausselosteessa mainitut sivuoireet, on alkanut vähän pelottamaan tippojen käyttö. Onko kenellekään tullut haittavaikutuksia ko. tipoista ja jos on, niin minkälaisia?

    • Anonyymi

      Minulla todettiin avokulmaglaukoma tammikuussa, yllättävä diagnoosi. Ensin kokeiltiin Taptiqomia, joka sisältää beetasalpaajaa. Se aiheutti monia sivuvaikutuksia, päällimmäisenä armoton pahonvointi, väsymys ja uupumus. Se lopetettiin ja tilalle Taflotan. Silmät on ärtyneet, ei muuta, paitsi unettomuus. Voisiko tämä aiheuttaa unettomuutta, onko kokemuksia?

    • Anonyymi

      Onko kellään azarga tippoja glaugoomaan ,minulla kirvelee älyttömästi toinen silmä punainen .Tippojen laiton jälkeen kuin ois tulessa koko silmä .Paineet 10/15 en tiedä mitä teen lääkäri ei suostu vaihtamaan.

      • Anonyymi

        Itselläni ei ole kokemusta noista tipoista. Olen saanut vasta n.kuukausi sitten avokulmaklaukooma diagnoosin ja olen käyttänyt Lumigan 0,3mg/ml tippoja. Välillä nämäkin kirvelee, mutta en tiedä onko tämä vielä totutteluvaihe, olen vähän vielä "hukassa" koko asian kanssa. Huomenna menen silmälääkärille paineitten mittaukseen ym. ja katsotaan jatkanko näillä tipoilla. Kiinnostaisi kuitenkin tietää millä perusteella lääkärisi ei suostu vaihtamaan tippojasi. Jos itsellenikin tulee tuollainen vaihe joskus.


    • Anonyymi

      Miten ihmeessä Moniprost voi laskea verenpainetta ja aiheuttaa huimausta??

    • Anonyymi

      Olisin kysynyt Lumigan kaihilääkkeestä. Ennen käytin xalatania, mutta pullon loppu-
      vaiheessa silmät tulivat kipeäksi. Millainen tämä kertakäyttö Lumigan on. Kokemuksianne haluaisin. Kiitos.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt taflotania nyt pari kuukautta. Luomien reunat kirvelevät , pudottavat ja kutisevat. Onkohan siihen mitään voidetta joka helpottaisi, silmänympärysvoide ei auta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe