Tuleeko kastamattomasta jotenkin erilainen ateisti ?
Siis eli onko kastettu ateisti vain pelkkä feikki. Ja kastamaton todellinen ateisti.
Koska pappein mukaan kaste kestää kuolemaan asti. Nin eihän sitä sillon voi peruuttaa alkamalla ateistiksi.
Miten kastetusta tulee ateisti
37
139
Vastaukset
- luulisin näin
Pelkällä armon jakamisella harva tulee synnintuntoon,jos kukaan.
- on se cumma
Kastetusta ei voi tulla ateistia millään.
Hänet raahataan kirkon kirjojen perusteella paratiisiin väkisin.
Kun taas kastamattomat uskovat heitetään helvutiaan. En osaa tuohon erilaisuuteen mitään sanoa, mutta minussa tämä kysymys kuitenkin herätti ajatuksia. Kaste on liitto Jumalan kanssa, joka on Jumalan puolelta voimassa koko ihmisen elämän ajan. Ihminen voi tuon sopimuksen rikkoa omalta puoleltaan, mutta Jumalan puolelta se kestää. Ehkä ateistikisi alkaminen tai siksi itsensä nimittäminen on jonkinlainen irtiotto kasteesta(kin)? Ateistillakin on mahdollisuus palata kasteen armoliittoon :)
Meri-Anna -pappi- Kerrohan Meri-Anna
Mitä kastetta tarkoitat Meri-Anna? Sitäkö kun kirkossa valellaan vettä uskosta osattoman päähän?
- atte343434
ei aio koskaan palata moisen taikauskon pariin =D
- 4 5
Meri-Anna
"Kaste on liitto Jumalan kanssa, joka on Jumalan puolelta voimassa koko ihmisen elämän ajan. Ihminen voi tuon sopimuksen rikkoa omalta puoleltaan, mutta Jumalan puolelta se kestää."
- Vauva ei ole voinut mitään sopimusta tehdä, koska hän ei ole oikeustoimikelpoinen, eikä hän siis myöskään voi mitään "sopimusta" rikkoa.
"Ehkä ateistikisi alkaminen tai siksi itsensä nimittäminen on jonkinlainen irtiotto kasteesta(kin)? Ateistillakin on mahdollisuus palata kasteen armoliittoon :)"
- Kaikki syntyvät ateisteina, uskovaiseksi opetetaan. Lopun hymiösi on typerä. - Kristinuskon kirja.
Meri-Anna !
Hieman ajateltavaa sinulle.
Lapsikasteesta voidaan sanoa, että ihmistä käytetään hyväksi kirkon taholta ilman että ihmiset itse kykenevät sanomaan, päättämään, tahdostaan. Ei kaukana ole lasten muukin hyväksikäyttö kirkon opin varjolla. On aivan eri asia kun ihminen on ajattelultaan itse kypsä päättämään tekosistaan.
Kun ihminen sitten kykenevänä omaan ajatteluun, ja eroaa kirkosta niin se on aivan ymmärrettävää kirkon utopistisen, satumaisen opin takia. Nikea 325. " Ihmiset itse valitsivat Jeesuksen Jumalaksi itselleen, joka sitten palvelukseksi valitsijoilleen pelastaa heidät taivaan paratiisin ikuisiin iloihin ". Ei kaikki erot ole suinkaan ateisti pohjalta vaan rehellisen Jeesuksen sanomaan uskon pohjalta.
Jos kaste olisi liitto Jumalan kanssa niin tällä hetkellä noin 6 miljardia ihmistä olisi sen ulkopuolella ja menneen 2000 vuoden aikana lähes 40 miljardia. Tiedemiesten mukaanhan Jeesuksen jälkeen on elänyt ja elää noin 40 miljardia ja sitä ennen noin 60 miljardia. Kun vielä kollegasi Maarit eräässä kommentissaan totesi " kaste riittää pelastukseen ", niin olette aivan häikäilemättömiä ihmisten tuomitsijoita hel-vet-tiin tai tämän hetken sanoilla kadotukseen.
Me kaikki ihmiset olemme samanarvoisia Korkeimmalle, Jumalalle, lähimmäisen rakkautemme pohjalta ! - tajutkaa jo
Kyllä on epäreilua Jumalan puolelta, että hän tekee liittoja vain kultalusikka suussa syntyvien kakaroiden kanssa.
Eli jos satut syntymään kersaksi perheeseen, jossa isukki ja äidykki vie sut suvun perinteen mukaan kastelluksi, vaikkeivat itse usko koko hommaan, nin Jumala sitten liittoutuu tämän kersan kanssa. Kerrohan Meri-Anna kirjoitti:
Mitä kastetta tarkoitat Meri-Anna? Sitäkö kun kirkossa valellaan vettä uskosta osattoman päähän?
Se kaste juuri, joka kelpaa kun teologian maisteri on saanut pappisvihkimyksen ja kastaa lapsen. Ei ole helppoa Jumalallakaan, kun pitää tutkia pappien tutkintotodistuksia ja onko pappi oikeasti vihitty vai onko kyseessä vale-pappi...Jumala kun on tutkinut kastajan tutkinnon ja oikeanlaisen pappisvihkimyksen muodon, niin tämän jälkeen Jumala voi ottaa lapsen omakseen kasteen kautta. Tällöin Jumala voi lahjoittaa uskon. Kuulostaa ehkä byrokraattiselta, mutta Jumala on tarkka tuossa. Sehän olisi kauheaa, jos olisikin valekaste ja Jumala lahjoittaisi vahingossa väärälle lapselle uskon ja avaisi tien pois Hlvetistä.
Mä en ymmärrä miten aikoinaan kastettiin, kun opetuslapset ja muut kristityt kastoi noin vain ihmisiä. Ilmeisesti siinä oli niin paljon virheellisiä kasteita, että Jumalan oli pakko tehdä tuollaisia järjestelyjä taivaspaikan lunastamiseksi.
Kun ateisti kerran on ihminen joka ei usko jumalaan, niin mitä kasteella on ateistina olon kanssa tekemistä?
Ihmetyttää kuinka tämä ateismiasia kiertää mitä oudoimpia polkuja pääsemättä koskaan maaliin :-D
Olkoon liitto tai ei uskovien tai vaikka Jumalan mielestä, niin ateistin puolelta se ei oikein voi olla voimassa: kuinka olla liitossa jonkun kanssa, jota ei omasta mielestä ole edes olemassa :-o
Joskus minäkin kyl ihmettelen...- heh hee
Luulis sun edes tajunneen .....
Tuskin tuossa ateisteja piikitellään, vaan kasteseen luottavia pappeja heh hee kirjoitti:
Luulis sun edes tajunneen .....
Tuskin tuossa ateisteja piikitellään, vaan kasteseen luottavia pappejaJoo, aina ei ihminen varsinaisesti loista...
Mun kommentin kyllä kirvoitti pitkälti Meri-Anna -papin kirjoitus. Ei se ole ihme, jos "riviuskovaisilla" on outoja käsityksiä ateismista, jos papitkaan ei tuon pitemmälle asian ymmärtämisessä pääse.- Tavis :))
En tietenkään asiasta mitään ymmärrä, mutta voisiko olla myös niin päin, että vaikka kastettu ihminen ei enää usko Jumalaan, niin Jumala uskoo häneen?
Ihan hölmö ajatus tietysti.
Minä en ymmärrä uskonnosta mitään muutenkaan. Tavis :)) kirjoitti:
En tietenkään asiasta mitään ymmärrä, mutta voisiko olla myös niin päin, että vaikka kastettu ihminen ei enää usko Jumalaan, niin Jumala uskoo häneen?
Ihan hölmö ajatus tietysti.
Minä en ymmärrä uskonnosta mitään muutenkaan.Totta kai se voi olla noinkin päin.
Edellyttäen, että kristinuskon Jumala on olemassa ja pitää kastetta jotenkin oleellisena seikkana ihmisen ja Jumalan välisen liiton kannalta.
Näistä seikoista ateistin ja kristityn lienee vaikea päästä yhteisymmärrykseen :-)- Tavis :))
kaarne kirjoitti:
Totta kai se voi olla noinkin päin.
Edellyttäen, että kristinuskon Jumala on olemassa ja pitää kastetta jotenkin oleellisena seikkana ihmisen ja Jumalan välisen liiton kannalta.
Näistä seikoista ateistin ja kristityn lienee vaikea päästä yhteisymmärrykseen :-)Koska yhteisymmärrykseen ei voi päästä, kuten sanot, en käsitä, miksi asiasta aina vain jauhetaan.
Tämä palsta on pyhitetty läyhäämiselle. Tavis :)) kirjoitti:
Koska yhteisymmärrykseen ei voi päästä, kuten sanot, en käsitä, miksi asiasta aina vain jauhetaan.
Tämä palsta on pyhitetty läyhäämiselle.Ihmiset läyhäävät kuitenkin siitä, mistä heillä on tarve läyhätä. Monille tuo tarve yhteisymmärrykseen pääsemisestä tuntuu olevan pakottava :-)
Ja vastaus vielä aloituksen otsikkokysymykseen "Miten kastetusta tulee ateisti "
Kastetusta tulee ateisti siten että hän ei usko jumaliin.Niin, olipa saanut sitten aikuis- tai lapsikasteen, ihminen voi luopua Jumalasta kokonaan. Ei sitä mikään kaste tai vahvakaan uskonnollinen elämä vain estä. Voi olla että se joka on elänyt jossain vahvassa uskollisessa ympäristössä ja luopuu, niin hänestä tulee yhtä ”kiivas” ateisti kuin mitä hän uskovana oli?
Niin, olisiko noin että jos ateisti elämänsä ehtoossa jälleen palaa Jumalan huomaan, ei häntä enää tarvitse kastaa?Enpä usko, että uskonnolliset riitit aiheuttaisivat jumaluskoa asiasta ymmärtämättömälle vauvalle.
Kaste ei ole mikään liitto, joka muka takaisi, että voi koska tahansa kasteen armoliittoon. Tämä on tyhjänpäiväistä kirkollista höpinää.
Mutta se on varmaa, että Jumala kutsuu jokaista ihmistä luokseen ja tämä Jumalan kutsu ja mahdollisuus on kyllä voimassa ihmisen koko elämän ajan. Moni on ottanut Jeesuksen vastaan vasta kuolinvuoteellaan ja on siinä sitten kirjaimellisesti kuolemakseen katunut sitä, että on heittänyt ihmiselämänsä hukkaan. Ainoastaan mahdolliset hyvät työt lähimmäisiään kohtaan lohduttaa tässä tilanteessa kuolevaa.
Ota usko Jeesukseen vastaan tänään, nyt on pelastuksen päivä. Miksi heittää hukkaan kokonainen ihmiselämä touhuissa ja taistoissa joita kumminkin joskus katkerasti katuu.- *Faith*
Uskon, että kaste painaa vaa'assa. Onhan monikin kristinuskoon kastettu esim. löytänyt buddhalaisuuden kautta kristillisen uskonsa Jumalaan.
"Onhan monikin kristinuskoon kastettu esim. löytänyt buddhalaisuuden kautta kristillisen uskonsa Jumalaan. "
Tämä oli outo mutta kiinnostava ajatus. En ymmärrä sitä.
Jotenkin tuntuisi luonnolliselta että buddhalaisuuden kautta löytäisi buddhalaisen uskonsa jumalaan. MIten se onnistuu että löytää sen kautta kristillisen uskon?
Voitko selventää ajatusta, koska musta tuntuu että en ymmärrä keskeistä pointtia.- *Faith*
kaarne kirjoitti:
"Onhan monikin kristinuskoon kastettu esim. löytänyt buddhalaisuuden kautta kristillisen uskonsa Jumalaan. "
Tämä oli outo mutta kiinnostava ajatus. En ymmärrä sitä.
Jotenkin tuntuisi luonnolliselta että buddhalaisuuden kautta löytäisi buddhalaisen uskonsa jumalaan. MIten se onnistuu että löytää sen kautta kristillisen uskon?
Voitko selventää ajatusta, koska musta tuntuu että en ymmärrä keskeistä pointtia.En minäkään sitä ymmärrä, mutta niin tapahtui minulle, ja olen sittemmin kuullut tai lukenut samanlaisista kokemuksista useammastakin lähteestä. Itse en ollut esim. avannut Raamattua pitkiin aikoihin, mutta yhtäkkiä vaan mieleeni alkoi muistua milloin mitäkin raamatunkohtia, ja huomasin ymmärtäväni ensimmäistä kertaa niiden sanoman.
*Faith* kirjoitti:
En minäkään sitä ymmärrä, mutta niin tapahtui minulle, ja olen sittemmin kuullut tai lukenut samanlaisista kokemuksista useammastakin lähteestä. Itse en ollut esim. avannut Raamattua pitkiin aikoihin, mutta yhtäkkiä vaan mieleeni alkoi muistua milloin mitäkin raamatunkohtia, ja huomasin ymmärtäväni ensimmäistä kertaa niiden sanoman.
Miten tämä kaikki liittyy buddhalaisuuteen? Oletko jossain vaiheessa kääntynyt kristinuskosta buddhalaiseen uskoon ja sitten taas takaisin?
- *Faith*
kaarne kirjoitti:
Miten tämä kaikki liittyy buddhalaisuuteen? Oletko jossain vaiheessa kääntynyt kristinuskosta buddhalaiseen uskoon ja sitten taas takaisin?
Olen aina ollut luterilainen, mutta eräässä elämänvaiheessani kiinnostuin ensin hindulaisesta ja sitten buddhalaisesta opista. Uskoon tultuani kiinnostukseni niihin oppeihin vähitellen lakkasi, koska huomasin, että vaikka useissa hindulaisuuden ja buddhalaisuuden suuntauksissa uskotaan Jumalaan, niistä puuttuu Vapahtaja.
*Faith* kirjoitti:
Olen aina ollut luterilainen, mutta eräässä elämänvaiheessani kiinnostuin ensin hindulaisesta ja sitten buddhalaisesta opista. Uskoon tultuani kiinnostukseni niihin oppeihin vähitellen lakkasi, koska huomasin, että vaikka useissa hindulaisuuden ja buddhalaisuuden suuntauksissa uskotaan Jumalaan, niistä puuttuu Vapahtaja.
Ok, kiitos selvityksestä.
Et siis oikeastaan missään vaiheessa selkeästi luopunut kristinuskosta ja siirtynyt uskomaan johonkin muuhun jumalaan, näin ymmärrän.
Se mua olisi kiinnostanut seuraavaksi, että miten sitä uskon kohdetta vaihdetaan jumalasta toiseen. Mutta näin ei ymmärtääkseni sun kohdalla tapahtunut.- *Faith*
*Faith* kirjoitti:
Omien tekojen kautta on hyvin työlästä tavoitella pelastusta. On parempi tulla armahdetuksi. Jeesus tarjosi oikotien, joten ei olisi mitään järkeä jättää sitä käyttämättä.
- *Faith*
kaarne kirjoitti:
Et siis oikeastaan missään vaiheessa selkeästi luopunut kristinuskosta ja siirtynyt uskomaan johonkin muuhun jumalaan, näin ymmärrän.
Se mua olisi kiinnostanut seuraavaksi, että miten sitä uskon kohdetta vaihdetaan jumalasta toiseen. Mutta näin ei ymmärtääkseni sun kohdalla tapahtunut.Olin tyypillinen agnostikko. En kieltänyt Jumalaa, mutta en välittänyt pitkiin aikoihin uskonasioista pätkääkään ja koko elämäni pyöri vain maallisten asioiden ympärillä. Kiinnostuin elämän hengellisestä puolesta vasta yli kolmikymppisenä.
Olen lapsesta asti uskonut, että on vain yksi Jumala (ja niin sanoo Raamattukin). Toisaalta itämaiset uskonnot ovat filosofisempia ja psykologisempia kuin juutalaisperäiset uskonnot, ja niissä tavoitellaan ensisijaisesti itseymmärrystä ja valaistumista. Sitä ei ole määritelty, mitä valaistuessa kenellekin valkenee. - Daidalos
kaarne kirjoitti:
Se mua olisi kiinnostanut seuraavaksi, että miten sitä uskon kohdetta vaihdetaan jumalasta toiseen. Mutta näin ei ymmärtääkseni sun kohdalla tapahtunut."Se mua olisi kiinnostanut seuraavaksi, että miten sitä uskon kohdetta vaihdetaan jumalasta toiseen."
En usko, että monikaan, joka kääntyy uskonnosta toiseen, ajattelee vaihtavansa uskon kohdetta (Jumalasta toiseen). Luulisin pikemminkin, että silloin käsitys siitä Jumalasta muuttuu. Mutta itse Jumala pysyy samana. Muutenhan taustalla olisi ajatus, että on olemassa useita jumalia, joista yksi valitaan. Harvemmin kai näin tapahtuu. - pois väärä rauha
" Uskon, että kaste painaa vaa'assa. Onhan monikin kristinuskoon kastettu esim. löytänyt buddhalaisuuden kautta kristillisen uskonsa Jumalaan "
Etkö edes sinäkään ymmärrä sitä, että uskoon ei kasteta.
Usko tulee Jumalan Sana kuulemisesta, ei kasteesta.
Uskovaiseksi tullut kastetaan Jeesukseen Kristukseen.
Lapsikaste (vauvalle) ei vaikuta uskovaiseksi tuloon millään lailla, se voi kyllä olla pahin este uskoontulolle, kun ao. turvaa lapsikasteen harhaiseen armoon.
- foksmalder
Helposti.
Jokainen syntyy ilman jumaluskoa. Kun syntyy teistiseen perheeseen, niin saattaa kasvaa jumaluskoon mutta vedellä valelu ei tee kenestäkään jumaluskoista.
Oli kristinuskon opit totta tai ei (se todennäköisempi vaihtoehto), niin ateismi tarkoittaa jokatapauksessa vain ei-teismiä. - xcfgj
Kasteella ei oo mitään merkitystä vaikutusta.
Jotkut pakkokastetut protestoivat pesemällä kasteen pois, josta Katumajärvi sai nimensä. Minutkin on aikoinaan kastettu minulta kysymättä mutta en aio sitä demonstraation omaisesti pois pestä, ku ei sillä oo vaikutusta sillä kasteella. Turhaa merkityksetontä kristillistä pelleilyä. Siitä huolimatta se on moraalitonta itsemääräämisoikeuden ja uskonnovapauden rikkomista. Kirkko tekee sitä itsekkäistä syistä.
Pahinta on että se automaattisesti johtaa myös kirkon jäsenyyteen jolla on juridisia, esim. taloudellisia seurauksia mm . kirkollisveronmaksupakko. Lisäksi se maksimoi paitsi jäsenmäärän ja kirkolliverokertymän, niin myös kirkon yhteiskunnallisen vaikutusvallan.
Kirkko toimii omia perusteettomia etuoikeuksiaan puolustaessaan ja uusia vaatiessaan/lobatessaan, kirkonkätirypäättäjien, poliittisten ja virkamies sellaisten, suosiollisella avutuksella, jääviydestä viis veisaten, ja kannanottojaan julkisuudessa esittäessään, ikään kuin evlutikkakirkolla olisi kaikkien 4 miljoonan jäsenensä avon valtakirja edustaa kutakin heistä, puhua heidänkin puolestaan, asiassa kuin asiassa - EI OLE! - atte343434
tt11 voisitko selittää miten jumala kutsuu kaikkia ihmisiä luokseen? Voiko sen äänen kuulla korvilla vai miten homma toimii? Vai onko tämä taas sitä uskovien jankuttamaa "henkistä kutsumista"?
- ei tt11
Jumala on mukana jokaisessa tekemisessäsi,niin hyvässä kuin pahassa. Hieman valppautta niin tunnistat äänen.
- atte345343
ai tää on se teidän näkymätön jumalanne..miksei hän osaa käyttää fyysistä ääntä? Kaikkivaltias kun kerta on..ei ole ikinä mulle puhunut..en ole vakuuttunut!
"Nin eihän sitä sillon voi peruuttaa alkamalla ateistiksi."
Eihän tässä sitten mitään hätää ole. Jatkan feikkiateistina olemista ja pääsen herran iloon. Vaikka vähän nyrpeää nokkaa saattaa näyttääkin.
Onkohan Hitlerillä ja Stalinilla ollut sama kohtalo näin ollen?
Ei varsinaisesti mikään Hitler keskustelu ollut. Mutta tulipa Hitlerkortti vetästyä.- kastettu ei ateisti
"Miten kastetusta tulee ateisti."
Täysin ympäristötekijöiden vaikutusta. Mitä muut edellä,niin lapset perässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien1452811- 2312137
- 481970
Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?
Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes1981912Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva261700Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta
Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.1421525Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä811443- 1221168
Onko jollekin vielä epäselvää Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen?
😺 On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen jo3111024Työvoimatoimisto
Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve27967