Kertoo jotain henkilökohtaista kokemuksen tasolla.
Olen jonkin verran seurannut palstaa.
Suurimman vihan ryöpyn näyttää saavan viestit, joissa joku uskaltaa kertoa jotakin henkilökohtaista kokemustaan. Varsinkin jos liittyisi hänen uskoonsa.
Huomio on mielenkiintoinen.
Miksi.
Onko ilmiö sama, kuin miksi rakastuneen ihmisen "tunnekehästä" närkäätyvät monet.
Yleensä ne, joiden oma rakkaus puuttuu tai on rikki mennyt.
Vahvimman reaktion palstalla saa ..kun
23
76
Vastaukset
Yleensä ne, joiden oma rakkaus puuttuu tai on rikki mennyt
Näin sen hyvin selvästi minäkin koen. On muutamia ihmisiä jotka ovat odottaneet tai joille on opetettu että usko tuo heti valmiin paratiisin. Kun elämä kuitenkin on aivan tavallista kaikkine venkuloineen syntyy katkeruus jota on täällä hyvä purkaa mahdollisimman laajoilla yleistyksillä.- aloittaja se
Tuo on varmasti totta.
Minä tunnen paljon kristittyjä. Erilaisia. Eri piireistä.
Ja kyllä minä tunnistan tämän hyvinkin selvästi.
On monia, jotka ovat pettyneet odottaessaan uskolta, uskovilta tai Jumalata jotain..joka sitten onkin "pettänyt" heidät.
Olen toki itsekkin kokenut tuollaisia asioita.
Useinhan kuitenkin saattaa olla, että ihminen pettyy myös vain omiin unelminsa ja odotuksiinsa.
Se on tietysti surullista ja niissä on niin monia puolia.
Itse olen kuitenkin kokemassa, että monien tälläisten asioiden kohdalla suhteeni Jumalaan on vahvistunut.
Kun tietyt ihmislähtöiset asiat romuttuvat, Jumalan näkökulma asiaan saattaa kirkastua.
Mutta kyllä minä ymmärrän niitä, jotka eivät pysty sieltä loukkaantumisesta nousemaan ..
Se on surullista.
- aloittajan pohdintaa
Asia on varmaankin tosiaankin sama kuin se on rakkauden kanssa.
Kun ajattelee kaikkia tuhansia..miljoonia rakkauslauluja..Varsinkin näitä viime vuosikymmenien.
Mistä ne kertovat ?
Ne yleensä lähes aina kertovat rikkimenneestä rakkaudesta.
Rakkaus on jotain sellaista, jota jokainen tavoittelee. Jokainen tietää sen olemassaolon. Mutta eniten se puhuttaa silloin, kun siihen petytään.
Tässä suhteessa reaktiot uskoon, Jumalaan, uskoviin, yliluonnolliseen on jotain hyvin samaa.
Kai se on sitä täydellisen rakkauden tavoittelua ja siihen pettymistä eri tavoin. - hmmmm hmm
Niin. Kukaan ei ole kieltämässä rakkautta. Koska siihen pettyneitä on niin paljon.
Kai se on sitä täydellisen rakkauden tavoittelua ja siihen pettymistä eri tavoin.
Juuri näin. Tästä haluaisin ottaa opikseni että jokaiselle pitäisi opettaa. Rakasta itseäsi. Silloin olisi "täydellisen rakkauden" kokemisen mahdollisuus lähellä. Ei olisi sitä tarvetta kerjätä sitä ulkopuoleltaan, josta sitä ei voi löytää ellei ole itsetunto, itsensä rakastamien edes jotenkin hallussa.
Eikö vihan ja syytökset osoita mieluiten juuri sinne missä kokee syyllisen olevan
eli uskoon, Jumalaan, uskoviin, yliluonnolliseen.
Tästä kyllä melkoisen kysymyksen teen myös sille perisynti teorian keksijälle Kenellä on ollut tarve kehittää ikuinen käsitys loputtomasta syyllisyydestä. Sitä syyllisyyden selittämistä nyt siten jokainen saa tehdä ja kokea kun on sille tielle lähdetty. Näin olemme halunneet.
Kuka todella tarvitsee ikuista syyllisyyttä?
Mitä se hänelle antaa?- aloittaja pohtii
En ehkä ymmärtänyt, mitä tarkoitat ikuisella syyllisyydellä.
Mutta perisyntiopista en minäkään ole kovin varma :)
Rakkaus ja syyllisyys ei kuitenkaan minusta ole vastakohtia.
Ei rakkauden täydellinen kokeminenkaan minusta poista ( ei sen pidä poistaa ) sitä, että ihminen tietää olevansa syyllinen silloin, kun jotain rikkoo. aloittaja pohtii kirjoitti:
En ehkä ymmärtänyt, mitä tarkoitat ikuisella syyllisyydellä.
Mutta perisyntiopista en minäkään ole kovin varma :)
Rakkaus ja syyllisyys ei kuitenkaan minusta ole vastakohtia.
Ei rakkauden täydellinen kokeminenkaan minusta poista ( ei sen pidä poistaa ) sitä, että ihminen tietää olevansa syyllinen silloin, kun jotain rikkoo.Minä koen perisynnin hyvin voittamattomana jopa ikuisena. Mikä on tietenkin väärin. Mitään ikuista syntiä eikä perisyntiä ole. On usko Jumala eroon jonka tietyllä tavalla voi kuvitella perinnölliseksi? perisynniksi. Mutta kuka voi olla esrossa hengestään?
En edellytä vastausta mutta voi myös kysyä kuka tarvitsee kadotusta?
Kun ero Jumalasta, elämästä, hengestä, rakkaudesta on ainoastaan harhainen kuvitelma.
Kehon voi tuhota mutta ei henkeään. Jos hengen voisi tuhota olismme todellisen sattuman, utopian, armoilla.
- *Faith*
Rakkauden tavoittelusta sen verran, että jos tavoittelee ihmisten rakkautta, tulee pettymään. Mutta jos tavoittelee Jumalan rakkautta, ei pety.
- aloittaja pohtii
No tavallaan kyllä minusta Jumalankin rakkauteen voi pettyä.
Tai silloin tietenkin pettyy siihen omaan oletukseen Jumalan rakkaudesta.
Mutta kuitenkin.
Kyllä on monia, jotka nimenomaan sanovat olevansa pettyneitä Jumalaan.
Joskus se tietysti myös tuntuu, että syystä.
Mutta silloin ihmisen pelastus on juuri se lapsenomainen usko, joka sanoo " Sinun tiesi on sittenkin parhain "
Tämän asenteen olen kokenut kantavan monia ja nostavan parhaiten ylös mitä pimeimmistä kuopista.
Jos uskaltaa tunnustaa luottavansa siihen, että Jumala on sittenkin suurempi ja näkee tämänkin paremmin kuin minä. Silloin on myös valmis vastaanottamaan sen Jumalan seuraavan askeleen. Lohdun ja uuden näkymän elämään.
Se on yleensä on uuden alun alku. Rakkauden tavoittelusta sen verran.
Minusta taas vain ihmistä ja itseäni kohtelemalla osoitan mitä olen. Toivoisin olevani rakastava. Vain sillä voin mielestäni osoittaa rakauttani Jumalaan.
Tovon ettei kukaan tulkitse tätä saivarteluksi.
Tiedän kokemuksesta tuon, että jos toteaa jotain henkilökohtaista uskostaan, niin johan raivohenget herää kolostaan. Uskossa Jeesukseen on aina ollut jotain sellaista, mikä saa ihmiset ihan hallitsemattoman raivon valtaan.
- aloiittaja pohtii
Tietysti se paljon riippuu myös siitä, miten sen henkilökohtaisen uskon esille tuo :)
Mutta olen kyllä samaa mieltä.
Kyllä uskossa aina on se yliluonnollinen ulottuvuus, jossa kaksi maailmaa vihoittelee.
Eikä se reaktio aina johdu siitä ihmisestä. aloiittaja pohtii kirjoitti:
Tietysti se paljon riippuu myös siitä, miten sen henkilökohtaisen uskon esille tuo :)
Mutta olen kyllä samaa mieltä.
Kyllä uskossa aina on se yliluonnollinen ulottuvuus, jossa kaksi maailmaa vihoittelee.
Eikä se reaktio aina johdu siitä ihmisestä.Kyllä uskossa aina on se yliluonnollinen ulottuvuus, jossa kaksi maailmaa vihoittelee.
Minusta todellisuudessa on vain yksi maailma. Tämä toinen vaikeampi on itseni -- itsekkyyteni luoma. Omia odotuksiani ja vaatimuksiani täynnä.
Se oikea mailma on rakauden ja anteeksiannon maailma, ehkä utopia mutta lopulta ainoa mahdollinen.
Ei ole (minulla) muuta mahdollisutta kuin anteeksianto. Ikinä en saa (haudan lepoa)? jos kuolen vihassa ja syyllisyydessä. Näin uskon.- mietin vaan
hellin63 kirjoitti:
Minusta todellisuudessa on vain yksi maailma. Tämä toinen vaikeampi on itseni -- itsekkyyteni luoma. Omia odotuksiani ja vaatimuksiani täynnä.
Se oikea mailma on rakauden ja anteeksiannon maailma, ehkä utopia mutta lopulta ainoa mahdollinen.
Ei ole (minulla) muuta mahdollisutta kuin anteeksianto. Ikinä en saa (haudan lepoa)? jos kuolen vihassa ja syyllisyydessä. Näin uskon.Mitä se tarkottaa, ettet saa haudan lepoa :X
mietin vaan kirjoitti:
Mitä se tarkottaa, ettet saa haudan lepoa :X
Mitä se tarkottaa, ettet saa haudan lepoa :X (s24jumaluus sivulla olen avannut ajatteluani)
Tämän asian kanssa minun on ollut oman mielenterveyteni vuoksi hyväksyttävä maailmanlaajuinen käsitys ikuisesta elämästä. Tällöin joudun poikkeamaan luterilaisesta mallista ja näen asian niin että tietoisuuteni saa tai valitsee uudelleen kehon jonka kanssa kokee tämän fyysisen olomuodon ja kun tälläkertaa ei onnistu löytämään TOTUUTTA (anteeksianto ja rakkaus) sielu eli tietoisuteni viipyy leppämässä "henkimailmassa" ja tulee uudelleen kunnes voi Jeesuksen tavoin todeta "Se on täytetty"
Näitä ideoita on opiskeltava muualla kuin Luterilaisesa todistus ympäristössä. Itse olen kirjaimellisesti henkilökohtaisesti näiden kokemusten takana ja kanssa enkä halua ketään täällä tästä mieltään pahoittavan. Meitä on joka lähtöön ja vielä joku jää asmalle. Näin on.
- kiinnostavaa sekin
Tähän ketjuun on reagoitu ikävästi yllättävän vähän.
Mä joudun jatkuvasti kristittyjen hampaisiin, kun yritän avautua elämäni vastoinkäymisistä ja joistakin onnistumisista.
- heikkovirta
Ovatko ne avautumiset sitä kun riehut...? Itse en muista nähneeni avautumisiasi vaan enpä ole kaikkia ketjuja lukenutkaan. Voisitko linkittää noihin avautumisiisi, itseäni kiinnostaa, voisiko vastoinkäymiset olla syy käytökseesi. :?
MIkäs syy nyt uskovilla olisi kokemuksiasi hampaisiinsa ottaa?
Hei saahan sitä seurata,
Rakastuneille sanotaan: Kel onni on, se onnen kätkeköön. Päteeköhän sama uskoonkin? Toisaalta tilanne on ristiriitainen, kun Jeesus käski viemään evankeliumia kaikille luoduille.
Usko on ihmiselle samanlainen henkilökohtainen asia kuin seksuaalisuus. Harvat rohkenevat kertomaan noista kummastakaan.
Jotakin saattaa uskovassa ärsyttää oma osattomuus asiassa - ehkä haluasi uskoa, muttei uskallakaan. Tai tietämättömyys.
t. Maarit-pappi- korjaus vain
Siis hetkinen nyt.
Hiukan groteskia.
Ja toisekseen uskosta tai uskonnollisuudesta puhumisen vaikeu on tyypillistä lähinnä Suomalaiselle.
Sekä osalle muuta länsimaista kulttuuria.
Suuressa osassa maailmaa uskosta, jumalsiat tai yliluonnollisesta puhutaan siinä kuin leivän osatmisestakin.
- Kiittäenhellin
Ketään neuvomatta yleistän minäkin:
On tällä avauksella useimmat viesti ajatuksella omasta kokemuksesta, omasta ajattelusta, Eivät niinkän ärsytä kun verrataan moniin muihin esim. kaikki ateisti, kaikki hihhulit, papin...kelet jäjestään. jne. eli on ero aloitetaanko sillä tarkoituksella että syllistetään äärestä laitaan vai puhunko omaa, vaikka kuinka kummallista kokemustani. - Yu.
Maarit sanoi:" Rakastuneille sanotaan: Kel onni on, se onnen kätkeköön. Päteeköhän sama uskoonkin? Toisaalta tilanne on ristiriitainen, kun Jeesus käski viemään evankeliumia kaikille luoduille. "....No ei päde sama uskoon.Mitä Jeesus sanoikaan Lampunjalasta,tai ylhäällä olevasta vuoresta? Entäs Paavali:" Minä uskon,ja siksi minä puhun."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien1452811- 2312137
- 481970
Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?
Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes1981912Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva261700Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta
Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.1421525Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä811443- 1221168
Onko jollekin vielä epäselvää Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen?
😺 On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen jo3111024Työvoimatoimisto
Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve27967