Filmikuvaus

Erkki1

Oiskos kellään tietoa asiasta.. Minkä kokoisia tiedostoja saa, kun muuttaa vanhat negatiivit digitaaliseen muotoon? Noita olisi jonkinlaiset kasat. Kamera jolla kuvattu on Canonin järjestelmäkamera, joten sen puolesta ei ainakaan sanomista pitäisi olla. Normaali filmikoko.

6

162

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole tietoa tuosta. katsoin jotain valokuvia (tosin filmipokkarilla) joita olen skannannut koneelle parhaalla laadulla niin koko on n 2 megaa. siis valokuvasta skannattuna.

• fkhghjgkj

Riippuu täysin tallennusformaatista ja laadusta ja skannerista.
      Jpeg 2-5 Meg
      Tiff 10-30 meg.

• 22,1 mpix

Tiedostoista saa sen kokoisia tiedostoja kui itse haluaa.

Esim 4000ppi:llä 35mm filmillä skannatun kuvan koko on 5760x3840 = 22 118 400 pikseliä = 22,1 mpix.

Tallennetun kuvatiedoston koko voi olla paljonkin pienempi tallennusmuodosta ja pakkauksesta riippuen.

• oireiyu

On tietoa, mutta kunnon vastatusta ei voi näillä tiedoilla antaa.

Ensinnäkin, millainen skanneri?
      Kuinka monta pikseliä se pystyy skannaamaan ja kuinka suuri on värisyvyys.
      Myös itse kuvan yksityiskohta määrä vaikuttaa tiedostokokoon.
      Skannataanko ruutu kokonaan, vai rajataanko sitä.
      Sitten on vielä otettava huomioon talletusmuoto. jpg, tiff, png...

Itse kun skannasin aikoinaan dioja 3200 dpi:n filmiskannerilla oli tiff kuvat 30-50 Megabittisiä tiedostoja. Jpg vaihteli 3-10 Megaan kuvan yksityiskohdista ja väreistä riippuen.
      Jos skanneri olisi ollut parempi, olisi tiedostot olleet suurempia.
      Negatiivit toimii samoin.

Jos kuvia meinaa käyttää muuhunkin, kuin nettialbumiin niin kannattaa skannata suurimmalla mahdollisella resolla ja värisyvyydellä.

• erkki1

Kiitos tiedoista ja vaivannäöstä. Millainen skanneri kannattaisi hankkia jos aikois itse muuntaa kuvia/negoja digitaaliseen muotoon? Paljon siihen pitäisi sijoittaa.. Jos aikoo saada tehtyä joskus suurempiakin kuvia esim. A3 kokoa ja joita viittisi näytellä muillekkin.

• plustek

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      53
      2540
    2. Vieläkö se tarjous

On voimassa?
      Ikävä
      95
      1126
    3. Kysymys miehille ...

Kertokaapas miehet, että miksi monille miehille on niin hirveän tärkeää määritellä mitä mies saa tehdä ja mitä ei ja mil
      Sinkut
      300
      1027
    4. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
      Maailman menoa
      332
      975
    5. Itsensäpaljastelija

Mikä juttu tämä nyt on. Ulkomaalainen ahdistelee naisia simpsiöllä Ei pysty lukea Lapuansanomista juttua loppuun asti. O
      Lapua
      56
      928
    6. Ttp:llä kuontalot ojennukseen

Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste
      Haapavesi
      77
      863
    7. Hyvää yötä.....M

Miten me edettäs...............
      Ikävä
      69
      734
    8. Mikä sua vaivaa

@?
      Ikävä
      90
      705
    9. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
      Ikävä
      63
      688
    10. Oot kaunis ja fiksu

Ja pidän susta kovasti. Tiiäppä se.
      Ikävä
      33
      643
    Aihe