mikä neuvoksi?

omaishoitaja nainen

Miten ihmeessä saisin purettua tuon möykyn joka on sydämessä? Nuorena oli kyyneleet herkässä mutta nyt yli puolivuosisataa eläneenä ei kyyneleet kunnolla tule vaikka elämä koettelee.Rakkaani muuttuu alsheimerin kourissa päivä päivalta alaspäin ja tiedän mikä on edessä jos elämä jatkuu.Tiedän että terapiaa en tarvitse ja jotkut vertaistukiryhmätkin olen todennut merkityksettömiksi,kuunnella toisten vaikeuksia,Ei niistä saa sitä mitä odottaa.ne neuvot tulee niin ylhäältä sellaiselta tasolta joka luulee tietävänsä kaiken.Pitäisikö perustaa ns.sururyhmä?

17

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heti 70v

      Sinulla on vielä elämää edessäsi, älä sitoudu liian pitkäksi aikaa puolisoosi. Kun aikaa kuluu hän ei muista paljonko aikaa vietät hänen kanssaan, yritä saada hoitopaikka mahdollisimman nopeasti, voit käydä syöttämässä ja katsomassa. Säästä itseäsi, sinun elämäsi on arvokas myös. Valitettavasti sairaus vain pahenee, ei ole parannuskeinoa keksitty.
      Ajoin itseni loppuun taistelussa alzheimeria vastaan, nyt olisin vapaa, mutta omakin terveyteni on mennyt.

    • Mie sain kriisiapua,se auttoi tuohon möykkyyn,mikä on mahassa.Ymmärtää ettei kerta kaikkiaan mahda yhtikäs mitään.Suruahan tämä on,ja surra pitääkin,mehän olemme elävien leskejä.Tuttu ihminen menettä kaiken,kaiken mikä tekee hänestä toimivan ihmisen,eikä tunnista edes läheisiään.
      Suosittelen,että ajattelee enemmään järjellä kuin sydämellä.Minäkin olin sydämeni orja,ja ketä se auttaa,kun eihän sairas sitä edes tiedä.Se vaatii työtä ja luopumista ja surua,myöntää ja nostaa kädet pystyyn.
      Meillä elämä edessä,muistakaa hoitaa itseänne.Ei se alzheimer ole sen arvoinen että menettäisit vielä itseäsikin.
      Alzhemier on omaisten sairaus.Terveys menee jos sen päästää sydämeensä.
      Mie sain onneksi apua,ja huomasin että itse kärsin enemmän kuin mieheni.

    • omaishoitaja nainen

      Siinäpä se vitsi onkin kun puolisoni ei ole minua unohtanut,puhuu ja on tunteva ihminen.Ikävöi intervllihoidossa joka on viikon.Lähimuisti heittää,En ole oikein ymmärtänytkään miten hän on sairas kunnes eräs yö lähti sängystään ja kaatui.Sanoin "miksi teet tämän minulle"kunnes välähti että hänhän on sairas ja sairaammaksi vain tulee.

    • Suruahan se,alusta loppuun,mutta kyllä sen kanssa oppii elämään.Alussa minuunkin sattu,i kun mies kyynelsilmin jäi osastolle nyhjöttämään.Tällä hetkellä suuri helpotus,kun saa vapaata,ja alkaa kahleet irtoamaan.
      Kannatta varautua pahimpaan,ja järjestää elämä kohilleen,ei se helpommaksi muutu.
      Kunhan tekee parhaansa,siinä se.Älä anna alzheimerin sairastuttaa mieltäsi.

    • omaishoitaja nainen

      Kiitos ristiina,sinä olet läpikäynyt tämän kaiken.Minua lohduttaa kirjoituksesi.Täytyy vain oppia irrottelemaan kahleita ja elää omaa itseäänkin varten mutta ei se vielä onnistu kun puolisoni ikävöi ja olemme niin kiinni toisissamme aina olleet.Luulen kun alsheimeri etenee ja hän ei puhu tai tunnista minua niin jospa tuo haikeus ja kipu vähenee.
      Parhaani teen,enempään en enää pysty.

    • Juu,raskasta se on,ja jäättää meihin jälkensä loppuelämäksi.Ethän voi enempää kuin mitä jaksat.Ei se haikeus ja kipu vähene,se muuttaa vaan muotoaan,matkan varrella.
      Onhan niitä ilonhippusia siellä täällä,ne on vaan toisenlaisia,vähän surunsävytteisiä.
      Salli itsesi levätä,tuskin puolisomme haluaisi meidän kärsivän.Parhaamme teemme.
      Itse huomasin miten muutuin matkan varrella,epätoivosta,surusta ja koko sopasta tulikin kasvualausta,uudelle.
      Kaikki on mahdollista,ja tästäkin voi selvitä,mutta surutyötä joutuu tekemään.

    • omaishoitaja nainen

      Lähes joka päivä olemme olleet puolisoni kanssa puhelinyhteydessä silloin kun hän on ollut maalla tai sairaalassa.Eilen illalla jostakin syystä hänen puhelin ei vastannut.Ensimmäistä kertaa ymmärsin että näin tulee olemaan ja mitäs minä huolehdin onhan hoitajat intervalli-osastolla ja jos jotakin on soittavathan he.Hehän on samanlaisia hoitajia kuin minäkin olen ollut 30 vuotta sairaalassa.Nytkö minun täytyi tajuta tuo asia 3vuoden jälkeen.
      Kiitos sinulle ristiina!

    • -------

      Olette urheita naisia kaikki, kaiken kunnioitusen arvoisia.
      Olen nähnyt miehikin, kun kotona ei pysty enää hoitamaan, käydään joka päivä syöttämässä vaimoa, se on rakkautta. Ihailen ja kunnioitan kaikkia omaisistaan huolehtivia.

    • Voi että kun mua pelottaa se päivä,kun/jos mies makaa vaan.Olen itsekin hoitanut näitä "kasvivaiheessa" olevia.Koitan nyt jo psyykata itseäni,että se aika on tulossa.Enkä pääse karkuun.Se on vaan elettävä sekin.
      Tämä alzheimer niin kummallinen sairaus,aina olen jäljessä,en kerkee mukaan.Koskaan ei tiedä mitä tulossa.
      Kait tämä kasvattaa,niin että jonain päivänä,kun kaikki on ohi,osaa katsoa taaksepäin ja ymmärtää,näkee sen hyvän mikä meillä oli miehelläni ja minulla,ja paha haalistuu.Vähän niinkuin eläis pahassa unessa,ja odottaa heräämistä.
      Nyt olen elävän leski.

      • surullinen *

        Tiedän millaista on olla elävän leski.
        Se on hyvin yksinäistä. Jos hakee lohtua jostain on ihmisten hampaissa.
        Tuntuu että vain kaikkensa uhraava säälittävä omaishoitaja saa ymmärrystä, jos hänkään.
        Minuakin on syytelty mistä vain, ihan älyttömistä asioista, mm. että teen tätä työtä rahasta. Voin sanoa että mistä hyvänsä saisin paremman palkan samasta työpanoksesta. Mieheni ei ole rikas, joten rahaakaan en voi odottaa häneltä.
        Ainut motiivini on ollut sääli ja aito välittäminen. Onko sitä niin hirveän vaikea uskoa.


    • Elävän leski

      Sinun pitää koettaa elää vaan omaa elämääsi ihmisten puheista välittämättä. Tuon raskaan omaishoitajan elämän kestää paremmin kun on ystävä, salarakas jolle voi puhua ja saa hellyyttä. Minulla itselläni on salarakas ja koskaan hoidettavani tai kukaan muukaan ei saa tietää siitä.
      Nimimerkki. Elävän leski minäkin

      • .....

        Saat kaiken tukeni ja ymmärrykseni.


      • vaimo

        Niin kaun kuin rakas puolisoni elää niin salarakasta en halua.Sitten on asiat toisin kun häntä ei enää ole,sitten tulisi julkirakas mikäli sellainen tielleni osuisi.Mieheni on ainoa rakkauteni,en halua jakaa tunteitani monelle.


      • Salarakasko?
        vaimo kirjoitti:

        Niin kaun kuin rakas puolisoni elää niin salarakasta en halua.Sitten on asiat toisin kun häntä ei enää ole,sitten tulisi julkirakas mikäli sellainen tielleni osuisi.Mieheni on ainoa rakkauteni,en halua jakaa tunteitani monelle.

        Kylläpä se tulee väkisellä salarakas mieleen kun tuota omaa vihannesta katsoo. Luterilainen kulttuuri ei kuitenkaan salli salarakkaita. Katolilaisissa maissa on toisin ja siellä salasuhteet sallitaan. Ei auta kuin pinnistellä kun hellyyden tarve tulee ja ajatella niitä entisiä onnenaikoja.


      • elän elämääni..
        Salarakasko? kirjoitti:

        Kylläpä se tulee väkisellä salarakas mieleen kun tuota omaa vihannesta katsoo. Luterilainen kulttuuri ei kuitenkaan salli salarakkaita. Katolilaisissa maissa on toisin ja siellä salasuhteet sallitaan. Ei auta kuin pinnistellä kun hellyyden tarve tulee ja ajatella niitä entisiä onnenaikoja.

        Kyllä sinullakin on elämä. Et silti tarvitse hylätä puolisoasi vaikka ajattelet omaakin onneasi. Elämä on lyhyt, ennenkuin huomaakaan, voi itse olla hoidettava, silloin ei tarvitse kuin leipää ja lämmintä, sekä hoivaa.
        Mikään ei ärsytä niin paljon kuin se että ihmiset ottavat kantaa asioihin joista eivät tiedä hölkäsen pölähtävää.
        Uskon että myös puolisosi toivoisi sinulle omaakin elämää, mikäli ymmärtäisi vielä.


    • Kiitos,salarakas onkin hyvä vaihtoehto ;) tai no,miksipä se pitäisi salassa enää olla.Tytärkin sanoi että mulla pitäisi olla oma rakas ystävä.
      Kyllä miekin saanut sontaa niskaan,aivan järkyttäviä asioita,ja sukulaisilta,miehen puolelta.Onneksi oma äitini,83 v ja mummon sisko ,89v,ovat aina tukeneet minua.Suurta lohtua olen saanut vanhoilta sukulaisiltani.Se upea kokemus.

      Mummoni sisko hoiti myös minun mummoa,jolla oli hyvin raju muistisairaus vanhana.Oli aivan mahdoton,ja siihen aikaan ei ollut lääkkeitä pahemmin ja rauhoittavat ei purru ollenkaa.Siinä hän hoiti lehmiä ja muistisairasta mummoa,joka touhusi koko ajan.Tätini tuntee miestäni hyvin ja joka kerran sanoo,tiedän miltä sinusta tuntuu.Kyllä omaishoitajat tietää.

      • Juhani 2

        On kova asia, kun alzheimeria sairastava vaimo häipyy pois. Siinä valitettavasti erotiikkakin kuolee aviopuolison ja kaiken muuttuessa. Usein tuntuu, ettei tätä millään enää jaksa. Ei tee enää mieli ja kuitenkin on ne läheisyyden, kumppanuuden ja rakastamisen tarpeet. En ole vielä hankkinut salarakasta, mutta houkutus on suuri. Omaishoitajan lomiakin olen pitänyt vain kerran. Kaikki kyllä kehottavat pitämään, kun se olisi mahdollista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe