OK-talo - tyhmien työleiri

fgfgfgffdfdgfdfgdf

Juttelin parin ok-talossa asuvan työkaverin kanssa, ja on ne typerää porukkaa!
Toinen sanoi joutuvansa hakemaan lehden joka aamu yli sadan metrin päästä ja toisellakin postilaatikolle oli yli 50 metriä.
Molemmat sanoivat käyttävänsä lauantain pihan syys-kuntoon laittamiseen! Haloo, siis koko päivä menee!
Ja molemmilla typeryksillä on puulämmitteiset saunat, joka kerta kun haluaa saunoa, joutuu hakemaan korillisen puita.
Ja sitte lumityöt! Molemmat joutuu itse kolaamaan pihansa! Siis miettikää nyt, ite kolaamaan aina kun lunta tulee!
Kyllä kerrostalossa kelpaa, ei tarvi tehdä mitään ja voi vaan katsoa telkkaria.
Kyllä kassu on aina kassu!

113

5901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ok-veijari

      Nii.....iii...iiin! Haloo!

    • hahhahhahhaa
    • Kateellinenko olet

      Minä tykkään lumitöistä. Olemme nyt asuneet pari vuotta uudessa ok-talossa. Saunamme lämpenee sähköllä ja totta lumityöt sekä haravoinnit saa tehdä ja onkin kivaa tekemistä. Menee ihan kunnon reippailusta ja saa olla ulkona. Eiköhän se ole valinta, mihin voi itse vaikuttaa. Myimme pk-seudulta 3 h kerrostaloasunnon ja ostimme vajaan sadan km päästä ok-talon ihka uuden ja olemme olleet tyytyväisiä. Velkaa ei oo juuri miksikään ja nautimme rauhallisesta pientaloasuinalueestamme. Toki täytyy puista tehdä klapeja, mutta sekin on mielestämme ihan jees. Ja kun emme jaksa voi aina naapureiden nuorisolle heittää kympin-pari ja kyllä lähtee lumet ja lehdet pihalta. Lehteä tilasin välillä ja postilaatikkomme on n. 10 m päässä, mutta en enää tilaa, koska luen netistä tai katson aamun uutiset tv:stä tai kuuntelen radiosta. Ja joskus se kevät taas koittaa ja kukat lähtevät kasvuun, puutarhani muotoutuu pikkuhiljaa ja juon aamukahviní omalla terassillani ja nautin lintujen laulusta. Katsoin juuri taivaalle ja on tähtikirkas yö ja täysi hiljaisuus ympärillä. Kohta mene nukkumaan ja aamulla herään hyvin levänneenä hiljaisuuden keskelle onnellisena uudesta aamusta ja lähden pihalle haravoimaan ja istuttamaan loppuja kukkasipuleita. Päivääkään en vaihtaisi pois, en päivääkään.

      • kussaki puolensa 57v

        Syksy tuli, okt täytyy lämmittää, pilkkoa puita, Fortum kyllä muuten muistaa liikaa, sähköt ja sähkön siirrot. nousee jatkuvasti, syitä liian vähän vettä, liikaa vettä, myrskyt jne... Puutarha siivota, kääntää pottumaa..
        Taloa täytyy rempata, ikkunoita vaihtaa, ullakkoa lisäeristää, salaojia uusia.
        Kaikki on vapaaehtoista, ja ne tekee kenelle se sopii.

        Kerrostaloihmiset voi tehdä vapaa-ajalla muuta, mm harrastaa tai viettää aikaa pubeissa.
        Okt-talo sopii terveille mainiosti, mutta vanhemmat kaipaa siihen jälkikasvun apua, tai muutto krs-taloon odottaa..Liika on liikaa..


      • Pois slummeista
        kussaki puolensa 57v kirjoitti:

        Syksy tuli, okt täytyy lämmittää, pilkkoa puita, Fortum kyllä muuten muistaa liikaa, sähköt ja sähkön siirrot. nousee jatkuvasti, syitä liian vähän vettä, liikaa vettä, myrskyt jne... Puutarha siivota, kääntää pottumaa..
        Taloa täytyy rempata, ikkunoita vaihtaa, ullakkoa lisäeristää, salaojia uusia.
        Kaikki on vapaaehtoista, ja ne tekee kenelle se sopii.

        Kerrostaloihmiset voi tehdä vapaa-ajalla muuta, mm harrastaa tai viettää aikaa pubeissa.
        Okt-talo sopii terveille mainiosti, mutta vanhemmat kaipaa siihen jälkikasvun apua, tai muutto krs-taloon odottaa..Liika on liikaa..

        Sopiihan se kerrostaloslummi ehkä joillekin. Normaali-ihmisille omakotitalo on ainoa oikea paikka asua, tosin kaikilla ei ilmeisesti ole varaa siihen ?


      • MietipVielä
        Pois slummeista kirjoitti:

        Sopiihan se kerrostaloslummi ehkä joillekin. Normaali-ihmisille omakotitalo on ainoa oikea paikka asua, tosin kaikilla ei ilmeisesti ole varaa siihen ?

        Normaali ihminen osaa sopeutua monenlaiseen asumismuotoon. Mutta rajoittunut ihminen näkee vain sen yhden oikeaksi tavaksi asua.


      • slummissa ;)
        Pois slummeista kirjoitti:

        Sopiihan se kerrostaloslummi ehkä joillekin. Normaali-ihmisille omakotitalo on ainoa oikea paikka asua, tosin kaikilla ei ilmeisesti ole varaa siihen ?

        Kyllä tästä Vattuniemen kerrostalokolmiosta pääsee aina ok-leirille, jos niin haluaa. Naapurirapusta myytiin vuosi sitten samanlainen asunto rapia 900 k€. Sieltä savimaalta tänne muutettaessa moni lapsiperhe joutuisi tyytymään yksiöön. Neliöhinnat on aika kovat, sen myönnän, mutta sijainti sijainti sijainti maksaa.


    • Syyshommat tuli

      tehtyä, siinä meni pari tuntia. Lehdet siis haravoin ja laitoin terassikalusteet varastoon. Ihan mukavalle touhulle tuo tuntui, varsinkin kun nyt katselee lehdetöntä pihaa jossa silmä lepää. Jos asuisin kassulla, niin kai minäkin olisin tuon ajan tuijottanut jotain ostos-tv:tä, vaikka ulkona oli upea, aurinkoinen syysilma.

    • ok-asuja

      Kerrostaloissa asuu passivoitunutta ja saamatonta porukkaa! Ei välitetä esim.
      viikonloppuisin,jolloin kiinteistöfirman porukat eivät ole töissä,harjata yhteisiä
      tiloja ja kulkuväyliä lehdistä ja talvella lumista vapaaksi vaan kuljetaan
      mistään välittämättöminä tuulen tuivertamien lehti-ja lumikasojen yli.
      Lisäksi kerrostaloissa asuu suvaitsemattominta väkeä.

      • Numeroilla

        Lisäksi kerrostaloissa kusteskellaan hissin seinille ja rappukäytävässä oksennellaan.
        Häiriöt ovat joka-öisiä ja elämä muutenkin rauhatonta ja ympäristö on muutenkin sotkuinen ja roskainen.
        Jos nuo pikku puutteet kestää, niin muuten kassukerrostalo on hyvä ratkaisu.


      • GamerGirl91
        Numeroilla kirjoitti:

        Lisäksi kerrostaloissa kusteskellaan hissin seinille ja rappukäytävässä oksennellaan.
        Häiriöt ovat joka-öisiä ja elämä muutenkin rauhatonta ja ympäristö on muutenkin sotkuinen ja roskainen.
        Jos nuo pikku puutteet kestää, niin muuten kassukerrostalo on hyvä ratkaisu.

        Kyllä muaki vituttaa asua kerrostalossa. Musiikki pauhaa ja muutenki kuuluu liikaa hälinää ympäriltä. Kunhan ammattiin valmistun ja töihin pääsen (en suomeen, olen menossa ulkomaille jossa varma työpaikka) niin ostan kyllä omakotitalon, niin kaukana muusta asutuksesta että voin kävellä pihallani nakuna ilman että kukaan näkee.

        Se vasta ois elämää


      • 9+9

        Käsinkö ne lehdet ja lumet pitäisi lakaista? Tässä talossa nimittäin ei ainakaan ole minkään valtakunnan katuharjaa "yleiseen käyttöön" vaan kaikki on joko lukkojen takana tai sitten kiinteistöhuolto kuskaa harjaa mukanaan. Kyllähän se vituttaa sen polanteen yli hyppiä kun oveakaan ei tahdo saada auki, mutten kyllä käsinkään ala homma hoitaan.


      • TyönSaanti
        GamerGirl91 kirjoitti:

        Kyllä muaki vituttaa asua kerrostalossa. Musiikki pauhaa ja muutenki kuuluu liikaa hälinää ympäriltä. Kunhan ammattiin valmistun ja töihin pääsen (en suomeen, olen menossa ulkomaille jossa varma työpaikka) niin ostan kyllä omakotitalon, niin kaukana muusta asutuksesta että voin kävellä pihallani nakuna ilman että kukaan näkee.

        Se vasta ois elämää

        Kaukana muista ei ole töitä että mietipä vielä kahdesti saatko töitä periferiassa asuessani.


    • Kassu is The.

      Olishan se vuokraelvikselle kova paikka hakea posti ulkoa.
      No, ei taida tyffelipojilla ola muita lehtiä luettavana kuin ilmaisjakelulehdet.
      Jää sitten enemmän aikaa vuokrakassun tyypiharrastuksille.

      • ajoissa omaan!

        Ja tietty Muutaman vuoden vanhat puhki ru(n/i)kitut Jallu, Ratto ja Kalle. EM unohtamatta.


    • köyhä123

      Aatteles, on ok talon lisäksi muutama lapsi ,iso purjevene ja laituri ylläpidettävänä. Ei minulla olisi varaa maksaa ylihinnoiteltuja yhtiövastikkeita ja taloyhtiön vesimaksuja. Neukkuläävässä meidän porukan asuminen maksaisi vähintään 600 eur/kk, ok talossa 200 eur/kk.

      • No etpäs sääkään

        hääppöstä murjua ole saanut hankittua jos 200€:n kk-menoilla selviät kiinteistösi kuluista? Neljän kymmenen neliön mummonmökki postimerkin kokoisella tontilla?Taitaa purjeveneesikin olla optimistijolla ja laiturina toimii kaksi lankkua kiven päälle heitettynä?

        No, mikäs siinä kun halvalla vielä sai ;D


      • mek
        No etpäs sääkään kirjoitti:

        hääppöstä murjua ole saanut hankittua jos 200€:n kk-menoilla selviät kiinteistösi kuluista? Neljän kymmenen neliön mummonmökki postimerkin kokoisella tontilla?Taitaa purjeveneesikin olla optimistijolla ja laiturina toimii kaksi lankkua kiven päälle heitettynä?

        No, mikäs siinä kun halvalla vielä sai ;D

        Tuo on pelkkä lammityskulu ja itse asun rivarissa missä melkein 400€ yhtioövastike ja kun tutuilla on omakotalo 300m2 maalämmöllä niin laimmitys maksaa vuodessa 1500€ eli125€ kuussa ja se siitä. Hankkimiskulut ihan erikseen ja kaikkilla omakotitalon omistajalla jää kulut alle 300€ kuussa ja voi paljon tehdä itse mitä ei monessa rivarissa ja kerrostalossa voi tehdä. Sen verran olen itsekkin kerrostalossa asunut ettei ole ihmisarvoista asumista ja tykkään keäisin omalla terassilla aamukahvit juoda ja pääsee grillaamaan oman pihan ja se siitä.


    • Tsubadui99

      Kuka enää hakee paperilehteä?

    • KALLE KELLO

      Täys feikki. Senkus makoilet sohvalla ja vedä sipsiä ja kolaa ja kaljaa naamaasi. Tosin tuota kaljaa et vielä ikäsi puolesta saa, sitä kun myydään vain täysi-ikäisille. Läskisty sinä vai siellä sohvallas. Onneksi suurin osa uhmisistä ei ole kuin sinä'

    • kevät palkitsee

      kukin taaplaa tyylillään. toiset ei tykkää asua omakotitalossa, ja toiset ei taas voi asua kerrostalossa.
      itse tykkään asua omakotitalossa, vaikka tässä on huomattavasti enemmän tekemistä asumísen suhteen, kun muissa asumismuodoissa.
      ainoa ongelma on, että tuppaa tuota rojua kertymään...

    • mmmmm

      kylläpä näitä provokirjotuksia riittää asiasta kuin asiasta tässä suoli24:ssa :)

    • Vihreä peikko

      Muuttaisin hetkeä epäröimättä omaan kotiin jos olisi varaa. Kyllä sitä vuokralla ihan pakosta asuu.
      Taitaa olla tässäkin ketjussa vain kateellisia noi, jotka haukkuu omakotitalo asumista.

      • Säästörahaa

        nykyään moni ei saa asuntolainaa olenkaan kun on tai häiriö luotossa tai työtön .. Mutta vuokralla voi aina asua. asumme omakotitalossa ja maksamme paljon mutta kun talo on maksettu niin vanhoina voidaan myydä taloa pois ja muuttaa pieneen kerrostaloasuntoon ja meillä on silloin myös paljon säästöä.


    • että täälläin

      Omakotitalo paras asumismuoto aina. Oma rauha ja iso tontti niin kyllä kelpaa.
      Isolla tontilla voi rauhassa pitää kesällä kekkereitä. Yli 30v tuli asuttua,jäin yksin ukon kuoltua,muutin rivariin ja arvakkaa vaan onks kivaa,no ei .Heti kun meet terassille vieraan kanssa niin johan on naapurillakin asiaa eli kuuntelemassa mitä puhutaan. ja sama pätee kerrostalojen parvekkeilla.Mutta tontti pitää olla iso vähintään 1500m2

      • Mikä iso?

        "Mutta tontti pitää olla iso vähintään 1500m2 "

        Tuoko iso tontti? Normipostimerkkihän se on. Lakisääteisesti pitäisi kyllä määrittää että alle sadan metrin päähän toisesta ei saa rakentaa. Vasta silloin voidaan alkaa puhua tilavasta tontista.


    • Onnela ?

      Okt-asukkejen pitää olla viriiliä porukkaa. Jos peukalo on keskellä kämmentä niin silloin on parempi asua kerrostalossa, mihin on täysihoito järjestetty kalliisti.
      Kyllähän puulämmitteistä kiukaasta elikkä Aito-kiukaasta saa parhaimmat löylyt. Okt-talon asukin fyysinen kunto pysyy yleensä hyvänä hyötyliikunnan avulla. Psyykkisestä kunnosta ei aina ole takuuta varsinkin jos on korviaan myöten veloissa ja pitää vain jonkun ihme statuksen takia sinnitellä siinä onnelassa.

      • KALLE KELLO

        Onnela. Omakotiasukit ovat viriiliä porukkaa, liikuntaa saa ilmaiseksi siinä sivussa kun tekee pihahommia ja ne kenellä on esim mahdollisuus tehdä polttopuita, niin mikäs sen parempi. Raittiissa ilmassa työskentely on parasta mahdollista liikuntaa ja talvella lumityöt. Ei se kieltämättä laiskoille sovi, mutta heille on sitten kerrostalot ja rivarit, tosin jossain rivareissa on asukkaat päätyneet tekemään itse pihahommat, ettei tarvitse tyhjästä maksaa huoltoyhtiöille. en ymmärrä miksi omakotiasujia irvitään? Onko se kateutta vai mitä? Omakotiasujilla on ainakin kunto kohdillaan ja pysyykin vaikka ikää tulee. Äiteekin asuu omakotitalossa, ja puuhastelee hommiaan, eikä sitä ikääkään ole vasta kun 90. Eikä tonttikaan ole kun joku 3000 neliötä


    • Vuokraisäntä

      Hei, sinä kerrostalo asukas! Juuri sinä aloittaja! Sinä maksat minun okt:ssa asumisen ja mökkini järvenrannalla ja toisen mökin tunturissa. Juurikin sinä kerrostaloasukki. Kiitos sinulle siitä. Ihan mielelläni teen kaikkia noita puhdetöitä, enkä pelkästään siitä ilosta että nautin puuhailusta vaan myös siitä ilosta, että sinä maksat viulut. ;D Vielä kerran kiitos. :)

      • Näin kirjoittaa

        "vuokraisäntä" joka asuu kaupungin 29m2 yksiössä ja trollaa aikansa kuluksi? No saathan sie vähäpoeka unelmoia. ;D


    • Maalaisjuntti vs kau

      Oot erittäin itsekeskeinen kaupunkilaisdiiva. Omakotitalossa on
      paljon hommaa mutta myös omaa vapautta ja tilaa.
      Saan pestä pyykkini mihin kellon aikaan haluan, samoin saunoa ja käydä suihkussa. Ja puulämmitteinen sauna on huomattavasti parempi kuin sähösauna.
      Mutta mistäs tuollainen kokematon tietäisi.

      Mielipiteitä saa olla, mutta mitäs alat haukkua heti ensi lauseilla?
      Siispä silmä silmästä jne.

      • Kateus

        Joku kateellinen vain sinulle ja meille muille kenellä on omakotitalo


    • Massikka

      Kerrostalo on laiskojen asumismuoto. Omakotitalossa, etenkin syrjäseudulla voi bilettää aamuun, saunoa milloin huvittaa, pestä pyykkiä vaikka keskellä yötä.
      Lumityöt hoituvat kolalla ellei omista traktoria, ei ole iso vaiva kantaa puita,saatikka tehdä niitä. Saa liikuntaa, raikas ilma ja luonnonrauha.
      Naapurit eivät häiritse, eivätkä häiriinny.
      Kotieläimet saavat juosta vapaana, eikä tarvise koiraa ulkoiluttaa aamuyöstä.
      Ehkäpä omakotitaloissa asuvat nauttivat pihatöistäkin.
      Omakotitalojen omistajat eivät ole typeryksiä, jokainen saa päättää itse missä asuu ja miten vapaa aikansa viettää.

      • Kerrostalon teini

        Tiedättekö mikä minua ärsyttää? Ensin te kommentoijat sanotte, että ei saa haukkua omakotitalossa asuvia, mutta sitten alattekin haukkua meitä kerrostalossa asuvia, vaikka tuon ok- huomion teki joku, joka nyt laiskemmasta päästä saattoi olla. Mutta on täällä hyviäkin puolia: asunto on pieni, mutta viihtyisä ja kaikki kaupunki- palvelut ovat lähellä, ja voihan täällä ulkoillakin. Sitä paitsi kyllä täälläkin riittää töitä ja meuhkaajat saavat täällä häädön. Roskien lajittelukin on olemassa. Sitä paitsi tunnen ihmisiä, ketkä ovat asuneet kerrostalossa, eivätkä he tod. ole laiskoja! Joten ehdotan: älkää haukkuko täällä toistenne asumismuotoja, koska ette ymmärrä toisen asumispuolen hyödyistä yhtään mitään. Sukulaiseni ja monet ystävät asuvat omakotitalossa eli olen nähnyt sitäkin elämää.
        Olen puhunut.


      • ok-talollinen
        Kerrostalon teini kirjoitti:

        Tiedättekö mikä minua ärsyttää? Ensin te kommentoijat sanotte, että ei saa haukkua omakotitalossa asuvia, mutta sitten alattekin haukkua meitä kerrostalossa asuvia, vaikka tuon ok- huomion teki joku, joka nyt laiskemmasta päästä saattoi olla. Mutta on täällä hyviäkin puolia: asunto on pieni, mutta viihtyisä ja kaikki kaupunki- palvelut ovat lähellä, ja voihan täällä ulkoillakin. Sitä paitsi kyllä täälläkin riittää töitä ja meuhkaajat saavat täällä häädön. Roskien lajittelukin on olemassa. Sitä paitsi tunnen ihmisiä, ketkä ovat asuneet kerrostalossa, eivätkä he tod. ole laiskoja! Joten ehdotan: älkää haukkuko täällä toistenne asumismuotoja, koska ette ymmärrä toisen asumispuolen hyödyistä yhtään mitään. Sukulaiseni ja monet ystävät asuvat omakotitalossa eli olen nähnyt sitäkin elämää.
        Olen puhunut.

        Tuntuu ne kaikki "lähellä kaupunkipalveluita" asuvat tuttavat tulevan vastaan harva se päivä tuolla 20 minuutin automatkan päässä kodistaan ideaparkin käytävillä. Itse polkaisen sinne omakotitalostani fillarilla viidessä minuutissa. ;)

        Oikein roskien lajittelu. Sekajäte haetaan tosta tontin kulmalta (on muuten se pönttö paljon lähempänä kuin kerrostalon jätekatos). Takaoven vieressä on oma kompostori biojätteille. Valmista kompostia joutuu pari kertaa vuodessa tyhjäämään ja se menee ihan pihan istutuksiin. Paikalliset partiolaiset ovat taas tulossa keräämään keräyspaperit tontin kulmalta (tarpeeksi isosta määrästä keräyspaperia kun saa ihan rahaakin ja tekevät näin varainhankintaa). Lajittelupistekin löytyy tuosta puolen kilometrin päästä lähikaupan pihasta. Sinne voi kauppareissulla viedä lasit, metallit, vanhat vaatteet, paristot, paperit (partiolaiset keräävät vähän turhan harvoin) ja kartongit. Tosin metalliromuja tulee hiukan säästeltyä, kun tohon omien lastenkin käymän ala-asteen pihaan tulee vuosittain keräyskontti metalliromuille ja keräyksen tuotoilla ostetaan koululle leikkivälineitä.

        No joo, olen minäkin asunut kerrostalossa enkä tod. ole laiska. Siksi muutinkin omakotitaloon. ;)


      • kalle kello
        Kerrostalon teini kirjoitti:

        Tiedättekö mikä minua ärsyttää? Ensin te kommentoijat sanotte, että ei saa haukkua omakotitalossa asuvia, mutta sitten alattekin haukkua meitä kerrostalossa asuvia, vaikka tuon ok- huomion teki joku, joka nyt laiskemmasta päästä saattoi olla. Mutta on täällä hyviäkin puolia: asunto on pieni, mutta viihtyisä ja kaikki kaupunki- palvelut ovat lähellä, ja voihan täällä ulkoillakin. Sitä paitsi kyllä täälläkin riittää töitä ja meuhkaajat saavat täällä häädön. Roskien lajittelukin on olemassa. Sitä paitsi tunnen ihmisiä, ketkä ovat asuneet kerrostalossa, eivätkä he tod. ole laiskoja! Joten ehdotan: älkää haukkuko täällä toistenne asumismuotoja, koska ette ymmärrä toisen asumispuolen hyödyistä yhtään mitään. Sukulaiseni ja monet ystävät asuvat omakotitalossa eli olen nähnyt sitäkin elämää.
        Olen puhunut.

        Näinhän se aina menee. Yksi pösilö alkaa provosoimaan, niin siihen varmasti tartutaan. Ei todellakaan ole laiskuutta asua kerrostalosxsa tm. En yleensäkään ymmärrä, että tällaisesta asiasta väännetään kättä. Yksi tykkää yhedestä ja toinen toisesta. Tämä kaikkinensa lienee sitä kuuluisaa suomalaista kateutta.


    • 20+14

      Huomasin jossakin vaiheessa, ettei sillä missä asun ole niin merkitystä, ja että tärkeää on se mitä teen ja varsinkin että onko se omaa. On helppo ajautua elämään toisten määrittelemää elämää, josta ei saa tyydytystä, eli sitä sitten kerros- tai OK-talossa. Jos kiinnostaa löytää se aito ja oma, kannattaa tutustua Alkuajatukseen, siitä löytyy tietoa asian selkeyttämiseen. Se ei anna valmiita vastauksia vaan auttaa sinua löytämään omasi. Löytyy googlaamalla.

    • kukin tavallaan asuu

      Mitä väliä sillä on missä asuu kunhan itse tykkää siitä? Täysin turha ketju. Olen asunut kerrostalossa vuosia ja ok-talossa vuosia. Molemmissa omat hyvät ja huonot puolet. Nyt ok-talossa, hieno juttu: oma rauha, tilaa, piha, hiljaista yöllä jne jne.

    • jesaja1

      OK talo tyhmien työleiri

      Olen kokenut molemmat asumismuodot, enkä lähtis omakotitaloon kirveelläkään.

    • OKT-freak

      Aiemmin asuin omakotitalossa. Itse otin siihen asumismuotoon kuuluvat työt kuntoilun kannalta. Ei tarvinnut erikseen ravata harrastuksissa tai kuntosaleilla, kun ihan tavallinen arkiliikunta piti kropan kunnossa.

      Avioeron jälkeen olen joutunut asumaan kerrostalossa. Nyt huomaan, että koko ajan pitää osallistua jumppaan tai käydä salilla, jotta paino pysyy kurissa. Myöskään ulkona ei tule oltua ollenkaan niin paljon kuin aiemmin luontevasti tuli oltua. Kunto on myös rapistunut. Kerrostalo on kieltämättä huoleton asumismuoto, mutta se passivoi liikaa. Huonokuntoisille vanhuksille, sairaille ja patalaiskoille se on tietenkin paras asumismuoto.

      Kunhan löydän ihanan miehen elämääni, niin ehdottomasti haluan muuttaa takaisin omakotitaloon. Tykkään puuhailla pihalla, lämmittää saunaa vaikka keskellä yötä ja tehdä tontista ja talosta viihtyisän paikan. Tässä olen jo katsellutkin vanhoja rintamamiestaloja "sillä" silmällä :-)

    • avuttomat

      omakotitalo kelpais heti jos olis varaa ostaa. kesällä ajetaan nurmikko,syksyllä puhalletaan lehdet, talvella puhalletaan vittumaisesti lumet naapurin pihalle. siinä tulee kivasti liikuntaa. jos on varaa ostaa omakotitalo niin on varmasti myös varaa ostaa lumipuhallin. ei sitä tarvii kolata nykypäivänä enää.

      • KALLE KELLO

        "ostaa lumipuhallin". Mitä helevettiä sillä tekee??? Kyllä mä ainakin ottaisin kolan/lapion käteeni ja antaisin palaa. Se se vasta tekee hyvää lihaksille, ja saan sen ihan ilmaiseksi -tosin kola maksaa jonkun 30-50 ekee ja lapion saa kympillä. Siinä minun kuntosali-kustannukset kertakorvauksena, ja muutama talvi samaan hintaa.


    • Hassujuttu

      Oma tupa, oma lupa. Laillisestikin, kun on lainhuuto haettuna. Elämä kun on nykyisin monelle olemista varten, juu. Mutta omakotiasumisessahan voi yhdistää pienen lisätinaamisen. Esim. sivutoimiyrittämisenä, ja pistää kasvimaatakin/vaikka tyrniä jos halajaa... omia eläimiäkin voi pitää, vaikka joulukinkkunsa kasvatella.
      Ja muksut? Tilaa on. Lämpimänkin saa halvasti, kun puita pesiin pistää, ja toiset nyt oikeasti tykkää tehdä elämästä elämän makuista ja oloista... Pistäppä itse krstalossa mitään omaa testamenttiisikaan. Ei ihan noin onnistu, osakkeita jää eikä mitään oikeaa fyysistä maata tai neliöitä...
      Itsekin olen omistajatahona maapalaan. Kiva- voin sit katsoo mitä rungoille tekee... ja teltankin saan pitää joka kesä kauemminkin omalla pystyssä, ei ole kellään lupa häätää.

    • kati281

      Niin. Se on sitten eri asia siinä kun "joutuu" ja "haluaa". Itse asun nyt omakodissa monien kerrostalo- ja kommuunielämisten jälkeen, ja se oma rauha on sen arvoista. Pihatöitä teen mielelläni ja postin haen 15 metrin päästä. Ei ole raikas happi pahitteeksi koskaan.
      Olen aina se ensimmäinen lumikola kädessä kun lunta tulee paljon koska se on hauskaa, liikunnallista ja virkistävää toimintaa.

      Jos et halua tehdä näitä juttuja, se käy ihan hyvin. Mutta älä arvostele niitä jotka tällaisista askareista nauttivat tai pitävät omakotitalon rauhaa ja tilaa palkkiona. Joillekin ei vain ole haitaksi ekstrahommat tai pihanhoitaminen elämässään.

      • htrrfew

        niin aika laiska pitää olla jos ei "jaksa" hakea postia laatikosta? :D itse asun rivarissa mutta mieli tekee kovasti okt...vielä vähän opiskeluja ja sitten........

        kerrostalo on ihan viimeinen paikka asua, onneksi meidän rivitalo on rauhallinen 3 huoneiston talo. tilaakin on 100 neliötä mutta kyllähän tämä käy ahtaaksi 2 lapsen kanssa..

        mä ainakin ihan avoimesti myönnän olevani kateellinen niille, jotka pystyy okt:ssa asumaan! muutaman vuoden päästä aion itsekkin.. ei niitä pihatöitä nyt niin paljoa edes oo :D lumien luomiseen ei kauaa mee ja saa samalla raitista ilmaa. lehtien haravointi kerran vuodessa riittää. ei mun mielestä paljoa. no, nurmikon leikkuu. mutta nurmikonkin voi halutessaan vaihtaa muuhun materiaaliin!


      • tralalaaa
        htrrfew kirjoitti:

        niin aika laiska pitää olla jos ei "jaksa" hakea postia laatikosta? :D itse asun rivarissa mutta mieli tekee kovasti okt...vielä vähän opiskeluja ja sitten........

        kerrostalo on ihan viimeinen paikka asua, onneksi meidän rivitalo on rauhallinen 3 huoneiston talo. tilaakin on 100 neliötä mutta kyllähän tämä käy ahtaaksi 2 lapsen kanssa..

        mä ainakin ihan avoimesti myönnän olevani kateellinen niille, jotka pystyy okt:ssa asumaan! muutaman vuoden päästä aion itsekkin.. ei niitä pihatöitä nyt niin paljoa edes oo :D lumien luomiseen ei kauaa mee ja saa samalla raitista ilmaa. lehtien haravointi kerran vuodessa riittää. ei mun mielestä paljoa. no, nurmikon leikkuu. mutta nurmikonkin voi halutessaan vaihtaa muuhun materiaaliin!

        "ei niitä pihatöitä nyt niin paljoa edes oo :D lumien luomiseen ei kauaa mee ja saa samalla raitista ilmaa."

        No tuosta kyllä huomaa, ettet omakotitalossa ole eläissäsi asunut. Kyllä niitä lumitöitä riittää omakotitalon pihassa. Se piha kun ei ole pelkästään ulko-oven edessä vaan jatkuu talon ympäri. Toki voi jättää lumityöt tekemättä muualta kuin oven edestä, jolloin työtä on vähemmän mutta jolloin siellä takapihalla ei voi kävellä koska siellä on hanget korkeat nietokset läpi talven.

        Lumityöt ovat turhauttavia, koska juuri kun olet saanut homman päätökseen niin seuraavana aamuna alkaa taas lumet uhkaavasti kasaantua oven ja postilaatikon eteen ja niitä pitäisi aika säännöllisesti sitten kolailla pois.

        Omakotitalossa on tosi jees asua, mutta se työn määrä on rasittavaa. Kyllä minä kuitenkin suurella todennäköisyydellä palaan vielä omakotitaloasumiseen.


    • mjuumjaa

      Itse kyllä tykkään omakotitalossa asumisesta. Totta on että siihen liittyy paljon puuhastelua mutta toisaalta löytyy sitä vapauttakin.
      Sellaisella ok-alueella asuminen missä on seinä seinän vieressä ei kuitenkaan minun mielestä edes täytä omakotitalon määritelmää, vaan se on enemmänkin rivari.. :-D

    • Faktaa....

      Jo nuoresta pitäen oli ajatuksena että omakotitalo pitää olla.
      Pikkuhiljaa talon lisäksi nousi talousrakennuksia ja piha-alueet kuntoon.
      Nyt kun ikä lähestyy 50 on mukava katsoa työnsä hedelmää.
      Talo ei ole aina mitä olen saanut aikaan, mulla on 5 kerrostalo-osaketta joissa vuokralaiset, tuorein on ½ vuotta vanha ja vanhin 2 vuotta.
      Ilman omaa taloa nuita sijoitusasuntoja ei olisi saanut hommattua.
      Mikä mukavinta, kun jään eläkkeelle sijoitusasunnot tuottavat mukavat eläkerahat.

      Jokainen työ mitä olen omakotitalossa itse tehnyt on tuottanut lisää pääomaa ja sen pääoman kun pistää tuottamaan niin se lisää vapautta tehdä mitä haluaa.

      • Skeptikko

        Hyvä Stoori, mutta miten suhtaudut riskeihin? Joillekin tämä kannattaa joillekin ei? Nokiassakin meni miljardeja ja Talvivaarassa toinen mokoma. Sinulla on kuitenkin Miljuuna kiinni näissä viidessä osakkeessa? 50 000€ häipyy jo tämän ennustetun 5% alennuksen myötä? Kuitenkaan palkkatuloilla et nähtävästi ole pystynyt hankkimaan näitä osakkeita? Velkavivulla? Se on hyvä jos riskejä sietää ja se varmaankin on ainoa tie rikkauksiin, vauraudesta en puhu. Ylensä kuitenkin Suomen maassa on näitä näppinsä polttaneita ja ei tarvitse edes hakea esimerkkejä. Pastallakin on esimerkkejä esim. "Haans", joka yritti maksattaa sähkölaskunsa Fortumin osakkeilla. "sijoittaja" taas kirjoitti aikanaan ihan päissään ja niin katkeran suloisesti?


    • suomalainen tyttö

      Talossa on aina korjaamista, kuluja, mutta kun saa laulaa, piarastakin vapaasti eikä kuulu naapuriin, niin en vaihtaisi kerrostaloasuntoon, josta olen lähtöisin.

      Oma tupa, oma lupa.

    • 2vk kerrostalossa as

      Omakotitalo on paras. Voi luukuuttaa musiikkia vaikka kahden aikaa yöllä täysillä.
      Naapuri ei ole koskaan yläpuolella. Autotalli jees autoharrastuksen kannalta.
      Oma piha. Ite voi korjata kaiken. Nää on nää Helsingin pellet mitkä pätee kun ei oo käden taitoja.

    • taidat olla provo?

      Taidat aloittaja vain olla tyhmä, laiska ja helkkarin kateellinen. Omakotitalossa on myös oma rauha eikä seinänaapureita eli ei haittaa vaikka vähän kovemmallakin olis stereot! Ja sekös sua kismittääkin!

    • rintsu

      aikavälillä 1982-2013
      2x kerrostalo 1x vuokra, 1x omistus (aika jees, noin kokonaisuutena),

      1x rivitalo omistus(ei tykätty, liian paita ja pee-systeemi)

      3x okt (joista 1. okt täys fiasko - vuokralla - naapurissa asuva omistaja pukkasi sisään ovista ja ikkunoista (kello oli jo 11.00 ja teillä ovi lukossa!!j
      2. okt - vuokralla - omistaja koki roolinsa tosi tärkeäksi (verhoistakin piti keskustella)

      Voittajaksi selviytyy ilman muuta nykyinen nro 3., vanha mutta oma okt, kaikkine töineen ja puutteineen.

    • Kt=in

      On se kyllä työlästä asumista. Joskus itsekin miettinyt kerrostalossa asuvana, et onko se oma rauha ihan oikeasti kaiken tuollaisen resuamisen arvoista...
      Puhumattakaan, et on kuitenkin kallista asumista.
      Itse en kyllä muuttaisi. Olen okt-oloista lähtöisin ja vitutti jo silloin se jatkuva nurkkaralli.
      Kotona kuitenkin pitäisi voida rentoutua, enkä itse ainakaan rentoudu jos kotona on koko aika jotain siivottavaa, korjattavaa yms. Kuten just polttopuiden teko, nurmenleikkuu/lumenluonti, rännien putsaus...

    • valintoja

      Kaikesta päätelen - joko se nykyinen tai sitten haave on se mieluisin:)

    • "Jussi"

      Helppoo kuin heinänteko ! Mut tiätkös, että jokainen lumipyry maksaa yhtiövastiikkeessa, myös autopaikka maksaa, maalla sekin on ILMAINEN . Jokainen taloyhtiössä tehtävä remontti, on lisänä vastikkeessa. Kun katselet vain telkkaria, mietitkö millä liikkuu oma kuntokäyrä ??? Maksat kuntosalikäynnistä 8-12 €/tunti, saman ajan kolaat lunta, saat verovapaan palkan. Kaikki on niin suhteellista .

    • sadsa

      Niin noh... Kerrostaloissa ei voi tehdä mitään mitä omakotitalossa ei. Kerrostaloissa harvoin on saunaa (itse käyn joka päivä) ja tilat ovat mahdottoman ahtaat, kun ottaa huomioon että oman talon olohuone on melkein koko (melko normaalin) kerrostalon kokoinen.

      Entä sitten vaikkapa kesä? Ei, et voi rentoutua tai pitää monen kymmenen hengen bileitä viikonloppuisin siinä ahtaassa kopissasi. Voi niitä ihania saunailtoja raikuvine karaokeineen, jotka jatkuvat aina aamun asti - Voiko tätä tehdä slummeissa (anteeksi siis kerrostaloissa)?

      Kerrostalokopeissa ei voi edes kuunnella musiikkia koska aina joku valittamassa, voiko edes kävellä kun alakerran kyllämummo valittaa kävelystä?

      Kyllä omakoti talo on mukava kun ei ole köydh paska, köyhempää ainesta. -
      Ai että omakotitalo on työleiri? et siis jaksa kolata lumia yms? no mikä ettei. Istu sitten ahtaassa kopissasi töllötintä katsomassa, eipä kai "tuollaisilla paikoissa" muutakaan keksi.

      No ainakin kerrostaloissa on kaupunki lähellä yleensä, toisaalta omakotitalon saa 3-5km päästä keskustaa. Hyvä etten ole köyhä! Kerrostalo sopii vain opiskelijoille tai sinkuille.

      • MikäKoko

        Onpas kirjoitukset. Mikä mahtaakaan olla omokotisi koko kun jo olohuone on kerrostalon kokoinen. Taitaa olla aika paljon hukkatilaa.


    • suo siellä

      Niin maksaa lumipyryt ja roskien hakeminen ja yhteisten tilojen siivoaminen. Meillä nousi kerralla ja vielä jälkimaksujen kanssa hoitovastike 50 e/kk ( 70 m2) ja syynä oli juuri kallistuneet työkustannukset. Samaan aikaan omakotitalossamme kulut eivät ole nousseet yhtään tai no muutamia euroja/kk, kun itse voi tehdä nuo työt.

      • vetelä täällä

        Voi hert syykeli! Että ihan 50€ nousi! Nyt tämä suistaa koko talouden epätasapainoon ja ulosottomies kolkuttelee ovelle? Vähän suhteellisuuden tajua näihin hommiin. Yleensähän hoitovastike on siinä 100-150€ kuussa. Pieni hinta siitä että ei tarvitse tehdä mitään. Eikös se XO-putelikin jo maksa saman verran ja niitä sentäs menee joka viikonloppu? No kaikki on suhteellista.


      • kattia kanssa

        Siis voiko joku olla noin laiska oman paksuun mahaansa ja syvään napaansa tuijottaja? Pitäisihän se ymmärtää, että liikunta pitää ihmisen kunnossa ja mielenkin virkeänä, kun pihalta löytyy aina mielekästä puuhaa, on halonhakkuuta ja lämmitystä, ruohonleikkuuta ja puutarhanhoitoa. Kun ihminen tulee vanhaksi eikä enää ilman rollaattoria pärjää, tuon kerrostaloon muuton vielä jotenkin ymmärtäisi. Ei kissakaan kaupungissa viihdy ja vaaratekijöitä on monia.


      • suota se on
        vetelä täällä kirjoitti:

        Voi hert syykeli! Että ihan 50€ nousi! Nyt tämä suistaa koko talouden epätasapainoon ja ulosottomies kolkuttelee ovelle? Vähän suhteellisuuden tajua näihin hommiin. Yleensähän hoitovastike on siinä 100-150€ kuussa. Pieni hinta siitä että ei tarvitse tehdä mitään. Eikös se XO-putelikin jo maksa saman verran ja niitä sentäs menee joka viikonloppu? No kaikki on suhteellista.

        No se suuttui.


      • kerrostaloasukki
        kattia kanssa kirjoitti:

        Siis voiko joku olla noin laiska oman paksuun mahaansa ja syvään napaansa tuijottaja? Pitäisihän se ymmärtää, että liikunta pitää ihmisen kunnossa ja mielenkin virkeänä, kun pihalta löytyy aina mielekästä puuhaa, on halonhakkuuta ja lämmitystä, ruohonleikkuuta ja puutarhanhoitoa. Kun ihminen tulee vanhaksi eikä enää ilman rollaattoria pärjää, tuon kerrostaloon muuton vielä jotenkin ymmärtäisi. Ei kissakaan kaupungissa viihdy ja vaaratekijöitä on monia.

        Ymmärrän toki, että liikunta pitää kunnossa ja on hyvä, että sitä tulee pihatöissä ja omakotitalon ylläpitämisessä. Tosin omakotitalosta joutuu yleensä lähtemään joka paikkaan omalla autolla, kun kaupat, pankit sun muut ovat monien kilometrien päässä. Jos sattuu asumaan kerrostalossa, joka on kutakuin kaupungin keskustan läheisyydessä, asioille voi suunnata ihan vain kävelemällä. Siinä kuntoilua ja hyötyliikuntaa päivittäin! :) Lisäksi kerrostaloasunnon sisätiloissa riittää kyllä puunaamista, jos siisteydestä pitää.


    • oletko tosissasi

      Aloittaja, jos haluat löytää tyhmän, katso peiliin.

      Olet tainnut elää koko elämäsi kaupungissa, jossa saasteet ja 24/7 töllön tuijotus ovat pehmittäneet aivosi. Olet laiska ihminen joka ei tajua, kuinka hyvä ihmisen on olla ulkona raikkaassa ilmassa tekemässä pihatöitä. Tuollaisen reippailun jälkeen on kuin uudestisyntynyt olo, mutta sitähän sinä reppana et ole koskaan päässyt kokemaan.

      Suosittelen käymään joskus kaupungin ulkopuolella, siellä saat kokea aitoa elämää, johon kuuluu luonnon äänet, tuoksut ja kauneus, raikas ilma ja tähtitaivas! Ihminen kuuluu luontoon!

      • Olen tosissani

        Hyvä kun olet tyytyväinen elämääsi, mutta älä yritä todistella "oikeita valintojasi" täällä. Minua ainakin masensi kun näin sen 10m ja kolme korkean rankapinon sukulaiseni pihassa. Kummasti tuli kiire ja äkillisiä menoja, ettei vain itse joudu sinne heilumaan. Työelämäkin on niin raastavaa ja kaiken kukkuraksi pitäisi mennä töistä töihin? Ei kiittos! Mieluummin kotona vaikka luen roskapalstoja ja parannan maailmaa, tai vaikka lähden kylille. Kaiken huipuksi tästä OK-idyllistä saa maksaa itsensä kipeäksi. 300 000€ ei saa kuin pienen uuden normitalon. Mitä on joku mitätön yhtiövastike tämän rinnalla? Ei ihme että ne ongelmat eskaloituvat sinne Ok, mitä olemme saaneet palstallakin todistaa?


      • LuonnonKatastofit

        Niin ja jos te maalaiset ette tulisi autoillannne Helsinkiin niin Helsinkikin olisi yhtä puhdas kuin maaseutu. olette luonnonkatastrofeja saastutettu luontoa työmatka ajoillanne.
        Entä lapsenne he tuskin tykkäävät pihatöistä ja paikkojen korjailusta. Taitavat vain kököttää sisällä netin äärellä, taikka liikuntamuotona ajavat mopoautolla kyläkaupalle norkoilemaan ja röökiä polttamaan sekä olutta juomaan. Ja mahtaako siellä maalla pärjätä yhdellä autolla taitaa jokaisella perheenjäsenellä olla oma tupruttaja.


    • Sellain si

      Juttelin parin ok-talossa asuvan työkaverin kanssa, ja on ne typerää porukkaa!
      "Itse taidat olla!"

      Toinen sanoi joutuvansa hakemaan lehden joka aamu yli sadan metrin päästä ja toisellakin postilaatikolle oli yli 50 metriä.
      "Voi sen päivälläki hakea töistä tullessa. Hyötyliikunta"

      Molemmat sanoivat käyttävänsä lauantain pihan syys-kuntoon laittamiseen! Haloo, siis koko päivä menee!
      "Riippuu mitä on sinne raahannu ja miten on sotkunu. Saa laittaa kuntoo OMALLA pihalla OMASSA rauhassa raikkaassa ilmassa."

      Ja molemmilla typeryksillä on puulämmitteiset saunat, joka kerta kun haluaa saunoa, joutuu hakemaan korillisen puita.
      "Saa hakea OMAAN saunaan OMIA puita! Saa mennä milloin/mihin aikaan tahansa OMAAN saunaan.

      Ja sitte lumityöt! Molemmat joutuu itse kolaamaan pihansa! Siis miettikää nyt, ite kolaamaan aina kun lunta tulee!
      "Traktori/naapuri/tuttu aika kova sana. Eikä sitä joka kerta tarvii kun lunta tulee."

      Kyllä kerrostalossa kelpaa, ei tarvi tehdä mitään ja voi vaan katsoa telkkaria.
      Kyllä kassu on aina kassu!
      "Olet miten säännöt sanoo teet kun voit mitä voit milloin voit. OMA TUPA OMA LUPA!!!! BUAHAHAHAHAHHAH!!!!

      • lumikki2014

        Minä ja mies kolaammme, minua se ei haittaa yhtään vaikka se on enemmän miesten hommaa, hyvää liikuntaa se on myös naisille.


      • SaaKolata

        Kyllähän kerrostalossakin saa kolata jos tahtoo se on oma valinta. Ei minua ainakaan kukaan ole estänyt kun olen luonut lumet parkkipaikastani sekä tehnyt omaksi huvikseni kulkuväylät jalankulkijoille


    • kpkoklk,

      Pilkon vaikka puutkin samalla jos vaan puulämmitteiseen saunaan pääsee. Sähkökiukaasta ei saa kuin kuivat seinät.

    • peksnaks

      Kyllä siellä omakotitalossakin voi ostaa kiinteistöpalvelut, lumityöt, remontit, lampunvaihdot yms. Aivan kuten kerrostalossa, omassa saa vaan päättää itse mistä maksaa ja mitä haluaa itse tehdä, kerrostalossa maksetaan vaikka ei haluaisikaan ja maksu menee vaikka lumet itse lapioisikin oven edestä.

      • AjatteleKuluja

        Niin mutta on vain yksi maksajana toisin kun kerrostalossa kustannuksiin osallistuu monta henkilöä. Jolloin kustannukset tulee halvaksi


    • omakotitalon isäntä

      Uskomatonta jaksaako joku kattoo päivät ja illat telkkaa jossain hikises yksiös. Voiko elämä tylsempää olla. ??? Omakotitalo: saa itse tehdä ja touhuta. Se on parasta ihmiselämäää........

      • Kukin tavallaan

        Nehän ne omat valinnat ovat aina parhaita? Varmasti monelle voi ollakin niin että se tekeminen on tärkeää. Itse ajattelen myös taloudellisista syistä ja OK-talo ei tule missään nimessä kyseeseen. En löydä mitään niin tähdellistä tekemistä ulkoa enkä sisältä, mitä ilman en voisi olla. Kuitenkin se OK-einareiden mainostama malli maksaa. Vai silläkö ne pälvikalju vereslihalla niin puollustelevat valintojaan? Elämä muuttaa vain muotoaan ja uusia harrastuksia tulee sen lumenluonnin tilalle. Itse en ole avannut telkkaria muuta kuin uutisten aikaan. Tälleen sorruin puolustelemaan omaa asumismuotoani? Helppohoitoinen mökki on kyllä asiaa?


      • TotuusToisenlainen

        Kuka sanoo että kerrostalo asukas katsoo tv:tä. Minä ainakin ulkoilen ja harrastan kaikenlaista. Muutama mainitakseni ; Pesäpallonvalmennus, pyöräily, melonta, hiihto, purjehdus, partiotoiminta....
        Mutta omakotitalon asukas ei näköjään ehdi harrastaa kun väittävät että aina kunnostavat taloansa kuka haravoi ketä leikata nurmikkoa sekä ne lumityöt.
        Tuskinpa niihin menee kokoajan, taitaapi se omakotiasukaskin tuijottaa sitä tv:tä kun ei jakseta lähteä ulos pimeyteen.
        Eipä taida olla varoja omakotitalon asukkaalla enään harrastaa kun lainojen kuoletukseen menee isossa palkasta.


      • Kai sä nyt...
        TotuusToisenlainen kirjoitti:

        Kuka sanoo että kerrostalo asukas katsoo tv:tä. Minä ainakin ulkoilen ja harrastan kaikenlaista. Muutama mainitakseni ; Pesäpallonvalmennus, pyöräily, melonta, hiihto, purjehdus, partiotoiminta....
        Mutta omakotitalon asukas ei näköjään ehdi harrastaa kun väittävät että aina kunnostavat taloansa kuka haravoi ketä leikata nurmikkoa sekä ne lumityöt.
        Tuskinpa niihin menee kokoajan, taitaapi se omakotiasukaskin tuijottaa sitä tv:tä kun ei jakseta lähteä ulos pimeyteen.
        Eipä taida olla varoja omakotitalon asukkaalla enään harrastaa kun lainojen kuoletukseen menee isossa palkasta.

        ehdit harrastaa, kun viestin kirjoitusajasta päätellen heräät neljältä yöllä. Siihen aikaa ok-taloissa vedetään vielä hirsiä.


    • Kotoa saa ja kannattaa välillä poistua, hyötyliikunta se ois paras liikunta (varsinkin laiskoille)

    • urts

      Omakotitalossa asuminen ei ole asumismuoto vaan elämäntapa. "Mä jokapäivä naulaan ja naputan, naulaan ja naputan...."

    • Maalla ei tarvi pelätä hulluja,kerrostalos masentuu vaan!!!!! Maalla on ihanaa!!!

      • ei_koskaan_maalle

        Koen itse ihan päinvastoin, vaikka on siellä maalla mukava käydä kesällä muutama päivä rentoutumassa. Jos sinne maalle jäisi pidemmäksi aikaa, niin tulisi hulluksi, kun naapurit ja kaikki muu elämä olisi pitkän matkan päässä. Ihmisiä on monenlaisia.


      • äläTänneTuu

        Katsopas missä on eniten väkivaltaisuutta ja puukotuksia asuiastiheyteen verrattuna. Pysykää vain te puukkojunkkarit siellä maalla ja ryypätkää takapihoillanne aivan rauhassa


    • Ugabugama

      Provolla meni koko päivä tähänkin sorvailuun. Hyödyllinen henkilö yhteiskunnalle. Omasta mielestään.

    • Irma Seikkula

      Kyllä mulle kelpaa tämä omakotitalossa järven rannalla asuminen. Pari autoa pihassa ja hyvät työpaikat. Tänne on aina kiva tulla rentoutumaan. Nytkin on niin rauhallista. Heti kun tahdon, niin 25 minuutin päässä on sellainen meno, että takaisin tahtoo. Naapurin isäntä auraa pihan ja yksityistien. Netistä minä kaiken tiedon luen. Välillä tilataan paperilehteä ja joutuu ihan 300 m kävelemään. Ei ole vielä vaivannut. Keväällä, kesällä ja syksyllä ihan innolla puuhastelen kaikkea mitä vain omalla maalla keksin tehdä. Kiva hilpasta saunasta naku-uinnille ilman, että kukaan häiriintyy. Talvella pidetään takassa tulta, lueskellaan, katsellaan telkkaria ja saunotaan. Aika yksinkertaisia juttuja, mutta nautin elämästä näin. Kait sitä varmaan pitää vanhana muuttaa kerrostaloon, mutta se on sitten myöhemmin.

    • LOL2

      Mikähän siinä on, että me suomalaiset halutaan mahdollisimman kauas muista ihmisistä ns. omaan rauhaan? :D

    • ei enää slummiin

      Kerrostaloasujat vasta typeriä ovatkin. Pitävät autoaankin jopa satojen metrien päässä kotioveltaan. Jos tolppapaikan sattuvat autolleen saamaan, ei ainakaan mitään sisätilanlämmitintä sallita käyttää. Mulla on auto tossa 10 metrin päässä ulko-ovesta ja kun vain piuhaan muistaa laittaa tullessaan, saa ihan nenäänsä ulos laittamatta kauko-ohjaimella auton lämpiämään. Postilaatikollakin joutaa käydä vaikka T-paitasillaan talvipakkasillakin. Matkaa on parikymmentä metriä. Toinen auto majailee myös 20 metrin päässä ulko-ovelta lämpimässä tallissa. Kun vaan saan aikaiseksi, laitan vielä tallin nosto-oveen kauko-ohjauksen, niin säästyy siltä raskaalta ovenaukomistyöltäkin. Minä olen täältä työleiriltäni jo työpaikalla, kun sinä vielä kohmeessa raavit ikkunoita siellä slummissa - jos ne ikkunat nyt yleensä on yön yli selviytyneet ehjinä ja autostereot paikoillaan.

      • 234

        touche !.

        eikö olekkin työleirillä™ vänkää, itse ainakin vannon työleirin™ nimeen ja jos täältä lähtemään joutuu niin se on joko töppöset jalassa monttuun tai ranteet auki jos kassulle pitäisi mennä !.

        sanokaa mitä sanotte, mutta kassulle en palaa ikänä !.


      • ei enää slummiin

        Ja puhun ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Asuin kassuilla 12 vuotta. Ensin muutaman vuoden vuokralla ja sitten 9 vuotta omassa. Tuona aikana lähti ainakin neljät autostereot. Pariin kertaan rikottiin oven lukko ja pariin kertaan oli ikkuna sisässä. Kerran vietiin jopa akku autosta. Tuolloin oli vieläpä autopaikka lämpimässä kameravalvotussa parkkihallissa (jonka vuokriin meni vuodessa enemmän rahaa kuin tuon oman autotallin lämmitys kustantaa). Kertaakaan ei tekijöitä saatu kiinni. Kassulla asuessakin oli kaksi autoa ja toiselle ei sitten liiennyt edes tolppapaikkaa. Useampaan kertaan tuli käveltyä kolmenkympin pakkasessa töihin, kun ei auto lähtenytkään ilman lohkolämmitintä käyntiin ja rouva tarvitsi sen toisen auton.


      • voi poloista

        Onpas laiska henkilö. Pitää pitkänä matkana 100metriä. Eikä jaksa avata edes autotallin ovea. Mitenköhän ne lumityöt sujuu kun kun kokee raskaaksi piuhan laittamisen autolle se kun painaakin niin paljon. Taitaa olla varsinainen kynänpyörittäjä kyseessä.


      • ei enää slummiin
        voi poloista kirjoitti:

        Onpas laiska henkilö. Pitää pitkänä matkana 100metriä. Eikä jaksa avata edes autotallin ovea. Mitenköhän ne lumityöt sujuu kun kun kokee raskaaksi piuhan laittamisen autolle se kun painaakin niin paljon. Taitaa olla varsinainen kynänpyörittäjä kyseessä.

        En koe piuhan laittamista autolle mitenkään raskaana, sanoin vaan, että kauko-ohjaimella saan sisältä napsautettua lämmityksen päälle, kunhan piuhan muistaa laittaa kotiin tullessaan autoon kiinni. Kyllä muakin vituttais, jos päättäessään lähteä autolla johonkin pitäis ensin kävellä pakkasessa johonkin 300 metrin päähän parkkipaikalle laittamaan ensin lämmitys päälle ja palata taas kotiin odottamaan auton lämpiämästä ja kävellä sitten taas jonkin ajan päästä uudelleen autolle, sen sijaan että vaan sisältä lämpimästä painaa kauko-ohjaimella sähköt lohko- ja sisätilanlämmittimelle. Se sisätilanlämmitin on kassulla vieläpä yleensä kielletty, kun ei tolppien johdotus kestä sitä virtamäärää, mitä aamulla samoihin aikoihin töihin lähtevien ihmisten autojen lämmitykset sisätilanlämmittimien kanssa veisivät. Lämmitystolpan kellosta ei paljon ole iloa, jollet tiedä koska olet seuraavan kerran lähdössä autolla liikenteeseen.

        Kassulla asuessa jaksoi myös aina vituttaa, kun oli vähänkin enemmän ostoksia, viikonloppureissun tavarat tms. kannettavana, kun vaihtoehdot oli joko raijata kaikki tavarat jostain valovuoden päästä parkkipaikalta tai sitten ajaa alaovelle ja kiirehtiä heti siirtämään autoa pois oven edestä. Saati sitten ongelma, kun sattui olemaan yksin lasten kanssa ja oli ostosten lisäksi yksi nukkuva lapsi ja yksi joka ei vielä osannut kävellä kannettavana ja jotenkin piti taiteilla tavarat ja lapset viidenteen kerrokseen ja saada auto parkkiin niin ettei pienet lapset jääneet ilman valvontaa. Kassulla asuessa noi kaikki 3 ovat syntyneet ja pois muuttaessa olivat vielä kaikki alle kouluikäisiä. Nyt on jo kaksi vanhinta koulussa, mutta aika usein ton nuorimmaisen kohta nelivuotiaan saa vieläkin nukkuvana autosta kantaa. On sitten hiukan helpompaa, kun auton parkkipaikka on tossa kymmenen metrin päässä kotiovesta.

        Autotallin oven avaamisen työläydessä oli ehkä ripaus ironiaa. ;) Mutta on siinä pieni totuuden siemenkin. On siinä nosto-oven kanssa puljaamisessa sen verran vaivaa, että monta kertaa kotiin tullessa ajattelee lähtevänsä kuitenkin kohta kauppaan tms. eikä viitsi ajaa talliin ja sitten ei tulekaan lähdettyä ja auto jää ulos yöksi. Siksikin haluan ovimoottorin, että tallin nosto-ovi on vähemmän aikaa auki, kun oven saa avattua ja suljettua autosta käsin -> vähemmän lämpöä harakoille.

        Ei sata metriä sinänsä ole pitkä matka, mutta koitapa vaikka kolmen ostoskassin ja turvakaukalon kanssa! Rivarikämppä vielä menettelee, jos on autopaikka oven edessä, mutta kerrostalo ei kyllä ole lapsiperheitä varten.

        Lumityöt joutuu tekemään muutaman kymmenen kertaa talvessa (ja mulla on pihassa tosi vähän kolattavaa, ei ole mitään pitkää pihatietä). Se ei ole mitään tohon kassun parkkiongelmaan verrattuna, kun satoja kertoja vuodessa kuitenkin autolla tulee kotoa liikuttua. Tulipas muuten taas oikein hyvä mieli tästä nyt vähän toista vuotta jatkuneesta okt-asumisesta, kun muistelee sitä kassupysäköinnin ankeutta.


    • En muuttaisi omakotitalosta mihinkään muualle kuin hautausmaalle. Ihana tehdä kaikki itse kuten lumityöt, haravointi, puiden kanto, sytyttää takkaan valkea pestä kaikki ikkunat itse, laittaa linnuille auringonkukansiemeniä, mitä ei kerrostalossa saa tehdä. Paljon tilaa ympärillä, työhuone jokaista satunnaista työtä varten erikseen. Työskentelen kotoa käsin myyntihommissa ja rakastan työtäni, jota voin tehdä silloin kuin muilta harrastuksiltani liikenee aikaa, työttömyys ei uhkaa kunhan osaa hoitaa hommansa.

      • ok-veijari

        Kyllä on vaan hyvä oppia olemaan maalla, kun sinne sitten Pietarin puhuttelun jälkeen kuitenkin joutuu univelkoja kuittaamaan. Eipä ole Pietarilassa kerrostaloja.


    • Jaahas

      Puulämmitteinen saunahan ei ole ainoa vaihtoehto, vaikka niin luuletkin. Kyllä minä vaan okt-aikoina napsautin napista saunan lämpiämään ja yhtäkään puukalikkaa ei tarvinnut mistään hakea. Postien hakeminen laatikosta ei ole suuri vaiva mutta lumitöissä olen samaa mieltä.

      • Jaahas

        tai lumitöistä.


      • Puulämmitteinen ei ole omakotitalossa ainut vaihtoehto, mutta sähkölämmitteinen kassulla on. Jos nyt sitäkään saa.

        Onhan se sähkö helpompi, mutta enpä ole *kertaakaan* viiden vuoden omakotitaloasumisen aikana kaivannut sähkökiuasta saunaan... Hmm... Ainut mitä jää ehkä kaipaamaan on krapula-aamujen "sauna lämpenemään ja lauteille makaamaan" -terapia. Tosin krapula-aamuja olen vähentänyt nyt vanhempana ihan reilusti muutenkin. :)


    • 53 sa

      Laiskat asuu kerrostaloissa jotka ei viitsi tehdä muuta kuin netissäsurffailla ja juopotella ja bailata

    • Cava

      Taitaa olla niin, että keskustelun aloittelijalla on katetutta rinnassa......

    • Eura

      Kerrostalo on sit varmaan velttoperseiden paratiisi??

    • moi täällä kans yks omakotitalossa asujista entinen nyk rivarissa. tota sellasta asiaa sulle . ensinnäkin lumityöt ym hommat omakotitalossa ne käy hyötyliikunnasta jos asian ottaa siltä kantilta tuleehan siitä pakkopullaa pidemmällä aikavälillä ihan kun kävi itellenikin 19v omakotitalossa asuin. ja ymmärrän et jossain vaiheessa se alkaa tökkiin mullakin pihaa oli 10.000 neliöö ja keljutukseen asti riitti lumitöitä talvella. mut sit taas sellasesta mä tykkäsin et iso piha ei lähellä naapureita ja saa olla ihan niin kun ite haluaa vaikka olis ilkosillaan pihalla ja ei tarvii keltään kysyy et saako pitää pileitä ja soitaa musaa vaikka aamuun asti et se on mitä kukin arvostaa asumismuodoissa. jos sä et ole asunu ikinä omakotitalossa niin siinä on omat hyvät puolet ja huonot . mut jos tykkää touhuta ulkona kaikenlaista niin se ei ole pahasta . nim merkki omakotiasuja uudeltamaalta

    • Elämän kiertokulku 1

      No jo on taas suolinkais24-aloituksia.....

      Kerrostaloon muutetaan, kun lähdetään äidin ja isin helmoista omaan ekaan kotiin ja opiskelemaan.

      Sitten ehkä tavataan tyttö- tai poikaystävä ja laitetaan kamat yhteen. Ostetaan eka yhteinen ja oma asunto.
      Se on yleensä se kerrostaloasunto.

      Sen jälkeen putkahtaa maailmaan ensimmäinen piltti. Tarvitaan tilaa, koska halutaan piltille oma huone ja piha, jossa se voisi tehdä niitä hiekkakakkuja.

      Aletaan etsimään omakotitaloa tai rakennetaan sellainen, jos vielä hyvässä kunnossa oleva isäukko/appiukko on kätevä apukäsipari tai serkkupoika kirvesmies.

      Siellä omakotitalossa asutaan ja lapset, entiset piltit lähtee omilleen ja haluavat kaupunkiin ja keskustaan sieltä korvesta. Pariskunta jää sinne keskenään kissan ja koiran kanssa. Lopulta delaa elukatkin ja ikä alkaa painaa pariskuntaa, lopulta jää enää leski sinne isoon taloon yksinään.
      Lapset ravaavat vuorollaan auttamassa, kun leski ei enää selviydy omatoimisesti lumitöistä, pihan hoidosta tai lämmitysjärkjestelmän ylläpidosta. Lapset alkaa painostamaan ja laittavat lopulta sen talon myyntiin. Sille löytyy uudet omistajat, joiden vaimo näyttää olevan kovasti paksuna.

      Leski muuttaa kerrostaloon ja luona käyvät edelleen auttamassa lapset ja nyt kodinhoitajakin. Lopulta tulee muutto sairaalan vuodeosastolle ja kuolo korjaa pois. Puinen yksiö on viimeinen sija. Näin se menee monella.

      • tämäkin nähty

        Siinä vaiheessa kun ensimmäinen kersa tulee, ja ok-talo on jo hankittu, muija laskeskelee, että kun ottaa eron ja vaatii puolet omaisuudesta itselleen, saa ok-talon lunastettua pilkkahinnalla, vaikka lainarahalla. Sitä lainaa voi sitten lyhentää vaikka niillä elatusmaksuilla, joita lapsen isä makselee asuessaan vuokrayksiössä...


    • vetelys

      No et oo vetelys vissiin joutunu paljoo fyysistä työtä tekemään ,kun moiset hommat tuntuu tuolta. Voi voi !

    • Miten sen nyt ottaa

      Onhan se ok-talo työleiri, jos siitä itselleen sellaisen tekee. Talon voi jo rakentaessaan suunnitella niin, että lumitöitä voi minimoida erilaisilla katoksilla ja kattomateriaaleilla. Pihatöitä voi myös yksinkertaistaa mm. lehtienharavoinnin voi käytännössä suorittaa ruohonleikkurilla, joka silppuaa lehdet pieneksi silpuksi nurmikolle, josta ne häviävät talven aikana.

      Vaan omalla kohdallani on tosiasia, että ok-talo on ollut paras ratkaisu elämässäni, sillä ilman ok-taloja en olisi pystynyt pitämään tälläistä elintasoa. Ulkomaillakin asuessani minulla oli ok-talo ja täällä Suomessa on ollut useammalla paikkakunnalla. Osan taloista olen rakentanut itse taikka remontoinnut ja sen jälkeen olen asunut oman aikani ja myynnyt pois. Tämä nykyinen taloni on isoisäni rakentama rintamamiestalo, nyt yli 60v. vanha. Tulevaisuudessa rakennan tähän tontille uuden talon, johon tulee taatusti puilla lämpiävä sauna. Lähden tästä tekemään juuri polttopuita, että on 2016 talvella poltella niitä saunanuunissa ja keskuslämmityskattilassa.

      Pidän hyötyliikunnasta ja ok-talo mahdollistaa sen. Tosin talvella tästä pääsee hyvin valmiille laduillekin ihan kotipihasta ja kesällä voi pyöräillä ihan kotinurkilta. Kalastamassa käyn aivan vieressä olevalla järvellä, kalaa voin sitten savustella omalla tontilla olevalla savustimella. Lähin naapuri on 130 metrin päässä.

    • tikkuaskitontit

      Kyllä ok-talo olisi ihan kiva muoto asua, jos tykkää muuta kuin maata.

      Mutta valitettavasti suuri osa ok-taloista on jo tonteilla, missä ei kunnon pihasta ole tietoakaan. Hyvä esimerkki viikonloppuna. Kävin siskollani. Ovat muuttanaat vihdoin unelmaansa, isoon ok-taloon. Olihan vaan kova pettymys kun näin mille tontille tuo talo oli tällästy. Kahvia keitellessä naapurin mamma kurkki oman keittiön ikkunasta sisään siskolle -talojen väli vain KUUSI METRIÄ???

      Kyllä nykyasumismuoto ok-talosta näyttää pikemminkin rahvaalta kuin luksukselta.

      • ok-kasarmit ry

        Kaverini asuu ok-talossa vuokratontilla, toinen naapuri huimat 3 metrin päässä, toinen naapuri alle metrin päässä. Piti hakea naapurilta kirjallinen lupa että saa rakentaa noin lähelle, ja taloon piti tehdä palonkestävästä villasta hyvä eriste ullakolle sen takia. Kattojen väliin jää noin 30cm, seinien välistä mitattuna noin metri. Siinä on aitoa kassuelämää velaksi ostetussa ok-talossa. Melkein käy kateeksi.
        Jos lähimpään naapuritaloon on matkaa alle 200 metriä, se on kassuelämää.


    • 0lli

      Ei ok talossa tarvitse lumitöitä tehdä eikä lehtiä haravoida,eikä paljon muutakaan hommaa,sitä voi palkata talkkarin tai huoltoyhtiön tekemään ne työt niinkuin kerrostalossakin.mutta on paljon fiksumpaa tehdä ne työt itse,niin e itarvitse maksaa tekemättömästä tai huonosti tehdystä työstä niinkuin kerrostalossa.sillä rahalla ostaa kunnon saunakaljat ja saunoo silloin kuin huvittaa,ja kyllä ok talon saunaankin saa sähkökiukaan.

    • Ok-talossa asuja

      Omakotitalossa voi asua halvalla omalla työpanoksellaan, kun voi tehdä itse niitä töitä, mistä joutuu kerrostalossa taikka rivarissa maksamaan verotetulla rahalla yhtiövastikkeina. Tämä on mielestäni varsin vähälle jäännyt tosiasia.

      Voihan omakotitalossakin teettää "talonmiehen" tehtävät toisilla, harva vain teettää ja säästää siinä melkoisesti asumiskustannuksia, koska tuota rahaa ei tarvitse tienata verotettuna. Siinä säästyy myös sotu- ja muut eläkemaksut, niitähän tuolla verotetulla rahalla maksetaan yhtiövastikkeissa.

      • ei pakko rehkiä

        Mulla muuten on tossa kolmella naapurilla osittain yhteinen pihatie ja ihan ostopalveluna käy traktori putsaamassa kaikkien kolmen pihat ja sen yhteisen pihatien. Sama traktori putsaa myös puolen kilometrin päässä olevan rivariyhtiön pihan. Mitä luulette, kummat maksavat aurauksestaan vähemmän, noi 10 asunnon rivariyhtiössä olevat vai kolme omakotiasujaa? Taikasana on kotitalousvähennys. ;)

        Omassa pihassa mulla on niin vähän kolattavaa, että menee tolla fiskarsillakin. Ei tässä oikein edes traktorilla mahtuisi mitään tekemään, kun aurattavaa on vain parin autopaikan verran ihan tossa tien vieressä ja niistäkin melkeinpä ainakin toisessa on yleensä auto. Loput lumityöt on vain kolan levyisiä kävelyväyliä. Suurin osa pihasta on nurmikkoa ja istutuksia.


      • Ok-talossa asuja
        ei pakko rehkiä kirjoitti:

        Mulla muuten on tossa kolmella naapurilla osittain yhteinen pihatie ja ihan ostopalveluna käy traktori putsaamassa kaikkien kolmen pihat ja sen yhteisen pihatien. Sama traktori putsaa myös puolen kilometrin päässä olevan rivariyhtiön pihan. Mitä luulette, kummat maksavat aurauksestaan vähemmän, noi 10 asunnon rivariyhtiössä olevat vai kolme omakotiasujaa? Taikasana on kotitalousvähennys. ;)

        Omassa pihassa mulla on niin vähän kolattavaa, että menee tolla fiskarsillakin. Ei tässä oikein edes traktorilla mahtuisi mitään tekemään, kun aurattavaa on vain parin autopaikan verran ihan tossa tien vieressä ja niistäkin melkeinpä ainakin toisessa on yleensä auto. Loput lumityöt on vain kolan levyisiä kävelyväyliä. Suurin osa pihasta on nurmikkoa ja istutuksia.

        No joo, unohdin tuo kotitalousvähennyksen, kun sitä saa näissä omakotaloissa käytettyä.
        Tosta kimppa hommana teetetystä lumityöstä, mulla oli muutaman vuoden ok-talo sellasessa pikkukaupungissa, jossa oli aika paljon ulkoilualueita ja me teetettii porukalla kaupungin traktorilla lumitöitä ja hiekotusta, kun ne joutu käymään muutenkin siivoamassa ulkoilualueen meidän läheltä. Oli tosi halpaa, vaikka meni ihan kaupungin laskutuksen kautta.


    • ohikulkija.

      Niin... noihan on ihan perusjuttuja mitä okt asukki tekee, ja paljon paljon muutakin... kesällä paljon puutarhanhoitoa, ruohonleikkuuta, älä unohda että talvella välillä on pudoteltu lumia katolta, halonhakkuuta, viinimarjojen keräämistä ja mehujen keittoa, haravoimista, pikku remppaa koko ajan... jne jne... tätä listaa vois jatkaa piiitkään.
      Luuletko ap että okt:n ostaja ei ostaessaan ymmärrä sitä että työtä tässä riittää... :D

      Katsoskun kaikki ei ole sohvalla makaavaa ihmistyyppiä. Ainakin minä tykkään niin vietävästi näistä okt hommista, nainen muuten olen, ja lempipuuha on ehdottomasti halkojen hakkaaminen. Sinä sovit kerrostaloon, minä taasen en. Simple as that!

    • peukut alas...

      Olipa loordi napsutellut taas omille trolleilleen peukkua ylöspäin reilusti. Napsuttelin peukut pois...

      • jokainen saa asua missä haluaa.lapsellista väittelyä.ainii ei helsingissä kaikki asu kerrostalossa.


    • paree

      Minä ainakin makaan päivät sohvalla. Sossusta saan elannon ja äiti syöttää. Työleiriläiset on erikseen. Tosi on.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1711
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1442
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      109
      963
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      946
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      42
      780
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      708
    7. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      671
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      671
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      646
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      613
    Aihe