Ensi sunnuntaina on kirkkovuoden viimeinen sunnuntai, tuomiosunnuntai.
Jeesus sanoi opetuslapsille:
”Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.’
Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’
Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’
Silloin nämäkin kysyvät: ’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?’ Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’
Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.”
(Matt. 25:31-46)
Evankeliumiteksti on todella vahvaa tekstiä siitä, miten toisia ihmisiä pitäisi kohdella. Mitä ajattelette siitä?
Vilppu H.
pappi
Tuomiosunnuntai
27
114
Vastaukset
- Virkiä mielinen
Ai mutta sehän on mielenkiintoista. Mul on vilkas mielikuvitus.
- el.AIm
kuunteleva_kirkko
Et vieläkään näe ilmeistä. Kuka vaatettaa ja syöttää Saatanan? Kuka vapauttaa vankilasta hänet?. Kirjoituksien mukaan vapautus tulee. Joku tekee, mutta kuka? `Yksi sulkee eikä kukaan avaa. Yksi avaa, eikä kukaan sulje. - näin on
Johanneksen evankeliumi:
6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
6:48 Minä olen elämän leipä.
Se että ei kerro totuutta tarjotaan vain valheelita armoa
kasteen armoa jota Raamattu ei tunne -on vain papin armoa
1. Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti
sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun. - Kristinuskon kirja.
Vilppu H. pappi
Ensi sunnuntai on Jeesukseen uskoville rakkauden sunnuntai.
Lainaamasi Matteuksen teksti on kaikessa kuvitteellisuudessaan lähimmäisen rakkauden osoittamisen ymmärrys ja merkitys. Tosin hyvin voimakkain sanoin osoitettuna. Jeesuksen sanoma ei ollut meitä ihmisiä tuomitseva vaan Jumalan rakkauden viesti.
Kirkon opille ensi sunnuntai on tuomiosunnuntai ja se on hyvin ymmärrettävää sen ihmisiä despoottisesti alistavan opin perusteella. Jos tuo teksti pitää paikkansa, niin kirkon työntekijät on varmasti Hlvetissä ....Köyhiä te ette muista kuin symboolisesti...Mitäs Jeesus puhuikaan toisen ihokkaan antamisesta ja te sentään kudotutte piispoillenne kultaiset viitat :D
Köyhät te olette unohtaneet, mutta rakennatte miljoonia maksavia kioskeja heidän kustannuksella....- On aika tuomion
Evankeliumiteksti on todella vahvaa tekstiä siitä, että on oleva viimeinen tuomio, jota ei kukaan voi välttää, ja siitä, että JEESUKSEN eteen kootaan kerran kaikki ihmiset. Hän on oleva jokaisen tuomari.
Mitä ajattelette siitä? - uskon Jeesukseen
vakava asia se on
Yksi ajatus tämän tekstin äärellä on se, että minusta tuomio on hyvä asia. Jumala on oikeudenmukainen tuomari. Kamalaa olisi, jos jätettäisiin tuomitsematta, silloin kun pitää tuomita.
Tämä ajatus kimpoaa osin sellaisesta kokemuksesta, että jotain omia virheitä kun on ystäville joskus tilittänyt, kaikki vain sanovat että "ei se mitään" ja "kyllä kaikille noin käy" jne. Ikään kuin huonoa omaatuntoa ei saisi nykyään enää potea edes silloin, kun se on aiheellista.
Sinikka-pappi- Kristinuskon kirja.
Sinikka-pappi.
Sanot " tuomio on hyvä asia ". Olet varmasti onnellinen ihminen, kun Jeesus uskontunnuksesi mukaisesti tuomitsee niin eläviä ja kuolleita. Olet onnellinen kun Jeesus tuomitsee mm. pieniä lapsia raiskattavaksi, kuolemaan jne. " Jumala on oikeudenmukainen tuomarii ".
Olet kirkon opin hyvä tunnusmerkki. - †††
No, aikanaan HE tuomitsevat joilla se oikeus on!!!
Matt. 7:15 "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.
Matteuksen evankeliumi 24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
Luukas 20:
45 Ja kaiken kansan kuullen hän sanoi opetuslapsillensa:
46 "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
47 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".
Mark. 13:21
Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko
1Joh. 2:4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä."
Luukas 20:
45 Ja kaiken kansan kuullen hän sanoi opetuslapsillensa:
46 "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
47 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".
- kertausta
Sinikka-pappi
"Jumala on oikeudenmukainen tuomari,kamalaa jos jätettäisiin tuomitsematta silloin kun pitää tuomita."
Jeesus sanoo-"Mene äläkä enää syntiä tee."
Opetatko näin,etteivät ihmiset joutuisi tuomittavaksi. Synnissä eläminen on epäuskoa. - ROIGJAGH
Tuomiosunnuntai = TUOMIOAURINGONONJUMALNAPÄIVÄ
- u970jy
Lue Vilppu joskus mitä esimerkiksi suomalaisissa oikeuspöytäkirjoissa lukee ja lopeta nuo älyttömyydet. Todella oksettaa tuollainen "ylimaallinen jumalolento" jota sinäkin hehkuttelet ja jopa väität, että tämä olento olisi voinut kaikkivoipaisuudessaan vaikuttaa asioihin, mutta ei sitä tehnyt. Miksi ei?
- kirkollaonvahvaperus
Jaa on kyllä mielenkiintoinen juttu, että ylpeät tulkoot alasti sitten joo jumalanpalvelukseen, köyhät ja rehelliset voivat olla vaatteet päällä.
Isä alkoi lukemaan raamattua, alkoi lukemaan ihan alusta sitä huvikseen, en tiedä onko jo päässyt ilmestyskirjaan ja näihin juttuihin... kokonaan huvikseen läpi.
Kun olin kotona aamulla heräsin, isä sitten lukemassa kirjaa siinä, otti oman projektin siinä omaksi huvikseen eläkemiehenä :)
Monia sellaisia asioita on jotka liittyvät muidenkin, niin no Dantea ei ehkä filosofiksi voisi sanoa, mutta, kuitenkin... Danten helvetti lähinnä ja sen kerrokset...
Ei pelotella liikaa vielä Kreikan mytologiallakin.
Minä olin hiljentymässä, syystä kun todella rakas mummo kuoli, kävin hiljentymässä kirkossa, silloin oli mukavaa kun siellä oli se kuoro, joku nuorten juttu.. - Hei Vilppu
Et sitten kertonut että tämä jeesus on fiktio. Oletatko että kaikki tietävät jo tämän, vai miksi et kertonut?
- hei sinä
En ole Vilppu, mutta sinulle nimimerkki Hei Vilppu muistutan, että Jeesus ei ole fiktio. Vain todella tietämätön väittää niin jostain syystä. En tiedä, miksi.
hei sinä kirjoitti:
En ole Vilppu, mutta sinulle nimimerkki Hei Vilppu muistutan, että Jeesus ei ole fiktio. Vain todella tietämätön väittää niin jostain syystä. En tiedä, miksi.
Jeesus on todellakin historiallinen henkilö, sitä vastaan on turha potkiskella. Mutta se uskooko hänen olleen Jumalan Poika, jää tosiaankin uskon asiaksi.
Tuomiosunnuntain evankeliumi on todella väkevä, puhutteleva. Se muistuttaa meitä siitä, että ihmissuhdeasiat ovat aina myös hengellisiä asioita. Ei voi erottaa hengellistä elämää johonkin eri osastoon, ja kohdella ihmisiä kuinka tahansa. Jokaisessa ihmisessä me kohtaamme Kristuksen. Ei ole samantekevää kuinka täällä eletään. Teot puhuvat enemmän kuin suuret sanat. Tälläkin palstalla monet itseään uskovina pitävät suomivat häikäilemättä kanssaihmisiä, puhuvat kaikenlaista pahaa heistä, suorastaan valehdellen ja pilkaten. Mitä Jeesus sanoisi?
Tuikku-pappi- kugv
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Jeesus on todellakin historiallinen henkilö, sitä vastaan on turha potkiskella. Mutta se uskooko hänen olleen Jumalan Poika, jää tosiaankin uskon asiaksi.
Tuomiosunnuntain evankeliumi on todella väkevä, puhutteleva. Se muistuttaa meitä siitä, että ihmissuhdeasiat ovat aina myös hengellisiä asioita. Ei voi erottaa hengellistä elämää johonkin eri osastoon, ja kohdella ihmisiä kuinka tahansa. Jokaisessa ihmisessä me kohtaamme Kristuksen. Ei ole samantekevää kuinka täällä eletään. Teot puhuvat enemmän kuin suuret sanat. Tälläkin palstalla monet itseään uskovina pitävät suomivat häikäilemättä kanssaihmisiä, puhuvat kaikenlaista pahaa heistä, suorastaan valehdellen ja pilkaten. Mitä Jeesus sanoisi?
Tuikku-pappiJeesuksesta ei ole olemassa ainuttakaan todistetta. Hän on fiktiivinen hahmo tarinassa, jonka jotkut keksivät oman valtansa välineeksi.
Hesuksia maailmassa riittää, mutta ei se niistä mitään jumalallisia tule. kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Tuikku-pappiJeesus ei ole todellinen historiallinen henkilö. Ei ole olemassa yhtään todistetta siitä, että Jeesus olisi ollut olemassa. Joku Jeesus niminen henkilö on voinut elää, mutta ei kristinuskon väittämän mukainen Jeesus.
- "hengellinen"
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Tuikku-pappi"Se muistuttaa meitä siitä, että ihmissuhdeasiat ovat aina myös hengellisiä asioita. "
"hengellinen" tiietään nykyään olevan näennäistieteellinen sana,tieteellisen sana alkuteksteissä on "psyykkinen" eli "mieli" jolla on yhteys "sieluun" (πνευμα)
- pakkousko helvetti
Taas poistamiset ovat olleet ainoat aseet herraa jumalanaan palveleville!
Kuka loppujen lopuksi on täältä keskusteluista poistettujen faktojen poistamisten todellinen poistattamisien tekijä.
Kirkkoko joka ei salli totuuden tulevan esiin vai suomi24:n?
Onko usko niin heikoilla, ettei sitä voi muuten puolustaa kuin sananvapautta rajoittamalla?
Uskovapautta koskeva Suomen Laki ei kiellä Jumalaan ja Jeesuksen uskomista! http://www.youtube.com/watch?v=J4lki6GsUUc
Sieltä se saapuu....- ciney
Täällähän on varsinaisia historian tuntijoita...
Jos Jeesus ei ole historiallinen todellinen henkilö, menee siinä sivussa myös aika iso joukko muita historiallisia henkilöitä samoilla argumenteilla...
Tästä voi väitellä jos ei oikeasti ole perehtynyt tieteen filosofiaan, historiaan, arkeologiaan yms. eli ehkä voisin veikata yläasteikäisten kommenteiksi..
Jokainen ATEISTI teologin tunnustaa, että Jeesus on historiallinen henkilöJeesus ei ole historiallinen henkilö. Siitä ei ole olemassa mitään todistetta. On olemassa vain nimi Jeesus. On hyvinkin mahdollista ja jopa todennäköistä, että mies nimeltä Jeesus on elänyt. Varmasti on elänyt, kun sillä nimellä on löytynyt hautojakin.
Raamatun Jeesuksen kanssa tälläisellä ei ole mitään tekemistä. Ei ole olemassa historiallista Jeesusta, joka on kävellyt veden päällä, ruokkinut tuhansia ihmisiä, hänen kuollessansa oli pyhät nousseet vaeltelemaan Jerusalemin kaduille..ja esirippu olisi haljennut temppelissä hänen kuollessansa. Sellaista Jeesusta ei ole ollut olemassa. Vähäisimmästäkin henkilöistä on kirjoitettu historoitsijoiden toimesta, mutta tuollaisesta ihmisestä ei ole kuin kristittyjen omaa propagandaa-
Tuo on sama kuin löytyisi Clark Kentin. Sellainen henkilö voi olla olemassa, mutta siitä on vielä pitkä matka supermieheksi.mave kirjoitti:
Jeesus ei ole historiallinen henkilö. Siitä ei ole olemassa mitään todistetta. On olemassa vain nimi Jeesus. On hyvinkin mahdollista ja jopa todennäköistä, että mies nimeltä Jeesus on elänyt. Varmasti on elänyt, kun sillä nimellä on löytynyt hautojakin.
Raamatun Jeesuksen kanssa tälläisellä ei ole mitään tekemistä. Ei ole olemassa historiallista Jeesusta, joka on kävellyt veden päällä, ruokkinut tuhansia ihmisiä, hänen kuollessansa oli pyhät nousseet vaeltelemaan Jerusalemin kaduille..ja esirippu olisi haljennut temppelissä hänen kuollessansa. Sellaista Jeesusta ei ole ollut olemassa. Vähäisimmästäkin henkilöistä on kirjoitettu historoitsijoiden toimesta, mutta tuollaisesta ihmisestä ei ole kuin kristittyjen omaa propagandaa-
Tuo on sama kuin löytyisi Clark Kentin. Sellainen henkilö voi olla olemassa, mutta siitä on vielä pitkä matka supermieheksi.Olkoon mikä on.
Minusta tuo puhe, -- huomioi vähempiosaisia, sillä tavoin sinut huomioidaan -- on täysin riippumaton onko kymmenet Jeesus nimiset henkilöt tosia vai epätosia?
Sen on mave . kin huomannut joka viestissään. Miten jyrkemmin ja ilkeämmin vastaa samanlaisen saa takaisin. Miten tähän jotain uskontoa tai uskomattomuutta tarvii vääntää.
No siksi juuri kun on tarkoitus vääntää. Ei siinä mitä ideaa eikä älyä tarvita,,,---... vääntämiseen??
- "hengellinen"
"ulkomailla ja suomessa leviää ohjeet. Tee näin:
10 käskyä = jumalan sana, jumalan laki : jeesus käskee noudattaa niitä sanantarkasti - ei kenenkään muun lakeja ja oppeja,vastuu on sillä joka virassaan raamatusta opettaa
jeesus käskee noudattaa hänen lakeja ja oppeja
vanhasta testamentista vain ne osat johon jeesus viittaa ovat hyväksyttyjä
uudesta testamentista vain ne osat jotka tukevat jeesuksen oppeja ovat hyväksyttyjä k. es. pietrin kirjeet
suomen perustuslaki tukee jumalan lakia ja jeesuksen oppeja,jotka ovat 1§ 10§ (jumalan laki suomen perustuslaki) ja Jeesuksen opit on §11=ainut oikea uskonto.Kaikki muu joka rikko 1§-§10-§11 on antikristuksesta.Karta kaikkia sellaisia oppeja ja jotka sellaisia oppeja levittää kuin ruttoa. " - kysyn vaan
Jeesus tulee. Oletko valmis?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit435329Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT4134613Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1483849KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti1643170Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku142526Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei212292Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182098Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1512022- 1251950
Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241479