Huonot oppilaat

kurjaa toisille

ja hyvät oppilaat pitäisi lajitella kummatkin omaan luokkaan. On kauheeta kun huonot eivät pääse mukaan ja hyvät sitten joutuvat aina odottamaan. Meidän lpaset on kympin oppilaita, ja kyllästyvät kun joutuvat hitaiden kanssa aina odottamaan. Nytkin he tekevät iisisti vaan 9 luokan tehtävi vaikka ovat vasta 2 luokalla.... minusta hyvät pitäisi saada erikoisluokalle professorien luokalle, jotta he saisivat pätevää opetusta.

208

4792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpö

      Taas tämä "pakkohiihto pois" on tehnyt aloituksen, mutta nyt eri aiheesta.Professoreita ei tosiaankaan ole koulussa opettajina ainakaan peruskouluissa. Keksi parempi provo!

      • kannaksenpoikia

        onko aloittaja aivan pösilö,hanki elämä äläkä kirjoita tuollaisia eri luokka.kaikki oppilaat saavat parasta mahdollista koulutusta koulussa.kaikki lapset on saman arvoisia.ja niin ne aikuisetkin on saman arvoisia oli mikä ammattikunta tahansa.kaikki saa 7 jalkaa kuoltuaan syvän poteron ja multaa päälle.silloinkin kaikki saman arvoisia samoin syntyessä alasti maailmaan putkahtavat samanlaisesta reijästä.vai onko aloittaja tullut kannaksen takaa.olihan se niin kun oli kaksi kaveria toinen oli puhelias ja toinen tuppisuu.puhelias yritti jututtaa hiljaista miestä mistä sinä olet kotoisin toinen vastasi oompahan vaikka per s reijästä toinen vastasi sittenhän myö ollaan naapureita mie oon kannaksentakaa.....


      • kilvoitutvilhejayhty
        kannaksenpoikia kirjoitti:

        onko aloittaja aivan pösilö,hanki elämä äläkä kirjoita tuollaisia eri luokka.kaikki oppilaat saavat parasta mahdollista koulutusta koulussa.kaikki lapset on saman arvoisia.ja niin ne aikuisetkin on saman arvoisia oli mikä ammattikunta tahansa.kaikki saa 7 jalkaa kuoltuaan syvän poteron ja multaa päälle.silloinkin kaikki saman arvoisia samoin syntyessä alasti maailmaan putkahtavat samanlaisesta reijästä.vai onko aloittaja tullut kannaksen takaa.olihan se niin kun oli kaksi kaveria toinen oli puhelias ja toinen tuppisuu.puhelias yritti jututtaa hiljaista miestä mistä sinä olet kotoisin toinen vastasi oompahan vaikka per s reijästä toinen vastasi sittenhän myö ollaan naapureita mie oon kannaksentakaa.....

        Ei ainakaan ylläkirjoittanut ole saanut oppia rauhassa. Kirjoitusvirheitä niin että hyvä kun ymmärtää lukemaansa, voi ressukka.
        Aloittaja ostakoon lapsilleen yksityisopetuksen jos heitä noin paljon v.tuttaa.


      • enusko
        kilvoitutvilhejayhty kirjoitti:

        Ei ainakaan ylläkirjoittanut ole saanut oppia rauhassa. Kirjoitusvirheitä niin että hyvä kun ymmärtää lukemaansa, voi ressukka.
        Aloittaja ostakoon lapsilleen yksityisopetuksen jos heitä noin paljon v.tuttaa.

        Ihan saman asian huomioi ei taida olla kirjoittajan lapsia, kirjoitusvirheitä näyttäis olevan vaikka muille jakaa .... kuka uskoo, että 2-luokkalainen tekee koulussa ysiluokkalaisten tehtäviä ... taitaa olla ylineroja tai vanhempien kuvitelmaa


      • neroko?
        enusko kirjoitti:

        Ihan saman asian huomioi ei taida olla kirjoittajan lapsia, kirjoitusvirheitä näyttäis olevan vaikka muille jakaa .... kuka uskoo, että 2-luokkalainen tekee koulussa ysiluokkalaisten tehtäviä ... taitaa olla ylineroja tai vanhempien kuvitelmaa

        Itse laskin yläasteella isoveljeni kotitehtävät, joka opiskeli lukiossa. Ja tuskin olen ainoa.


      • Edistys
        kannaksenpoikia kirjoitti:

        onko aloittaja aivan pösilö,hanki elämä äläkä kirjoita tuollaisia eri luokka.kaikki oppilaat saavat parasta mahdollista koulutusta koulussa.kaikki lapset on saman arvoisia.ja niin ne aikuisetkin on saman arvoisia oli mikä ammattikunta tahansa.kaikki saa 7 jalkaa kuoltuaan syvän poteron ja multaa päälle.silloinkin kaikki saman arvoisia samoin syntyessä alasti maailmaan putkahtavat samanlaisesta reijästä.vai onko aloittaja tullut kannaksen takaa.olihan se niin kun oli kaksi kaveria toinen oli puhelias ja toinen tuppisuu.puhelias yritti jututtaa hiljaista miestä mistä sinä olet kotoisin toinen vastasi oompahan vaikka per s reijästä toinen vastasi sittenhän myö ollaan naapureita mie oon kannaksentakaa.....

        Täällä taas kauteus vallitsee. Ehdottomasti kannatusta aloittajalle.


      • äö 168
        enusko kirjoitti:

        Ihan saman asian huomioi ei taida olla kirjoittajan lapsia, kirjoitusvirheitä näyttäis olevan vaikka muille jakaa .... kuka uskoo, että 2-luokkalainen tekee koulussa ysiluokkalaisten tehtäviä ... taitaa olla ylineroja tai vanhempien kuvitelmaa

        itse olen opiskellut.kansakoulussa ym korkeakouluissa,en katso tarpeelliseksi tehdä eri luokkia hiukan parempia numeroita saaville.nythän lasketaan koko koulun keskiarvo ja numerot sen mukaan.eli turhaa vouhkaamista.itselläni älykkyys osamäärä 168.eli keskivertoa paljon korkeampi.


      • tyhmäkö?
        neroko? kirjoitti:

        Itse laskin yläasteella isoveljeni kotitehtävät, joka opiskeli lukiossa. Ja tuskin olen ainoa.

        neroko?
        montako kotitehtävää isoveljellä oli ?


      • hih...;)
        äö 168 kirjoitti:

        itse olen opiskellut.kansakoulussa ym korkeakouluissa,en katso tarpeelliseksi tehdä eri luokkia hiukan parempia numeroita saaville.nythän lasketaan koko koulun keskiarvo ja numerot sen mukaan.eli turhaa vouhkaamista.itselläni älykkyys osamäärä 168.eli keskivertoa paljon korkeampi.

        äö 168

        Mikä oli numerosi äidinkielessä kouluaikoina ?


      • ne haittaa luakassa!

      • KulrikeSeinhof/ÄÖ168
        Edistys kirjoitti:

        Täällä taas kauteus vallitsee. Ehdottomasti kannatusta aloittajalle.

        Olen täysin samaa mieltä. Älykkäät pärjäävät aina. Kun en itse voinut opiskella lisää ensiksi valitsemallani alalla eli jatkaa opintojani arvosanojen alhaisuuden vuoksi, opiskelin kokonaan toisen tutkinnon. Ajattelin, että jos en voi tältä alalta valmistua tohtoriksi, niin ehkä sitten joltakin vähemmän älliä vaativalta.

        Kiusaamisesta olen sitä mieltä, ettei haukku haavaa tee, niin kauan kuin minua ei kiusata. (Jos kiusaajan en olekaan minä, vaan minua kiusataan, huudan oitis vahvemmat apuun eli nettipoliisin ja palokunnan.)


      • anka-
        hih...;) kirjoitti:

        äö 168

        Mikä oli numerosi äidinkielessä kouluaikoina ?

        Mietin ihan samaa ;)


      • KulrikeSeinhof/ÄÖ168
        hih...;) kirjoitti:

        äö 168

        Mikä oli numerosi äidinkielessä kouluaikoina ?

        Se oli yhtä hyvä kuin huijaamisen ja opettajan mielistelyn arvosana. : D


      • anka-
        KulrikeSeinhof/ÄÖ168 kirjoitti:

        Se oli yhtä hyvä kuin huijaamisen ja opettajan mielistelyn arvosana. : D

        Tykkään myös siitä, että ÄO 168 ei osaa alkeellisimpiakaan yhdyssanoja. Kuten älykkyysosamäärä. Mutta ehkäpä hänen kolmiulotteinen ajattelukykynsä, matemaattis-looginen päättelykyky tai muistinsa on huippu luokkaa, sillä kirjoitustaito ei sitä ainakaan ole :D Epäilen kuitenkin.

        Jos mietitään esimerkiksi Stephen Hawikingia jonka ÄO oli 160, tai Albert Einsteinia jonka ÄO oli myös tuon 160, on erittäin vaikea käsittää että sinun älykkyysosamääräsi on korkeampi kuin mitä koko testissä on mahdollista edes saada. 162 siis korkein mahdollinen ÄO, siihen yltää vain 1% populaatiosta. Aikuisen keskimääräinen ÄO on 100.

        Hieno trolli kuitenkin.


      • kannaksenpoikia kirjoitti:

        onko aloittaja aivan pösilö,hanki elämä äläkä kirjoita tuollaisia eri luokka.kaikki oppilaat saavat parasta mahdollista koulutusta koulussa.kaikki lapset on saman arvoisia.ja niin ne aikuisetkin on saman arvoisia oli mikä ammattikunta tahansa.kaikki saa 7 jalkaa kuoltuaan syvän poteron ja multaa päälle.silloinkin kaikki saman arvoisia samoin syntyessä alasti maailmaan putkahtavat samanlaisesta reijästä.vai onko aloittaja tullut kannaksen takaa.olihan se niin kun oli kaksi kaveria toinen oli puhelias ja toinen tuppisuu.puhelias yritti jututtaa hiljaista miestä mistä sinä olet kotoisin toinen vastasi oompahan vaikka per s reijästä toinen vastasi sittenhän myö ollaan naapureita mie oon kannaksentakaa.....

        Kaikki saa 7 jalkaa kuoltuaan! =D


      • Älykkäitä sorretaan

        Tiedoksi:
        Professorit opettavat yliopistoissa.

        Ja peruskouluista vielä: miksi huonommin menestyvät saavat tukiopetusta, mutta älykkäät eivät tasoistaan opetusta. Kuulin kerran järkyttävän tarinan. Opettaja oli suuttunut, kun oppilas oli tehnyt matematiikan tehtäviä itsenäisesti enemmän kuin olisi pitänyt. Joutui sitten pyyhkimään kaikki tekemänsä laskut/tehtävät pois.

        Mielestäni tämä opettaja teki todella julmasti oppilaan itsetunnolle.


    • einiinhyvääitee

      Vai on teidän lapset kympin-oppilaita? Kukahan heidän äiti on, kun ei tuo oikeinkirjoitus tahdo sujua, vaikka olet jo koulun käynyt?

      • Begåvad 16

        Aloittaja nyt ei ole sieltä fiksuimmasta päästä, taitaa olla enemmänkin ihan päinvastoin. Silti olisi oikeasti järkeä palauttaa peruskoulun tasoryhmät osittain edes joissakin aineissa. Näin esimekiksi aloittajan lasten kaltaiset saisivat ehkä paremmin tarvitsemansa tuen selvitäkseen peruskoulusta. Luultavasti hän kuitenkin täällä palstoilla itkisi sitä, että opettajat eivät pysty näkemään hänen lastensa todellista suurta lahjakkuutta, vaan laittavat samaan ryhmään tyhmien kanssa. Pahimmassa tapauksessa vielä sellaisten, jotka harrastavat liikuntaa! :-D

        Myös niitä, joilla tällä hetkellä toisinaan tulee aika pitkäksi liian helppojen tehtävien kanssa, voitaisiin paremmin tukea saavuttamaan todellisten kykyjensä mukainen taso. Tosin se jossain määrin voidaan tehdä myös valinnaistarjonnalla. Omat lapseni ovat kuitenkin molemmat ihan tavallisen peruskoulun ja naapurikaupungin erikoistuneen lukion jälkeen päässeet opiskelemaan maan parhaisiin korkeakouluihin ja suorittaneet opintonsa erinomaisen menestyksekkäästi. Itsestä (ja kodista) on kiinni, käyttääkö koko potentiaalinsa vai ei.

        Onhan ainakin yläkouluilla nykyisinkin mahdollisuus rakentaa opetusryhmät sen mukaan, millainen koulumenestys oppilaalla on kussakin aineessa ollut alakoulun puolella. Tiedän näin tehtävän joissakin yläkouluissa, vaikkakaan tasoryhmä-nimitystä ei käytetä.


      • tasokurssilainen
        Begåvad 16 kirjoitti:

        Aloittaja nyt ei ole sieltä fiksuimmasta päästä, taitaa olla enemmänkin ihan päinvastoin. Silti olisi oikeasti järkeä palauttaa peruskoulun tasoryhmät osittain edes joissakin aineissa. Näin esimekiksi aloittajan lasten kaltaiset saisivat ehkä paremmin tarvitsemansa tuen selvitäkseen peruskoulusta. Luultavasti hän kuitenkin täällä palstoilla itkisi sitä, että opettajat eivät pysty näkemään hänen lastensa todellista suurta lahjakkuutta, vaan laittavat samaan ryhmään tyhmien kanssa. Pahimmassa tapauksessa vielä sellaisten, jotka harrastavat liikuntaa! :-D

        Myös niitä, joilla tällä hetkellä toisinaan tulee aika pitkäksi liian helppojen tehtävien kanssa, voitaisiin paremmin tukea saavuttamaan todellisten kykyjensä mukainen taso. Tosin se jossain määrin voidaan tehdä myös valinnaistarjonnalla. Omat lapseni ovat kuitenkin molemmat ihan tavallisen peruskoulun ja naapurikaupungin erikoistuneen lukion jälkeen päässeet opiskelemaan maan parhaisiin korkeakouluihin ja suorittaneet opintonsa erinomaisen menestyksekkäästi. Itsestä (ja kodista) on kiinni, käyttääkö koko potentiaalinsa vai ei.

        Onhan ainakin yläkouluilla nykyisinkin mahdollisuus rakentaa opetusryhmät sen mukaan, millainen koulumenestys oppilaalla on kussakin aineessa ollut alakoulun puolella. Tiedän näin tehtävän joissakin yläkouluissa, vaikkakaan tasoryhmä-nimitystä ei käytetä.

        Tuo provonulikka juoksuttaa teitä kuin pässiä narussa. No onhan kuitenkin hienoa päästä näyttämään osaamistaan tässäkin asiassa.


      • Lukiolaislikka
        tasokurssilainen kirjoitti:

        Tuo provonulikka juoksuttaa teitä kuin pässiä narussa. No onhan kuitenkin hienoa päästä näyttämään osaamistaan tässäkin asiassa.

        Huomasitko ollenkaan, että vaikka aloitus oli idioottimainen provo, keskustelu on mahdollista kääntää järkeväksi?

        Tasoryhmät eivät välttis olisi huono ajatus...


      • ehdotus.
        Lukiolaislikka kirjoitti:

        Huomasitko ollenkaan, että vaikka aloitus oli idioottimainen provo, keskustelu on mahdollista kääntää järkeväksi?

        Tasoryhmät eivät välttis olisi huono ajatus...

        Voisivat olla vaikka eri rakennuksissa. Olisi huipputaso, keskitaso ja häviäjätaso. Välitunnit ja ruokailut siihen aikaan etteivät toiset häiritse. Eliittioppilaat voisivat päästä syömään vaikka aikaisemmin.


      • jotain parannusta
        Lukiolaislikka kirjoitti:

        Huomasitko ollenkaan, että vaikka aloitus oli idioottimainen provo, keskustelu on mahdollista kääntää järkeväksi?

        Tasoryhmät eivät välttis olisi huono ajatus...

        ja kiusaajille pitais myos olla oma luokka. ja huonot opettajat vois potkia kouluista pois.


      • ....
        jotain parannusta kirjoitti:

        ja kiusaajille pitais myos olla oma luokka. ja huonot opettajat vois potkia kouluista pois.

        Kiusattu voisi tarttua koulukirjaan ja lukea itsensä sinne parhaimmistoon, siellä ei kiusata.


      • kurjoa toesille

        kävin kansakoulun ja loppu onkin sitten tullut opittua kerrättelemällä


      • Älykkäätkin kiusaa
        .... kirjoitti:

        Kiusattu voisi tarttua koulukirjaan ja lukea itsensä sinne parhaimmistoon, siellä ei kiusata.

        Älykkäätkin ihmiset kiusaavat toisia älykkäitä ei pelkästään tyhmät, ja nopeus ei ole älykkyyttä se on nopeutta, ja kyllä, niiden kannattaa opetella kärsivällisyyttä ja käyttää sen ajan hyödyks, ne hitaat kun toivois olevansa yhtä nopeita jotta vois itekkin vähän "lepäillä". Ja sitten jos saa tehä läksyjä tunnilla niin hitaat saa ylimäärästä läksyä kun äänekkäät nopeet kysyy -mitä sen jälkeen? Itse olen hidas ja SEN TAKIA medium oppilas ja turhauttaa kun tulee enemmän tehtävää kun ehdin tekee, muuten hyvin käyttäytyvä.


      • kiusaajat kuriin
        .... kirjoitti:

        Kiusattu voisi tarttua koulukirjaan ja lukea itsensä sinne parhaimmistoon, siellä ei kiusata.

        Kiusaajille pitäisi olla paljon nykyistä kovemmat rangaistukset. Määräaikainen erotus koulusta ja kaikki se aika, minkä olisi erotuksen vuoksi koulusta pois, laskettaisiin poissaolotunteihin. Mikäli taas poissaolotunteja tulisi tuosta johtuen liikaa, niin pitäisi jättää luokalleen. Eivätköhän sitten miettisi uudestaan, että kiusaisivatko enää.


      • Nettikiusattu "M"
        kiusaajat kuriin kirjoitti:

        Kiusaajille pitäisi olla paljon nykyistä kovemmat rangaistukset. Määräaikainen erotus koulusta ja kaikki se aika, minkä olisi erotuksen vuoksi koulusta pois, laskettaisiin poissaolotunteihin. Mikäli taas poissaolotunteja tulisi tuosta johtuen liikaa, niin pitäisi jättää luokalleen. Eivätköhän sitten miettisi uudestaan, että kiusaisivatko enää.

        Itselläni ei ole yhtään lasta, vaikka minulla on tapana kirjoittaa ”M”-kirjaimella alkavalla nimimerkillä nettipalstoille. Eikä minulla ole tapana huutaa sukulaisten tai tuttavien lapsille kuten ei omille lemmikkieläimillenikään.

        Iltalehdessä julkaistiin jo (11.11.2012 klo 9.29) Perhe– palstalla juttu otsikolla ”Lukijat kertovat: Vauvaan kiintyminen ei ollut helppoa”, jossa haastateltavien nimet olivat muka ”MaryPoppins-90”, ”Miu”, ” Maria”, ”Muisku”, ”Alagsarniela”, ”Mii83”, ”HUIJATTU OLO”, ”Onnellinen nuori vaimo ja kahden ihanan lapsen äiti”, ”Onni ja arki”, ”_” ja ”-M-”. Tästä päätellen 6/11 eli 55 % niistä naisista, joilla omaan vauvaan kiintyminen on vaikeaa, nimi alkaa ”M”- kirjaimella:

        http://www.iltalehti.fi/perhe/2013110817702458_pr.shtml

        Valvovatkohan toimittajat ja moderaattorit , miltä koneilta (kirjasto, apteekit, muut työpaikat) näitä juttuja esim. terveyskyselyiden vastauksia oikein lähetellään? Voisinhan minäkin kiusaamistarkoituksessa kirjoitella raflaavia, keksittyjä juttuja kaukaisesta tuttavastani ”Kati Sinikasta”, ”Tuija Kaarinasta” tai ”Nina Marjaanasta”. Tarinoissa olisi aina siteeksi jotakin paikkansa pitävääkin. Lähettäisin sitten kaikki keksityt, esimerkiksi sukupuolitauti-tai lapsiongelmia koskevat juttuni nimimerkeillä ”K”, ”K-neiti”, ”Katjuska”, ”Katinka” ja ”Katiliini”, ”Tuulevi”, ”Tuula”, ”Tulpaani” jne. vaikka kirjaston/apteekin tietokoneelta.

        Terveisin,
        Lapseton ja nettikiusattu ”M”

        (ei MaryPoppins-90, ei Miu, ei Maria, ei Muisku, ei Mii83, eikä -M-)


      • Tintti (Myllykoski)
        .... kirjoitti:

        Kiusattu voisi tarttua koulukirjaan ja lukea itsensä sinne parhaimmistoon, siellä ei kiusata.

        Siellä juuri kiusataan. Mitä etevämpi muita olet eli mitä nopeammin hoksottimesi pelaavat, sitä varmemmin joudut kateuden kohteeksi ja kiusatuksi.

        Kuten vanha sanonta sanoo: Kukaan ei viitsi potkia kuollutta hevosta.

        Itselläni on tunnevammaisena ollut tapana VÄHÄN KIUSAILLA myös ajankulukseni VIELÄ AIKUISENAKIN, TÄÄLLÄ OPETTAJAIN HUONEESSA, jos joku tekee vaikka jonkin laskuvirheen.


      • Tintti Myllykoskelta
        .... kirjoitti:

        Kiusattu voisi tarttua koulukirjaan ja lukea itsensä sinne parhaimmistoon, siellä ei kiusata.

        Kiusatut ovat itse ongelmansa aiheuttaneet. Jo lapsena ja pätkätöissä syrjäkylien kouluissa NÄIN, miten tyhmät itseensä vetäytyvät nynny-lapset oikein VETÄVÄT TYPERYYDELLÄÄN JA LAMMASMAISELLA KILTTEYDELLÄÄN ESIIN parempien lasten halun kiusata. Opettajana en viitsi edes puolustaa näitä luuserikiusattuja, joissa ei ole TYYLIKÄSTÄ SÄRMÄÄ.


      • Katinka- Sin
        ehdotus. kirjoitti:

        Voisivat olla vaikka eri rakennuksissa. Olisi huipputaso, keskitaso ja häviäjätaso. Välitunnit ja ruokailut siihen aikaan etteivät toiset häiritse. Eliittioppilaat voisivat päästä syömään vaikka aikaisemmin.

        Olen täysin samaa mieltä, että eliittioppilaat pitäisi pestää muita aiemmin syömään. Itse luultavasti lukeutuisin kuitenkin tuohon keskitasoon.

        Mutta kasvatustieteilijänä ymmärrän kuitenkin eliitin palkitsemisen tärkeyden, esimerkiksi ylimääräisillä jälkiruokahedelmillä tai makeisilla. Tyytyhän tulevia tohtoreita jotenkin rohkaista.


      • Katinka-Sin/ÄÖ168
        Lukiolaislikka kirjoitti:

        Huomasitko ollenkaan, että vaikka aloitus oli idioottimainen provo, keskustelu on mahdollista kääntää järkeväksi?

        Tasoryhmät eivät välttis olisi huono ajatus...

        Köyhänä kasvatustieteilijänä, mutta melko menestyvän yrittäjän vaimona ymmärrän taso-eli luokkaerojen korostamisen tärkeyden niin yhteiskunnassa kuin koulussakin.

        Olen itse aina pitänyt tärkeänä ns. parempien koulujen oppilaana olemista, parempiin klubeihin kuulumista ja ns. paremmilla asuinalueilla asumista! Tosin nyt emme voi perheenä muuttaa pois kurjistuvasta ja köyhtyvästä länsirannikon kaupungista, jossa suuryritys irtsanoi satoja työntekijöitä. Syynä tänne rupusakin joukkoon jäämiseen on, että tyylikkään perheemme muita etevämpi lapsi, haluaa käydä koulunsa loppuun täällä. (Harmi vain, etteivät kaikki lapsemme opettajat älyä huomioida lapsemme ylitse muiden säkenöivää järjenjuoksua kaikissa numeroissa, vaan todistukseen on satanut 8:ja.)


      • ÄO yli 100

        Näppäilyvirheet eivät kerro älystä. Ne kertovat luonteesta ja temperamentistä. Nopea "sählääjä" tekee virheitä vaikka olisi älykäs. Ja älykäs voi kärsiä lukihäiriöstä, mutta silti menestyä esim. koulussa.


    • Vanhaa kaartia

      Vanha, maksullinen oppikoulusysteemi olisi ihan hyvä.

    • lapsia 6 ja kaikki

      Minusta 10oppilaat pitäisi laittaa omaan luokkaan, 8 ja 9 oppilaat omaan ja tosi huonot 7 ja sitä alemmat omaan apukoulu luokkaan. Ne joutuisivat käymään 5 vuotta ylimääräistä vuosiluokkaa.

      Kympin luokka saisi kaikki edut, ilmaiset kirjat koko opiskelun ajan, ilmaiset ruuat, matkat, ja reissut.. aivan kaiken, ja heitä jkehuttaisi ja kannustettaisiin kalliisiin jatkokouluihin, ilmaiseksi tietysti.

      • Provoja kaikkialla!

        No sitten ne 9, 8 jne oppilaat alkaisivat tosissaan lukea ja yhtäkkiä kympin oppilaita ollisi liikaa tuolle "ilmaiselle elämän-alku" projektille. Sitäpaitsi tuon palvelun pitäisi periaatteeassa antaa niille huonoille oppilaille.
        Mutta silti, huono provokaatio.


      • sinä senkin

        Ja sinä olet mulkku paska, jos väität, että 7 on tosi huono. Ja koululla eikä kunnalla ole varaa maksaa ruokia, matkoja ja kirjoja.


      • gttt

        Joo suomeen taas uusi porvaristo ryhmä,toiset ihmiset on hyviä tekemään käsillä ja toiset on parempia esim matematiikassa ennemmin huonosti käyttäytyvät toisiin luokiin ja hyvin käyttäytyvät eri luokkiin


      • ysiläinen-.-

        Mun luokalla, ysillä, jaettiin ruotsin tunneiksi luokka kahteen osaan, 7 ja alaspäin toiseen ja 8 ylöspäin toiseen. JAKAMINEN ON IHAN TÖRKEÄÄ! "Huonommat" oppilaat tuntevat olonsa surkeaksi. Ja aina voi mennä kymppiluokalle jos niin haluaa. En ymmärrä tätä nykyajan jaottelua, miksei vaan palattaisi siihen entiseen systeemiin?


      • niinpä..
        ysiläinen-.- kirjoitti:

        Mun luokalla, ysillä, jaettiin ruotsin tunneiksi luokka kahteen osaan, 7 ja alaspäin toiseen ja 8 ylöspäin toiseen. JAKAMINEN ON IHAN TÖRKEÄÄ! "Huonommat" oppilaat tuntevat olonsa surkeaksi. Ja aina voi mennä kymppiluokalle jos niin haluaa. En ymmärrä tätä nykyajan jaottelua, miksei vaan palattaisi siihen entiseen systeemiin?

        No oma vika jos ei opi kieltä, pitää olla ahkerampi. Lujalla tahdolla ja yrittämisellä ruotsinkin saa kymppiin.


    • 10 opettaja

      ................ josta seurra, että 10 oppilaat jäisivät ilman kymppejä ja ne olisivat samassa luokassa muiden kanssa. Koska apukoulujakaan ei ole, niin nämäkin laitettaisiin tosi huonojen luokkaan. ehtoja ei anettaisi, jotta opettajat pääsisvät eroon huonosta rupusakista.

      Muuten ihan oikeasti 10 oppilaita ei pitäisi olla ollenkaan. Näin minä teen, enkä anna kenellekään kymppiä, kun itse olin niin älykäs eikä kukaan oppilaista ole yltänyt tasolleni. Kansakoulussa sain aina 10, keskikoulussa sain myös aina kymppejä ja tohtorinhatussakin oli 10. Olen tunnettua suomalaista älymystö sukua.

      • Antti Lyysi

        "älymystö sukua", uskon sen. Ihan terävä vitsi älymöstäsuvun edustajalta.


      • eräs vanhempi
        Antti Lyysi kirjoitti:

        "älymystö sukua", uskon sen. Ihan terävä vitsi älymöstäsuvun edustajalta.

        Kukaan ei ole täydellinen, joten kymppiä ei pitäisi antaa kenellekään! Jos joku koululainen näsäviisastelee, opettaja voisi tentata niin kovia kysymyksiä, että varmasti tulee takaisin maan pinnalle.


      • ysiläinen -.-

        Mitä vittua vertaatko ittees nykyajan koululaisiin ::D et saa antaa koululaisille huonoja numeroita koska "kun itse olin niin älykäs eikä kukaan oppilaista ole yltänyt tasolleni" liioittelua.


      • KulrikeSeinhof/ÖÄ168
        eräs vanhempi kirjoitti:

        Kukaan ei ole täydellinen, joten kymppiä ei pitäisi antaa kenellekään! Jos joku koululainen näsäviisastelee, opettaja voisi tentata niin kovia kysymyksiä, että varmasti tulee takaisin maan pinnalle.

        Sinulla on outo halu lytätä, meitä vähän parempia ihmisiä ja meidän lapsiamme!

        Täällä länsirannikolla muita äkykkäämmät lapsemme ovat joutuneet itseään tyhmempien ja köyhempien lasten joukkoon, vaikka alunperin muutimme KASVAVALLE ja MENESTYVÄLLE PAIKKAKUNNALLE. Nyt suuryrityksen massairtisanomiset ovat kurjistaneet paikkakuntamme oloja, ja muuttaisimme täältä mieluusti pois, jos mieheni yritys ja lapseni koulu eivät olisi täällä.

        Olen itsekin paitsi älykäs, hyvin moderni keski-ikäinen mamma.Tyylikkäissä kivipestyissä farmareissani, tummennetut aurinkolasit päässä kaahailen mieheni urheiluautolla hakemassa lapsiamme harkoista. Ihan hyvin menen yli nelikymppisenä 25-vuotisesta mimmistä, kun kampaan otsatukan otsaryppyjen ja vakojen päälle.
        Poikani luokkakaverit ovatkin katsoneet minua niin usein sillä silmällä, että 44 mieheni tulee ihan mustikseksi.


    • tyhmä

      Ite oon ihan surkea koulussa nii on just hyvä kun ne vähä viisaammat auttaa.
      Opiskelu luokkakavereitten kanssa on paljon kivempaa kuin opettajan....

      • ...

        Luokkatoverit osaavat myös opettaa paremmin kuin opettaja. :D


    • säpinää vaa sullekki

      mahtaa sullaki olla kurjaa ku pitää yrittää saaha tänne säpinää ja toiste haukkumista tämmösellä paskalla!

    • Piipaapa

      Ainakin nää 10 oppilaat voivat sitten oppia sitä kärsivällisyyttä ja muiden ymmärtämistä! Kun joutuvat tyhmien takia odottelemaan. Tärkeä taito sekin, joka harvoilla on.

    • TOPI

      KYLLÄ ON NIIN KESKISITTYJÄ TÄMÄN PALSTAN PUHEENAIHEET VAI PROFOSSORIEN LUOKALLE. HÖPÖ HÖPÖ.

    • maija53

      No jos ,mites liikunta sujuu ,entä käsityöt,musiikki ,kaverit,onko kaikki kyppejä niissäkin.

      • !!!!

        Siellä ne jyvät akanoista erottuu käsityöluokassa. Jos joku lukuaineiden kympin oppilas tekee huonon metallityön, siitä pitäisi rätkäistä ehdot! Ei lukioon ennenkuin käsityö on kymppi, samoin musiikki. Ehdot pitää suorittaa ensin.


    • joopajoo

      Et sitte yhtään omahyväisempi emäntä ole

    • Paska oppilas..

      Oma serkku on samanlainen kitisijä. Aina muistaa kehua kuin ylivertasia hänen pennut on! Kenenkään muun lapset ei oo niin mahtavia kuin hänen. :) Niin viisaita ja mahtavia. Tämä oma kehuminen ja vahtaaminen on aiheuttanut sen, että muksuilla ei oo enää kavereita ja muiden lasten vanhemmat ei halua olla missään tekemisissä tämän "täydellisen" porukan kanssa. En ihmettele. Me sukulaisetkaan ei olla missään tekemisissä heidän kanssaan. Aina, kun kyseisen porukan näki niin alko se vertaaminen omien pentujen ja meidän välillä. Se on oikeesti ihan käsittämätöntä.

      Onnekseni olin huono oppilas! Mulla oli kavereita ja ei tarttenu pinkoilla ja stressata koulun takia. En olis kestäny kovin pitkälle jos ois aina pitäny niitä kymppejä vetää.

    • Stadin Arska

      Mielestäni aivan loistava ehdotus, kertakaikkiiaan. 10 oppilaat omaan luokkaansa, tai jopa omaan kouluunsa ! Samalla kouluun rakennettaisiin lisäsiipi jonne tuollaiset idioottiprovot suljettaisiin. Muuri ympärille ja portinavain hevonkuuseen.

      • maalaistollo

        :) :)


    • *******

      """ kurjaa toisille """"

      Mistä näitä kusi.äitä riittää ???

      • ********

        k.u.s.i.päitä riittää.
        Kummallista kun ei enää mitään järkevää saa sanoa julkisesti


    • lökäpöksyiset

      Hyvä ajatus. Täysjärkisille nuorille omat koululuokat.
      Muihin luokkiin sitten nuo veltot lökäpöksyiset kaupungilla mölisevät

    • OikeaJako

      Huono jako että älykkäille oma luokkansa. Parempi olisi huomioida vanhempien varakkuus, koska lapset kehittyy eriaikaan voi rikkaan perheenlapsi joutua olemaan liian kauvan huonosti käyttäytyvien kakaroiden kanssa joilla ei ole mitään tapoja ja häiritsevät vain koulun käyntiä. Jolloin lapsi ei saa kunnon opetusta ja voi jäädä jälkeen muiden tasolle luokallansa jossa on häiriköitä paljon. Näin menetämme väärällä koulujaolla osan rikkaiden lapsien mahdollisuuksista pärjätä mailmalla ja pitää yllä omalta osaltaa perheen varallisuutta.

    • 10+9

      Jokainen lapsi saa pätevää opetusta. Ilmeisesti lapsillesi opetetaan yhdeksännen vuosiluokan kuvaamataidon tehtäviä (Eli sotketaan paperille) ja vaadit saada heidät johonkin erikoisluokalle tästä hyvästä.

      Lapset oppivat eri tahtiin. Jotkut nopeammin, toiset hitaammin. Sinä et opiskellut peruskoulussa ainakaan sitä äidinkieltä ja omaa huonoa koulumenestystä sitten yrität paikata huijaamalla ihmisiä, että lapset ovat "professorien oppilaiden veroisia".

      Pistä lapset tekemään joku huippuluokan älykkyysosamärää testi. Sitten jos avaruushallinnosta soitetaan ja pyydetään tapaamista, niin lapsesi tulee samaaan oikeanlaista koulutusta. Jos taas ei pisteitä heru, niin lapsesi opiskelee ihan oikeassa paikassa.

      • 18+18

        Nimenomaan näin. Jos joku on tyytymätön siihen että toiset oppilaat hidastavat oppimista, pankaa se nopeasti oppivainen lapsi opettelemaan käytävään, eipähän kukaan ole hidastamassa.


      • virvokki
        18+18 kirjoitti:

        Nimenomaan näin. Jos joku on tyytymätön siihen että toiset oppilaat hidastavat oppimista, pankaa se nopeasti oppivainen lapsi opettelemaan käytävään, eipähän kukaan ole hidastamassa.

        Mitä se haittaa, jos muksu saa tehtävät tehtyä muita nopeammin. Saahan sitten palkkioksi ottaa rennosti. Miksi pitäisi hikipinkoa kohti jotakin loistavaa päämäärää niin paljon kuin rahkeet kestävät?
        Yksi muksuistani luki täysin suoraan neljävuotiaana. Ei hän sen nerokkaampi ollut kuin muutkaan, lukeminen vain oli helppoa. Ja muksu nautti, kun toiset pakersivat lukutaitoa päähänsä, ja hänelle opettaja sanoi, että lukutunnilla hän voi hakea koulun lainakirjaston kaapista minkä tahansa kirjan ja lukea sitä. Eikä asiasta aiheutunut mitään ongelmia kenellekään.


      • Ninnikki:)
        virvokki kirjoitti:

        Mitä se haittaa, jos muksu saa tehtävät tehtyä muita nopeammin. Saahan sitten palkkioksi ottaa rennosti. Miksi pitäisi hikipinkoa kohti jotakin loistavaa päämäärää niin paljon kuin rahkeet kestävät?
        Yksi muksuistani luki täysin suoraan neljävuotiaana. Ei hän sen nerokkaampi ollut kuin muutkaan, lukeminen vain oli helppoa. Ja muksu nautti, kun toiset pakersivat lukutaitoa päähänsä, ja hänelle opettaja sanoi, että lukutunnilla hän voi hakea koulun lainakirjaston kaapista minkä tahansa kirjan ja lukea sitä. Eikä asiasta aiheutunut mitään ongelmia kenellekään.

        Olen erityisen ylpeä tästä 4-vuotiaana lukemaan oppineesta pojastani, jonka pärjäämisen puolesta kovasti pelkäsin, kun hän oli AU-lapsi eli avioliiton ulkopuolella syntynyt. (Tein hänet kiihkeässä nuoruuden suhteessani kesken opiskelujen, KUN HIMO KOKEA ÄITIYS YLITTI KAIKKI MUUT HALUNI JA HIMONI.)

        Pelkäsin 4-vuotiaan puolesta, kun hänellä on eri isä kuin kahdella muulla lapsellani, että jos vaikka huonopi isäaines tai nuoruuden railakas juhlintani olisi kutistanut hänen aivonsa..mutta ei. Muksu oli melkein välkympi kuin sisaruspuolensa. Että oli siinä miehen retkussa muutakin hyvää kuin ulkoiset avut ja ulokkeet, joihin lankesin. Hih..hi :)

        Muistinko kertoa, että itse opin laskemaan jo 2,5 vuotiaana, ja lukemaan 9 vuotiaana. Näppäryyteni ja päässälaskutaitoni näkyy siinä, että osasin ottaa insinöörin miehekseni.


    • ne wanhat ajat

      Mieleeni on jäänyt ala-asteelta 80-luvulta, miten meidän luokkalainen poika osasi kakkosluokalla englantia ja ruotsia, matematiikan laskut laski loppuun jo ennen kuin tunti oli edes puolessa välissä.

      Opettajapa kaivoi käsityölaatikosta tuon oppilaan tekemän patakintaan ja sanoi "katsokaa miten huonosti tämä on virkattu, taidat olla peukalo keskellä kämmentä!".

      Ja kyllä meitä toisia nauratti :)

      • Kenttämyyrätär 16

        Samanlaisia aaseja sitten te muut oppilaat kuin kyseinen opettajakin. Oikein olisi ollut sanoa: Sinä näytät olevan tosi hyvä matikassa, hienoa! Panosta vielä erityisesti käsityöhön, niin sekin alkaa siitä sitten sujua hyvin.

        En kyllä mitenkään pysty käsittämään, että vielä vuosikymmenten jälkeen muistelet onnellisena sitä, että joku osaamisestaan iloinen lapsi on tuolla tavalla lytätty!

        Tällä palstalla ja erityisesti tässä keskusteluketjussa näyttää olevan johtoajatus, että lapset eivät saisi menestyä koulussa ja se olisi jotenkin paheksuttavaa ja heistä automaattisesti tulisi toisten kiusaajia ja sosiaalisesti osaamattomia. Todellisuudessa asia ei ole niin! Myös koulussa hyvin menestyvillä on ystäviä ja hyviä harrastuksia. Kirjoittelevatko tänne ainoastaan sellaiset vanhemmat, joiden lapsilla on täysi työ saada peruskoulu läpi ja he ovat sitten kauhean kateellisia kaikille normaalilahjakkaille ja oppimiskykyisille ja -haluisille?


      • kahden lapsen äiti

        Tuo on kiusaamista pahimmasta päästä. Tuollainen opettaja olisi pitänyt erottaa heti. Ymmärrän, että teitä muita nauratti; lapset ovat lapsia, mutta opettajalta odottaisin inhimillisyyttä.

        Eli opettaja halusi näpäyttää tätä älykästä lasta: LÖYSINPÄS JOTAKIN MITÄ SINÄ TERÄVÄPÄÄ ET OSAAKAAN.

        Onko tämä sivistyneen hyvän opettajan käytöstä?


    • kannastusta.

      kateellisten määkimistä kyllä lahjakkaita lapsia pitäisi kannustaa eteenpäin,näin syntyy uusia keksintöjä ja työpaikkoja muille,ei keskinkertaisuudet mitään uusia innovaatioita keksi siihen tarvitaan älyä,Näkeehän tämän suomen hallituksestakin kun keskinkertaiset idiootit tunaroivat siellä.

      • truthHURTS

        koko suomen opetussysteemi on läpimätä
        nykään koulu on suuressa murrosvaiheessa, koska käytännössä netissä saa ilmaiseksi parempaa opetusta kuin yliopistoissa, ja mitään väliä ei ole sillä saako 10 ja 9 lukiossa, kunhan saa sellaiset paperit että pääsee yliopistoon ja sielltäkään ei sitten saa välttämättä tohtorin papereilla töitä...

        riippuu ihan alasta, siksi lääkikseen ja oikikseen sekä insinööreiksi yms.suosituille aloille hakee paljon, koska ihmiset luulevat saavansa töitä, ja luulevat kuuluvansa "menestyjiin" ja luulevat saavuttavansa american dreamin yms...unelmahöttöä,

        mutta raaka fakta on se, että suomi on aika lailla hävinnyt kilpailun muille maille, täältä häviää työpaikkoja ja paskaduuneilla ei elätä itseään, rikollisuus tulee lisääntymään maastamuutto yms...suomi on tehnyt ratkaisevat talouspoliittiset virheet kauan sitten ja muut virheet, nyt sitten on vain aika katsella kuinka yksitellen täältä saa ihmiset yt:t ties mistä...ei siinä auta vaikka olisi mikä cv tai voltin heittäisi tai opettaja vaatisi mitä

        nuorille tiedoksi,
        varautukaa pahimpaan ja pyrkikää saamaan työ ulkomailta
        ja pojille, älkää menkö armeijaan, vaan hankkikaa koulutus, jolla pääsette ulkomaille, suomi ei ole itsenäinen vaan ulkomaisten yritysten/sijoittajien/eu:n täysi orja

        näin siis ovat asiat suomessa 2013:)


    • 3 RIVIÄÄ!!!

      Joo meidänkin luokalla oli yks tyyppi sai aina 10 joka kokeesta ja oli pätevä kaikessa ......... Paitsi jokaikisen kokeen alussa se kysyi miten monta riviä? Ikinä se ei muuta puhunut.

      Meinasin kerran tokasta sille että luulisi noin viisaan muistavan että kolme, kun täällä tyhmemmätkin muistaa.

      Mutta en sitten kehdannut.

      Mutta olen sitä mieltä että viisaat oppilaat omissa luokissaan ja tyhmemmät omissaan ... tekisi hallaa molemmille ryhmille.

      Mistä saisi mallia muunlaisesta elämästä? Kärsivällisyydestä odottaa hitaampia.

      Suurin osa luokan hikipingoista on kyllä ärsyttäviä vaikka miten on normaalia kasvamisen mallia ympärillä, niin ei niistä normaalia kasva.

      Sama toisinpäin.

      Kuka tahtoo elää tietoviisaiden lasten seurassa jotka vain tahtoo tietää eikä leikkiä ikinä.

      Toisaalta yhteiskunta kyllä tarvii huippuosaajia – joten …?

      Onneksi minun ei tarvi tuota päättää.

      Jatkaisin kuitenkin tällä mallilla ja jos vaikka liika viisaat kävisi vaikka lukion sitten vuodessa niin kuin Himanen … ja saa isona 700 000 kun suomentaa jonkun toisen tutkielman ! Eikös toi Himanen käynyt peruskoulunkin parissa vuodessa
      Nuorin ikinä Yliopistoon päässyt jne…

      wikistä: Himanen nousi julkisuuteen väitellessään Suomen nuorimpana henkilönä filosofian tohtoriksi 20-vuotiaana.

    • fundeeraatkaa

      Näköjään täällä on puittu sitä miten jotkut äidit haluavat lapsensa johonkin arvostettuun luokkaan mikä koostuu 'kympin oppilaista'. Eikö kellään tullut mieleen miten käy 'vitosen oppilaille'? Kuinkakohan paljon lasta kiinnostaa mennä kouluun, kun tietää olevansa huonompi kuin muut oppilaat? Tai mitä hän ajattelee tulevaisuudestaan?

      • 7+11

        Silloin kun minä 80-luvulla kävin koulua oli oppilaat jaoteltu luokkiin vilkkauden mukaan. Mielestäni se on parempi vaihtoehto kuin tasoryhmät. Tämä siitä syystä, että nopeammin oppivat saavat parhaimmillaan normaalimmilla älynlahjoilla varustetut "imuun" mukaan ja täten edistävät oppimista. Toisaalta häiriköijät on siirretty luokan vaihdon yhteydessä jo eri luokalle eivätkä ole siten häiritsemässä opetusta, jolloin opettaja ehtii keskittyä myös erityislahjakkuuksien tarpeisiin. Samaan aikaan vili vilpertit oppivat myös paremmin, koska heille voi olla opettavaista kokea, miltä tuntuu, kun ympärillä muut häiritsevät opetusta - aihe valinnat ovat toki kriittisiä.


      • caps lock

        "Kuinkakohan paljon lasta kiinnostaa mennä kouluun, kun tietää olevansa huonompi kuin muut oppilaat? Tai mitä hän ajattelee tulevaisuudestaan?"

        No se on kuule voi voi. Yhteiskunnassa on aina näitä väliinputoajia, niiitä varten on toimeentulotuki- ja eläkejärjestelmät.


      • fundeeraatkaa
        caps lock kirjoitti:

        "Kuinkakohan paljon lasta kiinnostaa mennä kouluun, kun tietää olevansa huonompi kuin muut oppilaat? Tai mitä hän ajattelee tulevaisuudestaan?"

        No se on kuule voi voi. Yhteiskunnassa on aina näitä väliinputoajia, niiitä varten on toimeentulotuki- ja eläkejärjestelmät.

        Seriously? Sä olisit valmis pistämään lapsen kouluun jossa hänet tunnettaisiin 'vitosen oppilaana'? Siis siitähän tulis väkisinkin koulus joku paremmuusjärjestely - voin jo sielunisilmin nähdä 10-vuotiaitten liikuntatunnin, jossa vitosen oppilaat valitaan joukkueisiin viimeiseksi. En tiedä sun arvoistas, mut omasta mielestäni kaikilla pitäis olla mahdollisuus saavuttaa mitä tahansa. Meneks sä kertomaa 9-vuotiaalle Sannille: "Sinusta ei voi tulla koskaan huippu neurokirurgia, koska sinut pistettiin vitosen oppilaitten luokkaan." ?

        Tän keskustelun aloittajan lapset ovat toisella luokalla ja hän o sitä mieltä että kouluun pitäisi tulla eri asteisia luokkia saman ikäisille. Tarkoittaneen siis sitä, että kakkosluokkalaisille - ehkä nuoremmillekin - tehdään jonkinlainen/jonkinlaisia älykkyystestejä. Se mitä lapsi saa kokeesta, määrää hänen paikkansa koko ala-asteen ajan. Ja miksei yläasteenkin. Hienoa näille kympinoppilaille, jotka saavat arvostusta opettajilta ja heiltä odotetaan suuria tekoja tulevaisuudessa, mut entä tää 9v. Sanni, joka joutui sinne vitosten oppilaitten joukkoon? Ties vaikka hänest olis tullu se huippu neurokirurgi, muttei tullut koska kukaan ei uskonut häneen tai hänen kykyihinsä. Vain sen takii koska ala-asteella hänet lajiteltiin vitosen oppilaitten luokkaan.


    • sosiaalipummiko

      Tän jutun aloittaja taitaa olla myös niitä, jotka suureen ääneen itkee: -koulukiusaamista, -eriarvoisuutta, -vastustaa rotusortoa, -lykkää innokkaasti nimensä kansalaisliikkeeseen joka vastustaa naapuriin tai lähelle tulevaa erityislastenkotia / vankilaa / sosiaalilaitosta / tms.
      Ettet vain olisi rasisti? Vai narsisti?
      Kuitenkin hän itse syyllistyy pahimpaan eriarvoistamiseen / koulukiusaamisen / jne suosimiseen.
      Hänen asenteensa kasvattaa lapsistaan huonosti yhteiskunnassa selviäviä henkilöitä.
      Jos kakara on välkky hän tarvitsee myös tyhmien tavoin sosiaalista kasvamista ja -taitoja. Sitten, kun on peruskoulu tai lukio takana, kyllä, jos on tarpeeksi välkky - erityisopetusta löytyy.

    • 6+15

      Tätä asiaa ollaan käsitelty kyllä meidän psykologian oppitunneilla. Asiassa on niin valoisat, kuin pimeätkin puolensa.

      Valoisa juttu olisi, että nämä niin kutsutut "kympin oppilaat" saisivat opiskeluunsa optimaaliset olosuhteet. Yleensä, mutta ei aina, nämä vähemmän menestyvät oppilaat eivät koe oppitunteja kiinnostaviksi ja aiheuttavat häiriötä. Mutta niinkuin mainittu, aina ei ole näin. Lisäksi, haasteeton opiskelu latistaa motivaation, mutta en ole kyllä kuullut tapauksesta, ettäkö menestyvämmälle oppilaalle ei olisi henkilökohtaisesti tarjottu ylemmän luokan/tason tehtäviä normaalien sijasta. Minulle tarjottiin englannin opiskelussa ylemmän luokan tehtäviä, että opiskelusta löytyisi jotain haasteellisuutta.

      Huono puoli tässä kuvitellussa skenaariossa, jossa lapset jaotellaan konkreettisesti kehittyneisiin ja vähemmän kehittyneisiin, on lasten leimautuminen. Tietyn ikäisen lapsen (n.7-9-vuotias) kyvykkyys abstraktimpaan ja suhteellisempaan ajatteluun on vähäistä, joten lapsi ajattelee kaiken egosentrisesti ja hyvinkin konkreettisesti. Tästä lapsi saattaa ottaa annetut roolit (kehittynyt tai kehittymätön) hyvinkin raskaasti, ja tämä taas voi murskata lapsen motivaation sekä sen mukana potentiaalin.

      Jotta lapset voitaisiin eritellä huonoihin ja hyviin, olisi heille todennäköisesti tehtävä älykkyysosamäärätesti (samaa käytäntöä seurataan mm. USA:ssa). Tuloksien perusteella lapset jaetaan lahjakkaisiin ja "huonoihin". Älykkyysosamäärätesti on kuitenkin joiltain osin epävalidi, koska lapsella voi hyvinkin olla potentiaalia kehittyä tulevaisuudessa, mutta ei kykene koska tälle ei tarjota riittävästi haastetta ollessaan sijoitettuna "lahjattomien" luokalle.

      Jos saan sanoa oman mielipiteeni ehdotuksestasi; alkaa lähennellä jo mukavasti natsismia.

      • tasokurssilainen

        Älykkyysosamäärätestiä ei tarvita. Oppilaat voidaan kyllä jaotella hyviin ja huonoihin oppimisen perusteella. Ei nyt tarvitse pohtia mitään "potentiaalia", sillä opetus tapahtuu aina hetkessä ja siinä sitten pysyy mukana tai ei. Näin siis muuttujana on oppimisnopeus. Opetuksen tehtävähä on kute tietänet juuri auttaminen oppimaan ja oppimisen nopeutuminen.

        Keep it simple! S-d


      • 6+15
        tasokurssilainen kirjoitti:

        Älykkyysosamäärätestiä ei tarvita. Oppilaat voidaan kyllä jaotella hyviin ja huonoihin oppimisen perusteella. Ei nyt tarvitse pohtia mitään "potentiaalia", sillä opetus tapahtuu aina hetkessä ja siinä sitten pysyy mukana tai ei. Näin siis muuttujana on oppimisnopeus. Opetuksen tehtävähä on kute tietänet juuri auttaminen oppimaan ja oppimisen nopeutuminen.

        Keep it simple! S-d

        "Älykkyysosamäärätestiä ei tarvita. Oppilaat voidaan kyllä jaotella hyviin ja huonoihin oppimisen perusteella." Oppimiseen vaikuttavat useat asiat, jotka ovat itsestä riippumattomia, vaikka oppilas olisi silti riittävän viisas opiskelemaan lahjakkaitten luokalla, jos sellainen siis olisi. Mm. sosiaalistentilanteidenpelko, yleensä johtuen kiusaamisesta ja jos luokan yhteishenki on huono, se vaikuttaa opiskelun laatuun. Kaikki häiriöt jotka estävät oppilaan optimaalisen opiskelu olosuhteet, heikentävät näyttöä.

        Muita näyttöä heikentäviä tekijöitä ovat esimerkiksi homeostaasin epätasapaino (vähäinen uni, lapsi ei syö riittävästi jostain syystä, esim. nirsoilu jne.) Huomioon otettavat asiat ovat myös fyysiset kivut, ärsykkeet jotka heikentävät keskittymistä ja näin ollen opiskelutulosta. Oppilaan lahjakkuutta ei voida siis reliaabelisti mitata pelkästään oppimisen perusteella.

        Tätä formaattia, että oppilaat jaotellaan lahjakkaisiin ja vähemmän lahjakkaisiin älykkyysosamäärätestin perusteella, käytetään USA:ssa niinkuin mainitsin. Tuskimpa sitä käytettäisiin, ellei se olisi hyväksi todettu tässä asiayhteydessä.


      • keeping simple
        tasokurssilainen kirjoitti:

        Älykkyysosamäärätestiä ei tarvita. Oppilaat voidaan kyllä jaotella hyviin ja huonoihin oppimisen perusteella. Ei nyt tarvitse pohtia mitään "potentiaalia", sillä opetus tapahtuu aina hetkessä ja siinä sitten pysyy mukana tai ei. Näin siis muuttujana on oppimisnopeus. Opetuksen tehtävähä on kute tietänet juuri auttaminen oppimaan ja oppimisen nopeutuminen.

        Keep it simple! S-d

        Oppimisen nopeuden ohella kannattaa ottaa huomioon myös oppilaan vanhempien ammatti ja arvo. Lääkärin ym. korkeasti koulutettujen lapset kannattaa sijoittaa sinne kärkiluokkiin. Heille pitää antaa parhaat mahdollisuudet, koska edellytyksiä on edetä vaikka miten huipulle.


      • tasokurssilainen
        6+15 kirjoitti:

        "Älykkyysosamäärätestiä ei tarvita. Oppilaat voidaan kyllä jaotella hyviin ja huonoihin oppimisen perusteella." Oppimiseen vaikuttavat useat asiat, jotka ovat itsestä riippumattomia, vaikka oppilas olisi silti riittävän viisas opiskelemaan lahjakkaitten luokalla, jos sellainen siis olisi. Mm. sosiaalistentilanteidenpelko, yleensä johtuen kiusaamisesta ja jos luokan yhteishenki on huono, se vaikuttaa opiskelun laatuun. Kaikki häiriöt jotka estävät oppilaan optimaalisen opiskelu olosuhteet, heikentävät näyttöä.

        Muita näyttöä heikentäviä tekijöitä ovat esimerkiksi homeostaasin epätasapaino (vähäinen uni, lapsi ei syö riittävästi jostain syystä, esim. nirsoilu jne.) Huomioon otettavat asiat ovat myös fyysiset kivut, ärsykkeet jotka heikentävät keskittymistä ja näin ollen opiskelutulosta. Oppilaan lahjakkuutta ei voida siis reliaabelisti mitata pelkästään oppimisen perusteella.

        Tätä formaattia, että oppilaat jaotellaan lahjakkaisiin ja vähemmän lahjakkaisiin älykkyysosamäärätestin perusteella, käytetään USA:ssa niinkuin mainitsin. Tuskimpa sitä käytettäisiin, ellei se olisi hyväksi todettu tässä asiayhteydessä.

        Miten ihmeessä kaikkien oppilaiden oikea oppimistaso voitaisiin selvittää? Miten se järjestettäisiin ja kuka sen maksaisi?

        Nyt kyllä teet asiasta liian monimutkaista. Kaikkea ei tarvitse mitata ja järjestää jonkin mittarin mukaiseen järjestykseen. Eikö juuri testejä kuten myös koetuloksia sotke nuo homeostaasiepätasapainotekijät? Mihin koulussa tarvitaan lahjakkuusmittausta?


      • 6+15
        tasokurssilainen kirjoitti:

        Miten ihmeessä kaikkien oppilaiden oikea oppimistaso voitaisiin selvittää? Miten se järjestettäisiin ja kuka sen maksaisi?

        Nyt kyllä teet asiasta liian monimutkaista. Kaikkea ei tarvitse mitata ja järjestää jonkin mittarin mukaiseen järjestykseen. Eikö juuri testejä kuten myös koetuloksia sotke nuo homeostaasiepätasapainotekijät? Mihin koulussa tarvitaan lahjakkuusmittausta?

        Nyt ei puhuta "oppimistasosta", mitä lie sillä tarkoitat, vaan lahjakkuudesta = älykkyydestä. Älykkyysosamäärätestaus järjestettäisiin kuin mikä tahansa koetilanne.

        Ja kyllä, tämä asia on sen verran painava, että tämä olisi hyvä mitata riittävillä testeillä. Jos laitat oikeasti älykkään oppilaan vähemmän älykkäiden ja kehittyneiden luokalle, tuhoat jonkun yhteiskunnan toivon valopilkun sillä ja samalla sen yksilön tulevaisuuden. Hänellä olisi voinut olla potentiaalia akateemisella alalla, mutta sinun hataroilla testeillä väärään luokkaan sijoitettuna tämän lapsen motivaatio latistuu, opiskelutulos huononee ja hän työskentelee tulevaisuutensa kaupan kassalla tms.

        "Eikö juuri testejä kuten myös koetuloksia sotke nuo homeostaasiepätasapainotekijät?" Kyllä nimenomaan, sen takia myös näihin koetilanteisiin olisi oppilaille taattava optimaaliset olosuhteet kaikinpuolin. En kieltänyt tätä faktaa missään välissä. Mutta kuinka takaat saumattomat optimaali olosuhteet oppilaalle arkisessa oppimistilanteessa joka ikinen päivä, lukuvuoden ympäri? Siihen ei riitä aika, energia eikä resurssit. Sen takia optimaaliolosuhteet on mahdollista tarjota vain kerran

        "Mihin koulussa tarvitaan lahjakkuusmittausta? " Tuohon mitä aloittaja ehdotti.


      • 6+15
        6+15 kirjoitti:

        Nyt ei puhuta "oppimistasosta", mitä lie sillä tarkoitat, vaan lahjakkuudesta = älykkyydestä. Älykkyysosamäärätestaus järjestettäisiin kuin mikä tahansa koetilanne.

        Ja kyllä, tämä asia on sen verran painava, että tämä olisi hyvä mitata riittävillä testeillä. Jos laitat oikeasti älykkään oppilaan vähemmän älykkäiden ja kehittyneiden luokalle, tuhoat jonkun yhteiskunnan toivon valopilkun sillä ja samalla sen yksilön tulevaisuuden. Hänellä olisi voinut olla potentiaalia akateemisella alalla, mutta sinun hataroilla testeillä väärään luokkaan sijoitettuna tämän lapsen motivaatio latistuu, opiskelutulos huononee ja hän työskentelee tulevaisuutensa kaupan kassalla tms.

        "Eikö juuri testejä kuten myös koetuloksia sotke nuo homeostaasiepätasapainotekijät?" Kyllä nimenomaan, sen takia myös näihin koetilanteisiin olisi oppilaille taattava optimaaliset olosuhteet kaikinpuolin. En kieltänyt tätä faktaa missään välissä. Mutta kuinka takaat saumattomat optimaali olosuhteet oppilaalle arkisessa oppimistilanteessa joka ikinen päivä, lukuvuoden ympäri? Siihen ei riitä aika, energia eikä resurssit. Sen takia optimaaliolosuhteet on mahdollista tarjota vain kerran

        "Mihin koulussa tarvitaan lahjakkuusmittausta? " Tuohon mitä aloittaja ehdotti.

        "mahdollista tarjota vain kerran "... vuodessa järjestettävässä koetilanteessa.

        Jäi lauseesta osa pois:)


      • sisar
        6+15 kirjoitti:

        "mahdollista tarjota vain kerran "... vuodessa järjestettävässä koetilanteessa.

        Jäi lauseesta osa pois:)

        ................ja tytöllä sattui juuri silloin olemaan menkat.


    • Kokemusta on

      Yhdysvalloissa on tuo osaamisjärjestelmä. Koulussani oli joka luokka-asteella "Section 1-4" Nelosella oli parhaimmat. Oppilaita vaihdettiin sen mukaan jos näytti taitonsa tai failasi pahasti. Aina edellisenä vuonna tehtiin tietokoneella semmonen testi joka määritti ensi vuoden sectionin.

    • Normaalit lapset

      Oliskohan tuo ylivertaisten lasten äiti sittenkin vielä samaa mieltä, jos omat lapset olisivatkin aivan normaaleja keskitason oppilaita??

    • josse

      pistä kakarasi yksityiskouluun

    • ocv#¤%&

      Voi herra perkele!

      Jospa tapettais vaikka ne tyhmät PERKELE!!!!!!!!!!! Muuttakaa etevine pentuinenne Amerikkaan tai laittakaa nje yksityis kouluun.

    • apu kaikille

      Hyvyydestä en tiedä, mutta oppimishaluisille pitäisi olla omat putkensa, -haluttomille samoin.

    • mites ois?

      Entä jos vaan kerta kaikkiaan sanottaisiin sille seiska-keskiarvon lapselle, ettei sinusta koskaan tule mitään, älä edes yritä. Olet joku vuokrafirman siivooja joka siivoilet yliopistojen käytäviä, kun lahjakkaimmat tekevät uusia geenilääkkeitä ja aivotutkimusta yliopiston laboratorioissa.

    • tarkkisjaisojohtaja

      noista ei tuu muuta ku siwan kassoja no o pösöjä matkivat mitä sanotaa parhaiten pärjää noin kuuden keskiarvolla

    • Älykkään lapsen äiti

      Ja kukakohan sen kustantaa? Vaikka omakin lapsi on akateemisesti älykäs, niin kyllä niissä sosiaallisissa taidoissa on vielä paljon hiomista. Jos nyt on muita paljon edellä, toivon että oppii auttamaan kaveria.. En siirtäisi lastani erikoisluokalle, ihan normaalissakin luokassa oppii, ja jos joskus haluaa esm mennä yliopistoon, on se hänen omassa päätöntävallassaan. Mitä vikaa odottamisessa on? Hyvähän se on oppia odottamaan omaa vuoroa. eikä pitää itseään parempana kuin muut, meillä kaikilla on vahvuutemme ja heikkoutemme. Ja kyllä, kuuluin siihen ryhmään joka joutui odottamaan "hitaampia" , mutta opin odottamaan omaa vuoroani enkä pidä itseäni yhtään sen parempana kuin kukaan muukaan. Kummasti tässä maassa on tohtoreita vaikka ihan normaaleissa luokissa opiskelivat...

    • Jos jonkin suomalainen koulujärjestelmä osaa niin se on kaiken motiivin tuhoaminen selkeästi riman ylittäviltä oppilailta. Itse en muista tehneeni läksyjä suurin piirtein kertaakaan muusta kuin matematiikasta ja englannista koko ala-asteen aikana ja silti pääsin pihalle 8 keskiarvolla. Ei vain tarvinnut. Asiat olivat niin yksinkertaisia että ne menivät päähän tunnilla kuunnellen.

      Missään nimessä en kuitenkaan kannata suoraa taso-ryhmiin jakoa vaan opetuksen tehostamista sellaisissa aineissa jossa sillä on väliä. Matematiikka, fysiikka, kemia, filosofia, kielet eturivissä ovat sellaisia aineita joissa paremmin osaavat voitaisiin laittaa vaikeampiin aiheisiin keskittyviin ryhmiin. Jotkut vain ymmärtävät kertotaulujen periaatteen samoin tein, ilman että aiheelle uhrataan monta kuukautta opetusaikaa. Itse tein 9-luokan matematiikan kirjan tehtävät kannesta kanteen 3-luokan hiihtolomalla kun vanhemmat raahasivat meidät johonkin herätystapahtumaan eikä älykkäämpää ajan käyttöä ollut näköpiirissä. Tosin kävin silloin ensimmäisellä kreationistisella luennollani ja tajusin että kaikki eivät tajua tästä maailmasta ihan kaikkea, arvokas opetus sinänsä.

      Mutta näin kiteytettynä. Peruskoulun vahvuus on sen tapa tuoda ihmiset yhteen eri taustoista, tätä ei saa hajoittaa. Mutta, on totaalista nuorten mielten haaskuuta ja ali-arviointia jos opetus ei vastaa todellisia tarpeita.

    • hk,,

      pässi olet,,huh sentään,,ootko ees täys järkinen,, vai kympin,, taaita olla viitosen,, lapsia,,jo oma kehu haisee voi voi,, ha hah

      • Ratto-Raili

        Hi,hi kyllä kaksi vitosenlasta mahtuu aina kympin frakkijoukkoon.


    • Suomen Perustuslain 6§:n mukaan: ”Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.”

      Sanoisin itse, ettei toimisi.

      • 3+3

        hyvä py, py, ....pykälä, muttei toimi käytännössä :)


      • Kenttauriina 16

        Ei ole eri asemaan laittamista, jos oppimiskykyisille ja -haluisille pyritään järjestämään mahdollisuus käyttää koko kapasiteettiaan. Päinvastoin, onhan se mahdollisuus myös aloittajan kaltaisten vähemmän välkkyjen vähemmän välkyillä lapsilla!


    • minä10+

      KIRJOTTAJA LÄHETÄ LAPSESI KIINAAN KUN KERTA OVAT NIIN HYVIÄ.

    • Valitettavasti kaikki lapset eivät kykene opiskelemaan niin kuin siun lapses. Jos ns hikipajalaiset niin kun me niitä kympin oppilaita kutsuimme pienenä. Pistetään samaan kouluun, siltikin sielä on niitä huonompia oppilaita. Matematiikka ym ei opeta lastasi kohtaamaan maailmaa kun se oikeesti on. Joten tää lässyttäminen on jälleen ihan täyttä paskaa, lapset kuuluvat samaan kouluun, oli ne sitte hikkejä tai vähän hitaampia oppioita.

    • vanha vakku

      Eiköhän myös koulun yksi tavoite ole opettaa sosiaalisutta ja hyväsymään
      kaikki ihmiset sellaisinaan. Jos sattuvat nyt olemaan 10 oppilaita niin ei se
      takaa että kympit jatkuu koko elämän. Mielestäni numeroihin tuijottaminen
      on harhaa- luodaan vaan turhia paineita lapsille. Kai se kympin oppilaillekin
      olis kasvattavaa joskus saada huonompiakin numeroita sillä elämä ei ole
      kymppipeliä se ainakin aika opettaa. Ei viisaat ihmiset odotakaan lapsilta
      mitään sokeaa kymppien puurtamista. Koulu on lasten elämää sielä saa
      onnistua jaepäonnistua. Eikä niillä kympeillä onnistunutta elämää luoda ja
      vielä vähemmän kerskailulla. Meillä on pitkälle päässeitä arvostettuja henki-
      löitä keskinkertaisilla koulunumeroilla selvinneitä mutta oppineet sosiaali-
      suutta ja myös arvostamaan kaikenlaisia ihmisia myös samanarvoisina
      vaikka olis nelosia todistuksessa. Se on vain väliaikainen tilanne ja joista-
      kin voi tulla vaikka presidentti.

    • Oikea vastaus

      On tietysti, Snögeli ja seittemän snadii starbuu !! Voinko tulla heti hakemaan palkintoni ?

    • okkigaam

      ilman niitä hyviä oppilaita en olisi pärjännyt kansakoulu aikanani. Mielestäni heitä ja meitä ei saa laittaa eri luokkiin. Ei älyllisesti, eikä muuten.
      Aloittaja ei ole ajatellut kirjoitus aihettaan loppun asti.

    • LIISAKKI

      On tosi väärin, että kaikkien pitää opiskella kaikkia aineita. Me ihmiset jakujaudumme kyvyiltämme niin erilaisiksi, että kirjo on suuri. Joku osaa piirtää, veistää, sorveta jne, mutta korkeampi matematiikka ei kertakaikkiaan avaudu. Ennen peruskoulu-uudistusta yhden miehen komite Niilo Mäki ehdotti koulun jakautuvan teoreettiseksi ja käytännölliseski siinä n. neljännen tai viidennen luokan vaiheilla. Silloin vanhat oppikoulujen lehtorit torppasivat tämän uudistuksen saavutettuihin etuihinsa vedoten. Sitä sanaa ei toki käytetty silloin. Vieläkän ei ole myöhäistä muuttaa koulun rakenteita. Tällä hetkellä maksamme kallista hintaa syrjäytyneistä nuorista. Peruskoulun teoriapainotteisuus heidät syrjäyttää. Pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen ja lähteä muuttamaan koulua palvelemaan paremmin erilaisia yksilöitä. JÄRKI KÄTEEN!

      • Magnacumlaude

        Samaa mieltä. Joku voi olla kielellisesti tms. erittäin lahjakas, mutta matikka ei kertakaikkiaan avaudu. Matematiikassa pitäisi olla kolme eri astetta, eli käytännön matematiikka, lyhyt teoreettinen matematiikka eli algebra ja geometria ja matikkaneroille pitkä teoreettinen matematiikka. On täysin väärin, että ihmisen, josta tulisi loistava kielenkääntäjä tai lakimies, opinnot tyssäävät siihen, että matikka ei kertakaikkiaan syju. Yhtä väärin on, että loistavan matemaatikon tie voi nousta pystyyn huonon kielipään tai lukihäiriön vuoksi. Olen ikuisesti kiitollinen matikanopettajalleni lukion viimeisellä v. 1970, kun algebran tentti tyssäsi toistamiseen. Ope tuumaili hetken ja totesi, ettei hän viitsi minun kanssani juosta kauniita kevätpäiviä kuluttamassa, joten sain armosta viitosen todistukseen. Kiitin kauniisti ja lupasin yrittää selvitä elämäni läpi ilman korkeamapaa matikkaa. Olen selvinnyt. Yleiarvosanani oli Magna ja äidinkielessä ja reaalissa kirjoitin ällät.


    • yksi plus kaksi

      Sinun "lpasesi" voivat olla kympin oppilaita, kun ovat perineet sinun ominaisuutesi. Mutta miksi ne eivät jättäneet sinulle mitään?

    • No mutta

      ALOITA SINÄKIN NYT TEHOKAS JA HAUSKA ZUMBAAMINEN !

    • Äikkä nelonen

      No eivätpä ole ainakaan sinulta älynlahjojaan perineet. Olisiko isältä sitten?

    • joku outo

      Mistä sä voit tietää, että ne on kympin oppilaita, jos he eivät vielä saa numeroita.
      Ja voihan se olla niin, että niillä tulee paljon virheitä mut ne tekee väärin?

    • Taitavia ovat...

      Jaa... no, kyllähän he saavat parempaa opetusta, olettaen tottakai, että nämä sinun ''10 oppilaat'' saavat kaikista kokeista 10, jota tottakai epäilen. Ja nyt kun muistan sanoa, niin 2 luokalla ei ole numero arvosanoja todistuksessa, joka taas tarkoittaa, että he voivat todellisuudessa olla 9 oppilaita. Kokeista täydet 2 luokalla saa kaikki, vaikka silmät kiinni kädet sidottuina. Tunneilla työskenteleminen vaikuttaa. Hmm... 9 luokan tehtäviä, en usko, koska tuskin itsekään niihin pystyt. He siis osaavat myös laskea neliöjuuren paperille, he osaavat äikän kaikki sijamuodot ulkoa (tottakai pitää paljon muutakin osata), he tietävät hiton monta maata/kapunkia/järveä sun muuta jos kartta lyödään heille eteen. He tietänevät milloin Ramadan on, he tuntevat Martti Lutherin tarinan, tuntevat Jeesuksen ja profeetta muhammedin tarinat (perusasioita). Ovat tottakai kielikylvyssä, koska ovat niin taitavia? Liikunnassa oletan toisten ottavan lapsesi huomioon esim. jos toinen harrastanut futista jokusen vuoden niin tuskin vetää täysillä, sählyssä päästävät nämä ''10 oppilaat'' maalivahdiksi jos he sinne haluavat, mutta anteeksi... koska he eivät tee tästä huomioinnista numeroa, niin se ei ole niin tärkeää. Voin sanoa, että kyllä lapsiasi huomioidaan aika paljon, ehkäpä olisi vain reilua, että hekin huomioisivat muita joskus... Ja kaikki nuo aineisiin liittyvät opitaan ala-asteella, paitsi neliöjuuret jotka ovat niin helppo juttu, että voi opetella itsekseen.

    • minä 2013

      ha ha ja ha!! Mitäs jos ne sun kullannuppus jossakin vaiheessa putoavat kärryiltä ja ovat samassa tilanteessa kuin muut "huonommat" ??
      Jos sun nuppus on niin helvetin eteviä niin kai sun täytyy ne laittaa johonkin yksityiseen kouluun missä saavat sitä tasoistaan opetusta.

    • Neljänäiti

      Meidän lapset ja naapurin kakarat! Niinkö? Jälleen yksi vanhempi, joka on vakuuttunut siitä, että omat lapset ovat muita parempia ja älykkäämpiä. Kerronpa sinun naapurin nerotytöstä. Likka luki läksyt ulkoa, oli aina fiksu ja opettajien mieleen. Todistuksen keskiarvo oli yli 9,5. Opettajat hehkuttivat, että tässä meillä on tulevaisuuden vaikuttaja. Myönsivät oikein sellaisen stipendinkin tälle älykölle.
      Tuli yo-kirjoitukset. Tyttö kirjoitti c:n. Ei ensimmäistäkään ällää, lubentereita tuli kaksi.Syksyllä tyttö yritti vielä nostaa arvosanojaan. Ei onnistunut. Ei tullut lakimiestä eikä lääkäriä kuten vanhemmat ja opettajat olivat odottaneet.
      Ei peruskoulissa pärjääminen ole älykkyyden mitta, eikä lapsia voi karsinoida hyviin ja huonoihin. Keskivertoälyllä pärjää loistavasti ja saa huippunumeroita, kunhan lukee läksynsä kunnolla. Tulevaisuuden suurmiehet ja -naiset ovat usein koulussa surkeita, mutta löytävät oman alansa ja kiinnostuksensa kohteen myöhemmin. Lapsesi ehtivät peruskoulun jälkeen opiskella vaikka nobelisteiksi, jos niin neroja ovat, ei peruskoulussa tarvitse professorien oppiin mennä.
      Toivon vaan, ettet joudu tulevina vuosina pettymään lastesi ylivertaisuuteen. Nimittäin joka kuuseen kurkottaa, se usein katajaan kapsahtaa.

      • 12+1

        historia jo opettaa, että Newton, Mannerheimi ja joitakin muita olivat ongelmatapauksia koulussa. Newtonkin potkittiin kotitilalle maatoihin kun luvut eivät sujuneet. Mutta niin vaan mies on edelleen kuuluisa, jos se nyt kertoo mitään tai on joku mittari.

        Koulussa pärjäämisen ja motivoitumiseen on monia syitä. Koulukiusaamiset yms Ensin pitää ottaa haltuun kyynärpäätaktiikka ja sitten vasta kouluun. Niin eiköhän ala onnistua.


      • 6+16
        12+1 kirjoitti:

        historia jo opettaa, että Newton, Mannerheimi ja joitakin muita olivat ongelmatapauksia koulussa. Newtonkin potkittiin kotitilalle maatoihin kun luvut eivät sujuneet. Mutta niin vaan mies on edelleen kuuluisa, jos se nyt kertoo mitään tai on joku mittari.

        Koulussa pärjäämisen ja motivoitumiseen on monia syitä. Koulukiusaamiset yms Ensin pitää ottaa haltuun kyynärpäätaktiikka ja sitten vasta kouluun. Niin eiköhän ala onnistua.

        niin ja jos se huonoin aina jeesaa niitä ns välkkyjä. Eihän se ehdi lukea ja tehdä omia läksyjä. kuten okkikaam myöskin kertoi ylempänä.


    • no kunhan kirjoitin

      Onhan se kurjaa ainakin kasvattajille, kun äiti ja isä kuvittelee, sitä mitä eka kirjoittaja sanoi.

      Olen nähnyt esim. lapsen. joka osaa lukea.... mutta kaikki muut taidot ovat poissa. Ainut häirikkö ekaluokassa.

      Ja, monta muuta samanlaista. jotka vanhemmat liialla kehumisella ovat pilanneet.

      Ei. se lapsi ole yhtään erilainen kuin muutkaan, annetaan lapsien kehittyä rauhassa. eikä johdateta niitä.

      Ehkä sit meille tulee taas kerran ajattelioiden sukupolvi.

    • Savon Vihtori

      Olisiko järkevää, että peruskoulun suorittamiseen olisi mahdollista valita joko yhdeksän tai kymmenen vuotta. Valinta voisi olla parin ensimmäisen luokan jälkeen oppilaan vanhempien ja opettajan yhteisen keskustelun perusteella.

    • tyttötuollainen

      Jos mieluummin laitettaisiin ne häiriköt ja kiusaajat omille luokilleen ja normaalit kivat lapset saisivat opiskella rauhallisessa ja ennen kaikkea turvallisessa ympäristössä! Kannatan vanhoja tarkkisluokkia, enkä nykyistä integraatiosysteemiä.

      • Tuhon tie on tuo erottelu peruskoulussa. Itse olin ns. Huono opiskelija jopa alle seiskan keskiarvolla ala-asteella. Matikka vitonen. Kykyni tulivat esiin vasta lukiossa ja nyt opiskelen diplomi-insinööriksi hyvällä menestyksellä. Peruskoulu ja varsinkaan ala-aste ei kerro mitään ihmisen lahjakkuudesta. Sellaiset kympin oppilaat ala-asteelta päätyivät amikseen siis useat tapaukset .


      • 2+15

        oli aika surullinen leffa "täältä tullaan elämä", jos meininki on jotain sellaista.


    • OpenaOoOmpompoo:)

      Koulussa voisi olla oppimispisteitä, joissa olisi erilaisia tehtäviä vaativuustasoltaan. Jos todella kyllästyy, vaihtaa pistettä tai sitten kyllästynyt oppija ohjataan monisteiden sijaan suunnittelemaan oman itseopiskeluprojektin valitsemastaan kiinnostavasta, joka raportoidaan/esitellään opelle.

      Tarvitsemme toistemme seuraa, olivat älykkyys- ja muut tasot mitä hyvänsä. Koulussa opetelaan tulemaan toimeen kaikenlaisten tyyppien kanssa, se on Elämää. Älykkyys ja viisaus eivät ole vakioita, eikä kukaan ole kaikessa aivan huippu. Eikä tarvitse olla. Kukin oman motivaationsa ja mielenkiinnon kohteiden mukaan oppimaan, niin lapset kuin aikuisetkin. Koulussa viisas saattaa joskus työelämässä tai vapaa-ajalla osoittautua käytännön asioissa aivan tunariksi ja päinvastoin, tai sitten haltsaa hyvin molemmilla kentillä. Emmehän tuomitse? :) Jokaisen polku on arvokas ja oman näköinen.

      • OpenaOoOmpompoo:)

        P.s. EIikä ole vakavaa, että opekin kirjoittaa sanan opetellaan "opetelaan" (ks. edellinen kirjoitus, toinen kappale, toisen virkkeen ensimmäinen lause) :D


    • mummeli4

      taidat rakastaa lapsiasi vaan sen takia kun ovat lahjakkaita,katso peiliin ja häpeä.

    • Parempi on huonompi?

      Hyvä provo ;)

      Kerropas millainen on hyvä tai huono oppilas. Kuka sen päättää? :) Olin mielestäni tavallinen tallaaja kauan sitten. Oltuani poissa sairauden takia about pari viikkoa, palasin kouluun mukana itsenäisesti tehdyt tehtävät ja itsenäisesti lukemani kappaleiden kirjat niiltä osin kuin oletin toisten käyneen asiat läpi.

      Arvaapas miten kävi? Muut olivat hidastelleet kaikki tunnit ja odotelleet minua etten vain putoaisi rytmistä. Tai sitten jonkin muun syyn takia? Tiedä tuota. Ehkä heillä oli hampaissa reikiä? Noh, eipä muuta kuin melkein tuli tukkapöllyä, nurkkaa ja jälki-istuntoa… hieman liioitellakseni. Olin kuulema yrittänyt olla parempi. Ei saanut olla.

      Sen jälkeen tein hampaat irveessä minimäärän tehtäviä, ja loppujen lopuksi yläasteella tyydyin tekemään vain matematiikan tehtävät - ja nekin juuri ennen tunnin alkua. Kun ei saa olla hyvä niin ei sitten olla. Näin siis olen noudattanut peruskoulun tärkeintä sääntöä: EI SAA OLLA MUITA PAREMPI!

      Nyt muut ovat hankkineet you know … ammatit, insinöörin tai maisterin paprut, autot, talot, lapset ja hyvällä tuurilla lapsen lapset. Minä tässä roikun 500 euron kuukaisituloilla ja olen kyllä pitänyt linjan. Nyt sitä odotellaan, että koskas saan sen palkinnon tästä. Isompi eläke vai mitä? Ehkä opetushallitus palkitsee tasa-arvopalkinnolla. Ei vittu.

      En tiedä vielä, mutta odotellaan. Eiköhän tuo selviä vuosien aikana.

      Se siitä

      • 2+8

        Surullinen tarina, mutta varmasti totta.
        Ja hukkaan heitettyä innostusta ja halua tehdä.


    • varsin tyhmä aloitus

      Minä ja siskoni olemme teidän kutsumaanne "eliittioppilaita", mutta meidän mielestämme hitaampien oppilaiden odottaminen on hauskaa ja samalla voi auttaa kavereita, joilla on hankaluuksia tehtävien kanssa.

      • suksi hiiteen

        Eli sinä tulet meidän lapsille pätemään loistavalla älylläsi itsetuntoasi korottamaan "auttaessasi". Siinä kanssa yksi Äiti Teresa.


      • 8+5
        suksi hiiteen kirjoitti:

        Eli sinä tulet meidän lapsille pätemään loistavalla älylläsi itsetuntoasi korottamaan "auttaessasi". Siinä kanssa yksi Äiti Teresa.

        No ainahan on hyvä oppia auttamaan toisia. Kaikki tarvitsevat apua jossain. Tuskin kaikki ovat kaikenosaavia. Mutta huomaan joskus tahallani tekeytyväni alisuoriutujaksi. Ettei vaan tule liikaa ongelmia. Ettei saa osata liikaa ja varsinkaan tykätä liikaa.


      • suksi hiiteen
        8+5 kirjoitti:

        No ainahan on hyvä oppia auttamaan toisia. Kaikki tarvitsevat apua jossain. Tuskin kaikki ovat kaikenosaavia. Mutta huomaan joskus tahallani tekeytyväni alisuoriutujaksi. Ettei vaan tule liikaa ongelmia. Ettei saa osata liikaa ja varsinkaan tykätä liikaa.

        Mene äitiäsi ja isääsi auttamaan ja opettamaan jos kerran olet niin lahjakas. Mokoma Juudas!


    • kuraa loisille!

      KURJAA TODELLAKIN½

      Meikämannekin sävelsi 10 sinfoniaa 1-vuotiaana, keksin parannuksen kaikkiin syöpiin 2-vuotiaana ja kehitin galaksien välisen matkailun 3-vuotiaana, mutta kuinkas sitten kävikään?

      No, mähän jouduin sitten 6-vuotiaana kouluun ja niiden idioottikakaroiden seuraan ja nykyään sitten lipitän olutta paikallisessa ja kerron legendoja urotöistäni.

    • Näkökulmia

      Minusta niille hyville oppilaille voisi olla ihan omia kouluja joissain isommissa kaupungeissa. Nythän on niin, että moni heikompi oppilas turhautuu ja ryhtyy häiriköimään. Häiriköinti vie opettajien huomion ja tämän takia moni hyvä oppilas jää ilman hyvää opetusta ja näin hyvä oppilas puolestaan turhautuu.

      Selkeästi lahjakkaat oppilaat tulisi saada mahdollisimman kauas häiriköivistä ja kiusaavista oppilaista. Poliisiopettajat voisivat opettaa näitä heikompia ryhmiä. Heillä olisi poliisin valtuudet ja korotettu palkka, koska työ on kovin stressaavaa ja täynnä riskejä. Hyviä opettavat opettajat pääsisivät helpommalla, joten heillä voisi olla vähän alhaisempi palkka.

      Lahjakkaiden oppilaiden opettamisessa ei niinkään ole kyse opettajan hyvyydestä tai välineistä, vaan siitä, että luokassa on työrauha ja että ryhmä on pieni.

    • voikiesus

      Missä SUN järki on? Lapsia sorsii jo toiset lapset ja nyt sun mielestä pitäisi vielä tehdä "idioottien luokka".. Äly hoi!!!

    • keinupihaakeinuttaa

      Varmaan on joku provo tämä, mutta silti herättänyt ihastuttavasti keskustelua! Trolli, sinä olet kultaa :)

      Tässähän käy mieli ihan nostalgiseksi...
      Itse muistan ala- ja yläasteelta (olen nyt hieman yli 20 vuotias), kuinka piinallisen turhauttavaa se oli, että opetus oli mitoitettu niiden hitaimmin oppivien mukaan. Ala-asteella sitä vielä jotenkin jaksoi ja kun olin saanut omat tehtäväni tehtyä, aloin auttamaan niitä muita, jotka vielä painivat tehtäviensä kanssa, jotta voisimme päästä nopeammin etenemään.

      Yläasteella, kun agstit iskivät päälle, en enää jaksanut hakea kontaktia muihin ja niinpä kyllästyin kuoliaaksi koulussa kunnes tajusin, ettei minun oikeastaan edes tarvitse käydä siellä. Kun kävin vain kokeissa näyttäytymässä ja osoittamassa osaamiseni, se riitti. Minulle siis.
      Sain päättötodistukseeni viisi 10:ä seitsemän 9:ä ja loput sitten 8:ikkoa. Opettajien kommentti oli: "Kai sinä tyttö hyvä ymmärrät, että jokainen näistä yseistä olisi ollut 10, jos olisit vain jaksanut käydä tunneilla." Minä kohautin vain olkiani.

      En tiedä, mikä tähän "ongelmaan" olisi ratkaisu, mutta on se totta, että opetusta pitäisi jotenkin mitoittaa kaikkien omaan tasoon sopivaksi, sillä syrjäytymis vaara on todella suuri sekä "liian hyvillä", että "liian huonoilla" oppilailla. Kummallekaan ei koulu pahemmin maistu.
      Arvaan vaan, kuinka paljon niitäkin ns. "huonoja oppilaita" ( vaikka minähän se huono oppilas olin kun en edes kouluss käynyt) ketutti, että joku sellainen kuin minä saa lähes vaivatta, melkein ilman kirjan avaamistakaan niin hyviä numeroita, kun heidän taas täytyi käydä tunneilla JA lukea kuin viimeistä päivää saadakseen kokeesta edes sen seitsikon.

      Ei mene nallekarkit aina tasan, joku viisas joskus sanoi... No, niin tai näin.

      Hyvää syksyn jatkoa ja aurinkoisia päiviä kaikille!

      • tasokurssilainen

        Tarvitaanko älykkyystestiä erottelemaan hyvät ja huonot oppilaat koulussa vai selviääkö lahjakkuus ilman sitä?


    • Metsienmies80

      Meillä ylä-asteella kauan kauan sitten oli tuollainen jako muutamien aineiden kohdalla. Kyseiset aineet olivat, Ruotsi, Matematiikka, Englanti, Fysiikka ja Kemia. Näiden opiskelu meni taitotasojen mukaan. Opettaja saattoi jopa siirtää oppilaan parempaan tai huonompaan ryhmään.

      Miten jako tehtiin 7-luokalle siirtyessä? Ihan englannin ja matematiikan numeroiden perusteella mitkä olivat 6-luokan päästärissä?

      • >>>

        Näin minunkin aikana ylä-asteella ja lukiossa. Englannissa ja matikassa oli muistaakseni peräti 3 tasoryhmää peruskoulun puolella.

        Ei siinä heikot leimautunut sen enempää, kun jos olisivat olleet samalla luokalla muiden kanssa (jolloin kaverit huomaa miten vähän heikot osaa).

        Tasoryhmissä laajalla kurssilla lukuaineissa pärjäävät oppilaat saivat tehdä tosissaan töitä, sillä vaatimustaso oli korkealla. Suppealla kurssilla taas heikommat oppivat rauhallisempaan tahtiin edes perusasiat.

        Nyt ilman tasoryhmiä lahjakkaat turhautuvat, heikot putoavat kärryiltä eikä keskikastin opiskelu välttämättä suju, sillä kaksi em. joukkoa häiriköi.

        Kovasti ihmetyttää tuo tasokurssien vierastaminen, kun järjestelmä mahdollisti _kaiken tasoisille_ oppilaille opetusta kykyjen mukaan. Saahan tasoryhmää vaihtaa, jos on väärässä tai edistyy/taantuu.

        Onhan urhelussakin piirisarjat, SM-taso ja olympialaiset.


    • Häiriköt&Homekoulu

      Peruskoulussa esim. Ylä-asteella häiriköt voisivat opiskella omalla luokallaan ja tavalliset oppilaat omalla luokallaan.

      Esim. jos luokalla on 25 oppilasta, niin opetusta häiritseviä oppilaita saattaa olla 5???

    • 564564

      Aloituksesi on surkea, mutta ideana voisi toimia, mikäli toteutus onnistuisi. Kyllä nyt alaluokat vielä saisi mennä ihan samalla porukalla, mutta kyllä jo 7. luokalle siirryttäessä voitaisiin väki jakaa parempiin ja huonompiin ryhmiin.

    • Kyllä siellä "älykkäidenkin" luokassa sitten olisi omat huononsa. Peruskoulun alkuaikoina oli ne tasokurssit matikassa ja kielissä muistaakseni.

      Jotain huonoa kai mukamas niissä oli kun ne poistettiin.

      • tasokurssilainen

        Hinta oli syynä. Peruskouluhan alkoi Lapista ja vähitellen eteni eteläiseen Suomeen. Tasokurssit olivat markkinointikeino, jolla DDR- peruskoulu saatiin myytyä oppikoulun opettajille. Tasokurssien poistoa edelsi samanaikaisopetuskokeilut, jossa tarvittaessa voitiin käyttää kahta opettajaa opetusryhmässä. Tämä nyt tasoryhmien poistamisen markkinointiin. Em. koulukokeilu, jossa itsekin olin mukana, oli silmänlumetta eikä ollut tarkoituskaan siirtää samanaikaisopetusta koko peruskoulujärjestelmän käyttöön. Tasokurssien poistaminen laski selvästi opetuksen tasoa ja se johti siihen, että lukioon oli perustettava ns. johdantokursseja tämän tasonlaskun tasaamiseksi. Tiedän, koska olin opettajana ja suunnittelijana tuolloin.


    • suora vastaus!

      Juuri tämä minua ahdistaa!!! Kuvittele itse olevasi ala aste ikäinen lapsi jota syrjitään sen takia ettei hän opi yhtä nopeasti kuin muut! mietippä vähän!

    • Semmoista se täällä

      No nyt kun meidän tasa-arvoisessa valtakunnassa näyttää kaikki olevan suhteellisen hyvin ja vielä tämäkin saadaan kaiketi aikaan, milloin kastimerkit tulee otsiin että ylempi ja alempi arvoiset saadaan eroteltua, eli ns. jyvät akanoista kun seula on jo kerran näinkin kovassa ravistuksessa.
      On tämä mahtava tämä OI MAAMME ARMAHIN SUOMI ihanuuksien ihmemaa. http://www.youtube.com/watch?v=RgJvc9JnO5w
      http://www.youtube.com/watch?v=MCovIFc_AQ8
      En viitsi edes lukea ketjua, sellaista juttua taas!

    • eriarvoisuutta

      Eriarvoisuuden esille nostajana, hyvin ikävää toimintaa. Kaikki lapset samalla viivalla on lasten arvostamista. Auttaminen on opettavaa toimintaa ja yhdessä oppimista.

    • Peruskoulussa saa kyllä aivan liian helpolla hyviä numeroita. Reilusti pitäisi antaa nelosia viitosia kuutosiakin ansion mukaan.

      Ja luokallekin pitäisi jättää, vaikka 20-vuotiaaksi asti tarpeen vaatiessa.

      • >>>

        Liian helposti tosiaan. Tyttären luokalla on porukan arvosanat tyypillisesti 8-9, poislukien ne pari pakollista urheilua harrastavaa kutosia saavaa poikaa. Sillä melkoista inflaatiota, sillä tuskin koko luokka noin välkkyä on.

        Tulee mieleen omat kouluajat 1980-luvun alussa. Itsellä ja kavereilla mm. matikassa ja ruotsissa 7-8, mutta valtakunnallisissa yo-kirjoituksissa järjestään "älliä" kaikille.


      • 5+5+5

        On helpompaa antaa häirikkö oppilaalle aineesta 5 ja päästää tämä ongelma ammattikouluun kun jättää tuplaamaan yläkuokat???


    • Hmmm...

      Koulujärjestelmä joutaisi kyllä remonttiin.

      Tasoryhmät tulisi olla. Vartijoita kouluihin ylläpitämään järjestystä, jotta opettajat voisivat keskittyä paremmin itse opetukseen. Sitä kautta se viihtyvyyskin paranisi. Häiriköt tulisi eristää toisistaan, mielellään eri kouluihin.

      Nykyään resurssit keskitetään homekouluihin ja tietotekniikkaan, vaikka kouluihin tarvittaisiin enemmän henkilökuntaa.

    • koulussa töissä

      Meidän lapset ja naapurin kakarat...niinkö? Mistä keksitkin moisen aiheen. Eihän lapsia voi nolostuttaa sillä, ettei ole kympin lapsi. Kaikki lapset ovat hyviä jossain!

    • qwert3

      olipa sitten provo tai ei, niin kirjoitan silti.

      1. Harva oppilas (ei juuri yksikään) on hyvä kaikessa. -> mihin ne "huippu" lapset laitetaan niissä aineissa, joissa he eivät ole hyviä.

      2. Suomalainen koulujärjestelmä tukee lapsen kehitystä myös ryhmäytymisen ja yhteistyötaitojen kautta. Lapsen oppi tulevaisuutta varten on muutakin kuin arvosanoja.

      3. Mitä lapsi oppii erilaisten ihmisten ja erilaisuuden arvostamisesta, jos hänelle opetetaan jo pienestä pitäen "kuinka toiset on parempia kuin toiset".
      -> kuinka hän niillä arvoilla voi oppia tulemaan toimeen yhteiskunnassa muiden kanssa esimerkiksi työelämässä, jossa joutuu joka tapauksessa toimimaan erilaisten ihmisten kanssa.

      4. kaikki huonoja arvosanoja saavat lapset eivät ole tyhmiä. He eivät vaan välttämättä ole motivoituneet, vanhemmat eivät välttämättä osaa tukea opiskelussa oikeissa asioissa, tai esimerkiksi opettaja ei välttämättä osaa opettaa asioita siten että jokainen oppilas asiat ymmärtää. Jokaisella lapsella on oma taipumus siihen miten oppii parhaiten.
      -> hyvä aloittaneen lapsille, jos opetustyyli on heille sopiva. Ei se silti tarkoita että hänen lapset ovat jotenkin "parempia" (edes oppimisessa).

      5. Kärsivällisyys on hyve. Se on hyvä taito opeteltavaksi myös aloittaneen lapsille.

      6.
      7.
      8.
      9.
      10.....100.

      Lopullisena yhteenvetona voinen väittää, että aloittaneen ongelma on suurempi ongelma aloittaneelle itselleen kuin hänen lapsilleen.

    • lexani

      Jaa, että tapetaan jo kaikki kilpailu ala-asteella? Opetetaan lapsille heti kättelyssä, että on alempaa kastia, jos ei jossain pärjää? Tollasella idioottimaisella näkemyksellä ja asenteella ne ns. eliittilapset kasvaa kieroon ja kun oikeessa elämässä tiimityössä mättää jokin nii aletaan kiukettelee ja syyttää muita. Mun mielestä näitä ns. fiksumpia lapsia voisi laittaa auttamaan näitä joilla on hankaluuksia esimerkiksi matematiikassa. Näin lapset oppis oikeasti mitä ryhmätyöskentely on ja kuinka neuvotaan muita kannustavasti. Tollanen kastien erottelu ei valitettavasti toimi, valopää. Miten luulet et tommonen erottelu näkyis välitunneilla ja ketkä silloin ois todennäköisesti alakynnessä...?

    • lahjaton???

      Ööö, ei????????
      Jos he ovat lahjakkaita ja saavat tehtävät nopeasti valmiiksi, niin eivätkö he voisi vaikka auttaa niitä vähän kyseisessä aiheessa huononpia opiskelija tovereitaan?
      Jos hyvät ja ei-niin-hyvät oppilaat erotettaisiin toisistaan ja he saisivat eri asteisia tehtäviä, se johtaisi siihen, että heikommin menestyvät oppilaat saisivat jo peruskoulussa heikomman opetustason, ja jos lukioon ja yliopistoihin/ammattikorkeisiin asti pidettäisiin kaksi eri linjaa tulisi nuorista eri tasoisesti koulutettuja, joka rajoittaisi helvetisti ammatinvalinta vaihtoehtoja.
      Sen lisäksi kaikki eivät ole lahjakkaita samoissa asioissa ja esim. arkkitehti, joka vaatii on korkeasti koulutettu henkilö, tarvitsee työssään esim. matikkaa ja kuvista, jotka ovat aivan erilaisia, mutta aivan yhtä tärkeitä ja joista matikkaa pidetään jonkun takia muka parempana, kuin silmästä-käsiin taitoja.
      Jos lapsesi ovat taitavia he voivat pyytää lisätehtäviä tai auttaa muita.

    • halootimessa

      Kun lukee kyseenalaistamisesi hyvistä ja huonoista oppilaista, ei voi sanoa että lapsesi olisivat perineet sitä jotain keskustelun aiheeksi...
      Ylipäätään noin yksinkertaistamalla saatat itsesi aika kapeakatseiseksi.
      Kai sinä ymmärrät, ettei koulu ole kaiken tekevä, me ihmiset ollaan paljon laajempia kuin koulu, eikä jonkin koulussa menestyvän elämä ole välttämättä hyveellisen elämää, jos näin jaetaan hyveellisyyttä. Moni hyvin menestynyt koulussa on myös vankilan asukki ja päinvastoin, ei katso koulumenestystä.
      Kannattaisikohan tilata aika ymmärtämisen optikolle...

    • Allu_________

      Ei toiminut meidän koulussa, koska huonot oppilaat saivat myös huonoimmat opettajat. Jos niillä olis oma koulunsa niin voisi toimia.

    • just5

      höpö höpö.. laita yksityiseen kouluun nuo nerot :)

    • pitkä työputki

      Minusta kaikki 7 ke olevat oppilaat joka luokka pitää kerrata, eli peruskoulu olisi 18 vuotta kestävä kulu. Ei kukan syrjäytyisi ja saisi hyvät arvosanat kun koulu loppuu.
      Sitten ne joill aon 10 vois mennä heti eklata yliopistoon, he voisvat nopeuttaa eläköitymistä tai hidastaa. Ajatelkaa heillä olisi pitkät työurat, noin 10 vuotiaana jo töihin!;)) Siinä olisi tienausta kummasti.

    • iso ero

      4-7:n oppilaat ihannoivat koulua ja kokevat sen hyödylliseksi, kun taas 8-10:n oppilaat (ei hikipingot) kaipaavat opetukselta parempaa ymmärrystä ja keskittymistä olennaisuuksiin eikä teknisiin yksityiskohtiin, ja kärsivät siksi koulusta. Tarttis jakaa nuo kaksi ryhmää eri luokille ja laittaa eri oppimäärät, syvällisemmät toisille ja perusjärkeä opettavat noille heikommille.
      Isäni oli jäänyt kaksi kertaa luokalleen ja aina ihaili koulua, vaikkei vuosikymmeniin ollut sitä enää käynyt. Niin hän sitten toitotti sitä järjen tärkeyttä niin, ettei minulla ainakaan siitä jäänyt uupumaan: kympin oppilaana en kerta kaikkiaan kestänyt koulua, kun en oppinut siellä mitään hyödyllistä uutta.
      Nyt olen koettanut miettiä koululle lyhyempää vaihtoehtoa ajattelukykyä opettamalla, ks. http://pikakoulu.blogspot.fi

    • iisisti vaan

      Ilmiselvä trolli, vaikkakin lapsellinen.

      Veikkaisin kirjoittajan olevan joko maahanmuuttaja tai 10v poika, jolla on mielikuvitusta ja halu kirjoittaa, mikä sinäänsä ei ole huono juttu, mutta kielioppi vielä hakusessa.

      Viestissä on kirjoitusvirheitä ja pilkut väärissä paikoissa.
      Lauserakennevirheet ja tietämättömyys suomalaisista opettajista viittaa kyllä maahanmuuttajaan.

    • Hmmm...

      Ei ketään leimattaisi rupusakiksi, jos lahjakkuudet saataisiin omiin ryhmiin. Sieltä tavallisten tallaajien joukostakin taatusti tulisi pärjääjiä. esim. jääkiekkoilijoita. Samoin lahjakkaiden ryhmästä joku varmasti epäonnistuu elämässään. Kyse on siitä, että lahjakkuuksilla olisi paremmat mahdollisuudet, eikä kynttilä jäisi vakan alle. Näin koko yhteiskunta hyötyisi.

    • .............

      Yksityiskoulut on sitä varten, jos ei kelpaa julkinen opetus.

    • Hmmm...

      Yksityiskoulut tulevat vääjäämättä yleistymään tulevina vuosina.

    • Ope evp

      Vihdoinkin viisas aloitus.

      Tätä minä olen tolkuttanut jo yli kolmekymmentä vuotta

    • Sordinoa jaotteluun

      Vanha kysymys kuuluu: Muistatteko luokkanne parhaat oppilaat. Missä he ovat nyt? Itse voin vastata useiden lahjakkaimmista juoneen itsensä hengiltä. Yksi varmasti tappoi itsensä oman kätensä kautta. Joistakin tuli osastojen ja vastaavien johtajia. Mitään merkittävää näiden silti saamatta aikaiseksi. Hänestä, joka ei saanut ammattikoulua läpi on tullut urheilija, toimistusjohtaja ja toimii mitä merkittävissä tehtävissä. Eiköhän näitä Himasia synny ilman erikoisluokkia. Oliko viimeisin kyhäelmä jotenkin ylivertainen, sitä en ole sanomaan. Hän suomen nuorimpana tohtorina viitoittaa tietä, jolle toistaiseksi ei ole suuntaa minnekään

      Miettikääpä vaikkapa keksijöitä kautta aikojen. Koulusta potkittujahan nämä ovat olleet. Edes Albert Einstein ei tahtonut saada koulutustaan vastaavia tehtäviä.

      Hyvä kysymys on myös, kenet muunmaalaiset ihmiset tuntevat Suomesta?

    • neryrnegbne

      Tokihan toi on provo, mut vastataan kuitenkin. Tuolle en näe tarvetta, mut sen sijaan tarkkailuluokat pitäis saada heti takaisin, sen verran paljon muita häiritseviä oppilaita kuuluu nykyisin ainakin alakouluissa olevan. Samalla opettajien mahdollisuuksia puuttua asiaan koko ajan karsitaan. Harvat koulut sit viel noudattavat perusopetuslakia ja turvaavat kaikille turvallisen ja rauhallisen oppimisympäristön.

    • isto3

      nykylasten vanhemmat !! huh huh meidän lapset ei tee virheitä ne osaa kaiken..ne on viisaita jne. yhdessä mielessä outoa ei ainakaan tuu vanhempiinsa.

    • miksei?

      Olen tuore lukiolainen, ja näen tässä jotain järkeä. Lukiosta tulee vaikea, kun asioita on jäänyt yläasteella käymättä sen takia, että pari laiskimusta lusmuilee ja pilaa opetuksen.

    • turhatkeskustelutpois

      Eikö näitä aloitelijoita kukaan valvo...ja miksi ihmeessä te ihmiset edes viitsitte vastailla moiseen...

    • luetarkastiennenkuinvast

      Ihmiset hyvät, ettekö osaa erottaa todellista keskustelua provosoinnista?

      • asdfasdf

        Niin? Asiasta voi silti keskustella, vaikka joku provosoisikin.


        .


    • feikki-heikki?

      Ongelma menee paljon syvemmälle, ihminen muokataan kotona ja koulussa oman tahdon omaavasta yksilöstä koneiston hammasrattaaksi, eli se johtaa elämään, jota hän ei oikeasti tahdo. Raha ja edut saattavat kannustaa aluksi, mutta jossakin vaiheessa hän kyllä huomaa, että elämä on tyhjää ja merkityksetöntä, vaikka hän kuinka yrittäisi liimata hymyn kasvoilleen aamulla ja täyttää elämän tavaroilla, jota hän ei oikeasti tarvitse. Sellaista yhteiskuntaa me elämme. Jos kiinnostaa oma elämä, tutustu Alkuajatukseen, sen avulla löydät takaisin itseesi, ja voit jättää roolileikin taaksesi lopullisesti. Löytyy googlaamalla.

    • Into Pinko

      Niin varmasti, jos kirjoittavat yhtä virheettömästi kuin vanhempansa. Toivottavasti myös pahansuopa ja emotionaalisesti rajoittunut luonne ei ole periytynyt. Voi nöpsykkää, kun se yrittää läikyttää. Pitäisikö siitä hyvästä laittaa nurkkaan vähän vielä kasvamaan?

    • näin se käy

      Jaa että omat lapset ovat oikein neroja.
      Et tainnut huomata... se JAKO ON JO SUORITETTU.
      ...valitettavasti lapsesi joutuivat sinne mihin kuuluivatkin...Siellä toisella luokalla on ne nerot.
      ja...oletko varma etteivät omat nerosi häiritse toisten opiskelua?

    • EL:aiM

      kurjaa toisille

      Miten ne sun pikkupiltit erottuisi joukosta oppimisen saralla jos kaikki repii kymppejä samalla luokalla. Nehän olisi vain harmaata massaa muun massan seassa. Ja sitäpaitsi. Ei ton ikäisen kuuluisi opiskella noin ahkeraan. Lapsuus kärsii liioista vaatimuksista. Osoittakoon osaamisensa myöhemmin.

    • nähty on

      Jenkeissähän tuo systeemi on jo käytössä, eivätkä PISA:n mukaan yllä lähellekkään Suomen tasoa. Yhtenä Suomen koulutusjärjestelmän vahvuuksista pidetään nimenomaan sitä, että sekä nero että "vähemmän nerot" oppilaat ovat samassa luokassa ja nerot osaavat omalta osaltaan auttaa näitä "vähemmän neroja" parantamaan omia tuloksiaan.

    • 999999999999

      Tyhmä aloitus, mutta ihan mielenkiintoinen aihe kuitenkin.
      Minun mielestä olisi hyvä, jos heikommin ja paremmin menestyvät jaettaisiin eri ryhmiin ainakin joissain aineissa. Esimerkiksi kielissä on hankalaa niin oppilaille kuin opettajillekin, että tunnit ovat samanlaisia niin viitosen kuin ysinkin oppilaille. Sehän menee käytännössä niin, että heikommin menestyvät eivät pysy mukana ja jäävät koko ajan entistä enemmän jälkeen, motivaatio laskee nollaan ja ikävystyneet oppilaat alkavat häiritä tunnilla muita. Paremmin menestyvät oppilaat taas ikävystyvät, koska tietävät jo asiat joita tunnilla käydään, mikä voi sekin johtaa häiriökäyttäytymiseen.

      Jos luokat jaettaisiin heikommin ja paremmin menestyviin, voitaisiin opettaa tehokkaammin. Jäljessä olevat voisivat ottaa pari askelta taakse päin ja korjata perusasiat kuntoon ennen kuin siirtyvät vaikeampiin asioihin. Paremmin menestyvät taas voisivat ottaa pari askelta eteen päin. Ja opettajan olisi helpompi opettaa, niin että kaikki pysyvät mukana ja on sopivasti haasteita. Kaikki voittaisivat.

      Meillä yläasteaikana jaettiin kokeilumielessä luokat väliaikaisesti heikommin ja paremmin menestyviin englannissa ja liikunnassa, mikä oli minusta todella mukavaa. Itse olin liikunnassa "heikompien" puolella ja englannissa "vahvempien" joukossa. Tavalliset liikunnan tunnit koin yleensä ahdistaviksi, koska olen vetäytyvä, hitaasti lämpiävä ja hieman arka. Koin jääväni muiden jalkoihin, sillä en uskaltanut hypätä täysillä mukaan peleihin ja ahdistuin todella paljon peleistä, joissa muut tuntuivat rynnivän päälle ja tulevat henkilökohtaiseen tilaan. Koin suureksi helpotukseksi sen, kun pääsin pelaamaan ujompien kanssa rennompaan ilmapiiriin.
      Englannin tunneistakin tuli uudessa ryhmässä mukavampia, kun häiriköt lähtivät ja puhuimme enemmän englanniksi, kun kaikki ymmärsivät.

      Ja olisin toivonut, että tämä käytäntö olisi otettu käyttöön myös ruotsissa ja matematiikassa, koska olin niissä heikko. Olisin tarvinut enemmän apua ja kertausta. Ruotsin tunneilla puhuttiin paljon ruotsiksi, enkä pysynyt yhtään mukana. Opettajakaan ei enää odottanut minulta vastausta, kun en tiennyt kumminkaan. Koin itseni ulkopuoliseksi ja lopulta en jaksanut enää edes yrittää, vaan haaveilin omia juttujani. Tukiopetuksessa kävin, mutta se oli aika ahdistavaa, koska paikalla ei ollut välttämättä ketään muita oppilaita.

      Mutta tuskin pysyvää jakoa lähitulevaisuudessa saadaan heikompien ja vahvempien oppilaiden välille, koska sen suunnittelu vaatii työtä ja aikaa. Lisäksi koululuokat ovat jo nyt liian isoja ja opettajia ei ole tarpeeksi. Sääli.

      • 70-luvun oppilas

        999999999.... Olet selvästi ajatteleva ihminen ja sitä kautta tulet pärjäämään elämässä. Valitettavasti koulu on kompromissi jonka kanssa täytyy elää.
        Olen täysn samaa mieltä,että heikkoja tulee tukea sillä vahvat (lahjakkaat) pärjäävät itsekin.
        Tärkeintä kuitenkin on,ettei ketään jätetä yksin vaan kaikista pidetään huolta ja arvostetaan.


    • pemppu eerikki

      Aloittaja on onneton yksinäinen hintti jolla ei ole elämää suomi24 ulkopuolella.Säälittävä ihmisparka.

    • ÄO 2

      Älykäs joutuu aina tyytymään keskinkertaiseen toimiessaan muun yhteisön tai asioiden kanssa.

      Aloitus on kyllä surkeuden esikuva provosta,mutta se ei olekaan älykkään ihmisen aikaansaannos.

    • resdffsdfsvcx

      Kyllä voi opiskella myös omatoimisesti "ylimääräistä". Jos lapsi on oikeasti fiksu niin se kyllä onnistuu. Tuollaisesta aiheutuisi vain ylimääräistä härdelliä ja lapsen on hyvä tutustua jo nuorena eri ihmistyyppeihin, koska se on myös osa oppimista.

    • Yhdestä puusta

      Opetus ei ole kaikille samanlaisa. Toinen oppii toisesta matemaatiikan kirjasta paremmin ja toinen oppii toisesta matemaatikan kirjasta paremmin. Koulutusta pitää yhtenäistää vielä enemmän, että mielenmaailma muodostuu kaikille samanlaiseksi. Esimerkiksi lapsien TV ohjelmia pitää karsia muutamaan ohjelmaan ettei synny valinnanvaraa. Aasiassa lapset ja ihmiset pärjäävät tasavertaisesti.

      • mielipuolista

        Tämän asian jokainen suomalainen on varmaankin huomannut omassa elämässä. Toisesta oppikirjasta oppii paremmin mitä toisesta ja tämän takia kannataa hakea kirjastosta esim. monta eri valmistajan fysiikan oppikirjaa. Asiat on kerrottu monella eri tavalla sanallisesti, kuvannollisesti ja numeraalisesti. Jokaiselle on kehittynyt omanlaisensa mielenmaailma ylitarjonnan takia. Toisesta jedisoturikirja on huono ja toisesta jedisoturikirja on hyvä. Kumpi on oikeassa ja kumpi on vaarassa? Sama asia oppikirjojen suhteen. Toinen oppii toisesta kirjasta paremmin ja toinen toisesta (hyvä tai huono kirja).


      • hyvä, parempi, paras
        mielipuolista kirjoitti:

        Tämän asian jokainen suomalainen on varmaankin huomannut omassa elämässä. Toisesta oppikirjasta oppii paremmin mitä toisesta ja tämän takia kannataa hakea kirjastosta esim. monta eri valmistajan fysiikan oppikirjaa. Asiat on kerrottu monella eri tavalla sanallisesti, kuvannollisesti ja numeraalisesti. Jokaiselle on kehittynyt omanlaisensa mielenmaailma ylitarjonnan takia. Toisesta jedisoturikirja on huono ja toisesta jedisoturikirja on hyvä. Kumpi on oikeassa ja kumpi on vaarassa? Sama asia oppikirjojen suhteen. Toinen oppii toisesta kirjasta paremmin ja toinen toisesta (hyvä tai huono kirja).

        Tukiopetuksen tavetta vopi tarkastella elinympäristöstä. Jos Liisa pärjää hyvin oravankankadulta ja Pekka huonosti sammalkadulta niin Liisalle oppikirja on hyvä ja Pekalle huono. Jos Teppo pärjää hyvin sammalkadulta toisen valmistajan oppikirjalla niin Pekka pitäisi siirtää Tepon opetusryhmään. Toinen hyvä keino on tehdä laosien vanhemmilta kysely mitä tv ohjlemia lapset ovat katsoneet ja mitä ovat leikkineet ja minkälainen on elinympäristö ym. Näin voidaan kartoittaa lapsien mielenmaailmaa. Jedisoturikirja pitäisi olla hyvä Pekan ja Liisan mielestä eikä huono Pekan mielestä ja Liisan mielestä Hyvä.


    • tutuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Hei. Olen alunperin eri maasta - nyt kuitenkin jo monta vuotta Suomen passin omaava. Minun kotimaassa on sellainen käytäntö: eli meidän koulussa oli ainakin minun aikanani 4 eka luokkaa. Kolmannella luokalla kaikki kymppioppilaat eli niitä oli joka luokassa ehkä 1-3 ja keskiverto-oppilaat, ehkä 5-8, laitettiin samaan luokkaan. Jos oli vielä joku vapaa paikka, sitten sinne menivät ne, jotka kovasti olivat valmiitta kuuntelemaan je oppimaan. Lopussa jäi vain ns "huligaaniluokka". He saivat miesopettajan, kuri palauttui, mutta arvosanat eivät. Periaatteessa kaikki alkoholistien lapset päättyivät sinne.

      • opetuslapsi1

        Huonoa vaihtoaehtoa ei saisi olla! Jokin asia on mennyt yhteiskunnassa väärin, jos vaihtoehtona on myöskin huono.


      • äänestäjä
        opetuslapsi1 kirjoitti:

        Huonoa vaihtoaehtoa ei saisi olla! Jokin asia on mennyt yhteiskunnassa väärin, jos vaihtoehtona on myöskin huono.

        Kaikilla ei ole aina edes mielipidettä ja tämä on vielä huompi asia mitä huono kirja.


    • pääkoppa

      Aika vaikea on lapsen oppia, jos oppikirjassa puhutaan teletapeista ja lapsi on katsonut ramboa. Montako päätä Rambo katkaisi ja montako ei. Montako teletappia mahtuu viikossa samaan ruutuun. Laskutoimitus täysin erillainen. Montako teleptappia viikossa ja montako päätä tunnissa. Kumpi lapsi muistaa paremmin ja mikä on mielenyhtymä muistin välillä. Ei ole mielenyhtymää, jos ei mainita ramboa ja päitä. Et muista, jos teletappeja ei tulisi viikossa kaksi kertaa päivässä.

    • yhteiskunta1

      Päikväkotiin ja kouluihin pitää ottaa käyttöön yhtenäinen opetussuunnitelma. Lapsien vanhempia pitää ohjeistaa mitkä tv ohjelmat, leikit on opetussuunnitelman mukaisia.

    • huono kirja

      Syrjäytyminen on nykypäivää. Onnekauppaa lukea hyvä kirja.

    • Cineos

      Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, on todella inhottavaa olla samassa luokassa tyhmien ja hitaasti oppivien oppilaiden kanssa.

      Tyhmät ja älykkäät oppilaat todella pitäisi sijoittaa täysin eri luokkiin.

      • perusmuuri

        Osaatko perustella?


      • selittäjät
        perusmuuri kirjoitti:

        Osaatko perustella?

        hyvin harva osaa perustella mitä sanoo. Esimerkiksi kirjoja, elokuvia ei osata perustella, osataan vain selittää. Selittämisessä selitettävä asia kytketään muihin asioihin, joiden sanotaan selittävän sen. Esimerkiksi elokuvat kytketään muihin elokuviin ja tämä toinen elokuva selittää miksi toinen elokuva on paremi tai huonompi.


    • Johan tätä harjoitetaan - "hyvät" opiskelijat menevät lukioon, "huonot" joko ammattikouluun tai elämänkouluun.

    • pinko suossa

      Omasta peruskouluajastani muistan sen, että jouduin peilaamaan itseäni tyhmemmäksi kuin muut etten joutuisi kiusatuksi. Tämä peilaaminen vei lopulta lukiopaikan ja paikan elämässä noin muutenkin. Nyt aikuisena sitä miettii mitä olisi ollut ja mihin päätynyt jos olisi saanut rauhassa olla hyvä.

      Että tässä tiedossa kannatan kyllä näiden tyhmien häiriköiden eristämistä omaansa. Ajatus siitä, että tuolla kasvaa tällä hetkellä itseni kaltaisia menetettyjä tilaisuuksia, saa surulliseksi.

    • Ulkolukuavuton

      Huolestuttavinta tässä on että, koulu on niin kovin teoriapainotteinen nykyään jotta juuri mitään käytännönasijoita tai töitä ei oikein tahdota opettaa/opiskella ainakaan kunnolla siinämäärin kun olisi hyödyllistä ja kannattavaa jo kansalaistaitona.
      Kaksi täysin yliarvostettua ainetta koulussa jyräävät kaikki muut: matemaattiset ja
      kielet vaikka oikeasti paljon muita hyödyllisempiä taitoja tarvitaan usein
      enempi oikeassa elämässä.
      Myös keskinkertaiseksi lahjakkuudeksi koulutetun tai luovan lahjattoman elämässä.

    • tämä on hyvä ehdotus

      Minulla olisi ehdotuksia provotopikkien aiheiksi, vaikka hyvinhän noita riittää määrällisesti; siis laatua lisää:

      Miten saisin pitkien alushousujen kuminauhan kestämään paremmin? Se kun pyrkii katkeamaan aina raivaussahalla kylmässä metsässä työskenneltäessä ja alushousut valuvat polviin. Miten sinun kuminauhasi kestää?

      Onko kaupoissa tarpeeksi virvoitusjuoma-, mehu- ja teelaatuja; niitähän ei varmaan ole kymmentätuhattakaan? Löytyyhän esimerkiksi sitruuna-katajanmarja-vehnä-leivinjauhe-voikukka-omena-paprika-gingseng -juuri-luonnonjogurtti-margariini-lehtokurpanhöyhen-paperisilppu-koskenkorva-koivunlehti-kaneli-suola-riisi sekä tee- että mehulaatuna. Löydätkö makuvaatimuksiasi vastaavan juoman lähikaupastasi?

      Miten tullaan toimeen tyhmien ihmisten kanssa? Itselläni on jatkuvia vaikeuksia löytää keskusteluseuraa kun rahvaan puheenaiheet ovat tyyppiä: Tunnen yhden kaverin joka ei lyö löylyä saunassa käydessään. Kake ryyppäsi kerran kolme kuukautta yhtäjaksoisesti ja maksoi kaverienkin juomat mutta nämä kuitenkin luovuttivat jo kuuden viikon jälkeen; ihmeporukkaa kun ei ilmainen viina kelpaa. Ennen sotia tehtiin työt hevosella ja valmistettiin itse pärekoreja; nykyisin ei pärjättäisi jos olisi semmoista. Onpa ulkona kylmä, en laittanut tarpeeksi vaatteita ylle. (talvi ja kylmä sää siis oikeasti yllättävät jopa yli viisikymppiset ihmiset). Viinit ja muut ihmejuomat ovat kummallisia keksintöjä, juon vain olutta ja koskenkorvaa, Alkossa käyntiin menee aikaa 15 sekuntia. Löydätkö sinä helposti tasoistasi keskusteluseuraa?

      On kiire joten en ehdi kirjoittaa enempää. Tarjoudun tuottamaan näitä jatkossa nykyisen tuottajan lisäksi tai mieluummin niin että hänet tai heidät irtisanotaan ja hoidan homman yksin. En ole aivan halpa mutta uskon että pääsemme sopimukseen palkkion muodostuksesta.

    • 3 lapsen äiti

      ookko tosissas?! "kympin oppilaita" eihän niillä vittu ole vielä edes numeroita! taidat olla joku ylimielinen äitiä leikkivä nirppanokka, kun olisit valmis ihanat pikkumussukat laittamaan eri luokkaan" tyhmistä naapurinpojista". anna lastes viellä nauttia siitä, että laskut on helppoja jne. tottakai semmosella pikkuipanalla on helppoja laskuja, luuletko että ne jonku 9. luokkalaisen laskuja sinne laittais. totuus on, että ei ne sen fiksumpia ole kuin ne muutkaan, tajuaa ne 10 1 nopeammin kuin jotku muut. ihan varmasti myöhemmin on ihan yhtä hyviä matikassa kuin muutki, eli hyviä numeroita, mutta ei nyt kuitenkaan mitään lukiolaskuja laske. tai no mikäs siinä, jos olet valmis tuhoamaan lapsesi aivot, voit tietysti pyytää päästä luokkaa ylöspäin. kolmosella se rumba meidän lapsilla ainakin alkoi. hyviä olivat, mutta ei nyt kuitenkaan 6. luokan ainesta. miettisin sinuna viellä.

    • Unbeliveable!!

      Jos tuollaisen kirjoitustaidottoman moukat lapset ovat fiksuja, niin kysehän on suorastaan ihmeestä! Praise the lord!

      • vrrgr

        jos tuollaisen kirjoitustaidottoman moukat lapset ovat fiksuja, niin kysehän on suorastaan ihmeestä! Praise the lord!

        Voi se olla mahdollista. Ei lukihäiriö välttämättä lapselle periydy. Omat vanhemmat on viisaita, mutta itse menestyin koulussa huonosti neurologisen sairauden vuoksi.


    • kurjaa toisille

      hyvä on, paljastetaan totuus. Oikeasti meidän lapset on 9. luokalla ja tekevät 2. luokan tehtäviä.

    • Ihminen2

      Erilaiset ihmiset samassa luokassa = paras lopputulos. Oppivat tai eivät opi sietämään erilaisuutta. Ainakin siihen on mahdollisuus.

    • etäiset omenat?

      Omenat näyttävät sitten pudonneet kauas puusta, jos lapsesi ovat kympin oppilaita, vaikka itse et osaa edes kunnolla suomea kirjoittaa. :D

    • huomioooooooooooo

      Tuttavapiirissä ns kympin oppilas. Lukion jälkeen yliopistoon. Ei tullut mitään. Jätti kesken. Niin kauan pärjäsi kun oli koulussa missä sanottiin mitä pitää lukea. Nyt kun tieto piti hakea itse, ei onnistunut. EI älykkyydellä ja todistuksella ole juurikaan tekemistä keskenään. Riittää kun vanhemmat kuuluvat opettajan tuttavapiiriin ja on lisäksi kapitaalia. Tällä konstilla niitä ääliöitä virkamiehiä ja naisia syntyy jotka ajavat tämän maan vararikkoon. Eläköön ns vapaa markkinatalous.

    • kurjaa kaikille

      Oletko ikinä kuullut sanontaa "se, joka ei osaa, opettaa"? Ei mikään professori opetuksen perusongelmia ratkaise, kuten jokainen ajattelua harastava ihminen helposti voi hoksata.

      En tajua, miksi ihmiset eivät vieläkään ole päässeet ohi ja yli tuosta luokkapohjaisesta ajattelusta. Opiskelumateriaalia kun nykyään löytyy netistä, jossa olevasta voidaan tehdä fiksumpaa ja helppokäyttöisempää kuin yksikään painettu kirja voi olla, niin miksi tätä ei käytetä hyväksi niin, että voitaisiin taata sekä opettajille että oppilaille paremmat työväilneet opettamista ja oppimista varten? Minun puolesta jokainen oppilas voisi edetä omaa tahtiaan ja opettajat sitten vain seuraisivat ja auttaisivat tuossa. Antaa tietoteknisen apuvälineen toistaa jonkin hyvän opettajan selitys oppilaalle sen sijaan että opettajan tarvitsisi tuhlata aikaa siihen. Toisin sanoen eikö olisi jo aika heittää tuo luokka-ajattelu roskakoppaan ja edetä aidosti yksilölliseen koulunkäyntiin ja opiskeluun?

    • niintotta

      Hyvien oppilaiden luokka on jo olemassa, sitä kutsutaan Norssin 9D:ksi ;D latinanluokka siis :)

    • Oma oppi

      Oikeasti älykkäät eivät opi koulussa, pingot voivat siellä pingottaa numeroita mutta eivät ole silti oppineet mitään. Elämän aikana voi oivaltaa vain itse elämän, oppi ei tule koskaan valmiiksi.

    • näin se menee

      Idea on hyvä mutta ei toimi Suomessa. Tässä maassa kun kaikki tapahtuu ja tehdään surkeimpien ehdoilla.

    • eipäehkä

      Paremmille laitettaissin vaikeempia jota ne ei oisaisi nyt. Ne osaa nykyiset asiat mutta kokoajan vaikenee

    • lkzjdgzneaklow.xmfdö

      Gaussin käyrä pätee koululaisiinkin: oppimivalmiuksiltaan huippuja ja heikkoja on vähän kummassakin päässä. Porukka pitäisi jakaa ainakin kolmeen osaan, jos jakamaan ryhdytään. Itse asiassa oppimisvaikeuksista kärsiville on jo omat luokkansa. Aloittaja tietänee, ettei Suomessa ole koulupakkoa, vaikka on oppimisvelvollisuus. Tuttavapiirissäni on perhe, jossa lapset ovat opiskelleet omin päin ja käyneet tekemässä ylioppilastutkinnon Yhdysvalloissa. Voi sitä koulua tenttiä Suomessakin. IB-lukio viimeistään antaa haasteita keskivertoa enemmän. Mutta mikään ei mene lopullisesti pieleen, vaikka neropattilapsesi ovat muiden kanssa samassa luokassa. He kuitenkin ehtivät oppia samanaikaisesti paljon enemmän kuin koulun oppimissuunnitelma edellyttää, koulussa ja halutessaan myös vapaa-ajalla. Tylsistyminen kätkee sisäänsä todennäköisesti myös aimo annoksen ylimielisyyttä. Sitä on kenenkään missään vaikea antaa kenellekään anteeksi.

      • lkzjdgzneaklow.xmfdö

        Menin itse peruskoulusta suoraan korkeakouluun. Eiköhän sellainenkin mahdollisuus ole edelleen olemassa. Varsinkin yläasteajasta jäi paljon huonoja muistoja kurinpito-ongelmien takia. Kaveriporukassa oli meikäläisellä, "pingoksi" haukutulla, myös huippumukavaa. Pingon nimi tuli oppituntiaktiivisuuden perusteella sekä sen, että tein välitunnilla toisinaan läksyjä. Haukkujat eivät tienneet, etten tehnyt niitä kotona, vapaa-aika meni muuhun treenaamiseen.


    • samaa mieltä

      Olen samaa mieltä kanssasi. Olen jo 50 v. joten kävin aikanaan keskikoulun eli ns. oppikoulun. Oppikoulusta mentiin lukioon. Itse en sitä tosin käynyt... vaikea ikä vaivasi... laiskuus!!!

      Aikanaan koululaiset siis jaettiin 4:n vuoden jälkeen kahteen ryhmään. Toiset menivät vaikeampaan koulutukseen eli oppikouluun ja toiset, hiukan huonommin pärjäävät jäivät kansakouluun. Tämä kaikki siis tapahtui ennen peruskoulun tuloa. 70-luvulla ja sen jälkeen syntyneet eivät ehkä ymmärrä mistä nyt puhuin....

      Minulla on kaksi jo aikuista lasta. Heistä toinen oppi lukemaan jo neljä vuotiaana itsekseen. Hän pärjäsi aina erittäin hyvin koulussa, mutta yläasteella oli vähällä joutua kiusatuksi menestyksen vuoksi... niinpä hän alisuoriutui parin vuoden ajan. Eli 2hyppäsi joukkoon mukaan..." ja pärjäsi siten sosiaalisesti. Ei kiusattu enää.

      Nyt poika on jo lähes kolmikymppinen ja joskus vieläkin hän muistelee tuota yläasteaikaa. Ei kovin hyvällä. Keskiarvoksi poika sai yläasteelta noin kahdeksan joten pääsi lukioon. Lukiossa alkoikin sitten puhaltaa toiset tuulet. Kaikki kaverit olivat mukavia ja kunnianhimoisia, joten ÄLYÄ EI TARVINNUT PEITELLÄ.
      Ylioppilaskirjoitukset menivät todella hyvin ja keskiarvo pitkälti yli yhdeksän:)

    • tarpeellista?

      Mensa palkinto myönnettiin tänä vuonna opetusmenetelmistä, jotka eivät vaadi tasoryhmiä toimiakseen.

    • asnem samen

      ns. lahjakkailla lapsilla jää aikaa keskittyä erittäin paljon myös koulun ulkopuolisiin kehittäviin harrastuksiin ja näin heistä yleensä tulee monitaitureita. Monet ysin/kympin oppilaat ovat myös erittäin taitavia urheilussa tai musiikissa. En tiedä on kyse "monilahjakkuudesta", kuten usein sanotaan. Enemmänkin kyse on oppimisen helppoudesta, kun on nopea omaksumaan, ehtii opetella useampaa lajia.

      Aloittajan sanamuotoilu on huono, hän antaa liian ylimielisen vaikutelman ja saa vihat niskoilleen. Ja kuten yllä esitän, vapaa-aikana lapset voivat toki saada sopivia haasteita, joita koulu ei tarjoa. Kuitenkin, huippumenestys tieteissä ja taiteissa jää Suomessa usein puolitiehen, koska koulut eivät oikeasti tarjoa riittäviä haasteita, joten tavallaan ap on oikeassa. Tästä on kuitenkin vaikea keskustella sivistyneesti, koska lasten tasa-arvoisuus on niin hyvä arvo, se on yksi maamme perusarvoista ja lahjakkaiden huomioiminen nähdään vääristyneesti tämän tasa-arvon vastakohtana. Mutta mielestäni lahjakkaiden huomioiminen pitäisi itseasiassa nähdä osana tasa-arvoa, sitä että jokaisella annetaan mahdollisuus kehittää itseään ja oppia aina uutta...

      Tasa-arvo pitäisi oppia näkemään vähän eri tavoin: nobel-palkitun tiedemiehen ihmisarvo ei ole yhtään suurempi kuin tavallisen cittarin myyjättären (itse olen lähempänä jälkimmäistä). Kyse on lähinnä siitä, että potentiaalinen lahjakkuus pitää saada käyttöön, se pitäisi positiivisella tavalla valjastaa hyötykäyttöön, eikä niin kuin joku ketjussa mainitsi, että innostunutta rangaistaan ja käsketään kumittamaan innolla tehdyt laskut pois, koska ne on kevätlukukauden laskuja ja lasta syytetään tuhmaksi (vain koska hän oli innokas oppimaan)...

      Kyse ei ole yksittäisten opettajien asenteista niinkään, vaan ylempää annetuista ideologioista, joita opettajat omaksuvat valmistuessaan ammattiin.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe