Kun vieras "kouluttaa"

Tarvin neuvoa

En ole ammattilainen, enkä mikään tosi hyvä koirankouluttaja ja tämä on vasta ensimmäinen koirani. Se on yli -energinen ja innokas, tykkää toisista koirista ja on todella leikkisä, vaikka ikää jo yli 3 -vuotta. Sen kouluttaminen on ollut hieman vaikeaa, kun se tahtoisi kaikkien luokse leikkimään. Nykyään se kuitenkin kävelee jo lähes kaikkien koirien ohi sievästi, eikä yritä mennä niiden luo, eikä kiinnitä oikein edes huomiota. Joillekin se kääntää päätä ja mukamas nuuskii maata, eli esittää näitä rauhoittavia eleitä, näin yleensä sellaisten kohdalla jotka tuijottaa sitä ja hakevat ehkä yhteenottoa tai vastaavaa.

Silti jotkut koirat vetää sitä puoleensa, yleensä nekin vaikuttaa leikkisiltä ja innokkailta. Silloin koirani alkaa haukkua ja yrittää mennä toisen luo ja haukku siis ei ole aggressiivista. Nyt on sattunut tulemaan vastaan yksi koirakko, jonka koirasta tämä aina innostuu. Tuo toisen koiran omistaja ei keskitykään tällöin omaan koiraansa, jonka käytös ei myöskään ole täydellistä, mutta parempaa kuin omani. Hän alkaakin kehua isoon ääneen minun koiraani että "hieno koira olet, ai että oletpa taitava!" ja mitä milloinkin...

Mitäs ihmettä teen tällaisessa tilanteessa, sillä hänhän kehuu koiraani huonosta käytöksestä? Onko kellekään muulle tapahtunut mitään vastaavaa, vai onko tämä ihan ainutlaatuista ja mikä motiivi tuolla toisella on tehdä noin?

7

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No noita sattuu, turhanpäiväistä lässytystä ajattelematta asiaa/tilannetta sen enempää, sellaista voi tulla niin koirantaluttajalta tai koirattomaltakin.
      Entäs jos lisäisit vauhtia hieman ja vaatisit omalta koiralta enemmän etenemistä/ seuraamista ja ohittaisit tilanteen nopeammin. Keskity puhtaasti oman koiran ohjaukseen. Sekin voi auttaa niin ettei oma koirasi ehdi innostua niin paljoa? Ja samalla annat eleen sille toiselle koirakolle, että nyt on koulutus menossa..

      • Tarvin neuvoa

        Kiitos neuvosta. Voisin kokeilla tuota... Oon aina yrittänytkin vaan saada oman koiran totteleen ja kuuntelemaan taas. Kouluttajalta sain aikoinaan neuvon, että jännittävissä tilanteissa ei saisi kiirehtiä, koska nopea liikkuminen kiihdyttää koiraa, ja tämä on siis hyvin vilkas jo muutenkin. Piti aina yrittää astella rauhallisesti ohi kaikesta. On se toiminutkin, mutta jotkut leikkisän oloiset koirat vetää tätä puoleensa edelleen, mutta niistä yleensä selvitään vähällä säätämisellä ja säheltämisellä. Tuo vaan yllätti, että toinen alkaa siis kehumaan mun koiraa tuossa tilanteessa, mutta ehkä hän ei vaan ajattele asiaa sen kummemmin.


      • Synsvinkeln
        Tarvin neuvoa kirjoitti:

        Kiitos neuvosta. Voisin kokeilla tuota... Oon aina yrittänytkin vaan saada oman koiran totteleen ja kuuntelemaan taas. Kouluttajalta sain aikoinaan neuvon, että jännittävissä tilanteissa ei saisi kiirehtiä, koska nopea liikkuminen kiihdyttää koiraa, ja tämä on siis hyvin vilkas jo muutenkin. Piti aina yrittää astella rauhallisesti ohi kaikesta. On se toiminutkin, mutta jotkut leikkisän oloiset koirat vetää tätä puoleensa edelleen, mutta niistä yleensä selvitään vähällä säätämisellä ja säheltämisellä. Tuo vaan yllätti, että toinen alkaa siis kehumaan mun koiraa tuossa tilanteessa, mutta ehkä hän ei vaan ajattele asiaa sen kummemmin.

        Tuossa voi olla kyse myös siitä että vastapuoli haluaa antaa omalle koiralleen kuvan tilannehallinnasta. Taktiikka jota olen oman epävarman kanssa käyttänyt onnistuneesti, on että osoitan puheen vastapuolelle, joka siis usein ollut samanlainen "nakkikioski"rähisijä, ei siis välttis mitään leikkimisiä ollut tiedossa. Puheen osoittaminen vastapuolelle antaa omalle koiralle kuvan että tunnen kaikki alueen koirat ja niiden omistajat. Oman koirani valmistin ja valmistan puheella etukäteen ja jos halu "kohdata" on molemmin puolinen, siirrän puheeni vastapuolelle kunnes ollaan ohi. Usein koirat ovat hiljaa, ja moni entinen örisijä on vaiennut. Nyt mennään siis molemmin puolin nätisti ohi, ehkä puhisten mutta kuitenkin.

        Nuo sanat joita kerroit hänen käyttävän eivät ole minun lausumiani joten emme varmaan ole kohdanneet.


    • Älähän huoli

      Koirat ei ymmärrä vieraan puhetta. Ole huoletta, ei hän koiraasi kouluta, vaan omaansa. Arvelisin, että henkilön tarkoitus on ystävällisellä puheella viestiä omalle koiralleen, ettei ole syytä provosoitua tilanteessa.

      Meillä ainakin auttaa, että puhelen ystävällisesti vastaantulevalle koirakolle, etteivät koirani koe sitä uhkana.

    • Tarvin neuvoa

      No joo... Mutta kun omani ei koe uhkana toisia koiria, ja tahtoo siis mennä leikkimään ja innostuu vain vielä enemmän, kun se vieras ihminen alkaa kehumaan sitä. Ei tämä rähjää, kun haukahtelee sillain ystävällisesti ja yrittää kutsua leikkiin ja alkaa kiskoa kohti. Yleensä se toinen koira joka saa tällaisen reaktion aikaan on saman oloinen innokas ja leikkisä kuin tämäkin.

      • Synsvinkeln

        Sun pitää vaan hyvissä ajoin itse valmistaa koira ohitukseen. Periaate on sama, oli kyseessä halu mennä leikkimään tai mittelemään tosissaan hammasvoimaa. Kerro sille että "mennään ohi vaan, ei mennä luokse vaikka halu olisi, he halunnevat lenkkeillä myös rauhassa, nyt lenkkellään mekin, siis rauhallisesti ystävä, rauhallisesti". Puhut rauhallisella äänensävyllä ja estät vedon. Kyllä se siitä ennen pitkää rauhoittuu. Kerroithan itse miten se on kolmevuotispäivän jälkeen alkanut jo rauhoittua. Tuossa iässä se alkoi meilläkin. Koirasi on siis nyt kasvanut nuoreksi aikuiseksi. Ja tästä eteenpäin rauhoittuminen jatkuu. Vuoden päästä ei ole juuri jäljellä tätä ongelmaa vaan koirasi on itsenäinen ja sinua kuunteleva haukku.

        Elikkä älä suotta stressaa tästä yhdestä tapauksesta joka reagoi vähän erilailla kuin useimmat suomalaiset.


      • Tarvin neuvoa
        Synsvinkeln kirjoitti:

        Sun pitää vaan hyvissä ajoin itse valmistaa koira ohitukseen. Periaate on sama, oli kyseessä halu mennä leikkimään tai mittelemään tosissaan hammasvoimaa. Kerro sille että "mennään ohi vaan, ei mennä luokse vaikka halu olisi, he halunnevat lenkkeillä myös rauhassa, nyt lenkkellään mekin, siis rauhallisesti ystävä, rauhallisesti". Puhut rauhallisella äänensävyllä ja estät vedon. Kyllä se siitä ennen pitkää rauhoittuu. Kerroithan itse miten se on kolmevuotispäivän jälkeen alkanut jo rauhoittua. Tuossa iässä se alkoi meilläkin. Koirasi on siis nyt kasvanut nuoreksi aikuiseksi. Ja tästä eteenpäin rauhoittuminen jatkuu. Vuoden päästä ei ole juuri jäljellä tätä ongelmaa vaan koirasi on itsenäinen ja sinua kuunteleva haukku.

        Elikkä älä suotta stressaa tästä yhdestä tapauksesta joka reagoi vähän erilailla kuin useimmat suomalaiset.

        Okei... Kiitti neuvoista. Ehkä tää tästä korjaantuu. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe